پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

فرورفتگی وکبودی"نوک سینه" زنان،علت +آناتومی پستان

دراادامه بابیماری«پاژه"paget’s disease of the breastسرطان نوک سینه اطلاعات لازم رابدست خواهیدآورد.

کارسینوم..آدنوکارسینوم..کارسینوم درجا..کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال..کارسینوم لوبولار...سارکوم...داکتوگرافی ...آبسه هاله سینه چیست؟.

انواع ترشحات غیرطبیعی پستان.و...

علت کبودی و فرورفتگی نوک   سینه

قبل از بلوغ ، سینه ها ، دارای بخش تیره ای به نام هاله areola(آرئولا )هستند ، در مرکز هاله ، نوک برجسته ای به نام Nipple(نیپل) وجود دارد.

قبل از بلوغ، سینه‌ها، دارای بخش تیره‌ای به نام هاله areola هستند، 

در مرکز هاله، نوک برجسته‌ای به نام Nipple وجود دارد.

در زیر Nipple، شبکه‌ای از مجاری ظریف شیر در کنار بافت چربی قرار دارند، که تا زمان بلوغ نارس هستند و توسط بافت نگهدارنده همبند بنام «Stroma» حمایت می‌شوند.

وقتی دختران به سن بلوغ می‌رسند، میزان ترشح هورمون‌های زنانه (استروژن و پروژسترون) افزایش می‌یابد، و سینه‌ها رشد کرده به تکامل می‌رسند.

در هنگام بلوغ Stroma تکثیر می‌شود و مجاری هدایت شیر به تکامل می‌رسند و شبکه‌ای وسیع در سینه ایجاد می‌شود، همچنین در بخش درونی سینه lobule‌ها به مانند جوانه‌ای شروع به رشد می‌نمایند. لوبول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که بعد از زایمان وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. شیر تولید شده از میلیون‌ها لوبول به سمت مجاری و در نهایت نوک سینه هدایت می‌شود.

لوپ سینه
هر سینه از ۲۰-۱۵ بخش تشکیل شده است که به صورت پره‌های یک چرخ نوک سینه را احاطه کرده اند. به هر کدام از این پره‌ها، یک «لوب» گفته می‌شود.

هر لوب دارای بخش‌های کوچکتری به نام «لوبول»lobule است که در نهایت منتهی به یک غده کوچک شیری می‌شود که کار تولید شیر در دوران شیر دهی را انجام می‌دهد.

شبکه لوبول‌ها در نهایت به مجاری متصل شده و در نوک سینه جمع می‌شوند و در دوره شیر دهی شیر را به بیرون هدایت می‌کنند. سرطان پستان اغلب در مجاری تشکیل می‌شود.
نوک سینه
نوک سینه(Nipple) در مرکز سینه قرار دارد و یک بخش رنگی دورش را احاطه کرده است، که هاله نام دارد. رنگ هاله در زنان متفاوت است و همچنین در اثر تغییرات هورمونی مانند پریود ماهانه و بارداری تغییر می‌کند.

نوک سینه در برخی خانم‌ها برجسته و در برخی کمی تو رفته است. هاله در دوران شیر دهی با ترشح ماده‌ای چرب موجب نرم شدن نوک سینه می‌شود.

ناحیه آرئولا حاوی غدد روغنی کننده متعدد تحت عنوان «غدد مونتگومری» می باشد. این غدد با برآمده شدن آرئولا نمایان شده و کاملا عادی می باشند.

رنگ و گونه های آرئولا. آرئولا دارای اندازه و رنگ های مختلف می باشند و این امر عمدتا وابسته به عوامل ارثی می باشد.

عروق خونی
هر سینه دارای شبکه‌ای از عروق خونی (سرخرگ‌ها و سیاهرگها) است که کار رسانیدن مواد غذایی و اکسیژن و خارج کردن مواد دفعی را بر عهده دارند.

غدد لنفاوی اطراف پستان
در کنار عروق خونی، شبکه‌ای از عروق لنفاوی در سرتاسر سینه منتشر شده است که هر چند تای آن‌ها به یک غده لنفاوی منتهی می‌شود.
«غدد لنفاوی» شبیه لوبیا هستند که با لمس سینه می‌توانید برخی از آن‌ها را احساس کنید.

شبکه لنفاوی سینه تا زیر بغل گسترش پیدا کرده است. این شبکه بخشی از سیستم «درناژ بافتی» است و مواد زائد، چربی اضافی، پروتئین‌ها و سلول‌های سیستم ایمنی را از طریق رگ‌های لنفی به سمت سیاهرگ‌های بزرگ قلب هدایت می‌کند و مایع داخل آن، زرد رنگ است،

بیشتر عروق لنفاوی پستان به زیر بغل و بخش مختصری از آن به بالای ترقوه و اطراف جناغ گسترش می‌یابد.

شبکه لنفاوی در سرطان‌ها، اهمیت بسزایی دارد. چون سلول‌های سرطانی می‌توانند، از طریق آن به سایر جا‌های بدن منتشر شوند.
به همین دلیل است که در سرطان‌های سینه، هنگام جراحی بخشی از غدد لنفاوی اطراف هم برداشته می‌شود تا تحت بررسی قرار گیرند، اگر سلول‌های سرطانی در غدد لنفاوی اطراف وجود نداشته باشد، به این معناست که سرطان در مراحل اولیه است و هنوز منتشر نشده است.

بافت چربی پستان
فضای بین لوب‌های سینه را چربی احاطه کرده است. این چربی در حفظ ظاهر و قوام سینه و محافظت آن در برابر ضربات فیزیکی موثر است. سینه بافت عضلانی ندارد، اما عضله سینه‌ای که به قفسه سینه چسبیده موجب حفظ و نگهداری آن می‌شود.

تغییرات سینه‌ها درایام پریود

عملکرد سینه بستگی به هورمون‌های استروژن و پروژسترونی دارد که توسط تخمدان ترشح می‌شوند.

«استروژن» کانال‌های شیری را باز می‌کند و پروژسترون تعداد لوبول‌ها را افزایش می‌دهد تا جهت شیر دهی آماده شوند. در میانه دو دوره پریود، تخمک گذاری انجام می‌شود.
در زمان تخمک گذاری «پروژسترون» موجب افزایش خونرسانی و رشد سلولی در سینه می‌شود به همین دلیل در این زمان سینه‌ها کمی سفت و حساس می‌شوند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«پستان‌ها کاملا قرینه نیستند» ودر طی ماه با تغییرات هورمونی کمی اندازه شان تغییر می‌کند،همانطورکه  چشمها و۲سوراخ بینی هم یک اندازه نیستدو ونیز لوپهای واژن غیرمتقارنند.

در طی ماه با تغییرات هورمونی کمی اندازه شان تغییر می‌کند. قوام سینه با سن هم ارتباط دارد. بافت سینه زنان جوان بیشتر غده‌ای است که همین مسئله موجب سفتی سینه در زنان جوان می‌شود.

علت کبودی-تیرگی-سینه

کبودی زرد رنگ یا تغییر رنگ سینه همیشه دلیل نگران کننده ای ندارد.

*خون مردگی نشانه آسیب دیدن عروق خونی و مویرگ های زیر پوستی و در نتیجه نشت خون به زیر پوست است.
*کبودی ها دارای رنگ های متمایز هستند که اغلب رنگ آن ها با بهبود جراحت داخل بهبود پیدا میکد.
کبودی می تواند در طول بهبود جراحت تغییر رنگ دهد
*در ابتدا کمبود قرمز ست و دلیل رنگ آن هموگلوبین های خون هستند که سرشا از اکسیژن و آهن اند.
*با شروع تجزیه هموگلوبین، اکسیژن و آهن از بین رفته و کبودی متمایل به رنگ آبی یا بنفش می شود.
*تجزیه هموگلوبین منجر به تولید بیلیوردین می شود که مسئول رنگ سبز در« کبودی» است که معمولا چند روی بعد از جراحت ایجاد می شودکه با کم رنگ تر شدن کبودی کم کم زرد رنگ می شود.
*گاهی اوقات ایجاد کبودی می توانند نشانه ای از اختلال خونریزی باشد به خصوص اگر خونریزی بینی و لثه داشته باشید.

* در موارد نادر «کبودی »روی سینه می تواند نشان دهنده اختلال خونریزی و سرطان سینه التهابی باشد.

علائم بارز«سرطان سینه»

 بترتیب ازراست: نوک سینه وارونه(معکوس)-نوک سینه صاف-نوک سینه نُرمال(طبیعی)

تغییر شکل در نوک سینه:

دردی که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرفته باشد.
توده‌ی تازه‌ای که تا بعد از عادت ماهانه‌ی بعدی از بین نرود.
ترشحات شفاف، قرمز، قهوه‌ای یا زرد از نوک یکی از سینه‌ها
قرمزی، تورم، خارش پوست، حساسیت در پوست یا جوش که دلیلی برایش وجود ندارد
تورم یا توده در اطراف استخوان ترقوه یا زیر بازو‌ها
تورفتگی یا برگشت نوک سینه به داخل
بزرگ شدن یکی از سینه‌ها
فرورفتگی در سطح سینه‌ها
بافت پوست به شکل پوست پرتقال درآمده باشد.
درد اندام تناسلی
کاهش بی‌دلیل وزن
بزرگ شدن توده‌های غدد لنفی زیربغل
رگ قابل رویت روی سینه‌

البته داشتن ۲،۳تا از این علائم به معنی این نیست که به سرطان سینه مبتلا هستید.

بیماری «پاژه »چیست؟

بیماری پاژه پستانی  

بیماری پاژه پستانی

بیماری پاژه سینه (paget’s disease of the breast) (سرطان پوست نوک سینه) از نوک پستان شروع می شود و تا دایره تیره (آرئول یا هاله پستان) پوست اطراف نوک پستان گسترش می یابد.

بیماری پاژه سینه بیشتر در خانم های بالای ۵۰ سال رخ می دهد. بیشتر زنان مبتلا به بیماری پاژه سینه به سرطان سینه «داکتال زمینه ای» مبتلا هستند. تنها در موارد نادر ، بیماری پاژه سینه، محدود به خود نوک سینه می شود.
بیماری پاژه سینه بر نوک سینه و معمولاً پوست (آرئول) اطراف آن تأثیر می گذارد. به راحتی می توان علائم و نشانه های بیماری پاژه سینه را با تحریک پوست (درماتیت) یا یک بیماری پوستی غیر سرطانی (خوش خیم) دیگر اشتباه گرفت.
علائم و نشانه های احتمالی بیماری پاژه سینه شامل موارد زیر است:
* پوسته پوسته شدن یا فلسی شدن روی نوک سینه
*زمخت شدن یا سفت شدن نوک سینه، هاله یا هر دو که شباهت زیادی با اگزما دارد
 *خارش
*قرمزی
*احساس سوزن سوزن شدن یا سوزش
*ترشحات کاهی رنگ یا خونی از نوک سینه
* مسطح شدن یا برگشتن (معکوس شدن) نوک سینه
*وجود توده ای در پستان
* ضخیم شدن پوست روی سینه

این علائم معمولاً در یکی از پستانها بروز می کنند،از نوک پستان شروع می شود و ممکن است به هاله پستان و مناطق دیگر پستان نیز گسترش یابد.
ممکن است تغییرات پوستی به طور آنی اتفاق بیفتند و از بین بروند یا به درمان موضعی پاسخ داده شود و باعث شود پوست تان رو به بهبودی رود. به طور متوسط ​​، زنان چندین ماه قبل از تشخیص، این علائم و نشانه ها را تجربه می کنند.
نکته:بیماری پاژه سینه با بیماری پاژه استخوان (یک بیماری استخوان متابولیکی) متفاوت است.(یکی نیستند)

بیماری پاژه سینه غالبا نشان دهنده «کارسینوم مجرائی» درجای نوک پستان است که در این صورت پیشاگهی بسیار مطلوب است ولی ممکن است حالت تهاجمی هم داشته باشد. مردان هم ممکن است مبتلا به بیماری پاژه شوند.

 علایم پاژه پستان عبارتند از:

همراه با خارش،ترشحات همراه با خون،نوک سینه مسطح یا فرورفته،سوزش،قرمزی،سفتی نوک پستان،پوسته پوسته نوک پستان،ضخیم شدن پوست سینه.

گاهی(نیپل) نوک پستان به سمت داخل «فرورفتگی »پیدا کند یا ترشحاتی در نوک پستان دیده شود.که اغلب در سنین بالا و ۵۰ سالگی بروز می کند و معمولاً یک طرفه و با محدوده ای مشخص است. 

 ایجاد هر گونه تغییری در پوست سینه ، برآمدگی و یا احساس خارش و سوزش در سینه که بیشتر از یک ماه ادامه داشته باشد به پزشک مراجعه کنید.

بیماری پاژه سینه ارتباطی با پاژه استخوانی ندارد.(ترشحات شیری رنگ نیز نشانه افزایش هورمون پرولاکتین است)

انواع اصطلاحات مربوط به سرطان سینه

«کارسینوم» چیست؟«کارسینوم» چیست؟

کارسینوم-کارسینوما(Carcinoma)این واژه برای توصیف سرطانی که از لایه داخلی پوشاننده هر عضوی ایجاد می‌شود به‌کار می‌رود. تقریباً تمام انواع سرطان سینه از نوع کارسینوم است مثل بافت پستان (چه کارسینوم داکتال - مجاری- و چه کارسینوم لوبولار -غدد ترشحی)

«آدنوکارسینوم »چیست؟

آدنوکارسینوما(Adenocarcinoma)نوعی از سرطان است که از بافت غده‌ای منشاء می‌گیرد. (بافت غده‌ای شامل بافتی است که موادی تولید و ترشح می‌کند) لوبول‌ها و داکت و مجاری در بافت پستان، بافت غده‌ای هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. در نتیجه سرطان‌هایی که از این نواحی منشاء می‌گیرند آدنوکارسینوم نامیده می‌شوند.

«کارسینوم درجا»چیست؟

کارسینوما درجا(Carcinoma in situ)این اصطلاح برای مراحل ابتدایی سرطان که هنوز سلول‌های سرطانی در لایه‌های سلولی منشاء گرفته اولیه باقیمانده‌اند به‌کار می‌رود. درسرطان سینه این اصطلاح به این معنی است که سلول‌های سرطانی فقط در مجاری (در نوع کارسینوم داکتال یا مجرایی درجا) و یا فقط در غدد یا لوبول (در نوع کارسینوم لوبولار درجا) موجودند و به بافت‌های عمیق‌تری در بافت پستان و یا سایر اعضای بدن انتشار نیافته‌اند. گاهی اوقات به این نوع، سرطان پستان غیرمهاجم هم گفته می‌شود.

کارسینوم مهاجم و یا نفوذکننده و منتشرشده

 سرطان مهاجم،  از محدوده لایه سلولی اولیه که از آن منشاء گرفته، تجاوز کرده (برخلاف کارسینوم درجا). اغلب انواع سرطان‌های سینه از این نوع مهاجم هستند( اعم از کارسینوم داکتال و کارسینوم لوبولار)

«سارکوم »چیست؟

سارکوم(Sarcoma)ها سرطان‌هایی هستند که از بافت‌های همبند بدن مثل بافت عضلانی، چربی و یا ساختارهای عروقی خونی منشاء می‌گیرند. سارکوم‌های پستان بسیار نادرند. انواع مختلف سرطان سینه انواع مختلف سرطان سینه شناخته شده‌اند که بندرت اتفاق می افتد.

گاهی اوقات غده‌های پستان می‌توانند ترکیبی از این انواع و یا مخلوطی از انواع سرطان‌های مهاجم و درجا باشند.

* کارسینوم داکتال (مجرایی) درجا (DCIS) شایع‌ترین نوع سرطان سینه غیرمهاجم است. و این نوع سرطان مجرایی درجا به این معناست که سلول‌های سرطانی تنها در مجاری پستان وجود دارند و از طریق جدار مجاری به داخل بافت پستان منتشر نشده است. تقریباً تمام زنان در این مرحله از سرطان قابل درمان‌اند. اغلب بهترین راه تشخیص این سرطان مجرایی درجا در مراحل اولیه از طریق ماموگرافی است.

* کارسینوم درجای غده‌ای (لوبولار)(LCIS) در این نوع، پروسه بدخیمی ‌از غدد تولیدکننده شیر شروع می‌شود ولی محدود به این سلول‌های غده‌ای باقی می‌ماند و از جدار لوبول‌ها پیشروی نمی‌کند. با وجودی که این نوع سرطان لوبولی درجا نیز، سرطان واقعی نیست ولی داشتن این نوع کارسینوم باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان در زنان در آینده می‌شود. به همین دلیل، انجام ماموگرافی منظم و دقیق در زنان مبتلا به این نوع کارسینوم لوبولار درجا (LCIS) بسیار بسیار مهم است.

*کارسینوم داکتال(مجرایی) مهاجم و نفوذ کنندIDC)) این نوع کارسینوم شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. شروع اولیه آن از مجرایی شیری است. سپس از جدار مجاری عبور، نفوذ و گسترش می‌یابد و به بافت‌های مختلف پستان تهاجم می‌کند. و از آن طریق می‌تواند در سایر قسمت‌های بدن منتشر شود. از هر ۱۰ سرطان مهاجم سینه، ۸ تا از نوع کارسینوم مهاجم مجرایی یا داکتال است.

* کارسینوم لوبولار(غده‌ای) مهاجم و نفوذ کننده (ILC) این نوع سرطان از غدد شیری یا لوبول‌ها منشاء می‌گیرند. می‌توانند به بقیه قسمت‌های بدن پخش شوند. از هر ۱۰ سرطان مهاجم سینه، یکی از این نوع است.

*سرطان سینه التهابی (IBC) این نوع غیرشایع سرطان سینه مهاجم ۱% -۳% انواع سرطان‌های سینه را شامل می‌شود. اغلب یک توده مجزا وجود ندارد و در مقابل، پوست پستان قرمز و گرم شده و نمای ضخیم و سوراخ سوراخ مشابه پوست پرتقال پیدا می‌کند. پستان درگیر ممکن است بزرگتر، سفت‌تر، دردناک یا همراه خارش شود. در مراحله اولیه، این نوع سرطان، اغلب با عفونت اشتباه می‌شود. به دلیل اینکه هیچ توده مشخصی در پستان وجود ندارد، در ماموگرافی قابل تشخیص نیست که باعث می‌شود تشخیص اولیه این سرطان در مراحل اولیه را سخت‌تر هم بکند. شانس، احتمال انتشار و پیش‌آگهی آن از سرطان مهاجم لوبولار و یا داکتال بالاتر است.

***

سرطان پستان چیست؟

مصاحبه بادکتر منیره جهانیان جراح و متخصص زنان و استاد دانشگاه

تومورهای خوش خیم

دکتر جهانیان ابتدا درباره انواع تومورهای پستان توضیح داده می‌گوید: تومورهای پستان دو نوع خوش خیم و بد خیم دارد. تومورهای خوش خیم معمولاً خودبه‌خود از بین می‌روند و اگر بیرون آورده نشوند عود نمی‌کنند. خوشبختانه این نوع تومورها به بافتهای مجاور و دیگر اعضای بدن نیز انتشار نمی‌یابند.

از جمله تومورهای خوش خیم می‌توان به تغییرات «فیبروکیستیک» که در اثر واکنش شدید بافت پستان به تغییرات سطح هورمونهای تخمدان ایجاد می‌شود و در زنان 20 تا 50 ساله (سن باروری) بیشتر دیده می‌شود، اشاره کرد.

 شایعترین علامت این نوع تومور درد دوره‌ای در مرحله قبل از پریود (قاعدگی) که معمولاً دو طرفه است می‌باشد وتغییرات اندازه، ظهور و محوشدن ناگهانی توده‌های متعدد از دیگر نشانه‌های بیماری است.

 نوع دیگر تومورهای خوش خیم پستان که شایع است «فیبرو آدنوم» می‌باشد و در تمام گروه‌های سنی ایجاد می شود، ولی در زنان 20 تا 35 ساله بیشتر بروز می‌کند و در لمس توده سفت با حدود صاف و مشخص احساس می‌شود. این توده‌ها متحرک و 2 تا 3 سانتی‌متر قطر دارد و خوش خیم است و نیاز به درمان ندارد.

  تومورهای بدخیم

وی با بیان این مطلب که سرطان پستان شایعترین سرطان در زنان است و از هر 9 نفر یک نفر به آن مبتلا می‌شود به تومورهای بدخیم یا سرطان پستان اشاره و خاطرنشان می‌کند: این تومورها مانند سایر سرطانها از یک سلول شروع شده و به سرعت رشد و تکثیر پیدا می‌کنند و بافتها و اعضای مجاور را نیز مورد حمله قرار می‌دهند. به طوری که از طریق خون و لنف به سایر نقاط بدن منتشر می‌شوند.

دکتر جهانیان با اظهار اینکه در ایران سرطان پستان در زنان جوانتر (حداقل یک دهه زودتر از زنان کشورهای پیشرفته) دیده می‌شود و دختر خانمها را نیز گرفتار کرده است، می‌افزاید: آنچه باعث تأسف است اینکه بیماران به علت ناآگاهی و آشنانبودن با علایم و نشانه‌های این بیماری در مراحل پیشرفته مراجعه می‌کنند که زمان طلایی درمان را از دست داده و کاری برای آنها نمی توان انجام داد. درحالی که اگر سرطان پستان زود تشخیص داده شود درمان آن آسانتر و امید به بهبود بیشتر خواهد بود. از این رو هرچه خانمها و دختر خانمها آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشند، آسیب کمتری خواهند دید.

  علل بروز

وی به عوامل مساعدکننده سرطان پستان اشاره و اظهار می‌کند: سن (بالای 50 سال)، سابقه خانوادگی، بلوغ زودرس، یائسگی دیرتر از 55 سال، قرار گرفتن در معرض اشعه، نداشتن زایمان، چاقی، مصرف چربی زیاد و ... و استرس از عواملی هستند که احتمال ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند.

  علایم هشداردهنده

تورم یا وجود توده در قسمتی از بافت پستان

احساس مبهمی از ناراحتی ودرد در پستان بدون وجود درد واقعی

خارش و پوسته پوسته شدن نوک پستان

به هم خوردن شکل و انحناهای طبیعی پستان

بزرگ شدن گره‌های لنفاوی زیر بغل

خونریزی یا ترشح از نوک پستان

هر گونه تغییر ظاهری جدید مانند ایجاد فرورفتگی، زخم، قرمزی، رگهای برجسته در پوست یا نوک پستان را باید جدی گرفت و برای معاینه و آزمایش به پزشک مراجعه کرد.

 پیشگیری

وی با تأکید به ضرورت معاینه‌ ماهانه پستان توسط خود فرد در هر سنی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیش از یک سوم سرطانها قابل پیشگیری است، بنابراین خانمها با چند اقدام ساده می‌توانند از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کنند، از این رو توصیه می‌شود:

معاینه توسط خود فرد با توجه به علایمی که ذکر شد انجام شود و در صورت شک و تردید معاینه توسط پزشک صورت گیرد.

وزن بدن متعادل نگه داشته شود

استفاده از میوه‌ها و سبزی‌های تازه در وعده‌های غذایی فراموش نگردد

ورزش و فعالیت بدنی مستمر انجام شود و از کم تحرکی پرهیز گردد/منبع :بهمن ۱۳۹۳روزنامه قدس.

غربالگیری وتست سرطان

ماموگرافی تستی است که با دوز پایین اشعه ایکس انجام می شود و در آن پزشک  به دنبال تغییرات غیر طبیعی است

اولتراسوند(سونوگرافی)

در این روش از امواج صوتی استفاده می شود تا مشخص شود آیا توده جامد است یا این که کیستی است که درون آن از مایع پر شده است بعنوان بیماری محسوب نمی شود.

MRI

ام .آر.آی(MRI)در این روش از امواج رادیویی استفاده می شود که به کامپیوتر متصل است، با استفاده از این تکنولوژی تصویری جزئی از نواحی داخل پستان ایجاد می شود. اگر غدد لنفاوی بزرگ شده یا در طول CBE توده ای مشخص شده باشد که با ماموگرام یا اولتراسوند معلوم نشده، از ام ار آی استفاده می شود.

نکته:از آنجایی که نوک سینه در مسائل زناشویی از اهمیت بالایی برخوردار است و طی تحقیقات انجام شده ثابت شده که در اثر تحریک صحیح و مناسب به ارگاسم بانوان هم می انجامد، پس حفظ زیبایی و سلامت آن در جذب همسر و همچنین لذت بیشتر رابطه، از مسائل و دغدغه های مهم بانوان گردیده است. البته که هستند مردانی که رنگ تیره تر را برای نوک و هاله سینه همسرشان ترجیح می دهند/پایان مصاحبه خانم دکترجهانیان

***

شروع درمان نوک سینه تو رفته با یک برنامه

۱- درجه نوک سینه تو رفته تان را مشخص کنید


جلوى آینه بیاستید. سینه تان را از خط هاله ى قهوه اى اطراف نوک سینه با انگشت اشاره و سبابه در دست بگیرید. حدود یک اینچ پشت نوک سینه تان را به داخل فشار دهید. اینکار را راسخ اما به آرامى انجام دهید. با توجه به عکس العمل نوک سینه درجه ‎نوک سینه تورفته تان مشخص می شود:

درجه ١هنگامى که به آرامى هاله سینه تان را فشار می دهید، نوک سینه تان به راحتى کشیده می شود. هنگامى که دیگر فشار وارد نمی کنید، نوک سینه به جاى بلافاصله تو رفتن، برآمدگیش را حفظ می کند. به نظر نمی آ ید که نوک سینه تورفته درجه ١ با شیردهى تداخل داشته باشد، هرچند ممکن است با زیبایى آن مشکل داشته باشید. در ‎نوک سینه تورفته ى درجه ١، امکان وجود تورم بافت یا خیلى کم است یا به طور کلى وجود ندارد.

درجه ٢نوک سینه کشیده می شود اما نه به آسانى و بلافاصله تو می رود.‎نوک سینه تورفته درجه ٢ بیشتر با شیردهى تداخل دارد. امکان وجود تورم بافتى به طور متوسط و انقباض شیردهنده و مجارى شیرى به طور مختصر وجود دارد.

درجه ٣نوک سینه کشیده می شود اما عکس العملى نشان نمی دهد. نمی تواند بیرون آید. این جدى ترین مورد ‎نوک سینه ى تورفته است که با مقدار قابل توجهى تورم بافت و انسداد مجارى شیرى همراه است. اگر ‎نوک سینه تورفته درجه ٣ داشته باشید، ممکن است خارش و عفونت را نیز تجربه کنید و شیردهى غیر ممکن باشد.

هردو سینه را بررسى کنید زیرا ممکن است یکى از آنها تو رفته نباشد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای بررسی وضعیت پستانهایتان(توسط خودتان)به این لینک مراجعه کنیدباتصاویرمختلف:

روی لینک زیرکلیک کنید:

یا:این عنوان(تشخیص سرطان سینه"معاینه پستان "توسط خودتان+عکس )رادرمرورگر،پیست ویاتایپ کنید.

علت یابی

اگر از کودکى یا دوران بلوغ ‎نوک سینه تو رفته داشته اید، به نظر نمی رسد که مشکلى جدى داشته باشید. اگر به تازگى تغییرى درآن مشاهده کرده اید، به خصوص اگر بالاى ۵٠ سن دارید، می تواند نشانه ى مریضى یا عفونت باشد. سرطان و مشکلات جدى دیگر مانند تورم یا عفونت، بعضى مواقع می توانند دلیل ‎نوک سینه تو رفته باشند.

اگر بالاى ۵٠ سال سن دارید و هاله نوک سینه تان از حالت طبیعى خارج شده و نوک سینه تان از حالت طبیعى تخت تر است، یا فرورفته شده است، بلافاصله براى بررسى سرطان سینه آزمایش دهید.

در زنان بالاى ۵٠ سال خطر وجود بیماری هاى پاژه سینه وجود دارد.

صورتى نبودن و کبره بستن، قطور شدن، فلس مانند شدن نوک سینه می توانند علائم دیگر سرطان سینه باشند.

اگر ترشحات چرکى سفید مایل به سبز یا سیاه از نوک سینه تان دارید، به پزشک مراجعه کنید. تورم، قرمزى یا قطور شدن اطراف نوک سینه تان می توانند نشانه هاى اتساع مجارى سینه باشند.

زنانى که زود هنگام یائسه مى شوند ، در معرض خطر ابتلا به اتساع مجارى سینه قرار دارند.

اگر جوش دردناکى دارید که اگر بریده یا فشار داده شود چرک ترشح می کند و اگر تب دارید ممکن است نوعى عفونت به نام آبسه هاله سینه داشته باشید.

اکثر عفونت ها در زنان شیرده رخ می دهد اما عفونت آبسه هاله ى سینه در زنانى که شیر نمی دهند اتفاق مى افتد.

اگر بتازگی « نوک سینه » تو رفتگی پیداکرده، براى بررسى «عفونت آبسه هاله سینه» نیازبه مراجعه به پزشک هستید.

پاژه سینه چیست؟ بیماری پاژه (Nipple)نیپل 

Paget's disease of the breast

علائم شامل خارش، سوزش، قرمزی و سفتی نوک پستان و پوسته پوسته شدن نوک پستان می باشد. بتدریج و در صورت عدم درمان، بیماری به هاله اطراف نوک پستان و پوست گسترش می یابد. گاهی این بیماران با تشخیص اشتباه اگزما و بیماری های پوستی، مدت ها تحت درمان با پمادهای موضعی قرار می گیرند و همین مسئله درمان بیمار را به تأخیر می اندازد.

بنابراین در هر بیماری که علائم پوستی به درمان های موضعی پاسخ ندهد، باید زنگ خطری باشد و باید تحت انجام نمونه برداری قرار گیرد و با قطعی شدن تشخیص، اقدامات درمانی مناسب انجام پذیرد.  قرمزی و خارش مزمن نوک پستان همراه با پوسته پوسته شدن و ترک خوردن آن، نوعی از سرطان پستان به نام پاژه است، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در بعضی افراد فرورفتگی نوک پستان ممکن است متعاقب شیردهی یا پس از دوران بلوغ و بدون نشانه خاصی ایجاد شود که قابل برگشت است ولی در سرطان، این فرورفتگی حالت ثابت دارد و با معاینه دقیق پستان ممکن است وجود توده ای در زیر نوک پستان مشخص شود.

علت این وضعیت میتواند، مصرف الکل، شروع قاعدگی قبل از 12 سال ،  یائسگی بعد از 55 سال ، به دنیا آوردن اولین فرزند  پس از 30 سال ، و یا نداشتن فرزند بیولوژیکی از عوامل خطر هستند.

***

 هر ترشح نوک پستان  نبایدباعث ایجاد اضطراب  شود

اگرچه بیش ازنیمی اززنان که چنین اتفاقی برایشان رخ می دهد(با فشار به نوک پستان ترشحاتی از مجاری خارج می شود)جای نگرانی نیست،یعنی این  ترشح پستان علائم  سرطان نیست، ولی دربعضی از زنان احتمال همراهی سرطان پستان با این ترشحات هست که باید ارزیابی دقیق انجام بگیرد،خوشبختانه بیش از90درصداین سرطانها « خوش خیم» هستند.

  ترشحات نوک پستان چیست؟

هر نوع مایعی که درغیراز زمان شیردهی  از نوک سینه خارج شود، ترشحات سینه نامیده می شود.

این ترشحات از همان منفذی خارج می شوند که شیر در دوران شیردهی از آن خارج می شود. در نوک هرکدام از سینه ها حدوداً ده خوشه از این منافذ وجود دارد .

  این ترشحات ممکن است همزمان از هر دو سینه و یا از یکی از آنها، خود به خود یا در مواقع فشار آوردن به سینه ها خارج شوند. ممکن است شیر مانند، زردرنگ، سبز، قهوه ای یا حتی خونی باشند. غلظت این ترشحات از غلیظ و چسبناک تا رقیق و آبکی متغیر است. با بالا رفتن سن و افزایش تعداد حاملگی ها، احتمال ایجاد این ترشحات بیشتر میشود .

انواع ترشحات نوک پستان

  ترشحات شیری

  ترشحات شیری به طور معمول در خانم هایی که در سنین باروری هستند به صورت ترشحات خودبخودی دو طرفه دیده می شود. ترشح شیر ناشی از افزایش هورمونی به نام پرولاکتین است. این هورمون در اواخر دوران حاملگی و طی شیردهی در بدن افزایش می یابد و منجر به تولید شیر می شود که موجبات تغذیه نوزاد را فراهم می کند. از علل دیگر افزایش پرولاکتین، توده های خوش خیم قسمتی در مغز بنام هیپوفیز، تحریکات نوک پستان (مثل مکیدن نوزاد)، ضربات قفسه سینه و برخی داروها (داورهای ضد فشار خون، قرصهای ضدبارداری، برخی آرام بخش ها) هستند. کم کاری تیروئید نیز می تواند باعث افزایش پرولاکتین و بروز ترشحات شیری شود. گاهی اوقات نیز ممکن است ترشحات شیری بدون افزایش پرولاکتین دیده شوند. لازم به ذکر است وجود ترشحات شیری تا ۲ سال پس از قطع شیردهی نیز ممکن است وجود داشته باشند که این حالت بیماری تلقی نمی شود.

  علل ترشحات شیری از پستانها در زنان
مصرف بعضی از داروها مثل :
 مصرف داروهای هورمونها مثل استروژن و پروژسترون

قرصهای ضد حاملگی 
 داروهای فشارخون مثل آتنولول، متیل دوپا و وراپامیل
*ضد افسردگیها، مثل سیتالوپرام، فلوکستین و سرترالین
* آرامبخشها مثل آلپرازولام و بوسپیرون
 *داروهای ضد تهوع مثل متو کلوپروماید

حتی  مصرف بعضی از داروهای گیاهی می توانند عامل ترشحات باشند مثل  :  گزنه ،رازیانه ،بوته خار ، بادیان رومی ، شنیلیله و..

 وجود بعضی بیماریهای زمینه ای که مهمترین آنها عبارتند از :
* بیماری تیروئید: هم کم کاری و هم پرکاری تیروئید سبب ترشح شیر از پستان ها می شوند .
* نارسایی مزمن کلیه ها
* نارسایی کبد (سیروز کبدی)
*سارکوئیدوز
* استرس های هیجانی طولانی مدت
* بیماری ها و یا تومورهای غده هیپوتالاموس در مغز
*بعضی بیماریهاییکه جدار قفسه سینه را در گیر می کنند مثل :
* زونا که اعصاب بین دنده ای در جدار قفسه سینه را گرفتار می کند
*تومورهای جدار قفسه سینه

نکته:در نوزادان چون موقع تولد مقادیر زیاد هورمون استروژن وجود دارد  بدین دلیل ممکن است تا مدتی ترشح مایع شبیه به شیر از سینه های نوزاد وجود داشته باشدکه جای نگرانی نیست

  ترشحات خونی

  از مهمترین انواع ترشحات پستان که از نظر ارزیابی سرطان اهمیت دارند، ترشحات خونی نوک پستان هستند. البته ترشحات خونی در اغلب موارد به علت بیماریهای خوش خیم پستان ایجاد می شوند، اما بیشتر از سایر انواع ترشحات با سرطان همراه هستند، به همین دلیل نیاز به بررسی دقیق دارند.

  ترشحات خونی یا خونابه ای در اواخر دوران بارداری و دوران شیردهی نیز ممکن است دیده شوند. علت چنین وضعیتی را افزایش عروق در بافت پستان در شرایط بارداری و اوایل شیردهی ذکر می کنند که معمولاً مدت کوتاهی پس از زایمان برطرف می شود. در این موارد اگر توده ای در پستان لمس نشود، احتیاج به هیچگونه اقدام تشخیصی و درمانی دیگری وجود ندارد.

ترشحات آبکی

  ترشحات آبکی کاملاً شفاف و رقیق هستند و بعد از ترشحات خونی، مهمترین نوع ترشحات هستند که بایستی از نظر ارزیابی سرطان مورد توجه قرار بگیرند.ومانند ترشحات خونی بررسی میشوند.

ترشحات چرکی

  این ترشحات معمولاً ناشی از عفونتها هستند. ترشحات چرکی در اغلب موارد یک طرفه و همراه با علائم التهاب مانند قرمزی، درد و سفتی پستان هستند. در معاینه معمولاً ترشحات از چند مجرا خارج می شوند. عفونت مجاری پستان اغلب در خانم هایی که در حال شیردهی هستند اتفاق می افتد، بنابراین بیشتر در سنین باروری دیده می شوند، ولی در سنین یائسگی هم ممکن است ایجاد شود. در عفونت پستان باید درمان آنتی بیوتیکی انجام شود و در صورتی که پستان دچار آبسه شده باشد، بایستی تخلیه شود. اگر عفونت و التهاب به درمانهای انجام شده، پاسخ مثبت نداد، باید به وجود سرطانهای التهابی شک کرد و با تخلیه آبسه، از دیواره آن نمونه برداری انجام داد.

  ترشحات رنگی

  ممکن است شما دچار ترشحات رنگی غلیظ که از چند مجرای پستان خارج می شوند شده باشید. این ترشحات که مشخصه اتساع مجاری پستان هستند، اغلب دو طرفه اند و رنگ آنها می تواند سفید، زرد، قهوه ای، سبز، آبی یا خاکستری باشد. گاهی ممکن است از یک پستان، ترشحاتی به رنگهای مختلف از چند مجرا خارج شود. همچنین ممکن است این ترشحات با خارش و سوزش نوک پستان همراه باشند.

  اتساع مجاری پستان در واقع گشادشدن مجاری اصلی پستان با افزایش سن است. این حالت، رابطه ای با بروز سرطان پستان ندارد و کاملاً خوش خیم است.وتنها در صورتی که مشکلاتی برای بیمار ایجاد کند نیاز به درمان جراحی دارد .

  ترشحات فیزیولوژیک و طبیعی

  در 60% زنان غیرشیرده اگر نوک پستان به آرامی بین دو انگشت فشار داد شود، مقدار کمی مایع خارج می شود. این ترشح فیزیولوژیک و طبیعی است و رنگ آن از سفید تا زرد، سبز، قهوه ای و آبی یا سیاه متغیر است. این ترشحات بطور معمول پس از حمام آب گرم یا دستکاری نوک پستان خارج می شوند، خروج آنها با فشار و غیر خودبخودی و از چند مجرا است، معمولاً خونی نیستند و در خانم هایی که قرصهای ضدبارداری یا آرام بخش استفاده می کنند شایعترند.

  هم چنین در دوران قبل از یائسگی، این ترشحات بطور شایعی دیده می شوند که علت آن، تخریب و ریزش سلولهای سطحی مجاری پستان به علت تغییرات هورمونی است.

اقدامات تشخیصی در ترشحات نوک پستان

  بررسیهای تشخیصی در مورد ترشحات پستانی شامل موارد زیر است:

  معاینه بالینی پستان، آزمایش ترشحات از نظر وجود خون و سلولهای بدخیم (که البته ارزش تشخیصی زیادی ندارد)، ماموگرافی، سونوگرافی ، MRI ، داکتوگرافی.

داکتوگرافی چیست؟

  داکتوگرافی یک روش تشخیصی است که در آن، با استفاده از ماده حاجب مسیر مجرای خاصی که از آن ترشحات خارج می شود، مشخص شده و عکس برداری بوسیله اشعه انجام می شود.

  این روش می تواند توده های کوچک در مجاری اصلی پستان را که عامل ترشحات خونی هستند، مشخص کند. این روش همراه با بررسی ترشحات از نظر وجود سلولهای سرطانی، می تواند به تشخیص کمک کند ولی منفی بودن آنها، وجود سرطان پستان را رد نمی کند. بنابراین در استفاده متداول از این روشها اختلاف نظر وجود دارد و تصمیم گیری برای انجام یا عدم انجام آنها، به عهده پزشک است.

  بنابراین، معاینه دقیق بالینی و انجام ماموگرافی و سونوگرافی، بهترین روشهای ارزیابی بیمار هستند و درصورت لمس توده در پستان، انجام نمونه برداری از توده ضرورت دارد. در صورت عدم لمس توده و وجود ترشحات مشکوک از یک مجرای پستان، می بایست مسیر مجرا را مشخص کرد و آن قسمت را حین جراحی برد

Nipple سینه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد