به نماز باران پیشوای مسیحیان(جاثلیق)نیزخواهیم پرداخت.
«نمازباران» آیت الله خوانساری
درنیمه دوم تیر ۱۳۲۹شمسی ،ماه رمضان بود ودر زمان «آیت الله سید حسین بروجردی» به جهت شدت گرما و کمبود آب در قم، از آیت الله خوانساری خواستند نماز باران بخوانند، ایشان هم با عده ای از مؤمنین می روند و نماز باران می خوانند.
از۳شهریور ۱۳۲۰ ایران دراشغال متفقین بود،رضاخان راازسلطنت برکنارکردند، عده ای از نظامیان( روسی و آمریکایی و انگلیسی) ها هم که کثرت جمعیتی که بسوی محل برگزاری نماز روان بودندرا دیده بودند، پرسیدند اینها کجا می روند؟
وقتی شنیدندکه برای طلب باران از خداوند«نماز استسقاء »می روند،خنده تمسخر آمیزی کرده بودند.
مردم برای نماز، دو روز بیرون رفتند و شب سوم که مصادف با«لیالی قدر»بود«باران »بارید.
«نماز باران»اول(خاکفرج) تمام شد و مردم به خانه های خود برگشتند. اما باران نیامد. روز بعد آیت الله خوانساری بعد از پایان درس از شاگردان خود خواست که تا همپای او نماز دیگری بخوانند. این نماز در باغهای پشتِ«قبرستان نو» اقامه شد.
استاد رسولی در خاطره خود می گوید: «آن روز گذشت و ما مطابق معمول به نماز جماعت آیة الله خوانساری در مدرسه فیضیه (شب سومِ اقامه نمازباران)در مدرسه فیضیه روضه ای برگزار شده بود و مرحوم «حاج محمد تقی اشرافی» به منبر رفت و هنوز اوایل سخنرانی ایشان بود که باران شروع شد... آن شب باران مفصلی آمد و همه فهمیدند که این باران اثر آن نمازی بود که آیت الله خوانساری در آن روز خواندند.
«آیة اللّه محمدعلی فیض لاهیجی گیلانی » (متولد ۱۳۰۳ –متوفی ۵ شهریور ۱۴۰۰)عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می گوید:خشکسالی چند سالی بود که مردم قم و اطراف آن را رنج می داد تا اینکه مردم از آیة اللّه حاج سید محمد تقی خوانساری که یکی از مراجع بزرگ حوزه قم بود، درخواست نمودند تا نماز باران بخواند. آن بزرگوار اعلان آمادگی کرد و بعد از فراهم شدن مقدمات آن، که شامل سه روز روزه گرفتن بود، در روز موعود به همراه جمعیت زیادی برای برگزاری نماز، به خارج شهر قم و به طرف خیابان خاکفرج رفتند و در محل فعلی قبرستان بزرگ وادی السلام قم که در آن زمان در خارج قم قرار داشت و از زمینهای کشاورزی اطراف قم به شمار می آمد، نماز باران را برگزار کردند. بعد از اقامه «نمازباران»، مرحوم «میرزا محمد تقی اشراقی» به دعوت آن مرحوم خوانساری به منبر رفت و در آنجا سخنرانی شورانگیزی نمود که همه افراد و جمعیت به شدت متأثر شدند و گریه فراوانی نمودند که «به برکت آن نمازباران مرحوم خوانساری و آن گریه ها ی منبرمرحوم اشراقی ،خداوند رحمت خود را بر مردم قم و اطراف آن نازل فرمود»/پایان اظهارات فیض گیلانی
می گویند:فرمانده آمریکایی به آیت الله خوانساری پیغام داده بود: «شما که آنقدر پیش خدا محبوبید و دعایتان مستجاب می شود بیائید و دعا کنید جنگ زودتر تمام شود و شما و ما زودتر راحت شویم و ما به کشورمان بازگردیم»
نمازباران مسیحیان واکنش امام حسن عسکری
قحطی شده بود. مردم در تنگنا بودند. آسمان حتی از قطره آبی دریغ میورزید. جویبارها و رودها خشک شده بود. گیاهی توان روییدن نداشت. گرسنگی و تشنگی، امان مردم را بریده بود. برای لقمة غذایی، برای تکّه نانی، مردم حتی به جان هم میافتادند. آنقدر قحطی سخت بود که خبر آن به کاخ «معتمد عباسی» هم رسید، تا جایی که خلیفه«معتمد عباسی» دستور داد مردم به نماز استسقا(باران) برخیزند.
مردم جمع شدند و برای طلب باران به مصلّیٰ رفتند، نماز خواندند و دعا کردند، امّا باران نیامد.
روز دیگر هم رفتند، باز هم نماز خواندند.
این بار هم از باران خبری نبود و زمین در حسرت قطرة آبی میسوخت.
روز سوم باز هم مردم جمع شدند و نماز خواندند. دیگر از انتظار خسته شده بودند. زن و مرد، پیر و جوان، چشمانشان را به آسمان دوخته بودند و دعا میکردند، امّا این بار هم باران نیامد.
در چهارمین روز، «جاثلیق» پیشوای اسقفان مسیحی، همراه مسیحیان و راهبان به صحرا رفت.
در میانشان راهبی بود که هر گاه دست خود را به سوی آسمان بلند میکرد، بارانی درشت فرو میریخت. زمین پس از عطشی طولانی، لب تر کرد.
مسلمانان نمازباران خواندند«باران»نیامد،مسیحیان خواندند «باران»آمد.
فردای آن روز نیز« جاثلیق» همان کار را کرد. باران شروع به باریدن کرد؛ آنقدر بارید که زمین سیراب شد. آب در هر جویباری جاری گشت و رودهای خشک پر آب شدند. دانهها سر از خاک برداشتند، شادی و شور به میان مردم بازگشت و دیگر نیاز به باران نداشتند.
مسلمانان ،مسیحیت راترجیح دادند!
این امر موجب شگفتی شده بود. مردم دچار شک و تردید شدند. حتی بسیاری از مسلمانان به مسیحیت متمایل شدند و با خود میگفتند: «اگر ما بر حق هستیم، پس چرا با نماز خواندن ما، خداوند درِ رحمتش را نگشود، امّا همین که مسیحیان دست به دعا برداشتند، اینگونه بارانی آمد!؟»
آین وضعیت بر خلیفه ناگوار آمد، از خشم به خود میپیچید. هر چه فکر کرد راه به جایی نبرد. درمانده شده بود. نمیدانست چه باید بکند. پس به دنبال امام حسن عسکری(ع) فرستاد.
امام عسکری در زندان بوداو را از زندان آوردند. اُبّهت امام(ع) در دل خلیفه هراس انداخته بود. دست و پایش را گم کرده بود. به سختی به زبان آمد و عرض کرد: «ای ابومحمد! اُمّت جدّت را دریاب که گمراه شدند».
امام با آرامش گفت: «از جاثلیق و راهبان بخواه که فردا، سهشنبه، به صحرا بروند».
خلیفه گفت: مردم دیگر باران نمیخواهند؛ چون به قدر کافی باران آمده است، بنابراین به صحرا رفتن چه فایدهای دارد!؟»
امام جواب داد: مگر نمیخواهید شک و شُبهه را برطرف سازم؟ انشاءالله فردا این کار را خواهم کرد».
خلیفه فرمان داد و پیشوای اسقفان همراه راهبان روز سهشنبه به صحرا رفتند.
امام عسکری(ع) در میان جمعیت عظیمی از مردم به صحرا آمد.
گروه جاثلیق برای طلب باران دست به سوی آسمان برداشتند. به سرعت آسمان ابری شد و باران آمد.
در این هنگام امام به یکی از ملازمانش گفت: «دست آن راهب را بگیر و آنچه در میان انگشتان اوست، بیرون بیاور».
مردم شگفتزده نگاه میکردند. همه میخواستند از سرّ این استخوان باخبر شوند. صدای همهمه میانشان پیچیده بود.
هر کس سخنی میگفت. خلیفه هم مانند دیگران سردرگم شده بود و مبهوت این ماجرا. او هم میخواست هر چه زودتر از حقیقت ماجرا باخبر شود.
خلیفه از امام عسکری(ع) پرسید: «این استخوان چیست؟»
امام فرمود: «این استخوان پیامبری است که به دست این راهب افتاده و استخوان پیامبری ظاهر نمیشود مگر آنکه باران ببارد». مردم غرق شادی شدند و امام را تکریم کردند. استخوان را آزمودند، دیدند همانطور است که امام(ع) فرموده بود.
مشروح ماجرای نمازباران آیت الله خوانساری
در شهریور ۱۳۲۰ که متفقین ایران را به اشغال خود درآورده بودنددر زمان حضور متفقین در ایران ، موجی از قحطی و نابسامانی در ایران به راه افتاد. در عین حال، بخشی از نیروهای متفقین در قم استقرار یافتند و بعد از مدتی کنترل شهر در دست آنان قرار گرفت.
اشغال هنوز ادامه داشت که زمینهای مساعد و وسیع شهر قم – که به صورت دیم کشت میشد – با گذشت چهار ماه از سال ۱۳۲۹ هجری شمسی، هنوز تشنه بودند و با بروز این خشکسالی، موقعیت غذایی مردم بحرانی شد. این بود که اهالی متدین قم، چاره برون رفت از این قحطی و بی بارانی را در خواندن نماز باران دیدند.
این بود که مردم راهی خانههای سه مرجعی شدند که در آن روزگار و در فقدان بنیانگذار حوزه علمیه قم، اداره این حوزه معظمه را در دست گرفته بودند: حضرات آیات سید محمدتقی خوانساری، سید صدرالدین صدر و سید محمد حجت کوه کمرهای.
«آیتالله شیخ محمدعلی اراکی» (متولد ۲ دی ۱۲۷۳ - متوفی ۸ آذر ۱۳۷۳) از شاگردان آیتالله خوانساری در خاطرات خود میآورد:
وقتی مردم به این سه بزرگوار مراجعه کردند، حضرات آیات صدر و کوه کمرهای از مردم خواستند تا در انجام وظایف شرعی خود اهتمام بیشتری داشته باشند. آنان معتقد بودند که با همین رویکرد به ظاهر ساده، خداوند نیز باران رحمت خود را بر مردم فرو خواهد فرستاد و البته اگر حقوق الهی به جای آورده نشود، بدیهی است که خداوند نیز رزق و برکات خود را از مردم منع میفرماید.
«آیتالله خوانساری» در پاسخ تقاضای مردم، نه نگفت و این امر را به بعد موکول فرمود. مردم هم گمان کردند که ایشان با اقامه نماز باران موافق است. این بود که بدون اطلاع ایشان، اطلاعیههایی بر در و دیوار شهر نصب شد که «آیتالله سید محمدتقی خوانساری» در روز جمعه آینده؛ «نماز استسقاء» (نماز طلب باران) خواهد خواند؛ البته مثل همیشه، گروهی هم بودند که ایشان را از پایان احتمالی بد این تصمیم، نباریدن باران و از چشم افتادن آیتالله خوانساری در نزد مردم بیم دادند؛ اما ایشان با قلبی مطمئن فرمود: حالا که چنین شده و مردم اطلاعیه زدهاند، خواندن این نماز بر من تکلیف است و من وظیفه خود را به عنوان یک مسلمان انجام میدهم، از حرف این و آن بیم ندارم و هرچه صلاح باشد همان واقع خواهد شد.
«آیتالله سید محمدتقی خوانساری» همچنین فرمود که من به کسی وعدهای نمیدهم؛ چراکه نماز استسقاء، شروطی دارد که باید محقق شود.
«نمازباران»اول در«خاکفرج» و«نمازباران»دوم درپشت «قبرستان نو»
مردم شهر، سه روز روزه گرفتند و خود را برای اقامه نماز استسقاء آماده کردند.
لحظه موعود فرا رسید و جمعیت از گوشه و کنار شهر به سوی محل برگزاری «نمازباران» که در نیم کیلومتری شهر«قُم »و در محل فعلی منطقه «خاکفرج» ، رهسپار شدند.
« آیتالله خوانساری» هم با طمأنینه ،«پا برهنه»، با عدهای از همراهان به سوی آن نقطه حرکت کردند،همراهان (طُلّاب) هم با پای برهنه حرکت میکردند.
البته« آیتالله خوانساری» درباره اقامه این نماز و با کمال درایت و هوشیاری، از حضرات آیات صدر و حجت کوهکمرهای خواست تا ایشان در نماز شرکت نکنند تا اگر باران نبارید، مردم به حساب شخص آیتالله خوانساری بگذارند و نه به حساب تمام مرجعیت قم.
این چنین بود که جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر – تقریباً معادل دو سوم جمعیت ساکن آن روز قم بودند - گریه کنان و تکبیرگویان به سمت محل اقامه نماز به راه افتادند و نماز طلب باران را به همراه آیتالله سید محمدتقی خوانساری اقامه کردند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آیت الله شبیری که خود یکی ازنمازگزارانِ نماز باران بود گفته اند:« مردم برای نماز، دو روز بیرون رفتند و شب دوم باران بارید»اماجمعیت۲۰هزار نفرراتأییدنکردند./
فارس درادامه نوشت:« آیتالله خوانساری» روز بعد هم در پایان درس روزانه خود، از شاگردانش خواست تا باز هم مجدداً نماز بارانی دیگر بخوانند. نماز این بار در باغهای پُشتِ «قبرستان نو» برپا شد؛ اما تا غروب یکشنبه هم، اتفاق خاصی نیفتاد.
اکنون مجال آن رسیده بود که برخی بیاعتقادان، زبان به تمسخر بگشایند و از این آب به ظاهر گلآلود، ماهی بگیرند.
و اما یکی از علمای قم در آن روزگار، ادامه ماجرا را چنین نقل میکند:
«غروب یکشنبه فرا رسید و ما مطابق معمول، به نماز جماعت باشکوه آیتالله خوانساری در مدرسه فیضیه رفتیم. در آن شبها در مدرسه فیضیه و بعد از نماز، مجلس روضهخوانی و سخنرانی برقرار بود. مجلس آغاز شد و هنوز دقایقی از اوایل سخنرانی واعظ مجلس نگذشته بود که باران شروع شد و به شکل مفصلی ادامه یافت.
این باران مستمر چهار ساعته، چنان گسترده و بیامان بود که کسی تا آن وقت، چنین بارشی را در قم به یاد نداشت.
پس از آن بود که خبر این حادثه شگفتانگیز به ایران و جهان مخابره شد و طبیعی بود که متدینان از این اتفاق مبارک خوشحال باشند و شُکر الهی را به جای آورند./توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع این گزارش «خبرگزاری فارس»است بااندکی ویرایش.
سایت امام خمینی نوشت:در سال ۱۳۶۳ ق از اول بهار تا اواخر خرداد اصلاً باران نبارید، چنان هوا گرم بود که انگار، آسمان، جز باریدن آتش، وظیفه دیگری ندارد، زمین خشک و بی آب و علف شده بود، نه تنها برای کشاورزی بلکه برای آشامیدن انسانها نیز احساس خطر می شد . عده ای از مردم متدین و علمای شهر قم از آیت الله خوانساری، این مجسمه زهد و تقوی و پارسایی تقاضای نماز باران را نمودند، ایشان امر به سه روز روزه نمود تا بعد از آن نماز باران بخوانند، مردم روزه می گرفتند و آماده برای نماز باران می شدند؛ متخصصان هواشناسی می گفتند هیچ امیدی برای باریدن باران نیست،
بعضی از آقایان به آیت الله خوانساری می گفتند برای نماز نروید، باران نمی آید شأنیت شما می شکند؛ یکی از آقایان پیکی فرستاد که به آیت الله خوانساری گفت :فلانی فرمود برای آبروی دین، نماز باران نخوانید، شاید باران نیاید، آبروی دین می رود. آیت الله خوانساری در جواب فرمود: از قول من به آقا سلام برسانید و بگویید که اگر در مشروعیت نماز باران شبهه دارند، باید بنشینیم و بحث کنیم، اگر در این مورد شک و شبهه ای ندارید، به نظر من، ما باید وظیفه شرعی خود، دعا و طلب باران را انجام بدهیم، اگر صاحب دین که خداوند است، دین خودش را دوست داشته باشد، باران می فرستد وگرنه، ما نباید کاسة داغ تر از آش شویم و برای دین او دل بسوزانیم؛ روز سوم که مقارن با روز جمعه است برای نماز باران حاضر می شوم.
در آن زمان سربازان بیگانه سراسر ایران را اشغال کرده بودند، در قم نیز، سربازان بیگانه در بیرون شهر، قسمت خاکفرج اردو زده بودند و دو حلقه چاه عمیق داشتند که آب مورد نیاز خود و ایستگاه قطار متعلق به خودشان را تأمین می کردند؛ یک عده بهائی به این نیروهای بیگانه گفتند :مردم قم روز جمعه می خواهند به شما حمله کنند و با کشتن شماها بر چاهها مسلط شوند.
روز جمعه آیت الله خوانساری با پای برهنه در جلوی مردم، برای نماز باران به محل تعیین شده در بیرون شهر، قسمت خاکفرج حرکت کردند، نیروهای خارجی کاملاً مسلح شده و آماده دفاع شدند؛ آیت الله خوانساری بدون توجه به آنها، به محل نماز باران رفت، فرمانده نیروهای خارجی، هنگامی که متوجه منظور مردم شد، متخصصین هواشناسی خود را خواست و به آنها دستور مطالعه هوا را داده آنها بعد از مطالعه دقیق، گفتند: هرگز بارانی نخواهد آمد.
در آن روز عده زیادی، نماز باران را به امامت آیت الله خوانساری خواندند و دعاهای مخصوص آن را ذکر نمودند ولی خبری از باران نشد.
روز شنبه، بعد از درس، آیت الله خوانساری همراه باعده ای از شاگردان واصحاب و بعضی از آنها که به دین و دستوراتش باور داشتند برای بار دوم به محل نماز باران رفتند و نماز باران و دعاهای مخصوص آن را خواندند، هوا ابری شد، هنوز نمازگزاران به منازلشان نرسیده بودند که باران تندی بارید، زمین سیراب و مردم شاداب شدند، خبر نماز باران آیت الله خوانساری در رادیوهای جهانی پیچید، فرمانده نیروهای خارجی مستقر در قم به نزد آیت الله خوانساری رفت و با احترام تمام از ایشان تقاضای دعا برای ختم جنگ را نمود.
«آیت الله سید محمدتقی خوانساری»،فرزند علامه سید اسدالله خوانساری، رمضان ۱۳۰۵(خرداد۱۲۶۷) در خوانسارمتولدشد ودر هفتم ذیحجه۱۳۷۱(۶شهریور۱۳۳۱)درهمدان فوت کردند،جنازه ایشان رابه قم منتقل کردند،مدفنش در بالاسر حرم حضرت معصومه(س)است.
محمد تقی اشراقی»کیست؟
«خطیب توانا و واعظ نامدار و پرآوازه قم، «آیة اللّه میرزا محمد تقی اشراقی»، از مشهورترین خطبای دوران آیت الله بروجردی بودکه در سال ۱۳۱۳ قمری(۱۲۷۴شمسی)، در شهر قم متولد شد،پدر بزرگوارش آیت اللّه میرزا محمد قمی مشهور به «ارباب» (متوفای ۱۳٤۱ ق) یکی از درخشان ترین چهره های علمی و از متنفّذترین روحانیان قم و از برجسته ترین شاگردان مرحوم آیة اللّه میرزا حبیب اللّه رشتی (متوفای ۱۳۲۱ ق) است که در تأسیس دانشگاه جعفری و اقامت آیة اللّه حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی در شهر قم سهم به سزایی داشته است.
۲ واعظ(خطیب)مجتهد که کلامشان نافذبود
در آن زمان میگفتند: دو واعظ مجتهد داریم. یکی «حاج میرزا علی هستهای اصفهانی»(متوفی۱۳۴۷ شمسی در ۹۷ سالگی) که در اصفهان بود.
خطیب توانای دیگر: «میرزا محمدتقی اشراقی» درقم بود.
« اشراقی»، عینک دودی به چشم داشت ،هیکلی متوسط و سفید، دارای محاسنی اندک و عمامه کوچک برسرداشت .
آیت الله«میرزا محمد تقی اشراقی» به عنوان یک «واعظِ عالم» منبر میرفت
«میرزا محمد تقی اشراقی» درشامگاه یکشنبه(۱۸ تیر ۱۳۲۹)۲۳ماه رمضان ۱۳۶۸(شب قدر) در مدرسه صدر تهران، منبر پرهیجانی داشت که فردایش ، دوشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۲۹سکته(ایست قلبی)کرد وفوت کردند.سن ۵۸ سالگی
دربارة علت فوت وی شایعههای زیادی بر سر زبانها افتاد، اما به نظر میرسد که زمینه ارثی، خستگی و فشار عصبی زمینهساز آن بوده باشد.
چگونگی فوت «میرزا محمدتقی اشراقی»
آقای «ناصر اشراقی» برادرِ« آیتالله شهابالدین اشراقی»(دامادِامام خمینی) چگونگی وفات پدرش، «آیت الله حاج میرزا محمدتقی اشراقی» را اینگونه بیان میکند:موقع فوت پدر، من ۱۷ سال داشتم و اخوی ام (آقاشهاب) ۲۲سال داشتند. براساس آنچه آقای موسوی( از مریدان پدرم) برای ما تعریف کرد،لیالی قدر ،رمضان۱۳۶۸ بوده و بازاریهای تهران ایشان را دعوت کرده بودند. پدرم در مسجد شاه تهران منبر میرفتند. یکی از علما هم امام جماعت بودند و بعد از تمام شدن نماز، منبر پدرم شروع میشود.
پیش از شروع سخنرانی، بازاریها دور پدرم را میگیرند و به پدرم میگویند، امروز و دیروز، اشرف پهلوی(خواهر شاه) میهمانی مفصلی در چند کیلومتری تهران داده که در آن مهمانی همه جور بساط لهو و لعب فراهم بوده است.
همین خبر باعث عصبانیت پدر میشود، طوری که وقتی بالای منبر میروند و سخنرانی را شروع میکنند در حالی که دستشان را میزدند به گوشة منبر، فریاد میکشند: این جا و قم به هم وصلاند، مرکز پایتخت ایران از مرکز روحانیت جدا نیست، آیتالله العظمی بروجردی در چند کیلومتری اینجاست، اگر این خبر به گوش ایشان برسد، قلبشان دردناک میشود. قلب امام زمان هم به درد میآید، اعلیحضرتا! شما چرا جلو این وضعیت دربار را نمیگیرید! چرا باید این اتفاقات در ماه مبارک رمضان در چند کیلومتری پایتخت رئیس مرکز شیعه بیفتد؟.
«ناصر اشراقی»گفت: آقای موسوی روایت میکردند که در خاتمه این بیت شعر را هم خواندند:
پدرم روضه رضوان به دو گندم بفروخت/ناخلف باشم اگر من به یک قوطی ماتیک ندهم (به جویی نفروشم).
بعد از آنکه ایشان از منبر پایین میآیند چون خیلی عرق کرده بودند، مینشینند و چای یا قهوهای میل میکنند و کسانی هم که اطراف ایشان نشسته بودند، ایشان را همراهی میکنند. آن شب در مجلس قهوه گردانده بودند و فردای آن پدرم در سن ۵۸ سالگی فوت میکنند.۲۴ رمضان ۱۳۶۸(۲۴ تیر ۱۳۲۹)ودر مسجد بالا سر حرم حضرت معصومه علیهاالسلام و در جوار قبر استادش، مرحوم آیة اللّه حائری به خاک سپرده شد.«ناصر اشراقی»فرزندِخطیب توانا اشراقی درادامه گفت:
«ناصر اشراقی»فرزندِخطیب توانا اشراقی، درادامه گفت:یکی ازروزنامهنگاران(کریم پورشیرازی) بلافاصله در روزنامهاش(شورش) نوشت : آقای اشراقی را با خوراندن قهوه مسموم کردند که البته شایعه بود(صحت نداشت).
«مسجد اشراقی»
روزی که «آیت الله میرزا محمدتقی اشراقی» برای تاجران تهران به منبر رفته میگوید: در قم محلی ست به نام «سنگبندون» که مردم فقیری دارد که با بی آبی دست به گریبانند. یکی از حاضران به نام آقای «وهابزاده »قبول میکند که هزینة ساخت یک آبانبار را در همان محل بپردازد. این آبانبار ساخته میشود و سالها بعد که آب لولهکشی و یخچال وارد زندگی مردم میشود و از طرفی آبانبار به علت عدم استفاده مردم مرمت نمیشود «آیتالله شهابالدین اشراقی»، فرزندآیت الله میرزا محمدتقی، مسجدی روی همان زمین بنا میکند که به مسجد امام حسین یا «مسجد اشراقی» معروف میشود.
«آیتالله شهابالدین اشراقی»درساعت ۲۳:۱۰ شامگاه شنبه۲۱ شهریور ۱۳۶۰درسن۵۶ فوت کردند.
ماجرای «نمازباران آیت الله مهدوی» درادامه...
«تجمع اعتراض آمیزکشاورزان اصفهانی» در دفترنماینده مجلس «برای اقامه نمازباران »
کشاورزان اصفهان در دفتر نماینده ای که گفت «دعا کنیم و نماز بخوانیم تا باران بیاید» تجمع کردند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:جمعی از کشاورزان اصفهانی با تجمع در دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم که گفته بود باید دعا کنیم و نماز بخوانیم تا باران بیاید و مشکل بیآبی پایان یابد، گفتند ما تا آمدن باران به تحصنمان در این دفتر ادامه میدهیم.
تجمعکنندگان، با انتقاد از این نماینده مجلس«حجت الاسلام حسین میرزایی» که خود در دفترش حضور نداشت، گفتند ما صبر میکنیم آقای نماینده بیاید تا با وی نماز باران بخوانیم.
این تجمع، در واقع به معنای اعتراض به کسانی است که بجای اقدامات عملی برای حل مشکلات مردم، آنها را به دعا و نماز که خود مردم هم با آنها آشنایی دارند، حواله میدهند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«حجت الاسلام حسین میرزایی» درمصاحبه با خبرنگار «ایمنا »(۱۴ مهر ۱۴۰۰ )دررابطه با مشکل آب زاینده رود گفته بود: به نظر میرسد «راه حل کوتاه مدت رفع معضل آب زاینده رود»، توسل به معصومین به ویژه امام موسی بن جعفر (ع) و «نماز باران» است و لازم است بزرگان این شهر مانند آیت الله مهدوی مانند سالهای پیش نماز باران بخوانند.
این تجمع، در واقع به معنای اعتراض به کسانی است که بجای اقدامات عملی برای حل مشکلات مردم، آنها را به دعا و نماز که خود مردم هم با آنها آشنایی دارند، حواله میدهند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:صدای اعتراض نمابنده هم درآمد:
آقای رئیس جمهور!به دادزاینده رودبرسید
فارس نوشت: نماینده اصفهان در مجلس از رییس جمهوری درخواست کرد که دستور تشکیل ستاد احیای رودخانه زاینده رود را صادر کند چون اهمیت این رودخانه حیاتی، از دریاچه ارومیه کمتر نیست.
حسین میرزایی در صفحه توییتر خود(۳ آبان ۱۴۰۰) نوشت: بارها باصدای رسا گفتیم که فریاد کشاورزان عزیز اصفهان را بشنوید. آقای رییس جمهور! دستور تشکیل ستاد احیای رودخانه زاینده رود را صادر کنید. اهمیت این رودخانه حیاتی، از دریاچه ارومیه کمتر نیست! عدم اقدام،اصفهان را در معرض یک فرونشست عظیم قرار داده که نابودی اصفهان و ابنیه تاریخی آن را درپی دارد.
ماجرای «نمازباران آیت الله مهدوی»
نماز طلب باران برای سومین بار به منظور نزول رحمت الهی در اصفهان به امامت آیتالله سید ابوالحسن مهدوی امروز جمعه ۲۹ دی ماه در مسجد جامع اصفهان اقامه شد.
نماز باران، آیتالله سید ابوالحسن مهدوی ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩)
نماز طلب باران صبح امروز، جمعه، ۲۲ دی ۱۳۹۶(٢٤ ربیع الثانی ١٤٣٩) با حضور گسترده مردم شهید پرور اصفهان به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) اقامه شد.
نماز طلب باران صبح امروز، جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩)
نماز باران آیتالله سید ابوالحسن مهدوی ۲۲ دی ۱۳۹۶(٢٤ ربیع الثانی ١٤٣٩)
ندای اصفهان نوشت:آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در خطبه های نمازباران(٢٤ ربیع الثانی ١٤٣٩) با بیان اینکه دعا تأثیر خود را دارد، عنوان کرد: شهید ثانی می فرماید« اگر در مرحله اول باران آمد، همان خیلی عالی است و دعا مستجاب شده است ولی اگر حکمت الهی نبود و باران نیامد می فرماید: نماز را اعاده کنید و مأیوس نباشید.
در روایت داریم که قدرت الهی بر حکمت خداوند غلبه ندارد، این بدین معناست که خداوند متعال قدرت دارد باران را نازل کند اما همیشه آن چه را عمل می کند حکمت و مصلحتش است.
امام جمعه موقت اصفهان در خطبه دوم نماز استسقاء با اشاره به اینکه بعضی از گناهان را نباید انجام دهیم ولی بعضی گناهان را نباید حتی نزدیک آن ها هم بشویم،علت این است که بعضی گناهان وسوسه انگیز است و در روایت داریم که اگر نزدیکش شدیم و ذکر در گناه کردیم، امیرالمومنین (علیه السلام ) می فرمایند: که آخر در گناه می افتیم.
«دعای باران» صحابی امام سجاد(ع)
«آیت الله سید ابوالحسن مهدوی»: داستانی از زُهری یکی از یاران امام سجاد (ع) نقل شده است. ایامی بود که خشک سالی شده بود و باران نمیبارید. همهی مردم برای نماز باران جمع شدند، تا شاید بارانی بیاید، اما باران نیامد. پس از نماز، دیدم که غلامی آمد و در گوشه ای به سجده افتاد و گفت: «خدایا، تا باران نفرستی، سر خود را از سجده بلند نمیکنم». بعد از لحظاتی ابری آمد، باران شدیدی گرفت. آن غلام پس از سجده به سمت شهر حرکت کرد، او را تعقیب کردم. دیدم وارد منزل امام سجاد (ع) شد.
زُهری میگوید: متوجه شدم که این فرد ،غلام امام سجاد (ع) است. فردای آن روز به منزل امام سجاد رفتم و گفتم که آمده ام غلامی از غلامان شما را بخرم.
حضرت فرمود: همهی غلامان را بیاورید. وقتی همه آمدند، هر چه نگاه کردم، آن غلام را نیافتم. گفتم: آیا غلام دیگری در منزل دارید؟
امام سجاد (ع)گفتند: فرد دیگری در اسطبل است.
زُهری گفت:درخواست کردم او را نیز ببینم.
وقتی او را آوردند، دانستم همانی است که میخواهم. قیمتش را پرسیدم،
امام سجاد (ع) فرمود: پول نیاز نیست، آن را به تو بخشیدم.
وقتی غلام متوجه شد، گفت: چرا میخواهی مرا از آقایم جدا کنی؟
گفتم: من میخواهم با شما باشم. گفت: برای چه؟ گفتم: برای قصهی دیروز. زُهری گفت: همین که آن غلام متوجه شد ماجرا لو رفته است، گفت: خدایا، حال که چنین شد، دیگر از تو عمری نمیخواهم. عمر مرا بگیر.
زُهری گفت: همین که از منزل خارج شدم، دیدم یکی از غلامان حضرت به دنبالم آمده و گفت: زُهری! آقا میفرماید آن غلام از دنیا رفت. اگر میخواهی دوستت را تشییع کنی، بیا/پایان.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:« زُهری» کیست؟
«ابوبکر، محمد بن مسلم بن عبیدالله شهاب» معروف به« زُهری»از فقیهان و محدثان قرن دوم هجری، منسوب به قبیلهی بنی زهرة بن کلاب، که در سال ۵۱ هجری در مکه متولد شداما در مدینه زندگی میکرده، به جهت اینکه برخی از صحابه پیامبر را درک کرده است؛ از جمله تابعان محسوب می شود.
از« مالک بن انس »روایت می کند: درمدینه جز یک محدث و فقیه ندیدم و او «ابن شهاب زهرى» بود.
« زُهری» دردربار خلفای بنی امیه دارای احترام بودواورابه عدالت می شناختند،درزمان خلافت ولید، سلیمان، یزید، هشام و عمربن عبدالعزیز دارای منصب قضاوت بود،معلم فرزندانِ«هشام بن عبدالملک»بود.
«سفیان بن عیینه»می گوید:: در سال ۱۲۳ « زُهری» با هشام، خلیفه وقت، به مکه آمد و یک سال در آنجا اقامت داشت.
نماز طلب باران صبح جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) با حضور گسترده مردم شهید پرور اصفهان به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز باران آیتالله سید ابوالحسن مهدوی ۲۲ دی ۱۳۹۶(٢٤ ربیع الثانی ١٤٣٩) در حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام) .
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان.
« نماز باران» مانند نماز عید ۲ رکعت است، در رکعت اول ۵ قنوت و رکعت دوم ۴ قنوت دارد و بهتر است که به صورت جماعت اقامه شود ،توصیه براین است که نمازگزارن برای آماده شدن این نماز ۳ روز روزه بگیرند،روزه ،روز اول« شنبه» و آخرش «دوشنبه »باشد و یا روز اول «چهارشنبه» روزه راشروع کنند که آخرش جمعه باشد.
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران صبح روز، جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران صبح جمعه، ۲۲ دی ۱۳۹۶(٢٤ ربیع الثانی ١٤٣٩)به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام).
نماز طلب باران ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران صبح جمعه، ۲۲ دی ۱۳۹۶(٢٤ ربیع الثانی ١٤٣٩)به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در حرم مطهر حضرت زینب بنت موسی بن جعفر (علیهم السلام).
نماز طلب باران صبح روز، جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران صبح روز، جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران صبح روز، جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان
نماز طلب باران صبح روز، جمعه، ۲۹ دی ۱۳۹۶(١ جمادی الاول ١٤٣٩) به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در مسجد جامع اصفهان.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مانفهمیدیم که این نماز«بارانی»درپی داشت؟ واگرداشته ،فاصله سومین نمازبابارش باران چقدربوده است؟
برای توضیح نمازباران «آیت الله خوانساری»به این لینک مراجعه کنید:
درادامه به خلبان «احمدرضاخسروی»پناهنده دیگرترکیه نیزپرداخته ایم.
«مهرداد آبدارباشی» سرگردخلبان ارتش ایران که درسال ۱۳۹۷به ترکیه پناهنده شد.
رسانەهای ترکیە روز چهارشنبه ۲۱ مهر۱۴۰۰ از خنثی شدن یک عـملیات آدمربایی در استان وان در شرق کشور و بازداشت دو مأمور اطلاعاتی ایران خبر دادند، هشت نفر، از جمله ۶ شهروند ترکیه، دستگیر شدند.
شخصی که قرار بود در این عملیات ربوده شود «مهرداد آبدارباشی» نام دارد که خلبان سابق ارتش ایران است و سه سال پیش به ترکیه پناهنده شد.
«مهرداد آبدارباشی »در گفتوگوی اختصاصی با «سوران خاطری» گزارشگر بخش فارسی صدای آمریکاگفت.
سه سال پیش( ۱۳۹۷) سپاه ،درتدارک اعزام تعدادی از خلبانان به سوریه بود،لیستی از از نیروهای ارتش هم درآن بود،من هم درآن لیست بودم.
چند تا از همکاران من به ما اعلام کردند که آماده باشید تا چند هفته دیگر توجیه میشوید تا به سوریه اعزام شوید.
«خلبان مهرداد آبدارباشی» گفت: برای نرفتن به سوریه بهانههایی آوردم آوردم،اماپذیرفته نشد و کارم به بازجویی کشیده شد.
ومن ترسیدم که نکنداذیتم کنند،به ترکیه گریختم واینجاپناهنده شدم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این خلبان بدون هرگونه تجهیزات نظامی به ترکیه گریخته است.
این نظامی فراری(مهرداد آبدارباشی)دراین مصاحبه می گوید:هرکس که بامن تماس می گیردویابه دیدارم می آید،مهمانم می شود وهرجامیخواهم بروم بایدبااجازه -هماهنگی-پلیس ترکیه باشد.
وی درباره ربایشش گفت:چندی بودکه یک خانم اهل ترکیه بامن تماس می گرفتفبعدازمدتی اعتمادم راجلب کرد ومرابه خانه اش دعوت کرد(شام).
(آبدارباشی)گفت:باتوجه به گوش به زنگ بودن پلیس ،مأموران آمدند،این خانم(میهمان)رادرپارکینگ منزل بازداشت کردند.
ایشان مدعی است که این خانم وهمراهش قراربودمرابیهوش کنندبعدبه بهانه اعزام به بیمارستان به ایران ببرند!
«مهرداد آبدارباشی »دراین مصاحبه، هیچ اسنادومدارک متقنی ارائه نکرد،هیچ دلیل منطقی ارائه ندادکه چگونه متوجه ارتباط این خانم بامأموران اطلاعات ایران بوده ویاهدف ربایش بوده است.
خلبان دیگری که به ترکیه پناهنده شده :«احمدرضا خسروی»
باشگاه خبرنگاران جوان(۲۶ فروردین ۱۳۹۵)نوشت:روزنامه تایمز آو اسرائیل با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت «احمدرضا خسروی» خلبان ایرانی که سال گذشته(۱۳۹۴) به ترکیه پناهنده شده بود، به تازگی( فروردین ۱۳۹۵) در مصاحبه با روزنامه«تایمز آو» تهدید کرد به اسرائیل پناهنده خواهد شد.
طبق ادعای این روزنامه، «خلبان خسروی» به این نیز بسنده نکرد و اظهار داشت برای آسیب رساندن به کشورمان، از انجام هیچگونه اقدام نظامی فروگذار نخواهد کرد.
خسروی ۳۹ ساله که اکنون در شهر «وان» ترکیه بهسر میبرد با طرح ادعاهایی واهی و با تظاهر به آنکه جان همسر و پسرش در خطر است، قبیحانه اظهار داشت برای ضربه زدن به کشورمان حد و مرزی قائل نخواهد شد. وی سال گذشته بدون همراه بردن همسر و فرزندش و برای پناهندگی در ترکیه با لباس مبدل و به طور قاچاقی از مرزهای ایران خارج شد.
«احمدرضا خسروی» به مدت ۱۹ سال خلبان بالگرد نیروی انتظامی ایران بود. وی در مصاحبه با تایمز آو اسرائیل به عناد با دین اسلام آشکارا اعتراف کرد. وی همچنین افزود: «از آنجایی که مسلمان نیستم ... از اجرای قوانین اسلامی در کشور ناراضی بودم...»
خلبان«احمدرضاخسروی »به مدت ۱۹ سال خلبان بالگرد نیروی انتظامی ایران بود
خلبان«احمدرضاخسروی »
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علت پناهندگی«احمدرضاخسروی »عدم تمایل به حضور درمناسبتهای مذهبی رادرمصاحبه هایش اعلام کرده است ، خدمت این هموطن عزیز بایدعرض کنیم،وقوع انقلاب اسلامی ایران درسال ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ بوده،شمادرسال ۱۳۷۵واردارتش شدید،یعنی ۱۸ سال بعدازپیروزی انقلاب اسلامی،ارتش هرکشوری مراسمات ومناسبتهایی دارندکه حضور نظامیان درآن یک روال عادی می باشد،این ایرادبرشماوارداست که اگرقبول نداشتیدچراداوطلب ورودبه خدمت درنظام جمهوری اسلامی شدید،میخواستیدشغل غیردولتی(حکومتی)راانتخاب کنید،این کارهای اشتباه شماکارابرای هموطنان اقلیتها،مشکل سازمی کند،که ارتش ویاهرنهادحاکمیتی سختگیری های لازم رادرهنگام پذیرش داوطلبین انجام دهد.
هفته گذشه درنمازجمعه شهر«قندوز»انفجاررخ دادکه بیش از یکصدرنفرشهیدشدند
وقوع ۲ انفجار در نمازجمعه «مسجد قندهار »در جنوب افغانستان ۶۵ نفر شهیدشدند.(گزارش اولیه)
خبرگزاری المیادین ، شمار زخمیها را ۲۰۰ نفر اعلام کرد.جمعه،٨ ربیع الاول ١٤٤٣ (۲۳ مهر ۱۴۰۰)
انفجار در «امام بارگاه فاطمیه» مسجد جامع شیعیان قندهار ،در جنوب افغانستان به وقوع پیوست که تعدادی شهید و زخمی برجا گذاشته است.
یکی از شاهدان به خبرگزاری فرانسه گفته است او صدای سه انفجار را از ورودی اصلی مسجد، جایی که نمازگزاران در حال وضو بودهاند، شنیده است.
مسجد «جامع فاطمیه» قندهار
مسجدجامع فاطمیه (امام بارگاه)قندهار
به گزارش سایت افغانستان ، دقایقی پیش انفجاری در مسجد قندهار در جنوب افغانستان به وقوع پیوسته است.
شاهدان عینی میگویند که ۲ انفجار در نزدیکی مسجد «امامبارگاه» در ناحیه اول شهر قندهار رخ داده است.
طبق این گزارش، گفته شده که یک انفجار در ورودی این امامبارگاه و انفجار دومی در داخل آن به وقوع پیوسته است.
«امامبارگاه» مسجد شیعیان «قندهار» است که مراسم نماز جمعه در آن هر هفته برگزار میشود.
«بلال کریمی» معاون سخنگوی طالبان ضمن تایید خبر انفجار گفت: انفجاری در مسجد قندهار در جنوب افغانستان رخ داده است.
مسجدجامع فاطمیه (امام بارگاه)قندهار
شبکه «الجزیره»نوشت: در پی انفجار در نماز جمعه مسجد شیعیان قندهار تاکنون حداقل ۳۳ نفر شهید و ۵۷ نفر مجروح شدهاند.
سفارت ایران در کابل ضمن محکوم کردن حمله انتحاری به مسجدی در قندهار از طالبان درخواست که عاملان این حادثه را شناسایی و به سزای اعمال خود برساند.
مسجدامام بارگاه-قندهار
تاکنون مقامهای امنیتی و محلی در قندهار در این مورد اظهارنظری نکردهاند اما برخی رسانهها میگویند که در ورودی این مسجد سه انفجار به وقوع پیوسته است.
«سعید خوستی» سخنگوی وزارت کشور طالبان در واکنش به این انفجارها اظهارداشت: «در انفجار امروز در مسجد «امام بارگاه» شیعیان در قندهار تعدادی از هموطنان ما کشته و زخمی شدهاند».
مسجدامام بارگاه قندهار
وی گفت که نیروهای ویژه طالبان در محل انفجارها حضور دارند و عاملان این جنایات به سزایشان خواهند رسید.
جمعه هفته گذشته نیز یک انتحاری وابسته به گروه تروریستی داعش مسجد شیعیان در ولایت قندوز در شمال افغانستان را هدف قرار داد.
رادیوآزادی نوشت:شمار قربانیان حمله در یک مسجد شیعه ها در شهر «کندهار»(قندهار) به ۳۶ تن رسیده است.
«شمس صمیم» آمر اطلاعات ولایت کندهار به رادیو آزادی گفت که در این رویداد ۷۰ تن دیگر زخمی شده اند. صمیم افزود که یک انتحار کننده خودش را در میان نمازگزاران منفجر کرده است
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منابع اخذشده مختلف است.
واکنش طالبان به حادثه «مصلای قندهار»
«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه جمعه(۲۳ مهر ۱۴۰۰) گفت : جهان نباید افغانستان را در انزوا رها کند و رها کردن افغانستان در انزوا به نفع هیچ کسی نخواهد بود،جامعه بینالمللی باید به مسئولیت خود در برسمیت شناختن نظام افغانستان و تقویت آن عمل کند.
این مقام طالبان گفت که اوضاع امنیتی در افغانستان با خروج نیروهای خارجی از این کشور بهبود یافته است.
وی که با شبکه الجزیره مصاحبه میکرد،گفت:حمله به مسجد شیعیان فاجعه آمیز بوده و افرادی که افکار افراطی داشتند آن را انجام دادند،به کسانی که حمله به مسجد را انجام دادند میگوییم که قادر به محقق کردن اهدافشان نخواهند بود.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاع ازدیگرعملیات های تروریستی داعش درافغانستان به این لینک مراجعه کنید::
و این لینک:
۱۲ مهر ۱۴۰۰کابینه«یوشیهیده سوگا» ژاپن استعفاداد / مجلس نمایندگان ژاپن منحل شد.
«فومیو کیشیدا» وزیر خارجه پیشین ژاپن، روزیکشنبه(۱۲ مهر ۱۴۰۰) رسماً به عنوان نخستوزیر جدید ژاپن منصوب شد.
«یوشیهیده سوگا» ۲۶ شهریور ۱۳۹۹(یکسال پیش) رسماً ۹۹ مین« نخست وزیر ژاپن»،جانشین «شینزو آبه» شد که در هشت رئیس کابینه ژاپن بود.
نخستوزیر جدید ژاپن«فومیو کیشیدا» روز پنجشنبه(۲۲ مهر ۱۴۰۰) مجلس نمایندگان این کشور را -همانطور که پیش از این وعده داده بود- منحل کرد.
«فومیو کیشیدا» نخستوزیر جدید ژاپن، امروز (پنجشنبه)، مجلس نمایندگان (سفلی) این کشور را به منظور هموار کردن مسیر برای انتخابات پارلمانی ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه) منحل کرد.
خبرگزاری «کیودو» گزارش کرد، کیشیدا تصریح کرده است پس از گذشت ۱۰ روز از انتصاب به عنوان نخستوزیر جدید ژاپن توسط پارلمان این کشور برای آن که جایگزین «یوشیهیده سوگا» شود، هماکنون به منظور اجرای سیاستهای خود به دنبال حکم عمومی است.
«تاداموری اوشیما» رئیس مجلس نمایندگان ژاپن امروز در جلسه عمومی پارلمان، انحلال دو مجلس (نمایندگان و مشاوران) قدرتمند ژاپن خبر داد.
آخرین انتخابات مجلس نمایندگان ژاپن در سال ۲۰۱۷ و تحت نخستوزیری «شینزو آبه» برگزار شد.
بر اساس این گزارش، حزب لیبرال دموکرات ژاپن به ریاست کیشیدا امیدوار است که از وقفه اخیر در موارد ابتلا به کووید-۱۹ به نفع خود استفاده کند اما رهبران مخالف همچنان امیدوارند که بتوانند یک جبهه متحده تشکیل دهند.
این اولین بار در تاریخ پس از جنگ ژاپن است که انتخابات پارلمانی پس از پایان دوران ریاستجمهوری انتخابات پارلمانی برگزار میشود و فاصله بین انحلال مجلس نمایندگان ژاپن و روز رأیگیری به کوتاهترین زمان ممکن رسیده است.
«فومیو کیشیدا »(Fumio Kishida) امروز صبح در جمع خبرنگاران گفت: «ما باید با قضاوت مردم روبرو شویم و من بسیار جدی هستم».
«یوکیو ادانو» رهبر اصلیترین حزب مخالفان ژاپن موسوم به «حزب مشروطه دموکراتیک» پاسخگویی حزب حاکم ژاپن به همهگیری کرونا را بعنوان یک واکنش «همیشه عقبمانده» مورد انتقاد قرار داد.
وی در این خصوص گفت: «حزب لیبرال دموکرات (LDP) نمیتواند تغییر کند. ما باید خود دولت را تغییر دهیم».
«فومیو کیشیدا »روز ۲۹ سپتامبر(هفتم مهرماه) در انتخابات ریاست حزب حاکم ژاپن پیروز شد و در تاریخ چهارم اکتبر (۱۲ مهر ماه) رسماً در پارلمان تحت کنترل ائتلاف تحت رهبری حزب حاکم ژاپن به عنوان نخستوزیر منصوب شد.
طبق گزارش کیودو، انتخابات پارلمانی ژاپن فرصتی برای کیشیدا است تا حمایت گستردهتر مردم ژاپن را برای پیشبرد سیاستهایش با تمرکز بر احیای سومین اقتصاد بزرگ جهان که تحت تأثیر همهگیری کرونا قرار گرفته، جلب کند و مقابله با همهگیری کرونا را تقویت کند.
از ۴۶۵ کرسی مجلس نمایندگان، حزب حاکم لیبرال دموکرات و شریک ائتلافی آن موسوم به حزب «کمیتو» در انتخابات پیشین پارلمانی در اکتبر ۲۰۱۷، ۳۱۰ کرسی را به دست آوردند. کیشیدا گفته است که ائتلاف حاکم به دنبال آن است که در انتخابات دور جاری، حداقل ۲۳۳ کرسی را به دست آورند.
طبق این گزارش، کیشیدا با حمایت از آن چه «سرمایهداری جدید» مینامد، وعده داده است که بسته اقتصادی با ارزش دهها تریلیون ین را ارائه دهد و در تلاش برای تقویت قشر متوسط جامعه ژاپن، رشد اقتصادی را رقم بزند که ابلته در روزهای اخیر تأکید کرده است که ژاپن باید در وهله اول به توسعه اقتصادی دست یابد.
پیش از این گزارش شده بود که کیشیدا میبایست برای بهبود وجهه این حزب که تا حد زیادی در نتیجه عملکرد یوشیهیده سوگا تحت تأثیر قرار گرفته، تلاش کنند.
گزارشها نشان میدهد که مردم ژاپن از نحوه رسیدگی سوگا به همهگیری کرونا و اصرار وی برای برگزاری المپیک در شهر توکیه در تابستانی که گذشت، بسیار ناراضی هستند.
طبق گزارش کیودو، کیشیدا هماکنون با چالشهایی چون رسیدگی به اقتصاد آسیبدیده از همهگیری کرونا و تضمین یک ائتلاف قوی با واشنگتن در میان افزایش خطرات امنیتی منطقهای را برعهده خواهد داشت.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کابینه یک ساله «یوشیهیده سوگا»سقوط کرد
«یوشیهیده سوگا» بعد از ظهر چهارشنبه ۱۶ سپتامبر۲۰۲۰(۲۶ شهریور ۱۳۹۹) رسماً ۹۹ مین نخست وزیر ژاپن(جانشین شینزو آبه) شد که در هشت رئیس کابینه ژاپن بود. ۱۲ مهر ۱۴۰۰ استعفاداد
یوشیهیده سوگا ، دبیر کابینه ژاپن در انتخابات رهبری حزب حاکم برنده شد و راه را برای جایگزینی «شینزو آبه» ، نخست وزیر توکیو ،روزدوشنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۴ شهریور ۱۳۹۹)هموارکرد.
«شینزو آبه» از ۵ مهر ۱۳۹۱ تا ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ نخست وزیرژاپن بود
وزیر امور خارجه سابق فومیو کیشیدا ، سمت چپ ، شینزو آبه ، نخست وزیر ژاپن ، یوشیهیده سوگا ، وزیر ارشد کابینه و شیگرو ایشیبا ، وزیر دفاع سابق پس از انتخاب سوگا به عنوان رئیس جدید حزبLDP در ژاپن ، در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ جشن گرفتند.
از سمت چپ ، فومیو کیشیدا ، وزیر خارجه سابق ژاپن ، یوشیهیده سوگا ، وزیر کابینه سابق ، و سابق وزیر دفاع شیگرو ایشیبا
پارلمان ژاپن «فومیو کیشیدا »را به عنوان« نخستوزیر جدیدژاپن» تائید کرد/۱۲ مهر ۱۴۰۰
اکثریت نمایندگان پارلمان ژاپن در نشست روز دوشنبه چهارم اکتبر (۱۲ مهر) «فومیو کیشیدا »را به عنوان نخستوزیر جدید برگزیدند.
«فومیو کیشیدا »هفته گذشته در دور دوم انتخابات درون حزبی موفق شده بود با کسب ۲۵۷ رای موافق در برابر ۱۷۰ رای رقیب خود، به پیروزی برسد و ریاست حزب حاکم لیبرال دموکرات را در اختیار بگیرد.
رئیس حزب حاکم به طور معمول ریاست دولت را نیز بر عهده دارد اما مطابق قانون، نخستوزیر ژاپن با رای اکثریت نمایندگان پارلمان تائید میشود.
به این ترتیب وزیر خارجه پیشین جانشین یوشیهیده سوگا شد که سال گذشته بعد از کنارهگیری شیزو آبه به علت بیماری ریاست دولت را بر عهده گرفت.
«فومیو کیشیدا» با استعفای دولت یوشیهیده سوگا به علت افزایش انتقادات نسبت به عملکرد وی در مقابله با ویروس کرونا، روز دوشنبه سکان نخست وزیری ژاپن را برعهده می گیرد.
«فومیو کیشیدا» وزیر خارجه پیشین ژاپن روزیکشنبه(۱۲ مهر ۱۴۰۰) رسماً به عنوان نخستوزیر جدید ژاپن منصوب شد.
وزیر خارجه سابق ژاپن که هفته گذشته ریاست حزب حاکم را در اختیار گرفته بود به عنوان نخستوزیر این کشور انتخاب شد. فومیو کیشیدا در دوران نخستوزیری «شینزو آبه» عضو کابینه او بود. آبه سال پیش به دلیل بیماری کنارهگیری کرد.
مساحت کشور ژاپن ۳۷۷،۸۷۳ کیلومتر مربع(یک چهارم ایران) دارای جمعیتی حدود ۱۳۰ میلیون نفر است که دهمین کشور پرجمعیت جهان است«توکیو »پایتخت ژاپن با بالغ بر ۱۳ میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتختهای جهان است.
شهرهای مهم ژاپن
شهر هیروشیما ، ناگاساکی ،اوساکا ،ناگویا ، اوکایاما ، نیگاتا ، نارا ، فوکواکا ، ساپورو ..