پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

آماربسیجیان(جبهه رفته) +شهدای جنگ۸ساله

آماررزمندگان،جانبازان وشهدای جنگ+عملیات فتح المبین(بانقشه)

کل  نیروهایی که درجنگ مشارکت داشتند(همه رزمندگان درجبهه های جنگ)۸۹۴ هزارو  ۵۸۹ نفر درطول ۸ سال دفاع مقدس.

۱-سپاه پاسداران(کادر+سرباز) ۳۹۹۳۷ نفر درجنگ حضورداشتند.
۲-ارتش جمهوری اسلامی(کادر+سرباز) ۴۶۰۵۴ نفر درجنگ حضورداشتند.
۳- نیروی انتظامی(کادر+سرباز) ۸۵۹۸ نفر درجنگ حضورداشتند.
*مجموع  رزمندگان  غیربسیجی : ۹۴۵۸۹ نفر(ارتش وسپاه ونیروی انتظامی)

آماربسیجیان،ودیگررزمندگان +شهدای جنگ۸ساله 

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:کل آمار رسمی بسیجی­‌هایی که در طول جنگ آمدند جبهه ۸۰۰ هزار نفر بود.

سردار احمد غلامپور:این رسما مشخص است براساس اسناد و مدارک می­گویم

چرادربعضی آمارها نفرات بسیجی هابیشتراست؟

سردارعلامپور: اگر برخی اسناد می‌گویند ۹۰۰ یا یک میلیون نفر به این خاطر است که بعضی­‌ها دو، سه بار آمدند جبهه و دو سه بار محاسبه شده­ اند. اینکه دیگر خرج نداشته و ارز نمی­‌خواست.(محاسبه).

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این سردارحتی نظامیان عراق راسرشماری کرده!

آمارسربازان عراقی شرکت کننده درجنگ

سردارعلامپور:کشور ما ۳۶ میلیون نفر جمعیت داشت و کشور عراق ۱۶ میلیون نفر. بعد عراق با جمعیت ۱۶ میلیونی، ۳ میلیون نفردر جنگ حضورداشتند. درست است که حکومت عراق آنهارابه زور آورده ولی به هر حال مشارکت داشتند.

 «سردار احمد غلامپور»(فرمانده قرارگاه کربلا درزمان جنگ )۱۱ مهر ۱۳۹۴مصاحبه بافارس .

او در طول سالهای دفاع مقدس، فرمانده قرارگاه کربلا و در واقع فرمانده جبهه جنوب بود و از «5 ضلعی» گرفته تا «اروند» همه جا نام و رد پایش دیده می‌شود.

سردار احمد غلامپور بعد از پذیرش قطعنامه جزء معدود فرماندهانی بود که در جنوب و جبهه باقی ماند.

در سال ۱۳۶۹ با دستور فرماندهی کل سپاه به تهران آمد و مسئولیت عملیات سپاه را بر عهده گرفت و از آن پس مسئولیت خود را در تهران و مرکزیت سپاه آغاز کرد.

پس از ۲، ۳ سال، بنابر خواست خودش به دانشکده فرماندهی و ستاد رفت و حدود ۱۳ سال هم در این دانشکده، به تدریس پرداخت./خبرگزاری فارس

آمار و نحوه شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس:۱۹۲۹۳۸نفر

۱۵۵۰۸۱نفرشهید در درگیری مستقیم با دشمن(جبهه ها)
۱۶۱۵۴نفرشهید در حملات دشمن به شهرها
۱۱۸۱۴ نفرشهید در حوادث متفرقه
۹۸۸۹ نفر شهید، سایر موارد.

مجموع شهدای جنگ :۱۹۲۹۳۸نفر

فرمانده کل جنگ ( هاشمی رفسنجانی):مجموع شهدا از ابتدای قیام در سال ۱۳۴۰ به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشی آن به ۲۰۰ هزار نفر شهید نمی‌رسد که بیشتر آن‌ها در بمباران و قبل از انقلاب شهید شدند.

آمارغیربسیجی

کادر و سرباز سپاه پاسداران ۳۹۹۳۷ نفر درجنگ حضورداشتند.
کادر و سرباز ارتش جمهوری اسلامی ۴۶۰۵۴ نفر درجنگ حضورداشتند.
کادر و سرباز نیروی انتظامی ۸۵۹۸ نفر درجنگ حضورداشتند.

مجموع  رزمندگان  غیربسیجی : ۹۴۵۸۹ نفر

تصاویر کمتر دیده شده از حضور رهبر انقلاب در جبهه‌

کل شرکت کنندگان در جنگ ۸۹۴۵۸۹ نفر درطول ۸ سال دفاع مقدس

آماربسیجی ها شرکت کننده درجنگ 8ساله چقدربوده است؟۸۰۰۰۰۰ نفر

آمار شهدای جنگ تحمیلی

حضور ۲ میلیون رزمنده در دوران جنگ

«محسن رفیق دوست» (اولین وآخرین وزیر سپاه)

 محسن رفیق دوست وزیر سپاه در دوران جنگ تحمیلی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: حدود۲ میلیون نفر در دوران دفاع مقدس در جنگ حضور داشتند که شامل سربازان، نیروهای رسمی نظامی، کسبه، دانشجویان، دانش آموزان، بسیجیان و نیروهای مردمی بودند.

بر اساس آمارهای رسمی از بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و برخی نهادهای مسئول آمار شهدا بر اساس سن، شغل و نحوه شهادت اعلام شده است:

آمار و نحوه شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس

۱۵۵۰۸۱   نفر ................ در درگیری مستقیم با دشمن
۱۶۱۵۴     نفر ................ در حملات دشمن به شهرها
۱۱۸۱۴     نفر ................ در حوادث متفرقه
۹۸۸۹       نفر ................ سایر موارد

تعداد شهدای مجرد و متاهل
 

تعداد شهدای مجرد: ۱۵۵۲۵۹ نفر
تعداد شهدای متاهل
: ۵۵۹۹۶ نفر

آمار شهدا بر اساس میانگین سنی در دوران دفاع مقدس

تعداد شهدا ۱۴ سال به پایین: ۷۰۵۴ نفر
تعداد شهدا ۱۵ تا ۱۹ ساله
: ۶۵۵۷۵ نفر
تعداد شهدا ۲۰ تا ۲۳ ساله
: ۸۷۱۰۶ نفر
تعداد شهدا ۲۴ تا ۲۹ ساله
: ۲۲۷۰۳ نفر
تعداد شهدا ۳۰​​​​​​​ سال به بالا
: ۳۰۸۱۷ نفر
***

کادر و سرباز سپاه پاسداران: ۳۹۹۳۷ نفر
کادر و سرباز ارتش جمهوری اسلامی
: ۴۶۰۵۴ نفر
کادر و سرباز نیروی انتظامی
: ۸۵۹۸ نفر
شغل آزاد
: ۳۱۶۷۴ نفر
دانش آموز
: ۳۲۲۷۵ نفر
دانشجو
: ۲۶۰۸ نفر
روحانی
: ۲۷۴۲ نفر
بیکار
: ۶۱۲۸ نفر
دولتی
(کارمند): ۲۶۲۹۳ نفر
بسیج ویژه
: ۲۳۲۹ نفر
خانه دار
: ۳۱۳۶ نفر
نوجوان
(کودک): ۲۹۰۶ نفر
غیر ایرانی
: ۴۵۶۵ نفر

 

کل آمار رسمی بسیجی­‌هایی که در طول جنگ آمدند جبهه ۸۰۰  هزار نفر بود.

خبرگزاری فارس:چرادربعضی آمارها نفرات بسیجی هابیشتراست؟

سرداراحمدغلامپور:اگر برخی اسناد می‌گویند ۸۰۰ یا یک میلیون نفر به این خاطر است که بعضی­‌ها دو، سه بار آمدند جبهه و دو سه بار محاسبه شده­ اند.

کنایه فرمانده قرارگاه کربلا :اینکه(آماررابالااعلام می کنند) دیگر خرج نداشته و ارز نمی­‌خواست.«سرداراحمدغلامپور»(فرمانده قرارگاه کربلا-زمان جنگ)۱۱ مهر ۱۳۹۴مصاحبه باخبرگزاری فارس

***

از حدود ۲ میلیون بسیجی رزمنده و حدود ۵۰۰ هزار نفر که به جبهه رفته اند حدود ۳۲ هزار نفر از آنان شرایط معیشتی مناسبی ندارند. «دکتر مجتبی رحماندوست» مشاور رئیس جمهوری در امور ایثارگران در گفت وگو با خبرنگار «ایران، ۱۳۸۶/۲/۱۸

«مجتبی رحماندوست» نماینده مردم تهران . عضو هیئت‌رئیسه فراکسیون ایثارگران مجلس

مدیریت سایت-پیراسته فر:یکی ازژنرالهای عراقی«ژنرال وفیق السامرائی» آمارتلفات عراق را اینگونه می نویسد:

وفیق السامرایی: آمریکا تا دیر نشده نیروهایش را از منطقه خارج کند

ژنرال«وفیق السامرائی»که در زمان جنگ «رئیس بخش استخبارات ارتش صدام» بود.

این سرلشکر بازنشسته ارتش عراق پس از حمله صدام به کویت به مخالفین دیکتاتور عراق پیوست و به خارج از این کشور فرار کرد ،سرلشکر بازنشسته ارتش عراق و مشاور «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق این کشوربود

«ژنرال وفیق السامرائی» است که در کتاب خود ادعا می‌کند

می توان گفت که جنگ از ساعت دوازده ظهر روز بیست و دو سپتامبر ۱۹۸۰( ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ ) تا ساعت بیست و چهار روز ۷/۸/۱۹۸۸(جمعه، ۱۷ تیر ۱۳۶۷) در دو هزار و هشتصد و هفتاد و هفت روز یا شصت و نه هزار و سی و شش ساعت، بدون وقفه ادامه داشت.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بنظرمی رسد «ژنرال سامرائی» ۱۸رابا۸اشتباه گرفته باشد(پذیرش قطعنامه ۲۷ تیر ۱۳۶۷)
با پایان جنگ، صدام پشت تریبون میدان پیروزی بغداد ایستاد و در حالی که عبای مشکی رنگ تابستانی و لباس سنتی عربی بر تن داشت، در جشنهای بزرگی که در حوالی کاخ ریاست جمهوری آغاز شده بود و در جمع هزاران نفر از مردمی که به همین مناسبت گرد هم آمده بودند، با فریبکاری تمام شرکت کرد؛ گویا هیچ اتفاقی نیفتاده است. گویی که یک میلیون تلفات (کشته ومفقودو زخمی ) بر جای نمانده، گویی که یکصد میلیارد دلار بدهی بر جای نمانده و گویی که سیصد و هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی که پیش از جنگ در اختیار داشتیم، از بین نرفته است. گویی که پنجاه میلیارد دلار موادی که به صورتهای مختلف وجود داشت و در طول جنگ به هدر رفت، وجود نداشت و گویی که دهها میلیارد دلار، به دنبال متوقف شدن صادرات نفتی ضرر نکرده ایم. گویی که کینه ورزیهایی که در اثر مرور زمان از بین رفته بود، بار دیگر خود را نمایان نساخته است و انگار که «شصت هزار نفر اسیر »نشده اند و مبانی جامعه متزلزل نشده است. گویی که نه بیوه ای در کشور هست و نه یتیمی و نه عقب ماندگی عمومی. اینها واقعیتهایی است که صدام از آنها به خوبی آگاه است، ولی کسانی که ظرف سالهای آینده تاریخ را ورق خواهند زد، کسانی نخواهند بود که این مرحله را لمس کرده و تلخیهای آن را چشیده باشند

***

امار بسیجیان و رزمندگان

سه( 3) میلیون کشته و زخمی حاصل هشت سال جنگ

بیش از 22 سال از پایان جنگ تحمیلی می گذرد ولی همچنان مشکلات و چالشهایی مانند رسیدگی به جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، پیگیری غرامت جنگی و آلودگی محیط زیست مناطق جنگی هنوز به قوت خود باقی است.

 جمهوری اسلامی ایران از شهریور ماه سال ۱۳۵۹ تا مرداد ۱۳۶۷ با عراق در جنگ بود، به طوری که جنگ بین ایران و عراق به عنوان یکی از فاجعه‌های جنگی تاریخ بشری در قرن بیستم شناخته شده است، چرا که در این جنگ ارتش عراق از مواد شیمیایی علیه کردهای عراقی، مردم و نظامیان ایران استفاده کرد. این جنگ را جنگ تحمیلی نامیدند چون آغازگر آن عراق به رهبری صدام بود. البته سازمان ملل نیز عراق را به عنوان متجاوز جنگی اعلام کرد.

ولی داستان و روایت این جنگ به همین جا خاتمه نیافت چرا که ایران در دوران دفاع مقدس شاهد از دست دادن 221 هزار و 682 نفر از جوانان و فرماندهان خود بود.  همچنین این جنگ 554 هزار و 858 رزمنده جانباز به یادگار گذاشت، به‌طوری که از این تعداد 60 درصد جانباز زیر 25 درصد و 40 درصد باقی مانده جانبار 25 درصد و بالاتر هستند.

 البته در این میان آزادگان کشور (اسرای جنگ تحمیلی) که آمار آنها 42 هزار و 41 نفر است هم نقش مهمی در تاریخ جنگ ایفا کرده‌اند. نکته قابل توجه این است که آمار جانبازان مطرح شده از سوی بنیاد شهید آمار واقعی نیست چرا که بسیاری از قربانیان جنگ تحمیلی هیچ اقدامی برای ثبت نام خود در لیست جانبازی و قربانیان جنگ نکرده و گروهی هم به دنبال اثبات جانبازی خود هستند. سردار محمد باقر نیکخواه فرمانده پدافند شیمیایی دوران جنگ هم می گوید تنها 250 هزار رزمنده در معرض گازهای شیمیایی بوده اند که با این آمار می توان گفت که تعداد جانبازان جنگ تحمیلی عددی بیش از 800 هزار جانباز است.

۲ میلیون کشته و زخمی عراقی در جنگ

در این میان هیچگاه آمار رسمی از تلفات نیروهای عراقی در دوران دفاع مقدس اعلام نشد. ولی برای نخستین بار یاسین المعموری رئیس جمعیت هلال احمر عراق اعلام کرد جنگ هشت ساله ای که عراق علیه ایران داشت بیش از دو میلیون کشته و زخمی برای دولت بعث به همراه داشت.

این شهروند عراقی که امروز بر صندلی هلال احمر عراق تکیه زده است می گوید: ۸ سال جنگ ایران و عراق، ۸ سال جنگ صدام با ایران بود و مردم عراق هیچگونه دخالت و رضایتی از این جنگ نداشتند و مبارزات مردمی در طول این سالها علیه رژیم بعث و صدام گواه بر این مدعا است. صدام حسین به دلیل داشتن تفکرات هیتلری حتی به مردم خودش هم رحم نمی کرد که گواه این مدعا حمله شیمیایی عراق به شهر حلبچه عراق است.

در این جنگ تعداد یک میلیون مجروح  و یک میلیون کشته عراقی به جای مانده است و زیرساخت های عمرانی و تاسیساتی و صنعتی عراق ویران شد. /خبرگزاری مهر۱۳۹۱/۷/۱ 

جزئیات شناسایی ۴۶ شهید دوران دفاع مقدس

آمارشهدا ومفقودی ایران وعراق از زبان سردارباقرزاده(مسئول تفحص اجساد شهداء)

 آمارشهدای ایران درجنگ ۸ساله۲۰۰ هزار نفر 

آمار«مقتولین» عراق درجنگ ۸ساله ۶۰۰ هزارنفر

البته آمارشهدای ما با احتساب شهدای کردستان و ضدانقلاب «۲۱۳ هزار نفر» می‌شود که من این را دقیقاً می‌خواهم اشاره کنم آن زمانی که آمار داده شد من خودم به‌عنوان مسئول ایثارگران ستاد کل نیروهای مسلح در انتهای جنگ خدمت آقای هاشمی رفسنجانی دادم و ایشان در نماز جمعه اعلام کرد و آن با احتساب همه شهدای مفقودالاثر و مقطوع الخبر بود یعنی با احتساب همه این‌هایی که داریم پیدا می‌کنیم ۲۱۳ هزارتا اعلام شد. آن آمار درست بود و الآن هم همان است و در بنیاد شهید سپاه و نیروهای مسلح پرونده دارند.

سردار باقرزاده:تفحص پیکرهای شهدا در ۹ منطقه عراق ادامه دارد

آمارمفقودین ۲کشور

ایران۱۳ هزارنفر مفقود 

عراق۵۲ هزار مفقود

سردارباقرزاده:بحث این است که عراق الآن ۵۲ هزار مفقود دارد که باید پیدا کنند و کل مفقودین ما ۱۳ هزارتا است که از این ۱۳ هزارتا،۷ هزارتا به‌صورت گمنام در کشور دفن شده، پس این‌ها را ما در مناطق عملیاتی ردیابی نمی‌کنیم. از زمان جنگ و بعد از جنگ دفن شده‌اند. ۶ هزارتا می‌ماند که این‌ها را ما محتمل است که بتوانیم پیدا کنیم.

اما عراق ۵۲ هزار نفر از جنگ مفقود دارد به‌اضافه اینکه ما تاکنون ۱۷ هزار نفر از عراقی‌ها را پیدا کرده‌ایم و به آن‌ها تحویل داده‌ایم.

از اسفندماه سال ۱۳۹۰ تا کنون، ۱۴۱۰ شهید پیدا کردیم و انتقال دادیم به‌ کشور ایران 

۲۸۰۰ تا جسد عراقی پیدا کردیم و تحویل دادیم

و الآن هم که داریم در داخل عراق کاوش می‌کنیم نسبت یک‌به‌دو است. دقت کنید در داخل خاک عراق، که علی‌القاعده ارتش عراق باید این‌ها را در همان زمان تخلیه می‌کرد.

قبرستان وادی السلام در نجف اشرف

قبرستان وادی السلام(نجف)عراق

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:عراق(زمان صدام)اعتقادی به شهید وشهداء نداشت،وحاضرنبودبرای اجسادمقتولین درجنگ هزینه کند.هرکشته شدگان رزمندگان جنگ-بجای مانده- خودرا بدون اینکه تحویل خانواده هایشان بدهد،دستجمعی دفن می کرد وتأییداین ادعارا را هم دربزرگترین قبرستان عراق«وادی السلام»می توانیدمشاهده کنید،

تازمان سقوط صدام -اولاً قبورنظامیان کشته شده،بافوتی های معمولی فرقی ندارد(برعکس ایران که دریک مکان معین وبا احترام خاصی،بصورت تجمیع،دفن می شوند) وتاسال ۲۰۰۴میلادی(۱۳۸۳شمسی) سرهیچ قبری عنوان«شهید»نوشته  نشده. مقایسه دیگر :رسیدگی به کشته شدگان جنگ در۲کشور

درعراق «صدام حسین» یکباربه نظامیان خودیک ماشین ویک خانه  داد وبرای هریک ازخانواده های مقتولین  یک حقوقی پرداخت می کرد که درچندسال اخیرتوسط مجلس اعلای عراق قطع شده،گفته اند اینها که برای اسلام کشته نشده اند،که شهیدمحسوب بشوند واین مستمری شهداءاست که مقتولین فاقدشرایط هستند./پایان توضیحات مدیریت سایت.

درادامه به اظهارات سردارباقرزاده دقت کنید:

شهدای تفحص شده

نزدیکی «العماره» قبرستانی هست. دستگاه‌های کاوش را  از وزارت نفت عراق گرفتیم کاوش را شروع کردیم و متوجه شدیم این قبرستان سه بخش دارد و تفکیک‌شده است.

یک بخش از آن شهدای ما هستند و یک بخش از آن مردم بومی عراق و شیعیان منطقه العماره هستند که در جریان انتفاضه به شهادت رسیدند. آن‌ها را اعدام کرده بودند حتی طناب دار به گردن آن‌ها بود و با طناب دار آن‌ها را دفن کرده بودند –حتی خانم پرستاری را در حالی که باردار بود اعدام کرده‌اند. متأسفانه جنازه‌ای پیدا شد که جنینی در شکم داشت و استخوان‌ها و جمجمه جنین هم همراهش بود و نوزاد حدوداً شش ماهه بود. این اطلاعات را اهالی به ما دادند.

 و بخش سوم جنازه‌های صدامیانی بودند که ما -این اجسادرا-در خاک ایران با کارت و مشخصات و پلاک پیدا کردیم و تحویل رژیم صدام دادیم که آن‌ها را تحویل خانواده‌ها بدهد، اما برای صدام کشته‌شدگان عراقی و بعثی مهم نبود و« آن اجساد را بردند یکجای دیگر دفن کردند!» اینهارابه‌ظاهر در جریان تفحص از ما تحویل گرفتند و نبردند تحویل خانواده‌هایشان بدهند بلکه بردند جای دیگر دفن کردند.

صدامیان هیچ درخواست جنازه نظامیان خودرانداشتند الادایی صدام«جنازه سرهنگ جاسم»

خبرنگار: جالب است که ما شهدای خود را با افتخار تشییع می‌کنیم  ولی ظاهراً برای آن‌ها ننگ بوده است و نمی‌خواستند دوباره این خاطره برای آن‌ها زنده شود! ما به‌عنوان افتخار و آن‌ها به‌عنوان ننگ به این کشته‌هایشان نگاه می‌کنند.

 سردار باقرزاده: بله، جالب است. آن‌ها در طول دورانی که صدام بر سر قدرت بود فقط یک جنازه را از ما خواستند که «جنازه سرهنگ جاسم»، دایی صدام بود. او در کله‌قندی مهران در عملیات والفجر ۳ (آزادسازی مهران) اسیرشده بود که این سرهنگ در یک حادثه در هنگام انتقال کشته می‌شود و پشت بیمارستان امام خمینی ایلام دفن شده بود.

جنازه او را صدام خواسته بود.

من گفتم شما به‌جای آن، چند تا اسیر از ما را آزاد کنید تا من این جنازه را بدهم.

آن‌ها گفتند جنازه را نمی‌خواهیم و اسیر هم نمی‌دهیم.

غیر از این مورد هم هیچ جنازه‌ای را از ما به صورت ویژه طلب نکردند.

/۱۳ مرداد ۱۳۹۴مصاحبه باپارسینه                                           

 آمارازقول جانشین فرمانده کل قوا-فرمانده جنگ

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در خرداد ۱۳۹۰ با اشاره به آمار ارائه شده در مورد شهدا گفته بود:

«شنیده می‌شود که از تعداد شهدا ارقام نجومی بیان می‌شود که این موضوع صحت ندارد.

مجموع شهدا از ابتدای قیام در سال ۱۳۴۰ به بعد تا دوران جنگ و بعد از آن و بمباران و همه حواشی آن به ۲۰۰ هزار نفر شهید نمی‌رسد که بیشتر آن‌ها در بمباران و قبل از انقلاب شهید شدند. بنابراین صحبت از میلیون‌ها شهید در این دوران درست نیست.» آنچه هاشمی رفسنجانی بیان کرده، کمترین آمار شهدای جنگ است؛ چرا که اشاره‌اش به کمتر از ۲۰۰ هزار شهید، کل شهدای انقلاب، جنگ، ترور، بمباران مناطق مسکونی و... را در بر می‌گیرد.

اختلاف آمار تفکیک شده شهدا

در آمار تفکیک شده شهدای جنگ نیز اختلافات بارزی میان تعداد کل شهدا، اقشار شهید و جنسیت آن‌ها دیده می‌شود. نگاهی به آمار تفکیک شده شهدا که «ساجد» (سایت جامع دفاع مقدس) اعلام کرده، با آماری که «آجا» (پایگاه‌اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی) منتشر کرده، گویای این اختلاف است:

آمار ساجد (سایت جامع دفاع مقدس)

آمار کلی شهدای جنگ تحمیلی: ۲۱۳۲۵۵ نفر

آمار تفکیک شده شهدا:

درگیری مستقیم با دشمن: ۱۵۵۰۸۱ نفر

حملات دشمن به شهر‌ها: ۱۶۱۵۴ نفر

حوادث متفرقه: ۱۱۸۱۴

سایر موارد: ۹۸۸۹ نفر

مجرد: ۱۵۵۲۵۹ نفر

متأهل: ۵۵۹۹۶ نفر

۱۴ ساله و کمتر: ۷۰۵۴ نفر

۱۵ تا ۱۹ ساله: ۶۵۵۷۵ نفر

۲۰ تا ۲۳ ساله: ۸۷۱۰۶ نفر

۲۴ تا ۲۹ ساله: ۲۲۷۰۳ نفر

۳۰ ساله و بالا‌تر: ۳۰۸۱۷ نفر

آمار شهدا به تفکیک نوع شغل:

۱- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

کادر (پاسدار): ۲۳۱۹۹ نفر

سرباز: ۱۶۷۳۸ نفر

۲- ارتش جمهوری اسلامی

کادر (ارتش): ۹۰۸۹ نفر

سرباز: ۳۶۹۶۵ نفر

۳- نیروی انتظامی جمهوری اسلامی

کادر (نیروی انتظامی): ۲۹۲۶ نفر

سرباز: ۵۶۷۲ نفر

۴- شغل آزاد: ۳۱۶۷۴ نفر

۵- دانش‌آموز: ۳۲۲۷۵ نفر

۶- دانشجو: ۲۶۰۸ نفر

۷- روحانی: ۲۷۴۲ نفر

۸- بیکار: ۶۱۲۸ نفر

۹- دولتی: ۲۶۲۹۳ نفر

۱۰- بسیج ویژه: ۲۳۲۹ نفر

۱۱- خانه‌دار: ۳۱۳۶ نفر

۱۲- کودک: ۲۹۰۶ نفر

۱۳- غیرایرانی: ۴۵۶۵ نفر

آمار آجا (پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران)

آمار کلی شهدای جنگ تحمیلی: ۱۸۸۰۱۵ نفر

آمار تفکیک شده شهدا:

جبهه‌های جنگ: ۱۷۲۰۵۶ نفر

حملات هوایی و موشکی: ۱۵۹۵۹ نفر

مجرد: ۱۳۳۷۷۰ نفر (۷۱ درصد) و بقیه متاهل

زن: ۶۴۳۷ نفر

۱۶ تا ۲۰ ساله: ۴۴ درصد

۲۱ تا ۲۵ ساله: ۳۰ درصد

۲۶ تا ۳۰ ساله: ۸ درصد

میانگین سن شهدا: ۲۳ سال

مسیحی: ۷۲ نفر

کلیمی: ۱۱ نفر

زرتشتی: ۶ نفر

آمار شهدا به تفکیک نوع شغل:

بسیج: ۴۳ درصد

ارتش: ۲۶ درصد (۴۸۰۰۰ نفر)

سپاه: ۲۱ درصد

شغل آزاد: ۱۸.۱ درصد آزاد

ناجا: ۳ درصد

روحانی: ۳.۱ درصد

جهاد سازندگی: ۲.۱ درصد

دانشجو: ۲.۱ درصد

ناگفته های«جنگ ایران-عراق»اززبان افسرارشدعراقی

۱۲۵ هزارنظامی عراقی درجنگ ۸ ساله باایران کشته شدند،فقط درعملیات فاو ۵۳ هزار سرباز عراقی کشته شدند درعملیات فتح المبین ۲۵هزار کشته و ۱۷ هزار اسیرشدند و۳۵۰ میلیارددلارهزینه جنگ باایران شد،درطول حمله آمریکا به عراق که منجربه سقوط صدام شد(ازسال ۲۰۰۳تا  ۲۰۰۶)درطول ۳ سال ۱۵۱هزار غیر نظامی  کشته  شدند.

«صدام حسین» بعداز شکست درخرمشهر ،دستوراعدام ۱۰ فرمانده راداد ودرشکست عملیات فتح المبین وفاو نیزعداه ای ازفرماندهان جنگ اعدام شدند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاع ازآمارکشته های عراقی وحوادث جنگ ایران-عراق به این لینک مراجعه کنید:

تلفات عراقی ها"جنگ باایران"ژنرال نزارالخزرجی

خاطره سردار سرتیپ پاسدارمحمد میرفیصل باقرزاده-سگ های جسدیاب

جزئیات شناسایی ۴۶ شهید دوران دفاع مقدس

یکی از خاطرات عجیبی که مربوط به همان ایام است که برای ثبت در تاریخ، آن را یادآوری می‌کنم:

در پس این عالم چیزهایی است، عالَم، عالم هوشیاری است. بعضی‌ها تصور می‌کنند که جمادات ، نباتات و یا حیوانات فاقد شعور لازم هستند، درحالی که اینها شعور دارند و نسبت به عالم بیرونی شناخت دارند و خدای خود را می‌شناسند.

منطقه عملیاتی «فتح‌المبین »منطقه ای بود که تا قبل از عملیات محرم آن را آزاد نکرده‌ بودیم. بعداز آنکه دشمن از "جبل‌ حمرین" به عقب رانده شد منطقه وسیعی از غرب دشت عباس در منطقه عمومی فکه آزاد شد. شهدای زیادی از عملیات فتح المبین باقی مانده بود که انتقال اینها در دستور کار قرار گرفت.

راه‌کارهای زیادی ارائه شد ،

کار سخت بود چون دشمن پس از کندن خاکریزها، روی شهدا خاک ریخته بود و شهدا محل‌شان مشخص نبود ، ناگفته نماند بعضی از اجساد دشمن هم در منطقه پراکنده بود

  عراقی‌ها هیچ اهتمامی به انتقال اجسادشان نداشتند، این اجساد همچنان در منطقه باقی‌مانده بود. 

یکی از دوستان پیشنهاد داد: تعدادی سگ پلیس بیاوریم و جستجو کنیم؛ ولی ، دسترسی به سگ در آن زمان مشکل بود، سرانجام در« پایگاه هوایی دزفول» تعدادی سگ پیدا کردیم که باتوجه به گذشت زمان و بی‌مهری نسبت به سگ‌ها از کارآیی این سگ‌ها کاسته شده بود و به اصطلاح روفرم نبودند. در اوایل کار باتوجه به صدای شلیک خمپاره‌ها سگها به وحشت می‌افتادند که با گذر زمان این مسئله حل شد.

لذا باتوجه به تمامی مشکلات موجود، مربی سگها آنها را آماده کرد و اینها جستجوی شهدا را آغاز کردند.

شهدای تفحص شده

تشخیص جنازه ایرانی وعراق توسط سگ ها

جای تعجب همین جاست که وقتی این سگ‌ها به هرجایی که شهیدی بود، می‌رسیدند پارس کرده و قسمتی از خاک را کنار می‌زدند،

اما به هر جنازه عراقی که می‌رسیدند علاوه بر پارس کردن و کندن خاک یک کار تکمیلی نیز می‌کردند و آن ادرار برروی جنازه بعثی‌ها بود(بلااستثناء).

مثل سگ داستان اصحاب کهف که می‌دانست موحدین چه کسانی هستند، این ماجرا این مسئله را ثابت کرد که در ورای حقایقی که به ظاهر می‌بینیم، نکات ناگفته فراوانی موجود است و آن اینکه همه عالم شعور دارند و موحد هستند و این انسان است که در بعضی مواقع راه را گم می‌کند.

حالاسگ نداریم

اما به هر حال بدلیل اینکه کار کردن با سگ‌ها را همه کس طالب نبود و کار نیز با آنها مشکلات خاص خودش را داشت و معضلات دیگری که بوجود آمد، متوقف گردید./منبع سایت کمیته«تفحص شهداء»

مدیریت سایت-پیراسته فر:«منطقه علمیاتی فتح‌المبین»٢٥٠٠ کیلومتر مربع وسعت داشته: درغرب رودخانه کرخه  و از شمال به ارتفاعات صعب العبور تی‌شکن، دالپری، چاه نفت و تپه سپتون؛ و از جنوب به ارتفاعات میشداغ،تپه‌های رملی و چزابه (شیب)؛ و شرق به مرز بین‌المللی (در شمال و جنوب فکه) منتهی می‌شود.

آماربسیجیانی که درجنگ مشارکت داشتند:

 

آماربسیجیان جبهه رفته

اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

احمدی نژاد(ابقا)وحسن روحانی(حذف)

چه کسانی در مجمع تشخیص تغییر کردند؟ ۸ خروجی و ۵ ورودی ۲۹ شهریور ۱۴۰۱

ورودی ها: محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، علی‌اکبر احمدیان و سید کمال خرازی

خروجی ها:حسن روحانی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری+فوت شدگان: سیّد محمود هاشمی‌شاهرودی، ابراهیم امینی نجف‌آبادی، سید حسن فیروزآبادی و سید محمد میرمحمدی، و محسن مجتهد شبستری

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی اعضای دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند.

رهبر انقلاب اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند

متن حکم مقام معظم رهبری به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با هدایت و عنایت الهی دوره‌ی جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز می‌شود. این مجمع از مهمترین نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی و متعهد به دو مسئولیت اساسی است: اوّل تشخیص مصلحت در هنگام مواجهه‌ی مجلس با شورای نگهبان، که مستلزم نگاه ژرف و مصلحت‌شناس و احاطه به حقائق کشور است، و دوم نقش ویژه و مؤثر در تعیین سیاست‌های کلی نظام که متضمن راهبردی‎‌ترین تصمیم‌ها در اداره‌ی امور کشور است. ارائه‌ی راه‌حل برای معضلات و نیز نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی که به آن مجمع محترم احاله شده است، بر اهمیت این نهاد قانونی افزوده است.

حضور جمعی از نخبگان مجرب و دارای سوابق اجرائی در این مجمع و تجربیات متراکم از دوره‌های گذشته، جایگاه این نهاد را برتر و انتظارات از آن را افزونتر می‌سازد.

در بیانیه‌ی آغاز دوره‌ی قبل خواسته‌هایی مطرح شده که اکنون نیز به علّت برآورده نشدن کامل، باید تکرار شود. از جمله: سامان بخشیدن به مسأله نظارت بر اجرای سیاست‌ها و نیز پیشنهاد سازوکار برای ارزیابی کارآمدی و اثربخشی سیاست‌ها.

افزون بر آن، اتقان در تشخیص مصلحت، تنقیح سیاست‌های ابلاغ شده و بازنگری در آن در صورت لزوم، ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و نخبگانی کشور و حضور منظم اعضاء محترم در جلسات مجمع، مورد تأکید است.

اکنون با تشکر از اعضاء محترم در دوره‌ قبل و تقدیر از تلاش‌های آنان، و با طلب رحمت و مغفرت برای درگذشتگان ایشان، اعضاء دوره‌ی پنجساله‌ی نهم را به این شرح منصوب می‌کنم:

رییس مجمع: «آیت الله آقای حاج شیخ صادق آملی»

اشخاص حقوقی: رؤسای محترم قوای سه‌گانه، فقهای محترم شورای نگهبان(در موارد بحث تشخیص مصلحت)، رئیس ستادکل نیروهای مسلّح، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط است، رئیس کمیسیون مرتبط با موضوع بحث در مجلس شورای اسلامی.

اعضای حقیقی:

حجج اسلام: آقای حاج شیخ حسن صانعی، آقای قربانعلی دری نجف‌آبادی، آقای محمود محمدی عراقی، آقای مجید انصاری، آقای غلامرضا مصباحی مقدم و آقای محسن اراکی.

حضرات: آقای غلامرضا آقازاده، آقای علی آقامحمدی، آقای علی‌اکبر احمدیان، آقای محمود احمدی‌نژاد، آقای محمدجواد ایروانی، آقای محمدرضا باهنر، آقای احمد توکلی، آقای سعید جلیلی، آقای غلامعلی حداد عادل، آقای سید کمال خرازی، آقای داود دانش جعفری، آقای پرویز داودی، آقای محمدباقر ذوالقدر، آقای محسن رضایی، آقای سیدمحمد صدر، آقای محمدحسین صفار هرندی، آقای محمدرضا عارف، آقای محمد فروزنده، آقای عباسعلی کدخدایی، آقای علی لاریجانی، آقای حسین محمدی، آقای محمد مخبر، آقای حسین مظفر، آقای سید مصطفی میرسلیم، آقای سید مرتضی نبوی، آقای علی اکبر ولایتی، آقای صادق واعظ‌زاده و آقای احمد وحیدی.

از خداوند متعال توفیق حضرات محترم را مسألت می‌کنم.

سیّد علی خامنه‌ای/۲۹ شهریور ۱۴۰۱

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ورودی ها(افرادجدید)با رنگ آبی مشخص شده است.

چه کسانی در مجمع تشخیص تغییر کردند؟

روحانی و ناطق نیستند/ چه کسانی در مجمع تشخیص تغییر کردند؟

اعضای دوره نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی رهبر انقلاب منصوب شدند. ترکیبی که نسبت به دوره قبلی مجمع، ۸ خروجی و ۵ ورودی داشته است.

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸

ایسنا نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در حکمی اعضای دوره‌ نهم مجمع تشخیص مصلحت نظام را منصوب کردند. بر اساس این حکم، آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی همچنان رئیس مجمع خواهد بود و نامی از حسن روحانی رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم که در دوره هشتم به عنوان رئیس قوه مجریه و عضو حقوقی در مجمع حضور داشت در میان اعضای دوره نهم دیده نمی‌شود.

در حکم رهبر انقلاب، شیخ صادق آملی‌لاریجانی که در میانه دوره هشتم و پس از درگذشت آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی به ریاست مجمع منضوب شده بود همچنان ریاست این نهاد را بر عهده دارد.

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۸

علاوه بر این طبق قانون، اعضای حقوقی شامل روسای قوا می‌شود که سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه، محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، فقهای شورای نگهبان (در موارد بحث تشخیص مصلحت)، رئیس ستادکل نیروهای مسلّح (سردار محمد باقری)، دبیر شورای عالی امنیت ملی (علی شمخانی)، وزیر یا رئیس دستگاهی که موضوع مورد بحث به آن دستگاه مربوط است و رئیس کمیسیون مرتبط با موضوع بحث در مجلس شورای اسلامی، در مجمع نهم حاضر خواهند بود.

دکتر محمود احمدی نژاد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام/ 30 تیر۹۷

در حکم اولیه دوره قبلی مجمع که ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ از سوی رهبر انقلاب صادر شد، حسن روحانی به عنوان رئیس قوه مجریه، علی لاریجانی به عنوان رئیس قوه مقننه و صادق آملی‌لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضاییه حاضر بودند که با تغییرات در راس سه قوه پس از انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ لاریجانی جای خود را به قالیباف داد، بعد از انتخابات ۱۴۰۰، رئیسی به جای روحانی نشست.

سعید جلیلی، محمود احمدی نژاد و حسینعلی امیری در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

از طرفی مجمع تشخیص مصلحت نظام از تعدادی اعضای حقیقی هم تشکیل می‌شود. از میان روحانیون حاضر در مجمع دوره قبل حسن صانعی، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، محمود محمدی‌عراقی، مجید انصاری و غلامرضا مصباحی‌مقدم حضورشان تجدید شده و محسن اراکی به جمع مجمع اضافه شده است. همچنین سیّد محمود هاشمی‌شاهرودی و ابراهیم امینی نجف‌آبادی از دنیا رفته‌اند و رئیسی و محسنی‌اژه‌ای از عضویت حقیقی به عضویت حقوقی رسیده‌اند.

اما از روحانیون دوره هشتم، حکم محمدعلی موحدی‌کرمانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و محسن مجتهد شبستری برای دوره نهم تمدید نشده است.

از میان مکلاها به جز سید حسن فیروزآبادی و سید محمد میرمحمدی که در این مدت پنج ساله از دنیا رفتند، غلامرضا آقازاده، علی آقامحمدی، محمود احمدی‌نژاد، محمدجواد ایروانی، محمدرضا باهنر، احمد توکلی، سعید جلیلی، غلامعلی حدادعادل، داود دانش‌جعفری، پرویز داودی، محمدباقر ذوالقدر، محسن رضایی، سید محمد صدر، محمدحسین صفارهرندی، محمدرضا عارف، محمد فروزنده، حسین محمدی، حسین مظفر، سید مصطفی میرسلیم، سید مرتضی نبوی، علی‌اکبر ولایتی، صادق واعظ‌زاده و احمد وحیدی، از اعضای دوره هشتم هستند که در دوره نهم هم حضور خواهند داشت.

ضمن اینکه عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، علی‌اکبر احمدیان و سید کمال خرازی که در دوره قبل حضور نداشتند برای دوره نهم حکم گرفته‌اند.

در این میان علی لاریجانی که مدتی پس از پایان ریاستش در مجلس دهم، جایگاه حقوقی خود را در مجمع هشتم ترک کرده بود در ۸ خرداد ۱۳۹۹ به عنوان عضو حقیقی به مجمع اضافه شد و برای دوره نهم هم حکمش تجدید شده است. همچنین پس از انتقال محسن رضایی به دولت سیزدهم به عنوان معاون اقتصادی و خالی شدن صندلی دبیری مجمع، محمدباقر ذوالقدر در ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ به عنوان دبیر جدید مجمع هشتم منصوب شد و در مجمع نهم هم همین سمت را خواهد داشت.

با این حساب حسن روحانی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری که در مجمع هشتم حاضر بودند در مجمع نهم نیستند و با درگذشت سیّد محمود هاشمی‌شاهرودی، ابراهیم امینی نجف‌آبادی، سید حسن فیروزآبادی و سید محمد میرمحمدی، و محسن مجتهد شبستری، ‌۸ نفر از اعضای ابتدایی مجمع دوره قبل در مجمع نهم حضور ندارند و ۵ نفر یعنی محسن اراکی، عباسعلی کدخدایی، محمد مخبر، علی‌اکبر احمدیان و سید کمال خرازی به جمع اعضای مجمع در دوره نهم اضافه شده‌اند.

کشف دانشمند(ایرانی) ناسا(ساسان ساعتچی)کربن درختان

تأثیرات تغییر آب و هوا بر اکوسیستم‌های جنگلی

«دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشران جت ناسا»(ساسان ساعتچی):هر درخت چقدر کربن دارد.

«ساسان ساعتچی» دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشرانه جت، «موسسه فناوری کالیفرنیا»، و استادیار مرکز تحقیقات گرمسیری در« دانشگاه کالیفرنیا» لس آنجلس(آمریکا) است.

«دکترساسان ساعتچی» در تعدادی از مطالعات تحقیقاتی بین‌المللی در مدل‌سازی توزیع کربن بیوژنیک جهانی در جنگل‌های استوایی و شمالی، فرآیندهای «هیدرولوژیکی» در مناطق خشک و نیمه‌خشک، مدل‌سازی فضایی توزیع گونه‌ها، طراحی و کاربردهای علمی چندین علم زمین در فضا شرکت داشته است.

«ساختار جنگل و ذخایر کربن در جنگل های استوایی»

حسگرها فعالیت های پژوهشی حاضر او شامل:

«طبقه بندی پوشش زمین، «تخمین زیست توده و رطوبت خاک در جنگل های شمالی»، «تغییر کاربری و پوشش زمین»، ساختار جنگل و «ذخایر کربن در جنگل های استوایی» کاربرد سنجش از دور در تنوع زیستی و حفاظت است.

پروژه غیرانتفاعی «CTrees» از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا داده‌های ماهواره‌ای و هوایی را در کنار اطلاعات موجود از پایگاه‌های داده محلی تحلیل کند. این پلتفرم می‌تواند همزمان با رشد درختان یا هنگامی که آن‌ها قطع شده یا در آتش می‌سوزند، تخمینی پیرامون مجموع میزان کربن دریافتی آن‌ها داشته باشد.

دستاورد بزرگ دانشمند ایرانی ناسا / عکس

«ساسان ساعتچی» که دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشران جت ناساست و این پروژه را در کنار کار اصلی خود پیش می‌برد، می‌گوید این روش‌ها مبتنی بر دو دهه تجربه علمی به دقتی در حد اندازه‌گیری‌های میدانی نزدیک شده‌اند.

تفاوت «CTrees» با«Pachama»

«CTrees» برخلاف پروژه‌هایی مثل «Pachama» کل جهان را زیر نظر می‌گیرد و می‌تواند برای بررسی مناطق و کشورهای خاص هم استفاده شود. اطلاعات رزولوشن بالا از ماهواره‌های تجاری می‌توانند امکان زوم کردن روی هر درخت را فراهم کنند.

این اطلاعات برای کشورهایی که تحت توافق اقلیمی پاریس متعهد شده‌اند مقدار خاصی کربن را از هوا خارج کنند و برای این کار به درختان تکیه دارند، ضروری به نظر می‌رسد. دانشمند ایرانی ناسا می‌گوید: «رسیدن به کمترین سطح کربن مستلزم اندازه‌گیری‌های دقیق است. بازار و سیاستگذاران برای ارزیابی واقعی مزایای کاهش کربن به سیستمی برای اندازه‌گیری و رصد جهانی نیاز دارند. این فناوری تاکنون برای بازارهای کربنی در دسترس نبود و فقط به شکل محدود در اختیار سیاستگذاران اقلیمی قرار داشته است. CTrees متعهد به یک رویکرد متن باز است که در نهایت در بازارهای جهانی کربنی ایجاد اعتماد خواهد کرد.»

«پلتفرم CTrees» در نوامبر امسال(آبان ۱۴۰۱) در «کنفرانس COP27 »راه‌اندازی خواهد شد و از سال ۲۰۲۳میلادی( ۱۴۰۲شمسی) به پروژه‌های مختلف اجازه خواهد داد تا از این اطلاعات استفاده کنند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ساسان ساعتچی» در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه جورج واشنگتن با مدرک دکترا فارغ التحصیل شدوبعدمدرک  مهندسی برق و ریاضی راگرفت.

«مهندس ساسان ساعتچی» راه حل مشکل خود را به عنوان یک فوق دکتر در «مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا» (GSFC) در «گرین‌بلت» مریلند یافت، جایی که او روی یک حسگر برای مطالعه رطوبت خاک زمین کار کرد.

ساعتچی می‌گوید این پروژه هدف مشخصی داشت و مهم‌تر از آن، دری را به روی حرفه سنجش از دور باز کرد - با استفاده از تابش« الکترومغناطیسی» منعکس‌شده برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد اجسام دور.

زمانی که «مهندس ساسان ساعتچی» در GSFC بود، سفر به جنگل‌های اطراف را با محققانی آغاز کرد که اندازه‌گیری‌های «واقعی زمینی» را از هواپیماها و ماهواره‌ها انجام می‌دادند. تحقیقات و مدیریت جنگل برای دهه‌ها بر اندازه‌گیری‌های زمینی متکی بود، اما این اندازه‌گیری‌ها کار فشرده هستند و تنها می‌توانند بخش کوچکی از تقریباً سه تریلیون درخت جهان را نمونه‌برداری کنند.

در مقابل، حسگرهای از راه دور روی هواپیماها و ماهواره‌ها می‌توانند از بالا به پایین نگاه کنند و داده‌ها را در مناطق وسیعی - احتمالاً کل سطح سیاره - دریافت کنند. برای استفاده از این پتانسیل، محققان باید حسگرها و «الگوریتم‌های  پردازش داده» را به دقت «کالیبره» کنند تا درختان واقعی را اندازه‌گیری کنند تا بتوانند داده‌های خام خود را به‌طور دقیق تفسیر کنند. این همان کاری است که ساچی در سفرهای میدانی خود به جنگل‌های محلی و بعداً به جنگل‌های بسیار دورتر مانند «جنگل‌های بارانی استوایی آمازون» برزیل و «کنگو» در آفریقای مرکزی انجام داد.

مراسم تدفین ملکه انگلیس(یکهفته بعدازمرگ)

دعوت نشده های این مراسم : شی جین پینگ(رئیس جمهوری چین) و محمد بن سلمان(ولیعهد عربستان سعودی)،ولادیمیر پوتین(رئیس جمهوری روسیه) و الکساندر لوکاشنکو(رئیس جمهور بلاروس).

مراسم تدفین ملکه انگلیس

روز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱(۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲) تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم در «کلیسای وست مینستر» لندن برگزار شد.(بعدازیک هفته ازمرگش)

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

حضور «جو بایدن»(رئیس جمهورآمریکا)، و «دکترجیل بایدن»(بانوی اول آمریکا) در مراسم تشییع جنازه ملکه الیزابت دوم در کلیسای وست‌مینستر.

مراسم دفین ملکه انگلیس بعدازیک هفته ازمرگش

مرگ الیزابت دوم(ملکه انگلیس)مراسم تدفین ملکه انگلیس ۱۷ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

چارلز درمصیبت مادر(شادی پادشاهی)

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

مراسم تدفین ملکه انگلیس ۲۸ شهریور ۱۴۰۱

***
مراسم تشیع جنازه ملکه انگلیس ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

تابوت ملکه الیزابت دوم از «کاخ هالی‌رود» در «ادینبورگ» به سوی «کلیسای جامع سنت جایلز» در این شهر تشییع شد. در کلیسای جامع، مراسم سپاسگزاری از ملکه الیزابت و نیایش با حضور« لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس و نیکلا استورجن وزیر اول اسکاتلند برگزار شد.

تصاویر: مراسم تشییع ملکه انگلیس در ادینبورگ

مراسم تشیع جنازه ملکه انگلیس ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

«لیزتراس»(نخست وزیر۲ روزه انگلیس) و«الیزابت دوم»ملکه انگلیس ۲ روز قبل ازمرگ ملکه.تصاویر: مراسم تشییع ملکه انگلیس در ادینبورگ

مراسم تشیع جنازه ملکه انگلیس ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

تصاویر: مراسم تشییع ملکه انگلیس در ادینبورگ

مراسم تشیع جنازه ملکه انگلیس ۲۳ شهریور ۱۴۰۱تصاویر: مراسم تشییع ملکه انگلیس در ادینبورگ

مراسم تشیع جنازه ملکه انگلیس ۲۳ شهریور ۱۴۰۱

فاصله هوایی(ایران -آمریکا) ۱۱ هزار کیلومتر ۱۳ ساعت

ازفرودگاه مهرآباد(تهران) تا فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک-باهواپیمای بوئینگ ۷۴۷ (هما)مدل (special) زمان پرواز  ۱۲ساعت و ۴۰ دقیقه.
در ارتفاع ۱۱هزار متر، سرعت متوسط ۸۳۰ کیلومتر در ساعت، دمای متوسط هوای خارج ۵۳ درجه سانتیگراد زیر صفر.

فاصله ایران تادیگرکشورها"هوایی"ساعت +کیلومتر-فاصله ایران تاامریکا

اطلاعات هوایی وپروازی «مسافت»ایران تاآمریکا

فاصله  ایران تاامریکا ۱۰ هزار کیلومتر است

تهران تا واشینگتن : ۱۰۷۷۷ کیلومتر

مدت زمان پرواز مستقیم تهران تانیویورک ۱۲ساعت و ۴۰ دقیقه(۷۶۰ دقیقه) پرواز تا نیویورک.

سوخت موردنیاز به ۱۴۰ تن 

۸ ساعت اختلاف تهران و نیویورک

بوئینگ ۷۴۷ مدل special  «هما» ازفرودگاه مهرآباد"تهران"تا فرودگاه «جان اف کندی» نیویورک و زمان پرواز  ۱۲ساعت و ۴۰ دقیقه

 در ارتفاع ۱۱هزار متر، سرعت متوسط ۸۳۰ کیلومتر در ساعت، دمای متوسط هوای خارج ۵۳ درجه سانتیگراد زیر صفر 

  مسیرهای عبور هواپیما

 قسمتی از آسمان ارمنستان و ترکیه، بر فراز دریای سیاه (آبهای شمالی دریای سیاه)  از آسمان چند کشور اروپایی از جمله رومانی، اسلوواکی، چک، آلمان، هلند و انگلیس  عبورمی کند وبعد بر فراز آبهای اقیانوس اطلس وازمسیرخشکی های «نیوفاندلند» به آسمان امریکا می رسد.

 اما ممکن است درقسمتی ازاین مسیر به دلیل را وزش بادهای  مخالف جهت پرواز-سرعت متوسط ۷۳۰ کیلومتر در ساعت برسد 

فاصله ایران تانیویورک تقریباً فاصله نیمی از سطح کره زمین  

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: بردموشک  بالستیک برد عملیاتی نزدیک به ۲۰۰۰ کیلومتر

بردموشک بالستیک(قاره پیما)سجیل ایران،  ۲۰۰۰ کیلومتر

بردموشک شهاب و "قدر ۱۱۰ " ایران تا 2000 کیلومتر است

بردموشک تائپودونگ۲ کره شمالی: ۶۰۰۰ کیلومتر

موشک‌های بالستیک کره شمالی "آر-29 (R-29 Vyosta Submarine Launch Ballistic Missile)" است که شلیک آن عمدتا از طریق زیردریایی صورت می‌گیرد

موشک  "آر-29 (R-29 Vyosta Submarine Launch Ballistic Missile)" در سال 1974 میلادی تولید شد و با نام  "اس اس – ان 8 (SS-N-8)" نیز شناخته می‌شود. این موشک با طول بیش از ۱۳ و قطر ۱۸۰ سانتی متر، وزن کلی بیش از ۳۳ تن، وزن سرجنگی ۱۱۰ کیلوگرم، دارای برد عملیاتی بین ۶  تا ۸ هزار  کیلومتر است

فاصله و مدت زمان سفر هوایی از تهران به سایر کشورها   

کشور – شهرفاصله (مایل)فاصله (کیلومتر)مدت زمان پرواز
افغانستان – کابل1010.7 مایل1626.5 کیلومتر2 ساعت، 16 دقیقه
آلبانی – تیرانا1759.4 مایل2831.4 کیلومتر3 ساعت، 39 دقیقه
الجزایر – الجزایر2666.9 مایل4291.9 کیلومتر5 ساعت، 32 دقیقه
آندورا – آندورالاولا2690.9 مایل4330.6 کیلومتر5 ساعت، 35 دقیقه
آنگولا – لوآندا3920.9 مایل6310.1 کیلومتر8 ساعت، 9 دقیقه
آنتیگوا و باربودا – سنت جان6740.7 مایل10848.2 کیلومتر13 ساعت، 60 دقیقه
آرژانتین – بوینس آیرس8533 مایل13732.5 کیلومتر17 ساعت، 43 دقیقه
ارمنستان – ایروان498.6 مایل802.5 کیلومتر1 ساعت، 14 دقیقه
استرالیا – ACT – کانبرا7952.7 مایل12798.6 کیلومتر16 ساعت، 31 دقیقه
اتریش – وین1985.4 مایل3195.1 کیلومتر4 ساعت، 7 دقیقه
آذربایجان – باکو343.4 مایل552.6 کیلومتر51 دقیقه
باهاما – ناسائو7072.2 مایل11381.7 کیلومتر14 ساعت، 41 دقیقه
بحرین – منامه647 مایل1041.3 کیلومتر1 ساعت، 33 دقیقه
بنگلادش – داکا2464.5 مایل3966.2 کیلومتر5 ساعت، 7 دقیقه
باربادوس – بریج تاون6810.3 مایل10960.2 کیلومتر14 ساعت، 9 دقیقه
بلاروس – مینسک1703.3 مایل2741.2 کیلومتر3 ساعت، 32 دقیقه
بلژیک – بروکسل2545.3 مایل4096.2 کیلومتر5 ساعت، 17 دقیقه
بلیز – بلموپان7942.1 مایل12781.6 کیلومتر16 ساعت، 29 دقیقه
بنین – پرتو نووا3687.2 مایل5934 کیلومتر7 ساعت، 39 دقیقه
برمودا – همیلتون (برمودا)6181.9 مایل9948.9 کیلومتر12 ساعت، 50 دقیقه
بوتان – تیمپو2302 مایل3704.7 کیلومتر4 ساعت، 47 دقیقه
بولیوی – لاپاز8506.8 مایل13690.4 کیلومتر17 ساعت، 40 دقیقه
بوسنی هرزگوین – سارایوو1834.1 مایل2951.7 کیلومتر3 ساعت، 48 دقیقه
بوتسوانا – گابورون4464.1 مایل7184.2 کیلومتر9 ساعت، 16 دقیقه
برزیل – منطقه Distrito Federal – برازیلیا7323.3 مایل11785.7 کیلومتر15 ساعت، 12 دقیقه
برونئی – بندر سری بگاوان4540.4 مایل7307.1 کیلومتر9 ساعت، 26 دقیقه
بلغارستان – صوفیه1576.8 مایل2537.6 کیلومتر3 ساعت، 16 دقیقه
بورکینا فاسو – اوگادوگو3640.4 مایل5858.7 کیلومتر7 ساعت، 34 دقیقه
بوروندی – بوجومبورا3030.2 مایل4876.6 کیلومتر6 ساعت، 17 دقیقه
کامبوج – پنوم پن3710.1 مایل5970.8 کیلومتر7 ساعت، 42 دقیقه
کامرون – یائونده3372.8 مایل5427.9 کیلومتر7 ساعت، 0 دقیقه
کانادا – انتاریو – اتاوا5945.1 مایل9567.6 کیلومتر12 ساعت، 21 دقیقه
کیپ ورد – پرایا4781.6 مایل7695.3 کیلومتر9 ساعت، 56 دقیقه
جزایر کیمن – جورج تاون (جزایر کیمن)7546.4 مایل12144.8 کیلومتر15 ساعت، 40 دقیقه
جمهوری آفریقای مرکزی – بانجی3009.5 مایل4843.4 کیلومتر6 ساعت، 15 دقیقه
چاد – انجامنا2799.8 مایل4505.9 کیلومتر5 ساعت، 49 دقیقه
شیلی – سانتیاگو9156.8 مایل14736.4 کیلومتر19 ساعت، 1 دقیقه
چین – پکن3492.2 مایل5620.1 کیلومتر7 ساعت، 15 دقیقه
کلمبیا – بوگوتا7958.6 مایل12808.1 کیلومتر16 ساعت، 32 دقیقه
کومور – مورونی3280 مایل5278.6 کیلومتر6 ساعت، 49 دقیقه
کنگو – برازاویل3600.4 مایل5794.3 کیلومتر7 ساعت، 29 دقیقه
کنگو DEM. تشکر – کینشاسا3601 مایل5795.2 کیلومتر7 ساعت، 29 دقیقه
جزایر کوک – راروتونگا10297.7 مایل16572.5 کیلومتر21 ساعت، 23 دقیقه
کاستاریکا – سن خوزه (کاستاریکا)8176.1 مایل13158.2 کیلومتر16 ساعت، 59 دقیقه
ساحل  – یاموسوکرو4087.3 مایل6577.9 کیلومتر8 ساعت، 29 دقیقه
کرواسی – زاگرب1982 مایل3189.7 کیلومتر4 ساعت، 7 دقیقه
کوبا – هاوانا7377.8 مایل11873.4 کیلومتر15 ساعت، 19 دقیقه
کوراسائو – ویلمستاد7322.8 مایل11784.9 کیلومتر15 ساعت، 12 دقیقه
قبرس – نیکوزیا1018 مایل1638.3 کیلومتر2 ساعت، 17 دقیقه
جمهوری چک – پراگ2103.5 مایل3385.3 کیلومتر4 ساعت، 22 دقیقه
دانمارک – کپنهاگ2292 مایل3688.7 کیلومتر4 ساعت، 46 دقیقه
جیبوتی – جیبوتی1711.1 مایل2753.7 کیلومتر3 ساعت، 33 دقیقه
دومینیکا – روسو6811.6 مایل10962.2 کیلومتر14 ساعت، 9 دقیقه
جمهوری دومینیکن – سانتو دومینگو7074.8 مایل11385.7 کیلومتر14 ساعت، 41 دقیقه
اکوادور – کویتو8386 مایل13495.9 کیلومتر17 ساعت، 25 دقیقه
مصر – قاهره1226.5 مایل1973.9 کیلومتر2 ساعت، 44 دقیقه
السالوادور – سان سالوادور8182.7 مایل13168.9 کیلومتر16 ساعت، 59 دقیقه
گینه استوایی – مالابو3513.3 مایل5654.1 کیلومتر7 ساعت، 18 دقیقه
اریتره – اسمره1605.3 مایل2583.4 کیلومتر3 ساعت، 20 دقیقه
استونی – تالین2038.4 مایل3280.5 کیلومتر4 ساعت، 14 دقیقه
اتیوپی – آدیس آبابا1997.9 مایل3215.4 کیلومتر4 ساعت، 9 دقیقه
جزایر فالکلند – استنلی8851.7 مایل14245.4 کیلومتر18 ساعت، 23 دقیقه
جزایر فارو – جزایر فارو – تورشاون3058.4 مایل4922 کیلومتر6 ساعت، 21 دقیقه
فیجی – سووا8995.8 مایل14477.3 کیلومتر18 ساعت، 41 دقیقه
فنلاند – هلسینکی2078 مایل3344.3 کیلومتر4 ساعت، 19 دقیقه
فرانسه – پاریس2626.7 مایل4227.3 کیلومتر5 ساعت، 27 دقیقه
گابن – لیبرویل3631.3 مایل5844.1 کیلومتر7 ساعت، 32 دقیقه
گامبیا – بانجول4437.7 مایل7141.7 کیلومتر9 ساعت، 13 دقیقه
نوار غزه – غزه1021.5 مایل1643.9 کیلومتر2 ساعت، 17 دقیقه
گرجستان – تفلیس553.6 مایل891 کیلومتر1 ساعت، 22 دقیقه
آلمان – برلین 2189.5 مایل3523.6 کیلومتر4 ساعت، 33 دقیقه
غنا – آکرا3866.7 مایل6222.8 کیلومتر8 ساعت، 2 دقیقه
یونان – آتن1547 مایل2489.6 کیلومتر3 ساعت، 13 دقیقه
گرینلند – نوک4399.1 مایل7079.7 کیلومتر9 ساعت، 8 دقیقه
گرانادا – سنت ژرژ6962.7 مایل11205.3 کیلومتر14 ساعت، 27 دقیقه
جزیره گوادلوپ – باسی- تیری6773.1 مایل10900.2 کیلومتر14 ساعت، 4 دقیقه
گواتمالا – گواتمالا8171.5 مایل13150.8 کیلومتر16 ساعت، 58 دقیقه
گینه – کوناکری4427.8 مایل7125.9 کیلومتر9 ساعت، 12 دقیقه
گینه بیسائو – بیسائو4448.9 مایل7159.8 کیلومتر9 ساعت، 14 دقیقه
گویان – جورج تاون7029.8 مایل11313.4 کیلومتر14 ساعت، 36 دقیقه
هائیتی – پورتو پرنس7196 مایل11580.8 کیلومتر14 ساعت، 57 دقیقه
هندوراس – تگوسیگالپا8068.1 مایل12984.3 کیلومتر16 ساعت، 45 دقیقه
هنگ کنگ – هنگ کنگ3846.4 مایل6190.1 کیلومتر7 ساعت، 59 دقیقه
مجارستان – بوداپست1838.7 مایل2959.1 کیلومتر3 ساعت، 49 دقیقه
ایسلند – ریکیاویک3538.1 مایل5693.9 کیلومتر7 ساعت، 21 دقیقه
هند – دهلی نو – دهلی نو1586.5 مایل2553.2 کیلومتر3 ساعت، 18 دقیقه
اندونزی – جاوا – جاکارتا4582.8 مایل7375.3 کیلومتر9 ساعت، 31 دقیقه
عراق – بغداد434.4 مایل699 کیلومتر1 ساعت، 5 دقیقه
ایرلند – دوبلین2996.3 مایل4822 کیلومتر6 ساعت، 13 دقیقه
اسرائیل – اورشلیم970.4 مایل1561.8 کیلومتر2 ساعت، 10 دقیقه
ایتالیا – رم2128.1 مایل3424.9 کیلومتر4 ساعت، 25 دقیقه
جامائیکا – کینگستون (جامائیکا)7426.6 مایل11952 کیلومتر15 ساعت، 25 دقیقه
ژاپن – توکیو4770.4 مایل7677.2 کیلومتر9 ساعت، 54 دقیقه
اردن – عمان944.3 مایل1519.7 کیلومتر2 ساعت، 7 دقیقه
قزاقستان – آستانه1467.4 مایل2361.6 کیلومتر3 ساعت، 3 دقیقه
کنیا – نایروبی2704.5 مایل4352.5 کیلومتر5 ساعت، 37 دقیقه
کیریباتی – تاراوا7913.5 مایل12735.5 کیلومتر16 ساعت، 26 دقیقه
کوزوو – پریشتینا1682.6 مایل2707.9 کیلومتر3 ساعت، 30 دقیقه
کویت – کویت شهر472.8 مایل760.8 کیلومتر1 ساعت، 10 دقیقه
قرقیزستان – بیشکک1331.1 مایل2142.2 کیلومتر2 ساعت، 46 دقیقه
لائوس – وینتیان3338.4 مایل5372.7 کیلومتر6 ساعت، 56 دقیقه
لتونی – ریگا1932.2 مایل3109.6 کیلومتر4 ساعت، 1 دقیقه
لبنان – بیروت919.8 مایل1480.3 کیلومتر2 ساعت، 3 دقیقه
لسوتو – ماسرو4731.1 مایل7614 کیلومتر9 ساعت، 49 دقیقه
لیبریا – مونروویا4390.3 مایل7065.6 کیلومتر9 ساعت، 7 دقیقه
لیبی – طرابلس2181.9 مایل3511.5 کیلومتر4 ساعت، 32 دقیقه
لیختن اشتاین – وادوتس2291.8 مایل3688.3 کیلومتر4 ساعت، 46 دقیقه
لیتوانی – ویلنیوس1808.8 مایل2911 کیلومتر3 ساعت، 45 دقیقه
لوکزامبورگ – لوکزامبورگ2454.7 مایل3950.5 کیلومتر5 ساعت، 6 دقیقه
مقدونیه – اسکوپیه1665.7 مایل2680.6 کیلومتر3 ساعت، 27 دقیقه
ماداگاسکار – آنتاناناریوو3740 مایل6019 کیلومتر7 ساعت، 46 دقیقه
مالاوی – لیلونگوه3582.4 مایل5765.2 کیلومتر7 ساعت، 26 دقیقه
مالزی – کوالالامپور3899.8 مایل6276.2 کیلومتر8 ساعت، 6 دقیقه
مالدیو – مرد2446 مایل3936.4 کیلومتر5 ساعت، 5 دقیقه
مالی – باماکو3981.5 مایل6407.5 کیلومتر8 ساعت، 16 دقیقه
مالت – والتا2068.3 مایل3328.7 کیلومتر4 ساعت، 18 دقیقه
جزایر مارشال – ماجورو7551.1 مایل12152.3 کیلومتر15 ساعت، 41 دقیقه
موریتانی – نواکشوت4219.5 مایل6790.6 کیلومتر8 ساعت، 46 دقیقه
موریس – بندر لوئیس3858 مایل6208.9 کیلومتر8 ساعت، 1 دقیقه
مکزیک – مکزیکو سیتی8186.5 مایل13174.9 کیلومتر16 ساعت، 60 دقیقه
میکرونزی – پوناپه – پالیکیر6885.3 مایل11080.9 کیلومتر14 ساعت، 18 دقیقه
مولدووا – ها Kishinev1420.1 مایل2285.4 کیلومتر2 ساعت، 57 دقیقه
موناکو – موناکو2385.1 مایل3838.4 کیلومتر4 ساعت، 57 دقیقه
مغولستان – اولانباتور2911.4 مایل4685.5 کیلومتر6 ساعت، 3 دقیقه
مونته نگرو – پودگوریتسا1774.4 مایل2855.5 کیلومتر3 ساعت، 41 دقیقه
مراکش – رباط3235.4 مایل5206.8 کیلومتر6 ساعت، 43 دقیقه
موزامبیک – ماپوتو4394.6 مایل7072.4 کیلومتر9 ساعت، 8 دقیقه
میانمار – نایپیداو2928.9 مایل4713.5 کیلومتر6 ساعت، 5 دقیقه
نامیبیا – ویندهوک4578.6 مایل7368.5 کیلومتر9 ساعت، 30 دقیقه
نائورو – Yaren7636.6 مایل12290 کیلومتر15 ساعت، 51 دقیقه
نپال – کاتماندو2062.2 مایل3318.8 کیلومتر4 ساعت، 17 دقیقه
هلند – آمستردام2546.1 مایل4097.6 کیلومتر5 ساعت، 17 دقیقه
نیوزیلند – ولینگتون9384.7 مایل15103.2 کیلومتر19 ساعت، 29 دقیقه
نیکاراگوئه – ماناگوا8137 مایل13095.2 کیلومتر16 ساعت، 54 دقیقه
نیجر – نیامی3411.5 مایل5490.3 کیلومتر7 ساعت، 5 دقیقه
نیجریه – ابوجا3318.8 مایل5341.2 کیلومتر6 ساعت، 53 دقیقه
نیوئه – آلوفی9707.2 مایل15622.3 کیلومتر20 ساعت، 9 دقیقه
نورفولک جزیره – کینگستون8749.7 مایل14081.3 کیلومتر18 ساعت، 10 دقیقه
کره شمالی – پیونگ یانگ3970.8 مایل6390.4 کیلومتر8 ساعت، 15 دقیقه
نروژ – اسلو2466.8 مایل3969.9 کیلومتر5 ساعت، 7 دقیقه
عمان – مسقط936.7 مایل1507.5 کیلومتر2 ساعت، 6 دقیقه
پاکستان – اسلام آباد1246.7 مایل2006.4 کیلومتر2 ساعت، 35 دقیقه
پالائو – ملکنوک5537.1 مایل8911.1 کیلومتر11 ساعت، 30 دقیقه
پاناما – پاناما8011.9 مایل12893.8 کیلومتر16 ساعت، 38 دقیقه
پاپوآ گینه نو – پورت مورسبی6912.6 مایل11124.8 کیلومتر14 ساعت، 21 دقیقه
پاراگوئه – آسونسیون8213.1 مایل13217.7 کیلومتر17 ساعت، 3 دقیقه
پرو – لیما 8815.2 مایل14186.6 کیلومتر18 ساعت، 18 دقیقه
فیلیپین – مانیل4512.2 مایل7261.7 کیلومتر9 ساعت، 22 دقیقه
لهستان – ورشو1878.2 مایل3022.6 کیلومتر3 ساعت، 54 دقیقه
پرتغال – لیسبون3278.7 مایل5276.6 کیلومتر6 ساعت، 48 دقیقه
پورتوریکو – سان خوان6909.2 مایل11119.2 کیلومتر14 ساعت، 21 دقیقه
قطر – دوحه711.6 مایل1145.3 کیلومتر1 ساعت، 43 دقیقه
ریونیون (فرانسه) – سنت دنیس3875.7 مایل6237.4 کیلومتر8 ساعت، 3 دقیقه
رومانی – بخارست1460.3 مایل2350.1 کیلومتر3 ساعت، 2 دقیقه
روسیه – مسکو1531.3 مایل2464.4 کیلومتر3 ساعت، 11 دقیقه
رواندا – کیگالی2903.5 مایل4672.8 کیلومتر6 ساعت، 2 دقیقه
سنت کیتس و نویس – باسهتر6781.7 مایل10914 کیلومتر14 ساعت، 5 دقیقه
سنت لوسیا – کاستریز6831.2 مایل10993.8 کیلومتر14 ساعت، 11 دقیقه
سنت پیر و میکلون – سنت پیر5187.5 مایل8348.5 کیلومتر10 ساعت، 46 دقیقه
سنت وینسنت گرنادین – کینگستون6898.1 مایل11101.4 کیلومتر14 ساعت، 19 دقیقه
ساموآ – آپیا9382.4 مایل15099.6 کیلومتر19 ساعت، 29 دقیقه
سان مارینو – سان مارینو2132.9 مایل3432.6 کیلومتر4 ساعت، 26 دقیقه
سائوتومه و پرینسیپ – سائو تومه3771.5 مایل6069.6 کیلومتر7 ساعت، 50 دقیقه
عربستان سعودی – ریاض817.3 مایل1315.4 کیلومتر1 ساعت، 50 دقیقه
سنگال – داکار4446.9 مایل7156.6 کیلومتر9 ساعت، 14 دقیقه
صربستان – بلگراد1744.4 مایل2807.3 کیلومتر3 ساعت، 37 دقیقه
سیشل – ویکتوریا (سیشل)2765.3 مایل4450.3 کیلومتر5 ساعت، 45 دقیقه
سیرالئون – فریتاون4452.3 مایل7165.3 کیلومتر9 ساعت، 15 دقیقه
سنگاپور – سنگاپور4089.9 مایل6582.1 کیلومتر8 ساعت، 30 دقیقه
اسلواکی – براتیسلاوا1946.6 مایل3132.7 کیلومتر4 ساعت، 2 دقیقه
اسلوونی – لیوبلیانا2047.7 مایل3295.4 کیلومتر4 ساعت، 15 دقیقه
جزایر سلیمان – هونیارا7647.3 مایل12307.2 کیلومتر15 ساعت، 53 دقیقه
سومالی – موگادیشو2342.5 مایل3769.9 کیلومتر4 ساعت، 52 دقیقه
آفریقای جنوبی – پرتوریا4470.8 مایل7195.1 کیلومتر9 ساعت، 17 دقیقه
کره جنوبی – سئول4092.7 مایل6586.5 کیلومتر8 ساعت، 30 دقیقه
سودان جنوبی – جوبا2487.2 مایل4002.8 کیلومتر5 ساعت، 10 دقیقه
اسپانیا – مادرید2956.2 مایل4757.6 کیلومتر6 ساعت، 8 دقیقه
سری لانکا – کلمبو2681.1 مایل4314.9 کیلومتر5 ساعت، 34 دقیقه
سودان – خارطوم1816.9 مایل2924.1 کیلومتر3 ساعت، 46 دقیقه
سورینام – پاراماریبو6909.2 مایل11119.2 کیلومتر14 ساعت، 21 دقیقه
سوازیلند – مبابانه4458.7 مایل7175.6 کیلومتر9 ساعت، 15 دقیقه
سوئد – استکهلم2221.1 مایل3574.6 کیلومتر4 ساعت، 37 دقیقه
سوئیس – برن2386 مایل3840 کیلومتر4 ساعت، 57 دقیقه
سوریه – دمشق873.4 مایل1405.7 کیلومتر1 ساعت، 57 دقیقه
تایوان – تایپه4160 مایل6694.9 کیلومتر8 ساعت، 38 دقیقه
تاجیکستان – شهر دوشنبه970.4 مایل1561.8 کیلومتر2 ساعت، 10 دقیقه
تانزانیا – دودوما3051.1 مایل4910.2 کیلومتر6 ساعت، 20 دقیقه
تایلند – بانکوک3390 مایل5455.8 کیلومتر7 ساعت، 2 دقیقه
تیمور شرقی – دیلی5673 مایل9129.9 کیلومتر11 ساعت، 47 دقیقه
توگو – لومه3767.5 مایل6063.2 کیلومتر7 ساعت، 49 دقیقه
توکلائو – توکلائو – فاکائوفو9212.5 مایل14826.1 کیلومتر19 ساعت، 8 دقیقه
تونگا – Nukualofa9472.2 مایل15244.1 کیلومتر19 ساعت، 40 دقیقه
ترینیداد و توباگو – بندر اسپانیا7029.6 مایل11313 کیلومتر14 ساعت، 36 دقیقه
تونس – تونس2287.4 مایل3681.2 کیلومتر4 ساعت، 45 دقیقه
ترکیه – آنکارا1070.2 مایل1722.3 کیلومتر2 ساعت، 24 دقیقه
ترکمنستان – عشق آباد412.4 مایل663.6 کیلومتر1 ساعت، 1 دقیقه
تووالو – فانافوتی8658.7 مایل13934.8 کیلومتر17 ساعت، 59 دقیقه
امارات  – ابوظبی 792 مایل1274.6 کیلومتر1 ساعت، 54 دقیقه
اوگاندا – کامپالا2724.3 مایل4384.3 کیلومتر5 ساعت، 39 دقیقه
انگلستان –  لندن2735.3 مایل4402.1 کیلومتر5 ساعت، 41 دقیقه
اوکراین – کیف1467.4 مایل2361.5 کیلومتر3 ساعت، 3 دقیقه
اروگوئه – مونته ویدئو8427.3 مایل13562.4 کیلومتر17 ساعت، 30 دقیقه
 آمریکا – کلمبیا – واشنگتن دی سی6352.1 مایل10222.7 کیلومتر13 ساعت، 11 دقیقه
ازبکستان – تاشکند1041.6 مایل1676.3 کیلومتر2 ساعت، 20 دقیقه
وانواتو – پورت ویلا8407.6 مایل13530.7 کیلومتر17 ساعت، 27 دقیقه
دولت شهر واتیکان – واتیکان2133.3 مایل3433.2 کیلومتر4 ساعت، 26 دقیقه
ونزوئلا – کاراکاس7304.8 مایل11756 کیلومتر15 ساعت، 10 دقیقه
ویتنام – هانوی3404.2 مایل5478.6 کیلومتر7 ساعت، 4 دقیقه
بانک غرب – بیت لحم972.2 مایل1564.6 کیلومتر2 ساعت، 10 دقیقه
صحرای غربی – العیون3782.1 مایل6086.7 کیلومتر7 ساعت، 51 دقیقه
یمن – سانا1465.6 مایل2358.6 کیلومتر3 ساعت، 3 دقیقه
زامبیا – لوزاکا3813.8 مایل6137.8 کیلومتر7 ساعت، 55 دقیقه
زیمبابوه – حراره3891 مایل6262 کیلومتر8 ساعت، 5 دقیقه