پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

نخست وزیر،وزیردفاع ووزیرخارجه فرانسه معرفی شدند

کابینه «الیزابت بورن»(نخست وزیرفرانسه)

ماجرای وزیرمعلولین فرانسه(دامیان عباد)تجاوزبه ۲ زن؟

مراسم تحلیف امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، روز شنبه ۷ مه ۲۰۲۲(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) در کاخ الیزه برگزار شد.دوره دوم ریاست جمهوری.

«امانوئل مکرون» دردورجدیدریاست جمهوری، دولت خودراتغییرداد

خانمها:الیزابت بورن(نخست وزیرفرانسه)، کاترین کلونا(وزیر خارجه جدید فرانسه) وآقای سباستین لکورنو(وزردفاع فرانسه)

.آقای«ژان کاستکس» نخست‌وزیر فرانسه رفت ،خانم«الیزابت بورن» نخست وزیرفرانسه شد

«کاترین کلونا» وزیر خارجه جدید فرانسه

امانوئل مکرون در آستانه انتخابات پارلمانی فرانسه، «کاترین کلونا »سفیر این کشور در بریتانیا را به عنوان وزیر خارجه فرانسه برگزید.

«سباستیان لکورنو» وزیر سرزمین‌های فرادریایی کشور را به عنوان «وزیر دفاع فرانسه» جدید معرفی کرد. قرار است انتخابات پارلمانی فرانسه ماه آینده برگزار شود.

وی جایگزین خانم «فلورانس پارلی» شد

«الکسیس کوهلر» دبیر کل کاخ الیزه (رئیس دفترماکرون) روز جمعه ۳۰ اردیبهشت همچنین اعلام کرد پاپ ندیای ،کارشناس استعمار و روابط نژادی، نیز به عنوان وزیر آموزش و پرورش معرفی شده است.

وزیر امور خارجه جدید فرانسه و جانشین «ژان ایو لودریان» منصوب شد

آقای«ژان ایو لودریان»( وزیر امور خارجه فرانسه) رفت،خانم «کاترین کولونا»آمد.

چهار روز پیش و با معرفی خانم« الیزابت بورن» وزیر سابق کار به عنوان نخست‌وزیر، کارزار آقای مکرون برای انتخاب کابینه جدید آغاز شد.

بعدازظهر دوشنبه ۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت، کاخ الیزه نام نخست‌وزیر جدید فرانسه را اعلام کرد. طی سه هفته‌ای که از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی امانوئل ماکرون گذشته، نام الیزابت بورن به عنوان نخست‌وزیر احتمالی بارها در رسانه‌های فرانسوی مطرح شده بود.

در هرصورت، احتمال این که یک زن به صدارت برسد بسیار زیاد توصیف می‌شد.

دامیان عباد(وزیر مسئول سیاست‌گذاری برای معلولان و رفاه اجتماعی) فرانسه

 «دامیان عباد» از سوی دو زن به تجاوز جنسی در سال‌‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ متهم شده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وقتی وزیرمعلولین فرانسه درمظان اتهام قرارگرفت،نخست وزیرفرانسه(الیزابت بورن)گفت:من درمورداین اتهام با«عباد»صحبت کردم واوگفت من به آنهاتجاوزنکردم وبرایم اثبات کردکه باتوجه معلولیت دستانم امکان تجاوزبه زورنیست،بلکه آنهاخودشان تمایل داشتند!.

خانم ادیت کرسون«اولین نخست وزیر زن فرانسه»

 از سال ۱٩٩۱میلای(۱۳۶۹ شمسی) که «ادیت کرسون» به این مقام دست یافته بود، دیگر هیچ زنی نخست‌وزیر فرانسه نبوده است.

روز دوشنبه(۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) ابتدا «ژان کاستکس» که به مدت ۲۲ ماه نخست‌وزیر بود، استعفای خود را به رئیس‌جمهوری تقدیم کرد. ساعتی بعد، کاخ الیزه با صدور اعلامیه‌ای رسمی، نخست‌وزیر جدید را معرفی کرد.

خانم« الیزابت بورن» که یکی از  معتمدین  اصلی ماکرون محسوب می‌شود در دورۀ اول ریاست جمهوری وی پیوسته مسئولیت‌های مهم داشت.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«مهندس الیزابت بورن» در طول ۵ سال اخیر، «وزیر ترابری» ، «وزیر محیط زیست» و «وزیر کار»فرانسه بود.

تجربیات قبلی او دقیقاً با تعریف امانوئل ماکرون از «نخست‌وزیر ایده‌آل» جور درمی‌آید. وی اخیراً گفته بود که نخست‌وزیر آینده باید در عرصۀ «محیط زیست، مسائل اجتماعی و تولید» خبره باشد.

«الیزابت بورن» که ۶۱ سال دارد، کاملاً برآمده از سنت و از تیرۀ فن‌سالاران فرانسوی است که با اتکاء به تحصیلات درخشان، از همان آغاز وارد خدمات دولتی می‌شوند. وی در مدرسۀ عالی پلی‌تکنیک پاریس و همچنین در مدرسۀ عالی «راه و پل» درس خوانده که هر دو از مشهورترین مدارس مهندسی فرانسه هستند. مدرسۀ عالی "راه و پل" که از زمان قاجاریه در ایران به مدرسۀ  "طرق و شوارع" معروف بود، قبل ازانقلاب فرانسه، در سال ۱۷۴۷ پایه‌گذاری شده است.

الیزابت بورن از نظر سیاسی «چپ‌تر» از امانوئل ماکرون توصیف می‌شود. به گفتۀ یکی از مسئولان سندیکایی "او یک زن بسیار فنی است که همۀ پرونده‌ها را به خوبی می‌شناسد، اما نباید از او انتظار همدلی یا رفتارهای عاطفی داشت.

«خانم مهندس بورن» قبل از آن که به حد وزارت برسد، مدتی «رئیس متروی پاریس» و همچنین مدیر بخش شهرسازی شهرداری پاریس بوده است.

او که در مورد زندگی خصوصی خود بسیار رازدار و کم‌حرف است، پدر خود را در کودکی از دست داده و توسط مادرش که زندگی فقیرانه ای داشت  بزرگ شده.

دقایقی بعد از معرفی نخست‌وزیر جدید، دبیر اول حزب سوسیالیست گفت: «تنها نکتۀ مثبت در نخست‌وزیر جدیدفرانسه، زن بودنش است»

این برای اولین بار طی سی سال گذشته است که یک زن نخست‌وزیر فرانسه می‌شود.

بر اساس تغییرات جدید خانم«ریما عبداالمالک» که پیش از این به عنوان مشاور رئیس جمهور کار می کرد وزیر فرهنگ کابینه جدید شد.

«پاپ اندیای»(وزیرآموزش وپرورش فرانسه)کابینه الیزابت بورن

«پاپ ندایه» هم مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفت.

وزارت محیط زیست فرانسه هم در حال تغییر ساختار است.

«آملی دو مونشالین»، که قبلا وزیر خدمات عمومی بود، این سمت را بر عهده خواهد گرفت و در آینده سیاست محیط زیست فرانسه را با همکاری نزدیک با الیزابت بورن، نخست وزیر جدید، هدایت خواهد کرد.

جرارد دارمانین وزیر کشور فرانسه

«جرالد دارمانین»(وزیرکشور).

وزیر اقتصاد فرانسه: اروپا نباید مانند دست‌نشانده آمریکا عمل کند / آمریکا ژاندارم اقتصادی جهان نیست

«برونو لومیر»(وزیراقتصاد).

« اریک دوپوند مورتی»(وزیردادگستری)فرانسه، پس از تجدیدنظر گسترده، در دولت دومین دوره ریاست جمهوری مکرون باقی مانده‌اند.

قرار است روز جمعه نام دیگر وزرای پیشنهادی آقای مکرون نیز اعلام شود و کابینه جدید هم روز دوشنبه اولین نشست خود را برگزار خواهد کرد.

مراسم تحلیف امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، روز شنبه ۷ مه ۲۰۲۲(۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) در کاخ الیزه برگزار شد.

زمان مراسم تحلیف دوباره مکرون مشخص شد

آقای مکرون روز شنبه، ۱۷ اردیبهشت، در سخنرانی خود در کاخ الیزه گفت: «من قول می‌دهم سیاره‌ای بسازم که بیشتر قابل زندگی باشد و فرانسه‌ای که زنده‌تر و قوی‌تر باشد.»

مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید فرانسه برگزار شد

مراسم تحلیف دوره اول امانوئل مکرون،روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در کاخ الیزه برگزار شد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور جدید فرانسه در مراسم تحلیف خود در کاخ ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد فرانسوی‌ها « امید » را انتخاب کردند.

نخستین جلسه کابینه جدیدفرانسه(کابینه الیزابت بورن) با حضور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهورفرانسه.۴ خرداد ۱۴۰۱

رئیس جمهورفرانسه در میان «برونو لومر» وزیر اقتصاد، و «کاترین کولونا» وزیر امور خارجه، در اولین جلسه کابینه جدید فرانسه.

طرح شفافیت"شفاف" نشد

نماینده مخالف طرح شفافیت:امنیت من وخانواده ام را تضمین کنید،آنوقت رأی موافق میدهم.

​ با تصویب این ماده همه‌ی ارکان حاکمیتی: مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و تمامی سازمان و موسسات وابسته موظف هستند شفاف باشند.

برای تصویب«طرح شفافیت» به ۶۷ درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با ۶۵ درصد آرا ۳ رای کم آورد و «تصویب نشد»

همه چیزدرمجلس شورای اسلامی «غیر شفاف» است،«تنها موضوع شفاف ، مذاکرات صحن علنی مجلس  است»

 در جلسه علنی چهارشنبه( ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب فقط ۳ رای کم آورد.

بحرینی گفت:اکنون تقریبا همه این‌ها غیر شفاف است و تنها موضوع شفاف ، مذاکرات صحن علنی مجلس است.

«شفافیت» مات!

طرح شفافیت«شفاف» نیست 

روزنامه جوان( ۲۹ فروردین ۱۴۰۱)نوشت:نمایندگان در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها با ۱۹۳ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس فراز و فرود‌هایی را طی کرده و بار‌ها دست نمایندگان چرخیده و سرانجام هم نشده است که نشده است!.

از هفته‌های قبل قرار بود در ماه رمضان شاهد در دستور کار قرار گرفتن طرح شفافیت باشیم. دیروز این اتفاق افتاد و پس از ماه‌ها معطلی، ناگاه نمایندگان مجلس طرح را به شکلی دوفوریتی مطرح کردند و دوفوریت آن هم رأی آورد. اما این طرح جدید است و علاوه بر مجلس، شامل دو قوه دیگر و دستگاه‌های اجرایی هم می‌شود. از سویی، مخالفانی دارد که با اصل شفافیت مخالف نیستند، بلکه نسبت به جزئیات طرح ایراد و اشکال دارند. از جمله اینکه چرا اختیار تعیین اطلاعات قابل انتشار را به رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و اختیار تعیین محرمانه اطلاعات را بدون تعیین معیار دقیق، به شورای عالی امنیت ملی سپرده است. اینگونه طرح شفافیت در یک ابهام است و چنان فوری این طرح جدید به صحن رسیده که فرصت بررسی و مداقه کارشناسان در آن هم فراهم نشده است. کلیدواژه کلی «شفافیت» برای یک طرح، می‌تواند نظر مثبت هر ذهنی را با خود همراه کند و علیه آرای مخالف طرح شود، اما آنکه در جزئیات چه اتفاقی قرار است بیفتد، همان چیزی است که مبهم است و اینگونه شفافیت ادعایی این نمایندگان مجلس در هاله‌ای از ابهام است.
مجلس قبل که دست اصلاح‌طلبان بود، اعتنایی به طرح شفافیت نشان نداد و شفافیت معطل کمیسیون‌ها شد و در نهایت هم در صحن علنی نه فوریتش و نه خودش رأی نیاورد.

یک طرح تغییر یافته نسبت به طرح اولیه تصویب شد که در عمل شفافیت آرای نمایندگان را محقق نمی‌کرد. نهایتاً در مهرماه سال ۹۸ نمایندگان مجلس به یک فوریت طرحی رأی دادند که در آن به شرط شفافیت آرای تمام نهاد‌های تصمیم‌گیر، نمایندگان حاضر شدند نخستین گام را در روشن شدن آرای خود بردارند. برخی از این نهاد‌ها امنیتی بوده و در واقع اصلاح‌طلبان شرطی برای شفافیت آرای خود گذاشتند که عملاً امکان وقوع نداشت.
در دی ماه هم اولویت آن را رد کردند و با این فراز و فرودها، مجلس دهم در ماه‌های پایانی خود، افکار عمومی را به این باور رساند که «شفافیت» اولویتش نیست. طرح‌های پشت سر هم و بی فایده و بی نتیجه ماندن شفافیت طبعاً پیام دیگری را نمی‌توانست از مجلس مخابره کند.
نمایندگان مجلس فعلی (یازدهم)، اما با شعار شفافیت بر سر کار آمدند، یعنی قرار بود کوتاهی مجلس قبلی را در این زمینه جبران کنند. همان ابتدا هم تعدادی از نمایندگان مجلس طرح مربوطه را از نو تدوین کرده و ارائه دادند، اما حد نصاب آرا را کسب نکرد، گرچه تعداد موافقان بیشتر بود./پایان گزارش جوان.

بحرینی:ریشه‌ی فساد در نبود شفافیت است

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه‌ی داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها گفت: ریشه فساد و ناکارامدی در نبود شفافیت است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فقط مذاکرات صحن علنی مجلس«شفاف»است.

حتی کمسیونها«شفاف» نیستند!

خبرگزاری صداوسیما( ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ )نوشت:«حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی» در برنامه گفتگوی ویژه خبری(شامگاه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ) با بیان اینکه این طرح بسیار گسترده است و مجلس می‌داند وارد کار بسیار دشواری شده است افزود: مطالبه‌ی عمومی که مهم‌تر از مجازات قضایی است پس از تصویب این طرح ایجاد خواهد شد.
وی اضافه کرد: این کار(شفافیت) به دلیل ایجاد کارآمدی و کاهش فساد نقطه عطف در حکمرانی جمهوری اسلامی است.

طرح شفافیت قوای سه‌گانه ؛ مسئولیت‌پذیری یا راه فرار از مهمترین وعده مجلس؟
رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به اینکه ماده ۵ این طرح هنوز تصویب نشده گفت: با تصویب این ماده همه‌ی ارکان حاکمیت خود را موظف می‌دانند کار‌ها، هزینه‌ها و... را شفاف کنند.
آقای حسین زاده بحرینی گفت: مجلس سامانه‌ای با نام «پارلمان مجازی ایران» دارد که این سامانه، ارتباط مجلس و نماینده‌ها با مردم است.
بحرینی افزود: اکنون تقریبا همه این‌ها غیر شفاف است و تنها موضوع شفاف مذاکرات صحن علنی مجلس است.


«حجت الاسلام  احدآزادی خواه »نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با بیان اینکه مردم علاقمندند شفافیت را در لایه‌های دیگر نظام به جز مجلس شورای اسلامی ببینند گفت: پول و اعتبار فقط در مجلس نیست بلکه وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت‌های دولتی، نهاد‌های وابسته، و نهاد‌های عمومی غیر دولتی نیز ردیف بودجه و اعتبار دارند که باید عملکرد آن‌ها شفاف شود.
«آزادیخواه» افزود: جریان‌های خاصی می‌گفتند که مجلس شورای اسلامی با طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها می‌خواهد طرح شفافیت ارای خود را از ذهن‌ها حذف کند در حالی که در ماده یک این طرح و در نخستین بند از ماده یک آن، ​ قوه مقننه را مشمول این طرح قرار داده ایم.
نماینده ملایر گفت: «مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و تمامی سازمان و موسسات وابسته موظف هستند شفاف باشند»
نماینده مردم ملایر افزود: به جز مجلس شورای اسلامی، هیئت وزیران، بودجه و دارایی وزارتخانه‌ها نیز باید شفاف شوند.
آقای آزادی خواه گفت: نهاد‌های عمومی غیر دولتی، شهرداری‌ها، برخی سازمان ها، صدا و سیما، گروه شماره سه قوه قضاییه با همه ارکان، گروه شماره چهار شوراها، شورای عالی استان و شورای شهرستان‌ها باید شفاف باشند.
وی اضافه کرد: همه موسسات خصوصی که ماموریت آن‌ها مانند سازمان نظام پزشکی خدمات عمومی است نیز مشمول این طرح هستند.
نماینده‌ی مردم ملایر گفت: بر اساس این طرح دستگاه‌ها اسناد تاسیس، صورت‌های مالی، همه آرای قطعی، مبالغ تعرفه ها، عوارض و ارائه خدمات، فرصت‌های سرامیه گذاری، فرصت‌های اشتغال و جذب نیروی انسانی، همه فرایند‌ها و مراحل اداری اخذ و صدور هر گونه مجوز و تمامی اسناد بالادستی، قوانین و مقررات حوزه فعالیت خودشان را شفاف در اختیار مردم قرار می‌دهند.
آقای شریعتی نماینده مردم تهران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: تصویب طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها، انقلابی در شفافیت است.
وی افزود: در گذشته بنا بر عدم شفافیت بود مگر جایی که قانون الزام کرده باشد، اما اکنون اصل شفافیت است مگر جا‌هایی که قانون منع کرده است.
نماینده مردم تهران گفت: افزایش دقت نمایندگان در رای دادن و شنیدن استدلال‌های موافق، مخالف، مطالعه طرح‌ها و لوایح از پیامد‌های تصویب این طرح است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:نماینده مخالف طرح شفافیت:امنیت من وخانواده ام را تضمین کنید،آنوقت رأی موافق میدهم.

به نظرم تا سه ماه آینده موضوع در کمیسیون شوراها و در صحن مجلس جمع‌بندی شود.

اخیراً طرح شفافیت قوای سه‌گانه و سایر نهادها در کمیسیون شوراها بررسی و برای اعلام نظر به صحن مجلس فرستاده شد که مواردی از آن هم به تصویب رسید و برخی موارد هم باقی مانده است. برخی از نمایندگان اعتقاد داشتند که نباید این طرح به کمیسیون شوراها ارجاع داده می‌شد و باید در کمیسیون تدوین آیین‌نامه مورد بررسی قرار می‌گرفت؛ چرا این اتفاق افتاد؟

بنده هم خیلی متوجه نشدم که چرا این طرح به کمیسیون شوراها ارجاع داده شد. قرار بر این بود این طرح به کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس ارجاع داده شود. دستور هیئت رئیسه این بود که این طرح در کمیسیون شوراها بررسی شود.

گفته می شود چون مجلس نمی‌توانست شفافیت را از خودش شروع کند توپ را به زمین قوای دیگر و سایر نهادها انداخت.

با این حرف موافق نیستم. چون هیچ نهادی مانند مجلس در جمهوری اسلامی شفاف نیست. همه کارت ویژه دارند و در صحن مجلس و کمیسیون‌ها تردد می‌کنند، روزانه ۱۰۰ دوربین بالای سر نمایندگان مجلس است، خبرنگاران از موبایل نمایندگان عکس می‌گیرند و روی آن زوم می‌کنند. حتی موبایل نمایندگان شفاف است. در کمیسیون‌ها هم همه چیز مشخص است. یک چیز می‌ماند آن هم رأی نماینده است.

ولی آیا تنها مجلس موظف به شفاف شدن است؟ اگر بحث قانون است و می‌خواهیم شفافیت را تبدیل به قانون کنیم، باید قانون جامع بنویسیم. شما الآن می‌توانید به راحتی به نهاد ریاست‌جمهوری بروید؟ قطعاً نمی‌توانید اما خیلی از مردم می‌توانند به راحتی به مجلس بیایند و با نمایندگان دیدار داشته باشند. در شفافیت فقط باید پیوست امنیتی را رعایت کنیم. این بخش تنها ۵ درصد اطلاعات است و مابقی ۹۵ درصد را می‌توانیم در اختیار مردم قرار دهیم و مشکلی نیست.

چرا نباید رأی وزیر در جلسه هیئت دولت شفاف باشد؟ البته در بخش شفافیت باید فضای جامعه را هم در نظر گرفت. بنده به عنوان یک نماینده ممکن است درباره طرح یا لایحه‌ای رأی مثبت یا منفی بدهم، آیا تضمینی وجود دارد که امنیت بنده در جامعه تأمین شود؟ خیر، الآن زن و بچه بنده کجا زندگی می‌کنند؟ در شهرستان. بنده آمدم به یک طرح رأی دادم، شما چه ضمانتی می‌دهید که حاکمیت، امنیت بنده یا خانواده بنده را تأمین کند؟ اینجاست که نمایندگان بر روی شفافیت تردید داشتند.

همین الآن طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار پارلمان است. بالاخره تکلیف این طرح چه می‌شود؟

اختلافات در مجلس بر سر شفافیت آرای نمایندگان شدید است/50 درصد ترکیب هیات رئیسه تغییر می‌کند| گفتگو با نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس

چند روز پیش بحثی در مجلس انجام شد که این طرح هم در قالب همین شفافیت قوای سه‌گانه گنجانده شود، البته بر سر این موضوع اختلافات شدیدی در مجلس وجود دارد که باید حل شود.

زمانی که طرح شفافیت در کمیسیون بررسی شد، نهادهایی بودند که تماس بگیرند و از وضعیت خود باخبر شوند؟

بله، مثلاً فلان سازمان تماس می‌گرفت و می‌پرسید که آیا مجموعه ما هم شامل شفافیت می‌شود و تا چه مرحله‌ای باید انجام شود؟ اگر پا بر روی خط قرمز دستگاه‌ها بگذاریم می‌آیند و لابی می‌کنند و نمی‌گذارند کار پیش برود.

چه ضمانت‌هایی برای اجرایی شدن شفافیت در دستگاه‌ها در نظر گرفته شده است؟

این موضوع اگر به قانون تبدیل شود، هر فرد یا نهادی از آن تخلف کند قطعاً با آن برخورد می‌شود. پس از تصویب قانون و در زمان اجرای آن، همه قوا مکلف هستند سامانه‌ای را تعبیه کنند و اطلاعات لازم را بر روی این سامانه بارگذاری کنند که در دسترس عموم قرار گیرد./مصاحبه باتسنیم ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاع ازماجرای طرح شفافیت به این لینک مراجعه کنید:

طرح شفافیت آرای نمایندگان"۳رأی کم داشتیم"مجدداً رای گیری می کنیم

نمازجمعه رشت۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱حجت الاسلام طیبی

نمازجمعه رشت به امامت «حجت الاسلام دکترطیبی» ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

خطیب جمعه رشت درابتدای خطبه اول سخنانش رادرباره خانواده«فرزندآوری»آغزکرد.

«حجت الاسلام احمدطیبی» گفت:امروزروزملی جمعیت است.

وی آماری ازکاهش جمعیت درجهان وایران رائه داد .

«امام جمعه موقت رشت» گفت:کاهش جمعیت درجهان ۴۰ درصداست ودرجهان اسلام ۳۳ درصد واما درایران 70 درصداست واین فاجعه است.

ایران، رتبه دوم دنیا در

«حجت الاسلام احمدطیبی» به اظهارات «برژینسکی»اشاره کرد.

برژینسکی (مشاور امنیت ملی کارتر) گفته "از فکر حمله پیشدستانه علیه تأسیسات هسته‌ای ایران دوری کنید چون زمان، آمارهای جمعیتی و تغییر نسل در ایران به‌نفع نظام نیست!.

خطیب جمعه رشت اشاره ای به سالگرد«آیت الله بهجت فومنی» داشت که افتخاری برای جهان اسلام بود وبرای گیلان.

ناگفته‌های زندگی مرحوم فاطمی‌نیا از زبان فرزندش/ آخرین دیدار استاد با آیت‌الله بهجت (ره) چگونه گذشت؟

همچنین یادی از«آیت الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا»کردند.

رهبر انقلاب بر پیکر حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا نماز اقامه کردند

«آیت الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا»متوفی ۲۶ اردیبهشت ،رهبر انقلاب شامگاه دوشنبه بر پیکر مرحوم فاطمی‌نیا نماز اقامه کردند.

«امام جمعه موقت رشت» گفتند:مرحوم فاطمی نیا،مطیع ومریدولایت بود،آن مرحوم گفتند: برمن ثابت شده ،کسی که قدماً وقلماً درتضعیف رهبری(آیت الله خامنه ای)باشد،به عقاب الهی گرفتارخواهدشد.

«حجت الاسلام احمدطیبی» اشاره ای به سالروزفتح خرمشهرداشتندکه  پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بدست توانای رزمندگان سپاه اسلام آزادشد.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:

خطبه اول درساعت ۱۷ : ۱۳ آغازشد ودر ۳۱ : ۱۳ به پایان رسید(۱۴ دقیقه)

خطبه دوم درساعت ۳۱ : ۱۳ آغازشد ودر ۴۷ : ۱۳ به پایان رسید(۱۶ دقیقه)

نمازجمعه در ساعت ۵۴ : ۱۳ به پایان رسید.

۴ دقیقه هم تعقیبات.

وبعدنمازعصرهم درزمان کوتاهی به پایان رسید.

نمازجمعه رشت

پایان نمازعصر

دیدارمؤمنین با امام جمعه موقت.

البته «حجت الاسلام احمدطیبی»امام جمعه شهرستان آستانه اشرفیه است وامااین سومین نمازی است که درشهررشت امامت کرده است.

امام جمعه رشت«آیت الله رسول فلاحتی» هستند.

تودیع-معارفه

مردم  مهم‌ترین رکن در جمهوری اسلامی هستند/جذب مخالفان از خصوصیات بارز رهبر معظم انقلاب اسلامی

تودیع -معارفه «حجت‌الاسلام‌ محمد ساجدی» و «حجت الاسلام احمدطیبی»امام‌جمعه  آستانه‌اشرفیه  ۶ مهر  ۱۳۹۷

تودیع-معارفه(امام جمعه آستانه اشرفیه)ساجدی رفت، طیبی آمد

اولین نمازجمعه رشت به امامت آیت الله رسول  فلاحتی ، ۱۷ فروردین ۱۳۹۷( ١٩ رجب ١٤٣٩) اقامه شد.

متاورس (Metaverse)و اوکولوس کوئست ۲(Oculus Quest 2)

​«فیس‌بوک» نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام «هاریزون ورک‌رومز» (Horizon Workrooms) راه‌اندازی کرده که با استفاده از «هدست‌های واقعیت مجازی» موسوم به« اوکیولس» (Oculus) قابل اجراست.

«مارک زاکربرگ»در اکتبر ۲۰۲۱  با ارائه تکنولوژی حدید«شرکت فیسبوک» به «متا» (Meta) تغییر نام داد.

«متاورس» (Metaverse) چیست؟

«متاورس» در پلتفرم‌هایی مانند VRChat یا بازی‌های ویدیویی مثل زندگی دوم (یک دنیای مجازی است که در آن کاربران کامپیوتر می‌توانند یک شخصیت مجازی بسازند و زندگی مجازی را تجربه کنند) وجود دارد.

متاورس (Metaverse) یا «فرا جهان« تازه‌ترین واژه‌ و مفهومی است که تَخیُّل صنعت فناوری جهان را به خود جلب و مشغول کرده است.

(Oculus Quest 2) پیشرفته ترین سیستم واقعیت مجازی است که نیازی به رایانه یا کنسول نیست. تمام جزئیات به گونه ای طراحی شده است که جهان های مجازی را با حرکات شما تطبیق دهد و به شما امکان می دهد بازی ها و تجربیات الهام بخش را با آزادی بی نظیر کشف ودریافت کنید

چندنکته درباره متاورس :

دنیای مصنوعی با تلفیقی از  جهان واقعی و مجازی

در حالی که از «هدست واقعیت مجازی» استفاده می‌کنید، می‌توانید در یک رویداد تجاری یا حتی یک کُنسرت مجازی «شرکت» کنید، گویی شخصاً در آنجا حضور دارید.

«متاورس یک تجربه سه بعدی ایجاد می کند تا افراد بتوانند به شیوه ای فراگیرتر با یکدیگر تعامل داشته باشند، اما نه به صورت فیزیکی»

این فناوری،‌ دنیای واقعی و مجازی را با هم ترکیب می کند و به کاربران فضایی سه بعدی برای ملاقات، کار، خرید و انجام  موارد دیگر را می دهد.

یکپارچه شدن اطلاعات درجهان

متاورس یک دنیای مجازی و قابل تعامل است. قابلیت همکاری یک جزء اصلی در این دنیا است، به این معنی که اطلاعات بین سیستم های مختلف به طور یکپارچه رد و بدل می شود. ورود به این فضا ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

اگر به یک هدست واقعیت مجازی دسترسی دارید، می توانید به این دنیا وارد شوید. یک هدست واقعیت مجازی حدود ۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

همانطور که هرکسی ممکن است به اینترنت دسترسی داشته باشد، متاورس نیز به راحتی قابل دسترسی است. برای دسترسی به این فضا، باید برنامه های مناسب مانند بازی The Sandbox ( یکی از محبوب ترین بازی های متاورس) را دانلود کنید. این برنامه ها به کاربران اجازه می دهند تا از دنیای مجازی استفاده کرده یا حتی کسب درآمد کنند.

تجربه کار، بازی و سفر در دنیای مجازی

در متاورس تقریبا همه چیز ممکن است. می توان گفت کاربران قادر هستند همه کارهایی که در دنیای واقعی انجام می دهند را در دنیای مجازی نیز انجام بدهند. به کنسرت و خرید بروند،‌ سفر کنند و حتی خانه شخصی خودشان را داشته باشند.

بازاریابی(کاسبی)در متاورس 

کاربران در این فراجهان می‌توانند در اقتصادهای مجازی غیرمتمرکز با ارزهای دیجیتال (مانند SENSO خود Sensorium Galaxy) حضور داشته باشند. این اقتصاد مجازی شامل بازارهایی است که در آن کاربران می‌توانند اقلامی مانند دارایی‌های دیجیتالی، آواتارها، لباس‌های مجازی، NFT و بلیط های مختلف را بخرند، بفروشند و مبادله کنند. براساس برخی برآوردها، فرصت درآمد سالانه در دنیای مجازی در بخش هایی مانند تبلیغات، رویدادهای دیجیتال و تجارت الکترونیک می تواند به ارزش ۱ تریلیون دلار برسد.

معاملات در دنیای دیجیتالی

بسیاری از مردم «خرید ملک دیجیتال» را به عنوان یک دارایی در نظر می گیرند. دارایی ها در «متاورس» رشد زیادی داشته اند و داشتن ملک در این دنیای مجازی می‌تواند برای بازگشت سرمایه سودآور باشد. زمین های محبوب برای فروش در این فضا The Sandbox، Decentraland و Cryptovoxels هستند که همگی در OpenSea وجود دارند.

 مالک املاک دیچیتال کیست؟ 

«متاورس» متعلق به یک شرکت یا یک «پلتفرم» واحد نیست، بلکه متعلق به همه کاربران است که می توانند اطلاعات خصوصی خود را در آن کنترل کنند. کنسرسیوم وب جهانی( W3C ) استانداردهایی را برای متاورس تعیین کرده که توسط خالق شبکه جهانی وب رهبری می شود. با این حال، این فضا هیچ خالق آشکاری ندارد.

پلتفرم(Platform)چیست؟
 به مجموعه ای از سخت افزار،نرم افزار و سیستم عامل«پلتفُرم» گفته میشود.
چندنمونه ازپلتفرم :اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین، آمازون، اوبر و گوگل. آپارات، دیجی‌کالا،دیوار، شیپور و اسنپ، تپ‌سی و کافه بازار..

«امنیت» در متاورس 

از نظر اقتصادی، این فضا ایمن است، زیرا فناوری بلاکچین تضمین می‌کند که تمام تراکنش‌های یک دنیای مجازی، به راحتی قابل ردیابی و همیشه ایمن هستند.

در مورد سرقت هویت، زمانیکه آواتارها به عنوان نوعی شناسایی استفاده می شود، شخص و داده های شخصی مستعد کپی، سرقت، پاک کردن یا دستکاری هستند. اما شناسایی بیومتریک می تواند راه حلی برای جلوگیری از این مشکل در آینده باشد.

اعزام کارمندان  به دنیای متاورس ۲۳ میلیون شغل

کار آنلاین در حال حاضر برای بسیاری از ما به یک واقعیت تبدیل شده است. متاورس تنها ادامه آن خواهد بود. فیس‌بوک قبلاً فضای اشتراکی «Horizon Workrooms» را معرفی کرده و غول‌های فناوری دیگر مانند مایکروسافت از این روند پیروی کرده اند. اکنون پیش بینی می شود که شرکت‌های بیشتری تلاش کنند کارمندان خودشان را به دنیای متاورس بفرستند.

در کمتر از ده سال آینده، واقعیت مجازی در ۲۳ میلیون شغل در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همین موضوع دروازه ورود بشر به این فضا است.

استانداردها و پروتکل‌های مشترکی که جهان‌های مجازی متفاوت و واقعیت‌های افزوده را در یک فضای واحد و باز به ارمغان می‌آورند، می‌توانند به افراد کمک کنند تا با یکدیگر همکاری کرده و تلاش‌های تکراری را کاهش دهند.

«بلاکچین» زیربنای توسعه متاورس

فناوری «بلاکچین» هنوز در حال توسعه است، اما مفهوم این دنیای دیجیتال به خوبی توسعه یافته است. بلاکچین ثابت کرده که یک فناوری مفید برای شش حوزه کلیدی مختلف است: اثبات مالکیت دیجیتال، قابلیت جمع آوری دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، دسترسی و قابلیت همکاری.

تقریباً هرچیزی که با ارزش است را می توان در یک شبکه «بلاکچین» ردیابی و معامله کرد و ریسک و هزینه ها را نیز کاهش داد. این فناوری راه حلی شفاف و مقرون به صرفه را ارائه می دهد که آن را به یک ایده آل برای متاورس تبدیل می کند.

چالش های پیش روی «فراجهان مجازی»

هنوز موانع فنی زیادی جلوی راه متاورس وجود دارد. در سرتاسر دنیا زیرساخت آنلاینی وجود ندارد که بتواند میلیون ها (یا حتی میلیاردها) نفر را که همزمان از این فضا استفاده می کنند، حمایت کند. اتصال به اینترنت بدون وقفه و قابل اعتماد، یک عنصر کلیدی سازنده این دنیای دیجیتال است.

فناوری‌هایی مانند 5G و محاسبات لبه‌ای هنوز در حال توسعه هستند و در حال حاضر نمی‌توانند نیازهای زیرساخت پیچیده‌ای مانند متاورس را برآورده کنند.

شرکت«متاورس» با سرمایه هنگفتی که خرج «هدست» های واقعیت مجازی «اوکولوس» کرده توانسته آن‌ها را باقیمتی پایین تراز رقبایش در بازار ارائه دهد.

متاورس

«اوکولوس کوئست ۲»(Oculus Quest 2) یکی از جدیدترین هد ست‌های واقعیت مجازی است.

(Oculus Quest 2) پیشرفته ترین سیستم واقعیت مجازی است که نیازی به رایانه یا کنسول نیست. تمام جزئیات به گونه ای طراحی شده است که جهان های مجازی را با حرکات شما تطبیق دهد و به شما امکان می دهد بازی ها و تجربیات الهام بخش را با آزادی بی نظیر کشف ودریافت کنید.

 

این شرکت« اپلیکیشن» های واقعیت مجازی برای معاشرت‌های مجازی و همین‌طور برای فضاهای کاری ساخته ازجمله اپلیکیشنی که با دنیای واقعی هم تعامل دارد.

اپلیکیشن(Application) چیست؟
اپلیکیشن(application)نوعی نرم‌افزار کامپیوتری است که برای استفاده کاربر نهایی (End-User) طراحی می‌شود.
منظور از «اپلیکیشن»(Application) همان« اَپ» هایی(App) است که معمولا در تلفن همراه یا در کامپیوتر استفاده می شود.
تمامی نرم‌افزارهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم بنوعی« اپلیکیشن»محسوب میشوند.

«متاورس»(metaverse)چیست؟

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:متاورس(metaverse) از دو واژة «مِتا»(Meta) به معنی فراتر

و «یونیورس»(Universe) به معنی جهان تشکیل شده است.

در کل، معنی واژة متاورس (Metaverse)، «فرا جهان» است.

«متاورس»۱۹۹۲ نیل استفنسون

«نیل استفنسون» (Neal Stephenson) اولین بار در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) در سال ۱۹۹۲ از واژه «متاورس» استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرد.

در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران‌شهر سرمایه‌داری، در دنیای متاورس سفر می‌کنند.
«متاورس» به شکلی محدود در حال حاضر در پلتفرم‌هایی مانند VRChat یا بازی‌های ویدیویی مثل زندگی دوم (یک دنیای مجازی است که در آن کاربران کامپیوتر می‌توانند یک شخصیت مجازی بسازند و زندگی مجازی را تجربه کنند) وجود دارد.

همچنین می‌توان به فیلم  "بازیکن شماره یک آماده" و انیمه "سورت آرت آنلاین" اشاره کرد.

درحال حاضر شرکت‌هایی مانند« متا پلتفرمز» ،«روبلاکس»، «اپیک گیمز» و «مایکروسافت»، در حال سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات و توسعة فناوری‌های مرتبط با متاورس هستند.

«مارک زاکربرگ»در اکتبر ۲۰۲۱ شرکت فیسبوک به «متا» (Meta) تغییر نام داد.

تغییر نام شرکت «فیسبوک» که از سوی «مارک زاکربرگ» مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت اعلام شد، در راستای تمرکز فزاینده بر موضوع «متاورس» و تلاش برای تلفیق «واقعیت افزوده» (AR) و «واقعیت مجازی» (VR) و ایجاد یک پلتفرم جدید، صورت گرفت.

قابلیت های اساسی AR و VR در Metaverse

AR از تنظیمات دنیای واقعی استفاده می کند در حالی که VR کاملا مجازی است. VR به یک هدست واقعیت مجازی نیاز دارد، اما به AR می ‌توان با گوشی‌ های هوشمند دسترسی داشت.

AR هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را بهبود می‌ بخشد در حالی که VR فقط یک واقعیت خیالی را تقویت می ‌کند.

«متاورس»  ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت است.

«زاکربرگ» دلیل این تغییر «برند» را «تمرکز بیشتر بر متاورس» عنوان کرده است.

تعداد قابل توجهی از نیروی کار این شرکت در حال حاضر تلاش می‌کنند مفهوم متاورس را به یک واقعیت تبدیل کنند و شرکت قصد دارد در طول پنج سال آینده، ۱۰ هزار نیروی کار بیشتر در اروپا استخدام کند. «فیسبوک» در بیانیه‌ای که در وبلاگ خود منتشر کرده آورده است که متاورس بالقوه می‌تواند فرصت‌هایی را در عرصه خلاقیت، اجتماعی و اقتصادی در دسترس کاربران قرار دهد و در گام اول اروپا به این مفهوم شکل خواهد داد.

به گفته فیس‌بوک متاورس در پنج سال آینده موقعیت‌های شغلی جدیدی به خصوص برای "مهندسان بسیار متخصص" خواهد آفرید. فیس‌بوک گفته است سرمایه‌گذاری در اروپا مزایای زیادی از جمله دسترسی به بازار بزرگی از مصرف‌کنندگان، دانشگاه‌های تراز اول و استعداد‌های سطح بالا را به همراه خواهد داشت.
متاورس به یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌های فیسبوک تبدیل شده و با وجود پیشینه‌ای که این شرکت در خرید رقبایش دارد اکنون می‌گوید متاورس چیزی نیست که یک‌شبه و به دست یک شرکت ساخته شود و وعده داده برای ایجاد آن با شرکت‌های دیگر همکاری کند.

فیس‌بوک به تازگی ۵۰ میلیون دلار در اختیار گروه‌های غیرتجاری قرار داده است که«مسئولانه به ساخت متاورس کمک می‌کنند».

فیس‌بوک تخمین زده است که تحقق ایده« متاورس» واقعی ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد.

بااین فنآوری، در جریان دورکاری، همکاران فعال در یک شرکت می‌توانند به جای دیدن و شنیدن یکدیگر با استفاده از تماس‌های صوتی و تصویری با هم در یک دفتر مجازی کار کنند و از حضور یکدیگر بهره‌مند شوند.

«فیس‌بوک» نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام «هاریزون ورک‌رومز» (Horizon Workrooms) راه‌اندازی کرده که با استفاده از «هدست‌های واقعیت مجازی» موسوم به« اوکیولس» (Oculus) که حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد، قابل اجراست.

تصور کنید که اینترنت زنده شده یا دست‌کم به صورت «سه بُعدی» ارائه شده است.

در این صورت یک «محیط مجازی» شکل می‌گیرد که می‌توانید به جای تماشای آن روی صفحه نمایش، وارد آن بشوید. بدین ترتیب، با دنیایی از بخش‌های مجازی بی‌پایان و به هم پیوسته مواجه می‌شوید که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و یا سایر ابزارهای مشابه یکدیگر را ملاقات کنند، با هم درس بخوانند و کار و بازی کنند. این دنیای جدید همچنین جنبه‌های دیگر زندگی برخط (‌آنلاین) مانند خرید و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد.

در واقع با اتصال و تجمیع جنبه‌های برخط در یک جهان یکپارچه مجازی، انسان‌ها قادر خواهند بود که زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، مثلا به یک «کُنسرت مجازی» و یک سفر آنلاین بروند، اثر هنری مجازی خلق کنند، یا از نمایشگاه این گونه آثار هنری بازدید کنند و در جریان خرید یک لباس دیجیتال آن را امتحان کنند.

آیا « دنیای «متاورس»متاورس»جدید است؟

ایسنا( ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱)نوشت:کسب‌ و کارهای بزرگ و کوچک عجله دارند تا بخشی از متاورس باشند و زمین‌های مجازی را با قیمت چند میلیون دلاری تصاحب کنند. اما با نگاهی فراتر از زرق و برق این دنیای جدید متوجه می‌شویم که اجزای سازنده آن چندان جدید نیستند. محیط‌های واقعیت افزوده و مجازی، نمایشگرهای روی هدست‌ها و شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی مدت‌هاست که در مجموعه‌های نظامی وجود داشته‌اند.

فناوری واقعیت مجازی(VR) در دهه گذشته بخشی جدایی‌ناپذیر از آموزش خلبانان و ملوانان در ارتش ایالات متحده بوده است. با توجه به هزینه‌های میلیون‌ها دلاری روی هر قطعه از تجهیزات نظامی، نیروهای دفاعی همواره برای آموزش پرسنل خود به محیط‌های شبیه‌سازی شده متکی بوده‌اند. این فناوری همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که تجهیزات را تا حد ممکن آزمایش کنند و برای بهبود مهارت‌های انسانی به شکل بی‌وقفه تلاش کنند.

ارتش آمریکا در حالی که از واقعیت مجازی برای آماده کردن پرسنل خود برای میدان نبرد استفاده می‌کند، بیمارستان‌های نظامی نیز از این فناوری برای کمک به سربازان برای دور شدن از شرایط وحشتناکی که در جنگ تجربه کرده‌اند و مبارزه با استرس پس از سانحه استفاده کرده‌اند.

بخش دفاعی شرکت "بوئینگ" از واقعیت افزوده(AR) برای آموزش مکانیک‌های خود ساعت‌ها قبل از تماس با هواپیمای جنگی روی ناوها و برای اهداف تعمیر و نگهداری آنها استفاده می‌کند، در حالی که ارتش ایالات متحده قراردادی نزدیک به ۲۲ میلیون دلاری با شرکت "مایکروسافت" برای تحویل بیش از ۱۲۰ هزار هدست "هولولنز" امضا کرده است. این در حالی است که این قرارداد خیلی قبل از اینکه "فیسبوک" به "متا" تبدیل شود، منعقد شده است.

اسباب بازی‌های جدید ارتش آمریکا برای تحقق متاورس

 در حالی که غول‌های فناوری، مؤسسات مالی و شرکت‌های فناور مشتاق هستند که بخشی از انقلاب اینترنتی به نام "متاورس"(metaverse) باشند، به نظر می‌رسد ارتش ایالات متحده از مدت‌ها پیش در حال ساختن نسخه‌ای از این دنیای دیجیتال برای خود است.

وقتی کسی در مورد متاورس صحبت می‌کند، معمولاً تصویری در ذهن ترسیم می‌شود که در آن مردم در دنیای دیجیتال همانطور که "مارک زاکربرگ" مؤسس شرکت "فیسبوک" که اکنون به "متا" تغییر نام داده است، می‌گوید، با هم ملاقات می‌کنند.

"مارک زاکربرگ" با اعلام قصد خود برای ایجاد این قلمروی دیجیتالی توانست توجه جهانی را به خود جلب کند و تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر را به این دنیای کاملاً جدید علاقه‌مند کند.

این که ارتش آمریکا در صدر «توسعه دنیای متاورس» باقی مانده است، در پروژه‌های جدید آن که از دستیاران هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، مشهود است؛ پروژه‌هایی که به سربازان از طریق صداها، گفتار و گرافیک بر اساس مکان و عملکردشان مشاوره ارائه می‌دهند.

خلبانان جنگنده با استفاده از آنها مهارت کسب می‌کنند و سلاح‌های مختلف در این فضا از فرآیند آزمون و خطا و برای کسب مهارت و مانور انسانی می‌گذرند.

برای کسانی که در پی کسب اطلاع از چشم‌انداز "زاکربرگ" نسبت به متاورس هستند، می‌توان گفت که در ماه دسامبر سال گذشته، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده جلسه‌ای در سطح بالا در یک محیط مجازی برگزار کرد که بیش از ۲۵۰ نفر از مناطق مختلف در جهان به آن ملحق شدند.

ایسنا درپایان نوشت: ارتش آمریکا مجبور نیست متاورس خود را به "متا" یا "مایکروسافت" واگذار کند، چرا که دنیای متاورس ارتش آمریکا با مجموع قطعات اختصاصی آن ساخته شده است و در حال حاضر بسیار بیشتر از آنچه ما می‌دانیم، عملیاتی است.

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان"حزب‌الله(مقاومت)۱۳ کرسی"جنبش امل۱۵ کرسی

«القوات اللبنانیه»(به ریاست سمیر جعجع) با ۲۰ کُرسی بالاترین آرای انتخابات راکسب کرد.
«التیار الوطنی الحر»(جریان آزاد ملی)با ۱۸ کرسی(به ریاست جبران باسیل)دررتبه دوم قراردارد.
«جنبش امل» و«جامعه مدنی»هرکدام  ۱۵ کرسی و«حزب‌الله»(مقاومت): ۱۳ کرسی کسب کردند.

نتایج انتخابات پارلمانی لبنان 

در این انتخابات، ۲۸ کرسی برای اهل سنت، ۲۸ کرسی برای شیعیان، ۸ کرسی برای دروزی‌ها و ۲ کرسی برای علوی‌ها، اما در مورد سهمیه مسیحیان ۳۴ کرسی برای فرقه مارونی، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس، ۸ کرسی برای کاتولیک‌ها، پنج کرسی برای ارامنه و یک کرسی نیز برای اقلیت‌ها در نظر گرفته شده است.

نام برندگان «حزب الله» و هم پیمانانش و احزاب نزدیک «مقاومت» در انتخابات ۲۰۲۲ به قرار زیر است:نتایج انتخابات پارلمانی لبنان| احزاب لبنانی هر کدام چند کرسی پارلمان را کسب کردند؟

«القوات اللبنانیه»: ۲۰ کرسی

«القوات اللبنانیه»(به ریاست سمیر جعجع)،«فواد سنیوره» نیز در همین گروه قرار می‌گیرد./راست سمیرجعجع-چپ(فوادسینوره)نمایندگان پارلمان لبنان در روز رای‌گیری به تاریخ چهارشنبه چهاردهم ژوئن

نمایندگان «القوات اللبنانیه» درپارلمان: زیاد حواط، الیاس اسطفان، جورج عقیص، شوقی الدکاش، انطوان حبشی، سعید الاسمر، غاده ایوب، ملحم الریاشی، رازی الحاج، جهاد بقرادونی، بلال الحشیمی، بیار بو عاصی،جورج عدوان، نزیه متی، غسان حاصبانی، ستریدا جعجع، غیاث یزبک، الیاس فؤاد الخوری، جمیل عبود عبود. فادی کرم. 

«التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی): ۱۸ کرسی

«التیار الوطنی الحر»(به ریاست جبران باسیل)

رئیس التیار الوطنی الحر جبران باسیل یطالب بالتغییر الکبیر | Radiosawa

نمایندگان «التیار الوطنی الحر» درپارلمان: ندی البستانی، سیمون ابی رمیا، سلیم عون، شربل مارون، الان عون، سیزار ابی خلیل، غسان عطالله، فرید البستانی، نقولا صحناوی، ابراهیم کنعان، الیاس بو صعب، جبران باسیل، جورج عطالله، محمد یحیه یحیه، جیمی جورج جبور، اسعد رامز درغام، ادغار طرابلسی، سامر التوم.

«جنبش امل»: ۱۵ کرسی

نبیه بری یتعهد بوقوف حرکة أمل إلى جانب

«جنبش امل»توسط امام موسی صدر پایه‌گذاری شدکه ریاست «نبیه بری» اداره می شود.

نمایندگان «جنبش امل» درپارلمان: نبیه بری، علی خریس، عنایه عزالدین، علی عسیران، میشال موسی، غازی زعیتر، قبلان قبلان، فادی علامه، علی حسن خلیل، اشرف بیضون، ایوب حمید، هانی قبیسی،ناصر جابر،قاسم هاشم، محمد خواجه.

«جامعه مدنی»: ۱۵ کرسی

نمایندگان «جامعه مدنی» درپارلمان: یاسین یاسین، مارک ضو، نجاه عون صلیبا، حلیمه القعقور، پولا یعقوبیان، سینتیا زرازیر، میشل الدویهی، الیاس جراده، فراس حمدان، ایهاب مطر، فراس احمد السلوم، رامی فنج، ابراهیم حسن منیمنه، وضاح ابراهیم صادق الصادق، ملحم امیل خلف.

«حزب‌الله»: ۱۳ کرسی

الحریری یبدأ استشاراته بتحیّة السید نصرالله وینهیها بأجواء إیجابیة

«حزب الله»(مقاومت)به رهبری «سیدحسن نصرالله»

نمایندگان «حزب‌الله» درپارلمان: « علی عمار، رامی ابو حمدان، حسین جشی، حسن عز الدین، رائد برو، حسین الحاج حسن، ایهاب حماده، علی المقداد، ابراهیم الموسوی، محمد رعد، حسن فضل الله، علی فیاض، امین شری»

«شخصیت‌های مستقل»: ۱۱ کرسی

نمایندگان «شخصیت‌های مستقل» درپارلمان: نعمه افرام ، فرید الخازن، عبد الرحمن البزری، شربل مسعد (لیست سعد – بزری)، میشل ضاهر، میشل المر، جهاد الصمد، اشرف ریفی، عبد الکریم محمد کباره (لیست میقاتی)، فؤاد مخزومی، نبیل بدر.

حزب «التقدمی الاشتراکی»: ۹ کرسی

لبنان.. جنبلاط یستقیل من رئاسة الحزب

«التقدمی الاشتراکی» (به ریاست ولید جنبلاط).

نمایندگان «التقدمی الاشتراکی» درپارلمان: وائل ابو فاعور، فیصل الصایغ، هادی ابو الحسن، اکرم شهیب، راجی السعد، تیمور جنبلاط، مروان حماده، بلال عبدالله، غسان السکاف.

«اعضای سابق المستقبل»: ۶ کرسی

نمایندگان ««اعضای سابق المستقبل» درپارلمان: ولید البعرینی، سجیع مخایل عطیه، احمد محمد رستم، محمد مصطفی سلیمان، احمد الخیر، عبد العزیز ابراهیم الصمد.

«الکتائب اللبنانیه» ۵ کرسی

نمایندگان «الکتائب اللبنانیه» درپارلمان: سلیم الصایغ، ندیم الجمیل، سامی الجمیل، الیاس حنکش، جان طالوزیان.

«متحدان حزب‌الله»: ۳ کرسی

نمایندگان «متحدان حزب‌الله» درپارلمان:  جمیل السید، ینال الصلح، ملحم الحجیری.

حزب «الطاشناق»: ۳ کرسی

نمایندگان «الطاشناق» درپارلمان: هاغوب ترزیان، هاغوب بقرادونیان، جورج بوشکیان.

جنبش «الاستقلال»: ۲ کرسی

نمایندگان «الاستقلال» درپارلمان: میشل معوض و ادیب عبدالمسیح.

جریان «المرده»: ۲ کرسی

نمایندگان «المرده» درپارلمان: «طونی فرنجیه و ولیم طوق».

«المشاریع»: ۲ کرسی

نمایندگان «المشاریع» درپارلمان: «عدنان طرابلسی و طه عطفت ناجی

«التنظیم الشعبی الناصری»: ۱ کرسی: نماینده پارلمان :اسامه سعد

«حزب الاتحاد»: ۱کرسی؛ نماینده پارلمان : حسن مراد

حزب «الوطنیین الاحرار»: ۱ کرسی؛ نماینده پارلمان : کمیل شمعون

«الجماعه الاسلامیه»: ۱کرسی؛نماینده پارلمان : عماد الحوت

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد و برای اینکه یک فراکسیون اکثریت را به دست بگیرد باید بیش از ۶۴ کرسی داشته باشد.undefined

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:سومین و آخرین مرحله انتخابات پارلمانی لبنان  با رقابت میان ۷۱۸ نامزد برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان(یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱) براگزار شد.

هیچکدام ازلیستها، اکثریت پارلمان(۶۴کرسی)راکسب نکردند نه حزب‌الله و متحدانش و نه طرف مقابل (حزب‌ القوات‌اللبنانیه).

حزب‌الله و احزاب هم پیمان(حزب الله) این فراکسیون در دوره گذشته  ۷۱ نماینده در پارلمان لبنان داشت؛ نهادی که فراتر از قانون‌گذاری و رای به کابنیه، رئیس جمهوری این کشور «مُتَکثِّر مذهبی»(تنوع مذاهب) را هم تعیین می‌کند. 

لیست‌های« ائتلاف ۸ مارس» شامل «حزب‌الله»،«جنبش امل»، «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی) و «تیار المرده» با متحدانش ،مجموعاً یک فراکسیونی درپارلمان تشکیل می دهند.

البته بسیاری از نامزدهای مستقل پیروز پارلمان لبنان با «حزب الله» خصومتی ندارندوشایدتمایلی هم داشته باشند.

«جریان المستقبل»(سعد الحریری رئیس المستقبل)درلیست ۱۴مارس است واما  انتخابات را تحریم کرد(شرکت نکرد).

 لیست‌های «جامعه مدنی»یا«التغییریه» که برخاسته از اعتراض‌های گسترده در ۱۷ اکتبر  ۲۰۱۹(۲۵ مهر ۱۳۹۸) به خاطر افزایش مالیات لبنان- هستند.

احزاب لبنان:

undefined

احزاب سیاسی لبنان عمدتاً بر اساس گرایش طایفه‌ای تقسیم‌بندی می‌شوند. در صحنه سیاسی این کشور، دو حزب برجسته شیعه حضور دارند که عبارتند از حزب‌الله لبنان (به رهبری سیدحسن نصرالله) و جنبش أمل (به رهبری نبیه بری).

مهمترین احزاب و گروه‌های سیاسی اهل سُنَّت عبارتند از:

جریان المستقبل (سعد حریری)، جماعت اسلامی لبنان (ابراهیم مصری)، حزب اتحاد (عبدالرحیم مراد)، جنبش توحید اسلامی (بلال شعبان)، جمعیت خیریه اسلامی (حسام قراقیره)، جمعیت مقاصد خیریه (تمام سلام)، جنبش امت (شیخ عبدالناصر جبری) و غیره. از فعال‌ترین احزاب و گروه‌های مسیحی نیز می‌توان جریان آزاد ملی (میشل عون)، حزب کتائب (سامی جمیل)، قوات لبنان (سمیر جعجع) و جریان المرده (سلیمان فرنجیه) را نام برد. در صحنه دروزی چهار گروه شاخص سیاسی شامل جریان سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان (ولید جنبلاط)، حزب دموکراتیک لبنان (طلال ارسلان)، حزب توحید عربی (وئام وهاب) و حزب عربی لبنانی (فیصل داود) ایفای نقش می‌نمایند. احزاب و گروه‌های سیاسی دیگری نیز با گرایش‌های غیرطایفه‌ای همچون حزب سوری قومی اجتماعی (اسعد حردان)، سازمان مردمی ناصری (اسامه سعد)، جنبش مردمی (نجاح واکیم)،‌ حزب بعث (فایز شکر)، کنگره مردمی لبنان (کمال شاتیلا) و غیره فعال می‌باشند.

پس از واقعه ترور «رفیق حریری» ۱۴ فوریه ۲۰۰۵(۲۶ بهمن ۱۳۸۳) طرفداران مقاومت تحت عنوان ائتلاف ۸ مارس و مخالفین آنها به‌نام ائتلاف ۱۴ مارس معروف شدند که البته ترکیب این هم‌پیمانی‌ها طی سال‌های گذشته تغییراتی داشته است.

کشور«لبنان» در منطقه جنوب غربی آسیا واقع است و ساحلی به طول ۲۲۵ کیلومتر با دریای مدیترانه دارد.
لبنان ۳۷۵ کیلومتر با سوریه و ۷۹ کیلومتر با اسرائیل مرز مشترک دارد.
وسعت لبنان ۱۰۴۵۲ کیلومتر مربع می‌باشد"بیروت"پایتخت لبنان است.


مذاهب: ۶۰ درصد از جمعیت لبنان مسلمان (سنی، شیعه، دروزی و علوی) و ۴۰ درصد مسیحی هستند (غالبا مارونی، ارتدوکس یونانی، کاتولیک یونانی، کلیسای آشوری و ارضی) می‌باشند.
۶ استان لبنان: بیروت، بقاع، شمال، جنوب، نبطیه و جبل لبنان.
 ازمهم‌ترین شهرهای این کشور می‌توان بیروت، صیدا، صور، بعلبک، طرابلس و نبطیه.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تحلیگرلبنانی برنده انتخابات لبنان را «مقاومت»دانست با۶۰ کرسی.

اگر نتیجه به دست آمده در انتخابات را با توجه به حجم هجمه علیه مقاومت بسنجیم به مثابه پیروزی است که کمتر از پیروزی نظامی در جنگ ۳۳ روزه نخواهد بود و برای حامیان مقاومت رضایت بخش و برای حامیان رقبای مقاومت در لبنان و خارج آن شکستی محسوب می شود. بازنده بزرگ در این انتخابات گردانندگان هجمه و کمپین خلع سلاح مقاومت یعنی دورثی شیا سفیر آمریکا در لبنان و ولید البخاری سفیر سعودی در لبنان بودند که محور و گردانندگان اصلی هجمه انتخاباتی گروه ضد مقاومت لبنان بودند.

شکست متحدان آمریکا در انتخابات لبنان/ آرایش سیاسی پارلمان

* نحوه توزیع تشکلات سیاسی در پارلمان جدید چگونه است؟

تا این لحظه نحوه توزیع گروههای سیاسی در پارلمان لبنان به شکل زیر است؛

-گروههای حامی مقاومت همپیمان حزب الله، جنبش امل، جریان ملی آزاد، المرده و طاشناق ۶۰ کرسی صد درصدی

-گروههای ضد مقاومت و سلاح آن یعنی حزب نیروهای لبنانی و متحدانش از الکتائب و غیره ۴۰ کرسی.

-۸ کرسی به حزب سوسیالیست ترقیخواه به رهبری ولید جنبلاط و ۲۰ کرسی نمایندگان مستقل که از میان آنها هشت نماینده به فهرست مقاومت تمایل دارند که با احتساب آن شمار نمایندگان حامی مقاومت به ۶۸ نماینده می رسد./حسین محمد الدیرانی تحلیلگر امور سیاسی لبنان ،مصاحبه ای با  خبرگزاری مهر ۳۰ اردیبهشت  ۱۴۰۱ 

درپارلمان لبنان ۷۷ نماینده حامی گزینه مقاومت هستند

«معاونِ دبیرکل حزب الله لبنان»: اگر پارلمان جدید در لبنان را بر اساس حمایت آنها از گزینه مقاومت علیه اسرائیل دسته‌بندی کنیم، براین اساس ۷۷ نماینده حامی گزینه مقاومت هستند.

شیخ نعیم قاسم: کشتی‌های حامل سوخت ایران محاصره لبنان را درهم شکست

خبرگزاری مهر(۲ خرداد ۱۴۰۱) به نقل از وبگاه النشره نوشت: «شیخ نعیم قاسم»معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه یکشنبه در جریان یک گفتگوی تلویزیونی درباره نتایج انتخابات پارلمانی در لبنان صحبت کرد.

وی با تاکید بر اینکه حزب الله لبنان با نمایندگان پیروز از جریان‌های میانه رو، مستقل و نمایندگان جامعه مدنی که غیر مرتبط با سفارتخانه‌های بیگانه هستند، ارتباط دارد، افزود: اگر بخواهیم نمایندگان پارلمان لبنان را بر اساس حمایت آنها از گزینه مقاومت برابر اسرائیل، دسته بندی کنیم، براین اساس خواهیم یافت که ۷۷ نماینده حامی گزینه مقاومت هستند.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد: هر طرفی که فکر می‌کند وضعیت حزب‌الله در پارلمان دگرگون شده، در اشتباه بسر می‎‌برد. اما حزب‌الله خواهان اکثریت مطلق نیست و ما تلاش نمی‌کنیم که اکثریت را بدست آوریم، چون همواره با همپیمانان خود در ارتباط هستیم و با همه جریان‌های همسو همکاری می‌کنیم.

معاون دبیرکل حزب الله با اشاره به اینکه حزب‌الله هرگز گامی به سوی ایجاد روابط با نمایندگان مرتبط با سفارتخانه‌های خارجی برنمی‌دارد، افزود: همه جریان‌های سیاسی باید از ایجاد بحران در پارلمان جدید و معطل ماندن کارها اجتناب کنند و هر فردی را که می‌خواهند برای ریاست پارلمان انتخاب کنند.

شیخ نعیم قاسم گفت:البته حزب الله از نماینده فراکسیون توسعه و آزادی که «نبیه بری» است، حمایت می‌کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:یکی ازرسانه های لبنانی این آمارراارائه کرده است

جنبش آزاد میهنی 19 کرسی و حزب الله و جنبش امل 31 کرسی را از آن خود کردند. پارلمان لبنان

ایران پرس - الشرق الاوسط: نتایج اعلام شده دیروز سه شنبه نیز نشان داد که حزب سوسیالیست ترقی خواه 9 کرسی، لیست مستقلین یا جامعه مدنی 13 کرسی، حزب تشنگ 3 کرسی و جنبش مراده دو کرسی کسب کردند. صندلی ها

Lebanon's Christian leader Geagea in crosshairs with Hezbollah

نیروهای لبنانی (20 نماینده): 1 زیاد حوات، 2 الیاس استفان، 3 جورج اوکایس، 4 شوقی الدکش، 5 آنتوان حبشی، 6 سعید الاسمر، 7 غاده ایوب، 8 ملحم الریاشی، 9 رازی الحاج. 10 جهاد پاکرادونی، 11 بلال الهاشمی، 12 پیر بو عاصی، 13 جورج عدوان، 14 نازیه ماتا، 15 غسان حسبانی، 16 استریدا جعجع، 17 غیاث یزبک، 18 الیاس فواد القاعدی، 1994، الیاس فؤاد القاعدی، 1990 کرم.


چهره های مستقل (11 نماینده): 1 نیما افرام، 2 فرید الخازن، 3 عبدالرحمن البیزری، 4 شاربل مسعد (فهرست سعدبیذری)، 5 میشل دهر، 6 میشل المر، 7 جهاد الصمد، 8 اشرف ریفی، 9 عبدالکریم محمد ارشد (لیست میکاتی)، 10 فؤاد مخزومی، 11 نبیل بدر.


جامعه مدنی (15 نماینده): 1 یاسین یاسین، 2 مارک داو، 3 نجات عون سلیبا، 4 حلیمه القاقور، 5 پائولا یعقوبیان، 6 سینتیا زرازیر، 7 میشل الدویحی، 8 الیاس جراده، 9 فراس حمدان، 10 مطر، 11 فراس احمد السلوم، 12 رامی فنج، 13 ابراهیم حسن منه، 14 وداه ابراهیم صدیق الصادق، 15 ملحم امیل خلف.


فالانژ لبنان (5 نماینده): 1 سلیم الصائق، 2 ندیم جمیل، 3 سامی جمیل، 4 الیاس هنکاش، 5 ژان تالوزیان (در لیست فالانژ).

جنبش استقلال (دو نماینده): 1 میشل موعود، 2 ادیب عبدالمسیح


سازمان مردمی ناصری (نماینده 1): 1 اسامه سعد


حزب سوسیالیست مترقی (9 نماینده): 1 وائل ابوفاور، 2 فیصل الصائق، 3 هادی ابوالحسن، 4 اکرم شهیب، 5 راجی السعد، 6 تیمور جنبلاط، 7 مروان حماده، 8 بلال عبدالله، 9 غسان. السکاف.


اعضای سابق المستقبل (6 نماینده): 1 ولید البرینی، 2 ساجیه میخائیل عطیه، 3 احمد محمد رستم، 4 محمد مصطفی سلیمان، 5 احمد الخیر، 6 عبدالعزیز ابراهیم الصمد.


حزب الاتحاد (نماینده 1): 1 حسن مراد


حزب لیبرال میهن پرستان (نماینده 1): 1 کامیل شامون.


پروژه ها (دو نماینده): 1 عدنان ترابلسی، 2 طاها عطفت ناجی.


گروه اسلامی (نماینده 1): عماد الحوط


تعداد نامزدهای این انتخابات به 719 نامزد زیر 103 لیست رسید که شامل 56 لیست به نمایندگی از گروه های تغییر و جامعه مدنی در کشور می شود، در حالی که تعداد رای دهندگان دعوت شده برای شرکت در انتخابات حدود 4 میلیون نفر بود و میزان مشارکت طبق آمار وزارت کشور لبنان، حدود 42 درصد بود.

پس از معاهده طائف (1990)، پارلمان لبنان متشکل از 128 نماینده بود که به طور مساوی بین مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده بود، که بین فرقه ها به شرح زیر تقسیم شد: مارونی ها 34 نماینده، سنی ها 27 نماینده، شیعیان دارای 27 نماینده، ارتدوکس یونانی 14 نماینده دارند. معاونان، کاتولیک های رومی 8 معاون و دروزی ها 8 معاون، ارمنیان ارتدوکس 5 معاون، علویان 2 معاون و هر کدام یک معاون برای کاتولیک های ارمنی، اناجیل و اقلیت ها.