پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

طرح شفافیت آرای نمایندگان"۳رأی کم داشتیم"مجدداً رای گیری می کنیم

«بلوغ مجلس » زیرسئوال رفت افتخاری » که نصیب مجلس نشد!

فرهنگی:این طرح:هم میتواندموجب افتخار باشد،وهم «باعث فشار بر نمایندگان».

«مخفی بودن رأی نماینده» موجب آزاد بودن نماینده در رأی گیری طرح هاولوایج می شود ومانع  فشارهای بیرونی  واما «شفافیت درآرای نمایندگان» می تواند صداقت را به جامعه القا کند.

محسن پیرهادی:همه ما در ایام انتخابات قول دادیم که موضوع« شفافیت آرا» را حل کنیم و امروز همان روز استالوعده وفا.

 حاجی دلیگانی : این تابلوی افتخاری برای مجلس یازدهم خواهد بود که برای اولین‌بار پس از ۴۰ سال در مجلس شورای اسلامی، می‌خواهیم این طرح(شفافیت آرای نمایندگان) را به تصویب برسانیم و قطعا چنین موضوعی نشان از بلوغ مجلس دارد.

 در جلسه علنی چهارشنبه( ۱۵ بهمن ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی، با ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب فقط ۳ رای کم آورد.

این طرح که در حقیقت اصلاح قانون آئین نامه داخلی مجلس بود برای تصویب به ۶۷ درصد آرای صحن علنی نیاز داشت اما با ۶۵ درصد آرا ۳ رای کم آورد و «تصویب نشد» 

این طرح درحالی ردشدکه نمایندگان در جلسه روز یکشنبه،۱۲ بهمن ماه رأی به اولویت رسیدگی به آن داده بودند.

رئیس مجلس:دررأی گیری بعدی،کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تلاش کند تا آیین نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت رأی بیاورد!.

«دکتر محمدباقرقالیباف» پس از پایان رأی گیری کلیات طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس پیرامون شفافیت آرای نمایندگان گفت: با توجه به اینکه اصلاح آیین نامه داخلی نیاز به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد، کلیات این طرح رأی مورد نیاز را کسب نکرد، البته کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تلاش کند تا آیین نامه را به نوعی تنظیم و تدوین کند که شفافیت و دغدغه همه نمایندگان دیده شود.

طرح شفافیت آرا برای تصویب ۳ رای کم آورد/طرحی جامع تهیه می‌کنیم

«سمیه محمودی» سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی: این طرح براساس ماده ۱۴۲ آئین نامه در کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی مورد بررسی قرار گرفت و کمیسیون شورا و آئین نامه نیز در کارگروهی متشکل از مرکز پژوهش ها و سایر نهادها و بازوهای علمی و نظارتی مجلس آن را مورد واکاوی قرار داد.از آن جایی که طرح مذکور مطالبه عمومی جامعه است امیدواریم کلیات آن با اقبال نمایندگان همراه بوده و بتوانیم خواست عمومی را در خصوص آن اجابت نماییم.

طرح شفافیت نماسندگان:هم افتخار نمایندگان وهم فشاربرنمایندگان

«محمدحسین فرهنگی »: این طرح در صورت تدوین درست می تواند باعث سربلند و افتخار این دوره از مجلس باشد و هم می تواند خدای ناکرده اگر جملات و احکامی در آن ذکر شود باعث فشار بر نمایندگان و ایجاد زمینه هایی برای عوام گرایی مجلس شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: در کمیسیون آیین نامه داخلی در زمانی که این طرح در دستور بررسی بود، همه این ملاحظات در نظر گرفته شد، چرا که حساسیت بالایی در مورد این طرح وجود دارد، چون «مخفی بودن آرای نمایندگان» یک آثار دارد و آشکار بودن آثاری دیگر دارد. مخفی بودن ممکن است موجب آزاد بودن نماینده در رأی باشد و باعث رفع فشارهای بیرونی شود.

و امانقطه مقابل این موضوع «شفافیت  آرای نمایندگان» است که می تواند صداقت را به جامعه القا کند.

لذا عباراتی در این گزارش است که ممکن است البته بنده با بعضی از آنها موافق نباشم، اما خیلی از نگرانی هایی که مخالفان محترم به آن اشاره کردند، رفع می کند.

فرهنگی گفت: در تبصره ماده ۹ آمده است که در مورد هر یک از مواد و اجزا که به تشخیص هیات رئیسه مجلس برسد که جنبه صنفی یا منطقه ای داشته باشد، اینها را گفته است می توان عمومی نشود. همچنین در موردی که البته بنده موافق نیستم و قطعاً در بررسی جزئیات پیشنهاد حذف آن را خواهم داد، آمده است که «علنی کردن رأی اعتماد به وزرا» که معتقدم اگر این موضوع علنی شود باعث «وکیل الدوله» شدن نمایندگان می شود، لذا این جنبه ها را اگر بتوانیم رعایت کنیم و در کنار جنبه های مثبت این طرح آن را قرار دهیم، از شدت مخالفت نمایندگان می کاهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: برخی نمایندگان فرمودند که در دوره های قبل نیز شفافیت وجود داشته، اما بنده عرض می کنم این شفافیت وجود نداشت.

اینکه با «قیام و قعود»(بلندشدن-نشستن) رأی داده شود، بله در برخی موارد اینچنین بود، اما این نوع رأی گیری فقط برای کسانی قابل رویت بود که در آن صحنه حضور داشتند، اما اینکه آرا ثبت و منتشر شود در گذشته وجود نداشته است، لذا از همکاران درخواست می کنم که به کلیات طرح مذکور رأی موافق داده و نگرانی های خود را درخصوص این طرح در جزئیات اعلام نمایند تا آنها را مرتفع سازیم./مجلس 

​نائب رئیس مجلس نوشت:

شفافیت آرای نمایندگان هم در مجلس یازدهم خواهان نداشت/ پشت پرده رای نیاوردن شفافیت ارا از زبان حسن نوروزی

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:طرحی که رأی نیاورد واما آقای رئیس می گوید:مجدداً رأی گیری می کنیم..آئین نامه راطوری می نویسیم -که ایندفعه-رأی بیاورد-تصویب شود.که اگراینطوری باشد،برای همه طرحهاولوایح بایدجاری وساری شود،این بمعنای این است که ازاین ببعدهیچ طرحی نیست که تصویب نشود،اگرتصویب نشد،دوباره به جریان می افتد،آنقدرادامه پیدامی کندکه بلاخره تصویب شود،حتی باتغییرآئین نامه مجلس!امادرموردلوایح دولت موضوع متفاوت خواهدبود!/پایان توضیح نگارنده.

«طرح شفافیت آرا »مجدداً رآی گیری می شود:
کیهان:دیروز مجلس شورای اسلامی کارش را به ریاست محمدباقر قالیباف و با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. در این جلسه وکلای ملت بررسی وضعیت بودجه سال آینده کشور و طرح شفافیت آرای نمایندگان را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند.
قریب ساعت ۹ صبح بود که جلسه علنی مجلس دقایقی آغاز شد و گزارش کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس در مورد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.

«حسینعلی حاجی دلیگانی»(نماینده شاهین شهر)گفت: در دوره قبل مجلس طرح شفافیت آرای نمایندگان را مطرح کرد و امضاهای لازم برای این طرح را جمع‌آوری و سپس طرح مذکور را به هیئت‌رئیسه داد اما در آن دوره طرح شفافیت مخالفان زیادی در مجلس داشت که اکثریت اعضای فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان مجلس دهم) و فراکسیون مستقلان (حامیان دولت تدبیر و امید) را شامل می‌شدند.

«افتخاری»که نصیب مجلس نشد!

عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان، گفت: بنده یقین دارم که مجلس یازدهم با مجلس دهم کاملاً متفاوت است چرا که آن زمان این طرح را با چند نفر دنبال می‌کردیم اما امروز خوشحال هستیم که اکثریت نمایندگان به‌نبال شفافیت هستند.
حاجی دلیگانی گفت: این تابلوی افتخاری برای مجلس یازدهم خواهد بود که برای اولین‌بار پس از ۴۰ سال در مجلس شورای اسلامی، می‌خواهیم این طرح را به تصویب برسانیم و «قطعا چنین موضوعی نشان از بلوغ مجلس دارد
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اصل ۶۹ قانون اساسی صراحتا اعلام می‌کند که باید تمام مذاکرات مجلس پخش شود چرا که مردم نامحرم نیستند. «شفافیت »به معنای یکرنگی و صداقت است و «قطعا هیچ‌کس با صداقت مخالف نیست
حاجی دلیگانی با تأکید بر اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان اعتمادسازی مردم را به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر برخی از افراد اعتمادشان نسبت به بعضی از مسئولان سلب شده، به‌دلیل عدم شفافیت است. باید با مردم روراست باشیم و تقیه برای دشمنان است. لذا این شفافیت را از مجلس شورای اسلامی شروع خواهیم کرد چرا که مبارزه با فساد را به دنبال خواهد داشت و راه مبارزه با فساد، رأی مثبت به این طرح است.
«شفافیت »مطالبه عمومی است

«محسن پیرهادی»(نماینده تهران) در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: تا قبل از الکترونیکی شدن رأی‌گیری، نمایندگان مجلس با قیام و قعود و رأی می‌دادند و« رأی‌گیری شفاف بود».
وی بیان کرد: الان رأی‌گیری نمایندگان الکترونیکی شده و لازم است شفافیت انجام شود.

پیرهادی گفت:همه ما در ایام انتخابات قول دادیم که موضوع شفافیت آرا را حل کنیم و امروز همان روز است. الوعده وفا.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح شفافیت در قالب دو شورا و در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس مورد توجه قرار می‌گیرد.،حتماً کاری می‌کنیم که صیانت از نمایندگان حفظ شود و موضوعات محلی و منطقه‌ای تدبیر شود.
پیرهادی گفت: «شفافیت» یک مفهوم فراگیر است و یکی از شئون آن شفافیت آراست و ما باید از خودمان شروع کنیم و گام به گام جلو برویم تا دولت و نهادهای دیگر هم عملکرد خود را شفاف کنند.

نماینده مردم تهران  گفت:امروز شفافیت یک مطالبه عمومی و حق شهروندی است و باید به آن توجه کنیم و این یک تکلیف برای همه مسئولان است.

شفافیت آرای نمایندگان می‌تواند صداقت را به جامعه القاء کند

«محمدحسین فرهنگی» سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مخفی بودن آرای نمایندگان آثاری دارد و ممکن است باعث آزاد بودن نمایندگان در رأی‌گیری شود اما آشکار بودن و شفافیت آرا می‌تواند صداقت را به جامعه القاء کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: در تبصره ماده ۹ طرح آرای شفافیت نمایندگان آمده که «در موادی که به تشخیص هیئت‌رئیسه مجلس جنبه صنفی و منطقه‌ای دارد، آرای نمایندگان اعلام نمی‌شود تا جنبه پوپولیستی آن گرفته شود».
وی بیان کرد: همچنین بنده معتقدم که اگر رأی‌اعتماد به وزرا علنی باشد، باعث وکیل‌الدوله شدن نمایندگان می‌شود و مباحث این‌چنینی هم باید به‌صورت غیرعلنی باشد.
فرهنگی در پاسخ به سوال برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا رأی‌گیری درباره کلیات بودجه به‌صورت علنی برگزار نشد؟ گفت: اگر ما قانون شفافیت آرای نمایندگان را داشتیم، حتماً رأ‌ی‌گیری روز گذشته درباره بودجه هم به‌صورت علنی انجام می‌شد.
طرح شفافیت ۳ رای کم آورد!
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح موادی از آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.
نتیجه رای‌گیری به این صورت اعلام شد: ۱۵۳ رأی موافق، ۶۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه علنی که به این ‌ترتیب این طرح رای لازم را کسب نکرد.

«محمدباقر قالیباف» در این‌باره گفت: این طرح نیاز به دو سوم آرای نمایندگان داشت که رأی لازم را نیاورد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اظهارات موافقان و مخالفان مجلس نشان می‌داد که همگی با اصل شفافیت موافق هستند اما این طرح ایراداتی داشت و لازم است کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس طرحی را آماده کند که بحث شفافیت که دغدغه نمایندگان است، مطرح شود.
اما با وجود ۱۵۳ رای موافق طرح شفافیت در مقابل۶۳ رای مخالف چرا این طرح تصویب نشد.
شفافیت با طرحی جامع بازمی­‌گردد
«سمیه محمودی »در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر به سؤال بالا پاسخ داده است. محمودی با‌ اشاره به عدم تصویب کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس اظهار داشت: هر طرحی از سوی کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در صحن علنی مطرح شود، برای تصویب به دو سوم آرای نمایندگان نیاز دارد و طرح‌های کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس با طرح‌های عادی تفاوت زیادی دارد.
وی بیان کرد: طرح شفافیت آرای نمایندگان برای تصویب فقط ۳ رأی کم آورد و این نشان‌دهنده آن است که نمایندگان مجلس با بحث شفافیت مخالفتی نداشته‌اند و این طرح برای تصویب نیاز به آرای دو سوم نمایندگان داشت.

سخنگوی کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد از سوی دیگر نظر مخالفان طرح شفافیت آرای نمایندگان آن بود که این طرح جامع نیست و فقط درباره نمایندگان است و باید طرحی جامع درباره شفافیت تدوین شود و قطعاً مجلس در راستای شفافیت این طرح جامع را تدوین خواهد کرد.

سیدعلی آقازاده(نماینده رشت): نظر عموم مجلس را درباره طرح شفافیت آرا مثبت بود، من نسبت به شفافیت آرای نمایندگان رای مثبت دادم....امانمیدانیم چرارأی نیاورد!

توضی مدیریت سایت-پیراسته فر:ازهرکسی سئوال کردند،گفتند:«مارأی مثبت دادیم» واما نمیدانیم چرااین طرح رأی نیاورد! احتمالاً اجانب درسیستم پردازش مجلس «دستکاری» کردند ویا امریکا درمجلس شورای اسلامی نفوذکرده وشایدهم ازکُرات دیگرآمدندرأی دادندکه اینطوری شده،البته اخیراً گزارشاتی ازمشاهده«بشقاب پرنده»دررسانه هاداشتیم.کارآنهاست،وگرنه نمیشودکه همه نمایندگان به یک طرحی رأی موافق بدهند واما آن طرح تصویب نشود!الله اعلم.

تشکر نمایندگان از« بذرپاش»
«حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی» در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی بیانیه ۲۷۷ نفر از نمایندگان مجلس در تقدیر و تشکر از دیوان محاسبات کشور را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «احتراماً همان‌گونه که مستحضرید دیوان محاسبات کشور به‌عنوان بازوی نظارتی مجلس و نماینده انحصاری منتخبین ملت در نظارت بر حُسن اجرای قانون وظیفه خطیر پاسداری از بیت‌المال را برعهده داشته و بر همین اساس در اجرای اصل ۵۵ قانون اساسی و بند (ج) ماده یک قانون دیوان محاسبات کشور و بند یک ماده ۲۱۹ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور که حاوی عملکرد یک‌ساله دولت به انضمام نظرات کارشناسی و پیشنهادات دیوان می‌باشد را یک ماه پیش از موعد مقرر قانونی علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا جهت بهره‌برداری نمایندگان در زمان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور، تسلیم مجلس شورای اسلامی نمود.»

در ادامه این بیانیه آمده: «مضافاً اینکه ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه اجرای بودجه سال ۹۹ و نیز حضور اثربخش نمایندگان دیوان به منظور ارائه نقطه نظرات کارشناسی در جلسات کارگروه‌ها، کمیسیون‌های تخصصی و به‌ویژه کمیسیون تلفیق به هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور که موجب غنای هرچه بیشتر مصوبات کمیسیون گردیده، قابل تقدیر و تحسین می‌باشد. بنابه مراتب فوق بدین‌وسیله مراتب تقدیر و تشکر خود را از ریاست محترم دیوان محاسبات کشور، مسئولان و همکاران خدوم این دیوان، حافظان بیت‌المال در این سنگر مقدس اعلام می‌داریم.»کیهان۱۶ بهمن ۱۳۹۹

توضیح مدیریت ساست-پیراسته فر:برای اطلاع ازآخرین اظهارونظرات-موافقین +مخالفین به این لینک مراجعه کنید:

طرح شفافیت"شفاف" نشد                                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد