پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سقوط پهبادامریکایی"گلوبال"بنقل ازکتاب جان بولتون/واکنش ترامپ

قسمتی ازکتاب جان بولتون درباره ایران استحادثه سقوط پهباد«گلوبال»امریکا

خشم ترامپ.از کتاب«جان بولتون»

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:موضوعاتی که دراین کتاب-درحال انتشار-نوشته شده:باج دادن ترامپ  به رئیس جمهورچین وترکیه .ماجرای دیدارترامپ بارهبرکره شمالی وماجرایCD ..حرفهای مزخرف  ترامپ بنقل از وزیرامورخارجه (پمپئو)..ماجرای دخالت-کمک-ترامپ درآشوبهای ونزوئلا(رئیس جمهورتراشی-خوان گوایدو)..مسائل ایران..افشاگری درباره قتل خاشقچی .. ترامپ هم درواکنش به مطالب این کتاب گفت:این توله سگِ احمق(جان بولتون)داستانسرایی کرد وهمش مضحک است واورا باعث شکست چندتا ازمذاکرات بارؤسای جمهوردانسته  وگفته باید زودتراین احمق رااخراج می کردم،ترامپ مدتی بعدازاخراج جان بولتون درتوئیترش می نویسد:اگربولتون رااخراج نمی کردم تاحالا«جنگ جهانی ششم»هم آغازشده بود...این کتاب قراراست  (۳ تیر ۱۳۹۹)منتشر شود./۳۱ خرداد ۱۳۹۹مجوزگرفت.

جان بولتون کتاب تازه ای منتشر می کند

این کتاب۵۸۸ صفحه‌ای با عنوان «اتاق حوادث؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به ابعاد تازه‌ای از برخی موضوعات حساس و جنجال برانگیز نظیر ماجرای اوکراین‌گِیت که روند استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد، پرداخته شده است.

«سیمون اند شوستر» ناشر این کتاب: مراحل نهایی چاپ به اتمام رسیده و برای انتشار آماده شده است.

دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) :بولتون نبایداین کتاب را منتشر کند،چون حاوی «اطلاعات محرمانه» است،انتشار این کتاب، بولتون رابا«مشکلات قضایی»مواجه می کند.

«جان بولتون» کارش را بعنوان«مشاور امنیت ملی کاخ سفید» از دوشنبه، ۹آوریل ۲۰۱۸(۲۰ فروردین ۱۳۹۷) آغاز کرده و جانشین ژنرال مک ‌ماستر شده بود ودرسه شنبه۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹(۱۹ شهریور ۱۳۹۸)اخراج شد«۱۷ماه مشاور دونالدترامپ بود»

فارس می نویسد: خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد«جان بولتون»بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران از دونالد ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

 بولتون از برهه‌ای که قرار بوده حمله‌ای توسط آمریکا علیه ایران اتفاق بیفتد به عنوان یک «نقطه عطف» برای خودش در دولت دونالد ترامپ یاد کرده است.این اتفاقات را، جان بولتون، پیش بینی کرده بود

بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی به ایران تحت فشار قرار داد.

نیویورک‌تایمز : شما می‌توانید شور و هیجان جان بولتون را حدس بزنید که در کتابش نوشته «حول و حوش ساعت ۵:۳۰» برای عوض کردن لباس روانه منزل شده چون فکر می‌کرده که قرار است «کُلِ شب» را در کاخ سفید بماند.

«سرخوردگی جان بولتون بعد از اینکه ترامپ در لحظات آخر انجام حملاتی در ایران را لغو کرد» هم قابل حدس زدن است.

ترامپ به جان بولتون می گوید: این حمله منجربه کشته شدن ۱۵۰ نفر می‌شود که من صلاح نمی دانم حمله شود

«جان بولتون» در کتابش از صرفنظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌‌جمهوری انجام شود» نام برده است.

ایران ،بامداد ۳۰ خرداد۱۳۹۸ یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم کشور ایران در منطقه روبروی کوه مبارکِ استان هرمزگان هدف قرار داد و سرنگون کرد. این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفت و ساقط شد.

پیش از این رسانه‌های آمریکا هم به بروز اختلاف در دولت ترامپ، از جمله بین بولتون و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران اشاره کرده‌اند. 

روزنامه نیویورکر در مردادماه سال گذشت نوشت :«مایک پامپئو»و «جان بولتون» که از طرفداران قدیمی تغییر نظام ایران هستند، در ابتدا از حمله نظامی انتقام‌جویانه حمایت می‌کردند. «ترامپ» هم با آنها موافق بود، اما تصمیمش را هنگامی که چیزی به پرواز هواپیماها نمانده بود تغییر داد

«فِرد فلیتز»، رئیس دفتر سابق بولتون به نیویورکر گفته که قبل از رویداد سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران هم دیدگاه‌های پامپئو و بولتون دست‌کم در خصوص ایران همسو بود. 

با وجود این، روابط میان این دو مقام-دوستان قدیمی(جان بولتون و پمپئو)هر چقدر هم که درباره ایران هم‌نظر باشند، در ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است، تا جایی که به گفته یک منبع آگاه، «آنها با هم قهرند» و پیام‌هایشان را معمولاً از طریق واسطه‌ها به هم می‌رسانند.

پامپئو ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با بولتون گفت: «همیشه میان مدیران سازمان‌های مختلف تنش‌هایی وجود دارد.»

آن روزنخست وزیرکانادا(جاستین ترودو) میهمان رئیس جمهورامریکا بود وترامپ بعدازدیداربانخست وزیرکانادا درباره سقوط پهبادگلوبال مصاحبه می کند.

ترامپ بعد از لغو حمله به ایران در یک جلسه علنی از بولتون انتقاد کرد و بعد از آن در حالی که «پامپئو» در کنارش نشسته بود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد، در حالی که «بولتون» عازم مغولستان شد

نیویورکر:  کسی که الان به وصله ناجور تبدیل شده بولتون است نه پامپئو

دونالد ترامپ ،کمتراز۳ ماه بعدازسقوط پهبادگلوبال، طی یک پیام توئیتری بولتون را اخراج کرد.

و بعداً در یک پیام توئیتری دیگر نوشت» اگر بولتون را اخراج نمی کردم الان «جنگ جهانی ششم» آغاز شده بود. /پایان  فارس بااصلاحات مدیریت سایت-پیراسته فر.

مردی که پهبادگلوبال امریکاراساقط کرد

بازتاب گسترده سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران در رسانه‌های بین‌المللی

نحوه جمع آوری«لاشه پهبادگلوبال»

پهپاد آمریکایی که زده شد، من تهران بودم و فورا با فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه در جاسک تماس گرفتم و از وی خواستم که به هر شکل ممکن تکه‌های این پهپاد سرنگون شده را از آب بیرون بکشند.

* هوا در آن روز در محدوده سواحل کوه مبارک در محدوده تنگه هرمز و دریای عمان (مکران)  به قدری طوفانی و مواج بود که حتی شناورها یکدیگر را نیز نمی‌دیدند.

* ۷ شناور سپاه راهی شدند و با تعیین دقیق نقطه سقوط، بالاخره به قطعاتی از لاشه‌های پهپاد آمریکایی دست می‌یابند.

* ۴ شناور کار جمع‌آوری لاشه‌های پهپاد آمریکایی را بر عهده می‌گیرند..(درحین عملیات،یک شناورکه حامل۲پاسداربود،مفقودشدند که بعداًتوسط بومیان پیداشدند)

قطعات و لاشه‌های به جا مانده از پهپاد متجاوز آمریکایی به سرعت جمع‌‌آوری شد و تا پیش از خبر شبانگاهی به تهران رسید و در خبر سیما نیز به جهانیان نشان داده شد تا همه دنیا بدانند که ما پهپاد آمریکایی را در حریم سرزمینی‌ خودمان سرنگون کردیم و از سوی دیگر جلوی بسیاری از شیطنت‌های پس از آن نیز توسط دشمنان گرفته شد.

منبع:مصاحبه سردار دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باخبرگزاری فارس۳۱ خرداد ۱۳۹۹-باافزودن تصاویرازمدیریت سایت.

مشخصات پهبادگلوبال

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای مأموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.

پاسداری که به پهبادگلوبال امریکاشلیک کرد/وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَـٰکِنَّ اللَّـهَ رَمَىٰ﴿١٧انفال﴾

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

اتاق عملیات فرماندهی -هنگام ساقط کردن-پهبادگلوبال امریکا

«گلوبال هاوک » را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس(۳۰ خرداد۱۳۹۹) درمورد پهبادساقط شده اینگونه گزارش می کند: پهپاد  MQ-4C 

همزمان با پرواز پهپاد MQ-4C از پایگاه هوایی الظفره امارات، یک فروند هواپیمای گشت دریایی P-8 و یک فروند پهپاد MQ-9 آمریکایی نیز در حال پرواز در منطقه بوده که هواپیمای P-8 در فاصله ۱۶ کیلومتری این پهپاد قرار داشته است.

پهپاد آمریکایی پس از ارتفاع گرفتن به سمت تنگه هرمز پرواز می‌کند و در آن محدوده یکبار FIR ایران را نقض می‌کند و به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد و پس از دور زدن و بازگشت در فاصله ۴۹۰ کیلومتری توسط رادار کشف می شود.

راداری که این پهپاد را کشف کرده، می‌تواند به صورت سه بعدی در فاصله ۵۰۰ کیلومتری بیش از ۲۰۰ هدف را آشکار کند که این رادار نیز ساخت متخصصان داخلی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

پس از نقض FIR (مرز هوایی) ایران توسط این پهپاد، ماموریت هدف قرار دادن آن در محدوده زیر جاسک و کوه مبارک به دو سامانه مستقر واگذار می‌شود که هر دو سامانه بر روی آن قفل راداری انجام می‌دهند.

رادار کشف سامانه این هدف را در ارتفاع ۱۲ کیلومتری، سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت و فاصله ۱۶۹ کیلومتری کشف کند.

سامانه سوم خرداد سرنگون‌کننده پهپاد در فاصله ۱۲۰ کیلومتری روی این هدف قفل راداری را انجام می‌دهد و پس از آماده سازی موشک در فاصله ۹۰ کیلومتری موشک شلیک می‌شود و اصابت موشک به هدف در فاصله ۷۵ کیلومتری در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد.

این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن در حال افزایش ارتفاع بوده و در زمان شلیک سامانه در ارتفاع ۱۴ کیلومتری در حال پرواز بوده است.

همچنین هواپیمای سرنشین دار P-8 نیز در زمان سرنگونی پهپاد در فاصله ۱۷ کیلومتری آن قرار داشته و MQ-9 نیز با P-8 حدود ۱۷ کیلومتر فاصله داشته است.

فارس درپایان می نویسد:پس از سرنگونی این پهپاد، علیرغم رجزخوانی آمریکایی‌ها و خصوصا رئیس جمهور این کشور، تحرک و واکنش تهاجمی خاصی از سوی آنها تا سه روز پس از آن صورت نگرفته و بعدا تعدادی جنگنده اف-۲۲ و بمب افکن به منطقه آمده که تحرک نظامی خاصی از سوی آنها هم گزارش نمی‌شود./پایان

 ایسنا(۳۰ خرداد ۱۳۹۸): روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۸) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

محل سقوط پهباد

اغلب رسانه‌های جهان پس از انتشار این اطلاعیه در خبر فوری گزارش دادند که یک پهپاد آمریکایی توسط موشک ایرانی در نزدیکی منطقه هرمزگان، واقع در جنوب ایران هدف قرار گرفت و ساقط شد.

موشک ایرانی که پهبادامریکایی راساقط کرد

خبرگزاری‌هایی همچون رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، ترند و روزنامه‌های متعددی ازجمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اورشلیم پست، تایمز آو اسرائیل، لس آنجلس تایمز، گاردین، گلوبال تایمز، شبکه‌های الجزیره، دویچه وله، یورونیوز، فاکس نیوز، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، اسکای نیوز، ان‌پی‌آر، ای‌بی‌سی، راشا تودی و بسیاری دیگر به انتشار این خبر پرداختند.

نقشه مسیرپهبادگلوبال-بنقل ازپنتاگون

گاردین نوشت: سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد آمریکایی را در جنوب استان هرمزگان سرنگون کرد.

به گزارش الجزیره، سپاه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد.

همچنین سی‌ان‌ان گزارش داد: ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد.

آسوشیتدپرس: ایران می‌گوید یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است.

اسکای‌نیوز نیز خبر داد: ایران یک پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود ساقط کرد.

دویچه‌وله: ایران پهپاد آمریکا را سرنگون کرد.

به نوشته نیویورک‌پست، یک پهپاد آمریکایی با پدافند موشکی سپاه ایران سرنگون شد.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی از نوع "گلوبال هاوک" را ساقط کرد.

به گزارش رویترز، پهپاد آمریکایی مدل "تریتون MQ-4C" می‌تواند پرواز مداوم به مدت ۲۴ ساعت، در ارتفاع بیش از ۱۰ مایل و با محدوده عملیاتی ۸ هزار و ۲۰۰ مایل دریایی داشته باشد.

نقشه مسیری که ایران(وزیرامورخارجه -ظریف) ارائه داد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه مشخصات جغرافیایی ادعایی ایران از نقطه هدف قرار گرفتن این پهپاد هم خبر داده و نوشته:

در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد (۲۰ ژوئن- ۳۰ خرداد) این هواپیما(پهباد) در نقطه جغرافیایی ای۵۷۰۲۲۵ و ان۲۵۵۹۴۳ و در حالی که در حوالی کوه مبارک از توابع بندر جاسک بود هدف قرار گرفت.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواهان کاهش تنش ها با ایران شده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس جمهورامریکا زمزمه حمله نظامی سرداد واما دمکراتهاهشداردادندکه دست به دیوانگی نزند.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه(۵ تیر ۱۳۹۸) هشدار داه بود که جنگ احتمالی با ایران «طولانی نخواهد بود.» او ابراز امیدواری کرد که چنین جنگی هرگز درنگیرد اما گفت در صورت بروز اتفاقی، آمریکا در موضعی بسیار قوی قرار دارد.

دمکراتهااحساس خطرکردند

خانم پلوسی که پنجشنبه(۶ تیر ۱۳۹۸) پس دیدار اضطراری رهبران کنگره با دونالد ترامپ صحبت می کرد، تنش ها بین ایران و آمریکا را خطرناک توصیف کرد و خواستار موضع گیری هوشمندانه به انهدام پهپاد آمریکایی شد.

پلوسی: ترامپ عملیات کشتن بغدادی را به روس‌ها اطلاع داد به دموکرات‌ها نه!

خانم پلوسی گفت: ضروری است که با متحدانمان در تماس باشیم، متوجه باشیم که با یک حریف مسوولیت پذیر(ایران) رو در رو نیستیم و باید هر آن چه در توانمان است را برای کاهش تنش ها به کار بگیریم.

«چاک شومر»رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا هم پس از دیدار با  ترامپ درباره بروز تصادفی جنگ با ایران هشدار داد.

سناتور شومر(که ترامپ به اولقب«چاک گریان»داده)گفت آقای ترامپ در پی جنگ نیست ولی این نگرانی وجود دارد که او و دولت آمریکا به طور تصادفی درگیر جنگ شوند.

آقای شومر تاکید کرد هر گونه اقدام نظامی علیه ایران احتیاج به مجوز کنگره خواهد داشت.

همزمان، میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا واکنش آقای ترامپ به تحرکات ایران را حساب شده عنوان کرد.

از سوی دیگر، سناتور جمهوری خواه، لیندزی گراهام هم که از متحدان آقای ترامپ در سیاست خارجی است، خواهان پاسخ گزنده آمریکا به اقدام ایران شده است.

همزمان، جیم ریش، رییس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا رویکرد ایران را نگران کننده خوانده است.

سناتور ریش به خبرنگاران گفت ایرانی ها دچار سوء محاسبه هستند و این می تواند منجر به بروز رفتاری شود که برایشان عواقب منفی خواهد داشت.

آقای ریش گفت: "هیچ وقت نباید گزینه دیپلماسی را کنار گذاشت ولی آنها نشان نداده اند که به راه حل دیپلماتیک علاقه دارند.منبعBBC

« جیمز کلپر» رئیس سابق سازمان ملی اطلاعات آمریکا و از فرماندهان سابق نیروی هوایی این کشور در مصاحبه با سی‌ان‌ان گمانه زنی کرده که شاید پهپاد آمریکایی وارد آسمان ایران شده باشد اما زمانی که ایران واکنش نشان داده این شیی پرنده از حریم هوایی ایران خارج شده و زمانی که هدف قرار گرفته دیگر در آسمان ایران نبوده است.

جیمز کلپر ۶سال ریاست  سازمان ملی اطلاعات آمریکارابعهده داشته که باآمدن ترامپ در۲۹ خرداد ۱۳۹۵ استعفاداد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا :به توانمندی نظامی ایران احترام می کنم

خبرگزاری مهر(۱۹ تیر ۱۳۹۸) به نقل از «سی اسپن»، ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی ایران و سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران مدعی شد: آن تجهیزات (پهپاد آمریکایی) برای استفاده در مبارزه‌های پیشرفته طراحی نشده بود. تجهیزاتی که آنها سرنگون کردند، ابزارهای لازم برای محافظت از خودش را نداشت و برای تأمین آگاهی از مسائل دریانوردی در یک منطقه بی‌خطر طراحی شده بود.

 ستاد مشترک ارتش آمریکا ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل می‌دهد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت: این را می‌توانم بگویم که ایران تلاش‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالیستیک، توانمندی موشک‌های کروز و توانمندی‌های سایبری کرده است. من به این توانمندی‌ها احترام می‌گذارم، ولی توانمندی‌های آنها در هر کدام از این زمینه‌های کارکردی را در حال حاضر در حد توانایی‌های روسیه و چین نمی‌دانم.

جوزف دانفورد همچنین افزود: ما پول می‌گیریم که توانمندی‌های بالقوه دشمنانمان را شناسایی کنیم، ولی از توانایی ایران در سرنگون کردن آن سامانه خاص (پهپاد آمریکا) شگفت‌زده نشدم؛ اینکه این اقدام نشان‌دهنده بلوغ آنها از لحاظ توانمندی‌های نظامی است هم مایه شگفتی من نبود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دونالدترامپ«ژنرال مارک میلی»رادر۱۷ آذر ۱۳۹۷جایگزین «ژنرال جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاکرد.

یکی ارافشاگری های جان بولتون :مذاکره ترامپ بارهبرکره شمالی است.

«مشاوران ترامپ» پشت سرش او را مسخره می‌کنند«ترامپ مزخرف می گوید»

جان بولتون : مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگرانندو حرص می خورند یا او را به تمسخر می‌گیرند

بولتون به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در ۱۲ژوئن ۲۰۱۸(۲۲ خرداد ۱۳۹۷) اشاره می‌کند که « مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره این دیدارمی گفت:

 

ترامپ«فقط دارد مزخرف می‌گوید»!
 مایک پمپئو بمن(جان بولتون)گفت:درمذاکره دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «ترامپ هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

 پمپئو گفت:ترامپ ازمن خواست تا در جریان سفرش به کره شمالی، یک سی‌دی «راکت‌من» که مزین به امضارئیس جمهورامریکاباشد را به کیم(رهبرکره شمالی) هدیه بدهم. 

ترامپ،  پیش از آن بارها در سخنانش از کیم جونگ-اون به عنوان راکت‌من (مرد موشکی) یاد کرده بود و حتی در جریان دیدارهای تاریخی‌شان نیز به این آهنگ اشاره کرده بود.

بولتون به نقل از مایک پمپئو می‌نویسد : «دادن این CD به کیم، برای ماه‌ها به اولویت کاری رئیس جمهورامریکا تبدیل شده بود

یکی دیگراز افشاگری های جان بولتون درکتابش:

کتاب  جان بولتون:کمک ترامپ ازچین برای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در کتابش، از تلاش‌های ترامپ برای متقاعد سازی رئیس جمهور چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا با هدف کمک به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پرده برمی دارد.

رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)BBCمی نویسد:رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز به نسخه ای از کتاب آقای بولتون دست یافته و بخش هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده اند.

بنا به روایت جان بولتون، شی جین پینگ در جریان دیدار ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹(پنج شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸) خود با دونالد ترامپ در نشست سران -گروه ۲۰ (G20)در اساکای ژاپن گلایه کرده بود که برخی از منتقدان چین در آمریکا خواهان جنگ سرد تازه ای هستند.

بولتون نوشته است: «ترامپ فورا فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات ها هستند. ترامپ با تایید گفت که خصومت بزرگی بین دموکرات ها وجود دارد.»

به گزارش نیویورک تایمز،‌ جان بولتون می افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره کرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل کند که او برنده می شود.»

بولتون در این کتاب می‌نویسد که ترامپ «از شیء [جین پینگ] تقاضا می‌کند که پیروزی وی را تضمین کند. او [ترامپ] بر اهمیت کشاورزان و افزایش خرید سویا و گندم از سوی چین در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد».

درخواست رئیس جمهور چین از ترامپ درباره کره شمالی چه بود؟

ترامپ از رئیس جمهور چین درخواست می‌کند تا برای کمک به او جهت پیروزی در انتخابات ایالاتی که دارای صنایع بزرگ کشاورزی هستند، محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند.

ترامپ  بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است.

جان بولتون می گوید که رییس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مساله را تأیید کرد. در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقا کار درستی است.»

دولت ترامپ به طور علنی از رفتار چین با اویغورها انتقاد کرده و کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که آقای ترامپ مصوبه ای را امضا کرده است که تحریم هایی را بر مقام های چینی مسئول سرکوب مسلمانان در استان شین جیانگ اعمال می کند.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری دولت آمریکا روز چهارشنبه روایت آقای بولتون را زیر سوال برد و گفت :هرگز درخواستی برای کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ صورت نگرفت.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی آمریکا

واکنش مایک پمپئو به کتاب جان بولتون:« پامپئو ی خائن»قصدضربه زدن به امریکارادارد

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روزجمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹گفت: «جان بولتون» خائن است و کتابی که نوشته مملو از دروغ است.

پامپئو در توئیت نوشت:با این‌که هنوز کتاب جدید بولتون را مطالعه نکرده ام-اما- می‌دانم که با «تعدادی دروغ، حقایق نصفه نیمه و کاملاً پیچانده شده و اشتباهات مختلف» پر شده است.

پامپئو با اشاره به نام کتاب بولتون (اتاقی که در آن اتفاق افتاد)، در تیتر بیانیه خود نوشت: «من هم در همان اتاق بودم».

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «این‌که آخرین نقش عمومی جان بولتون خائنی است که با نقض اعتماد مقدسی که مردم به او داشتند، به آمریکا ضربه وارد کرد. خطاب به همه دوستانمان در سرتاسر جهان: شما می‌دانید که آمریکای رئیس جمهور دونالد ترامپ نیرویی در خدمت خیر در جهان است».

ترامپ:بولتون «توله سگ»درکتابش جملات مضحکی برایم نوشته،همش داستانسرایی وساختگی است

ترامپ در توئیت نوشت: کتاب بولتون که نقدهای وحشتناکی به آن شده است، مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی است تا من را بد نشان دهد. بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستانسرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند.

ترامپ  در توئیتی دیگر نوشت : وقتی مشاور پیشین امنیت ملی من در مصاحبه‌ای از بررسی «مدل لیبی» در قبال کره شمالی صحبت کرد، مذاکرات با پیونگ‌یانگ شکست خورد.

بولتون «احمق»موجب مذاکرات باکره شمالی شد

ترامپ نوشت:  وقتی جان بولتون «خُل‌وضع» در مصاحبه‌ای به صورتی احمقانه گفت که در حال بررسی «مدل لیبی» برای کره شمالی است، همه چیز به هم ریخت. کیم جونگ اون [رهبر کره شمالی] که به خوبی داشتیم با او کنار می‌آمدیم، مثل موشک‌هایش خشمگین (بالستیک) شد و درست هم بود.

ترامپ ادامه داد:  او (کیم جونگ اون) نمی‌خواست بولتون هیچ جایی در اطراف او باشد. اظهارات بولتون که احمقانه‌ترین بود، ما را به شدت در مقابل کره شمالی عقب راند و الان هم اینطور است. من از بولتون پرسیدم "چه فکر می‌کردیم" او هیچ جوابی نداشت و فقط عذرخواهی کرد. این قضیه مربوط به اوایل است، باید او را همان موقع و در همانجا اخراج می‌کردم!

توئیترترامپ رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)

ترامپ:..استیواشمیت گفته بود«جان بولتون توله سگ دیوانه است»

توئیتری نوشت: «من سرانجام با "استیو اشمیت" مشاور سیاسی شکست خورده، اتفاق نظر پیدا کردم که وی "جان بولتون" دیوانه را مردی نفرت‌انگیر دانسته که در انجام وظیفه‌اش در حمایت از آمریکا شکست خورد و تاکید کرده که هرگز به وی نباید اجازه داده شود تا دوباره در دولت فعالیت کند.»

ترامپ در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «بولتون که من وی را بازگرداندم و به وی یک فرصت دادم با انتشار اطلاعات محرمانه (در حجم وسیع) قانون را نقض کرد. وی باید بهای بسیار سنگینی برای این کار بپردازد. این موضوع نباید هرگز دوباره اتفاق بیفتد.»

علیرغم تقلای ترامپ،«رویس لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا روز شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ برای کتاب جان بولتون مجوزصادرکرد.

ماجرای کتاب"جان بولتون"خشم وعصبانیت ترامپ

اتاق حوادث«کتابی»که علیرغم مخالفت رئیس جمهورمجوزگرفت.

خشم ترامپ.از کتاب«جان بولتون»

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:موضوعاتی که دراین کتاب-درحال انتشار-نوشته شده:باج دادن ترامپ  به رئیس جمهورچین وترکیه .ماجرای دیدارترامپ بارهبرکره شمالی وماجرایCD ..حرفهای مزخرف  ترامپ بنقل از وزیرامورخارجه (پمپئو)..ماجرای دخالت-کمک-ترامپ درآشوبهای ونزوئلا(رئیس جمهورتراشی-خوان گوایدو)..مسائل ایران..افشاگری درباره قتل خاشقچی .. ترامپ هم درواکنش به مطالب این کتاب گفت:این توله سگِ احمق(جان بولتون)داستانسرایی کرد وهمش مضحک است واورا باعث شکست چندتا ازمذاکرات بارؤسای جمهوردانسته  وگفته باید زودتراین احمق رااخراج می کردم،ترامپ مدتی بعدازاخراج جان بولتون درتوئیترش می نویسد:اگربولتون رااخراج نمی کردم تاحالا«جنگ جهانی ششم»هم آغازشده بود...این کتاب قراراست  (۳ تیر ۱۳۹۹)منتشر شود./۳۱ خرداد ۱۳۹۹مجوزگرفت.

دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) :بولتون نبایداین کتاب را منتشر کند،چون حاوی «اطلاعات محرمانه» است،انتشار این کتاب، بولتون رابا«مشکلات قضایی»مواجه می کند.

جان بولتون : با نوشتن کتابی درباره دوران خدمتم در دولت ترامپ افشاگری می کنم که به باعث خشم ترامپ خواهد شد.

شکایت کاخ سفید از بولتون برای جلوگیری از انتشار کتابش

کاخ سفید با طرح شکواییه‌ای علیه مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در تلاش است تا مانع از انتشار کتاب وی شود.

این کتاب۵۸۸ صفحه‌ای با عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به ابعاد تازه‌ای از برخی موضوعات حساس و جنجال برانگیز نظیر ماجرای اوکراین‌گِیت  که روند استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد، پرداخته شده است.

«سیمون اند شوستر» ناشر این کتاب پیش‌تر اعلام کرده بود که مراحل نهایی چاپ «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به اتمام رسیده و این کتاب برای انتشار آماده شده است.

«رویس لمبرت» قاضی فدرال دادگاه ناحیه واشنگتن «مجوز کتاب جان بولتون»راصادرکرد

قاضی «رویس لمبرت»

«رویس لمبرت(لامبرت)» قاضی فدرال دادگاه ناحیه واشنگتن دی‌سی روز شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ طی حکمی درخواست کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار کتاب بحث‌برانگیز «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را رد کرد و انتشار این کتاب که گفته می‌شود افشاگری‌های متعددی در آن انجام شده است را بلامانع خواند.

کتاب  جان بولتون:کمک ترامپ ازچین برای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در کتابش، از تلاش‌های ترامپ برای متقاعد سازی رئیس جمهور چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا با هدف کمک به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پرده برمی دارد.

رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)BBCمی نویسد:رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز به نسخه ای از کتاب آقای بولتون دست یافته و بخش هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده اند.

بنا به روایت جان بولتون، شی جین پینگ در جریان دیدار ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹(پنج شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸) خود با دونالد ترامپ در نشست سران -گروه ۲۰ (G20)در اساکای ژاپن گلایه کرده بود که برخی از منتقدان چین در آمریکا خواهان جنگ سرد تازه ای هستند.

بولتون نوشته است: «ترامپ فورا فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات ها هستند. ترامپ با تایید گفت که خصومت بزرگی بین دموکرات ها وجود دارد.»

به گزارش نیویورک تایمز،‌ جان بولتون می افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره کرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل کند که او برنده می شود.»

بولتون در این کتاب می‌نویسد که ترامپ «از شیء [جین پینگ] تقاضا می‌کند که پیروزی وی را تضمین کند. او [ترامپ] بر اهمیت کشاورزان و افزایش خرید سویا و گندم از سوی چین در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد».

درخواست رئیس جمهور چین از ترامپ درباره کره شمالی چه بود؟

ترامپ از رئیس جمهور چین درخواست می‌کند تا برای کمک به او جهت پیروزی در انتخابات ایالاتی که دارای صنایع بزرگ کشاورزی هستند، محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند.

ترامپ  بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است.

جان بولتون می گوید که رییس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مساله را تأیید کرد. در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقا کار درستی است.»

دولت ترامپ به طور علنی از رفتار چین با اویغورها انتقاد کرده و کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که آقای ترامپ مصوبه ای را امضا کرده است که تحریم هایی را بر مقام های چینی مسئول سرکوب مسلمانان در استان شین جیانگ اعمال می کند.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری دولت آمریکا روز چهارشنبه روایت آقای بولتون را زیر سوال برد و گفت :هرگز درخواستی برای کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ صورت نگرفت.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی آمریکا

جوبایدن-بارک اوباما-دونالدترامپ

«جو بایدن »رقیب دمکرات آقای ترامپ در انتخابات ماه نوامبر روز چهارشنبه(۲۸ خرداد ۱۳۹۹) در بیانیه ای درباره این کتاب گفت: اگر این روایت حقیقت داشته باشد، نه فقط از نظر اخلاقی زننده است، بلکه تخطی از وظیفه مقدسی است که دونالد ترامپ در برابر مردم آمریکا دارد.

بولتون همچنین در این کتاب مجلس نمایندگان آمریکا را به «کژکاری در روند استیضاح [ترامپ]» متهم کرده و استدلال می‌کند که عملکرد رئیس جمهور آمریکا بیش از آنچه که علیه وی اقامه شده است، قابل اتهام و تعقیب است.

اما دموکراتها جان بولتون را به بادانتقادگرفته اند که چرا درجریان استیضاح ترامپ(برای ادای شهادت ) نیامداینهارا بگوید.

اولین دیدارترامپ با رئیس جمهورچین/فروردین ۱۳۹۶

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در اقامتگاه تفریحی مار آ لاگو در فلوریدا، از شی جیپینگ رئیس جمهموری چین و همسرش استقبال کرد،دراین دیدارهمسر(شی جیپینگ)نیزهمراهش بود/۱۸ فروردین ۱۳۹۶

یکی دیگرازمسائلی که دراین کتاب درآن نوشته شده «ماجرای ونزوئلا»استرئسجمهورتراشی

سایت« هیل»می نویسد:کتاب بولتون، اولین سند درباره تفکر ترامپ در خصوص حمله به ونزوئلا نیست. در ژوئیه سال ۲۰۱۸(تیر ۱۳۹۷) خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد ترامپ از دستیاران ارشد خود پرسیده بود چرا آمریکا نمی‌تواند به ونزوئلا که در بحران به سر می‌برد، حمله کند.

یک سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا(ترامپ) گفت : می‌خواهد ونزوئلا را در بخشی از تلاش برای کنار گذاشتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت، محاصره کند.

اعلام شد:آمریکا از «خوان گوایدو»رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهور خوانده، حمایت می‌کند.

در این کتاب از تردید ترامپ برای حمایت از سردسته مخالفان دولت ونزوئلا نوشته شده، زیرا به گفته بولتون، ترامپ معتقد بود گوایدو در مقابل شخصیت سرسخت مادورو، فردی ضعیف است.

علملیات روانی درونزوئلابخوبی پیش می رفت واما «روسیه» همه نقشه های امریکارانقش برآب کرد!

بولتون در کتاب خود نوشته روسیه حمایت ترامپ از گوایدو را تضعیف کرد. به نوشته بولتون، در تماسی تلفنی، پوتین، گوایدو را شخصیتی مانند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ توصیف کرد که گرچه از حمایت واقعی برخوردار نیست، تصمیم گرفت خود را رئیس‌جمهور بخواند. 

توضیحان نگارنده-پیراسته فر:آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری(۲۱ دی ۱۳۹۷)، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که وی را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.

« خوان گوایدو» رییس  مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه۲۰۱۸ (۸ بهمن ماه ۱۳۹۷) خود را رییس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، امریکا بلافاصله او را به رسمیت شناخت.

ادعای گوایدو درباره سرنگونی حکومت ونزوئلا

علاوه برامریکاحدود۵۰ کشور مطیع ترامپ ازجمله کانادا،پاراگوئه،کلمبیا،آرژانتین،برزیل ،شیلی،«خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند

«ترامپ» با «گوایدو» در کاخ سفید دیدار کرد

ترامپ با رئیس جمهور-خودخوانده- ونزوئلا(خوان گوایدو )در کاخ سفید پذیرایی کرد./بهمن ۱۳۹۸

پمپئو با سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا دیدار کرد

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه( ۳۰ دی ۱۳۹۸) در کنفرانس موسوم به «مبارزه با تروریسم در نیمکره غربی» منطقه‌ای در «بوگوتا» پایتخت کلمیبا و با «خوان گوایدو» رئیس جمور-خودتراشیده امریکا- ونزوئلا دیدار کرد.

پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با گوایدو وعده داد که آمریکا حمایت‌های بیشتری از مخالفان دولت نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا خواهد کرد.

گوایدو نیز به خبرنگاران گفت که پس از کلمبیا راهی اروپا است تا در مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوئیس شرکت کرده و با سران برخی کشورهای اروپایی از جمله با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.

وزیر خارجه آمریکا ، در مصاحبه دیگری با شبکه‌های تلویزیونی CNN  در مورد حمایت از خوآن گوآیدو گفت: قرار بود نیکولاس مادورو کشورش را به مقصد کوبا ترک کند تا در تبعید به سر ببرد اما روسیه مانع آن شد،حتی هواپیمای او در باند فرودگاه آماده بود تا او را از کشور خارج کند و به  هاوانا در کوبا ببرد اما روسیه به او پیغام داد باید بماند و این کار را نکند.

واکنش جان بولتون؟//خودهمین شرور(جان بولتون)ازترامپ «حیوان تر»است!

جان بولتون در محوطه کاخ سفید به خبرنگاران گفت :مابا سه تن از مقام های عالیرتبه ونزوئلا(وزیر دفاع، مایکل مورنو رئیس دیوان عالی و ایوان رافائل هرناندز دالا فرمانده گارد ریاست جمهوری )هماهنگی کردیم وآنها  وعده هایی که در رابطه با انتقال قدرت به مخالفان رئیس جمهوری ونزوئلا داده اند.

بولتون در توئیترنوشت:FANB (نیروهای مسلح ملی ونزوئلا) باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حفاظت کنند. باید در کنار مجمع ملی و نهادهای قانونی در برابر غصب دموکراسی بایستد. آمریکا از مردم ونزوئلا حمایت می کند(رئیس جمهورقانونی-مادورو)راغاصب دانسته!

بولتون  در کتاب خود نوشته روسیه حمایت ترامپ از گوایدو را تضعیف کرد. به نوشته بولتون، در تماسی تلفنی، پوتین، گوایدو را شخصیتی مانند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ توصیف کرد که گرچه از حمایت واقعی برخوردار نیست، تصمیم گرفت خود را رئیس‌جمهور بخواند. 

نکته جالب دیگرکتاب بولتون:

«مشاوران ترامپ» پشت سرش او را مسخره می‌کنند«ترامپ مزخرف می گوید»

جان بولتون : مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگران هستند یا او را به تمسخر می‌گیرند.

او به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در ۱۲ژوئن ۲۰۱۸(۲۲ خرداد ۱۳۹۷) اشاره می‌کند که « مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره این دیدارمی گفت:

 

ترامپ«فقط دارد مزخرف می‌گوید»!
 مایک پمپئو بمن(جان بولتون)گفت:درمذاکره دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «ترامپ هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

 پمپئو گفت:ترامپ ازمن خواست تا در جریان سفرش به کره شمالی، یک سی‌دی «راکت‌من» که مزین به امضارئیس جمهورامریکاباشد را به کیم(رهبرکره شمالی) هدیه بدهم. دونالد.

ترامپ پیش از آن بارها در سخنانش از کیم جونگ-اون به عنوان راکت‌من (مرد موشکی) یاد کرده بود و حتی در جریان دیدارهای تاریخی‌شان نیز به این آهنگ اشاره کرده بود.

بولتون به نقل از مایک پمپئو می‌نویسد : «دادن این CD به کیم، برای ماه‌ها به اولویت کاری رئیس جمهورامریکا تبدیل شده بود

یکی دیگرازموضوعات کتاب چان بولتون:وعده کمک به رئیس جمهورترکیه با اعمال نفوذقضایی

جان بولتون در این کتاب با استناد به سخنان بیل بار، وزیر دادگستری آمریکا از «تمایل ترامپ برای کمک به حکومت‌های خودکامه» از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سخن می‌گوید.

از جمله به این موضوع اشاره می‌کند که رجب طیب اردوغان در موضوع تحقیقات دستگاه قضایی آمریکا دربارۀ هالک بانک ترکیه، از ترامپ کمک می‌خواهد. دونالد ترامپ نیز به او پاسخ می‌دهد که اگرچه نمی‌تواند بلافاصله در این زمینه کاری انجام دهد زیرا دادستان منهتن از سوی باراک اوباما منصوب شده؛ اما قول می‌دهد که این مشکل را با کمی تاخیر حل و فصل کند.

پس از آن بود که دونالد ترامپ جفری برمن را به عنوان دادستان جدید منطقه منهتن برگزید تا با وجود فشارهای دادگستری آمریکا، بتواند در تحقیقات قضایی که دربارۀ این بانک دولتی ترکیه در جریان بود مداخله کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای بانک هالک؟

اعلام جرم علیه این بانک دولتی ترکیه در حالی است که سال ۲۰۱۸ «مهمت هاکان آتیلا» از مدیران سابق هالک بانک به جرم دور زدن تحریم‌های کشور ایران در آمریکا بازداشت و محکوم شد.

جفری برمن دادستان فدرال در منهتن نیویورک سه‌شنبه شب ۲۳مهر۱۳۹۸ گفت مشارکت هالک بانک در دور زدن تحریم‌های رژیم ایران، با حمایت و حفاظت مقام‌های ارشد دولت ترکیه صورت گرفته است.

پیش از این، رضا ضراب، دلال ترک رژیم ایران و همدست بابک زنجانی که در آمریکا به جرم دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران زندانی است، علیه هاکان آتیلا شهادت داده بود و او را مغز متفکر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران نامیده بود.

به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، به دنبال موافقت دادستان فدرال آمریکا برای اخراج یک شهروند ایرانی از آلمان، «جفری برمن» دادستان این کشور برای ناحیه جنوبی نیویورک، اتهام سه شهروند ایرانی را برای صادرات فیبر کربن از آمریکا به ایران را تایید کرد.

براساس پرونده دادگاه فدرال نیویورک، سه شهروند ایرانی متهم هستند که در میان سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از طریق یک دلال آمریکایی مواد فیبر کربن به ایران صادر می کردند./۲۶ تیر ۱۳۹۸

ترامپ:بولتون «توله سگ»درکتابش جملات مضحکی برایم نوشته،همش داستانسرایی وساختگی است

ترامپ در توئیت نوشت: کتاب بولتون که نقدهای وحشتناکی به آن شده است، مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی است تا من را بد نشان دهد. بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستانسرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند.

ترامپ  در توئیتی دیگر نوشت : وقتی مشاور پیشین امنیت ملی من در مصاحبه‌ای از بررسی «مدل لیبی» در قبال کره شمالی صحبت کرد، مذاکرات با پیونگ‌یانگ شکست خورد.

بولتون «احمق»موجب مذاکرات باکره شمالی شد

ترامپ نوشت:  وقتی جان بولتون «خُل‌وضع» در مصاحبه‌ای به صورتی احمقانه گفت که در حال بررسی «مدل لیبی» برای کره شمالی است، همه چیز به هم ریخت. کیم جونگ اون [رهبر کره شمالی] که به خوبی داشتیم با او کنار می‌آمدیم، مثل موشک‌هایش خشمگین (بالستیک) شد و درست هم بود.

ترامپ ادامه داد:  او (کیم جونگ اون) نمی‌خواست بولتون هیچ جایی در اطراف او باشد. اظهارات بولتون که احمقانه‌ترین بود، ما را به شدت در مقابل کره شمالی عقب راند و الان هم اینطور است. من از بولتون پرسیدم "چه فکر می‌کردیم" او هیچ جوابی نداشت و فقط عذرخواهی کرد. این قضیه مربوط به اوایل است، باید او را همان موقع و در همانجا اخراج می‌کردم!

توئیترترامپ رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)

ترامپ:..استیواشمیت گفته بود«جان بولتون توله سگ دیوانه است»

توئیتری نوشت: «من سرانجام با "استیو اشمیت" مشاور سیاسی شکست خورده، اتفاق نظر پیدا کردم که وی "جان بولتون" دیوانه را مردی نفرت‌انگیر دانسته که در انجام وظیفه‌اش در حمایت از آمریکا شکست خورد و تاکید کرده که هرگز به وی نباید اجازه داده شود تا دوباره در دولت فعالیت کند.»

ترامپ در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «بولتون که من وی را بازگرداندم و به وی یک فرصت دادم با انتشار اطلاعات محرمانه (در حجم وسیع) قانون را نقض کرد. وی باید بهای بسیار سنگینی برای این کار بپردازد. این موضوع نباید هرگز دوباره اتفاق بیفتد.»

علیرغم تقلای ترامپ،«رویس لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا روز شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ برای کتاب جان بولتون مجوزصادرکرد.

کاخ سفید:جان بولتون،«امنیت»رافدای پول کرد

بیانیه کاخ سفید: جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی به رغم اعتراض کاخ سفید، با چاپ خاطرات خود و «با افشای اطلاعات طبقه بندی شده ممکن است امنیت ملی را به خطر اندازد،» استقبال کرد.

*بولتون شرطبندی اشتباه کرده و ضرر این شرط بازنده این است که او از سود معامله کتابش ضرر می‌کند، خود را در معرض مسئولت کیفری قرار می‌‌دهد، و امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد.

*دولت قصد دارد بولتون را به رعایت الزامات توافق‌هایش وادار کند و اطمینان یابد که او ، هیچ منفعتی از تصمیم خجالت‌آوری که گرفته و اشتیاق خود به پول و توجه را به وظایفش در پاسداری از امنیت ملی ترجیح داده، عایدش نمی‌شود.

* دادگاه درخواست دولت را برای توقف انتشار کتاب رد کرد، «چون عملکرد غلط بولتون – که پنهانی انجام شد – قبلا انتشار کتاب را در سطح گسترده‌ای تضمین کرده و دادگاه اعتقاد دارد که دیگر نمی‌تواند راه حل مؤثری برای آن بیابد./یکشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۹

جان بولتون :رفتارترامپ  بچه گانه است

جان بولتون در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا را «بچه‌گانه» خواند.

«مایک امانوئل» مجری برنامه «فاکس نیوز و شب» در ابتدای این مصاحبه کلیپی از اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه جان بولتون پخش کرد و نظر بولتون را درباره این اظهارات جویا شد.

ترامپ در اظهارات اخیر خود ضمن تاختن به مشاور امنیت ملی سابقش او را اینطور خطاب قرار داد: «مریض، دیوانه و کسی که مدام می‌خواست بمب سر مردم کشورهای مختلف بیاندازد».

بولتون در جواب به سخنان ترامپ گفت: «کلیپی که شما نشان دادید و همچنین برخی چیزهای دیگری که او گفته است، واقعا بچه‌گانه است و دون شان منصب ریاست جمهوری است و من به آنها جواب نمی‌دهم».

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید ادامه داد: «من چیزی را که واقعا در جریان دوره ۱۷ ماهه حضورم در کاخ سفید اتفاق افتاد، نوشته‌ام و من این کتاب را تا آنجایی که ممکن بوده با دقت نوشته‌ام و مردم می‌توانند آن را بخوانند و خودشان درباره دونالد ترامپ قضاوت کنند».

بولتون در ادامه با رد اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره وجود مطالب محرمانه در کتابش مدعی شد که هیچ مطلب محرمانه‌ای در این کتاب منتشر نشده است.

وی با رد ادعاها درباره اینکه او به اعتماد رئیس‌جمهور آمریکا خیانت کرده است، افزود: «من قطعا باید از خودم وفاداری نشان بدهم اما این وفاداری را به قانون اساسی و مردم آمریکا بدهکارم و نه یک رئیس‌جمهور بی‌کفایت».شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹

نگارنده-پیراسته فر:«جان بولتون» کارش را بعنوان«مشاور امنیت ملی کاخ سفید» از دوشنبه، ۹آوریل ۲۰۱۸(۲۰ فروردین ۱۳۹۷) آغاز کرده و جانشین ژنرال مک ‌ماستر شده بود ودرسه شنبه۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹(۱۹ شهریور ۱۳۹۸)اخراج شد«۱۷ماه مشاور دونالدترامپ بود»

جان بولتون کتاب تازه ای منتشر می کند

ناشرکتاب جان بولتون-انتشارات «سیمون و شاستر» : بولتون در کتابش علاوه بر تشریح هرج و مرج‌های موجود در کاخ سفید، ارزیابی خودش را از بازیگران اصلی کاخ سفید و رویه‌های نامتعادل و تکانشی ترامپ برای اتخاذ تصمیم در موقعیت‌های مختلف شرح داده است....دراین کتاب آمده: از کارهای ترامپ «حیرت‌زده» می‌شدم وهمه هم وغمش  «رئیس‌جمهور  شدن مجدد در انتخابات بعدی ۲۰۲۰  است.

اچ آر مک مستر ۱۳ ماه مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا-قبل ازجان بولتون- بود

سرانجام « جان بولتون»مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا  بعداز۱۷ماه  ازکاخ سفید اخراج شد.

سه شنبه،۱۹ شهریور ۱۳۹۸ترامپ در توییتر نوشت: شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به حضور او در کاخ سفید نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت با بسیاری از پیشنهادات او شدیداً مخالف بودیم، به همین دلیل از او خواستم استعفایش را تقدیم کند، او هم صبح این کار را کرد. از خدمات او بسیار ممنونم. هفته آینده یک مشاور امنیت ملی تازه معرفی می‌کنم.

جان بولتون دقایقی بعد ازانتشارتوئیت ترامپ، توئیتر کرد: دیشب پیشنهاد استعفا را مطرح کردم و ترامپ گفت فردا درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

خیرگزاری فارس می نویسد:کاخ سفید روز سه شنبه،۱۶ژوئن۲۰۲۰ (۲۷ خرداد ۱۳۹۹) با مطرح کردن شکواییه‌ای علیه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دنبال ممانعت از انتشار کتابی است که درباره دوران فعالیت وی در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی بوده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که این کتاب حاوی اطلاعات محرمانه بوده و برای امنیت ملی آمریکا خطر به شمار می‌آید.

این دادخواست یک روز پس از آن مطرح می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفته بود بولتون با انتشار کتابش ممکن است که قوانین آمریکا را نقض کند.

کتاب جان بولتون که در آن افشاگری‌های تندی علیه ترامپ صورت گرفته قرار است هفته آینده -روز ۲۳ ژوئن- (۳ تیر ۱۳۹۹)منتشر شود. 

ایرنا(۱۹ آبان ۱۳۹۸) به نقل ازخبرگزاری اسوشیتدپرس می نویسد: روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه انتشارات «سیمون اند شوستر» از مذاکرات در باره انتشار این کتاب افزود که این قرارداد با ارزش حدود ۲ میلیون دلار در چند هفته گذشته بسته شده، اما آنها از عنوان یا تاریخ انتشار این کتاب ابراز ناآگاهی کرده اند و سیمون اند شوستر نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

برخی گمانه زنی ها حاکی است بولتون قصد دارد در کتاب جدیدش، درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ افشاگری کند

 نماینده بولتون در این توافق، آژانس ادبی «جاولین» بوده که «جیمز کومی» رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و یک مقام ناشناس دولت ترامپ، نیز مشتری آن هستند و کتاب وی به نام «هشدار» قرار است در 19 نوامبر ۲۰۱۹(۲۸ آبان ۱۳۹۸) منتشر شود. جاولین نیز هنوز به درخواست اسوشیتدپرس برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

موسسه انتشاراتی محافظه کار«ثرشولد ادیشنز» وابسته به «سیمون اند شوستر» در سال۲۰۰۷میلادی( ۱۳۸۶) آخرین کتاب بولتون

به نام «تسلیم یک گزینه نیست: دفاع از ایالات متحده در سازمان ملل متحد و جهان» را منتشر کرده است.

بترتیب ازراست:هانتر بایدن، جو بایدن و باراک اوباما

نام بولتون درماجرای «اوکراین گیت» سر احضار وی در جریان تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در باره استیضاح ترامپ کانون توجه هاشد. این تلاش های کنگره بر فشار ترامپ بر اوکراین برای تحقیق در باره «جو بایدن »معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا(بارک اوباما) متمرکز است که یکی از رقیبان احتمالی و بالقوه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰به شمار می رود.

بولتون ۹آوریل ۲۰۱۸(۲۰ فروردین ۱۳۹۷) به سمت مشاور امنیت ملی ترامپ منصوب شد، به حمایت از اقدام نظامی علیه کشورهای دیگر، معروف شده که ترامپ در برابر آن مقاومت کرده است.

بولتون پس از کنار گذاشته شدن از دولت ترامپ، در سخنرانی اواخر سپتامبر در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، رویکرد بسیار تهاجمی تری نسبت به دیدگاه مورد حمایت ترامپ در باره برنامه هسته ای کره شمالی ارایه کرد، در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به گرمی از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی یاد می کند.

بولتون اعلان کرده است قصد دارد با نوشتن کتابی جدید درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ افشاگری کند که به احتمال زیاد باعث خشم ترامپ خواهد شد.

بولتون در گذشته نیز پس از خارج شدن از دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا،کتابی افشاگرانه درباره دولت وی منتشر کرده بود.

دیلی بیست  می نویسد: در پی خروج خشمگینانه جان بولتون از کاخ سفید، او اعلام کرده است «در زمان مناسب اظهارات خود را بیان خواهد کرد. »

بنا بر اعلام دو مقام آگاه، بولتون تمایل خود را برای نوشتن کتابی درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ اعلام کرده و اخیرا با عوامل شرکت‌های انتشاراتی که تمایل به انتشار این کتاب دارند تماس برقرار کرده است.

بولتون در واکنش به پرسش «دیلی بیست» در خصوص گفت‌وگو با عوامل انتشار کتاب و طرح بالقوه وی مبنی بر نشر چنین کتابی از اظهارنظر خودداری کرد، 

اما اگر این تصمیم را عملی کند، به جدیدترین مقام دولت ترامپ تبدیل خواهد شد که خروج پر سر و صدای خود از دولت را به یک کتاب پرفروش تبدیل خواهد کرد.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ مواردی وجود داشته است که مقامات وابسته به دولت در گذشته کتاب‌هایی افشاگرانه یا مجموعه خاطرات خود را منتشر کرده اند که باعث خشم رئیس‌جمهور و مقامات بلندپایه دولت شده است.

دستیار سابق ترامپ آماده است با «رابرت مولر» همکاری کند

سال گذشته «اوماروزا مانیگالت نیومن »که از دوستان پیشین ترامپ و در دولت او دارای سمتی باالایی بود، در کتاب خود با عنوان «مبتلا به اختلال مشاعر» نوشت که به صورت پنهانی اقدام به ضبط صدای ترامپ کرده است. او در بخشی از این کتاب نوشت: ترامپ فردی نژادپرست و به لحاظ روانی ناپایدار است.

اوایل سال جاری نیز «کلیف سیمز» مشاور پیشین ترامپ، کتابی درباره زندگی وی و آشوب‌هایی که در اطراف او وجود دارد منتشر کرد که مایه خشم ترامپ شد.

ناشر کتاب بولتون چند روز پیش گفته بود او در کتابش نوشته انتخاب مجدد تنها دغدغه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. 

ناشر کتاب بولتون گفته او در کتاب خاطراتش گفته اعضای مجلس نمایندگان آمریکا باید دامنه مسائلی که ترامپ به خاطر آن احضار شده را به مسائلی فراتر از گفت‌وگوی تلفنی او با رئیس‌جمهور اوکراین گسترش می‌دادند زیرا دیگر جنبه‌های سیاست خارجی ترامپ هم آکنده از تخلفات مشابه بوده است. /چهارشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۹خبرگزاری فارس.

ترامپ بولتون پمپئو

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:BBCدرهمین تاریخ(۲۸ خرداد ۱۳۹۹)می نویسد:

وزارت دادگستری آمریکا با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی دارد مانع انتشار کتاب جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دولت، شود

در این کتاب درباره وقایع داخلی-محرمانه- کاخ سفید اطلاعاتی ارائه شده است.

براساس این دعوی کتاب آقای بولتون به این دلیل نباید منتشر شود که حاوی «اطلاعات محرمانه» است.

یک روز پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت که آقای بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.

این کتاب تحت عنوان «اتاق حوادث» قرار است روزسه شنبه، ۲۳ ژوئن(۳ تیر ۱۳۹۹) منتشر شود.

آقای ترامپ روز دوشنبه(۲۶ خرداد ۱۳۹۹) به خبرنگاران گفت: من هر محاوره‌ای را که به عنوان رئیس جمهور داشته‌ام کاملا محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می کنم با مشکلات قضایی روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال سی‌ان‌ان گزارش داده که جودی هانت، یکی از مدیران بلندپایه وزارت دادگستری که مسئول شکایات و امور حقوقی دولت هم است، استعفا کرده است. شکایت علیه جان بولتون در همان بخشی تنظیم شده که آقای« هانت» مدیر آن است.

به گزارش CNN آقای هانت در ایمیلی به همکاران خود گفته تا سوم ژوئیه از مقامش کنار خواهد رفت.

با این حال «انجمن آزادی های مدنی آمریکا» که یک سازمان غیرانتفاعی است گفت که «هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است

کاخ سفید در ماه ژانویه گفته بود که این کتاب حاوی جزییات «فوق محرمانه» است که باید حذف شود، هرچند آقای بولتون این موضوع را رد کرد.

«کتاب بولتون» کمک نظامی ترامپ رابه کشور«اوکراین» افشامی کند

ادعاهایی که گفته می شود در این کتاب مطرح شده، بخش محوری استیضاح رئیس‌جمور آمریکا بود؛ از جمله اینکه آقای ترامپ کمک نظامی به اوکراین را متوقف کرد تا به ولادیمیر زلنسکی( رئیس جمهور اوکراین) برای شروع تحقیقات فساد درباره جو بایدن نامزد حزب دمکرات و پسرش فشار آورد.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:این مکالمه که در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹(۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) بین ترامپ و زلنسکی انجام شده است.

متن مکالمه ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شد

سرهنگ الکساندر اس ویندمن«افسر امنیت ملی کاخ سفید» در زمان مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی‌اش، ولودیمیر زلنسکی درباره «فعالیت‌های اقتصادی پسر جو بایدن در اوکراین» پای تلفن بوده و آن مکالمه را شنیده است.

 

وی مشاهدات وشنیده های خودرا نمایندگان کنگره ارائه داد./۲۹اکتبر۲۰۱۹یورونیوز۷ آبان۱۳۹۸

درهمین روزBBCگزارش مشابهی می دهد: سرهنگ الکساندر ویندمن، عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید که به هنگام تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین مستقیما به آن گوش کرده بود برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا رفت.

آقای ترامپ که در مجلس نمایندگان استیضاح شده بود بعدا در یک محاکمه دو هفته‌ای در سنا، که در کنترل هم حزبی‌های او است، تبرئه شد. سنا حاضر به فراخواندن آقای بولتون برای شهادت دادن در این زمینه نشد.

«جان بولتون» در آوریل ۲۰۱۸ به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر سال بعد آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است واما« ترامپ» گفت : بولتون را اخراج کردم./

دویچه وله اینگونه می نویسد:

جان بولتون در نوشتاری انتقادی از دوران کار خود در کاخ سفید سخن گفته است. او از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ مشاور امنیتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

کتاب خاطرات جان بولتون قرار بود سه ماه پیش منتشر شود، اما به خاطر مخالفت کاخ سفید انتشار آن به تأخیر افتاد. اکنون به نظر می‌رسد که کتاب آماده نشر شده است. انتشاراتی "سیمون اند شوستر"، جمعه (۱۲ ژوئن) اعلام کرد که کتاب بولتون سرانجام در تاریخ ۲۳ ژوئن منتشر می‌شود.

نانسی پلوسی، ترامپ را نابود کرد

به گفته ناشر، بولتون در کتاب ۶۰۰صفحه‌ای خود با تیتر «در آن اتاق اتفاق افتاد» از آنچه در کاخ سفید می‌گذرد، به صراحت سخن گفته است.

برای نمونه او توضیح می‌دهد «ماجرای اوکراین» که ترامپ به خاطر آن در پایان ۲۰۱۹ از سوی مجلس نمایندگان «استیضاح» شد، در واقع فقط قله آشکار کوه یخ بوده و ماجرا ابعادی بس گسترده داشته است.

بولتون می‌گوید که تمام هم و غم ترامپ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این بوده که دوباره به ریاست جمهوری انتخاب شود، در نتیجه به کارهایی دست زده که به آمریکا ضربه زده‌اند.

جای شگفتی نیست که کاخ سفید از انتشار کتاب جان بولتون ناخرسند است، اما طرفه آن که مخالفان ترامپ هم با انتشار این کتاب چندان خشنود نیستند. آنها رفتار جان بولتون را صادقانه نمی‌دانند.

آنها انتقاد می‌کنند که در جریان تلاش برای سلب قدرت از دونالد ترامپ در آغاز ۲۰۲۰ بولتون نقشی منفی ایفا کرد. هنگامی که رئیس جمهور به خاطر «ماجرای اوکراین» و اقدامات غیرقانونی اطرافیان ترامپ علیه جو بایدن، رقیب‌اش از حزب دموکرات، زیر فشار قرار گرفته بود و بولتون می‌توانست به عنوان شاهد در جلسه سنای آمریکا سخن بگوید، ترجیح داد که سکوت کند و عملا به کمک ترامپ برود و باعث تبرئه او شود.

اکنون بولتون در خاطراتش مدعی می‌شود که این خطای دموکرات‌ها بود که استیضاح ترامپ را به «ماجرای اوکراین» محدود کردند، اما خود او سعی کرده است توجه عموم را به لغزش‌های دیگر رئیس جمهور جلب کند.

بولتون در این کتاب، خود را قربانی دولت ترامپ معرفی می‌کند.

چک کوپر، وکیل بولتون، طی مقاله‌ای در «وال استریت ژورنال» نوشت که کاخ سفید از تمام راه‌های ممکن می‌کوشد از انتشار کتاب بولتون جلوگیری کند. دستاویز اصلی کاخ سفید قانونی است که مقرر می‌دارد تمام نوشته‌های افرادی که با «سناد امنیتی» سروکار داشته‌اند، باید پیش از انتشار مورد بازبینی قرار گیرد.

به گفته وکیل بولتون، در کتاب هیچ موردی وجود ندارد که حاوی مسائل «امنیتی» جدی و حساسی باشد و بنابرین انتشار کتاب از نظر حقوقی بلامانع است.

کاخ سفید اما نظر دیگری دارد؛ به ویژه آن که گفته می‌شود ترامپ در جمعی از اطرافیان، مشاور پیشین خود را خائن نامیده است.  

به گفته« کوپر »کاخ سفید تاکنون حاضر نشده با انتشار این کتاب موافقت کند، زیرا با بخش‌هایی از آن موافق نیست؛ اما بولتون هم به سانسور شدن کتاب خود رضایت نخواهد داد./پایان

تسنیم (۱۰ بهمن ۱۳۹۸)بنقل ازخبرگزاری فرانسه نوشت:

کاخ سفید به جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا اطلاع داده است که کتاب جدیدش حاوی اطلاعاتی مخرب علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است و به دلیل نقض قوانین مربوط به اطلاعات محرمانه اجازه انتشار آن را ندارد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از بررسی دست نوشته‌های بولتون اعلام کرده است که این کتاب حاوی اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده مهمی است. برخی از این اطلاعات در سطح «اطلاعات فوق محرمانه »است. این کتاب بدون حذف اطلاعات محرمانه، اجازه انتشار نخواهد داشت.

دموکرات‌ها فشار زیادی را به مجلس سنا وارد کرده‌اند تا بولتون را به عنوان یکی از شهود اصلی پرونده استیضاح ترامپ، احضار کند.

دونالد ترامپ پیش از این در توئیتی در واکنش به افشاگری‌های جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نوشته است: من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها.

وی در ادامه افزود: در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مساله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مساله را تایید کرده‌اند.

ترامپ نوشت: علاوه بر این من با زلنسکی در سازمان ملل دیدار کردم. دموکرات‌ها گفته‌اند که من هرگز با او دیدار نکردم و کمک مالی به اوکراین را بدون هیچ شرط و تحقیقاتی آزاد کردم. من همین طور به اوکراین اجازه دادم تا موشک‌های ضد تانک ژاولین را خریداری کند. دولت من کارهایی فراتر از دولت قبلی انجام داده است.

نیویورک تایمز بامداد دوشنبه نوشت جان بولتون که دموکرات‌ها به شدت خواستار شهادت دادن او در محاکمه ترامپ هستند، در کتاب تازه‌اش که هنوز منتشر نشده افشاگری‌هایی علیه رییس جمهوری آمریکا انجام داده است.

بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ما اوت ۲۰۱۹ (شهریور۱۳۹۸) به وی گفته بود که کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند./پایان.

ایندیپندنت:سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸

در حالی که کاخ سفید می‌گوید جان بولتون با ادعاهایش می‌خواهد بازار فروش کتابش را گرم کند، جزئیات این کتاب احتمالاً فرآیند محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را در سنا زیرورو خواهد کرد. این امر شماری از جمهوری ‌خواهان را تحت فشار قرار داده تا برای احضار و برای شهادت دادن او در سنا به فکر بیفتند.

روز یکشنبه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که رئیس جمهوری سال گذشته به جان بولتون، که در ماه سپتامبر به دنبال اختلاف ‌نظر با ترامپ عزل شد، گفته است که می‌خواهد کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را تعلیق کند تا زمانی که دولت این کشور اعلام ‌کند، در مورد رقبای دموکرات ترامپ، از جمله جو بایدن و پسرش،‌هانتر بایدن، تحقیق خواهد کرد. به دنبال انتشار این خبر، سناتورهای دموکرات و نامزدهای ریاست جمهوری می‌گویند این جنگ‌طلب محافظه‌کار باید احضار شود تا در جلسه محاکمه ترامپ شهادت بدهد.

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات کنگره و مدیر پرونده استیضاح به رهبری دموکرات‌های کنگره، صبح دوشنبه گفت، این افشاگری بولتون باید تغییری چشمگیر در فرآیند محاکمه سنا در راستای عزل ترامپ ایجاد کند.

شیف در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «از دید شواهد و مدارک ارائه شده، همین حالا هم کاملا قانع‌کننده است.» و افزود که شهادت بولتون صرفا به شهادت دیگر مقامات کنونی و قبلی دولت ترامپ می‌افزاید. کسانی که سال گذشته در کنگره تأیید کردند، بسته کمک به دولت اکراین، مستقیما به تحقیقات مورد نظر ترامپ مشروط شده است.

آدام شیف گفت: «این آزمونی برای این سناتورهاست. سئوال این است: می‌خواهید حقیقت را بشنوید یا نه؟»

دموکرات‌ها برای اینکه بتوانند بولتون را به عنوان شاهد به سنا ببرند، باید علاوه بر 47 رأی خود حمایت 4 جمهوری‌خواه را نیز جلب کنند.

افشاگری‌های موجود در نسخه پیش‌نویس این کتاب، همین حالا هم فشار بر سناتورهای میانه‌رو جمهوری ‌خواه، سوزان کالینز، نماینده ایالت مین، لیزا مورکوفسکی، نماینده ایالت آلاسکا، و کوری گاردنر، نماینده کلرادو، را افزایش داده است.

همچنین به احتمال زیاد از« لامار الکساندر» نماینده تنسی، و میت رامنی، نماینده ایالت یوتا، در سنا تقاضا خواهد شد تا به دموکرات‌ها بپیوندند و در جریان محاکمه، بولتون را به صحن سنا احضار کنند.

متن کتاب مذکور با آنچه ترامپ درباره تعلیق این کمک گفته است، تناقض دارد. او ادعا می‌کند که به دلیل فساد شدید در داخل دولت اوکراین، و نگرانی از اینکه کمک مالی به این کشور در جای مناسب خرج نشود، آن را تعلیق کرده است. همچنین طبق گزارش‌ها این کتاب فاش خواهد کرد که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، با نظر رودی جولیانی، دستیار ویژه ترامپ - که باعث شده رئیس جمهوری، «ماری یووانوویچ»، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، را عزل کند، مخالف بوده است.

اما ترامپ و دستیاران ارشد او ادعای بولتون را رد می‌کنند، و استفانی گریشام، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، صبح دوشنبه گفت که تیم ترامپ معتقد است زمان درز این اطلاعات «بسیار مشکوک» است، چون مقاله نیویورک تایمز با آغاز پیش‌فروش آنلاین این کتاب هم‌زمان شده است. رئیس او سخنان بولتون را از اساس رد کرد./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوذه اصلاحات حداقلی انجام داده ام.

یکی دیگر ازموضوعاتی که درکتاب جان بولتون به آن پرداخته»ساقاط کردن پهبادگلوبال امریکا توسط سپاه ایران است.

فارس می نویسد: خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد او بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران از دونالد ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

 بولتون از برهه‌ای که قرار بوده حمله‌ای توسط آمریکا علیه ایران اتفاق بیفتد به عنوان یک «نقطه عطف» برای خودش در دولت دونالد ترامپ یاد کرده است. این حمله، بر خلاف نظر جان بولتون، اتفاق نیفتاد. 

تیرماه سال ۱۳۹۸ اعلام شد که ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرده است. بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی به ایران تحت فشار قرار داد.

نیویورک‌تایمز نوشته احتمالاً می‌توانید شور و هیجان جان بولتون را حدس بزنید که در کتابش نوشته «حول و حوش ساعت ۵:۳۰» برای عوض کردن لباس روانه منزل شده چون فکر می‌کرده که قرار است «کل شب» را در کاخ سفید سپری کند. 

سرخوردگی جان بولتون بعد از اینکه ترامپ در لحظات آخر انجام حملاتی در ایران را لغو کرد هم قابل حدس زده است. ترامپ به جان بولتون گفته که این حمله به این خاطر که به کشته شدن ۱۵۰ نفر منجر می‌شود متناسب نیست. 

جان بولتون در کتابش از صرفنظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌‌جمهوری انجام شود» نام برده است.

ایران بامداد ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داد و سرنگون کرد. این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفت و ساقط شد.

پیش از این رسانه‌های آمریکا هم به بروز اختلاف در دولت ترامپ، از جمله بین بولتون و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران اشاره کرده‌اند. 

روزنامه نیویورکر به عنوان مثال مردادماه سال گذشت نوشت «مایک پامپئو»آمریکا و «جان بولتون» که از طرفداران قدیمی تغییر نظام ایران است، در ابتدا از حمله نظامی انتقام‌جویانه حمایت می‌کردند. ترامپ هم با آنها موافق بود، اما تصمیمش را هنگامی که چیزی به پرواز هواپیماها نمانده بود تغییر داد. 

«فِرد فلیتز»، رئیس دفتر سابق بولتون به نیویورکر گفته که قبل از رویداد سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران هم دیدگاه‌های پامپئو و بولتون دست‌کم در خصوص ایران همسو بود. 

با وجود این، روابط میان این دو مقام، هر چقدر هم که درباره ایران هم‌نظر باشند، ظاهراً در ماه‌های گذشته رو به وخامت گذاشته است، تا جایی که به گفته یک منبع آگاه، «آنها با هم صحبت نمی‌کنند» و پیام‌هایشان را معمولاً از طریق واسطه‌ها به هم می‌رسانند. پامپئو ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با بولتون گفت: «همیشه میان مدیران سازمان‌های مختلف تنش‌هایی وجود دارد.»

مصاحبه ترامپ بعدازدیداربانخست وزیرکانادا(جاستین ترودو)درباره سقوط پهبادگلوبال

با وجود این نیویورکر نوشته بود به نظر می‌رسد کسی که الان به وصله ناجور تبدیل شده بولتون است نه پامپئو. ترامپ بعد از لغو حمله به ایران در یک جلسه علنی از بولتون انتقاد کرد و بعد از آن در حالی که پامپئو را در کنارش داشت با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد، در حالی که بولتون روانه مغولستان شد. 

دونالد ترامپ سرانجام چند ماه بعد طی یک پیام توئیتری بولتون را اخراج کرد و بعداً در یک پیام توئیتری دیگر نوشت اگر او را اخراج نکرد الان «جنگ جهانی ششم» آغاز شده بود./پایان گزارش فارس 

پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد، اغلب رسانه‌های خارجی، شامل رسانه‌های انگیسی و عرب زبان به انتشار این خبر پرداختند.

لاشه پهبادگلوبال

مشخصات پهبادگلوبال

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای مأموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

 ایسنا(۳۰ خرداد ۱۳۹۸): روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۸) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

محل سقوط پهباد

اغلب رسانه‌های جهان پس از انتشار این اطلاعیه در خبر فوری گزارش دادند که یک پهپاد آمریکایی توسط موشک ایرانی در نزدیکی منطقه هرمزگان، واقع در جنوب ایران هدف قرار گرفت و ساقط شد.

موشک ایرانی که پهبادامریکایی راساقط کرد

خبرگزاری‌هایی همچون رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، ترند و روزنامه‌های متعددی ازجمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اورشلیم پست، تایمز آو اسرائیل، لس آنجلس تایمز، گاردین، گلوبال تایمز، شبکه‌های الجزیره، دویچه وله، یورونیوز، فاکس نیوز، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، اسکای نیوز، ان‌پی‌آر، ای‌بی‌سی، راشا تودی و بسیاری دیگر به انتشار این خبر پرداختند.

نقشه مسیرپهبادگلوبال-بنقل ازپنتاگون

واکنش مایک پمپئو به کتاب جان بولتون:« پامپئو ی خائن»قصدضربه زدن به امریکارادارد

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روزجمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹گفت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید یک خائن بوده و کتابی که نوشته مملو از دروغ است.

پامپئو  توئیت نوشت:با این‌که هنوز کتاب جدید بولتون را مطالعه نکرده ام-اما- می‌دانم که با «تعدادی دروغ، حقایق نصفه نیمه و کاملاً پیچانده شده و اشتباهات مختلف» پر شده است.

پامپئو با اشاره به نام کتاب بولتون (اتاقی که در آن اتفاق افتاد)، در تیتر بیانیه خود نوشت: «من هم در همان اتاق بودم».

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «این‌که آخرین نقش عمومی جان بولتون خائنی است که با نقض اعتماد مقدسی که مردم به او داشتند، به آمریکا ضربه وارد کرد. خطاب به همه دوستانمان در سرتاسر جهان: شما می‌دانید که آمریکای رئیس جمهور دونالد ترامپ نیرویی در خدمت خیر در جهان است».

ماجرای قتل خاشقچی ازموضوعات جنجال براتگیزکتاب جان بولتون است

انگیزه دفاع ترامپ از ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» 

 

به نوشته پایگاه «میدل ایست آی»، در کتاب بولتون آمده است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای جنجالی در حمایت از «محمد بن‌سلمان» منتشر کرد تا اذهان عمومی را از رسوایی دخترش «ایوانکا ترامپ» منحرف کند.

کتاب بولتون| علت دفاع ترامپ از بن‌سلمان پس از قتل خاشقچی

ایوانکا ترامپ در آن زمان از طریق حساب شخصی خود صدها ایمیل به کارکنان کاخ سفید و مقامات دولتی فرستاده بود که این کارنقض قوانین اسناد فدرال محسوب می‌شود.

بولتون درکتابش می نویسدکه  ترامپ می گفت: «اگر شخصاً این بیانیه را بخوانم ماجرای ایوانکا را پوشش می‌دهد. این کار [توجهات] را از ایوانکا منحرف می‌کند».

به گفته بولتون، انحراف افکار عمومی از رسوایی ایوانکا به قدری برای ترامپ مهم بود که علی‌رغم بیانیه آژانس اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌اِی) درخصوص دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقچی، از وی درخصوص این اتهامات دفاع کند.

 علاوه بر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گزارش پزشکی قانونی سازمان ملل نیز حاکی از این بود که «شواهد قابل اتکایی» درخصوص دست داشتن بن‌سلمان و دیگر مقامات ارشد سعودی در قتل خاشقچی وجود دارد.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:جمال برای ثبت ازدواج جدیدش در جمعه۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸(۶ مهر ۱۳۹۷)برای اولین بار به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرده بود -که ظاهراً کنسولگری مدارکی خواسته بودندکه بهمراه نداشته-وشایدبهانه ای بوده برای کشاندن مجدد به قتلگاه- وقرارشده بودکه درمراجعه بعدی ارائه دهد،زمان مراجعه چهارروزبعدتعیین می شود،یعنی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ (۲اکتبر۲۰۱۸)

انتشار تصاویر جدید از خاشقجی پیش از ناپدید شدنش

خاشقچی  بهمراه نامزدش برای باردوم در روز ۱۰ مهرماه۱۳۹۷ (۲ اکتبر۲۰۱۸)  به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول می رود.که میخواسته نامزدش هم واردشود که ازورودخانم چنگیزممانعت می کنند.ودررفتنی بودکه برگشتی نداشت،انتظارخانم چنگیزپایانی نداشت

جمال خاشقچی قبلاً بایک دخترعربستانی«دکتر آلا نصیف»ازدواج کرده بود.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی، گفت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی، به دولتی بودن قتل «جمال خاشقچی» اعتراف کرد.

کالامارد روز دوشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۸ به وقت محلی در گفت‌ وگو با خبرگزاری فرانسه افزود: ولیعهد سعودی اعتراف کرد که «قتل خاشقچی یک قتل دولتی بوده است».
بن سلمان در مصاحبه با شبکه «CBS» آمریکا مدعی شد که دستور قتل خاشقچی را نداده و از طرح قتل وی خبر نداشته است اما گفت: «به عنوان رهبر عربستان سعودی مسؤولیت کامل آن را می‌پذیرم.»
کالامارد که تحقیقات مستقل وی نشان می‌دهد «شواهد موثقی» در مورد ارتباط بن سلمان با قتل خاشقچی وجود دارد، از ولیعهد سعودی به دلیل تلاش برای دور کردن خود از این جنایت انتقاد کرده و آن را «مسأله‌دار» نامید.
او همچنین از ولیعهد عربستان به علت پذیرفتن «مسؤولیت غیرشخصی در این جنایت» و دور کردن خود از این قتل، انتقاد کرد. کالامارد افزود: او میان خود و این جنایت فاصله زیادی ایجاد می‌کند./۹ مهر ۱۳۹۸ایرنا

​«جمال خاشقچی» چکاره بود که دولت عربستان ازاومی ترسید!؟

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، نویسنده و مدیر و سردبیر پیشین کانال خبری العرب‌نیوز بود. او همچنین سردبیر روزنامه سعودی الوطن بود و آن را به پایگاه ترقی‌خواهان سعودی تبدیل کرده بود.

خاشقجی در سال ۲۰۱۷ از عربستان مهاجرت کرد. او می‌گفت که حکومت عربستان او را از دسترسی به توئیتر محروم کرده و سپس مقالاتی در انتقاد از رژیم سعودی می‌نوشت. او بخصوص از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و ملک سلمان پادشاه این کشور بود. او همچنین با دخالت عربستان سعودی در یمن مخالفت می‌ورزید.

جمال خاشقجی در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۷) در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگ ترک‌تبار او محمد خاشقجی همسری سعودی اختیار کرده و پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی سعودی بود.

خاشقچی درماجرای مک فارلین-ایران

جمال، برادرزاده عدنان خاشقجی دلال اسلحه و میلیاردر معروف سعودی در(آبان ۱۳۶۵)نوامبر ۱۹۸۶  است‌که در ماجرای تحویل مخفیانه اسحله توسط آمریکا و اسرائیل به ایران(ماجرای مک فارلین) یا ایران کنترا، دست داشت. او همچین پسر دایی دودی فاید معشوق پرنسس دایانا است.

خاشقچی تحصیلکرده امریکابود

جمال خاشقجی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در عربستان گذراند و در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱) از «دانشگاه ایندیانا در آمریکا» در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد.

اولین کاررسانه ای «کتابفروشی»بود

جمال خاشقجی زندگی کاری را از همکاری با یک کتابفروشی معروف در عربستان از سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۱) آغاز کرد و یک سال بعد به همکاری با مطبوعات عربستان پرداخت، و چندی به خبرنگاری برای روزنامه‌ها و مجلات عربی از جمله شرق الاوسط اشتغال داشت.

او تا سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) در کشورهای متعدد خاورمیانه و آفریقا از جمله افعانستان، الجزایر، کویت و سودان به گزارشگری می‌پرداخت و گفته می‌شود که در دوران گزارشگری در افغانستان با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و آمریکا همکاری داشت.

جمال خاشقجی از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ (۱۳۸۱) به سردبیری روزنامه الوطن چاپ سعودی منصوب شد اما بعدتر، به دلیل آنکه اجازه داده بود در روزنامه‌اش مطلبی در انتقاد از ابن تمیمه بنیانگذار وهابیت چاپ شود، به دستور وزارت مطبوعات عربستان از سردبیری الوطن برکنار شد. و از اینجا بود که او در غرب به عنوان فردی آزادی‌خواه و مترقی شهرت یافت.

دیدگاه‌های وهابی‌ها و نظرات اخوان‌المسلمین که گزارش‌هایی در مورد عضویت خاشقجی در آن منتشر شده، از ابتدا با یکدیگر در اختلاف و تعارض بوده‌اند.

خاشقجی بعد از اخراج از الوطن به لندن رفت و به عنوان مشاور امور مطبوعاتی شاهزاده ترکی الفیصل سفیر وقت عربستان در بریتانیا و سپس آمریکا به کار پرداخت.

شاهزاده ترکی الفیصل از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ به مدت ۲۴ سال رئیس استخبارات عربستان سعودی بود و درست ۱۰ روز پیش از حمله به برج‌های بازرگانی نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داده بود.

خاشقجی در سال ۲۰۰۷ بار دیگر به عنوان سردبیر الوطن به کار مشغول شد. اما سه سال بعد چاپ شعری در انتقاد از سلفی‌گری در این روزنامه به استعفای اجباری او منجر شد. او به خارج از عربستان رفت و به عنوان تحلیلگر سیاسی در رسانه‌های ببن‌المللی چون سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و الجزیره شهرت یافت.

خاشقجی در سال ۲۰۱۷ به آمریکا رفت و از سپتامبر ۲۰۱۷ به همکاری با روزنامه واشنیگتن پست پرداخت.

او از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند سعودی بود و در مقالاتش از مسیر جدید سیاست خارجی عربستان سعودی در دوران محمد بن سلمان انتقاد می‌کرد.

او ضمن دفاع از برخی اصلاحات محمد بن سلمان مثل آزاد کردن رانندگی برای زنان، سرکوب رسانه‌ها و منتقدین و بازداشت فعالان زن را محکوم می‌کرد.

خاشقجی با داشتن دو میلیون دنبال‌کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان جهان عرب محسوب می‌شد.

اخبارمحرمانه عربستان درسینه جمال خاشقچی

هفته‌نامه اسپکتیتور چاپ بریتانیا در مطلبی که به تازگی منتشر کرده، پرده از جزئیات مهمی از فعالیت‌های خاشقجی برداشته است؛ از جمله اینکه او در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در افغانستان و سودان با اسامه بن‌لادن رهبر القاعده روابطی دوستانه برقرار کرد.

خاشقچی ازروابط صمیمانه عربستان بابن لادن مطلع بود.بابن لادن مصاحبه کرده بود

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، او در‌آن زمان به خدمت دستگاه اطلاعاتی عربستان که ریاستش با پرنس ترکی بود درآمد، تا بن‌لادن را به آشتی با حکومت سعودی ترغیب کند. او اسامه را در کوه‌های تورا بورا و نیز در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴) در سودان ملاقات کرد و چند مصاحبه نیز با او انجام داد.

خاشقجی تنها فرد خارج از خاندان پادشاهی سعودی بود که از مناسبات نزدیک حکومت سعودی با بن‌لادن تا قبل از حمله به برج‌های بازرگانی آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آگاهی داشت. پس از این حمله، او از بن‌لادن فاصله گرفت.

جان بردلی نویسنده و روزنامه‌نگار و کارشناس جهان عرب که با مطبوعات معتبری چون اکونومیست، نیوزویک، دیلی‌تلگراف و اسپکتیتور همکاری دارد و از نزدیک با جمال خاشقجی نیز همکار بوده، در هفته‌نامه اسپکتیتور نوشته است که تمایلات اسلامگرایانه جمال خاشقجی در زرورقی از آزدایخواهی و دموکراسی‌طلبی پیچیده شده بود.

خاشقجی از دهه ۷۰ به اخوان المسلمین پیوسته بود، با همان هدف این جنبش: زدودن نفوذ غرب از جهان اسلام. تفاوت و اختلاف او با وهابیت در این بود که خاشقجی بنا به روش اخوان‌المسلمین معتقد بود که حکومت اسلامی باید از طریق انتخابات آزاد در تمام خاورمیانه برقرار شود.

جان بردلی می‌‌نویسد توجه تنها به جنبه مردم‌سالاری‌خواهی جمال خاشقی انسان را از فهم درست آنچه در درون دینامیسم قدرت در عربستان سعودی می‌گذرد، دور می‌کند. به اعتقاد جان بردلی خاندان پادشاهی سعودی به صورت مافیایی عمل می‌کند. پیوستن به آن همیشگی است و ترکش می‌تواند موجب مرگ شود و جمال خاشقجی در شبکه چنین خاندانی گیر کرده بود. جان بردلی مرگ خاشقجی را قتلی مافیایی عنوان می‌کند.

به نوشته جان بردلی، خاشقجی به دلیل شخصیت و نفوذش به بزرگترین خطر سیاسی برای شاهزاده بن سلمان در خارج از خاندان پادشاهی سعودی تبدیل شده بود و وخیم‌تر از آن او در خارج از خاندان پادشاهی سعودی تنها کسی بود که از ارتباطات نزدیک حکومت سعودی با اسامه بن‌لادن تا قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آگاه بود. این اطلاعات می‌توانست در صورت بالا گرفتن اختلافات او با خاندان سعودی خطرناک شود.

به نوشته جان بردلی خاشقجی زمانی که مشاور پرنس ترکی در لندن و واشنگتن بود بار دیگر با سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا، عربستان و آمریکا مرتبط شد و به اطلاعات داخلی بسیار گرانبهایی دسترسی داشت.

نشریه اسپکتیتور به نقل از جان بردلی می‌نویسد در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از طرحی فانتزی برای عربستان سعودی به او خبر داده بود. این طرح که جان بردلی آن را مسخره می‌خواند این بود که پادشاهی سعودی برکنار شود و پس از تسلط آمریکا بر نفت سعودی، شورایی از نخبگان عربستان، در مکه، اداره این کشور را در دست گیرد.

این مقام پنتاگون گفته بود که ما در این رابطه با گروهی سه نفره در ارتباط هستیم. یکی از این سه نفر به گفته جان بردلی، جمال خاشقجی بود. جان بردلی می‌گوید هرچند این طرح، طرحی فانتزی بیش نبود ولی نشانگر اهمیت خاشقجی در چشم کسانی بود که نقشه‌های دیگری برای عربستان در سر داشتند.

جان بردلی در اسپکتیور به نقل از یکی از دوستان خاشقجی می‌نویسد چند هفته پیش، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خاشقجی بر اساس سنن قبیله‌ای پیشنهاد آشتی‌کنان و تصدی سمت مشاور خود را داده بود. اما خاشقجی این پیشنهاد را تحت عنوان اصول اخلاقی و مذهبی رد کرد و این شاید آخرین اقدامی بود که سقوط مرگبار او را رقم زد.

بخصوص که خاشقجی در اوائل سال ۲۰۱۸ حزبی سیاسی در آمریکا تشکیل داده بود به اسم «دموکراسی برای جهان عرب، اکنون» که هدفش تأسیس حکومت اسلامی در سراسر منطقه از طریق انتخابات آزاد بود. به نوشته جان بردلی ،کابوس بن سلمان از قدرت‌گیری یک اپوزیسیون اسلامی به رهبری خاشقجی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد. 

گاوشیرده امریگا«لگدزد» وترامپ سر۲راهی

عصر شنبه۲۰ اُکتُبر۲۰۱۸ (۲۸ مهر ۱۳۹۷) به وقت واشنگتن، دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت قتل جمال خاشقجی ناراحت کننده است و اما «عربستان مشتری خوبی است»!

گزارش تصویری سفر سه روزه ترامپ و خانواده‌اش به عربستان سعودی

من ۴۵۰ میلیارد دلار قرار دادبستم، ۱۱۰ میلیارددلار،قراردادهای تسلیحاتی که موجب اشتغال  میلیون امریکایی شده،که نمیخواهم این معامله آسیب ببیند. دونالد ترامپ درجواب منتقدین به فروش تسلیحات به ناقصان حقوق بشر گفت : اگر آمریکا تسلیحات به عربستان نفروشد، آنها از روسیه و چین تجهیزات نظامی تهیه خواهند کرد.

عادل الجبیر(وزیر خارجه عربستان)

دادستان عمومی سعودی در اطلاعیه‌ای که از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد، گفت نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در پی وقوع یک درگیری در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول جان باخته است.

 سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی-بن سلمان

در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که ۵ مقام سعودی برکنار و ۱۸ نفر دیگر نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند. سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی و «ژنرال احمد عسیری» معاون وزارت اطلاعات از مقام‌هایی هستند که برکنار شده‌اند./یکشنبه ۲۹ مهر۱۳۹۷رادیوصدای امریکا

ژنرال احمد عسیری،  افسر ارشد در نیروی هوایی عربستان سعودیدرسال ۱۳۹۶ توسط محمد بن سلمان به عنوان معاون سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی منصوب شد.

روزبعد-یکشنبه

اگرعربستان را تحریم کنیم،بیش ازعربستان،امریکامتضررمی شود

ترامپ در ادامه به دفاع از عربستان سعودی پرداخت و گفت: عربستان سعودی هم‌پیمانی است که نیازمند تایید است و احتمال بی‌گناهی بن سلمان در این پرونده وجود دارد.

ترامپ بار دیگر مخالفت خود را با لغو فروش سلاح به عربستان سعودی در پی قتل خاشقجی ابراز داشت و گفت: طرح تعلیق قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار بیشتر از آنکه به ضرر ریاض باشد به ضرر ما خواهد بود./شبکه خبری روسیا الیوم۲۹ مهر ۱۳۹۷

رقص شمیرترامپ با سران عربستان

اولین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  پس از ورود به کاخ سفید، روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ وارد عربستان سعودی شد

«ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم.  آنها پولدار هستند. و من عاشق پادشاه هستم-ثروت- ملک سلمان.

دونالد ترامپ: بن سلمان شپش دارد

ترامپ:من خطاب به پادشاه عربستان گفتم :ما از شما مراقبت می‌کنیم، شما بدون ما  بیشتر از دو هفته دوام نمی‌آوریدباید بابت نیروهای نظامیتان پول بدهید».

دولت آمریکا روابط نزدیکی با حکومت عربستان دارد و ریاض از مهم‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده در غرب آسیا به‌شمار می‌رود.

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، عربستان نخستین مقصد سفر خارجی او در این مقام بود. در آن زمان وزیر خارجه عربستان گفته بود این سفر به «افزایش همکاری آمریکا با کشورهای عرب و مسلمان در نبرد با تروریسم و افراط گرایی» و «تغییر نگرش در خصوص رابطه آمریکا با کشورهای عرب و جهان اسلام» می‌انجامد./مهر ۱۳۹۷

خاشقچی هم مثل جورج فلوید«نمی توانست نفس بکشد»

قسمتی از فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که به (transcript)ترنسکریپت( متن ترجمه شده،جزئیات) فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست یافته است.

به نوشته سی ان ان، این همان متنی است که سازمان سیا آن را از روی فایل صوتی که مقامات ترکیه آن را ترجمه کرده و در اختیار آمریکا گذاشته‌اند به دست آورده است و در اختیار دیگر مقامات از جمله سناتورهای آمریکایی نیز قرار داده شده است. 

صحنه بازسازی شده-قتل خاشقچی

«نمیتوانم نفس بکشم». این جمله پایانی زندگی جمال خاشقچی بود وقتی که از سوی جوخه ترور در کنسولگری مورد حمله قرار گرفته است. 

منبعی که ترجمه فایل صوتی آخرین لحظات دردناک زنده بودن خاشچقی را به طور کامل دیده و خوانده است،  میگوید که از فایل صوتی کاملا واضح است که صحنه به هیچ وجه تلاش برای بازگرداندن خاشچقی نبوده است بلکه طرحی از پیش آماده شده برای قتل این روزنامه نگار سعودی بوده است

به نوشته شی ان ان، صحنه فجیع از جدال خاشقچی با جوخه مرگ اینگونه است؛

«من نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم»....

بعدبااره بدنش را تکه تکه کردند وبردندبااسیدسوزاندند.(باآمریت ولیعهدعربستان،بن سلمان)

زندگینامه "سردارجنگل"میرزاکوچک خان جنگلی۴۳سال عمر

تولدمیرزا کوچک خان: سال ۱۲۵۷

قیام(آغاز نهضت جنگل): سال ۱۲۹۳

شهادت میرزاکوچک :۱۱ آذر ۱۳۰۰

عمرنهضت جنگل: ۷ سال

زندگینامه میرزاکوچک(سربریده میرزاکوچک)بعداز۲۰سال به تن ملحق شد.

۷سال مبارزه درجنگل 

بدن میرزاکوچک خان+سربریده، بعداز۲۰سال دررشت دفن می شود

خاطرات میرزاکوچک جنگلی پس از ۹۴ سال از زبان فرزندیکی ازیارانش-پریرخ

سر بریده میرزا پس از ۲۰ سال به پدرم تحویل شد.

سروبدن میرزاکوچک خان جنگلی باهم درسلیمانداران دفن می شود

درادامه گزارش"مصاحبه" خواهیدخواند

پریرخ از دکتر حشمت طالقانی (حشمت الاطباء) گفت: متانتش، وفادارییش و نطق آتشین او در هنگامه به دار آویختن در دفاع از نهضت جنگل.


پدراین خانم  (میرزا شعبانعلی جنگلی)از اعضای نوجوان نهضت جنگل بود

دکتر حشمت در همکاری با اهداف نهضت جنگل، به تاسیس مدارس و احداث راه های روستایی می پرداخت، همه جا با کوچک خان همکاری داشته

و در پیکارهای دیلمان، جواهردشت، جواهرده، کاکوو گاوبن شرکت داشت.

پریرخ ادامه می دهد: پس از شهادت میرزا، افرادی بودند که خود را پسر میرزا معرفی می کردند اما افرادی از خاندان میرزا با ارائه مدارک پزشکی ثابت کردند که میرزا در جریان مجروح شدن از ناحیه پا، امکان فرزنددار شدن را برای همیشه از دست داده بود.


میرزا یونس فرزند میرزا بزرگ که بعدها مشهور به میرزاکوچک خان جنگلی شد، در سال 1298 هجری قمری در محله استادسرای رشت و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود. 

جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک خان، بعد از نهضت مشروطه خواهی، یکی از مردمی ترین نهضت های محلی ایران است که خواستار قطع دست بیگانگان از کشور و استقلال و سربلندی ایران بود.

نهضت جنگل اگرچه نتوانست به آرمان های سیاسی خود دست یابد، ولی جنگلی های به جا مانده از این نهضت، منشأ جریان های فرهنگی مهمی در گیلان شدند.
میرزا کوچک جنگلی پس از چندین سال مبارزه و جنگ و گریز علیه نظام مستبد شاهنشاهی، با تعداد اندکی از یاران خود برای جمع آوری قوا به طرف خلخال حرکت کرد که در کوه های تالش در برف و بوران اسیر و به شهادت رسید.
با شهادت میرزاکوچک خان در روز دوشنبه یازدهم آذرماه سال 1300 هجری خورشیدی (سوم ربیع الثانی 1340 ق) نهضت جنگل به نقطه پایان خود رسید.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به کنگره بزرگداشت میرزاکوچک خان جنگلی در سال ۱۳۹۱ ، منشأ حرکت میرزا کوچک خان را یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی دانستند و تاکید کردند:

میرزاکوچک، یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی را در همان محدوده خاص خود - گیلان - ایجاد کرد.

متن پیام مقام معظم رهبری به کنگره بزرگداشت میرزا کوچک خان جنگلی کە از سوی آیت الله قربانی(نماینده -وقت-ولی فقیه دراستان گیلان) قرائت شد، برگرفته از سخنان ایشان در جمع اعضاء ستاد بزرگداشت میرزا است کە در دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۱(٤ محرم ١٤٣٤) بیان کردند.

قضیّه‌ی مرحوم میرزا کوچک جنگلی یک قضیّه‌ی ویژه است؛ اگرچه که در آن دوره‌ی خاص - یعنی در دوره‌ی فاصله‌ی بین مشروطیّت و سرِ کار آمدن رضاخان - حوادث گوناگونی در کشور به‌وجود آمده و هم‌زمان با نهضت جنگل، چند کار بزرگ دیگر هم در گوشه و کنار کشور - مثل مرحوم شیخ محمّد خیابانی در تبریز، یا کلنل محمّدتقی خان پسیان در مشهد - اتّفاق افتاده که اینها همه تقریباً هم‌زمان است، لکن قضیّه‌ی جنگل یک قضیّه‌ی ویژه است. خب ما قضایای تبریز را و حضور مرحوم شیخ محمّد خیابانی و اینها را خوب میدانیم دیگر، هم در تاریخ نوشته شده و هم قضایای خصوصی و اطّلاعات زیادی داریم، امّا آن صبغه‌ی مردمی و نجابتی که در کار مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی هست، در هیچ کدام از این دو سه کار دیگری که هم‌زمان در آن دوره اتّفاق افتاد در سرتاسر ایران، نظیر ندارد. 

میرزاکوچک یک روحانی است، منشأ حرکت میرزا کوچک خان یک منشأ صددرصد دینی و اعتقادی است.

رفتار او هم یک رفتار دینی و اعتقادی است، یعنی انسان مشاهده میکند با اینکه در درون تشکیلات خودشان مخالفینی داشت، بعضی از اقشار گوناگون ممتاز هم با او مخالفت میکردند، امّا مرحوم میرزا کوچک در برخورد با اینها کاملاً حدود شرعی را رعایت میکرده و اهل درگیری با داخل نبوده‌. مثلاً کسانی بودند که‌ مخالفتهای اعتقادی با ایشان داشتند؛ همراهان ایشان - آن افراطی‌ها - میگفتند اینها را بزنیم سرکوب کنیم! میرزا کوچک نمیگذاشته، جلوی اینها را میگرفته و مانع میشده از اینکه این کار را بکنند؛ یعنی رفتار هم یک رفتار دینی است.

و حرکت، یک حرکت صددرصد اسلامی و ایرانی است. خب آن زمان - میدانید دیگر - آن غوغای نهضت مارکسیستی و تشکیل شوروی و هیاهویی که در دنیا و در بین ملّتها راه افتاده بود و جاذبه‌ای که برای بعضی از ملّتها به‌وجود آورده بود، طبعاً یک عده‌ای را مجذوب خودش کرده بود و دوروبری‌های ایشان هم از این طریق به ایشان خیانت کردند؛ لکن این مرد، هم به‌خاطر پایبندی‌اش به اسلامْ جذب تفکّر مارکسیستی نشد و رد کرد به‌طور صریح و قاطع آن نظریّه را - با اینکه جزو نزدیک‌ترین‌هایی که با او از اوّل همراه بودند، گرایش پیدا کردند.

میرزاکوچک خان با اجنبی مخالف بود، استقلال خودرا حفظ کرد. خداوند انشاء الله درجاتش را عالی کند.  البته کتاب دربارهٔ میرزا کوچک بسیار نوشته شده. خوشبختانه اخلاص این مرد سبب شده کە برخلاف دیگر کسانی کە در این صراط های مبارزات وارد شده اند اسمش سر زبانها باشد. همه بشناسند او را،

کتاب دربارهٔ میرزا کوچک بسیار نوشته شده،اماسعی بشود یک کار جامع و دارای نکته های اساسی زندگی او به وجود بیاید. انشاء الله چهره او بیشتر در بین مردم ما، جوانهای ما، شناخته شود.

میرزاکوچک  یک واحد مینیاتوری از نظام اسلامی ، در رشت و همان محدوده -گیلان- به وجود آورد. از شما دوستانی کە در این زمینه کار می کنید متشکریم و می خواهیم کە همکاران دولتی و مسئولان تبلیغاتی با شما همکاری کنند و کمک کنند، انشاالله این کار به بهترین وجهی تمام بشود.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:استعفای آیت الله قربانی و معرفی نماینده ولی فقیه جدیداستان گیلان(آیت الله رسول فلاحتی)

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیزحضورداشت.

بترتیب ازراست::آیت الله احمدمروی(تولیت آستان قدس رضوی)-فلاحتی-رئیس دفتر مقام معظم رهبری(آیت الله محمد محمدی گلپایگانی‌)

 ۱۷ فروردین ۱۳۹۷(١٩رجب ١۴٣٩)اولین نمازجمعه به  امامت آیت الله رسول فلاحتی -درمصلی رشت-اقامه شد.

                                       سر بریده «میرزا کوچک خان»

در آذر ۱۳۰۰ در حالی که میرزا کوچک خان، بسیاری از یاران جنگلی خود را در مسیر از دست داده بود، در کوه‌های تالش گرفتار سرمازدگی شد و به دست یکی از عوامل سالار شجاع کشته و سرش بریده شد.

خالو قربان که روزگاری خود از همرزمان میرزا بود، سر بریده میرزا را برای رضاخان سردار سپه به تهران برد.

با خروج قوای روسیه و انگلیس از گیلان و پیوستن وابسته نظامی شوروی به قوای دولتی ایران و حرکت آن برای سرکوب دولت انقلابی و تسلیم خالو قربان به این قوا، میرزا بار دیگر تنها باقی ماند. روس‌ها نیز براساس توافق با دولت ایران از کمک نظامی به جنگلی‌ها خودداری کردند.

نبرد قوای دولتی با نیروهای اندک جنگل شدت یافت و سرانجام در ۱۲ آبان ۱۳۰۰ رشت به تصرف قوای دولتی درآمد اما میرزا به همراه یاران خود به جنگل پناه برد و مقاومت خود را ادامه داد.

رضا اسکستانی؛ کسی که «سر »میرزاکوچک  را پس از بریدن به «خان تالش» تحویل داد.

زندگینامه میرزاکوچک

یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ در سال ۱۲۵۷ ه.ش. در شهر رشت محله استادسرا در خانواده‌ای متوسط چشم به جهان گشود. وی سنین اوّل عمر را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح آباد شهر رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید. چندی هم در مدرسه محمودیهٔ تهران به همین منظور اقامت  گزید. با این سطح تعلیم می‌توانست یک امام جماعت یا یک مجتهد از کار درآید، امّا حوادث و انقلابات کشور مسیر افکارش را تغییر داد و او را به راهی دیگر کشاند.

میرزاکوچک به روایت آیت الله احسانبخش:

آیت الله صادق احسانبخش:میرزاکوچک درمدرسه حاجی حسن(صالح آباد)بااستادش خلخالی(آیت الله سیدابوالفضی زنجانی(معروف به خلخالی)آشناشد واین آشنایی درافکارش تأثیرگذاشت واورادگرگون کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«آیت الله سید ابوالفضل موسوی زنجانی»  متولد ۱۲۷۹ شمسی در زنجان است، پدرش سید محمد موسوی زنجانی از مجتهدان و مدرسان حوزه علمیه زنجان بود. سید ابوالفضل در سال ۱۳۰۷ شمسی برای تکمیل تحصیلاتش به نجف رفت. در آن شهر، در درس میرزای نائینی، سید محمد حسین نجفی اصفهانی و سید ابوالحسن اصفهانی شرکت می‌کردو در سال ۱۳۱۱  به ایران بازگشت، با تأسیس حوزه علمیه قم در سال ۱۳۱۲ به این شهر رفت و در آنجا مشغول تدریس شد.

«آیت الله سید ابوالفضل زنجانی»(پدرِآیت‌الله سید محمدمهدى موسوى خلخالى-رشتی) در سال ۱۳۴۸ همراه با علامه طباطبایی و آیت‌الله مرتضی مطهری برای کمک به مردم فلسطین وارد عرصه شد و اعلامیه داد. مطهری به مقام علمی سید ابوالفضل زنجانی احترام فراوانی می‌گذاشت و درباره او گفته بود: «من حاج سید ابوالفضل را در تفسیر نه تنها از علامه طباطبایی پایین‌تر نمی‌بینم؛ بلکه در برخی جهات، بالا‌تر می‌دانم.» ، هاشمی رفسنجانی درباره ایشان گفت:، آیت‌‎الله خمینی در مقام مشورت، چند نفر را در تهران برای همکاری معرفی می‌کند که یکی از آن‌ها آقا سیدابوالفضل موسوی زنجانی بود.

البته آیت الله سیدابوالفضل موسوی زنجانی دراواخرعمر مقداری با رهبری انقلاب زاویه پیداکرد!سرانجام  در چهارم مرداد ۱۳۷۱ درکرج درگذشت.

میرزا دارای دو خواهر و دو برادر، یکی بزرگ‌تر از خود بنام محمّدعلی و دیگری کوچک‌تر بنام رحیم، بود، که هر دو نفر بعد از میرزا وفات یافته‌اند. بنا به روایات او مردی خوش هیکل، قوی بنیه، زاغ چشم و دارای سیمائی متبسم و بازوانی ورزیده بود. طرفداران او می‌گویند از نظر اجتماعی مردی با ادب، متواضع، خوش برخورد، مومن به اصول اخلاقی، آدمی صریح اللهجه و طرفدار عدل و آزادی، حامی مظلومان و اهل ورزش بود و از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری می‌کرد. میرزا در سنین آخر عمرش همسری برگزید.

میرزادر«انقلاب مشروطیت» هم تأثیرگذاربود

میرزا در واقعه مشروطیت به انقلابیون پیوست و در فتح قزوین شرکت نمود. او رهبر جنبش جنگل بود که بتاریخ ۱۲۹۳ه.ش. شروع به مبارزه مسلحانه بر ضد ارتش خارجی داخل خاک ایران و بریگاد قزاق، که زیر دست افسران روسیتعلیم و تربیت شده بودند، زد. تعداد زیادی از انقلابیون جنگل هم در درگیریهای مسلحانه با لشکران انگلیس، روسیه و ارتش سلطنتی قاجار کشته شدند.

مؤلف کتاب سردارجنگل-ابراهیم فخرایی

جنگلی‌ها هدف خود را "اخراج نیروهای بیگانه، رفع بی عدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی" اعلام می‌کردند. در همین راستا در روز یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب سرخ ایران و الغاء اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران را اعلام نمودند و  یکروز بعد کمیته انقلاب هیئت دولت جمهوری را معرفی کرده، که میرزا عنوان سرکمیسر و کمیسر جنگ را داشت.

حرکت میرزابه"صومعه سرا"دراعتراض  به روسها

امّا هنوز دولت تازه انقلابی سامان نگرفته بود که با حمایت بلشویک‌های روس اغتشاش انقلابیهای سرخ طرفدار شوروی آغاز گردید که نهایت جمعه ۱۸ تیر ۱۲۹۹ میرزا به عنوان اعتراض از رشت به صومعه سرا (پایگاه نظامی  جنگلی هادرگوراب زرمیخ ومرکزدرمانی  آنها درکسما بود)رفت و قبل از حرکت دو نفر نماینده با نامه مفصلی برای لنین به مسکو فرستاد که در آن ذکر شده بود: 

«در موقع، خود به نمایندگان روسیه اظهار  کردم که ملّت ایران حاضر نیست پروگرام بلشویکها را قبول کند».

میرزا وسط اسماعیل جنگلی وسیدحبیب اله مدنی

نهضت جنگل درکسماچاپخانه داشتند،روزنامه منتشرمی کردند.

مدیرمسئول:میرزاحسین کسمایی و غلامحسین نویدی.

میرزاکوچک خان(قبل ازقیام نهضت جنگل)درواقعه مشروطیت بامبارزین همکاری داشته است وهمچنین درسرکوبی شاهسونهایی که دست به شورش زده بودند.

قتل ناخواسته یک «مفلس» بدست یک قهرمان ملی

دریک حادثه ای -وقتی میرزادرتهران بود،ازدست یک  گدایی سمجی عصبانی می شود وبایک گوشمالی میرزامی میرد،کسی هم شاهدماجرانبوده واما میرزاخودش راپاسگاه معرفی می کند،فرمانده پاسگاه متحیرومتجب بود ازاین اتفاق نادر که یک قاتل باپای خودش به محکمه بیایید.

«سیلی میرزاکوچک» و «مُشت حضرت موسی»

 وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَىٰ حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَـٰذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَـٰذَا مِنْ عَدُوِّهِ ۖ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَى الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَىٰ فَقَضَىٰ عَلَیْهِ ۖ قَالَ هَـٰذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ ۖ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ ﴿١٥قصص﴾ 

میرزاکوچک درباره آن اتفاق تعریف می کند:پس از مرگ گدابا همۀ پررویی هایش متاثر شدم و چون عمل خودم را مستحق مجازات می دانستم، بی معطلی در شهربانی حاضر و خودم را با شرح ماجرا معرفی کردم. رییس کل شهربانی (یفرم خان) بود. ما از جبهۀ آذزبایجان با هم آشنا بودیم و این آشنایی در طول مدت وقایع مشروطیت به دوستی و صمیمیت فیمبابین مبدل شد و این دوستی هم تا همین زمان ادامه داشت. یفرم خان از این که با پای خودم به شهربانی آمدم و خود را عنوان قاتل معرفی کردم، بسیار تعجب کرد، ولی با همۀ وجود موّدت فیما بین چاره یی جز توقیفم نداشت. لذا مدت های مدید برای همین ارتکاب قتل در زندان ماندم، اما از احترامات و محبت های رییس شهربانی که از هویت و سوابقم کاملا اطلاع داشت، برخوردار بودم تا این که اوضاع کشور تغییر کرد و به موازات آن، مدعیان خصوصی (بستگان مرد گدا) هم رضایت دادند و من آزاد شدم./پایان اظهارات میرزا

یپرم(بفرم) متولد ۱۲۴۴شمسی ، گنجه- آذربایجان. در فاصله سال‌های ۱۲۶۶ تا ۱۲۶۸ شمسی عضو گروه فدائیان ارمنستان جوان بود. چون دولت روسیه قصد دستگیری مخالفان را داشت، یپرم با گروهی از ارامنه به عثمانی پناهنده شود اما به دست مرزداران روسیه گرفتار شد.

پس از دو سال بلاتکلیفی در زندان تفلیس، دادگاه روسیه تزاری یپرم و یارانش را به ۲۴ سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرد و همگی را به یک اردوگاه کار اجباری (ساخالین ) سیبری فرستاد. یپرم پس از سه سال که در تبعید، به اتفاق سه نفر از تبعیدیان از سیبری فرار کرد و از مرز روسیه  به ژاپن رفت وبعدبه ایران برگشت.

«یپرم خان ارمنی» در سال ۱۲۷۹ شمسی در گیلان رئیس اداره راه‌گیلان شد،درمدتمسئولیتش در رشت کوره آجرپزی راه انداخت ، در این دوران بود که گروهی از قفقازیان و ارمنیان مبارزبه عنوان کارگر به رشت آمده و در آنجا مشغول به کار شدند. این کارگر‌ها بعد‌ها گروه مجاهدین فدایی ارمنی را شکل دادند که فرمانده شان یپرم‌خان بود،اینمجاهدین در سال ۱۲۸۸ شمسی همراه با سپهدار تنکابنی از رشت راهی تهران شدندودردفع متجاوزان درچندین جنگ شرکت داشتند.
«یپرم‌خان»در فتح تهران و خلع محمدعلی شاه قاجار از سلطنت  نقشی اساسی  داشت،دراین سال بود که وی ازطرف مجاهدین به ریاست شهربانی کل (نظمیه) پایتخت منصوب شد وبا ۵۰ نفر از مجاهدان به همراه ۲۰۰ نفر بختیاری به فرماندهی «جعفرقلی‌خان» سردار بهادر، که بعدا «ملقب به سردار اسعد» شد، و با کمک عده‌ای قزاق برای دفع یاغیان آذربایجان فرستاده شدند.
این درگیری با پیروزی یپرم‌خان و همراهانش به پایان رسید تا رحیم‌خان سردار نصرت چلپیانلو که مهم‌ترین سرکرده یاغیان بود به روسیه فرار کرده و پناهنده شود. مخبرالسلطنه هدایت که در این هنگام والی آذربایجان بود.
محمدعلی شاه از ایران گریخته بود، اما ساکت ننشست، در سال ۱۲۹۰شمسی مبارزه خودراآغاز کرد،جنگ‌هایی میان قوای هوادار محمدعلی شاه و نیروهای دولتی (مشروطه‌خواهان) صورت گرفت. فرمانده نیروی دولتی «یپرم‌خان» بود و توانست در نزدیکی ورامین قوای طرفدار محمدعلی شاه به فرماندهی «ارشدالدوله» را شکست دهد وفرمانده شان را بقتل برساند.

البته یپرم‌خان  در واقعه «پارک اتابک» که به کشته شدن عده زیادی از مجاهدین و ستارخان سردار ملی انجامید، فرماندهی قوای دولتی را عهده‌دار بود.
سرانجام در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۱۲۹۱ شمسی  در جریان یکی از جنگ‌های دوران مشروطه، یپرم‌خان و همراهانش به هنگام عزیمت از همدان به کرمانشاه، به قلعه شورجه که اهالی آن با سالارالدوله همراهی کرده بودند، یورش بردند که در این درگیری یپرم خان۴۸ ساله پرونده اش مختومه شد.

مؤلف کتاب«سردارجنگل»می نویسد:علت بلندکردن ریش جنگلی ها:آنهاهم قسم شده بودند که تانیروهای بیگانه راازکشورخارج نکنند،صورت خودرااصلاح نکنند.

اعضای شورای انقلاب جنگل:علاوه برمیرزا

۱-میرصالح مظفرزاده،۲-کامران آقایف،۳-حسن آلیانی،۴-گاوک آلمانی،۵-شاپور

اسامی شخصیتها وعلمایی که با نهضت جنگل همکاری داشتند:

نشسته ازراست:حاج ابوالحسن حاج علیشاهی،کاظم خان مژدهی،سیدجلال تولمی

صف ایستاده ازراست:خالوقربان هرسینی،حاج علی خان طاهری،حجت الاسلام رفیع،حسام الاسلام دانش،حاج شیخ حسین لاکانی،محسن صدر،حاجی بحرالعلوم،حاج شیخ حسنی،حاجی میرزاابوالحسن شریعتمدار،میرزاکوچک خان،میرزااحمدخان آذری،حاجی میرزااحمد،دکترابوالحسن خان فربد،حسن آلیانی،مجدالسلطنه محمودی،سیدآقایی عطار/قسمتی ازعکس حذف شده

شهادت میرزاکوچک خان

قوای دولت همه جا در کمین میرزا بود و راه‌ها را زیر نظر داشت و از آنجا که مذاکرات صلح با جنگلی‌ها به نتیجه نرسید نیروهای دولتی به تعقیب جنگلی‌ها پرداختند. برخی از نیروها متفرق، تسلیم و تعدادی نیز کشته شدند و میرزا به همراه یار وفادار خود «‌گائوک» که توسط گروه‌های سرباز تحت تعقیب بودند به هنگام فرار گرفتار برف و طوفان و سرمای سخت شده و در گردنه «گیلوان»خلخال از پای درآمدند.

روستای «گیلوان» از توابع بخش شاهرود «شهرستان خلخال» در ‏۶۵‏ کیلومتری جنوب شرقی خلخال و ۴۵ کیلومتری رشت قرار دارد

«سربریده» رهبرنهضت جنگل

فردی به نام «‌کَرَم‌» که از خلخال عازم گیلان بود «میرزاکوچک» و همراهش را در آخرین لحظات زندگی در بین توده‌های «برف» پیدا کرد و کرم که میرزا را شناخته بود با سرعت به «خانقاه» نزدیک‌ترین دهکده رفت و با کمک مردم اجساد بی‌جان «میرزاکوچک» و« گائوک»(فردریش گائوک)اسم دیگرش«هوشنگ» را به دهکده حمل کردند.

«سالار شجاع» برادر «امیر مقتدر تالش» با اطلاع از وضعیت میرزا به همراه چند نفر از سواران مسلح به خانقاه رفت و در برابر دیدگان اشک‌آلود روستائیان به «‌رضا اسکستانی‌» یکی ازنیروهایش دستور داد تا «سر میرزا» را از «بدن »نیمه جان(علائم حیاتی داشت)جدا کند،جسد بدون سر در گورستان دهکده خانقاه به خاک سپرد. 

 «رضا اسکستانی» کسی که سر میرزا را پس از بریدن به خان تالش تحویل داد

سر  سردار جنگل توسط «سالارشجاع » برای خوش خدمتی وگرفتن هدایا،سر  سردار جنگل  به رشت منتقل می کند.

«سر میرزا کوچک خان» را در کنار سربازخانه(ژاندارمری) به مدت چند روز به معرض تماشای اهالی قرار دادند.

و «خالو قربان»نیزهوس گرفتن مژدگانی می کند، «سربریده میرزاکوچک» را  به رضاخان(سردار سپه) هدیه داد.

«رضاخان» دستور داد تا «سربریده »میرزا در گورستان حسن‌آباد دفن شود و پس از مدتی «‌کاس‌آقا حسام »(کاس آقاخیاط) دوست صمیمی و یار قدیمی میرزا مخفیانه سر میرزا را از گورکن گرفته و به رشت آورد و در محله سلیمانداراب رشت دفن کرد.

سربریده میرزابعداز۲۰سال به بدنش ملحق شد

«سر بریده » میرزا کوچک خان جنگلی را مدت ها در کنار سربازخانه به نمایش گذاشتند. سپس خالو قربان سر بریده را به رسم هدیه به تهران نزد رضا خان برد.

به دستور سردار سپه، سر میرزا را در قبرستان چهار راه «حسن آباد» تهران که اکنون محل آتش نشانی است دفن کردند. 

یکی از دوستان میرزا مخفیانه(مشت کاس آقا) سر میرزا را از گورکن گرفته و به رشت آورد

 و در سلیمان داراب رشت به خاک سپرد. پس از شهریور ۱۳۲۰ آزایخواهان گیلان محرمانه جسد(تن) میرزا را از خانقاه(تالش) به رشت آورده در کنار«سر بریده »میرزا مدفون می کنند.

مردی که با استعمار شرق و غرب مبارزه کرد تا ایران زیر بار سلطه هیچ اجنبی‌ای نباشد.

لشکر۳۰۰۰نفری میرزاکوچک خان جنگلی

                                                   روشی که «فیدل‌ کاسترو» از میرزا کوچک خان آموخت

۹۶ سال قبل در چنین روزی در گردنه‌های برفگیر تالش منطقه، سرش را از بدنش جدا کردند تا نام میرزا کوچک خان جنگلی برای همیشه در تاریخ ایران زنده بماند؛ مردی که با استعمار شرق و غرب مبارزه کرد تا ایران زیر بار سلطه هیچ اجنبی‌ای نباشد.

خسرو معتضد( کارشناس تاریخ ):درمصاحبه باجام جم

چه ویژگی‌‌هایی باعث شده تا میرزا کوچک‌خان جنگلی به یکی از شخصیت‌های مطرح معاصر تبدیل شود؟

میرزا کوچک خان شخصیتی به معنای واقعی کلمه میهن‌دوست و مذهبی بود. روی مذهبی بودن وی تاکید می‌کنم، چون برخی به ناروا می‌گویند او کمونیست بوده، اما میرزا کوچک خان هرگز تفکر و گرایش کمونیستی نداشته است،

کمونیست‌هایی آلمان شرقی خیلی تلاش کردندکه میرزاکوچک راغیرمذهبی معرفی کنند، حدود ۵۰ مقاله نوشته‌اند که میرزا کمونیست است،که ادعای آنها، کذب است.

برخی نویسنده‌های چپگرای وطنی هم تلاش کرده‌اند او را به خود پیوند بزنند، درحالیکه طبق اسنادی که موجود است، «میرزا هیچ‌وقت گرایش‌های چپ نداشته است. او همچون «شهید مدرس» وطن دوستِ دینی بود».

میرزا در مقابل انگلستان، روسیه تزاری، کمونیست‌ها و دولت مرکزی که در تهران بود، ایستادگی کرد .

علت محبوبیت میرزاکوچک خان؟

چون میرزا جانش رادرحمایت ازمردم ودفاع ازوطن فدا‌کرد. روس‌ها که به ایران آمدند، بازار قزوین و اردبیل را آتش زدند و مزاحم جان، مال و ناموس مردم می‌شدند و میرزا با ۳۰۰۰نفرنیروهای مسلحی که داشت  با آنها مبارزه جانانه ای کرد.

میرزا مقابل قرارداداستعماری وثوق‌الدوله ایستاد و همیشه از منافع ملی دفاع کرد برای همین بین مردم محبوبیت ویژه‌ای داشت.

دو کتاب درباره میرزا و اقداماتش سندیت درستی دارد؛ یکی کتاب اسناد دولتی ایران و دیگری کتابی است که انگلیس‌ها نوشته‌اند. سرکنسولگری انگلیس در رشت، گزارش‌های روزانه‌ای نوشته که در آنها بدرستی میرزا را توصیف کرده است.

الگوگیری «فیدل کاسترو» از میرزاکوچک خان

میرزا آزادیخواهی بود که به هیچ کشوری وابسته نبود نه به روسیه تزاری و نه انگلیس، هر چند این دو به میرزا پیشنهادهای خیلی وسوسه‌انگیزی هم می‌دادند که از مبارزه دست بردارد اما مبارزانی مثل ستارخان، باقرخان و میرزا کوچک خان به هیچ عنوان از مبارزه دست برنمی‌دارند و امتیازات کشورهای بیگانه را قبول نمی‌کنند.

میرزا متدین و نماز خوان بود و به مبارزه مسلحانه از نوع پیشرفته و نظام‌مند اعتقاد داشت. آن زمان برای نیروهایش لباس‌هایی را به خیاطان تهران سفارش داد که به «لباس ناپلئونی »معروف بودند،

وقتی فیدل شرمنده سید شد/ کاسترو به آیت‌الله خامنه‌ای:چرا به جای دست راست با دست چپ، دست دادید؟

میرزا و سربازانش هم‌پیمان شدند تا آزادی ایران از دست نیروهای اجنبی، ریش و موی خود را کوتاه نکنند! برای همین ظاهر آنها متحدالشکل شد!‌ روشی که ۳۰سال بعد «فیدل کاسترو» و نیروهایش هم از آن استفاده کردند.

میرزا کوچک خان، از نظر اخلاقی آدم شریف و پاکی بود. او به مشروب لب نمی‌زد و به همین دلیل با یکی از یاران نزدیکش به نام احسان‌‌الله خان دوستدار، دچار مشکل شد، چون او هم مشروب می‌خورد و هم تریاک می‌کشید!

« میرزاکوچک» پیشنهادروس راردکرد

روس‌ها بارها به میرزا پیشنهاد کردند به این کشور برود و با امتیازات خوبی که‌ به او می‌دهند، زندگی کند اما او هرگز هویت خود را نادیده نگرفت و تا پای جان مبارزه کرد. خارجی‌ها در کتاب‌هایی که درباره میرزا نوشته‌اند از او به عنوان ایرانی و انقلابی شرافتمند یاد کرده‌اند که یکی از آنها ژنرال دنسترویل انگلیسی بوده که گفته است او از ناموس، جان و مال مردم ایران دفاع می‌کرد./آذر ۱۳۹۶تابناک بنقل ازجام جم.بااندکی اصلاحات

توضیح نگارنده-پیراسته فر:فیدل کاسترو متولد۱۹۲۶میلادی(۱۳۰۵شمسی) ازسال ۱۹۵۶میلادی(۱۳۳۵شمسی)مبارزات خودرا با گروهی ۸۱ نفره آغازکرد،از ۱۹۵۹ تا ۱۹۷۶ میلادی به عنوان نخست‌وزیر کوبا و از از ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ میلادی به‌عنوان رییس‌جمهور-رهبر-کشورکوبابود ودر۶ آذر ۱۳۹۵درگذشت.

تسلیم شدن حاج احمدکسمایی:

حاج احمدتحت تأثیر حاج بحرالعلوم رفیع (ازحامیان وثوق الدوله)قرارگرفت،برادرش که مناصبی داشت رابه نزدنخست وزیرمی فرستد واعلام میکند باهمه نیروهای تحت امرش وخانواده اش آماده تسلیمیم.

وقتی میرزا این خیانت رادید،دستورترک فومنات رابه نیروهایش داد،راهی پادگان لاهیجان شدند که به فرماندهی دکترحشمت اداره می شد.

پادگان نظامی نهضت جنگل-لاهیجان

درحالی که نیروهای دولتی اززمین وهوادرتعقیب جنگلی هابودند وجنگلی ها هم بارسیدن (ازبیراهه ها)به لاهیجان ریسیدهبودند که نفس راحتی بکشند،خبرناراحت کننده به میرزارسید!

خبراین بود که دکترحشمت هم اعلام خستگی کرده،گفته که تاکی بایددرجنگلهاآواره شویم! واعلام آمادگی برای تسلیم شدن به دولتیان کرده بود.

شیخ عبدالسلام عرب

وتأسفباراین بودکه با کلیه قشون(۲۷۰نفر)دربینشان،شیخ عبدالسلام عرب هم بود!

یک اختلاس کلان درنهضت جنگل:

رضاافشارمسئولی مالی نهضت جنگل حدودهشتصدوچهل هزارریال ازاعانات جنگلی هارا بجیب زد وفرارکرد.

لازم به توضیح است که این اختلاس درسالهای میانی فعالیتهای جنگل بوده،نه درسال آخر،چراکه یکی ازازهم پاشیدگیهای این نهضت،فقدان منابع مالی بوده،همه پولی که درجیب میرزابود(زمان شهادت)یک قران بود.

پادگان مرکزی(فرماندهی) نهضت جنگل-گوراب زرمیخ

توضیح نگارنده-پیراسته فر:فخرایی می نویسد:وقتی میرزاکوچک، خبرتسلیم شدن دکترحشمت راشنید«آیه استرجاع رابرزبان جاری کرد(إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ )واما علت نگرانی میرزا ازسرنوشت نافرجامش بود،

چون اوفرماندهان وسران نهضتش رابخوبی می شناخت،می دانست که انصراف دکترحشمت بنه بخاطر خباثت وخیانت است،وهمینطورهم شد،چراکه دکترحشمت هیچگونه همگاری درافشای اسرارنهضت بروزنداد واورا باسیلی وشکنجه خواستند،اعتراف بگیرند که موفق نشدند

ووقتی وثوق الدوله  این خبرراشنید دستورحکم اعدامش راصادرکرد.

به تعبیرساده تر بایدگفته شود:دکترحشمت به رهبرنهضت(میرزاکوچک خان)خیانت نکرد،بادشمن همنوانشد،قط میخواست ازمبارزات کناره گیری کند وبه کاروشغلش بپردازد.

واما «حاج احمدکسمایی »جاه طلب بود،تسلیم شدنش بخاطر مقام وموقعیت بود،به میرزامعترض بود که چرامرکزفرماندهی کل نهضت رادرگوراب زرمیخ متمرکزکرده اید وچراکسمانباشد.

خائن دیگربه دشمن پناهنده شد

خالوقربان،باهمراه«حاج محمدجعفرکنگاوری»،مستقیماً به نزدسردارسپه رفت وسلاح خودراتحویل وزیرجنگ داد واماسردارسپه، بجای خلع سلاح به درجه ترفیع داد-نمک گیرش کرد-وبهمراهی همین خائن (بانیروهاییش)به رشت آمدند ونیروهای جنگلی رلاتارومارکردند.

البته یکی دیگرازفرماندهان جنگل(سیرجلال چمنی)هم به دشمن پناهنده شد،دلیل جدایی این فرمانده،پول کلانی ازمیرزامیخواست که جواب منفی بود.

این اوضاع کارابرمیرزا ویاران وفادارش سخت کرد،حتی آذوقه نداشتند«سدجوع »کنند.

کودتاعلیه میرزاکوچک خان

در تاریخ شنبه ۹ مرداد ۱۲۹۹ طرفداران شوروی با رهبری و حمایت فرمانده قوای مسلح شوروی و مدیر بخش سیاسی  و امنیت نظامی آن در رشت بر ضد میرزا کودتا کردند. خیلی ازطرفداران میرزا دستگیر و بازداشت شدند.  دولت جدیدی اعلام وجودکردندکه احسان الله خان -سسرکمیسر و سید جعفر جوادزادهکمیسر خارجه و  سید جعفر پیشه‌وری  کمیسر داخله شد.

اختلافات، بگیر و ببندها بالا گرفت و قوای جنگل تضعیف گردید. بفرمان احمدشاه قاجار قوای دولتی بریگاد قزاق به سرکردگی سردار سپه برای سرکوبی قوای سرخ وارد رشت گردید که چندین برخورد  جنگی بین دو قوای بوجود آمد که گاه نیروهای دولتی پیشروی و گاه عقب نشینی می‌کردند. در نهایت با مذاکرات پشت پرده قوای سرخ خاک رشت و بندر انزلی را ترک نمودند. 

اسامی-۶نفرایستاده(ازسمت راست -کربلایی حسن۲-سیف الله زاده۳-سعدلله درویش۴-اسماعیل جنگلی۵-میرصالح مظفرزاده۶-محرم بابایف

ردیف وسط-نشسته ها-ازسمت راست:نفراول گائوک(هوشنگ)نفردوم؟-نفرسوم میرزاکوچک-

دونفرلم داده سمت راستی(خالومراد بزرگ)سمت چپ آقای خالوقنبر می باشد

قزاق‌ها که بسرکردگی سردارسپه سعی به مذاکره با میرزا، قانع نمودن او که به مرکز بیاید و نیایت استقلال طلبان خود را از مرکز شروع نماید. بنا به دلایل عدیدی مذاکرات به شکست انجامید.

 یکی از این دلایل این بود که تعدادی از جنگلی‌ها بمانند دکتر حشمت وبعضی از یارانش قبلاً فریب وعده های  سردارسپه را خورده .تسلیم شده بودند که به هیچیک ازوعده های داده شده نرسیدند،بلکه به دار آویخته  شدند.

در نهایت قوای قزاق از فرصت استفاده و طی شبیخونهای فراوانی، نیروهای جنگل را وادار به عقب نشینی نمودند و بقیه یاران میرزا عده ای  کشته شدند ،عده ای متواری ،بقیه نیز تسلیم شدند.

میرزا باتفاق تنها یار وفادارش، گائوک آلمانی معروف به هوشنگ، جهت رفتن به نزد عظمت خانم فولادلو، که همیشه از میرزا حمایت می‌کرد، به طرف کوه‌های خلخال حرکت کردند ولی گرفتار برف وبوران و طوفان شدند و سرانجام  در ۱۱ آذر ۱۳۰۰، هنگامی که میرزا کوچک یاروفادارش"هوشنگ "را به کول گرفته بود، سرمای سخت توان ادامه مسبرازآنهاگرفت وجان به جان آفرین تسلیم کردند.

کرم نام کرد (مکری) که از خلخال عازم گیلان بود این دو نفر را در میان برفها دید و شناخت. خیلی تلاش کرد، با دادن ماساژ و خوراندن سنجدی که همراه داشت، نجاتشان دهد ولی موفق نشد بسرعت خودرابه  خانقاه رساندکه ازمدم محل که از مریدان میرزابودندکمک بخواهد،اهالی شتابان به محل رسیدند بدنشان یخ زده بود،تنهاکاری که توانستندانجام بدهند تن یخ زده هردو را به روستا"خانقاه" بیاورند.

سر میرزا کوچک راازسرجداکردند

خبر فوت میرزا درروستاپیچیدو محمدخان سالارشجاع برادر امیر مقتدر طالش که از بدخواهان میرزا بود مطلع شد، با عدّه‌ای تفگچی به خانقاه رفت و روستاییان که درتداراک تدفین بودندمانع از دفن اجساد شد. سپس بمنظور انتقامجوئی و کینه دیرینه که با جنگلی‌ها داشت دستور داد یکی ازتفنگداران همراه خود(رضا اسکستانی)دستورداد سر  میرزا را از بدنش جدا کند،و سر را نزد برادرش امیر مقتدر در ماسال فرستادو امیرمقتدر نیزبادادن مژدگانی به آورنده ،دستورداد"سر"را به رشت  ببرند و تسلیم فرماندهان نظامی کنند.

پول میرزا-سرمیرزا

در   جیب‌های میرزا  فقط یک سکه نقره یک ریالی یافتند و بعد سر این فرمانده رامدتها (در مجاورت سربازخانه رشت"شالکو" - انبار نفت نوبل-)ژاندارمری سابق  در معرض تماشا ی مردم قرار داده. سپس "خالو قربان "که خودش از یاران سابق میرزا بود و بواسطه همکاری باقوای دولتی وارائه اسرارجنگلیان ، درجه سرهنگی گرفته بود، سر میرزا را  به تهران و تسلیم سردارسپه نمود.

سر میرزا به دستور سردارسپه در گورستان حسن آباد"تهران" دفن کردند . بعد یکی از یاران قدیمی میرزا بنام کاس آقا حسام-سر میرزا را محرمانه از گورکن تحویل و به رشت برده و در محلّی موسوم به سلیمان داراب بخاک سپرد.

بیست(سال سرمیرزابدون جسد"تن"درسلیمانداراب دفن بود

پس از استعفای رضاشاه(در روز ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ رضاشاه  کمتر از یک ماه پس از اشغال ایران توسط قوای روس و انگلیس، از پادشاهی ایران استعفا داد و سلطنت را به پسرش محمدرضا واگذار کرد) آزادیخواهان گیلان  جسد بدون سر میرزا را  از خانقاه طالش به رشت حمل کردند.  در جوار سر دفن کردند 

گزارش روزنامه اطلاعات بعداز ۱۲سال از قتل وقاتلمیرزاکوچک خان

مردی که سر میرزا کوچک‌خان را بریده بود، دستگیر شد

مردی که  ۱۲سال سال پیش سر میرزا کوچک‌خان را بریده و به تهران آورده بود دیروز از طرف ژاندارمری مرکز دستگیر شد.

خبرنگار ما "روزنامه اطلاعات"۲ اردیبهشت ۱۳۴۲برای گفت‌وگو با این مرد به ناحیه یک ژاندارمری رفت و در اطاق آقای سرهنگ منوچهر اسعدی معاون ناحیه یک با این شخص صحبت کرد.

ابتدا خبرنگار ما از آقای سرهنگ اسعدی معاون ناحیه علت دستگیری این مرد را پرسید. معاون ناحیه یک گفت: چند روز پیش ناشناسی تلفنی به تیمسار خسروانی فرمانده ناحیه یک اطلاع داد آقای علی‌اصغر رضایی در خانه‌اش تریاک نگهداری می‌کند(بجرم نگهداری 5کیلوتریاک بازداشت شد)

علی‌اصغر رضایی  ۸۵ سال دارد، او مردی است "بظاهر"مودب و فهمیده و خیلی خوب صحبت می‌کند.

خبرنگار ما از پیرمرد پرسید که آیا کسی در خانه او زندگی می‌کند؟ پیرمرد جواب داد سال‌ها است که خودم تنها زندگی می‌کنم و اگر مایل باشید حاضرم علت تنهایی خودم را برایتان شرح بدهم.

علی‌اصغر وقتی خبرنگار ما را برای شنیدن ماجرای زندگی‌اش آماده دید شروع به صحبت کرد و گفت: ۶۵ سال پیش در آن هنگام که دولت وقت یک افسر اطریشی برای تشکیل صنف توپخانه در ارتش ایران از فرنگ استخدام کرده بود من وارد ارتش شدم و به عنوان وکیل توپخانه مشغول به کار شدم. مدت‌ها در توپخانه مرکز کار می‌کردم، توپ‌های ما آن وقت توپ ورشویی انگلیسی بود و جز در ماه رمضان موقع افطار و سحر به صدا در نمی‌آمد.

ولی در زمان محمدعلی شاه یک بار ما دست به کار شدیم و به فرمان او مجلس را به توپ بستیم و از آن وقت مجاهدین مخالف ما توپچی‌ها شدند ولی در هر حال از ما می‌ترسیدند.

سر میرزا کوچک‌خان را آوردم

از این ماجرا چند سال گذشت که یک روز خبر آوردند اسمعیل آقاسمیتقو و میرزا کوچک‌خان جنگلی یاغی شده‌اند. دولت ما را مامور سرکوبی میرزا کوچک‌خان کرد، ما توپ‌ها را با قاطر به گیلان بردیم، نمی‌دانید چه مرارت‌هایی کشیدیم تا توپ‌ها را روی کوه‌ها نصب کردیم و مراکز هواداران میرزا کوچک‌خان را گلوله‌باران کردیم ولی چون میرزا کوچک‌خان همه‌اش در حال جنگ و گریز بود توپخانه ما کاری از پیش نبرد.

به ناچار با تفنگ به جنگ او رفتیم و در فومنات او را محاصره کردیم و پس از آتش زدن جنگل او را دستگیر کردیم و کشتیم ولی کسی باور نمی‌کرد که ما بتوانیم میرزا کوچک‌خان را بکشیم.

در نتیجه من شبانه سر میرزا کوچک‌خان را از تنش جدا کردم و آن را به ترک اسبم بستم، ابتدا به رشت رفتم و سر میرزا کوچک‌خان را به معرض نمایش گذاشتم و سپس آن را به تهران آوردم. میرزا کوچک‌خان ریشی بلند و سری طاس و مویی بور داشت.

مرخصی"جائزه"خوشگذرانی بخاطرسرمیرزاکوچک

علی‌اصغر گفت: پس از این پیروزی درخشان به من مرخصی دادند. آن روزها تهرانی‌ها برای خوش‌گذرانی به باغ‌های شهریار می‌رفتند من نیز برای استفاده از ایام مرخصی به شهریار رفتم. در آنجا دختر کشاورزی به نام زهرا را دیدم و دیوانه‌وار عاشق او شدم و با هزار زحمت توانستم موافقت بستگان او را جلب کنم و با او ازدواج کنم. در مراسم عروسی ما افراد فوج بهادر، بچه‌های دباغ‌خانه و سرهنگ محمدخان و حسن آقا سرتیپ شرکت داشتند. از عروسی ما چند ماه گذشت و قرار بود مرا فرمانده توپخانه بکنند که ناگهان زنم فوت کرد. پس از مرگ زنم دنیا بر من تیره شد، از ارتش استعفا کردم و از آن تاریخ تاکنون در همین خانه که روزگاری زنم در آن سکونت داشت یکه و تنها زندگی می‌کنم.خبرنگار ما می‌نویسد: علی‌اصغر رضایی امروز به اتهام نگهداری تریاک به دادسرا اعزام شد

                                 

                    جهانگیر سرتیب پورکه بعداً شهرداررشت شد،ازیاران میرزاکوچک بود

جهانگیر(متولد۶آذر۱۲۸۲)،فرزند عزیزا... خان ، مشهور به آقاخان ، که در قشون قزاق ایران سرتیپ دوم و آجودان سلطنتی بود و از نوادگان« امیر هدایت خان»حاکم گیلان « اترخان رشتی»که درسال۱۱۶۴درگیلان حکمرانی داشت وهمان سال هم بقتل رسید«جهانگیر»چون درکودکی پدرش فوت کرد،جهانگیربه «سرتیب پور»(فرزندسرتیب)شناخته می شد.

«جهانگیر سرتیپ پور»نویسند وهنرمند،شاعرونمایشنامه نویس بود، در۱۷سالگی به همراه مرحوم آقا شیخ رضا مقدادی ( خیاط ) به نهضت جنگل پیوست واما این زمان مصادف شدباتهاجم قزاقها،در تاریخ شنبه ۹ مرداد ۱۲۹۹ طرفداران شوروی با رهبری و حمایت فرمانده قوای مسلح شوروی و مدیر بخش سیاسی  و امنیت نظامی آن در رشت بر ضد میرزا کودتا کردند. خیلی ازطرفداران میرزا دستگیر و بازداشت شدند،ازجمله«جهانگیر سرتیپ پور»وحکم اعدامشان صادرشد وامابادخالت آزادیخواهان(مشروطه خواهان رشت)مجبوربه آزادیش شدند.

«جهانگیر سرتیپ پور»در سال ۱۳۴۲ به نمایندگی مردم رشت در مجلس شورای ملی(دوره‌های ۲۱ و ۲۲) برگزیده شد.

از جمله اقدامات سرتیپ پور در این دوران نمایندگی وشهرداری ،تلاش و پیگیری وی برای تأسیس دانشگاه گیلان است، دانشکده کشاورزی،راه اندازی پروژه- راه رشت ـ فومن،میانه،  احداث فرودگاه رشت، تأسیس بانک خون برای بیمارستان پورسینا، توسعه کتابخانه ملی رشت، تأسیس زایشگاه رشت،خرید زمین ناصریه ی رشت برای تأسیس بیمارستان(پورسینا)ازجمله ازاقدامات سرتیب پور(سال۱۳۰۸)می باشد.

«جهانگیر سرتیپ پور»هفتم آذرماه ۱۳۷۱ درسن ۸۹سالگی در تهران درگذشت و در سلیمانداراب درجوارفرمانده اش(میرزاکوچک)به خاک سپرده شد.

قبر «جهانگیر سرتیپ پور»در۱۰قدمی میرزاکوچک واقع است-جهت خلاف قبرابراهیم فخرایی.

                                   ماجرای  آخرین دیدار میرزا کوچک با همسرش                                          

جریان آخرین دیدار میرزا و همسرش را ابراهیم فخرایى در کتاب سردار جنگل، از قول یکى از نزدیکان میرزا که در خانه میرزا حضور داشت این طور روایت می کند:

اوضاع مان از همه جهات مغشوش و نا معلوم است. خطر از همه سو احاطه مان نموده و در معرض طوفان حوادث قرار گرفته ایم. جریانات آینده بقدر کفایت مبهم و تاریک به نظر می رسد و امکان این هست که باز تاریک تر شود و تو گناهی نداری جز اینکه همسر من هستی و سزاوار نیست بی سرپرست و بلاتکلیف بمانی و زندگی ات سیاه و تباه شود یا خدای نکرده در معرض خطر قرار بگیرد. در حقیقت حیف است که هنوز از گلستان زندگی گلی نچیده دچار خزان حوادث شوی و از طراوت و جوانی ات بی بهره بمانی در حالی که (طلاق) حلال همه ی این مشکلات است و تو بعد از طلاق به حکم شرع و عرف مجاز خواهی بود شالوده نوینی را برای زندگی آینده ات بریزی.

همسرش گفت من این پیشنهاد را نمی پذیرم. زیرا مایل نیستم به پیمان شکنی و بی وفائی متهم شوم، قبول این تکلیف در حقیقت به معنی تن در دادن به ملامت ها و سرزنش های مردم است. من اگر این پیشنهاد را بپذیرم مردم به من چه خواهند گفت. آیا نمی گویند هنگام خوشی و اقبال روزگار، با شوهرش انباز بود اما زمان بروز مصیبت ناسازگار گشته است؟

نه نه – تسلیم به چنین امری به من گوارا نیست. من زن بی حقوقی نیستم و تو را هنوز روی پله شهرت و افتخار می بینم. درست است که بین زنان، افراد هوس باز و پیمان شکن نیز یافت می شوند لیکن اکثریت با افراد باگذشت و با حقیقت و با شخصیت است که لوح ضمیرشان از وسوسه های شیطانی پاک و منزه است من که به مراتب از فرزانگی ات آگاهم از آنچه بر من گذشته است تاسفی ندارم و به آنچه به من وارد خواهد شد نیز راضی هستم زیرا به خدای عادل رئوف توکل دارم و همه پستی ها و بلندی ها و تحولات را از سرچشمه مشیت او می نگرم.

من با زندگی ساده و شرافتمند توام با فقر و قناعت خو گرفته ام و چون آمیخته به ریا و تصنع نیست، آن را محبوب و لذت بخش می شمارم و معتقد هستم که بهترین لذات جهان هستی، راحتی روح و آسایش وجدان است.

تو اگر زنده بمانی خدای بزرگ را سپاسگزار خواهم بود از اینکه به کالبدم روح تازه دمیده است و اگر از پای در آئی که طلاق خدایی خود به خود جاری شده است- با این همه محال است به پیوند دیگری در آیم و شخص دیگری را به همسری برگزینم و مطمئن خواهی بود که عهد خود را تا لب گور ادامه خواهم داد { این را گفت و های های گریست و اشک از دیدگانش جاری شد }.

میرزا از این حالت همسرش، سخت منقلب و متاثر گردید و از او پوزش طلبید و شخصیت و نجابتش را ستود و گفت: درس ادب و انسانیت را باید از طبقه شما آموخت زیرا روح و قلبتان از درک حقایق زندگی سرشار است. من زنی به نجابت و سلامت نفس و قدرت فهم و درایت تو کمتر دیده ام با اینکه دهقان زاده ای بیش نیستی معهذا می بینم که در خلال گفته هایت حقایق غیرقابل انکاری نهفته است.

از اینکه وضع مادی ام اجازه نداد که یک زندگی آسوده ای مطابق شانت فراهم کنم شرمنده ام و از اینکه در شدائد روزگار و دشواری های وارده بر من همچون کوه ثابت و پایدار مانده و با این همه، ذره ای از غم خواری و مهر و محبتت نکاست از تو سپاسگذارم . معنی همسر و شریک همین است نه آنچه به دروغ بعضی ها ادعا می کنند، چه بسا زنان محیلی که به غلط و از روی خودستائی متظاهر به صفاتی می شوند که از آنها به کلی عاری اند و چه بسا زنان پارسائی که با داشتن همه ی سجایای اخلاقی ادعائی ندارند و لب از لب نمی گشایند. من تو را به نام یک زن شرافتمند و انسانی که در درجه کمال است می ستایم و از داشتن چون تو همسری که حقایق زندگی را با همان مقدار شعور دهقانی اش درک می کند به خود می بالم. شاید این هم جزء مشیت الهی باشد که امید و آرزوهای چندین ساله ام زیر تلی از حوادث و آلام زندگی مدفون شوند ولی این آخرین کلام را باید بدانی که چون همسرت دزد نبود لاجرم از مال دنیا نیز چیزی نیاندوخت خیلی چیزها درحقم گفته اند اما تو که از همسرت حتی برای روزگار نامعلوم و ابهام آمیز آینده ات کوچکترین ذخیره ای دراختیار نداری بهتر از هرکس دیگر می توانی درباره ام قضاوت کنی من از تو راضی ام که هیچگاه من را مورد مواخذه و سرزنش درباره آن چه نداشته ام قرار نداده ای و از خدای بزرگ خواهانم که از این بزرگواری و کف نفس که مظهر تقوی و فضیلت است از تو راضی باشد.

تنها چیزی که از دارائی دنیا در اختیار دارم یک ساعت طلا است که یادگار هدیه انور پاشا است من اینک آن را به تو می بخشم که هر وقت زنگش به صدا در آمد به خاطرات گذشته رجوع کنی 

***

فرزندان میرزاکوچک

آیامیرزافرزند داشت؟

 غلامرضا فروتن از شاگردان و نزدیکان ابراهیم فخرایی از فردی سخن می گوید که در سال های بعد از انقلاب اسلامی (بهمن 57) در جلسات خانه فخرایی حضور یافته و خود را «فرزند میرزا کوچک خان» معرفی کرده است. در ابتدای امر نگاه ها به سمت او منفی بود، چرا که برخی این موضوع را مطرح کردند که اگر نسبتی بوده چرا این رابطه الان مطرح شده است. اما کم کم مشخص شد که او صادق و صاحب اطلاع است و به دلایلی منزوی شده است. گمان ها بر این بود که شاید او بخواهد از این نسبت استفاده ای سیاسی کند، اما عملا چنین اتفاقی نیافتاد. او وکیل با سابقه ای بود که در تهران به کار وکالت می پرداخت و از این نظر شناخته شده بود. غلامرضا فروتن می گوید: بعد از مطرح شدن نام لشگر آرا و عنوان کردن این موضوع در خانه ابراهیم فخرایی، من با او دوست شدم و مدام به دفتر وکالت و خانه اش رفت و آمد می کردم. می خواستم بدانم این موضوع تا چه اندازه صحت دارد. آقای فخرایی می گفتند اگر ایشان اسنادی دارند، شما از ایشان بگیرید. نگاه فخرایی به ایشان مثبت بود و می گفتند چهره، چشم، قد و هیکل او هم به میرزا شبیه است. من در خانه اش با مرد مومن و نمازخوانی روبرو شدم. در آنجا عکسی از میرزا کوچک را بر دیوار زده بود. دو فرزندش در فرانسه درس می خواندند و خودش هم تحصیلکرده حقوق بود. مرد محترمی بود و حساب شده حرف می زد. نام او چنانکه خودش عنوان می کرد «کوچک» و شهرتی که بعدها برایش انتخاب شد«لشگرآرا» بود./سردارجنگل-فخرایی

واما

پریرخ جنگلی ( فرزند میرزا شعبانعلی جنگلی متولد 1312): پس از شهادت میرزا، افرادی بودند که خود را پسر میرزا معرفی می کردند اما افرادی از خاندان میرزا با ارائه مدارک پزشکی ثابت کردند که میرزا در جریان مجروح شدن از ناحیه پا، امکان فرزنددار شدن را برای همیشه از دست داده بود.
پریرخ  از  بازماندگان خاندان سردار جنگل است که سال(آذرماه1394)بمناسبت94 پاسداشت سالروز شهادت میرزا کوچک خان به رشت سفر کرده و در آرامگاه او واقع در سلیمانداراب حاضر شد،این مطلب راگفت

پریرخ می گوید: پدرم از اعضای نوجوان نهضت جنگل بود ، سر بریده میرزا پس از 20 سال به پدرم تحویل دادند
وی ادامه می دهد: میرزا شعبانعلی سر بریده میرزا را که تحویل گرفت، در پی بدن میرزا کوچک خان به ماسوله رفت که توسط نامزد میرزا در اطراف ماسوله به امانت، به خاک سپرده شده بود.
پدر، با اجازه نامزد میرزا پیکر کوچک جنگلی را نیز دریافت می کند و سر و پیکر میرزا را به سلیمانداراب رشت منتقل کرده و در آرامگاه خانوادگی به خاک می سپرد.
پریرخ بنفل از پدر می گوید: پس از شهادت میرزا، یاران او از بیم ظلم دشمن پنهان بودند و پدر به همراه برخی اعضا در بام خانه ها آواره بود و از فرط گرسنگی از سیر و پیازی که در آن زمان بر بام ها نگهداری می شد، تغذیه می کردند./مصاحبه باایرنا

***

میرزا کوچک خان"شاه"بود،اگرباانگلیس همکاری می کرد.

دولت انگلیس قبل ازرضاخان بدنبال میرزاکوچک خان جنگلی بودند تا وی را به حکومت برسانند واما میرزا این پیشنهادرا نپذیرفت.

آیت الله بهجت می گوید:
از عکاسی خواننده های طاغوت تا عکاسی در بیت امام خمینی(ره)

 برای امام خمینی تعریف کردم که ازیک شخصی که درآن جلسه بود درجلسه ای که سفیرانگلیس نزدمیرزاکوچک خان بوده ومی خواسته میرزا باآنهاهمکاری کندتااورابه حکومت برسانند.

میرزا درجواب می گوید:حکومتی که شالوده اش راشمابریزید،پایدارنمی ماند.

آقای بهجت می گویدوقتی این مطلب راامام خمینی شنید،خیلی خوشش آمد.

سفیرانگلیس  می گوید:ماطمع ارضی درکشورشمانداریم،ولی طمع به منافع داریم ، و می گویداگرتو قبول نکنی یک رذلی را "رضاخان"برشمامسلط می کنیم

وبااین وجود،سفیر ناامیدنمی شود،به میرزا دوهفته فرصت می دهد که فکرهایتان رابکنید وخبرم کنید

ومی گوید که من دراین مدت درکرمانشاه،،بصره وهندوستان"کلکته" هستم،اگرجواب مثبت بدهیدماکاررابدست شمامی هیم

آیت الله بهجت می گوید،بعداز اینکه میرزا دست رد به سینه سفیرانگلیس زده،آنهارضاخان راپیدامی کنند.

خودرضاخان ازانتظارات دولت انگلیس وتعهداتش، تعرف می کند:

یک روزی درجلسه ای که درمنزل تیمورتاش باحضور مسئولین کشوربرگزارشده بود که آیت الله مدرس نیزشرکت داشته ،رضاخان به مدرس می گوید:

من پس ازانجام اقداماتی ،به انگلیسی ها قول داده ام واگربه تعهداتم عمل نکنم مرااعدام می کنند .

منبع: کتاب "زمزم عرفان"یادنامه آیت الله بهجت  صص377-386

میرزاکوچک درجمع علما

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ در سال 1259 شمسی در رشت به دنیا آمد و سال‌های نخست عمر خود را در مدرسه حاجی حسن واقع در صالح‌آباد رشت و مدرسه جامع آن شهر به آموختن مقدمات علوم دینی سپری کرد و در این مدرسه با استادش خلخالی آشنا شد. سخنان معلم روشن‌بین و آزاده شعله در جان شاگرد انداخت و او را در افکار و اندیشه‌های عمیقی فرو برد که چگونه می‌تواند جامعه را از آلودگی‌ها و زشتی‌ها پاک کند.

میرزا برای ادامه تحصیل عازم تهران شد و در مدرسه محمودیه دروس حوزه راادامه داد ولی از اوضاع و احوال اجتماعی غافل نبود. میرزا در آن زمان احساس کرد که هنگام تلاش و کوشش فرارسیده و هرگونه فعالیتی برای روشن کردن افکار عالمه و مبارزه با زور و استبداد در سرنوشت مملکت تاثیرگذار خواهد بود و به همین دلیل به زادگاه خود رشت بازگشت و در بین طلاب مدرسه حاجی حسن تبلیغات را آغاز کرد.

همزمان با مراجعت میرزا به رشت عده‌ای از مشروطه‌خواهان تهران در سفارت عثمانی تحصن کردند و میرزا نیز عده‌ای از آزادیخواهان را با خود هماهنگ کرده و در کنسولگری عثمانی به تحصن پرداخت و در همین موقع انقلاب رشت رخ داد و آزادیخواهان گیلان با کمک مجاهدان ارمنی، گرجی و قفقازی آقابالاخان سردار افخم حاکم گیلان را به قتل رسانده و زمام امور گیلان را به دست گرفتند.

میرزا مبارزی واقعی و مجاهدی حقیقی بود که عمر خود را در مبارزات آزادیخواهانه گذراند و بسیاری از نویسندگان و مورخان او را به عنوان مردی آزادیخواه، بلند همت، با ایمان، میهن‌پرست، روشنفکر و مبارز مورد ستایش قرار داده‌‌اند. میرزا کوچک در سال 1286 شمسی در گیلان به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای سرکوبی محمدعلی شاه روانه تهران شد و همزمان با اوج‌گیری نهضت مشروطه در تهران شماری از آزادیخواهان رشت کانونی به نام مجلس اتحاد تشکیل دادند و افرادی را به عنوان فدایی گرد هم آوردند. میرزا کوچک‌خان که در آن دوران یک طلبه بود و افکار آزادیخواهانه داشت به مجلس اتحاد پیوست و در سال 1294 شمسی به جای مجلس اتحاد «هیئت اتحاد اسلام» را استفاده از یک گروه 17 نفری در رشت تشکیل داد و بیشتر افراد این گروه روحانی بودند و میرزا کوچک‌خان عضو موثر آن بود. این هیئت هدف خود را خدمت به اسلام و ایران اعلام کرد و میرزا کوچک خان رهبری آن را بر عهده گرفت و پس از اشغال نواحی شمالی ایران از طرف ارتش روسیه تزار، هیئت اتحاد اسلام به مبارزه با ارتش تزاری پرداخت .

یک گروه مسلح به عنوان فدایی تشکیل داد و روستای کسما را در فومن مرکز کار خود قرار داد و در آنجا سازمان اداری و نظامی به وجود آورد. هیئت اتحاد اسلام پس از چندی به کمیته اتحاد اسلام تبدیل شد و اعضای آن به 27 نفر افزایش یافت و رهبری این کمیته را میرزا بر عهده گرفت و تا پایان سال 1296 شمسی بخش وسیعی از گیلان و مازندران، طارم، آستارا، تالش و تنکابن زیر نفوذ کمیته اتحاد اسلام در‌آمد که بعدها این کمیته با نام «نهضت جنگل» یا «حزب جنگل» شناخته شد. میرزا کوچک پایه‌های نهضت جنگل را بنا نهاد و عده‌ای از مردان فداکار به منظور مبارزه با استبداد و بی‌عدالتی و اخراج بیگانگان از کشور با یکدیگر متحد و هم‌پیمان شدند. برای از بین بردن نهضت جنگل وثوق‌الدوله اقدام‌های زیادی به‌ کار برد و نامه تأمین برای میرزا کوچک خان نوشت ولی میرزا نپذیرفت و پس از درگیری‌های فراوان عده‌ای از سران نهضت از  تسلیم نیروهای دولتی در رشت شدند.

 در این درگیری شماری از افراد میرزا کشته شدند و دکتر حشمت"همرزم میرزا" نیز دستگیر و در دادگاه نظامی در چهارم اردیبهشت 1297 هجری شمسی محکوم به اعدام شد و دیگر مبارزان ابتدا به تهران و سپس به کلات نادری اعزام و زندانی شدند.

مرگ دکتر حشمت روحیه مبارزان نهضت جنگل را تضعیف کرد و میرزا به منظور تقویت روحیه مبارزان و جلوگیری از فرار و تسلیم نفرات دولتی آنها را در گاوبن به دور خود جمع و تشویق به ادامه مبارزه کرد. با ادامه جنگ و عقب‌نشینی به نقاط دور و ناشناس وضع جنگلی‌ها چنان سخت و دشوار بود که دیگر میرزا نیز افراد را به مقاومت دعوت نمی‌کرد و بر اثر فشار و مصائب شدید نفرات از اطراف میرزا پراکنده شدند و هشت نفر باقی ماندند.

قوای دولت همه جا در کمین میرزا بود و راه‌ها را زیر نظر داشت و از آنجا که مذاکرات صلح با جنگلی‌ها به نتیجه نرسید نیروهای دولتی به تعقیب جنگلی‌ها پرداختند. برخی از نیروها متفرق، تسلیم و تعدادی نیز کشته شدند و میرزا به همراه یار وفادار خود «‌گائوک» که توسط گروه‌های سرباز تحت تعقیب بودند به هنگام فرار گرفتار برف و طوفان و سرمای سخت شده و در گردنه گیلوان از پای درآمدند.

فردی به نام «‌کرم‌» که از خلخال عازم گیلان بود میرزا و همراهش را در آخرین لحظات زندگی در بین توده‌های برف پیدا کرد و کرم که میرزا را شناخته بود با سرعت به خانقاه نزدیک‌ترین دهکده رفت و با کمک مردم اجساد بی‌جان میرزا و گائوک را به دهکده حمل کردند.

سالار شجاع برادر امیر مقتدر تالش با اطلاع از وضعیت میرزا به همراه چند نفر از سواران مسلح به خانقاه رفت و در برابر دیدگان اشک‌آلود روستائیان به «‌رضا اسکستانی‌» یکی از افراد خود دستور داد تا سر میرزا را از بدن نیمه جان او جدا کند.

جسد بدون سر در بین شیون و زاری مردم در گورستان دهکده خانقاه به خاک سپرده 

سر  سردار جنگل توسط سالارشجاع به رشت حمل شد و سپس سر بریده میرزا را در کنار سربازخانه به مدت چند روز به معرض تماشای اهالی قرار دادند و خالو قربان سربریده میرزا را برای خوش‌ خدمتی به رضاخان سردار سپه هدیه داد.

رضاخان دستور داد تا سربریده میرزا در گورستان حسن‌آباد دفن شود و پس از مدتی «‌کاس‌آقا حسام » دوست صمیمی و یار قدیمی میرزا مخفیانه سر میرزا را از گورکن گرفته و به رشت آورد و در محله سلیمانداراب رشت دفن کرد.

سربریده میرزابعداز20سال به بدنش ملحق شد

پس از کناره‌گیری رضاشاه در شهریور سال 1320 ارادتمندان میرزا بدن میرزا را از دهکده خانقاه به رشت منتقل کردند و در جوار سر او به خاک سپردند و امروز مزار میرزا کوچک خان جنگلی در محله سلیمانداراب رشت میعادگاه عاشقان این مرد مبارز است. نهضت جنگل با شهادت میرزا خاموش شد ولی خاطره فداکاری‌ها و جانبازی‌های مجاهدان جنگل به ویژه رهبر نهضت جنگل میرزا کوچک هرگز فراموش نشد. مشاور رئیس جمهور درامور روحانیت حجت‌الاسلام محمدناصر سقای بی‌ریانیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس میرزا کوچک را نماد روحانی بیدار، عالم، آگاه و سلحشور در تاریخ ایران معرفی کرد. وی گفت: بعد سلحشوری و شجاعت میرزاکوچک در نهضت جنگل بروز پیدا کرد و موجب شد تا به جرگه آزادیخواهان بپیوندد. وی با بیان اینکه میرزاکوچک نماد یک روحانی مبارز، بیدار، آگاه، عالم و سلحشور در تاریخ ایران است، افزود: میرزا شخصا تفنگ در دست گرفت و در برابر استعمار روس و انگلیس ایستاد. سقای بی‌ریا با بیان اینکه مجتهدانی مانند میرزا در تاریخ ایران زیاد هستند، بیان داشت: نواب صفوی، میرزای شیرازی و اسدآبادی از مجتهدانی بودند که به طور مستقیم وارد عرصه مقاومت علیه استعمار شدند. وی قیام میرزا را برای تقویت دولت و حفظ مملکت دانست و تصریح کرد: این استعدادها و توانمندی‌های روحانیون موجب شده تا پس از انقلاب حول محور دیدگاه‌های حکومتی امام راحل مطرح شوند و در پست‌های دولتی و اجرایی حضور یابند.89/09/08فارس

                                                                                   ***

میرزا در واقعه مشروطیت به انقلابیون جبهه شمال پیوست و در فتح قزوین شرکت داشت. روس‌ها مدتی او را از رشت تبعید کردند. در سال ۱۲۹۳ ه. ش میرزا که تازه از تبعید آزاد شده و به رشت آمده بود به شدت تحت تاثیر ظلم و ستم نیروهای روس بر مردم گیلان قرار گرفت و تصمیم گرفت که به کمک دوستان مشروطه خواه خود دوباره دست به قیام بزند. اما این بار علاوه بر مطالبه آرمان‌های آزادی خواهانه مشروطه که آن را بر باد رفته می‌دید به دنبال نجات ایران و علی‌الخصوص گیلان از اشغال آشکار نیروهای نظامی نیز بود. افکار میرزا توانست در دل قشرها و طبقات گوناگون مردم گیلان نفوذ کند. افرادی نظیر دکتر حشمت و میرزا حسین کسمایی که از چهره‌های تحصیل کرده و فرهیخته گیلان بودند، و یا حسن آلیانی و شیخ علی شیشه بر که از طبقات معمولی جامعه بودند در میان طیف طرفداران میرزا دیده می‌شوند؛ و بجز این‌ها میرزا توانست از حمایت چند تن از بازرگانان و کسبه معتبر از جمله حاج احمد کسمایی نیز برخوردار شود. تاریخ نگاران عمدتاً قیام جنگل را به دو دوره مجزا تقسیم می‌کنند، که دوره ی نخست در ابتدا به مدت دو سال و به مرکزیت فرماندهی در کسما، و سپس به مدت نزدیک به چهار سال به مرکزیت رشت و به صورت یک حکومت جمهوری مستقل در کل ایالت گیلان بوده است. دوره دوم مصادف با نزدیکی طرفداران بلشویک ها به میرزاکوچک می باشد

میرزا پس از جمع کردن دوستان و همفکرانش به کسما رفت و قیامش را آغاز کرد.

میرزا پس از جمع کردن دوستان و همفکرانش به کسما رفت و قیامش را آغاز کرد. این زمان مقارن بود با آغاز جنگ جهانی اول. قوای روس بدون توجه به اعلام بیطرفی دولت ایران، در مناطق شمالی ایران نیرو پیاده کرده بودند که این نیروها باعث آزار و اذیت عامه مردم، علی‌الخصوص کشاورزان و دامداران و تجار و کسبه، می‌شدند. از دست دولت مرکزی ایران هم کاری ساخته نبود. تظلم خواهی و رد اشغال ایران از طرف قوای بیگانه مهمترین انگیزه مردم گیلان برای حمایت از افکار میرزا کوچک خان در دوره اول بود؛ لذا در یک فاصله زمانی کوتاه، تعداد کثیری از مردم (خصوصاً جوانان)، داوطلب همکاری با میرزا شدند. جنگلی‌ها با استفاده از عملیات کمین و یا شبیخون به منافع روسها و یا عناصر داخلی وابسته به آنها (اعم از تجار و یا صاحب منصبان) ضربه می‌زدند. قوای روس و البته نیروهای داخلی وابسته به آنها بارها تلاش کردند جنگلی‌ها را سرکوب کنند اما کاری از پیش نبردند و عمدتاً شکست خوردند که از جمله این نیروهای وابسته که از جنگلی‌ها شکست خوردند می‌توان به لوطی عبدالرزاق و مفاخرالملک اشاره کرد.[1]

 در این دوره جنگلی‌ها هیئتی به نام هیئت اتحاد اسلام تشکیل دادند که اداره امور مناطق تحت کنترل، و تصمیم گیری‌های کلی توسط این هیئت انجام می‌شد. آنها هدف خود را «اخراج نیروهای بیگانه، رفع بی عدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی» اعلام می‌کردند. هیئت اتحاد اسلام نامی بود که طرفداران عثمانی در کشورهای مختلف اسلامی برای خود انتخاب می‌کردند. شاید در نگاه اول، انتخاب این نام و در کنار آن حضور چند افسر آلمانی و اتریشی در بین جنگلی‌ها، خواننده را به این نتیجه برساند که جنبش جنگل ستون پنجم دول محور بوده و فاقد جایگاه ملی است، اما نباید فراموش کرد که دولت ایران در جنگ جهانی اول رسماً اعلام بی طرفی نموده و این بی طرفی را نیز در عمل ثابت کرده بود و این نیروهای روس (درشمال) و انگلیس (در جنوب) بودند که بدون توجه به این بی طرفی، در ایران نیرو پیاده کردند و جدای از این برای تامین آذوقه و مایحتاج خود به کشاورزان، دامداران، تجار و کسبه تعدی می‌کردند و جنبش جنگل، حرکتی بود که از تظلم خواهی عامه مردم ریشه می‌گرفت و نه تحریک بیگانه (دول محور). دولت مرکزی ایران که خود از نقض بیطرفی ایران از سوی متفقین به شدت ناراضی بود قلباً حرکتهای مردمی را علیه اشغالگران می‌ستود. بنابر این در این دوره دولت ایران سعی می‌کرد با جنگلی‌ها کج دار و مریز رفتار کند. در طرف مقابل هم جنگلی‌ها سعی می‌کردند وفاداری و احترام خود را به دولت مرکزی ایران نشان دهند، لذا با نماینده دولت مرکزی (حشمت الدوله) و حتی خود رییس‌الوزرا (مستوفی الممالک) مکاتبه و مراوده داشتند.[2]

بعد از انقلاب بلشویکی روسیه نیروهای روس از ایران خارج شدند و در این خروج قوای جنگل راه را برای آنها هموار کردند. اما آخرین دسته روس‌ها، یعنی قوای ژنرال بیچراخوف که داری افکار تزاری بود، وضعیتی متفاوت داشت. او با انگلیسی‌ها به فرماندهی ژنرال دنسترویل متحد شده بود که به قفقاز برود و در آنجا با بلشویک‌ها بجنگد. انگلیسی‌ها از میرزا خواستند که ضمن اجازه عبور قوای بیچراخوف و قوای انگلیس از گیلان، تعدادی از پاسگاه‌ها را نیز در اختیار آنها قرار دهند تا به وسیله آن تدارکات پشت جبهه قفقاز میسر شود. میرزا قبول نمی‌کند و به ناچار در کنار پل منجیل جنگ سختی درمی‌گیرد. قوای روس به وسیله توپخانه دوربرد بر قوای جنگل که آرایش نظامی نامناسبی گرفته بودند پیروز می‌شود و راهی انزلی می‌شود؛ و رشت نیز به دست قوای انگلیس می‌افتد. البته بعد از آن جنگلی‌ها رشت را آزاد می‌کنند، ولی این آزادی دیری نمی‌پاید و انگلیسی‌ها دوباره رشت را تصرف می‌کنند. سرانجام با وساطت کنسول فرانسه بین جنگلی‌ها و انگلیسی‌ها صلح برقرار می‌شود.[3]

در همین ایام در تهران وثوق الدوله به قدرت می‌رسد. او ابتدا به میرزا پیشنهاد می‌کند که ضمن تامین جانی به عتبات برود و قوایش را در اختیار دولت قرار دهد. وثوق الدوله بعد از مخالفت میرزا با این پیشنهاد، تیمورتاش را با بیست هزار قزاق به عنوان والی گیلان فرستاد تا جنگلی‌ها را سرکوب کند. در این ایام بود که حاج احمد کسمایی، که یکی از سران موثر جنگل بود خود را تسلیم کرد. میرزا که نمی‌خواست با هموطنانش بجنگد تصمیم گرفت با افرادش به سمت شرق گیلان عقب‌نشینی کند. جنگلی‌ها به دسته‌های کوچک تقسیم شدند و با پای پیاده به سمت شرق گیلان (لاهیجان) حرکت کردند. در این راهپیمایی طولانی، عده‌ای از جنگلی‌ها از پای درآمدند و عده‌ای هم اسیر شدند. به مرور زمان عده‌ای فرار کردند و بخشی هم تسلیم شدند که از جمله آنهادکتر حشمت بود که نیروهای قزاق به امان نامه‌ای که پشت قرآن برای او امضا کرده بودند، وفا نکردند و سرانجام دکتر حشمت در رشت اعدام شد. میرزا دوباره به فومنات، یعنی همان پایگاه اولیه اش برمی‌گردد و این پایان دوره اول قیام جنگل است.[4]

قوای دولتی نتوانستند میرزا را دستگیر کنند، لذا جنبش جنگل همچنان به بقای خود ادامه داد. رفته رفته جنگلی‌ها همدیگر را پیدا کردند و دوباره قدرت گرفتند. از طرفی دولت وثوق الدوله بعد از مخالفت سراسری با قرارداد ۱۹۱۹ احساس بی‌ثباتی می‌کرد، لذا نماینده‌ای نزد میرزا فرستاد که تا بازشدن دوره جدید مجلس بین قوای دولتی و قوای جنگل آتش‌بس برقرار شود.

گرایشات چپگرایانه بعضی ازیاران میرزاکوچک

در این دوره میرزا با از دست دادن بعضی از دوستان سابقش که اثرات مهمی در قیام او داشتند از جمله دکتر حشمت، حاج احمد کسمایی و میرزا حسین کسمایی، اکنون به بعضی دیگر از دوستانش که تمایلات چپگرایانه دارند از جمله احسان الله خان و خالو قربان میدان می‌دهد و آنها نیز میرزا را ترغیب به دوستی با اتحاد جماهیر شوروی می‌کنند.

حکومت ائتلافی

در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۲۹۹ شمسی نیروهای ارتش سرخ شوروی به بهانه تعقیب روس‌های سفید وارد انزلی شدند. جنگلی‌ها از این فرصت استفاده می‌کنند و رشت را تصرف می‌کنندمیرزا سپس به انزلی می‌رود و پس از ملاقات با نماینده شوروی در انزلی، "بناچار"با آنها بر سر ایجاد یک حکومت خودمختار سوسیالیستی (با تمایلات چپ گرایانه و البته حفظ شعائر دینی) در محدوده گیلان به توافق می‌رسد و این مقدمه‌ای بر تشکیل کمیته انقلاب و برقراری حکومت جمهوری می‌شود.

قوای شوروی جنگلی‌ها را تشویق می‌کردند که تهران را فتح کرده و حکومت جمهوری را در کل ایران توسعه دهندهرچند تاریخ نشان داد که روحیات میرزا با افکار کمونیستی همساز نبود و میرزا نتوانست با آنها کنار بیاید.

            

مکاتبات رسمی دولت جمهوری شوروی ایران 

در همین راستا در روز یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب ایران و تأسیس حکومت جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران را اعلام نمود و دولت جمهوری را معرفی کرد، که میرزا عنوان رهبر را داشت. اما هنوز دولت تازه انقلابی سامان نگرفته بود که تفاوت دیدگاه ایرانی - اسلامی جنگلی‌های اصیل، با کمونیستهای تازه‌وارد نمایان شد. با حمایت بلشویک‌های روس، انقلابی‌های سرخ طرفدار شوروی دست به یک سری اعمال خودسرانه و افراطی زدند که اعتراض مردم را برانگیختکمونیستها به دلیل تضاد اعتقادی که با مذهب داشتند و از طرفی چون مالکیت خصوصی را برنمی تافتند متعرض مالکین و زمین داران و متدینین می‌شدندمیرزا با مشاهده این قبیل رفتارها نهایتاً طاقت نیاورد و روز جمعه ۱۸ تیر ۱۲۹۹ به عنوان اعتراض ازرشت به صومعه سرا رفت. میرزا قبل از حرکت پیغامی توسط نماینده خود برای لنین به مسکو فرستاد که در آن ذکر شده بود: «در موقع، خود به نمایندگان روسیه اظهار کردم که ملّت ایران حاضر نیست برنامه بلشویک‌ها را قبول کند».

خلاء میرزا نه تنها کمونیستها را متنبه نکرد بلکه آنان از این فرصت برای قبضه کامل قدرت استفاده کردند. در تاریخ شنبه ۹ مرداد ۱۲۹۹ طرفداران شوروی با رهبری و حمایت فرمانده قوای مسلح شوروی و مدیر بخش سیاسی و امنیت نظامی آن در رشت بر ضدّ میرزا کودتا کردند. آنها همه طرفداران میرزا را دستگیر و بازداشت کردند؛ و دولت جدیدی معرفی کردند که در آن احسان الله خان با عنوان سرکمیسر و کمیسر خارجه و سید جعفر پیشه‌وری به عنوان کمیسر داخله حضور داشتند.

عدم استقبال مردم از حکومت جدید و همچنین اختلاف بین خود کمونیستها بر سر دوستی یا دشمنی با میرزا، دولت کودتایی را به بن‌بست کشاند. بنابر این کمونیست‌ها پس از مدتی با میرزا از در صلح درآمدند و دوباره دولت جدیدی به رهبری میرزا تشکیل شد، اما این دولت جدید نیز دوامی نیاورد و با قتل حیدر خان عمواوغلی دوباره از هم پاشید. اختلافات درونی چه در دوره اول و چه دوره دوم قیام جنگل از عوامل مهم تضعیف این نهضت محسوب می‌شود.[5]

بعد از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ و قدرت گرفتن رضاخان تحت عنوان سردار سپه، دولت مرکزی تصمیم گرفت حاکمیت خود را بر کل ایران مسجل کند؛ لذا باید دولت‌های محلی از میان برداشته می‌شد که از جمله آنها دولت جنگل بود. در تهران تحلیل‌ها بر این امر استوار بود که دولت جنگل دست نشانده و عامل دولت شوروی است که از طریق آن قصد دارد تسلط نظامی و ایدئولوژیک خود را بر کل ایران حاکم کند. به فرمان احمدشاه قاجار قوای دولتی بریگاد قزاق به سرکردگی سردار سپه برای سرکوب قوای سرخ وارد رشت گردید که چندین برخورد جنگی بین دو قوا به وجود آمد که گاه نیروهای دولتی پیشروی و گاه عقب‌نشینی می‌کردند. در نهایت با مذاکرات پشت پرده قوای سرخ خاک رشت و بندر انزلی را ترک کردند. نیروهای خالو قربان تسلیم قوای سردار سپه شدند و احسان الله خان و رفقایش به خاک شوروی گریختند.

در این جنگ‌ها میرزا با قوای خود در صومعه سرا بود که بی طرف مانده و در فکر تجدید قوا بود.

رضاخان می‌خواست سلسله قاجاریه را از میان بردارد و حکومت جمهوری برپا کند، لذا جذب اشخاصی همچون میرزا که محبوبیت خاصی بین عامه مردم داشتند، می‌توانست به هدفش کمک کند. اما سعی قزاق‌ها، به فرماندهی سردار سپه برای مذاکره با میرزا و دعوت او به مرکز نتیجه نداده و بنا به دلایل فراوانی مذاکرات به شکست انجامید. یکی از این دلایل این بود که تعدادی از جنگلی‌ها بمانند دکتر حشمت و یارانش در جنگ‌های قبلی با قشون قزاق تسلیم شده بودند که عملاً به کشته شدنشان انجامید.

چرامیرزا کوچک خاناواخرعمربطرف کوه های خلخال حرکت کرد؟

در نهایت قوای قزاق از فرصت استفاده کرده و طی شبیخون‌های متعدد نیروهای جنگل را وادار به عقب‌نشینی کردند و بعضی از سران تسلیم یا کشته شدندمیرزا همراه با تنها یار وفادارش،

 "گائوک آلمانی" معروف به "هوشنگ" جهت رفتن به نزد عظمت خانم فولادلو، که همیشه از میرزا حمایت می‌کرد، به طرف کوه‌های خلخال حرکت کردند، ولی گرفتار بوران و طوفان گردیدند و سرانجام زیر فشار سرما و برف در ۱۱ آذر ۱۳۰۰، درحالی که میرزا هوشنگ را به کول گرفته بود، از پای درآمدند./ویکی پدیابنقل ازکتاب سردار جنگل، نوشتهٔ ابراهیم فخرایی

قبرمیرزاکوچک+قبرمؤلف«سردارجنگل»ابراهیم میرفخرایی-همرزم میرزاکوچک خان+۲شهید

آزادی بیان"انتقاد"دراسلام+روش برخوردپیامبروامام بامنتقدین

 آیت‌الله خامنه‌ای : بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود.

رهبرمعظم انقلاب باطرح این سئوال:گفته شد که بعضیها نظرات کارشناسی میدهند، با نظر رهبری مخالف است، میگویند :«آقا این ضد ولایت است. »

گفتند:من به شما عرض بکنم؛ هیچ نظر کارشناسیای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ دیگر از این واضح‌تر؟! 

رهبرانقلاب درادامه می فرمایند:نظر کارشناسی، به هیچ وجه مخالفت با ولایت فقیه و نظام هم نیست.

حتی اگرکارشناسی هم باشد ونظزشما غیرازنظرم باشد۲نظرمی شود،نه نظرضدولایت.

آزادی بیان دراسلام 
اسلام علی‌الاصول با این مطلب[آزادیِ اظهار عقیده و بیان ]مخالفتی ندارد. اظهار عقیده یکی از حقوق طبیعی انسان است. وقتی انسان یک عقیده‌ای را دارد و آزاد است که این عقیده را داشته باشد، باید آزاد هم باشد که این نظر خودش را اظهار کند؛ مگر اینکه خود آن اعتقاد یک اعتقاد ممنوعی باشد که در بحث آزادی عقیده راجع به این مطلب صحبت کردیم. بنابراین اسلام که طرفدار حقوق انسانهاست، طرفدار این آزادی هم هست.

عملاً هم در صدر اسلام و زمان پیغمبر و زمان خلفای اول به موردی برنمیخوریم که جلوی اظهار عقیده گرفته شده باشد.

البته این را هم بگویم، به موردی هم بر نمیخوریم که کسی بخواهد بیاید در معرض عام - مثلاً در مسجد - بایستد یک سخنرانی بر خلاف جهتگیری‌ای که مثلا پیغمبر یا خلیفه‌ی زمان دارد اجرا میکند، یک چنین سخنرانی‌ای هم بخواهد کرده باشد، یا برود در یک گوشه‌ای مردم را جمع کند با اینها صحبت کند. موارد این‌جوری بخصوص در زمان پیغمبر خیلی نادر است و شاید نیست. در زمان خلفا کم و بیش هست. اما آنجایی که کسی در این صدد بر می‌آمد که به خود رسول خدا یا به خلفای اول مطلبی را بیان بکند، ما میدیدیم که با کمال آزادی به او اجازه میدادند.

در مسجد، در پای منبر امیرالمؤمنین یک نفری بلند میشد راجع به یک مطلبی به امیرالمؤمنین اعتراض میکرد یا از او سؤال میکرد.

یا در جنگ صفین کسانی بودند که تحت تأثیر فریب طرف مقابل قرار گرفتند و یک حرفهایی را زدند. امیرالمؤمنین به اینها بدخلقی نکرد، تشر نزد، بلکه رفت با آنها صحبت کرد.

یا عمار یاسر را فرستاد برایشان صحبت کرد و حقیقت را برای آنها آشکار کرد.

یا در پای منبر خلیفه‌ی دوم وقتی که خلیفه در منبر گفت من اگر پایم را کج گذاشتم، من را راست کنید و هدایت کنید، یک نفری بلند شد پای منبر، گفت اگر تو کج بروی، با این شمشیر تو را راست خواهیم کرد. کسی هم به او اعتراض نکرد.

و همین طور در زمان خلفای دیگر. و همین روال ادامه داشت تا زمان عبدالملک مروان.

اولین کسی که «آزادی»راازمردم گرفت؟

عبدالملک مروان اول کسی بود که روی منبر رسماً و علناً اظهار کرد به مسلمانها که کسی حق ندارد افکار و نظرات خودش را آزادانه بیان کند.

گفت: «لا یامرنی احد بتقوی‌اللّه الّا ضربت عنقه»؛ هرکس بخواهد مثل زمان پیغمبر و خلفای اول پای منبر من توی مسجد بلند بشود و من را امر به تقوای خدا بکند، من گردنش را میزنم.

او اختناق اموی را به صورت صریح و روشنی اعمال کرد و اعلام کرد. و الاّ در زمان او هم آنی که ممنوع شد، اظهارنظر سیاسی بود، باز اظهارنظر دینی و در مسائل دینی، اظهارنظر آسان بود.

آزادی بیان درزمان رسول الله(ص):

ما میدیدیم در مسجد پیغمبر یک زندیق و ملحد، یعنی مخالف با اسلام و منکر خدا، نشستند با چند نفر دارند نظراتشان را میگویند که همین ماجرای توحید مفضّل از آنجا ناشی میشود.

«مفضّل» دید توی مسجد چند نفر نشستند یک حرفهایی دارند میزنند، به اینها پرخاش کرد که شما نشسته‌اید توی مسجد و خانه‌ی خدا و این حرفهای ملحدانه را دارید میزنید!؟

آنها گفتند که تو احتمالاً از یاران جعفربن محمّد صادق هستی؟

گفت بله.

گفتند که ما پیش خود امام و پیشوای تو از این حرفها غلیظتر و سخت ترش را میزنیم، او این عکس‌العمل را نشان نمیداد و تو چرا این عکس‌العمل را نشان میدهی؟

که او آمد خدمت امام صادق (ع)و جریان را گفت و آن مباحثات طولانی که امروز به نام «توحید مفضّل» ثبت شده و در کتابها هست در دسترس است، اینها بین اینها انجام گرفت.

آیت الله خامنه ای:البته باز خلفای بنی امیه و بیشتر از آنها بنی‌عباس طاقت نیاوردند و درباره‌ی مسائل کلامی و خلق قرآن و نمیدانم کلام و مسائل گوناگون یک فشارهای بی حد و حصری را بر روی مخالفین نظرات و ایدئولوژی آن دستگاه خلافت وارد آوردند. این هم بعد در دنیای اسلام و در تاریخ اسلام به شکل دیگری برآمد.

اما اصولاً در اسلام و در روش حکام اسلامی صدر اول، بیان عقیده در صورتی که سالم باشد، در صورتی که تویش اغواگری نباشد، در صورتی تویش اضلال نباشد، آزاد است - حالا بحث در باب اغواگری و فریب و ضلال و کتب ضلال و اینها را ان‌شاءاللّه در یک خطبه‌ی دیگری عرض خواهم کرد .

اساساً هم به نفع جامعه‌ی اسلامی است که افکار آزاد باشد؛ یعنی کسانی بتوانند افکار خودشان را، نظرات گوناگون خودشان را بیان کنند.

در قانون اساسی ما پیش بینی شده که برخورد سالم افکار موجب رشد اندیشه‌هاست. یعنی کسی یک نظری دارد، دیگری نظر مخالف با او دارد. یک برخورد فکری به وجود بیاید، اما سالم؛ نه توأم با روشهای غلط که این روشهای غلط خود قابل جلوگیری است و حاکم اسلامی و دولت اسلامی باید مانع بشود از آن روشها که آنها را بعداً عرض میکنیم. کلاً رشد فکری جامعه در این صورت بیشتر تضمین میشود و تأمین میشود و آثار اجتماعی و سیاسی‌اش هم در جامعه زیاد است.

اگر چنانچه کسانی احساس کنند که نظرات خودشان را میتوانند بیان بکنند، جامعه به طرف سالم‌سازی و وحدت هم پیش میرود. چون آن افکار را میگویند، کسانی هم آنها را جواب میدهند، نظرات به هم نزدیک میشود؛ اختلاف‌نظرهایی که ناشی از نگفتن و کتمان کردن و پوشیده داشتن از یکدیگر هست، بتدریج کم میشود و از بین میرود. شکل کلی قضیه این است.۱۳۶۶/۰۲/۰۴خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران

                                                         گزارش تصویری/دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به سخن یکی از دانشجویان درباره تبعات منفی بیان حرف‌های مخالف حرف رهبری خاطرنشان کردند: بارها گفته‌ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود.

رهبر معظم انقلاب عصر شنبه(۱۲ تیر ۱۳۹۵)  در دیداری صمیمانه دانشجویان-ایسنا:یکشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۹۵ 

انسان باید بصیرت پیدا کند. این بصیرت به چه معناست؟

یعنی چه بصیرت پیدا کند؟ چه جوری میشود این بصیرت را پیدا کرد؟ این بصیرتی که در حوادث لازم است و در روایات و در کلمات امیرالمؤمنین هم روی آن تکیه و تأکید شده، به معنای این است که انسان در حوادثی که پیرامون او میگذرد و در حوادثی که پیش روی اوست و به او ارتباط پیدا میکند، تدبر کند؛ سعی کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحی عبور نکند؛ به تعبیر امیرالمؤمنین، اعتبار کند: «رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر»؛ فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند. یعنی با تدبر مسائل را بسنجد - «و اعتبر فأبصر» - با این سنجش، بصیرت پیدا کند. حوادث را درست نگاه کردن، درست سنجیدن، در آنها تدبر کردن، در انسان بصیرت ایجاد میکند؛ یعنی بینائی ایجاد میکند و انسان چشمش به حقیقت باز میشود.

ویژگیهای«بصیر»

امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در جای دیگر میفرماید: «فانّما البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر»؛بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را بر صداها نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. هر شنیده‌ای را نمی شود به صرف شنیدن رد کرد یا قبول کرد؛ باید اندیشید. «البصیر من سمع فتفکّر و نظر فأبصر». نَظَرَ یعنی نگاه کند، چشم خود را نبندد. ایراد کار بسیاری از کسانی که در لغزشگاه‌های بی‌بصیرتی لغزیدند و سرنگون شدند، این است که نگاه نکردند و چشم خودشان را بر یک حقایق واضح بستند. انسان باید نگاه کند؛ وقتی که نگاه کرد، آنگاه خواهد دید. ما خیلی اوقات اصلاً حاضر نیستیم یک چیزهائی را نگاه کنیم. انسان می‌بیند منحرفینی را که اصلاً حاضر نیستند نگاه کنند. آن دشمن عنود را کار نداریم - حالا این را بعداً عرض خواهم کرد؛ «و جحدوا بها و استیقنتها انفسهم ظلما و علوّا»- بعضی‌ها هستند که انگیزه دارند و با عناد وارد میشوند؛ خوب، دشمن است دیگر؛ بحث بر سر او نیست؛ بحث بر سر من و شماست که توی عرصه هستیم. ما اگر بخواهیم بصیرت پیدا کنیم، باید چشم را باز کنیم؛ باید ببینیم. یک چیزهائی هست که قابل دیدن است. اگر ما از آنها سطحی عبور کنیم، آنها را نبینیم، طبعاً اشتباه میکنیم.

حیله معاویه درصفین/ قرآن برنیزه کردن
من یک مثال از تاریخ بزنم. در جنگ صفین لشکر معاویه نزدیک به شکست خوردن شد؛ چیزی نمانده بود که بکلی منهدم و منهزم شود. حیله‌ای که برای نجات خودشان اندیشیدند، این بود که قرآنها را بر روی نیزه‌ها کنند و بیاورند وسط میدان. ورقه‌های قرآن را سر نیزه کردند، آوردند وسط میدان، با این معنا که قرآن بین ما و شما حکم باشد. گفتند بیائید هرچه قرآن میگوید، بر طبق آن عمل کنیم. خوب، کار عوام‌پسند قشنگی بود. یک عده‌ای که بعدها خوارج شدند و روی امیرالمؤمنین شمشیر کشیدند، از میان لشکر امیرالمؤمنین نگاه کردند، گفتند این که حرف خوبی است؛ اینها که حرف بدی نمیزنند؛ میگویند بیائیم قرآن را حکم کنیم. ببینید، اینجا فریب خوردن است؛ اینجا لغزیدن به خاطر این است که انسان زیر پایش را نگاه نمیکند. هیچ کس انسان را نمیبخشد اگر بلغزد، به خاطر اینکه زیر پایش را نگاه نکرده، پوست خربزه را زیر پای خودش ندیده. آنها نگاه نکردند. آنها اگر میخواستند حقیقت را بفهمند، حقیقت جلوی چشمشان بود. این کسی که دارد دعوت میکند و میگوید بیائید به حکمیت قرآن تن بدهیم و رضایت بدهیم، کسی است که دارد با امام منتخبِ مفترض‌الطاعه میجنگد! او چطور به قرآن معتقد است؟ امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب غیر از اینکه از نظر ما از طرف پیغمبر منصوص و منصوب بود، اما آن کسانی هم که این را قبول نداشتند، این مسئله را قبول داشتند که آن روز بعد از خلیفه‌ی سوم، همه‌ی مردم با او بیعت کردند، خلافت او را قبول کردند؛ شد امام، شد حاکم مفترض‌الطاعه‌ی جامعه‌ی اسلامی. هر کس با او میجنگید، روی او شمشیر میکشید، وظیفه‌ی همه‌ی مسلمانها بود که با او مقابله کنند. خوب، اگر این کسی که قرآن را سر نیزه کرده، حقیقتاً به قرآن معتقد است، قرآن میگوید که تو چرا با علی میجنگی. اگر واقعاً به قرآن معتقد است، باید دستهایش را بالا ببرد، بگوید آقا من نمیجنگم؛ شمشیرش را بیندازد. این را باید میدیدند، باید میفهمیدند. این مطلب مشکلی بود؟ این معضلی بود که نشود فهمید؟ کوتاهی کردند. این میشود بی‌بصیرتی. اگر اندکی تدبر و تأمل میکردند، این حقیقت را میفهمیدند؛ چون اینها خودشان در مدینه اصحاب امیرالمؤمنین بودند؛ دیده بودند که در قتل عثمان، عوامل و دستیاران خود معاویه مؤثر بودند؛ آنها کمک کردند به کشته شدن عثمان؛ در عین حال پیراهن عثمان را به عنوان خونخواهی بلند کردند. آنها خودشان این کار را کردند، مقصر خودشان بودند، اما دنبال مقصر میگشتند. ببینید، این بی‌بصیرتی ناشی از بی‌دقتی است؛ ناشی از نگاه نکردن است؛ ناشی از چشم بستن بر روی یک حقیقت واضح است.۱۳۸۹/۰۸/۰۴بیانات در دیدار دانشجویان و جوانان استان قم‌

***

زندگی امیرالمؤمنین سر تا پا درس است. آن چیزی که در میان رفتارهای امیرالمؤمنین - که شامل همه‌ی خصلتهای نیک یک انسان و یک زمامدار است - انسان مشاهده میکند و برترینِ این خصوصیات برای امروز ماست، مسئله‌ی بصیرت‌بخشی و بصیرت‌دهی به کسانی است که نیاز به بصیرت دارند؛ یعنی روشن کردن فضا. در همه‌ی ادوار، این شجاعت بی‌پایان، این فداکاری عظیم، در خدمت آگاه کردن مردم، عمق دادن به اندیشه‌ی مردم و ایمان مردم به کار رفته است.

در جنگ صفین وقتی طرف مقابل که احساس میکرد دارد شکست میخورد، برای اینکه جنگ را متوقف کند، قرآنها را سر نیزه کرد،

یک عده‌ای آمدند دور امیرالمؤمنین را گرفتند و فشار آوردند که باید تسلیم شوی و جنگ را تمام کنی؛ اینها قرآن را مطرح کردند. کار مزورانه‌ای بود، کار عجیبی بود. حضرت فرمود: شما اشتباه میکنید؛ شما اینها را نمیشناسید. این کسانی که امروز قرآن را به عنوان حَکم مطرح میکنند، به قرآن اعتقاد ندارند. من اینها را میشناسم. «انّی عرفتهم اطفالا و رجالا»؛ من دوره‌ی کودکی اینها را دیدم، دوره‌ی بزرگی اینها را هم دیدم. «فکانوا شرّ اطفال و شرّ رجال»؛ بدترین‌ها بودند. اینها به قرآن اعتقادی ندارند. وقتی در تنگنا گیر میکنند، قرآن را مطرح میکنند. البته آنها گوش نکردند، اصرار ورزیدند و دنیای اسلام خسارتش را خورد.۱۳۸۹/۰۴/۰۵بیانات در دیدار مردم بوشهر در روز میلاد امام علی(ع)

***

یک وقت خبر می آوردند که در فلان جبهه، یک نفری شبهه ای برایش پیدا شده است؛ شروع کرده است به اینکه آقا ما چرا داریم می جنگیم؟ چه فایده دارد؟ چه، چه. اینجا اصحاب امیرالمؤمنین - یعنی در واقع اصحاب خاص و خالصی که از اول اسلام با امیرالمؤمنین همراه بودند و از امیرالمؤمنین جدا نشدند - جلو می افتادند؛ از جمله جناب عمار یاسر (سلام اللَّه علیه) که مهمترین کار را ایشان می کرد.

یکی از دفعات عمار یاسر - ظاهراً عمار بود - استدلال کرد. ببینید چه استدلال هائی است که انسان می تواند همیشه اینها را به عنوان استدلال های زنده در دست داشته باشد. ایشان دید یک عده‌‌‌‌ای دچار شبهه شده‌‌‌‌اند؛ خودش را رساند آنجا، سخنرانی کرد. یکی از حرف های او در این سخنرانی این بود که گفت: این پرچمی که شما در جبهه‌‌‌‌ی مقابل می بینید، این پرچم را من در روز احد و بدر در مقابل رسول خدا دیدم - پرچم بنی امیه - زیر این پرچم، همان کسانی آن روز ایستاده بودند که امروز هم ایستاده اند؛ معاویه و عمروعاص. در جنگ احد، هم معاویه، هم عمروعاص و دیگر سران بنی امیه در مقابل پیغمبر قرار داشتند؛ پرچم هم پرچم بنی امیه بود. گفت: اینهائی که شما می بینید در زیر این پرچم، آن طرف ایستاده‌‌‌‌اند، همین ها زیر همین پرچم در مقابل پیغمبر ایستاده بودند و من این را به چشم خودم دیدم./رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم به مناسبت سالگرد قیام ۱۹ دی که در تاریخ ۱۳۸۸/۱۰/۱۹ 

*

 پرچم هم پرچم بنی امیه بود. گفت: این‌هائی که شما می‌بینید در زیر این پرچم، آن طرف ایستاده‌اند، همین‌ها زیر همین پرچم در مقابل پیغمبر ایستاده بودند و من این را به چشم خودم دیدم. این طرفی که امیر المؤمنین هست، همین پرچمی که امروز امیر المؤمنین دارد- یعنی پرچم بنی هاشم- آن روز هم در جنگ بدر و احد بود و همین کسانی که امروز زیرش ایستاده‌اند، یعنی علی بن ابی طالب و یارانش، آن روز هم زیر همین پرچم ایستاده بودند. از این علامت بهتر؟

ببینید چه علامت خوبی است. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدم‌ها همان آدم‌هایند، در یک جبهه. پرچم، همان پرچم جنگ احد است؛ آدم‌ها همان آدم‌هایند در جبهه‌ی دیگر، در جبهه‌ی مقابل. فرقش این است که آن روز آن‌ها ادعا می‌کردند و معترف بودند و افتخار می‌کردند که کافرند، امروز همانها زیر آن پرچم ادعا می‌کنند که مسلمند و طرف‌دار قرآن و پیغمبرند؛ اما آدم‌ها همان آدم‌هایند، پرچم هم همان پرچم است. خوب، این‌ها بصیرت است. این‌قدر که ما عرض می‌کنیم بصیرت بصیرت، یعنی این.۱۳۸۸/۱۰/۱۹بیانات در دیدار مردم قم در سالگرد قیام ۱۹ دی

***

سلوک سیاسی امیرالمؤمنین بر پایه‌‌‌‌‌ی معنویت است و از سلوک معنوی او جدا نیست.
رفتارهای سیاسی امیر المؤمنین. اولًا تا حد ممکن با مخالفان خودش، حتّی با دشمنان خودش مدارا کرد. اینی که می‌بینید امیر المؤمنین سه جنگ را در دوران حدود پنج سالِ حکومت خود مجبور شد و تحمل کرد، بعد از این بود که همه‌ی مداراهای لازم انجام گرفته بود. امیر المؤمنین کسی نبود که بدون رعایت مداراهای لازم با مخالفان، اول دست به شمشیر ببرد. حالا چند تا از جملات امیر المؤمنین را بشنوید: یکجا در اول خلافت، یک عده‌ای آمدند دور امیر المؤمنین- اشاره می‌کردند به بعضی- آقا! تکلیف این‌ها را یکسره کن. اصرار می‌کردند. امیر المؤمنین در جواب، این‌ها را نصیحت به صبر کرد و از جمله‌ی چیزهائی که فرمود، این بود: این نظری که شما دارید، یک نظر است. «فرقة تری ما ترون»؛ یک عده همین نظر شما را قبول دارند. «و فرقة تری ما لا ترون»؛ یک عده حرفی را قبول دارند که شما معتقد به او نیستید، او را قبول ندارید. «و فرقة لا تری هذا و لا ذاک»؛ یک عده‌ای هم نه آن‌طرفی و نه آن‌طرفی، یک نظر سومی دارند. «فاصبروا»؛ صبر کنید تا امیر المؤمنین با حکمت کار خود را انجام بدهد. «حتّی ... تؤخذ الحقوق مسمحة»؛ بگذارید با سماح، با ملاطفت، با ملایمت، حق ذی‌حق را بگیریم، احقاق حق بکنیم. «و اذا لم أجد بدّا فآخر الدّواء الکیّ»؛ تا می‌توانیم با تسامح، با سماح، با خوش‌رفتاری، حق را به حق‌دار برگردانیم، احقاق حق بکنیم. 

اگراستنکاف کرد؟

اگر دیدیم چاره‌ای نماند، زیر بار حق نمی‌روند، آن وقت «آخر الدّواء الکیّ». این یک مثل معروف عربی است؛ «آخر الدّواء الکیّ»؛ یعنی آخرین چاره را دیگر با قاطعیت انجام می‌دهیم. 

اگردارو ومرهم جواب نداد،چاره ای جزتوسل به چاقوی جراحی نیست

تا آنجایی که ممکن است، با دارو و مرهم‌گذاری عمل می‌کنیم برای اینکه این زخم را علاج کنیم و شفا بدهیم؛ مرهم می‌گذاریم؛ وقتی نشد، آخر کار «داغ» می‌کنیم؛ چاره‌ای نیست.

در جنگ صفین قبل از آنی که جنگ شروع بشود، یک عده‌ای همین‌طور پا به زمین می‌کوبیدند که امیر المؤمنین چرا حمله نمی‌کنی؟

اصرار می‌کردند که حمله کن. امیر المؤمنین فرمود: «فو الله ما دفعت الحرب یوما الّا و انا اطمع ان تلحق بی طائفة فتهتدی بی»؛ یعنی من دنبال جنگ نیستم، دنبال هدایتم؛

یک روز هم که درگیری و برخورد را عقب می‌اندازم، برای این است که شاید یک عده‌ای دل به حقیقت بدهند، به راه صراط مستقیم بیایند. وقتی‌که مأیوس شدیم، دیدیم نه، کسی نمی‌آید، آن وقت شمشیر را می‌کشیم و جنگ را شروع می‌کنیم.
در باره‌ی اهل جمل، در قضیه‌ی جنگ جمل- که یکی از آزمایشهای بسیار دشوار امیر المؤمنین بود- فرمود: «انّ هؤلاء قد تمالئوا علی سخطة امارتی»؛ این‌ها جمع شدند، دست به یکی کردند برای اینکه نسبت به این حکومتی که به امیر المؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند. «و سأصبر»؛

 فرمود: من صبر خواهم کرد

اما تا کی؟ 

«ما لم أخف علی جماعتکم»؛ آن وقتی‌که ببینم حرکت این‌ها دارد بین شما مسلمانها شکاف ایجاد می‌کند، اختلاف ایجاد می‌کند، برادران را در مقابل هم قرار می‌دهد، 

آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی‌که ممکن است، صبر می‌کنم و با نصیحت رفتار می‌کنم.۱۳۸۸/۰۶/۲۰خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران.

دانشجویی  ازرهبرانقلاب می پرسد:چطوری انتقادبکنیم که پازل دشمن راتکمیل نکنیم؟انتقادنکنیم که پازل تکمیل می شود!؟
آیت الله خامنه ای (١٧ رمضان ١٤٣٣):یکی از دوستان دانشجوی عزیز گفتند که به ما میگویند پازل دشمن را تکمیل نکنید - این از حرفهائی است که بنده زیاد تکرار میکنم؛ پازل دشمن را نباید تکمیل کرد -

ایشان میگویند خب، پس انتقاد چه میشود؟  انتقاد هم نکنیم؟

من اعتقاد ندارم که نباید انتقاد کرد؛

اتفاقاً  اصرار دارم بر این که جریان دانشجوئی و جنبش دانشجوئی موضع انتقادی خودش را حتماً حفظ کند.

به‌هیچ‌وجه توصیه‌ی ما این نیست که شما انتقاد نکنید.

خب، چه کار کنیم که این انتقاد، تکمیل کننده‌ی پازل دشمن نباشد؟

توضیح نگارنده-پیراسته فر:رهبرانقلاب دررابطه به جمع این ۲عنصر(پازل وانتقاد)

آیت الله خامنه ای: نه اینکه بگوئیم تکمیل پازل دشمن که یک امر منفی است، با لزوم انتقاد که یک امر مثبت است، منافات دارد؛ نه، خب خود شما هم گفتید؛ من انتقاد کردم، در همه‌ی دنیا نقل هم شد؛ اما هیچ کس در دنیا ادعا نخواهد کرد که فلانی علیه نظام اسلامی یا فرض کنید که علیه تشکیلات مدیریت اجرائی یا تقنینی کشور دارد اقدام میکند. خب، شما هم همین جور انتقاد کنید. بنابراین انتقاد کردن میتواند به شکلی انجام بگیرد که به‌هیچ‌وجه مقصود دشمن را برآورده نکند و به تعبیری که ما عرض کردیم، پازل دشمن را تکمیل نکند.
رهبرمعظم انقلاب باطرح این سئوال:گفته شد که بعضیها نظرات کارشناسی میدهند، با نظر رهبری مخالف است، میگویند :«آقا این ضد ولایت است. »

آیتالله خامنه ای:من به شما عرض بکنم؛ هیچ نظر کارشناسیای که مخالف با نظر این حقیر باشد، مخالفت با ولایت نیست؛ دیگر از این واضح‌تر؟! 

رهبرانقلاب درادامه می فرمایند:نظر کارشناسی، به هیچ وجه مخالفت با ولایت فقیه و نظام هم نیست.

حتی اگرکارشناسی هم باشد ونظزشما غیرازنظرم باشد۲نظرمی شود،نه نظرضدولایت.

رهبرانقلاب: البته گاهی اوقات میشود که این حقیر خودش در یک زمینه‌ای کارشناس است؛ این نظر کارشناسی ممکن است در مقابل یک نظر کارشناسی دیگر قرار بگیرد؛ خیلی خوب، دو تا نظر است دیگر؛ کسانی که میخواهند انتخاب کنند، انتخاب کنند.

رهبرانقلاب درتکمیل اظهاراتش می فرمایند:در زمینه‌های فرهنگی، در زمینه‌های آموزشی - در بخشهای مخصوصی - بالاخره ما یک مختصری سررشته داریم، یک قدری کار کردیم؛ این میشود نظر کارشناسی. به هر حال هیچگاه اعلام نظر کارشناسی و نظر علمی، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائی از رهبری و ولایت و این حرفها به حساب نمی‌آید و نباید بیاید./۱۶ مرداد ۱۳۹۱سایت رهبری.

آزادی  اندیشه وبیان  ازدیدگاه شهیدمطهری
«هر موجود زنده ای که می خواهد راه رشد و تکامل را طی کند، یکی از احتیاجاتش آزادی است،انسان های آزاد انسان هایی هستند که با موانعی که در جلوی رشد و تکاملشان هست مبارزه می کنند. انسان هایی هستند که تن به وجود مانع نمی دهند.
انسان، گذشته از آزادی هایی که گیاهان و حیوانات به آن نیازمندند، یک سلسله نیازمندی های دیگری هم دارد که ما آن را به دو قسم تقسیم می کنیم، یک نوع آزادی اجتماعی است. یعنی بشر باید در اجتماع از ناحیه سایر افراد اجتماع آزادی داشته باشد، دیگران مانعی در راه رشد و تکامل او نباشند، او را محبوس نکنند، به حالت یک زندانی در نیاورند که جلوی فعالیتش گرفته شود، دیگران او را استثمار نکنند، استعباد نکنند.

در نص قرآن مجید، یکی از هدف هایی که انبیاء داشته اند این بوده که به بشر آزادی اجتماعی بدهند.قُل یا أهل الکتاب تعالوا إلی کلمه سواء بیننا و بینکم ألا نعبد إلا الله و لا نشرک به شیئاً و لا نتخذ بعضنا بعضاً أرباباً من دون الله»»/آزادی معنوی صفحات۱۶الی۱۸

رشدوخلاقیت لازمه اش آزادی تفکراست

بهترین قسمت از انسان که لازم است پرورش پیدا کند، تفکر است و قهراً چون این پرورش نیازمند به آزادی؛ یعنی نبودن سد و مانع در جلوی تفکر است، بنابراین انسان نیازمند به آزادی در تفکر است».پیرامون جمهوری اسلامی،ص۹۲

تفاوت فکر وعقیده 
«فرق است میان فکر و تفکر و میان عقیده. تفکر قوه ای است در انسان ناشی از عقل داشتن. انسان چون یک موجود عاقلی است، موجود متفکری است، قدرت دارد در مسائل فکر کند، به واسطه تفکری که در مسایل می کند حقایق را تا حدودی که برایش مقدور است، کشف می کند»پیرامون جمهوری اسلامی،ص۹۳

عقیده ۲نوع است،مبتنی براحساس وتفکر

«ممکن است مبانی اعتقاد انسان، مبانی دل بستن انسان، مبانی انعقاد روح انسان همان تفکر باشد. در این صورت عقیده اش بر مبنای تفکر است. ولی گاهی انسان به چیزی اعتقاد پیدا می کند و این اعتقاد بیشتر کار دل است، کار احساسات است نه کار عقل»پیرامون جمهوری اسلامی،ص۹۳

تعصبات مانعی برای تفکراست

شهیدمطهری:آیا بشر از نظر دلبستگی ها باید آزاد باشد؟

شهیدمطهری به این سئوالی که خودش مطرح کرده اینگونه جواب می دهد:این دلبستگی هاست که در انسان تعصب و جمود و خمود و سکون به وجود می آورد و اساساً اغلب عقیده است و پای فکر را می بندد.»پیرامون جمهوری اسلامی،ص۹۳

حق آزادی عقیده و بیان

 «هر کسی حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد. در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحظات مرزی آزاد باشد»/پیرامون جمهوری اسلامی،ص۹۳

تفتیش عقاید کلیسا
«علت اینکه در دنیای اروپا، آزادی دین و آزادی عقیده را اینطور فرض کرده اند که عقیده بشر باید به طور کلی آزادی باشد، بخشی از آن را می توان عکس العمل جریان تفتیش عقاید کلیسا دانست»/پیرامون جمهوری اسلامی،ص۱۰۴ 

رفتارنامناسب(تفتیش عقایدرهبران کلیسا زمینه «مادیگری» رافراهم کرد

 «کلیسا چه از نظر مفاهیم نارسایی که در الهیات عرضه داشت و چه از نظر رفتار غیرانسانی اش با توده مردم، خصوصاً طبقه دانشمندان و آزادفکران، از علل عمده گرایش جهان مسیحی و به طور غیرمستقیم جهان غیرمسیحی به مادیگری است»/علل گرایش به مادیگری ص۵۵

تفاوت اسلام ومسیحیت درآزادی بیان

«از نظر اسلام، مفاهیم دینی همیشه مساوی آزادی بوده است، درست برعکس آنچه در غرب جریان داشته، یعنی اینکه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعی بوده است»/علل گرایش به مادیگری ص۱۰۶. 
هرعقیده ای آزادنیست

«در راه واقعی برای سعادت بشر نباید گفت عقیده یک انسان ولو آن عقیده بر مبنای تفکر نباشد، آزاد است»/علل گرایش به مادیگری ص۱۰۷ 

«ناگفته‌هایی از سلوک علمی و عملی استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری»
هرعقیده ای آزادنیست

در نظر استاد بر عکس لیبرالیسم، آزادی هدف نیست و یا عالی ترین هدف سیاسی نیست که بشود در هر شرایطی آن را محترم شمرد، همانطور که در بحث فطرت اشاره کردیم، آزادی برای این است که بتوان به تکامل رسید و در راه تعالی قدم برداشت. وگرنه در جایی که نتواند این هدف را تأمین کند، احترامی ندارد. برای سعادت فرد باید در عقیده او تغییر و تحول به وجود آورد تا او در این راه گام بردارد، نه اینکه او را آزاد گذاشت که به شقاوت خود ادامه دهد و راه نجات را نیابد. پس آزادی عقیده در اینجا موردی ندارد.

مکتبی که مانع آزادی تفکروبیان می شود،محکوم به فناست
 «هر مکتبی که ایمان و اعتقادی به خود ندارد، جلو آزادی اندیشه و آزادی تفکر را می گیرد. این گونه مکاتب ناچارند مردم را در یک محدوده خاص فکری نگه دارند و از رشد افکارشان جلوگیری کنند. این همان وضعی است که ما امروز در کشورهای کمونیستی می بینیم. در این کشورها، به دلیل وحشتی که از آسیب پذیر بودن ایدئولوژی رسمی وجود دارد، حتی رادیوها طوری ساخته می شوند که مردم نتوانند صدای کشورهای دیگر را بشنوند و در نتیجه یک بعدی و قالبی، آنچنان که زمامداران می خواهند، بار بیایند. من اعلام می کنم که در رژیم جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی برای افکار وجود ندارد و از به اصطلاح کانالیزه کردن اندیشه ها، خبر و اثری نخواهد بود. همه باید آزاد باشند که حاصل اندیشه ها و تفکرات اصیلشان را عرضه کنند.»/پیرامون جمهوری اسلامی.ص۱۱

امام خمینی ۳سال قبل ازحادثه «صدای شکستن استخوانهای کمونیسم»راشنیده بود.

 روایت آیت‌الله جوادی آملی؛

از راست به چپ: مرحوم مرضیه حدیدچی، آیت‌الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و ناصر نوبری (سفیر ایران در شوروی)

توضیحات نگارنده-پیراسته فر:به زانودرآمدن «کمونیست» وبه تبع آن،فروپاشی اتحادجماهیرشوری در سال ۱۹۹۱میلادی(بعداز۷۴ سال) به تعبیر دبیرکلی حزب کمونیست(مغزمتفکرارتش سرخ شوروی)لئون تروتسکی،کمونیست به «زباله‌دان تاریخ» سپرده شد./نهایتاً باعث سرنگونی حزب کمونیست و فروپاشی اتحاد شوروی شد.

فراز و نشیب های فروپاشی نظام شوروی

با بیش از ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع وسعت متشکل از ۱۵ جمهوری در ۲۸ دسامبر ۱۹۹۱(۷ دی ۱۳۷۰) را با تصویب قانون فروپاشی پایان داد و از دل آن روسیه و ۱۵ کشور مستقل شکل گرفتند.
گورباچف در گفت‌وگوی مذکور، اشاره‌ای هم به شرایط فعلی داشت و غرب را متهم کرد  که تلاش می‌کند، «ولادیمیر پوتین» را از قدرت کنار بزند.

 امام خمینی در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۶۷(اول ژانویه۱۹۸۹) نامه‏ ای به گورباچف نوشتند، سقوط رژیم کمونیستی پیش بینی شده است. امام خمینی در همین نامه ژرف‏ترین تحلیل ها را از تحولات جاری شوروی ارائه کرد و از آن به «صدای شکستن استخوانهای کمونیسم» تعبیر کرد. و شگفت آنکه در همین پیام پیش ‏بینی دیگری توأم با هشدارهای مستند وجود دارد که نشانگر تسلط امام خمینی بر ارزیابی شرایط سیاسی آن روز جهان است.  حضرت امام به وضوح نسبت به در غلتیدن روس ها به سمت باغ  سبز سرمایه ‏داری غرب و فریب خوردن از امریکا هشدار داده است. امام خمینی با پیش کشیدن مسائل عمیق فلسفی و عرفانی و با اشاره به ناکامی  کمونیست ها در سیاست های مذهب‏ ستیز آنان، از «میخائیل گورباچف» رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی خواست که به جای امید بستن به  ماده‏ پرستی غرب، به خدا و مذهب روی آورد.

پیام تاریخی امام به گورباچف توسط هیئت ۳ نفره‌ای متشکل از آیت‌الله جوادی آملی، محمد جواد لاریجانی و مرحومه مرضیه حدیدچی(دباغ) در تاریخ ۱۳ دی به وی ابلاغ شد. /پایان توضیحات.

انتقاد وحتی مخالفت موجب رشدوتقویت اسلام می شود اگر..

 «من در نوشته های خود نوشته ام: من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی می کنند و مقاله می نویسند، متأثر که نمی شوم هیچ، از یک نظر خوشحال می شوم. چون می دانم پیدایش اینها سبب می شد که چهره اسلام بیشتر نمایان بشود. وجود افراد شکاک و افرادی که علیه دین سخنرانی می کنند، وقتی خطرناک است که حامیان دین آن قدر مرده و بی روح باشند که در مقام جواب برنیایند؛ یعنی عکس العمل نشان ندهند. اما همین مقدار حیات و زندگی در ملت اسلامی وجود داشته باشد که در مقابل ضربت دشمن عکس العمل نشان بدهد، مطمئن باشید که در نهایت امر، به نفع اسلام است»/پیرامون جمهوری اسلامی.ص۱۳۴

مخالفت باالتقاط

«از نظر اسلام، تفکر آزاد است، شما هر طور که می خواهید بیندیشید، بیندیشید، هر طور که می خواهید عقیده خودتان را ابراز کنید به شرطی که فکر واقعی خودتان باشد ابراز کنید، هر طور که می خواهید بنویسید، بنویسید، هیچ کس ممانعتی نخواهد کرد...احزاب و افراد در حدی که عقیده خودشان را صریحاً می گویند، و با منطق خود به جنگ منطق ما می آیند، آنها را می پذیریم. اما اگر بخواهند در زیر لوای اسلام، افکار و عقاید خودشان را بگویند، ما حق داریم که از اسلام خودمان دفاع کنیم و بگوییم اسلام چنین چیزی نمی گوید، حق داریم بگوییم به نام اسلام این کار را نکنید»/پیرامون جمهوری اسلامی.ص۱۳الی۱۷

اجبارواکراه دردین چیست؟

 لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ ۖ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی ﴿٢٥٦بقره﴾
دین و ایمان اجباری نیست و این آیه می تواند خطاب به پیامبر، ناظر به این مطلب باشد که: تو از مردم ایمان می خواهی، مگر با اجبار هم می شود کسی را مؤمن کرد؟
فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ ،لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ ﴿٢١.٢٢غاشیه﴾ ای پیامبر! وظیفه تو گفتن و ابلاغ و یادآوری است، تو که مسلط بر این مردم نیستی که بخواهی به زور آنها را مؤمن و مسلمان کنی. 

«اگر مردم در مسایلی که باید در آنها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسایل دینی رشد نمی کند و پیش نمی رود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می خواهد، خواه ناخواه برای مردم آزادی فکری قایل است»/پیرامون جمهوری اسلامی.ص۱٢۳

شهید مطهری

استقبال ازآرای وعقایدمخالف درمکتب اسلام

«از قرن دوم هجری که اختلاط ملل مختلف آغاز شد و برخورد عقاید و آراء، سخت اوج گرفت، مادّیین در کمال آزادی، عقاید و اندیشه های خویش را در محافل علمی و در مجالس علنی ابراز می داشتند و دیگران را به پیروی از مکتب خویش دعوت می کردند. احیاناً در مسجدالحرام و یا مسجدالنبی حلقه تشکیل می دادند و به گفتگو درباره عقاید خویش می پرداختند، اینچنین آزادی برای مادّیین در هیچ محیط مذهبی در جهان سابقه ندارد»/علل گرایش به مادیگری ص۱۰۶ 

«من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است و آزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها...اگر در صدر اسلام در جواب کسی که می آمد و می گفت من خدا را قبول ندارم، می گفتند بزنید و بکشید، امروز دیگر اسلام وجود نداشت. اسلام به این دلیل باقی مانده که با شجاعت و با صراحت با افکار مختلف مواجه شده است»/پیرامون انقلاب اسلامی.ص۱۸

دیدگاه شهیدبهشتی 

نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند

سایت تابناک دربهمن ۱۳۹۶ قسمتهایی ازسخنان  آیت الله شهید بهشتی منتشرکرده است
باطن مسئولین ظاهر جامعه است! /دعوت فقرا به صبر سخن اسلام نیست/هیچ حکومتی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد/نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند
نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند
همه زنان و مردان جمهوری اسلامی ایران اعم از مسلمان و غیرمسلمان در اظهارنظر پیرامون شخصیت و طرز کار مدیران و مسئولان جامعه در هر درجه که باشند آزادند با رعایت این دو شرط که دروغ نگویند و بیاناتشان نصیحت و دلسوزی و ارشاد باشد.
برادران و خواهران! صمیمانه می‌گویم که حتی هر نقد تلخ صریحی را هم که مطرح کنید، خوشحال می‌شویم عرض کردم ما با کسی تعارف نمی‌کنیم البته به شرط اینکه واقعا انتقاد کردنهایمان انتقاد مخلصانه باشد، نه عیب جویی مغرضانه قصد نیش زدن و هوچی گری در کار نباشد، قصد بیان کردن نقطه نظر‌ها و سازندگی باشد.
انتقاد سازنده و دلسوزانه از مسئولان در تمام سطوح برای همه آزاد است... شما مردم ایران مطمئن باشید که ما احدی را به دلیل انتقاد از خودمان یا انتقاد از دست اندرکاران دیگر جمهوری اسلامی به هیچ عنوان نمی‌گذاریم کسی تعقیب و تهدید کند.

مسئولین مراقب خوی اشرافی گری در بین خودشان باشند

«مبادا رفتار من، آمد و شد من، در مردم این شک و تردید را به وجود آورد که اى بابا، این‌ها هم وقتى به مقام و مسند اعمال ولایت و حکومت و اداره جامعه رسیدند، بو و رنگ طاغوتى پیدا کردند!
اگر چنین شود، آن وقت خیانت و ضربتى را که ما به انقلاب و اسلام وارد کرده ایم از خیانت و ضربت دشمنان دیگر سنگین تر، و عقاب و عذاب و کیفر دنیا و آخرتش بر ما گرانتر خواهد بود.»

مبارز مظلوم صفحه ۴۸

از برادری انسانی و اسلامی دم زدن موقعی معنا دارد که نشانه هایش متجلی باشد.
مسلماً در جامعه‌ای که یک عده در رفاه زندگی کنند و یک عده در رنج و تعب، از برادری ایمانی و معنوی و اسلامی دم زدن شوخی است، چون برادری اثر و نشانه می‌خواهد. از برادری انسانی و اسلامی دم زدن موقعی معنا دارد که نشانه هایش متجلی باشد.
کتاب در دست انتشار «نظام اقتصادی در اسلام»

طبق اسلام زمامدار، قدرت خود را از مردم می‌گیرد
بر طبق مبانی اسلامی، در عصر ما حکومت، زمامدار، حاکم صرفاً باید سِمَت و قدرت خویش را از آرای مردم بگیرد. کسی حق دارد زمام‌دار مردم باشد که برگزیده مردم یا لااقل پذیرفته مردم و مورد حمایت مردم باشد.
هیچ‌کس حق ندارد بر طبق مبانی اسلام که ولایت، قدرت، زمام‌داری خودش را بر مردم تحمیل کند، بر خلاف رضایت آن‌ها و بر خلاف پذیرش و حمایت آ‌نها و بر خلاف انتخاب آنها.
چرا؟ برای این‌که اگر کسی آمد بر خلاف رأی مردم، بر خلاف انتخاب و پذیرش و خواست مردم، به آن‌ها گفت: من آقابالاسر شما هستم، من حاکم بر شما هستم، می‌خواهید بخواهید، می‌خواهید نخواهید، این آدم یک آدمی است که با زور و با تحمیل و از روی انگیزة تفوق‌طلبی آمده است سِمَتی را برای خودش ادعا کرده و تفوق‌طلبی و امتیازطلبی و برتری‌طلبی در منطق قرآن و بر طبق اندیشة اسلامی و ایدئولوژی اسلامی مردود، مطرود، و مایة فساد و مایة تیره‌بختی در دنیا و آخرت است.
خوب هر حکومتی که بر اساس رأی آزاد مردم سر کار بیاید، می‌تواند جمهوری اسلامی باشد؟ نه. این شرط لازم است ولی شرط کافی نیست. یک شرط دوم هم دارد و آن این است که وقتی اکثریت مردم یک کشور مسلمان‌اند، این مسلمان‌ها اگر فردی یا گروهی را با رأی آزاد برای زمام‌داری انتخاب کردند، خودبه‌خود از این زمام‌دار می‌خواهند که این حکومت، این نظام، این رژیم خودش را در ادارة مملکت نسبت به مقررات و تعالیم اسلامی ملتزم و متعهد بداند. متعهد باشد که جامعه و کشور را بر مبنای تعالیم سعادت‌بخش اسلام اداره کند.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی، ص. ۱۲ تا ۲۲

باطن مسئولین ظاهر جامعه است! /دعوت فقرا به صبر سخن اسلام نیست/هیچ حکومتی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد/نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند
هیچ حکومتی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد
هیچ حکومتی تحت هیچ عنوانی، تحت شرایط فوق العاده و غیرعادی و به طور کلی تحت هیچ شرایطی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از مردم بگیرد.
چیز‌هایی هست که فقها می‌گویند به عنوان اولی واجب است، ولی به عنوان ثانوی حرام می‌شود.
بعضی چیز‌ها هست که عنوان ثانوی برنمی دارد. این هم عنوان ثانوی برنمی دارد. یعنی برطبق آنچه ما از اسلام می‌شناسیم هیچ حکومتی تحت هیچ شرایطی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد. این در اسلام دُگم است.
رفقا این مهم است. «ما در شرایط فوق العاده هستیم، با دشمن‌های مختلف روبه رو هستیم، حکومت نظامی اعلام می‌کنیم»؛ این در اسلام نیست.

شهید بهشتی: «قرار بر این بود که پس از پیروزی ملت (انقلاب اسلامی) هرچه در کیسه ملت است همه ملت بگیرد و خرج کند. قرار بر این بود که وقتی پیروز می‌شویم هرچه در این مملکت هست سر یک سفره گسترده بگذاریم و همه ملت دور سفره بنشیند و مصرف کند.» این کار نشد... .
ولایت، رهبری، روحانیت ۳۴۹
باطن مسئولین ظاهر جامعه است! /دعوت فقرا به صبر سخن اسلام نیست/هیچ حکومتی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد/نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند
تراز مقبولیت در جمهوری اسلامی
باید در راه خدا باشیم، ولو بگویند مرگ بر ما. البته با این مردم بیدارِ آگاهِ رشد یافته، دیگر نوبت به مرگ بر ما نمی‌رسد. با این مردم باید چنان روشن حرکت کرد که نوبت به آنجا نرسد. برای اینکه هرجا گفتند مرگ بر ما معلوم می‌شود که یا ما اشتباه رفتیم که ما حقمان است؛ یا نه اشتباه نرفتیم، اما نتوانستیم حق را به آن‌ها بفهمانیم؛ آن وقت باز هم حقمان است. ما باید سعی کنیم هم اشتباه نرویم و هم حق را به مردم بفهمانیم.
حزب جمهوری اسلامی، ص. ۲۴۶

شکاف طبقاتی، حاصل توسعه لجام گسیخته مالکیت خصوصی
دریافت من این است که ما در عین قبول اصل مالکیت شخصی، در عین اعتقاد و احترام به آثار مشروع مالکیت، در عین اعتقاد به اینکه اقتصاد دولتی نمی‌تواند یک اقتصاد مناسب با انسان آزاده باشد، در عین آنکه معتقدیم باید بخش آزاد و خصوصی در نظام اقتصادی هرچه بیشتر دامنه داشته باشد، در عین همهٔ این‌ها، معتقدیم این وضع موجود و این فاصلهٔ فراوان درآمد‌ها و زندگی‌ها به هیچ‌عنوان با عدلاسلامی سازگار نیست.
این خیابان ما و این بازار ما، خیابان و بازار اسلامی نیست. این گرانی روز افزونِ ارزاق، هیچ چیزش به اسلام نمی‌خورد.
نگو آقا می‌فروشم بعد خمسش را می‌دهم، مسجد هم با آن می‌سازم. تو گران نفروش، خمسش را هم نمی‌خواهم بدهی، مسجد هم نمی‌خواهم با آن بسازی.
حزب جمهوری اسلامی، ص. ۵۱ و ۵۲
باطن مسئولین ظاهر جامعه است! /دعوت فقرا به صبر سخن اسلام نیست/هیچ حکومتی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد/نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند
راه برون رفت از بن‌بست فقر و محرومیت
تز اقتصادى ما براى بیرون بردن جامعه‌مان از بن‌بست فقر و محرومیت، خلاصه می‌شود، در این بیان که دولت اسلامى جمهورى ما در برابر هر انسانى که می‌خواهد کار مولد انجام بدهد، چه کار کشاورزى باشد، چه کار صنعتى باشد، چه کار خدماتى، وظیفه دارد براى هرکس که می‌خواهد کار کند سرمایه و ابزار کارى را فراهم کند که در اختیار خود او باشد.
دولت اسلام، دولت جمهورى_اسلامى، از بیت المال عمومى، از درآمد نفت، از درآمدهاى دیگر، از مالیات‌هایى که می‌گیرد، وظیفه دارد براى هر مسلمان، براى هر ا‌یرانى، ولو غیر_مسلمان، براى هرکس که تابع این جمهورى اسلامى است، ابزار و سرمایه کارى فراهم کند تا هیچ فردى مجبور نباشد کار خودش را به مزد ناچیزى که دیگران به او می‌دهند بفروشد.

شهید بهشتی / ولایت، رهبری، روحانیت / ص. ۲۴۳،۲۴۵
باطن مسئولین ظاهر جامعه است! /دعوت فقرا به صبر سخن اسلام نیست/هیچ حکومتی حق ندارد آزادی انتقاد از رهبران را از دست مردم بگیرد/نمی‌گذاریم کسی احدی را به دلیل انتقاد دست اندرکاران جمهوری اسلامی تعقیب و تهدید کند
دعوت فقرا به« صبر» سخن اسلام نیست!
اگر در جامعه اى، کسانى فقرا را به صبر دعوت کردند، که میدان را براى یغماگرى یغماگران باز بگذارد و بگویند صبور باش تا خدا در آخرت به تو عوض دهد! این سخن، سخن اسلام نیست... .
کتاب بانکدارى، ربا و قوانین مالى اسلام ص. ۸۶

باطن مسئولین ظاهر جامعه است!
مدیر بد بیش از رفیق بد روی کارکنان اثر می‏‌گذارد. «أَلنّاسُ عَلی دِینِ مُلُوکِهِمْ». مردم به آن بالا‌ها نگاه می‌کنند. این یک واقعیت است. اینکه ما در مسأله امامت این همه مته به خشخاش می‏‌گذاریم و می‏‌گوییم امامت و رهبری باید از آن کسانی باشد که آن خصلت‏‌های متعالی را داشته باشند، [برای همین است.]در چنین جامعه‏‌ای دیگر نمی‏‌توان اول به تخصص بها داد. تخصص بها دارد، ولی بهای درجه دو. مکتب در درجه اول قرار دارد. بنابراین، اگر می‏‌خواهیم مدیر کارخانه انتخاب کنیم، مهندس مسئول ماشین ‏آلات کارخانه انتخاب کنیم، اول می‏‌پرسیم که آیا عرق ‏خور، فاسد، قمارباز، دروغ‏گو، فرعون‏ صفت، متکبر و مردم‏ آزار نیست؟
انسان‏‌دوست است، پاک است، چشم پاک است، نماز می‌‏خواند، دلش با خداست؟ وقتی در کارخانه می‏‌آید کارگر‌ها با دیدن او به یاد خدا می‏‌افتند؟ اول این‌ها را می‏‌پرسیم، اگر گفتند خوب است، می‏‌گوییم حال کاردانی او چه‏ طور است؟ این کار را بلد است؟ از این ماشین‏ آلات اطلاع درستی دارد؟ سابقه کار دارد؟ تجربه دارد؟ زرنگ و پُرکار هست؟ این‌ها را هم می‏‌پرسیم. اگر نتیجه مثبت بود، او را به کار دعوت می‏‌کنیم.
می‏‌بینید که اصلاً شیوه انتخاب عوض می‏‌شود. در جامعه‏‌هایی که مکتب الهی، شکل و جهت آن جامعه را تعیین می‏‌کند، در انتخاب افراد برای سمت‏‌ها و کارها، پرسش اول از پای‏بندی این افراد به آن مکتب الهی و پرسش دوم از وارد بودن او و تخصص او و مهارت او است و این مطلب، مطلبی روشن است.
باید‌ها و نباید‌ها صفحه ۱۷۹ و ۱۸۰

علت آن که برخی از مسئولان و کارگزاران آرام آرام بد می‌شوند چیست؟
کمى دقت بفرمایید! دور و بر زندگى خود را نگاه کنید؛ ببینید چطور مى شود که اگر در جامعه اى امر به معروف و نهى از منکر و پاسدارى عمومى از حق و عدل کساد و راکد شد و عملى نشد، نتیجه اجتناب ناپذیرش این است که همه مسئولان و کارگزاران جامعه، آرام آرام به افراد بد آن جامعه تبدیل مى شوند. چرا و چطور؟!


وقتى حکومت، حکومت حق و عدل است، وقتى کارهاى اجتماعى و سیاست داخلى و خارجى یک جامعه بر محور حق و عدل مى چرخد، وقتى خصلت و سرشت حکومت یک جامعه خصلت و سرشت الهى، خصلت و سرشت عدل و انصاف و حمایت از حقوق عامه و حق خدا و خلق خداست، در چنین حالتى عناصر خوب و پایبند، عناصرى که خدا را مى شناسند، عناصرى که خداترس اند، رغبت مى کنند تا کارى را در این حکومت بپذیرند. طبیعى است که در چنین نظامى وقتى براى هر کارى آگهى کنند اول آدمهاى با پدر و مادر، آدمهایى با پرنسیپ اصولى، آدمهاى خداترس باایمان، آدمهایى که دلشان در عشق خدمت به خدا و خلق مى تپد پیشقدم مى شوند.
باید‌ها و نبایدها- صفحه ۱۵۳

خطر برای انقلاب اینجاست که مردم می‌بینند انقلاب شده، مسکن ندارند
خطر برای انقلاب اینجاست که مردم می‌بینند انقلاب شده، مسکن ندارند و مقدمات زندگی شان را نمی‌توانند فراهم کنند. ما را از آن طرف مرز‌ها نترسانید که در آنجا خطری نیست، خطر واقعی اینجاست؛ لذا می‌خواهند شما را از خطر واقعی غافل کرده و از خطر خیالی بترسانند.
سخنرانی شهید بهشتی- بابل- ۵۹.

اولین نطق" نماینده صومعه سرا بعداز تاییداعتبارنامه "اخطارمجلس به دلخوش

اخطارمجلس به نماینده صومعه سرا

نماینده شیراز:آقای دلخوش!اسنادزمینخواری معتبربود،علت اینکه معترضان به اعتبارنامه شماکوتاه آمدند، تعهدی بود که دادید «به قانون تن دهیدتخلفات را جبران کنید»

اولین نطق  دلخوش بعداز «تاییداعتبارنامه »دردسرسازشد.

نجابت،نماینده شیراز: اگر «دلخوش »به تعهداتش عمل نکند «مجدداً» موضوع را دنبال می کنیم و ابزارهای دیگری در مجلس برای(ردصلاحیت) وجود دارد.

این شعری که شگون نداشت

مدعی خواست که ازبیخ کند ریشه ما   /   غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما

واماقرآن می فرماید:إِنَّ اللَّـهَ لَا یُحِبُّ الْمُعْتَدِینَ﴿البقرة١٩٠﴾

خبرآنلاین می نویسد:کاظم دلخوش در نطق امروزش به موضوع اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه‌اش اشاره کرد و گفت حلال‌شان کردم.

نجابت در پاسخ به دلخوش گفت نماینده صومعه سرا باید طبق تعهدی که داده است عمل کند وگرنه دوباره پیگیری می‌کنیم.

 کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا که چندی پیش ماجرای اعتبارنامه‌اش به یکی از موضوعات جنجالی تبدیل شده بود بعد از تائید اعتبارنامه‌اش، امروز اولین نطق اضطراری خود را ایراد کرد. او با بیان این بیت شعر «مدعی خواست که ازبیخ کند ریشه ما   /   غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما»گفت: اولا درود و سلام می فرستم به رو ح بزرگ شهدا و سردار شهدا حاج قاسم سلیمانی و امام شهدا.

 دوم از هیات های اجرایی نظارت و شورای نگهبان از تلاش بی دریغ آنها تشکر می کنم.

سوم  بر خود می‌دانم از مردم صومعه سرا و حضور جانانه در عرصه های انقلاب تشکر کنم و هیچگاه نه جلوتر از رهبری حرکت کردند و نه انقدر دور که از پشت سر بیفتند آنها خادمین خود را به خوبی می‌شناسند.

مخالفانم وابسته به رادیوهای بیگانه هستند!

دلخوش ادامه داد:بنده نیز در تمام دوران نمایندگی خود تلاش کرده ام از حق مردم حمایت کنم هرچند برخی وابسته به رادیوهای لجن پراکن و بیگانه سعی در تخریب خدمتگذاران صدیق به مردم و جامعه تلاش خود را کردند و می کنند که پشت برخی افراد نادان سنگر بگیرند و موجبات تشویش اذهان و توطئه را دامن بزنند.

دلخوش: من مثل شهیدبهشتی مظلوم واقع شدم!

دلخوش گفت: مگر یادمان رفته که بعد از انقلاب به بزرگانی همچون شهید بهشتی، شهید باهنر و رجایی چه اتهاماتی می‌زنند.

«زمین خواری»من شایعات بود،واقعیت نداشت!

بنده از نمایندگانی که در پرونده اینجانب بر اساس حقی که داشتند اعتراض کردند تشکر می‌کنم اما متاسفانه برادران عزیز به عنوان مومن و مسلمان باید از قران تبعیت کنیم و قبل از آنکه سوالی از نماینده مربوطه در کمیسیون‌های مربوطه پرسیده شود این سوالات به دست رادیوهای بیگانه نیفتد.

«معترضین به اعتبارنامه ام» بدون تحقیق قضاوت کردند

نماینده صومعه سرا با اشاره به ماجرای اعتراض به اعتبارنامه‌اش گفت: اعتراض حق نمایندگان است اما باید به سیره پیامبر رفتار کنیم ایشان می‌فرمایند در شهادت،ندیده و در قضاوت نیندیشیده و در انتقاد نسنجیده وارد نشوید و من از این برادران عزیز که محبت کردند نظر خود را بیان کردند تشکر می‌کنم و آنها را خودم و خانواده‌ام حلال می‌کنم.

دلخوش:بناحق علیه من لجن پراکنی شد!

این نماینده مجلس گفت: در مسائلی که در جامعه به وجود آمد و در رادیوهای لجن پراکن بیگانه به کمک عوامل داخلی به آن دامن زده شد باید حساس باشیم و باید نسبت به موضوع فضای مجازی و به ویژه در مقابله با رادیوهای لجام گسیخته باید تصمیم‌گیری کنیم.

نجابت :واقعیت داشت، «دلخوش»تعهد داد، ما صرف نظر کردیم 

در پاسخ به نطق دلخوش روح‌الله نجابت نماینده شیراز و از معترضان به اعتبارنامه نماینده صومعه سرا در اخطاری قانون اساسی گفت:  سید کاظم دلخوش در نطق اضطراری خود جمله‌ای درباره معترضان به اعتبارنامه‌اش مطرح کرد به این تعبیر که «آنان صرفاً به شنیده‌ها اکتفا کرده‌اند».

اعتراض به اعتبارنامه دلخوش بر اساس مستندات معتبر بود

نماینده شیراز گفت: خیر، این‌طور نبود(شایعه نبود). تمام اسناد مستند بود. به شورای نگهبان هم تحویل داده شد و نامه رسمی شورای نگهبان موجود است که این اسناد را ندیده بود.

علت اینکه معترضین به اعتراض خود ادامه ندادند به این علت بود که ایشان تعهد دادند به قانون تن بدهد و در آن پرونده خاص و آن قسمی که خلاف قانون صورت گرفته بود جبران شود

نجابت درادامه گفت: اگر هم چنین نشود(به تعهداتش عمل نکند) ما معترضین به اعتبارنامه ایشان اعتراض را پیگیری خواهیم کرد و راه‌های دیگری برای این موضوع(ردصلاحیت) وجود دارد

توضیح مدیریت وبلاگ-پیراسته فر:خبرگزاری فارس اینگونه می نویسد:

نجابت: دلخوش به معترضان اعتبارنامه‌اش تعهد رفع مشکل داد

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: اگر اجرای تعهد دلخوش به معترضین به اعتبارنامه‌اش عملیاتی نشود آنها کماکان موضوع را دنبال خواهند کرد و ابزارهای دیگری در مجلس برای پیگیری وجود دارد.

نجابت: دلخوش به معترضان اعتبارنامه‌اش تعهد رفع مشکل داد

روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۹) در تذکری مستند به ماده ۷۵ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس گفت:‌ اگر در جلسه رسمی ضمن نطق صریحا یا تلویحا نسبت سوئی به نماینده مجلس بیان شود باید فرصت بیان اظهار نظر داده شود.

وی بیان داشت:آقای کاظم دلخوش ضمن نطق اضطراری امروزشان جمله‌ای خطاب به معترضین به اعتبارنامه‌شان بیان کردند مبنی بر اینکه برخی افراد به شنیده‌ها اکتفا کردند و به اعتبارنامه‌ام اعتراض کردند.

نماینده مردم شیراز در مجلس خطاب به دلخوش : تمامی اسناد اعتراضی به اعتبارنامه شما مستند بود .

و حتی وقتی این اسناد به شورای نگهبان تحویل داده شد آنها در نامه مکتوب و رسمی اعلام کردند که این اسناد را ندیده بودند

اگر«اسنادزمین خواری» واقعیت داشت،چرااعتبارنامه تأییدشد؟

نماینده شیراز(نجابت) گفت:‌ علت اینکه معترضین به اعتبارنامه آقای دلخوش بر اعتراض‌شان باقی نماندند به دلیل تعهدی بود که منتخب صومعه سرا دادند که به قانون تن دهند و در مورد آن پرونده خاص که خلاف قانون اتفاق رخ داده بود موضوع را جبران کنند.

نجابت درادامه گفت: اگر اجرای تعهد دلخوش عملیاتی نشود معترضین به اعتبارنامه وی کماکان موضوع را دنبال خواهند کرد و ابزارهای دیگری در مجلس برای پیگیری این موضوع وجود دارد./پایان.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:مروری به ماجرای اعتبارنامه نماینده محترم صومعه سرا 

روز (یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۹) اعتبارنامه۲۷۳ منتخب مجلس یازدهم شورای اسلامی در نشست علنی اپارلمان بررسی شد،اعتبارنامه ۲۶۵  منتخب تأیید شد واما اعتبارنامه ۳ منتخب تأییدنشدیکی ازآنها«دلخوش»بود.

مشکل این ۳نماینده ای که اعتبارنامه شان ردشده چیست؟

 غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران(به اتهام «رانت»داشتن شرکتهای متعدد ومدیرعاملی آنها+مدرک تحصیلی)، کاظم دلخواش، نماینده صومعه سرا(به اتهام زمینخواری-تعدی به بیت المال) و حسین محمد صالحی فریدن،نماینده فریدون شهراصفهان(محکومیت کیفری) ایشان  فرمانده،سرهنگ نیروی انتظامی شهرش بوده درزمان مدیریت ایشان یک سرباز وظیفه بر اثر ضرب و شتم،می رسد که ترکشهایش دامن سرهنگ صالحی را می گیرد.

«روح‌اللّه نجابت» نماینده شیراز و«علیرضازاکانی»نماینده قم ۲نماینده ای هستندکه به اعتبارنامه نماینده صومعه سرااعتراض 

روح الله نجابت منتخب مردم شیراز در مجلس یازدهم، با انتشار فرازی از وصیت‌نامه امام خمینی که «از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده می‌خواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند، مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عُنصر خرابکارِ وابسته، به مجلس راه یابد»،دلخوش راعُنصرنامطلوب دانست.

سندی که برای آقای دلخوش دردسرسازشد

 رئیس شعبه ۱۲ طی مکاتبه‌ای از شورای نگهبان خواستار رسیدگی و توضیحات لازم در مورد صلاحیت غلامرضا تاجگردون شده است.

قیمت پراید همچون «هلی کوپتر» در حال پرواز است

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم گفت: در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اعتبارنامه نمایندگان تأیید شد و تنها تأیید اعتبارنامه سه منتخب سید کاظم دلخوش، غلامرضا تاج‌گردون و حسین محمدصالحی از سوی شعب اعلام نشد.

دلخوش(نماینده صومعه سرا)ردیف دوم،بدون ماسک وبدون کُت.

سلیمی گفت: اعتبارنامه‌هایی که تصویب نشده، شعب اعتراضات را بررسی می‌کند اگر اعتبارنامه در شعبه به تصویب رسید به صحن علنی مجلس می‌آید و تأیید آن در صحن اعلام می‌شود و در صورتی که اعتبارنامه در شعبه رد شود به کمیسیون تحقیق ارجاع شده و پس از آن  در صحن علنی برای تأیید اعتبارنامه این افراد رأی‌گیری خواهد شد.حجت‌الاسلام سلیمی بیان کرد: کمیسیون  تحقیق هم ۱۵ روز فرصت بررسی دارد و نتیجه را به شعبه اعلام می‌کند.

رأی گیری در صحن مجلس

سیدکاظم دلخوش آباتری متولد۱۳۴۰ دردوره های هفتم وهشتم ودهم نماینده مردم صومعه سرادرمجلس شورای اسلامی بود(دوره نهم مرحوم حمیدرضا خصوصی ثانی توانست دلخوش را ناکام کند).

نماینده تهران:«دلخوش» تعهدداده که «زمین تصرف کرده »رابه بیت المال پس بدهد.

علی خضریان، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجو، مبنی براینکه 

 چرااعتبار نامه کاظم دلخوش(نماینده صومعه سرا) راتأییدکردید؟

گفت: اعتبارنامه آقای دلخوش به این علت تایید شد که «فساد دلخوش» شبکه‌ای نبود بلکه شخصی و فردی بود. 

از این رو آقای دلخوش با دادن تعهد به نمایندگان معترض مبنی بر پس دادن زمین‌های تصرف شده به بیت المال، اعتبارنامه این منتخب با این شروط‌ ها تایید شد./۱۱ تیر ۱۳۹۹

سوابق اقتصادی ومالی «دلخوش»نماینده صومعه سرا

عضو و سخنگوی کمسیون ویژه تحول اقتصادی/رئیس فراکسیون تعاون مجلس هفتم و هشتم/عضو، مخبر و نائب رئیس اول کمسیون اقتصادی/رئیس فراکسیون گمرکات مجلس هفتم و هشتم/هیئت رئیسه فراکسیون سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مجلس هفتم و هشتم/هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری و جهانگردی مجلس هفتم و هشتم/عضو کمیته راهبردی و استراتژی در پروژه تعالی سازمان بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران/عضو ناظر در شورای پول و اعتبار/عضو هیئت رئیسه کمسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی/درمجلس دهم عضوکمسیون اقتصادی مجلس بود وبنظرنگارنده-پیراسته فر-دراین دوره(مجلس یازدهم)خیزبرداشته بودبرای ریاست کمسیون اقتصادی مجلس .اماسیاسیون باهوش مجلس درصدندکه اوراازسکوهای اقتصادی ساقط کنند،احتمالاً اعتبارنامه اش تأییدمی شود.

 ۱۸ خرداد ۱۳۹۹

نامه  شورای نگهبان به مجلس درباره اعتبارنامه منتخبین گچساران، فریدن و صومعه‌سرا

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس تصریح کرد که درباره اعتبارنامه منتخبین فریدن و صومعه‌سرا مدارکی که امروز در اختیار مجلس قرار دارد در زمان تأیید صلاحیت‌ها در اختیار شورای نگهبان نبوده است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت:‌ شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس اعلام کرد که در مورد اعتبارنامه 2 نفر از منتخبین (منتخبین فریدن و صومعه‌سرا) مدارکی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار دارد پیش از این و در زمان بررسی صلاحیت نمایندگان در اختیار شورای نگهبان قرار نداشته است.

وی افزود: شورای نگهبان در این نامه تصریح کرده که در مورد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران نیز مدارکی که امروز در اختیار نمایندگان قرار دارد در زمان بررسی صلاحیت فرد مورد نظر در اختیار شورای نگهبان نیز قرار داشته است./یکشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۹سااعت  ۳۰ : ۱۷

واماخبرگزاری ایسنادرتبیین این اینگونه نوشته است:آن تأییدشعبه ۱۰،باطل،شعبه باید مجددا درباره اعتبارنامه آقای دلخوش وصالحی رابررسی کند ودرصورت تأییدبیایدصحن مجلس تعیین وتکلیف شود.

بر این اساس علی رغم اینکه پیش از این تایید اعتبارنامه آقایان دلخوش و محمدصالحی در شعبه دهم اعلام شده بود این شعبه باید مجددا درباره اعتبارنامه این دو منتخب تشکیل جلسه دهد و تصمیم گیری کند در مورد اعتبارنامه آقای تاج گردون نیز شعبه دوازدهم باید با توجه به پاسخ شورای نگهبان تشکیل جلسه داده و نظر خود را اعلام کند.

یعنی تاجگردون وضعیت بهتری دارد!اما «دلخوش» نگران کننده!

در همین رابطه موسوی لارگانی رئیس شعبه دوازدهم مجلس از برگزاری جلسه این شعبه در روز دوشنبه (۱۹ خرداد ۱۳۹۹) خبر داد و گفت که شعبه ۱۲ در جلسه فردا در مورد اعتبارنامه آقای تاجگردون تصمیم گیری خواهد کرد.

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس نیز در این رابطه به ایسنا، گفت: با توجه به پاسخ شورای نگهبان به شعب مربوطه، شعب باید تشکیل جلسه دهند. نهایتا در صورت تایید اعتبارنامه هرکدام از منتخبین در شعب، نظر شعبه در صحن مطرح و تصویب اعتبارنامه اعلام می‌شود و در غیراینصورت موضوع به کمیسسون تحقیق ارجاع خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «طبق تبصره یک ماده ۲۸ آیین نامه داخلی مجلس شعبه موظف است عدم رسیدگی شورای نگهبان به موضوع مورد اعتراض یا حادث‌شدن آن بعد از اعلام صحت انتخابات را احراز کند.»

بر این اساس در صورتی که مدارک و مستندات معترضین برای اعتراض به اعتبارنامه یک منتخب در شورای نگهبان و در هنگام بررسی صلاحیت‌ها مورد رسیدگی قرار گرفته باشد، شعبه امکان بررسی مجدد آن را نخواهد داشت.

سه شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۹:تصمیم نهایی با رئیس مجلس است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به اعتراض نمایندگان به اعتبارنامه سه نفر از منتخبین گفت: در جلسه‌ای که هیأت رئیسه مجلس درباره این موضوع برگزار کرد، جمع‌بندی نهایی این شد که به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های منتخبین فریدن،‌ صومعه‌سرا و گچساران در شعبه مربوطه، اعتبارنامه‌های این منتخبین در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و رأی‌گیری در مورد آنها انجام نخواهد شد. 

وی افزود: بر همین اساس به دنبال تأیید اعتبارنامه‌های این منتخبین در شعب 10 و 12 اعتبارنامه‌های این افراد در جلسه علنی مجلس تنها قرائت می‌شود و نیازی به رأی‌گیری نخواهد داشت. 

سلیمی اظهار داشت:‌ در زمان اصلاح آئین‌نامه برای این موضوع، شورای نگهبان به اینکه اعتبارنامه‌های مورد اعتراض واقع شده تنها در صحن قرائت شود ایراد گرفته بود و این موضوع در آئین‌نامه ذکر شد که نمایندگان باید در مورد آن تصمیم بگیرند. 

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بر این اساس دو برداشت از مواد 29 و  32 آئین‌نامه در این باره انجام می‌شود یکی اینکه اعتبارنامه‌هایی که مورد اعتراض واقع می‌شوند باید در صحن به رأی‌گیری گذاشته شود و برداشت دوم اینکه این اعتبارنامه‌ها تنها باید قرائت شود. 

وی افزود: در جلسه مفصلی که در هیأت رئیسه مجلس برای این موضوع برگزار شد نظر اکثریت اعضا بر این بود که رأی‌گیری در این باره نیاز نیست و اعتبارنامه تنها باید قرائت شود.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس در پایان گفت: البته با وجود متن آیین‌نامه در این باره و با وجود نظر نظر اکثریت اعضای هیأت‌رئیسه مبنی بر عدم رأی‌گیری برای اعتبارنامه‌های سه منتخب باقیمانده، اما تصمیم نهایی با رئیس جلسه در زمان برگزاری صحن هست، خواه رئیس جلسه رئیس مجلس باشد و خواه هر یک از نواب رئیس هرچه رئیس جلسه در این باره تصمیم بگیرد همان خواهد شد./سه شنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۹خبرگزاری فارس

اعتبارنامه دلخوش تأیید(نهایی)شد/چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۹

پس از قرائت گزارش اعتبارنامه منتخب صومعه‌سرا توسط شعبه ۱۰، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت: در رابطه با اعتبارنامه‌های معترضین که به شعبه ارجاع شده است، رسیدگی لازم در شعبه صورت گرفت و در نهایت به تأیید آن شعبه رسیده است و بر همین اساس آئین‌نامه داخلی مجلس اعتبارنامه‌های پیش از این در صحن قرائت شده و به اتفاق  آرا چون معترضی نبود به صورت اجماعی مورد تأیید قرار گرفت.

رئیس مجلس گفت: ‌اگر نمایندگانی به اعتبارنامه آقای دلخوش معترض هستند اظهارات خود را بیان کنند تا در نهایت ما آن را به تأیید بگذاریم.

چون معترضی نسبت به منتخب صومعه‌سرا وجود نداشت قالیباف رئیس مجلس درباره اعتبارنامه دلخوش گفت: این اعتبارنامه به تأیید مجلس شورای اسلامی رسید.

اعتبارنامه صالحی هم تأییدشد،اعتبارنامه تاجگردون رفت برای کمسیون/پایان

صومعه سرا 

 سید کاظم دلخوش اباتری ۲۸۱۷۶ رای،ازمجموع  ۵۵۸۹۷ آرای مأخوذه،مجدداً مجلسی شد.

نفردوم:محمدنقی رنجبر چوبه(فرزندنماینده سابق) با۲۴۰۲۸ رای

یادی بکنیم از۲نماینده ای که بعلت کرونادرگذشتند(قبل ازورودبه مجلس شورای اسلامی)

دکترفاطمه رهبر+دکترمحمدعلی رمضانی.

دکتررمضانی(منتخب مجلس یازدهم ازشهرستان آستانه اشرفیه-گیلان) چندمدتی بود که بعلت مشکلات ریوی بستری -ازجانبازان شیمیایی -بوددر۱۱ اسفند ۱۳۹۸درگذشت.

دکترمحمدعلی رمضانی دستک،با ۱۳ هزار و ۹۴۸ رأی از تعداد ۳۶ هزار و ۷۶۳ رأی صحیح.برگزیده شد./نفردوم آستانه:خانم ریحانه احمدی دهکاء: ۱۱۹۱۴ رأی

رمضانی(متولد ۱۳۴۲) سابقه فرماندار شدن شهرستان آستانه اشرفیه و مدیرکلی تعاون استان گیلان راداشته  واما  اولین باربود که نماینده مجلس شده بود.

«خانم فاطمه رهبر »درمجلس  هفتم، هشتم و نهم نماینده مجلس از حوزه انتخابیه تهران بود، وی  عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بودکه دربیمارستان مسیح دانشوری بستری بود که در تاریخ ۱۵ اسفند به کما رفت و۱۷ اسفند ۱۳۹۸درگذشت.

تدفین پیکر فاطمه رهبر

فاطمه رهبر متولد ۱۳۴۳ در تهران، اوائل معلم آموزش وپرورش بود وادامه تحصیل داد، فارغ التحصیل دکترای رشته مدیریت استراتژیک می باشد که فعالیتهای اجتماعی خود را از بسیج دانشجویی و جامعه زینب شروع کرد.

همسرمرحومه رهبر، معلم بود وبعدجهادی ،مهندس  راه های روستایی جهادسازندگی بودوبعدرفت وزارت راه  تابازنشستگی. 

وی داری ۲فرزنداست:یک پسر، فوق لیسانس دارد که در سازمان صدا و سیما مشغول است و دختر،فوق لیسانسش کارآزاددارد.

فاطمه رهبربا۷۸۷۴۸۵ کسب ۴۲.۷۵درصدآرای مردم تهران نفردوازدهم منتخب تهران بود

توضیح نگارنده-پیراسته فر:تاقبل ازاینکه برایم ایرادی بگیرند،عرض کنم که روزافتتاحیه این ۲بزرگوارراباعنوان فوتی های کرونایی ذکرخیرشد.

ادای احترم به دونماینده ای که براثرکروناجان باختند.

سایت مشرق:خانم فاطمه رهبر نماینده مردم تهران و محمدعلی رمضانی دستک نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی بودند که در اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفتند./۷ خرداد ۱۳۹۹ 

این اسنادی است که آقای دلخوش می گویده من تهمت زدند..مظلوم واقع شدم..فریب شایعات رادیوبیگانه خوردند :

اسنادزمینخواری آقای دلخوش

https://www.bultannews.com/files/fa/news/1399/3/14/1281411_585.png

ماجرای زمین ۳هزارمترمربعی همسرآقای دلخوش(فاطمه نغمه خوان دهنده)

زمینی که شاکی-دولتی-دارد-دادستان انزلی نوشته:تماماً درطرح قراردارد-دیوارکشی شده است-تخریب محیط زیستی محسوب می شود.

این زمین تمام در طرح مسیرتالاب قراردارد واما آقای کاظم دلخوش با«لابی ورانت»توانسته برایش مجوربگیرد

زمین خانم سیده فاطمه نغمه خوان دهنده(همسرسیدکاظم دلخوش)نماینده صومعه سرا

زمین خانم نغمه خوان(همسرآقای کاظم دلخوش)نماینده صومعه سرا

سایت تابناک(سایتی که بنیانگذارش سردارمحسن رضایی است)اینگونه می نویسد:

۱- ملک وفق مبایعه نامه صیفی کاری بوده است

۲- حدود ۳۲۰۰ متر آن در داخل طرح هادی بوده و بیش از ۵۰۰۰ متر در خارج از طرح هادی و در بستر تالاب انزلی می باشد.

۳- در ملک اعیانی وجود نداشته و کاربری بخش داخل طرح هادی آن باغات، استخر و حریم جاده بوده  لذا قابل تسری به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نمی باشد.

۴- در صدور سند تبانی و گزارش خلاف واقع صورت پذیرفته است.

۵- ساخت و ساز جدید ویلا و اعیانات در بخش کاربری باغی در داخل طرح هادی مربوط به سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ است که بر خلاف قانون صورت پذیرفته شده است.

۶- ساخت و ساز غیر مجاز بخش شمالی ملک در بستر تالاب و مشمول قوانین چون تبصره ۱ ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی می باشد.

نتیجه آن است که مجموعه اقدامات مذکور، تصرف تالاب، تغییر کاربری اراضی باغی، ساخت و ساز غیر مجاز، دریافت انشعابات به وسیله اعمال نفوذ و تخریب محیط زیست از طریق دیوار گذاری می باشد. لذا هم در صدور سند تبانی شده و هم متصرفات متجاوز از سند بر خلاف قانون می باشد./تابناک

تعدادی ازاین :این اسنادرا خبرگزاری دانشجومنتشرکرده است

البته درآن منابع مذکور«اسناد»دخترنماینده محترم (سیده​ حمیده دلخوش)انتقال ازآموزش وپرورش به شهرداری وپرونده دیگری بنام همین حمیده خانم که درحالی که معلم است «مجوز نمایندگی بیمه»برایش صادرشده است،باتوصیه باباجون! چون این اسناد اهمیت چندانی  نداشته دراینجا نمی آورم.

همین نماینده محترم(دلخوش)درباره شفافیت مالی مسئولین  ورسیدگی به اموال آنها درمصاحبه بایک رسانه درمورخه (۲۰ مهر ۱۳۹۸)ینچنین می گوید:

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا درباره شفافیت اموال مسئولین به خبرآنلاین می‌گوید: «من اعتقاد به شفافیت مالی دارم و به ضرس قاطع می‌گویم که باید همه مسئولین شفافیت مالی داشته باشند

خبرآنلاین درادامه می‌ نویسد:  آنطور که از صحبت‌های دلخوش برمی‌آید گویی او اجرای این قانون را به نوعی شوآف و امری نمایشی می‌داند و ی درباره اموال مشکوک وشبهه ناک مسئولین می گوید؛ «نیازیبه تصویب قانون جدیدنیست، چراکه ما قانون به اندازه کافی داریم اما چه کسی است که برخورد بکند!؟

دلخوش می گوید:در قانون و شرع مالکیت مشروع است اما اینکه از چه راهی به دست آورده‌اند موضوع مهمی است که نباید صرافاًدر آخر بررسی شود بلکه باید اول کار کنترل شود

توضیح نگارنده-پیراسته فر:فرمایشات آقای دلخوش خیلی منطقی ومعقولانه است،واما ایشان تنهادغدغه اش این بود که کسی به اموال مسئولین رسیدگی نمی کند! وحالا نماینده این دوره دارندایده آقای دلخوش را عملیاتی می کنند واولین پرونده هم مربوط به خودایشان است،که این اموال(زمین۳هزارمترمربعی)راچگونه وازچه راه ورانتی بدست آورده اید.،یعنی آقایان زاکانی ونجابت آرزوهای آقای دلخوش را دارندمحقق می کنند!

نمایندگانی که به خانه برگشتند:

البته باید ذکرخیری بکنیم ازیک نماینده-دوره یازدهم که نیامده ،رداعتبارشد:

مدرک تحصیلی «سینا کمالخانی »منتخب مردم شهرستان تفرش مورد اعتراض قرار گرفت که نهایتا مشخص شد مدرک او جعلی است. شورای نگهبان نیز  انتخابات حوزه تفرش را باطل کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اعتبارنامه هایی که ردشدند:ازاولین دوره مجلس تاامروز

۲۱+۱نمایندگان منتخب مردم «اعتبارنامه»شان تأییدنشد

تا دوره(دهم) ۲۲ منتخب پارلمان در جریان بررسی اعتبارنامه‌ها صلاحیتشان از سوی نمایندگان مورد تائید قرار نگرفت که  مجلس اول بارد اعتبارنامه۱۲ نفر از  منتخبان در صدر قرار دارد و در مجالس هفتم، هشتم و نهم نیز تمامی اعتبارنامه‌های منتخبان به تصویب نمایندگان رسید.

جتجالی ترین نمایندگانی که اعتبارنامه شان ردشد

جنجالی ترین انتخابات مجلس گیلان نیز متعلق به انزلی بود که ابوالقاسم حسینجانی اولین فرماندار انزلی بعد از انقلاب در انتخاباتی نزدیک با ۳۰۰ رای بیشتر به عنوان نماینده انتخاب شد که اعتبار نامه وی توسط نمایندگان مجلس رد شد.

شاعرحماسی:«جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم؛ کربلا منتظر ماست بیا تا برویم».

 از جمله کسانی که اعتبارنامه وی را در مجلس رد نمودند شهید سیف الله عبدالکریمی نماینده لنگرود بود. از جمله استنادات نمایندگان مخالف حسینجانی این بود که در شهری با جمعیت ۱۳۰ هزار نفر تنها ۱۵ هزار نفر در انتخابات شرکت کردند.

با ۵ هزار رای شدند«نماینده مجلس»!

در انتخابات میان دوره ای سال ۱۳۶۰ «محمد مهدی پور گل» با ۴۸۰۰ هزار رای از ۵ هزار رای ماخوذه جواز ورود به مجلس را پیدا کرد که کمترین میزان شرکت در انتخابات مجلس در استان گیلان محسوب می شود. اعتبارنامه وی نیز مورد اعتراض قرار گرفت ولی در نهایت تایید شد.

نفربیست ودوم -نماینده ردصلاحیت شده:

چرا مینو خالقی به شورای نگهبان شکایت نمی‌کند؟

«مینوخالقی»(متولد۱۳۶۴)  استادانشگاه (برادرزاده ناصرخالقی-وزیرکاردولت خاتمی) که دردهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۱۹۳ هزار و ۳۹۹ ازاصفهان نفرسوم (از۵نماینده)شده بود  بعدازاعلام نتایج-حسادت دوستانش گُل کرد،تصاویری ازگوشیش درآوردند که دریک سفرتحقیقاتی که به چین داشته درآنجاروسریش رابرداشته وبااستادان دانشگاه چین دست داده که توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شد!(بنده خدارانگذاشتندیک روزدرکُرسی مجلس جلوس کند).

نمایندگانی که رداعتبارشدند:

ابوالقاسم حسینجانی (بندر‌ انزلی)، صدر نبوی ( کاشمر)، اسدالله جوانمردی ( میانه)، خسرو ریگی ( خاش)، خسرو قشقایی ( اقلید)، احمد مدنی ( بندرعباس)، علی مهیمی( کهنوج)، اسحاق فرهمند پور ( کلیمیان)، جعفر توکلی ( گلپایگان)، بیوک آقا شریف (مرند)، جاوید رمضان پور (بندرلنگه)، محمدتقی صابری انصاری (بروجرد)، حبیب هاشمی (فسا)، حبیب برومند(بیله سوار و پارس‌آباد)، حمید بهرامی‌احمدی ( رفسنجان)، برات علی محمدی‌فر (سنقر و کلیایی)، سید مطهر کاظمی ( خلخال)، حسن مرادی ( اراک)،محمدجسیم سعادتی(مهاباد) ،کریم  سنجابی (تهران)،حسن بهروزیه(کلیبر- آذربایجان شرقی)،  رحمان دادمان(منخب اول مردم تبریز،وی بعدازدانشجویان پیروخط امام بود وازفرماندهان جنگ شد وزیرراه شدوبعدهواپیمایش درمأموریت سقوط کرد).

۲۲ منتخبی بودند که در  ادوار گذشته اعتبارنامه آنها در مجلس به تصویب نرسید و تکلیف نمایندگان این حوزه‌های انتخابیه، در انتخابات میان‌دوره‌ای که هم‌زمان با اولین انتخابات است تعیین تکلیف شدند.

مجلس اول که از تاریخ هفتم خرداد ماه ۱۳۵۹ آغاز به کار کرده بود تا ششم خرداد ۱۳۶۳ به کار خود ادامه داد.