پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

فلسطینی ها زمین های خودرا به اسرائلی هافروختند؟زمین هاازکجاآمد

اسرائیلی ها«زمینها»راازکجاآوردند؟

تخریب خانه یک فلسطینی توسط اسرائیل در کرانه باختری

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر::از کل  سرزمین های  اسرائیل (۲.۷ میلیون هکتار)  مقداری را دولت بریتانیا با قیمت ارزان در اختیار آژانس یهود و شرکت‌های صهیونیستی قرار داد. مقداری نیز توسط خانواده‌های عرب(غیرفلسطینی) به یهودیان فروخت،،مقداری هم خودفلسطینی ها به یهودیان فروختند ،مناطقی را هم به زورصهیونیستهاازفلسطینی هاگرفتند،تعدادی ازفسلطینی ها هم ازدست طلم های صهیونیستها(مهرحلال ،جان آزاد) خانه وکاشانه خودرا رهاکردند ورفتند..درادامه خواهیدخواند.

تسنیم می نویسد:سردمداران صهیونیزم پیش از آنکه جنبشی با این نام تأسیس کنند، از قرن ۱۷ میلادی در اندیشه ایجاد «وطن قوم یهود» بوده اند. این اشخاص که در میان آنها  شخصیت های مشهوری چون اسحاق نیوتن و ژان ژاک روس نیز مشاهده می شوند یهودیان را به مهاجرت به فلسطین تشویق می کردند. اواسط قرن ۱۹ میلادی کسی چون موشه مونتفیورِه به خرید زمین در فلسطین روی آوردند اما این جریان فردی بود و همه گیر نشد.

تأسیس« رژیم صهیونیستی»با بالفور

با تأسیس جنبش صهیونیزم در سال ۱۸۹۷میلادی( ۱۲۷۶شمسی) در نخستین کنگره این جنبش در شهر بال سوئیس این فکر از یک اندیشه محض به یک طرح آماده اجرا تبدیل شد. ۲۰ سال بعد از برگزاری اولین کنگره صهیونیزم، انگلستان یک سند رسمی برای یهودیان به وجود آورد که منشأ تأسیس رژیم صهیونیستی شد. این سند رسمی اعلامیه «بالفور» نام داشت. در این اعلامیه انگلستان رسماً متعهد شد به یهودیان برای ایجاد وطن قومی یهود کمک کند. این سند، اقدامات مخفی انگلستان را علنی و رسمی کرد. سه سال بعد انگلستان با دسیسه هایی که در منطقه انجام داد با اجیر کردن برخی مدعیان قدرت در میان عرب ها آنها را علیه حکومت عثمانی شوراند. سال ۱۹۱۹میلادی( ۱۲۹۸شمسی) انگلستان با آنکه با فرانسه برای تقسیم منطقه، توافقی به نام سایکس- پیکو را امضا کرد، اما فرانسه را در میان راه جاگذاشت و در جامعه ملل خود را به عنوان سرپرست فلسطین معرفی کرد. انگلستان از سال ۱۹۲۰میلادی(۱۲۹۹شمسی) قیمومت فلسطین را برعهده داشت.

نقش انگلستان درتأسیس کشورانگلستان

شواهد تاریخی دوره حضور انگلستان در فلسطین نشان می دهد قیمومت انگلستان بهانه ای برای مقدمه چینی و زمینه ساز تشکیل رژیم صهیونیستی بوده است. در تمام دوره حضور انگلیسی ها اقدامات فلسطینی ها سرکوب می شد و امتیازات فراوانی به صهیونیست ها داده می شد. میزان مهاجرت یهودیان و امتیازاتی که انگلیسی ها به یهودیان می دانند سبب قیام ها و اعتراضات مردمی فراوانی شد. قیام موسای نبی(بیست)، قیام یافا، قیام دیوار براق، قیام نخل سبز، انتفاضه اکتوبر ۱۹۳۳میلادی(۱۳۱۲شمسی)، جنبش عزالدین قسام، انقلاب بزرگ ۱۹۳۶تا ۱۹۳۹(۱۳۱۵الی۱۳۱۸) جنگ قسطل بخشی از این قیام ها بودند.

در این مسیر رهبران بزرگی چون سید کاظم الحسینی، الحاج امین الحسینی، عبدالقادر الحسینی و شیخ عزالدین قسام دراین مسیر به شهادت رسیدند.

خرید زمین

یهودیان در دوره قیمومت انگلستان از راه های مختلفی اقدام به خرید زمین کردند:

۱- زمین هایی که متعلق به اقلیت یهودی ساکن در فلسطین بود. این زمین ها بالغ بر ۶۵ هزار هکتار می شد. در این زمینه جریان فراماسونی موجود در فلسطین که توسط دولت اتحاد و ترقی در ترکیه هدایت می شد اقدام به خرید زمین کرد که زمین های خریداری شده توسط این جریان ماسونی نیز بخشی از این ۶۵ هزار هکتار را شامل می شد. یکی از این ماسون ها سیدضیاءالدین طباطبایی، کودتاچی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که زمین ها را از فلسطینی هایی که به یهودیان زمین نمی فروختند، خریداری کرده، این زمین ها را به یهودیان منتقل می کردند.

۲- از طریق دولت قیمومت انگلستان بود. دولتی که انگلستان در فلسطین ساکن کرد ۶۶.۵ هزار هکتار زمین را در اختیار جنبش صهیونیزم قرار داد. این زمین های زمین ها و ساختمان های دولتی بود که از دوره عثمانی اماکن دولتی و حاکمیتی محسوب می شد و می باید در اختیار دولت فلسطینی آینده فلسطین قرار می گرفت. 

۳- خرید زمین از طریق فئودال های لبنانی و سوری بود. فلسطین پیش از قیمومت انگلستان بخشی از قلمرو عثمانی بود که شامل سوریه، لبنان، اردن، فلسطین، ترکیه و بخشی از عراق می شد. فئودال ها و ملاکان زمین دار و ثروتمندی که به فلسطین تعلق خاطری نداشتند و عِرق ملی در آنها وجود نداشت و به دنبال ثروت و ملک در هرجایی ساکن می شدند. از سوی دیگر با تقسیم قلمرو عثمانی پس از فروپاشی آن امپراتوری که به ۳بخش، فلسطین، لبنان و سوریه و شرق اردن تقسیم شده بود زمین های بسیاری از این فئودال ها در مرزبندی هایی قرار گرفته بود که آنها دیگر به آن دسترسی نداشتند لذا با پیشنهادهای اغواکننده ای که آژانس یهود و جنبش صهیونیزم به آنها می داد به راحتی زمین هایی را که در اختیار داشتند به آنها می فروختند. صهیونیست ها از این طریق ۶۰.۶ هزار هکتار زمین به دست آوردند.

۴- خرید از خود فلسطینی هایی بود که با انگیزه های متفاوت زمین های خود را علناً به صهیونیست ها فروختند. این افراد از سوی فلسطینی ها خائن معرفی می شدند و بسیاری از آنها از سوی ملت فلسطین اعدام انقلابی شدند. اسامی خانواده هایی که در این بخش و بخش سوم یعنی فئودال ها زمین های خود را به صهیونیست ها فروختند در اسناد تاریخی فلسطین ثبت شده و موجود است. صهیونیست ها از این طریق نیز ۳۰ هزار هکتار زمین خریداری کردند. یعنی فلسطینی ها فقط ۳۰ هزار از کل ۲.۷ میلیون هکتار زمین فلسطین، معادل ۱.۸%، را به یهودیان فروختند.


در مجموع اراضی خریداری شده از ۴ روش فوق حدود ۲۲۰ هزار هکتار از زمین های فلسطین را شامل می شد. مجموع اراضی فلسطین ۲.۷ میلیون هکتار است که رقم فوق حدود ۸% کل فلسطین را شامل می شود. در کتاب «فروش زمین شایعه یا واقعیت» این رقم با کمی تفاوت حدود ۶% کل فلسطین ذکر شده است.

وقتی فلسطینی ها ،به انگلیس اعتمادکردند!

زمانی که انگلستان از سوی جامعه ملل به عنوان قیم فلسطین معرفی شد در سندی که برای این قیمومت نوشته شد موظف شد طی ۱۰ سال شرایط را برای برپایی حاکمیتی فلسطینی برای فلسطینیان فراهم کند. در حقیقت از سوی جامعه ملل به دلیل آنکه پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، شرایط تأسیس دولت و حاکمیت برای فلسطینی ها فراهم دیده نشد، این نهاد بین المللی انگلستان را موظف کرد تا این شرایط را طی یک دوره ۱۰ ساله فراهم کند. اما انگلیسی همانگونه که در اعلامیه بالفور به یهودیان قول داده بودند، سند جامعه ملل را تنها وسیله ای برای حاکمیت قرار دادند و طی ۲۸ سال قیمومیت، شرایط را برای تأسیس وطن قوم یهود آماده کردند.

خانه فلسطینی در کرانه باختری توسط اسرائیل تخریب شد

زمانی که صهیونیست ها تصمیم به تأسیس یک دولت جعلی در فلسطین گرفتند، طی یک اقدام هماهنگ شده، انگلیسی ها شبانه با کشتی های خود فلسطین را ترک کردند و تمام امکاناتی را که در اختیار داشتند در اختیار صهیونیست ها قرار دادند. انگلیسی ها که با ساز و برگ نظامی به فلسطین آمده بودند و حاکم انگلیسی فلسطین هم در تمام دوره قیمومیت یک فرمانده نظامی بود حتی سلاح ها و تجهیزات جنگی خود را نیز با خود نبردند و تمام آنها را برای صهیونیست ها باقی گذاشتند.

قسمتی اززمین هارا-فلسطینی ها-رهاکرده بودند

از زمانی که صهیونیست ها، رژیم جعلی صهیونیستی را رسما اعلام کردند، روند جدیدی برای به دست آوردن بقیه زمین های فلسطین آغاز شد. قتل و غارت و کشتار فلسطینی ها روشی بود که صهیونیست ها آن را پیش گرفتند. کشتارهای وسیع موجب شد میلیون ها فلسطینی از ترس جان خود زمین های خود را رها کنند و از سرزمین مادری خود به جاهای دیگر پناه ببرند./۰۷ خرداد ۱۳۹۸تسنیم.

Image result for ‫صهیونیستها خانه های فلسطینی ها را تخریب کردند‬‎

مدیریت سایت-پیراسته فر:درآمارتسنیم«زمینهای رهاشده»لحاظ نشده است+بقیه را زمینهارا اسرائیلی ها بزرورتصاحب شدند.

سایت مشرق درمورخه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ اینگونه می نویسد:

از کل زمین فلسطین رقمی در حدود ۵۹۷ کیلومتر مربع توسط خود دولت بریتانیا به طور رایگان و به قیمت ارزان در اختیار آژانس یهود و شرکت‌های صهیونیستی قرار گرفت. ۶۷۸ کیلومتر مربع نیز توسط خانواده‌های عرب غیرفلسطینی به یهودیان فروخته شد.
۶۸ کیلومتر مربع نیز به دستور وزیر مختار انگلیس توسط یهودیان به زور از فلسطینیان گرفته شد. به هر حال در میان ملت فلسطین بسیار کم دیده شده‌اند کسانی که زمین‌های خودشان را فروخته باشند.
آن دستة قلیل که زمین‌های خود را فروختند، اکثراً نه با طیب خاطر بلکه در اثر شرایط به وجود آمده از قوانین انگلیس در مورد کشاورزان فلسطینی، مجبور به فروش زمین‌های خود شدند. مثلاً دولت انگلیس، مقدار مالیات‌ها را افزایش می‌داد و هم‌زمان از صدور حبوبات و زیتون که عمده محصول کشاورزی فلسطین بود، جلوگیری می‌کرد. در نتیجه، کشاورزان از عهدة مخارج و مالیات‌ها بر نمی‌آمدند و به ناچار، ملک خود را در معرض فروش می‌گذاشتند.
پس از مدّتی فتوایی شرعی مبنی بر حرام بودن فروش زمین به یهودیان و مباح بودن خون کسی که چنین کاری انجام دهد یا واسطة این کار باشد، از سوی اغلب علما صادر شده بود.


اوّلین فتوا در مورد حرام بودن فروش زمین به یهودیان، توسط کنگرة علمای فلسطین که در بهمن ۱۳۱۳(۱۹ژوئن۱۹۳۴) در بیت‌المقدّس تشکیل جلسه داد، صادر شد
در زمان سلطة انگلیس،از مساحت ۲۷ هزار کیلومتر مربعی فلسطین، فقط ۷/۷ درصد یعنی دوهزار کیلومتر و از این درصد هم چیزی حدود یک سوم آن از طریق خرید به صهیونیست‌ها رسیده و رقمی در حدود ۵۹۷ کیلومتر مربع توسط خود دولت بریتانیا به طور رایگان و به قیمت ارزان در اختیار آژانس یهود و شرکت‌های صهیونیستی قرار گرفت.

Related image

و این بدان معنی است که تنها چیزی حدود ۵/۲ درصد از زمین‌های فلسطین به صهیونیست‌ها فروخته شده است.

پس از خروج انگلیس از فلسطین، در اردیبهشت ۱۳۲۷ (می۱۹۴۸)، مابقی این سرزمین نه از طریق خرید بلکه با کشتار، غصب، شکنجه، تخریب، فشار و توطئه و با بدترین شکل از فجایع و جنایات که ممکن است به تصوّر بشر درآید، به تصرّف صهیونیست‌ها درآمده است. وقایع جنایت‌کارانه‌ای که صهیونیست‌ها ترتیب داده‌اند، یک فهرست بلندبالا و شامل ده‌ها عنوان است. فقط در سال ۱۹۴۸م. و برای آماده‌سازی فضا جهت اعلام موجودیت به اصطلاح «دولت اسرائیل»، ده‌ها مورد کشتار دسته‌جمعی با صدها شهید از زن و مرد و کوچک و بزرگ، «عملیات افتخارآمیز صهیونیست‌ها» را شامل می‌شود که فاجعة «دیریاسین» با کشته و کشتار حیفا با ۱۵۰ شهید، دو نمونه از آنها است/پایان گزارش مشرق.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آنقدرمردم تمایل به فروش املاکشان داشتند که بناچار قانونی درمنع فروشش وضع شد،برای فروشندگان مجازات زندان تعیین شد +فتوی تحریم صادرشد.

وزیرخارجه سابق(دکترولایتی)می نویسد:

ارتباط سید ضیاء الدین طباطبایی با انگلیسیها خیلی نزدیک بود. اصلا شرط انگلیسها این بود که رضاخان بشود وزیر دفاع و او بشود رئیس الوزرا و احمدشاه هم پادشاهی کند. رضا شاه در داخل کشور، پلنگ طبیعت بود و هیچ کسی را بالای سر خودش نمی توانست ببیند. سیدضیاء ۹۰ روز حکومت کرد و بعدا هم گفتند دروه حکومت سیاه بوده و آن را ساقط کردند. اما تاریخ سیاسی انگلیس نشان می دهد که آنها آدمهای خودشان را همیشه حفظ می کنند و لذا سیدضیاء را فرستادند فلسطین و اسناد قطعی وجود دارد که سیدضیاء در آنجا دلال خرید و فروش زمین بود. زمین های مسلمانها را به یهودیانی که به تدریج به آنجا انتقال داده شده بودند، می فروخت و مسلمانها هم نمی دانستند که اینها چه طرحی در سرشان دارند.

وضعیت به گونه ای بود که گویا دو نفر دارند با هم منازعه می کنند، فرد ثالثی می آید و دست یکی را از پشت میگیرد و به طرف مقابل اجازه میدهد که او را بزند. دست عربها را گرفته بودند و از آن طرف، به صهیونیستها اسحله می دادند و آنها مسلمانان را می کشتند.

حاج امیرالحسینی، یکی از بزرگان فلسطین که در حقیقت، مفتی قدس بود فکر می کرد جامعه ملل که بعد از جنگ جهانی اول درست شده، بنا بر ادعای خود قرار است که امنیت و صلح را در جهان برقرار کنند و هر جا ظلم و اشغالی اتفاق افتاده، جلوی آن را بگیرند، لذا به خاطر همین اشغال تدریجی سرزمین فلسطین توسط صهیونیستها و حمایت انگلیسها از صهیونیستها، به جامعه ملل شکایت کرد و یک جلسه ای تشکیل داد و از کشورهای اسلامی دعوت کرد که بیایند و در آن جلسه در بیت المقدس جمع شده و کمک کنند.

ولایتی نمایه

نکته جالب این است که نماینده ایران در آن جلسه، سیدضیاء الدین طباطبایی بود. از این نمونه ها ما متعدد داریم. ملک عبدالله، پدر ملک حسین، جد پادشاه فعلی اردن، به سهم خودش کمک زیادی کرد به این که در فلسطین، چنین دولتی تشکیل شود و ممانعتی به عمل نمی آورد. در تاریخ معروف است و در منابع مختلف نوشته اند که فاروق، پادشاه مصر، تفنگ را برای یک طرف جنگ می فرستاد و فشنگ را برای طرف دیگر! وقتی در فلسطین جنگ شروع شد و قرار شد کشورهای عربی به فلسطینیها کمک کنند، یکی از کارها این بود که تفنگ خالی را برای یک طرف می فرستادند، فشنگ را برای طرف دیگر. در همان سال ۱۹۴۸ جنگی که بین اعراب و اسرائیل درگرفت، اگر کسانی که در رأس حکومتهای خاورمیانه بودند، خیانت نمی کردند و آنطور که باید کمک می کردند، حتما این حکومتی که بالفور وعده اش را داده بود، شکل نمی گرفت.

در اینجا گریزی بزنم به وضع کنونی. همین اخیرا یک مقاله ای در غرب - به نظرم- توسط آمریکایی ها نوشته شده بود که ما متعهدیم به حمایت از اسرائیل چرا که حضور و وجود اسرائیل در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام، ضروری است. نکته مهمش این است که نوشته بود اگر هم اسرائیلی وجود نمی داشت، آنها باید در این نقطه، اسرائیل را به وجود می آوردند. یعنی تکرار حرف بالفور بعد از حدود یک قرن. در سال ۱۹۱۷ بالفور اعلامیه را داد و حالا در سال ۲۰۱۳ اینها همان حرف را می زنند. بنابراین، معلوم است که دنبال همین بوده اند. اینها در اواخر قرن ۱۹ آمدند از سلطان عبدالحمید فلسطین را بخرند، ایشان یک کلمه تاریخی گفت و آن این بود که ما ندیده ایم بدن کسی را که هنوز حیات دارد، کالبدشکافی کنند. از یک زمانی اروپایی ها در تبلیغات خود به عثمانی می گفتند مرد بیمار اروپا و حالا سلطان عبدالحمید هم این انتساب را پذیرفته بود و می گفت ما که هنوز نمرده ایم. لذا حاضر نشد فلسطین را بفروشد و این کلمه معروف را گفت.

فلسطینی هاوسوسه می شدندبرای فروش زمینهایشان 

دویچه وله فارسی(۱۱دی۱۳۹۷)می نویسد:یک مرد فلسطینی که در کرانه غربی رود اردن زمین خود را به خریداری یهودی فروخته بود به حبس ابد محکوم شد. بنا به قوانین موجود در سرزمین فلسطینیان مجازات اعدام نیز می‌توانست در انتظار این مرد باشد.

یک مرد فلسطینی که در کرانه غربی رود اردن زمین خود را به خریداری یهودی فروخته بود به حبس ابد محکوم شد. بنا به قوانین موجود در سرزمین فلسطینیان مجازات اعدام نیز می‌توانست در انتظار این مرد باشد.

default

دادگاهی در کرانه غربی رود اردن یک مرد فلسطینی را که قطعه زمینی را در منطقه شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) به یک یهودی فروخته بود، به مجازات حبس ابد محکوم کرد. 

در گزارش روز سه‌شنبه ۱۱ دی (اول ژانویه) اشپیگل به نقل از خبرگزاری فلسطینی(وفا) آمده است که این فلسطینی علاوه بر مجازات زندان به اعمال شاقه نیز متهم شده است.

بر اساس قوانین موجود در سرزمین فلسطینیان اگر یک فلسطینی زمین خود را به یک خارجی بفروشد حتی می‌تواند به مجازات مرگ محکوم شود.

رسانه‌های اسرائیلی در گزارشی که در این باره منتشر کرده‌اند، نوشته‌اند که مرد خریدار دارای اقامت اسرائیلی در شرق اورشلیم بوده ودارای پاسپورت آمریکایی است.

در سال ۲۰۰۹ میلادی(۱۳۸۸شمسی) حکم اعدام برای یک فلسطینی در شهر حبرون (الخلیل) با اعتراض‌های زیادی روبرو شد. او قطعه زمین خود را به یک یهودی فروخته بود.

حبرون (الخلیل) در ۳۰ کیلومتری جنوب اورشلیم (بیت‌المقدس) و از بزرگ‌ترین شهرهای کرانه غربی رود اردن است.

این حکم به دلیل این‌که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین از امضای آن خودداری کرد به مرحله اجرا در نیامد.

محمود عباس به طور کلی از سال ۲۰۰۶ میلادی، از زمانی که قدرت سیاسی را در دست دارد از امضای حکم اعدام خودداری کرده است.

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ در طی جنگ‌های شش روزه از جمله مناطقی در کرانه غربی رود اردن و شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد. در این مناطق در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار اسرائیلی در حدود ۲۰۰ شهرک اشغالی زندگی می‌کنند.

حکومت فلسطین، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد شرق بیت‌المقدس را بخشی از کرانه غربی رود اردن می‌دانند.

فلسطینیان خواهان بازگرداندن سرزمین‌های اشغال شده و اعلام کشور مستقل فلسطین و شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت آن هستند. 

رادیوامریکا (۲۴ فروردین ۱۳۹۷)اینگونه می نویسد:

اسرائیل هفتادمین سالگرد استقلال خود را در شرایطی جشن می گیرد که مردم آن کشور، با استناد به سوابقی تاریخی، به آن جشن “استقلال دوباره” نام داده اند.

یهودیان شصت و سه سال پیش از میلاد مسیح، پس از اشغال سرزمین شان توسط امپراطوری روم، که بکلی ویران و به اخراجشان انجامید، در چند نقطه جهان، به ویژه در اروپا و مشرق زمین پراکنده شدند، ولی همواره وابستگی خود به اعتقادات دینی و باورهای ملی شان را حفظ کردند.

یهودیان در دو هزار سالی که در خارج از سرزمین شان پراکنده بودند، هنگام دعا رو به سوی اورشلیم داشتند و نیایش هایشان را با آرزوی بازگشت به سرزمین از دست رفته شان به انجام می رساندند.

سرانجام در اواسط قرن نوزدهم میلادی، با آغاز روند فروپاشی امپراطوری ها در اروپا، و رشد و قوت گرفتن جنبش های ناسیونالیسی، که به ملل و اقوام مختلف در اروپا فرصت ایجاد کشورهای مستقل خودشان را داده بود، یهودیان نیز به این اندیشه افتادندکه همانند دیگران سراغ پس گرفتن سرزمین های از دست رفته و ایجاد کشوری مستقل برای خود بروند.

این روند، در عین حال با دورانی همراه شد که در بسیاری از کشورهای اروپایی و به ویژه در اروپای شرقی و روسیه، یهودیان را به شدت سرکوب می کردند. از جمله، اوکراین و دیگر اقمار امپراطوری روسیه بارها صحنه قتل عام یهودیان بود.

با اوج گرفتن اندیشه های ناسیونالیستی در بین یهودیان اروپا، جنبشی به نام "صهیونیسم" توسط بنیامین زئب هرتسل، روزنامه نگار یهودی مقیم وین شکل گرفت که نخستین کنفرانس آن با حضور نمایندگان یهودی از سراسر جهان، در ۲۲ اوت ۱۸۹۷ در شهر "بازل" در سوئیس برگزار شد، و به ایده مهاجرت یهودیان به سرزمینی که اسرائیل نامیده شود شتاب بخشید.

در حقیقت ایده مهاجرت نخستین گروه از یهودیان اروپای شرقی در عصر جدید به سرزمین اسرائیل آتی، ۱۶ سال پیش از برگزاری کنگره بازل آغاز شده بود.

گرچه هرتسل، نمایندگانی را از جوامع یهودی در سراسر جهان به این همایش دعوت کرده بود، ولی یهودیان ایرانی که در آن دوران در شرائط سختی زندگی می کردند، نتوانستند نماینده ای به سوئیس بفرستند.

وزیر امور قدس فلسطین: مردم ما گدا نیستند

«بالفور »وزیر خارجه انگلیس

اعلامیه ای که در دوم نوامبر ۱۹۱۷ با امضای« لرد آرتور جیمز بالفور »وزیر خارجه وقت بریتانیا صادر شد، تلاش یهودیان برای برپایی کشوری مستقل را وارد مرحله تازه ای کرد. در آن هنگام، بریتانیا در آستانه تصرف بخش های عظیمی ای از امپراطوری فروپاشیده عثمانی بود.

دستوربالفور برای تشکیل خانه وزندگی یهودیان

بالفور درنامه کوتاهش خطاب به «لرد لیونل والتر روچیلد»، از سران جامعه یهودیان بریتانیا تاکید کرده بود یهودیان حق دارند در سرزمینی که فلسطین نامیده شده بود وطن خود را برپا کنند، بی آن که به آرمان های عربی خللی وارد شود.

مخالف اعراب

این توصیه بریتانیا، همزمان با اشغال فلسطین توسط ارتش آن کشور، با مخالفت های شدید اعراب روبرو گشت و بحرانی به وجود آورد که قربانیان بسیار گرفت، و با آن که یک قرن از صدور آن می گذرد، هنوز نزاع فلسطینی – اسرائیلی را در اوج خود دارد.

درگیری فلسطینی ها -یهودیان

در سال ۱۹۲۹ هزاران تن از اعراب سرزمینی فلسطینی کشتار وسیعی را علیه یهودیانی که به این خاک مهاجرت کرده بودند به راه انداختند. اندکی بیش از سه دهه بعد، در سال ۱۹۳۶ نیز جنبش ملی اعراب در سرزمین های تحت قیمومت بریتانیا نضج گرفت.

انگلیس قیوم فلسطین

شدت گیری نزاع موجب شد بریتانیا، که از جانب سازمان ملل متفق، در سال ۱۹۲۲ به عنوان قیم سرزمین فلسطینی منصوب شده بود، در سال ۱۹۴۷ اعلام کند که خواهان خروج از این سرزمین و پایان دادن به دوران قیمومت بر آن است.

حکم سازمان ملل در درگیری یهودیان وفلسطینیان

در ۲۹ نوامبر همان سال، مجمع عمومی سازمان ملل طرحی را تصویب کرد که به موجب آن سرزمین  «فلسطین به دو کشور یهودی و عربی تقسیم  شد»

این قطعنامه خشم اعراب را شدت بخشید و توسط آن‌ها با قاطعیت رد شد.

حمایت اعراب ازفلسطین

۵کشوردرحمایت ازفلسطین بایهودیان جنگیدند(عراق، مصر، سوریه، اردن و لبنان)

دولت های عرب اعلام کردند از برپایی اسرائیل مستقل جلوگیری خواهند کرد، و با چنین هدفی، ارتش های پنج کشور عربی به سوی این سرزمین و به قصد تصرف شهرها و آبادی های یهودی نشین به راه افتادند.

 جنگ بین اعراب و اسرائیل

آبادی های نوبنیاد(ساخت وسازهای) یهودی نشین توسط ارتش های عراق، مصر، سوریه، اردن و لبنان از شرق و شمال و جنوب، یکی پس از دیگری مورد حمله قرار گرفت.

استقلال اسرائیل

سرانجام روز ۱۴ ماه مه ۱۹۴۸، در حالی که جنگ بین اعراب و اسرائیل به شدت جریان داشت، داوید بن گوریون رهبر اسرائیل نوین استقلال این کشور را رسما اعلام کرد. این در حالی بود که یک روز پیش از آن، آخرین نفر از سربازان و نمایندگان دولت قیم بریتانیا این سرزمین را ترک گفته بودند.

بن گوریون بر این باور بود که هرگونه تعویق در اعلام استقلال، ممکن است فرصت نادری را که به وجود آمده بود ضایع کند و صلاح را بر آن می دید که دنیا را در برابر عملی انجام شده بگذارد.

نتیجه جنگ اعراب و اسرائیل

در جریان جنگ، صدها هزار نفر از اعراب محلی، که اکثرا در عملیات علیه اسرائیلیان شرکت داشتند، به کشورهای عرب پناهنده شدند، با این امید که اسرائیل به زودی نابود خواهد شد و آنان پیروزمندانه برای تسلط بر این سرزمین باز خواهند گشت.

ارتش های عرب، با این هدف به اسرائیل حمله کرده بودند که بتوانند پیش از آن که اسرائیل پا بگیرد آن را نابود کنند.

ولی اسرائیل ضمن دفاع از خود به برپایی ارتش منظم و تشکیل نهادهای حکومتی نیز ادامه می داد.

با آن که جنگ در سال ۱۹۴۸میلادی(۱۳۲۷شمسی) با شکست ارتش‌های عرب پایان گرفت، ولی تلاش آنها برای نابودی اسرائیل، و یا دست کم جلوگیری از رشد آن، ادامه یافت.

۳جنگ اسرائیل

این تلاش به سه جنگ عمده دیگر منجر شد که نخستین آن در سال ۱۹۵۶ با مصر بود. اسرائیل در این جنگ که با پشتیبانی فرانسه و بریتانیا در واکنش به ملی ساختن کانال بین‌المللی سوئز توسط جمال عبدالناصر روی داد، شبه جزیره سینا را اشغال کرد، ولی پس از چند ماه آنجا را به مصر بازگردانید.

جنگ شش روزه

در ژوئن ۱۹۶۷میلادی(۱۳۴۶شمسی) جنگ دیگری روی داد که این بار ارتش های مصر، اردن و سوریه متفقا علیه اسرائیل می جنگیدند.

جنگ ۶ روزه : شبه جزیره« سینا »مجددا به تصرف اسرائیل درآمده بود، و ارتش این کشور کرانه باختری رود اردن و بلندی‌های گولان سوریه را نیز در کنترل داشت.

«نوارغزه»متعلق به مصربود،«کرانه باختری»خاک کشوراردن بود.

پس از جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷، کرانه باختری رود اردن، که طبق طرح سال ۱۹۴۷ مجمع عمومی سازمان ملل، قرار بود بخشی از یک کشور مستقل عربی باشد، رسما به اردن ضمیمه شده بود، و نوار غزه نیز که تمامی ساکنان آن فلسطینی بودند به تسلط دولت مصر در آمده بود.

«یوم کیپور»چیست؟

روز ۶ اکتبر ۱۹۷۳، روزی که مصادف با روزه بزرگ یهودیان، موسوم به «یوم کیپور» بود ارتش مصر توانست اسرائیل را غافلگیر کند، و در حمله ای برق آسا، خود را به آنسوی کانال سوئز برساند و تلفات سنگینی وارد کند. این جنگ نیز در حالی متوقف شد که ارتش اسرائیل در فاصله ۱۱۰ کیلومتری قاهره، در داخل خاک مصر مستقر شده بود.

اما با تصرف این دو سرزمین توسط اسرائیل، آنچه در گذشته (جنگ عربی – اسرائیلی) نامیده می شد، به  «جنگ فلسطینی – اسرائیلی» تبدیل شد، که هنوز هم با گذشت هفتاد سال از برپایی اسرائیل، کماکان ادامه دارد.

انورسادات بااسرائیل پیمان صلح امضا کرد

انور سادات، رئیس جمهوری مصر که جنگ «یوم کیپور» را طراحی کرده بود، نخستین رهبر جهان عرب بود که با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد.

اردن دومین کشور عربی بود که در سال ۱۹۹۴ با اسرائیل پیمان صلح امضا کرد.

انورسادات اعلام آتش بس کرد

«انورسادات» در ۱۹ نوامبر ۱۹۷۷ با اقدامی شگفت انگیز و غیر منتظره به اورشلیم رفت و در یک سخنرانی در پارلمان اسرائیل موسوم به کنست، گفت «جنگ بس است!».

انورسادات تاوان خیانت راداد!

مسلمان در اکتبر ۱۹۸۱  دو سال پس از پایان جنگ یوم کیپور، در سال ۱۹۷۹ بین دو کشور امضا شده بود سادات را در جریان سان دیدن از ارتش مصر به رگباری از گلوله بستند و او را کشتند.خالداسلامبولی(اخوان المسلمین)

اسرائیل گفتگوهای گسترده ای نیز برای رسیدن به صلح با سوریه، در دوران حکومت حافظ اسد(پدر بشار اسد) آغاز کرد که بدون نتیجه متوقف مانده است./پایان گزارشVOA

 

روز نکبت (یوم النکبة)چیست؟

روز نکبت مصادف با ۲۵ اردیبهشت ۱۳۲۷ شمسی (۱۵ مه ۱۹۴۸ میلادی) نامی است که فلسطینی‌ها و حامیان آنان برای اشاره به سالگرد اخراج و آوارگی ده‌ها هزار فلسطینی از دسامبر ۱۹۴۷ تا ژانویه ۱۹۴۹ در جریان جنگ داخلی در فلسطین بکار می‌برند.

روز نکبت همچنین یک روز پس از سالروز اعلام استقلال اسرائیل از سوی داوید بن گوریون، موسس و اولین نخست وزیر کشور اسرائیل در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ شمسی (۱۴ مه سال ۱۹۴۸میلادی) است. در این روز منشور استقلال اسرائیل همزمان با پایان قیمومیت بریتانیا بر فلسطین به امضای مجمع موقت ملی اسرائیل رسید.

پیش از استقلال اسرائیل، حدود ۲۵۰-۳۰۰ هزار فلسطینی از کشور خود اخراج شده یا به دلیل ترس از جنگ گریختند. گفته می‌شود در عرض دو سال جنگ داخلی در فلسطین که حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی از خانه‌های خود رانده شدند و حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ روستا تخریب شدند.

تخریب خانه یک فلسطینی توسط اسرائیل در کرانه باختری

عواملی چون پیشرفت نظامی یهودیان در خاک فلسطین، نابودی روستاهای عرب، جنگ روانی و ترس از کشته شدن پس از قتل عام دیر یاسین (۹ آوریل ۱۹۴۸میلادی) سبب شد تا بسیاری از مردم فلسطین این کشور را ترک کنند. دستورات اخراج مستقیم توسط مقامات اسرائیلی، عدم تمایل به زندگی تحت کنترل یهودیان و فروپاشی رهبری فلسطین نیز از دیگر دلایل آوارگی فلسطینی‌ها بود.

گرچه آمار رسمی در مورد تعداد آوارگان فلسطینی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد حدود امروزه حدود ۵ میلیون فلسطینی در سراسر جهان و بیشتر در مناطقی چون نوار غزه، کرانه باختری رود اردن، لبنان و سوریه ساکن هستند.

تداوم سیاست تخریب منازل فلسطینی‌ها از سوی صهیونیستها

این واژه نخستین بار از سوی کنستانتین زریق، تاریخدان و نویسنده سوری در تابستان همان سال بکار برده شد. وی در کتاب خود به نام «معنی فاجعه» به بررسی رخدادهای مرتبط با جنگ میان فلسطین و اسرائیل پرداخت./۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷یورونیوز

مدیریت سایت-پیراسته فر:درگزارشات منابع مذکوراندکی اصلاحات انجام گرفته است.

مؤسسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی -رشت+عکس

 مؤسسه تعلیم قرآن  شهیدبهشتی -رشت+مراسم اختتامیه دوره کلاس های قرآن رمضانی +اهدای جوائز

مدرسه تعلیم قرآن(شهیدبهشتی)رشت

این ساختمان باهمکاری خیرین بازیربنای ۱۰۰۰متردر۴طبقه  ساخته شده که دارای ۱۲کلاس آموزشی و۲سالن اجتماعات چندمنظوره می باشد

نقشه برداروناظرپروژه(مهندس دهقان)

زمین این ساختمان ۳۰۰مترمی باشد که باعنایت مقام معظم رهبری درسفربه گیلان تهیه شده است.

مدیرعامل مؤسسه قران«شهیدبهشتی»رشت می گوید:یکی ازبرکات سفررهبری به گیلان کمک به امورقرآنی بود

مصلی رشت(آیت الله خامنه ای)چهارشنبه۱۲ اردیبهشت  ۱۳۸۰

۱۱اردیبهشت ۱۳۸۰ورزشگاه شهیدعضدی-رشت

۱۱اردیبهشت ۱۳۸۰دیداررهبرانقلاب بامردم گیلان-میدان شهرداری-رشت

مدیرعامل مؤسسه خیریه«نعلیم قرآن شهیدبهشتی»می گوید:درسفر  سال۱۳۸۰مقام معظم رهبری ،حضرت آیت الله خامنه ای  به گیلان درخواستی ازآقا داشتیم که ایشان مارا به زمین شهرمعرفی کردندوبدینصورت توانستیم باکمک خیرین درطول ۱۵سال این ساختمان راآماده کنیم/مقام معظم رهبری ۱۱اردیبهشت ۱۳۸۰به رشت آمدندیک هفته درگیلان ماندند.به بعضی ازشهرهاتشریف بردند.

حاج آقازائری می گوید:این مؤسسه ازسال ۱۳۶۶در«ساختمان اجاره ای-حزب جمهوری سابق که بعدشهرداری شد»روبروی مسجدطالقانی-فعالیت می کرده،فعالیتش صرفاً درامورقرآنی بوده وثبت نام تمام کلاسها بصورت رایگان بوده وهمچنان نیزرایگان می باشد.

 «حسن زائری »می گوید:آموزش قرآن ازمقطع زیردبستان تا بزرگسال می باشدودرهمه فصول سال فعال می باشد،بدینصورت که تابستانها

تعلیم قرآن رشت

تعلیم قرآن رشت

تعلیم قرآن

مؤسسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی رشت

روزهای یکشنبه وسه شنبه (عصرها)برای خانمها 

روزهای شنبه وچهارشنبه(غصرها)برای آقایان

سایرفصول روزهای پنجشنبه دائرمی باشد

مؤسسه تعلیم قرآن رشت درخیابان معلم کوچه گلها قراردارد

نشانی:رشت-خیابان سعدی-بلوارمعلم-بعدازاستانداری-اولین چهارراه-سمت راست-ابتدای خیابان۱۱(گلها)

درمراسم افتتاحیه عصر امروز یکشنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۵(١۵ شعبان ١۴٣٧) آیت الله رضارمضانی نماینده مردم گیلان درمجلس خبرگان رهبری سخنانی دررابطه با «اُنس با قران»ایرادنمودند

مدرسه تعلیم قرآن رشت

روشندل حافظ قرآن-(کُت مشکی)امیررضارحیمی (حافظ کل قرآن وقاری بین المللی) بهمراه پدر

امیررضا(متولد ۱۳۷۷) درسال دوم تحصیل در دانشگاه «رشته ادبیات»انصراف دادو درکنکور امسال ۱۳۹۸ شرکت کرده ،رشته موردعلاق اش«حقوق»است

«دکتررمضانی» گفت استکبارجهانی درتلاش برای قداست زدایی ازقرآن است ،مابایداهتمام به قرآن بورزیم،انس باقرآن داشته باشیم.

وی گفت قرآن مارادعوت به تفکروتعقل وتدبرکرده است؛۳۰۰آیه درباره تغقل وجوددارد

مدرسه تعلیم قرآن

مدرسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی

ایشان بااشاره به آیه۱۰انبیالَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ ۖأَفَلَا تَعْقِلُونَ -گفتندکه خداوندمیفرماید:قرآن برای تأمین نیازهای خودتان است

حاج حسن زائری(مدیرعامل مؤسسه "خیریه "نعلیم قرآن شهیدبهشتی)اولین نفرازسمت چپ

 مدرسه تعلیم قرآن-رشت

مدرسه قرآن شهیدبهشتی

مدرسه قرآن ۲بروجک درحال بازیگوشی

مدرسه تعلیم قرآن رشت

مؤسسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی-رشت

مدرسه تعلیم قرآن-رشت

مدرسه تعلیم قرآن

مدرسه قرآن

مدرسه قرآن

مؤسسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی-رشت

مدرسه قرآن

مدرسه تعلیم قرآن

تعلیم قرآن شهیدبهشتی

مدرسه تعلیم قرآن

مدرسه تعلیم قرآن

مدرسه قرآن

مدرسه قرآن

مدرسه تعلیم قرآن

مدرسه تعلیم قرآن رشت

موسسه تعلیم قران رشت

مدرسه تعلیم قرآن-رشت

مدرسه تعلیم قرآن-اختتامیه

مدرسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی-رشت

( ذکرى است که آخرین و بلندترین معارف را که حوصله بشر توانایى تحمل آن را دارد متضمن است، و عالى ترین برنامه را که ممکن است در جامعه بشرى اجرا شود در بر دارد، و آن عبارت است از شریعت حنیفیت، پس خطاب در آیه خطاب به همه امت است،بعضى از مفسرین گفته اند مراد از ذکر، شرف است، و معناى آیه این است ک: در این کتاب شرف شما تاءمین شده، اگر به آن تمسک جویید، متوجه آن شرف و آبرو خواهید شد:المیزان)

وی گفت قرآن مارادعوت به تفکروتعقل وتدبرکرده است؛۳۰۰آیه درباره تغقل وجوددارد


ایشان بااشاره به آیه۱۰انبیالَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ ۖأَفَلَا تَعْقِلُونَ -گفتندکه خداوندمیفرماید:قرآن برای تأمین نیازهای خودتان است

DSC_0005 

حاج حسن زائری(مدیرعامل مؤسسه "خیریه "نعلیم قرآن شهیدبهشتی)اولین نفرازسمت چپ


 مدرسه تعلیم قرآن-رشت

مدرسه قرآن شهیدبهشتی

مدرسه قرآن ۲بروجک درحال بازیگوشی


مدرسه تعلیم قرآن-رشت

مدرسه تعلیم قرآن

مدرسه تعلیم قرآن رشت


 DSC_0017 

مدرسه تعلیم قرآن-رشت

مدرسه تعلیم قرآن-اختتامیه

مدرسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی-رشت

DSC_0023 

DSC_0026 

DSC_0027 


DSC_0034 

DSC_0037

( ذکرى است که آخرین و بلندترین معارف را که حوصله بشر توانایى تحمل آن را دارد متضمن است، و عالى ترین برنامه را که ممکن است در جامعه بشرى اجرا شود در بر دارد، و آن عبارت است از شریعت حنیفیت، پس خطاب در آیه خطاب به همه امت است،بعضى از مفسرین گفته اند مراد از ذکر، شرف است، و معناى آیه این است ک: در این کتاب شرف شما تاءمین شده، اگر به آن تمسک جویید، متوجه آن شرف و آبرو خواهید شد:المیزان)                                                                                 

قرآن زبان عربی است، امافقط برای عربهانیست،قرآن برای زمان خاصی نازل نشده است

 

مرکزاسلامی هامبورگ

هامبورک

نماینده آیت‌الله سیستانی از مرکز اسلامی هامبورگ بازدید کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی ضمن حضور در مرکز اسلامی هامبورگ و دیدار با آیت‌الله رمضانی مدیر این مرکز اسلامی از نزدیک با فعّالیت‌های مسجد امام علی (ع) هامبورگ آشنا شد./آبان ۱۳۹۴

آیت الله  سید جواد شهرستانی...آیت الله رمضانی

مرکزاسلامی هامبورک دستور «آیت الله العظمی بروجردی» در حاشیه دریاچه «الستر هامبورگ »بنا شده «شهیدبهشتی»نماینده آیت الله بروجردی دراین مرکزبود.

هامبورگ

«دکتررمضانی» درکنارپروفسور سمیعی ومرحوم آیت الله شاهرودی-هامبورک المان دیماه۱۳۹۶

آئین تکریم آیت الله رمضانی و معارفه مدیر جدید مرکز اسلامی هامبورگ آلمان + تصاویر

آیت الله رمضانی که سابقه امامت جمعه کرج راهم درپرونده خوددارد بعداز۱۲سال فعالیت وریاست مرکزاسلامی هامبورک درمرداد۱۳۹۷به ایران برگشت.

.وهم اکنون:

آیین تودیع و معارفه دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، آیت‌الله تسخیری مشاور عالی رهبر انقلاب در امور جهان اسلام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین رمضانی را به‌ دبیرکلی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) منصوب کردند./۰۲ شهریور ۱۳۹۸

دکتررمضانی بنقل از امام صادف(ع):إِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ.... إِنَّ الْقُرْآنَ یَجْرِی کَمَا  تجْرِی الشَّمْسُ

قرآن زنده ای است که کهنه نمی شود  و آیات قرآن زنده اند و مانند شب و روز در جریان است و همچون خورشید 

نماینده خبرگان رهبری گفتند:قرآن را هرچقدربیشتربفهمید،بیشترراغب می شویدبه دانستنهای جدیدی ازقرآن.

ناگفته‌هایی درباره مرکز اسلامی هامبورگ

مدیر مرکز اسلامی امام علی  در هامبورگ درباره قداست زدایی غرب گفتند :متأسفانه عده ای ازروشنفکران غربگراهماهنگ با استکبار می گویندکه بعضی ازایات قرآن درزمان ماکارایی ندارد،برای نشان دادن صلح طلبی وزندگی مسالمت آمیز،آیات جنگ رازیرسؤال می برند«همانطورکه عده ای درزمان امام خمینی (قصاص)رازیزسؤال بردند»

آیت الله رضارمضانی گیلانی گفتندکل غزوات وسریه های رسول الله(ص) حدود۸۰مورداست وآمارکل  کشته ها این جنگها۲۰۰۰نفراست،درصورتیکه همین مدعیان صلح  وآرامش قرن بیستم ازآماریکصدمیلیون کشته جنگهای جهانی اول ودوم ودیگرجنایتها خبردارند ونیزاز۴۶میلیونی بردگی عصرمدرن مطلعند با این وجود اسلام ستیزی دارند ومنادی صلح ودوستیند

DSC_0040

توضیح  واصلاحیه مدیرسایت-پیراسته فر:

۱-ساختمان مؤسسه تعلیم قرآن شهید بهشتی رشت درنیمه شعبان(۹۵/۰۳/۰۲) افتتاح شده بود. این مراسم مراسم سخنرانی بوده است

۲-آیت الله دکتررضا رمضانی، رئیس هیئت علمای فدراسیون جمعیتهای شیعی آلمان و مدیر مرکز اسلامی امام علی (ع) در هامبورگ است مطالب دکتررمضانی موجب این شد یک تحقیقی درتکمیل مطالبه ارائه شده بکنم ومطالب زیرمرتبط وجالب بود

 رضا استادی بابهره گیری از تفسیری میبدی (درباره تازگی قرآن)می نویسد: 
از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله:کلام اللّه جدید، غضّ، طریّ.
(قرآن‏[همواره‏]نو و تازه است) (۱)
از امام محمد باقر (ع):ان القرآن حیّ لا یموت و الآیة حیّة لا تموت...
(قرآن و آیات قرآن همیشه زنده است و نمی‏میرد). (۲)
از امام صادق (ع):ان القرآن یجری کما یجری اللیل و النهار و کما یجری الشمس و القمر و یجری انما علی آخرنا کما یجری علی اوّلنا. (۳)
(همانطور که شبت و روز و خورشید و ماه جریان و ادامه دارد و ایستائی ندارد قرآن هم در همه زمانها جریان و ادامه دارد و همانگونه که نسل‏های قبل را شامل می‏شد نسل‏های کنونی و آینده را شامل می‏شود.)
امام رضا علیه السلام به نقل از امام کاظم(ع):ان رجلا سأل ابا عبد اللّه علیه السلام:ما بال القرآن لا یزداد علی النشر و الدراسة الاّ غضاضة؟
فقال علیه السلام:لانّ اللّه تبارک و تعالی لم یجعله لزمان دون زمان، و لا لناس دون ناس، فهو فی کلّ زمان جدید، و عند کل قوم غضّ الی یوم القیامة. (۴)
(شخصی از حضرت صادق علیه السلام پرسید:چگونه است که قرآن کریم هر چه بیشتر منتشر می‏شود و مورد بررسی و درس قرار می‏گیرد تازگی آن بیشتر می‏شود[بر خلاف سائر کتابها که با خواندن مکرر حالت کهنگی پیدا می‏کند].
امام صادق در پاسخ او فرمود:چون خدای تبارک و تعالی قرآن را برای یک زمان نه زمان دیگر، و یک جمعیت نه جمعیت دیگر قرار نداده است.[و به این جهت آن را با ویژگی‏هایی نازل ساخته که بتواند جاویدان و همگانی باشد]پس در هر زمان و دوره ای جدید و نو، و نزد هر گروهی تازه است تا روز قیامت.)
از امام رضا علیه السلام:[القرآن‏]لا یخلق علی الازمنه... (۵)
با گذشت زمان قرآن کهنه کریم کهنه نمی‏شود.
امام هادی علیه السلام نیز در پاسخ ابن سکّیت نحوی (۶)
(که از آن حضرت پرسید:چگونه است که قرآن مجید هر چه بیشتر نشر می‏شود و مورد استفاده قرار می‏گیرد تازگی و نوی خود را از دست نمی‏دهد)همان پاسخ جدّش امام صادق علیه السلام را بازگو فرمود. (۷)
این شش روایت که یاد شد همه از کتابهای حدیثی شیعه بود.جالب این است که همین مطلب را با بیانی دیگر و ویژگی‏هایی جاذب‏تر، از امام صادق علیه السلام در تفسیر میبدی می‏بینیم:
قیل لجعفر بن محمد علیهما السلام:لم صار الشعر و الخطب تملّ اذا اعیدت و القرآن یعاد و لا یملّ؟
قال علیه السلام:لانّ القرآن حجة علی اهل الدهر الثانی کما هو علی اهل الدهر، الاوّل، فلذلک ابدا هو غضّ جدید. (۸)
به امام صادق علیه السلام گفته شد:چرا اشعار و خطبه‏ها با مکرّر شدن خسته کننده و مملّ می‏شود امّا قرآن مجید با مکرّر خواندن این حالت را ندارد؟
حضرت در پاسخ فرمود:زیرا قرآن بر اهل همه دوران‏ها حجّت است‏[مخصوص به یک دوره نه دوره دیگر نیست‏]و به این جهت همواره نو و تازه است.
شاهد صدق و واقعیت این روایات را هر قاری قرآن که بارها و بارها قرآن را خوانده است در خود لمس می‏کند.حتما شما هم افراد زیادی را می‏شناسید که سالی یک یا دو یا چند بار قرآن را می‏خوانند، بزرگسالانی در میان ما بوده و هستند که در طول عمر بیش از صد بار قرآن را ختم کرده‏اند.
اینها که سهل است افرادی قرآن را هزاران بار خوانده‏اند و باز تشنه تکرار آن بوده‏اند.
در کتاب ارجمند«البیان»به نقل از طبقات القرّاء درباره شیعة بن عیّاش متولد سال ۹۵ و متوفاق سال ۱۹۳ یا ۱۹۴هجری که از قاریان معروف بوده آمده:لما حضرته الوفاة بکت اخته فقال لها:ما یبکیک؟انظری الی تلک الزاویة فقد ختمت فیها ثمان عشرة الف ختمة. (۹)
هنگام مرگ و حالت احتضار دید خواهرش گریه می‏کند.گفت:چرا گریه می‏کنی؟آن گوشه را می‏بینی، همانجا هجده هزار بار قرآن کریم را خوانده‏ام.شاید منظورش این بوده که با این طول عمر حدود صد سال، و انسی که با قرآن داشته‏ ام نباید نگران من باشی و برایم گریه کنی.

منابع:

۱-کتب الطرف ابن طاووس، ص ۱۸.
۲-تفسیر عیاشی، ج ۱، ص ۱۰.
۳-تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۲۰۳.
۴-عیون اخبار الرضا تألیف شیخ صدوق، ج ۲، ص ۸۷.
۵-عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۱۳۰.
۶-از اصحاب خاص امام جواد و امام هادی علیهما السلام بوده و در سال ۲۴۴ توسّط متوکّل عباسی لعنة اللّه علیه شهید شده است.
۷-مجموعه ورّام بن ابی فراس-تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۷۲.
۸-تفسیر کشف الاسرار میبدی، ج ۳، ص ۷۰.(۹)-البیان، مرحوم آیة اللّه خوئی، ص ۱۴۶
(۹)-البیان، مرحوم آیة اللّه خوئی، ص ۱۴۶ 

فلاح‌‌زاده: روزه‌داری تأثیری در ابتلا به

                                                        مراسم پایانی دوره کلاس قران ماه رمضان ١٤٤٠(سه شنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۸)

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده

درابتداویدئوی (درس احکام حجت الاسلام محمدحسین فلاح زاده)بنمایش گذاشته شد

وآنگاه تلاوت قرآن

ثواب آموزش دادن قرآن"تعلیم قرآن"

 رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : مَن عَلَّمَ رجُلاً القرآنَ فهُو مَولاهُ ، لا یَخذُلُهُ و لا یَستَأثِرُ علَیهِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس به مردى قرآن بیاموزد، مولاى اوست و آن مرد نباید او را تنها و بى یار گذارد و خود را بر وى ترجیح دهد.

 عنه صلى الله علیه و آله : مَن عَلَّمَ عَبدا آیَةً مِن کتابِ اللّه ِ فهُو مَولاهُ ، لا یَنبَغی لَهُ أن یَخذُلَهُ و لا یَستَأثِرَ علَیهِ، فإن هُو فَعَلَهُ قَصَمَ عُروَةً مِن عُرَى الإسلامِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس آیه اى از کتاب خدا را به بنده اى بیاموزد، مولاى اوست و شایسته نیست که آن بنده، او را تنها و بى یاور گذارد و خود را بر او ترجیح دهد؛ که اگر چنین کند، حلقه اى از حلقه هاى اسلام را پاره کرده است.

 عنه صلى الله علیه و آله : ما اجتَمَعَ قَومٌ فی بَیتٍ مِن بُیوتِ اللّه ِ یَتلُونَ کتابَ اللّه ِ و یَتَدارَسُونَهُ بینَهُم إلاّ نَزَلَت علَیهِمُ السَّکینَةُ ، و غَشِیَتهُمُ الرَّحمَةُ ، و حَفَّتهُمُ الملائکةُ ، و ذَکَرَهُمُ اللّه ُ فیمَن عِندَهُ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هیچ گروهى در خانه اى از خانه هاى خدا براى تلاوت کتاب خدا و مباحثه آن جمع نشدند، مگر این که آرامش بر آنان فرود آمد و رحمت فرایشان گرفت و فرشتگان آنان را در میان گرفتند و خداوند در میان کسانى که نزدش هستند، از آنان یاد کرد.

 عنه صلى الله علیه و آله : ألا مَن تَعَلَّمَ القرآنَ و عَلَّمَهُ و عَمِلَ بما فیهِ فأنا لَهُ سائقٌ إلَى الجَنّةِ و دَلیلٌ إلَى الجنّةِ

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : بدانید که هر کس قرآن را بیاموزد و به دیگران آموزش دهد و به آنچه در آن است عمل کند، من او را به سوى بهشت جلو مى رانم و راهنماى او به سوى بهشت هستم.

 عنه صلى الله علیه و آله : مَن عَلَّمَ وَلَدا لَهُ القرآنَ قَلَّدَهُ اللّه ُ قِلادَةً یُعجَبُ مِنها الأوَّلونَ و الآخِرونَ یَومَ القِیامَةِ .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس به فرزند خود قرآن را آموزش دهد، خداوند گردنبندى به گردن او آویزد که در روز قیامت همگان از آن شگفت زده شوند.

 عنه صلى الله علیه و آله : مَن قَرَأ القرآنَ قَبلَ أن یَحتَلِمَ فَقَد اُوتِیَ الحُکمَ صَبّیا .

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هر کس پیش از بلوغ قرآن بخواند، در کودکى به او حکمت داده شده است.

 الإمامُ علیٌّ علیه السلام : حَقُّ الوَلَدِ علَى الوالِدِ أن یُحَسِّنَ اسمَهُ ، و یُحسِّنَ أدَبَهُ ، و یُعَلِّمَهُ القرآنَ .

امام على(ع) : از جمله حقوق فرزند بر پدر، این است که نامى نیکو بر او بنهد و نیکو تربیتش کند و قرآن را به او بیاموزد.

حضرت رسول (ص) :هر کس به کودکی قرآن بیاموزد،خداوند در قیامت او را به مدالی مفتخر میکند که  اولین و آخرین انسانها به شگفت می آید./میزان الحکمه،حدیث ۱۶۴۶۹

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تعلیم قرآن ازنگاه یک عارف عالم.

برچسب مرجع تقلید

خاطره«شیخ رجبعلی خیاط » :

«شیخ رجبعلی» می گوید:شبها در یکی از مساجد شهر تهران بعد از نماز و عبادتم مدتی مینشستم.کار من در آن لحظات آموزش قرآن بود.مردم نزد من می آمدند و من حمد و سوره آنها را تصحیح میکردم.

یک شب که مشغول آموزش قرآن به یکی از مؤمنین بودم متوجه ۲ پسر بچه  شدم که با هم دعوا میکردند.یکی از آنها مغلوبه شده بود و برای اینکه بیش ازآن کُتک نخورد،پاشدو آمد پهلوی من نشست.من هم که شاهد این ماجرا بودم از فرصت استفاده کردم بااوگرم گرفتم و بعداز او پرسیدم : پسر جان! حمد و سوره را بلدی؟

گفت : آری،گفتم :بخوان ببینم!

پسر دست و پا شکسته حمد و سوره ای خواند و من باحوصله مشغول اشتباهاتش رااصلاح کردم.خیلی وقتم را گرفت ،دیر وقت به خانه رفتم.شب بعد که به مسجد رفتم.بعد از نماز طبق معمول نشسته بودم.پیر مردی که قیافه عجیبی داشت نزد من آمد و به من گفت : من علومی دارم که بسیاری به دنبال آن هستند.من علم کیمیا و علوم غریبه را میدانم.دست به هر چیزی بزنم طلا میشود.

وی ادامه داد:حاضرم تمام اینها را به تو بدهم مشروط به یک امر.باید چیزی به من بدهی!

گفتم :چه چیز؟

پاسخ داد : باید ثواب تعلیم قرآن دیشبت  راکه به آن کودک دادی بمن بدهید!

من که از قبل متوجه ارزش کارم بودم گفتم : نه ،اینها در مقابل کار من ارزشی ندارد.اگر اینها به درد میخورد به من نمیدادی!

 پیامبر به علی (ع) فرمود : اگر خداوند به دست تو کسی را هدایت کند ارزش آن از آنچه خورشید به آن میتابد بیشتر است.

«شیخ رجبعلی خیاط » در سال ۱۲۶۲ شمسی، در شهر تهران (خیابان مولوی کوچه سیاه‌ها «شهید منتظری»)تولدیافت. پدرش « مشهدی باقر » یک کارگر ساده بود. هنگامی که رجبعلی دوازده ساله شد پدرش از دنیا رفت.

«شیخ رجبعلی خیاط نکوگویان» از قول مادرش نقل می‌کند : « موقعی که تو را در شکم داشتم شبی [ پدرت غذایی را به خانه آورد] خواستم بخورم دیدم که تو به جنب و جوش آمدی و با پا به شکمم می‌کوبی، احساس کردم که از این غذا نباید بخورم، دست نگه داشتم و از پدرت پرسیدم….؟ پدرت گفت حقیقت این است که این ها را بدون اجازه [از مغازه ای که کار می‌کنم] آورده‌ام! من هم از خوردن آن غذا  صرفنظرکردم. »

شغل«رجبعلی خیاط »،خیاطی بودواما بعلت اجتناب ازمعاصی،خداوندبهش نعمتی داده بودکه میتوانست،نیت افرادرابخواند وبا«روشن ضمیری»ازحال درونی افرادبگویدوه تعبیری صاحب کشف وکرامات بود،وی در ۲۲ شهریور ۱۳۴۰ درسن۷۸سالگی درگذشت.

زندگانی ایشان را«آیت الله محمدی ری شهری»نوشته است.

مراسم پایانی کلاس های قرآن مؤسسه تعلیم قرآن شهیدبهشتی -رشت-رمضان رمضان ١٤٣٩(خرداد ۱۳۹۷)

درگذشت رئیس ستاد دیه گیلان

محمید کامران زاده رئیس ستاد دیه و مدیرکل سابق کمیته امداد استان(ازخیرین این مؤسسه تعلیم قرآن)درمورخه ۱۳۹۷/۰۸/۲۹فوت کردند


مهندس عبدالرسول دهقان که سابقه معاونت استانداری(زمان مهندس علی اکبر طاهایی) ومعاونت مهندس محمد سعیدی کیا دربنیادمستضعفان را درسوابقش دارد،نقشه این ساختمان را کشیده است.

روایاتی در مورد حفظ قرآن 

1ـ ارزشمندترین ثروت معنوی:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : حَمَلَةُ القُرْآنِ هُمُ المَحْفُوفونَ بِرَحمَةِ اللهِ، المُلَبِّسونَ نُورَ اللهِ، المُعَلِّمونَ کَلامَ اللهِ مَنْ عاداهُم فَقَدْ عادَی اللهَ و مَنْ والاهُم فَقَدْ والَی اللهَ. مستدرک الوسائل /ج4/ص 254 
حافظان قرآن مشمول رحمت خدا، در برکنندگان نور خدا و آموزگاران کلام خدایند. کسی که با آنان دوستی نماید با خدا دوستی نموده است. 
2ـ بالاترین درجه
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: عَدَدُ دَرَجِ الجَنَّةِ عَدَدُ آیِ القرآنِ. فَإذا دَخَلَ صاحِبُ القُرآنِ الجَنَّةَ قیلَ لَهُ إرْقَ و اقْرَأ. لَکُلِّ آیَةٍ دَرَجَةٌ فَلا تَکونُ فَوْقَ حافِظِ القُرآنِ دَرَجَةٌ. بحارالانوار/ج89/ص 22 
تعداد درجات بهشت به تعداد آیات قرآن است، هنگامی که حافظ قرآن وارد بهشت می‌گردد به او گفته می‌شود: « بالا برو و قرآن بخوان. هر آیه رتبه‌ای دارد». پس بالاترین از مرتبه حافظ قرآن درجه‌ای نیست. 
3ـ همراه با انبیاء: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : إنَّ اَکْرَمَ العِبادِ إلَی اللهِ بَعْدَ الاَنبیاءِ العُلَماءُ ثُمّ حَمَلَةُ القُرآن. یَخْرُجونَ مِن الدُّنیا کَما یَخْرُجُ الاَنبیاء. وَ یَحْشُرونَ مِنْ قُبُورِهِم مَعَ الاَنبیاءِ و یَمُرُّونَ عَلی الصِّراط مَعَ الاَنبیاءِ و یَأخذون ثوابَ الاَنبیاء. فَطوبی لِطالب العِلْمِ و حامِلِ القرآنِ ممّا لَهُم عِندَاللهِ مِن الکرامَةِ وَ الشَّرف. بحارالانوار /ج 89/ ص 18ـ 19 
گرامی ترین بندگان بعد از انبیاء علما و سپس حافظان قرآن هستند. مانند انبیاء از دنیا می‌روند؛ همراه انبیاء از قبرهایشان خارج می‌شوند به همراه انبیاء از صراط می‌گذرند و ثواب انبیاء را می‌برند. پس خوشا به حال پوینده راه علم و حافظ قرآن به سبب آن کرامت و شرافتی که نزد خدا دارند. 
4ـ بالندگی قدرت حافظه: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ جَمَعَ القُرآنَ مَتَّعَهُ اللهُ بِعَقْلِهِ حَتّی یَموت. کنز العمال / ج 1 / حدیث 2318 
آنکه قرآن را گرد آورد خداوند تا هنگام مرگش وی را از عقلش بهره‌مند می‌سازد. 
5ـ پرچمداران اسلام: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: حامِلُ القُرْآنِ حامِلُ رأیَةُ الاِسلامِ مَنْ أکْرَمَهُ فَقَدْ أکْرَمَ الله و مَنْ اَهانَهُ فَعَلَیْهِ لَعْنَةُ اللهِ عَزَّوَجَلَّ. کنز العمال/ ج 1 / حدیث 2344 
 با فضیلت‌ترین نعمت: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : مَنْ اَعْطاهُ اللهُ حِفْظَ کِتابِهِ فَظَنَّ اَنَّ أحَداً أُعطیَ أفْضَلَ مِمَّا أُعطیَ فَقَدْ غَمَطَ أفْضَلَ النِّعمَةِ. کنزالعمال / ج1/ حدیث 2317 
هر کس که خداوند حفظ کتابش را به او اعطا کرده اگر گمان برد به کسی چیزی بهتر از وی داده شده است با فضیلت‌ترین نعمت را کوچک شمرده است. 
7ـ دوستان خدا
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: حَمَلَةُ القُرآنِ أوْلِیاءُ اللهِ. کنز العمال / ج 1/ حدیث 2295 
حافظان قرآن دوستان خدایند. 
8ـ با ارزش‌ترین سرمایه:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لا یَنْبَغی لِحامِلِ القُرآنِ إنْ یَظِنَّ إنَّ أحَداً أُعطیَ إفْضَلَ مِمّا اُعطیَ لأنَّه لَوْ مَلِکَ الدُّنیا بأسْرِها لَکانَ القرْآنُ أفْضَلَ مِمّا مَلَکَهُ. مستدرک الوسایل/ ج 4/ ص 237 
برای حافظ قرآن سزاوار نیست گمان کند چیزی بهتر از آنچه به او داده شده ( حفظ قرآن ) به دیگری داده شده است زیرا اگر او مالک تمام دنیا می‌شد قرآن از آنچه او صاحبش شده بود برتر می‌بود. 
9ـ غنای فرهنگی
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: أغْنَی النَّاسِ حَمَلَةُ القُرآنِ مَنْ جَعَلَهُ اللهُ تَعالی فی جوْفِهِ. کنزالعمال/ج1/حدیث 2261 
بی نیازترین مردم حافظان قرآن هستند. همان کسانی که خداوند متعال قرآن را در وجودشان جای داده است. 
10ـ احترام زمین:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَی اللهُ إلَی الأرض أَن لا تَأکُلی لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهی کَیفَ آکُلُ لَحْمَهُ و کَلامَکَ فی جَوْفِه. کنزالعمال/ج1/حدیث 2488 
هنگامی که حافظ قرآن از دنیا می‌رود خدای تبارک و تعالی به زمین وحی می‌نماید که « گوشت بدن او را نخور!» زمین عرض می‌کند « پروردگارا! چگونه گوشت او را بخورم در حالی که کلام تو ( قرآن ) در قلب اوست. 
11ـ رضایت الهی
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: إنَّ اللهَ تَعالَی لَیَغْضِبُ فَتُسَلِّمُ الملائِکَةُ لِغَضَبِهِ فَإذا نَظَرَ إلی حَمَلَةِ القُرآنِ تَمْلَأُ رِضاً. کنز العمال/ج1/حدیث 2484 
همانا خداوند متعال خشمگین می‌شود و ملائکه تسلیم خشم او می‌گردند. پس هنگامی که حافظان قرآن را می‌نگرد سرشار از رضایت می‌شود. 
12ـ دعای مستجاب
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ جَمَعَ القُرآنَ فَإنَّ لَهُ عِنْدَ اللهِ عَزَّوَجَلَّ دَعْوَةً مُسْتَجاتَةً إنْ شاءَ عَجَّلَها لَهُ فِی الدُّنیا و إنْ شاءَ إذْخَرَها لَهُ فِی الآخِرَة. کنز العمال/ج1/حدیث 2414 
برای کسانی که قرآن را گرد آورد نزد خدای متعال یک دعای مستجاب است اگر (خدا) بخواهد در دنیا برایش مستجاب می‌کند و اگر بخواهد برای آخرتش ذخیره می‌نماید. 
13ـ حق شفاعت
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لِحاملِ القُرآن إذا عَمِلَ بِهِ فَأحَلَّ حَلالَهُ و حَرَّمَ حَرامَهُ شَفْعٌ فی عَشْرَةِ أهْلِ بَیْتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ کُلُّهم قَدْ وَجَبَتْ لَهِ النّارُ. کنز العمال / ج 1/ حدیث 2327 
حافظ عامل به قرآن که حلال آن را حلال و حرام آن را حرام می‌شمارد فردای قیامت در مورد 10 نفر از بستگانش حق شفاعت دارد که همگی آنها اهل آتشند. 
14ـ برتری الهی: 
قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: فَضْلُ حَمَلَةِ القُرآنِ عَلَی الّذی لَمْ یَحْمِلْهُ کَفَضلِ الخالِقِ عَلِی المَخْلوقِ. کنز العمال/ ج1/حدیث 2299 
برتری حافظ قرآن بر کسی که حافظ نیست مانند برتری آفریدگار بر مخلوق است. 
با ارزش‌ترین سرمایه:قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لا یَنْبَغی لِحامِلِ القُرآنِ إنْ یَظِنَّ إنَّ أحَداً أُعطیَ إفْضَلَ مِمّا اُعطیَ لأنَّه لَوْ مَلِکَ الدُّنیا بأسْرِها لَکانَ القرْآنُ أفْضَلَ مِمّا مَلَکَهُ. 
مستدرک الوسایل/ ج 4/ ص 237 
برای حافظ قرآن سزاوار نیست گمان کند چیزی بهتر از آنچه به او داده شده ( حفظ قرآن ) به دیگری داده شده است زیرا اگر او مالک تمام دنیا می‌شد قرآن از آنچه او صاحبش شده بود برتر می‌بود.

***

1 - عن معاذ قال: سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله ، یقول: ما من رجل علّم ولده القرآن الاّ توجّ اللّه أبویه یوم القیامة تاج الملک، و کیسا حلّتین لم یرالناس مثلهما.

از معاذ روایت شده است که گفت: از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: هر کسی به فرزندش قرآن تعلیم دهد، خداوند متعال در قیامت، والدین او را به تاج پادشاهی تاجدار می کند و بر آن دو، جامه ای می پوشاند که هیچ کسی مثل آنها را ندیده است. /وسائل الشیعة، ابواب قرائة القرآن، باب 1

2 - عن علی علیه السلام : انّ النّبی صلی الله علیه و آله قال: خیارکم من تعلّم القرآن و علّمه.(209) 

امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران یاد بدهد. /وسائل الشیعة، ابواب قرائة القرآن، باب 1

3 - عن النّبی صلی الله علیه و آله قال: أفضل العبادة قرائة القرآن.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: بهترین عبادت، خواندن قرآن است. 

4 - عن أبی عبدالله علیه السلام قال: ینبغی للمؤمن أن لایموت حتّی یتعلّم القرآن، أو یکون فی تعلیمه.
امام صادق علیه السلام می فرماید: سزاوار است که مؤمن هنگام مرگ، یا در حال یاد گرفتن قرآن و یا در حال یاد دادن آن باشد. /وسائل الشیعة، ابواب قرائة القرآن، باب 1

5 - عن أمیرالمؤمنین علیه السلام انّه قال: و تعلّموا القرآن فانّه ربیع القلوب، و استشفعوا بنوره فانّه شفاء الصّدور، و أحسنوا تلاوته فانّه أنفع. نهج البلاغه، خطبه 110
علی علیه السلام می فرماید: قرآن را یاد بگیرید که بهار دلهاست، و نیکو آن را تلاوت کنید که سودمندترین چیز برای شما قرآن است. 
اینها نمونه هایی بود از روایاتی که درباره فراگیری قرآن وارد شده بود و بعد از فراگیری قرآن که همه ما، مخصوصاً والدین، در این امر وظیفه سنگینی بر عهده داریم و باید به قرائت آن، اهمّیت داد. در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: 
قرائة القرآن فی المصحف تخفف العذاب عن الوالدین و لو کانا کافرین.(اصول کافی، کتاب فضل القرآن، ح 4.)
خواندن قرآن از روی آن، عذابِ پدر و مادر را سبک می کند، اگر چه آنها کافر باشند. 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی حوزه

                                                           ***

اهمیت آموزش قرآن واحکام امورقرآنی

همیت علم و آموزش در اسلام روشن است، اما آنچه مورد نظر ماست، اهمیت آموزش در دوران کودکی و نوجوانی است؛ دورانی که به گفته ی امام علی علیه لسلام صفحه ی ذهن کودک مانند زمین خالی و آماده ای است که هر بذری در آن بکارند، به بار خواهد نشست. آموزش دوران کودکی و نوجوانی به اندازه ای است که امام علی علیه السلام فرمود: تأثیر علم آموختن در کودکی مانند نقشی است که بر روی سنگ کنده شود.

نقشی که بر روی سنگ کنده شود، زدوده نخواهد شد، علمی که در کودکی آموخته شود، از یاد نخواهد رفت و ماندگار خواهد بود.

جضرت علی علیه السلام نیز به تعلیم فرزندان اهتمام داشت. وی در وصیت خود به امام حسین علیه السلام می فرماید: به تأدیب و تربیت تو مبادرت کردم، قبل از این که قلبت سخت و فکرت مشغول شود. روشن است تأدیب و تربیت، بدون تعلیم و آموزش نخواهد بود... امام علی علیه السلام می فرماید: در کودکی علم بیاموزید تا در بزرگی آقایی و سیادت کنید.

آموزش قرآن

بخش دیگری از آموزش در سیره ی معصومین علیهم السلام آموزش قرآن است که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و در مکاتب آموخته می شده است. علی علیه السلام در این باره به فرزندش امام حسن علیه السلام می فرماید: «و ان ابتدئتک بتعلیم کتاب الله؛ تعلیم و تربیت تو را با آموزش کتاب خدا شروع کردم». اهمیت آموزش قرآن به کودکان و فرزندان، به گونه ای است که معصومین علیهم السلام آن را از حقوق فرزند بر والدین شمرده اند. امام حسین علیه السلام فرزند خویش را برای آموزش قرآن به مکتب فرستاد. استاد، سوره ی حمد را به فرزند یاد داد و وقتی وی سوره را برای پدر خواند، امام هزار دینار و هزار حله به استاد داد و دهان او را پر از دُر کرد.

آموزش احکام و احادیث

بخش دیگری از آموزش در سیره ی معصومین، آموزش احکام و حدیث و تفسیر و تأویل قرآن است. حضرت علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: «تعلیم و تربیت تو را با آموزش قرآن و تأویل و تفسیر آن و آموزش احکام دین و حلال و حرام آغاز کردم». پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این باره فرمود: «وای بر حال فرزندان آخرالزمان، به خاطر پدران و مادرانشان! از پیامبر سؤال شد: از پدران و مادران مشرک آن ها؟ حضرت فرمود: خیر، از پدران و مادران مؤمن آن ها که هیچ چیز از احکام و واجبات دینی را به آن ها نمی آموزند و اگر فرزندان چیزی آموختند، مانع آموزش فرزندان می شوند و از آن ها در دنیا به سرمایه ی ناچیزی راضی اند. چنین من از پدرانی بیزارم و آن ها از من روی گردانند».

از جمله مهمترین نکاتی که درخصوص آموزش دینی کودکان در روایات آمده است، مسأله فطری بودن توجه به دین و خداست. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «هر نوزادی با فطرت خدایی به دنیا می آید و پرورش می یابد، مگر این که پدر و مادر او را به سوی یهودی گری یا مسیحی گری بکشانند». (بحارالانوار، ج3، ص281) و نیز آمده است که موسی علیه السلام به خدا عرض کرد: «پروردگارا! کدام یک از اعمال نزد تو برتر است؟ خطاب رسید: محبت به کودکان؛ چرا که من فطرت آنها را بر پایه اعتماد به یگانگی خود قرار دادم». (آیین تربیت، ص381) تمام این احادیث نشان می دهد که باید پدر و مادر محیطی مناسب برای کودک فراهم آورند تا حقایقی یا عقایدی که ریشه های آن در نهاد و فطرت کودک نهفته است بروز کند.

                                                                          ***

تعلیم و تعلم قرآن

در منابع اسلامی و در بحث موضوع علم، آنچه از اهمیت و اولویت اساسی و ویژه ای برخوردار بوده و نقش مقدماتی برای بهره مندی از قرآن دارد تعلیم و تعلم یا یاددهی و یاد گیری آن است.
یاددهی و یادگیری قرآن پاداش بزرگی دارد و در اهمیت آن از دیدگاه قرآن همین بس که خداوند از خود به عنوان «معلم قرآن» یاد می‌کند: «الرَّحْمَنُ *عَلَّمَ الْقُرْآنَ ؛ خداوند رحمان، قرآن را تعلیم فرمود.».(1)

همچنین یکی از وظایف بسیار مهم و ابتدائی پیامبر گرامی اسلام(ص) تعلیم و آموزش قرآن به مردم دانسته شده است: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَکِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ؛ و او (همان خدای توانایی) است که در میان ناخوانده و نانویسنده‏ها (یا در میان کسانى که کتاب و پیغمبرى نداشتند، یا در میان مردم امّ القرى و مکّه معظّمه) رسولى از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها بخواند و آنان را (از پلیدیهاى شرک، کفر، جهل، اخلاق رذیله و خویهاى زشت) پاکیزه گرداند، و کتاب (قرآن عظیم) و حکمت و دانش (اصول و فروع دین) را به ایشان بیاموزد، و هر چند پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند!»(2)

در سنت و سیره معصومین (علیهم الصلاه و السلام) هم درباره قرآن و تعلیم و تعلم آن توصیه‏ها، تأکیدها و تشویق‌های بسیار شده است که به چند روایت ارزشمند در این باره توجه کنید:
1. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): خیرُکم من تعلّم القرآن و علّمه. (3)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: بهترین شما کسی است که قرآن را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد.

2. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): ما من مؤمنٍ ذکرا او انثی حُراً او مملوکا إلا و لله علیه حق واجب ان یتعلم القرآن.(4)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نیست بر مرد یا زن مؤمن ، آزاد یا برده مگر این که برای خدا حقی واجب برگردن آنها است و آن حق این است که قرآن را یاد بگیرند.

3. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من تعلم القرآن و تواضع فی العلم و علّم عبادالله و هو یرید ما عندالله لم یکن فی الجنة اعظم ثواباً منه و لا اعظم منزلة منه و لم یکن فی الجنة منزلةً و لا درجةً رفیعه منه ... . (5)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که قرآن را یاد بگیرد و متواضع در علم باشد و آن را به بندگان خدا بیاموزد و اجرش را از خدا بخواهد، در بهشت بزرگتر از ثواب او و بزرگتر از مقام و منزلت او چیزی نیست و در آنجا از بالاترین مقامها و شریفترین منازل برخوردار است.

4. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) : معلم القرآن یستغفرله کل شیءٍ حتی الحوت فی البحر.(6)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: برای معلم قرآن تمام موجودات حتی ماهیان دریا، طلب آمرزش می کند.

5. قال الامام علی (علیه السّلام): تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث و تفقهوا فیه فانّهُ ربیع القلوب و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور و احسنوا تلاوته فانه انفع القصص فان العالم العامل بغیر علمه کالجاهل الحائر ... . (7)
امام علی (علیه السّلام) فرمود: قرآن را بیاموزید که بهترین گفتار است و تفقه کنید در آن که بهار دلهاست و شفاعت بجوئید به نورش که او شفادهنده سینه‏ها است و آن را نیکو تلاوت کنید، زیرا بهترین و مفیدترین داستانها است، پس بدرستی که عالم عامل به غیر علمش مثل جاهل و نادانی است که از بیماری نادانی شفا نخواهد گرفت، بلکه حجت بر او قویتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پیشگاه خدا سزاوارتر به نکوهش است.

6. قال الامام الصادق (علیه السّلام ): ینبغی للمؤمن ان لا یموت حتی یتعلم القرآن او یکون فی تعلمه. (8)
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: سزاوار است برای انسان مؤمن که قبل از مردنش قرآن را یاد بگیرد یا در حال یادگیری قرآن باشد.

7. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): ما من رجل علّم ولده القرآن الا توّجَ الله ابویه یوم القیامه تاج الملک و کسیا حلتین لم یر الناس مثلهما. (9)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پاداش مردی که به فرزند خود قرآن بیاموزد نیست مگر این که خداوند در روز قیامت تاج پادشاهی بر سرش گذارد و او را حلّه‏هایی بپوشاند که مردم مثل آن را ندیده اند.

8. سأل ابوذر عن النبی (صلّی الله علیه و آله و سلم ): انی اخاف ان اتعلم القرآن و لا اعمل به، فقال رسول الله - صلّی الله علیه و آله -: لا یعذب الله قلباً اسکنه القرآن. (10)
ابوذر از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) پرسید: یا رسول الله من می ترسم از این که قرآن را فراگیرم ولی به آن عمل نکنم، پس پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند قلبی را که قرآن در آن جای گرفته است، عذاب نمی کند.

9. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): تعلّموا القرآن و اقرؤوه. (11)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: قرآن را فراگیرید و آن را بخوانید.

10. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من تعلم القرآن ثم تفقه فی الدین ثم اتی صاحب سلطان تملقاً الیه و طمعا لما بین یدیه خاض بقدر خطاه فی نار جهنم. (12)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس که قرآن را فراگیرد و سپس در دین تفقه و کوشش کند، بعد آن را نزد پادشاهی بیاورد و تملق او را بکند یا چشم بدوزد به آن چه نزد سلطان است؛ فرو می رود به مقدار خطای خود در آتش جهنم.

11. قال الامام الصادق (علیه السّلام): و یجیئ بعبدٍ قد تعلم القرآن فیقول یا رب تعلمتُ القرآن ابتغاء وجهک فیقال له بل تعلمت لیقال ما احسن صوت فلان اذهبوا به الی النار. ( 13)
امام صادق (علیه السّلام ) فرمود: می آید روز قیامت بنده ای که قرآن را فراگرفته و می گوید: پروردگارا، من قرآن را به خاطر رضا و خشنودی تو فراگرفتم، پس گفته می شود به او که تو قرآن را فراگرفتی تا به تو بگویند فلانی چه صوت زیبایی دارد، ببرید او را به سوی آتش.

12. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من تعلم القرآن للدنیا و زینتها حرّم الله علیه الجنّة. (14)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: هر کس قرآن را برای دنیا و زینتهای آن فراگیرد، خداوند بهشت را بر او حرام می کند.

13. قال الامام الصادق (علیه السّلام و سلم): من تعلّم منه حرفاً ظاهراً کتب الله له عشر حَسَنات و محا عنه عشَر سیّئات و رفع له عشر درجات. (15)
امام صادق (علیه السّلام) فرمود: هر کس از قرآن یک حرف بیاموزد، خداوند برای او ده حسنه می نویسد و ده گناه از او می بخشد و او را ده درجه بالا می برد.

14. قال الامام الصادق (علیه السّلام): من شدّد علیه القرآن کان له اجران و من یسرِّ علیه کان مع الابرار. ( 16)
امام صادق (علیه السّلام ) فرمود: هر که به سختی قرآن را یاد بگیرد برای او دو اجر است و هر که به آسانی یادگیرد با نیکان می باشد.

15. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من علّم آیة فی کتاب الله کان له اجرها ما تلیت. (17)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که آیه ای از قرآن را به دیگری یاد بدهد اجر تلاوت آن (آیه) برای او (نیز) است مادامی که تلاوت شود.

16. قال رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم): من علّم ولده القران فکانّما حج البیت عشرة آلاف حجة و اعتمر عشرة آلاف عمرة و اعتق عشرة آلاف رقیه من ولد اسماعیل و ... . (18)
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمود: کسی که به فرزند خود قرآن بیاموزد مثل این که ده هزار حج و ده هزار عمره انجام داده و ده هزار بنده از اولاد اسماعیل را آزاد کرده و در ده هزار غزوه شرکت کرده و ده هزار مسکین گرسنه را طعام داده است.

17. قال الامام الصادق (علیه السّلام): علّموا اولادکم یس فانّها ریحانة القرآن. (19)
امام صادق(علیه السّلام) فرمود: به فرزندان خود سوره مبارکه یس را بیاموزید که آن ریحانه قرآن است.

18. قال الامام علی (علیه السّلام): و امّا حق الولد علی الوالد ان یُحسّن اسمه و یُحسّنَ ادبه و یعلمه القرآن. (20)
امام علی (علیه السّلام) فرمود: حق فرزند بر پدر آن است که برای او اسم نیکو انتخاب کند و او را نیکو ادب کند و به او قرآن بیاموزد.

19. قال ... : «القرآن مأدبةُ الله فتعلّموا مِن مأدُبَتِهِ مَا استطعتم؛ قرآن سفره‏ى گسترده‏ى الهى است، پس به یادگیری از سفره گسترده‏اش به قدر توان برگیرید»، (21)

20. وَ رُوِیَ‏ عن النبئ (صلی الله علیه و اله و سلم): أَنَّ مَنْ أُعْطِیَ‏ الْقُرْآنَ‏ فَظَنَّ أَنَّ أَحَداً أُعْطِیَ أَکْثَرَ مِمَّا أُعْطِیَ فَقَدْ عَظَّمَ صَغِیراً وَ صَغَّرَ کَبِیراً؛ فَلَا یَنْبَغِی لِحَامِلِ الْقُرْآنِ أَنْ یَرَى أَنَّ أَحَداً مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ أَغْنَى مِنْهُ وَ لَوْ مَلَکَ الدُّنْیَا بِرُحْبِهَا». (22)
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم)فرمودند: به هر کس (نعمت دانستن) قرآن داده شود و با این حال گمان کند که به دیگرى نعمتى بالاتر و بیشتر از این نعمت او داده شده ‏است، بى‏گمان کوچکى را بزرگ شمرده و بزرگى را کوچک. شایسته نیست که حامل قرآن، کسی از اهل زمین را از خود ثروتمندتر بپندارد، هر چند سراسر پهنه ی گیتی را مالک باشد.(23)

پاورقی:
1- سوره الرحمن، آیه 1- 2 .
2- سوره جمعه، آیه 2.
3- مستدرک الوسائل، ج 4، ص .
4- مستدرک الوسائل، ج 1، ص 287 .
5- عقاب الاعمال، ص 51 .
6- مستدرک الوسائل، ج 1، ص 288 .
7- نهج البلاغه، خطبه 110 .
8- الکافی، ج 1، ص 444 .
9- وسائل الشیعه، ج 6، ص 168 .
10- مستدرک الوسائل، ج 4، ص 233 .
11- مستدرک الوسائل، ج 4، ص 254 .
12- مستدرک الوسائل، ج 13، ص 127 .
13- بحار الأنوار، ج 7، ص 180 .
14- بحار الأنوار، ج 74، ص 101 .
15- الکافی، ج 2، ص 612 .
16- بحار الأنوار، ج 89، ص 187 .
17- مستدرک الوسائل، ص 235 .
18- مستدرک الوسائل، ج 1، ص 290 .
19- جامع الاخبار، ج 1، ص 211 .
20- نهج البلاغه، حکمت 391 .
21- بحارالانوار، ج 92، ص 19.
22- بحار الأنوار ج‏76 ، ص 255- 256، ح5؛ معانی الأخبار، ص279.
23- ر. ک: سایت اندیشه قم ( www.andisheqom.com)؛ سایت و علوم اسلامی (wiki.islamicdoc.org )؛ القرآن الکریم فی احادیث الرسول الاعظم(ص)؛ بصائرذوی التمییز فی لطائف الکتاب العزیز؛ تلاوة القرآن المجید: فضائلها، آدابها، خصائصها، فضائل القرآن و ما انزل من القرآن بمکة و ما انزل بالمدینة؛ چهل حدیث منتخب در آستان قرآن.

منبع:پرسمان قرآن

****

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر

 این هم لیست مراکزقرانی رشت وحومه که مجوز فعالیت گرفته اند،اما معلوم نیست فعالیت دارندیانه،درتلاشم باتماس با (مسؤلین این مراکز"اگرفعال"هستند)،بتوانم گزارشی تهیه کنم

 یا اگرمسؤلین مراکزقرآنی(کلاسهای آموزش قرآن)میتواننندبااین ایمیل ارتباط برقرارکنم تا دراولین فرصت  گزارشی از اقدامات وفعالیتهایشان منتشرکنم

pirastehfar2@yahoo.com

مؤسسات قرآنی  مجاز در"رشت"گیلان

1- مؤسسه : محمد(ص)

نام مسئول : جناب آقای غلامعلی مهدی پور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-چهار راه گلسار – جنب اوقاف -مقابل مخابرات ساختمان مرکزی مکتب قرآن محمدی رشت , کدپستی ۴۱۶۳۸۳۳۵۱۱

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۲۷۳۳۷/نمابر : ۱۳۱۷۲۲۱۲۳۷/تلفن همراه : ۰۹۱۱۳۴۷۷۲۱۵ایمیل : shahrbanoo.ghasemi@yahoo.com

2- مؤسسه : زینبیه(حوزه علمیه)

نام مسئول : سرکار خانم فروغ مهری نیا

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ مطهری- ساغرسازان- بعد ازمسجدگلدسته- جنب نانوایی تافتون- ساختمان سعید- مدرسه علمیه زینبیه(س)

تلفن ثابت : ۱۳۱۳۲۵۴۱۳۸/نمابر : ۱۳۱۳۲۵۴۱۵۶

3- مؤسسه : مهدقرآن(دارالقرآن)

نام مسئول : جناب آقای رحمت حقانی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت- بلوار آیت ا… رودباری- ک حجتی- پ۳۱ – مهدقرآن

نمابر : ۱۳۱۲۲۳۸۳۳۳ /تلفن همراه : ۹۱۱۳۳۲۵۴۱۸ /ایمیل : samane_barzegar@yahoo.com

4مؤسسه : مکتب النرجس(دارالقرآن)

نام مسئول : سرکار خانم سلاطین اشرفی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-چهارراه گلسار-روبروی فرمانداری-کوچه مکتب نرجس-صندوق پستی ۴۱۶۳۵۱۷۷۶

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۲۳۶۶۱/نمابر : ۱۳۱۷۲۲۲۲۶۳/ایمیل : salaatin110@yahoo.com

5- مؤسسه : راهیان نورمعرفت

نام مسئول : سرکار خانم زهرا رضایی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-بلوار شهید انصاری – روبروی نیروی انسانی – انتهای پارس ۱ – پلاک ۶۴, کدپستی ۴۱۷۴۸۷۳۱۶۸/نمابر : ۱۳۱۷۷۵۵۰۸۹/ایمیل : g-jeyrani@yahoo.co

6مؤسسه : نور السلام

نام مسئول : سرکار خانم زهرا طلوعی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ مطهری-جنب مسجد سوخته تکیه به سمت حرم مطهر-روبروی پوشاک حبیب زاده-بن بست شهید بهشتی-پ ۶۳, کدپستی ۴۱۸۳۶۳۷۱۵۹

تلفن ثابت : ۱۳۱۶۶۶۷۵۰۵/ایمیل : noorossalam@chmail.ir

7-موسسه : یاران موعود(عج)(دارالقرآن)

نام مسئول : جناب آقای محمدعلی امینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ سعدی-جنب درمانگاه فرهنگیان

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۳۴۵۶۵/نمابر : ۱۳۱۷۲۳۴۵۶۵/تلفن همراه : ۹۱۲۷۵۴۴۶۰۶/ایمیل : amininame@gmail.com

8-مؤسسه : یاران سبزموعود(عج)

نام مسئول : جناب آقای سیدناصر میرمحمدیان

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – خ سعدی- پیچ سعدی – جنب درمانگاه فرهنگیان – نمایشگاه تجسمی قرآن کریم – یاران سبز موعود (عج) رشت

تلفن ثابت : ۱۳۱۷۲۳۴۸۳۹/تلفن همراه : ۹۱۲۷۵۱۵۲۸۰

9مؤسسه : الزهرا (س)

نام مسئول :؟

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – نیروی دریایی – خ پاسداران – کوی شهید رجائی – موسسه الزهراء

تلفن ثابت : ۱۳۱۶۶۶۴۸۶۰

10-مؤسسه : حبل المتین

نام مسئول : جناب آقای مسعود شیرزاد

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – شهید بهشتی – سه راه رودباری – مسجد الهادی (ع) – موسسه حبل المتین

تلفن ثابت : ۱۳۱۴۲۴۶۱۳۶/تلفن همراه : ۹۱۱۳۴۸۵۶۶۴

11-مؤسسه : تسنیم قرآن وعترت

نام مسئول : جناب آقای امیرحجت مرادی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۲۶۱۸۰۴/تلفن همراه : ۹۱۱۱۴۹۳۴۵۷

12مؤسسه : نورعلی نور

نام مسئول : جناب آقای محمدرضا طالبی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – کشت نشاء – ابتدای کوچه شقایق- موسسه نور علی نور

تلفن ثابت : ۱۳۲۴۶۲۱۵۱۷/تلفن همراه : ۹۱۱۱۳۷۴۶۵۷

13-مؤسسه : النجم

نام مسئول : جناب آقای محجوب

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان – رشت – خ شهید بهشتی – جماران – خ شهید قربانزاده – ک ۲۸ – ندائی ۲ – موسسه النجم

تلفن ثابت : ۱۳۱۵۵۷۰۸۸۷/تلفن همراه : ۹۱۱۸۳۵۸۷۴۴

14موسسه : فداییان ولایت عشق

نام مسئول : جناب آقای قابل قبادی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-استان گیلان- رشت- میدان جانبازان- پشت ترمینال خط چناره- کوی عظیم دوست- کوچه مرداد- روبروی آژانس کناره- بن بست ۱۲, کدپستی ۵۶۵۵۳۸۱۱۱۰

تلفن ثابت : ۱۳۱۸۸۴۸۸۳۶/نمابر : ۱۳۱۶۶۶۶۴۷۷/تلفن همراه : ۹۱۱۹۳۹۲۱۵۵

15مؤسسه : المهدی(خانه قرآنی)

نام مسئول : جناب آقای کامران همتی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-بخش مرکزی کماکل، روستای کماکل

تلفن ثابت : ۱۳۱۳۲۳۰۷۹۰

16 -مؤسسه : نسوان(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم مهوش یعقوبی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-ماسال ـروستای وزمتر

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۳۵۸۵۷

17- مؤسسه : فاطمه الزهرا(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سرور دهسازی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-کوچصفهان ـ دهستان مژده ، روستای مژده

تلفن ثابت : ۱۳۲۵۴۶۲۱۵۲

18مؤسسه : حضرت ابوالفضل(خانه قرآنی)

نام مسئول : جناب آقای ابراهیم کیمیاگر

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان لولمان ، مسجد روستای لولمان

19مؤسسه : پیامبر اعظم(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم ام کلثوم صفرپور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان خمام ، جنب مسجد روستای لله کا

20مؤسسه : راهیان نور و معرفت(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم طاهره فدایی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-کوچصفهان ـدهستان بلسبنه ، روستای گورابسر

تلفن ثابت : ۱۳۲۵۴۳۳۲۱۰

21-مؤسسه : طهورا(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سیده رقیه سیدی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان خمام، مسجد روستای شیجان

تلفن ثابت : ۱۳۲۴۲۲۳۹۱۷

22مؤسسه : طه(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم آمنه تقی‌نژاد

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان زیباکنار ، مسجد روستای زیباکنار

23مؤسسه : فداییان قائم آل محمد(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم حاجیه حبیب‌نژاد

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان لولمان، روستای رشت آباد ، منزل خانم حبیب نژاد

24-مؤسسه : یالثارات الحسین(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سحر خلیلی‌چولاب

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-کوچصفهان-لولمان-منزل شخصی چولاب

تلفن ثابت : ۱۳۲۵۲۶۳۲۲۴

25مؤسسه : نورالمبین(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سکینه فلاحپور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خشکبیجار ـ جیر سر ویشکاء

تلفن ثابت : ۱۳۲۴۳۶۱۴۱۶

26-مؤسسه : کوثر(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم معصومه یزدانی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خشکبیجار ـ جور کویه

27- موسسه : صاحب الزمان(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سیده فاطمه حسینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان خمام ، مسجد روستای پشت سان

28-مؤسسه : آقا سید رضا(خانه قرآنی)

نام مسئول : جناب آقای قاسم خیراندیش

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-دهستان شهرستان ، مسجد روستای پایین محله

29-مؤسسه : ثامن الائمه(خانه قرآنی)

نام مسئول : سرکار خانم سیده‌کبری‌ سیدی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خمام ـ اشکیک ـ دهیاری

30- مؤسسه : سازمان منطقه آزاد انزلی(شرکت)

نام مسئول : جناب آقای رضا مسرور

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-جاده(رشت-انزلی)- کیلومتر۵- جاده زیباکنار- صندوق پستی:۴۳۳۵۵۱۱۴۵

تلفن ثابت : ۰۱۸۱۳۲۰۰۰۴۰/نمابر : ۰۲۱۸۸۷۷۴۳۰۱/سایت : www.freezones.ir

31-مؤسسه : رهپویان قرآن و عترت(اداره ارشاد)

نام مسئول : جناب آقای نادر حسینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-سبزه میدان، اول استاد سرا، کوچه مهتاب پلاک۸۹

تلفن ثابت : ۱۴۱۲۲۴۱۸۰۱/تلفن همراه : ۹۱۱۳۳۶۵۹۳۸

32-مؤسسه : جامعه‌القرآن الکریم(جامعه القرآن)

نام مسئول : جناب آقای رضا خلیفه

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ بیستون، کوچه انوشیروان، بن بست اول پلاک ۲۱

تلفن ثابت : ۱۳۱۴۲۲۱۲۲۷/تلفن همراه : ۹۱۱۳۴۷۰۸۸۳

33مؤسسه : مکتب نور

نام مسئول : سرکار خانم رقیه محمدزاده

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ سردار جنگل – دهنه سام -جنب زرگری، قصرزرین،پلاک ۳۹۲ , کدپستی ۴۱۴۳۷۴۳۳۹۵/نمابر : ۱۳۱۲۲۲۲۷۴۶/ایمیل : r.m.zamenahoo@gmail.com

34-مؤسسه : حراء سرزمین وحی

نام مسئول : سرکار خانم آمنه سام خانیان

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خ سعدی – کوچه شهیدساسان پورنقاشیان -طبقه اول – موسسه فرهنگی قرآنی حراء سرزمین وحی

تلفن ثابت : ۱۸۲۴۶۲۳۱۹۴/نمابر : ۱۳۱۷۲۲۳۳۲۵/ایمیل : tafahomrasht@yahoo.com

35- مؤسسه : جابربن عبدالله انصاری نابینایان

نام مسئول : سرکار خانم خدیجه سلگی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-خیابان سردار جنگل- خیابان عطا آفرین- روبروی آژانس خوش سفر- موسسه قرآنی جابربن عبداله انصاری-, کدپستی ۴۱۴۳۷۱۵۱۵۵

نمابر : ۱۳۱۲۲۲۶۵۰۳/ایمیل : moaseseshokofa@yahoo.com

36مؤسسه : بشارت بانوان

نام مسئول : سرکار خانم ایزدپرست

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-گیلان-رشت-فلکه ی مصلا-اداره کل تبلیغات اسلامی-اموربانوان خانم آلیانی

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۲۶۲۰۰۴/نمابر : ۱۳۱۶۶۶۱۰۷۲*۶۶۰۰۵۷۷/ایمیل : besharat@bonyan-gil.ir

37-مؤسسه : امور فرهنگی سپاهان باطری

نام مسئول :؟

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-بین فلکه گیل و توشیبا – کوچه پیام نور-امور فرهنگی سپاهان باطری

تلفن ثابت : ۱۳۱۲۲۲۶۵۰۳

38-مؤسسه : خاتم الانبیاء(مجتمع استانی)

نام مسئول : جناب آقای مسعود فرهودی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-میدان شهرداری-ابتدای خیابان سعدی

تلفن ثابت : ۱۳۱۵۵۰۲۷۷۷

39-مؤسسه : امام علی(خانه دیجیتال)

نام مسئول : جناب آقای سید محمد حق شناس

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-یخ سازی-به طرف جاده فومن-جنب بنیاد شهید

40مؤسسه : یاران سبز موعود(مرکز فرهنگی)

نام مسئول : جناب آقای محمد علی امینی

آدرس : استان گیلان – شهرستان رشت-رشت، خیابان سعدی، جنب درمانگاه فرهنگیان، مرکز فرهنگی تربیتی یاران

تلفن ثابت : ۷۲۳۴۵۶۵

آدرس  مؤسسه تعلیم قرآن  شهیدبهشتی:رشت-خیابان سعدی-بلوارمعلم-بعدازاستانداری-اولین چهارراه-سمت راست-ابتدای خیابان11(گلها)

ساک حاملگی چیست؟هفته چندم جنین-سن بارداری.دفرمه شدن

ساک “حاملگی”چیست؟

تست BHCG همان آزمایش خون

«کیسه زرده» یک منبع غذایی برای جنین در اوایل بارداری است، قبل از اینکه جفت به طور کامل تشکیل شود و نقش آن را بر عهده بگیرد.

در هفته هفتم بارداری، یک زن باردار به طور کلی می تواند یک کیسه زرده، یک قطب جنین و یک کیسه حاملگی را در رحم خود ببیند (با آزمایش اسکن اولتراسونیک).

در هفته های ۵ و ۶ معمولاً وجود کیسه حاملگی، کیسه زرده و قطب جنین مشاهده می شود. و اینها بیشتر به یک جنین "قلب تپنده" تبدیل می شوند. و با گذشت روزها، یک جنین "قلب تپنده" به یک کودک سالم تبدیل می شود.

فولیکول چیست-نحوه شکل گیری نطفه وتخمکگذاری،چرخه قاعدگی چگونه است؟-اندمتری چیست وضخامت آن چقدراست؟

آزمایش حاملگی یا اندازه گیری BetaHCG چیست و چرا این هورمون برای حاملگی تست می شود؟

قرصی که موجب افزایش اندومتر می شود؟

فتال پول چیست؟

(LMP) چیست؟

 اولین روز آخرین قاعدگی را(LMP) می گویند

 آزمایشات”بارداری”واصطلاحات مربوطه

تست BHCG  آزمایش خون

BetaHCG چیست و چرا این هورمون برای حاملگی تست می شود؟

هورمون hCG در حین حاملگی تولید می شود. این هورمون توسط جفت که تخم را پس از لانه گیزی در رحم تغذیه می کند، ایجاد می شود . hCG اولین بار حدود ۱۱ روز پس از لقاح”آمیزش” در خون و بین ۱۲ تا ۱۴ روز پس از لقاح در ادرار قابل اندازه گیری است . به طور طبیعی مقدار HCG هر ۷۲ ساعت دوبرابر می شود . سطح این هورمون در هفته های ۸ تا ۱۱ به حداکثر خود رسیده و سپس در ادامه حاملگی کاهش می یابد.

عدد بتا در صورتی که حاملگی صورت گرفته باشد روز قبل از پریود  برابر ۱۰۰ است و بعد از ان هر ۴۸ ساعت ۶۶% اضافه می شود.

اگرآزمایش بتا منفی بود،دو هفته بعد آزمایش را تکرار شود 


ارزیابی حاملگی از روی مقدار هورمون

 اگر مقدار هورمون HCGβ کمتر از ۱۰ باشد ،نشانه فقدان بارداری است.

اگرمقدار هورمون HCGβ بیشتر از ۲۵ باشد علائم بارداری است.

اگر مقدار هورمون بین۱۰تا ۲۵ باشد احتمال بارداری هست”مشکوک به بارداری”


اگر مقدار هورمون BhCG بیشتر از ۲۵ باشد تأیید حاملگی است


 تفاوت بتا با بتا تیتر چیست ؟

آزمایش بتا فقط مثبت و منفی بودن را نشان می دهد، اما آزمایش بتا تیتر(علاوه برمثبت و منفی بودن) اندازه و میزان را هم نشان می دهد

آزمایش- تیترچیست؟

۴۸ ساعت بعد از آزمایش خون که انجام داده اید ،یک آزمایش مجدد از نظر اندازه مقدار بتا انجام شود اگر در آزمایش دوم مقدار حد اقل ۲ برابر شده باشد حاملگی نرمال تائید می شود

 آزمایش خون:بین یک هفته تا۱۲روز جواب میده

سنوگرافی درهفته چندم؟

ضخامت آندومتر(لایه پوشاننده رحم) در حالت عادی بین ۱ تا ۴ میلی متر است که با شروع دوره فولیکولاسیون ضخامت بیشتر می شود تا ۳۰ میلی متر خواهد رسید و تا انتهای فاز لوتئال در همین حد باقی می ماند اما با شروع خونریزی ناگهان دیواره رحم فرو میریزد و به همان ۱ تا ۴ میلی متر خواهد رسید.درهفته چهارمضخامت رحم تا ۱۴ می رسد

به زبان ساده-فولیکول یعنی تخمک آزادنشده ازتخمدان،سایز مناسب برای بارداریتقریباً ۱۸است


تخمک همون فولیکول است که  آزاد می شود و در تخمدان بصورت یک جسم زرد مشاهده می شود که همان جسم زرد ،هورمون پروژسترون ترشح می کند و ضخامت اندومتر را بالا می برد تا رحم آماده جایگزینی تخمک بارور شده بشود  

معمولاً در هر ماه فقط یک تخمک آزادمی شود،در هر فولیکول تخمدانی یک تخمک (سلول جنسی زن) وجود دارد

فولیکول باید به حدود ۱۸  برسد که تخمک گذاری انجام بشود

فاز لوتئال دردستگاه تناسلی زنان چیست؟

فاز لوتئال (DPO) از زمان تخمک گذاری شروع شده و روز قبل از دوره بعدی تخمک گذاری او به پایان می رسد. فاز لوتئال  معمولا حدود چهارده روز طول می کشد. مجموعه جسم زرد تخمک، ساختاری است که در سطح تخمدان هایی که تخمک بالغ در زمان تخمک گذاری از آن ها آزاد می شود، رشد می کند. هورمون پروژسترون را دستگاه تناسلی  زنان تولید می کند وجود جسم زرد  یکی ازعلائم بارداری است.این جسم حداقل تا ۱۰ روز بعد از بارداریی  در رحم قابل مشاهده است.

یکی ازداروهایی که درزمان بارداری تجویزمی شود قرص اکوین است که برای افزایش ضخامت رحم است

یکی ازداروهایی که درزمان بارداری تجویزمی شود قرص اکوین (EQUIN )

است که برای افزایش ضخامت رحم است

اگر تخمک در طول ۲۴ ساعت پس از آزادشدنش از تخمدان با اسپرم لقاح پیدا نکند، شروع به تحلیل رفتن می‌کند.

اگر تخمک با اسپرم لقاح پیدا کند، پروسه حاملگی شکل می گیرد

چرخه تولید تخمک و تخمک‌گذاری

تخمدان حاوی شش نوع سلول است:۱٫ سلول‌های فولیکولی: سلول‌های اپی‌تلیالی پهنی که منشا آنها اپی‌تلیوم پوشاننده سطح تخمدان است.۲٫ سلول‌های گرانولوزا: که سلول‌های فولیکولی را احاطه می‌کنند و شکل آنها از پهن تا مکعبی تغییر می‌کند و پس از رشد چند لایه می‌شوند.۳٫ اپیتلیوم سطحی تخمدان: بیرونی‌ترین لایه تخمدان.۴٫ تونیکا آلبوژینه: قشر تخمدان را می‌پوشاند.۵٫ قشر تخمدان: حاوی فولیکول‌های تخمدانی و ماده زمینه‌ای در بین آنهاست. هر فولیکول از خارج به داخل به ترتیب شامل سلول‌های کومولوس اووفوروس، سلول‌های گرانولوزا، بخش تاج شعاعی (کورورنا رادیاتا)، لایه شفاف (زونا پلاسیدا)، لایه «تکا»، حفره (آنتروم) فولیکول، مایع فولیکولی و بالاخره تخمک ابتدایی است. همچنین درون تخمدان جسم زرد (کورپوس لوتئوم) وجود دارد که پس از تخمک‌‌گذاری از باقی‌مانده سلو‌های فولیکولی تشکیل می‌شود و هورمون‌‌های جنسی زنانه را تولید می‌‌کند.۶٫ بخش مرکزی تخمدان یا مدولا: این بخش حاوی فولیکول نیست

در شروع هر چرخه قاعدگی، حدود ۱۲ تا ۲۰ فولیکول اولیه حاوی تخمک نارس تحت تاثیر هورمون محرک فولیکولی (FSH) شروع به رشد می‌کنند تا به فولیکول ثانوی بدل شوند. خود فولیکول‌های اولیه از فولیکول‌های ابتدایی منشأ می‌گیرند. فولیکول‌های اولیه در تخمدان جنین مونث در ۱۰ تا ۳۰ هفتگی به وجود می‌آیند. تا حدود روز ۹ چرخه قاعدگی، تنها یکی از فولیکول‌های ثانوی باقی می‌ماند و بقیه فولیکول‌های در حال رشد تحلیل می‌روند. فولیکول باقی‌مانده که فولیکول غالب نام دارد، مقدار زیادی هورمون جنسی زنانه یا استرادیول تولید می‌کند. تولید این هورمون به همکاری میان سلول‌‌های تکا و سلول‌های گرانولوزا بستگی دارد. در روز ۱۴ سیکل، تولید هورمون محرک لوتئینی‌کننده (LH) اوج می‌گیرد و این امر باعث تبدیل فولیکول ثانوی به فولیکول ثالثیه می‌شود که در طول ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعدی آزاد می‌شود.هنگام ایجاد فولیکول ثالثیه سلول تخمک اولیه تقسیم می‌شود و با تقسیم هسته آن تعداد کروموزم‌های آن به نصف می‌رسد اما تقسیم سیتوپلاسم به صورت نامتقارن انجام می‌شود، و در نتیجه یک تخمک ثانوی و یک جسم قطبی ایجاد می‌شود. فولیکول باقی‌مانده به جسم زرد بدل می‌شود. جسم زرد در نیمه دوم چرخه قاعدگی به تولید هورمون‌های جنسی زنانه استروژن و پروژسترون می‌پردازد. در صورتی که بارداری رخ ندهد، جسم زرد به تدریج تحلیل می‌رود و در انتهای چرخه ماهانه به جسم سفید بدل می‌شود که غیرفعال است. تخمک آزاد شده به ترتیب از خارج با این لایه‌ها پوشیده شده است.
۱٫ تاج شعاعی (کورونا رادیاتا): پوشش بیرونی ضخیم‌تری که از سلول‌های فولیکولی دراز شعاعی ساخته شدهه است.۲٫ لایه شفاف (زونا پلاسیدا): یک لایه میانی ضخیم شفاف که سلولی ندارد.۳٫ غشای ویتلین: یک لایه نازک درونی که نتیجه ترشح موادی از خود تخمک است./سلامت نیوز

اندازه فولیکول برای بارداری چقدر باید باشدوقطراندومتر؟

 پزشکان “اندازه فولیکول مناسب” برای بارداری کمی متفاوت گفته اند، اما اکثر پزشکان می گویند:در صورتیکه بیمار دارو مصرف نکرده یا تنها کلومیفن مصرف کرده باشد ۲۰ تا ۲۴ میلی متر بایدباشد.

 اگر FSH به تنهائی مصرف کرده باشد ۱۷ یا ۱۸ میلی متر

 اگرFSH+LH استفاده کرده باشد ۱۶ یا ۱۷ میلیمتر را اندازه فولیکول بالغ در نظر می گیرند. البته این امکان دارد که فولیکولهای تا حد ۱۴ تا ۱۵ میلی متر نیز حاوی تخمک طبیعی نیز باشند.

هورمون محرک فولیکول (FSH)، توسط غده هیپوفیز در مغز ساخته می شود. کنترل تولید FSH، سیستم پیچیده ای است که هورمونهای تولید شده توسط غدد تناسلی (تخمدان ها یا بیضه)، هیپوفیز و هیپوتالاموس را درگیر می کند.

افزایش وکاهشFSH بادارو

می تواند با استفاده از (سایمتیدین، کلومیفن، دیژیتالیس و لوودوپا)موجب افزایشFSH  شد.

قرص های جلوگیری از بارداری، فنوتیازین ها و درمان های هورمونی موجب کاهشFSH می شود.

تغییروتحولات “تخمدان” و -رحم-دریک سیکل قاعدگی

ضخامت اندومتر یک پارامتری است که در سونوگرافی و ام.آر.آی به طور روتین اندازه گیری می شود و در سنین مختلف متفاوت است. چنانچه در سنین باروری باشد، بسته به اینکه در چه زمان از دوره عادت ماهیانه باشد مقدار آن متفاوت است.

اندازه فولیکول و ضخامت آندومتر دو فاکتور مهم در میزان حاملگی است. احتمال تخمک‌گذاری با افزایش اندازه فولیکول و احتمال باروری با افزایش ضخامت آندومتر افزایش می‌یابد.

بیماری اندومتریوز (Endometriosis)، از بیماری های شایع در میان زنان محسوب می شود که در صورت ابتلا به آن، بسیاری از سیستم های فیزیولوژیکی بدن درگیر بیماری خواهند شد.

دکتر درخشان هوشمند، متخصص زنان و نازایی در خصوص تعریف این بیماری می گوید: اندومتر، داخلی ترین لایه رحم را تشکیل می دهد که بافت آن با شروع سیکل ماهیانه شروع به ریزش کرده و پس از اتمام دوره مجدداً رشد می کند.

این متخصص تصریح می کند، در افراد مبتلا به اندومتریوز، این بافت در نقاط دیگر بدن مانند دیواره خارجی رحم، دیواره روده، حفره لگن و.‎.‎. ایجاد شده و با آغاز هر سیکل ماهانه و ترشح هورمون ها، شروع به خونریزی می کند.

دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، متخصص زنان و نازایی در این باره اضافه می کند: بطور کلی این بیماری بر اثر ایجاد بافت اندومتر در خارج از رحم، ایجاد می شود که این امر ناشی از انتقال بافت اندومتر از داخل رحم به سایر نقاط بدن مانند حفره لگنی، دیواره روده ها، ریه و ‎.‎.‎. است.

این جراح و متخصص زنان معتقد است، پس ازچسبیدن بافت اندومتر به سایر نقاط بدن، بافت رشد کرده و در قاعدگی ریزش می کند.

  بیماری” اندومتریوز”

احتمال ابتلا به بیماری اندومتریوز در سن باروری افزایش پیدا می کند و با نزدیک شدن به دوره یائسگی، علائم بیماری کاهش پیدا کرده و در برخی موارد رفع می شود.

آمارها نشان می دهد، زنان سفیدپوست با شاخص توده بدنی پائین بیش از سایرین در معرض ابتلا به اندومتریوز قرار دارند.

دکتر درخشان هوشمند در خصوص علل ابتلا به بیماری اندومتریوز می گوید: نتایج دقیق و مستندی حاکی از علل اصلی پیدایش بیماری در دست نیست اما مطابق با تحقیقات، عوامل وراثتی در ابتلا به اندومتریوز نقش مهمی دارد، بطوری که در افرادی که بستگان درجه یک یا دو آنها به این بیماری دچار هستند، احتمال ابتلا به اندومتریوز به میزان قابل توجهی در فرد افزایش پیدا می کند.

دکتر تهرانی نژاد نیز در خصوص دلایل ابتلا به بیماری اضافه می کند: به غیر از عوامل ژنتیکی که از مهمترین دلایل ابتلا به اندومتریوز است، فاکتور ایمونولوژیک ازدیگر علل ایجاد کننده بیماری است که به علت اختلال در ایمنی سلول در برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز بیشتر مشاهده می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح می کند: اختلال در سیستم عصبی و ایمنی سلو ل ها و ‎.‎.‎. از دیگر علل ابتلا به بیماری اندومتریوز است.

دکتر محمدرضا چادرباف، متخصص زنان و نازایی درباره دیگر علل ابتلا به بیماری اندومتریوز می گوید: در برخی موارد جهش های سلولی و اختلال در رشد سلول ها در برخی از بافت های بدن در ایجاد بیماری تأثیرگذار بوده و باعث پیدایش موتاسیون های ژنتیکی در نسوج داخل لگن و پیدایش بافت آندومتر و تهاجم پذیری آن می شود.

 علائم بیماری اندومتریوز 

بیماری اندومتریوز ممکن است با شایع ترین علائم مانند درد و نازایی ظاهر شود یا بدون هیچ گونه علامتی به وجود آید.
دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد در خصوص علائم ابتلا به بیماری می گوید: علائم بیماری متفاوت بوده و بسته به محل رشد بافت اندومتر، بروز علائم نیز متفاوت است.

این متخصص اضافه می کند، اکثر علائم ابتلا به بیماری در قالب دردهای پیش رونده در هنگام قاعدگی، نازایی و ‎.‎.‎. مشاهده می شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه می کند: اکثر دردهای ناشی از ابتلا به اندومتریوز با مصرف داروهای مسکن رایج برطرف نمی شود. همچنین در برخی موارد، خونریزی از بافت های درگیر با بافت اندومتر مانند روده مشاهده می شود. پیدایش خلط های خونی به دلیل ایجاد بافت اندومتر در ریه نیز از علائم ابتلا به این بیماری است.

دکتر محمدرضا چادرباف، خونریزی های نامنظم و شدید، مشاهده خون هنگام دفع ادرار یا مدفوع، ابتلا به حالت تهوع، استفراغ، یبوست و دردهای ناحیه کمر را از علائم ابتلا به بیماری اندومتریوز ذکر می کند.

 اندومتریوز و ناباروری

مطابق با تحقیقات انجام گرفته، اندومتریوز یکی از اصلی ترین علل نازایی در بین زنان است.

دکتر درخشان هوشمند درخصوص ارتباط ابتلا به اندومتریوز با نازایی می گوید: ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن زنان به همراه تغییرات هورمونی باعث افزایش احتمال ابتلا به ناباروری ناشی از اندومتریوز در زنان است.

دکتر تهرانی نژاد در این خصوص اضافه می کند: ایجاد اختلال در عملکرد لوله های فالوپ که وظیفه انتقال تخمک ها را دارند، از دیگر دلایل ایجاد نازایی در اثر ابتلا به اندومتریوز است.

از طرف دیگر در صورت ابتلا به اندومتریوز در نوع شدید، احتمال چسبندگی لوله های رحمی به لگن افزایش پیدا کرده و اختلال در انتقال تخمک و تغییر در حرکت لوله های رحمی باعث ایجاد نازایی می شود.

تشخیص و درمان

تشخیص اولیه بیماری با بررسی علائم و معاینات فیزیکی توسط پزشک متخصص امکان پذیر است.

دکتر درخشان هوشمند، انجام سونوگرافی و بررسی علائم را در تشخیص اولیه بیماری در مرحله خفیف مؤثر می داند و معتقد است: با انجام سونوگرافی می توان با بررسی کیست های اندومتریوز و برخی علائم بیماری را تشخیص داد.

دکتر محمدرضا چادرباف، متخصص زنان و نازایی، تأخیر در بارداری را در افزایش احتمال به ابتلا به اندومتریوز مؤثر دانسته و در این خصوص می گوید: باروری می تواند در کاهش علائم، پیشگیری از ابتلا به بیماری و حتی درمان در مراحل اولیه بیماری تأثیرگذار باشد. از این رو اکثر متخصصان، بارداری را به زنانی که قصد بچه دار شدن دارند، در سنین پائین توصیه می کنند.

درمان اندومتریوز بادانازول

این متخصص، دارو درمانی و هورمون درمانی را از روش های درمان در نوع خفیف اندومتریوز می داند و معتقد است: در مرحله خفیف پزشکان با تجویز داروهایی مانند دانازول، درصدد درمان بیماری برمی آیند. مصرف داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی نیز برای تخفیف دردهای خفیف ناشی از بیماری توصیه می شود.

دکتر درخشان هوشمند درباره درمان اندومتری می گوید: در برخی از موارد تجویز قرص های ضدبارداری برای کاهش سطح هورمون ها، در کنترل و درمان بیماری مؤثر است.

دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، درخصوص درمان بیماری اندومتریوز در نوع شدید می گوید: پس از بررسی پیشرفت بیماری، در صورتی که بیماری در مرحله حاد باشد، از روش تشخیصی لاپاراسکوپی استفاده می شود.

در روش لاپاراسکوپی، متخصص با ایجاد منفذی روی شکم، وسیله ای باریک را که مجهز به نور است درون حفره شکم فرستاده و با استفاده از آن، وضعیت لگن و ضمائم شکمی بررسی می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می کند: با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی می توان چسبندگی های رحمی را آزاد کرد و در مراحل پیشرفته تر با استفاده از روش IVF (لقاح خارج از رحم) اقدام به درمان کرد.

این متخصص مصرف قرص های حاوی ترکیبات پروژسترون و استفاده از آمپول های پروژسترونی که هر ماه یکبار تزریق می شود را در توقف تخمک گذاری و کاهش رشد بافت اندومتر و در نتیجه تقلیل درد بیمار مؤثر می داند.

دکتر محمدرضا چادرباف، تشخیص زودهنگام بیماری و درمان آن را در پیشگیری از عوارض آن مانند نازایی و درد مؤثر می داند و معتقد است: بیماری اندومتریوز اگر در مراحل اولیه درمان شود، شانس بارور شدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند

توضیح مدیریت سایت -پیراسته فر:قسمت  این پست(تغییروتحولات تخمدان ورحم درسیکل قاعدگی) ازنی نی نمااخذشده

***

فازهای قاعدگی

هر ماه، دستگاه تناسلی  الگوی مشخصی از تغییرات را نشان می دهد که به وسیلۀ هورمون ها کنترل می شوند. یک سیکل قاعدگی از روز اول خونریزی هر ماه تا روز اول خونریزی ماه بعد به طول می انجامد.

فاز قاعدگی در حقیقت همان زمان خونریزی ماهانه است.

اولین روز فاز قاعدگی، اولین روزی است که خونریزی آغاز می شود که اولین روز سیکل قاعدگی نیز محسوب می شود.

خون قاعدگی از دیوارۀ داخلی رحم(اندومتر) خارج می شود سپس از دهانۀ رحم خارج شده و با عبور از واژن از خارج می شودو

فاز فولیکولار

در ابتدا افزایش اندک در مقدار استروژن، مانع از ترشح بیش تر LH و FSH می‌شود. اما هرچه فولیکول به بلوغ نزدیک تر می‌شود، مقدار ترشح استروژن نیز بیش تر می‌شود.

در این فاز هورمون استروژن باعث رشد لایۀ داخلی رحم می شود. این لایۀ رحم که اندومتریوم نامیده می شود، در صورت بارداری، تخمک بارور شده را در خود نگه می دارد. از طرفی بالا رفتن هورمون دیگری به نام FSH، باعث رشد فولیکول های تخمدان می شود. داخل هر فولیکول یک تخمک وجود دارد. در انتهای دورۀ فولیکولار تنها یک فولیکول فعال باقی می ماند. در عین حال با بالا رفتن استروژن لایۀ آندومتر ضخیم می شود. میزان استروژن در روزهای قبل از تخمک گذاری به بالاترین میزان خود می رسد. بالا رفتن استروژن باعث ترشح هورمون دیگری به نام LH می شود که خود باعث پاره شدن فولیکول و آزاد شدن تخمک می شود.

فاز تخمک گذاری

تخمک گذاری(ovulation)به اصطلاح زمانی است که یک تخمک بالغ از فولیکول موجود در تخمدان آزاد شده و وارد نزدیک ترین لولۀ فالوپ می شود. گاهی اوقات در طی یک ماه دو تخمک هم زمان بالغ می شوند. بالا رفتن ناگهانی LH باعث تخمک گذاری می شود. تخمک پس از این به سمت رحم حرکت می کند، تخمک گذاری ۱۱ تا ۱۶ روز قبل از شروع خونریزی صورت می گیرد. در طی مدت ۳ تا ۴ روزه ای که تخمک داخل لولۀ فالوپ حرکت می کند، ضخیم شدن لایۀ اندومتر ادامه داردکه اگردرطول ۲۴ساعت پس از رابطه جنسی” لقاح” صورت بگیردقطراندومتری به بالای۱۷میلیمترمی رسد وگرنه اندومتری تخریب می شودوتخمک ازبین می رود.

فاز لوتئال

بعد از انجام عمل تخمک گذاری، فولیکول جسم زرد تبدیل می شود که خود ترشح کنندۀ هورمون است. سلول های جسم زرد استروژن و مقادیر بالایی پروژسترون ترشح می کنند تا تحریک هورمونی برای ضخیم شدن لایۀ اندومتر به حداکثر خود برسد.

اگر بارداری صورت نگیرد، جسم زرد حدود ۲ هفته پس از تخمک گذاری تخریب می شود. به این ترتیب میزان پروژسترون پایین آمده و محرک لازم جهت پایدار ماندن اندومتر ازبین می رود. در نتیجه تخریب اندومتر شروع شده و سیکل جدید قاعدگی آغاز می شود،

پنج(۵) روز بعد از انجام عمل لقاح، تخمک بارور شده وارد رحم شده و در اندومتر لانه گزینی می کند. پس از لانه گزینی، سلول هایی که بعدا تبدیل به جفت می شوند شروع به ترشح هورمون بارداری(HCG) می نمایند. ترشح این هورمون با تحریک جسم زرد و ادامۀ ترشح هورمون پروژسترون، در حقیقت سیکل ماهانۀ شمارا بر هم می زند. به این ترتیب اندومتر بجای تخریب ،تقویت می شود و مراحل دیگر”بارداری” ادامه می یابد.

***

سونوگرافی های دوران بارداری

 مراحل چهارگانه سونوگرافی

سونوگرافی های روتین بارداری

۱- اولین سونوگرافی Early OB می باشد که برای تشخیص قلب، جفت و Yolk Sac می باشد که در هفته ی ۶ بارداری انجام می شود.

۲-دومین سونوگرافی، سونوگرافی NT (غربالگری سه ماهه اول) است که برای تشخیص بیماری های ژنتیکی از جمله سندروم داون، Trisomy 18, Turnur Syndrom انجام می شود که بین هفته ۱۱ الی ۱۳ هفته و ۶ روز انجام پذیر است.

۳- سومین سونوگرافی، سونوگرافی تشخیص Anomaly جنین است که برای اطمینان پیدا کردن از سلامت کامل جنین می باشد. در این سونوگرافی تمام اجزای بدن جنین از قبیل قلب، کلیه و مثانه، کبد، ستون فقرات، انگشتان دست و پا، مغز و اجزای صورت و اجزایش  برای مشکلات احتمالی مانند مشکلات قلبی و ژنتیکی و کلیه و کبد بررسی می شود.همچنین جنسیت جنین به طور قطعی قابل تشخیص است.

۴-سونوگرافی چهارم که اغلب برای بررسی ضربان قلب جنین، میزان مایع آمنیوتیک، سلامتی جنین (Biophysical) .

سئوال: انجام چند بار سونوگرافی در طول دوران بارداری الزامی است؟

جواب:چهار مرتبه.

۱-بار اول در ابتدای بارداری برای آنکه مشخص شود بارداری در داخل رحم است یا خارج از آن

۲-بار دوم در هفته ۱۲ است

۳-بار سوم در هفته ۲۲

۴- بار چهارم در هفته ۳۲

البته برای بارداربودن ویانبودن بایدآزمایش خون”بتا”داد ویاازبیبی چک استفاده کرد

توضیحات۴مرحله سونوگرافی

۱-سونوگرافی اول جنین در دوران بارداری و حاملگی: در اولین سونوگرافی بارداری مسائلی نظیر وضعیت قرارگیری جنین (در داخل رحم قرار دارد یا خارج از رحم ؛ یعنی بارداری داخلی رحمی صورت گرفته یا خارج رحمی) ، زنده یا مرده بودن جنین ، رشد جنین و سن حاملگی مورد ارزیابی قرار می گیرند. به وسیله سونوگرافی می توان رشد جنین را از هفته ششم بارداری تا هفته هشتم بارداری مورد ارزیابی قرار داد ؛ بهترین زمان برای تعیین سن دقیق بارداری و حاملگی (البته با تخمین ۱ هفته) ، هفته هشتم بارداری است پس بنابر این بهترین زمان سونوگرافی اول بارداری در همان هفته هشتم بارداری می باشد.
۲-سونوگرافی و تست غربالگری جنین در سه ماهه اول بارداری و حاملگی: دومین سونوگرافی متداول بارداری بین هفته یازدهم تا هفته چهاردهم بارداری انجام می گیرد. به این سونوگرافی ، سونوگرافی و تست غربالگری سه ماهه اول بارداری هم گفته می شود.

سونوگرافی سه ماهه اول حاملگی به همراه آزمایش خون و تست غربالگری خون مادر انجام می شود. یکی از مواردی که در سونوگرافی سه ماهه اول بارداری و آزمایش خون سه ماهه اول بارداری مادر مورد بررسی قرار می گیرد ، ناهنجاری های کروموزومی جنین مثل سندرم داون (منگولیسم) است. سونوگرافی سه ماهه نخست حاملگی همچنین زنده بودن جنین و سن بارداری را تایید می کند و نیز در این سونوگرافی می توان بارداری دو قلو را تشخیص داد.

۳-سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری و تست غربالگری خون: سومین سونوگرافی متداول بارداری بین هفته پانزدهم تا هفته بیست و دوم بارداری انجام می گیرد که به این سونوگرافی ، تست غربالگری خون هم گفته می شود. همانطور که مشخص است در اینجا بیماری های خونی جنین واجزایش مورد بررسی قرار می گیرند. لازم به ذکر است که این دومین تست غربالگری خون است و بار اول آن همزمان با سونوگرافی دوم بارداری صورت می گیرد.

۴-سونوگرافی ماه آخر بارداری و حاملگی: چهارمین سونوگرافی معمول و متداول بارداری و حاملگی، سونوگرافی ماه آخر بارداری است که در آخرین ماه از بارداری انجام می شود و هدف عمده از سونوگرافی ماه آخر بارداری ، تعیین وضعیت قرارگیری جنین درون رحم مادر است. بهترین حالت قرارگیری جنین در رحم مادر مخصوصا برای زایمان طبیعی آن است که سر جنین به سمت پایین و به طرف دهانه رحم قرار گرفته باشد.

سئوال: در هر سونوگرافی چه مسایلی بررسی می شود؟

جواب: این بستگی به سن جنین دارد. در سونوگرافی که در ابتدای بارداری انجام می شود پزشک می خواهد مطمئن شود بارداری در داخل رحم اتفاق افتاده یا خارج از رحم است. در هفته ۱۲ جنین بسیار شبیه به نوزاد است و پزشک، اندام های متفاوتی مانند پشت گردن، بینی، معده، مثانه، شکل و فرم سر و متقارن بودن اعضا را چک می کند.

در این هفته به وضوح صدای قلب جنین شنیده می شود. آنچه برای پزشک بیش از هر چیز دیگری مهم است اندازه گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است تا بتواند سن دقیق بارداری را اعلام کند.

نکته بعدی اندازه گیری عرض گردن است که اگر بالاتر یا مساوی با ۳ میلی لیتر باشد، پزشک آزمایش آمنیوسنتز (نمونه برداری از پرزهای جنینی شناور درون مایع آمنیون) تجویز می کند تا احتمال وجود هرگونه آنرمالی کروموزمی شناخته شود. در هفته بیست و دوم بارداری جنین از بالا تا پایین چک می شود. آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد توجه پزشک است، مشاهده اندام های داخلی به ویژه قلب و سر است.

پزشک همچنین میزان رشد جنین و کیفیت تبادلات بین مادر و جنین به کمک بند ناف و جفت و مایع آمنیونی را هم چک می کند. در این هفته آنچه بر صفحه مانیتور مشخص می شود، جنینی است که مدام حرکت می کند و تمام اندام های او شکل گرفته است. همچنین زمان ایده آلی برای فهم این موضوع است که جنین شما دختر است یا پسر. در هفته ۳۲ بارداری بررسی اندام های مغزی اهمیت زیادی پیدا می کند و اینکه رشد جنین در حد طبیعی است یا خیر. در واقع در این هفته جنین شما بزرگ شده و جای کمتری برای حرکت دارد. به همین دلیل آنچه شما در صفحه مانیتور مشاهده می کنید، چندان قابل تشخیص از هم نیست چون اندام های جنین در هم جمع شده است.

سئوال: در چه شرایطی بیش از این ۴ مرتبه سونوگرافی تجویز می شود؟

جواب:در صورتی که مشکلی در سونوگرافی دیده شود یا خانم باردار مبتلا به فشار خون یا دیابت یا بیماری های دیگر باشد یا احتمال کوچک بودن جنین داده شود یا بارداری چندقلو باشد، لازم است تعداد سونوگرافی ها بیشتر شود.

سئوال: در این شرایط معمولا در کدام هفته ها تعداد سونوگرافی ها بیشتر می شود؟

ـ معمولا در سنین بالاتر بارداری و نزدیک به پایان بارداری (بین ۲۸ تا ۳۶ هفتگی) احتمال تکرار سونوگرافی به فاصله ۲ تا ۳ هفته بسیار زیاد است.

سئوال: آیا انجام بیش از حد سونوگرافی هم می تواند مضر باشد؟

جواب:بله؛ نباید این را فراموش کرد که سونوگرافی به هر حال از جنس امواج است و می تواند جنین را گرم کند و در صورتی که به دلایلی پزشک تعداد سونوگرافی بیشتری تجویز کند، انجام سونوگرافی دوبعدی بلااشکال است اما به ویژه سونوگرافی سه بعدی و چهاربعدی که در آن از چند جهت به جنین اشعه تابانده می شود، می تواند سبب بالا رفتن درجه حرارت جنین شود و در سنین پایین بارداری انجام آن اصلا توصیه نمی شود؛ چون سبب داغ شدن قلب جنین خواهد شد. سونوگرافی نوعی تکنولوژی است که فقط در شرایط لازم باید مورد استفاده قرار بگیرد.

***

 اطلاعات تکمیلی

FSH اغلب همراه با آزمایش های دیگر (LH، تستوسترون، استرادیول و پروژسترون) در اقدامات لازم برای ناباروری در مرد و زن، هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. سطوح FSH همچنین در بررسی بی نظمی های قاعدگی و برای کمک به تشخیص اختلالات هیپوفیز یا بیماری های مربوط به تخمدان ها یا بیضه مفید هستند. سطح FSH برای کمک به تعیین علت تعداد کم اسپرم در مردان استفاده می شود.

آزمایش LH با نام کامل(Luteinizing hormone)

ادرار۲۴ ساعته ممکن است درخواست شود اگر پزشک بخواهد سطح LH تولید شده در طی یک دوره ۲۴ ساعته را اندازه گیری نماید.

LH به طور متناوب در طول روز آزاد می شود، بنابراین نمونه تصادفی ممکن است مقدار واقعی را نشان ندهد. ادرار ۲۴ ساعته می تواند این تغییرات را رفع کند.

FSH در زنان رشد و بلوغ تخمک ها در تخمدان در فاز فولیکولی سیکل قاعدگی را تحریک می کند. FSH در مردان بیضه ها را برای تولید اسپرم بالغ تحریک می کند و همچنین تولید پروتئین های متصل به آندروژن را پیش می برد. سطوح FSH در مردان پس از بلوغ نسبتا ثابت است.

در نوزادان و کودکان، سطح FSH در مدت کوتاهی پس از تولد افزایش می یابد، سپس تا سطوح بسیار پایین افت می کند (تا ۶ ماه در پسران و ۱-۲ سال در دختران). در حدود ۶-۸ سال، سطوح FSH دوباره قبل از شروع بلوغ و توسعه ویژگی های ثانویه جنسی افزایش می یابد.

فولیکولها تا زمان آزاد سازی حدود یک تا دو میلی متر روزانه رشد می کنند. یک خانم ممکن است در یک سیکل بیش از یک تخمک آزاد کند و وقتی به اندازه آنها به حد طبیعی رسید در صورتیکه hCG استفاده نکرده باشند تا ۲۴ ساعت بعدتخمکها در بدنش آزاد خواهند شد.

 ۳۶ ساعت بعدازتزریق hCG  تخمکها آزادمی شود

یک فولیکول  باید ۱۸تا۲۴میلیمتربشودتا  تخمک آزادکند

 اندازه یک فولیکول مناسب برای بارداری، بین ۱۷ تا ۲۱ میلیمتر است.فولیکول در حدود اندازه ۲۵ میلیمتر، 

کلومیفن معمولاً به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا به میزان بیشتری از هورمونی را تولید کنید که موجب تخمک‌گذاری می‌شود (هورمون محرک فولیکول (FSHH)، این امر باعث می‌شود تا تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی بیشتر از تخمک‌های بالغ را تولید کنند.
پس از به اتمام رسیدن یک دوره از مصرف کلومیفن، هیپوتالاموس (بخشی از مغز شما که توابع پایه مانند دما را تنظیم می‌کند) هورمون جسم زرد (LH) را ترشح می‌کند، و به این وسیله به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد کنند. اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس این را خواهید داشت که باردار شوید.

مکانیسم قرص‌های ضدبارداری از طریق توقف تخمک گذاری(Ovulation) است اما بخش پروژسترونی قرص نیز باعث کاهش ضخامت لایه داخلی آندومتر می‌شود. این حالت باعث می‌شود اگر هم تخمک‌گذاری انجام شد جنین به راحتی داخل رحم ننشیند. علاوه براین، کاهش ضخامت لایه داخلی رحم باعث مرتب شدن عادت ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه می‌شود.

هورمون‌های کنترل‌کننده تخمک‌گذاری (FSH و LH) توسط هیپوفیز ترشح می‌شوند

 قرص های ضدبارداری از طریق افزایش ضخامت مخاط ناحیه دهانه رحم(بافزایش موکوس وسرویکس) از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند. ضمن اینکه با محافظت از لایه داخلی رحم از استقرار تخمک بارور شده در آنن جلوگیری می کنند.

 مصرف کلومیفن وطول مدت درمان


اگر دوره شما منظم است، به مدت سه تا پنج روز در چرخه قاعدگی ماهانه خود شروع به مصرف کلومیفن خواهید کرد.
اگر دوره شما نامنظم یا غایب است، پزشکتان ابتدا اطمینان حاصل می‌کند که باردار نیستید و سپس با تجویز یک دارو به نام پروورا (مدروکسی پروژسترون استات) قاعدگی را القاء می‌کند، سپس می‌توانید شروع به مصرف کلومیفن کنید.
شما به احتمال زیاد پنج تا ۱۲ روز بعد از مصرف آخرین قرص تخمک‌گذاری خواهید کرد. پزشک شما را به طور مرتب بررسی می‌کند تا ببیند که آیا تخمدا‌‌ن‌ها برای آزادسازی تخمک آماده است یا خیر. بسیاری از زنان حداکثر سه تا شش چرخه درمانی را می‌گذرانند (ممکن است ۱ تا ۲ ماه از دارودرمانی بگذرد تا تخمک‌گذاریتان منظم شود). شانس بارداری با طولانی شدن دوره‌های مصرف بهبود نمی‌یابد، به خصوص اگر ۳ دوره دارو درمانی را با کلومیفن گذرانده و هنوز موفق نشده‌اید. در این صورت پزشک ممکن است دوز مصرف دارو را افزایش داده یا درمان دیگری را پیشنهاد کند.

اسپرم تا ۴۸ ساعت درون واژن زنده است و تخمک ۲۴ ساعت

موکوس مایع داخل واژن را برای زنده ماندن اسپرم ها قلیایی می کند و غذای کافی نیز برای اسپرم ها فراهم می اورد.

ازخصوصیات دیگر این موکوس این است که کانال مایعی ایجاد می کند تا اسپرم ها از طریق ان شناکنان خود را به تخمک برسانند.

موکوس همچنین نقش یک فیلتر را دارد که اسپرم های سالم اجازه ورود دارند واز ورود اسپرم های غیره طبیعی جلوگیری می کند

 فولیکول “گراف” چیست؟

فولیکول  (follicle) توده هایی کروی شکل در تخمدان زنان هستند

دختران نابالغ بیش ازیکصد هزار تخمک نارس دارندکه درزمان بلوغ در هر  قاعدگی، این فولیکولها برای غالب شدن، با هم رقابت می کنند، تحت تاثیر چندین هورمون، رشد همه این فولیکول‌ها بجز یکی از آنها متوقف می شود که آن فولیکول را”گراف”می گویند،فقط همین فولیکول شروع به رشد و بالغ شدن می کند

فولیکول بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است  تا ۳۰ میلی متر قطر دارد

زمانی که فولیکول‌ها بالغ می شوند مقدار زیادی استرادیول،نوعی استروژن، ترشح می کنند. استروژن ها شروع به تشکیل یک لایه جدید در اندومتر رحم می کنند. استروژن نیز باعث تحریک کریپت‌ها در سرویکس رحم می‌شوند تا موکوس بارور سرویکس را تولید کنند.

درخواست سونوگرافی واژینال برای اطلاع از بارداری داخل رحم می باشد که معمولا در هفته پنجم تشکیل می شود این جاست که پزشک در نود درصد مواقع می گوید: ساک بارداری تشکیل شده درعین حال  جنین نیست.

جنین در هفته هفتم داخل ساک تشکیل می شود و قلب او نیز در همان زمان دیده می شود اما صدای آن شنیده نخواهد شد .اماممکن است دربعضی ازخانمها تا هفته یازدهم برای تشکیل جنین و قلب او طول می کشد

بهترین زمان سونوگرافی واطلاع ازبارداری “ساک حاملگی”معمولا بین هفته هفتم تا دهم بارداری انجام میشود.  هفته دوازدهم آشکارتراست   

ساک حاملگی (gestational sac) ساختاری است که جنین را در مراحل اولیه رشد و نمو احاطه می کند. نه تنها جنین بلکه مایع آمنیوتیک که باعث تقویت و حفاظت از جنین است را نیز در بر دارد. در حقیقت ساک بارداری از اولین نشانه های حاملگی است که در سونوگرافی می توان مشاهده نمود.


شکل گیری ساک حاملگی


بارداری شامل ۴۰ هفته می باشد که از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می شود

ساک حاملگی تقریبا از هفته چهارم بارداری (یعنی گذشت چهار هفته از اولین روز آخرین قاعدگی) شروع به رشد می کند و تا هفته نهم بارداری تقریبا روزی ۱ میلی متر رشد می کند. معمولا ساک حاملگی در هفته پنجم بارداری از طریق سونوگرافی قابل مشاهده می باشد. اگر سطح هورمون بتا hCG بیشتر از ۱۸۰۰ mUI/ml شود باید ساک بارداری قابل مشاهده گردد و اگر سطح هورمون hCG (هورمون بارداری) به بیش از ۲۰۰۰ رسید ولی ساک حاملگی دیده نشد می تواند نشان دهنده بارداری خارج از رحم باشد.

زمانی که سطح هورمون hCG به ۱۰۰۰ الی ۲۰۰۰ برسد، سونوگرافی واژینال (ترانس واژینال) می‌تواند ساک حاملگی را تشخیص دهد. چون سطوح این هورمون می‌تواند مختلف باشد و زمان لقاح نیز به درستی مشخص نشده باشد، تشخیص با یافته‌های سونوگرافی تا زمانی که مقدار هورمون به mIU/ml ۲۰۰۰ نرسد قابل قبول نخواهد بود.

بنابراین تا زمانی که سطح هورمون BHCG به حدود ۲۰۰۰ نرسیده اقدام به سونوگرافی واژینال نکنید؛ زیرا ساک حاملگی در سطحی پایین تر از عدد۲۰۰۰ قابل مشاهده نخواهد بود.

 راهنمای سطوح hCG در طول بارداری:
زمانها بر اساس سن حاملگی(Gestational Age) [تعداد هفته هایی که از اولین روز آخرین قاعدگی(LMP) گذشته است] می باشد:

• ۳ هفته از LMP گذشته باشد: ۵۰-۵ mIU/ml
• ۴ هفته از LMP گذشته باشد : ۴۲۶-۵ mIU/ml
• ۵ هفته از LMP گذشته باشد : ۷۳۴۰-۱۸ mIU/ml
• ۶ هفته از LMP گذشته باشد : ۵۶۵۰۰-۱۰۸۰ mIU/ml
• ۸-۷ هفته از LMP گذشته باشد : ۲۲۹۰۰۰-۷۶۵۰ mIU/ml
• ۱۲-۹ هفته از LMP گذشته باشد : ۲۸۸۰۰۰-۲۵۷۰۰ mIU/ml
• ۱۶-۱۳ هفته از LMP گذشته باشد : ۲۵۴۰۰۰-۱۳۳۰۰ mIU/ml
• ۲۴-۱۷ هفته از LMP گذشته باشد : ۱۶۵۴۰۰-۴۰۶۰ mIU/ml
• ۴۰-۲۵ هفته از LMP گذشته باشد : ۱۱۷۰۰۰-۳۶۴۰ mIU/ml
• زن غیر حامله : • بعد از یائسگی : <۵/۹ mIU/ml توجه: این اعداد فقط به عنوان راهنما داده شده و افزایش اینهورمون در هر فرد متفاوت می باشد. مقدار مطلق به اندازه سیر تغییرات اهمیت ندارد.

تخمین سن بارداری بر اساس اندازه ساک حاملگی

سن بارداری را می توان از راه های مختلف تخمین زد. یکی از روش های محاسبه سن بارداری بررسی اندازه یا قطر ساک حاملگی می باشد. یک راه ساده آن است که به اندازه ساک بارداری به میلی متر، ۲۸ روز (۴ هفته) اضافه کنید.

محاسبه سن بارداری بر اساس اندازه ساک حاملگی

 
اندازه ساک حاملگی (میلی متر) سن بارداری (روز) سن بارداری (هفته)
۱ ۲۹ ۴ هفته و ۱ روز
۲ ۳۰ ۴ هفته و ۲ روز
۳ ۳۱ ۴ هفته و ۳ روز
۴ ۳۲ ۴ هفته و ۴ روز
۵ ۳۳ ۴ هفته و ۵ روز
۶ ۳۴ ۴ هفته و ۶ روز
۷ ۳۵ ۵ هفته
۸ ۳۶ ۵ هفته و ۱ روز
۹ ۳۷ ۵ هفته و ۲ روز
۱۰ ۳۸ ۵ هفته و ۳ روز
۱۱ ۳۹ ۵ هفته و ۴ روز
۱۲ ۴۰ ۵ هفته و ۵ روز
۱۳ ۴۱ ۵ هفته و ۶ روز
۱۴ ۴۲ ۶ هفته
۱۵ ۴۳ ۶ هفته و ۱ روز

روش های تشخیص  “تایید”بارداری

ساک حاملگی در هفته چهارم و ساک نطفه در هفته پنجم از دوره بارداری قابل مشاهده خواهند بود. جنین پس از گذشت پنج هفته و نیم قابل مشاهده و اندازه‌گیری است. وضعیت قرارگیری جنین در داخل رحم نیز از طریق سونوگرافی قابل بررسی خواهد بود.
۲٫    خونریزی واژن در اوایل بارداری

خونریزی واژن در اوایل بارداری یکی از نشانه‌های زنده بودن جنین است.

قلب جنین در هفته پنجم بارداری شروع به تپیدن می کند، در هفته ششم از دوران بارداری محسوس بوده و در هفته هفتم قابل تشخیص خواهد بود. اگر این علائم به وضوح مشاهده شوند، احتمال بارداری بیش از ۹۵ درصد خواهد بود.
ضربان قلب جنین در دوره‌های مختلف حاملگی متفاوت است.

 و قلب او در هفته هفتم بارداری به طور کامل تشکیل می شود. ضربان قلب جنین را می توان در هفته ۸ بارداری توسط دستگاه های دقیق سونوگرافی شنید.

تعداد ضربان قلب جنین در رحم در طول بارداری معمولا از ۱۲۰ تا ۱۶۰ ضربه در دقیقه تغییر می کند. در طول اوایل بارداری ضربان قلب جنین رفته رفته افزایش یافته و تا حدود ۱۰ هفته اول بارداری به ۱۷۰ ضربه در دقیقه می رسد, این در حالی است که رفته رفته این تعداد کاهش یافته و تعداد ضربان قلب جنین به ۱۳۰۰ ضربه در دقیقه می رسد.

 ضربان قلب عادی در هفته ششم در حدود ۹۰ تا ۱۱۰ ضربان در دقیقه (BPM)

خواهد بود؛

جنین درهفته نهم

در هفته نهم، این تعداد به ۱۴۰ تا ۱۷۰ ضربان در دقیقه می‌رسدحداکثر  ۱۷۵. کندکاری قلب (کمتر از ۹۰ ) در هفته‌های پنجم تا هشتم از دوره بارداری، خطر مرگ جنین را افزایش می‌دهد.

 در هفته دهم جنین شکلی انسانی به خود می‌گیرد. اعضایش در سونوگرافی قابل رویت‌‌اند. 

در هفته یازدهم جنین حدود ۴۵ میلی‌متر است و هرگونه نافرمی و بدشکلی اعضای خارجی قابل دیدن است. دراین زمان حتی می‌توان ناهنجاری‌هایی نظیر آناپلوئیدی را در جنین تشخیص داد. در هفته دوازدهم  سونوگرافی تجویز می‌شود زیرا در این هفته اکثر ناراحتی‌ها و بیماری‌های قابل تشخیص‌اند. بین هفته هفتم و دوازدهم در صورتی که سونوگرافی دفرمه شدن( ساک بارداری یا ساک بارداری بدون جنین را نشان دهد)، احتمال سقط بسیار بالاست. بین هفته دوازدهم تا سیزدهم در ۸۵ درصد تشخیص جنسیت جنین ممکن است اما احتمال تشخیص درست در هفته سیزدهم و چهاردهم افزایش می‌یابد.

 دفرمه(دفورمه)شدن”ساک بارداری” درسونوگرافی  چیست؟

جواب:یعنی  ساک بارداری بدون جنین است،جنین سقط شده ویا شکل نگرفته است-حامگی پوچ-بارداری مولار

در سونوگرافی با تصویر یک ساک خالی که هیچ‌گونه علایمی از کیسه‌ زرده یا ضربان قلب جنین مشاهده نمی شود

   حاملگی ناموفق ویا”حاملگی پوک”  نیزمی گویند (blighted ovum )  نیزمی گویند

فتال پول”فتال پل”(پل جنینی)چیست؟fetal

فتال پول همون منظورجنین است،پل یاطناب جنین

اگردرسونوگرافی شنیدیدکه گفتن:فتال پول نیست

یعنی ساک حاملگی داری ولی قلب تشکیل نشده و کیسه زرد دیده نمی شه

(fetal demise)یعنی سقط جنین

البته تاهفته هفتم ممکنه تشخیصش بطول بینجامه(بین هفته پنجم تا هفتم پل جنینی )که دراین زمان “فتال پل”به رویان تبدیل می‌شود(تاهفته هفتم بارداری “جنین”نمی گویند(رویان)می گویند

رویـان بعـد از۸‌‌ ‌هـفـتـه، جنیـن نامیـده مـی شود

***

لکه بینی در سه ماه اول بارداری

ترشحات خونی  از واژن،ممکن است در هر زمانی در دوران بارداری اتفاق بیفتد،میتواندعادی باشد ولی دربعضی ازموارد پیام ناخوشایندی رابدنبال دارد،بستگی دارد که در کدام مرحله از بارداری (سه ماه اول یا دوم و سوم) اتفاق بیفتد.

اگردر سه ماه اول بارداری(۱۲ هفته اول) اتفاق بیفتد،دلایلش می تواند:

لانه گزینی 

زمانیکه  تخمک بارور شده(در طول ۱۲ روز بعد از آبستنی”لقاح”) تلاش می کند به جداره رحم بچسبد که دراین زمان، قسمتی از دیواره رحم ریزش می کند واین ریزش می توانند منجر به لکه بینی و یا خونریزی خفیف شود،که معمولاً  این حالات  درموعد قاعدگی اتفاق می افتد که بعضی ازخانمها(مخصوصاً که درانتظاربارداری نبودند)این  خونریزی را”پریود”محسوب می کنند،از چند  ساعت تاچندروزادامه خواهد داشت

 تهدید به سقط

لکه بینی به ویژه اگر با درد های کرامپی شکم توام شود،پیام ناخوشایند سقط است.

علائم تهدید به سقط: درد های منظم زیر شکم، کمر درد و احساس فشار در لگن.

 حاملگی خارج از رحم 

حاملگی خارج از رحم(EP)به حالتی گفته می شود که تخمک لقاح یافته در جایی به غیر از دیواره داخلی رحم مستقر می شود و شروع به رشد می کند.معمولاً حاملگی های خارج از رحم ،درون لوله های فالوپ (لوله رحمی) اتفاق می افتد،یادر نقاط دیگری مثل تخمدان، گردن رحم و حفره شکمی نیز رخ دهد.

حاملگی مولار چیست؟

حاملگی مولار(مول)زمانی اتفاق می افتد که سلول تخم لقاح یافته به جای رشد و نمو به شکل رویان”جنین” به صورت یک توده سلولی به نام مول رشد می کند. در ابتدای بارداری مولار فرد تمام علائم بارداری را تجربه می کند اما با گذشت زمان تفاوت این حاملگی با بارداری عادی نمود پیدا می کند،بجای جنین،توده ای شبیه جنین شکل می گیرد،یکی از علائم این بارداری کاذب – تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد.

مولار فرمی از حاملگی غیر طبیعی است که در آن تخمک بارورشده غیر زنده در رحم لانه گزینی کرده و پرزهای متورم جفتی به تشکیل کیست های مشابه خوشه انگور ویاتوپ تنیس، رحم را می پوشانند و شواهدی از جنین دیده نمی شود. این نوع از حاملگی غالبا با لکه بینی و  یا خونریزی نامنظم تهوع و استفراغ بسیار شدید، رشد رحمی فراتر از سن حاملگی و گاهی افزایش فشار خون و به همراه دفع پروتئین از ادرار، در اوایل بارداری همراه است.

نیمه دوم بارداری (۲۰ هفته دوم )

جفت سرراهی

جفت اندامی دایره ای شکل است که به طور طبیعی در قسمت فوقانی دیواره رحم لانه گزینی می کند و از طریق بند ناف وظیفه خونرسانی به جنین را برعهده دارد. در مواردی همچون حاملگی چند قلویی، سابقه سزارین قبلی ،جفت ممکن است در قسمت های تحتانی و در مجاورت دهانی رحم لانه گزینی کند؛ در این شرایط به اصطلاح “جفت سرراهی” خوانده می شود. جفت سرراهی با کوچکترین ضربه، نزدیکی، ویا فعالیت های سنگین ،ازبین می رود”جدامی شود”که حاصلش لکه بینی و خونریزی بدون درد است.

دکولمان جفت

دکولمان جفتکندگی جفت” به معنی جداشدن ناگهانی جفت از آندومتر می‌باشد که می‌تواند ناقص یا کامل باشد. چون در دکولمان کامل، خون مادر به جفت نمی‌رسد از این‌رو جنین دچار (hypoxia)هیپوکسی(قطع اکسیژن) می‌شود و اگر زایمان به سرعت انجام نشود جنین قطعاً می‌میرد. معمولاً دکلمان با خونریزی مادر همراه است.

این نوع خونریزی‌ها اغلب تیره‌رنگ هستند، مادر در ناحیه‌ شکم ‌درد دارد و با معاینه مشخص می‌شود که شکم کاملاً سفت است،مادری که در هفته ۲۶ یا ۳۰ بارداری خونریزی‌ای کند که تیره‌رنگ باشد،دراین وضعیت، اختلال در قلب جنین کاملاً مشهود است، بناچار باید به بارداری صورت اورژانسی خاتمه داد.

 عفونت

هر گونه عفونت در فضای داخلی رحم یا دستگاه تناسلی و یا عفونت ناشی از روابط جنسی (مثل کلامیدیا، سوزاک و تبخال تناسلی) می تواند باعث بروز لکه بینی یا خونریزی در سه ماهه اول بارداری شود.

توضیحات مدیریت سایت پیراسته فر: ازچندمورداصطلاحات نامأنوس بکاربرده شده:

دردهای کرامپی: می‌توانند در اثر عواملی همچون: اسهال، یبوست، نفخ یا باد معده ایجاد شوند،ممکن است این درد به‌صورت متناوب برطرف شده و بازگردد، و ممکن است به‌طور کامل بدون نیاز به درمان فروکش نماید.

تفاوت کرامپ بااسپاسم

هر دو گرفتگی عضلات هستند ولی تفاوتهائی دارند. کرامپ در افراد سالم دیده می شود  ،کرامپ ها بیشتردر حد چند دقیقه و ثانیه هستند و اغلب این عضله را درگیر می کنند ولی اگر بگیرد درد شدیدی دارد و بعد درد را رها می کند حالت حمله ای دارد.در افراد سالم کرامپ می تواند به علت کمبود آب،زیادی نمک و یا زیادی کلسیم باشد.

در اسپاسم ،میتوانداشکال در دستگاه اعصاب محیطی و مرکزی باشد،تروما و ضربات می تواند یک علت اسپاسم ها باشد.اسپاسم هم عضلات را درگیر می کند هم مفاصل را در کوتاه مدت یا بمدت طولانی.

در اسپاسم ” تون عضلات”درگیر هستند.افزایش تون در عضلات خم کننده بیش از عضلات راست کننده است و در اندام های تحتانی “تون” در عضلات راست کننده بیش از عضلات خم کننده است. به علاوه مقاومت عضلانی در تمام طول حرکات یکسان نیست بلکه در شروع حرکات غیر فعال بیشتر است و با ادامه حرکت کاهش می یابد.افزایش تون به سرعت حرکات بستگی دارد بطوری که حرکات غیر فعال با سرعت زیاد ، سبب افزایش مقاومت می شوند.

در کرامپ انقباضات غیر ارادی و مشخصا دردناک عضلات یا قسمتی از عضلات می باشند.
احتمالا علت عمده بروز این مشکل به علت اختلال در قسمت پائینی اعصاب حرکتی می باشد.
عضله ممکن است بصورت برآمده و قابل لمس و سفت شود.کرامپ ها معمولا با کشیدن غیر فعال عضله گرفتار برطرف می شوند.کرامپ معمولا خوش خیم است و تظاهراتش در شب و در حین و یا پس از فعالیت، باشد. 

تون عضله چیست؟ 

تون Toneعضلانی یاتونوس ماهیچه‌ای که”کِشنگ ماهیچه‌ای”نیزگفته می شود ( Muscle tone یا Tonus) عبارت است از،انقباض خفیف و پیوستهٔ ماهیچه است- که در ماهیچه‌های اسکلتی باعث حفظ وضعیت ظاهری بدن می‌شود و به بازگشت خون به قلب کمک می‌کند،کشنگ در یک ماهیچه اسکلتی عبارت است از میزان سفتی و قوام آن ماهیچه در حالت استراحت.

(LMP) چیست؟

 اولین روز آخرین قاعدگی را(LMP) می گویند

اکوژن یعنی توده

فوکوس (FOCUS)=مرکز توجه.

«ساک حاملگی»(gestational sacکیسه حاملگی»

شایع ترین یافته های سونوگرافی بیرون زدگی از دیواره کوریونی به داخل حفره کیسه حاملگی، داشتن ناحیه هیپواکوی مرکزی با لبه هیپراکوی محیطی و فاقد عروق (n=5) بود (شکل 1).

خون به دیواره کیسه زرده منتقل می شود و سپس به قلب جنین می رسد. به طوری که کیسه زرده مواد مغذی را برای جنین در اوایل بارداری فراهم می کند. هنگامی که جفت به طور کامل رشد کرد، در انتقال تغذیه به جنین به جای کیسه زرده بعداً نقش خواهد داشت.

در هفته هفتم بارداری، یک زن باردار به طور کلی می تواند یک کیسه زرده، یک قطب جنین و یک کیسه حاملگی را در رحم خود ببیند (با آزمایش اسکن اولتراسونیک).

شکل ۱: «سونوگرافی ترانس واژینال»

Transvaginal-ultrasound

(A و B) ضایعه برآمده بیضی شکل از دیواره کوریونی به داخل کیسه حاملگی، با مرکز هیپواکوئیک و لبه هیپراکوئیک (ایزواکوئیک تا کوریون) با ابعاد حداکثر 15×18 میلی متر و بدون جریان خون در داپلر رنگی، که با یک برآمدگی کوریونی (هماتوم) سازگار است. (C&D) دو ضایعه ناهمگن را می توان در ناحیه ساب کوریونیک مشاهده کرد، به ابعاد 2.8 x 1.1 سانتی متر (فلش قرمز) و 1.5 x 0.8 سانتی متر (فلش زرد)، که هیچ جریان داخلی در داپلر رنگی را نشان نمی دهد. آنها «هماتوم ساب کوریونی» هستند.

از هفته هفتم بارداری، رشد جنینی به تدریج از نظر گسترش اندام ها افزایش می یابد و کیسه زرده به همان اندازه باقی می ماند. بنابراین، کیسه زرده نمی تواند غذای کافی را تامین کند و در عوض جنین مواد مغذی را از جفت دریافت می کند.

برآمدگی کوریونی، احتمال  از دست دادن بارداری در سه ماهه اول را افزایش می دهد. شایع ترین یافته های سونوگرافی بیرون زدگی از دیواره کوریونی به داخل حفره کیسه حاملگی، داشتن ناحیه هیپواکوی مرکزی با لبه هیپراکوی محیطی و فاقد عروق (n=5) بود (شکل 1).


در این مرحله، جفت برای خدمت به مواد مغذی جنین توسعه یافته است. تا کیسه زرده نقش خود را تمام کند و از بین برود.


در پایان هفته های ۱۲ تا ۱۴ حاملگی، جفت کاملاً توسعه یافته می تواند به طور کامل جایگزین کیسه زرده در انتقال غذا و اکسیژن برای تغذیه جنین و همچنین تبادل مواد زائد از خون جنین به مادر شود.


«کیسه زرده» یک منبع غذایی برای جنین در اوایل بارداری است، قبل از اینکه جفت به طور کامل تشکیل شود و نقش آن را بر عهده بگیرد.

شکل ۳: سونوگرافی ترانس واژینال

Transvaginal-ultrasound

(A) اولین سونوگرافی در زمان مراجعه انجام شد و یک کیسه حاملگی ۳ میلی متری بدون ضربان قلب جنین را نشان می دهد. (B & C) یک ضایعه کوچک از دیواره کیسه حاملگی به داخل حفره بیرون زده است، با لبه هیپواکوی مرکزی و هیپراکوی محیطی، و هیچ عروقی با برآمدگی کوریونی سازگار نیست. (D) یک اسکن پیگیری یک ماهه، نشان دادن دو برآمدگی از کوریون به داخل کیسه حاملگی با نواحی هیپواکوی مرکزی و هیپراکوی محیطی بدون عروق در داپلر رنگی، حاکی از وجود برجستگی های کوریونی بود (این ضایعات در ابتدا به عنوان کیسه حاملگی اشتباه گرفته شدند. ). (E) یک ناحیه هیپواکوی ناهمگن (پیکان سبز) خارج از کوریون بدون عروق داخلی، هماتوم ساب کوریونی است.

از"اقدام"تازایمان+فرایندشکل گیری جنین+تصاویر۴​​​​​​​​​​​​​​۰هفته بارداری

اسپرم وتخمکذاری ،لقاح،لانه گزینی،حاملگی،رویان وجنین

دانستنی های شگفت انگیز ازحرکات(تغییرات) جنین در«شکم» 

مراحل بارداری«ازآمیزش(لقاح)تاتولد»همه تغییروتحولی که دررحم یک زن حامله رُخ می دهد( درطول۴۰هفته حاملگی)+عکس.

درچندماهگی جنین حرف شمارامی شنود(واکنش نشان می دهد)؟یادگیری هرموضوع(شعر،موسیقی،قرآن..)ازچندماهگی؟درچندهفتگی «لگدپرانی»می کند؟چشم وگوشش درهفته چندم؟قلب  ومغزدرهفته چندم؟.«کیسه آمنیوتیک»چیست؟خنده وسکسکه وخمیازه ولگدزدن،مژه وابروهای جنین را درتصاویر ببینید ...آماده شدن برای زندگی دردنیادرکنارتان ازهفته چندم؟و..

تصاویرزیباولذتبخش ازجنین رادرهمه (۴​​​​​​​​​​​​​​۰)هفته بارداری خواهیددید

اجزای  رحم

هر ماه در داخل تخمدان‌ها، تعدادی تخمک شروع به رشد در کیسه‌هایی پر از مایع به نام فولیکول می‌کنند.

لقاح

 در نهایت یکی از تخمک‌ها از فولیکول آزاد می‌شود که به این اتفاق تخمک‌گذاری می‌گویند.

اسپرم درلوله فالوپ-لوله شیپوری رحم

 تخمک‌گذاری حدوداً دو هفته پیش از آغاز دورۀ عادت ماهانه اتفاق می‌افتد.

ملاقات۲ اسپرم (ازبین میلیون ها اسپرم سرگردان) باتخمکاسپرم موفق که درامیختن باتخمک منجر بارداری  می شود

 پس از این که تخمک از فولیکول آزاد شد، فولیکول تبدیل به کیستی به نام جسم زرد می‌شود. جسم زرد شروع به ترشح هورمونی می‌کند که این هورمون باعث افزایش ضخامت دیوارۀ رحم و به این ترتیب رحم برای حضور تخمک بارور آماده خواهد شد.

بارداری-روزپنجم وششم

این«هورمون»  به نام اچ. سی. جی (HCG) توسط سلول‌هایی که در نهایت جفت را می‌سازند ترشح می‌شود. این هورمون حدود یک هفته پس از لقاح در خون مادر وجود دارد و تشخیص بارداری از طریق آزمایش خون یا ادرار ممکن است.

مراحل لانه گزینه

تخمک آزادشده نیز وارد لولۀ رحم یا فالوپ می‌شود. تخمک حدود ۲۴ ساعت بعد از آزاد شدن در لولۀ رحم منتظر یک اسپرم باقی می‌ماند تا لقاح انجام شود،اگر اگر هیچ اسپرمی در اطراف تخمک نباشد تا آن را بارور کند، تخمک از لولۀ رحم خارج و وارد رحم و سپس تجزیه می‌شود. بعد از آن سطح هورمون به حالت عادی برمی‌گردد، پوشش ضخیم رحم فرو می‌ریزد و به این ترتیب دورۀ عادت ماهانه شروع می‌شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فاصله آمیزش(سکس) تاتشکیل نطفه(لقاح)حداکثر۲۴ساعت است که اگرتااین (بازه زمانی)اسپرمی نباشد،تخمک می میرد(کارایی خودراازدست می دهد،تلف می شوند)،اما«اسپرم»مرد تایک هفته میتواندداخل دستگاه تناسلی زن ،زنده بماند ودرانتظارآزادشدن «تخمک»زن.

از۵۰۰ میلیون اسپرم ،فقط «یک اسپرم »برای لقاح تخمک کافی است اما به ازای یک اسپرمی که به تخمک‌ می‌رسد و باعث لقاح آن می‌شود، چند میلیون اسپرم از دست می‌رود. مایع منی مرد، حدود ۵۰۰ میلیون اسپرم دارد.

پروسه حایگزینی سلول تخم در رحم«اندومتریوم» نامیده میشود. معمولا «رویان »لانه گزینی را در۶ روز بعد از تخمک گذاری انجام میدهد. این پروسه سه مرحله دارد:

در مرحله اول، رویان به دیواره رحم میچسبد. این فاز اولیه پروسه لانه گزینی (implantation) نامیده میشود. در بازه زمانی حدود ۶ روز(۵ الی ۱۲روز) است.


نفوذاسپرم دردیواره رحم

در مرحله دوم لانه گزینی، تخمک بارور شده دیواره رحم را سوراخ میکند و خود را به داخل رحم محبوس میکند.
در مرحله سوم، رویان نهایتا کامل به داخل دیواره دحم نفوذ میکند. در این مرحله، تخمک بارور شده در حفره اندومتریال جایگزین شده و بعنوان اندومتریوم رشد میکند و حفره بزرگ و بزرگ تر میشود.

زمانیکه  تخمک بارور شده(در طول ۱۲ روز بعد از«لقاح») تلاش می کند به جداره رحم بچسبد که دراین زمان، قسمتی از دیواره رحم ریزش می کند واین ریزش می توانند منجر به لکه بینی و یا خونریزی خفیف شود،که معمولاً  این حالات  درموعد قاعدگی اتفاق می افتد که بعضی ازخانمها(مخصوصاً که درانتظاربارداری نبودند)این  خونریزی را«پریود»محسوب می کنندکه از چند  ساعت تاچندروزادامه خواهد داشت.

هفته اول بارداری

هفته ۱ بارداری( اولین روز ازآخرین پریود) است و هنوز لقاح صورت نگرفته است و سلول تخم تشکیل نشده است.-معمولاًهفته اول رابارداری نمی گویند.

در این هفته تخمدان فعال شده و تخمکها رشد خود را آغاز می کنند. شاید این هفته سختترین روزها در دوره ماهیانه شما باشد، زیرا بافت و خونی که لایه داخلی رحم را تشکیل دادهاند، فرو میریزد.

زمانیکه لایه داخلی رحم از بین میرود، رگهای خونی رحم منقبض شده و همچون گرفتگی عضلات عمل میکند که میتواند دلیل بروز درد دوره ماهیانه باشد. به محض پایان یافتن عادت ماهیانه شما، یک تخمک درون فولیکول خود و در یکی از تخمدان ها شروع به بالغ شدن کرده و خود را برای آزاد شدن در نیمه سیکل قاعدگی(پریود) آماده میکند( روز ۱۴ سیکل قاعدگی )، این روند تخمک گذاری نام دارد.

هفته دوم بارداری

در آغاز هفته دوم بارداری تخمک‌گذاری انجام می‌شود و اگر همه چیز خوب پیش برود و لقاح انجام شود طی چند روز آینده سلول تخم بارور شده تقسیم سلولی انجام داده و توده سلولی ایجاد می‌کند.

تا پایان این هفته(۲) یکی از «تخمک »های شما بطور کامل رشد خواهد کرد. زمانیکه تخمک تحت تاثیر هورمون ها از فولیکول خود بیرون می‌آید، تخمک گذاری اتفاق می افتد و در ادامه با اسپرم ملاقات کرده و منجر به بارداری شود. هرچه به زمان تخمک گذاری نزدیک شوید تولید ترشحات واژینال افزایش می یابد. در حوالی روز تخمک گذاری ترشحات شفاف، لیز و چسبنده می شوند تا اسپرم بتواند به راحتی به داخل حرکت کند.

هفته سوم بارداری

در هفته سوم بارداری در پوشش داخلی رحم یک توپ میکروسکوپی از صدها سلول به سرعت در حال تکثیر است. این توپ بلاستوسیت نام دارد.

اگر تخمک گذاری انجام شود و تخمک با اسپرم ملاقات کند، رویداد شگفت انگیزی به سرعت اتفاق می افتد. از باروری یک تخمک تا تبدیل شدن به سلولی به شکل توپ با ۵۸ سلول تنها سه روز زمان لازم است. این توپ (بلاستوسیست) تا پایان هفته به رحم خواهد رسید و خود را به دیواره ضخیم شده رحم متصل خواهد کرد. این مرحله تحت عنوان «لانه گزینی» شناخته می شود، هورمون ها برای حفظ بارداری در این زمان کار خود را آغاز می کنند. تا پایان این هفته جنین شما ۰/۲ میلی متر خواهد بود.

«مغز»جنین دراین هفته(۳) به «تپش »درمی آید.

هفته چهارم بارداری

توپ سلولی شما در هفته چهارم بارداری رسما جنین(رویان) است. حالا چهار هفته از شروع آخرین دوره قاعدگی شما گذشته است و احتمال بتوانید با بی بی چک تست بارداری انجام دهید.

تقریباً هفت روز پس از باروری، بلاستوسیست در لایه رحم کاشته می شود. هنگامیکه لایه ی بیرونی بلاستوسیت، آمادگی چسبیدن به لایه داخلی رحم را پیدا می کند، لایه رحمی نیز دستخوش تغییراتی می شود تا شرایط را برای نگه داشتن تخمک بارور آماده کند. بلاستوسیست دارای دو لایه است، لایه اول که همان لایه خارجی است، پس از تکامل بیشتر، تبدیل به جفت شده و شروع به ترشح هورمون بارداری یا hCG می کند و لایه داخلی نیز در نهایت جنین را می سازد.

در این هفته(۴​​​​​​​) آن بخش از بلاستوسیست که قرار است به جنین تبدیل شود، درون لایه داخلی رحم کاشته شده و شروع به رشد می کند،تا پایان این هفته جنین شما به ۲ میلی متر خواهد رسید.

هفته پنجم بارداری

جنین در هفته پنجم بارداری بیشتر شبیه یک دم است تا انسان.« سیستم گردش خون» در حال شکل گیری است و قلب کوچک او در این هفته شروع به تپش می‌کند.

«مغز» جنین نیزدراین هفته(۵​​​​​​​) ،حالت داین هفته بصورت دو لب  است به رشدش ادامه می دهد.

هفته ششم بارداری

بینی، دهان و گوش جنین در هفته ششم بارداری شروع به شکل گیری می‌کند. روده و مغز نیز کم کم رشد می‌کند.

ممکن است بعضی ازخانمها به این زودی بارداری خود را حس نکنند. برخی دچار حالت تهوع شدید یا انقباض قفسه سینه شده درحالیکه دیگران متوجه هیچ تغییری نمی شوند. البته حتی اگر حالت تهوع صبحگاهی نیز وجود داشته باشد،اما عدم احساس علائم بارداری ،نبایدبرایتان نگران کننده باشد، زیرا شما باردار هستید زیرا شما باردار هستید وفرآیندبارداری درجریان است.

در این هفته(۶) «قلب جنین» اولین ضربان لرزشی خود را ایجاد می کند و جوانه های ریزی که بعدها به دست و پا تبدیل خواهند شد، شروع به رشد می کنند. بند ناف دارای رگ های خونی متصل به جفت است، اما آنها هنوز همه مواد مغذی مورد نیاز جنین را منتقل نمی کند و کیسه زرده همچنان بیشترین مواد غذایی را برای جنین فراهم می کند.

هفته هفتم بارداری

وزن جنین شما در هفته هفتم بارداری نسبت به هفته پیش از آن دوبرابر شده است اما همچنان یک دم است که دیده نمی‌شود. دستها و پاهای کوچک او چندان واضح نیست.

در این هفته(۷) ارگان های حیاتی جنین مانند ریه ها، معده و روده در این هفته رشد خود را آغاز می کنند. در حال حاضر سر فرزند شما نسبت به بدن او بسیار بزرگ به نظر می رسد چرا که مغز او به سرعت رشد می کند.

هفته هشتم بارداری

مواظب بداخلاقی دراین هفته باشید-احتمالاً از این هفته تغییراتی را احساس خواهید کرد. ممکن است گاهی تند مزاج شوید و احساس ضعف و سستی کنید، این تغییرات بیشتر به دلیل نوسان سطح هورمون در بدن شما رخ می دهد.

در این هفته(۸) گوش ها رشد خود را آغاز کرده و انگشتان دست و پا رشد خود را آغاز می کنند، هرچند که در این مرحله هنوز به هم چسبیده اند. بند ناف که از رگ های خونی تشکیل شده است شروع به انتقال مواد غذایی به جنین و خارج کردن مواد زائد می کند،ازهم اکنون جفت مسئولیت ارسال مواد غذایی به جنین را به عهده گرفته، کیسه زرده روز به روز کوچکتر و کوچکتر می شود.

هفته نهم بارداری

هفته نهم (۹​​​​​​​)بارداری فیزیولوژی جنین در جای خود قرار می‌گیرد.  دُم جنین حالا ناپدیده شده است و وزن چندانی ندارد اما کم کم شروع به افزایش وزن می‌کند واما حالات شمادستخوش تغییرات خواهدشد، دچار حالت تهوع و بی حالی شویدکه کم کم این وضعیت درهفته های بعد کاهش می یابد.

هفته دهم بارداری

اندام های اصلی جنین دراین هفته(۱۰​​​​​​​) رشد کرده و بخش مهمی از رشد خود را به پایان رسانده است، اندام‌های کوچک او می‌توانند خم شوند و اجزایی مانند ناخن شروع به تشکیل کنند.

واما درحالات شما،تغییراتی درپستانتان احساس می کنید.

اندام های اصلی او رشد کرده اند، اما این بدین معنا نیست که آنها بطور کامل و مرتب فعالیت می کنند. هنوز راه زیادی در پیش است چراکه دستگاه های بدن او در ادامه بارداری و حتی پس از آن به رشد خود ادامه خواهند داد. قابل توجه ترین تغییر در بدن شما در بخش پستان ها خواهد بود، بطوریکه در حالت طبیعی یک یا چند سایز بزرگتر خواهند شد.

هفته یازدهم بارداری

در هفته یازدهم (۱۱​​​​​​​)بارداری جنین تقریبا کامل شده است. جنین «لگد زدن»، کشش و حتی سکسکه را می‌تواند انجام دهد 

هفته دوازدهم بارداری

واکنش‌های جنین در هفته دوازدهم(۱۲​​​​​​​) بارداری آغاز می‌شود.

او انگشتانش را باز و بسته می‌کند و با دهانش حرکت مکیدن را انجام می‌دهد. اگر به آرامی به شکمتان بزنید او آن را احساس خواهد کرد هرچند شما حرکاتش را احساس نمی‌کنید.

اندام های جنین شکل گرفته و بلندتر می شوند ، در این مرحله سر جنین کمی گردتر شده است. بند ناف کاملاً رشد کرده و مسئول انتقال مواد مغذی حیاتی مانند گلوکز، از خون شما و جفت به جنین است و در ادامه بارداری بندناف بلندتر خواهد شد. قلب فرزندتان به سرعت در حدود ۱۶۰ ضربه در دقیقه می تپد، که دو برابر ضربان قلب شماست. دهان با کسب توانایی باز و بسته شدن به جنین اجازه می دهد تا مایعی را قورت داده و یا خمیازه بکشد. طول جنین ۶،۱ سانتیمتر می باشد.

هفته سیزدهم بارداری

دراین هفته(۱۳​​​​​​​)«جنین» به آرامی درون کیسه« آمنیوتیک» شناور می شود، کیسه آمنیوتیک نیز فضای بیشتری برای کشش و ضربه زدن به او می دهد. مایع آمنیوتیک در برابر ضربه ها و تکان های جنین مانند یک ضربه گیر عمل می کندواین «ضربه گیر»موجب می شودکه ضربات وتکانشهابه شما آسیبی نرساند ،میانگین قد جنین از سر تا انتهای لگن در این هفته ، ۴ سانتی متر و میانگین وزن او ۷ گرم می باشد. مغز او نیز به سرعت در حال رشد است.

این هفته آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری است.شیارها انگشتان جنین دراین هفته شکل می گیرند(اثرانگشت دارند)  و رگ‌ها و ارگان‌های  زیر پوست  جنین شفاف می شوند. اگر جنین دختر باشد تخمدانهایش حاوی ۲ میلیون تخمک است.

دراین هفته است که سطح بالای هورمون های بارداری که عوارضش «حالت تهوع» شمابود، کم کم فرو کش کرده و خستگی و ضعف بارداری کاهش می یابد.

هفته چهاردهم بارداری

مغز جنین شما در هفته چهاردهم (۱۴​​​​​​​​​​​​​​)بارداری شروع به کار کرده و او از عضلات صورت استفاده میکند. کلیه‌های او هم اکنون کار می‌کنند، درسونوگرافی «درحال مکیدن انگشت شست» قابل مشاهده است.

فرزندتان هنوز آنقدر بزرگ نشده که شکم شما را برجسته کند و متوجه پهن تر شدن کمر خود خواهید شد،انرژی مثبتی درزندگیتان احساس می کند.

هفته پانزدهم بارداری

پلک‌های جنین در هفته پانزدهم بارداری هنوز بسته است اما او می‌تواند نور را حس کند. اگر یک چراغ قوه روی شکمتان بیندازید او از نور دور می‌شود.

در این مرحله ازرشد(هفته۱۵)گوش های فرزندتان به اندازه ای رشد کرده اند که می توانند صدای شما را بشنوند. به همین دلیل زمانیکه متولد شود صدای شما برایش آشنااست.

جنسیت جنین در این هفته قابل تشخیص است.

هفته پانزدهم بارداری، حالت جنین

هفته شانزدهم بارداری

ازاین هفته(۱۶​​​​​​​​​​​​​​) «نازکردن»هایتان شروع می شود!دوست ودشمن آن شکم برآمده تان رامی بینند.

 پوست جنین دراین هفته ازفرآیندبارداری شکل می گیردد،پاهای رشد بیشتری دارند و ممکن است چندتا«لگد»هم نوش جان کنید! گوش او نیز به وضعیت تکمیل  نزدیک می شود.

هفته هفدهم بارداری

جنین شما در هفته هفدهم بارداری می‌تواند مفاصلش را حرکت دهد. اسکلت او که قبلا غضروف نرم بود در حال حاضر در حال سخت شدن است. بند ناف در حال رشد است و ضخیم تر می‌شود.

 در این مرحله(۱۷​​​​​​​​​​​​​​) ضربان سریع قلب جنین کاملاً قابل تشخیص بوده ،دهان جنین بطور منظم باز و بسته شده .

جنین  می تواند مایعات را قورت داده ویا«خمیازه »بکشد و گاهی نیز «سکسکه» کند.برای بسترسازی عملیات تنفسی جنین، مایع آمنیوتیک با فشار وارد ریه ها می شود وسریع خارج می شود.

هفته هجدهم بارداری

ازاین هفته (۱۸​​​​​​​​​​​​​​)بروزنتان اضافه می شود« پستانها»بزرگتر شده و حجم خون نیز در حال افزایش است. رحم شما به اندازه ای بزرگ شده است که شکم تان را برجسته می کند.

«نی نی» برای اولین بار از جفت خود بزرگتر شده و همچنان به این رشد ادامه خواهد داد. اندام های داخلی و خارجی تناسلی او بخوبی در حال رشد هستند. درون تخمدان های جنین دختر، فولیکول های حاوی تخمک های نابالغ در حال شکل گیری می باشند.

در هفته هجدهم بارداری جنین شما دست و پایش را خم می‌کند و شما می‌توانید این تکانشها را احساس کنید.

هفته نوزدهم بارداری

دراین هفته (۱۹​​​​​​​​​​​​​​)می توانیدبافرزندتان حرف بزند-حواس جنین از جمله حس بویایی، بینایی، لامسه، چشایی و شنوایی در هفته نوزدهم بارداری در حال رشد است و  صدای شما را بخوبی می شنودواگرباوی صحبت کنیدوواکنش نشان می دهد(پاسخ می دهد)

گوش ها از محدوده فک به سمت بالا حرکت می کنند تا در جایگاه نهایی خود در اطراف سر قرار گیرد. چشم ها در زیر پلک های بسته حرکات نامنظمی دارند. اثر انگشت که علامت هویت شخصی هر فردی است، در حال پیدایش است.

هفته بیستم بارداری

جنین در هفته بیستم(۲۰​​​​​​​​​​​​​​) بارداری می‌تواند بلع انجام دهد و سیستم گوارشش در حال تولید «مکونیوم »تیره و چسبناکی است که اولین مدفوع او بعد از تولد خواهد شد.

هفته بیست و یکم بارداری

دراین هفته (۲۱​​​​​​​​​​​​​​)جنین بطور مداوم در حال قورت دادن مایع آمنیوتیک است که هربار مقدار آن را افزایش می دهد، مغز در حال رشد فرزندتان توانایی دریافت سیگنال های الکتریکی حواس مانند فشار و دما را بدست آورده است.

هفته بیست و دوم بارداری

جنین شما تقریبا شبیه آنچه به دنیا خواهد آمد شده. در هفته بیست و دوم(۲۲​​​​​​​​​​​​​​) بارداری ویژگی‌هایی مانند لب و ابرو بیشتر متمایز است اما رنگدانه‌ای که رنگ چشم را مشخص می‌کند هنوز وجود ندارد.

هفته بیست و سوم بارداری

گوش‌های جنین در هفته بیست و سوم(۲۳​​​​​​​​​​​​​​) بارداری حالا بهتر می‌شنود. بعد از تولد او ممکن است صداهایی را بشنود که قبلا در رحم شما شنیده بود.

هفته بیست و چهارم بارداری

جنین در هفته بیست و چهارم (۲۴)بارداری بلند و لاغر است اما زمان‌های شگفت انگیز در راه است. پوست او هنوز نازک و شفاف است اما به زودی تغییر می‌کند.

هفته بیست و پنجم بارداری

دراین هفته  فرزندتان اغلب در حال «خمیازه» کشیدن است ، این کار را برای تنظیم میزان مایع موجود در ریه هایش انجام می دهد. جریان خون موجود در بند ناف و جفت دمای بدن او را تنظیم کرده و آن را به دمای بدن شما نزدیک می کند.

همچنین اندام های پاین تنه با رشد لایه چربی، ظاهر برجسته تری پیدا می کنند. ولی سر جنین همچنان نسبت به بدن او بزرگ است، اما بطور کلی تمام بدن او به تناسب خاصی رسیده اند. اکنون حس شنوایی او قوی شده و صداهای بلند اورابه واکنش وادارمی کند.

ازتغییرات دیگراین هفته(۲۵​​​​​​​​​​​​​​) پوست چین و چروک جنین شروع به پر شدن با چربی می‌کند و این باعث می‌شود صورت او بیشتر شبیه نوزاد شود. موهای جنین شروع به رشد می‌کند و دارای رنگ و بافت می‌شود.

هفته بیست و ششم بارداری

فرزندتان با قدرت بیشتری به اطراف حرکت خواهد کرد و حتی می تواند به صداهای بلند و موسیقی واکنش نشان دهد.

 سلول های عصبی در مغز او شروع به اتصال کرده و هماهنگی بین اعضای بدن او بیشتر می شود،ازاین هفته(۲۶​​​​​​​​​​​​​​) آماده الگوگیری ازرفتارهایتان است،ازحالا میتوانیدروی آینده اش سرمایه گذاری کنیدومیناتوری از«مامان»می شود.

هفته بیست و هفتم بارداری

دراین هفته(۲۷) «بروجک»خوابیدن رابرای شمادشوار می کند.«مُشت ولگد»نی نی راهم بایدتحمل کنید!فضای رحم شما تنگ تر خواهد شد به همین دلیل زمانیکه جنین حرکات چرخشی یا کششی انجام می دهد، با پاها و مشت خود ضربه های تیزی به شکم شما وارد می کند.

اگر در حمام یا روی تخت دراز بکیشد و شکم خود را تماشا کنید، از چگونگی بالا و پایین رفتن و حرکت به اطراف شکم خود شگفت زده و حیران خواهید شد. جنین حالا به طور منظم می‌خوابد و بیدار می‌شود و مغزش فعال است. ریه‌ها اما هنوز به طور کامل شکل نگرفته است.

هفته بیست و هشتم بارداری

جنین در این هفته در حال رشد است. در هفته بیست و هشتم بارداری ممکن است نور را از بیرون حس کرده و چشمک بزند. مژه‌های جنین نیز در حال رشد است.

فرزند شما در این هفته(۲۸​​​​​​​​​​​​​​) چرخه منظم خواب و بیداری، تنفس، خمیازه و بلعیدن را بر اساس الگوی ثابت تری آغاز می کند. ریه ها به سرعت رشد خود ادامه می دهند.

مژه ها و ابرو ها بلندتر و ضخیم تر می شوند و موهای سر فرزند شما در حال بلندتر شدن هستند. بسیاری از جنین ها در این زمان خود را در وضعیت سرپایین قرار می دهند واما ممکن است که شمادر این هفته ها دچار درد در ناحیه لگن بشوید که غیرطبیعی نیست.

هفته بیست و نهم بارداری

درهفته بیست ونهم(۲۹)مغز جنین به رشد خود ادامه داده و چین و چروک ها بروی سطح آن همانند مغز های بالغ شروع به شکل گیری می کنند. موهای ظریفی بنام لانگو سطح پوست جنین را می پوشاند که پیش از تولد از بین خواهند رفت، اما پس از تولد نیز می توان تعدادی از آنها را در پشت نوزاد مشاهده کرد.

عضلات و ریه‌های جنین شما در هفته بیست و نهم بارداری در حال آمادگی برای کار در دنیای بیرون است و سر او نیز در حال رشد است.

اگرخدای نکرده زایمان زودرسی هم داشته باشید،چون ریه ها به بلوغ کافی رسیده و شانس زنده ماندن در خارج از رحم (بامراقبتهای مخصوص)هست.

هفته سی‌ام بارداری

درهفته سی ام(۳۰​​​​​​​​​​​​​​)با بزرگتر شدن رحم، کیسه آمنیوتیک نیز بزرگتر شده و به این ترتیب با افزایش حجم مایع آمنیوتیک جنین موقعیت راحت تری در رحم خواهد داشت. رشد کیسه آمنیوتیک به پایان رسیده و تولید سلول های جدید متوقف می شود. از آنجایی که لایه های کیسه بشدت انعطاف پذیرند، هرچه جنین بزرگتر می شود «کیسه آمنیوتیک» نیز کشش بیشتری پیدا می کند. با اینکه جنین کمتر به اطراف حرکت می کند، اما باز هم ضربات قوی او را حس می کنید. نوک بینی جنین هنوز بطور کامل رشد نکرده ولی برآمدگی آن بیش از پیش آشکار می شود.

هفته سی و یکم بارداری

در هفته سی و یک(۳۱​​​​​​​​​​​​​​) بارداری جنین می‌تواند سر خود را از یک طرف به طرف دیگر بچرخاند. یک لایه محافظ چربی در زیر پوست او تجمع یافته و دست و پاهایش را پر می‌کند.

هفته سی و دوم بارداری

درهفته سی ودو(نی نی ازمامانی جلومی افتد-درورزش)با بزرگتر شدن شکم تان فعالیت زیادی نمی توانید انجام دهید و احتمالاً حتی نشستن و برخاستن نیز برایتان دشوار تر خواهد شد،البته درون رحم همچنان برای حرکات دست و پای او فضای کافی وجود دارد، 

از اینرو او قوی تر و فعال تر می شود و تمام حرکات او را حس خواهید کرد. فرزندتان اکثر اوقات از طرفی به طرف دیگر می رود و به سختی می توانید حدس بزنید که این بار از کدام ناحیه لگد خواهد زد.

دراین هفته(۳۲​​​​​​​​​​​​​​) نیم کیلو وزن اضافه خواهیدداشت، نیمی وزن خودشماست ونیم دیگرناشی ازبزرگترشدن«نی نی»است.

هفته سی و سوم بارداری

این هفته(۳۳​​​​​​​​​​​​​​) ایده آل ترین وضعیت قرار گیری جنین برای شروع زایمان، حالتی است که او پاهایش بالا، سرش پایین و چانه اش را به سمت سینه فرو برده باشد. 

البته لزوماً همه جنین ها در این وضعیت قرار نمی گیرند. با تکامل بیشتر سیستم گوارش، جنین مایع آمنیوتیک را می خورد و مانند غذا آن را از معده و روده های خود عبور می دهد و مواد زائد آن تا پس از تولد در روده بزرگ او باقی می ماند.

هفته سی و چهارم بارداری

دراین هفته(۳۴​​​​​​​​​​​​​​) آماده تغذیه درفضای بیرون رحم می شود، معده اش توانایی هضم غذا را خواهد داشت و تمامی آنزیم‌های گوارشی جنین فعال هستند.

تاحالا که این«بروجک»مزاحم خواب ونشستنتان شده بود،

ازاین هفته بر«مُزاحمت»هایش اضافه می شود،درغذاخوردنتان هم به دردسرمی افتید!با رشد بیشتر فرزندتان قسمت بالای رحم که «فوندوس» نام دارد به محتویات شکم فشار وارد کرده و آنها را به سمت دنده ها هُل می دهد و باعث می شود که نتوانید یک وعده کامل غذا را به راحتی بخورید.

هفته سی و پنجم بارداری

هفته سی و پنجم (۳۵​​​​​​​​​​​​​​)بارداری رحم شما بزرگ شده و کامل اشغال شده است،احتمالاً در این هفته متوجه می شوید که نحوه حرکات جنین بدلیل کمبود فضای کافی، تغییراتی دارد. او بجای لگد زدن می تواند فقط جا به جا شود(راه برود) ولی هنوز می تواند لگدهای محکمی بزند.

فرزندتان در داخل رحم کارهای زیادی برای انجام دادن دارد، او اکنون در حال تمرین شیر خوردن، تنظیم دید و آماده شدن برای زندگی در دنیای بیرون است. او با مکیدن انگشت خود می آموزد که پس از تولد چگونه شیر بنوشد.  اکنون مردمک چشم ها در واکنش به نوری که از دیواره رحم وارد می شود، گشاد می‌شود،کلیه نوزاد به طور کامل توسعه یافته و کبد می‌تواند برخی مواد زائد را پردازش کند.

هفته سی و ششم بارداری

جنین در همین هفته(۳۶​​​​​​​​​​​​​​) به پایین رحم و درون لگن می رود تا برای تولد آماده شود. شکم شما نیز تغییر شکل داده و به سمت پایین متمایل می شود، بنابراین نگران خروج ناگهانی فرزندتان نباشید.

 با پایین‌ آمدن جنین به درون لگن، مقداری از فشار زیر قفسه سینه شما کاهش می یابد. از آنجایی که اندام و شکم فرزندتان همچنان در حال ذخیره چربی هستند، وزن او پیوسته در حال افزایش است. موهای کوتاه و بسیار ظریفی که موهای «ولوس» نام دارند، درحال جایگزینی موهای« لانگو» در سرتاسر بدن جنین هستند.

فرزندتان پس از تولد از نظر ظاهری تفاوت چندانی با وضعیت کنونی خود نخواهد داشت. فرزندتان اکنون قادر است صورت خود را به سمت صدای آشنا بر ‌گرداند و بدنبال منبع آن باشد. البته صدای شما همچنان آشناترین صدا برای اوست.

جنین در هفته سی و ششم بارداری روزانه ۲۸ گرم به وزنش اضافه خواهد شد. او همچنین برخی موادی را که بدن او را می‌پوشانند از دست می‌دهد از جمله ماده مومی که برای محافظت از پوستش ایجاد شده است.

هفته سی و هفتم بارداری

در هفته سی و هفت(۳۷​​​​​​​​​​​​​​) بارداری شما به زمان زایمان نزدیک شده‌اید اگر چه جنین شما شبیه نوزاد است اما کاملا برای زندگی در بیرون از رحم آماده نیست.

هفته سی و هشتم بارداری

  مردمک چشم‌های او در هفته سی و هشتم (۳۸​​​​​​​​​​​​​​)بارداری کاملا رنگی نیست ، احتمال با چشمانی آبی رنگ به دنیا خواهد آمد

 اما بعدها و تا یک سالگی این رنگ تیره خواهد شد.

هفته سی و نهم بارداری

رشد فیزیکی جنین کامل است. در هفته سی و نهم بارداری او هنوز مشغول قرار دادن چربی برای تنظیم دمای بدن در دنیای بیرون است.

ممکن است در این هفته (۳۹)بدنتان به اشتباه «پالس»هایی بدهدکه زمان «زایمان»است

هفته چهلم بارداری

هفته پایانی(۴​​​​​​​​​​​​​​۰)دیگرزمان دیدار(عاشق ومعشوق)نزدیک است،فصل جدیدوخاطره آمیزی درپیش خواهیدداشت،بوی خوش صدای گریه ها وخنده هافضای خانه راعطرآگین می کند.

و

میهمان عزیز ازراه می رسد

نوزاد

 آمدعزیزی که منتظرش بودین

هدیه الهی

۹ماه انتظاراین بروجک

نی نی خوشگله

جنین"رحم مادر"40هفته بارداری

روشهای"اقدام بارداری"راهکارها+داروی محرک فولیکول بارداری

آیابرای باردارشدن-بعدازآمیزش نیازی به بالابردن پاهاهست؟

ضخامت آندومتر(لایه پوشاننده رحم) در حالت عادی ، ۱ تا ۴ میلی متر است که با شروع دوره فولیکولاسیون ضخامت بیشتر می شود تا ۳۰ میلی متر خواهد رسید و تا انتهای فاز لوتئال در همین حد باقی می ماند اما با شروع خونریزی ناگهان دیواره رحم فرو میریزد و به همان ۱ تا ۴ میلی متر خواهد رسید.درهفته چهارم ضخامت رحم تا ۱۴ می رسد

«فولیکول» یعنی تخمک آزادنشده ازتخمدان،سایز مناسب برای بارداری تقریباً ۱۸میلیمتراست.

 برای افزایش شانس بارداری نیازی به دراز کشیدن در تخت یا انجام این حرکات بعد از نزدیکی جنسی نیست. چون بعد از تخلیۀ اسپرم، مخاط موجود در واژن و دهانۀ رحم که چسبنده است، اسپرم را احاطه می‌کند و اسپرم در این مایع شروع به شنا کردن به سمت لوله‌های رحم می‌کند. در هر بار انزال، میلیون‌ها اسپرم وارد واژن و دهانۀ رحم  می شود و اگر مقداری از مایع از واژن  خارج شود، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.  بلند شدن شما بعد از نزدیکی جنسی هیچ تأثیری در باردار شدن  نخواهد داشت. اما بهتر است کمی بعد از رابطۀ جنسی در جای خود"خوابگاه" بمانید. حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آرامش کافی پیدا کنید. نیازی به حرکت دادن پاها در هوا نیست، فقط به پشت بخوابید و کمی استراحت کنید.

ترشح منی ازواژن"نشت منی" بعدازآمیزش-دربارداری مشکل ایجادمی کند؟

نشت کردن بخشی از مایع منی مرد از واژن زن بعد از رابطۀ جنسی‌ای که برای باردار شدن انجام شده، طبیعی است. این امر معمولاً زمانی رخ می‌دهد که انزال به اندازۀ کافی باشد. در حقیقت نشت مایع منی به معنی وجود میزان کافی از آن در واژن زن است.

کمتر از پنج درصد از مایع منی اسپرم است و بیش از ۹۵ درصد آن از سایر مایعات ساخته شده است.

اگر انزال هنگام دخول کامل صورت گرفته باشد، دیگر  نباید نگران نشت مایع منی از واژن  باشید، زیرا مقدار کافی از اسپرم خودش را به مخاط دهانۀ رحم رسانده است. اگر بعد از رابطۀ جنسی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به پشت دراز بکشید و باسن خود را کمی بالا آوردید، در این صورت نشت مایع منی را حس نخواهید کرد و نگرانی شما نیز کم می‌شود.

اندازه فولیکول برای بارداری چقدر باید باشدوقطراندومتر؟


 فولیکول ساختار عملکردی  است که بخشی از تخمدانها را تشکیل میدهد و تخمک سلولی است که از دیواره داخلی فولیکول بصورت منظم و در سیکل قاعدگی بالغ میشود . علاوه برآن فولیکول دارای سلول های دیگری هم هست که استروژن لازم برای بالغ شدن تخمک را آزاد می کند

فولیکول های تخمدانی محل ذخیره تخمک ها هستند و هورمون های جنسی زنانه مانند پروژسترون و استروژن را تولید می کنند. فولیکول ها  در هرسیکل یک تخمک را بالغ می کنند که قدرت باروری داشته باشد.

در نیمه اول سیکل قاعدگی، یک کیست کوچک که فولیکول نامیده میشود در یکی از تخمدانهای زن شروع به رشد می کند. بافت احاطه کننده این فولیکول باعث ترشح هورمون ها ی استروژنی میشود. استروژن در دهانه رحم در گردش است و تولید موکوس را تحریک میکند. موکوس مسیر حرکت اسپرم را در لوله فالوپ آسان می کند. استروژن در حال گردش در دیواره رحم  باعث رشد بافتی میشود و مکان را برای لقاح تخمک و اسپرم فراهم میکند. در اواسط سیکل قاعدگی غده هیپوفیز باعث آزاد شدن هورمونLH میشود که این هورمون به آزاد شدن تخمک از تخمدان میکند. سرانجام LH شروع ترشح هورمون پروژسترون را  از فولیکول  آغاز میکند. دراین مرحله فولیکول به لتئوم تبدیل می شوند و ترشح پروژسترون را تا قاعدگی ادامه میدهد. اگر بارداری اتفاق بیافتد این هورمون همچنان در حال ترشح باقی می ماند و باعث لقاح تخمک و اسپرم میشود. سلول جدید ترکیبی از نخمک و اسپرم هورمون HCG را ترشح میکنند. این هورمون باعث ادامه یافتن ترشح  هورمونهای پروژسترون و استروژن میشود. اگر بارداری اتفاق نیافتد به یکباره پروژسترون کاهش می یابد و دیواره رحم فرو ریخته و خونریزی صورت میگیرد.

بعبارت ساده:فولیکول یعنی تخمکی است که هنوز از تخمدان آزاد نشده باشد.

تخمک همان فولیکول که آزاد شده است و در تخمدان یک جسم زرد باقی می گذاردکه  جسم زرد هورمون پروژسترون ترشح می کند و ضخامت اندومتر و بالا می برد تا رحم آماده جایگزینی تخمک باروز شده شود،در غیر اینصورت ریزش دیواره و پریود صورت می گیرد

پزشکان "اندازه فولیکول مناسب" برای بارداری کمی متفاوت گفته اند، اما اکثر پزشکان می گویند:در صورتیکه بیمار دارو مصرف نکرده یا تنها کلومیفن مصرف کرده باشد ۲۰ تا ۲۴ میلی متر بایدباشد.

 اگر FSH به تنهائی مصرف کرده باشد ۱۷ یا ۱۸ میلی متر

 اگرFSH+LH استفاده کرده باشد ۱۶ یا ۱۷ میلیمتر را اندازه فولیکول بالغ در نظر می گیرند. البته این امکان دارد که فولیکولهای تا حد ۱۴ تا ۱۵ میلی متر نیز حاوی تخمک طبیعی نیز باشند.

هورمون محرک فولیکول (FSH)، توسط غده هیپوفیز در مغز ساخته می شود. کنترل تولید FSH، سیستم پیچیده ای است که هورمونهای تولید شده توسط غدد تناسلی (تخمدان ها یا بیضه)، هیپوفیز و هیپوتالاموس را درگیر می کند.

افزایش وکاهشFSH بادارو

می تواند با استفاده از (سایمتیدین، کلومیفن، دیژیتالیس و لوودوپا)موجب افزایشFSH  شد.

قرص های جلوگیری از بارداری، فنوتیازین ها و درمان های هورمونی موجب کاهشFSH می شود.

 اطلاعات تکمیلی

FSH اغلب همراه با آزمایش های دیگر (LH، تستوسترون، استرادیول و پروژسترون) در اقدامات لازم برای ناباروری در مرد و زن، هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. سطوح FSH همچنین در بررسی بی نظمی های قاعدگی و برای کمک به تشخیص اختلالات هیپوفیز یا بیماری های مربوط به تخمدان ها یا بیضه مفید هستند. سطح FSH برای کمک به تعیین علت تعداد کم اسپرم در مردان استفاده می شود.

آزمایش LH با نام کامل(Luteinizing hormone) 

ادرار۲۴ ساعته ممکن است درخواست شود اگر پزشک بخواهد سطح LH تولید شده در طی یک دوره۲۴ ساعته را اندازه گیری نماید.

LH به طور متناوب در طول روز آزاد می شود، بنابراین نمونه تصادفی ممکن است مقدار واقعی را نشان ندهد. ادرار 24 ساعته می تواند این تغییرات را رفع کند.

FSH در زنان رشد و بلوغ تخمک ها در تخمدان در فاز فولیکولی سیکل قاعدگی را تحریک می کند. FSH در مردان بیضه ها را برای تولید اسپرم بالغ تحریک می کند و همچنین تولید پروتئین های متصل به آندروژن را پیش می برد. سطوح FSH در مردان پس از بلوغ نسبتا ثابت است.

در نوزادان و کودکان، سطح FSH در مدت کوتاهی پس از تولد افزایش می یابد، سپس تا سطوح بسیار پایین افت می کند (تا ۶ ماه در پسران و یک سال در دختران). در حدود ۶-۸ سال، سطوح FSH دوباره قبل از شروع بلوغ و توسعه ویژگی های ثانویه جنسی افزایش می یابد.

فولیکولها تا زمان آزاد سازی حدود یک تا دو میلی متر روزانه رشد می کنند. یک خانم ممکن است در یک سیکل بیش از یک تخمک آزاد کند و وقتی به اندازه آنها به حد طبیعی رسید در صورتیکه hCG استفاده نکرده باشند تا ۲۴ ساعت بعدتخمکها در بدنش آزاد خواهند شد.

 ۳۶ ساعت بعدازتزریق hCG  تخمکها آزادمی شود

یک فولیکول  باید ۱۸تا۲۴میلیمتربشودتا  تخمک آزادکند

 اندازه یک فولیکول مناسب برای بارداری، بین ۱۷ تا ۲۱ میلیمتر است.

فولیکول در حدود اندازه ۲۵ میلیمتر

امادربعضی ازمنابع فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری باشد رابین ۱۸ تا ۳۰ میلی متر قطر دانسته اند

«کلومیفن »معمولاً به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا به میزان بیشتری از هورمونی را تولید کنید که موجب تخمک‌گذاری می‌شود (هورمون محرک فولیکول (FSHH))، این امر باعث می‌شود تا تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی بیشتر از تخمک‌های بالغ را تولید کنند.
پس از به اتمام رسیدن یک دوره از مصرف کلومیفن، هیپوتالاموس ، هورمون جسم زرد (LH) را ترشح می‌کند، و به این وسیله به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد کنند. اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس این را خواهید داشت که باردار شوید.

مکانیسم قرص‌های ضدبارداری از طریق توقف تخمک گذاری(Ovulation) است اما بخش پروژسترونی قرص نیز باعث کاهش ضخامت لایه داخلی آندومتر می‌شود. این حالت باعث می‌شود اگر هم تخمک‌گذاری انجام شد جنین به راحتی داخل رحم ننشیند. علاوه براین، کاهش ضخامت لایه داخلی رحم باعث مرتب شدن عادت ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه می‌شود.

هورمون‌های کنترل‌کننده تخمک‌گذاری (FSH و LH) توسط هیپوفیز ترشح می‌شوند

 قرص های ضدبارداری از طریق افزایش ضخامت مخاط ناحیه دهانه رحم(بافزایش موکوس وسرویکس) از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند. ضمن اینکه با محافظت از لایه داخلی رحم از استقرار تخمک بارور شده در آنن جلوگیری می کنند.

 مصرف کلومیفن وطول مدت درمان
اگر دوره شما منظم است، به مدت سه تا پنج روز در چرخه قاعدگی ماهانه خود شروع به مصرف کلومیفن خواهید کرد.
اگر دوره شما نامنظم یا غایب است، پزشکتان ابتدا اطمینان حاصل می‌کند که باردار نیستید و سپس با تجویز یک دارو به نام پروورا (مدروکسی پروژسترون استات) قاعدگی را القاء می‌کند، سپس می‌توانید شروع به مصرف کلومیفن کنید.
شما به احتمال زیاد پنج تا ۱۲ روز بعد از مصرف آخرین قرص تخمک‌گذاری خواهید کرد. پزشک شما را به طور مرتب بررسی می‌کند تا ببیند که آیا تخمدا‌‌ن‌ها برای آزادسازی تخمک آماده است یا خیر. بسیاری از زنان حداکثر سه تا شش چرخه درمانی را می‌گذرانند (ممکن است ۱ تا ۲ ماه از دارودرمانی بگذرد تا تخمک‌گذاریتان منظم شود). شانس بارداری با طولانی شدن دوره‌های مصرف بهبود نمی‌یابد، به خصوص

  اگر ۳ دوره دارو درمانی را با کلومیفن گذرانده و هنوز موفق نشده‌اید. در این صورت پزشک ممکن است دوز مصرف دارو را افزایش داده یا درمان دیگری را پیشنهاد کند.

اسپرم تا ۴۸ ساعت درون واژن زنده است و تخمک ۲۴ ساعت  

***

فولیکول (Follicle)چیست؟ تقسیمات سلولی «میتوز»فرآیندلقاح 

فولیکول چیست؟ تقسیمات سلولی +فرآیندلقاح 

اووسیت و سلول های اطراف آن را فولیکول می گویند.

تعدادفولیکول ها در موقع تولد  ۲ تا ۴ میلیون و در زمان بلوغ به ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار عدد می رسد ، در طول دوران باروری فقط ۴۰۰ فولیکول در تخمک گذاری فعال هستند  .

از حوالی هفته ۸ تا ۱۳ حاملگی اوو گونی ها وارد مرحله تقسیمات میوری شده و در مرحله دیپلوتن پروفاز از اولین مرحله تقسیم میوزی متوقف می شوند و به همان ترتیب تا زمان بلوغ باقی می مانند . به این سلول ها اووسیت یا تخمک اولیه ( primary oocyte )  گفته می شود .

اووسیت اولیه توسط یک لایه از سلول های فولیکول مسطح  احاطه می شوند که به این لایه   سلولی Pregranulosa  و به مجموع این دو ( اووسیت اولیه و لایه پره گرانولوزا ) ( قطر ۲۰ میکرون ) فولیکول ابتدایی ( primordial follicle ) گفته می شود .

با ادامه روند تکامل ، سلول های پره گرانولوزا از حالت مسطحی به مکعبی درآمده و از طریق تقسیمات میتوزی تکثیر یافته و در نهایت یک لایه تک سلولی ( ۱۵ سلول ) موسوم به لایه دانه دار ( granulosa layer ) لایه گرانولوزا- را تشکیل می دهند . سلول های گرانولوزا گلیکوپروتئینی ترشح کرده و دور اووسیت را احاطه می کند که به آن   Zona pellucida  گفته می شود . – زونا پلوسیدا (لایه موکوپلی ساکارید)

دراین مرحله ، اندازهٔ اووسیت نیز کمی افزایش می یابد . به این مرحله از تکامل فولیکول ، فولیکول اولیه ( primarg follicle )  گفته می شود .

مراحل اولیه «تکامل فولیکول» مستقل از اثر «گونادوتروپین» هاصورت می گیرد ولی مراحل بعدی نیازمند تحریک گونادوتروپین ها است و به همین دلیل روند تکامل فولیکولی تا قبل از بلوغ ناقص بوده و فولیکولها دچار آترزی می شوند . تحت تأثیر گونادوتروپین در هر سیکل قاعدگی تعداد ۳ تا ۱۵ فولیکول اولیه (ابتدایی) شروع به ادامه رشد کرده و سلول های گرانولوزا تکثیر یافته و تشکیل چند ردیف سلولی را می دهند و بین آنها gap juncation  و گیرنده های گونادوتروپینی ظاهر شده و قطر اووسیت به حدود ۸۰ میکرون می رسد ( قطر فولیکول حدود ۲۰۰ میکرون ) . همچنین در اطراف لایهٔ دانه دار ، سلول های شبه فیبروبلاستی مشتق از بافت استرومای تخمدان باهم متعدد شده و تشکیل لایه تکا ( theca lager ) را می دهند که بعداً خود به تکای داخلی و خارجی تقسیم می شود . به این مرحله از تکامل فولیکولی ، فولیکول پیش حفره ای ( Preantral Follicle ) گفته می شود. بین لایه گرانولوزا و تکا یک غشاء پایه موسوم به «تیغه پایه» (basal lamina) قرار دارد .

در ادامه تمایز «مورفولوژیکی» فولیکول، بین سلول های گرانولوزا و «اووسیت» لایه «گلیکوپروتیینی» به نام منطقه شفاف و یا «زوناپلوسیدا» و در بخش خارجی گرانولوزا دو لایه سلولی به نام« تکا »داخلی و خارجی شکل می گیرد.

«سلول های تکا»((theca)در واقع همان سلول های بافت هم بند تخمدان می باشند.


«انتقال فولیکول« از مرحله پره آنترال به مرحله اولیه آنترال، از نظر وابستگی به گنادوتروپین (Gn) و سرنوشت فولیکول (رشد در مقابل آترزی) مرحله «ماقبل آخر» رشد است.

درادامه رشد «فولیکول» در میان سلول های «گرانولوزا» مایعی پر می شود و فضایی را به شکل حفره و به نام «آنتروم» بوجود می آورد. این اتفاق سبب جدا شدن گروهی از سلول های «گرانولوزا» و احاطه شدن «اووسیت» توسط آن ها می گردد.

در مراحل اولیه تکامل فولیکولی ، سلول های گرانولوزا فقط دارای گیرنده های FSH و سلول های تکا فقط دارای گیرنده های LH هستند

LH از طریق تحریک سلول های تکا موجب سنتز آندروژن ( اندروستن دیون و تستوسترون ) از کلسترول ( خصوصاً کلسترول نوع LDL )  می شود . از طرفی آندروژن تولید شده وارد سلول های گرانولوزا (مقداری نیز وارد گردش خون ) شده و در آنجا تحت تأثیر FSH و سیستم آنزیمی آرئوماتاز تبدیل به استروژن ( استرادیول ، استرون و نهایتاً استرادیول ) می شود . بافولیکول اولیه در حال رشد و تکامل به طرف فولیکول پیش حفره ای ادامه رشد و تکامل فولیکول های پیش حفره ای میان سلول های گرانولوزا مایع «ترانسودا »ترشح و تجمع یافته و بتدریج حفرات کوچکی ( antrum ) داخلی فولیکول تشکیل شده که در نهایت این حفرات کوچک به هم متصل شده و حفره  واحدی را می سازند . به این مرحله ، فولیکول حفره ای یا ثانویه ( antral or secondrg follicle ) گفته می شود .

درون این حفره فولیکولی مقادیر متفاوتی از استروژن ، اندروژن و FSH وجود دارد . تا روز چهارم قاعدگی تفاوتی در اندازه فولیکول های حفره ای وجود ندارد و تا روز هشتم ، فولیکولی که قرار است در آینده تخمک گذاری کند  موسوم به فولیکول غالب یا منتخب ( dorninant or recruitment ) مشخص خواهد شد .

فولیکول غالب چیست؟

مکانیسم اصلی انتخاب یک فولیکول به عنوان فولیکول غالب  وجود تفاوت در میزان استروژن و FSH مایع درون حفره و تعداد گیرنده های FSH فولیکول است.

بدین ترتیب که افزایش غلظت استروژن خون باعث مهار ترشح FSH می شود و کاهش FSH منجر به افت سنتز استروژن و افزایش تولید آندروژن در فولیکول ها می شود .

اما از آنجایی که غلظت استروژن و FSH و تعداد گیرنده های FSH داخل فولیکول غالب بالا است ، لذا تغییرات فوق فقط بر روی سایر فولیکول ها اعمال می شود . البته خود فولیکول غالب از طریق تولید و ترشح استروئید و پروتئین های inhibin و تنظیم کننده فولیکول باعث مهار رشد و آترزی( atresia)انسداد  سایر فولیکول ها می شود ،بطوریکه برداشتن فولیکول غالب باعث ادامه روند رشد آنها می شود .

البته  عامل اصلی تعیین کننده طول مدت فاز فولیکولر پروتئین inhibin است .

تخمک گذاری (Ovulation) 

برخلاف اثر مهاری مطلق استروژن ( خصوصاً استرادیول ) بر روی ترشح FSH . استروژن در غلظت های پایین بر روی ترشح LH اثر مهاری ولی با غلظت بیش از  Pg/ml  ۲۰۰ ( برای مدت حداقل ۵۰ ساعت ) اثر تحریکی دارد .

این پدیده  مهم باعث شروع افزایش شدید و ناگهانی فرکانس و (فعالیت عضلانی)آمپلی تود  GnRH  و ترشح  LHشده که به آن موجLH – LH surge -گفته شده که ۳۵ تا ۴۴ ساعت قبل از تخمک گذاری رخ می دهد . علاوه بر این ، در ترشح FSH نیز تغییرات مشابه ای ،ولی با شدت کمتری رخ می دهد .

موج LH باعث چهار واقعه در تخمدان می شود که در نهایت موجب تخمک گذاری می شود :

۱ – لوتئینیزاسیون سلول های گرانولوزا و تکا

۲- افزایش تولید پروژسترون

۳- از سرگیری فولیکول حفره ای یا ثانویه

۴ – ورود عروق خونی به داخل فولیکول پاره شده و آماده سازی آن جهت تبدیل به جسم زرد .

در حوالی تخمک گذاری اندازه فولیکول غالب به حداکثر رسیده ( ۱ تا ۲ سانتیمتر ) و در مجاور کورتکس قرار می گیرد .

به این مرحله از تکامل فولیکولی ، فولیکول بالغ یا گرافین ( mature or Graafian Follicle ) گفته می شود .

تخمک گذاری حدود ۲۴ تا ۳۶ ساعت بعد از پیک استرادیول و ۱۰ تا ۱۲ ساعت بعد از پیک LH رخ می دهد . شروع موج LH که حدود ۳۶ ساعت قبل از تخمک گذاری رخ می دهد ، قابل اعتمادترین روش تخمین زمان تخمک گذاری است .

تخمک گذاری در بهار معمولاً در حوالی صبح و در پاییز و زمستان معمولاً حوالی غروب رخ می دهد .

پروستاگلاندین ها (واکنش های التهابی در سطح تخمدان و فولیکول ) نقش مهمی در روند تخمک گذاری داشته و در بیمارانی که مشکل نازایی دارند ، توصیه می شود از مصرف مهارکننده های سنتز پروستاگلاندین ها ( از جمله NSAID ) خودداری کنند ./منبع:مجله زنان،مامایی ونازایی


مراحل بارداری

 انتقال جنین در مرحله بلاستوسیست

به طور معمول انتقال جنین در روش های کمک باروری (لقاح خارج رحمی)، دو روز بعد از گرفتن تخمک (اووسیت) یعنی در مرحله امبریو یا زمانی که جنین در مرحله ۲ یا ۴ سلولی به سر می برد، صورت می گیرد که در واقع زمانی است که به طور طبیعی تخمک پس از لقاح به رحم می رسد و شرایط محیطی مناسبی برای بقای جنین در رحم وجود دارد.

اما در شرایطی می توان با توجه به تعداد تخمک های لقاح یافته، شرایط و سابقه بیمار و صلاحدید متخصص جنین شناسی، به منظور انتخاب جنین بهتر با رشد و کیفیت مناسب و بهبود کیفیت لانه گزینی جنین، کشت جنین ها و  انتقال آن ها را تا روز سوم و یا مرحله بلاستوسیست ادامه داد؛ زیرا انجام موفقیت‌آمیز بارداری مستلزم اتصال بلاستوسیت به دیواره رحم می‌باشد.

در حقیقت بلاستوسیت جنین یا رویانی است که بعد از لقاح، مدت حدود۵ روز رشد کرده است و به دو نوع سلول مختلف تقسیم شده است. سلول های سطحی(تروفکتودرم) که نهایتا جفت را تشکیل می دهند و توده سلولی داخلی که تبدیل به جنین می شوند .

یک بلاستوسیست سالم در روز ششماز مخاط پوششی خود ( زونا پلوسیدا سر بر می آورد و ۲۴ ساعت پس از سر بیرون آ وردن در مخاط داخلی رحم قرار می گیرد .

برای رسیدن به مرحله بلاستوسیت، جنین درون انکوباتور (Incubator) در بخش جنین شناسی کشت داده می‌شود تا جنین تکامل بیشتری پیدا کند که در طی این مرحله، جنین هایی که اختلالات ژنتیکی یا کروموزوم غیر طبیعی دارند از بین می روند؛ بنابراین پس از طی این زمان و رشد مناسب جنین، می توان یک یا حداکثر دو جنین را که کیفیت بهتر و پتانسیل رشد بـیشتری دارند، برای انتقال به درون رحم زن انتخاب نمود و عمل انتقال را انجام داد که همین امر خود می تواند بر روی موفقیت روش های کمک باروری تاثیر گذار باشد.

از سوی دیگر فعال شدن ژنوم جنینی (محتوای ژنتیکی هر فرد شامل DNA هسته، کلروپلاست و میتوکندری) پس از مرحله ۴ یا ۸ سلولی رخ می دهد، بنابراین تعیین کیفیت جنین براساس ژنوم جنینی در روز دوم امکان پذیر نبوده و انتخاب جنین بصورت دقیق صورت نمی گیرد . این درحالی است که انتقال جنین با کیفیت مناسب باعث افزایش موفقیت به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد در روش های کمک باروری می باشد.

نین تعداد جنین‌های انتقالی در مرحله بلاستوسیست کمتر از تعداد انتقال آنها در مرحله امبریو (در دو روز اول) می باشد؛ زیرا قدرت اتصال بلاستوسیست به جداره رحم در مقایسه با مراحل تکاملی قبلی جنین بسیار بیشتر است. امروزه در اکثر کشورهای دنیا تنهایک بلاستوسیست در هر سیکل درمانی منتقل می‌شود  که این امر خود یکی از مزایای انتقال جنین در مرحله بلاستوسیست می باشد زیرا از اهداف اصلی لقاح آزمایشگاهی، ایجاد حاملگی تک قلویی داخل رحمی است که در این روش می توان جنین های کمتر و با کیفیت مطلوب تری را منتقل نمود که باعث کاهش احتمال حاملگی چند قلویی و عوارض ناشی از آن و افزایش آمار زایمان های سالم می شود.

علیرغم فواید انتقال جنین در مرحله بلاستوسیســت مانند افزایش احتمال لانه گزینی، کـاهش خطر چندقلویـی و امکـان بررســی و ارزیابی ژنتیکی جنین، انتقال بلاستوسیست برای همه زوج ها مناسب نیست و مقداری ریسک نیز دارد. در تعداد کمی از بیماران، هیچکدام از جنین ها به مرحله بلاستوسیست نرسیده و به تدریج از بین می روند که این موضوع به از بین رفتن کل جنین ها می انجامد.

تصمیم گیری برای کشت و انتقال بلاستوسیست به عواملی بستگی دارد که شامل سن بیمار، سن تخمک، تعداد تخمک های بارورشده، موفقیت قبلی لقاح خارج از رحمی، و شاید مهمتر از همه اینها کیفیت جنین (رویان) و شمارش سلول در روز سوم انجام کشت می باشد./های ماما

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تخم در فرایند میتوز، کروموزوم های تخم  بعدازتکثیر ، مجزا می شوند که نتیجه اش دو سلول یکسان است. (کروموزوم، حامل DNA والدین) سلول های ایجاد شده از فرایند میتوز، توتی پوتنت (totipotent) نامیده می شوند. تخم فرآیند میتوز را برای حدود ۵روز ادامه می دهد و یک توپ کوچک متشکل از چند صد سلول به نام بلاستوسیست به وجود می آید.

 بلاستوسیست یک لایه خارجی از سلول هایی به نام تروفوبلاست دارد که در نهایت جفت محافظ را تشکیل می دهند.

در داخل لایه تروفوبلاست، گروهی از سلول ها به نام توده سلولی داخلی وجود دارند. موجود زنده ای که در مرحله بین سلول تخم تا جنین (fetus) است رویان (embryo) نامیده می شود و سلول ها، سلول های بنیادی جنینی نامیده می شوند.

دهخدامی نویسد:گامت . [ م ِ ] (فرانسوی ، اِ) نام هر یک از سلولهای جنسی در گیاهان و جانوران ، تولید مثل و بقای نسل بوسیله ٔ دو سلول مولد نر و ماده به نام گامت صورت میگیرد و معمولاً گامت ماده [ در گیاهان بنام اُئوسفِر ] درشت تر است ثابت مانده و گامت نر برای تشکیل تخم بجانب او متوجه میگردد. تولید مثل مزبور را که در نباتات عالی صورت می گیرد هتروگامی مینامند. بالعکس در نباتات پست دو گامت مولد تخم از حیث ساختمان و شکل با یکدیگر مشابه اند و از این جهت تولید مثل آن ها را ایزوگامی می نامند تشکیل تخم یعنی حرکت گامت نر بجانب گامت ماده در گیاهان شامل سه دوره است : دوره ٔ اول – گرده افشانی . دوره ٔ دوم – تندیدن یا جوانه زدن دانه ٔ گرده . دوره ٔ سوم – لقاح .

تفاوت گامت باهاگ(اسپور)چیست؟

گامت،توانایی لقاح دارد ولی قابلیت تکثیرندارد واماهاگ ،برعکس،توانایی تکثیرداردولی توانایی لقاح ندارد

گامت به سلول های جنسی گفته می شود و از ترکیب دو گامت جنسی نر و ماده در لقاح، تخم و یا زیگوت شکل می گیرد.

منشا گامت ها سلول های زایای بدوی است. سلول های زایای بدوی نیز از یکی از لایه های جنینی به نام اپی بلاست منشا گرفته و سپس به کیسه زرده مهاجرت و در نهایت هفته پنجم جنینی به گنادها (غدد تناسلی) می رسند (در مطالب بعدی به توضیح بیش تر لایه های جنینی و چگونگی شکل گیری کیسه زرده می پردازیم). در گناد فرآیند گامت زایی (اووژنز در جنس مونث و اسپرماتوژنز در جنس نر) را طی و به اسپرم و یا اووسیت متمایز می شوند.

اووژنز: هم زمان با بلوغ اووسیت جهت آمادگی برای لقاح ، سلول های مختلفی با ایفای نقش حمایتی اطراف آن را احاطه می کنند.

اووسیت و سلول های اطراف آن را فولیکول می نامند.

پس از مهاجرت سلول های زایای بدوی به تخمدان،  تمایز آن ها آغاز و به اووگونی تبدیل می شوند. سلول اووگونی با لایه سلول های پهن اپی تلیالی احاطه شده است.

سلول های اووگونی برای افزایش در تعدادشان به تقسیمات میتوزی خود ادامه می دهند اما تنها برخی از آنها به اووسیت اولیه تمایز می یابند.

تقسیمات میتوزی ادامه دارد بطوریکه در ماه پنجم تعداد آنها به هفت میلیون می رسد. پس از آن مرگ سلولی در سلول های اووگونی شروع می شود و در نهایت در ماه هفتم اکثر اووگونی ها دژنره می شوند.

اووسیت اولیه سلولی است که در دوران جنینی در مرحله پروفاز میوز׀ متوقف می شود که این توقف تا بلوغ جنسی دختران ادامه دارد. به سلول اووسیت اولیه پوشیده شده از سلول های پهن اپی تلیالی فولیکول بدوی و یا «پری موردیال» گفته می شود.  پس از بلوغ و تحت تاثیر هورمون های جنسی (یا گنادوتروپین ها که از هیپوفیز ترشح می شوند و هورمون لوتئینیزه کننده[(LH و هورمون محرک فولیکول(FSH)  نام دارند]

 می گردند.

دژنره شدن(Degenerate) یعنی فاسدمی شوند،ازبین می روند.

با ترشح هورمون لوتئینیزه کننده و ادامه میوز׀ تحت تاثیر آن، تبدیل سلول های اپی تلیالی از حالت پهن به مکعبی صورت می گیرد تا در نهایت به سلول های گرانولوزا تمایز می یابند. در این زمان، ترکیب اووسیت و گرانولوزا فولیکول اولیه نام می گیرند.

در ادامه تمایز مورفولوژیکی فولیکول، بین سلول های گرانولوزا و اووسیت لایه گلیکوپروتیینی به نام منطقه شفاف و یا زوناپلوسیدا و در بخش خارجی گرانولوزا دو لایه سلولی به نام تکا داخلی و خارجی شکل می گیرد.

«سلول های تکا»((theca)در واقع همان سلول های بافت هم بند تخمدان می باشند.

درادامه رشد فولیکول، در میان سلول های گرانولوزا مایعی پر می شود و فضایی را به شکل حفره و به نام آنتروم بوجود می آورد. این اتفاق سبب جدا شدن گروهی از سلول های گرانولوزا و احاطه شدن اووسیت توسط آن ها می گردد.

به این دسته از گرانولوزاها «کومولوس اووفوروس »و به فولیکول شکل گرفته فولیکول ثانویه(گراف) می گویند.

موکوس مایع داخل واژن را برای زنده ماندن اسپرم ها قلیایی می کند و غذای کافی نیز برای اسپرم ها فراهم می اورد.

ازخصوصیات دیگر این موکوس این است که کانال مایعی ایجاد می کند تا اسپرم ها از طریق ان شناکنان خود را به تخمک برسانند.

موکوس همچنین نقش یک فیلتر را دارد که اسپرم های سالم اجازه ورود دارند واز ورود اسپرم های غیره طبیعی جلوگیری می کند

هم زمان با تکوین و رشد فولیکول تحت هورمون FSH، سلول های گرانولوزا به همراه سلول های تکا قدرت ترشح هورمون استروژن را پیدا می کنند. رفته رفته ترشح استروژن افزایش یافته و با اثر بر هیپوفیز سبب پیک-اوج- LH می گردد.

پیک این هورمون سبب کامل شدن تقسیم میوز׀ و ورود به تقسیم میوز ׀׀ می شود، اما در مرحله متافاز متوقف می شود. در این مرحله فولیکول در حالت پیش تخمک گذاری قرار دارد و اوسیت، اوسیت ثانویه نام می گیرد. در نهایت، غلظت بالای استروژن سبب متورم شدن منطقه ای در فولیکول (به نام استیگما) و سپس پاره شدن آن و خروج اوسیت ثانویه می شود.

آنچه که از فولیکول بدون اوسیت باقی می ماند جسم زرد نام دارد که با داشتن قدرت ترشح هورمون پروژسترون، در صورت شکل گیری لقاح رحم را برای پذیرفتن جنین آماده می کند. اما اگر باروری رخ ندهد جسم زرد به جسم سفید تبدیل شده و از میزان ترشح پروژسترون کاسته می شود و در نهایت خون ریزی قاعدگی اتفاق می افتد.

میوز از دو تقسیم پیاپی هستهٔ یاخته به نام میوز نخستین و میوز دوم تشکیل شده‌است که هر کدام خود مراحل پروفاز، متافاز، آنافاز و تلوفازرا دارند. مرحلهٔ دوم میوز بسیار شبیه میتوز است. طولانی‌ترین مرحلهٔ میوز در میوز نخستین، پروفاز است.

تخمک آزاده شده که همچنان در متافاز میوز׀׀ متوقف است، توسط شرابه های لوله رحم به سمت رحم کشیده می شود و سپس انقباضات رحمی سبب راندن آن به سمت قسمت داخلی تر رحم می گردد. رحم مکان رسیدن اسپرم و تخمک به یکدیگر و شروع باروری می باشد. تنها زمانی اوسیت ثانویه میوز׀׀ خود را کامل می کند که لقاح رخ دهد

توضیح مدیریت سایت -پیراسته فر:یکی ازمنابع استفاده شده : جنین شناسی انسانی لارسن/Larsen’s Human Embryologyاست.

تکامل انسان با لقاح آغاز می شود، فرایندی که در آن اسپرماتوزوئید(spermatosoon) جنس نر و«اووسیت»(oocyte) جنس ماده با هم یکی می شوند و موجود زنده جدیدی را با نام تخم یا زایگوت(zygote) ایجاد می کنند. سلولهای زایای هر دو جنس نر و ماده با تقسیم میوز (meiosis) و تمایز سلولی(cytodifferentiation) برای عمل لقاح آماده می شوند.

هنگام آماده شدن برای عمل لقاح، سلولهای زایای زن و مرد دچار تغییرات متعدد کروموزومی و ظاهری می شوند که این فرایند را گامتوژنز(gametogenesis) می نامند.

تغییرات کروموزومی، طی تقسیمات میوزی به وجود می آیند. در تقسیم میوز اول، کروموزومهای مشابه، جفت می شوند و ماده ژنتیک خود را رد و بدل می کنند؛ در تقسیم میوز دوم، DNA سلولها دو برابر نمی شود و در نتیجه هر سلول صاحب تعداد هاپلوئید کروموزوم و نیمی از DNA موجود در یک سلول طبیعی تنه ای می شود. بدین ترتیب، گامت های رسیده ی نر و ماده، به ترتیب ۲۲+Y یا ۲۲+X کروموزوم خواهند داشت.

سلولهای زایشی انسان یا سلولهای زایای بدوی (primordial germ cells) در پایان هفته سوم در دیواره کیسه زرده ظاهر می شوند.

روند تبدیل سلول زایای بدوی به گامت رسیده را در جنس نر، اسپرماتوژنز و در جنس ماده اووژنز می نامند.

در جنس ماده، سلولهای زایای بدوی به اووگونی تمایز می یابند.

پس از تقسیمات مکرر، تعدادی از آنها به اووسیت اولیه تبدیل می شوند که بلافاصله پس از تشکیل، اولین تقسیم میوز را آغاز می کنند. تا ماه هفتم، تمام اووسیت های اولیه تقسیم میوز اول را آغاز کرده اند و اغلب آنها را تک به تک لایه ای از سلولهای فولیکولی پهن احاطه کرده است. این دو قسمت با هم فولیکول بدوی را با هم می سازند.

اووسیتهای اولیه تقسیم میوز اول را کامل نمی کنند و تا هنگام بلوغ فرد، در مرحله« دیپلوتن »می مانند. هنگام تولد، تعداد کلی آنها از  ۲ میلیون وهفتصدهزار متغیر است.

با آغاز بلوغ، تعدادی از فولیکول های بدوی در هر چرخه ی تخمدانی شروع به تکامل می کنند ولی اغلب تنها یکی از آنها کاملا ررسیده می شود. در طول فرایند، از یک اووسیت اولیه، یک اووسیت ثانویه و یک جسم قطبی به وجود می آید و اووسیت ثانویه، یک اووسیت رسیده و یک جسم قطبی دیگر را به وجود می آورد. به این ترتیب، از هر اووسیت اولیه، یک اووسیت رسیده و سه جسم قطبی ایجاد می شود.

در جنس نر، سلولهای بدوی تا هنگام بلوغ غیرفعال می مانند و سپس در هنگام بلوغ به اسپرماتوگونی تمایز می یابند.

این سلولهای بنیادی، اسپرماتوسیت اولیه را ایجاد می کنند که به نوبه ی خود با انجام دو مرحله ی پی در پی تقسیم میوز، چهار اسپرماتید را به وجود می آورند. اسپرماتیدها نیز دچار مجموعه ای از تغییرات می شوند« اسپرمیوژنز »که شامل بخش های زیر است:

a) شکل گیری آکروزوم،

b) متراکم شدن هسته،

c) تشکیل گردن، قطعه میانی و دم

d) از بین رفتن بخش اعظم سیتوپلاسم

مدت زمان لازم برای تبدیل اسپرماتوگونی به اسپرماتوزوئید بالغ، حدود ۶۴ روز است.

منبع: جنین شناسی لانگمن(Langman’s Medical Embryology)

فولیکول های تخمدانی محل ذخیره تخمک ها هستند و هورمون های جنسی زنانه مانند پروژسترون و استروژن را تولید می کنند. فولیکول ها  در هرسیکل یک تخمک را بالغ می کنند که قدرت باروری داشته باشد.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاعات بیشتردربارفولیکول وشکل گیری “رویان”جنین واختلالات احتمالی  دربارداری به این لینک مراجعه کنید:ضمناً اصلاحات واضافات  درمنابع ومأخذ استفاده شده  انجام گرفته است،

تغییروتحولات “تخمدان” و -رحم-دریک سیکل قاعدگی

ضخامت اندومتر یک پارامتری است که در سونوگرافی و ام.آر.آی به طور روتین اندازه گیری می شود و در سنین مختلف متفاوت است. چنانچه در سنین باروری باشد، بسته به اینکه در چه زمان از دوره عادت ماهیانه باشد مقدار آن متفاوت است.

اندازه فولیکول و ضخامت آندومتر دو فاکتور مهم در میزان حاملگی است. احتمال تخمک‌گذاری با افزایش اندازه فولیکول و احتمال باروری با افزایش ضخامت آندومتر افزایش می‌یابد.

بیماری اندومتریوز (Endometriosis)، از بیماری های شایع در میان زنان محسوب می شود که در صورت ابتلا به آن، بسیاری از سیستم های فیزیولوژیکی بدن درگیر بیماری خواهند شد.

دکتر درخشان هوشمند، متخصص زنان و نازایی در خصوص تعریف این بیماری می گوید: اندومتر، داخلی ترین لایه رحم را تشکیل می دهد که بافت آن با شروع سیکل ماهیانه شروع به ریزش کرده و پس از اتمام دوره مجدداً رشد می کند.

این متخصص تصریح می کند، در افراد مبتلا به اندومتریوز، این بافت در نقاط دیگر بدن مانند دیواره خارجی رحم، دیواره روده، حفره لگن و.‎.‎. ایجاد شده و با آغاز هر سیکل ماهانه و ترشح هورمون ها، شروع به خونریزی می کند.

دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، متخصص زنان و نازایی در این باره اضافه می کند: بطور کلی این بیماری بر اثر ایجاد بافت اندومتر در خارج از رحم، ایجاد می شود که این امر ناشی از انتقال بافت اندومتر از داخل رحم به سایر نقاط بدن مانند حفره لگنی، دیواره روده ها، ریه و ‎.‎.‎. است.

این جراح و متخصص زنان معتقد است، پس ازچسبیدن بافت اندومتر به سایر نقاط بدن، بافت رشد کرده و در قاعدگی ریزش می کند.

  بیماری” اندومتریوز”

احتمال ابتلا به بیماری اندومتریوز در سن باروری افزایش پیدا می کند و با نزدیک شدن به دوره یائسگی، علائم بیماری کاهش پیدا کرده و در برخی موارد رفع می شود.

آمارها نشان می دهد، زنان سفیدپوست با شاخص توده بدنی پائین بیش از سایرین در معرض ابتلا به اندومتریوز قرار دارند.

دکتر درخشان هوشمند در خصوص علل ابتلا به بیماری اندومتریوز می گوید: نتایج دقیق و مستندی حاکی از علل اصلی پیدایش بیماری در دست نیست اما مطابق با تحقیقات، عوامل وراثتی در ابتلا به اندومتریوز نقش مهمی دارد، بطوری که در افرادی که بستگان درجه یک یا دو آنها به این بیماری دچار هستند، احتمال ابتلا به اندومتریوز به میزان قابل توجهی در فرد افزایش پیدا می کند.

دکتر تهرانی نژاد نیز در خصوص دلایل ابتلا به بیماری اضافه می کند: به غیر از عوامل ژنتیکی که از مهمترین دلایل ابتلا به اندومتریوز است، فاکتور ایمونولوژیک ازدیگر علل ایجاد کننده بیماری است که به علت اختلال در ایمنی سلول در برخی از افراد مبتلا به اندومتریوز بیشتر مشاهده می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح می کند: اختلال در سیستم عصبی و ایمنی سلو ل ها و ‎.‎.‎. از دیگر علل ابتلا به بیماری اندومتریوز است.

دکتر محمدرضا چادرباف، متخصص زنان و نازایی درباره دیگر علل ابتلا به بیماری اندومتریوز می گوید: در برخی موارد جهش های سلولی و اختلال در رشد سلول ها در برخی از بافت های بدن در ایجاد بیماری تأثیرگذار بوده و باعث پیدایش موتاسیون های ژنتیکی در نسوج داخل لگن و پیدایش بافت آندومتر و تهاجم پذیری آن می شود.

 علائم بیماری اندومتریوز 

بیماری اندومتریوز ممکن است با شایع ترین علائم مانند درد و نازایی ظاهر شود یا بدون هیچ گونه علامتی به وجود آید.
دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد در خصوص علائم ابتلا به بیماری می گوید: علائم بیماری متفاوت بوده و بسته به محل رشد بافت اندومتر، بروز علائم نیز متفاوت است.

این متخصص اضافه می کند، اکثر علائم ابتلا به بیماری در قالب دردهای پیش رونده در هنگام قاعدگی، نازایی و ‎.‎.‎. مشاهده می شود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه می کند: اکثر دردهای ناشی از ابتلا به اندومتریوز با مصرف داروهای مسکن رایج برطرف نمی شود. همچنین در برخی موارد، خونریزی از بافت های درگیر با بافت اندومتر مانند روده مشاهده می شود. پیدایش خلط های خونی به دلیل ایجاد بافت اندومتر در ریه نیز از علائم ابتلا به این بیماری است.

دکتر محمدرضا چادرباف، خونریزی های نامنظم و شدید، مشاهده خون هنگام دفع ادرار یا مدفوع، ابتلا به حالت تهوع، استفراغ، یبوست و دردهای ناحیه کمر را از علائم ابتلا به بیماری اندومتریوز ذکر می کند.

 اندومتریوز و ناباروری

مطابق با تحقیقات انجام گرفته، اندومتریوز یکی از اصلی ترین علل نازایی در بین زنان است.

دکتر درخشان هوشمند درخصوص ارتباط ابتلا به اندومتریوز با نازایی می گوید: ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی در بدن زنان به همراه تغییرات هورمونی باعث افزایش احتمال ابتلا به ناباروری ناشی از اندومتریوز در زنان است.

دکتر تهرانی نژاد در این خصوص اضافه می کند: ایجاد اختلال در عملکرد لوله های فالوپ که وظیفه انتقال تخمک ها را دارند، از دیگر دلایل ایجاد نازایی در اثر ابتلا به اندومتریوز است.

از طرف دیگر در صورت ابتلا به اندومتریوز در نوع شدید، احتمال چسبندگی لوله های رحمی به لگن افزایش پیدا کرده و اختلال در انتقال تخمک و تغییر در حرکت لوله های رحمی باعث ایجاد نازایی می شود.

تشخیص و درمان

تشخیص اولیه بیماری با بررسی علائم و معاینات فیزیکی توسط پزشک متخصص امکان پذیر است.

دکتر درخشان هوشمند، انجام سونوگرافی و بررسی علائم را در تشخیص اولیه بیماری در مرحله خفیف مؤثر می داند و معتقد است: با انجام سونوگرافی می توان با بررسی کیست های اندومتریوز و برخی علائم بیماری را تشخیص داد.

دکتر محمدرضا چادرباف، متخصص زنان و نازایی، تأخیر در بارداری را در افزایش احتمال به ابتلا به اندومتریوز مؤثر دانسته و در این خصوص می گوید: باروری می تواند در کاهش علائم، پیشگیری از ابتلا به بیماری و حتی درمان در مراحل اولیه بیماری تأثیرگذار باشد. از این رو اکثر متخصصان، بارداری را به زنانی که قصد بچه دار شدن دارند، در سنین پائین توصیه می کنند.

درمان اندومتریوز بادانازول

این متخصص، دارو درمانی و هورمون درمانی را از روش های درمان در نوع خفیف اندومتریوز می داند و معتقد است: در مرحله خفیف پزشکان با تجویز داروهایی مانند دانازول، درصدد درمان بیماری برمی آیند. مصرف داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی نیز برای تخفیف دردهای خفیف ناشی از بیماری توصیه می شود.

دکتر درخشان هوشمند درباره درمان اندومتری می گوید: در برخی از موارد تجویز قرص های ضدبارداری برای کاهش سطح هورمون ها، در کنترل و درمان بیماری مؤثر است.

دکتر انسیه شاهرخ تهرانی نژاد، درخصوص درمان بیماری اندومتریوز در نوع شدید می گوید: پس از بررسی پیشرفت بیماری، در صورتی که بیماری در مرحله حاد باشد، از روش تشخیصی لاپاراسکوپی استفاده می شود.

در روش لاپاراسکوپی، متخصص با ایجاد منفذی روی شکم، وسیله ای باریک را که مجهز به نور است درون حفره شکم فرستاده و با استفاده از آن، وضعیت لگن و ضمائم شکمی بررسی می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه می کند: با استفاده از جراحی لاپاراسکوپی می توان چسبندگی های رحمی را آزاد کرد و در مراحل پیشرفته تر با استفاده از روش IVF (لقاح خارج از رحم) اقدام به درمان کرد.

این متخصص مصرف قرص های حاوی ترکیبات پروژسترون و استفاده از آمپول های پروژسترونی که هر ماه یکبار تزریق می شود را در توقف تخمک گذاری و کاهش رشد بافت اندومتر و در نتیجه تقلیل درد بیمار مؤثر می داند.

دکتر محمدرضا چادرباف، تشخیص زودهنگام بیماری و درمان آن را در پیشگیری از عوارض آن مانند نازایی و درد مؤثر می داند و معتقد است: بیماری اندومتریوز اگر در مراحل اولیه درمان شود، شانس بارور شدن به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند

توضیح مدیریت سایت -پیراسته فر:قسمت  این پست(تغییروتحولات تخمدان ورحم درسیکل قاعدگی) ازنی نی نمااخذشده

***

فازهای قاعدگی

هر ماه، دستگاه تناسلی  الگوی مشخصی از تغییرات را نشان می دهد که به وسیلۀ هورمون ها کنترل می شوند. یک سیکل قاعدگی از روز اول خونریزی هر ماه تا روز اول خونریزی ماه بعد به طول می انجامد.

فاز قاعدگی در حقیقت همان زمان خونریزی ماهانه است.

اولین روز فاز قاعدگی، اولین روزی است که خونریزی آغاز می شود که اولین روز سیکل قاعدگی نیز محسوب می شود.

خون قاعدگی از دیوارۀ داخلی رحم(اندومتر) خارج می شود سپس از دهانۀ رحم خارج شده و با عبور از واژن از خارج می شودو

فاز فولیکولار

در ابتدا افزایش اندک در مقدار استروژن، مانع از ترشح بیش تر LH و FSH می‌شود. اما هرچه فولیکول به بلوغ نزدیک تر می‌شود، مقدار ترشح استروژن نیز بیش تر می‌شود.

در این فاز هورمون استروژن باعث رشد لایۀ داخلی رحم می شود. این لایۀ رحم که اندومتریوم نامیده می شود، در صورت بارداری، تخمک بارور شده را در خود نگه می دارد. از طرفی بالا رفتن هورمون دیگری به نام FSH، باعث رشد فولیکول های تخمدان می شود. داخل هر فولیکول یک تخمک وجود دارد. در انتهای دورۀ فولیکولار تنها یک فولیکول فعال باقی می ماند. در عین حال با بالا رفتن استروژن لایۀ آندومتر ضخیم می شود. میزان استروژن در روزهای قبل از تخمک گذاری به بالاترین میزان خود می رسد. بالا رفتن استروژن باعث ترشح هورمون دیگری به نام LH می شود که خود باعث پاره شدن فولیکول و آزاد شدن تخمک می شود.

فاز تخمک گذاری

تخمک گذاری(ovulation)به اصطلاح زمانی است که یک تخمک بالغ از فولیکول موجود در تخمدان آزاد شده و وارد نزدیک ترین لولۀ فالوپ می شود. گاهی اوقات در طی یک ماه دو تخمک هم زمان بالغ می شوند. بالا رفتن ناگهانی LH باعث تخمک گذاری می شود. تخمک پس از این به سمت رحم حرکت می کند، تخمک گذاری ۱۱ تا ۱۶ روز قبل از شروع خونریزی صورت می گیرد. در طی مدت ۳ تا ۴ روزه ای که تخمک داخل لولۀ فالوپ حرکت می کند، ضخیم شدن لایۀ اندومتر ادامه داردکه اگردرطول ۲۴ساعت پس از رابطه جنسی” لقاح” صورت بگیردقطراندومتری به بالای۱۷میلیمترمی رسد وگرنه اندومتری تخریب می شودوتخمک ازبین می رود.

فاز لوتئال

بعد از انجام عمل تخمک گذاری، فولیکول جسم زرد تبدیل می شود که خود ترشح کنندۀ هورمون است. سلول های جسم زرد استروژن و مقادیر بالایی پروژسترون ترشح می کنند تا تحریک هورمونی برای ضخیم شدن لایۀ اندومتر به حداکثر خود برسد.

اگر بارداری صورت نگیرد، جسم زرد حدود ۲ هفته پس از تخمک گذاری تخریب می شود. به این ترتیب میزان پروژسترون پایین آمده و محرک لازم جهت پایدار ماندن اندومتر ازبین می رود. در نتیجه تخریب اندومتر شروع شده و سیکل جدید قاعدگی آغاز می شود،

پنج(۵) روز بعد از انجام عمل لقاح، تخمک بارور شده وارد رحم شده و در اندومتر لانه گزینی می کند. پس از لانه گزینی، سلول هایی که بعدا تبدیل به جفت می شوند شروع به ترشح هورمون بارداری(HCG) می نمایند. ترشح این هورمون با تحریک جسم زرد و ادامۀ ترشح هورمون پروژسترون، در حقیقت سیکل ماهانۀ شمارا بر هم می زند. به این ترتیب اندومتر بجای تخریب ،تقویت می شود و مراحل دیگر”بارداری” ادامه می یابد.

 اطلاعات تکمیلی

موکوس مایع داخل واژن را برای زنده ماندن اسپرم ها قلیایی می کند و غذای کافی نیز برای اسپرم ها فراهم می اورد.

ازخصوصیات دیگر این موکوس این است که کانال مایعی ایجاد می کند تا اسپرم ها از طریق ان شناکنان خود را به تخمک برسانند.

این موکوس همچنین نقش یک فیلتر را دارد که اسپرم های سالم اجازه ورود دارند واز ورود اسپرم های غیره طبیعی جلوگیری می کند

FSH اغلب همراه با آزمایش های دیگر (LH، تستوسترون، استرادیول و پروژسترون) در اقدامات لازم برای ناباروری در مرد و زن، هر دو مورد استفاده قرار می گیرد. سطوح FSH همچنین در بررسی بی نظمی های قاعدگی و برای کمک به تشخیص اختلالات هیپوفیز یا بیماری های مربوط به تخمدان ها یا بیضه مفید هستند. سطح FSH برای کمک به تعیین علت تعداد کم اسپرم در مردان استفاده می شود.

آزمایش LH با نام کامل(Luteinizing hormone)

ادرار۲۴ ساعته ممکن است درخواست شود اگر پزشک بخواهد سطح LH تولید شده در طی یک دوره ۲۴ ساعته را اندازه گیری نماید.

LH به طور متناوب در طول روز آزاد می شود، بنابراین نمونه تصادفی ممکن است مقدار واقعی را نشان ندهد. ادرار ۲۴ ساعته می تواند این تغییرات را رفع کند.

FSH در زنان رشد و بلوغ تخمک ها در تخمدان در فاز فولیکولی سیکل قاعدگی را تحریک می کند. FSH در مردان بیضه ها را برای تولید اسپرم بالغ تحریک می کند و همچنین تولید پروتئین های متصل به آندروژن را پیش می برد. سطوح FSH در مردان پس از بلوغ نسبتا ثابت است.

در نوزادان و کودکان، سطح FSH در مدت کوتاهی پس از تولد افزایش می یابد، سپس تا سطوح بسیار پایین افت می کند (تا ۶ ماه در پسران و ۱-۲ سال در دختران). در حدود ۶-۸ سال، سطوح FSH دوباره قبل از شروع بلوغ و توسعه ویژگی های ثانویه جنسی افزایش می یابد.

فولیکولها تا زمان آزاد سازی حدود یک تا دو میلی متر روزانه رشد می کنند. یک خانم ممکن است در یک سیکل بیش از یک تخمک آزاد کند و وقتی به اندازه آنها به حد طبیعی رسید در صورتیکه hCG استفاده نکرده باشند تا ۲۴ ساعت بعدتخمکها در بدنش آزاد خواهند شد.

 ۳۶ ساعت بعدازتزریق hCG  تخمکها آزادمی شود. 

یک فولیکول  باید ۱۸تا۲۴میلیمتربشودتا  تخمک آزادکند

اندازه یک فولیکول مناسب برای بارداری، بین ۱۷ تا ۲۱ میلیمتر است.فولیکول در حدود اندازه ۲۵ میلیمتر،

امادربعضی ازمنابع فولیکول نرمال و بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری باشد رابین ۱۸ تا ۳۰ میلی متر قطر دانسته اند

 فولیکول “گراف” چیست؟

فولیکول  (follicle) توده هایی کروی شکل در تخمدان زنان هستند

دختران نابالغ بیش ازیکصد هزار تخمک نارس دارندکه درزمان بلوغ در هر  قاعدگی، این فولیکولها برای غالب شدن، با هم رقابت می کنند، تحت تاثیر چندین هورمون، رشد همه این فولیکول‌ها بجز یکی از آنها متوقف می شود که آن فولیکول را”گراف”می گویند،فقط همین فولیکول شروع به رشد و بالغ شدن می کند

فولیکول بالغ که آماده لقاح و تخمک گذاری است  تا ۳۰ میلی متر قطر دارد

زمانی که فولیکول‌ها بالغ می شوند مقدار زیادی استرادیول،نوعی استروژن، ترشح می کنند. استروژن ها شروع به تشکیل یک لایه جدید در اندومتر رحم می کنند. استروژن نیز باعث تحریک کریپت‌ها در سرویکس رحم می‌شوند تا موکوس بارور سرویکس را تولید کنند.

درخواست سونوگرافی واژینال برای اطلاع از بارداری داخل رحم می باشد که معمولا در هفته پنجم تشکیل می شود این جاست که پزشک در نود درصد مواقع می گوید: ساک بارداری تشکیل شده درعین حال  جنین نیست.

جنین در هفته هفتم داخل ساک تشکیل می شود و قلب او نیز در همان زمان دیده می شود اما صدای آن شنیده نخواهد شد .اماممکن است دربعضی ازخانمها تا هفته یازدهم برای تشکیل جنین و قلب او طول می کشد

بهترین زمان سونوگرافی واطلاع ازبارداری “ساک حاملگی”معمولا بین هفته هفتم تا دهم بارداری انجام میشود.  هفته دوازدهم آشکارتراست

کلومیفن معمولاً به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا به میزان بیشتری از هورمونی را تولید کنید که موجب تخمک‌گذاری می‌شود (هورمون محرک فولیکول (FSHH))، این امر باعث می‌شود تا تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی بیشتر از تخمک‌های بالغ را تولید کنند.
پس از به اتمام رسیدن یک دوره از مصرف کلومیفن، هیپوتالاموس (بخشی از مغز شما که توابع پایه مانند دما را تنظیم می‌کند) هورمون جسم زرد (LH) را ترشحح می‌کند، و به این وسیله به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد کنند. اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس این را خواهید داشت که باردار شوید.

مکانیسم قرص‌های ضدبارداری از طریق توقف تخمک گذاری(Ovulation) است اما بخش پروژسترونی قرص نیز باعث کاهش ضخامت لایه داخلی آندومتر می‌شود. این حالت باعث می‌شود اگر هم تخمک‌گذاری انجام شد جنین به راحتی داخل رحم ننشیند. علاوه براین، کاهش ضخامت لایه داخلی رحم باعث مرتب شدن عادت ماهانه و کاهش خونریزی ماهانه می‌شود.

هورمون‌های کنترل‌کننده تخمک‌گذاری (FSH و LH) توسط هیپوفیز ترشح می‌شوند

قرص های ضدبارداری از طریق افزایش ضخامت مخاط ناحیه دهانه رحم(بافزایش موکوس وسرویکس) از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند. ضمن اینکه با محافظت از لایه داخلی رحم از استقرار تخمک بارور شده در آنن جلوگیری می کنند.

مصرف کلومیفن وطول مدت درمان
اگر دوره شما منظم است، به مدت سه تا پنج روز در چرخه قاعدگی ماهانه خود شروع به مصرف کلومیفن خواهید کرد.
اگر دوره شما نامنظم یا غایب است، پزشکتان ابتدا اطمینان حاصل می‌کند که باردار نیستید و سپس با تجویز یک دارو به نام پروورا (مدروکسی پروژسترون استات)) قاعدگی را القاء می‌کند، سپس می‌توانید شروع به مصرف کلومیفن کنید.
شما به احتمال زیاد پنج تا ۱۲ روز بعد از مصرف آخرین قرص تخمک‌گذاری خواهید کرد. پزشک شما را به طور مرتب بررسی می‌کند تا ببیند که آیا تخمدا‌‌ن‌ها برایی آزادسازی تخمک آماده است یا خیر. بسیاری از زنان حداکثر سه تا شش چرخه درمانی را می‌گذرانند (ممکن است ۱ تا ۲ ماه از دارودرمانی بگذرد تا تخمک‌گذاریتان منظم شود). شانس بارداری با طولانی شدن دوره‌های مصرف بهبود نمی‌یابد، به خصوص اگر ۳ دوره دارو درمانی را با کلومیفن گذرانده و هنوز موفق نشده‌اید. در این صورت پزشک ممکن است دوز مصرف دارو را افزایش داده یا درمان دیگری را پیشنهاد کند.