پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

اولین سفرخارجی "وزیرامورخارجه"بعدازتحریم شدنش توسط امریکا

ظریف(وزیرامورخارجه) باتفکرجدیدش :

امریکا وزیرامورخارجه ایران- ظریف -را(۱۰ مرداد ۱۳۹۸)تحریم کرد.درلیست تحریم قرارداد.


محمدجوادظریف::وقتی که ریگان رئیس جمهور شد، من در آمریکا دانشجو بودم، در حیاط دانشگاه جوانان دانشجو گریه می کردند و می گفتند با رئیس جمهور شدن ریگان بلایی سر آمریکا آمده است، ولی اگر امروز به آمریکا نگاه کنیم از هر کسی بیشتر به ریگان شبیه است. فرقی نمی کند کلینتون، اوباما یا ترامپ رئیس جمهور باشند. تفکر ریگانی حاکم شده است. یک زمانی بوش پدر به اقتصاد مورد نظر ریگان، اقتصاد جادوگری می گفت.

من در سفر به استکهلم به سوئدی ها گفتم شما فرض کنید که فردا آمریکا به شما بگوید نباید با چین رابطه داشته باشید و قطعا این را خواهد گفت.

آقای پامپئو در بروکسل در اجلاس ناتو سخنرانی کرده و گفته« ما با سه قدرت بزرگ درگیریم، ایران، چین و روسیه». البته که قدرت بزرگ هستیم، ولی نه در مقیاس چین و روسیه. اما آمریکا ما را در بین آنها قرار داده است. یعنی سیاست آمریکا در قبال هر سه کشور از یک جنس است.

به اروپا می گوییم :مقدراتتان را در اختیار اوفک قرار ندهید، اوفک کل آمریکا نیست

ظریف: هنوز هم اروپایی ها پشت در دکان «اوفک» می ایستند تا اجازه بگیرند

وزیر خارجه بیان کرد: اشتباه اروپایی ها این است که «ترامپیسم» برهه کوتاهی از تاریخ آمریکا نیست. این می تواند یک روند جدید در آمریکا باشد. یک دعوایی در داخل آمریکاست بین صنعت نو و کهنه و این دعوا می تواند دعوایی جهانی باشد. این را اروپایی ها هنوز ندیدند و یا اگر دیدند جرأت نمی کنند که با آن برخورد کنند.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به اروپا عصر چهارشنبه به وقت محلی وارد اسلو شد، در بدو ورود در جمع ایرانیان مقیم نروژ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و به سوالات آنها پاسخ داد.


وی در پاسخ به سوالی گفت: معتقد هستم چالش اصلی امروز ما مسئله آمریکا یا سیاست خارجی نیست، بلکه اختلاف داخلی و اینکه این اختلافات را به دعوا، کشمکش و فرصت سوزی تبدیل کرده و کل کشور را ناموفق کنیم، مشکل اصلی ماست و وظیفه هر کسی این است که به اندازه سهم خودش تلاش کند که از این مسئله جلوگیری کند.

ظریف افزود: همه ما باید به خاطر ایران، از آبروی خودمان بگذریم.

*وظیفه من دفاع از جواد ظریف و یا وزارت خارجه نیست، وظیفه من دفاع از جمهوری اسلامی است
وزیر خارجه عنوان کرد: خیلی ها به من می گویند چرا جواب توهین ها و دروغ هایی که در خصوص سیاست خارجی مطرح می شود را نمی دهی؟ پاسخ من یک کلمه است، وظیفه من دفاع از جواد ظریف و یا وزارت خارجه نیست، وظیفه من دفاع از جمهوری اسلامی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر قرار باشد دفاع از جواد ظریف تبدیل به خطر برای جمهوری اسلامی شود، من نباید این کار را انجام دهم. حالا یک نفر، گروه، حزب و یک جریان خسارت ببیند و به ناحق خسارت ببیند، اما باید بدانیم که ما حقوق نمی گیریم که از خودمان دفاع کنیم. اگر قرار بود از خودمان دفاع کنیم، لازم نبود اسم خودمان را کارمند دولت بگذاریم. آن وقت وکیل خودمان می شدیم و از خودمان دفاع می کردیم.

 ظریف اضافه کرد: ما باید بفهمیمکه اولویتمان چیست. اولویت ما این است که از خودمان دفاع کنیم؟ اولویتمان این است که از گروهمان دفاع کنیم؟ یا اینکه از صنفمان دفاع کنیم یا از کشورمان؟
اگر بپذیریم که اولویت امروز ما این است که از کشورمان دفاع کنیم، آن وقت آن جنسی را که با دلار سه هزار تومانی خریدیم، با دلار 15 هزار تومانی نمی فروشیم، حتی اگر دلار در بازار قیمتش 11 هزار تومان بود. یعنی همه ما بدون اینکه فکر مجموعه باشیم تنها به خودمان فکر می کنیم و این مشکلی است که امروز داریم، البته هر کسی می گوید اگر من چنین نکنم از بقیه عقب می افتم. 

وی افزود: باید به این نتیجه برسیم که در یک کشتی نشسته ایم. اگر این کشتی سوراخ شود همه با هم نابود می شویم. حالا اینکه آیا این مسئله با برنامه دولت درست می شود یا با یک فرهنگ سازی جدید، باید راجع به این قضیه فکر کنیم. فکر می کنم نیاز است یک تفکر جمعی داشته باشیم.
وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری بیان کرد: همه ما و مردم باید در برابر ایثارگران و خانواده شهدا و کسانی که برای این مملکت جان دادند، سر تعظیم فرود آوریم. برخی به حمایت از خانواده شهدا و ایثارگران انتقاد می کنند، ولی ما می گوییم که همه چیز خود را مدیون آنها هستیم. سربلندی و تمامیت ارضی و آزادی خود را مدیون آنهاییم.من خودم را وامدار و بدهکار خانواده شهدا می دانم.

* اروپایی ها احساس نکردند این حرکت در نهایت آنها را خواهد بلعید
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعد از برجام شاهد حضور شرکت های نروژی در ایران بودیم اما بعد از خروج آمریکا از برجام این همکاری ادامه نیافت و آینده این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: آنچه در حال رخ دادن است یک حرکت مجزا علیه ایران نیست، یک روند جدید است. کشورهای اروپایی فعلا دارند با این به عنوان یک حرکت مجزا برخورد می کنند، یعنی هنوز آن شرکت هایی که می خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند از اوفک اجازه می گیرند. هنوز کشورهای اروپایی برای اینکه اینستکس را راه بیندازند می خواهند کاری کنند که اوفک با آنها به مشکل بر نخورد، این یک ایراد مبنایی دارد و آن این است که احساس نکردند یک حرکتی شروع شده و این حرکت در نهایت خود آنها را خواهد بلعید.
ظریف بیان کرد: می گویند ترامپ چهار سال خواهد ماند و می گذرد و یک دولت دیگر می آید و درست می شود؛ این طور نیست.
وی ادامه داد: وقتی که ریگان رئیس جمهور شد، من در آمریکا دانشجو بودم، در حیاط دانشگاه جوانان دانشجو گریه می کردند و می گفتند با رئیس جمهور شدن ریگان بلایی سر آمریکا آمده است، ولی اگر امروز به آمریکا نگاه کنیم از هر کسی بیشتر به ریگان شبیه است. فرقی نمی کند کلینتون، اوباما یا ترامپ رئیس جمهور باشند. تفکر ریگانی حاکم شده است. یک زمانی بوش پدر به اقتصاد مورد نظر ریگان، اقتصاد جادوگری می گفت.

*به اروپا می گوییم :مقدراتتان را در اختیار اوفک قرار ندهید، اوفک کل آمریکا نیست

وزیر خارجه بیان کرد: اشتباه اروپایی ها این است که «ترامپیسم» برهه کوتاهی از تاریخ آمریکا نیست. این می تواند یک روند جدید در آمریکا باشد. یک دعوایی در داخل آمریکاست بین صنعت نو و کهنه و این دعوا می تواند دعوایی جهانی باشد. این را اروپایی ها هنوز ندیدند و یا اگر دیدند جرأت نمی کنند که با آن برخورد کنند.

وی افزود: من در سفر به استکهلم به سوئدی ها گفتم شما فرض کنید که فردا آمریکا به شما بگوید نباید با چین رابطه داشته باشید و قطعا این را خواهد گفت.

آقای پامپئو در بروکسل در اجلاس ناتو سخنرانی کرده و گفته« ما با سه قدرت بزرگ درگیریم، ایران، چین و روسیه». البته که قدرت بزرگ هستیم، ولی نه در مقیاس چین و روسیه. اما آمریکا ما را در بین آنها قرار داده است. یعنی سیاست آمریکا در قبال هر سه کشور از یک جنس است.
ظریف گفت: نگرانی آمریکا این است که هژمونی آن با وجود این سه کشور به دلایل مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد، از یکی نگرانی اقتصادی دارد یکی نگرانی نظامی و دیگری نگرانی ایدئولوژیک. به هر دلیلی با این سه کشور، دنیای آمریکایی که خیال می کرد می تواند در قرن 21 بسازد را نمی تواند بسازد. پس از همین ابزار استفاده می کند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: چینی ها این را دریافت کردند. علتی که امروز می بینیم چینی ها کمی محکمتر برخورد می کنند، همین واقعیت است که فهمیده اند که آن چیزی که امروز بر سر ایران می آید در آینده در انتظار آنهاست.
به گزارش فارس، وی گفت: اروپایی ها هم باید این را بفهمند، هنوز این درک ایجاد نشده است. ایراد اصلیاینستکس این نیست که کار ضعیفی است، ایراد اصلی این است که درست است تلاش می کنند که این هژمونی آمریکا را دور بزنند، ولی هنوز می خواهند از آمریکا اجازه بگیرند که آیا اجازه است هژمونی شما را دور بزنیم.

معلوم است که اجازه نمی دهند.امروز آمار منتشر شده از حدود 1500 درخواست غذا و دارو حاکی از آن است که تنها یک سوم مورد موافقت آمریکا قرار گرفته است.

ظریف با طرح این سوال که آیا باید هنوز مقدراتمان را در اختیار آمریکایی ها قرار دهیم؟ اظهار داشت: ما با اروپایی ها راجع به همین صحبت می کنیم. اروپا الان بزرگ ترین اقتصاد دنیاست و می تواند حتما در کنار چین و ژاپن مقاومت کند.

ما نمی گوییم که با آمریکا دعوا کنند، می گوییم مقدراتتان را در اختیار اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) قرار ندهید

اوفک کل آمریکا نیست، اوفک یک اداره کوچکی است با 500 کارمند.اوفک دارد برای دنیا تعیین تکلیف می کند که چه کسی از کجا خرید کند.

*هنوز هم اروپایی ها پشت در دکان اوفک می ایستند تا اجازه بگیرند
وزیر خارجه با اشاره به قرارداد با ایرباس و بویینگ عنوان کرد: وقتی می خواستیم با ایرباس قرارداد ببندیم برای 117 هواپیما 500 صفحه قرارداد تنظیم شد. در فوریه قرارداد را بستیم، از فوریه ایرباس درخواست مجوز از آمریکا کرد، در داخل به هر دلیلی علاقه نداشتند با بویینگ قرارداد ببندیم، من به آنها گفتم اگر با بویینگ قرارداد نبندیم قرارداد ایرباس هم انجام نمی شود چون اینها می خواهند از آمریکا اجازه بگیرند.

ما در ماه فوریه بااوفک قرارداد بستیم در ماه ژوئن با بویینگ برای خرید 88 هواپیما. حجم قرارداد بویینگ یک پنجم قرارداد ایرباس هم نبود. بعد با چهار ماه فاصله وقتی خواستند مجوز بدهند در ماه سپتامبر از 117 هواپیمای ایرباس به 17 فروند مجوز دادند و از 88 هواپیمای بویینگ، فردای آن روزی که به ایرباس اجازه دادند، به 80 هواپیمای بویینگ اجازه دادند.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هنوز هم اروپایی ها پشت در دکان (اوفک) می ایستند تا اجازه بگیرند.


وی خطاب به اروپایی ها عنوان کرد: با چشمانتان نمی بینید که اینها چگونه شما را سر می دوانند؟.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا از قدرت دلار استفاده افراطی می کند، اظهار داشت: در سفری که اخیرا به آمریکای لاتین داشتم با این کشورها قرار گذاشتیم اقلامی که آنها نیاز دارند مثل نانوتکنولوژی را در اختیار آنها قرار دهیم و در مقابلش گوشت بگیریم.
ظریف با ذکر این نکته که اروپا دیرتر یا زودتر به همین نتیجه می رسد، گفت: اینستکس هم نشانه ای است، درست است که نشانه ضعیفی است، ولی یک نشانه است. آمریکایی ها می خواهند یک آینده ای را برای دنیا ترسیم کنند که با تصویری که دیگران برای آینده دارند، یکسان نیست.

* حاج قاسم سلیمانی ظرف چند ساعت حضور یافت
به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخ به سوال یک کُرد ایرانی خاطرنشان کرد: سفره ما برای مذاکره با همه باز است، ولی دست ما برای گفتگو و همکاری با دوستان و همسایگان همیشه باز است. کردها که دوستان خودمان هستند، آنهایی که دنبال سلاح و حرکت های مسلحانه رفته اند بدانند این حرکت ها در ایران پاسخی نمی دهد و به خارجی ها کمک می کند.

وی ادامه داد: وقتی داعش حمله کرد شاهد بودیم هیچکس به کمک کردهای عراقی نیامد، آقای بارزانیخودش به من گفت زنگ زدیم ترک ها نیامدند، زنگ زدیم آمریکایی ها نیامدند، ولی حاج قاسم سلیمانی ظرف چند ساعت اینجا بود و ظرف شش تا هفت ساعت دو هواپیما سلاح آمد که بتوانیم در برابر داعش مبارزه کنیم.

*مگر آقای بارزانی شیعه و یا جزو هلال شیعی است که برای کمک به او رفتیم؟ 

ظریف افزود: ما با عمل خود اینها را نشان دادیم که برای ما در مبارزه با تروریسم، بین شیعه و سنی، کرد و فارس و ... فرقی ندارد و در این مسیر به همه کمک کردیم. برخی می گویند ایران به دنبال ایجاد هلال شیعی است و به همین دلیل به سوریه کمک کرده است. ما به دنبال مبارزه با خطری بودیم که کل منطقه را تهدید می کرد.

وی ادامه داد: مگر آقای بارزانی شیعه و یا جزو هلال شیعی است که برای کمک به او رفتیم؟

وقتی عربستان، قطر را تهدید کرد و خواست این کشور را خفه کند، ما راه های خود را برای قطر باز کردیم.

مگر قطر شیعه بود؟ اگر یک کشور وهابی جز عربستان باشد، آن قطر است و ما به کمک آن رفتیم. به خاطر اینکه معتقد هستیم نباید در منطقه ما زورگویی و تفکر کشورگشایی حاکم شود.
وزیر خارجه افزود: امیدوارم گفتگو با همه دوستان به نتیجه برسد و به آینده بهتری منجر شود./۱۳۹۸/۵/۳۱فارس


توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اِستُکهُلم (Stockholm) پایتخت کشور سوئد و بزرگ‌ترین شهر این کشور و پرجمعیت‌ترین شهر در سرزمین‌های نوردیک است. جمعیت این شهر یک میلیون نفر است که با حومهٔ آن حدود ۱٬۵میلیون  نفر است،مقر دولت و پارلمان سوئد و کاخ سلطنتی پادشاه سوئد، کارل گوستاف شانزدهم در استکهلم قرار گرفته‌اند. استکهلم همچنان یکی از پررشدترین پایتخت‌های اروپا است،بخشی از محدودهٔ شهری استکهلم در اوپلاند و بخشی دیگر در سودرمان‌لاند قرار گرفته‌است.

توضیح مجددنگارنده(پیراسته فر):وزیرامورخارجه(محمدجوادظریف)مدتی است که جنس حرف زدنها وموضعگیری هایش تغییرکرده«دوست داشتی ومحبوب»شده...«ما باید بفهمیم که اولویتمان چیست. اولویت ما این است که از خودمان دفاع کنیم؟ اولویتمان این است که از گروهمان دفاع کنیم؟ یا اینکه از صنفمان دفاع کنیم یا از کشورمان؟»..ویامدتی است که بجای لبخندبرروی دشمنان «تهدیدشان می کنئ  اروپارا علیه امریکا می شوراند...آیا باید هنوز مقدراتمان را در اختیار آمریکایی ها قرار دهیم؟». ..
جواب این سوال را باسخن رهبرمعظم انقلاب می آورم:دل بریدن دولت(روحانی+ظریف) ازامریکا واروپا
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از دل بریدن ملت و مسئولان از بیگانگان افزودند: به‌برکت این دل بریدن، کشور از درون در حال جوشیدن است و این حرکت تحسین‌برانگیز حتماً به موفقیت‌های بیشتری منجر خواهد شد./دیدار ائمه جمعه سراسر کشور(سه‌شنبه۲۵ تیر ۱۳۹۸).
حضورآقای ظریف دردیدار« آبه شینزو نخست وزیر ژاپن»بارهبری وپاسخ قاطع وکوبنده رهبرانقلاب«من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.»(۲۳ خرداد ۱۳۹۸) 
ظریف هم درراستای همین پیام «توئیت زد»خط ونشان کشیدبرای امریکا(دل بریدن)... وامامنجربه «تحریم ظریف»می شود(۱۰ مرداد ۱۳۹۸).این حرکت(تفکر)ظریف است که افتخارجهان اسلام(سردارسلیمانی)با لباس رسمی سپاه،به دیدارمحمدجوادظریف در محل وزارت امور خارجه می رود.( ۱۵ مرداد ۱۳۹۸). 
ومی شود همان «ظریفی»که انتظارداشتیم.این دیدگاه است که علاوه برامریکا،برای عربستان هم ناخوشایندمی شود  وزیرامورخارجه عربستان برایش  آن توئیتر چاله میدانی«...اعظم »رامی نویسد.

بچه داری نماینده پارلمان کشور سوئد درجلسه

بچه داری نماینده پارلمان کشور سوئد درحال خدمت

شیردادن یک محقق سوئدی در جریان دیدار با ظریف

تصویری جالب از حاشیه جلسه ظریف با محققان سوئدی

در حاشیه نشست وزیر امور خارجه با محققان موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم ، نماینده پارلمان سوئد در حال شیردادن به فرزندش بود.


سخنرانى دکتر ظریف در موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم

وزیر امور خارجه در موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) SIPRI به ایراد سخنرانی در خصوص مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی پرداخت.

دکتر محمدجواد ظریف که به منظور دیدار و گفتگو با مقامات چند کشور اروپایی در سوئد به سر می‌برد امروز در موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) SIPRI به ایراد سخنرانی در خصوص مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی پرداخت و به سوالات حاضران پاسخ گفت

ظریف


محمدجوادظریف دراسکاندیناوی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: در دومین ایستگاه سفر اسکاندیناوی خود، با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه، سخنگو و نخست‌وزیر پیشین سوئد  (کارل بیلت) دیدار کردم. گفت‌وگوهای خوبی بر سر منافع دوجانبه و راه‌های هدفمند برای حفظ برجام داشتیم. من همچنین ملاقات‌هایی با روسای کسب‌وکارهای مختلف، اندیشمندان و دیگر اشخاص بلندپایه داشتم./ ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ مشرق

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اِستُکهُلم (Stockholm) پایتخت کشور سوئد و بزرگ‌ترین شهر این کشور و پرجمعیت‌ترین شهر در سرزمین‌های نوردیک است. جمعیت این شهر یک میلیون نفر است که با حومهٔ آن حدود ۱٬۵میلیون  نفر است،مقر دولت و پارلمان سوئد و کاخ سلطنتی پادشاه سوئد، کارل گوستاف شانزدهم در استکهلم قرار گرفته‌اند. استکهلم همچنان یکی از پررشدترین پایتخت‌های اروپا است،بخشی از محدودهٔ شهری استکهلم در اوپلاند و بخشی دیگر در سودرمان‌لاند قرار گرفته‌است.

دیدارظریف با نخست وزیر نروژ

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به اروپا و پس از سفر به دو کشور فنلاند و سوئد در اسلو به سر می برد، صبح امروز (پنجشنبه) ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ با «ارنا سولبرگ» نخست وزیر نروژ دیدار و گفتگو کرد.

دیدار با «توربیون رو ایساکسن» وزیر صنعت و تجارت، «هاتفیلدت» رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان و «اینه اریکسون سوریده» وزیر خارجه نروژ و حضور در ضیافت ناهار همتای نروژی از دیگر برنامه های ظریف در مدت یک روز حضورش در اسلو است. او همچنین در موسسه امور بین الملل نروژ (نوپی NUPI) حضور یافته و سخنرانی خواهد کرد.

وزیر خارجه کشورمان شب گذشته پس از ورود به اسلو مستقیم از فرودگاه به اقامتگاه سفیر ایران رفت و در جمع ایرانیان مقیم نروژ سخنرانی کرد و به سوالاتشان پاسخ داد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران یکشنبه شب ۲۷ مردادماه در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل سفرش به این چند کشور اروپایی در شرایط کنونی گفته بود: ارتباطات ما با اتحادیه اروپا ارتباطات مهمی است مخصوصا اینکه اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام داده است و باید این تعهدات را اجرا کند. لازم است در این زمینه ها با کشورهای اروپایی صحبت شود. همینطور در بحث مسائل منطقه ای، فنلاند، سوئد و نروژ در موضوعات منطقه‌ای ما فعال هستند، سوئد مسؤولیت اولین اجلاس یمن را به عهده داشت، نروژبه دنبال برگزاری اجلاسی درباره افغانستان است و ضرورت دارد در زمینه‌های منطقه‌ای با این کشورها گفت‌وگو‌ شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ نیز برای شرکت در اسلو فروم به نروژ سفر و ضمن انجام رایزنی‌های دوجانبه با «بورگه برنده» همتای نروژی با دیگر مقامات این کشور از جمله نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، رئیس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان و نخست‌وزیران پیشین نروژ ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد. او یک سال بعد  (۲۲ خرداد ۱۳۹۶) نیز برای شرکت در مجمع اسلو ٢٠١٧ و رایزنی با مقامات نروژی به اسلو سفر کرد.

 وزیر خارجه ایران قرار است در ادامه این سفر به پاریس برود تا با امانوئل ماکرون رئیس جمهور و ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود ملاقات کند./۱۳۹۸/۵/۳۱فارس

ظریف(وزیرامورخارجه) باتفکرجدیدش«خط ونشان کشیدن برای امریکا"شوراندان اروپاوچین وروسیه علیه امریکا

ظریف(وزیرامورخارجه) باتفکرجدیدش :

وقتی که ریگان رئیس جمهور شد، من در آمریکا دانشجو بودم، در حیاط دانشگاه جوانان دانشجو گریه می کردند و می گفتند با رئیس جمهور شدن ریگان بلایی سر آمریکا آمده است، ولی اگر امروز به آمریکا نگاه کنیم از هر کسی بیشتر به ریگان شبیه است. فرقی نمی کند کلینتون، اوباما یا ترامپ رئیس جمهور باشند. تفکر ریگانی حاکم شده است. یک زمانی بوش پدر به اقتصاد مورد نظر ریگان، اقتصاد جادوگری می گفت.

من در سفر به استکهلم به سوئدی ها گفتم شما فرض کنید که فردا آمریکا به شما بگوید نباید با چین رابطه داشته باشید و قطعا این را خواهد گفت.

آقای پامپئو در بروکسل در اجلاس ناتو سخنرانی کرده و گفته« ما با سه قدرت بزرگ درگیریم، ایران، چین و روسیه». البته که قدرت بزرگ هستیم، ولی نه در مقیاس چین و روسیه. اما آمریکا ما را در بین آنها قرار داده است. یعنی سیاست آمریکا در قبال هر سه کشور از یک جنس است.

به اروپا می گوییم :مقدراتتان را در اختیار اوفک قرار ندهید، اوفک کل آمریکا نیست

ظریف: هنوز هم اروپایی ها پشت در دکان «اوفک» می ایستند تا اجازه بگیرند

وزیر خارجه بیان کرد: اشتباه اروپایی ها این است که «ترامپیسم» برهه کوتاهی از تاریخ آمریکا نیست. این می تواند یک روند جدید در آمریکا باشد. یک دعوایی در داخل آمریکاست بین صنعت نو و کهنه و این دعوا می تواند دعوایی جهانی باشد. این را اروپایی ها هنوز ندیدند و یا اگر دیدند جرأت نمی کنند که با آن برخورد کنند.

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به اروپا عصر چهارشنبه به وقت محلی وارد اسلو شد، در بدو ورود در جمع ایرانیان مقیم نروژ حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت و به سوالات آنها پاسخ داد.


وی در پاسخ به سوالی گفت: معتقد هستم چالش اصلی امروز ما مسئله آمریکا یا سیاست خارجی نیست، بلکه اختلاف داخلی و اینکه این اختلافات را به دعوا، کشمکش و فرصت سوزی تبدیل کرده و کل کشور را ناموفق کنیم، مشکل اصلی ماست و وظیفه هر کسی این است که به اندازه سهم خودش تلاش کند که از این مسئله جلوگیری کند.

ظریف افزود: همه ما باید به خاطر ایران، از آبروی خودمان بگذریم.

*وظیفه من دفاع از جواد ظریف و یا وزارت خارجه نیست، وظیفه من دفاع از جمهوری اسلامی است
وزیر خارجه عنوان کرد: خیلی ها به من می گویند چرا جواب توهین ها و دروغ هایی که در خصوص سیاست خارجی مطرح می شود را نمی دهی؟ پاسخ من یک کلمه است، وظیفه من دفاع از جواد ظریف و یا وزارت خارجه نیست، وظیفه من دفاع از جمهوری اسلامی است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: اگر قرار باشد دفاع از جواد ظریف تبدیل به خطر برای جمهوری اسلامی شود، من نباید این کار را انجام دهم. حالا یک نفر، گروه، حزب و یک جریان خسارت ببیند و به ناحق خسارت ببیند، اما باید بدانیم که ما حقوق نمی گیریم که از خودمان دفاع کنیم. اگر قرار بود از خودمان دفاع کنیم، لازم نبود اسم خودمان را کارمند دولت بگذاریم. آن وقت وکیل خودمان می شدیم و از خودمان دفاع می کردیم.

 ظریف اضافه کرد: ما باید بفهمیمکه اولویتمان چیست. اولویت ما این است که از خودمان دفاع کنیم؟ اولویتمان این است که از گروهمان دفاع کنیم؟ یا اینکه از صنفمان دفاع کنیم یا از کشورمان؟
اگر بپذیریم که اولویت امروز ما این است که از کشورمان دفاع کنیم، آن وقت آن جنسی را که با دلار سه هزار تومانی خریدیم، با دلار 15 هزار تومانی نمی فروشیم، حتی اگر دلار در بازار قیمتش 11 هزار تومان بود. یعنی همه ما بدون اینکه فکر مجموعه باشیم تنها به خودمان فکر می کنیم و این مشکلی است که امروز داریم، البته هر کسی می گوید اگر من چنین نکنم از بقیه عقب می افتم. 

وی افزود: باید به این نتیجه برسیم که در یک کشتی نشسته ایم. اگر این کشتی سوراخ شود همه با هم نابود می شویم. حالا اینکه آیا این مسئله با برنامه دولت درست می شود یا با یک فرهنگ سازی جدید، باید راجع به این قضیه فکر کنیم. فکر می کنم نیاز است یک تفکر جمعی داشته باشیم.
وزیر خارجه در پاسخ به سوال دیگری بیان کرد: همه ما و مردم باید در برابر ایثارگران و خانواده شهدا و کسانی که برای این مملکت جان دادند، سر تعظیم فرود آوریم. برخی به حمایت از خانواده شهدا و ایثارگران انتقاد می کنند، ولی ما می گوییم که همه چیز خود را مدیون آنها هستیم. سربلندی و تمامیت ارضی و آزادی خود را مدیون آنهاییم.من خودم را وامدار و بدهکار خانواده شهدا می دانم.

* اروپایی ها احساس نکردند این حرکت در نهایت آنها را خواهد بلعید
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعد از برجام شاهد حضور شرکت های نروژی در ایران بودیم اما بعد از خروج آمریکا از برجام این همکاری ادامه نیافت و آینده این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: آنچه در حال رخ دادن است یک حرکت مجزا علیه ایران نیست، یک روند جدید است. کشورهای اروپایی فعلا دارند با این به عنوان یک حرکت مجزا برخورد می کنند، یعنی هنوز آن شرکت هایی که می خواهند با ایران ارتباط برقرار کنند از اوفک اجازه می گیرند. هنوز کشورهای اروپایی برای اینکه اینستکس را راه بیندازند می خواهند کاری کنند که اوفک با آنها به مشکل بر نخورد، این یک ایراد مبنایی دارد و آن این است که احساس نکردند یک حرکتی شروع شده و این حرکت در نهایت خود آنها را خواهد بلعید.
ظریف بیان کرد: می گویند ترامپ چهار سال خواهد ماند و می گذرد و یک دولت دیگر می آید و درست می شود؛ این طور نیست.
وی ادامه داد: وقتی که ریگان رئیس جمهور شد، من در آمریکا دانشجو بودم، در حیاط دانشگاه جوانان دانشجو گریه می کردند و می گفتند با رئیس جمهور شدن ریگان بلایی سر آمریکا آمده است، ولی اگر امروز به آمریکا نگاه کنیم از هر کسی بیشتر به ریگان شبیه است. فرقی نمی کند کلینتون، اوباما یا ترامپ رئیس جمهور باشند. تفکر ریگانی حاکم شده است. یک زمانی بوش پدر به اقتصاد مورد نظر ریگان، اقتصاد جادوگری می گفت.

*به اروپا می گوییم :مقدراتتان را در اختیار اوفک قرار ندهید، اوفک کل آمریکا نیست

وزیر خارجه بیان کرد: اشتباه اروپایی ها این است که «ترامپیسم» برهه کوتاهی از تاریخ آمریکا نیست. این می تواند یک روند جدید در آمریکا باشد. یک دعوایی در داخل آمریکاست بین صنعت نو و کهنه و این دعوا می تواند دعوایی جهانی باشد. این را اروپایی ها هنوز ندیدند و یا اگر دیدند جرأت نمی کنند که با آن برخورد کنند.

وی افزود: من در سفر به استکهلم به سوئدی ها گفتم شما فرض کنید که فردا آمریکا به شما بگوید نباید با چین رابطه داشته باشید و قطعا این را خواهد گفت.

آقای پامپئو در بروکسل در اجلاس ناتو سخنرانی کرده و گفته« ما با سه قدرت بزرگ درگیریم، ایران، چین و روسیه». البته که قدرت بزرگ هستیم، ولی نه در مقیاس چین و روسیه. اما آمریکا ما را در بین آنها قرار داده است. یعنی سیاست آمریکا در قبال هر سه کشور از یک جنس است.
ظریف گفت: نگرانی آمریکا این است که هژمونی آن با وجود این سه کشور به دلایل مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد، از یکی نگرانی اقتصادی دارد یکی نگرانی نظامی و دیگری نگرانی ایدئولوژیک. به هر دلیلی با این سه کشور، دنیای آمریکایی که خیال می کرد می تواند در قرن 21 بسازد را نمی تواند بسازد. پس از همین ابزار استفاده می کند.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: چینی ها این را دریافت کردند. علتی که امروز می بینیم چینی ها کمی محکمتر برخورد می کنند، همین واقعیت است که فهمیده اند که آن چیزی که امروز بر سر ایران می آید در آینده در انتظار آنهاست.
به گزارش فارس، وی گفت: اروپایی ها هم باید این را بفهمند، هنوز این درک ایجاد نشده است. ایراد اصلیاینستکس این نیست که کار ضعیفی است، ایراد اصلی این است که درست است تلاش می کنند که این هژمونی آمریکا را دور بزنند، ولی هنوز می خواهند از آمریکا اجازه بگیرند که آیا اجازه است هژمونی شما را دور بزنیم.

معلوم است که اجازه نمی دهند.امروز آمار منتشر شده از حدود 1500 درخواست غذا و دارو حاکی از آن است که تنها یک سوم مورد موافقت آمریکا قرار گرفته است.

ظریف با طرح این سوال که آیا باید هنوز مقدراتمان را در اختیار آمریکایی ها قرار دهیم؟ اظهار داشت: ما با اروپایی ها راجع به همین صحبت می کنیم. اروپا الان بزرگ ترین اقتصاد دنیاست و می تواند حتما در کنار چین و ژاپن مقاومت کند.

ما نمی گوییم که با آمریکا دعوا کنند، می گوییم مقدراتتان را در اختیار اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) قرار ندهید

اوفک کل آمریکا نیست، اوفک یک اداره کوچکی است با 500 کارمند.اوفک دارد برای دنیا تعیین تکلیف می کند که چه کسی از کجا خرید کند.

*هنوز هم اروپایی ها پشت در دکان اوفک می ایستند تا اجازه بگیرند
وزیر خارجه با اشاره به قرارداد با ایرباس و بویینگ عنوان کرد: وقتی می خواستیم با ایرباس قرارداد ببندیم برای 117 هواپیما 500 صفحه قرارداد تنظیم شد. در فوریه قرارداد را بستیم، از فوریه ایرباس درخواست مجوز از آمریکا کرد، در داخل به هر دلیلی علاقه نداشتند با بویینگ قرارداد ببندیم، من به آنها گفتم اگر با بویینگ قرارداد نبندیم قرارداد ایرباس هم انجام نمی شود چون اینها می خواهند از آمریکا اجازه بگیرند.

ما در ماه فوریه بااوفک قرارداد بستیم در ماه ژوئن با بویینگ برای خرید 88 هواپیما. حجم قرارداد بویینگ یک پنجم قرارداد ایرباس هم نبود. بعد با چهار ماه فاصله وقتی خواستند مجوز بدهند در ماه سپتامبر از 117 هواپیمای ایرباس به 17 فروند مجوز دادند و از 88 هواپیمای بویینگ، فردای آن روزی که به ایرباس اجازه دادند، به 80 هواپیمای بویینگ اجازه دادند.
به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: هنوز هم اروپایی ها پشت در دکان (اوفک) می ایستند تا اجازه بگیرند.


وی خطاب به اروپایی ها عنوان کرد: با چشمانتان نمی بینید که اینها چگونه شما را سر می دوانند؟.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا از قدرت دلار استفاده افراطی می کند، اظهار داشت: در سفری که اخیرا به آمریکای لاتین داشتم با این کشورها قرار گذاشتیم اقلامی که آنها نیاز دارند مثل نانوتکنولوژی را در اختیار آنها قرار دهیم و در مقابلش گوشت بگیریم.
ظریف با ذکر این نکته که اروپا دیرتر یا زودتر به همین نتیجه می رسد، گفت: اینستکس هم نشانه ای است، درست است که نشانه ضعیفی است، ولی یک نشانه است. آمریکایی ها می خواهند یک آینده ای را برای دنیا ترسیم کنند که با تصویری که دیگران برای آینده دارند، یکسان نیست.

* حاج قاسم سلیمانی ظرف چند ساعت حضور یافت
به گزارش فارس، وزیر خارجه در پاسخ به سوال یک کُرد ایرانی خاطرنشان کرد: سفره ما برای مذاکره با همه باز است، ولی دست ما برای گفتگو و همکاری با دوستان و همسایگان همیشه باز است. کردها که دوستان خودمان هستند، آنهایی که دنبال سلاح و حرکت های مسلحانه رفته اند بدانند این حرکت ها در ایران پاسخی نمی دهد و به خارجی ها کمک می کند.

وی ادامه داد: وقتی داعش حمله کرد شاهد بودیم هیچکس به کمک کردهای عراقی نیامد، آقای بارزانیخودش به من گفت زنگ زدیم ترک ها نیامدند، زنگ زدیم آمریکایی ها نیامدند، ولی حاج قاسم سلیمانی ظرف چند ساعت اینجا بود و ظرف شش تا هفت ساعت دو هواپیما سلاح آمد که بتوانیم در برابر داعش مبارزه کنیم.

*مگر آقای بارزانی شیعه و یا جزو هلال شیعی است که برای کمک به او رفتیم؟ 

ظریف افزود: ما با عمل خود اینها را نشان دادیم که برای ما در مبارزه با تروریسم، بین شیعه و سنی، کرد و فارس و ... فرقی ندارد و در این مسیر به همه کمک کردیم. برخی می گویند ایران به دنبال ایجاد هلال شیعی است و به همین دلیل به سوریه کمک کرده است. ما به دنبال مبارزه با خطری بودیم که کل منطقه را تهدید می کرد.

وی ادامه داد: مگر آقای بارزانی شیعه و یا جزو هلال شیعی است که برای کمک به او رفتیم؟

وقتی عربستان، قطر را تهدید کرد و خواست این کشور را خفه کند، ما راه های خود را برای قطر باز کردیم.

مگر قطر شیعه بود؟ اگر یک کشور وهابی جز عربستان باشد، آن قطر است و ما به کمک آن رفتیم. به خاطر اینکه معتقد هستیم نباید در منطقه ما زورگویی و تفکر کشورگشایی حاکم شود.
وزیر خارجه افزود: امیدوارم گفتگو با همه دوستان به نتیجه برسد و به آینده بهتری منجر شود./

۱۳۹۸/۵/۳۱فارس

***

مدیریت سایت-پیراسته فر:وزیرامورخارجه(محمدجوادظریف)مدتی است که جنس حرف زدنها وموضعگیری هایش تغییرکرده«دوست داشتی ومحبوب»شده...«ما باید بفهمیم که اولویتمان چیست. اولویت ما این است که از خودمان دفاع کنیم؟ اولویتمان این است که از گروهمان دفاع کنیم؟ یا اینکه از صنفمان دفاع کنیم یا از کشورمان؟»..ویامدتی است که بجای لبخندبرروی دشمنان «تهدیدشان می کنئ  اروپارا علیه امریکا می شوراند...آیا باید هنوز مقدراتمان را در اختیار آمریکایی ها قرار دهیم؟». ..
جواب این سوال را باسخن رهبرمعظم انقلاب می آورم:دل بریدن دولت(روحانی+ظریف) ازامریکا واروپا
رهبر انقلاب اسلامی با ابراز خرسندی از دل بریدن ملت و مسئولان از بیگانگان افزودند: به‌برکت این دل بریدن، کشور از درون در حال جوشیدن است و این حرکت تحسین‌برانگیز حتماً به موفقیت‌های بیشتری منجر خواهد شد./دیدار ائمه جمعه سراسر کشور(سه‌شنبه۲۵ تیر ۱۳۹۸).
حضورآقای ظریف دردیدار« آبه شینزو نخست وزیر ژاپن»بارهبری وپاسخ قاطع وکوبنده رهبرانقلاب«من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد.»(۲۳ خرداد ۱۳۹۸) 
ظریف هم درراستای همین پیام «توئیت زد»خط ونشان کشیدبرای امریکا(دل بریدن)... وامامنجربه «تحریم ظریف»می شود(۱۰ مرداد ۱۳۹۸).این حرکت(تفکر)ظریف است که افتخارجهان اسلام(سردارسلیمانی)با لباس رسمی سپاه،به دیدارمحمدجوادظریف در محل وزارت امور خارجه می رود.( ۱۵ مرداد ۱۳۹۸). 
ومی شود همان «ظریفی»که انتظارداشتیم.این دیدگاه است که علاوه برامریکا،برای عربستان هم ناخوشایندمی شود  وزیرامورخارجه عربستان برایش  آن توئیتر چاله میدانی«...اعظم »رامی نویسد.

گردانندگان "فرمانده اتاق جنگ اقتصادی" امریکاعلیه ایران"خزانه داری امریکا"

فرمانده جنگ اقتصادی امریکاکیست؟

گردانندگان «اتاق جنگ اقتصادی امریکاعلیه ایران»چه کسانی هستند؟

بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید «مقر فرماندهی» و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست.

بلومبرگ: وزیر خزانه‌داری آمریکا هم رفتنی است

ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا 

نمایی از درون «اتاق جنگ» اقتصادی آمریکا/ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران کیست؟

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: 

«اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

« سیگال مندلکر »رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا

سیگال مندلکر (Sigal P.Mandelker) پس از معرفی دونالد ترامپ در۲۱ ژوئن ۲۰۱۷(۳۱ خرداد ۱۳۹۶)توسط مجلس سنا به عنوان معاون وزیرخزانه داری آمریکا در دفتر مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی (TFI) انتخاب گردید و اکنون به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران فعالیت می کند.

مندلکر قبل از این مسئولیت به عنوان مشاور معاون دادستان کل در وزارت دادگستری در بخش جنایی فعالیت می کرد و قبل از آن نیز به عنوان مشاور وزیر امنیت داخلی در امور گسترده ای از مبارزه با تروریسم و امنیت ملی خدمت می‌کرد.

«سیگال مندلکر» یهودی متولد اسراییل و دارای مدرک دکتری از دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا و مدرک لیسانس از دانشگاه میشیگان است.

مندلکر که خود را یکی از کودکان بازمانده هولوکاست می داند در سخنرانی آوریل امسال خود در موزه هولوکاست به نقش وزارت خزانه داری آمریکا در دهه ۱۹۴۰میلادی(۱۳۱۹شمسی) در توقیف اموال نازی ها اشاره کرد و گفت: «در آن سال‌ها، پدر و مادر من در شرق اروپا مخفی شده بودند. من با شنیدن داستان زندگی آن‌ها بزرگ شده‌ام. آن‌ها از ترس هیتلر در جنگل و زیر زمین مخفی شده بودند. بسیاری از اقوام آن ها جان دادند».

استوارت لوی، فردی که نقش کنونی مندلکر را در دولت جورج بوش پسر را عهده‌دار بود، در مورد مندلکر گفت: «سیگال مندلکر، پس از حوادث ۱۱سپتامبر۲۰۰۱(۲۰شهریور۱۳۸۰)در وزارت دادگستری فعالیت می‌کرد و من شاهد تلاش‌هایش بودم. خانم مندلکر بی‌وقفه پشت میزش می‌نشست و تلاش می‌کرد تا روش‌های جدیدی را برای هدف قراردادن منابع درآمدی القاعده بیابد».

در برهه کنونی، عرصه جنگ‌ مالی با تحولات عظیمی مواجه شده است که یکی از عوامل عمده آن دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری است که مندلکر اکنون بر کرسی آن تکیه زده است. مندلکر در چند سال اخیر که به عنوان رئیس اداره تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا انتخاب شده است، علاوه بر سفرهای متعدد به کشورهای مختلف جهت ایجاد اجماع تحریمی علیه ایران، اظهارات صریح و روشنی نیز علیه ایران داشته که همگی نشان از این دارد که ایران در کانون اتاق جنگ اقتصادی آمریکا است.

برای نمونه مندلکر در ۲۴ مهر۱۳۹۶(۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) در جمع لابی صهیونیستی آیپک سخنرانی ویژه ای با موضوع «استراتژی ایران» کرد و گفت: «راهبرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران بسیار فراتر از برجام است. این راهبرد مواردی چون حمایت از تروریسم، توسعه موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر را نیز شامل می‌‌شود. برای این راهبرد ۴ هدف مشخص وجود دارد:

۱. خنثی کردن فعالیت‌های ثبات زدای ایران و مهار رفتارهای تهاجم آمیز به ویژه در حوزه حمایت از تروریسم و گروه هایی مثل حماس، حزب الله، حشد الشعبی که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

۲. قطع منابع مالی که به پیشبرد فعالیت‌های ایران به ویژه سپاه پاسداران در سطح منطقه کمک می‌کند.

۳. مقابله با توانایی ایران در تهدید آمریکا و متحدانش با توسل به موشک های بالستیک و دیگر تسلیحات مورد استفاده در جنگ‌های نامتقارن.

۴. مسدود کردن همه راه‌های دستیابی ایران به تسلیحات اتمی.

نقش وزارت خزانه داری در اجرای راهبردهای دولت آنجاست که در ۱۰ ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت فعلی واشنگتن، «اوفک» اداره کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه داری آمریکا، ۷ مرحله تحریم در رابطه با سپاه پاسداران، برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریسم وضع کرده که شامل ۷۲ هدف در چین، ایران، لبنان و اوکراین می‌شود».

اخیرا نشریه آتلانتیک در گزارشی سیگال مندلکر را به‌عنوان کارگردان اصلی کمپین فشار حداکثری علیه ایران معرفی کرد و نوشت: «در جریان تبادل الفاظ تحریک‌آمیز و خصمانه میان تهران و واشنگتن، جان بولتون، مشاور امنیت‌ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه او در کسوت دو مقام ارشد و جنگ‌طلب را می‌توان در مقام ظاهر کمپین فشار آمریکا علیه ایران تلقی کرد. اما مندلکر فردی است که در مقام عمل بر اعمال و اجرای تحریم‌های ایران نظارت دارد. مندلکر حقوقدانی است که برخی از همکاران پیشین وی در گفت‌و‌گو با «پولیتیکو» او را فردی مستعد و عضوی از جامعه فدرالیست محافظه‌کاران آمریکا تشریح کرده‌اند. او اغلب با شور و حرارت فراوانی پیرامون سوژه‌های پیچیده و خیره‌کننده تحریم‌ها و مقررات جرائم مالی سخن می‌گوید. به‌دلیل آنکه ترامپ خواستار جنگ با ایران نیست، اما در همین حال تلاش دارد تا فشار بر ایرانی‌ها را افزایش دهد، مندلکر یکی از پرنفوذترین مقامات در طراحی استراتژی دولت ترامپ است و امید دارد تا به این طریق موجب تسلیم ایران یا حتی تغییر رژیم در این کشور شود».

اتاق جنگ آمریکا به ریاست مندلکر، در دوران ترامپ در یکی از اولین اقدامات علیه ایران در۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ (۱۲ می ۲۰۱۷) همراه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم TFTC را تاسیس کرد. مرکزی که از دیدگاه وزارت خزانه داری آمریکا؛ «یک پاسخ جدید و خلاقانه‌ای بود تا هم قدرت به‌کارگیری ابزارهای موجود در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم را چند برابر کند و هم همکاری بین آمریکا و عربستان و دیگر طرفین توافق را در موضوع تامین مالی تروریسم، صورت رسمی و حقوقی بخشد».

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که همزمان با افتتاح این مرکز منتشر شد، آمده است: «امروز آمریکا، عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با شبکه‌های جدید و تکامل یافته تروریستی نظیر داعش، القاعده، حزب الله، طالبان، لشگر طیبه و شبکه حقانی مواجه هستند. این همکاری با خطرهای فراملی که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده است شامل خطراتی از ایران، رژیم اسد و وضعیت یمن، مقابله خواهد کرد».

سیگال مندلکر که طراح اصلی تحریم ها در دولت ترامپ علیه ایران است، در سفری که در تاریخ ۲۱ تیر  ۱۳۹۷ (۱۲ جولای ۲۰۱۸) به امارات داشت ، در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل ریتز کارلتون، مرکز مالی بین‌المللی دوبی پیرامون نقشی که مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم ایفا کرده است، گفت: «این مرکز، در دو ماه گذشته، توانسته است یک صرافی را که به صورت مخفیانه، پول برای سپاه قدس، شعبه مخفیانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق نظام مالی امارات ارسال می‌کرد، کشف نماید». مندلکر در ادامه به هدف اصلی این مرکز یعنی مقابله با ایران و محور مقاومت اشاره کرد و گفت: «هیچ پرسش و شک و شبهه‌ای پیرامون همکاری با امارات وجود ندارد، ما می‌توانیم اقدامات قابل توجهی انجام بدهیم تا روند تامین بودجه خودشان (ایران و گروه‌های مقاومت) مختل شود... ما با هم کار می‌کنیم تا استثمار و بهره برداری از نظام مالی منطقه برای انجام فعالیتهای مخرب توسط ایران را کاهش دهیم...ما می خواهیم از طریق منطقه، روش‌های دور زدن تحریم‌های ایران را محدود نمائیم».

سیگال مندلکر که اکنون فرماندهی اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران را برعهده دارد، نسبت به طولانی شدن روند اجراییFATF  در ایران ابراز نگرانی کرد و در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تاریخ ۱۵ خردادماه ۱۳۹۷گفت: «بارها و بارها به ایران فرصت داده شده تا فعالیت‌های مخربش را کنار بگذارد. در طول بیش از یک دهه،FATF  ریسک تامین مالی تروریسم برآمده از ایران و تهدیدی که این ریسک برای نظام مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند را یادآور شده است. با این وجود، ایران تعهدات بین‌المللی‌اش برای پاکسازی نظام مالی خود، برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی و توقف کامل تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است. در روزهای پس از برجام، ایران فرصتی کافی داشت تا اقدامات لازم را برای آنکه به یک کشور دارای ارزش سرمایه‌گذاری بدل شود، انجام دهد. بار این مسئولیت بر عهده ایران بود تا گام‌های لازم برای مشروعیت‌بخشی به خود را بردارد. و باز هم ایران این کار را نکرد. در ماه فوریه، FATF  به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را انجام نداده است. FATF برای اولین بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران منتشر و بر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی، تاکید کرد... ما در رایزنی‌های خود، هم در ایالات متحده و هم در خارج از کشور، به صراحت گفته‌ایم که شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، با ریسک عظیمی مواجه هستند و این ریسک پس از آنکه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را دوباره اعمال کنیم، بیشتر هم می‌شود. ما کسانی را با ایران تجارت ممنوعه انجام دهند، پاسخگو نگه خواهیم داشت». در ادامه مندلکر صریحا با تکرار۹ درخواست FATF  از ایران که در بیانیه نشست فوریه ۲۰۱۸(بهمن۳۹۶) این نهاد آمده بود، یکی از مطالبات آمریکا از ایران را رسما تصویب و اجرای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام می کند و از عدم اجرایی شدن این مطالبات انتقاد می کند.

نهایتا سیگال مندلکر در ۲۱ اسفند۱۳۹۷ در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا آخرین برنامه های خود را در جنگ اقتصادی علیه ایران را اینگونه شرح داد: «برای تقویت همکاری میان بخش‌های دفتر تروریسم و اطلاعات مالی، من ۶ واحد اثرگذاری راهبردی که از بالاترین اولویت‌ها برخوردار هستند مشخص کرده‌ام: کره شمالی، روسیه، داعش، ایران، ارز مجازی و حقوق بشر و فساد». مندلکر به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی و مغز متفکر تحریم های دولت ترامپ علیه ایران، همچنین از تشکیل یک نهاد ویژه و جدید مالی علیه ایران در وزارت خزانه داری خبر داد و گفت: «ما همچنین اقدام به تشکیل یک واحد تلفیقی با هدف بهبود دفتر تروریسم و اطلاعات مالی و هماهنگی‌های درون‌سازمانی علیه ایران کرده‌ایم. "واحد تلفیقی مسائل مالی ایران"، یک گروه درون‌سازمانی در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی است که دانش ما درباره فعالیت‌های مخرب ایران را شکل می‌دهد و به بررسی روش‌های جدید برای اقدام علیه ایران و عاملان غیرقانونی تحت حمایت این کشور می‌پردازد»./۱۳۹۸/۵/۱۳فارس

***
در سال ۲۰۰۴ میلادی در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» بود که اداره‌ای تحت عنوان «تی اف آی» یا «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» در زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل شد. ریاست این مرکز برعهده «استوارت لوی» گذاشته شد؛ فردی که از وی به عنوان طراح اصلی تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران نام برده می‌شود.

نمایی از درون «اتاق جنگ» اقتصادی آمریکا/ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران کیست؟

«استوارت لوی» که رابطه نزدیکی با محافل صهیونیستی مستقر در آمریکا داشت به قدری در طراحی عملیات جنگ اقتصادی علیه ایران پیش رفت که حتی در دولت بعدی آمریکا یعنی دولت باراک اوبامای دموکرات هم به شغلش ادامه داد. همین نکته نیز نشان می‌دهد که در راهبرد جنگ اقتصادی علیه ایران، همه طیف‌ها و جناح‌های آمریکایی متحد و متفق‌القول هستند و اتاق جنگ اقتصادی‌شان علیه ایران فرماندهان ثابتی دارد که همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک‌اند و آن صهیونیست بودن و یا نزدیکی به صهیونیست‌هاست.

آدام زوبین؛ آغاز جنگ اقتصادی علیه محور مقاومت
اما «استوارت لوی» در سال ۲۰۱۰(۱۳۸۹شمسی) جای خود را در سمت ریاست «تی اف آی» به یک نیروی جوانتر به نام «آدام زوبین» داد. زوبین نیز همانند مافوق سابقش، تمرکزش را بر مکانیسم هوشمند تحریم‌ها علیه ایران صرف کرد.

نمایی از درون «اتاق جنگ» اقتصادی آمریکا/ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران کیست؟

روزنامه صهیونیستی جروزآلم پست، در نوامبر ۲۰۱۶(۲۱آبان۱۳۹۵) پس از مسجل شدن پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از زوبین نوشت که «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فرصت تشدید تحریم‌های ایران را دارد و می‌تواند تهران را به دلیل فعالیت‌هایش در منطقه تنبیه کند و سازمان‌های واسطه را هدف بگیرد و حتی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند».

فارغ از پیش‌بینی زوبین در خصوص تجدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ترامپ به آن جامه عمل پوشاند، «سازمان‌های واسطه» که زوبین بر آن تاکید می‌کند، همان نیرو‌های محور مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا هستند که خواب را از چشمان یانکی‌ها و صهیونیست‌ها ربوده‌اند؛ مطابق با استراتژی جدید آمریکایی‌ها مقابله با این سازمان‌های واسطه‌ای یا نیرو‌های محور مقاومت نیز با اتکا به عنصر سخت نظامی ممکن نیست؛ اگر هم امکانپذیر باشد، بسیار پرهزینه است؛ لذا پیشبرد جنگ اقتصادی علیه آن‌ها نیز بهترین گزینه است.

در واقع «آدام زوبین» در دوره مسئولیتش در اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، فرآیند تحریم هوشمند نیرو‌های اثرگذار محور مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان را آغاز کرد. جروزآلم پست اسرائیل در همین رابطه در نوامبر ۲۰۱۶ به نقل از زوبین نوشت که «ما تمام تحریم‌های بسیار تهاجمی علیه حزب‌الله را حفظ می‌کنیم. آن‌ها در تنگنای بسیار دشوار مالی قرار دارند. من گفته‌ام در مقایسه با چندین دهه گذشته، حزب‌الله در یکی از سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد».

البته تصادفی نیست که همین چند روز قبل، به فاصله دو هفته پس از پیروزی قاطع حزب‌الله در انتخابات لبنان، اسکای‌نیوز عربی وابسته به رژیم امارات متحده عربی، مصاحبه‌ای را با یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا ترتیب داد و به نقل از این مقام آمریکایی نوشت که «تصمیم‌های تحریمی جدید براساس نقشه راهی اتخاذ شده که هدف آن ضربه به فرآیند حمایت مالی از حزب‌الله لبنان است». در واقع کارگزاران فعلی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران) اکنون در حال چیدن میوه کاشته شده توسط «آدام زوبین» رئیس سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی این وزارتخانه هستند که چند سال پیش طرح ضربه اقتصادی به حزب‌الله لبنان را کلید زده بود.

جنگ ارزی
همچنین در دوره ریاست «آدام زوبین» بر اداره «تی اف آی» یا همان اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، طرح جنگ ارزی نیز در قبال ایران به پیش برده شد. «جیمز ریکاردز» از استراتژیست‌های مشهور آمریکایی در سال ۲۰۱۲میلادی(۱۳۹۱شمسی) در موسسه کارنگی گف:

«اقدام آمریکا در به راه انداختن جنگ ارزی علیه ایران ۴۰ درصد از ارزش ریال را در یک روز کاهش داد».

«ریچارد نفیو » معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران
در دوره مسئولیت «آدام زوبین» به عنوان رئیس اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، وی همکاری تنگاتنگی با «ریچارد نفیو» داشت؛ نفیو همان فردی است که در دولت اوباما بعنوان رابط وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می‌کرد و لقب معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران را یدک می‌کشید. نفیو که کتابی از وی به عنوان «هنر تحریم‌ها» منتشر شده طی مصاحبه‌ای صریحا اعلام کرد که «هدف نهایی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فشار به مردم این کشور و ناراضی ساختن آن‌ها از اوضاع بود».

نمایی از درون «اتاق جنگ» اقتصادی آمریکا/ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران کیست؟

اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، اگر چه در شرح وظایف و ساختار اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، تفاوتی ایجاد نشد، اما افرادی که مسئولیت این اداره را برعهده گرفتند پیش از مسئولان گذشته این سازمانِ حاکمیتی آمریکایی صهیونیست بودند.

«استیو منوچین» صهیونیست دوآتیشه
در دولت ترامپ، «استیو منوچین» جایگزین «جک لو» در وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. اگرچه «جک لو» وزیر خزانه‌داری اوباما نیز از نزدیک‌ترین افراد به محافل صهیونیستی بود و حتی در مقطع مذاکرات هسته‌ای و انعقاد برجام نیز چندین بار برای هماهنگی با مقامات رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کرد، اما «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری فعلی آمریکا را باید یک صهیونیست تابلودار و دوآتیشه دانست که برای پیشبرد پروژه جنگ اقتصادی علیه ایران که اسلاف او در وزارت خزانه داری آمریکا طراحی کرده‌اند، بسیار مصمم است.

نمایی از درون «اتاق جنگ» اقتصادی آمریکا/ معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران کیست؟

حضور «منوچین» در مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در اراضی اشغالی به وضوح بیانگر ارتباطات گسترده این دولتمرد آمریکایی با صهیونیست‌هاست.

منوچین پیش از تصدی مقام وزارت خزانه داری آمریکا، در صنعت هالیوود و سرگرمی آمریکا بعنوان سرمایه گذار فعالیت می‌کرد؛ او همچنین از مدیران بانک «گلدمن ساکس» نیز بود؛ بانکی بدنام که در بحران مالی سال ۲۰۰۸(۱۳۸۷شمسی) آمریکا بعنوان مصادره کننده بزرگ اموال و املاک مردم طبقه متوسط و فقیر آمریکا شناخته می‌شد.

«سیگال مندلکر» جدیدترین صهیونیست وزارت خزانه‌داری آمریکا
اما در دوره تصدی «استیو منوچین» بر وزارت خزانه داری آمریکا، ریاست اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» یا «تی اف آی» بر عهده «سیگال مندلکر» گذاشته شده است. فردی که او هم به مانند متصدیان قبلی این پست، یک صهیونیست به حساب می‌آید./۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷باشگاه خبرنگاران جوان

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوزه اصلاحلاتی هم انجام گرفته است.

یک مرد ایرانی همدست این زن اسرائیلی است.

رامین طلوعی
«رامین طلوعی تهرانی» آمریکایی ایرانی‌تبار، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه هاروارد و دارای مدرک دکترا از کالج بالیول دانشگاه آکسفورد است که در سال 2014 با رای مجلس سنا آمریکا به عنوان معاون امور مالی بین المللی وزیر خزانه داری آمریکا( اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران) منصوب شد.
«طلوعی» از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مدیر اداره نیمکره غربی و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ مشاور ارشد معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المللی بوده ، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ نیز در مقام معاون مدیر و اقتصاددان بین‌المللی در بخش اروپای مرکزی و جنوب شرقی وزارت خزانه‌داری آمریکا مشغول به کار بوده است.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

رامین طلوعی عضو ایرانی اتاق جنگ اقتصادی آمریکا

«رامین طلوعی تهرانی»آمریکایی ایرانی‌تبار، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه هاروارد و دارای مدرک دکترا از کالج بالیول دانشگاه آکسفورد است که در سال۲۰۱۴میلادی(۱۳۹۳شمسی) با رای مجلس سنا آمریکا به عنوان معاون امور مالی بین المللی وزیر خزانه داری آمریکا یعنی اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران منصوب شد.

رامین طلوعی در این مقام عهده‌دار مسئولیت سیاست مالی بین‌المللی خزانه داری آمریکا، هماهنگی با کشورهای گروه جی 20 و مسائل اقتصادی دو جانبه و داخلی است.

«جک لو» وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا در مورد انتصاب رامین طلوعی گفت: «تجربه رامین طلوعی در عرصه بین‌المللی، در بخش خصوصی و در وزارت خزانه‌داری در تلاش‌های دولت برای تقویت احیای اقتصادی آمریکا از طریق مدیریت مسائل اقتصاد بین‌المللی حیاتی خواهد بود. در دوران مشکلات پیچیده جهانی، رامین (طلوعی) در افزایش رشد، ایجاد اشتغال و ایجاد تعادل بین مناسبات کارکنان آمریکایی و صاحبان سرمایه نقش کلیدی خواهد داشت».

«رامین طلوعی» پیش از پیوستن به وزارت خزانه‌داری آمریکا، از سال ۲۰۱۱ میلادی(۱۳۹۰شمسی)یکی از مدیران بین‌المللی «پیمکو»، یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بین‌المللی و مسئول قسمت بازارهای در حال توسعه بود و از سال ۲۰۱۲ رییس بخش کشورهای آسیا - پاسیفیک شد. طلوعی از سال ۲۰۰۶میلادی(۱۳۸۵شمسی) همکاری با شرکت پیمکو را به عنوان یکی از مدیران کشورهای در حال توسعه شروع کرد و سال ۲۰۰۹میلادی(۱۳۸۸شمسی) مسئولیت سهام بین‌المللی این شرکت نیز به او سپرده شد.

***

فرمانده کل جنگ اقتصادی کیست؟

دولت آمریکا توطئه چینی علیه ایران را به وزارت خزانه داری (دارایی) این کشور برده است و با وضع تحریم های پیاپی و فشار اقتصادی-روانی می کوشد ایران را به پذیرش خواسته های نامشروع خود وادار کند، راهی که اسلافش به بی ثمر بودن آن، اعتراف کرده اند.

شعار خروج از برجام در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که برگرفته از پول و سیاست های القایی صهیونیست ها و سعودی ها علیه جمهوری اسلامی بود، روز به روز پررنگتر شد و رئیس جمهوری آمریکا در نخستین روزهای سال جدید میلادی (۱۲ ژانویه۲۰۱۸)۲۲دی۱۳۹۷ تهدید کرد که این کشور دیگر در توافق هسته ای با ایران نخواهد ماند.
اگر چه خزانه داری آمریکا به بهانه های واهی هر از چندی اشخاص حقیقی یا حقوقی را در فهرست تحریم ها قرار می داد اما با مشخصتر شدن تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خروج یکجانبه از برجام، این وزارتخانه تحریم های مختلفی را به بهانه مبارزه با تروریسم، حملات سایبری و منع گسترش تسلیحات علیه ایران آغاز کرد که در زیر مروری به آنها خواهیم داشت.

اتاق جنگ اقتصادی آمریکا و تحریم ها علیه ایران

اولین لیست تحریم
وزارت خزانه داری آمریکا در۱۴ دی ۱۳۹۶ به بهانه منع گسترش تسلیحات، مرکز تحقیقات شهید اسلامی، صنایع شهید خرازی، صنایع شهید مقدم، صنایع شهید صنیع خانی و صنایع شهدی شوشتری
را در فهرست تحریم ها قرار داد.

دومین لیست تحریم
همچنین در ۲۲ دی  ۱۳۹۶ با همین بهانه، «آیت الله صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضاییه، «مرتضی رضوی»، شی یوهوا و ژو یوکیون اتباع چین و «غلامرضا ضیایی» را به عنوان اشخاص حقیقی و «صنایع هوایی ایران» واقع در اکباتان، «شرکت پشتیبانی و بازسازی هلی کوپتر »در مهرآباد، «سازمان دفاع سایبری و جنگ افزار الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «مرکز فضای مجازی ملی »در سعادت آباد، «پردازان سیستم نماد آرمان»، «زندان رجایی شهر »و «شورای عالی فضای مجازی» در سعادت آباد را به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی افزود.

سومین لیست تحریم
در ۴ اسفند  ۱۳۹۶ وزارت خزانه داری آمریکا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد

ابوذر گوهری مقدم، عبدالله کریما، بهزاد مصری، سید علی میرکریمی، احسان محمدی، غلامرضا رفعت نژاد، محمد رضا صباحی، روزبه صباحی، مصطفی صادقی، سجاد طهماسبی و همچنین «صنایع مبنا »در میرداماد تهران را به بهانه افراد مرتبط به حملات سایبری در لیست تحریم قرار داد.

خروج امریکاازبرجام
۱۸  اردیبهشت ۱۳۹۷ برابر با ۸ مه ۲۰۱۸ وزارت خزانه داری آمریکا در راستای اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام، اعلام کرد که تحریم هایی که پیش از این به موجب برجام اسقاط می شد، اعاده خواهد شد.
بر این اساس، ادارات و سازمان ها در دوره های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه فعالیت های مربوط لغو اسقاط تحریم های آمریکا درباره به ایران را آغاز می کنند.
اداره کنترل دارایی های خارجی (اوفک) هم مجوزهای عمومی و خاص صادر شده در رابطه با برجام را لغو یا اصلاح خواهد کرد و در پایان دوره های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه، تحریم ها به حالت اولیه خود باز خواهند گشت.

چهارمین لیست تحریم
۲روز پس از این تصمیم، در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شش شخص حقیقی و ۳شخص حقوقی ایران به اتهام کمک به تروریسم، تحریم شدند.

مسعود نیک‌بخت، سعید نجف‌پور و حسن خدایی، سه شخص حقیقی هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به انتقال پول برای سپاه قدس و آنچه که حمایت از گروه های تروریستی دانسته، متهم کرده است.
محمدرضا خدمتی ولدزاقرد، مقداد امینی و فواد صالحی هم سه شخص حقیقی دیگر هستند که با همین اتهام در فهرست اوفک قرار گرفته اند.
۳ شرکت ایرانی تحریم شده هم عبارتند از جهان ارس کیش، صرافی راشد و شرکت تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا.
دولت جدید آمریکا که به نظر می رسد با هدف ارعاب و جنگ روانی تحریم های پیاپی را علیه برخی شخصیت های حقیقی و حقوقی دنبال می کند، در ۲۵ اردیبهشت۱۳۹۷ هم تحریم های تازه ای وضع کرد.
در این روز اعلام شد که «ولی الله سیف »رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتهام همکاری با نیروی قدس سپاه پاسدران در ارسال میلیون ها دلار به گروه حزب الله لبنان ، در فهرست تحریم ها قرار گرفته است.
همچنین علی طرزعلی از معاونان امور بین الملل بانک مرکزی ایران، کریم ارس حبیب،‌ رئیس بانک اسلامی البلاد و محمد قصیر یکی از مقامات حزب الله لبنان هم در این فهرست تعیین شده اند.

پنجمین لیست تحریم
در حالی که وزیر خارجه جدید آمریکا هم پس از برجام، حالت تهاجمی تری در قبال جمهوری اسلامی ایران گرفته و اعلام کرده است که می خواهد استراتژی جدید رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران را اعلام کند، وزارت خزانه داری آمریکا در ۱ خرداد ۱۳۹۷ پنج مقام نظامی ایرانی را به دلیل مغایرت با عدم گسترش تسلیحات، مورد تحریم قرار داد.
محمود باقری کاظم آباد، محمد آقا جعفری، جواد بردبار شیرامین، ‌مهدی آذرپیشه و محمدعلی حدادنژاد تهرانی پنج نفری هستند که خزانه داری آمریکا مدعی شده است برای انصارالله یمن، سلاح ارسال می کرده اند.

ششمین لیست تحریم
از آنجا که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات خود نشان داد که سیاست آمریکا محدود کردن سفرهای مقام های جمهوری اسلامی ایران است تا نتوانند به دیپلماسی خود در جهان ادامه دهند،

در۳ خرداد ۱۳۹۷، وزارت خزانه داری آمریکا ۹ شخص جدید حقیقی و حقوقی ایرانی و ترک را در فهرست تحریم های خود جای داد.
ایرج رونقی و تورج زنگنه که صاحب و اداره کننده شرکت هواپیمایی دنا هستند در این فهرست دیده می شوند و دلیل آن همکاری با شرکت های هواپیمایی ایران از جمله ماهان، کاسپین ، معراج و پویا اعلام شده است.
بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت های هواپیمایی جهان از همکاری با این چهار شرکت و دادن اجازه فرود و خدمات هواپیمایی به آنها منع شده اند.
تحریم های پی در پی وزارت خزانه داری آمریکا، نشان می دهد همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اتاق جنگ کاخ سفید از وزارت دفاع به این وزارتخانه منتقل شده است. آنها با تصور اینکه می توانند همچون گذشته ائتلاف جهانی علیه ایران اسلامی ایجاد کنند، بدون داشتن استراتژی مشخص و شناخت واقعی عرصه بین الملل دست به کاری زدند که حتی متحدانشان نیز با آنها همراهی نکردند.
ایجاد هیاهو، طرح مکرر اتهامات علیه ایران به مناسبت های مختلف، تحت فشار گذاشتن متحدان خود با ایران هراسی، استفاده از دیپلماسی عمومی و تقویت رسانه های فارسی زبان، استفاده از گروهک های تروریستی همچون منافقین و ایجاد اختلافات صنفی و مذهبی دیگر تاکتیک های برگزیده شده از سوی افراط گراهای کاخ سفید است که البته تازگی نداشته و پیشینیان آنها در بهره مندی از آنها ناکام مانده بودند./۶ خرداد ۱۳۹۷ایرنا

گردش خون" قلب "و رگهای خونی

دانستنی هایی از« قلب »و رگهای خونی 

قلب، اندامی عضلانی که نقطه مرکزی سیستم گردش خون را شکل می دهد، وظیفه پمپاژ خون به سراسر بدن را از طریق شبکه ای از رگ های خونی بر عهده دارد.

اندازه قلب در افراد بالغ به اندازه« مُشت»آن شخض است(۷درصدوزن بدن)«وزن قلب» در مردان حدود۲۸۰ گرم و در زنان ۲۲۰ گرم می باشد،ضربان قلب خانم ها ۸ بار در دقیقه بیشتر از مردان می تپد.

عروق خونی به لوله‌هایی باریک در بدن جانداران گفته می شود که خون را در سرتاسر بدن حمل می‌کنند و در حقیقت می توان گفت؛ شریان ها، همان عروق خونی هستند که خون پر از اکسیژن را از قلب به بافت‌های بدن انتقال می‌دهند.

خون درون قلب فقط در یک جهت جریان دارد. چهار دریچه ( سه لتی، ریوی، میترال و آئورت) در قلب به چک کردن خون کمک میکند. خون از طریق دهلیز راست وارد بدن می شودو سپس به بطن راست میرود و در آنجا به ریه ها پمپاژ می شود. و بعد از گرفتن اکسیژن از ریه ها ، آن را به دهلیز سمت چپ میبرد.جایی که در نهایت به بدن منتقل می شود. قلب در هر بار طپش ۷۰ میلی لیتر خون را به بدن پمپاژ میکند. ( هر انسان بالغ با وزن ۷۰کیلوگرم ، حامل تقریبا ۵ لیتر خون است . 

حقایقی شگفت انگیز از عروق خونیتان که نمی‌دانید!

به گزارش «نیو هلث ادوایزر» خون وظیفه حمل اکسیژن و دیگر مواد مورد نیاز بدن برای ارائه عملکردی درست و همچنین حذف مواد زائد را بر عهده دارد. در بدن فردی بزرگسال با اندازه متوسط حدود 5 لیتر خون وجود دارد.

هر شریان یک لوله عضلانی است که از بافتی نازک و  سه لایه تشکیل شده است:

اینتیما: لایه داخلی که با بافتی نرم به نام اندوتلیوم پوشیده شده است.

مدیا:لایه‌ای عضلانی که به شریان‌ها توان تحمل فشار قلب را می‌دهد.

اَدْوِنْتیا: بافتی پیوندی که شریان را به بافت مجاور متصل می‌کند.

مقطع عرضی، نمای پس سری.

«دیواره سینوس» از «اندوتلیوم» و «بافت همبند سخت» و«بافت همبند کلاژنی دورال» با «لایه پریوستال» و«لایه مننژ» تشکیل شده است. بین دو «لایه لومن سینوسی» قرار دارد.

به همراه وریدهای دیپلوییک از استخوان مجاور جمجمه به داخل سینوس باز می شود. سینوس همچنین وریدهای فرستاده را دریافت می کند - وریدهای بدون دریچه که بین سینوس ها، وریدهای دوپلوئیک و وریدهای خارج جمجمه پوست سر ارتباط برقرار می کنند.

مغز در یک کپسول سفت و سخت محصور شده است: جمجمه.

مغز در یک کپسول سفت و سخت محصور شده است: جمجمه.

سیستم گردش خون بدن انسان شامل شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ ها است.
وقتی مردم به سیستم گردش خون بدن فکر می کنند، اولین چیزی که معمولاً به ذهن می رسد قلب است. اما قلب بدون رگ های خونی نمی تواند کار خود را انجام دهد: سیستم وسیعی از لوله های الاستیک ساخته شده از ماهیچه. موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) توضیح می‌دهد که این شبکه از رگ‌ها خون را به هر قسمت از بدن شما می‌رساند و اطمینان می‌دهد که قلب، ریه‌ها و همه اندام‌های حیاتی اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

 توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر»حقایقی شگفت انگیز در مورد رگ های خونی:

با رگهای خونی می توان دو بار دور کره زمین رابست

*رگ های خونی شما می توانند دور کره زمین بچرخند. اگرچه رگ های خونی نسبتاً کوچک هستند، شبکه به طرز شگفت انگیزی طولانی است. در واقع، اگر آنها در یک خط قرار می گرفتند، طول آنها بیش از ۹۶۵۶۰کیلومتر است،با توجه به اینکه محیط زمین۴۰ هزار کیلومتر است، طبق گفته ناسا، این بدان معناست که رگ های خونی شما می توانند بیش از دو بار دور کره زمین بچرخند.

Heart anatomy | PPT

یک میلیون بشکه خون درقلب انسان

*یک میلیون بشکه خون در طول عمر حمل می کنند،درخواب وبیداری،«خون» در بدن به طور مداوم در جریان است.  

هرشبانه روز ۷۲۰۰ لیترخون

قلب انسان در هر دقیقه چیزی ۵ لیتر خون  ودر هرشبانه روز۷۲۰۰  لیتر خون  پمپاژ می کند.

در طول زندگی، این سیستم وسیع حدود یک میلیون بشکه خون را در سراسر بدن حمل می کند.

 عروق خونی به صورت تیمی کار می کنند، سه نوع اصلی رگ های خونی - شریان ها، وریدها و مویرگ ها (هماهنگ کار می کنند) هنگامی که قلب منقبض می شود، خون به شریان هایی که آن را از قلب دور می کند پمپاژ می شود. شریان ها به رگ های خونی با دیواره نازک موسوم به مویرگ ها متصل هستند که به اکسیژن اجازه می دهد از خون به سلول های بدن حرکت کند. سپس وریدها خون بدون اکسیژن را به قلب برمی‌گردانند.

سدخونی مغزی چیست؟

*عروق خونی به عنوان میدان نیرو برای مغز عمل می کنند. رگ های خونی بخشی از یک سیستم دفاعی مهم به نام «سد خونی مغزی» هستند، شبکه‌ای از رگ‌های خونی و بافت متشکل از سلول‌های نزدیک به هم به جلوگیری از رسیدن مواد مضر به مغز کمک می‌کند.

Diagram of a microvessel in the brain lined by the blood-brain barrier. The blood-brain barrier is a multicellular, compound structure composed of endothelial cells, pericytes and astrocytes in direct contact with brain tissue.

«سد خونی مغزی» به برخی از مواد ضروری مانند آب، اکسیژن و دی اکسید کربن اجازه می دهد تا وارد مغز شوند، اما باکتری ها و سایر مواد خطرناک را از آن دور نگه می دارد، اگرچه داروهای بیهوشی عمومی می توانند از سد خونی مغزی عبور کنند، اما بسیاری از داروهای مهم، از جمله برخی داروهای ضد سرطان، قادر به انجام این کار نیستند، که چالش هایی را برای پزشکان معالجه کننده بسیاری از بیماری های جدی و ناتوان کننده ای که بر مغز تأثیر می گذارد، ایجاد می کند. اینها شامل سرطان مغز و بیماری پارکینسون است.

*رگ های خونی تحت تاثیر آب و هوا قرار می گیرند. سیستم گردش خون به حفظ دمای بدن کمک می کند، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند تا گرما را آزاد کنند، به شما اجازه می‌دهند خنک شوید، و برای حفظ گرما باریک یا منقبض می‌شوند، در موارد شدید، مانند زمانی که پاهای شما برای مدت طولانی در معرض شرایط بسیار سرد یا مرطوب قرار می گیرند - وضعیت «پای سنگر»انقباض رگ های خونی می تواند گردش خون را متوقف کند و باعث مرگ بافت پوست شود.

«علت سردرد» درهنگام «خوردن بستنی» ومایعات یخی.

* درهنگام خوردن بستنی یا آب یخ ، ممکن است با احساس ناراحت کننده ای درسر که به عنوان«یخ زدگی مغز »شناخته می شود مواجهه شوید.

علت این سردرد بخاطراین است هنگامی که چیزی سرد سقف گرم دهان شما را لمس می کند، رگ های خونی موضعی منقبض می شوند تا اتلاف گرما را به حداقل برسانند، سپس برای بازگرداندن جریان خون استراحت کنند، این پاسخ باعث ایجاد درد شدیدی می‌شود که چند دقیقه طول می‌کشد، یا تا زمانی که بدن با تغییر ناگهانی دما سازگار(بالانس) شود.

انواع رگ های خونی

«سرخرگ-شریان»

«سرخرگ آئورت» که بزرگترین سرخرگ بدن است.

«سرخرگ‌چه‌ها» که کوچکترین سرخرگ‌های بدن هستند.

«سیاهرگ -ورید»

«بزرگ‌سیاهرگ» که بزرگترین سیاهرگ بدن است.

«سیاهرگ‌چه‌ها »که کوچکترین سیاهرگ‌های بدن هستند.

«مویرگ» که کوچکترین رگ‌ها هستند و بین سرخرگ و سیاهرگ قرار داشته و محل مبادله مواد غذایی و مواد زائد یاخته‌ها هستند.

حقایقی شگفت انگیز از عروق خونیتان که نمی‌دانید!

در نهایت اکسیژن و مواد مغذی از طریق مویرگ‌ها به سلول‌های بدن می‌رسند. ورید‌ها وظیفه‌ای برعکس شریان‌ها برعهده دارند و خون خالی از اکسیژن را مجدد به قلب برمی‌گردانند.

عروق خونی‌تان می‌تواند محیط کره زمین را طی کند!

۱۰۰۰۰۰کیلومتر عروق خونی در بدن وجود دارد.

عروق خونی بسیار ریز و کوچک هستند، اما اگر بخواهیم از لحاظ «درازا» قیاسی انجام دهیم، اندازه عروق خونی انسان حدود۱۰۰هزار کیلومترخواهد بود. این اندازه‌گیری را موسسه ملی سالمندی امریکا (NIA) انجام داده و برای تفهیم درازای عروق خونی، مثال زیبایی را مطرح کرد.

اگر تمام عروق را پشت سر هم قرار دهیم، دو بار کره زمین را دور می‌زنند!

در طول زندگی یک فرد، یک میلیون بشکه خونی مصرف می‌شود!

مایع خون در بدنتان به صورت مداوم در جریان است و پس از مدتی قلبتان مجدد خون جدیدی را به بافت‌های بدن پمپاژ می‌کند. بر اساس مطالعات مختلف، قلب یک فرد سالم نزدیک به هفت هزار کیلوگرم خون را به درون عروق پمپ می‌کند. به عبارتی قابل فهم‌تر، دستگاه گردش خون‌تان یک میلیون بشکه خونی مصرف می‌کند تا جناب عالی تا آخر عمر زنده بمانید.

 برخی از عارضه‌ها می‌توانند عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند

بیماری‌های مختلف می‌توانند عروق خونی را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال تصلب شرایین (آترواسکلروزیس) باعث سفتی و سختی عروق خونی می‌شود و یا عارضه واریس (واریکوز) موجب شل شدن دریچه‌های لانه کبوتری موجود در ورید‌های اندام‌های تحتانی بدن می‌شود. حتی مویرگ‌ها نیز می‌توانند دچار تغییر و تحولات اساسی شوند.

برای مثال یک سندرم بسیار نادر تحت عنوان «نشت مویرگی» باعث می‌شود دیواره مویرگ‌های خونی حالتی مثل نشتی یک لوله پیدا کنند. بر اساس این عارضه، فرد رفته رفته دچار کاهش« فشار خون »می‌شود و اندام مورد نظر ممکن است تورم پیدا کند.

وجود کلسیم در عروق خونی نشانه حمله قلبی است

عروق خونی در مغز انسان مثل یک سد عمل می‌کند

«عروق خونی» در مغز مثل یک سد دفاعی عمل می‌کند. به این سد از لحاظ علمی، سد خونی-مغزی گفته می‌شود. این سد، شبکه‌ای از عروق خونی است که اجازه ورود و خروج مواد مختلف را به درون بافت مغزی نمی‌دهد و به جز گاز اکسیژن، دی اکسید کربن، مولکول‌های آب و گلوکز (که یک ماده قندی است)، ماده دیگری از این سد عبور نمی‌کند.

بر همین اساس، باکتری و ویروس‌های مختلف نیز قادر نیستند به راحتی از سد خونی مغزی عبور کنند

البته برخی از «گاز‌های بیهوشی »این قابلیت را دارند تا از این سد عبور کنند. چرا که داروسازان این توانایی را پیدا کرده‌اند تا دارو‌های ضد سرطانی خاصی را تولید کرده تا از سد خونی مغزی عبور کنند.

خوردن شکلات به نفع عروق خونی‌تان است

بر اساس جدیدترین نتایج، مصرف شکلات در حد و اندازه معمول می‌تواند برای سلامتی قلب و عروق خونی‌تان مفید واقع شود. همچنین مصرف شکلات احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سکته را نیز کاهش می‌دهد. شکلات تلخ حاوی یک نوع ماده مغذی به نام فلاونویید است که ویژگی‌های آنتی اکسیدانی دارد. به همین علت اگر قرار است شکلات مصرف کنید، نوع تلخ بهترین گزینه ما به شماست.

«چاقی»عروق خونی‌تان را به زحمت می‌اندازد!

هر پانصد گرم چربی اضافه شده به بدنتان، یک متر عروق خونی جدید باید ایجاد شود.

یکی از «وظایف دستگاه گردش خون» حفظ دمای بدن است.

 عروق خونی منقبض می‌شوند تا دمای بیشتری را حفظ کنند. زمانی هم که اتساع پیدا می‌کنند، برای خنک کردن بدن در تلاش هستند. البته اگر شما سعی کنید پایتان را روی یک تکه یخ برای مدت طولانی نگه دارید، اتفاق ناگواری شاید برای‌تان رقم بخورد.

عروق خونی به شدت منقبض می‌شود تا جایی که حتی ممکن است خون‌رسانی برای مدت زمان محدودی کاملا قطع شود. در این صورت، بافت مورد نظر رفته رفته می‌میرد. این رویداد فیزیولوژیکی، زمینه را برای سرمازدگی فراهم می‌کند.

عروق خونی، عامل  یخ زدن مغز در زمان خوردن بستنی

وقتی بستنی یا آب یخ می خورد،حس می کنید انگار مغزتان در زمان خوردن، منجمد می‌شود. زمانی که، یک چیز بسیار سرد، به کام سخت دهان شما برخورد می‌کند، عروق خونی آن منطقه منقبض می‌شوند تا فقدان گرما را به حداقل برسانند. بعد از این اتفاق، شما مدتی صبر می‌کنید. در این بین، جریان خون مجدد به حالت طبیعی خود برمی‌گردد.

نتیجه این ماجرای عجیب، فعال شدن حس دردی است که برای چند دقیقه همراهی‌تان می‌کند. این سر درد‌های ناشی از مصرف بستنی یخی بیشتر در میان افرادی که با میگرن دسته و پنجه نرم می‌کنند، گزارش شده است.

مدیریت سایت-پیراسته فر:بااستفاده از باشگاه خبرنگاران جوان-مرداد ۱۳۹۸ بااصلاحات-حذف واضافات.

برای اطلاعات بیشتربا گردش خون«عروق خونی»بافتها ورگهای لنفاوی،رگهای خونی و...بصورت مصور به این لینک مراجعه کنید:

خون رسانی دربدن"رگهای خونی" بافتها ورگهای لنفاوی                                     

«عروق خونی» به صورت گروهی کار می‌کنند

 رگ‌های بدن  سه دسته هستند:شریان (سرخرگ)،ورید (سیاهرگ) ومویرگ‌ها.

 زمانی که؛ قلب منقبض می‌شود، مایع خون به درون شریان‌ها پمپاژ شده تا خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی، به بافت‌ها ارسال شود. شریان‌ها در نهایت به شاخه‌های بسیار ریزتری تحت عنوان مویرگ منتهی می‌شوند.

قلب تنها عضله ای در بدن انسان است که به طور مداوم در حال فعالیت بوده و تنها پس از مرگ فعالیت آن متوقف می شود.

برای هر ثانیه ای که می گذرد، ۱۵ میلیون سلول خونی می میرند.

۲۰۰ میلیارد پلاکت، اجزا دیسک شکل سلول های خون، در روز تولید می شوند.

در شرایطی که یک فرد بزرگسال به طور معمول دارای ۵ تا ۶ لیتر خون است، یک نوزاد تنها ۱ لیتر خون دارد.

حقایقی جالب توجه درباره سیستم گردش خون انسان

آئورت، بزرگترین شریان بدن، خون مورد نیاز تمام قسمت های بدن را به جز ریه ها و قلب تامین می کند.

سیاهرگ ریوی وظیفه انتقال خون اکسیژن‌دار را بر عهده دارد، در شرایطی که دیگر سیاهرگ های بدن انسان خون فاقد اکسیژن را انتقال می دهند.

«خون »به طور طبیعی بی رنگ است، و رنگ قرمز روشن آن به واسطه رنگدانه «هموگلوبین »موجود در گلبول های قرمز خون شکل می گیرد.

هنگامی که خون وارد محفظه قلب می شود، دریچه های آن بسته شده و صدای تولید شده توسط دریچه ها به نام «ضربان قلب» شناخته می شود.

ضربان قلب یک زن سریع‌تر از ضربان قلب یک مرد است.

یکی دیگر از حقایق شگفت انگیز درباره سیستم گردش خون این است که قلب ما حتی پس از خارج شدن از بدن یا تکه تکه شدن نیز -تامدتی-به ضربان خون ادامه می دهد.

حدود ۲۳ ثانیه طول می کشد تا خون در سراسر بدن انسان گردش کند.

Basic Anatomy of the Human Heart - Cardiology Associates of Michigan -  Michigan's Best Heart Doctors

قلب یک فرد بزرگسال با اندازه متوسط قادر است ۴۰۰ گالن خون را در روز پمپاژ کند.

Why are the left sides of the heart thicker? - Quora

سمت چپ قلب ضخیم‌تر و قوی‌تر از سمت راست آن است.

خون انسان از گلبول های قرمز که مسئولیت حمل اکسیژن را بر عهده دارند، گلبول های سفید که مسئولیت مبارزه با بیماری ها را بر عهده دارند، پلاکت ها که مسئولیت لخته کردن خون را بر عهده دارند، و یک نوع مایع خاص به نام پلاسمای خون تشکیل شده است.

هر یک از کلیه های انسان از حدود یک میلیون واحد تصفیه کننده به نام «نفرون» تشکیل شده اند. کلیه ها روزانه حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر خون را تصفیه می کنند و حدود دو لیتر ادرار تولید می کنند.

روزانه تا ۴۴۰ گالن خون از کلیه عبور می کند.

طول عمر گلبول های قرمز خون برابر با ۴ ماه است.

گلبول های قرمز خون تنها سلول هایی در بدن انسان محسوب می شوند که فاقد هسته هستند.

۳۰ تا ۴۰ میلیون گلبول سفید درون بدن انسان وجود دارند، که مسئولیت حفاظت از بدن در برابر ارگانیسم های خارجی را بر عهده دارند.

۱۰ مویرگ ضخامتی برابر با یک تار موی انسان دارند.

قلب حدود ۳۰ میلیون بار در سال می تپد.

گلبول های قرمز خون پیش از این که درون محل تولد خود، یعنی مغز استخوان بمیرند، حدود ۲۵۰ هزار بار در سراسر بدن گردش می کنند.

برق قلب

قلب یک میدان مغناطیسی قوی تولید میکند.

قلب دارای قدرت خروجی از ۱ تا ۵ وات در دقیقه است، که برابر با قدرت خروجی یک لامپ ۶۰ وات است. این یکی از شگفت انگیزترین حقایق درباره سیستم گردش خون انسان است.

اگر تمام شریان ها، سیاهرگ ها و مویرگ های یک فرد بالغ را پشت سر هم در یک ردیف قرار دهیم، طول آن به ۱۰۰هزار کیلومتر می رسد.

پشه ماده در هر بار نیش زدن ۵ تا۱۰ میکرو لیتر(۵ تا۱۰میلیونم لیتر) خون می مکد.-پشه «نر»نیش نمی زند،وزن پشه ۲ میلی گرم است.

 هنگام خندیدن  ۲۰ درصد خون بیشتر به نواحی مختلف بدن حمل می کنند(شبیه ورزش مفیداست برای سلامتی)