پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

موش "پارلمان اسپانیا" را تعطیل کرد

درادامه به «معرفی کشوراسپانیا» می پردازیم وماجرای«آندلس»

 یک «موش» جلسه علنی«پارلمان اندلس» را بهم زد!

چهارشنبه ، ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۱(۳۰ تیر ۱۴۰۰) ساعت ۳:۳۴ بعد از ظهر
پارلمان بهم ریخت - لحظه ای که موش صحرایی باعث آشفتگی در پارلمان اندلس در اسپانیا می شود.
«رویترز» ویدئویی از موش صحرایی را که در جلسه پارلمان اندلس در اسپانیا اخلال کرده بود بارگذاری کرد. این ویدئو در شبکه های اجتماعی منتشر شد و بینندگان را با خنده واداشته است.

یک موش جلسه پارلمان اندلس را در اسپانیا قطع می کند

رئیس منطقه ای پارلمان اندلس ،خانم« مارتا بوسکت» در حال سخنرانی در بالای تریبون بود که متوجه موش شد و 

از تعجب نفس نفس زد،دهان خود را از شوک پوشانده بود

اعضای دیگر جلسه مبهوت شدند و شروع به جستجوی موش کردند تا ببینند موش کجا رفته است.

موش صحرایی جلسه پارلمان را در اندلس قطع می کند

در این ویدئو ، چندین نماینده دیده می شود که  جیغ می کشند و از صندلی های خود ،بالاوپایین می پرند.

طبق گزارش «انگلستان اکسپرس»

این «موش» قانون گذاران را هنگامی که قصد داشتند رأی خود را در مورد موضوعی مهم برای منطقه اندلس صادر کنند ، از جلسه خارج کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:موضوع جلسه چه بودکه موش ظاهرشد؟

اعضای منتخب در آستانه رأی گیری در مورد اینکه آیا سوزانا دیاز ، رئیس جمهور سابق منطقه را به عنوان سناتور منطقه بپذیرند ، رأی دهند.

سوزانا دیاز ، سرپرست سرپرست دولت منطقه ای اندلس ، هنگام سخنرانی در نشست خبری با اعضای حزب  آندلوسی در پایتخت اندلس ، سویل اسپانیا ،از  مارس ۲۰۱۵(فروردین ۱۳۹۴)،وی رهبر حزب سوسیالیست آندلوسی شد.

آشنایی باکشوراسپانیا

نام اسپانیا از واژه ایبریایی «هیسپانیا» به معنای سرزمین غروب خورشید گرفته شده و زمانی که این سرزمین در دست رومیان بود به نام سرزمین «آندلس» در دنیای شرق شناخته می شد.
 مساحت اسپانیا در حدود ۵۰۶ هزار کیلومترمربع است، پنجاه و دومین کشور بزرگ است.
اسپانیا تقریباً ۴۷۰۰۰ کیلومتر مربع کوچکتر از فرانسه و ۸۱۰۰۰ کیلومتر مربع بزرگتر از ایالت کالیفرنیا آمریکا است. قله آتش فشانی تید که در نزدیکی شهر تنریف در جزایر قناری قرار دارد با ارتفاع ۳۷۱۸ متر بلندترین نقطه کشور اسپانیا می‌باشد.
سرزمین اسپانیا شامل قسمت اعظم شبه‌جزیره ایبری، جزایر بالئارس، جزایر قناری، شهرهای سبته (Ceuta) و ملیله (Melilla) در شمال قارهٔ آفریقا و برخی جزایر دیگر واقع در مقابل سواحل این قاره و خود شبه‌جزیره‌است.

جزایر بالئار در دریای مدیترانه و قناری در اقیانوس اطلس و در غرب آفریقا نیز بخشی از خاک اسپانیا را تشکیل می‌دهند.
شهرهای سوتا و ملیا در شمال مراکش که به عنوان دو منطقه خودمختار اداره می‌شوند نیز بخشی از خاک سرزمینی اسپانیا محسوب می‌شوند.
جزایر بالئار در دریای مدیترانه و قناری در اقیانوس اطلس و در غرب آفریقا نیز بخشی از خاک اسپانیا را تشکیل می‌دهند.

در حدود ۵۰ میلیون نفر جمعیت در اسپانیا زندگی می‌کنند و این کشور از ۱۷ بخش خودمختار، ۵۰ استان و چندین جزیره‌ی کوچک و بزرگ تشکیل شده است که از جمله معروفترین آنها می‌توان به جزایر بالئار و قناری اشاره کرد. چندین رشته‌ کوه مهم در این کشور قرار دارد که یکی از مهمترین آنها رشته کوه پیرنه در مرز کشور اسپانیا و فرانسه است. نصف‌النهار گرینویچ نیز از این کشور و از نزدیکی شهر والنسیا عبور می‌کند.

بخش بندی اسپانیا
اسپانیا به طور کلی از ۱۷ بخش خودمختار تشکیل شده است و این بخش‌ها خود به ۵۰ استان تقسیم می‌شوند. این بخش‌ها و استان‌هایشان به شرح زیر است:

بخش‌های خود مختار «چند استانه» اسپانیا
«اندلس» این بخش خودمختار جنوبی‌ترین بخش اسپانیا است که شامل استان‌های سویل، گرانادا، کوردوبا، کادیس، مالاگا، اوئلوا، خائن و آلمریا می‌باشد. مسلمانان کشور اسپانیا سال‌های زیادی بر این بخش خودمختار حکومت می‌کردند.

«آراگون» این بخش خودمختار که در شمال شرقی قرار دارد از سه استان ساراگوسا، هوئسکا و تروئل تشکیل شده و مردم آن به زبان آراگونی تکلم می‌کنند.

«سرزمین باسک» این بخش خودمختار در دامنه‌ی رشته کوه پیرنه قرار دارد و از سه استان آلابا، بیسکای و گیپوسکوا تشکیل شده است.

«کاستیا-لامانچا» در غربی‌ترین بخش کشور اسپانیا که از پنج استان کوئنکا، آلباسته، سیوداد رئال، گوادالاخارا و تولدو تشکیل شده است.

«کاستیا-لئون» یک بخش بزرگ شامل نه استان لئون، والنسیا، بورگس، سویا، زامورا، والادلید، سگوبیا، سالامانکا و آویلا است.

«کاتالونیا» در شرقی‌ترین بخش اسپانیا و شامل چهار استان بارسلون، خرنا، لریدا و تاراگونا است.

«گالیسیا» در مرکز اسپانیا که شامل استان‌های لاکرونیا، لوگو، اورنسه و پونتودرا است.

«جزایر قناری» خود از هشت جزیره‌ی کوچک و بزرگ تشکیل شده و در جنوب شرقی کشور اسپانیا قرار دارد.

بخش‌های خودمختار تک استانه

«اکسترمادورا» خود یک استان به مرکزیت شهر مِریدا است.

«کانتابریا» این بخش نیز در شمال و یک استان مجزاست که مرکز آن شهر سانتاندر است.

«آستوریاس»این بخش خودمختار اسپانیا که در شمال غربی آن قرار دارد، خود از یک استان به همین نام با مرکزیت شهر اُبیه‌دو تشکیل شده است.

«جزایر بالئاری» این بخش خود مختار یک مجمع الجزایر در شرق کشور اسپانیا است و خود یک استان با مرکزیت شهر پالما دمایورکا است.

«لاریوخا» خود یک استان با مرکزیت شهر لُگُرُنیو است.

«مورسیا» یک استان مجزا با مرکزیت همین شهر است.

«نابارا» یک بخش جدا و در شمال با مرکز شهر پامپلونا است.

شهرهای مهم کشوراسپانیا

شهر مادرید

مادرید به عنوان پایتخت اسپانیا یکی از مهمترین شهرهای این کشور است. در این شهر ترکیبی از بخش‌های مدرن و تاریخی در کنار هم قرار دارند. این شهر بعد از لندن و برلین، سومین شهر بزرگ اتحادیه‌ی اروپا است و به دلیل وجود تیم‌های فوتبال معروف و رستوران‌های زیاد و متنوعش در سراسر دنیا معروف است.

«مادرید» خود یک استان مجزا به مرکزیت شهر مادرید است که بامساحت ۶۰۴ کیلومتر مربع ، بیش از ۶.۵ میلیون نفرجمعیت دارد.

شهر بارسلون
این شهر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری اسپانیا است و بعد از مادرید بزرگترین شهر این کشور است. بارسلون مهمترین شهر بندری کشور اسپانیا نیز محسوب می‌شود. کریستف کلمب کاشف معروف نیز به این شهر تعلق دارد. این شهر به خاطر وجود استادیوم‌های گاو بازی و ورزشگاه‌های فوتبالش معروف است.

شهر گرانادا
این شهر یکی از شهرهای مهم کوهپایه‌ای و مورد علاقه‌ی مسلمانان است. دو مورد از جاذبه‌های ثبت شده در یونسکو یعنی الحمرا و البیازین در این شهر قرار دارند.

شهر والنسیا
سومین شهر بزرگ کشور اسپانیا است که در در سواحل مدیترانه‌ای این کشور قرار دارد. این شهر به دلیل انجام ورزش‌های ساحلی، پارک علم و هنر و بزرگترین آکواریوم اروپا مشهور است.

«والنسیا» یک استان و بخش خودمختار با مرکزیت همین شهر است.

شهر مالاگا

شهر توریستی مالاگا در دریای مدیترانه پر از ساختمان‌‌ها و بناهایی با معماری عربی است که جاذبه‌های زیادی دارد و خانه‌ی پیکاسو و موزه‌ی آثار او نیز در همین شهر قرار دارد.

شهر سالامانکا
این شهر که یکی از شهرهای مرکزی کشور اسپانیا است به دلیل داشتن معدن سنگی‌اش معروف است. این شهر به خاطر بازتاب نور خورشید، به شهر طلایی معروف است. آثار تاریخی زیادی از جمله کلیسای جامع بیِخا و خانه ی کونچاس در این شهر قرار دارند.

وضعیت آب و هوایی
در کشور اسپانیا به دلیل وسعت زیاد و قرارگیری در کنار دریای مدیترانه، تنوع آب و هوایی بسیار بالا است. آب و هوای این کشور را می‌توان در چهار بخش کلی بررسی کرد:

بخش شمال و شمال غربی
این بخش بارانی‌ترین قسمت اسپانیاست و آب و هوای بسیار خنکی نسبت به بخشهای دیگر این کشور دارد. شدت بارندگی در این بخش از غرب به شرق کاهش پیدا می‌کند.

بخش مرکزی
در این بخش بارندگی بسیار کمتر است اما در زمستان بارش برف زیاد رخ می‌دهد. آب و هوای این بخش معتدل همراه با باد است و تابستان‌ها کمی گرم می‌شود.

بخش مدیترانه‌ای
این بخش خوش آب و هواترین بخش کشور اسپانیا با روزهای آفتابی طولانی است زمستان‌های معتدلی نیز دارد و تابستان‌های آن گرم و مرطوب است.
جزایر اسپانیا

جزایر اسپانیا شامل جزایر بالئاری در دریای مدیترانه و جزایر قناری در اقیانوس اطلس می‌باشد. افزون بر اینها شماری جزیره غیر مسکونی دیگر در سمت مدیترانه‌ای تنگه جبل‌الطارق نیز متعلق به اسپانیا است از جمله جزایر چافاریناس، آلهوسماس و جزیره کوچک پرخیل. جزیره آلبوران که بین اسپانیا و شمال آفریقا قرار دارد نیز تحت حاکمیت اسپانیا می‌باشد. جزیره کوچک فاسان که در رودخانه بیداسوآ قرار دارد تحت حاکمیت مشترک اسپانیا و فرانسه اداره می‌شود.
سرزمین اسپانیا شامل قسمت اعظم شبه‌جزیره ایبری، جزایر بالئارس، جزایر قناری، شهرهای سبته (Ceuta) و ملیله (Melilla) در شمال قارهٔ آفریقا و برخی جزایر دیگر واقع در مقابل سواحل این قاره و خود شبه‌جزیره‌است.
جزایر بالئار در دریای مدیترانه و قناری در اقیانوس اطلس و در غرب آفریقا نیز بخشی از خاک اسپانیا را تشکیل می‌دهند.
جزایر قناری
در این منطقه از اسپانیا آب و هوا کمتر گرم می‌شود و هوای نسبتاً خنکی دارد و زمستان‌های آن نیز معتدل است.

جمعیت جزایراسپانیا:

۱. تنریف  ۸۹۹٬۸۳۳ نفر
۲. مایورکا ۸۶۲٬۳۹۷  نفر
۳. گران کاناریا  ۸۳۸٬۳۹۷  نفر
۴. لانزاروته ۱۴۱٬۹۳۸  نفر
۵. ایبیزا ۱۲۵٬۰۵۳  نفر
۶. فوئرته‌ونتورا ۱۰۳٬۱۰۷  نفر
۷. منورکا ۹۲٬۴۳۴  نفر
۸. لا پالما ۸۵٬۹۳۳  نفر
۹. لا خومرا ۲۲٬۲۵۹  نفر
۱۰. ال هییرو ۱۰٬۵۵۸  نفر
۱۱. فورمنترا ۷٬۹۵۷  نفر
۱۲. آروسا ۴٬۸۸۹  نفر
۱۳. لا گراسیوسا ۶۵۸  نفر
۱۴. تابارکا ۱۰۵  نفر
۱۵. اونس ۶۱  نفر

«آندلس» کجاست؟

جزیره «ایبریا »که به  نام «اندلس »شناخته می شد،بعدها «اسپانیا»نامیده شد وشد نقطه اتصال خاور (جهان اسلام) و باختر (اروپا).

آغاز فتح اندلس سال ۹۲ هجری بوده است و تا حدود ۵ سال بعدش فتح این سرزمین اروپایی کامل شد و اندلس در اختیار مسلمانان قرار گرفت.

فتح این سرزمین مهم، در سال ۹۷ هجری (۷۱۹ میلادی) به پایان رسید و از این پس، اندلس یکی از استان‌ها و ایالت‌های دولت عربی و تحت فرمان خلافت اموی تبدیل شد. 

موسی بن نُصَیر (حاکم دولت بنی امیه در شمال آفریقا و از نزدیکان خلیفه ولید بن عبدالملک) هفت هزار تن را برای فتح ایبریا مجهز کرد و طارق بن زیاد را به فرماندهی لشکر گماشت. طارق از تنگه‌ای که بعداً به نام خود او نامیده شد (جبل الطارق)، عبور کرد و به خاک اروپا وارد شد. طبق نقل مشهور، طارق هنگامی که به ساحل جنوبی اندلس رسید، برای اینکه لشکرش فکر عقب نشینی و فرار به مغرب (آفریقا) را از ذهن خود پاک کنند و تا پای مرگ مبارزه کنند، دستور داد کشتی‌ها را بسوزانند و در خطبه‌ای مشهور به سربازانش چنین گفت: «راه فرار کجاست؟ دشمن در برابرتان قرار دارد و دریا پشت سر شماست و به خدا سوگند در برابرتان راهی جز صداقت و صبر وجود ندارد.»

طارق، نیروهایش را به چهار گروه تقسیم کرد: گروهی را به سمت قُرطُبه فرستاد؛ گروهی را به مالقه (مالاگا) اعزام کرد؛ گروه دیگر را به سمت غرناطه (گرانادا) و خود نیز به سمت طُلَیطَله رهسپار شد. همه این مناطق به استثنای پایتخت (قرطبه) که تا حدی مقاومت کرد، به آسانی فتح شدند. بدین ترتیب مسلمانان توانستند در ظرف زمانی کوتاه (حدود پنج سال) شبه جزیره ایبریا را فتح کرده و آن منطقه حاصلخیز و برخوردار از موقعیت استراتژیک را بدست آورند. پس از این رویداد، مسیحیانی که بر دین خویش باقی مانده و حاضر نشدند اسلام را پذیرا شوند، در کمال آرامش به زندگی خود در اندلس ادامه داده و می‌توانستند در کنار مسلمانان آزادانه مراسم‌های مذهبی خود را به انجام رسانند. کلیساها پابرجا ماند و آزادی مذهبی در روزگار حاکمیت مسلمانان در اندلس تا جایی بود که حتی مورخان و روحانیون مسیحی نیز بدان اعتراف داشتند.

مسلمانان ساکن در سرزمین اندلس اهل سنت بوده و در ابتدای فتح اندلس همانند مردم سرزمین شام پیرو فقه «ابوبکر أوزاعی» بودند؛ در ادامه (پس از استقلال اندلس از حکومت عباسی و ورود عبدالرحمن الداخل به آن سرزمین و تشکیل دولت اموی در اندلس)، به مذهب مالکی گرایش یافتند.

حاکمیت مسلمانان در اندلس که حدود هشت قرن به طول انجامید، تمدنی شکوفا و ارزشمند را در قلب اروپا پدید آورد که آثار آن بسیار شگرف و قابل توجه بوده است.

لاین پل خاورشناس انگلیسی درباره حضور مسلمانان در اندلس که زمینه ساز شکوفایی تمدنی درخشان در این سرزمین اروپایی شد، چنین گفته است: «اسپانیا هشت قرن در دست مسلمانان بود و روشنایی تمدن آن، اروپا را روشن ساخت… علوم، ادب و صنعت تنها در همین سرزمین اروپایی رونق داشت.»

سلطه مسلمانان بر«اندلس» از سال ۹۲ هجری آغاز شد و در سال ۹۷ هجری (۷۱۹ میلادی)، اندلس  در اختیار مسلمانان بود و یکی از ایالت‌های اسلامی و تابع خلافت بنی امیه در دمشق به شمار می‌رفت.

سرزمین اندلس بیش از ۸۰۰ سال در اختیار آنان بود و در این مدت، فراز و نشیب‌های بسیاری را شاهد بوده است. این سرزمین در سال‌های نخست، بخشی از حکومت امویان به شمار می‌رفت و فرمانداران آن، معمولاً توسط امیر قیروان (و با اجازه خلیفه اموی در شام) انتخاب می‌شد. این دوران (از زمان فتح اندلس تا حکومت مستقل بنی امیه در اندلس) ۴۱ سال به طول انجامید.

دوران دوم، «حکومت امویان» در سرزمین اندلس است. عبدالرحمن الداخل (عبدالرحمن بن معاویة بن هشام بن عبد الملک) که نواده هشام بن عبدالملک خلیفه اموی بوده است، از انتقام عباسیان می‌گریزد و با کمک خویشاوندان مادری‌اش از شمال آفریقا راهی اندلس می‌شود. وی با قدرت مدیریتی بالایی که از آن برخوردار بود، توانست «یوسف بن فَهری» را شکست دهد و وارد قرطبه مرکز اندلس شود. او در ادامه دولتی مستقل را در سال ۱۳۸ هجری پایه ریزی نمود. 

حکومت امویان در اندلس، نزدیک به سه قرن به طول انجامید. پس از عبدالرحمن الداخل، فرزندان و دودمانش همچون هشام بن عبدالرحمن، حَکَم بن هشام، عبدالرحمن بن حکم و… بر اندلس حکومت کردند و ۱۶ نفر از بنی امیه به حکومت دست یافتند. دوران امویان در اندلس به سال ۴۲۲ هجری به سر رسید.

دوره سوم، «دوران ملوک الطوائفی» نام دارد که طی آن، حکومت‌های کوچک اعلام استقلال کردند. دوران چهارم، «دوره مُرابطین» نام دارد که حدود ۶۰ سال به طول انجامید. در این دوران، ۶ تن از این سلسله ( یوسف بن تاشفین، علی بن یوسف، تاشفین بن علی و…) زمامداری کرده و قدرت را به دست گرفتند. این دوران از سال ۴۸۳ قمری تا ۵۴۳ قمری به طول انجامید.

دوران پنجم، دوران «ملوک الطوائفی دوم» است. با سست شدن پایه‌های دولت مرابطین، دولت‌های مستقل و کوچک قد علم کرده و اعلام استقلال کردند.

ششمین دوره، «دوران موحدین» نام دارد. در سال ۵۴۱، عبدالمؤمن بن علی موسس دولت موحدین وارد شبه جزیره ایبریا شد و با شکست موحدین و دیگر دولت‌های کوچک، حکومت را بدست گرفت. در طول ۱۲۷ سال تسلط موحدین بر اندلس، ۱۳ نفر حکومت کردند.

هفتمین دوران، «ملوک الطوائفی سوم» است که در این مدت، قدرت مسلمانان در اندلس تضعیف و شهرها یکی پس از دیگری از اختیار مسلمانان خارج می‌شد و به‌دست مسیحیان و اروپاییان می‌افتاد. با سست شدن دولت مرابطین و آغاز ملوک الطوائفی دوم، زمینه برای فعالیت مسیحیان فراهم شد و آنها برخی شهرها از دست مسلمانان خارج کردند. همچون لشبونه (لیسبون؛ پرتغال امروزی)، یابره .

با دشمنی و نزاع میان دولت‌های کوچک اندلس، مسیحیان شمال به تدریج آن حکومت‌ها را از سر راه برداشته و در سال ۶۳۶ هجری «بلنسیه» و به سال ۶۶۸ قمری «مرسیه »از دست مسلمانان خارج شد و به دست دشمنان افتاد.

در پایان قرن هفتم هجری، تنها غرناطه (آخرین دژ مسلمانان در اندلس) پابرجا بود. بنی نصر (بنی أحمر)، آخرین سلسله حاکم بر اندلس بودند که بر سرزمین غرناطه (گرانادای اسپانیا) مسلط بودند.

پایان حکومت اسلامی آندلس

با تسلیم «غرناطه» به «فردیناند»، آخرین حکومت اسلامی اندلس در سال ۸۹۷ قمری به سر آمد . 

علت سقوط اندلس

سقوط اندلس و خروج این سرزمین از حوزه اسلام، معلول عوامل گوناگون است و در کنار تنش و اختلاف میان مسلمانان اندلس ، دلایل فرهنگی و تلاش هدفمند اروپاییان برای گسترش فساد در میان مسلمانان اندلس با هدف تضعیف روحیه جهاد و مبارزه در میان جوانان اندلس از مهمترین این عوامل محسوب می‌شود.

مردم اندلس و بویژه حاکمان این سرزمین به تدریج از آموزه‌های اسلام فاصله گرفته و بستر برای فعالیت مسیحیان و ساکنان اروپا فراهم شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاعات بیشتراز«اندلس»به این لینک مراجعه کنید:

اسپانیا"آندلس "جزیره ایبیزاکجاست؟                                     

فرمانده "قرارگاه خاتم الانبیا "سپاه کیست؟

​مصاحبه« اولین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا» رادرادامه خواهیددید.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء کیست؟

هم اکنون«سردار سید حسین هوشی سادات»فرمانده قرارگاه می باشد.

فرماندهان قرارگاه خاتم از آغازتأسیس ،بترتیب ،سرداران:محمد وفایی(۱۳۶۸)،محمدباقر قالیباف(۱۳۷۳)،عبدالرضا عابد(۱۳۸۵)،رستم قاسمی( ۱۳۸۶)،ابوالقاسم مظفری شمس(۱۳۹۰)،عبادالله عبداللهی(۱۳۹۱)،سعیدمحمد(۱۳۹۷)،هوشی سادات(۱۳۹۹).

قرارگاه سازندگی خاتم یک سال پس از پایان جنگ، در سال ۱۳۶۸ با دستور مقام معظم رهبری تشکیل شد. این قرارگاه از زیرمجموعه‌های سپاه پاسداران محسوب و فرمانده آن از سوی فرمانده کل سپاه تعیین می‌شود.

رستم قاسمی

ابوالقاسم مظفری شمس فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا شد۱۶مرداد۱۳۹۰

فرمانده کل سپاه پاسداران، طی حکمی، «ابوالقاسم مظفری شمس» را بعنوان فرمانده جدید قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا منصوب کرد.
فرمانده پیشین این قرارگاه، سرتیپ رستم قاسمی، چهارشنبه گذشته بعنوان وزیر جدید نفت از مجلس رای اعتماد گرفت.
«ابوالقاسم مظفری شمس»قبلا رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت« توسعۀ منابع آب و نیروی ایران» و چندی نیز مدیرعامل شرکت سد سازی سپاه پاسداران موسوم به «سپاسد» بود.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، زیر مجموعه سپاه پاسداران و یکی از بزرگترین پیمانکاران ایران است.


۱۴ اسفند ۱۳۹۱«سردار عبادالله عبداللهی»فرمانده  قرارگاه خاتم الانبیا شد بعداز۱۹ماه فرماندهی مظفری شمس.

تودیع -معارفه:عبادالله عبداللهی-سعیدمحمد«فرمانده قرارگاه »سازندگی خاتم الانبیا۱۵ مهر ۱۳۹۷

سردارسعیدمحمد«قرارگاه خاتم الانبیاء» رفت، «سردار سید حسین هوشی سادات» آمد.

«سردار هوشی سادات» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) شد

«سرلشکر پاسدار حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حکمی «سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات» را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه منصوب کرد.

نصب 2 سکوی صدرا در پارس جنوبی در آینده نزدیک/ قرارگاه برنامه‌‌ای برای خرید هپکو ندارد

فرمانده کل سپاه همچنین با قدردانی از زحمات و تلاش‌های «سردار سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد» طی دوره تصدی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) وی را به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرد.۱۷ اسفند ۱۳۹۹

اولین فرمانده قرارگاه سازندگی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه 

«محمد ستاری وفایی» نخستین فرمانده قرارگاه خاتم بود. وی از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ فرماندهی قرارگاه را برعهده داشت

سردار عابد

سومین فرمانده سازندگی قرارگاه خاتم الانبیا«سردار عبدالرضاعابد»قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشورتیر ۱۳۹۷

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: مصاحبه نخستین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا «سردارمحمدستاری وفایی»

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با اشاره به برخی کارشکنی‌های دولت وقت در مسیر جنگ، نخست‌وزیر را مقصر اصلی شرایط آن روزها دانست و گفت: از همان موقع ما اینها را می‌شناختیم و می‌دانستیم چه کسانی هستند. اشاره: سردار محمد وفایی فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به موضوعاتی مانند برخی کارشنکی‌ها و جوسازی‌ها علیه این قرارگاه در ایام دفاع مقدس و سال‌های پس از آن در عرصه سازندگی و نیز مقایسه تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان در طول سال های پس از انقلاب اسلامی پرداخت که متن مصاحبه باخبرگزاری فارس(۱۶آبان ۱۳۸۹ ) شرح زیر است:

سرداروفایی می گوید:بی عرضگی و همراهی نخست وزیر«میرحسین موسوی» با کارشکنان جنگ وزیر صنایع سنگین«بهزاد نبوی» وقت  ما را برای خرید ۸۰۰ دستگاه لودر و بولدوزر، یک سال و نیم معطل کرد.

دست «حاج محسن رفیق‌دوست »هم به عنوان وزیر سپاه بسته شده بود. همان وزیر به قرارگاه خاتم آمد و من به او اعتراض کردم که چرا یک سال و نیم ما را معطل کردید؟ آنها به ما می‌گفتند شما باید لودر را از «شرکت لیپر » آلمان  بخرید.

ما می‌گفتیم گور پدر آلمان و ژاپن ولی سازمان ما از اول با «شرکت کوماتسو» ژاپن، بسته شده و نمی‌توانیم این کار را بکنیم.

سرداررفیق دوست گفت: یعنی شما می‌گویید ما ساخت و پاخت کردیم!؟

گفتم خدا می‌داند. همه اینها به خاطر بی‌عرضگی نخست‌وزیر وقت بود. چه طور می‌شود نخست‌وزیر ۲ بار کاری را به وزیر بگوید و او انجام ندهد؟ نخست وزیر هم بی‌عرضه بود و هم با آنها همراهی می‌کرد. 

گفتم «گور پدر وزیر!» ۲۰ میلیون تومان فدای یک تار موی «بچه بسیجی‌ها  طارق»،

شناوری بود با طول حدود ۲۲ متر و عرض ۹ متر و ارتفاع ۷متر. ارتباط موتور با پره‌های این شناور «هیدرومکانیک» است و این شناور چون پره‌ای بود، می‌توانست تا ۷۰ تن بار را حمل کند. طارق باید در آب، کالیبره می‌شد و درست کردن آن در بیرون آب امکان نداشت.

«شمریه» چیست؟

ما این را در جایی به نام «شمریه» آوردیم و قرار شد از آنجا به اروند منتقل شود. موتور این شناور«لیپر» بود. ما هر چقدر با شرکت تماس گرفتیم که این موتورها را برای ما بیاورد، این کار را نکردند. آخر هم گفتند که وزیر صنایع سنگین(بهزادنبوی) گفته که سپاه به ما ۲۰ میلیون تومان بدهکار است شما موتورها را تحویل آنها ندهید.

این درحالی بود که۱۰-۱۵ روز بیشتر تا عملیات باقی نمانده بود و قرار بود بچه‌های مردم بروند زیر آتش، آن موقع این آقا این طور عمل می‌کرد. به یکی از دست‌اندرکاران زنگ زدم و گفتم مگر تو غیرت نداری؟ برو اسلحه را بگذار زیر گلوی مدیر عامل و با لباس خانه، صبح اول وقت بیارش اینجا. گفت حاجی اینطوری برای ما مشکل می‌شود اگر امکان دارد شما یک تلفنگرام بزن تا من این کار را انجام ‌دهم. خلاصه آن فرد را۱۰ صبح فردا به اهواز آوردند. آنقدر عصبانی شدم که او را کوبیدم به ماشین و گفتم چند روز بیشتر نمانده و من باید بچه‌های مردم را که قرار است عملیات کنند، آموزش دهم. گفت وزیر به من این طوری گفته. گفتم گور پدر وزیر! ۲۰ میلیون تومان فدای یک تار موی زائد بچه بسیجی. پول، مال ملت است. گفتم او را ببرید داخل اتاق و هرچه خواست در اختیارش بگذارید ولی تا پایان عملیات حق بیرون آمدن ندارد. جنگ این طوری اداره می‌شد و ما در دو جبهه می‌جنگیدیم.

محمدستاری وفایی گفت:«بودجه‌ای که دولت وقت برای جنگ در نظر گرفت احمقانه بود»

از همان موقع ما اینها را می‌شناختیم و می‌دانستیم چه کسانی هستند. ما می‌گفتیم برایمان لودر و بلدوزر بفرستید. آنها هم هر چه ماشین‌آلات خراب و از کار افتاده بود برای ما می‌فرستادند. به امام خمینی هم نمی‌توانستیم مرتب گلایه کنیم چرا که حاضر بودیم بمیریم ولی امام خمینی ذره‌ای ناراحت نشوند. درثانی امام خیلی چیزها گفت و اینها نکردند. چیزی که خیلی ما را اذیت می‌کرد این بود که آنها نمی‌گفتند نمی‌دهیم. اگر این را میگفتند تکلیف معلوم بود. در حرف می‌گفتند ما پشتیبانی می‌کنیم ولی در عمل این طور نبود. الان که خیلی مسایل مشخص شده، میشود این حرفها را زد والا چند سال قبل به خاطر برخی مصلحت‌ها نمی‌شد این چیزها را گفت.

این آقایان فقط ۱۶ درصد بودجه کشور را به جنگ اختصاص داده بودند. هیچ کجای دنیا چنین حماقتی وجود ندارد. هر کجا جنگ باشد تمام بودجه آن کشور جنگی بسته می‌شود. آن موقع اصلا اجازه داده نمی‌شد تا مردم از اختلافات مسئولان و فرماندهان جنگ مطلع شوند و این مظلومیت مضاعف برای بچه‌های جنگ بود. 

مبلغ اولین و آخرین قراردادی که در قرارگاه خاتم امضا کردم(۳۰ میلیون تومان اولی سال ۱۳۶۸) و(۲میلیارد دلار،آخری بود سال ۱۳۸۴)

نخستین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا گفت:سپاه بعداز جنگ بنا بر تکلیف، وارد عرصه سازندگی کشور شد. یادم هست اولین قراردادی که من در سال ۱۳۶۸ در قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا کردم،۳۰ میلیون تومان با موضوع تصحیح اراضی بین دارخوین و خرمشهر بود.

همان زمان بچه‌های سازمان برنامه و بودجه به ما می‌گفتند شما خودتان شخم زدید حالا پول می‌گیرید که صاف کنید؟

آخرین قراردادی هم که در سال ۱۳۸۴ خودم در قرارگاه امضا کردم ۲میلیارد دلار بود که در یک مناقصه بین‌المللی برنده شدیم. این قابلیتی است که خداوند در سپاه قرار داد(بعد از آن به دلیل بیماری از قرارگاه کناره گیری کردم ).

۳۴هزار نفر در کارگاه‌های ما کار می‌کردند و اگر بعد از جنگ اجازه می‌دادند سپاه در بخش‌های دیگر مثل درمان هم وارد شود، باز هم همین اتفاق می‌افتاد. ولی بروید ببینید چه کسانی و به چه دلیل اجازه ندادند؟ 

مدیرعامل  شرکت ژاپنی تبریک گفت.

سرداروفایی گفت: وقتی ما در عسلویه برنده مناقصه بین‌المللی شدیم، از اروپا ۲ نفر زنگ زدند و به بنده تبریک گفتند ولی در ایران کسی خبر نداشت. برای تهیه خلاصه طرح این مناقصه، بیش از ۱۷۰ نفر کارشناس با تحصیلات بالای لیسانس به مدت ۶ ماه کار کردند.

سرداروفایی:ما سنگین‌ترین پروژه‌ها را به صورت «E.P.C»(مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا) قبول کردیم. یعنی پروژه‌ها را طراحی، تامین، راه‌اندازی کرده و بعد آن را به طرف ارائه می‌کنیم. ما قرارداد ۲ پالایشگاه گازی را به این صورت بستیم. آنها قبل از اینکه پاکت قیمت‌ها را باز کنند، اسناد فنی ما را مطالعه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ژاپنی درموردقرارگاه خاتم الانبیاچه گفت؟

اولین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء گفت:ما یک وانت اسناد فنی برای آنها فرستادیم تا اجازه دادند در قیمت هم شرکت کنیم من چندی قبل با مدیر عامل یک شرکت مهم ژاپنی صحبت می‌کردم. وقتی بعضی مسایل را به او گفتم، به من گفت :«مثل شما در هیچ کجای دنیا وجود ندارد».

«سردارمحمدستاری وفایی» گفت:این مدیرعامل ژاپنی  تعارف نکرد. خیلی کارهای بزرگ توسط مهندسی سپاه صورت گرفت که برخی برای اولین بار در ایران بود اما هیچ وقت کسی در مورد این موارد صحبت نکرد. 

امروز سپاه ۷۰ لشکر مهندسی در اختیار دارد این‌ها همه نشان‌دهنده توان سپاه است. امام خمینی جمله‌ای درباره سپاه دارند که فرمودند :«من هیچ موقع نظرم نسبت به سپاه برنمی‌گردد» 

توجه کنید که ایشان نگفتند «سپاهی» بلکه گفتند «سپاه» ،چرا که اشخاص احتمال خطا هم دارند. دشمن هم امروز از این توان سپاه می‌ترسد.

ارتش آمریکا با آن همه هیبتی که برایش درست کرده‌اند، یک اتوبان در آمریکا ساخته است. آنها این توان ما را می‌دانند ولی متاسفانه برخی افراد بدبخت در داخل نمی‌فهمند و با دشمن علیه سپاه همصدا می‌شوند. امروز توان ما به حدی است که اگر خدای ناکرده جنگی رخ بدهد، سپاه ۷۰ لشکر مهندسی دارد که همه اینها با توانمندی‌هایی که در خود سپاه بود، بوجود آمد و به لحاظ منابع مالی هم به جایی وابسته نیست. این لشکرهای مهندسی مجهز به آخرین متد و تکنیک‌های روز دنیا هستند.

امروز دیگر مسئولان بالای نظام به دشمن «گرا » نمی‌دهند فضای دشمنی امروز دنیای استکباری با گذشته فرقی ندارد ولی یکی از حسن‌ها این است که امروز دیگر مسئولین بالای حکومت و وزیر و وزرا از داخل به دشمن «گرا » نمی‌دهند. برخی می‌گویند تحریم‌ها در گذشته به این شدت نبود. اما مگر پیشرفت‌های ما در گذشته مانند امروز بوده است.

من یک مثال می‌زنم. در زمان رژیم طاغوت تنها ۵ درصد نمایشگاه بین‌المللی در ایران به کشور خودمان تعلق داشت. ایران در سال ۴۰ گندم و گوسفند صادر می‌کرد ولی در اول انقلاب تولید گندم به ۵۰۰هزار تن رسید درحالی که میزان مورد نیاز ما ۷ میلیون تن بود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:نفهیدم این«۴۰ گندم و گوسفند»یعنی چه!چرادام را باکشاورزی تلفیق کرده .مقیاسش تن است ویاکیلو؟.

فرمانده سابق قرارگاه خاتم می گوید:اما امروز ما در کشور به جایی رسیده‌ایم که ۲میلیون تن هم اضافه بار گندم داریم.

سرداروفایی:پرتقال و سیب را از اسراییل می آوردند و مملکت در حال فلج شدن بود. اما امروز چطور؟

آنها بنزین را تحریم کردند ولی اعلام شد که ما توانستیم بنزین مورد نیاز را خودمان تولید کنیم. البته همان موقع هم ۱۰ کشور اعلام کردند که ما بنزین مورد نیاز را به شما خواهیم داد و کاری به حرف دولتمردان خود نداریم. 

امروز هر کالایی را می‌توان از کشورهای مختلف خرید آمریکایی‌ها فکر می‌کنند دنیا فقط خودشان و چند کشور دنباله‌روی آنها هستند. امروز هر کالایی را می‌توان از کشورهای مختلف خریداری کرد. در واقع دنیای مادی نمی‌تواند تحریم صددرصد کند چون اندیشه آنها مادی است و صاحبان این اندیشه برای چند دلار بیشتر حاضرند همه چیز خود را بفروشند. ضمن اینکه حضرت آقا هم فرمودند این تحریم ها برای ما خیر است و ما را خودکفا می‌کند. ممکن بود اگر ما تحریم نبودیم به اینجا نمی‌رسیدیم چراکه انسان در سختی رشد می‌کند.

ستاری وفایی:شیعه با تحریم و رموز مقابله با آن آشناست تحریم دو بعد دارد یکی ترس از آن است و دیگری بعد فیزیکی آن که در کمبودها نمایان می‌شود و ترس هم از این کمبودها حاصل می‌شود.

شیعه بزرگترین تحریم را به نام «شعب ابی‌طالب» در تاریخ خود دارد که پیامبر اسلام(ص) و تعدادی از مسلمانان طی 3 سال در محاصره سخت‌ترین تحریم‌ها بودند و ما امروز با نگاه به سیره پیامبر اعظم(ع) می‌فهمیم که تحمل، قناعت و نترسیدن مهمترین رموز مبارزه با تحریم‌ است. بنابراین شیعه با تحریم و رموز مقابله با آن آشناست. ما از تحریم‌ها استقبال نمی‌کنیم ولی واهمه‌ای هم از آن نداریم.

فراز سخنان پایانی ستاری وفایی:ما که از پیامبر اسلام(ص) بالاتر نیستیم. آنها در شعب ابی طالب با هسته خرما زندگی خود را می‌گذراندند. کار ما که امروز به هسته خرما نرسیده است./پایان

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراین مصاحبه ویرایش انجام داده ام،انتخاب تیتر وکلمات داخل پرانتز.

آمار"سدها ی کشور"ازاول انقلاب تاکنون

​سدسازی خوب است یابد،سدهای دردسرساز...علت توقف سدسازی؟جانمایی اشتباه"سدگتوند"تعجیل درافتتاح ..نمک وشوری آب سدگتوند...

از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ تعداد ۱۲۵ سد بزرگ ساخته شد.

و از سال ۱۳۹۲ تا امروز حدود ۳۷ سد ملی اضافه شد و طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ به این عدد در پایان دولت اضافه می‌شود؛ به این ترتیب که در مدت هشت سال ۷۰ سد ملی به بهره برداری خواهد رسید و آمار سد ملی به ۲۱۴ مورد می‌رسد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اینهارا«رضا اردکانیان»وزیر نیرو  دربهمن ۱۳۹۸گفت/

وزارت نیرو"حمیدچیت چیان" اعلام کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، ۳۳۹ سد جدید در کشور احداث شده است.
شمار سدهای احداث شده توسط وزارت نیرو در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ سد بود که این میزان در زمان حاضر به ۳۵۸ سد رسیده است.
بر این اساس، صنعت سدسازی کشور در ۳۵ سال گذشته سالانه ۸.۸ درصد رشد داشته و مجموع رشد این صنعت در دوره ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به ۱۸۸۴ درصد رسیده است.
در این مدت، حجم مخازن سدهای ملی بهره برداری شده نیز از ۱۳ میلیارد و ۴۰۴ میلیون مترمکعب با ۳۹۶ درصد رشد به ۵۳ میلیارد و ۷۳ میلیون مترمکعب رسیده است.

همچنین ظرفیت آب تنظیمی سدهای بهره برداری شده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۴ میلیارد و ۶۰۹ میلیون مترمکعب بود که این میزان در زمان حاضر با ۲۵۳ درصد رشد به ۳۶ میلیارد و ۹۳۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اینهارا  وزارت نیرو«حمیدچیت چیان» دربهمن ۱۳۹۲گفت

 احداث 339 سد جدید در کشور - تابناک | TABNAK

تعدادی سدهای ایران به یک هزار و ۲۷۱ سد می رسد؟
 برابر اطلاعات منتشر شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران (وابسته به وزارت نیرو) تا کنون در ایران ۵۹۰ سد به بهره‌برداری رسیده‌اند. علاوه بر این ۱۳۵ سد دیگر در دست ساخت و ۵۴۶ سد دیگر نیز در دست مطالعه هستند که در صورت اتمام ساخت تمام سدها، تعداد کل سدهای کشور به ۱۲۷۱ سد خواهد رسید. 

« سخنگوی کمیسیون کشاورزی،‌آب و منابع طبیعی» با انتقاد از عدم وجود قوانین و دستورالعمل‌های مدون زیست محیطی در ساخت سدها، گفت: ساخت سلیقه‌ای سدها و عدم توجه به ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی مناطق مختلف، آسیب‌های فراوانی را به اکو سیستم کشور وارد کرده است.

 «عیسی جعفری» گفت: ساخت سلیقه‌ای سدهای مختلف، منابع آب کشور را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ،دوره هشتم افزود: هم‌اکنون در کشور سدهایی وجود دارد که خشک بودن دریاچه پشت این سدها، بیهوده بودن ساخت آنها و تحمیل هزینه‌های سنگین به منابع مالی کشور را نشان می‌دهد.
وی با انتقاد از سدسازی‌های بدون مطالعه در کشور، گفت: برای احداث سد باید مطالعات  گسترده‌ای در زمینه‌های مختلفی همچون میزان بارندگی در یک دوره سی یا پنجاه ساله، وضعیت آب‌های زیرزمینی، تأثیر سد ساخته شده بر اکو سیستم طبیعی مناطق پایین دستی انجام گیرد.
وی تأکید کرد: بدون مطالعه و کار کارشناسی، سد ساخته شده نه تنها هیچ سودی ندارد که اقلیم و اکو سیستم طبیعی کشور را دچار مشکل می‌کند.
وی تأثیر رودخانه‌ها را بر اکوسیستم طبیعی بسیار مهم خواند و گفت: وقتی بر روی رود پرآبی سدی ساخته می‌شود، حوزه پایین دستی آن سد به طور حتم با مشکل کم آبی روبرو می‌شود و اکوسیستم آن منطقه به مرور زمان تغییر می‌کند.

منبع:سبزپرس  مرداد ۱۳۹۰

کدام سدهای ایران برای مواجهه با سیلاب آماده شدند؟

کدام سدهای ایران برای مواجهه با سیلاب آماده شدند؟

افزایش بی‌سابقه بارندگی‌ها در ایران موجب شد میزان نزولات سال آبی جاری حدود ۱۷۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۴۵ درصد نسبت به میانگین ۵۰ ساله افزایش داشته باشد که عمده این بارندگی‌ها مربوط به مقاطع زمانی اخیر بوده که توانست ذخیره فعلی سدهای ایران را به ۵۱ میلیارد مترمکعب برساند.

 شدت، مدت و وسعت بارندگی‌های اخیر موجب بروز سیلاب‌های شدید شد تا جایی که این سیلاب‌ها به لحاظ وسعت حدود ۲۳ استان را درگیر کرد که به اعتقاد کارشناسان از این حیث بسیار بی‌نظیر بوده است.

بر این اساس، نیمه نخست فروردین‌ماه سال گذشته، تنها سه میلیمتر بارندگی در ایران به ثبت رسیده بود که این رقم در نیمه فروردین‌ماه سال جاری بیش از ۵۷ میلیمتر بوده است. به تعبیری بارندگی‌های نیمه فرودین‌ماه امسال ۱۹ برابر مدت مشابه سال گذشته و حدود سه برابر میانگین بلندمدت بوده است؛ هم‌چنین حدود ۴۰ درصد کل آب ورودی سدها در سال آبی جاری مربوط به ۲۰ روز ابتدایی فروردین‌ماه ۹۸ بود.

اما تعداد سدهای مهم در حال بهره‌برداری ایران، حدود ۱۷۸ سد اعلام شده که ظرفیتی در حدود ۵۰ میلیارد مترمکعب دارند. مقادیر ورودی به سدها از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه، معادل ۵۱.۱ میلیارد مترمکعب است که ظاهراً مقادیر ورودی نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه، ۲۶۸ درصد افزایش داشته است.

همچنین به گفته رئیس گروه بهره‌برداری از سدهای کشور، مقادیر خروجی از سدها از ابتدای سال آبی تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه معادل ۳۲.۸ میلیارد مترمکعب ثبت شده و مقادیر خروجی نسبت به سال گذشته در بازه زمانی مشابه ۱۴۳ درصد افزایش داشته است.

عسکری‌نژاد با تاکید به این مساله که درصد پرشدگی مخازن سدها در تاریخ ۲۰ فروردین ماه حدود ۷۶ درصد تخمین زده شد، اظهار کرد: موجودی مخازن نسبت به هفته گذشته ۷ میلیارد مترمکعب افزایش داشته است. هم‌چنین تعداد سدهایی که بیش از ۹۰ درصد پرشدگی دارند، ۷۲ سد و تعداد سدهایی که کمتر از ۴۰ درصد پرشدگی دارند، ۳۳ سد است.

نقش چشمگیر سدها در کاهش خسارات سیلاب اخیر

اما به گفته وزیر نیرو، تمامی سدهای ایران در وضعیت کاملاً پایدار هستند؛ به طوری که تمامی سدهای بزرگ و مهم به ویژه در استان خوزستان که در معرض سیلاب‌های ورودی قابل ملاحظه‌ای هستند، به صورت شبانه روز در حال پایش‌اند و تمامی اطلاعات ثبت شده در مراکز پایش، از وضعیت مناسب و مطلوب سدها حاکی است و از این حیث، جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

بر این اساس، اکنون افزایش ۶۲ درصدی حجم آب موجود در مخازن سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته را شاهدیم و حدود ۷۶ درصد مخازن سدهای ایران نیز پر است و بخشی از مخازن سدها نیز برای کنترل سیلاب‌های پیش‌رو خالی نگه داشته شده است.

با این حال اردکانیان با تاکید بر این‌که سدها به لحاظ پایداری در شرایط مناسبی قرار دارند، درباره آمادگی سدها برای مواجه با سیلاب‌های پیش‌رو گفته است: در حال حاضر آمادگی کاملی وجود دارد تا نه این بارش‌ها بلکه میلیاردها مترمکعب آب ناشی از ذوب شدن برف‌های فراوانی که در ارتفاعات باریده است و در فصل بهار با افزایش دما به مرور ذوب و جاری خواهند شد را در مخازن سدهای بزرگ تسکین بدهیم.

دلیل باز نشدن دریچه سدها

از سوی دیگر اما طی روزها گذشته این سوال مطرح بود که چرا وزارت نیرو سدها را زودتر باز نکرد و آیا نمی‌توانست در این حوزه مدیریت بهتری داشته باشد؟ در این باره، «مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» اظهار کرد: مبنای مدیریت سازه‌ها تنها پیش‌بینی هواشناسی نیست، چرا که بعضاً شاهد خطاهایی در پیش‌بینی سازمان هواشناسی هستیم. علاوه بر این باید گفت که پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد، احتمالی است و متأسفانه ما هشدار قطعی سیل نداریم.

«جعفرزاده» با بیان این‌که حتی اگر هشدار قطعی سیل نیز وجود داشته باشد، نمی‌توان در زمان ۴۸ یا ۷۲ ساعت آب زیادی را از سدها تخلیه کرد، چرا که تخلیه سدها بسیار بالا است و نیاز به زمان بیشتری دارد گفت البته وزارت نیرو بحث‌های مربوط به مدل‌های بارش پیش‌بینی و موضوعات تحلیلی در حوزه آب و هوا را دنبال می‌کند؛ با این وجود تصمیم گیری تابع شرایط مختلفی است که باید با دقت انجام شود.

به گفته وی، علاوه بر این مساله باید در نظر گرفت که گاهی سیلاب‌ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد، اما این بار سیلاب‌ها در زمانی اتفاق افتاد که معمولاً در این بازه زمانی به دنبال ذخیره آب کشاورزی هستیم و باید با دقت بسیار بالایی مدیریت سدها انجام شود.

هم‌چنین این سوال هم وجود دارد که اوضاع آمادگی سدها برای مواجهه با سیلاب احتمالی در آینده چطور است؟ تاکنون درباره آمادگی سدها در خوزستان برای مواجه با سیلاب‌های ورودی به این استان، اینگونه اعلام شده که تیم‌های محاسباتی با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود و به اتکای سیستم‌های اندازه‌گیری دقیق و متعددی که در تمامی مناطق، سرشاخه‌ها و ایستگاه‌های مختلف مستقر هستند، اطلاعات را به مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان منعکس می‌کنند و مجموعه‌ای از بهترین متخصصان مشغول پایش سیستم هستند تا دستورات به صورت آنلاین به بهره‌برداران داده شود.

به گفته مسؤولان، در دهه‌های گذشته بیش از ۳۳۰ سیل بزرگ در استان خوزستان رخ داده است که به دلیل عدم آمادگی رودخانه‌ها، متأسفانه خسارت‌های جانی وسیعی به همراه داشته است و در مسیرهای طولانی رودخانه‌های استان حجم زیادی از این سیلاب به اطراف سرازیر شده و دشت‌ها و روستاهای وسیعی را به زیر آب می‌برد. اما در شرایط فعلی به لحاظ آمادگی‌های موجود و دیواره‌های که ساخته شده، بخش قابل توجهی از سیلاب در مسیر رودخانه به سمت جنوب سرریز می‌شود که همین امر موجب افزایش حجم آب در مسیر اهواز شده است.

سد «سیمره»ایلام

سد سیمره یکی از سرشاخه‌های حوضه کرخه است؛ حوضه کرخه دو سرشاخه اصلی دارد که شامل رودخانه سیمره و رودخانه کشکان می‌شود و سدی که روی رودخانه سیمره ساخته شده، حدود چهار سال پیش آبگیری و افتتاح شده است.

با توجه به بارش‌های کم‌سابقه اخیر در غرب کشور، سد سیمره در استان ایلام توانست حجم بالایی از سیلاب‌های بالادست حوضه آبریز این سد را کنترل و از ورود سیلاب‌های مخرب به استان‌های لرستان و خوزستان جلوگیری کند.

در حال حاضر سد سیمره به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت آب ایران در پایداری کامل قرار دارد و تمهیداتی را برای ذخیره‌سازی و خروجی آب از این سد در نظر گرفته شده است.

به گفته «محمد حاج‌رسولی‌ها» به دلیل این‌که ١٥ سال است در شرایط بحران آب قرار داریم و آورد چندانی را از این حوضه شاهد نبودیم، همچنین به دلیل بحث تملک در بالادست آبگیری، تراز نرمال سد از ۷۲۳ متر به ۷۰۴ متر کاهش پیدا کرد. اما با توجه به شرایط آبی در سال‌های گذشته میزان منابع و مصارف نیز طبق همین میزان تنظیم شد و سیلی که اخیراً اتفاق افتاد، در واقع شرایط اضطراری را به وجود آورد و موجب شد که آورده سد سیمره افزایش موقتی پیدا کند.

به گفته او در واقع با توجه به اینکه سیلاب‌های کرخه دو مرتبه پشت‌سر هم اتفاق افتاد که تصمیم گرفتیم تا تراز سد را از ۷۰۸ متر به ۷۱۶ متر افزایش دهیم و که از این طریق بتوانیم ۶۰۰ میلیون متر مکعب بر حجم مخزن این سد اضافه کنیم. اما در حال حاضر وضعیت سد سیمره، کرخه و تمام سدهای حوضه کارون و دز کاملاً نرمال است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

سد کرخه 

چندی پیش وزیر نیرو از تصمیم این وزارتخانه برای افزایش حجم نگهداری آب در سد سیمره به منظور کاهش فشار بر سد کرخه خبر داده و گفته بود: اتفاق خوبی که ما را مجاب کرد به این تجدید نظر با حمایت‌های دولت و پشتیبانی‌های معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و ان شاالله استاندار خوزستان که ما بتوانیم به صورت موقتی حجم نگهداری آب در مخزن سیمره را افزایش داده و فشار روی کرخه را کم بکنیم و با کاهش این فشار امکان کاهش خروجی را داشته باشیم که به این تصمیم رسیدیم.

با این که حوضه آبریز کارون بزرگ، ۵۲ برابر سال گذشته بارندگی داشته است، سد کرخه نیز در طی این مدت توانسته است سیلابی با پیک لحظه‌ای ۸۴۰۰ مترمکعب در ثانیه را مهار کرده و مانع از بروز خسارت‌های بسیار جدی در پایین دست شود.

با این حال اکنون مشکلات و شرایط دشواری در استان خوزستان وجود دارد، اما با این حال تشدید بارندگی‌های اخیر موجب شده تاحدود ۸.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب وارد مخزن سد شده و ذخیره فعلی کرخه به بیش از ۶ میلیارد مترمکعب برسد که این رقم حدود ۳۴ برابر سد کرج است، سد دز هم ۲.۵ میلیارد متر مکعب، گتوند ۴.۴ میلیارد متر مکعب، شهید عباسپور ۲.۴ میلیارد مترمکعب، کارون سه ۲.۶، کارون چهار ۲.۱ میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده و سد سیمره که اخیراً به نفع سد کرخه افزایش حجم داده شد، در کنترل سیلاب نقش تعیین کننده‌ای داشتند.

اما در حال حاضر سد کرخه در پایداری کامل قرار دارد و به تاکید مسؤولان، شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر ترک خوردن این سد و یا اوضاع نابه‌سامان در این سد یا سدهای دیگر همچون گتوند و سیمره منتشر می‌شود، صحت ندارد.

سد «گتوند»

سدّ گُتوَند عُلیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران است که در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهر شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. هدف از احداث سد و نیروگاه گتوند، تأمین بخشی از برق مورد نیاز ایران و کنترل سیلاب‌های فصلی کارون و نیز تنظیم آب کشاورزی پایین‌دست اعلام شده بود.

بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد موضوعی بود که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و منجر به افزایش شوری آب در پایین‌دست این سد شد. اما در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر انتقال نمک سد گتوند در پی سیلاب‌های اخیر به کارون، از سوی مسؤولان مربوطه اعلام شد که طبق تصمیمی که در خصوص سد گتوند گرفته شده تنها موضوع تخلیه تحتانی مطرح است و این موضوع صحت ندارد.ماجرای عجیب سدسازی«گتوند»رادرادامه آورده ام.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سدی که بحران ساز شد درماجرای بحران آبی خوزستان  اواخرتیرماه ۱۴۰۰ماجرای عجیب سدسازی«گتوند»رادرادامه آورده ام.

اتمام ترمیم سیل‌بند سوسنگرد - بستان در خوزستان

معاون نظارت بر بهره‌برداری آبفای استان تهران از اتمام ترمیم سیل‌بند حد فاصل سوسنگرد و بستان در استان خوزستان تا پایان روز دوشنبه خبر داده است.

به گفته محمدرضا کرمی‌نژاد حجم قابل توجهی از ترمیم سیل‌بند انجام شده و عرض شکستگی سیل‌بند حدود ۱۲۰ متر بود که اکنون نزدیک به ۹۵ متر آن ترمیم شده است.

این سیل‌بند شش روز پیش به دلیل حجم آبی که از کرخه آمده، قطع شده است و حجم بسیار زیادی از آب به زمین‌های پایین‌دست آن وارد شده که هم زمین‌های کشاورزی را از حیز انتفاع خارج کرده و هم جاده را زیر سیل برده است. فشار و سرعت، حجم و عمق آب بسیار بالا بوده است.

سد دز

حجم سد دز حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب اعلام شد ولی این سازه توانسته است در پی سیلاب‌های اخیر حدود ۹ میلیارد مترمکعب آب ورودی را در مخزن خود مدیریت و سه برابر حجم مخزن خود خروجی داشته باشد.

سدهای استان گلستان : بوستان، وشمگیر، گلستان
درباره سیلاب استان گلستان، میزان آب خالص ورودی به سدهای "بوستان"، "گلستان" و "وشمگیر" در این استان در کل سال آبی ۹۷-۹۶ (سال آبی گذشته) ۸۱ میلیون مترمکعب بوده، اما بنا بر اعلام وزارت نیرو، از اول مهر ۹۷ تا بیستم فروردین ۹۸ که بخشی از سال است، ۴۳۹ میلیون متر مکعب معادل بیش از ۵ برابر در این مدت ورودی به سدهای استان صورت گرفته است.

یکی از موضوعات قابل طرح، ظرفیت مخازن سدهاست و به گفته کارشناسان اگر در بارش‌های اخیر در استان لرستان به اندازه کافی سد وجود داشت، این مشکل به‌وجود نمی‌آمد.

سدهای تهران

در پی تشدید بارندگی‌های اخیر در استان حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب سیلاب وارد سدهای استان تهران شده که بخش اعظمی از پیک این سیلاب در سدهای لتیان، امیرکبیر، طالقان و ماملو مهار شده است. همچنین با توجه به اطلاع‌رسانی قبلی در استان و شهر تهران سدهای پنجگانه تهران توانسته‌اند در موج اول بارندگی‌ها به خوبی عمل کرده و سیلاب‌های ورودی را کنترل کنند.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، در حال حاضر هم ۲۶۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت مخازن سدهای استان برای موج دوم بارندگی‌ها و مهار سیلاب‌های پیش‌رو خالی نگه داشته شده است. با توجه به شروع موج دوم بارندگی‌ها، تیم‌های عملیاتی آب منطقه‌ای و شهرداری تهران در حال لایروبی گسترده و تخریب بناهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌های شمالی و غربی تهران همچون کن و آهار هستند تا در نقاطی که امکان مهار سیلاب از طریق سدها وجود ندارد مشکل خاصی پیش نیاید.

سد  کرج

ظاهراً پیش از شروع بارش‌ها با مطالعات دقیق از حوزه‌های بالادستی تخلیه و تنظیم آب مخزن در سد کرج انجام شده و به گفته داوود نجفیان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز - در حال حاضر هیچ نگرانی در خصوص دو سد کرج و طالقان وجود ندارد.

وی ادامه داد: در زمان بارش‌ها شاهد شایعاتی در خصوص سرریز شدن سد بودیم و اکنون هم چنین موضوعاتی مطرح می‌شود اما واقعیت این است که سد کرج در حال حاضر چهار درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته ذخیره دارد.

در هر حال شرایط در دو سد طالقان و کرج نرمال و عادی اعلام شده و اکنون سد کرج ۱۲۵ میلیون مترمکعب ذخیره دارد و سد طالقان هم با ۳۶۰ میلیون مترمکعب ذخیره، ۲۴ درصد بیش از مدت مشابه سال گذشته آبگیری شده است.

سدهای آذربایجان غربی

بنا بر اعلام، در فروردین‌ماه سال جاری ۵۶۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.

اما در جریان بارش‌های سیل‌آسا و مخرب اخیر در راستای مدیریت سیل در این استان اعلام شد که اقدامات وسیع و گسترده‌ای در سطح استان برای مقابله با سیلاب‌ها در نقاط حادثه‌خیز به‌عمل آمده که می‌توان به لایروبی ۷۴ کیلومتر از رودخانه‌های استان در نقاط آسیب‌پذیر در ۱۰ روز اول سال جاری اشاره کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی، نتیجه این اقدامات باعث جلوگیری از بروز سیلاب و آسیب‌رسانی به زیر ساخت‌های مهم و تأسیسات در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، میاندوآب، شاهین دژ، نقده، بوکان و سلماس شد.

سد «سفیدرود»گیلان

با توجه به شرایط بارندگی و وضعیت مناسب جوی که حوضه آبریز سد سفید رود داشته، تاکنون یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب ذخیره سازی در سفیدرود انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش حدود ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. این سد سال گذشته در نهایت آبگیری به سر ریز نرسید ولی در سال جاری به آستانه سر ریز رسیده است.

وحید خرمی - مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان - میزان ورودی آب به سد سفید رود را حدود ۶۰۰ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجه ۱۰ برابری داشته و تاکید کرد: هر ساله در فروردین ماه با توجه به پوشش برفی حوضه بالادست سفیدرود و همچنین بارش‌ها باعث بوجود آمدن سیلاب می‌شود که یکی از ماهیت‌های کاری سد سفید رود هم کنترل سیلاب است، بنابراین در اسفند ماه با توجه به پیش‌بینی‌های جوی، ۲۰ درصد از ظرفیت سد سفید رود جهت کنترل سیلاب آزاد گذاشته شده بود و این باعث شد در اولین سیلاب در سوم فروردین ماه و همچنین بعد از آن بدون هیچ مشکلی سیلاب را کنترل کنیم و این باعث شد همشهریان در پایاب و بالا دست سد سفید رود متوجه هیچ گونه مشکلی نشوند.

به گفته او قطعاً در سفید رود، سیلاب‌های بعدی را هم مدیریت خواهیم کرد و ذکر این نکته که سد سفید رود بعد از رسیدن به نقطه سر ریز به معنای اتمام ظرفیت آن نیست بلکه می‌توانیم تا ارتفاع ۴ متر بالاتر از نقطه سر ریز، آب را ذخیره نمائیم بنابراین نگران سیلاب‌های پیش رو نیستیم.

همچنین درباره مقاومت سازه سد سفید رود هم اعلام شده که با توجه به سالیان متمادی تجربه خدمت در سد سفید رود این سد، مطمئن‌ترین حالت مقاومت را دارد و با مدیریت آبیاری که در آن برنامه‌ریزی شده هیچ گونه مشکلی بوجود نخواهد آمد.

سد «دوستی»  خراسان رضوی

از سوی دیگر، به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی، ۶۶ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان رضوی خالی است و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های شدید در استان و وقوع سیلاب در افغانستان، آمادگی کاملی برای کنترل سیلاب‌های پیش‌رو در سدهای استان وجود دارد.‌

«محمد علایی» با اشاره به این‌که میزان بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی تاکنون به ۲۰۰ میلیمتر رسیده است، گفته است که این رقم در مقایسه با ۶۴ میلیمتر بارندگی سال گذشته استان، حدود ۲۱۳ درصد و در مقایسه با ۱۴۴ میلیمتر بارندگی مدت متوسط بلندمدت حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

اما اعلام شده که ۳۴ درصد از حجم مخزن سدهای استان خراسان رضوی پر شده است؛ از میان ظرفیت یک میلیارد و ۵۷۰ میلیون مترمکعبی مخازن سدهای استان، رقمی در حدود ۵۲۰ میلیون مترمکعب آن تاکنون پرشده است و بیش از یک میلیارد مترمکعب از حجم مخازن سدهای استان خالی است.

سد «بافت» کرمان

هم‌چنین ۲۲ فروردین ماه اعلام شد که به منظور مدیریت آب ورودی و خروجی سد بافت، دریچه تخلیه کننده تحتانی این سد به تدریج در حال باز شدن است.

در این باره مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمان با اعلام باز شدن دریچه‌های تخلیه کف سد بافت از هشدار خودداری از نزدیک شدن به سد بافت خبر داد و درباره شرایط دیگر سدهای استان کرمان پس از بارندگی‌های اخیر گفت: سد شهرستان جیرفت هم اکنون ۱۹۸ میلیون مترمکعب آب در پشت آن ذخیره شده و جای نگرانی پیرامون سدهای استان کرمان وجود ندارد.

اما حجم مخزن سد بافت نیز ۴۰ میلیون مترمکعب است که ۳۲ میلیون مترمکعب آب دارد و مسؤولان درصددند ۱۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت آن را برای بارندگی‌های اخیر نگه دارند و حجم آن را به ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش دهند.

سدهای کرمان: جیرفت ، نساء ،سیرجان

اما درباره آخرین وضعیت سدهای جیرفت، نساء و سیرجان گفته شده که در حال حاضر ظرفیت خالی سد جیرفت در استان کرمان ۱۴۰ میلیون مترمکعب است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، در استان کرمان چهار سد در حال بهره‌برداری است؛ ۳۳۶ میلیون مترمکعب آب حجم مخزن سد جیرفت است که ۱۹۶ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده دارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب آن خالی است.

سد نساء بم هم ۱۶۸ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد و اکنون حجم آب ذخیره شده در این سد، ۱۳۸ میلیون مترمکعب است که ۳۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارد و بر اساس پیش‌بینی بارش‌ها تصمیم بر این شده با خروجی‌های برنامه‌ریزی شده حجم آن به ۱۳۰ میلیون متر مکعب رسانده شود. هم‌چنین سد سیرجان ۳۸ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که ۱۱ میلیون مترمکعب آبگیری شده و آمادگی ذخیره آورد جدید ناشی از بارش‌های آتی را دارد.

اما درباره سایر سدها نیز، سیلاب اخیر موجب شد که میزان ورودی به برخی از سدها افزایش پیدا کند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر سد بوکان حدود ۱۶۰ میلیون مترمکعب، زاینده‌رود ۱۱۵ میلیون مترمکعب، دوستی ۵۱ میلیون مترمکعب ورودی داشتند. همچنین سدهای استان هرمزگان نیز ۲۵ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند. علاوه بر این، ورودی سد کوثر که یکی از سدهای مهم در کشور است و وظیفه تأمین آب پنج استان را به عهده دارد، در پی سیلاب اخیر ۹۰ میلیون مترمکعب بوده است.

سدهای استان سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به آمادگی برای کنترل سیلاب‌های احتمالی در استان گفته است: با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته تمهیدات لازم برای کنترل سیلاب در استان اندیشیده شده و شرایط سدها و تأسیسات تحت کنترل است.

اتابک جعفری با بیان این‌که تاکنون ۵۴ درصد از حجم مخازن سدهای استان پر شده است، ادامه داد: در دو روز اخیر ۶۰ میلیون متر مکعب در ۷ سد مخزنی استان ذخیره‌سازی شده که این میزان ورودی، حجم فعلی سدهای استان را نسبت به سال آبی قبل ۳۹ درصد افزایش داده است.

وی با بیان اینکه سیلاب پیش‌بینی شده در منطقه سیستان واصل نشده، اما تمهیدات لازم مطابق اخطاریه‌های وزارت نیرو صورت پذیرفته است، افزود: میزان متوسط بارندگی از ابتدای سال آبی نسبت به سال قبل ٤٣٣ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت ۶.۵ درصد افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بیشترین میزان بارندگی در حوزه شهرستان نیک‌شهر به میزان ۸۳ میلی‌متر انجام شده و با توجه به ورودی سدها و بارش‌های اخیر تاکنون نیازی به رهاسازی آب از سدها نبوده است.

با تمام این اوصاف، برخی کارشناسان درباره چگونگی عملکرد سدها در کنترل و مهار سیل معتقدند سدها در این زمینه تنها نقش مسکنی را دارند که در «پیک» سیل آن را کنترل و پس از سر ریز شدن، دوباره آب را به پایین دست رها می‌کنند، بنابراین تنها راهکار درمانی حکمرانی بر حوضه آبخیز، حفظ جنگل‌ها و مراتع و قرار گرفتن صنعت و کشاورزی در جای درست خود است.

همچنین در حال حاضر مدام صحبت می‌شود که سدها کشور را نجات دادند اما به عقیده برخی تحلیلگران، سدها تنها وقوع فاجعه را به تأخیر انداختند. بنابراین باید در سدسازی‌های خود دقت کنیم که آن را چگونه، در چه مکانی و برای چه مصارفی می‌سازیم. متأسفانه سالانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از دست می‌رود و در حوضه‌های آبخیز نیز آب‌های زلالی را به دلیل عدم مدیریت از دست می‌دهیم. حل تمام این مشکلات با مدیریت جامع حوضه آبخیز امکان‌پذیر است./۲۷ فروردین ۱۳۹۸ایسنا

ماجرای سدسازی در ایران

ماجرای سدسازی در ایران از سال‌های پایانی دهه ۲۰ آغاز شد و تاکنون ۱۷۲ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده و قرار شده است که تا سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۲۱۴ سد افزایش یابد این در شرایطی است که در گذشته روند سدسازی بسیار کند بود؛ به‌گونه‌ای که در دولت‌های اول و دوم تنها یک سد، در دولت سوم سه سد و در دولت پنجم نیز دو سد به بهره‌برداری رسید اما از دولت ششم و هفتم می‌توان به‌عنوان دولت‌های میانه‌رو در سدسازی یاد کرد؛ چراکه در هر کدام از آن‌ها ۱۳ سد به بهره‌برداری رسید.

 پس از دولت ششم، کشور با حجم وسیع سدسازی روبه‌رو بود؛ به‌طوری که تنها در دولت هشتم ۳۵ سد به مدار بهره‌برداری وارد شد. در ادامه این روند، در دولت بعد یعنی دولت نهم، از اول مهرماه سال ۱۳۸۴ تا پایان شهریور سال ۱۳۸۸ بالغ بر ۱۸ سد به‌بهره‌برداری رسید اما قله سدسازی در دولت دهم و با تعداد ۳۹ سد قرار داشت. پس از آن، دولت تدبیر و امید، به‌طور جدی در بحث سدسازی مورد انتقاد قرار گرفت و همین مساله موجب شد که تعداد سدهای بهره‌برداری شده در این دولت، با کاهش روبه‌رو شود و دولت یازدهم ۲۵ سد و دولت دوازدهم نیز تنها سه سد را به‌بهره‌برداری برساند.

۴۳ سد تا پایان برنامه ششم بهره‌برداری می‌شود

اما درمجموع طی این سال‌ها ۱۷۲ سد به ظرفیت ۵۱ هزار و ۷۶۵ میلیون مترمکعب به‌بهره‌برداری رسید و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، اکنون ۶۷۲ سد در دست بهره‌برداری، ۱۲۰ سد در دست ساخت و ۱۷۶ سد در دست مطالعه قرار دارد. این موضوع به این معناست که تا پایان برنامه ششم، تعداد سدهای ساخته شده در دولت دوازدهم نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت؛ چراکه بر اساس عملکرد اهداف تعیین شده، بر اساس سند تفصیلی برنامه ششم توسعه و در سرفصل برنامه تأمین آب، ظرفیت آب تنظیمی سدها (غیرمرزی) مقرر شده است که در طول برنامه، ۱۴۰۱ میلیون مترمکعب اضافه شود که در سال ۱۳۹۶، این هدف ۱۳۲ میلیون مترمکعب بوده و عملکرد این فعالیت بالغ بر ۱۱۲ میلیون مترمکعب بوده است.

هم‌چنین در ظرفیت آب تنظیمی سدها (مرزی) مقرر شده که در طول سال‌های برنامه ششم توسعه، ۲۸۵۷ میلیون مترمکعب ظرفیت تنظیم اضافه شود که در سال ۱۳۹۶، این هدف، ۳۱۴ میلیون مترمکعب بوده و عملکرد هم بالغ بر ۲۲۸ میلیون مترمکعب اعلام شده است.

آمار سد ملی به ۲۱۴ مورد می‌رسد

به‌طور کلی و طبق اعلام وزارت نیرو، از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۲ تعداد ۱۲۵ سد بزرگ و از سال ۱۳۹۲ تا امروز حدود ۳۷ سد ملی اضافه شد و طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ به این عدد در پایان دولت اضافه می‌شود؛ به این ترتیب که در مدت هشت سال ۷۰ سد ملی به بهره برداری خواهد رسید و آمار سد ملی به ۲۱۴ مورد می‌رسد.

در این راستا رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که وضع سدسازی در کشور با وجود انتقادات سال‌های گذشته به موضوع سدسازی چگونه است؟ گفت: بیش از ۴۷ هزار سد بزرگ در دنیا وجود دارد که نیمی از آن در چین است و بخش قابل توجهی در نیمه دوم قرن بیستم ساخته شده است و کشورهای معدودی هستند که سدسازی‌هایشان را در قرن ۲۱ آغاز کرده اند.

وی با بیان این‌که ما ته جدول هستیم که در سال‌های جنگ تحمیلی، ساخت و ساز سد را محدود کرده بودیم، گفت: در سال ۱۳۵۷ تعداد ۱۹ سد ملی ساخته شد. آن زمان وقتی وارد عرصه سدسازی شدیم، سراغ سدهای بزرگ رفتیم که با یک سد حجم زیادی از آب را جمع آوری کند.

سد سازی باید با هدف کنترل سیلاب باشد

وی در این باره به ایسنا گفت: اگر تاکنون گفته می‌شد سدسازی باید با هدف تامین آب شرب، کشاورزی، تولید برق و کنترل سیلاب صورت بگیرد، اکنون باید وارد این مسیر شویم که سدسازی را با هدف کنترل سیلاب انجام دهیم و این‌که گفته می‌شود بارندگی‌های یکساله سدها را پر نکرده و سدسازی بی‌فایده است! دیگر نباید مانع کار باشد زیرا ما جیره منابع آبی‌مان را در هر سال دریافت نمی‌کنیم و ممکن است هر چند سال یکبار این سهمیّه در اختیارمان قرار گیرد. به همین دلیل باید ظرفیت‌های ذخیره‌سازی را در اختیار داشته باشیم.

وی افزود: به‌طور مثال سد کارون ۳ در دهه ۸۰ تکمیل و آبگیری شد و در همان دهه نیز به بهره‌برداری رسید و در همان زمان، سیلاب وسیعی در حوزه کارون بزرگ رخ داد و این سد همچون یک مخزن بزرگ توانست سه میلیارد مترمکعب آب شیرین را در خود جای دهد و از خسارات جانی وسیع جلوگیری کند و همچنین به موجب آن هشت واحد تولید برق ۲۵۰ مگاواتی وارد مدار شد و شاهد توان تولید ۲۰۰۰ مگاوات برق بودیم. امسال نیز در سیستان و بلوچستان توانستیم مدیریت مناسبی داشته باشیم، به گونه‌ای که اقدامات موثری در این راستا انجام شد و اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت، قطعا میزان خسارات سیلاب بیش از این میزان بود.

صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور در حوزه سدسازی و نیروگاه‌سازی

همچنین بهروز مرادی  -مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران - درخصوص تغییر رویکرد سدسازی در کشور، به ایسنا گفت: سدهایی که تا کنون ساخته شداند، در مدیریت سیلاب نقش ویژه‌ای داشته‌اند و اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که باید رویکردها نسبت به سدسازی تغییر کند.

برای روان‌آب‌هایی که وارد دریای عمان و خلیج فارس می‌شوند، به گفته مرادی از قدیم برنامه‌هایی داشته‌ایم، اما باید سدهای دیگری ساخته شود تا کلیه روان‌آب‌هایی که از منطقه سیستان و بلوچستان و هرمزگان خارج می‌شود را کنترل کند.

 تودیع «چیت چیان»  معارفه «اردکانیان »در وزارت نیرو ۹ آبان ۱۳۹۶

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان این‌که برای ایجاد سدها و مخازن بزرگ همچون سد بختیاری به اعتبارات سنگینی نیاز داریم، گفت: برای این مساله مذاکراتی را با کشورهای خارجی داشته‌ایم که بتوانیم این طرح‌ها را با استفاده از فاینانس خارجی تامین مالی کنیم و به محض این‌که منابع مالی آن مهیا شود این طرح‌ها را وارد مرحله‌ی اجرایی خواهند کرد.

وی با اشاره به اقداماتی که برای سدها صورت گرفته است، ادامه داد: بحث گردشگری روی سدها، مهار روان آب‌ها و ایجاد سدها با هدف مهار سیلاب از جمله برنامه‌هایی است که اکنون در دست اجرا داریم، اما برای این‌که چند سد دیگر باید در کشور ساخته شوند، باید مطالعاتی صورت گیرد تا بتوان در این باره اطلاعات دقیقی را ارائه کرد. در استان لرستان که یک منطقه سیل‌خیز است، دو سد در دست مطالعه قرار دارد که باید برای مهار سیلاب این دو سد را ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور در حوزه سدسازی و نیروگاه‌سازی، اظهار کرد: این مساله را با توجه به قابلیت‌های بسیار بالایی که کشور در این دو صنعت دارد، در پیش گرفته‌ایم و با کشورهای منطقه نیز برای این مساله وارد مذاکره شده‌ایم.

مرادی در پاسخ به این سوال که برای مهار سیلاب چه تعداد سد باید در کشور ساخته شود، گفت: با توجه به این‌که بخشی از سدسازی در اختیار شرکت آب نیرو قرار دارد و شرکت آب منطقه‌ای در این حوزه فعال است، نمی‌توان عدد دقیقی اعلام کرد اما اکنون ۲۰ ساختار را در دست بررسی داریم که مطالعات آن در فاز یک قرار گرفته است و در بخش شناخت نیز همین مقدار در دستور کار قرار دارد که منتظر اخذ مجوزهای زیست محیطی آن هستیم./۲۷ بهمن ۱۳۹۸ایسنا

​سدهای کشورتوضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:قسمتی از گزارش سایت تابناک ۲۴ آذر ۱۳۹۰

«سد گتوند علیا» بلندترین سد خاکی کشور با ۱۸۲ متر ارتفاع از نوع سنگ ریزه ای با هسته ای رسی دارای حجم کل مخزن ۴.۵ میلیارد متر مکعب است. این سد عمیق ترین دیوار خاکی آب بند با وسعت ۴۲ هزار متر مربع در جهان را به خود اختصاص داده است. سیستم ترکیبی دیوار آب بند سد گتوند علیا منحصر به فرد است. همچنین طویل ترین تونل های آبرسان نیروگاه را با طول ۲٧ کیلومتر دارد. ضمن اینکه نیرگاه برق آبی گتوند علیا بیشترین تولید برق در کشور را یعنی سالانه ۴ هزار و ۲۵۰ گیگاوات انرژی برق آبی خواهد داشت.

«سد گتوند» پر هزینه ترین سد کشور است. و مخزن آن گنجایش ۵ میلیارد متر مکعب، معادل ۲۸ برابر سد کرج در استان تهران را دارا می باشد. از جمله مشخصات عمومی پروژه ۲۹ میلیون متر مکعب سنگ برداری و خاکبرداری، ۲۸.۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری بدنه، ۱.۴ میلیون متر مکعب عملیات بتن ریزی، ۱.۸۵ میلیون متر مکعب حفاری زیرزمینی، در این پروژه صورت گرفته و ٧۴۰ هزار متر طول تزریق آب بند و تحکیمی و همچنین ۴۲ هزار متر مربع دیوار آب بند است.

تونل های آب رسان نیروگاه به طول ۲٧ کیلومتر احداث شده است. سد گتوند، پس از ساخت، دومین مخزن آبی ایران پس از کرخه و بزرگ‌ترین مخزن آبی بر روی کارون خواهد شد. این سد در بین سدهای ساخته‌شده و در دست ساخت بر روی کارون، از همه پایین‌دست‌تر قرار دارد.

اینهمه تعجیل در افتتاح یک طرح خسارت‌بار؛ چرا؟ آقای احمدی نژاد در پنج شنبه، ۶ مرداد ۱۳۹۰ برای آغاز آبگیری سد به کارگاه آمد و آبگیری آغاز شد.

سه روز بعد، آب از پتوی رسی رد شدو نمک های ناحیه زیرین دیوار حائل، در آب حل شد و دیوار حائل، نشست کرد.

این در حالی بود که از دو سال پیش اعتراض‌های رسانه‌ای و کارشناسی مبنی بر وجود معادن نمک در مخزن سد، موجب ایجاد تردید در بهره‌برداری از آن شده بود.

این مساله موجب می‌شد آب شیرین کارون پس از تجمع در پشت سد، به صورت آب شور از سد خارج شود.

پیامدهای فاجعه‌بار این مساله بر زمین‌های پایین سد آشکار بود.

همان زمان سناریوی مربوط به احتمال وجود نمک به مشاور طرح یعنی شرکت دی . اچ . آی (DHI)دانمارک داده شد. شرکت دی اچ آی اقدام به نمونه برداری از نمک در اعماق مختلف نمود تا درجه خلوص ومیزان انحلال آن را در آزمایشگاه بدست آورد. نظریه کتبی مشاور که تقدیم آب نیرو شد،

حاکی از آن است که آب در سناریوهای مختلف به درجات مختلف شور می شود. ماجرا مطالعات(DHI) رسانه ای شد و تاکنون نه از طرف آب نیرو و نه از طرف دی اچ آی تکذیب رسمی یا تلویحی و ضمنی نشده است. پس از مطالعات مشاور، شرکت راه حلی ارائه کرد:

گفتند بین دریاچه سد و کوه نمک، یک دیوار حائل یا پتوی رسی احداث می کنیم که خود مثل یک سد خاکی هسته رسی عمل می کند و مانع از انحلال نمک در آب می شود.

نمونه آزمایشگاهی دیوار حائل ساخته شد. به این ترتیب که مصالح بکار رفته در دیوار حائل، در ابعاد آزمایشگاهی کمپکت (فشرده) شد و به مدت ۲۴ ساعت در معرض آب قرار گرفت. ولی آزمایشها نشان می داد که نمک از دیوار حائل (پتوی رسی) عبور می کند و به مخزن سد وارد می‌شود.

مدیران آب نیرو، در این مرحله مدعی بودند که دیوار حائل، کارآمد است و آزمایش، گویا نبوده است پس روند احداث را آغاز کردند. سرانجام تصمیمی گرفتند آبگیری را تا تراز ۱۳۰ متر انجام دهند.

«پتوی رسی» تا این تراز ساخته شدو ادامه آن نیز در دست احداث بود. همانطور که قبلاً آزمایش نمونه آزمایشگاهی دیوار حائل نشان داده بود، نمک های ناحیه زیرین دیوار حائل بصورت یک جاذب قوی عمل کرده و آب را جذب کردند و حل شدند. در نتیجه در تاریخ ۰۸/۰۵/۹۰ ترک های کوچ در دیوار حائل پدیدار شد.

در تاریخ ۰۹/۰۵/۹۰ ترکها تبدیل به حفره های کوچک در کف دیوار شد. در تاریخ ۱۰/۰۵/۹۰ چهار حفره به ابعادی دو برابر یک خودروی سواری در قسمت انتهایی باند دیواره حائل که پیمانکار آن شرکت کیانکار است، پدیدار شد که به سرعت، بصورت سطحی و نه عمقی ترمیم شد.

در تاریخ ۱۱/۰۵/۹۰ دیوار حائل بطور ناگهانی و به ارتفاع ۷ متر نشست کرد و حجم حفره ها به ویژه در قسمت ابتدای باند دیوار حائل که پیمانکارش سپاسد می باشد به حدی بود که ماشین آلان سنگین راه سازی نظیر لودر و بولدوزر نیز در معرض خطر سقوط بودند.

در نتیجه کارگاه تعطیل و تخلیه شد.

هم اکنون کارگاه دیوار حائل تعطیل میباشد و تدابیر شدید امنیتی در آن به اجرا گذاشته شده تا هر گونه عکس‌برداری مقدور نباشد.

حال پرسش این است: اینهمه تعجیل در افتتاح یک طرح خسارت‌بار، چرا؟

شهرداری مشهد ۱۵ تصفیه خانه محلی را تجمیع کرد

مدیرکل محیط زیست خوزستان(تورج همتی )در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره موضوع سازندهای نمکی پشت سد گتوند گفت: باید به این نکته توجه داشت که پیش از آغاز ساخت یک سد، ابتدا در مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست، فرایندی با عنوان «مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی سد» طی می‌شود. در این فرایند، فعالیت‌های سد در آینده، شرایط و مشکلات زمین از نظر زمین‌شناسی و خاک‌شناسی و بسیاری از متغیرهای اکولوژیکی منطقه و پایداری آن‌ها به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرند. پس از انجام این مطالعات، موافقت، مخالفت و یا موافقت مشروط سازمان محیط زیست با ساخت سد، در کمسیونی تخصصی اعلام می‌شود.

همتی افزود: مسئله‌ای که وجود دارد این است که مشاور مجری سازنده سد گتوند در زمینه وجود سازند‌های گچساران مطالعات مناسبی انجام نداد؛

طبیعتاً هر مشاوری که از طرف مجری یک پروژه انتخاب می‌شود سیاست‌های مجری را دنبال می‌کند. این وظیفه مجری پروژه است که مشاور را توجیه کند تا در زمینه مسایل زیست‌محیطی بیشتر مطالعه کند و وارد مسایل جزیی‌تر شود. انجام این کار وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست نیست. مطالعات زیست‌محیطی باید جامعیت لازم را داشته باشد تا مسایلی که ممکن است در آینده تاثیری بر محیط زیست داشته باشند قابل پیش‌بینی شوند.

احتمال توقف طرح سد گتوند به دلیل شوری آب کارون «علی محمد شاعری» قائم مقام سازمان محیط زیست در حاشیه نشست یک روزه جایگاه برنامه پنجم توسعه در بخش پایش و مدیریت زیست محیطی در اهواز تصریح کرد:در صورت تغییر در کیفیت آب پائین‌دست رودخانه کارون، سازمان محیط زیست به وظایف قانونی خود عمل کرده و از مرحله دوم آبگیری سد گتوند علیا جلوگیری خواهد کرد.

در چند وقت گذشته نسبت به تغییر کیفیت آب رودخانه کارون در اثر انحلال سازند نمکی در دریاچه سد گتوند علیا هشدارهایی به وزارت نیرو و شرکت توانیر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست داده شده است.

قائم مقام سازمان محیط زیست در پاسخ به این سؤال« آیا با نزدیک شدن به فصل پائیز و احتمال بروز سیلاب در شرایط بحرانی ، امکان بالا رفتن شوری آب وجود دارد؟»

اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که در شرایط بحرانی و سیلابی افزایش ای سی اتفاق خواهد افتاد و شاهد شوری آب کارون خواهیم بود.

تا به حال گزارشی در خصوص افزایش شوری آب در زمان رها‌سازی در پائین دست ارائه نشده و چنانچه بر اثر انحلال نمک در آب کارون در شرایط بحرانی قرار بگیریم سازمان حفاظت محیط زیست و بهداشت بر اساس وظایف قانونی خود از هر اقدامی که سلامت و بهداشت مردم را به خطر بیندازد جلوگیری می‌کند. این مقام مسئول گفت: در صورت مشاهده تغییرات کیفی آب، دریچه‌های تنظیمی سد گتوند مسدود و ازآبگیری مرحله دوم این سد جلوگیری می‌شود. در خصوص سد گتوند بررسی‌های لازم انجام گرفته و نظرات به وزارت نیرو اعلام شده تا در جهت جلوگیری از خسارت‌های احتمالی ناشی از ساخت سد در سازند نمکی و به حداقل رساندن آن اقدامات لازم انجام شود. شاعری یادآورشد: پایش‌های مستمر و مداوم بویژه روی شوری و ای سی آب انجام و تغییرات به مراجع ذیربط اعلام می‌شود. سازمان محیط زیست پیگیر انجام تعهدات وزارت نیرو در خصوص طرح سد گتوند است تا وزارت نیرو در این حوزه به وظایف خود عمل کرده و از خطرات احتمالی پیشگیری کند.

وی با بیان این‌که اطلاعات کامل اقدامات وزارت نیرو به مدیریت بحران در استانداری خوزستان و شرکت آب منطقه‌ای داده شده افزود:با تلاش‌های انجام شده در این زمینه امیدواریم تغییرات فیزیکی و شیمیایی در پائین دست و آب شرب مردم روی ندهد. قائم مقام سازمان محیط زیست اعلام کرد: پیشنهاد‌های سازمان حفاظت محیط زیست در قالب بسته‌ای به وزارت نیرو ارائه و به شرکت توانیر پیشنهاد شده با اعزام غواصان به اعماق دریاچه سد و تهیه فیلم از تغییر ساختار نمکی و میزان انحلال آن، میزان شوری در عمق اندازه‌گیری شود زیرا میزان شوری آب در عمق بیشتر از سطح است. همچنین نصب دوربین‌های مدار بسته به منظور پایش مداوم تغییرات نیز از دیگر پیشنهاد‌های ارائه شده به وزارت نیرو است.

«شاعری» با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌شود با برهم خوردن شرایط طبیعی و متلاطم شدن مخزن سد، افزایش شوری آب در پائین دست رخ دهد بیان داشت:

براساس ارزیابی‌ها تغییر محسوسی در کیفیت آب پائین دست مشاهده نشده،اما اگر چنین اتفاقی روی دهد هشدارهای لازم را خواهیم داد. سد گتوند برخلاف کارشکنی ها به مدار تولید انرژی کشور می پیوندد فرمانده قرارگاه خاتم: دو واحد نیروگاهی سد گتوند تا پایان سال در مدار قرار می گیرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با بیان اینکه از چند ماه گذشته فعالیت کارگاه سد گتوند آغاز شده است، گفت: دو واحد نیروگاهی سد گتوند تا پایان سال در مدار قرار می گیرد.

ابوالقاسم مظفری «فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا» در نشست خبری در خصوص نقش قرارگاه در محرومیت زدایی در خصوص بهره برداری از سد گتوند اظهار داشت: فعالیت های کارگاره سد گتوند پس از آبگیری این سد به لحاظ مشکلات مالی متوقف شد و این نگرانی بوجود آمد که امکان شور شدن آب دریاچه و پائین آمدن آب کارون بعد از آبگیری بوجود بیاید لذا این مشکل را از طریق فرماندهی کل سپاه به دولت منعکس کردیم مبنی بر اینکه اگر منابع مالی این پروژه تامین نشود امکان بی کیفیت شدن آب کارون وجود خواهد داشت و خوشبختانه دولت هم به این نیازما پاسخ مثبت داد به گونه ای در دو مرحله هیئت وزیران منابع مالی خوبی را به احداث و بهره برداری از سد گتوند اختصاص دادند. وی ضمن بیان اینکه از چند ماه گذشته فعالیت کارگاره سد گتوند را در حد رفع بحران آغاز کرده ایم، گفت: همچنین در سایر بخش های نیروگاهی این سد به شدت کار می شود تا انشاءالله بتوانیم تا پایان سال حداقل دو واحد نیروگاهی آن را در مدار قرار دهیم.

سد گتوند از هر چه اختلاس هم بدتر است

هر عقل سلیمی و یا هر فردی با هوش معمولی خیلی ساده به جانمایی غلط سد گتوند پی می برد، اگر در ابتدای ساخت سد عکس هوایی منطقه مشاهده می شد، قطعا به راحتی محل جانمایی را چند کیلومتر بالاتر محل فعلی تعیین می کردند.

همایون یوسفی شامگاه جمعه(۵ مرداد ۱۳۹۷) در گردهمایی بررسی اثرات اجتماعی احداث سد گتوند اظهار کرد: با افزایش مشکلات در جامعه به تبع آن فرصت گفتگو بین مردم کاهش پیدا می کند؛ با از بین رفتن این فرصت نه تنها مشکلات حل شدنی نیستند بلکه رو به فراوانی هم خواهند گذاشت.

وی افزود: در کشور این کمبود گفتگو را در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داریم و همه بیشتر درد و دل دارند و کسی اصل موضوع را درست بیان نمی کند؛ با چنین وضعیتی نمی توان راهکار ارائه داد.

همایون یوسفی

«همایون یوسفی»نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس تصریح کرد: در خوزستان هم با این موضوع مواجه هستیم و چه بسا شدیدتر از سایر نقاط کشور باشد؛ یکی از مهمترین مسائل برای ارائه راهکار حل مشکلات استان، تشکیل چنین جلساتی به منظور هم اندیشی در خصوص حل مشکلات استان است.

یوسفی یادآور شد:  حتی در مطالعات اولیه سد (قبل از انقلاب) جانمایی ساخت برای ۲۰ کیلومتر بالاتر از محل فعلی تعیین شده بود ولی اینکه چرا به آن بی توجهی شده جای بحث دارد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با تأکید بر اینکه باید گفتگو، بررسی و ارزیابی داشته باشیم که چرا این کارها انجام می شود، گفت: اصلا این مافیای آب که از آن نامبرده می شود واقعا قصد بردن آب دارد یا اینکه خیر به دنبال پیگیری اهداف دیگری است.

یوسفی  با تأکید بر اینکه مشکل سد گتوند از هر چه اختلاس هم بدتر است، با گذشت بیش از ۱۰ سال اخیر هیچ پیگیری جدی در سطح دولت و مجلس برای مشکل سد گتوند مشاهده نکردم. سد چند منظوره گتوند ساخته شده و با وجود منافعی که برای آن متصور شده ولی مضرات آن بسیار بیشتر است.

یوسفی اضافه کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا سد را شکسته و آب را رهاسازی می کنند ولی رهاسازی نمک های کوه نمک (سازند گچساران) که توانایی تولید ۱۲۰ میلیون تن نمک را دارد، نتیجه ای جز نابودی استان خوزستان به دنبال نخواهد داشت.

وی با اشاره به بی اهمیت بودن اعلام شوری آب از سوی وزارت نیرو به میزان یک هزار و ۵۰۰ گفت: وجود لایه ۵۰ متری نمک در کف دریاچه سد از اهمیت بالاتری برخوردار است و قطعا اگر این میزان نمک در دشت خوزستان رها شود به راحتی همه چیز را نابود می کند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس با گلایه از اینکه همه دنبال پوشاندن خطاهای موجود هستند و خود این کار یکی از بزرگترین خطرات است،

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس اظهار کرد: تئوریسین های سدسازی و انتقال آب همین وزیر نیرو، اردکانی است؛ در رأی اعتماد مجلس برای بیطرف همه رأی منفی دادیم ولی چرا به فاصله کوتاه دو ماهه همه به اردکانیان رأی مثبت دادند.

یوسفی اضافه کرد: بنده افتخار دارم به عنوان یکی از معدود نمایندگان با وجود اعلام حتمی بودن اخذ رأی اعتماد اردکانیان ولی در مخالفت با وی برای تصدی وزارت نیرو سخنرانی کردم./ ۵ مرداد ۱۳۹۷الف بنقل ازخبرگزاری مهر

خبرگزاری تسنیم در(۱۹ تیر ۱۳۹۷) گزارشی دردفاع ازسارندگانش باعنوان«فاجعه یاافتخارملی» منتشرکرد که کامنتهایش رادراینجاآورده ام:

رها:کارون که روزی بهترین آب کشور را داشت امروز تبدیل به کانال فاضلاب شده، کار از شوری اب گذشته، آب در برخی مقاطع کارون بوی تعفن میده، چرا کسی به فکر نیست معلوم نیست.

جلال:فقط یک جمله از دل خوزستان می گویم.«به داد کارون برسید»

کاظم زاده:عجیبا غریبا... اصلا فکر نمی کردم انقدر مطالعه روی طرحی شده باشه که انقدر روی اون انتقاد هست. گتوند یعنی یک دنیا معما. از خبرگزاری وزین تسنیم انتظار میره با ادامه این گزارش هاف یک به یک به معماهای این پروژه بزرگ و پرابهام و عجیب بپردازه. منتظر گزارش های بعدی شما هستیم

هژیر:گزارش خوبی بود. فقط یه سوال، اگر گتوند مقصر شوری آب نیستف لطفا مقصران را معرفی کنید. چرا آب کارون شور و بی کیفیت شده؟

علی:شرکت فرانسوی اصلاً وارد مطالعات کیفیت آب و نمک نشده است. پس مدام نام این شرکت را تکرار نکنید.

ناشناس:واقعیت شور شدن آب شهرهای ماست که به پوست و گوشت داریم درکش میکنیم نه این داستانا هرچند عادت به انتشار نظر های مخالفتون ندارین ولی امید وارم که کامنتم منتشر بشه

حسن:میشه یک سئوال را پاسخ بدهید ؟ علت ساخت یک سد که این همه مشاور و کارفرما از بیت المال پول بگیرن که اب شیرین نایاب را به آب نمک تبدیل کند چیست ؟ آیا منافع اقتصادی دارد؟ شوری آب به وضوح در دیواره مخزن قابل مشاهده است و رنگ سفید ناشی از نمک است ! تصفیه خانه برای چه بعد از سد زده شده ! کدام انسان عاقلی آب سیرین را شور و سپس تصفیه می کند تا نمک آن به مجاز از نظر آقاین برسد!/پایان.

هشدارسازمان بازرسی درباره خطرات اشتباهات جانمای سدگتوند

آقای احمدی نژاد در سال ۹۰ در خصوص گزارش تخصصی سازمان بازرسی کل کشور گفتند:

«یک آدم بیسوادی وارد کارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی زده می‌زند که شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث کنید ،در انتهای نامه هم تهدید می‌کنند که اگر این کار را انجام ندهید با شما برخورد می‌کنیم، به تو چه ارتباطی دارد! اصلا تو(پورمحمدی) می‌فهمی سد یعنی چه؟‌ چه کسی به تو این اجازه را داده است که چنین کاری را انجام دهی(بمن نامه بزنی)؟ من که خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم »

و اما واقعیت ماجرا .

توزیع آب در خوزستان با مشکل زیادی روبه‌رو بوده و هست. مردم شمال و جنوب این استان نمی توانند آب را با کیفیت یکسان دریافت نمایند. وقتی هم که باران می بارد در آبادان آب با فاضلاب قاطی می‌شود. همه ما می دانیم که در این استان پنج رودخانه کرخه، کارون، دز، جراحی و مارون جریان دارند. کارون یکی از بزرگترین رودخانه‌های ایران در  این منطقه واقع شده است وحتی قابل کشتی‌رانی است. بر روی این رودخانه خروشان سد گتوند ساخته شد. سدی که قرار بود آب رها شده از سدهای کارون ۳ و شهید عباسپور را قبل از انتقال به خلیج فارس ذخیره و به صورت تنظیم شده در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد و همچنین ۲۱۰۰ مگاوات برق را نیز تولید و ذخیره نماید. ولی با یک اشتباه مهندسی در جانمایی،  سدی را که می توانست باعث آبادانی خوزستان شود  این استان را با  یک بحران زیست‌محیطی گسترده روبرو ساخت. یعنی خوزستانی که میزبان بزرگترین رودخانه‌های ایران است با این اشتباه مهندسی با یک «بحران آبی» روبرو شد.

مطالعات اولیه‌ای این سد عظیم در زمان قبل از انقلاب و توسط رژیم طاغوت انجام گرفته بود. ولی آنها  بهترین مکان احداث سد گتوند را ۱۵ کیلومتر بالاتر از جایگاه فعلی سد پیش‌بینی کرده بود که متأسفانه کارشناسان سازنده سد برای راحتی دسترسی به مسیرهای ارتباطی،  ۱۵ کیلومتر پایین‌تر آن را  احداث کردند و این موجب شد که « کوه نمکی »در داخل دریاچه سد قرار بگیرد.

در زمان احداث،  حجت الاسلام  مصطفی پورمحمدی(وزیرکشور،وزیردادگستری سابق) در قالب گزارش سازمان بازرسی هشدار داد که،  «جانمایی سدگتوند  اشتباه و خطرناک است، از آبگیری آن خودداری و یا اگر آبگیری شده تخلیه نمایند» اما کارشناسان دولتی و در راس آن آقای احمدی نژاد اعلام کردند که ما با استفاده از فناوری روز دنیا و با کمک دانشمندان کشور ایتالیا، سطح کوه نمکی را با عایقی از جنس شیشه و سیمان می‌پوشانیم تا نمک در آب سد حل نشود. ولی متاسفانه کار جدی در این زمینه صورت نگرفت و بلندترین سد خاکی ساخته شده بر روی رودخانه کارون که در مراحل پایانی ساخت نیز قرار داشت و تنها مدتی کوتاهی تا آبگیری آن باقی مانده بود و همچنین با توجه به اعتبارات میلیاردی که مصروف آن شده بود، عملاً تخریب یا عدم آبگیری این سد را  غیر ممکن اعلام کردند  و برای مشکل پیش آمده نیز درصدد برآمدند تا با ساخت یک «پتوی رسی» به عنوان دیواری حائل از برخورد آب با «نمک‌های سازند گچساران» جلوگیری نمایند و بار دیگر بدون توجه به صحبت‌های کارشناسان استانی که ساخت این پتوی رسی را بی فایده می‌دانستند، این پروژه نیز آغاز و با صرف هزینه‌های کلان صورت گرفت.

کار ساخت سد گتوند و پتوی رسی در میان تمامی اعتراضات به اتمام رسید و با حضور احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت، این پروژه آبگیری شد (پنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۰)

اما تنها ۱۰ روز از زمان آبگیری سد گذشته بود که خبر رسید شکاف‌هایی در« پتوی رسی» ایجاد شده و نمک‌های سازند گچساران وارد دریاچه سد گتوند شده است ، بیش از ۱۰۰ میلیون تن نمک در آب حل و رودخانه کارون را شور کرد و زمین‌های کشاورزی در مسیر رودخانه را تبدیل به شوره‌زار ی نمود که از ره آورد آن  بیش از یک میلیون درخت نخل در این منطقه خشک و از بین رفت/بااستفاده ازمقاله  دکتر مجید سجادی‎ پناه، استاد دانشگاه/پایان.

توضیح:افتتاح سد و فاز اول نیروگاه۲ هزار مگاواتی گتوند علیا با حضور رییس جمهور ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲

آبگیری سد گتوند علیا با حضور رییس جمهور ،درپنج‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۰

آن زمان دو هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه برای این سد صرف شد.

مهندسی که ازمخالفان سرسخت جانمایی سدگتوندبودراکردند«رئیس سدگتوند»،شدازموافقین!

«محمدجواد عبداللهی» رییس بازنشسته دانشکده زمین شناسی و دانشگاه چمران اهواز  درمصاحبه با«هفته نامه تجارت»می گوید: ۲۰ سال قبل از آنکه جانمایی سد گتوند در سال ۶۸ صورت بگیرد، آمریکایی‌ها پیشنهاد داده بودند ۲۰ کیلومتر بالاتر از مخزن فعلی، سد گتوند احداث شود. اما در آن سال‌ها مدیران شرکت مدیریت منابع آب ونیروی ایران بر این باور بودند که آمریکایی‌ها، چون می‌خواستند مخزن سد کوچک باشد، این اختلاف مکانی را مطرح کردند؛ لذا تصمیمشان بر این شد که دریاچه «سدگتوند» درست بر روی گنبد‌های نمکی گچساران جانمایی شد. سال ۱۳۸۰ در نامه‌ای به اداره صنایع و معادن تاکید کردم که مطالعات صورت گرفته روی این سد کافی نیست.

عبداللهی ادامه داد: سال ۱۳۸۱ به همراه مهندس «محمدرضا شمسایی »مدیرکل وقت آب و فاضلاب خوزستان موضوع را مطرح کردم که این سد مشکلاتی دارد و می‌تواند کل استان خوزستان را از نظر شوری به مخاطره بیندازد.

او که با «هفته نامه تجارت» فردا گفتگو می کرد ادامه داد: شمسایی بعد‌ها رئیس سد گتوند شد. به او توضیح دادم که اساساً سازندگان سد مطالعات زمین‌شناسی منطقه را مدنظر قرار نداده‌اند. هیچ گزارشی از مطالعات زمین‌شناسی نداشتند.

 آقای شمسایی بعد از آن مشاوره گروهی ۲۰ نفره برای مطالعات روی سد تشکیل داد گروه مطالعاتی آقای شمسایی در اولین گزارش به او نوشتند «جلوی ضرر را هر جا بگیرید منفعت است».

این استاد دانشگاه افزود: آقای مهندس شمسایی به عنوان رئیس اداره آب منطقه خوزستان آن زمان به تمامی مقامات مملکتی نامه نوشت و از آن‌ها خواست جلوی ساخت سد گرفته شود. نامه خطاب به رئیس‌جمهوری، وزیر نیرو، مجلس و مدیر عامل شرکت آب و نیرو (شرکت مجری) ... ارسال شده بود.

او گفت: بعد از اینکه سد ساخته شد، از قضا مهندس محمدرضا شمسایی را که آن زمان شهردار اهواز بود به عنوان رئیس سد انتخاب کردند! بعد از آن یکسری مشاوره از کشور‌های مختلف و دانشگاه‌های ایران گرفتند و تصمیم بر این شد که پتوی رسی برای ایجاد فاصله میان لایه‌های ضخیم نمک و بستر دریاچه به وجود بیاید. رئیس سد با من تماس گرفت و پیشنهاد را مطرح کرد.

عبداللهی افزود: آن زمان دو هزار و پانصد میلیارد تومان هزینه برای این سد صرف شده بود. من آن زمان به عنوان یکی از منتقدان دائمی ساخت این سد بودم که صدایم به گوش کسی نمی‌رسید. من با توجه به تجربه و علمی که داشتم گفتم که این کار با شکست مواجه خواهد شد.

او گفت: روز آبگیری فرا رسید و رئیس‌جمهوری وقت (محمود احمدی‌نژاد) ومدیرعامل شرکت آب و نیرو نیز برای آبگیری آمدند. آن روز با من تماس گرفتند و من به عوامل شرکت آب و نیرو گفتم هر چه ماشین‌آلات در پایین دست پتوی رسی دارید جمع کنید و به بالا بیاورید، چون اعتمادی به پایداری این  «دیواره رسی» نیست و قطعاً تا یکی دو روز آینده می‌شکند و خسارت بیشتری به شما وارد می‌کند. این توصیه من را پذیرفتند و روز چهارشنبه آبگیری صورت گرفت. روز شنبه مسوول همین بخش با من تماس گرفت و خبر شکسته شدن پتوی رسی را داد و گفت چطور می‌دانستید؟

او گفت: ۱۰ روز بعد از اینکه عملیات آبگیری صورت گرفت، بخش زیرین سد که معمولاً سیستم‌های زیرین و دستگاه‌های حساس و سنسور‌های کنترل است پر ازنمک شده است؛ این مساله دقیقاً ۱۰ روز بعد از آبگیری رخ داد؛ اتفاقی که مثل روز برای ما روشن بود و هر چه هشدار می‌دادیم کسی گوش نمی‌کرد. بعد از آن مطالعات نشان داد که تمامی مناطق اطراف گتوند و عقیلی، زمین‌های مرغوب کشاورزی این مناطق به دلیل گسترش نمک و تبخیر در حال شوره‌زار شدن هستند و مردم تمام دارایی خود را دارند از دست می‌دهند و هیچ استفاده‌ای از سد و آب شور آن نمی‌توان کرد.

عبداللهی افزود: قبل از آبگیری ما بار‌ها هشدار دادیم توربین‌هایی که برای سد خریداری شده برای آب شیرین است و شما میلیارد‌ها میلیارد هزینه کرده‌اید برای آبی که شور خواهد شد. حالا آن توربین‌ها هم کاربردی برای آب شیرین ندارند. هم اکنون توربین‌ها از کار افتاده‌اند.

او گفت: چندی پیش مدیر روابط عمومی شرکت آب و نیرو سد گتوند از من دعوت کرد از سد بازدید کنم. گفتند آن‌طور که شما تصور می‌کنید نمکی وجود ندارد و نهایتاً یک لایه چهارمتری نمک هست که آن را خارج می‌کنیم! با تعجب دیدم چند لایه نازک چهار تا پنج متری زده‌اند.

او ادامه داد: از جوانک خواستم که محدوده ۵۰ متری را برای گمانه‌زنی و حفاری انتخاب کند و تا عمق ۵۰ متری نیز جلو بروند بعد متوجه خواهند شد با دریای عظیمی از نمک مواجه خواهند شد. بعد از آن مهندسان آزمایشگاه مکانیک خاک برآورد کردند که تا ۹۳ متر ضخامت نمک است. بعد از آن دوستان ما در سد گتوند می‌گفتند ما می‌دانیم چه بلایی سر این منطقه آورده‌ایم، اما تو را به خدا چیزی نگویید و «رسانه‌ای نشود»!/انتخاب۰۱ مرداد ۱۴۰۰

آمارکارتهای بانکی درایران ٢۶٨ میلیون کارت ٣٢ بانک و موسسه اعتباری

آمارکارتهای بانکی درایران ...«پروژه کهربا»چیست؟..محدودیت ١٠٠ میلیون تومانی خرید روزانه.

امکان ردیابی سارقان کارت بانکی(تخلیه کنندگان پول )فراهم شده است.تجمیع کارت‌های بانکی چیست؟

«مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی» با بیان اینکه در حال حاضر حدود ٢۶٨ میلیون کارت بانکی بدهی (برداشت) و اعتباری در کشور وجود دارد، اعلام کرد: سرانه تعداد کارت بانکی در کشور حدود ٣.٣ کارت به ازای هر نفر است.

«داوود محمدبیگی» گفت: اصولا کارت‌های بدهی و اعتباری جزو کارت‌های بانکی اشخاص محسوب می‌شوند و کارت‌های هدیه و گارت پیش پرداخت که قابلیت شارژ نداشته و قابل انتقال به غیر است نباید در سرانه کارت محاسبه شوند. بر همین اساس سرانه تعداد کارت بانکی در کشور حدود ٣.٣ کارت به ازای هر نفر است.

«این مقام مسئول بانک مرکزی» گفت: در کشوری که تمامی افراد جامعه دارای حساب بانکی هستند و نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی طی هفت سال از ٧.٦ به ٢.٣ کاهش یافته و مردم تمام فعالیت‌های مالی خود را با استفاده از ابزار‌های الکترونیک انجام می‌دهند سرانه ٣.٣ کارت بانکی به ازای هر نفر سرانه بالایی محسوب نمی‌شود.

محمدبیگی با اشاره به اینکه بیش از ٣٢ بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی در کشور وجود دارد که مشتریان می‌توانند از خدمات متنوع آن‌ها استفاده کنند، افزود: لذا اگر هر مشتری به طور متوسط در دو یا سه بانک حساب داشته باشد طبیعتا نیازمند دو یا سه کارت بانکی است.
٢۶٨ میلیون کارت بانکی٣٢ بانک و موسسه اعتباری 

بانک مرکزی ایران، هفتمین بانک غیرمستقل دنیا

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: از منظر پایداری سرویس نیز همانگونه که معمولا هر فروشگاه به دو یا سه دستگاه کارت خوان مجهز است تا در صورت عدم سرویس دهی یکی از ان‌ها کسب و کار با مشکل مواجه نشود، مشتری نیز حداقل به دو کارت بانکی نیاز خواهد داشت.

کارت‌های بانکی منقضی شده برای یکسال رایگان تمدید می‌شوند

«محمدبیگی» تجمیع کارت‌های بانکی را معادل کاهش رقابت و تنوع ارائه خدمات به مشتریان دانست و تاکید کرد: «تجمیع کارت‌های بانکی» به معنی حذف آن‌ها و وابستگی مشتری صرفا به یک نهاد یا یک بانک اصولا مبتنی بر استاندارد‌های پرداخت نیست و در همه دنیا بانک‌ها با ایجاد امکانات و محصولات متنوع مشتریان را به استفاده از محصولات خود ترغیب می‌کنند.
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: از منظر سهولت کاربری و استفاده حداکثری از ظرفیت تلفن‌های هوشمند نیز بانک مرکزی «پروژه کهربا» را از اواخر سال قبل با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت آغاز کرده است که بر اساس آن مشتری قادر خواهد بود بدون نیاز به جسم کارت(بدون همراه داشتن کارت) و «با ذخیره اطلاعات کارت در فضای امن درموبایل» خود صرفا با در اختیار داشتن «تلفن همراه» از خدمات کارت‌های مختلف ذخیره شده در تلفن بهره‌مند شود.

سارقان کارت بانکی(تخلیه حساب بانکی)قابل شناسایی است

طبق اعلام بانک مرکزی، «محمد بیگی» همچنین در خصوص مباحث مرتبط با مبارزه با پولشویی و نظارت بر تراکنش‌های بانکی گفت: با توجه به اینکه تمامی کارت‌های بانکی مشتریان در شبکه پرداخت با شماره ملی ایشان مرتبط و قابل شناسایی است، امکان ایجاد کنترل و محدودیت برای تمامی کارت‌های بانکی هر شخص به راحتی امکان پذیر است.

«مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی» افزود: به عنوان نمونه در این خصوص، محدودیت ١٠٠ میلیون تومانی خرید روزانه برای هر شخص با استفاده از تمامی کارت‌های وی صرفنظر از تعداد کارت در شبکه پرداخت است که هم اکنون اجرا می‌شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع این خبر«خبرگزاری ایسنا»چهارشنبه، ۳۰ تیر ۱۴۰۰است با اندکی اصلاحات(انتخاب تیترها+افزودن عکس)

چندمقام آمریکا«بعداززدن واکسن»تست کرونایشان مثبت شد

دگترفائوچی:آمریکا در مخمصه‌ای افزایش موارد ابتلا به کرونای دلتا به دلیل شمار آمریکایی‌های واکسینه نشده گیر افتاده است.

چندمقام آمریکا«بعداززدن واکسن کرونا»تست کرونایشان مثبت شد.کرونادلتا

«کی گرنجر» نماینده کنگره ، یکی از اعضای عالی هیئت کنگره تگزاس « دبرا لهرمن»قاضی  دادگاه دادگاه عالی تگزاس ، دیگر قانونگذاران ایالتی ، از جمله «تونی تیندرهولت» و سناتور «کل سلیگر »و  « دنیس بونن» و «سید میلر»کمیته کشاورزی تگزاس، آزمایش کرونای اینها مثبت اعلام شده است.درحالیکه یک دُز رادریافت کرده بودند.

مقامات به پایگاه خبری آکسیوس گفتند که یک مقام کاخ سفید و یکی از اعضای ستاد سخنگوی مجلس نمایندگان نانسی پلوسی پس از شرکت در هفته گذشته در همان پذیرش آزمایش COVID-19 مثبت شده است.در حالی که هر دو افراد واکسینه شده و به طور خفیف علامت دار هستند ،این نشان می دهند که چگونه آمریکایی ها با ویروس کرونا گرفتارشده است

این مقام کاخ سفید گفت: این افراد واکسینه شده  بودند،علایمشان خفیف است.
دستیار نانسی پولیسی، هفته گذشته به جلسه نمایندگان قانونگذار دموکرات تگزاس در اطراف پایتخت حضورداشت گفت:. شش نفر از این قانونگذاران ، که برای جلوگیری از تغییر قوانین رأی گیری در ایالت تگزاس ، به واشنگتن رفتند ، از آن تستشان  مثبت شد.

هر۲نفر،هم آن کارمند و هم مقام کاخ سفید چهارشنبه شب گذشته(۲۳ تیر ۱۴۰۰) در یک پذیرایی پشت بام در« هتل ایتون دی سی»(Eaton Hotel DC) بودند.
در آخر هفته ، پنج قانونگذار تگزاس از نظر Covid-19 مثبت بودند و پرونده نفر ششم آن روز دوشنبه(۲۸ تیر ۱۴۰۰) اعلام شد. آزمایش های مثبت نگرانی هایی را در رابطه با اینکه نمایندگان دموکرات تگزاس با نمایندگان فدرال تماس گرفتند ، اتفاق افتاد ، هرچند «جن پسکی» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید ، روز دوشنبه تأیید کرد که کاملا هریس ، معاون رئیس جمهور ، که هفته گذشته با آنها ملاقات کرد ، از آن زمان آزمایش منفی کرده است.

خانم«درو هامیل» معاون رئیس دفترنانسی  پولیسی ، در بیانیه ای روز سه شنبه گفت: همه افراددیگری که مشکوک بودیم تست کرونادادند،منفی بود.

«جن پسکی» در طی جلسه مطبوعاتی روز سه شنبه(۲۹ تیر ۱۴۰۰) تأیید کرد که یک مقام کاخ سفید کاملا واکسینه شده روز دوشنبه آزمایش Covid-19 را مثبت اعلام کرد و گفت این مقام در حال حاضر "همچنان که منتظر آزمایش تایید PCR هستند .

«سخنگوی کاخ سفید»گفت که موارد دیگری از آزمایش مثبت کارکنان واکسینه شده وجود دارد ، اگرچه آنها افسر مأمور نبودند و بنابراین توسط دولت گزارش نشده اند.

روز دوشنبه ، نماینده کنگره«ورن بوکانان»اعلام کرد که پس از واکسیناسیون کامل ، آزمایش ویروس کرونا را مثبت اعلام کرده است و این اولین مورد مثبت شناخته شده در کنگره در تابستان امسال است.

«کوین بردی» نماینده  کنگره آمریکا ، آزمایش ویروس کرونا مثبت است ، وی سه شنبه عصر در توییتر گفت.

« بردی»، یکی از اعضای رتبه بندی کمیته راه ها و ابزارهای نمایندگان ایالات متحده ، گفت که او درمان را از روز چهارشنبه آغاز می کند و "باید خوب باشد". سخنگوی بردی صبح روز چهارشنبه اضافه کرد که نماینده کنگره "تمام دستورالعمل هایی را که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها وضع شده است - از جمله فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک - انجام داده است و به محض اینکه علائم COVID-19 را تجربه کرد آزمایش را دریافت کرد. .

این نماینده جمهوری خواه «کوین بردی»گفت که اولین تزریق واکسن ویروس کرونا را در ۱۸ دسامبر(۳۰ آذر ۱۳۹۹) دریافت کرده بود و قرار است «دومین دوز» خود را در اواخر این هفته دریافت کند. در حالی که آزمایش Brady از نظر بیماری تنفسی در روز سال نو میلادی منفی بود ، اما متخصصان می گویند پس از واکسیناسیون بدن برای ساختن ایمنی بدن چند هفته طول می کشد و بیمار شدن قبل از اتمام تزریق دو دوز نباید قدرت واکسن را تضعیف کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این اطلاعات از رسانه های امریکااخذشده،چون تلفیقی از چندرسانه بوده،کمی درجمع وجورشان اشکالی مشاهده می شود.
سخنگوی بردی در ایمیلی گفت: "او به ایمنی و اثر بخشی واکسن اطمینان کامل دارد."

بردی 65 ساله در مرکز پزشکی Walter Reed تحت درمان سرپایی است. مشخص نیست که چگونه وی به این ویروس مبتلا شده است.

در اوایل این هفته ، کی گرنجر ، نماینده کنگره ، یکی از اعضای عالی هیئت کنگره تگزاس ، آزمایش ویروس کرونا مثبت بود. وی قبلاً گفته بود "بدون علامت است و احساس خوبی دارد" و قصد دارد تحت مراقبت پزشک خود باقی بماند.

از زمان ابتلا به بیماری همه گیر ، رهبران چند ایالت از نظر ویروس مثبت بوده اند. اولین مقام منتخب ایالت که به طور علنی آزمایش مثبت ویروس کرونا را تأیید کرد ، دادگاه دادگاه عالی تگزاس ، دبرا لهرمن در ماه مه بود. دیگر قانونگذاران ایالتی ، از جمله نماینده تونی تیندرهولت ، سناتور کل سلیگر و رئیس کناره گیری مجلس ، دنیس بونن مثبت ارزیابی شده اند. کمیته کشاورزی تگزاس سید میلر نیز در اوایل دسامبر آزمایش مثبت داد.

«آمریکا» گرفتار موج «کرونادلتا»

 مقام ارشد بخش بهداشتی آمریکا ،شامگاه یکشنبه۲۵ژوئن ۲۰۲۱(۳ مرداد ۱۴۰۰) به وقت تهران گفت:آمریکا در مخمصه‌ای افزایش موارد ابتلا به کرونای دلتا به دلیل شمار آمریکایی‌های واکسینه نشده گیر افتاده است.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد پرس» دکتر «آنتونی فائوچی»  رئیس سازمان آلرژی و بیماریهای عفونی آمریکا گفت: «ما در مسیر اشتباه حرکت می‌کنیم.»

«فائوچی» همچنین« از عدم رعایت ماسک زدن از سوی شهروندان آمریکا گله مند شد».

طبق تازه ترین آمار، تقریباً ۱۶۳ میلیون نفر، یا ۴۹٪ از جمعیت واجد شرایط آمریکا واکسینه شده‌اند.

در روزهای گذشته  خانم دکتر«راشل پائولا والنسکی» مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا در مورد افزایش مبتلایان به کرونای دلتا اظهار نگرانی کرده بود.

والنسکی گفت: «داده‌های اولیه چندین ایالت نشان می‌دهد که ۹۹.۵ درصد مرگ‌ومیرهای اخیر در اثر ویروس کرونا مربوط به افرادی است که واکسینه نشده‌اند و می‌توان از طریق واکسن از مرگ‌ومیر مبتلایان جلوگیری کرد. شمار مبتلایان به کرونا  نیز در آمریکا نسبت به هفته گذشته حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.»

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» نیز به تازگی در گزارشی به بررسی روند واکسیناسیون در آمریکا پرداخت و در گزارشی  نوشت تاکنون کمتر از ۵۰ درصد آمریکایی‌ها به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسیناسیون شده‌اند.

در نظرسنجی که اواخر ماه ژوئن توسط شبکه خبری  «پی‌بی‌اس» انجام شده بود، ۸۸ درصد از کسانی که در انتخابات سال ۲۰۲۰ به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا رای داده بودند گفته‌اند که واکسن زده‌اند. در نظرسنجی شبکه «سی‌بی‌اس» نیز که در جولای انجام شده بود، ۸۴ درصد از طرفداران بایدن گفته بودند که حداقل یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و در نظرسنجی ماه ژوئن «فاکس نیوز»، ۸۱ درصد از طرفداران بایدن اعلام کرده بودند که واکسن کرونا زده‌اند.

جدید ترین آمار تا این لحظه(۳ مرداد ۱۴۰۰) نشان می‌دهد که آمریکا با ۶۲۶ هزار و ۷۱۳ مورد فوتی ، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا را به خود اختصاص داده است و پس از آن برزیل با ۵۴۹ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ، هند با ۴۲۰ هزار و ۵۸۵ مورد پس از آن است./منبع اخذشده:خبرگزاری فارس.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اسنادمحرمانه ازگرفتاری آمریکادر کرونادلتا

یورونیوز درروزشنبه۳۱ژوئیه ۲۰۳۱(۹ مرداد ۱۴۰۰) نوشت:بر اساس تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) که اسناد آن به دست روزنامه واشنگتن‌پست همچنین به رؤیت خبرگزاری فرانسه رسیده است، موارد ابتلا به سویه دلتای ویروس کرونا در این کشور به سرعت رو به افزایش است و احتمالا باعث ایجاد وضعیت «حاد» ابتلا حتی در میان واکسینه شدگان می‌شود.

در این گزارش تاکید شده که سویه دلتا «به همان سرعت گسترش عفونت‌هایی مانند آبله مرغان در حال شیوع است» و بر این اساس این ویروس را باید «یکی از مسری‌ترین ویروس‌های شناخته شده» در جهان دانست.

در این سند آمده است که شیوع این گونه، در میان افراد کاملا واکسینه شده نیز به اندازه افراد واکسینه نشده بالاست و بر این اساس باید پذیرفت که «جنگ با کرونا تغییر کرده است».

نویسندگان این گزارش تاکید دارد که در وضعیت بحرانی جدید، لازم است دستورالعمل‌های عمومی برای مقابله با شیوع کرونا تغییر کند و حتی افراد کاملا واکسینه شده، در فضاهای بسته و دیگر مکان‌هایی که احتمال انتقال ویروس بالاست، از ماسک استفاده کنند.

گزارش توصیه کرده که دانش آموزان و معلمان در مدارس و کارمندان و بازدیدکنندگان در دیگر مکان‌ها، حتی با وجود واکسیناسیون کامل ماسک بر چهره داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که هر فرد مبتلا به «سویه دلتای کرونا» می‌تواند این ویروس را بطور متوسط به ۸ تا ۹ نفر دیگر منتقل کند؛ این در حالی است که در سویه‌های قدیمی این ویروس، هر فرد آلوده بطور متوسط یک یا دو نفر دیگر را آلوده می‌کرد.

یورونیوز درادامه نوشت:اسلایدهای موجود در این گزارش نشان می‌دهد که دیگر نمی‌توان ابتلای افراد واکسینه شده به کرونا را چیزی «نادر» توصیف کرد؛ چراکه تنها در یک هفته ۳۵ هزار مورد ابتلا به کرونا در میان ۱۶۲ میلیون آمریکایی کاملا واکسینه شده شناسایی شده است.

اطلاعات این سند در حالی منتشر می‌شود تا شمار مبتلایان به ویروس کرونا و سویه‌های آن در جهان همچنان رو به افزایش است. تا کنون بیش از ۱۹۸ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و از این تعداد بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

« آمریکا» با بیش از ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار مبتلا و بیش از ۶۲۹ هزار قربانی همچنان در صدر کشورهای گرفتار به این ویروس است و «هند» با بیش از ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار مبتلا و ۴۲۳ هزار قربانی پس از آن قرار دارد.

برزیل، روسیه و فرانسه نیز در این جدول جایگاههای سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

« ایران»  تا اکنون بیش از ۳ میلیون و ۸۵۱ هزار مبتلا و بیش از ۹۰ هزار قربانی داشته، در جایگاه دوازدهم است./پایان گزارش یورونیوز.

درانگلیس هم چنین اتفاقاتی هست،به این لینک مراجعه کنید:

وزیر بهداشت انگلیس ۲دز"واکسن کرونازده بود"کرونایی شد