پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سوسک هایی که مجهز(بمب شیمایی)هستند

زیر شکم سوسک دو محفظه وجود دارد که توسط یک «اسفنکتر» از هم جدا شده اند ، محفظه اول مثانه ای است که آب اکسیژنه و هیدروکینون (یک کمپوست ارگانیک معطر) را جمع آوری می کند،

مایع(بمب) توسط لوب های ترشح شده روی حیوان جدا می شوند، محفظه دوم محفظه انفجار است، بین سلول هایی که دیواره های آن را تشکیل می دهند غدد ترشحی وجود دارد. که «آنزیم کاتالاز» را که در تخریب آب اکسیژنه که در متابولیسم سلولی تولید می شود، جدا می کند.

سوسک های بمب افکن(Bomber beetles)

چگونه «سوسک» یک «اسپری دفاعی سوزاننده» تولید می کنند؟

«سوسک بمب افکن» توانایی «سنتز و آزادسازی انفجاری»(مایعی بدبو و سوزان) از قسمت انتهایی بدن خود را دارد.

این مایع می تواند موجب مرگ حشرات دیگر شده ومهاجمان را سردرگم و مجبور به عقب نشینی کند.


 سوسک های بمب افکن بعلت توانایی درتولید انفجارحرارتی، هیچ حیوان دیگری نمی تواند آنها را شکار نمی‌کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:چگونگی تولیدموادشیمایی(بمب)دربدن سوسک

وقتی سوسک‌ها احساس خطرکند یامورد حمله موجودزنده ای قرارگیرد، یک انفجار شیمیایی داخلی در شکم خود ایجاد می‌کنند و سپس یک جت مایع جوش‌آور و تحریک‌کننده را به سمت مهاجمان خود بیرون می‌کنند.

«زیر شکم سوسک» دو «محفظه» وجود دارد که توسط یک «اسفنکتر» کوچک از هم جدا شده اند که می تواند باز یا بسته شود.

 

«محفظه اول» مثانه ای است که« آب اکسیژنه» و «هیدروکینون»(یک کمپوست ارگانیک معطر) را جمع آوری می کند،

محصولاتی که توسط «لوب های» ترشح شده روی حیوان جدا می شوند، در حالی که محفظه دوم محفظه انفجار است، زیرا بین سلول هایی که دیواره های آن را تشکیل می دهند غدد وجود دارد. که آنزیم «کاتالاز»  را که در تخریب آب اکسیژنه (یا پراکسید هیدروژن) که در متابولیسم سلولی تولید می شود، جدا می کند.

هنگامی که مخلوط آب اکسیژنه و هیدروکینون و مثانه جمع آوری با آنزیم کاتالاز در محفظه انفجار تماس پیدا می کند، انفجاری رخ می دهد که مایع در حال جوشی را در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد از طریق دهانه خروجی آزاد می کند. این مایع تحریک‌کننده است و می‌تواند به پوست هر شکارچی آسیب برساند، اما هیچ آسیبی به سوسک وارد نمی‌شود، زیرا دریچه‌های مخصوصی دارد که بسته می‌شوند و در نتیجه از برگشت انفجار جلوگیری می‌کنند.

حیوان، همانطور که احساس خطر می کند، همزمان با شل شدن «اسفنکتر» عضلات اطراف مثانه را منقبض می کند. ماهیچه های دهانه خروجی می توانند جت را به سمت دشمن نشانه بگیرند که بارانی از ماده شیمیایی سمی «کینون» دریافت می کند.

پرتاب ۵۰ بمب دریک ثانیه

این حشرات می توانند «اسپری مواد شیمیایی« را به سمت شکار نشانه گرفته و از بخش انتهایی بدن خود مانند یک تفنگ آبی استفاده کنند.

سوسک بمب افکن می تواند دریچه های این محفظه واکنش را به سرعت باز و بسته کند،بطوری که تا ۵۰ انفجار(پرتاب) در یک ثانیه اتفاق می افتد

سوسک هاحتی اگربلعیدشوند،ازدهان شکارچی به بیرون ،پرتاب می شوند.

پرتاب اسپری شیمیایی ممکن است در داخل دهان، گلو یا معده شکارچی(وزغ، مارمولک و یا پرنده )رخ دهد و در عرض چند دقیقه «جانور مهاجم» فرارمی کند.

دفاع سوزاننده این سوسک بمب افکن موجب تحریک چشم ها و دستگاه تنفسی شکارچیان می شود و اغلب ناتوانی دردناک، اما موقت را به همراه دارد.

Brookhaven National Laboratories, Interior Lab, Upton NY

تحقیقات از توانایی سوسک های(یک ونیم سانتی) برای تولید این اسپری خطرناک و بدون هرگونه آسیب فیزیکی گیج شده بودند.

اما اکنون این معما توسط تحقیقات تیمی در MIT، دانشگاه آریزونا و «آزمایشگاه ملی بروکهاون» حل شده است. این یافته ها این هفته در مجله علمی(Science) توسط دانشجوی فارغ التحصیل MIT، «اریک آرنت» پروفسور علوم و مهندسی مواد، «کریستین اورتیز»، «واه کیت لی» از «آزمایشگاه ملی بروکهاون و وندی مور» از دانشگاه آریزونا منتشر شد.

Bombardier Beetle Sprays Acid From Its Rear | Life | BBC Earth - YouTube

سوسک های(یک ونیم سانتی)

Bombadier Beetle

سوسک بمب افکن

 

بمب شیمایی سوسک

Bombardier beetles eject a liquid called benzoquinone, which they superheat and expel in an intense, pulsating jet. The explosive mechanism used by the beetle generates a spray that's much hotter than that of other insects that use the liquid, and propels the jet five times faster.

«اریک آرنت» می‌گوید: «مکانیسم دفاعی آن‌ها بسیار مؤثر است، و سوسک‌های بمب‌افکن را برای اکثر مهره‌داران و بی‌مهرگان غیرقابل نفوذ می‌سازد - به جز چند شکارچی بسیار تخصصی که اقدامات متقابلی را علیه اسپری‌های مضر ایجاد کرده‌اند.

محقق «آزمایشگاه ملی بروکهاون» می گوید: مایعی که این سوسک ها بیرون می کنند «بنزوکینون»(benzoquinone) نامیده می شود و در واقع یک عامل دفاعی نسبتاً رایج در بین حشرات است. اما «سوسک‌های بمب‌افکن» در توانایی فوق‌العاده گرم کردن مایع و بیرون راندن آن در یک جت شدید و ضربان‌دار منحصربه‌فرد هستند.

Absurd Creature of the Week: This Beetle Fires Boiling Chemicals Out of Its  Bum | WIRED

نکته :«سوسک »ماده شیمیایی را در لحظه خطر(حمله دشمن) «سنتز »می کنند و ۲پیش ساز شیمیایی را در یک محفظه محافظ در قسمت عقبی(کون)خود مخلوط می کنند.

«سوسک » همانطور که مواد با یکدیگر ترکیب می شوند و «مُحَرِّک» را تشکیل می دهند، گرمای شدیدی نیز تولید می کنند که «مایع»(بمب)را تقریباً به نقطه جوش می رساند و در این فرآیند، فشار لازم برای بیرون راندن آن را مثل «جت بمب افکن» ایجاد می کند.

Beetle bomber and its amazing chemical defense mechanism. — SteemitVideo about the amazing beetles that shoot blinding acid from their butt |  Boing Boing

سوسک بمب افکن

«میمون پوزه دار» قصدخوردن «سوسک بمب افکن» کرده است.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن کرده است.

موادشیمیایی(اسید)که سوسک بطرف مهاجم پرتاب می کند،براعصاب مهاجم تأثیرمی گذارد(چیزی شبیه گازخردل بمب افکن ها) ومهاجم راگیج می کند وخودش پابه فرارمی گذارد.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن کرده است.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن راداشته براثر پرتاب اسپری سوسک گیج شده است.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن کرده است.

«سوک های بمب افکن» ازمکانیسم دفاعی دیگری هم-درهنگام خطر-استفاده می کنند.

یک «سوسک بمب افکن» موردهجوم «مورچه ها»قرارگرفته که با «لگدزدن»آنهارادرورمی کندو فرارمی کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: علاوه برسوسک،حشراتی دیگری هستندکه مجهزبه بمپ هستند،ازجمله گونه ای از«ملخ» و«مارمولک»  و «مورچه»که درهنگامی که موردهجوم قرارگرفتند،شروع به پرتاب بمب های شیمایی می کنند.

مورچه هایی که مجهزبه بمب شیمایی هستند

مورچه های اسیدپاش(مورچه هایی که مجهزبه موادشیمایی هستند)

Wood Ant (Formica rufa) workers on top of their nest synchronise ejection of formic acid droplets to maximise deterrent effect on potential predator

پرتاب بمب های شیمیایی این حیوان بسوی مهاجم(دشمن)مثل موشکهای زمین به هواعمل می کند.

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)مورچه های بمب افکن 

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)مورچه های بمب افکن

«مورچه های اسیدپاش»(Formica rufa) با پاشیدن «اسید فرمیک» از «لانه» خوددرمقابل مهاجمان دفاع می کنند.

پرتاب بمب بسوی مهاجم(ملخ بمب افکن)

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)ملخ بمب افکن

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)

۲ پدیده(اجلاس سران اتحایه عرب)رئیس جمهورسوریه-رئیس جمهوراوکراین

امیرقطر قبل ازآغازسخنرانی بشاراسد،سالن راترک کرد.

۲ پدیده دریک اجلاس:حضوررئیس جمهورسوریه-رئیس جمهوراوکراین

ولی‌عهد عربستان: منطقه ما جای درگیری نیست.

جمعه، ۱۹ می ۲۰۲۳(۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) سی و دومین اجلاس سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی و در شهر جده و با حضور سوریه بعد از ۱۲سال آغاز شد.

«محمد بن سلمان»(ولیعهدعربستان) در ابتدای نشست تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود.

اتفاقات اجلاس سران عرب

آغاز نشست جده با استقبالی تاریخی/ ولی‌عهد سعودی: منطقه ما جای درگیری نیست

لحظه مواجهه امیرقطر با رئیس جمهورسوریه

خبرنگاران حاضر در جده، از جمله خبرنگار «سانا» گزارش دادند: پیش از آغاز رسمی نشست، «بشار اسد»(رئیس جمهورسوریه) و «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، قبل از ورود به سالن اجلاس سران، بایکدیگر دست داده و گفت‌وگوی کوتاهی داشتند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امیرقطر قبل از شروع سخنرانی بشار اسد، رئیس رژیم سوریه، اجلاس را ترک کرد،بلکه ازعربستان خارج شد.

یک مقام عرب امروز جمعه به رویترز گفت که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در نشست اتحادیه عرب که به میزبانی شهر جده عربستان سعودی برگزار شد، هیچ دیدار دوجانبه ای انجام نداده و سخنرانی ای انجام نداده است،غیراز حضور یک "زیارت محبت" بود.

دیوان امیری امروز اعلام کرد که امیر قطر پس از حضور در اجلاس سران اتحادیه عرب در جده، به طور ناگهانی این کشور را ترک کرد.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی»(امیر قطر)در راس هیئت کشورش و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر، وزیر امور خارجه و هیئتی رسمی او را همراهی می کردند.

وصول القادة العرب إلى جدة للمشارکة فی القمة العربیة| صور

حاکمان قطر : تا زمانی که خواسته های مردمی که علیه ظلم و ستم بر آنها قیام کرده اند برآورده نشود، موضع خود را در قبال رژیم سوریه تغییر نخواهیم داد.

تمیم بن حمد امیر قطر، شهر جده عربستان را که سی و دومین نشست عادی شورای اتحادیه عرب در سطح اجلاس در آن در حال برگزاری است، بدون سخنرانی در این نشست ترک کردوامادر عکس یادگاری روسای جمهور، پادشاهان و رهبران عرب شرکت کرد

بن سلمان: منطقه ما جای درگیری نیست

المندوبون یحضرون الاجتماع التحضیری لوزراء الخارجیة العرب قبل القمة الثانیة والثلاثین لجامعة الدول العربیة فی جدة فی 17 مایو 2023.

این نشست با سخنرانی محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان آغاز شد. او در ابتدای این نشست گفت: ما از حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در نشست سران کشورهای عربی خرسندیم. امیدواریم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، به امنیت سوریه و حمایت‌ها از آن کمک کند.

وی درباره قضیه فلسطین هم تاکید کرد: مسئله فلسطین موضوع اصلی کشورهای عربی و مسلمانان جهان است؛ مسئله‌ای که در رأس اولویت‌های پادشاهی سعودی قرار دارد. مسئله فلسطین مسئله محوری جهان عرب است و ما با هم برای یافتن راه راه‌حلی برای آن تلاش می‌کنیم.

بن‌سلمان افزود: اجازه نخواهیم داد که منطقه ما به میدان درگیری تبدیل شود؛ ما سال‌ها درگیری داشته‌ایم که مردم از آن آسیب دیده‌اند. تلاش‌های خود را برای کمک به طرف‌های یمنی در یافتن راه‌حلی برای بحران در کشورشان اختصاص خواهیم داد.


 

ولی‌عهد عربستان درباره بحران اوکراین گفت: ما از تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین حمایت می‌کنیم و آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستیم.

او درباره وضعیت سودان خاطرنشان کرد: ما از امضای اعلامیه جده توسط هر دو طرف درگیری در سودان استقبال کرده و امیدواریم که این گام، به آتش بس دائمی منجر شود؛ امیدواریم که توافق جده در کمک به دستیابی به آتش بس در سودان سهم داشته باشد.

اسد: همکاری‌های مشترک عربی، نیازمند دیدگاه‌های مشترک است

Back in the corridors of power at the Arab summit in Jeddah, Syrian President Bashar al-Assad meets with Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman

«بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه ضمن توصیف کشورش به «قلب عربیت»، گفت: من از روسای هیأت‌هایی که محبت عمیق خود را نسبت به سوریه ابراز کردند، تشکر می‌کنم. همکاری‌های مشترک عربی، برای فعال کردن نقش ما در حل بحران‌ها و مسائل، نیازمند دیدگاه‌هاف اهداف و راهبردهای مشترک است.

President Bashar al-Assad takes the seat of the Syrian Arab Republic at the Arab summit in Jeddah, Saudi Arabia, sealing his government's return from suspension

اسد تاکید کرد: ما در مقابل فرصتی تاریخی برای تنظیم مجدد سازوکارهای بیت عربی با کمترین میزان از مداخله خارجی هستیم. آشتی‌هایی که صورت گرفت، فرصتی تاریخی برای رسیدگی مجدد به امور خودمان بدون دخالت خارجی است. دنیا باید مسائل داخلی را به مردم خودمان بسپارد؛ ما هرگونه دخالت خارجی را رد می‌کنیم.

 

رئیس جمهورسوریه در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این اجلاس سرآغاز مرحله جدیدی از اقدام مشترک اعراب برای همبستگی میان ما باشد تا به جای جنگ و ویرانی، به صلح در منطقه، توسعه و رفاه برسیم.

In this photo provided by the Tunisian Presidency, Tunisian President Kais Saied, right, shakes hand with Syrian President Bashar Assad, in Jeddah, Saudi Arabia, during the Arab summit, Friday, May 19, 2023. (Slim Abid/Tunisian Presidency via AP)

رئیس جمهور سوریه(بشاراسد) و(قیس سعید) رئیس جمهور تونس

بشار اسد رئیس جمهور سوریه توسط «شاهزاده بدر بن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود» ( معاون فرماندار منطقه مکه) مورد استقبال قرار گرفته است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با «احمد ابوالغیط»دبیرکل اتحادیه عرب صحبت می کند/ «فیصل مقداد»(وزیرامورخارجه سوریه)  با شاهزاده بدر بن سلطان بن عبدالعزیز، معاون امیر مکه، پیش از سی و دومین اجلاس سران اتحادیه عرب درحال مذاکراه هستند/ پنجشنبه ۱۸ می ۲۰۲۳(۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲)

السودانی: روابط ایران و عربستان، به سود امنیت و ثبات منطقه است

«محمد شیاع السودانی»(نخست‌وزیر عراق) در سخنرانی خود گفت: ما از بازگشت سوریه به جایگاه طبیعی خود در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم؛ این گامی است که ما از ابتدا از آن حمایت کرده‌ایم. ما باید برای جلوگیری از سقوط سودان در نزاع تلاش کنیم و از ابتکارات برای یافتن راه‌حل مناسب آن، استقبال کنیم.

نخست‌وزیر عراق در ادامه ضمن تاکید بر اینکه «ما از نزدیکی روابط عربستان و ایران برای امنیت و ثبات منطقه استقبال می‌کنیم»، تصریح کرد: ما بر حق فلسطین برای سرزمین، حاکمیت و تشکیل کشورش با پایتختی قدس الشریف تاکید می‌کنیم؛ ما از نزدیکی روابط عربستان و ایران در جهت امنیت و ثبات منطقه استقبال می‌کنیم.

زلنسکی: به جنگ ادامه می‌دهیم

تعطی الزیارة زیلینسکی فرصة لمخاطبة قادة الدول العربیة

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین نیز که در میانه مخالفت‌ها و انتقادات رسانه‌ای در نشست جده شرکت کرده، اذعان کرد: ما به مبارزه خود برای دفاع از کشورمان ادامه می‌دهیم و از شما می‌خواهم تا از مردم ما از جمله مسلمانان کشورمان حمایت کنید.


روز جمعه ۱۹ مه ۲۰۲۳(۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲) «ولودیمیر زلنسکی»(رئیس جمهور اوکراین) وارد شهر جده در غرب عربستان سعودی شد.

زلنسکی در ادامه و با تاکید بر «تسلیم‌نشدن و ادامه جنگ»، گفت: از کشور عربستان به خاطر ایفای نقش میانجیگری برای آزادی اسرای اوکراینی تشکر می‌کنم؛ ما برای پس گرفتن سرزمین‌هایمان به مبارزه ادامه خواهیم داد، هیچ کشوری نمی‌تواند یک وجب از خاک ما را بگیرد.

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: آنچه در کشور ما اتفاق می افتد، فقط یک درگیری نیست؛ جنگ است. ما جنگ را انتخاب نکردیم و در قلمرو کشورهای دیگر وارد هیچ خصومتی نشدیم.

دیدارمعاون رئیس جمهورامارات(شیخ منصور بن زاید آل نهیان)با ولودیمیر زلنسکی(رئیس جمهور اوکراین)شهرجده عربستان سعودی.

میقاتی: حل بحران پناهندگان، خارج از توان لبنان است

Lebanese Caretaker Prime Minister Najib Mikati.

«نجیب میقاتی»(نخست‌وزیر لبنان) با اشاره به اینکه «ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب برای ایفای نقش کامل خود استقبال می‌کنیم»، گفت: ما از بحران‌های متعدد رنج می‌بریم و سال‌های سختی را در لبنان می‌گذرانیم؛ طولانی شدن بحران سوریه و افزایش تعداد آوارگان، بحران پناهجویان را به بحرانی بیش از توان لبنان تبدیل کرده است.

نخست‌وزیر لبنان در ادامه افزود: بحران لبنان با خالی ماندن جایگاه ریاست جمهوری افزایش یافت؛ این موضوع دور از اطلاع ولیعهد سعودی، حامی لبنان عجیب نیست و ما مشتاقانه منتظر حمایت‌های پادشاهی هستیم تا بتوانیم بلند برخیزیم. من از همه کشورهای عربی می‌خواهم که از لبنان حمایت کرده و از آن در گرفتاری کنونی حمایت کنند.

Mikati meets with Sisi at Arab League summit in Jeddah
نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان (سمت چپ)دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر

ابوالغیط: این  نشست فرصتی برای احیای مسائل عربی است

Jeddah Summit

«احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب هم در این نشست گفت: از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کنیم. نشست جده فرصتی برای احیای قضایای عربی است که مدت‌ها پیش به عهده دیگران گذاشته شده بود.

عبدالله دوم: بازگشت سوریه، گام مهمی برای حل بحران سیاسی آن است

الملک عبدالله الثانی

«عبدالله دوم»(شاه اردن) ابتدا به مسئله فلسطین پرداخته و گفت: مسئله فلسطین مسئله اصلی ما است و ما برای فلسطینی‌ها تلاش می‌کنیم تا کشور خود را از طریق صلح عادلانه به دست آورند. راه‌حل دو دولتی تنها فرصت است و هر جایگزینی برای آن، منطقه را در مسیر درگیری مستمر قرار می‌دهد.

«ملک عبدالله دوم» ادامه داد: ما تمام تلاش خود را وقف حفاظت از قدس و مقدسات اسلامی کرده و بر اتحاد کشورهای عربی برای این امر اصرار داریم.

«ملک عبدالله دوم بن الحسین بن طلال»( پادشاه اردن هاشمی)فرودگاه جده

صورة جماعیة للقادة العرب فی القمة التی احتضنتها مدینة جدة السعودیة - سبوتنیک عربی, 1920, 19.05.2023

«پادشاه اردن» گفت: ما از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم و این را گامی مهم به سوی راه‌حل سیاسی برای بحران آن می‌دانیم. ما از ابتکارات عراق و اقدام حمایتی کشورهای عربی به منظور حفظ امنیت و ثبات در این کشور حمایت می‌کنیم.

السیسی: بازگشت دمشق به اتحادیه عرب، موجب فعال شدن نقش این اتحادیه است

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه قاهره «به تلاش‌های خود برای تثبیت آتش بس در غزه ادامه می‌دهد»، گفت: تکیه بر توانایی‌های خودمان برای حل مسائل مهم، امری ضروری شده است.

الرئیس السیسی یتوسط صورة تذکاریة للقادة العرب (صور)

«رئیس جمهورمصر» گفت: اگر بحران سودان حل نشود، تأثیری منفی بر منطقه خواهد داشت. بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گامی برای فعال کردن نقش این اتحادیه در تحولات است.

السیسی در ادامه خاطرنشان کرد: منطقه شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد که نیازمند راه‌حل‌های قاطع است و این مستلزم همکاری مشترک کشورهای عربی است. ما هشدار می‌دهیم که ادامه مدیریت نظامی درگیری بین فلسطینیان و اسرائیلی‌ها منجر به یک وضعیت انفجاری خواهد شد.

سانا أمیر قطر الشیخ تمیم بن حمد آل ثانی صافح الرئیس السوری بشار الأسد قبل انعقاد القمة العربیة

محمود عباس: جامعه بین‌المللی به جنایات اسرائیل رسیدگی کند

President Mahmoud Abbas is received by Prince Badr bin Sultan at King Abdul Aziz Airport in Jeddah

«محمود عباس»(رئیس جمهور فلسطین) در ابتدای این نشست ضمن «خوشامدگویی به رئیس‌جمهور سوریه که به جمع برادران خود بازگشته»، گفت: ما به مبارزه برای مقابله با ظلم و تجاوزات اسرائیل و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک در همه مجامع جهانی ادامه خواهیم داد.

عباس در ادامه افزود: ما بر مخالفت خود را با ادامه اشغال سرزمین و مقدسات خود تاکید می‌کنیم و خواهان دخالت جامعه بین‌المللی هستیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم تا از ملت ما حمایت کرده و به جنایات اسرائیل رسیدگی کند.

السید أسعد بن طارق آل سعید نائب رئیس الوزراء لشؤون العلاقات والتعاون الدولی والممثل الخاص لسلطان عُمان یصل إلى المملکة العربیة السعودیة لترؤس وفد سلطنة عُمان المشارک فی أعمال القمة العربیة العادیة الـ32 التی تعقد فی مدینة جدة

شاه بحرین: ایجاد نظم جدید منطقه‌ای با ازسرگیری روابط تهران-ریاض آغاز شد

السعودیة.. العاهل البحرینی الملک حمد بن عیسى آل خلیفه یصل جدة للمشارکة فی القمة العربیة 32

«حمد بن عیسی آل خلیفه»(شاه بحرین) در نشست جده ضمن تاکید بر اینکه «رویکرد صلح برای حل‌وفصل همه مسائل منطقه ضروری است»، گفت: ما از تلاش‌های جدی کشورهای عربی برای ایجاد نظم منطقه‌ای نو و متوازن که با ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین پادشاهی و ایران آغاز شده، استقبال می‌کنیم.

«پادشاه بحرین»افزود: امیدواریم تلاش‌ها برای حل مناقشه بین روسیه و اوکراین با موفقیت همراه شود. ما از بازگشت سوریه به خانه عربی خرسندیم و از تشریف‌فرمایی شما به بحرین برای اجلاس سران عرب ۲۰۲۴ استقبال می‌کنیم.

کلمة ملک البحرین حمد بن عیسى آل خلیفة امام القمة العربیة فی جدة: نهج السلام  لا بدیل عنه ونرحب بعودة سوریا إلى الجامعة العربیة - Lebanon News

ایمن عبدالرحمن: از بازگشت سوریه اسقبال می‌کنیم

«ایمن عبدالرحمن»(نخست‌وزیر الجزائر) نیز در این نشست گفت: ما از بازگرداندن کرسی عضوریت سوریه در اتحادیه عرب استقبال می‌کنیم. جامعه جهانی باید حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین و مقدسات آن‌ها را تضمین کند.

رئیس وزراء الجزائر أیمن عبد الرحمن :  احتضنا القمة العربیة فی دورتها السابقة وسط تحدیات دولیة کبیرة وقد عملنا على توحید الصف الفلسطینی من خلال إعلان الجزائر

«ایمن عبدالرحمن» در ادامه تاکید کرد: ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به شهرک‌سازی‌های سیستماتیک اسرائیل پایان دهد. ما اقدامات جنایتکارانه توسط اشغالگران و انجام حملات مداوم به غزه را محکوم می‌کنیم

«نخست‌وزیر الجزائر» ادامه داد: ما از برادران سودانی می‌خواهیم که زبان عقل و گفت‌وگو را در اولویت قرار دهند.

دیدارمعاون حاکم امارات(شیخ منصور بن زاید آل نهیان)با ولودیمیر زلنسکی(رئیس جمهور اوکراین)شهرجده عربستان سعودی.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:

« کدام کشورها دراجلاس سران کشورهای عربی  شرکت کرده بودند؟»

السومریة تنشر اسماء القادة والزعماء ورؤساء الوفود المشارکین بالقمة العربیة الـ 32
اردن : «ملک عبدالله دوم بن الحسین»(پادشاه اردن)

سودان : «دفالله الحاج علی عثمان» (فرستاده ویژه رئیس شورای حاکمیت سودان)

کومور : «کاظم لطفی» (وزیر دولت مسئول همکاری با جهان عرب کومور)

فلسطین : «محمود عباس»(رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین)

مصر : «عبدالفتاح السیسی»(رئیس جمهورمصر)

جیبوتیاسماعیل گوئله»(رئیس جمهورحیبوتی)

لیبیمحمد المنفی»( رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی)

لبنان : «نجیب میقاتی»(نخست وزیرلبنان)

موریتانیمحمد ولد شیخ احمد»( رئیس جمهور موریتانی)

قطر : «شیخ تمیم بن حمد»(امیرفطر)

عمان : «اسد السعید» (معاون نخست وزیر در امور روابط و همکاری های بین المللی و نماینده ویژه پادشاه عمان)

عراق : «محمد شیعه السودانی»(نخست وزیرعراق)

تونس : «قیس سعید»(رئیس جمهورتونس)

یمن : «رشاد العلیمی»(رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن)

کویت : «شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح»(ولیعهدکویت)

سومالیحسن محمد»( رئیس جمهور )

بحرین : «حمد بن عیسی آل خلیفه»(پادشاه بحرین)

سوریه : «بشار اسد»(رئیس جمهور سوریه)

امارات : «شیخ منصور بن زاید» (معاون رئیس جمهور، معاون نخست وزیر و وزیر دادگاه ریاست جمهوری امارات)

مراکش : «رشید بن الحسن»(برادرِ پادشاه مراکش)

الجزایر : «ایمن بن عبدالرحمن»(نخست وزیر الجزایر)

رشاد العلیمی»(رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن)

جدة: الرئیس العلیمی یدعو الى تحرک عربی جماعی لوقف انتهاکات الحوثیین ودعم مبادرات انعاش عملیة السلام

«رشاد العلیمی»(رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن) امروز (چهارشنبه)۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ دعوت نامه ای از خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز دریافت کرد. برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی که درروزجمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جده برگزار می شود.

سفیر عربستان در یمن(محمد سعید الجابر) درتوئیتر نوشت: امروز این افتخار را داشتم که دعوت خادم حرمین شریفین ملک سلمان بن عبدالعزیز را به وی تحویل دهم. دکتر رشاد العلیمی رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری یمن برای شرکت در نشست شورای اتحادیه کشورهای عربی در سطح اجلاس سران

رئیس جمهوریمن درفرودگاه جده ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ معاون فرماندارمکه به استقبالش آمده.

«شیخ منصور بن زاید آل نهیان»(معاون رئیس جمهور) معاون نخست وزیر و وزیر دادگاه ریاست جمهوری امارات)

«شیخ منصور بن زاید آل نهیان»(معاون رئیس جمهورامارات)درفرودگاه جده ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ معاون فرماندارمکه به استقبالش آمده.

شیخ منصوربن زایدآل نهیان وبشاراسد

منصور بن زاید یلتقی الرئیس السوری على هامش قمة جدة

«شیخ منصوربن زائدآل نهیان»(معاون امبرامارات) و«بشاراسد»رئیس جمهورسوریه

«شیخ منصوربن زائدآل نهیان»(معاون امبرامارات) و«بشاراسد»رئیس جمهورسوریه

 

ولیعهدعربستان(محمدبن سلمان)

بالفیدیو.. ولی العهد یستقبل قادة الدول ورؤساء الوفود المشارکة فی مقر انعقاد القمة العربیة

اجلاس سران عرب(جده)عربستان

دیدارمعاون رئیس جمهورامارات(شیخ منصور بن زاید آل نهیان)با ولودیمیر زلنسکی(رئیس جمهور اوکراین)شهرجده عربستان سعودی.

دیدارمعاون حاکم امارات(شیخ منصور بن زاید آل نهیان)با ولودیمیر زلنسکی(رئیس جمهور اوکراین)شهرجده عربستان سعودی.

استقبال ازامیرکویت درفرودگاه جده

استقبال: معاون فرماندار منطقه مکه (شاهزاده بدر بن سلطان بن عبدالعزیز)، سفیر عربستان در کشور کویت(شاهزاده سلطان بن سعد بن خالد)،دبیر استان جده(صالح بن علی الترکی)، رئیس پلیس مکه ( سرلشکر صالح الجابری)، و معاون وزیر پروتکل های سلطنتی(فهد الساحل)./فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز(شهرجده).

 إسماعیل عمر جیله(رئیس جمهوری جیبوتی)

رئیس جمهورجیبوتی(إسماعیل عمر جیله)

برادرِپادشاه مراکش، « راشد بن حسن دوم»

«ایمن بن عبدالرحمن»(نخست وزیر الجزایر)

«محمد شیعاع السودانی»(نخست وزیر جمهوری عراق)

 وزراء الخارجیة العرب خلال اجتماعهم للتحضیر لقمة جدة.

اجلاس سران کشورهای عربی(اتحادیه عرب)

امام جمعه رشت:دختران کشورما بهترین دختران هستند۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

آیت الله فلاحتی خطاب به سردمداران آمریکا گفت:شما چکاره دنیاهستندکه درهمه امورفضولی می کنید؟

ایشان درادمه گفتند:شماکه رئیس جمهورتان(جوبایدن) ،چپ وراست خودش را نمی تواندتشخیص بدهد وآنوقت میخواهدبرای دیگرکشورهاتصمیم بگیرد!

امروز جمعه ، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲(۲۸ شوال ۱۴۴۴)خطبه های نمازجمعه رشت

آیت الله فلاحتی گفتند:درزمستانی که گذشت ۱۳ هزارنفر درانگلیس براثرسرمامُردند.

امام جمعه رشت درخطبه اول درادامه سلسله بحث های خانواده تسبت به احترام همسایه گفت:همسایه نبایدنسبت همسایه درمقابل موفقیت های همسایه حسادت بورزد.

مثلاً فرزندانش وارددانشگاه می شوند ویا ملکی میخرندویا ازنظراجتماعی توفیقاتی نصیبشان می شود ،همسایه نبایدبه این افتخارا همستیه اش حسادت کند..

آیت الله فلاحتی درطلیعه سخنانش درخطبه دوم ،یادی از«آیت الله بهجت» کردکه این روزهاچهاردهمین سالگردش بود.

امام جمعه رشت گفت:دختران ما ،بهترین و متدین ترین دختران هستند وهمه اینهادلداده رهبری هستند.

وی گفت:دشمن میخواست اینهاراغیردینی جلوه بدهد واما کورخوانده اند.

آیت الله فلاحتی دررابطه هفته کرامت که باتولد«حضرت معصومه بنت موسی بن جعفر(ع)»گره خورده گفت:

«من ازهمینجا به دختران عزیز تبریک وتهنیت عرض میکنم

آیت الله فلاحتی خطاب به سردمداران آمریکا گفت:شما چکاره دنیاهستندکه درهمه امورفضولی می کنید؟

ایشان درادمه گفتند:شماکه رئیس جمهورتان(جوبایدن) ،چپ وراست خودش را نمی تواندتشخیص بدهد وآنوقت میخواهدبرای دیگرکشورهاتصمیم بگیرد!.

خطیب جمعه گفت:مردم ایران کاری کرده که شماسردمداران ایالات متحده،منفورترین مردم جهان هستید.

امام جمعه رشت با اشاره به« زمستان سخت اروپا»(زمستان ۱۴۰۱بعدقطع گاز روسیه به اروپا- درجنگ اوکراین) گفت:اروپاازتأمین انرژی وسوخت ناتوان شد ،بطوری که درزمستانی که گذشت « ۱۳ هزارنفر درانگلیس براثرسرمامُردند»!

امام جمعه رشت دررابطه با امضای توافقنانه رؤسای جمهورایران وروسیه برای «راه آهن رشت-آستارا»گفت:قراربوداین پروژه را «جمهوری آذربایجان» اجراکند.

وی گفت:مسئولین باکوبه اینجا(رشت)آمدند،کارها درحال روبراه شدن بودکه اسرائیل دخالت کرد وآذربایجان از احداث راه آهن گیلان منصرف شد.

نماینده ولی فقیه دراستان گیلان با توجه به روی دادهای هفته پیش روی(سوم خرداد)گفت:خرمشهر ۵۷۵ روزدردست عراق بود

ایشان گفت:من درروز پیروزی خرمشهردرمناطق دیگرازجبهه هاجنگ بودم،درخرمشهرنبودم،اما رزمندگانی درآنجابودگفتند :سربازان وفرماندهان ارتش عراق برروی دیوارهای شهرخرمشهرنوشته بود:آمده ایم که بمانیم.

امام جمعه رشت گفت:دشمن درذهنش هم خطورنمی کردکه ایران بتواند،خرمشهرراپس بگیرد.

وی گفت:صدام ازاین اتفاق خیلی ناراحت بود تاحدی که درهنگام اهدای مدال به فرماندهانش گفته بود:ماپریشان وآزرده هستیم ازاین رویداد.

امام جمعه رشت گفت:صدام به فرماندهانش گفته بود :من میاریم که ایرانی هابیایند بصره رابگیرند،بغدادرابگیرند.

تشریح عملیات آزاد‌سازی خرمشهر به‌روایت یک فرمانده دفاع مقدس

خطیب رشت بنقل ازامام خمینی گفت:خرمشهرراخداآزادکرد.

خطبه اول درساعت: ۱۲:۲۵ دقیقه به اتمام رسید.

خطبه دوم  درساعت ۴۵: ۱۲ دقیقه به پایان رسید.

نمازجمعه درساعت ۱۲:۵۲ دقیقه  پایات یافت.

۴ دقیقه تعقیبات نماز 

پایان نمازعصر درساعت ۱۳:۰۲ دقیقه به پایان رسید.

سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود
تشکر می‌کنم. و آنان فوق تشکر امثال من هستند.

خرمشهر , دفاع مقدس , جنگ ,

آنان(رزمندگان) به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده‌ی عدل الهی در سراسر گیتی _ روحی لتراب مقدمه الفداء _ می‌باشند. آنان به آرم «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللّهَ رَمی» مفتخرند.

«پیام امام خمینی بمناسبت آزادی خرمشهر» سوم خرداد ۱۳۶۱ مصادف با ٣٠ رجب ١٤٠٢ .
متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
با تشکر از تلگرافاتی که در فتح خرمشهر به این‌جانب شده است، سپاس بی حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود. اینجانب با یقین به آن‌که ما «النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح، که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه‌الله الاعظم _ ارواحنا لمقدمه الفداء - را از چنگ گرگان آدمخوار که آلت‌هایی در دست ابرقدرتان خصوصا آمریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای «الله اکبر» را در خرمشهر عزیز طنین‌انداز کرد و پرچم پرافتخار «لا اله الا الله» را بر فراز آن شهر خرم - که با دست پلید خیانتکاران قرن به خون کشیده شده و «خونین شهر» نام گرفت _ [بیافراشت] تشکر می‌کنم. و آنان فوق تشکر امثال من هستند. آنان به یقین مورد تقدیر ناجی بشریت و برپاکننده‌ی عدل الهی در سراسر گیتی _ روحی لتراب مقدمه الفداء _ می‌باشند. آنان به آرم «وَ ما رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَ لکِنَّ اللّهَ رَمی» مفتخرند.

خرمشهر , دفاع مقدس , جنگ ,

مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی‌پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و آسیب‌دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابرجنایتکار دهر، به تباهی کشیده شده‌اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آورد.

و مبارک باد بر فرماندهان قدرتمند که فرماندهان چنین فداکارانی هستند که ستاره‌ی درخشنده‌ی پیروزی‌های آنان بر تارک تاریخ تا نفخ صور نورافشانی خواهد کرد.

و مبارک باد بر ملت عظیم‌الشأن ایران اینچنین فرزندان سلحشور و جان برکفی که نام آنان و کشورشان را جاویدان کردند.

و مبارک باد بر اسلام بزرگ این متابعانی که در دو جبهه‌ی جنگ با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند و برای اسلام سرافرازی آفریدند.

ادامه پیام امام خمینی:و هان ای فرزندان قرآن کریم و نیروهای ارتش و سپاهی و بسیج و ژاندارمری و شهربانی و کمیته‌ها و عشایر و نیروهای مردمی داوطلب و ملت عزیز، هوشیار باشید که پیروزی‌ها هرچند عظیم و حیرت‌انگیز است شما را از یاد خداوند که نصر و فتح در دست اوست غافل نکند و غرور و فتح شما را به خود جلب نکند؛ که این آفتی بزرگ و دامی خطرناک است که با وسوسه‌ی شیطان به سراغ آدم می‌آید و برای اولاد آدم تباهی می‌آورد. و من با آنکه به همه‌ی شما اطمینان تعهد به اسلام دارم، لکن از تذکر، که برای مومنان نفع دارد، باید غفلت نکنم؛ چنان‌چه از نصیحت به حکومت‌های همجوار و منطقه دریغ ندارم.

ادامه پیام امام خمینی:و آنان می‌دانند امروز با فتح خرمشهر مظلوم، دولت و ملت پیروزمند ما از موضع قدرت سخن می‌گوید. و من به پیروی از آنان به شما اطمینان می‌دهم که اگر از اطاعت بی چون و چرای آمریکا و بستگان آن دست بردارید و با ما به حکم اسلام و قرآن کریم رفتار کنید، از ما جز خیر و پشتیبانی نخواهید دید. و شما بدانید آن‌قدر که ابرقدرت‌ها از صدام، این نوکر چشم و گوش بسته، پشتیبانی کردند از شماها که قدرت‌های کوچک و حکومت‌های ضعیف هستید پشتیبانی نمی‌کنند. و شما عاقبت این جنایتکار و هم‌قطار جنایتکارش شاه مخلوع را به عیان دیده‌اید. قدرت‌های بزرگ بیش از آن‌چه از شما استفاده نمایند از شما طرفداری نمی‌کنند. و شماها را برای منافع خویش به هلاکت می‌کشند. و من نصیحت برادرانه به شما می‌کنم که کاری نکنید که قرآن کریم برای برخورد با شما تکلیف نماید و ما به حکم خدا با شما رفتار کنیم. و یقین بدانید که امثال حسنی مبارک مصری و حسین اردنی و دیگر هم جنایتکاران آنان برای شما نفعی ندارند و دین و دنیای شما را تباه می‌کنند. و اگر با نشست‌های خود بخواهید طرح کمپ دیوید یا فهد را که مرده‌اند، زنده کنید؛ که ما خطر بزرگ برای کشورهای اسلامی خصوصا حرمین شریفین می‌دانیم، اسلام به ما اجازه‌ی سکوت نمی‌دهد و این‌جانب در پیشگاه مقدس خداوند تکلیف الهی خود را ادا نمودم. اکنون دست تضرع و دعا به سوی خالق یکتا بلند کرده و به قوای مسلح اسلام و فداکاران قرآن کریم و میهن عزیز ایران دعا می‌کنم، و سلامت و سعادت و پیروزی آنان را خواستار هستم.
سلام و درود بی‌پایان بر فرماندهان متعهد قوای مسلح و بر رزمندگان فداکار و بر ملت دلیر ایران عزیز و سرشار از شادی‌ها. والسلام علی عبادالله الصالحین.
روح‌الله الموسوی الخمینی

کانال سوئزکجاست(کانال سوئزدوم)چیست؟

مالکیت کانال سوئز باکشورمصراست.

«کانال سوئز» آب‌راهی است در مصر به طول ۱۹۲ کیلومتر است که «دریای مدیترانه را به دریای سرخ وصل می‌کند»

«کانال سوئز دوم» با طول ۷۲ کیلومتر شامل ۳۵ کیلومتر حفاری خشک و ۳۷ کیلومتر توسعه و عمیق سازی کانال سوئز فعلی است.

کانال سوئز جدید  درموازات با «کانال سوئزقدیم »حفر احداث شده است.


«عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر در مراسمی با فشار دادن یک کلید، نخستین انفجار در پروژه احداث کانال سوئز دوم را آغاز کرد. کانال سوئز جدید ۷۲ کیلومتر طول دارد.

الرئیس عبد الفتاح السیسى رئیس الجمهوریة خلال افتتاحه قناة السویس الجدیدة منذ ثلاث سنوات

ژنرال«عبدالفتاح السیسی»(رئیس جمهور مصر) در ۶ اگوست ۲۰۱۵ (۱۵ مرداد ۱۳۹۴) کانال جدید سوئز را برای کشتیرانی افتتاح کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: پروژه ۷۲ کیلو متری جدید کانال سوئز شامل ۳۷کیلومتر مسیر آب جدید و توسعه و عمیق‌سازی ۳۵ کیلومتر دیگر در مسیر کانال قدیمی ۱۴۵ ساله است.

پروژه ۸ میلیارد دلاری توسعه کانال سوئز از ماه اوت ۲۰۱۴(مرداد ۱۳۹۳) به دستور رئیس جمهور مصر آغاز شده بود و در چارچوب آن کانال جدیدی به طول ۷۲ کیلومتر به موازات سوئز کانال قدیمی ۱۴۵ساله ساخته شده است.

کانال جدید سوئز با دو برابر کردن ظرفیت آبراه کانال سوئزقدیم است.

مصر به دنبال حفر کانال سوئز -2


این طرح توسعه ای برای منطقه فعلی محل ساخت کانال سوئز خواهد بود.
کانال سوئز دوم با طول ۷۲ کیلومتر شامل ۳۵ کیلومتر حفاری خشک و ۳۷ کیلومتر توسعه و عمیق سازی کانال سوئز فعلی است.

14000206155751760226389910 - تاریخچه کانال سوئز (شگفت انگیز و کامل)
کانال سوئز فعلی با ۱۹۰ کیلومتر طول دارد و کانال دوم، شاخه ای از کانال اصلی خواهد بود.

رئیس حمهورمصرگفت: هزینه های احداث کانال جدید از طریق فروش سهام هایی در میان مردم مصر تامین می شود.

کانال سوئز که از خاک مصر می گذرد و دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند.

کانال سوئز کوتاه ترین راه دریایی میان اورپا و آسیاست.
کانال سوئز سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد دارد که منبع درآمد اصلی برای مصر به شمار می آید.
رویترزنوشت:ساخت کانال سوئز فعلی به طول ۱۹۳ کیلومتر حدود ۱۰ سال (بین سال های ۱۸۵۹ تا ۱۸۶۹) طول کشید.
درآمد کانال سوئز در سال ۲۰۱۰ به حدود ۵ میلیارد دلار رسید. کانال سوئز مهمترین آبراه حمل و نقل دریایی در جهان است زیرا ۴۰ درصد از حرکت و حمل و نقل کشتی های حمل مسافر و کالا در جهان از طریق این آبراه انجام می شود.
«کانال سوئز » کشورهای «جنوب شرق آسیا را به اروپا و آمریکا متصل می کند»

کانال سوئز که از خاک مصر می گذرد و دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کند.

کانال سوئز کوتاه ترین راه دریایی میان اورپا و آسیاست.

مصر به دنبال احداث کانال سوئز -2

«کانال سوئز دوم»(جدید) با طول ۷۲ کیلومتر شامل ۳۵ کیلومتر حفاری خشک و ۳۷ کیلومتر توسعه و عمیق سازی کانال سوئز فعلی است.

نشانه‌های شیمیایی ستارگانی پرجرم(هیولاهای آسمانی)خوشه های کروی

«خوشه‌های کروی» جدید در «کهکشان جی‌ان‌-ز۱۱»(GN-z11) یافته شدند که بیش از ۱۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و نوری که ما از آن می‌بینیم تنها ۴۴۰ میلیون سال پس از«بیگ بنگ»(انفجار بزرگ) پدید آمده است.

«کهکشان راه شیری» ما که بیش از ۱۰۰ میلیارد ستاره دارد، حدود ۱۸۰ «خوشه کروی» دارد.

در درون کهکشانی که بیش از ۱۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد، «تلسکوپ فضایی جیمز وب» رد «ستارگان کلان‌جرمی» را رصد کرده است که پیش از این ناشناخته مانده بودند.

یورونیوز(۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲)نوشت:اخترشناسان می‌گویند تصاویر «تلسکوپ فضایی جیمز وب» به آنان کمک کرده است تا نشانه‌های شیمیایی ستارگانی پرجرم، موسوم به «هیولاهای آسمانی» را که میلیون‌ها برابر خورشید تلالو دارند، شناسایی کنند.

The team of European researchers behind the study previously theorised the existence of supermassive stars in 2018 in an attempt to explain one of the great mysteries of astronomy. (File/Reuters)

تاکنون بزرگترین ستارگانی که توسط دانشمندان مشاهده شده‌اند جرمی در حدود ۳۰۰ برابر خورشید داشته‌اند. این در حالی است که ستاره‌های تازه‌ کشف شده دارای جرم تخمینی ۵ تا ۱۰ هزار برابر خورشید هستند.

AS8NE09_01

پیشتر در سال ۲۰۱۸ گروهی از محققان اروپایی در تلاش برای توضیح یکی از اسرار بزرگ «نجوم »وجود چنین«ستارگان پرجرمی»(supermassive stars) را پیش‌بینی کرده بودند، با این حال تا کنون نشانه‌ای از وجود آنان مشاهده نشده بود.

An image of Messier-15, a globular cluster home to up to a million tightly packed stars

برای دهه‌ها است که تنوع بزرگ ستارگان مختلف، که در «خوشه‌های کروی» جای دارند، فکر اخترشناسان را به خود مشغول کرده است. این خوشه‌ها که اکثراً بسیار قدیمی هستند، می‌توانند میلیون‌ها ستاره را در فضای نسبتاً کوچکی در خود جای دهند.

The globular cluster Messier 92 located in the constellation Hercules as seen by the Hubble Space Telescope in 2006.

پیشرفت‌ها در نجوم تعداد فزاینده‌ای از «خوشه‌های کروی» را نشان داده است که گمان می‌رود حلقه مفقوده بین نخستین ستاره‌های جهان و اولین کهکشان‌ها باشند.

«کهکشان راه شیری» ما که بیش از ۱۰۰ میلیارد ستاره دارد، حدود ۱۸۰ «خوشه کروی» دارد.

Milky Way star cluster

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: این تصویر «مادون قرمز» که وسعتش ۳.۲ سال نوری است، «ناحیه مرکزی خوشه ستارگان عظیم» در هسته «راه شیری» را نشان می دهد که حدود ۲۷۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

AS8NE09_14

یورونیوزدرادامه نوشت:چرا ستارگان این خوشه‌ها، علیرغم اینکه احتمالاً همه در یک زمان و از یک ابر گازی به دنیا آمده‌اند، دارای چنین عناصر شیمیایی متنوعی هستند؟

باتوجه به اینکه خوشه‌های بسیاری از ستارگان دارای عناصری هستند که «برای تولید به مقادیر عظیمی از گرما نیاز دارند

«دمای مرکز خورشید در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون درجه سانتیگراد است»

Güneşin Sıcaklığı Kaç Derecedir

برای مثال آلومینیوم که شکل‌گیری‌اش محتاج دمای ۷۰ میلیون درجه سانتیگراد است. این درجه حرارت بسیار بالاتر از دمایی است که تصور می‌شود ستارگان در هسته خود به آن برسند. برای مثال دمای مرکز خورشید در حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون درجه سانتیگراد است.

محققان در تلاش برای پاسخ به این سوال به یک راه حل ممکن رسیدند: یک ستاره بسیار پرجرم باید وجود داشته باشد که «آلودگی» شیمیایی را باعث شده و این مواد را به بیرون پرتاب می‌کند. آنها می‌گویند این ستارگان عظیم از برخوردهای پی در پی در خوشه‌های کروی فشرده به وجود آمده‌اند.

«کورین شاربونل»اخترفیزیکدان در دانشگاه ژنو و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «‌یک نوع ستاره مادر ستاره‌های بیشتری را در دل خود می‌پروراند. در واقع مانند یک رآکتور هسته‌ای عظیم به طور مداوم توسط ماده تغذیه می‌شود و سپس مقدار زیادی از آن را به بیرون پرتاب می‌کند.»

این به اصطلاح «آلودگی» دور ریخته شده به نوبه خود ستاره‌های جوان در حال شکل‌گیری را تغذیه می‌کنند. در واقع آن ستاره‌ها هر چه به ستاره پرجرم نزدیک‌تر باشند، تنوع بیشتری از مواد شیمیایی دریافت می‌کنند.

NASA, ESA

خوشه‌های کروی جدید در «کهکشان جی‌ان‌-ز۱۱»(GN-z11) یافته شدند که بیش از ۱۳ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد و نوری که ما از آن می‌بینیم تنها ۴۴۰ میلیون سال پس از بیگ بنگ یا انفجار بزرگ پدید آمده است.

ین کهکشان توسط «تلسکوپ فضایی هابل» در سال ۲۰۱۵ کشف شد و تا همین اواخر رکورد دوردست‌ترین کهکشان مشاهده‌شده را در اختیار داشت. در نتیجه تلسکوپ جیمز وب نیز به عنوان یکی از اولین هدف‌های خود بر روی آن تمرکز کرد و نخستین رصدها در سال گذشته منتشر شد.

NASA's James Webb Space Telescope in its deployed form as seen in an artist's illustration.

اخترشناسان می‌گویند «تلسکوپ جیمز وب» دو حقیقت مهم را درباره آن‌ها نشان داده است:

یکی «چگالی ستارگان» در «خوشه های کروی»

و دیگری وجود فراوانی«نیتروژن ستارگان».

کشف دوم از آن جهت مهم‌تر است که «برای تولید نیتروژن به دماهای شدید نیاز است» دمایی که محققان معتقدندکه این دما تنها می‌تواند توسط یک ستاره پرجرم تولید شود.

عمر ستارگان پرجرم

دانشمندان تخمین می‌زنند که «عمر متوسط ستارگان پرجرم» تنها حدود دو میلیون سال است؛ امری که «در مقیاس زمانی کیهانی تنها یک چشم به هم زدن محسوب می‌شود

با این حال، آن‌ها گمان می‌کنند که «خوشه‌های کروی» تا حدود دو میلیارد سال پیش وجود داشته‌اند و درنتیجه هنوز می‌توانند آثار بیشتری از «ستارگان کلان پرجرم» خود را آشکار کنند.