محاکمه صاحب فروشگاه بعلت بی حجابی خریدار(فروشگاه تعطیل شد)
بزرگترین فروشگاه زنجیره ای رشت(بعلت عدم رعایت حجاب مشتریان)پلمپ شد ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
«بزرگترین فروشگاه زنجیره ای رشت» (هایپر احمدی) شعبه حاجی آباد رشت، به علت عدم رعایت قوانین و شئونات اسلامی توسط اداره اماکن پلمب گردید.
دیارمیرزا(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)نوشت:«سرهنگ علی حیدرخواه» در مصاحبه با پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: به منظور ارتقاء امنیت اجتماعی در سطح اماکن عمومی، ساماندهی صنوف فاقد پروانه کسب و جلوگیری از بروز تخلفات و جرایم صنفی، طرح کنترل و نظارت بر اصناف به صورت مستمر در دستور کار پلیس گیلان قرار دارد.
پُلمپ بزرگترین فروشگاه زنجیرهای شهر رشت
«علی حیدرخواه» در ادامه به دریافت گزارشات مردمی در خصوص مشاهده اقدامات هنجارشکنانه در یکی از بزرگترین فروشگاههای زنجیرهای در شهرستان رشت و بازدیدهای مکرر و صدور تذکرات لازم در خصوص رعایت قوانین و مقررات به این واحد صنفی توسط پلیس اشاره کرد و گفت: با توجه بهعدم رعایت قانون و شئون اسلامی و در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم، این واحد صنفی پلمب و از فعالیت آن جلوگیری شد.
«رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان گیلان» از اجرای طرحهای مختلف انتظامی و نظارت بر اصناف به صورت مستمر خبر داد و بیان داشت: پلیس با هرگونه تخلف در صنوف و ترویج رفتارهای هنجارشکنانه برخورد قانونی میکند.
«سرهنگ علی حیدرخواه» در پایان با اعلام اینکه متصدی واحد صنفی متخلف به همراه پرونده مربوطه به مرجع قضائی معرفی شد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: «رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان گیلان»از مردم خواست که اگر بازهم ازاین گزارشات داشتند، به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.نگارنده(پیراسته فر):درزمانهای قدیم هم شاهد چنین اتفاقاتی بوده ایم، برای مثال:«مسگران شوش» را بعلت بی حجابی مشتریان« آهنگران بلخ» محاکمه کردند.
البته دراشعارشاعران تا حالا کشف نشده بود واگراحتمالاتی می دادند،برروی تخیلات بوده درواقع بخاطز بی حجابی(زنان مشتری)راسته آهنگران شهرشوش بوده که روسری هایشان ازسرشان افتاده بود.
مشتری بی حجاب موجب تعطیلی کتابفروشی شد
صفحه رسمی کتابفروشی اردیبهشت رشت متعلق به سروش صحت، در شبکه اجتماعی اینستاگرام از پلمب این واحد صنفی به دستور اداره اماکن خبر داد.
دیارمیرزا(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲)نوشت:کتاب اردیبهشت اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی تعطیل است و همچنین اظهار امیدواری کرده که به زودی در خدمت مردم باشد.
پ کتابفروشی اردیبهشت از شهریور سال ۹۸ در گلسار رشت مشغول به فعالیت است.
مشتری بی حجاب موجب تعطیلی کتابفروشی شد
همه رؤسای قوای عراق(رئیس جمهور،نخست وزیر،رئیس مجلس) دریک جلسه ای شرکت داشتند،وزارتخارجه به دعوت بعضی ازمیهمانان این جلسه معترض است!
درپی دعوت از اعضای گروهکهای تجزیه طلب در مراسمی رسمی در «اقلیم کردستان» سفیرعراق احضارشد.دراین مراسم روسای قوای(رئیس جمهور،نخست وزیر،رئیس مجلس وحکیم ) عراق شرکت داشتند.
صبح روز شنبه(۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) سفیر عراق به وزارت خارجه فراخوانده شد.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (شنبه) ۲۳ اردیبهشت ماه در پاسخ به سؤال خبرگزاری فارس
در خصوص «واکنش جمهوری اسلامی ایران نسبت به حضور برخی سرکردگان گروهکهای تجزیه طلب و تروریستی در آیین افتتاح یک مراسم رسمی در اقلیم کردستان» اعلام کرد:
«سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران»گفت: صبح شنبه(۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲) سفیر جمهوری عراق به وزارت امور خارجه فراخوانده شد و رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه ضمن ابلاغ اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران
نسبت به دعوت از اعضای گروهکهای تجزیه طلب و نیز تداوم برخی تحرکات گروهکهای تروریستی در اقلیم کردستان عراق، این اقدامات را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عراق توصیف کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علت احضارسفیرعراق به وزارتخارجه ایران چیست؟
در پی دعوت از اعضای برخی گروه های تجزیه طلب برای برگزاری مراسم رسمی در اقلیم کردستان عراق و ادامه تحرکات برخی گروه های تروریستی در این اقلیم، سفیر عراق در تهران، پایتخت، صبح روز شنبه به وزارت امور خارجه احضار شد. خبرگزاری ایسنا گزارش داد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دیدار سفیر(احضارشده عراق)با معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور برای برگزاری سکوهمند اربعین۳۱ شهریور ۱۳۹۹
مراسم افتتاحیه بنای یادبود ملی بارزانی (یک نهاد فرهنگی) پنجشنبه(۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)در کردستان عراق که از حکومت خودمختار برخوردار است، با حضور «عبداللطیف رشید»(رئیس جمهور عراق)، «محمد شیعه السودانی»(نخست وزیر عراق) ،«محمد الحلبوسی »(رئیس پارلمان عراق)و «نمایندگان گروه های مخالف ایرانی» برگزار شد.
اقلیم کردستان عراق(رئیس جمهورهم اهل همین اقلیم است)مدعی است:
کردستان عراق سال ۲۰۲۲ زیر شلیک موشک های ایران به خاک ماتعرض کرد،در بمباران مواضع کردها در شمال عراق ۱۳ نفر کشته شدند.
شلیک موشکهای بالستیک زمین به زمین به مقر تروریستهای اقلیم شمال عراق.
خبرگزاری فارس ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۲(۷ مهر ۱۴۰۱)نوشت:سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز چهارشنبه (ششم مهر۱۴۰۱) اعلام کرد: تاکنون ۷۳ فروند موشک بالستیک زمینبهزمین و دهها فروند پهپاد انهدامی بهطور دقیق به مواضع و اهداف موردنظر در محل استقرار و فعالیت تروریستها اصابت و منجر به انهدام کامل آنها شده است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دیدار سفیر(احضارشده عراق)با معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور برای برگزاری سکوهمند اربعین۳۱ شهریور ۱۳۹۹
«نصیر عبدالمحسن عبدالله»(سفیر عراق در جمهوری اسلامی ایران) با معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) دیدار کرد.
«حسین ذوالفقاری» (معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور) در ابتدای این دیدار، ضمن تبریک انتصاب «نصیر عبدالمحسن عبدالله» به سمت سفیر جدیدبه موضوع هماهنگی دررابطه با هرچه باشکوه برگزارشدن اربعین پرداختند.
روز پنجشنبه، سه نهاد ریاست جمهوری برای شرکت در افتتاحیه یادبود بارزانی وارد منطقه بارزان در استان اربیل شدند.
بترتیب ازراست:خانم «جنین پلاسخارت»(نماینده سازمان ملل متحد در عراق)، «نچیروان بارزانی»(رئیس جمهور اقلیم کردستان)،«محمد شیاع السودانی»(نخست وزیرعراق)،«مسعود بارزانی»( رئیس حزب دمکرات کردستان)،«عبداللطیف رشید »(رئیس جمهورعراق)،«محمد الحلبوسی »(رئیس پارلمان عراق)،«مسرور بارزانی»(نخست وزیراقلیم کردستان عراق) و روحانی سمت چپ«سیدعمارحکیم»(رهبر جریان حکمت ملی عراق)است وازنیروهای حشدالشعبی.
مراسم افتتاحیه "یادبود ملی بارزانی" روز پنجشنبه ۱۱ مه ۲۰۲۳(۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)با حضور رهبران دولتی، سیاسی و بین المللی در شهر اربیل آغاز شد.
در مراسم تحلیف رهبران دولتی، سیاسی و بین المللی از جمله «عبداللطیف رشید »(رئیس جمهورعراق)، «محمد شیعه السودانی»(نخست وزیرعراق) «محمد الحلبوسی »(رئیس پارلمان عراق) و جنین بلاشارت نماینده سازمان ملل متحد در عراق حضور داشتند.
علاوه بر رهبران ارشد دولت اقلیم کردستان، از جمله رئیس حزب دمکرات کردستان، «مسعود بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان، «نچیروان بارزانی»، و رئیس دولت اقلیم، «مسرور بارزانی».
دیدارنماینده سازمان ملل متحد در عراق با آیت الله سیستانی(یکشنبه، ۲۳ شهریور ۱۳۹۹)
نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق پیش این در بحبوبه اعتراضات اجتماعی اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰(مهر ۱۳۹۸تا بهمن ۱۳۹۸)در یازدهم نوامبر۲۰۱۹ (آبان ۱۳۹۸) با آیت الله سیستانی دیدار و پیرامون اوضاع عراق با او بحث و گفت وگو کرد.
«جنین هنیس پلاسخارت»کیست؟
«جنین هنیس پلاسخارت»، وزیر دفاع اسبق هلند بود اواسط آذرماه ۱۳۹۸ به جای «یان کوبیچ اهل اسلاوکی» منصوب و بعنوان هفتمین رئیس یونامی مشغول به کار شد./۲۶ فروردین ۱۳۹۸
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بایدمسئولین وزارتخارجه ماهشیارباشند که درپازل دشمن بازی نکنند،«اقلیم کردستان»یک «اسرائیل صغیر»است،ازخوایش است که روابط ایران وعراق رابهم بزند واین جلسه یکی ازهمین پروژه بوده ،لذاکاری نکنیم روابط ۲ کشور به تیرگی بکشد.
توافق اخیر ایران و عربستان تاکنون فقط یک اعلامیه است.
«رئیس پارلمان عراق»:«محمدالحلبوسی» اولویت را به بهبود روابط با همسایگان عراق می دهد که به نظر او برای ثبات و پیشرفت در سیاست عراق حیاتی است.
وی گفت: «این تفاهمات منطقه ای مطمئناً بر ثبات کشور ما تأثیر می گذارد. همسایگان ما سرنوشت ما هستند. ما به تفاهم روشنی با آنها نیاز داریم.»
او با احتیاط نسبت به توافق اخیر ایران و عربستان خوش بین بود.
رئیس پارلمان عراق گفت: «باید اضافه کنم که توافق اخیر ایران و عربستان تاکنون فقط یک اعلامیه است. باید ببینیم چه اتفاقی میافتد.»
وی افزود: «باید چند گام عملی مانند کاهش نفوذ تسلیحات در منطقه رخ دهد. در صحبتهایم با هر دو طرف، متوجه نیتهای خوب شدهام، اما حل و فصل کلی ممکن است مدتی طول بکشد.»
المانیتور نوشت: محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق، مصاحبه ای با ما در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق انجام داد. او گفت: «جامعه سنی عرب نمی تواند به گذشته برگردد. آینده اکنون است.»/۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲انتخاب
نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه
مشارکت: ۸۸ درصد
اردوغان، ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای (۴۹.۵ درصد) .
قلیچدار اوغلو ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای (۴۴.۸۹ درصد آرا) را به خود اختصاص داده اند.
فاصله رای دو رقیب، ۲/۵ میلیون نفر .
انتخابات به دوردوم کشیده شد
۲۴ حزب سیاسی و ۱۵۱ کاندیدای مستقل پارلمانی با هم رقابت می کنند، ۶۰ میلیون و ۷۰۰ هزار رای دهنده درترکیه رای خود را به صندوق می اندازند.
۳ کاندیدا برای ریاست جمهوری رقابت دارند.( قلیچدار اوغلو،اردوغان، سینان اوغان)
«محرم اینجه»اعلام انصراف کرد.
انتخابات ترکیه ۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)
ترکیه در آخرین لحظه پای صندوق های رای می رود تا رئیس جمهور ۵ ساله و اعضای جدید پارلمان را انتخاب کند. سه نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت خواهند کرد، اما محرم اینج که از نامزدی انصراف داد نیز با تکمیل چاپ و توزیع در برگه رای حضور خواهد داشت.
انتخابات ترکیه
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در انتخاباتی که ۲۴ حزب سیاسی و ۱۵۱ کاندیدای مستقل پارلمانی با هم رقابت می کنند، ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۸۴۳ رای دهنده داخلی رای خود را به صندوق می اندازند.
ترکیه در پای صندوق های رای برای انتخابات ۱۴ مه ۲۰۲۳
در «ملاتیا» زلزلهزده به مرکز «قهرمانمراش» ۵۳۰ هزار و ۶۶۷ رایدهنده در ۱۹۰۲ صندوقهای رای برای انتخابات سراسری رایدهی کردند. YSK ۱۰۰ کانتینر را در برخی باغ های شرکتی، شهرهای کانتینری و شهرهای چادری نصب کرد تا رأی دهندگان بتوانند در شهر رأی دهند.
زلزله ترکیه در منطقه «پازارجیک»(کوهرامانماراش) به وقوع پیوست. این زمین لرزه در ۱۰ استان ترکیه. هاتای، غازیانتپ، عثمانیه، مالاتیا، آدیامان، شانلی اورفا، آدانا، دیاربکر و کیلیس احساس شد
زمین لرزه ای که در منطقه پازارجیک کوهرامانماراش
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: زلزله ۷.۸ ریشتری ششم فوریه ۲۰۲۳( ۱۷ بهمن ۱۴۰۱) در ترکیه ۵۱ هزار کشته برجای گذاشت.
پارلمان ترکیه
نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه سال ۱۹۹۹
در انتخابات سراسری ۱۸ آوریل ۱۹۹۹( ۲۹ فروردین ۱۳۷۸) DSP با ۲۲.۱۹ درصد آرا، ۱۳۶ نماینده، MHP با ۱۷.۹۸ درصد آرا، ۱۲۹ کرسی و FP با ۱۵.۴۱ درصد آرا، ۱۱۱ نماینده را به دست آوردند. از میان احزاب دیگری که وارد پارلمان شدند، ANAP با 13.۲۲ درصد آرا ۸۶ نماینده و DYP با ۱۲.۰۱ درصد آرا ۸۵ نماینده را به دست آوردند.
در دوره بیست و یکم، برخی از نمایندگانی که DSP را ترک کردند به حزب ترکیه نوین (YTP) که در ۲۲ ژوئیه ۲۰۰۲(۳۱ تیر ۱۳۸۱) تأسیس شد نقل مکان کردند.
پس از بسته شدن حزب فضیلت (FP) در ۲۲ ژوئن ۲۰۰۱، نمایندگان حزب عدالت و توسعه به حزب عدالت و توسعه که در ۱۴ اوت ۲۰۰۱(۲۳ مرداد ۱۳۸۰) تأسیس شد و حزب سعادت که در ۲۰ ژوئیه ۲۰۰۱(۲۹ تیر ۱۳۸۰) تأسیس شد، نقل مکان کردند.
در این دوره، برخی از نمایندگان به ÖDP، حزب یورت و BBP پیوستند.
بنابراین، تعداد احزاب نمایندگی در دوره ۲۱; پس از DSP، MHP، FP، ANAP و DYP، با مشارکت YTP، AK Party، Felicity Party، ÖDP، Yurt Party و BBP به ۱۱فزایش یافت که این تعداد به ۱۰ رسید.
صف رأی دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه /۸ مه ۲۰۲۳(۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) کشورانگلیس
صف رأی دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه /۸ مه ۲۰۲۳(۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) کشورانگلیس
مجلس بیست و هفتم پس از 19 سال به مجلسی تبدیل شد که احزاب زیادی در آن حضور داشتند، درست مانند مجلس دوره بیست و یکم.
در این دوره به مجمع; حزب عدالت و توسعه با 42.56 درصد آرا در مقابل 295 نماینده، CHP با 22.64 درصد آرا در مقابل 148 نماینده، HDP با 11.7 درصد آرا به 67 نماینده، MHP 11.1 درصد از آرا در مقابل 49 نماینده و حزب IYI با 9.96 درصد آرا توانست با 43 نماینده وارد شود.
در این صورت هر 5 حزب از آستانه 20 نماینده لازم برای تشکیل گروه عبور کردند و حق تشکیل گروه در مجلس را به دست آوردند.
علاوه بر این پنج حزب؛ «گلتکین اویسال» رئیس حزب دموکرات، معاون IYI حزب «آفیون کاراهیسار» رئیس BBP مصطفی دستیچی به عنوان معاون حزب عدالت و توسعه آنکارا وارد پارلمان شدند.
«نذیر جهانگیر اسلام» عضو حزب سعادت، معاون استانبول شد و «عبدالقادر کارادومان» معاون قونیه شد که از لیست های CHP انتخاب شد.
در این موقعیت؛ حزب عدالت و توسعه، CHP، HDP، MHP، حزب IYI، حزب دموکرات، BBP و حزب سعادت در پارلمان شرکت کردند.
افرادی که برای رای دادن بین شهرها رفت و آمد می کنند در ایستگاه های اتوبوس تحرک ایجاد کرده اند. پس از زلزله 15 بهمن در قهرمان مرش، زلزله زدگانی که شهرهای خود را ترک کردند و به پایتخت آمدند، با اتوبوس به زادگاه خود می روند تا در انتخابات فردا رای دهند. قبل از انتخابات نیز در ایستگاه اتوبوس هاتای پویایی بازگشت وجود داشت.
از سوی دیگر، کسانی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی در 14 می 2023 بین شهرها رفت و آمد کردند، در ترمینال اتوبوس دموکراسی 15 جولای در استانبول بسیج شدند. مشاهده شد که سهمیه مسافری بسیاری از پروازهای عادی در ایستگاه اتوبوس پر شده و پروازهای اضافی به برخی نقاط سازماندهی شده است.
انتخابات ترکیه/۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)آنکارا
واکنش سخنگوی وزارت امورخارجه ایران به آماربالای مشارکت درانتخابات ترکیه
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امورخارجه در پی برگزاری انتخابات در ترکیه اظهار داشت: مشارکت بالای مردم جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) و برگزاری موفق آن، نشانه پیروزی مردم سالاری در این کشور مسلمان همسایه است.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: این پیروزی را به مردم، برگزارکنندگان انتخابات، رهبران و احزاب سیاسی در ترکیه تبریک میگوییم و آرزو میکنیم بهترین سرنوشت برای آنها رقم بخورد.
«احمد ینر» رئیس هیئت عالی انتخابات (YSK) پس از رای گیری در آنکارا رأی داد.
«احمد ینر» رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه (YSK)
ساعت ۱۰:۴۵«سینان اوگان» نامزد ریاست جمهوری اتحاد آتا در» آنکارا» چانکایا رای داد. اوغان گفت: برای کشور و ملت ما موفق باشید، همه رای دهند، بیایید این انتخابات را در حال و هوای جشن بگذرانیم.
خانم«مرال آکشنر» رئیس حزب IYI، در دبیرستان آناتولی حاجی سابانچی در منطقه«اوسکودار بیلربی» رأی داد.
خانم«مرال آکشنر» گفت: "تصمیم ملت عزیز بر سر ماست. این بر سر ماست. امیدوارم همه چیز خوب و خوب باشد."
«نورالدین نباتی»(وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه) درحال رأی دادن/۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)
«محمد محرم قاساپوغلو» (وزیر ورزش و جوانان ترکیه) به همراه همسرش در حوزه انتخابیه ازمیر رای دادند.
«عادل کارائسماعیل اوغلو»(وزیر حمل و نقل و زیرساخت ها ترکیه) در زادگاهش ترابزون به انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات معاونت عمومی رای داد.
«دولت باچلی»رهبر حزب MHP، رأی را در دبیرستان«آنیتپه» در آنکارا انداخت.
«مصطفی سرنوشت»، رئیس حزب BBP در استانبول رأی داد.
ساعت ۱۱:۴۸ رئیس جمهور رجب طیب اردوغان این بازی را در مدرسه متوسطه Saffet Cebi در Üsküdar Kısıkli انجام داد. اردوغان گفت: "من دعا می کنم که پس از شمارش شب، به پروردگارم دعا کنیم که آینده بهتری برای کشور ما، ملت ما و دموکراسی ترکیه رقم بخورد. برای همه رای دهندگان ما بسیار مهم است که تا ساعت 17:00 رای خود را به صندوق بیاندازند.
ساعت ۱۱:۴۸«کمال قلیچداراوغلو» نامزد ریاست جمهوری اتحاد ملت و رئیس CHP، در دبستان آرژانتین در آنکارا رای آورد.
سلیمان سویلو وزیر کشور به انتخابات ریاست جمهوری و بیست و هشتمین دوره انتخابات ترکیه
ئزیردادگستری ترکیه درحال رأی دادن
«بکیر بوزداغ»(وزیر دادگستری ترکیه) رای خود را در صندوق شماره ۱۰۷۵ حوزه انتخابیه شهر«شانلی اورفا» به صندوق انداخت.
«بکیر بوزداغ» در گفت و گو با شهروندان با بیان اینکه روند انتخابات در آرامش پشت سر گذاشته شد و از این پس منتظر تصمیم مردم است،
«وزیردادگستری ترکیه »گفت: امروز ملت ما برای آینده فرزندان ما، خانواده ما، ملت و کشور ما تصمیم خواهد گرفت. امیدوارم تصمیمی که آنها می گیرند پیشاپیش مبارک و فرخنده باشد. انتخابات در شانلی اورفا با دموکراتیک عالی برگزار می شود. بلوغ انتخابات در سراسر کشور ما به صورت دموکراتیک برگزار می شود و شک ندارم که در بلوغ خواهد گذشت و ترکیه و ملت عزیزمان بهترین نمونه های بلوغ دموکراتیک را از گذشته تا کنون در این انتخابات ارائه کرده اند. پای صندوق های رای خواهد رفت و بهترین بلوغ دموکراتیک را نشان خواهد داد.
خانم«مرال آکشنر»، رئیس حزب IYI ترکیه
صف رأی دهندگان درشهر کوجایلی در استان سقاریه/۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)ترکیه
صف رأی دهندگان درشهر کوجایلی در استان سقاریه/۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)ترکیه
صف رأی دهندگان درشهر کوجایلی در استان سقاریه/۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)ترکیه
صف رأی دهندگان درشهر کوجایلی در استان سقاریه/۱۴ مه ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲)ترکیه
صف انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/ سوئد ۱ مه ۲۰۲۳(۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲)
حادثه دریکی از محل اخذرأی ترکیه سقف مدرسه ریزش کرد
قطعات گچ بتنی در حین رای گیری در کلاسی که صندوق رای شماره ۳۲۱۶ در «مدرسه راهنمایی صبری»درروستان «اورمان آغزی»در استان اررزروم واقع در منطقه آناتولی قرار دارد از سقف سقوط کرد.
در این حادثه دو ناظر مجروح شدند. با اطلاع رسانی پلیس و امدادگران به محل حادثه اعزام شدند. در حالی که تیم های پلیس در کلاس درس مشغول کار بودند، ۲ مامور مجروح توسط آمبولانس ها به بیمارستان منتقل شدند.
علامه قاضی عسکر: یک خانمی آمد پیش سردارسلیمانی ، حجاب درستی هم نداشت،. یک مشکلی داشت مطرح کرد. حاج قاسم قشنگ با او صحبت کرد و بعد هم محافظش را صدا زد و فرمود که این مشکلی که این خانم دارند را تلفنشان را یادداشت کنید که رسیدیم به کرمان برویم صحبت کنیم که انشاءالله مشکل ایشان حل شود،بدون اینکه یک جمله به آن خانم «ضعیف الحجاب» گفت چرا سر و صورتت اینطوری است و چرا با این پوشش آمدی؟ با محبت با او برخورد کرد.
نقد اظهارات امام جمعه رشت در برنامه تلویزیونی(حضور)علامه قاضی عسکر/رنجبران۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
رنجبران:یک امام جمعه بزرگواری وارد جمعی میشود و میبیند چند خانم حجابشان نادرست است، میگوید من از شماها بیزارم! خب اینقدر جو را سنگین کردهاید که اینطور میشود وگرنه مگر میشود که این بنده خدا به ذهنش نرسد که نباید این حرف را بزند؟!.
تولیت حرم شاه عبدالعظیم دربرنامه تلویزیونی حضور: این برای این است که ما امر به معروف و نهی از منکر را درست نشناختهایم.
در روایت است که اگر آدم شناخت داشته باشد نسب به زمان خودش، کمتر گرفتار اشتباه میشود.
مجری برنامه حضور: این طرح و نقشه که در این ۶ ماه اخیر پیاده شد(بعدازمرگ مهساامینی)، کاملاً مشخص شد که از سوی دشمن طراحی شده است.
رنجبران گفت: بعضیها- جسارتاً- اشتباه کردند و در پازل دشمن بازی کردند.
مجری برنامه حضور(دررابطه با وضعیت جامعه-بی حجابی بعضی ازخانمها- درطول این ۶هفت ماه ):مگر مشکلی تا الان بوده؟ خیلیها با همان «حجاب ناقص»(ضعیف الحجاب به تعبیری رهبری) بودند و همه به یکدیگر احترام میگذاشتند.
مادر شهید حمید رضا الداغی(نفروسط)
حمید رضا الداغی در روزحادثه
مثل همین حضورشان در مراسمهای شبهای قدر. حتی همین شهید عزیز غیرت،«شهید الداغی»، خانواده ایشان یک حجاب معمولی دارندامابرای دفاع ازعفاف جانش را فدا کرد.
مجری برنامه درادامه حضورگفت: پس(این مسائل) نشان میدهد که(ما) باید رفتارهایمان را قدری اصلاح کنیم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:شامگاه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ دو نفر از اراذل و اوباش در یکی از خیابان های شهر سبزوار قصد داشتند دختر جوانی را به زور با خود ببرند؛ حمید رضا الداغی که دختری ۱۳ ساله دارد و منتظر بازگشت دخترش از منزل همکاسیاش بود، متوجه ایجاد مزاحمت برای دختر جوان میشود و بلافاصله برای نجات او با راهزنان نوامیس مردم درگیر میشود.
مادرشهیدحمیدرضا الداغی گفت: «حمید» ابتدا به دو فرد ضارب تذکر میدهد که کارساز نمیشود و سپس در دفاع از دختران جوان اقدام به برخورد با ضاربان میکند که با سلاح سرد مورد ضربات متعدد قرار گرفته و بر اثر جراحات وارده و پیش از رسیدن به بیمارستان از دنیا میرود.
علامه قاضیعسکر: همین که ما متأسفانه تحملمان را از دست میدهیم یک خطر برای جامعه اسلامی است. باید آستانه تحملمان را بالا ببریم.
این همان چیزی است که امام اشاره فرمودند که «باید کجفهمی را کنار بگذاریم و اسلام را همانطور که هست معرفی کنیم»
میهمان برنامه حضور از افراطی گری بعضی ازمبلغین دین گفت:کارابه جایی کشانده اندکه«دین صاحب الامر»را دین جدیدمی پندارند!
آیت الله سیدعلی قاضیعسکر: در روایت آمده : «وقتی امام زمان (عج) ظهور میکنند عدهای میگویند امام دین جدید آورده است!» در صورتی که دین جدید نیست؛ بلکه آنقدر به اسلام پیرایه بستهاند که مردم فکر میکنند آن پیرایهها اسلام است!.
امیرالحاج ایران(سابق) گفت: خُب الان هم همینطور است!.باید دفاع کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:یَسْتَأْنِفُ الْإِسْلَامَ جَدِیداً(حضرت،دین رابازسازی می کند)
إِذَا قَامَ الْقَائِمُ جَاءَ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ کَمَا دَعَا رَسُولُ اللَّهِ فِی بُدُوِّ الْإِسْلَامِ إِلَى أَمْرٍ جَدِیدٍ»؛هنگامی که قائم(ع) ظهور کرد با امر جدید خواهد آمد، چنانکه رسول خدا(ص) در آغاز اسلام مردم را به امر جدید دعوت میکرد.
معنای تعبیر امام صادق(ع) که می فرماید: «هنگامی که قائم خروج کند، امر جدید و کتاب جدید و روش جدید و داوری جدیدی با خود میآورد». این خواهد بود که حضرت مهدی(عج) اسلام را آن چنان از لابلای انبوه خرافات، تحریفها و تفاسیر نادرست بیرون میآورد و احکام و سنن الهی را از نو تجدید میکند، به طوری که این گونه میپندارند که گویی بنایی کاملاً نو و جدید ساخته است و آیین نوپدیدی را پایهگذاری کرده است.
إِذَا قَامَ الْقَائِمُ (ع) دَعَا النَّاسَ إِلَی الْإِسْلَامِ جَدِیداً وَ هَدَاهُمْ إِلَی أَمْرٍ قَدْ دَثَرَ وَ ضَلَّ عَنْهُ الْجُمْهُورُ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْقَائِمُ مَهْدِیّاً لِأَنَّهُ یُهْدَی إِلَی أَمْرٍ مَضْلُولٍ عَنْهُ وَ سُمِّیَ الْقَائِمَ لِقِیَامِهِ بِالْحَقِّ»؛ وقتی قائم ما قیام کرد مردم را از نو به سوی اسلام دعوت مینماید و به سوی چیزی که کهنه شده و عموم مردم از آن دور افتادهاند، هدایت میکند. آنجناب، مهدی نامیده شده؛ چون به چیزی که مردم از آن دور شدهاند هدایت میشود و قائم نامیده شده چون برای به پا داشتن حق قیام میکند.
قاضی عسکر: در غرب خودشان آمار میدهند که از هر ۴ زن در انگلستان، ۳ نفرشان مورد ضرب و حرج از طرف شوهرانشان قرار میگیرند. این بردگی جنسی که در غرب به راه انداختند و شخصیت زن را از بین بردند و بنیان خانواده را از هم پاشاندهاند، بیاییم مقایسه کنیم. این نظر اسلام و این نظر غرب است. کدام را میپسندید؟ حتماً وجدان پاک نظر اسلام را قبول میکند. ما فکر میکنیم که کارهای دینی را و مسائل عقیدتی را با خشونت میشود حل کرد. خشونت برای موقعی است که کسی میفهمد اما میخواهد لجاجت کند.
«مخالفت آیت الله شیخ حسین انصاریان با با محرومیتهای خدمات اجتماعی زنان بی حجاب»
آیت الله شیخ حسین انصاریان گفت: «آنها که صندلی دارند»(صف اولی ها،صاحبان کُرسی) اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند.
انصاریان گفت:۹۰ درصد خانمهای بیحجاب را مقصر نمیدانم و خیلی هم دعاگوی آنها هستم، باطن این خانمها با خدا است.
قاضیعسکر: همین که ما متأسفانه تحملمان را از دست میدهیم یک خطر برای جامعه اسلامی است. باید آستانه تحملمان را بالا ببریم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اشاره علامه قاضی عسکربه سخنرانی آیت الله حسین انصاریان:سخنرانی شیخ حسین انصاریان (شب ۲۱رمضان)۲۳ فروردین ۱۴۰۲حسینیه همدانی ها
تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی گفت: اولاً ببینیم این عالم مجاهدی که سالها مبارزه کرده است و در کنار امام و رهبری بوده است؛ و همین الان مقام معظم رهبری ایشان را چقدر دوست دارند و منبرهای ایشان چقدر مفید است. تلویزیون هر روز دارد پخش میکند(شیخ انصاریان) اتفاقاً چند روز پیش ایشان برای سالگرد حضرت عبدالعظیم حسنی به حرم آمدند سخنرانی کردند؛
یک صحبتی با هم داشتیم و اتفاقاً ایشان(شیخ حسین انصاریان) گفت» این حرفی که من(شب ۲۱رمضان) زدم، برگرفته از یک روایتی است در «تحفالعقول» نقل شده است.
امام(معصوم) آنجا میفرمایند شما حتی برای اینطور افراد دعا کنید. خب اگر ما طالب این باشیم که گنهکارها برگردند مگر خود قرآن نمیگوید؟ «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّـهِ ۚ إِنَّ اللَّـهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا».( آیه ۵۳ سوره زمر) به پیغمبر میگوید به اینها بگویید اگر گناه کردند، برگردند و مأیوس از رحمت خدا نشوند. خداوند همه را میبخشد.
آیت الله قاضی عسکر: خُب آدمی که گناه کبیره کرده و حالا در پیشگاه خدا توبه میکند، خدا قبول میکند؛ آنوقت من نعوذبالله از خدا جلوتر میافتم!.
یک صحبتی با هم داشتیم و اتفاقاً ایشان(شیخ حسین انصاریان) گفت» این حرفی که من(شب ۲۱رمضان) زدم، برگرفته از یک روایتی است در تحفالعقول نقل شده است.
امام(معصوم) آنجا میفرمایند شما حتی برای اینطور افراد دعا کنید. خب اگر ما طالب این باشیم که گنهکارها برگردند مگر خود قرآن نمیگوید؟ «قل یا عبادی الذین اسرفو علی انفسهم لاتقنطوا من رحمتالله انالله یغفرالذنوب جمیعا». به پیغمبر میگوید به اینها بگویید اگر گناه کردند، برگردند و مأیوس از رحمت خدا نشوند. خداوند همه را میبخشد. خب آدمی که گناه کبیره کرده و حالا در پیشگاه خدا توبه میکند، خدا قبول میکند؛ آنوقت من نعوذبالله از خدا جلوتر میافتم؟
قاضیعسکر:ما همینها را هم نباید طرد کنیم. اگر کسی مسیر غلط و اشتباه را طی کرد، این را هم باید از فرزندان خودمان بدانیم اما او را خالی کنیم. شاید غفلت کرده؛ شاید نمیدانسته است. شاید اگر حق را بفهمد بپذیرد. این برمیگردد به اینکه ما باید شیوههایمان را عوض کنیم و آیندهنگر باشیم.
«دیدار رئیس جمهورایران باززنان بی حجاب سوریه»
اعلام بیزاری امام جمعه رشت ازبی حجاب ها
واکنش سازمان تبلیغات اسلامی به اعلام بیزاری امام جمعه رشت
سعه صدرشهیدمطهری
یعنی ما یک مقدار در این حوزههای اقناعی در حوزههای دینی متأسفانه کمکاری کردیم.
«مجله زن روز» را به خاطر میآورید که یک مجله بسیار ناجوری بود و با آن تصاویر زشتی که داشت و اصلاً در مسیرهای فمنیستی و سکولار حرکت میکرد؛ ولی وقتی راجع به حقوق زن آنجا مطلبی نوشته میشود، مرحوم شهید مطهری احساس خطر میکند؛ نمیگوید شأن و جایگاه من بالاتر از این است که بیایم در این مجله فاسد مطلب بنویسم. دقیقاً راجع به حقوق زن در اسلام مطالبی را مینویسد که بعداً کتاب شد. یا در مورد حجاب مطالبی را مینویسد که کاملاً علمی و دقیق و قابل ارائه است.
خب ما در این حوزهها کم کار کردیم. من روزی که شهید عزیز «حاج قاسم سلیمانی» به شهادت رسید، داخل جمعیت بودم جلوی دانشگاه تهران. اطرافم را که نگاه میکردم میدیدم خیلی از زنانی که حجاب درستی هم نداشتند در مراسم حضور دارند و به شدت گریه میکنند. خب ما چطور اینها را طرد کنیم؟ ما باید اینها را با منطق و استدلال در آغوش اسلام نگه داریم.
واکنش عضودفتررهبری به اعلام بیزاری امام جمعه رشت از بی حجاب ها
دیداریک زن بی حجاب باسردارسلیمانی
در ایام فاطمیه، من پنج شب را در کرمان سخنرانی داشتم. دو سه سال اتفاق افتاد که موقع رفتن با شهید عزیزمان حاج قاسم همسفر شدیم. نشسته بودیم کنار هم.
یک خانمی آمد که حجاب درستی هم نداشت. سردار را شناخت. یک مشکلی داشت. حاج قاسم قشنگ با او صحبت کرد و بعد هم محافظش را صدا زد و فرمود که این مشکلی که این خانم دارند را تلفنشان را یادداشت کنید که رسیدیم به کرمان برویم صحبت کنیم که انشاءالله مشکل ایشان حل شود.
علامه قاضی عسکر:«حاج قاسم سلیمانی» نه یک جمله به آن خانم «ضعیف الحجاب» گفت چرا سر و صورتت اینطوری است و چرا با این پوشش آمدی؟ با محبت با او برخورد کرد.
این فردا میتواند بگوید خواهرم این حجاب اگر مطرح شده در اسلام، برای شما مصونیت میآورد و مراعات کنید. نمیخواهیم جامعهمان یک جامعه بیبندوبار باشد.
مسئول سابق امور فرهنگی دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه کشورگفت:سردارقاسم سلیمانی در سمینار ائمه جمعه سراسر کشور سخنرانی کرد. کلیپش پخش شد و همه شنیدند که گفت:« این دختری که در خیابان با آن وضعیت است، اینها بچههای ما هستند»
سردارسلیمانی: اینها را دوقطبی درست نکنید. این درست همان منطقی است که اسلام میخواهد.
رنجبران: فکر میکنم در مورد هر نکتهای که گفتید بشود با امروز مقایسه کرد. الان مردم توقع دارند که ما قدری به مسائل روز بپردازیم. مثلاً در بحث حجاب که الان یک مسائل مختلفی درباره آن مطرح میشود. ما یکسری تندرویهایی داریم و یکسری کندرویهایی که رعایت نمیشود. اگر بخواهیم از دیدگاه امام و رهبری به این موضوع نگاه کنیم، به خصوص الان، نقش حوزهها و علما در این قضیه چه هست؟ چگونه باید حرکت کنند؟ بالاخره نقطه نظری در جامعه به وجود آمده است. برخی میگویند شاید باید از اول انقلاب به درستی بیشتر تبیین میکردیم و آموزش میدادیم و شاید در این زمینه کمکاری کردیم. اما الان باید چه کرد؟ الان وظیفه حوزهها و روحانیت در این زمینه چیست؟
قاضیعسکر: من هم همین باور را دارم. یعنی ما یک مقدار در این حوزههای اقناعی در حوزههای دینی متأسفانه کمکاری کردیم. مجله زن روز را به خاطر میآورید که یک مجله بسیار بدی بود و با آن تصاویر زشتی که داشت و اصلاً در مسیرهای فمنیستی و سکولار حرکت میکرد؛ ولی وقتی راجع به حقوق زن آنجا مطلبی نوشته میشود، مرحوم شهید مطهری احساس خطر میکند؛ نمیگوید شأن و جایگاه من بالاتر از این است که بیایم در این مجله فاسد مطلب بنویسم. دقیقاً راجع به حقوق زن در اسلام مطالبی را مینویسد که بعداً کتاب شد. یا در مورد حجاب مطالبی را مینویسد که کاملاً علمی و دقیق و قابل ارائه است.
خب ما در این حوزهها کم کار کردیم. من روزی که شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی به شهادت رسید، داخل جمعیت بودم جلوی دانشگاه تهران. اطرافم را که نگاه میکردم میدیدم خیلی از زنانی که حجاب درستی هم نداشتند در مراسم حضور دارند و به شدت گریه میکنند. خب ما چطور اینها را طرد کنیم؟ ما باید اینها را با منطق و استدلال در آغوش اسلام نگه داریم.
در ایام فاطمیه، من پنج شب را در کرمان سخنرانی داشتم. دو سه سال اتفاق افتاد که موقع رفتن با شهید عزیزمان حاج قاسم همسفر شدیم. نشسته بودیم کنار هم. یک خانمی آمد که حجاب درستی هم نداشت. ایشان را شناخت. یک مشکلی داشت. حاج قاسم قشنگ با او صحبت کرد و بعد هم محافظش را صدا زد و فرمود که این مشکلی که این خانم دارند را تلفنشان را یادداشت کنید که رسیدیم به کرمان برویم صحبت کنیم که انشاءالله مشکل ایشان حل شود. نه یک جمله به او گفت چرا سر و صورتت اینطوری است و چرا با این پوشش آمدی؟ با محبت با او برخورد کرد. این فردا میتواند بگوید خواهرم این حجاب اگر مطرح شده در اسلام، برای شما مصونیت میآورد و مراعات کنید. نمیخواهیم جامعهمان یک جامعه بیبندوبار باشد.
ایشان در سمینار ائمه جمعه سراسر کشور سخنرانی کرد. کلیپش پخش شد و همه شنیدند که گفت این دختری که در خیابان با آن وضعیت است، اینها بچههای ما هستند. اینها را دوقطبی درست نکنید. این درست همان منطقی است که اسلام میخواهد.
تولیت حرم عبدالعظیم حسنی: من یک نمونهاش را عرض میکنم و شما ببینید اگر با این منطق با دخترانمان صحبت کنیم آیا میپذیرند یا خیر؟ آمدند متهم کردند اسلام را به اینکه زن را در خانه زندانی کرده است. ما بررسی میکنیم و میبینیم که اسلام نه تنها زن را زندانی نکرده بلکه اجازه داده در جامعه درس بخواند و درس خواندن را برای او واجب کرده است. خود پیغمبر در مسجد جا نداشت، دوتا خطبه میخواند. یکی برای آقایان و یکی هم برای بانوان. پیغمبر فرمود بگذارید زنان هم بیایند. در میدان جنگ، ام سلیم خنجر به دست گرفته و در کنار پیغمبر دارد دور میزند؛ وقتی ایشان مجروح شدند و روی زمین افتادند، لبخند میزنند که این چیست در دستت؟ میگوید یارسولالله من میخواهم اگر یکی از این مشرکان آمد سوی شما و خواست جسارتی بکند، با همین خنجر شکمش را بدرم. پیغبر نفرمود زن باید برود در خانه بنشیند؛ لبخند زد و در حقش دعا کرد. مگر بانوان صدر اسلام محدثه در بین آنها نبود. مگر خود زهرای مرضیه اجتماعی نبود؟ مگر همسر پیغمبر تجارت نمیکرد؟ مگر حضرت خدیجه کار اقتصادی نمیکرد؟ خب نگاه اسلام این است که زن در کنار مرد میتواند در تمام حوزهها حضور داشته باشد. امروز هم شما از مراجع تقلید سوال کنید که آیا زن میتواند در رشتههای مربوط به صنایع تحصیل کند؛ میگوید بله.
رنجبران: همین دیشب تیم هاکی روی یخ دختران ما نائب قهرمان آسیا شد.
قاضیعسکر: بله. شما از مراجع بپرسید که آیا زن میتواند در حوزه انرژی هستهای تحصیل کند؟ میگوید بله. الان دختران ما در دانشگاهها دارند در زمینه انرژی هستهای درس میخوانند. در صنعت هستند. زنان ما مطالب علمی و اختراعاتشان را بیان میکنند. خب این نظر اسلام است. اصلاً حجاب برای کجاست؟ آیا ما در خانه حجاب میخواهیم؟ خب آنجا که همسرش است و فرزندانش که محرم هستند. برادر و عموها و داییها هستند که محرم هستند. اصلاً حجاب دلیل اجتماعی بودن زن است. اسلام حجاب را مطرح کرد که وقتی زن وارد جامعه میشود، شخصیتش حفظ شود و آلت دست قرار نگیرد و ابزار هوسبازان قرار نگیرد. بیاید در جامعه نقشآفرین باشد.
یکی از اشکالاتی که داریم همین است که میدان را برای بانوان باز نکردیم. چه اشکالی دارد که زن وزیر شود؟ الان سفیر زن داریم و حتی از اهل سنت هم هستند.
رنجبران: مطلب دیگری که عدهای عنوان میکنند و به نظر من هم درست است، این است که اولاً این طرح و نقشه که در این ۶ ماه اخیر پیاده شد، کاملاً مشخص شد که از سوی دشمن طراحی شده است. بعضیها جسارتاً اشتباه کردند و در پازل دشمن بازی کردند. مگر مشکلی تا الان بوده؟ خیلیها با همان حجاب ناقص بودند و همه به یکدیگر احترام میگذاشتند. مثل همین حضورشان در مراسمهای شبهای قدر. حتی همین شهید عزیز غیرت، شهید الداغی، خانواده ایشان یک حجاب معمولی دارند ولی ایشان خودش را به خاطر آنچه که اعتقاد همهمان است فدا کرد. پس نشان میدهد که باید رفتارهایمان را قدری اصلاح کنیم.
قاضیعسکر: این همان چیزی است که امام اشاره فرمودند که باید کجفهمی را کنار بگذاریم و اسلام را همانطور که هست معرفی کنیم. در روایت آمده که وقتی امام زمان (عج) ظهور میکنند عدهای میگویند امام دین جدید آورده است! در صورتی که دین جدید نیست؛ بلکه آنقدر به اسلام پیرایه بستهاند که مردم فکر میکنند آن پیرایهها اسلام است! خب الان هم همینطور است. باید دفاع کرد. اصلاً دادگاههای ما وقتی زن مورد تعرض قرار میگیرد، باید از او دفاع کنند. در غرب خودشان آمار میدهند که از هر ۴ زن در انگلستان، ۳ نفرشان مورد ضرب و حرج از طرف شوهرانشان قرار میگیرند. این بردگی جنسی که در غرب به راه انداختند و شخصیت زن را از بین بردند و بنیان خانواده را از هم پاشاندهاند، بیاییم مقایسه کنیم. این نظر اسلام و این نظر غرب است. کدام را میپسندید؟ حتماً وجدان پاک نظر اسلام را قبول میکند. ما فکر میکنیم که کارهای دینی را و مسائل عقیدتی را با خشونت میشود حل کرد. خشونت برای موقعی است که کسی میفهمد اما میخواهد لجاجت کند.
رنجبران: الان دوباره بگوییم به نظرم قدری بیانصافی هم میشود ولی اینقدر فضا را سنگین میکنیم که یک امام جمعه بزرگواری وارد جمعی میشود و میبیند چند خانم حجابشان نادرست است، بعد در آن جو سنگین میگوید من از شماها بیزارم! خب اینقدر جو را سنگین کردهاید که اینطور میشود وگرنه مگر میشود که این بنده خدا به ذهنش نرسد که نباید این حرف را بزند؟!
قاضیعسکر: این برای این است که ما امر به معروف و نهی از منکر را درست نشناختهایم. فضلبن عباس همراه پیغمبر است. میگوید به جایی رسیدیم که یک نفر از پیغمبر سوال کرد و ایشان میخواست پاسخش را بدهد. یک خانمی آمد از آن طرف بگذرد که نظر مرا را جلب کرد و من با نگاهم این خانم را بدرقه کردم و صورتم دنبال این خانم رفت؛ پیغمبر در حالی که داشتند پاسخ سوال آن فرد را میدادند، متوجه من شدند و با دست صورت مرا برگرداندند. فضلبن عباس میگوید وقتی پاسخ آن مرد را دادند، اصلاً متعرض من نشدند و به من نگفتند ـ حالا به بیان امروزی ـ که آقای فضلبن عباس تو خجالت نمیکشی همراه با پیغمبر هستی و به نامحرم نگاه میکنی! بعد هم اصلاً مرا ملامت نکردند. ولی با دستشان که صورت مرا برگرداندند، مرا ادب کردند. این اسلام است.
بحث عالم به زمان بودن همین است. در روایت است که اگر آدم شناخت داشته باشد نسب به زمان خودش، کمتر گرفتار اشتباه میشود. دقیقاً امام همین را میفرمایند که حوزهها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست داشته باشد و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکسالعمل مناسب باشند. یعنی ما داریم میبینیم غرب دارد توطئه میکند در فضای مجازی شب و روز در ماهواره و شبکههای معاند دارند علیه ما تبلیغ میکنند. امام میفرمایند طوری برنامهریزی کنید که از آنها جلوتر باشید.
بعد میفرمایند چه بسا شیوههای رایج اداره امور مردم، در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کنند. علمای اسلام از هماکنون برای این موضوع فکری کنند. اصلاً نیاز به شرح و بسط ندارد. امام دارد میفرماید آقایان چرا برای اینکه در روایات ما آمده است که «بچههایتان را طبق آداب زمان تربیت کنید؛ اینها در زمانی هستند غیر از زمان شما». من نمیتوانم با شیوههای ۵۰ سال قبل جوان امروز را تربیت و هدایت کنم.
رنجبران: من میتوانم براساس همین فرمایش صریح امام، این را بپرسم که حوزههای ما میتوانند یک طرح یا ایده جدیدی در مورد حجاب بدهند؟
قاضیعسکر: بله. اصلاً من حرف بالاتری میزنم. امروز من اگر دنیا را نشناسم، نمیتوانم برنامهریزی کنم. من اگر فضای مجازی را درست نشناسم که دنیا در حوزه فضای مجازی دارد چکار میکند، نمیتوانم بگویم که مردم وارد فضای مجازی نشوید. خب جوان با یک دکمه میرود تفحص میکند. کرونا که آمد جوانانمان را داخل فضای مجازی فرستادیم و برنامه شاد گذاشتیم. چارهای هم نبود. حالا این جوان رفته است. من برای اینکه کنترلش کنم، با منع کردن نمیتوانم. همان بحثی که در مورد تقوا وجود دارد، باید جوری این جوان را توجیه کنم که بفهمد چه کسانی پشت این صحنه هستند و قدرتهای شیطانی که دلشان برای ما نسوخته است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علامه قاضی عسکردربرنامه تلویزیونی حضور بااندکی اصلاحات وافزودن تصاویرمربوطه.
برنامه حضور در آستانه شهادت امام جعفر صادق (ع) میزبان «حجتالاسلام سیدعلی قاضیعسکر» بود تا در گفت و گو با «محمدحسین رنجبران» به واکاوی اندیشههای امام روح الله در خصوص حوزههای علمیه و روحانیت انقلابی بپردازند. روحانیتی که با تفکر امام خمینی، نهضت انقلاب اسلامی را به حرکت و رژیم پهلوی و ابرقدرتهای حامی این رژیم را به زانو درآورد.
قاضیعسکر تجربیات فراوانی به خصوص در عرصه بینالملل دارد و با علمای زیادی همنشین بوده است. وی اکنون تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(س) را برعهده دارد و سالهای سال نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بوده است./پایان
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور: ائمهجمعه باید مراقب خطبهها و اظهارنظرهایشان باشند.
«آیت الله محمدجواد حاجعلیاکبری» در خطبههای نماز جمعه این هفته تهران (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲) که در دانشگاه تهران برگزار شدگفت: ائمه جمعه باید مراقب خطبهها و اظهارنظرها باشند، جامعه ظرفیت ابتلا به حواشی را ندارد.
امام جمعه قم: ائمه جمعه ناهماهنگ با اهداف نظام مطالبی بیان نکنند.
امام جمعه قم (آیت الله سعیدی): نگاه مسئولین و حرکت آنها در عمل باید با اهداف نظام هماهنگ باشد به همین خاطر هیچ مسئولی حق ندارد از جایگاه مسئولیتش درباره امر به معروف و نهی از منکر و عفاف حجاب مطلبی خلاف نظام بیان کند. (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲)
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:واما آیت الله فلاحتی درپایان سخنرانی گفت:من یک چیزی بگم!به برادران وخواهران عزیز!من اگرمی دانستم این جلسه اینجوریه اینجانمی آمدم.
امام جمعه رشت:من ازاین خواهرانی که حجاب رارعایت نکردند،سایتهافردامی زنند،میگن نماینده ولی فقیه دریک جلسه ای شرکت کردکه یک عده ای دختران درآن کشف حجاب کردند(دراین لحظه همان دختران مخاطب امام جمعه رشت شروع به کف زدن کردند!)
آیت الله فلاحتی درادامه گفت:«بنده ازهمه کسانی که دراینجاکشف حجاب کردندبیزارم!»
امام جمعه رشت گفت: سایتهابزنندوفردابرعلیه من نگویند.
وی درادامه مجدداً باناراحتی ازوضع موجود،گفت:من ازهمه زنان ودخترانی که دراینجا حجاب رارعایت نکردندبیزارم وتوصیه میکنم مثل دختران ما(که باانگشت دختران محجبه رانشان می داد)که محجبه دراینجاشرکت کردند اینجوری زندگی بکنید والسلام.
مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ملی تئاتر کودک ونوجوان عروسکی ایثار
وآنگاه تریبون وبلکه جلسه راترک کردند.
هرچقدرمجری صداکرد:حاج آقای فلاحتی!یه چندلحظه تشریف داشته باشید،ما۲ تاپدرشهیدراهم میخواهیم به جایگاه دعوت بکنیم ودرادامه گفت:پدربزرگوار...واما وقتی دیدامام جمعه رشت درحال ترک جلسه است گفت:حاج آقای فلاحتی!حاج آقای فلاحتی!..حاج آقای فلاحتی تشریف بردند! خیلی خب اشکالی نداره..
اعلام بیزاری امام جمعه رشت از بی حجابها
جماران نوشت: امام جمعه رشت و نماینده ولی فقیه در استان گیلان در اختتامیه جشنواره تئاتر کودک ایثار در رشت گفت: از تمام دخترانی که اینجا حجاب را رعایت نکردهاند، بیزارم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاع از صفرتاصد «ماجرای بیزاری امام جمعه رشت ازدختران بی حجاب» به این لینک مراجعه کنید:
کشف انبوهی ازجنازه شیعیان بعدازمرگ خلیفه عباسی دراتاقش!
: بعدازمرگ منصوراتاق خصوصی خلیفه اسلام راگشودند،این اتاق بزرگ(پرازجنازه)بود!
ماحرای اتاق پرازجنازه منصوردوانیقی
امروز،جمعه ، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲(۲۱ شوال ۱۴۴۴)نمازجمعه رشت به امامت آیت الله رسول فلاحتی برگزارشد.
امام جمعه رشت گفت:دوانیقی یعنی خیلی خسیس.
منصوردوانیقی حاکم سفّاک بود،علویان زیادی راکشت.
آیت الله فلاحتی درخطبه دوم نمارجمعه امروزگفت:منصور یک اتاق محرمانه ای داشت که هیچکس مجازبه ورودش نبود وکلیدش همیشه دردست خودش بود،دراواخرعمر،وقتی قصدسفرحج کرد وکلیدرا به یک فردمورداعتمادی داد،دراین سفرمنصوربه درک واصل شد، وصی این حاکم،کلیدرا تحویل همسر منصورداد،
همسر منصوردوانیقی کلیدرا به یک نفرداد تا به آن اتاق برود،وقتی دررابازکرد با انبوهی ازجنازه هامواجهه شد!
امام جمعه رشت گفت:این اتاق بزرگ،پُرازجنازه بودند وروی هرجنازه مشخصاتشان نوشته شده بود که همه ازاولادآل عبابودند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آیت الله فلاحتی چنان این «پُربودن اتاق بزرگ منصوردوانیقی ازجنازه»راباغلظت مطرح می کردکه هرشنونده ای یک تصور بیش ازصدجنازه درذهن متصّورمی کرد،
چون اگرایشان می گفت:درکف این اتاق، جنازه ها به ردیف چیده شده بود، تصور مجموع جنازه ها،نهایتاً صدجنازه بود(باتوجه به اعلام بزرگی اتاق) واما اینکه:گفته شود:این «اتاق بزرگ»،«پُرازجنازه بود»،آنچه درذهن به تصویرکشیده می کشد،صدهاجنازه است که روی هم انباشته شده بودند!.
نگارنده بعدازنمازبه دنبال یک اهل مطالعه وتحقیق بودم که مدیرکل ارشادگیلان رادرمصلی دیدم،گفتم شما که اهل مطالعه هستیدوبا کتاب حشرونشردارید برایمان این شبهه رارفع کنید:مگرجنازه ها«بو»ندارند...چطوری یک اتاق پرازجنازه باشد وهیچیک ازاطرافیان متوجه وجودجنازه هانبودند،هیچ بویی، شامه شان راآزارنداد!؟
آقای ثقتی گفتند:چراازخودشان نپرسیدید؟
البته امام جمعه محترم رشت با سئوالاتی بارویکردانتقادی ،روی خوش نشان نمی دهد.
منصور دوانیقی کیست؟
«منصور دوانیقی» با نام کامل «ابوجعفر عبدالله بن محمد بن علی» معروف به «منصور»، دومین خلیفه عباسی است که در سال ۱۳۶ هجری جانشین برادرش «عبدالله سفاح» شد و تا سال ۱۵۸ هجری، حکومت جامعه اسلامی را بر عهده داشت.
«عبدالله بن علی» عموی خلیفه و «ابومسلم خراسانی» از رقیبان اصلی خلافت منصور بودند که نهایتاً توسط منصور به قتل رسیدند.
اما با قتل ابومسلم قیامهای بسیاری در خونخواهی او صورت گرفت که پیامدها و مشکلات بسیاری برای حکومت عباسیان بوجود آورد. ترمیم خرابی مرزها و بازسازی ویرانهها، ساختن شهر بغداد و شهر رصافه از اقداماتی بود که در زمان منصور انجام شد.
اقدامات منصوردوانیقی
«دومین خلیفه عباسی» نخستین کسی است که بر «چاه زمزم» شبکه نهاد(لوله کشی کرد) و زمینش را با سنگ مرمر فرش کرد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:از نشانه های ظهورو قیام امام مهدی (عج): قیام سفیانی، یمانی، صیحه آسمانی،(خسف)فرو رفتن در زمین و «کشته شدن نفس زکیه» نوشته اند.
وامااین موضوع پرابهام(نفس زکیه)
آیتالله نجمالدین طبسی(ازمحققین) می گوید: «نفس زکیه»(نفس زکیه محمد بن عبدالله) از نسل سیدالشهداء حسین بن علی علیه السلام شمرده شده است ، در روایات دیگر، از نسل امام حسن علیه السلام گفته شده است.
واما این دانشمندعلوم حوزوی بااستنادبه روایاتی ازامام جعقرصادق(ع) اینگونه رفع شبهه کرد: در برخی روایات،«نفس زکیه» سفیر حضرت مهدی(عج) قلمداد شده است،/۳۰ دی ۱۳۹۴مشرق.
اولین قیام علویان در حکومت عباسیان، شورش «استاذیس»(استاسیس) از زرتشتیان ایران«حاکم خراسان»که خود را «موعود زرتشت» میدانست و ادعای پیامبری داشت و شورشهای خوارج ( ملبر بن حرمله الشیبانی) از دیگر قیامهای دوران منصور است که با سرکوبی توسط سپاه خلیفه پایان یافت.
سرانجام «منصور دوانقی» پس از ۲۲ خلافت، در ششم ذی الحجه سال ۱۵۸ قمری، در بازگشت از مراسم حج،بر اثر بیماری سوء هاضمه در مکانی به نام "بئر میمون" درگذشت،وی در هنگام مرگ ۶۸ سال داشت.
جنازه «منصوردوانیقی» را به «مکه» منتقل و در« قبرستان معلاة» به خاک سپردند.
پس از آن، بنا به وصیت و سفارش منصور، پسرش «مهدی عباسی» به خلافت رسید.
منصور پیش از مرگ، برادرزادهاش «عیسی بن موسی» را از ولایتعهدی خلع کرد و برای فرزندش «ابوعبدالله محمدالهمدی » بیعت گرفت.(۱۱ سال حکمرانی کرد)
منصوردوانیقی درنگاه علما
«میرزا حسین محدث نوری »در مستدرک الوسائل، ج۱۲نوشت: امام صادق(ع) «ترک تقیه را مساوی با ترک نماز »می دانست واین سبب شدکه منصور نتواند به بهانهای بر علیه حضرت دست یابد. بنابراین هر بار که امام صادق(ع) را به بغداد احضار میکرد مجددا وی را به مدینه برمیگرداند(تبرئه می شد).
سیاست تقیه امام صادق(ع)
«استاد شهیدمرتضی مطهری» (سیری در سیره ائمه اطهار) در خصوص احضار امام صادق(ع) به مرکز خلافت مینویسد:منصور گاهی با امام صادق (ع) سخت میگرفت و گاهی آسان، ظاهرا هیچ وقت حضرت را به زندان نبرد ولی، خیلی از اوقات ایشان را تحتنظر قرار میداد. یک دفعه ظاهرا دو سال حضرت را در کوفه تحتنظر قرار داد... چندینبار امام را احضار کرد و فحاشی و هتاکی نمود که میکشمت، گردنت را میزنم تو علیه من تبلیغ میکنی و مردم را بر علیه من میشورانی.
«شهید مطهری» می گوید:منصوردوانیقی می گفت:جعفر بن محمد(امام صادق) مثل یک استخوان است در گلوی من، نه میتوانم بیرونش بیاورم و نه میتوانم فرویش ببرم. نه میتوانم مدرکی از او به دست آورم کلکش را بکنم و نه میتوانم تحملش کنم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«چراامام صادق جانشین خودرا منصوردوانیقی معرفی کرده؟»
وصیّ(جانشین) قرار دادن منصوردوانیقی، آشکار است که براى تقیّه است تا او وصىّ حقیقی امام صادق را به قتل نرساند.
جانشینان دیگر امام صادق: فرزند کوچکش(موسى)و فرزند بزرگترش(عبد اللّه افطح)هستند.
باتوجه به اینکه« عبدالله افطح»حتی شرایط پیشنمازی رابعلت نقص عضو ومعلولیت نداشته (پایش مانند فیل پهن بود و پنجه نداشت)علاوه براینکه به احکام شریعت، جاهل بود.
«این وصیت برای حفظ جان امام بعدی از شرّ منصور و از روی مصلحت بوده است»
این وصیت نامه امام صادق(ع) یک حرکت سیاسى بود زیرا حضرت قبلا امام بعدى و جانشین واقعى خود یعنى حضرت کاظم(ع) را به شیعیان خاص و خاندان علوى معرفى کرده بود، ولى از آنجا که از نقشههاى شوم و خطرناک منصور آگاهى داشت، براى حفظ جان پیشواى هفتم چنین وصیتى نموده بود.
علامه مجلسی نوشت: «چون حضرت با علم امامت، میدانست که منصور چنین تصمیمی خواهد گرفت، آن افراد را به حسب ظاهر در وصیت شریک کرده بود و اول از همه نیز نام منصور را نوشته بود و در باطن امام موسیکاظم(ع) را به عنوان وصی انتخاب نموده بود. و از این وصیت نیز اهل علم میدانستند که وصایت و امامت مخصوص آن حضرت است چنان چه از روایت ابو حمزه که گذشت معلوم گشت».
بنابراین، امام صادق(ع) با علم امامت و آگاهی از آینده و تدبیری مناسب، توانست جان امام کاظم(ع) را حفظ کند و به شیعیان خود بفهماند که امام بعدی اوست.
بنیانگذاربغداد:منصورداونیقی
مجسمه «ابوجعفر المنصور» مجسمه ای مسی از صورت خلیفه عباسی است که بر روی بدنه ای آجری نصب شده که بنایی کوچک با در چوبی مزین به نقوش اسلیمی را تشکیل می دهد.
پس از جنگ ۲۰۰۳، مجسمه مانند سایر بناهای تاریخی و یادبود بغدادی و عراق تخریب شد و به طور کامل منفجر شد، زیرا فقط سر مسی در برابر خرابکاری مقاومت کرد.
تقریباً دو سال پس از منفجر شدن، کار مرمت کامل مجسمه توسط شهرداری بغداد طبق طرح های اولیه و به شکل جدید آغاز شد و در ژوئن ۲۰۰۸ افتتاح شد.
فارس ۱۹ اکتبر ۲۰۰۵(۲۷ مهر ۱۳۸۴) نوشت:تلویزیونی الجزیره، افراد مسلح ناشناس صبح امروز همزمان با برگزاری دادگاه صدام زیر مجسمه منصور خلیفه عباسی و بنیانگذار شهر بغداد، این مجسمه را که در مرکز شهر بغداد برپا بود، منهدم کردند. این مجسمه اواخر دهه هفتاد در منطقه "المنصور" بغداد ساخته شد
«ابو جعفر المنصور» همان «عبدالله بن محمد بن علی بن العباس»(۷۷۵ _ ۷۱۴ میلادی)مصادف با(۱۵۸ - ۹۵ هجری قمری)، دومین خلیفه عباسی است. وی اولین کسی است که به علم میان خلفا توجه کرد و بغداد را بییان گذاشت و آن را پایتخت خویش قرار داد.
فارس درادامه نوشت: «منصوردوانیقی»، سردار ایرانی(ابومسلم خراسانی) را که به خلافت امویان پایان داده و با یاری ایرانیان (در آن زمان ایرانیان از سوی عربها «موالی» نامیده می شدند) به خلافت امویان پایان داده، عباسیان را روی کار آورده بود، با ناجوانمردی تمام کشت.(سال ۱۳۷هجری قمری)
ما یک نظامی درست میکنیم مثل نظام منصور دوانیقی»
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«آنا(دی ۱۳۹۳)نوشت:آیت الله محمد سروش محلاتی گفت: آقای مطهری میفرمودند «ما یک نظامی درست میکنیم مثل نظام منصور دوانیقی که آزادی میداد» چون آن حکومت که در اختیار حضرات معصومین نبود.
«استادشهیدمرتضی مطهری» میفرمودند که ببینید دوران منصور و مأمون چطور بوده، تشکیل جلسه میداد، همه ملحدان و پیروان مذاهب دیگر را امنیت میداد و آزادانه میآمدند مقابل حضرت رضا مینشستند و کفریاتشان را میگفتند و حضرت، تک تک آنها را جواب میداد. ما چنین حکومتی درست میکنیم که از حکومت آنها چیزی که کم ندارد بالاتر هم باشد.
گروههای مختلف مسیحی، یهودی، مجوس و زرتشتی را مأمون در یک تالار بزرگ جمع میکرد و میگفت هر کسی آزاد است عقیده خودش را بیان کند. در کتابها ببینید اینها چگونه عقاید خود را میگفتند حتی تعابیر اهانتآمیز به پیامبر و اسلام دارند و حضرت رضا خودشان در آنجا شرکت میکردند.
در مجلسی که حضرت رضا شرکت کردهاند، ببینید مسیحی، یهودی به حضرت رضا چه میگوید، مادی چه میگوید. ضبط شده، حرفهایشان را میگفتند. اینطور بوده که اسلام باقی مانده است. در آینده هم اسلام فقط و فقط با مواجهه صریح و شجاعانه با عقاید و افکار مختلف و متناقض با اسلام میتواند به حیات خود ادامه دهد.»
شُبهات دراسلام:موجب معرفی اسلام می شود(جای نگرانی ندارد)
آیت الله محمد سروش محلاتی: در صفحه ۴۰۰ جلد ۲۴ از مجموعه آثار شهید مطهری:
«من اصلا از اینکه افرادی بیایند علیه اسلام سخنرانی کنند ناراحت نیستم»
استادشهیدمطهری:«من مکررا در نوشتههای خودم گفتهام که هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند، نه تنها متأثر نمیشوم بلکه از یک نظر خوشحال هم میشوم چون میدانم پیدایش اینها سبب میشود که چهره اسلام بیشتر نمایان شود».
درادامه استادمطهری میگویند:«اگر نگرانی باشد نگرانی این است که علمای دین آمادگی مواجهه و پاسخگویی نداشته باشند.»
«نهضت ترجمه» درعصرخلافت منصور دوانیقی، هارون الرشید و مأمون عباسی
استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم(سروش محلاتی)، در نشستی با موضوع چگونگی مواجهه جامعه اسلامی با تحولات بزرگ علمی، به بررسی مسیر تاریخی که جهان اسلام برای رسیدن به تمدن اسلامی گفت: ۳ عصر خلافت منصور دوانیقی، هارون الرشید و مأمون عباسی سرآغاز، تداوم و اوج تحول بزرگ علمی در جامعه اسلامی است که با «نهضت ترجمه» شکل گرفت.
کلید خزائن منصوردوانیقی
خرداد سال ۱۳۹۱توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خیلی گشتم تا منبع روایتی که امام جمعه رشت درخطبه نمازمطرح کردندبیابم که به نزدیکتر سخنی که رسیدم اظهارات حجت الاسلام علی ثمری خرداد سال ۱۳۹۱ بود.
«حجتالاسلام علی ثمری»(رئیس گزینش دوران احمدی نژاد)گفت: «عروس منصور دوانیقی» نقل میکند که منصور کلیدی را به او داد و گفت: این کلید یکی از خزائن من است، بعد از مرگ من به اتفاق «مهدی» پسرم که خلیفه و جانشین بعد از من است، در این خزینه را باز کنید و هر آن چه در آنجا دیدید، خط و مشی آینده شما را در امر حکومتداری مشخص میکند.
ثمری درادامه گفت: بعد از به درک واصل شدن منصور دوانیقی، عروسش ماجرا را با مهدی عباسی در میان گذاشت و وقتی آنها در خزینه را باز کردند، با صحنه بسیار عجیبی روبرو شدند و آن اینکه «سرهای متعددی از هاشمیان در سیاهچال مشاهده کردند» که این موضوع از خفقان بسیار شدید در دوران امامت امام موسی کاظم علیهالسلام حکایت دارد.