پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

زنانی که لباس پوشیده اند وامابرهنه اند"کَاسِیَاتٌ عَارِیَات"یعنی چه

پوشیدگان لُخت«کاسیات عاریات»زنانی که لباسهای لُختی می پوشند.

*عَنْ أَبِى هُرَیْرَهَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا قَوْمٌ مَعَهُمْ سِیَاطٌ کَأَذْنَابِ الْبَقَرِ یَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلاَتٌ مَائِلاَتٌ رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَهِ الْبُخْتِ الْمَائِلَهِ لاَ یَدْخُلْنَ الْجَنَّهَ وَلاَ یَجِدْنَ رِیحَهَا وَإِنَّ رِیحَهَا لَتُوجَدُ مِنْ مَسِیرَهِ کَذَا وَکَذَا».

از ابوهریره روایت است که رسول خدا(ص) فرمودند: دو گروه از اهل جهنم است که من نظیر آنها را مشاهده نکرده‌ام؛ گروهی که همراه‌شان شلاق‌هایی است مانند« دُم گاو »که مردم را با آن می‌زنند، و زنانی که پوشیده‌گان برهنه‌اند روگردان از اطاعت خدا و میل کننده به مردان، سرهای‌شان مانند «کوهان شتر» است ایشان داخل بهشت نمی‌شوند وحتی بوی آن را حس نمی‌کنند، با اینکه بویش از فاصله چنین و چنان حس و درک می‌شود.»

«کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ» زنانی را می‌گویند که برای اظهار زیبایی خویش بخشی از بدن خود را ظاهر می‌کنند،(معرض دیدقرارمی دهند) و یا لباس‌های نازکی می‌پوشند که زیر این لباس قابل مشاهده و تشخیص است.

 «کاسیه» پوشیدن لباسی که اندام زن را نمایان کند آن‌هم برای کسی غیر از شوهر، یعنی کسانی که نظر کردن ایشان به زن حرام می‌باشد ، ایشان در حقیقت عُریانند، و در قیامت به دلیل این نوع «برهنگی» که در دنیا به آن مایل بوده‌اند و به سبب آن ، به زیبایی خویش می‌نازیده‌اند، مجازات می‌شوند.

«مُمِیلاَتٌ مَائِلاَتٌ» به زنانی گفته می‌شود که از طاعت خداوند در مورد حفظ عفت و مسائل دیگر رو می‌گردانند و «ممیلات »کسانی‌اند که کارهای حرام خود را به دیگران نیز آموزش می‌دهند.(ترویج وتبلیغ می کنند)

«مائلات» زنانی‌ هستند که در راه‌رفتن خویش می‌خرامند و «ممیلات» شانه‌های خود را هنگام راه رفتن حرکت می‌دهند، چنانچه درمعنی «مائلات» علاقه‌مندی به مردان و میل کردن به سوی ایشان با آشکار کردن زینت‌ها و دیگر خصوصیات نیز آمده است.

«رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَهِ الْبُخْتِ الْمَائِلَهِ» معنای آن این است که این زنان سرهای‌شان را با دستمال‌ها وشال‌ها ودیگر وسائلی که به سر بسته می‌شود بزرگ می‌سازند تا جایی که همچون« کوهان شتر »می‌شود. این زن‌ها موهای خود را تاب داده و آن را در وسط سر جمع کرده و می‌بندند.

همچنین به زنانی گفته می‌شود که خیره خیره به مردان می‌نگرند درحالی که سرهای‌شان را فرونمی‌اندازند.

«لاَ یَدْخُلْنَ الْجَنَّهَ وَلاَ یَجِدْنَ رِیحَهَا»یعنی بوی بهشت به مشامشان نمی خورد، این حکم متعلق به کسی است که با وجود آگاهی از حرام بودن این کارها بازهم آن را حلال دانسته و انجام دهند، چنین شخصی کافر می‌شود و برای ابد در آتش می‌ماند و هرگز به جنت داخل نمی‌گردد.

نگارنده- پیراسته فر:اولین باراین موضوع(کاسیات عاریات)راازرادیومعارف-بعدازنمازصبح شنیدم که مُحقّق پرتلاش«آیت الله نجم الدین مروجی طبسی» درباب روایات غیرضرور(پاکسازی روایاتی که غیرمعقول هستند)رابیان می کرد،دردفاع ازاجتناب ازروایاتی که غیرمعقول بنظرمی رسند،این حدیث رامطرح کردندکه درزمانی این غیرمعقول بنظرمی رسیدواما حالا مشاهده می کنیم که وجودخارجی دارندوگفتند(پاره ای ازاحادیث اینچنینند)ونگارنده یک مثالی هم اضافه می کنم:اگرصدسال پیش می گفتندکه زمانی بایدفرارسدکه مردم درجاده ها-خیابانها-راه می روندبایک «تکه چوب »حرف می زنند وآن تکه چوب هم جوابشان رامی دهد...ویا اینکه می گفتندکه زمانی فرابرسد که درقاره دیگر،مردم آن دیارکاری می کنندکه ما دراین نقطه ازجهان-آنلاین-ببینیم...بعیدنبودکه اینهاازروایات جعلی-غیرمعقول شمرده می شدواما حالا باپیشرفت تکنولوژی آنهاراحقیقت یافتیم(موبایل،شنیدن صد+دیدن تصاویر)واتسآپ وتلگرام،ایمو....

باشکایت مالک زمین"مسجدعلی بن ابی طالب"پلمپ شد

​مسجدی دررشت که وارثین ادعای مالکیت کردند ومنجربه پلمپ مسجدشد.امارایزنی برای رفع مشکل ادامه دارد.

 مسجد«علی بن ابی طالب»سنگ سازی«کوچه فرشته»رشت با»حُکم دادگاه» پلمپ شد.

گیلانستان (۶ آذر ۱۳۹۹)نوشت:فردی چندی پیش با در دست داشتن اسناد و مدارکی مدعی شد، قسمتی از مسجد جزء ملک و دارایی‌اش می‌باشد.

 پلمپ مسجد به دستور مقام قضایی و سرگردانی نمازگزاران و همچنین ریختن مصالح ساختمانی مقابل درب مسجد.

برهمین اساس فردی از خارج کشور چندی پیش با در دست داشتن اسناد و مدارکی مدعی شده است قسمتی از مسجد جزء ملک و دارایی‌اش می‌باشد و می‌خواهد ضمن تخریب آن قسمت‌ها اقدام به ساخت و ساز در محوطه مسجد نماید.

گیلانستان نوشت:مسجد علی بن ابیطالب واقع در محله «سنگسازی» رشت که جزء مساجد شاخص شهر نیز به حساب می آید، به تازگی با مشکل مالکیت روبرو شده است!

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مدیرکل سابق سازمان تبلیغات گیلان درمورد«ماجرای مسجدعلی ابن ابی طالب» می گوید:کلنگ این مسجدرامن ومرحوم حجت الاسلام سیدموسی حجتی زدیم.

امروز،شنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۹برای کالبدشکافی این اتفاق به سراغ شخصی رفتیم که ۲۴سال مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان گیلان بود و اولین امام جماعت مسجدعلی ابن ابی طالب(ع)کوچه فرشته .

حجت الاسلام جمال یاری(مشاوراستانداردرامورروحانیت وائمه جمعه وجماعت استان گیلان) می گوید:

من در۱۳۶۰ازطرف دفترتبلیغات اسلامی قم ،جهت تلبیغ به رشت آمدم،درکوچه فرشته(شهیدلک)مقیم بودم،این محل فاقدمسجدبود،درصددبودیم که یک مسجدی برای اهالی محل بسازیم،باانقلابیون محل جلساتی داشتیم،گفتندیک زمین بزرگی پیداکردیم که بائربود،مساحتی بالای ۱۰۰۰مترمربع داشت،مالک زمین درساغریسازان اقامت داشت،باچندنفرازبزرگان محل رفتیم پیشش،درخواستمان رامطرح کردیم،ایشان گفتند،قسمتی اززمین رابرای ساخت مسجدمی دهم.

مدیرکل پیشین سازمان تبلیغات اسلامی گیلان می گوید:بعدازموافقت صاحب زمین،ماپیگیرکارهاشدیم  واولین کمک های مردمی که ۱۳هزارتومان بودجمع شد،باهمان پول یک تریلی سیمان خریدیم (قیمت دلار-دولتی-۸تومان وبازارآزاد۳۵تومان بود/قیمت سکه ۳۵۰۰تومان بود).

مشاوراستاندارگیلان درامورروحانیت می گوید:همه چی آماده شد.

مقدمات رافراهم کردیم وقرارشدکلنگ مسجدرانماینده ولی فقیه استان «حضرت آیت الله احسانبخش» به زمین بزندکه حادثه ترور(۲۶فروردین۱۳۶۱)پیش آمد.

اولین امام جماعت مسجدعلی ابن ابوطالب می گوید:من بهمراه «حجت الاسلام سیدموسی حجتی»کلنگ مسجدرازدیم ومسجددرزمان کوتاهی آماده وافتتاح شد،اولین امام جماعت مسجدهم خودم بودم،که بعدازیک سال بنده مراجعت کردم به قم وآقای فکری امامت می کرد.

«حجت الاسلام یاری» می گوید:سال ۱۳۷۴که به گیلان برگشتم ودرسازمان تبلیغات گیلان،مشغول انجام خدمت بودم،«مالک زمین» آمدوگفت:من فقط برای مسجد(به اندازه ساخت یک مسجد،۶۰۰مترمربع)زمین داده بودم،امامسجدهمه زمینم رامتصرف شده،بایدبقیه زمینم رابمن برگردانید!

واما متولیان مسجددرحیاط هم بناهای ایجادکرده بودند،ازجمله «چندباب مغازه »که برای تأمین امورات مالی مسجدساخته شده بود.

نگارنده-پیراسته فر:گیلانستان درزیرعکس پلمپ شده این جمله رانوشته است:«زیر تصاویری از پلمپ مسجد به دستور مقام قضایی و سرگردانی نمازگزاران مسجد را مشاهده می‌فرمایید».

امااین مسجد،۲دروازه دارد،دروازه طرف حیاط مسجدپلمپ شده ودرحالیکه درب دیگرکه از طرف کوچه اصلی است هیچ اتفاقی نیفتاده است وشاکی ادعایی درباره ان ندارد.

یک مقام آگاه که ازمسئولین آن مسجداست،گفت،هم اکنون هم نمازجماعت درآن مسجدبرگزارمی شود،نمازگزاران ازدروازه دیگر(غیرپُلمپ)ترددمی کنند.

 تصاویری  از ریختن مصالح ساختمانی مقابل درب مسجد-بعد از پلمپ مسجد به دستور مقام قضایی - را مشاهده می‌ کنید.

مسجد علی بن ابی طالب-سنگ سازی -کوچه فرشته-رشت.

آخرین خبرها ،حاکی از رایزنی مسئولین ، برای جلب رضایت وارثین زمین این مسجداست.

برای اطلاع ازماجرای ترورآیت الله احسانبخش(امام جمعه رشت)به این لینک مراجعه کنید:

ناگفته ها"ترورآیت الله احسانبخش"مسجدکاسه فروشان رشت                                     

ریاست ستادبازسازی"سامراوبلد"رضایی نسب۲۴مرداد ۱۴۰۰

«مهندس عباس رضایی نسب»رئیس ستادبازسازی «سامراوبلد»شد۲۴مرداد ۱۴۰۰جایگزین دهنوی  شد.

اولین رئیس ستادبازسازی سامرا«عبدالرسول مختارنژاد»بود۱۸ دی ۱۳۹۱معرفی شدند.

درادامه به همه مسئولین ستادبازسازی سامرا می پردازیم-ازکریمی تارضایی نسب.ونقشه عراق وشهرهای عراق .سامرا-بلد ونجف وکربلا وبغداد و..تاریخچه ستادبازسازی عتبات عالیات  راخواهیدخواندکه درسال توسط سردارسلیمانی ۱۳۸۲ بنیانگذاری شد.

آقای دهنوی قبل ازاین مسئول ستادبازسازی استان خراسان رضوی رابرعهده داشت.

برچسب اولین رئیس ستادبازسازی

شروع بکارآقای دهنوی درسامرا :نیمه اول خرداد ۱۳۹۶بوده است.

ریاست ستادبازسازی

قبل ازآقای«دهنوی»،آقای عباس قطب الدینی «مسئول ستادبازسازی سامرا»بود،

عمرمدیریتی قطب الدینی درسامرا حدودیک سال بود.(درفاصله رفتن قطب الدینی ازسامراتاصدورحکم مسئولیتی آقای دهنوی-بعلت پاره ای ازمسائل،وقفه ای رُخ داده است)

افزایش تحرکات هسته‌های خاموش داعش در استان صلاح‌الدین؛ پاسخ قاطع بسیج مردمی به تروریست‌ها در دروازه جنوب‌شرق سامراء+نقشه میدانی

سامرا

ریاست ستادبازسازی

​«رجبعلی عرب »ازمعاونت پشتیبانی به مشاورت منصوب شد

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات طی احکام جداگانه‌ای چند مدیر در بخش‌های مختلف ستاد را منصوب کرد.

براساس این احکام، سعید شریف زاده به سمت معاون پشتیبانی تخصصی ستاد

ریاست ستادبازسازی

 سردارمحمدرضا شهاب الدین شهمیرزادی به سمت مدیر بازرسی، حسابرسی و امور حقوقی منصوب شدند.

 عباس قطب الدینی به سمت ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات سامراء منصوب شد.

کمک‌های مردمی بازسازی عتبات به ‌شکل ارز از کشور خارج نمی‌شود

حمید افضلی نیز با حفظ سمتِ جانشین معاونت هماهنگی و مشارکت‌های مردمی به سمت مدیر امور استان‌های این معاونت نیز منصوب شد.

ریاست ستادبازسازی

 رجبعلی عرب که پیش از این در سمت معاون پشتیبانی ستاد فعالیت می‌کرد،  با حکم ریاست ستاد بازسازی عتبات به سمت مشاور منصوب شد./۱۳۹۶/۱۰/۲۷فارس

علی اصغر جعفری  درمورخه ۳۹۵/۱۱/۰۵به عنوان رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات سامراء منصوب شده بود که جایش را به عباس قطب الدینی داد

نشست خبری سعید شریف زاده مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران

سردارسعید شریف زاده تبریزی ازتاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳الی ۱۸ آذر ۱۳۹۶ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران که با رفتن قالیباف ایشان نیزجایش را به معاونش(مهدی داوری دولت‌آبادی)داد.

نقشه عراق

 برچسب عبد الرسول مختارنژاد

*قبل از جعفری ،« موسی اسماعیلی » رئیس ستاد بازسازی  سامراءبود که درمورخه ۱۳۹۵/۱۱/۰۵به ریاست ستاد بازسازی عتبات عالیات شهر «بلد »که مدفن امامزاده سیدمحمد(فرزندامام هادی) عموی بزرگوار امام زمان (عج) در آنجا واقع است، منصوب شد.(مسئولیت درسامرا حدود ۴ سال)،مدتی هم -قبل ازمسئولیت-نیروی عادی ستادسامرابود.

صیاداسماعیلی(رئیس ستادبازسازی سامرا)،حسن توانایی فرد(سفیرایران درعراق)،علی لاریجانی(رئیس مجلس شورای اسلامی)

فرهادگیاهی،حسن پلارک،موسی اسمعیلی(صیاداسماعیلی) و عراقی ناشناس.

شوشتری،؟،ایروانی(رئیس اوقاف کشور)،شیخ ستارمرشدی(رئیس عتبه سامرا)،؟،صیاداسماعیلی(رئیس ستادبازسازی سامرا)،مرتضی رضایی وجناب سرهنگ امیدی

عزل «دهنوی» و«اسماعیلی» ازریاست ستادبازسازی/مرداد ۱۴۰۰

آیین تودیع روسای قدیم و معارفه رئیس جدید ستادهای بازسازی عتبات عالیات «سامرا و بلد» برگزار شد.

انتصاب در ستاد بازسازی عتبات

در نشست مهندس مجید نامجو جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات و دکتر حیدر شمری رییس وقف شیعی عراق

از زحمات آقایان جعفر دهنوی رئیس ستاد سامرا و اسماعیلی رئیس ستاد بلد تقدیر و مهندس «عباس رضایی نسب »به عنوان رئیس ستادهای سامرا و بلد معرفی شد/ ۲۴مرداد ۱۴۰۰

«مهندس عباس  رضایی نسب» قبل ازاین «مدیرپروژه های کاظمین»بود.

«دهنوی »۴سال ریاست کرد.

«اسماعیلی» ۴سال بلد+۴سال سامرا،مجموعاً ۸ سال ریاست کرد.

این پایان مأموریت آقایان اسماعیلی ودهنوی درعراق(ستادبازسازی)بود.

نقشه سامرا -بلد-استان صلاح الدین

آزادسازی الرمادی و افق های پیش رو

نقشه سامرا

سامرا | فاصله کاظمین

اولین رئیس ستادبازسازی سامرا«  مختارنژاد »ازشیرازبود(قبل ازآقای اسماعیلی).

«حسن پلارک»رئیس ستادبازسای عتبات کشور،روزدوشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۱(٢٤ صفر ١٤٣٤) در مراسم تودیع و معارفه رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس ،جابرمهدیار به عنوان مسئول ستاد عتبات عالیات استان فارس و «عبد الرسول مختارنژاد» به عنوان رئیس ستاد بازسازی شهر سامرا معرفی کردند،«مختارنژاد»قبل ازسامرا،رئیس ستادبازسازی استان فارس بود.

البته عمرمدیریتی آقای مختارنژاددرسامرا،کمترازیک سال بوده است.

آقای«عباس مددی»اولین مسئول طلاکاری حرم عسکیریین بود،اززمان کریمی(قبل ازآمدن مختارنژاد)درسامرامشغول بوده وتاکنون نیزدرهمان سامراماندگاراست(شهریور ۱۴۰۰)بدون حاشیه بودن علت ماندگاری این استادکارطلاسازی می باشد.

شروع فعالیت ستادبازسازی درسامرا از سال ۱۳۸۹بوده است.

تخریب اول: حرم عسکریین(سامرا)

سامرا : اسفند ۱۳۸۴ عکس سمت چپ، بهمن ۱۳۸۴(قبل ازتخریب)

چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام ۱۴۲۷ (۳ اسفند ۱۳۸۴)حدود ساعت ۷ صبح تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم عسکریین شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه‌های صحن زندانی کردند و با کارگذاری مواد منفجره TNT به وزن حدود ۲۰۰ کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند.

تخریب دوم حرم سامرا

در ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۸ (۲۳ خرداد ۱۳۸۶) دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریست‎ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در سراسر حرم نمودند. سپس در ساعت ۹ صبح دست به دو انفجار بزرگ زدند.

در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست حرم به طور کامل تخریب شد.

خرداد ۱۳۸۶-همه حرم  ،همین است.

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

تخریب دوم-۲۳ خرداد ۱۳۸۶ 

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

تخریب دوم-اززاویه دیگر

سامرا-قبل ازتخریب

دومین تخریب حرم عسکریین

خانه مشاور | سامرا

ازهمان زمان ،مهندس محمدکریمی،کاردرسامراراباطلاکاری درحرم عسکریین شروع کردکه این تنهاواحدفعال درسامرابود، که مسئولیتش با آقای کریمی بود.

ریاست ستادبازسازی

مهندس محمد کریمی »هم اکنون «معاون صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور» است.

آخرین وضعیت حرم عسکریین-آذر ۱۳۹۹

آذر ۱۳۹۹سامرا

 سرداب سامرا

 سرداب سامرا-ورودی حرم

 سرداب سامرا-شبستان

آذر ۱۳۹۹سامرا

برچسب مسئول ستادبازسازی خراسان

سردارسلیمان درداخل ضریح

عبادتگاه امامین عسکریین (ع) کجا بود+ فیلم

سرداب سامرا

شبستان سرداب-سامرا-محل اسکان واستراحت زوار-وبعضاً محل برگزاری نمازجماعت.

سرداب سامرا(سرداب غیبه)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فاصله(ارتفاع)قبورتاسطح زمین ۶/۵(شش ونیم )مترمی باشد(ازکف ضریح تااجساد مطهر،شش ونیم مترفاصله است)،فاصله سرداب با مرقد امامین عسکریین(ع) حدود ۲۴(بیست وچهار) متر می باشد.

البته برای رسیدن به سرداب بایدازدالان مارپیچی عبورکردبا راه پله های متعدد.
لازم به ذکراست:راه قبورتا سرداب مسدوداست.

 

مرقد عسکریین

مدفن ۲امام ومادرامام زمان(عج) وحکیمه خاتون(دختر امام جواد)عمه امام حسن عسکری است.

این عکس ازطرف زنانه گرفته شده،ازظرف مردانه برعکس است،سمتراست امام هادی وبعدامام عسکری وبعدنرجس خاتون ودرزیرپای  امام حسن عسکری،حکیمه خاتون مدفون است،البته قبوردیگرهم دراین مدفون هستندکه ناپیداهستند.

چرا آرزوی سردار سلیمانی در سامرا محقق نشد؟

سردارسلیمانی درسامرا

حضور زائرین در حرم امامین عسکریین(ع)

زوار-حرم

غبارروبی قبورعسکریین(علیهم السلام)توسط سردارسلیمانی

سامرا-سال ۱۳۹۸

حضور زائرین در حرم امامین عسکریین(ع)

سامرا-صحن

سامرا-سال ۱۳۹۸-روز

سامرا-سال ۱۳۹۸-شب

ریاست ستادبازسازی

«سردار سلیمانی »محمدجلال مآب را به عنوان «رئیس ستاد بازسازی عتبات» منصوب کرد.

خانه مشاور | جلال مآب درلیست تحرم

«حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات جای خود را به «مهتدس محمد جلال مآب» داد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات تغییر کرد/ جلال مآب جایگزین پلارک شد

بعداز۱۶سال

«حسن پلارک »به عنوان «دستیار ویژه فرماندهی »منصوب شد./۰۱ مرداد ۱۳۹۸

اسکان یک میلیون و۷۰۰هزارزائر درعراق/پخت روزانه ۹میلیون وعده غذایی

«جلال مآب» ۱۱ماه پیش از این جانشین و مشاور عالی پلارک در ستاد بازسازی عتبات بود.

«حسن پلارک »به عنوان «دستیار ویژه فرماندهی »منصوب شد ومسئول موکبهای اربعین.

شروع «ستادبازسازی عتبات»درعراق ازچه سالی بود؟ ۱۳۸۲

پس از سقوط صدام دیکتاتور ظالم عراق، ستاد بازسازی عتبات عالیات با پشتوانه بزرگ ملت ایران، اقدام به توسعه و بازسازی اماکن متبرکه عراق به خصوص حرم‌های مطهر اهل‌بیت(ع) کرد. این ستاد هم‌اکنون پس از ۱۲ سال به ستادی بزرگ، قوی و شناخته‌شده چه در عراق و چه در جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است.

فارس  درمقدمه مصاحبه می نویسد:از این رو با «حسن پلارک» رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در زمینه اقدامات این ستاد در این مدت ۱۲ سال به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:باتوجه به این جمله«۱۲ سال قبل» که می شودسال۱۳۸۲-مصاحبه آقای پلارک درسال ۱۳۹۴بوده۱۲سال بریم عقب می شود۱۳۸۲

منبع:۰۵ بهمن ۱۳۹۴باشگاه خبرنگاران جوان به نقل ازخبرگزاری فارس.

 فارس: فعالیت بازسازی عتبات عالیات توسط ستاد از چه سالی و چگونه آغاز شد؟

پلارک: در سال ۸۰ که آمریکایی‌ها برای حذف صدام به عراق حمله کردند که البته هدف جمهوری اسلامی ایران هم حذف صدام بود، ما از موقعیت استفاده کردیم و با پتانسیلی که در اختیار داشتیم وارد عرصه عراق شدیم و امر بازسازی عتبات را آغاز کردیم.

پس از چند ماه بعد از حذف صدام، نیروهای مردمی عراق، سپاه بدر، مجلس اعلای اسلامی، قوات سیدالشهدا و حزب‌الدعوه اسلامی که پایگاهشان در ایران بود، عرصه را به دست گرفتند.

وضعیت «حرم امام حسین» قبل از شروع ستادبازسازی 

پلارک:خدا به ما این توفیق را دارد که جزو نخستین گروه‌هایی باشیم که بعد از سقوط صدام (۱۳۸۲)به کربلا مشرف شویم البته هدف ما کمک‌‌رسانی به مردم فلاکت‌زده عراق بود.

طبیعی بود که نیت داشتیم ابتدا زیارت و سپس به کمک مردم عراق برویم. ما ۱۲ شب رسیدیم به حرم امیرالمؤمنین(ع) و ساعت یک بامداد فردا شب به حرم سیدالشهدا(ع) رفتیم.

در هر ۲ زیارت درهای حرم بسته بود و درها را برای ما باز کردند و زیارت خوبی انجام دادیم. حتی در زیارت سیدالشهدا(ع) توفیق شد و حرم را جارو زدیم.

ما تصورمان این بود که حرم امیرالمؤمنین(ع) که پدر همه ائمه هستند یا حرم سیدالشهداء(ع) که آنقدر در روایات بر زیارت ایشان تأکید شده است، باید بسیار باشکوه‌تر از امام رضا(ع) که امام هشتم هستند، باشد و وقتی آن وضعیت را دیدیم باورمان نمی‌شد.

«پساب فاضلاب کربلا»درکنارحرم امام حسین(ع)

وقتی در حرم امیرالمؤمنین(ع) می‌رفتیم پایین شلوارمان را بالا می‌زدیم تا بالاآمدگی چاه‌های فاضلاب لباس‌هایمان را کثیف نکند یا برای زیارت حرم سیدالشهداء(ع) باید حتماً طهارت می‌کردیم.

 درِ حرم امام حسین(ع) اثرات گلوله‌ها و تخریب سنگ‌ها مشهود بود. درهای بزرگ حرم را موقع باز و بسته کردن باید ۳ نفر مهار می‌کردند تا از شدت تخریب و پوسیدگی «درب» واژگون نشود.

تازه‌ترین تحولات عراق

همچنین در زمان تبرک وقتی به سنگ‌های حرم دست می‌زدیم آنها پودر می‌شد و می‌ریخت. این صحنه‌ها برای ما خیلی زجرآور بود.

ما تصور نمی‌کردیم که عراقی‌ها بگذارند ما بازسازی را انجام دهیم ولی توکل کردیم و از حرم امیرالمؤمنین(ع) شروع کردیم. وقتی کار را شروع کردیم نه تنها شاهد ممانعت عراقی‌ها نبودیم بلکه آنها از ما استقبال بسیار خوبی کردند.

تخریب سنگ‌فرش‌های حرم امیرالمومنین(ع)؛ نخستین فعالیت بازسازی عتبات

اولین کاری که در عتبات کردیم به جای بازسازی تخریب سنگفرش‌های حرم بود.

در آن زمان سنگ‌فرش‌های ایوان طلای امیرالمؤمنین(ع) بسیار خراب بود. به همراهانم گفتم که شروع کنیم به کندن این سنگ‌ها؛ آنها(عراقی ها) اعتراض کردندکه هنوز سنگ جدید از ایران نیاوردیم، بنده گفتم اول خراب می‌کنیم که بدانند باید اینجا درست شود و بعد از ایران سنگ می‌آوردیم.

بعد از آنکه سنگ‌های حرم را کندیم، تکه‌ای از آن را آوردیم خدمت مقام معظم رهبری،

حضرت آقا فرمودند اجازه تولیت را گرفته‌اید؟

آقای حسن پلارک می گوید: ما که آن سنگ‌ها را بدون اجازه آورده بودیم مجبور شدیم دوباره تمام سنگ‌ها را به همراه سنگ‌های جدید به عراق ببریم!.

در نهایت پس از یک ماه توانستیم سنگ‌هایی که از ایران آورده بودیم را جایگزین سنگ‌های قدیمی کنیم و این تغییر مورد استقبال عراقی‌ها قرار گرفت.

ولی درها زمان‌بر بود و تا یک سال ساخت و نصب آنها طول کشید. سرویس‌های بهداشتی را به سرعت تعویض کردیم و سیستم فاضلاب آن را نیز تعمیر کردیم و چند سرویس هم بیرون حرم ساختیم.

رقابت بین کربلایی‌ها و نجفی‌ها، موجب ورود به بازسازی حرم امام حسین(ع) شد.

ما از رقابت بین نجفی‌ها و کربلایی‌ها استفاده کردیم و بازسازی حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) را آغاز کردیم. عملکرد آنقدر خوب بود و مردم هم پشتیبانی خوبی کردند که بعد از آن به کاظمین رفتیم.... ظاهراً این رقابت۲سال بطول انجامیده است....قسمتی ازمصاحبه رئیس پیشین ستادعتبات.

حاج‌قاسم سلیمانی درسال ۱۳۸۲ ستاد بازسازی عتبات عالیات رابنیانگذار کردند،البته
اسمش ستاد کمک‌های مردمی به مردم عراق بود که و بعدها به ستاد بازسازی عتبات عالیات تغییر نام یافت.
۱۰ دی ۱۳۹۹ ایسنا،بنقل ازمصاحبه کیهان با«یوسف افضلی» رئیس ‌مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات

بعداز۸ماه مفقودالاثری ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳(۲۲آذر۱۳۸۲) صدام حسین دستگیر می‌شود.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:بغداد(پایتخت) در ۲۰ فروردین ۱۳۸۲ (۹ آوریل ۲۰۰۳) اشغال شد که سقوط بغداد مساوی با پایان حاکمیت ۲۴ ساله حکومت صدام حسین بود.

صدام حسین

«صدام حسن» در ساعت ۸:۳۰ به وقت محلی روز ۲۲ آذر۱۳۸۲ (۱۳ دسامبر۲۰۰۳) در عملیاتی به نام «سپیده‌دم سرخ» و در یک «چاله» در خانه‌ای در روستای «الدور» نزدیک شهرزادگاهش( تکریت) دستگیر شد.

۵ نوامبر ۲۰۰۵(۱۴آبان ۱۳۸۴)صدام حسین -بعدازمحاکمه-به اعدام  محکوم می‌شود.

وسرانجام صدام بعداز۳سال تحمل زندان در ۹ دی ۱۳۸۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۰۶)صدام حسین اعدام می شود/پایان توضیحات.

آشنایی با شهر«سامرا» وشهر«بلد»

شهر سامرا در کرانه شرقی رود دجله،  ۱۲۰ کیلومتری شمال بغداد میان راه بغداد ـ تکریت،  حد فاصل روستای کرخ فیروز یا کرخ یاجدّا در شمال،  و قریه مطیره در جنوب،  قرار دارد. زمانی سامرا  مرکز استان صلاح الدین بوده، وقبل ازآن (خلافت عباسی بین ۲۲۱ تا ۲۷۶ قمری)پایتخت عراق بوده که از شرق به استان تمیم (کرکوک)،  از شمال به نینوا،  از غرب به استان الانبار،  و از جنوب به بغداد محدود می شود. جمعیت امروزه آن حدود ۱۵۰ هزار نفر می باشد، این شهر : سامره، سامراء، سامراه، سُرّمن رأی، سرور من رأی، ساء من رأی، عسکر، زوراء، تیرهان و ناحیه مقدسه نامیده شده است.

معتصم بالله خلیفهٔ عباسی (خلافت از ۲۱۸ قمری) دستور ساختن شهر را داد و پس از اتمام به آنجا نقل مکان کرد. بدین ترتیب پایتخت خلافت از شهر بغداد به سامرا منتقل شد. این شهر به نام سازنده آن عسکر المعتصم نیز نامیده می شد. لقب عسکری «حسن عسکری» امام یازدهم شیعیان برگرفته از این نام است.

۵۵سال«سامرا»پایتخت«مرکزحکومت»عراق بود

در سال ۲۲۱ق. و دوران حکومت معتصم عباسی فرزند هارون عباسی، پایتخت از بغداد به سامرا منتقل گردید و تا سال ۲۷۶ ادامه داشت. علت این انتقال، وجود عظیم سپاهیان ترک بود که معتصم آنان را به خدمت گرفته بود و چون شهر بغداد ظرفیت آن تعداد سرباز را نداشت و مزاحمت مردم را در پی داشت؛ تصمیم بر آن گرفت تا جای مناسبی را در نظر بگیرد و سامرا را انتخاب کرد. وی آن جا را آباد ساخت و دارالخلافه خواند و نظامیان ترک را در آن سکنا داد. سامرا در دوران معتصم به اوج قدرت و آبادانی رسید و کاخ‌ها، گردش‌گاه‌ها، بازارها، مساجد و عمارت‌های عظیم در آن ایجاد شد. این شکوه و عظمت تا دوران معتمد عباسی (حکومت ۲۵۶ - ۲۷۹ق) ادامه داشت تا اینکه وی پایتخت را به بغداد بازگرداند.

«معتضد»درمدت ۱۰سال خلافت،باشیعیان رابطه حسنه ای داشت.

ابوالعباس احمد بن الموفق شانزدهمین خلیفه عباسی (مدت خلافت از ۲۷۹ ه.ق تا ۲۸۹) ، متوکل عباسی ، معروف به المعتضد بالله، پس از وفات عمویش معتمد عباسی، به مقام خلافت نایل آمد.
وی، همانند ابوالعباس سفاحو منصور دوانقی، از میان خلفای بنی عباس، در حالی به خلافت و حکومت رسید، که این مقام را از پدر خویش به ارث نبرد و پدرش خلیفه نبود، ولی باقی خلفای عباسی، همگی از قدرت به جای مانده پدرشان استفاده کرد و خود، خلیفه زاده بودند و از همین راه به خلافت رسیدند
معتضد، در ایام حیات پدرش موفق عباسی، که کارگردان اصلی خلافت معتمد عباسی بود، کارهای بزرگی انجام و مبارزات زیادی بر ضد دشمنان خلافت به عمل آورد و پس از وفات عمویش معتمد عباسی در سال ۲۷۹ قمری به خلافت رسید.
وی، شانزدهمین خلیفه عباسی است.معتضد، خلیفه ای با تدبیر و در امر زمامداری، کاردان و باگذشت بود.
وی، پس از استقرار در کاخ خلافت، عبیدالله بن سلیمان را به وزارت منصوب کرد و پس از وفات عبیدالله، فرزندش قاسم بن عبیدالله را به این مقام برگزید.
هم چنین، ابواسحاق اسماعیل بن اسحاق ازدیرا که مالکی مذهب بود، به قضاوت منصوب کرد و پس از وی، پسر عمویش اسماعیل را به این مقام انتخاب نمود
سرانجام در ۴۷ سالگی، در ۲۳ ربیع الثانی، سال ۲۸​​​​​​​۹ قمری، در بغداد فوت کرد.
معتضد عباسی با آل ابی طالب  و علویان مهربان بود و معترض آنان نمی شد و در مقابل، تلاش می کرد که به آنان خدمتی نماید.
معتضد با بنی امیه بسیار دشمن بود و در سال ۲۸۳ قمری، دستور داد که در منابر و سخنرانی ها، معاویه بن ابی سفیان و فرزندش یزید بن معاویه را لعنت کنند و آن دو را به خاطر دشمنی با امیرمؤمنان علی علیه السلام و فرزندانش، ناسزا گویند.با این که وزیرش عبیدالله بن سلیمان که در باطن، ناصبی و دشمن اهل بیت  بود، وی را از این کار باز می داشت و می گفت که اهل سنت، از سب و لعن معاویه ناراحت می شوند و ممکن است عکس العمل منفی نشان داده و نظم خلافت را بر هم زنند؛ ولی معتضد، اعتنایی به گفتارش نکرد و دستور سب و لعن آن دو(معاویه+یزید) را صادر کرد.

«معضد»خودش یک «شعیه» بوده وحامی «اهل البیت» بطوریکه نام  ۲فرزندش «علی» و«ابوالفضل»گذاشت.

البته در میان خلفای اسلامی (خلفای راشدین، اموی و عباسی) تنها «مکتفی بالله »است که نامش به مانند نام مبارک امیر المومنان علی بن ابی طالب ،علی و کنیه اش به مانند کنیه مبارک امام حسن مجتبی (علیه السلام)، ابومحمد است.

 نام کاملش(ابواحمدعلی المکتفی بالله ابن المعتضد بن ابی احمدبن المتوکل)بود  ،در دوران مکتفی، سامانیان در ایران قدرت یافتند
متکفی بالله(متولدرجب  ۲۶۴ قمری) هفدهمین خلیفه سلسله عباسیان بودکه  از سالهای ۹۰۲ تا ۹۰۸ میلادی به مدت ۶ سال و ۶ ماه زمامداری کرد و سرانجام در سی و یک سالگی، در هفدهم ذی القعده ۲۵۹ قمری فوت کرد.

*ابوالفضل جعفر بن معتضد، هجدهمین خلیفه‏ عباسی است. وی برادر مکتفی و پسر معتضد می‏باشد. او سیزده ساله بود که وقتی "مکتفی" از دنیا رفت ،به خلافت رسید و اماپس از چندی امرای لشگر، وی را از خلافت خلع کردند و عبدالله بن معتز ،نواده‏ متوکل را به خلافت رساندند. پس از چندی وی را ازنیز خلافت عزل کردند ومجدداً«ابوالفضل»۱۴ساله را به خلافت نشاندند. و مدت حکومتش بیست و چهار سال و یک ماه به طول انجامید و در سال سیصد و شانزده، یا سیصد و بیست هجری کشته شد و بیش از سی و هشت سال زندگی نکرد. 

نام کامل«المقتدر» (أبو الفضل جعفر بن المعتضد المقتدر بالله)است

 به فرمان ابوالفضل جعفر مقتدر، حسین «منصور حلاج»،را به جرم «کُفرگویی و الحاد» پس از شکنجه وشلاق‌زدن در ملاعام به دار آویختند. ، سپس دست و پا و سرش را بریدند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را به رود دجله ریختند.

  از ویژگى هاى شهر«سامرا» خیابان کشى هاى منظم و مستقیمى است،  که نمونه آن در شهر های دوران ساسانی دیده می شود،  و در عراق کمتر یافت مى شود. 

به گفته یاقوت حموی، «سامراء »را «سام بن نوح» ساخته است،  و شاید وجه تسمیه آن به سامرا نیز همین باشد، 

معنی واژه پارسی «سام راه» یعنی راه عبور و مرور سام فرزند نوح، و«سام»  یعنی شهری که برای سام ساخته شده است.

 برخی نیز سامرا را نامی آرامی دانسته اند، که در متون کهن رومی سومرا نوشته شده است.  در شاهنشاهی ساسانیان، این منطقه التیرهان نام داشت،  و زیر سلطه ایران بود،  و مردم آن به پرداخت مالیات به پادشاهان ایرانی ناچار بودند.  مورخان یکی از دلایل وجه تسمیه آن به ساءمره (محل حساب) را همین موضوع دانسته اند.

در  شهرسامرا گورستانی کاوش شده،  که قدمت آن به هزاره پنج ق.م، می رسد،  که وجود تمدن کهن شهر نشینی را ثابت می کند.  در حفاریها آثاری بدست آمده،  که نشان می دهد در دوران حکومت اشکانیان،  سامراء از مراکز تمدن بوده است.  در دوران شاهنشاهی ساسانیان، به لحاظ موقعیت مناسب آب و هوایی،  همواره مورد توجه پادشاهان ایران بود،  و بنا های با شکوهی ساختند،  که امروزه بقایای برخی از آن ها باقی است.  با تسلط رومیان بر این منطقه مردم آن به مسیحیت گرویدند،  و به دنبال جنگ های ایران و روم،  این شهر دچار آسیب های کلی شد. 

« سامراء» همراه دیگر شهر های عراق در سال ۱۴ ق بدست مسلمانان افتاد.  از این هنگام تا پایان قرن دوم هجری تنها یک دیر در سامراء وجود داشت.  البته برخی از خلیفه های اسلامی از جمله منصور و هارون کوشیدند آن را آباد کنند،  و حتی هارون قصری اطراف آن ساخت و کانالی در آن حفر کرد. 

 «پایتخت»خلافت عباسی بین ۲۲۱ تا ۲۷۶ قمری به سامراء انتقال یافت،  این شهر در دوره معتصم بسیار آبادان شد،  و به اوج شکوفایی و جلال خویش رسید.  معتصم دیوار بزرگ و محکمی از آجر پیرامون آن و قصری برای سکونت خود ساخت،  و در کنار آن بازار، کاروانسرا و مسجد برپا کرد،  و هر یک از سردارانش را دستور داد تا عمارتی بنا کنند.  در دو سمت رود هر یک از خلیفه ها کاخ ها و بنا های زیبایی ساختند،  کاخ های متصل به شهر تا هفت فرسنگ در امتداد رودخانه جای داشتند.  در سمت غرب دجله هم کاخ ها و بنا های زیادی ساخته شد.

« سامرا» هنگام مرگ معتصم به اندازه ای باشکوه و آباد بود،  که با «بغداد» رقابت داشت.

 مدت ۵۹ سالی که سامرا پایتخت عراق بود(۲۲۰ - ۲۷۹) هشت نفر از خلفای عباسی در سامرا بودند:  

۱ -  معتصم ۲۱۸ - ۲۲۷   

  ۲ -  واثق ۲۲۷ - ۲۳۲ 

 ۳ -  متوکل ۲۳۲ - ۲۴۷ 

  ۴ -  منتصر ۲۴۷ - ۲۴۸   

۵ -  مستعین ۲۴۸ - ۲۵۲  

 ۶ -  معتز ۲۵۲ - ۲۵۵   

۷ -  مهتدی ۲۵۵ - ۲۵۶   

۸ -  معتمد ۲۵۶ - ۲۷۹ 

در این سال‌ها،  سامرا همواره دستخوش درگیری‌ های داخلی و جریان‌ های سیاسی بود، 

«معتضد بالله» شانزدهمین خلیفه عباسی، پایتخت خلافت اسلامی را به بغداد انتقال داد. ، سامرااز رونق افتاد .

و بعدها که مجدداً این شهرسروسامانی گرفت ومرکزاستان «صلاح الدین »شد واما بدستور«صدام حسین»،مرکزاستان« از سامرا به تکریت»زادگاهش-تغییریافت

جمعیت شهرستان سامرا به ۳۰۰هزارنفرمی رسد درصورتیکه «تکریت» جمعیتی حدود۲۶۰هزارنفردارد.

نام کامل«المقتدر» (أبو الفضل جعفر بن المعتضد المقتدر بالله)است

 به فرمان ابوالفضل جعفر مقتدر، حسین «منصور حلاج»،را به جرم «کُفرگویی و الحاد» پس از شکنجه وشلاق‌زدن در ملاعام به دار آویختند. ، سپس دست و پا و سرش را بریدند و پیکرش را سوزاندند و خاکسترش را به رود دجله ریختند.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:جدولاسامی خلفای« بنی امیه» در۹۰سال حکمرانی  و ۵۲۴ سال خلافت «بنی عباس« را باذکرمدت خلافت خواهیددید.

نامشروعمدت حکومتپایانباکدام امام همزمان بود
۱-ابو العباس عبد الله سفاح۱۳۲ق۴سال۱۳۶ق
۲-ابو جعفر عبد الله منصور(بغدادپایتخت)۱۳۷ق۲۱سال۱۵۸ق۱۴۸تولدامام رضا
۳-ابو عبد الله محمد المهدی۱۵۸ق۱۱سال۱۶۹ق
۴-ابو محمد موسی الهادی۱۶۹ق۱سال۱۷۰قامام رضا ۲۰ سال امامت
۵-ابو جعفر هارون الرشید۱۷۰ق۲۳سال۱۹۳ق۱۸۳آغازامامت امام رضا
۶-ابو موسی محمد امین(فرزندهارون-زبیده)۱۹۳ق۵ سال۱۹۸ق۱۹۵تولدامام جواد
۷-ابو جعفر عبد الله مأمون(فرزندهارون)۱۹۸ق۲۰سال۲۱۸ق۲۰۳ آغازامامت امام جواد
۸-ابو اسحاق محمد معتصم۲۱۸ق۹سال۲۲۷ق۲۲۰شهادت امام جواد
۹-ابو جعفر هارون الواثق۲۲۷ق۵ سال۲۳۲قتولدامام هادی۲۱۲مدینه
۱۰-ابو الفضل جعفر المتوکل(پایتخت سامرا)۲۳۲ق۱۵سال۲۴۷قامامت:سال۲۲۰
۱۱-ابو جعفر محمد المنتصر۲۴۷ق۱سال۲۴۸قسال۲۳۴احضار به سامرا
۱۲-ابو العباس احمد المستعین۲۴۸ق۴سال۲۵۲قمدت امامت:۳۳سال
۱۳-ابو عبد الله محمد المعتز۲۵۲ق۳ سال۲۵۵قشهادت امام هادی۲۵۴
۱۴-ابو اسحاق محمد المهتدی۲۵۵ق۱سال۲۵۶قتولدامام عسکری۲۳۲
۱۵-ابو العباس احمد المعتمد۲۵۶ق۲۳سال۲۷۹ق۲سالکی انتقال به سامرا
۱۶-ابو العباس احمد المعتضد۲۷۹ق۱۰سال۲۸۹ق
۱۷-ابو محمد علی المکتفی۲۸۹ق۶ سال۲۹۵ق
۱۸-ابو الفضل جعفر المقتدر۲۹۵ق۱سال۲۹۶قشهادت:سال۲۶۰
۱۹-ابو منصور محمد القاهر۳۱۷ق۱سال۳۱۷ق
۲۰-ابو الفضل جعفر المقتدر۳۱۷ق۳ سال۳۲۰ق
۲۱-ابو منصور القاهر۳۲۰ق۲ سال۳۲۲ق
۲۲-ابوالفضل الرضی(فرزندمقتدر)۳۲۲ق۷ سال۳۲۹ق
۲۳-ابو اسحاق ابراهیم المتقی (فرزندمقتدر)۳۲۹ق۴ سال۳۳۳ق
۲۴-ابو القاسم عبد الله المستکفی۳۳۳ق۱سال۳۳۴ق
۲۵-ابو القاسم فضل المطیع۳۳۴ق۲۹سال۳۶۳ق
۲۶-ابو الفضل عبد الکریم طائع۳۶۳ق۱۸سال۳۸۱ق
۲۷-ابو العباس احمد القادر۳۸۱ق۴۱سال۴۲۲ق
۲۸-ابو جعفر عبد الله القائم۴۲۲ق۴۵سال۴۶۷ق
۲۹-ابو القاسم عبد الله مقتدی۴۶۷ق۲۰سال۴۸۷ق
۳۰-ابو العباس احمد المستظهر۴۸۷ق۲۵سال۵۱۲ق
۳۱ -ابو منصور فضل المسترشد۵۱۲ق۱۷سال۵۲۹ق
۳۲ -ابو جعفر منصور الراشد۵۲۹ق۱ سال۵۳۰ق
۳۳ -ابو عبد الله محمد المقتفی۵۳۰ق۲۵سال۵۵۵ق
۳۴ -ابو المظفر یوسف المستنجد۵۵۵ق۱۲سال۵۶۶ق
۳۵ -ابو محمد الحسن المستضیء۵۶۶ق۹ سال۵۷۵ق
۳۶ -ابو العباس احمد الناصر۵۷۵ق۴۷سال۶۲۲ق
۳۷ -ابو نصر محمد الظاهر۶۲۲ق۱ سال۶۲۳ق
۳۸ -ابو جعفر منصور المستنصر۶۲۳۱۷سال۶۴۰ق

آخرین حاکم عباسیان:ابو احمد عبد الله مستعصم که (۱۶ سال)برتخت سلطنت نشست،که درسال ۶۵۶ هجری قمری باهجوم مغولان سلطنتشان پاشیده شد،به حلب(سوریه)کوچیدند وآنجاهم عرصه برآنهاتنگ شد،رفتند پرچمشان رادر«شام»برافراشتند که آنجاهم زیادداوم نیاوردند،رفتندمصر./پایان توضیحات نگارنده.

  از ویژگى هاى شهر«سامرا» خیابان کشى هاى منظم و مستقیمى است،  که نمونه آن در شهر های دوران ساسانی دیده می شود،  و در عراق کمتر یافت مى شود. 

در سال ۲۲۱ق. و دوران حکومت معتصم عباسی فرزند هارون عباسی، پایتخت از بغداد به سامرا منتقل گردید و تا سال ۲۷۶ ادامه داشت. علت این انتقال، وجود عظیم سپاهیان ترک بود که معتصم آنان را به خدمت گرفته بود و چون شهر بغداد ظرفیت آن تعداد سرباز را نداشت و مزاحمت مردم را در پی داشت؛ تصمیم بر آن گرفت تا جای مناسبی را در نظر بگیرد و سامرا را انتخاب کرد. وی آن جا را آباد ساخت و دارالخلافه خواند و نظامیان ترک را در آن سکنا داد. سامرا در دوران معتصم به اوج قدرت و آبادانی رسید و کاخ‌ها، گردش‌گاه‌ها، بازارها، مساجد و عمارت‌های عظیم در آن ایجاد شد. این شکوه و عظمت تا دوران معتمد عباسی (حکومت ۲۵۶ - ۲۷۹ق) ادامه داشت تا اینکه وی پایتخت را به بغداد بازگرداند.

حضور دو امام شیعه+مادرامام زمان+عمه امام زمان

متوکل در سال  ۲۳۳ق  مصمم شد تا امام هادی (ع) را از مدینه به سامرا بیاورد. علت این امر را رسیدن گزارش‌هایی حاکی از میل مردم به امام هادی(ع) ذکر کرده‌اند. متوکل امام هادی (ع) را از مدینه به بغداد و سپس به سامرا آورد و ۲۰ سال و ۹ ماه در آنجا ساکن بود تا اینکه همانجا در زمان حکومت معتز مسموم شده و شهید شد و در همانجا مدفون شد.

امام حسن عسکری(ع) نیز به همراه پدرش در سال ۲۳۳ق به سامرا احضار شد و تا پایان عمرشان در همان جا بودند امام عسکری(ع) در ۱ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ق بیمار شد و در هشتم همان ماه، در سن ۲۸ سالگی در (سامرا) درگذشت و در خانه‌ای که پدرش دفن شده بود، مدفون شد.طبرسی (متوفای ۵۴۸ق) می نویسد: بیشتر اصحاب ما ( علمای شیعه) بر این باورند که علت درگذشت امام عسکری(ع)، مسمومیت بوده است.

حوزه ۲۳​​​​​​​ساله علمیه سامرا

در شعبان ۱۲۹۰ق. میرزای شیرازی از مراجع تقلید شیعه، به شهر سامرا کوچ کرد و در آنجا حوزه علمیه تأسیس کرد. در این حوزه علمای بزرگی مانند سید حسن صدر، سید محسن امین، محمد جواد بلاغی، آغا بزرگ تهرانی. تربیت شدند. فتوای تحریم تنباکو در مدت اقامت میرزا در سامرا صادر شد

فوت میرزاری شیرازی

سید محمدحسن حسینی شیرازی مرجع عام شیعه در سن ۸۲ سالگی(متوفی ۱۳۱۲) در سامرا در اثر مسمومیت درگذشت. قبر او در یکی از حجرات صحن حرم علی بن ابی‌طالب در شهر نجف قرار دارد.

درروایتی آمده که میرزا در اواخر عمر به مرض سل مبتلا شد و سرانجام در شب چهارشنبه ۲۴ شعبان ۱۳۱۲(۰۱ اسفند ۱۲۷۳) در هشتاد و دو سالگی در شهر سامرا درگذشت. جنازه او با حضور علما و انبوه مردم سوگوار از سامرا به نجف اشرف برده شد و در جنب باب طوسی دفن گردید.

پس از وفات میرزای شیرازی در سال ۱۳۱۲ق.، شیعیان هم کم‌کم سامرا را ترک کرده و به سمت دیگر شهرهای شیعه‌نشین به‌ویژه در جنوب عراق یعنی کربلای معلی و نجف اشرف کوچ کردند. بر همین اساس، سامرا آرام‌آرام به یک شهر سنی‌نشین تبدیل شد. در دوران چند دهه از حکومت رژیم منحله حزب بعث، تقریبا حضور شیعیان در سامرا به صفر رسید.

این مسجد ۵۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و به صورت ۵ حلقه دایره‌ای است که بر روی هم سوار شده‌اند و همه اینها بالای سطحی مربع شکل قرار دارند. این حلقه‌های دایره‌ای در پایان به اتاقکی منتهی می‌شوند.

صحن مسجد ۱۳۰ در ۱۱۰ متر است و در جنوب آن شبستان و در سه طرف دیگر رواق‌هایی قرار دارد.

شبستان دارای ۲۵ فرش‌انداز بوده است که با ۲۴ ردیف نُه ستونیِ عمود بر دیوار قبله از یکدیگر مجزا می‌شده‌اند.

رواق‌های شرقی و غربی هر کدام ۲۳ فرش‌انداز با ۲۲ ردیفِ چهار ستونیِ موازی با دیوار قبله و رواق شمالی ۲۵ فرش‌انداز با ۲۴ ردیف چهار ستونی داشته‌اند.

در مجموع، این مسجد دارای ۴۶۴ ستون بوده است.

آثار باقی‌مانده نشان می‌دهد که ستون‌های مسجد هشت گوش و آجری بوده و بر ته ستون‌هایی مربع شکل به ضلع ۲،۰۷ متر قرار داشته‌اند.

سطح ستون‌ها برای اینکه مرمرین به نظر آیند، گچ‌اندود و رنگ‌شده بود.

ابعاد دیوارهای مسجد ۱۶۰×۲۴۰ متر است آنچه بر اهمیت معماری این مسجد می افزاید گلدسته آن است که به «ملویه» شهرت دارد و در شمال برج و باروی مسجد و در فاصله ۲۵ متری آن ساخته شده است. ساختمان این گلدسته مخروطی شکل است که بر قاعده ای مربع به طول ۳۲ متر قرار دارد.

این مأذنه بر خلاف سنت تمام گلدسته ها، که راه رسیدن به بام آن از پله هایی است که درون مأذنه تعبیه شده، از بیرون آن می باشد؛ از این رو پله ها گِرداگرد سطح بیرونی گلدسته را دور زده و به بام آن که در ارتفاع ۵۳ متری از زمین است می رسد.

بنا به روایت مورخان، متوکل مبلغ ۵ میلیون درهم برای ساختمان این مسجد هزینه کرده است.

مسجد جامع سامرا؛ برخوردار از مناره ای ۵۳ متری و حلزونی شکل. مسجد جامع سامرای عراق، در دوران عباسی ها ساخته شد که مناره حلزونی است.اعلام موفقیت طرح امنیتی سامراء/مشارکت میلیونی در مراسم سالروز شهادت امام هادی(ع)

مسجدجامع  سامرا ۱۷ هکتار مساحت دارد و وسعت ساختمان خود مسجد نیز ۳۸۰۰۰ مترمربع است. این مسجد تا ۴ قرن بعد از ساختش به عنوان بزرگ‌ترین مسجد زمان خود محسوب می‌شد اما در سال ۱۲۷۸ به دست مغول‌ها تخریب شد.


یکی از اعجاب‌انگیزترین بخش‌های این مسجد، مناره ملویه (Malwiya) است که به وسیله یک پل به بنای اصلی مسجد متصل شده است.

رفتن به بالای این مناره  کارآسانی نیست،چون بایدپنج دوربزنی باحفاطت نیم بند،یک دستگیره به ارتفاع یک متری دارد که هرآن احتمال سقوط است،معمولاً مناره هارا ازداخل می روندبالا ودراینجابایدبادورزدن بری بالا.

این مناره فرم حلزونی شکل دارد و با ارتفاع ۵۳ متر جزء بلندترین مناره‌های دنیای اسلام به شمار می‌رود. طراحی منحصر به فرد این مناره بیش از پیش بر اهمیت و جذابیت آن افزوده است.

نگارنده-پیراسته فر:روزجمعه۱۴اسفند۱۳۹۴بایکی ازدوستان مهندسی عتبه عسکریین (مهندس حسین) رفتیم برای تحقیق درباره مناره ملویه که ازنزدیک فضای مسجدومناره راببینم ،این همان مسجدی است که فقط دیوارهایش باقی مانده -درداخل محوطه قدیمی این دیوار ستونهایی بامهندسی دقیق ،محکم باقی مانده  ضخامت پایه ستونهای مسجد  درطول ۳۵ عدد ودرعرض ۲۳تابوده،هرستون مسجد که باقی مانده  یک متروبیست وپنج سانتی متراست.،من همه پله هارابادقت شمردم

پله هایی که یک فردرا به ارتفاع ۵۳ متری بالای این مناره می رساند۳۲۳پله است وهرپله طولش۲متر وعرضش ۷۰سانتی متر است.

این راه پرپیچ وخم فقط درکناره متصل به بدنه مناره دستگیره کشیده شده ولی درقسمت دیگرهیچ حفاظی نداردً وبمحض کوچکترین غفلت ویا تنه خوردن مردمی که درحال رفت وبرگشت این مسیرهستند ویا پیچ خوردن پاها ،افتادن  ،سقوط ومرگ،بعیدنیست 

درهمینجایی که من هستم-برجک-مأذنه مسجدبوده است

 مناره ملویه این راه‌پله‌ها به صورت مارپیچ در قسمت بیرونی آن تعبیه شده‌اند.

این مناره پیچ در پیچ بر روی سطحی مربع شکل سوار شده است و در بالای راه‌پله‌ها به اتاقکی کوچک می‌رسد.

باسقوط صدام ۲۸ اسفند۱۳۸۱( ۱۹ مارس ۲۰۰۳)وحاکمیت چندساله امریکادرعراق ،جان ومال عرض عراقیان دست امریکاافتاد آثار باستانی عراق نیزدرامان نمایند یاغارت کردند ویاتخریب،همین ملویه،اتاقک -سقف مناره شده بود،دیده بانی امریکایی ها.

از ۱۹ وزیر دولت "کابینه فنلاند"۱۲ نفر زن هستند

کابینه زنانه کشورفنلاند

درادامه...آمارمبتلایان کرونارادرفنلاندخواهیددید.

آشنایی باکشورفنلاند:فنلاند دارای ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت،۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت است.شفق های قطبی چیست؟

در شمالی‌ترین نقطه فنلاند«لاپلند» تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت هوا روشن است، در زمستان‌ها هم ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند!درادامه خواهیدخواند.+ شفق قطبی چیست؟

از ۱۹ وزیر دولت  کابینه فنلاند ، ۱۲ نفر زن هستند.

۱-«سان مارین»نخست وزیر

۲-«ماریا اوهیسالو»وزیر کشور

۳-«آنا-ماجا هنریکسون»وزیر دادگستری

۴-« لی آندرسون»وزیر آموزش و پرورش

۵-«کاتری کولمونی»وزیر دارایی 

جوان‌ ترین نخست‌ وزیر زن جهان که بمب خبری رسانه ها شد/ عکس

«سانا مارین» به عنوان جوان‌ ترین نخست‌ وزیر کنونی جهان است.

از چپ: وزیر آموزش و پرورش لی آندرسون ، وزیر دارایی کاتری کولمونی ، نخست وزیر سان مارین ، وزیر کشور ماریا اوهیسالو و وزیر دادگستری آنا-ماجا هنریکسون.

سانا مارین ، ۳۴ ساله نخست وزیر ، حزب سوسیال دموکرات

ماریا اوهیزالو ، ۳۵ ساله وزیر کشور ، حزب سبزها

لی آندرسون ، ۳۳ ساله وزیر آموزش ، حزب چپ

کاتری کلمونی ، ۳۲ ساله وزیر دارایی ، حزب مرکز

آنا-ماجا هنریکسون ، ۵۶ ساله وزیر دادگستری ، حزب سوئد

۱+۵

گروه چهارگانه فنلاند از پنج زن تشکیل شده است: یک نخست وزیر و چهار وزیر.

«سانامارین» به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر در جهان از روز سه‌شنبه۱۰دسامبر۲۰۱۹(۱۹ آذر ۱۳۹۸) سکان هدایت دولت را در فنلاند به دست  گرفت.

از ۱۹ وزیر کابینه «سان مارین» ، ۱۲ نفر زن هستند.

 به ویژه پنج نفر از آنها ، یعنی نخست وزیر سان مارین ، وزیر کشور ماریا اوهیزالو ، وزیر آموزش و پرورش لی آندرسون ، وزیر دارایی کاتری کولمونی و وزیر دادگستری آنا-ماجا هنریکسون ، . در مطبوعات و رسانه های اجتماعی ، گاهی اوقات«۵ نفری» نامیده می شود.​​​​​​​

دولت جدید فنلاند در حالی تحت هدایت سانا مارین، جوان‌ترین نخست وزیر جهان کار خود را آغاز کرده است که رهبران تمام احزاب شرکت کننده در این دولت ائتلافی زن هستند.

دولت فنلاند از ائتلاف احزاب «سوسیال دموکرات»، «مرکز» (سنتر)، «سبز»، «اتحاد چپ» و «مردم سوئدی زبان» تشکیل شده است. رهبران چهار حزب از این پنج حزب زنانی هستند که کمتر از ۳۵ سال دارند.

وزیر آموزش و پرورش لی آندرسون ، وزیر کشور ماریا اوهیسالو ، نخست وزیر سان مارین ، وزیر دارایی کاتری کالمونی

سانا مارین، ۳۴ ساله هفته گذشته از سوی اعضای حزب سوسیال دموکرات به عنوان رهبر جدید حزب و در نتیجه نخست وزیر جدید برگزیده شد. او نه تنها جوانترین نخست وزیر تاریخ کشورش محسوب می شود بلکه هم اکنون جوان ترین نخست وزیر جهان است.

کاتری کولمونی، ۳۲ ساله که رهبر حزب «مرکز» (سنتر) است در دولت جدید معاون نخست وزیر و وزیر دارایی است. این سیاستمدار جوان در دولت قبلی فنلاند وزیر اقتصاد بود. حزب «مرکز» به دنبال تمرکززدایی در فنلاند است.

ماریا اوهیسالو، ۳۴ ساله در دولت سانا مارین عهده دار سمت وزارت کشور است. او در ماه ژوئن سال جاری میلادی به رهبری حزب سبز فنلاند رسید. وزیر کشور فنلاند در کودکی فقر را تجربه کرده است. ماریا اوهیسالو هنگامی که والدینش بیکار بودند مدتی را بی خانمان بود.

لی اندرسون، ۳۲ ساله از سال ۲۰۱۶ یعنی زمانی که تنها ۲۹ سال داشت رهبری حزب «اتحاد چپ» را برعهده دارد. او در دولت جدید فنلاند به عنوان وزیر آموزش و پرورش منصوب شده است.

آنا مایا هنریکسون، ۵۵ ساله در دولت سانا مارین به عنوان وزیر دادگستری معرفی شده است. او از سال ۲۰۱۶ تاکنون رهبر حزب «مردم سوئدی زبان» در فنلاند است. آنا مایا هنریکسون اولین زنی است که به رهبری این حزب رسیده است. حزب «مردم سوئدی زبان» از حقوق اقلیت سوئدی زبان در فنلاند دفاع می کند.

فنلاند اغلب در گزارش های مجمع جهانی اقتصاد در میان برترین کشورها از نظر برابری جنسیتی قرار دارد. شاید سانا مارین به همین دلیل نقش جنسیت یا سن را در انتخابش به عنوان نخست وزیر کم اهمیت می داند. او پس از انتخابش به عنوان نخست وزیر فنلاند در این مورد گفت: «اصلا حتی به سن یا جنسیتم فکر هم نکرده بودم.»

فنلاند در سال ۲۰۰۳ میلادی برای اولین بار یک زن را به عنوان نخست وزیر برگزید. این کشور پیش از آن در سال ۲۰۰۰ اولین رئیس جمهور زن را انتخاب کرده بود. هم اکنون حدود ۴۷ درصد از اعضای پارلمان فنلاند از زنان هستند. در کابینه جدید این کشور ۱۲ نفر از ۱۹ عضو کابینه را زنان تشکیل می دهند. امری که به این معنا است که فنلاند پس از اسپانیا بالاترین درصد حضور زنان در سمت وزارت را دارد.

الکساندر اشتوب، نخست وزیر پیشین فنلاند و از مخالفان دولت جدید در واکنش به حضور چشمگیر زنان در این دولت در صفحه توئیتر خود نوشت: «حزب من در دولت حضور ندارد اما از اینکه رهبران هر پنج حزب حاضر در دولت زن هستند مسرورم.»

زنان درکنترل ومدیریت« کرونا» موفق ترند

تجربه موفق دولت فنلاند در رویارویی با کووید-۱۹، در بسیاری از نقاط جهان تحسن شده است. فنلاند، دقیقا برخلاف کشور خبرساز همسایه، سوئد، تمام مدارس و شرکت‌ها را در آغاز همه‌گیری کرونا تعطیل و کشور را از ۱۶ مارس قرنطینه کرد. این زمانی بود که شمار بیماران کرونایی شناسایی شده در فنلاند به ۳۰۰ نفر هم نمی‌رسید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که فنلاند با اتخاذ موازین سخت‌گیرانه زودهنگام، یکی از موفق‌ترین تجربه‌ها در رویارویی با موج اول کرونا بوده است.

یوهانا کانتولا می‌گوید: «آنچه باعث این واکنش مناسب شد و به نحوی به پای سانا مارین نوشته می‌شود، همین توانایی برقراری ارتباط شفاف با شهروندان بود. دولت فنلاند برای مدیریت بحران، در همان روزهای اول شیوع ویروس از کارشناسان خارجی کمک خواست.»

فنلاند هم ردیف دیگر کشورهایی که رهبران زن دارند، یکی از مدل‌های موفق کنترل بیماری کووید-۱۹ به شمار می‌رود.

یک پژوهش دانشگاه ریدینگ لیورپول نشان می‌دهد که تفاوت معنادار و سازمان‌یافته ای میان شمار مبتلایان به کووید-۱۹ و موارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کشورهایی که زنان رهبر آن‌ها را اداره می‌کنند وجود دارد: این دست کشورها عملکرد موفق‌تری نسبت به دیگران داشته اند.

نتایج این پژوهش آکادمیک نشان می‌دهد که «رهبران زن واکنش سریع‌تر و قاطعانه‌تری نسبت به موارد بالقوه‌ای که می‌توانسته به مرگ‌ومیر منجر شود، داشته اند.» بخش دیگری از همین پژوهش بر تحلیل داده‌های شکل برقراری ارتباط رهبران زن با شهروندان و بررسی مقایسه‌ای پذیرش ریسک جان انسان‌ها و اقتصاد متمرکز شده است.

افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فنلاند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بنظرمی رسدکه کشورفنلاند،چندان فرقی باکشورهای دیگرندارد-تفاوت فاحشی مشاهده نمی شود.

سن پترزبورگ؛ آمار مبتلایان به کرونا در جمهوری فنلاند رو به افزایش است.  فقط در یک روز، ۲۱۹ نفر در این کشور ۵میلیونی به کرونا مبتلا شدند.
همچنین آمار بیماران کرونایی به مرز ۱۵ هزار نفر در این جمهوری نزدیک می‌شود. در فنلاند ۳۵۵ نفر تاکنون در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند./۰۲ آبان ۱۳۹۹خبرگزاری صداوسیما بنقل ازسن پترزبورگ.

درخبردیگری آمده که تعداد موارد تایید شده COVID-۱۹ در این کشور در روزچهارشنبه، ۱۶دسامبر ۲۰۲۰( ۲۶ آذر ۱۳۹۹) به ۳۱،۸۷۰ رسید.

کشور«فنلاند»کجاست؟

فنلاند آماده برای جنگ احتمالی غرب و روسیه

فنلاند، با نام رسمی جمهوری فنلاند کشوری است در شمال اروپا. این کشور ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت  دارد و پایتخت آن «هلسینکی» است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

«فنلاند» از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد وازجنوب بااستونی ،همسایه است.
در غرب خلیج بوتنی، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد.
هلسینکی در جنوبی ‌ترین نقطه کشور قرار دارد اما از همه پایتخت‌های جهان به شمال نزدیک تر است.
فاصله هلسینکی تا سرحد شمالی کشور در حدود ۱۱۲۰ کیلومتر است.

مرز شمالی این کشور نزدیک به انتهای جنوبی آب‌ دره ‌های سواحل اقیانوس منجمد شمالی است.
اما خود آب‌ دره‌ها در باریکه‌ ای از خاک نروژ قرار گرفته‌ اند. فنلاند به اقیانوس منجمد شمالی راه ندارد.

۹۳/۴درصد از جمعیت آن فینی هستند، ۷/۵درصد سوئدی و ۴/۰درصد روسی. بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند. ۲/۸۴درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند.

از شهرهای مهم کشور فنلاند اسپو، تامپره، وانتا، تورکو و اولو می باشد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

کشور فنلاند دارای ۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی نزدیک به ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت بوده که از این میان اکثرا دارای مذهب مسیحی لوتران می باشند. زبان اصلی این کشور ۹۳درصد فنلاندی و ۶ درصد سوئدی است. واحد پول این کشور یورو می باشد.۰

فنلاند سرزمینی است پست، مشتمل بر چندین دریاچه (کشور هزار دریاچه) و بیش از ۸۰ درصد کشور پوشیده از جنگل است. بزرگ‌ترین دریاچه فنلاند سایمای بزرگ نام دارد که ۴۳۷۷ کیلومتر مربع مساحت آن است. بلندترین رود فنلاند نیز کمی یوکی با ۴۸۳ کیلومتر درازا است.

این کشور ۲۰۰۰۰ جزیره با وسعتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع دارد

 تابستان فنلاند بسیار درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. تابستان گرم و کوتاه و زمستان سرد و بسیار بلند(۲۰۰روز) دارد.

تابستان در این کشور بسیار گرم و داغ است و دمای هوا به بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس هم می رسد.

​توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در شمالی‌ترین نقطه فنلاند«لاپلند» تابستان‌ها خورشید برای ۷۳ روز غروب نمی‌کند و همه ۲۴ ساعت هوا روشن است، در زمستان‌ها هم ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند!

«شفق قطبی»منطقه« لاپلند »در شمال فنلاند 

تصویر  شفق قطبی ۳۶۰ درجه ای را تماشا کنید

در این تصویر خارق العاده می توان یکی از زیباترین نورهای «شفق قطبی» را مشاهده کرد که وسعت نور آن تمام آسمان را به خود اختصاص داده است و نمایی ۳۶۰ درجه تشکیل داده است.

«شفق های قطبی» در طول شب در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند. این پدیده جوی معمولا بین ماههای سپتامبر تا اکتبر و مارس تا آوریل روی می دهد.

به علت نامساعد بودن آب و هوای شمال فنلاند، اکثر مردم در جنوب کشور زندگی می‌کنند. ماهیگیری از منابع مهم درآمدهای دولت به شمار می‌رود.

*سوئد» در سال ۱۸۰۹ فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم کرد.

با روی کار آمدن بلشویک‌ها در روسیه در سال ۱۹۱۷،  مجلس قانونگذاری فنلاند که درسال ۱۹۰۱تشکیل شده بود،« استقلال فنلاند» را اعلام کرد. در سال ۱۹۲۰ شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت.

مجلس این کشور ۲۰۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور که مسئولیت اصلیش هدایت سیاست‌های خارجی است، هر شش سال یکبار توسط انجمن انتخاباتی، برگزیده می‌شود.

*یکی از فرهنگ های فنلاند که شبیه به فرهنگ ایرانی هاست این است که نباید با کفش وارد خانه کسی شوید. زمانی که برای مهمانی و یا جشنی به منزل کسی دعوت می شوید باید با کفش های بیرون خود تا دم منزل رفته و کفش مهمانی خود را در راه رو به پا کنید.

سلام وعلیک هم بدون دست دادن وباسرتکان دادن است.

جوانترین سیاستمدار«زن» جهان«سانا مارین»نخست‌وزیر فنلاند

سانا مارین (Sanna Marin) در ۱۶ نوامبر ۱۹۸۵ (۲۵ آبان ۱۳۶۴) در شهر هلسینکی فنلاند به دنیا آمد، 

حزب سوسیال دموکرات فنلاند پس از استعفای «آنتی رینه» نخست‌وزیر پیشین این کشور، «سانا مارین» زن ۳۴ ساله وزیر ترابری را برای جایگزینی وی انتخاب کرد.

«سانامارین» به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر کنونی در جهان از روز سه‌شنبه۱۰دسامبر۲۰۱۹(۱۹ آذر ۱۳۹۸) سکان هدایت دولت را در فنلاند به دست  گرفت.

وزیر ترابری فنلاند جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان می‌شود

«مارین» از زمانی که در سن ۲۷ سالگی در شهر محل زادگاهش «تمپر» ریاست شورای شهر را بر عهده گرفت، رشد چشمگیری در صحنه سیاست فنلاند داشته است.

وی در حالی به نخست‌وزیری فنلاند می‌رسد که این کشور در میانه اعتصابی سه‌روزه است و باعث توقف تولید برخی از بزرگترین شرکت‌های فنلاندی شده است. کنفدراسیون صنایع فنلاند میزان خسارت حاصله از این اعتصاب را ۵۰۰ میلیون یورو تخمین زده است.

ائتلاف احزاب چپ میانه در فنلاند که از ۶ ماه گذشته قدرت را به دست گرفته، توافق کرده است که برنامه سیاسی خود را با محوریت به صفر رسانده انتشار کربن ادامه دهد.

دشواری دیگری که جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان از اولین روز تکیه بر این صندلی با آن روبرو است، ریاست دوره‌ای فنلاند در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی است.

با وجود آنکه کمتر از یک ماه از سال ۲۰۱۹ و پایان دوره ریاست فنلاند مانده، نقش محوری این کشور در تلاش‌ها برای تصویب بودجه سال جدید اتحادیه اروپا کار مارین را سخت‌تر خواهد کرد.

«رینه »که حدود ۶ ماه پیش ریاست دولت ائتلافی فنلاند را به عهده گرفته بود، در پی افزایش فشارها به وی در داخل دولت ناچار به استعفا شد.

آنتی رینه نخست وزیر فنلاند

آنتی رینهِ نخست‌وزیرپیشین  فنلاند
وی پس از بالاگرفتن اختلافات حزبش (سوسیال دموکرات) با «حزب مرکزی» اصلی‌ترین عضو دولت ائتلافی، هفته گذشته استعفای خود را به رئیس جمهوری فنلاند تحویل داد.

سانا مارین که از ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹( ۱۹ آذر ۱۳۹۸) نخست وزیر فنلاند شده یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات است که از سال ۲۰۱۵ عضو پارلمان فنلاند بوده و در فاصله ۶ ژوئن تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ عهده دار وزارت حمل و نقل و ارتباطات بوده است.

او  ۳۴ ساله و ۴۹.۹ هزار فالور در اینستاگرام دارد و حالا عنوان جوانترین نخست وزیر جهان را از آن خود کرده است.

مارین زمانی شهرت عمومی به دست آورد که در طول سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ویدئوهایی از جلسات داغ و بحث برانگیز او در یوتیوب منتشر شد. تمرکز او بر تغبیرات اقلیمی، برابریجنسیتی و رفاه اجتماعی است. شعارش این است که می خواهد جامعه ای بسازد که هر بچه ای بتواند چیزی شود و هر فردی بتواند با کرامت رشد و زندگی کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«سانا»تک فرزنداست ازهمان کودکی  والدینش از هم جدا شدند،وی مادرش رابرای ادامه زندگی انتخاب کرد.

خانواده سانا همجنسگرا هستند، والدین-فعلی- او هر دو زن هستند.یعنی مادرنخست وزیرفعلی فنلاندبایک زن ازدواج کرده است!.

و حالا«سانا» با همسر(مارکوس رایکونن) و دختر۲ساله اش(اما) در هلسینکی زندگی می کند.

اولین فردی بود که از خانواده اش وارد دانشگاه شد. او زندگی سیاسی اش را در سن ۲۷ سالگی با عضویت شورای شهر آغاز کرد. از سال ۲۰۰۶ به حزب جوانان سوسیال دموکرات پیوست. می‌‌گوید من هیچوقت به سن و جنسیتم فکر نمی‌کنم بلکه به دلایلی که وارد سیاست شدم و گفته‌هایی که توانستم اعتماد رای دهندگانم رو جلب کنم، فکر می کنم.

«سانا مارین» اکنون یک دختر ۲۲ ماهه(اما) دارد و حالا جوانترین سیاست‌مدار جهان است.

آن‌هم در کشوری که می‌گویند زنانه ترین حکومت حال حاضر دنیا دانست که در دو بخش قوه مجریه و مقننه این کشور دست بالا از آن زنان است.

خانم سانامارین

بیرون کردن خبرنگاران از محل گفتگوی وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه در مقر وزارت خارجه آمریکا در شهر واشنگتن دی‌سی/ رویترز

زنان هیئت دولت فنلاند.

محرمانه:نیمه دوم خرداد ۱۳۹۹ که عکسی از سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در حالی که یک کت و شلوار زنانه آراسته بدون پیراهن و سینه‌بند ،روی جلد مجله مد «ترندی» چاپ شد،در کشور جنجال بر پا کرد، بسیاری از کاربران، از نخست وزیر جوان به دلیل پوشیدن این لباس «دکلته »به شدت انتقاد کردند، واماصدها تن دیگر از شهروندان فنلاندی این انتقاد را حاصل نگاه زن ستیزی خوانده و در صدد دفاع از خانم مارین برآمدندوبسیاری اززنان با باگذاشتن عکسهای بدترازاین ازخودشان، هشتک زدند#ماساناهستیم#وعده ای هم عکس «لُخت» رئیس جمهورسابق ،منتشرکردندکه چرادرآن زمان هیچکس اعتراض نکرد! 

کارل گوستاو مانرهایم(متولد ۴ ژوئن ۱۸۶۷)  است که یک بار لخت مادرزاد سوار اسب شده و عکس گرفته بودومنتشرکرد، اما هیچ کس به این حرکت او اعتراضی نکرده بود!.او از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ نایب‌السطنه فنلاند و از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۴ فرمانده کل نیروهای دفاعی فنلاند بود. وی در  سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۶میلادی(۱۳۲۲ تا۱۳۲۴شمسی) به عنوان ششمین رئیس‌جمهور فنلاند انتخاب شد ودر ۲۷ ژانویه ۱۹۵۱فوت کرد.

آشنایی باکشور «فنلاند»

کشور«فنلاند»  در شمال اروپا. این کشوربا ۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت، ۵ ونیم میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن «هلسینکی» است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

 فنلاند در همسایگی روسیه، نروژ و سوئد ودرمجاورت با دریاها و خلیج های متعددی مثل خلیج بوتنی و دریای بالتیک قراردارد،البته خود فنلاند نیز مملو از دریاچه (۱۰%)است

از شهرهای مهم کشور فنلاند اسپو، تامپره، وانتا، تورکو و اولو می باشد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

 مذهب اکثریت مردم فنلاند «مسیحی لوتران» می باشندو زبان اصلی این کشور ۹۳ درصد فنلاندی و ۶ درصد سوئدی است ویک درصدمتفرقه می باشد.

حادثه۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰)۳۰۰۰نفرکشته و۶هزارنفرزخمی

​هواپیماربایان  ۱۹ نفر بودند، ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۱٧۵ یونایتد ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ٧٧ امریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. 

«محمد عطا» یکی از پنج رباینده پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز بود که پس از ربودن هواپیما به عنوان خلبان کنترل هواپیما را به دست گرفته و آن را به برج شمالی کوبید

ماجرای «۱۱ سپتامبر»چیست؟۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیویورک(برج های دوقلوی)مرکز تجارت جهانی

 صبح ۱۱ سپتامبر ۱۹ عضو القاعده با ۴ فروند هواپیمای تجاری – مسافری ربوده شده، برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک را هدف گرفتند. آنها هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون واقع در ارینگتون در ویرجینیا کوبیدند و تنها هواپیمای چهارم بود که در مسیر واشنگتن، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و نتوانست ماموریت خود را به پایان برساند.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱  برج‌های دوقلو تجارت جهانی فروریخت،۲۹۷۷ نفر کشته شدند.
 دو برج۲قلو ۵۶ و ۱۰۲ دقیقه طول کشید تا کاملا در آتش بسوزند.
قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک حکم کرد که ایران باید به همسران قربانیان٬ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، به والدین و فرزندان آنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و به خواهران و براداران کشته‌ شدگان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند
۱۹ تروریست با ربایش ۴ هواپیما دست به این عملیات زدند که ۳ هواپیما به هدف خورد و دیگری در ایالت «پنسلوانیا» سقوط کرد۲۹۷۷ کشته و هزاران نفر مجروح شدند

عاملان حملات تروریستی درروزسه شنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰) که اعضای سازمان القاعده بودند با ربودن چهار فروند هواپیمای مسافربری – تجاری برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون را هدف قرار دادند.

هواپیمای چهارم، «پرواز ۹۳ یونایتد» عازم سانفرانسیسکو بود اما مهاجمان با تغییر مسیر این هواپیما قصد داشتند به واشینگتن حمله کنند. مسافران این هواپیما، پس از آگاه شدن از قصد هواپیماربایان با این افراد درگیر شدند و این هواپیما در میان جنگل‌های «شنکسویل» سقوط کرد.

درمجموع دراین حادثه حدود۳۰۰۰نفرکشته و۶هزارنفرزخمی شدند.

جزئیات حادثه  ۱۱ سپتامبر
 درروزسه شنبه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰) دو فروند از چهار فروند هواپیمای مسافربری ربوده شده به برج‌های دوقلوی نیویورک برخورد کردند.

یکی دیگر از این هواپیما‌ها ساختمان وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» را مورد هدف قرار داد .

 چهارمین هواپیمای ربوده شده نیز از سوی جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا در در میان جنگل‌های «شنکسویل» ایالت پنسیلوانیا ساقط شد.

در برج‌های دوقلو ۲ هزار و ۶۰۶ نفر، در ساختمان پنتاگون ۱۲۵ نفر و در هواپیماهای ربوده شده نیز ۲۴۶  نفر جان خود را از دست دادند.

 شمار کشته شدگان این حملات با احتساب ۱۹ تروریست کشته شده در این حادثه در مجموع ۳۰۰۰ نفر اعلام شد.

ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی)

 صبح ۱۱ سپتامبر ۱۹ عضو القاعده با ۴ فروند هواپیمای تجاری – مسافری ربوده شده، برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک را هدف گرفتند. آنها هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون واقع در ارینگتون در ویرجینیا کوبیدند و تنها هواپیمای چهارم بود که در مسیر واشنگتن، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و نتوانست ماموریت خود را به پایان برساند.

مظنونان طراحی حادثه 11 سپتامبر در سال 2021 محاکمه می‌شوند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ترامپ گفت.. تعدادقربانیان حادثه۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱حدود۳۰۰۰نفرهستند.

دونالدترامپ که همراه همسرش(ملانیا)روزجمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹برای ادای احترام به قربانیان، در منطقه سقوط پرواز شماره ۹۳ «یونایتد» در «شنکسویل »در ایالت «پنسیلوانیا» رفته بوددرسخنرانیش می گوید:

یاد در حدود سه هزار نفر که در حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک، ویرجینیا، و پنسیلوانیا کشته شدند، راگرامی می داریم..

هواپیماربایان  ۱۹ نفر بودند، که شامل ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱  امریکن ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۱٧۵ یونایتد ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ٧٧ امریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. «محمد محمد الأمیر عوض السید عطا» معروف به «محمد عطا» یکی از پنج رباینده پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز بود که پس از ربودن هواپیما به عنوان خلبان کنترل هواپیما را به دست گرفته و آن را به برج شمالی کوبید.

چهار هواپیما که از فرودگاه‌های «لوگان اینترنشنال»، «دالاس اینترنشنال» و «نیوآرک» به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند، دزدیده شدند. دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و دیگری در پنسیلوانیا سقوط کرد.گفته شدکه این هواپیما  به قصد تخریب ساختمان کاخ سفید ربوده شده بود. اما به دلیل تأخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما موفق به این اقدام نشد.

 تنها تبعه مصری حاضر در حملات محمد عطا بود.

در پی حملات ۱۱ سپتامبر که جریان جدیدی را در روابط بین الملل ایجاد کرد، جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصمیم به اعزام نیرو به افغانستان و عراق گرفت.

در این حمله بزرگ تروریستی ۱۵ تبعه سعودی، دو تبعه اماراتی ، یک تبعه مصری و یک لبنانی شرکت داشتند؛ همگی عرب و عضو شبکه تروریستی القاعده؛ گروهی که از مبداء و کانون پرورش تروریسم(عربستان) تغذیه فکری و روانی می شوند.

این گروه تروریستی درهنگامه جنگ افغان ها علیه ارتش سرخ شوروی سابق، با همکاری و مشارکت عربستان، پاکستان و آمریکا تشکیل شده بود و اولین تحقیقات صورت گرفته درخصوص حملات ۱۱ سپتامبر نشان می داد که

 هیات رهبری القاعده متشکل از «اسامه بن لادن» ، ایمن الظواهری ، میر حمزه ، احمد رفیع طاها و فضل الرحمان ، فتوای این حملات را در سال ۱۹۹۸ صادر کرده بودند.

فارن پالیسی(Foreign Policy)-بنیان‌گذاران آن ساموئل هانتینگتون و وارن منشل می‌باشندکه هم اکنون به واشنگتن پست تعلق دارد- بعد از گذشت یک دهه در سال ۲۰۱۱ به این موضوع ورود کرد و اسنادی را منتشر ساخت که نشان می داد آن ۲۸ صفحه سانسور شده؛ 

بطور مثال صفحه ۴۱۵ وجود رابطه میان برخی از ربایندگان هواپیماها در حادثه ۱۱ سپتامبر با دولت عربستان سعودی را فاش می سازد و جالب اینکه دستکم دو نفر از این افراد، افسران اطلاعاتی عربستان بوده اند.

در صفحه ۴۱۷ فاش شده «یکی از افرادی که به عنوان حامی مالی دو تن از هواپیماربایان حادثه ۱۱ سپتامبر شناخته شده اند، اسامه بسنان است».

وی پس از در سفری به هوستون در سال ۲۰۰۲ از یکی از اعضای خانواده سلطنتی در عربستان پول قابل توجهی دریافت کرده بود.  همچنین در صفحه ۴۲۶ می گوید، همسر بسنان از شاهزاده«حیفا بنت سلطان» همسر سفیر عربستان سعودی پول دریافت کرد.

در صفحات ۴۱۸ و ۴۱۹ هم فاش شده که  در دفترچۀ تلفن «ابو زبیده» سرکردۀ دستگیر شده القاعده، شماره‌های تلفن شرکت‌های امنیتی وجود داشت که محل اقامت شاهزاده «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا را در ایالت کلرادو مدیریت کرده بودند.

در صفحه ۴۳۶ هم فاش شده که «دیوید اوفهاوسر» مشاور وزارت خزانه داری آمریکا شهادت داد دفاتر موسسه خیریه الحرمین عربستان در تماس قابل توجهی با افراط گرایان هستند.

«خالد شیخ محمد» که به سازماندهی حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ در آمریکا متهم شده، اعلام کرد در صورت اعدام نشدن آماده است تا به خانواده های قربانیان برای شکایت از عربستان سعودی کمک کند.
به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، وکلای محمد اعلام کرده اند که اگر احتمال اعدام موکلشان از میان برداشته شود، وی می تواند به عنوان شاهد در شکایت قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی کمک کند.

مغز متفکر حملات 11 سپتامبر علیه عربستان شهادت می دهد
پانزده تن از۱۹ سازمان دهنده حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ تبعه عربستان سعودی بوده‌اند. به همین دلیل صدها تن از خانواده های قربانیان با متهم کردن ریاض به نقش داشتن در این حمله، از این کشور شکایت کرده‌اند./نیویورک/ خبرگزاری آناتولی۸ مرداد ۱۳۹۸.

در جریان حمله به ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی) حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وکلای شاکیان و قربانیان حمله تروریستی روز جمعه با ارائه نامه‌ای به یک دادگاه فدرال در منهتن، شرط خالد شیخ محمد، عضو برجسته شبکه القاعده و از طراحان این حمله تروریستی را اعلام کردند.

زندان گوانتانامو
۱۵ تن از ۱۹ طراح و عامل حمله ۱۱ سپتامبر از شهروندان عربستان هستند و بر اساس برخی مدارک سفارت عربستان در واشنگتن و خاندان سعودی با عوامل این حمله ارتباط داشته است. تعقیب حکومت عربستان به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر از سوی قربانیان تا سال ۲۰۱۶ ممکن‌ نبود تا اینکه در این سال، طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» موسوم به "جاستا" به کنگره ارائه و تصویب شد.

خالد شیخ محمد، مظنون اصلی عضو القاعده به دست داشتن در طراحی حملات ۱۱سپتامبر در آمریکا اعتراف کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس نسخه ای که روز چهارشنبه۱۴مارس۲۰۰۷، ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ توسط پنتاگون منتشر شد،

آمریکا اعزام زندانیان داعش به گوانتانامو را بررسی می‌کند

وی که یک پاکستانی است مسوولیت حملات تروریستی و طراحی آن را با انتشار بیانیه ای که از سوی یک افسر ارتش آمریکا به نمایندگی از سوی وی در جلسه استماع روز شنبه در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در جزیره گوانتانامو در کوبا قرائت شد، به عهده گرفت. در این نسخه تصحیح شده آمده است: «من مسوول حملات ۱۱ سپتامبر از ابتدا تا انتهای آن بوده ام.»

حامد کرزی خواستار بسته شدن زندان گوانتانامو شد

متهم اصلی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکا اعلام آمادگی کرده است که اگر دولت ایالات متحده بدنبال اعدام وی نباشد، حاضر است در پرونده دادخواست خانواده‌های قربانیان علیه دولت عربستان شهادت بدهد.

یکی دیگرازمتهمان «زکریا موسوی» است،وی در آمریکا تحت محاکمه قرار گرفت ، ذکریا یک شهروند فرانسوی مراکشی تبار است که به همکاری با شبکهٔ القاعده علیه آمریکا اعتراف کرده ‌است.در جریان محاکمه، موسوی گفته بود پشیمان نیست و آرزو کرده بود هر روز مانند  ۱۱سپتامبر باشد. زکریا موسوی در ماه اوت 2001 در یک مدرسه آموزش خلبانی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا آموزش دیده است.

«زکریا موسوی »درجریان محاکمه گفت دو شاهزاده سعودی منابع مالی این عملیات را تأمین می کردند.

زندان «گوانتانامو»کجاست؟

گوانتانامو زندانی است در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی «جزیره کوبا» که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد.

این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در تملک نیروی دریایی آمریکا قرارگرفت. 

نام این زندان پس از حمله آمریکا به افغانستان و انتقال تروریستهابه این زندانیان پرآوازه‌ شد.
رعایت نشدن حقوق زندانیان مانند نگه‌داری آنان در سلول‌هایی که به صورت قفس طراحی شده بود و بهره‌گیری از شکنجه‌هایی چون غرق مصنوعی، اعتراض‌های فراوانی در جهان را برانگیخت.
البته پس از انقلاب کوبا در دهه ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا نپذیرفت. 
تعطیل شدن این زندان یکی از وعده‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از انتخاب شدن به این سمت بود که تاکنون اجرایی نشده است.

در جریان حمله به ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی) حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وکلای شاکیان و قربانیان حمله تروریستی روز جمعه با ارائه نامه‌ای به یک دادگاه فدرال در منهتن، شرط خالد شیخ محمد، عضو القاعده و از طراحان این حمله تروریستی را اعلام کردند.

کرونا فرآیندهای قضایی در زندان گوانتانامو را به تعویق می‌اندازد

شیخ محمد هم اکنون در زندان گوانتانامو بازداشت است.

برخی از قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، دولت عربستان را در این حادثه مقصر می‌دانند و خواستار دریافت میلیاردها دلار غرامت هستند.

عربستان دست داشتن در این حملات را رد کرده است، اما ۱۵ تن از ۱۹ طراح و عامل حمله ۱۱ سپتامبر از شهروندان این کشور هستند و ادعا شده که گروه القاعده توسط بخش‌هایی از حکومت عربستان حمایت مالی شده است.

اسامه بن‌لادن بنیانگذار القاعده نیز متولد عربستان است.

روزنامه وال استریت جورنال نیز قبلا درباره شرط خالد شیخ محمد گزارش داده بود.

این گزارش می‌گوید وکلای شاکیان از عربستان با وکلای پنج تن از شاهدان که جزو عاملین و طراحان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر هستند، در تماسند تا در دادگاه حضور یافته و شهادت دهند.

سه تن از این شاهدان همراه با شیخ محمد در زندان گوانتانامو بازداشت هستند و دو شاهد دیگر در زندان فوق امنیتی «سوپرماکس» کلرادو در آمریکا زندانی شده‌اند.

«خالد شیخ محمد »گفته که فعلا قصد همکاری در این پرونده را ندارد، اما اگر قول داده شود که علیه وی حکم اعدام صادر نخواهد شد، حاضر است در این رابطه همکاری گسترده‌تری داشته باشد.

تعقیب حکومت عربستان به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر از سوی قربانیان تا سال ۲۰۱۶ ممکن‌ نبود تا اینکه در این سال، طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» به کنگره ارائه و تصویب شد.

به رغم وتوی این مصوبه توسط رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قانونگذاران با رای قاطع خود این وتو را بی‌اثر و این امکان را فراهم کردند تا خانواده‌ها و بازماندگان بتوانند برای یافتن حقیقت و به مجازات کشاندن حامیان حملات، به دادگاه‌های آمریکا شکایت کنند.

در سال ۲۰۱۸ بررسی شکایت قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر در دادگاهی در منهتن به راه افتاد، اما رئیس دادگاه شواهد و اظهارات ارائه شده در دادگاه علیه عربستان را ناکافی اعلام کرد.منابع: رویترز، وال استریت جورنال، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر/مرداد۱۳۹۸

«دونالد رامسفلد»(وزیردفاع آمریکا) و «جولیانی»(شهردارنیویورک) در محل مرکز تجارت جهانی(۲۳ آبان ۱۳۸۰) ۱۴ نوامبر ۲۰۰۱

«رودلف جولیانی»(شهردار نیویورک)در  ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱، در نیویورک، از سایت حمله به مرکز تجارت جهانی بازدید می کند.

«جورج دبلیو بوش»(رئیس جمهورآمریکا)در محل حادثه(۲۳ شهریور ۱۳۸۰) ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۱ در محل مرکز تجارت جهانی ویران شده در کنار آتش نشان بازنشسته، «باب بکویث» ۶۹ ساله، از طریق یک «مگافون» با آتش نشانان و سایر کارگران صحبت می کند.

مغزمتفکر(طراح)حمله به برج ۲قلو۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

خالد شیخ محمد در سال ۱۹۶۴  در کویت از یک پدر و مادر پاکستانی به دنیا آمد. وی در سنین جوانی به اخوان المسلمین ملحق شد و در دانشکده کشاورزی داکوتای شمالی در رشته مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل شد. وی سابقه مبارزه با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به همراه مجاهدین این کشور را دارد . وی برای اولین بار در سال ۱۹۸7 در افغانستان با "بن لادن" رهبر سابق القاعده دیدار کرد.

به نوشته دیلی تلگراف، در سال ۱۹۹۸ و یا اوایل ۱۹۹۹ بن لادن طرح حمله به برج های تجارت جهانی در نیویورک را تایید کرد و خالد شیخ مسئول انتخاب افراد برای انجام این حملات شد و در امر ربایش هواپیماهایی که خود را در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برجها کوبیدند کمک شایانی کرده بود.

علاوه بر این، خالد به انجام حملات در انگلیس، تلاش برای انفجار یک هواپیما در مسیر پاریس به میامی و همچنین پاکستان و بالی نیز  متهم است. وی در مارس ۲۰۰۲ به یک ساکن سابق شهر بالتیمور دستور داده بود تا با پوشیدن جلیقه ای انتحاری "پرویز مشرف" رئیس جمهوری سابق پاکستان را ترور کند.

خالد شیخ در یکی از وحشتناک ترین اقدامات خود اقرار کرده که سر "دانیل پیرل" یک روزنامه نگار آمریکایی را که در کراچی و توسط القاعده ربوده شده بود، از تن جدا کرده است.

در مجموع این اقدامات تروریستی، اف بی آی ( پلیس فدرال آمریکا ) ۲۵ میلیون دلار برای دستگیری خالد شیخ جایزه تعیین کرده بود و سرانجام توانست در سال ۲۰۰۳ خالد را در شهر «راولپندی» بازداشت کند.

علاوه بر خالد، قرار است چندنفر از همدستان وی نیز محاکمه شوند. یکی از این افراد «مجید خان» ۳۲ ساله از پاکستان است. مجید دانش آموخته آمریکاست و به این نکته اعتراف کرده که توسط خالد برای انجام حملات علیه منافع ایالات متحده در خاک آمریکا انتخاب شده بود. مجید اعتراف کرده که قرار بود پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حملاتی را در خاک آمریکا انجام دهد که از آن جمله می توان به طرح انفجار یک منبع زیرزمینی سوخت اشاره کرد.

مجید همچنین اعتراف کرده که اقدامات دیگری همچون مشارکت در بمبگذاری خودرویی در هتل جاکارتا در سال ۲۰۰۳  که ۱۱کشته برجای گذاشت و همچنین طرح ترور «پرویز مشرف» رئیس جمهور سابق پاکستان مشارکت داشته است.   

اف.بی.آی هویت دیپلمات عربستانی مظنون به ارتباط با عاملان ۱۱ سپتامبر را فاش کرد

پایگاه خبری هیلنوشت:سرهنگ «شین کوهن» از قضات نظامی نیروی هوایی آمریکا روز جمعه اعلام کرد دادگاه محاکمه چهار فرد مظنون به دست داشتن و «خالد شیخ محمد» که از وی به عنوان مغز متفکر حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ یاد می‌شود، روز دوشنبه،۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ ( ۲۲ دی ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد.

سال گذشته نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی از حقایق جدیدی درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سپتامبر پرده برداشت؛‌ حقایقی که نشان می‌دهند چرا مقامات بلندپایه سابق آمریکا و دولتمردان سعودی سعی دارند با سکوت خود درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، برخی ابعاد این حادثه را مخفی کنند.

این نشریه در گزارش خود با اشاره به مستندات ارائه شده در کتاب «سگ‌های نگهبانی که پارس نکردند» (The Watchdogs Didn't Bark) به  تلاش مقامات آمریکایی برای پنهان کردن برخی حقایق درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پرداخت.

رهبران کنگره آمریکا روز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰در مراسمی برای یادبود قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ حاضر شدند. تقدیر از روحیه و صلابت مردم آمریکا در جریان آن حوادث، از محورهای اصلی سخنرانی‌ها بود.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا، کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان، در این مراسم حضور داشتند و هریک سخنرانی کوتاهی کردند.
«کوین مک‌کارتی» در جریان سخنان خود گفت: «هیچ مثالی برای شجاعت آن‌گونه که مردم آمریکا به ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پاسخ دادند، وجود ندارد. بسیاری جان خود را برای کسانی دادند که نمی‌شناختند و آن‌‌هم بر اساس حس مسئولیت و عشق برای همنوع. تقدیر نکردن از آن‌ها غیرممکن است.»
«میچ مک‌کانل» هم پس از آن افزود: «حملات یازدهم سپتامبر زندگی حدود سه هزار تن از مردم ما را ربود. برای هزاران تن از اعضای خانواده و دوستان آنها، این سالگرد برای همیشه عمیق، هراسناک، و شخصی خواهد ماند.»
«چاک شومر »هم در سخنرانی خود گفت: «۲۰ سال پیش در روز زیبایی مانند امروز، کشور و مردم ما برای همیشه تغییر کرد. طی مدت حدودا یک ساعت دو هواپیما به مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک هواپیما به پنتاگون، و یک هواپیما در پنسیلوانیا برخورد کرد ... بدترین اقدام تروریستی در تاریخ کشور ما بود.»
«نانسی پلوسی» هم در سخنانی در پایان این مراسم گفت: «در این روزها یاد پرواز یونایتد ۹۳ مطرح می‌شود که قرار بود به ساختمان کنگره اصابت کند و با شجاعت و فداکارای در آن پرواز، مسیر فاجعه به شکلی دیگر رقم خورد.»

به نوشته نیوزویک، مولفان این کتاب مصاحبه ویدئویی حیرت‌آوری با «ریچارد کلارک» مشاور کاخ سفید در زمینه مبارزه با تروریسم در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش انجام داده‌اند که کلارک در این مصاحبه تاکید کرده است که مقامات بلندپایه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از جمله جرج تنت رئیس آن، اطلاعات مهمی را از توطئه و شبکه  القاعده از جمله ورود خالد المحضار و نواف الحازمی(عاملان حملات) به آمریکا و چگونگی استقبال از آنها و کمک به آنها در انجام حملات مخفی نگه داشته‌اند.

در این کتاب تاکید شده است که اسراری در همدستی حکومت سعودی با ربایندگان هواپیماها وجود  دارد. بر اساس تحقیقاتی که بعدها انجام شد، برخی مقامات وزارت اوقاف عربستان به شکل گسترده‌ای به ربایندگان هواپیماها در کالیفرنیا کمک کرده‌اند. این اطلاعات سبب شد تا صدها خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱به شکایت علیه حکومت سعودی در دادگاه فدرال نیویورک در سال گذشته اقدام کرده و خواستار غرامت‌های مالی نامشخصی شوند./تسنیم۰۸ شهریور ۱۳۹۸

یک دادگاه در بریتانیا ایران را یکی از مقصران اصلی حملات یازده سپتامبر دانستند.

حکومت ایران همواره هرگونه هدایت و یا دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر را انکار کرده است.

در آخرین واکنش ها در ماه مه گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صدور آخرین رأی غیابی دادگاهی در نیویورک آمریکا علیه جمهوری اسلامی مبنی بر پرداخت غرامت به بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر را محکوم کرد. جورج دانیلز٬ قاضی دادگاه فدرال آمریکا ایران را به پرداخت شش میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر محکوم کرد و شکایت خانواده‌های یک هزار نفر از کشته‌شدگان حملات ۱۱ سپتامبر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی ایران را وارد دانست.

حمله یازدهم سپتامبر

قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک حکم کرد که ایران باید به همسران قربانیان٬ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، به والدین و فرزندان آنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و به خواهران و براداران کشته‌ شدگان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند. در بخش دیگری از تازه ترین واکنش ها می توان به آخرین توییت محمد جواد ظریف در هفدهمین سالگرد واقعه یازدهم سپتامبر اشاره کرد.

وزیر خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «هفده سال پس از یازدهم سپتامبر، ایران؛ تنها ملت مسلمانی که بصورت خودجوش این فاجعه را محکوم کرد و سال های بعد در مقابل اسلام گرایان افراطی از جمله القاعده و جبهه النصره و داعش دست به عمل زد، از سوی دادگاه های آمریکا به پرداخت جریمه ۱۱ میلیاردی محکوم شد و شهروندانش از سوی کشور آمریکا تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارند.» محمد جواد ظریف هم چنین با اعلام ملیت اعضای و حامیان گروه های اسلام گرای افراطی در فضاهای مجازی می پرسد چگونه است که آمریکا هم چنان انگشت اتهامات را بسوی ایران دراز می کند در حالی که مشخص است بیشترین حمایت از این گروه ها در کدام مناطق جهان صورت می گیرد.

زکریاموسوی"محمدعطا"خالدشیخ محمد