پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

حادثه۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰)۳۰۰۰نفرکشته و۶هزارنفرزخمی

​هواپیماربایان  ۱۹ نفر بودند، ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۱٧۵ یونایتد ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ٧٧ امریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. 

«محمد عطا» یکی از پنج رباینده پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز بود که پس از ربودن هواپیما به عنوان خلبان کنترل هواپیما را به دست گرفته و آن را به برج شمالی کوبید

ماجرای «۱۱ سپتامبر»چیست؟۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیویورک(برج های دوقلوی)مرکز تجارت جهانی

 صبح ۱۱ سپتامبر ۱۹ عضو القاعده با ۴ فروند هواپیمای تجاری – مسافری ربوده شده، برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک را هدف گرفتند. آنها هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون واقع در ارینگتون در ویرجینیا کوبیدند و تنها هواپیمای چهارم بود که در مسیر واشنگتن، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و نتوانست ماموریت خود را به پایان برساند.

در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱  برج‌های دوقلو تجارت جهانی فروریخت،۲۹۷۷ نفر کشته شدند.
 دو برج۲قلو ۵۶ و ۱۰۲ دقیقه طول کشید تا کاملا در آتش بسوزند.
قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک حکم کرد که ایران باید به همسران قربانیان٬ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، به والدین و فرزندان آنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و به خواهران و براداران کشته‌ شدگان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند
۱۹ تروریست با ربایش ۴ هواپیما دست به این عملیات زدند که ۳ هواپیما به هدف خورد و دیگری در ایالت «پنسلوانیا» سقوط کرد۲۹۷۷ کشته و هزاران نفر مجروح شدند

عاملان حملات تروریستی درروزسه شنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰) که اعضای سازمان القاعده بودند با ربودن چهار فروند هواپیمای مسافربری – تجاری برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون را هدف قرار دادند.

هواپیمای چهارم، «پرواز ۹۳ یونایتد» عازم سانفرانسیسکو بود اما مهاجمان با تغییر مسیر این هواپیما قصد داشتند به واشینگتن حمله کنند. مسافران این هواپیما، پس از آگاه شدن از قصد هواپیماربایان با این افراد درگیر شدند و این هواپیما در میان جنگل‌های «شنکسویل» سقوط کرد.

درمجموع دراین حادثه حدود۳۰۰۰نفرکشته و۶هزارنفرزخمی شدند.

جزئیات حادثه  ۱۱ سپتامبر
 درروزسه شنبه، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰) دو فروند از چهار فروند هواپیمای مسافربری ربوده شده به برج‌های دوقلوی نیویورک برخورد کردند.

یکی دیگر از این هواپیما‌ها ساختمان وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» را مورد هدف قرار داد .

 چهارمین هواپیمای ربوده شده نیز از سوی جنگنده‌های F-۱۶ آمریکا در در میان جنگل‌های «شنکسویل» ایالت پنسیلوانیا ساقط شد.

در برج‌های دوقلو ۲ هزار و ۶۰۶ نفر، در ساختمان پنتاگون ۱۲۵ نفر و در هواپیماهای ربوده شده نیز ۲۴۶  نفر جان خود را از دست دادند.

 شمار کشته شدگان این حملات با احتساب ۱۹ تروریست کشته شده در این حادثه در مجموع ۳۰۰۰ نفر اعلام شد.

ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی)

 صبح ۱۱ سپتامبر ۱۹ عضو القاعده با ۴ فروند هواپیمای تجاری – مسافری ربوده شده، برج های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک را هدف گرفتند. آنها هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون واقع در ارینگتون در ویرجینیا کوبیدند و تنها هواپیمای چهارم بود که در مسیر واشنگتن، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و نتوانست ماموریت خود را به پایان برساند.

مظنونان طراحی حادثه 11 سپتامبر در سال 2021 محاکمه می‌شوند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ترامپ گفت.. تعدادقربانیان حادثه۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱حدود۳۰۰۰نفرهستند.

دونالدترامپ که همراه همسرش(ملانیا)روزجمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹برای ادای احترام به قربانیان، در منطقه سقوط پرواز شماره ۹۳ «یونایتد» در «شنکسویل »در ایالت «پنسیلوانیا» رفته بوددرسخنرانیش می گوید:

یاد در حدود سه هزار نفر که در حملات یازدهم سپتامبر در نیویورک، ویرجینیا، و پنسیلوانیا کشته شدند، راگرامی می داریم..

هواپیماربایان  ۱۹ نفر بودند، که شامل ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱  امریکن ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۱٧۵ یونایتد ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ٧٧ امریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. «محمد محمد الأمیر عوض السید عطا» معروف به «محمد عطا» یکی از پنج رباینده پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز بود که پس از ربودن هواپیما به عنوان خلبان کنترل هواپیما را به دست گرفته و آن را به برج شمالی کوبید.

چهار هواپیما که از فرودگاه‌های «لوگان اینترنشنال»، «دالاس اینترنشنال» و «نیوآرک» به مقصد کالیفرنیا در پرواز بودند، دزدیده شدند. دو فروند به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی اصابت کردند، یک فروند با ساختمان پنتاگون برخورد کرد و دیگری در پنسیلوانیا سقوط کرد.گفته شدکه این هواپیما  به قصد تخریب ساختمان کاخ سفید ربوده شده بود. اما به دلیل تأخیر و درگیری در حین کنترل هواپیما موفق به این اقدام نشد.

 تنها تبعه مصری حاضر در حملات محمد عطا بود.

در پی حملات ۱۱ سپتامبر که جریان جدیدی را در روابط بین الملل ایجاد کرد، جرج دبلیو بوش رئیس‌جمهور وقت آمریکا تصمیم به اعزام نیرو به افغانستان و عراق گرفت.

در این حمله بزرگ تروریستی ۱۵ تبعه سعودی، دو تبعه اماراتی ، یک تبعه مصری و یک لبنانی شرکت داشتند؛ همگی عرب و عضو شبکه تروریستی القاعده؛ گروهی که از مبداء و کانون پرورش تروریسم(عربستان) تغذیه فکری و روانی می شوند.

این گروه تروریستی درهنگامه جنگ افغان ها علیه ارتش سرخ شوروی سابق، با همکاری و مشارکت عربستان، پاکستان و آمریکا تشکیل شده بود و اولین تحقیقات صورت گرفته درخصوص حملات ۱۱ سپتامبر نشان می داد که

 هیات رهبری القاعده متشکل از «اسامه بن لادن» ، ایمن الظواهری ، میر حمزه ، احمد رفیع طاها و فضل الرحمان ، فتوای این حملات را در سال ۱۹۹۸ صادر کرده بودند.

فارن پالیسی(Foreign Policy)-بنیان‌گذاران آن ساموئل هانتینگتون و وارن منشل می‌باشندکه هم اکنون به واشنگتن پست تعلق دارد- بعد از گذشت یک دهه در سال ۲۰۱۱ به این موضوع ورود کرد و اسنادی را منتشر ساخت که نشان می داد آن ۲۸ صفحه سانسور شده؛ 

بطور مثال صفحه ۴۱۵ وجود رابطه میان برخی از ربایندگان هواپیماها در حادثه ۱۱ سپتامبر با دولت عربستان سعودی را فاش می سازد و جالب اینکه دستکم دو نفر از این افراد، افسران اطلاعاتی عربستان بوده اند.

در صفحه ۴۱۷ فاش شده «یکی از افرادی که به عنوان حامی مالی دو تن از هواپیماربایان حادثه ۱۱ سپتامبر شناخته شده اند، اسامه بسنان است».

وی پس از در سفری به هوستون در سال ۲۰۰۲ از یکی از اعضای خانواده سلطنتی در عربستان پول قابل توجهی دریافت کرده بود.  همچنین در صفحه ۴۲۶ می گوید، همسر بسنان از شاهزاده«حیفا بنت سلطان» همسر سفیر عربستان سعودی پول دریافت کرد.

در صفحات ۴۱۸ و ۴۱۹ هم فاش شده که  در دفترچۀ تلفن «ابو زبیده» سرکردۀ دستگیر شده القاعده، شماره‌های تلفن شرکت‌های امنیتی وجود داشت که محل اقامت شاهزاده «بندر بن سلطان» سفیر وقت عربستان سعودی در آمریکا را در ایالت کلرادو مدیریت کرده بودند.

در صفحه ۴۳۶ هم فاش شده که «دیوید اوفهاوسر» مشاور وزارت خزانه داری آمریکا شهادت داد دفاتر موسسه خیریه الحرمین عربستان در تماس قابل توجهی با افراط گرایان هستند.

«خالد شیخ محمد» که به سازماندهی حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ در آمریکا متهم شده، اعلام کرد در صورت اعدام نشدن آماده است تا به خانواده های قربانیان برای شکایت از عربستان سعودی کمک کند.
به گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال»، وکلای محمد اعلام کرده اند که اگر احتمال اعدام موکلشان از میان برداشته شود، وی می تواند به عنوان شاهد در شکایت قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی کمک کند.

مغز متفکر حملات 11 سپتامبر علیه عربستان شهادت می دهد
پانزده تن از۱۹ سازمان دهنده حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ تبعه عربستان سعودی بوده‌اند. به همین دلیل صدها تن از خانواده های قربانیان با متهم کردن ریاض به نقش داشتن در این حمله، از این کشور شکایت کرده‌اند./نیویورک/ خبرگزاری آناتولی۸ مرداد ۱۳۹۸.

در جریان حمله به ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی) حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وکلای شاکیان و قربانیان حمله تروریستی روز جمعه با ارائه نامه‌ای به یک دادگاه فدرال در منهتن، شرط خالد شیخ محمد، عضو برجسته شبکه القاعده و از طراحان این حمله تروریستی را اعلام کردند.

زندان گوانتانامو
۱۵ تن از ۱۹ طراح و عامل حمله ۱۱ سپتامبر از شهروندان عربستان هستند و بر اساس برخی مدارک سفارت عربستان در واشنگتن و خاندان سعودی با عوامل این حمله ارتباط داشته است. تعقیب حکومت عربستان به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر از سوی قربانیان تا سال ۲۰۱۶ ممکن‌ نبود تا اینکه در این سال، طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» موسوم به "جاستا" به کنگره ارائه و تصویب شد.

خالد شیخ محمد، مظنون اصلی عضو القاعده به دست داشتن در طراحی حملات ۱۱سپتامبر در آمریکا اعتراف کرد.به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس نسخه ای که روز چهارشنبه۱۴مارس۲۰۰۷، ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ توسط پنتاگون منتشر شد،

آمریکا اعزام زندانیان داعش به گوانتانامو را بررسی می‌کند

وی که یک پاکستانی است مسوولیت حملات تروریستی و طراحی آن را با انتشار بیانیه ای که از سوی یک افسر ارتش آمریکا به نمایندگی از سوی وی در جلسه استماع روز شنبه در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در جزیره گوانتانامو در کوبا قرائت شد، به عهده گرفت. در این نسخه تصحیح شده آمده است: «من مسوول حملات ۱۱ سپتامبر از ابتدا تا انتهای آن بوده ام.»

حامد کرزی خواستار بسته شدن زندان گوانتانامو شد

متهم اصلی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمریکا اعلام آمادگی کرده است که اگر دولت ایالات متحده بدنبال اعدام وی نباشد، حاضر است در پرونده دادخواست خانواده‌های قربانیان علیه دولت عربستان شهادت بدهد.

یکی دیگرازمتهمان «زکریا موسوی» است،وی در آمریکا تحت محاکمه قرار گرفت ، ذکریا یک شهروند فرانسوی مراکشی تبار است که به همکاری با شبکهٔ القاعده علیه آمریکا اعتراف کرده ‌است.در جریان محاکمه، موسوی گفته بود پشیمان نیست و آرزو کرده بود هر روز مانند  ۱۱سپتامبر باشد. زکریا موسوی در ماه اوت 2001 در یک مدرسه آموزش خلبانی در ایالت مینه‌سوتای آمریکا آموزش دیده است.

«زکریا موسوی »درجریان محاکمه گفت دو شاهزاده سعودی منابع مالی این عملیات را تأمین می کردند.

زندان «گوانتانامو»کجاست؟

گوانتانامو زندانی است در خلیج گوانتانامو در جنوب شرقی «جزیره کوبا» که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد.

این پایگاه طبق قرارداد بین آمریکا و کوبا، از سال ۱۹۰۳ در تملک نیروی دریایی آمریکا قرارگرفت. 

نام این زندان پس از حمله آمریکا به افغانستان و انتقال تروریستهابه این زندانیان پرآوازه‌ شد.
رعایت نشدن حقوق زندانیان مانند نگه‌داری آنان در سلول‌هایی که به صورت قفس طراحی شده بود و بهره‌گیری از شکنجه‌هایی چون غرق مصنوعی، اعتراض‌های فراوانی در جهان را برانگیخت.
البته پس از انقلاب کوبا در دهه ۱۹۵۰، دولت آن کشور خواستار لغو این اجاره نامه شد، اما آمریکا نپذیرفت. 
تعطیل شدن این زندان یکی از وعده‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از انتخاب شدن به این سمت بود که تاکنون اجرایی نشده است.

در جریان حمله به ساختمان پنتاگون و برج‌های دوقلو (مرکز تجارت جهانی) حدود سه هزار نفر کشته و تقریبا دو برابر این تعداد نیز زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وکلای شاکیان و قربانیان حمله تروریستی روز جمعه با ارائه نامه‌ای به یک دادگاه فدرال در منهتن، شرط خالد شیخ محمد، عضو القاعده و از طراحان این حمله تروریستی را اعلام کردند.

کرونا فرآیندهای قضایی در زندان گوانتانامو را به تعویق می‌اندازد

شیخ محمد هم اکنون در زندان گوانتانامو بازداشت است.

برخی از قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر، دولت عربستان را در این حادثه مقصر می‌دانند و خواستار دریافت میلیاردها دلار غرامت هستند.

عربستان دست داشتن در این حملات را رد کرده است، اما ۱۵ تن از ۱۹ طراح و عامل حمله ۱۱ سپتامبر از شهروندان این کشور هستند و ادعا شده که گروه القاعده توسط بخش‌هایی از حکومت عربستان حمایت مالی شده است.

اسامه بن‌لادن بنیانگذار القاعده نیز متولد عربستان است.

روزنامه وال استریت جورنال نیز قبلا درباره شرط خالد شیخ محمد گزارش داده بود.

این گزارش می‌گوید وکلای شاکیان از عربستان با وکلای پنج تن از شاهدان که جزو عاملین و طراحان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر هستند، در تماسند تا در دادگاه حضور یافته و شهادت دهند.

سه تن از این شاهدان همراه با شیخ محمد در زندان گوانتانامو بازداشت هستند و دو شاهد دیگر در زندان فوق امنیتی «سوپرماکس» کلرادو در آمریکا زندانی شده‌اند.

«خالد شیخ محمد »گفته که فعلا قصد همکاری در این پرونده را ندارد، اما اگر قول داده شود که علیه وی حکم اعدام صادر نخواهد شد، حاضر است در این رابطه همکاری گسترده‌تری داشته باشد.

تعقیب حکومت عربستان به اتهام دست داشتن در حملات ۱۱ سپتامبر از سوی قربانیان تا سال ۲۰۱۶ ممکن‌ نبود تا اینکه در این سال، طرح «عدالت علیه حامیان تروریسم» به کنگره ارائه و تصویب شد.

به رغم وتوی این مصوبه توسط رئیس‌جمهوری ایالات متحده، قانونگذاران با رای قاطع خود این وتو را بی‌اثر و این امکان را فراهم کردند تا خانواده‌ها و بازماندگان بتوانند برای یافتن حقیقت و به مجازات کشاندن حامیان حملات، به دادگاه‌های آمریکا شکایت کنند.

در سال ۲۰۱۸ بررسی شکایت قربانیان حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر در دادگاهی در منهتن به راه افتاد، اما رئیس دادگاه شواهد و اظهارات ارائه شده در دادگاه علیه عربستان را ناکافی اعلام کرد.منابع: رویترز، وال استریت جورنال، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر/مرداد۱۳۹۸

«دونالد رامسفلد»(وزیردفاع آمریکا) و «جولیانی»(شهردارنیویورک) در محل مرکز تجارت جهانی(۲۳ آبان ۱۳۸۰) ۱۴ نوامبر ۲۰۰۱

«رودلف جولیانی»(شهردار نیویورک)در  ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۱، در نیویورک، از سایت حمله به مرکز تجارت جهانی بازدید می کند.

«جورج دبلیو بوش»(رئیس جمهورآمریکا)در محل حادثه(۲۳ شهریور ۱۳۸۰) ۱۴ سپتامبر ۲۰۰۱ در محل مرکز تجارت جهانی ویران شده در کنار آتش نشان بازنشسته، «باب بکویث» ۶۹ ساله، از طریق یک «مگافون» با آتش نشانان و سایر کارگران صحبت می کند.

مغزمتفکر(طراح)حمله به برج ۲قلو۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱

خالد شیخ محمد در سال ۱۹۶۴  در کویت از یک پدر و مادر پاکستانی به دنیا آمد. وی در سنین جوانی به اخوان المسلمین ملحق شد و در دانشکده کشاورزی داکوتای شمالی در رشته مهندسی مکانیک مشغول به تحصیل شد. وی سابقه مبارزه با نیروهای اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان به همراه مجاهدین این کشور را دارد . وی برای اولین بار در سال ۱۹۸7 در افغانستان با "بن لادن" رهبر سابق القاعده دیدار کرد.

به نوشته دیلی تلگراف، در سال ۱۹۹۸ و یا اوایل ۱۹۹۹ بن لادن طرح حمله به برج های تجارت جهانی در نیویورک را تایید کرد و خالد شیخ مسئول انتخاب افراد برای انجام این حملات شد و در امر ربایش هواپیماهایی که خود را در تاریخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به برجها کوبیدند کمک شایانی کرده بود.

علاوه بر این، خالد به انجام حملات در انگلیس، تلاش برای انفجار یک هواپیما در مسیر پاریس به میامی و همچنین پاکستان و بالی نیز  متهم است. وی در مارس ۲۰۰۲ به یک ساکن سابق شهر بالتیمور دستور داده بود تا با پوشیدن جلیقه ای انتحاری "پرویز مشرف" رئیس جمهوری سابق پاکستان را ترور کند.

خالد شیخ در یکی از وحشتناک ترین اقدامات خود اقرار کرده که سر "دانیل پیرل" یک روزنامه نگار آمریکایی را که در کراچی و توسط القاعده ربوده شده بود، از تن جدا کرده است.

در مجموع این اقدامات تروریستی، اف بی آی ( پلیس فدرال آمریکا ) ۲۵ میلیون دلار برای دستگیری خالد شیخ جایزه تعیین کرده بود و سرانجام توانست در سال ۲۰۰۳ خالد را در شهر «راولپندی» بازداشت کند.

علاوه بر خالد، قرار است چندنفر از همدستان وی نیز محاکمه شوند. یکی از این افراد «مجید خان» ۳۲ ساله از پاکستان است. مجید دانش آموخته آمریکاست و به این نکته اعتراف کرده که توسط خالد برای انجام حملات علیه منافع ایالات متحده در خاک آمریکا انتخاب شده بود. مجید اعتراف کرده که قرار بود پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ حملاتی را در خاک آمریکا انجام دهد که از آن جمله می توان به طرح انفجار یک منبع زیرزمینی سوخت اشاره کرد.

مجید همچنین اعتراف کرده که اقدامات دیگری همچون مشارکت در بمبگذاری خودرویی در هتل جاکارتا در سال ۲۰۰۳  که ۱۱کشته برجای گذاشت و همچنین طرح ترور «پرویز مشرف» رئیس جمهور سابق پاکستان مشارکت داشته است.   

اف.بی.آی هویت دیپلمات عربستانی مظنون به ارتباط با عاملان ۱۱ سپتامبر را فاش کرد

پایگاه خبری هیلنوشت:سرهنگ «شین کوهن» از قضات نظامی نیروی هوایی آمریکا روز جمعه اعلام کرد دادگاه محاکمه چهار فرد مظنون به دست داشتن و «خالد شیخ محمد» که از وی به عنوان مغز متفکر حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ یاد می‌شود، روز دوشنبه،۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ ( ۲۲ دی ۱۳۹۹) برگزار خواهد شد.

سال گذشته نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی از حقایق جدیدی درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سپتامبر پرده برداشت؛‌ حقایقی که نشان می‌دهند چرا مقامات بلندپایه سابق آمریکا و دولتمردان سعودی سعی دارند با سکوت خود درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، برخی ابعاد این حادثه را مخفی کنند.

این نشریه در گزارش خود با اشاره به مستندات ارائه شده در کتاب «سگ‌های نگهبانی که پارس نکردند» (The Watchdogs Didn't Bark) به  تلاش مقامات آمریکایی برای پنهان کردن برخی حقایق درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پرداخت.

رهبران کنگره آمریکا روز دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰در مراسمی برای یادبود قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ حاضر شدند. تقدیر از روحیه و صلابت مردم آمریکا در جریان آن حوادث، از محورهای اصلی سخنرانی‌ها بود.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا، کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان، در این مراسم حضور داشتند و هریک سخنرانی کوتاهی کردند.
«کوین مک‌کارتی» در جریان سخنان خود گفت: «هیچ مثالی برای شجاعت آن‌گونه که مردم آمریکا به ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پاسخ دادند، وجود ندارد. بسیاری جان خود را برای کسانی دادند که نمی‌شناختند و آن‌‌هم بر اساس حس مسئولیت و عشق برای همنوع. تقدیر نکردن از آن‌ها غیرممکن است.»
«میچ مک‌کانل» هم پس از آن افزود: «حملات یازدهم سپتامبر زندگی حدود سه هزار تن از مردم ما را ربود. برای هزاران تن از اعضای خانواده و دوستان آنها، این سالگرد برای همیشه عمیق، هراسناک، و شخصی خواهد ماند.»
«چاک شومر »هم در سخنرانی خود گفت: «۲۰ سال پیش در روز زیبایی مانند امروز، کشور و مردم ما برای همیشه تغییر کرد. طی مدت حدودا یک ساعت دو هواپیما به مرکز تجارت جهانی در نیویورک، یک هواپیما به پنتاگون، و یک هواپیما در پنسیلوانیا برخورد کرد ... بدترین اقدام تروریستی در تاریخ کشور ما بود.»
«نانسی پلوسی» هم در سخنانی در پایان این مراسم گفت: «در این روزها یاد پرواز یونایتد ۹۳ مطرح می‌شود که قرار بود به ساختمان کنگره اصابت کند و با شجاعت و فداکارای در آن پرواز، مسیر فاجعه به شکلی دیگر رقم خورد.»

به نوشته نیوزویک، مولفان این کتاب مصاحبه ویدئویی حیرت‌آوری با «ریچارد کلارک» مشاور کاخ سفید در زمینه مبارزه با تروریسم در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون و جرج دبلیو بوش انجام داده‌اند که کلارک در این مصاحبه تاکید کرده است که مقامات بلندپایه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از جمله جرج تنت رئیس آن، اطلاعات مهمی را از توطئه و شبکه  القاعده از جمله ورود خالد المحضار و نواف الحازمی(عاملان حملات) به آمریکا و چگونگی استقبال از آنها و کمک به آنها در انجام حملات مخفی نگه داشته‌اند.

در این کتاب تاکید شده است که اسراری در همدستی حکومت سعودی با ربایندگان هواپیماها وجود  دارد. بر اساس تحقیقاتی که بعدها انجام شد، برخی مقامات وزارت اوقاف عربستان به شکل گسترده‌ای به ربایندگان هواپیماها در کالیفرنیا کمک کرده‌اند. این اطلاعات سبب شد تا صدها خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱به شکایت علیه حکومت سعودی در دادگاه فدرال نیویورک در سال گذشته اقدام کرده و خواستار غرامت‌های مالی نامشخصی شوند./تسنیم۰۸ شهریور ۱۳۹۸

یک دادگاه در بریتانیا ایران را یکی از مقصران اصلی حملات یازده سپتامبر دانستند.

حکومت ایران همواره هرگونه هدایت و یا دست داشتن در حملات یازدهم سپتامبر را انکار کرده است.

در آخرین واکنش ها در ماه مه گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صدور آخرین رأی غیابی دادگاهی در نیویورک آمریکا علیه جمهوری اسلامی مبنی بر پرداخت غرامت به بازماندگان حملات ۱۱ سپتامبر را محکوم کرد. جورج دانیلز٬ قاضی دادگاه فدرال آمریکا ایران را به پرداخت شش میلیارد دلار غرامت به بازماندگان قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر محکوم کرد و شکایت خانواده‌های یک هزار نفر از کشته‌شدگان حملات ۱۱ سپتامبر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بانک مرکزی ایران را وارد دانست.

حمله یازدهم سپتامبر

قاضی دادگاه منطقه منهتن نیویورک حکم کرد که ایران باید به همسران قربانیان٬ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، به والدین و فرزندان آنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار دلار و به خواهران و براداران کشته‌ شدگان چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دلار غرامت پرداخت کند. در بخش دیگری از تازه ترین واکنش ها می توان به آخرین توییت محمد جواد ظریف در هفدهمین سالگرد واقعه یازدهم سپتامبر اشاره کرد.

وزیر خارجه ایران در صفحه توییتر خود نوشت: «هفده سال پس از یازدهم سپتامبر، ایران؛ تنها ملت مسلمانی که بصورت خودجوش این فاجعه را محکوم کرد و سال های بعد در مقابل اسلام گرایان افراطی از جمله القاعده و جبهه النصره و داعش دست به عمل زد، از سوی دادگاه های آمریکا به پرداخت جریمه ۱۱ میلیاردی محکوم شد و شهروندانش از سوی کشور آمریکا تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارند.» محمد جواد ظریف هم چنین با اعلام ملیت اعضای و حامیان گروه های اسلام گرای افراطی در فضاهای مجازی می پرسد چگونه است که آمریکا هم چنان انگشت اتهامات را بسوی ایران دراز می کند در حالی که مشخص است بیشترین حمایت از این گروه ها در کدام مناطق جهان صورت می گیرد.

زکریاموسوی"محمدعطا"خالدشیخ محمد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد