پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

هرحرفی رانبایدپذیرفت حتی ازعلامه دهر

هرحرفی رانبایدپذیرفت حتی ازعلامه دهر،وقتی با مسلمات اسلام سازگارنباشد.

آیت الله بهجت:فقط معصومین(علیهم السلام)ازخطاوخطیئه مصونند،ولی غیرمعصوم هرچندازعلمای بزرگ وجلیل القدرباشد،خالی ازخطانیست،

لذانباید«مشکوکات»اقوال وآرای آنهارابه واسطه عظمت شأن وبزرگی مقامشان پذیرفت ،بلکه تنهادرواضحات ومسلمات بایدمطابق نظرشان بودومشکوکات بایدگفت:نَعتَقِدُبِمااعتَقَدَبِهِ جعفربن محمدبن والمهدی(به آنچه امام صادق وحضرت مهدی(ع)بدان اعتقاددارند،معتقدم).

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ﴿١٧٢اعراف﴾ 

مرحوم شیخ مفیدباهمه جلال وعظمتی که دارد(تاج سرمااست)،منکرِ«عالم ذر»شده است،بااینکه اخذعهدومیثاق مسلماً بوده است وخودِمبدأعهد،کافی است دراحتجاج بروجودعالم ذر،زیرااوبودوهست وخواهدبودواقرارِ«قَالُوا بَلَىٰ» بی خودوبی جهت ازانسان هاصادرنشده،بلکه ربط مخلوق به خالق وقیام به اواست.

ولذاتدّلی وتجلّی راعیناًمشاهده کردند واقراربه ربوبیت حضرت حق نمودند.

منبع:کتاب درمحضربهجت ،نکته۱۰١٢

رهبری و آیت الله بهجت دعایی که آیت الله بهجت به رهبری توصیه کردند +صوت

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اگرشخصیتی حرفی زد که با مسلمات دین ویا باقران مغایرتی داشت نبایدپذیریت،نه اینکه بگویم :این حرف باعقل من جوردرنمیاد ویامن نشنیدم ویابرای من ثقیل است،همانطورکه هرحرفی را بی دلیل نمی پذیریم، نبایدبی دلیل حرف(موضوعی)را ردکرد.

آیت الله محمدتقی بهجت فومنی:۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸(٢٢ جمادی الاولی ١٤٣٠)درسن ۹۳سالگی درگذشت(مدفن درقم)

ماجرای فتوای اشتباه شیخ مفید واصلاحش توسط امام زمان(عج):

چگونه خداوند(بوسیله عبدصالحش)آن اشتباه را رفع کرد،بدون اینکه خودآن عالم دخالتی داشته باشد.

فتوایی که شیخ مفیدداد« اشتباه بود» اما با عنایت امام زمان(عج) اصلاح شد.

شخصی از روستا نزد« شیخ مفید» رفت و سؤال کرد: زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است، آیا باید شکم زن را شکافت و طفل را بیرون آورد و یا به همان حالت او را دفن کنیم؟

شیخ مفیدجواب داد: با همان حمل، زن را دفن کنید.

اصلاحیه فتوای اشتباه

آن مردازشیخ مفیدخداحافظی کرد وبسوی منزلش حرکت کرد واما متوجه شد، سواری شتابان بسویش می‌آید، وقتی نزدیک او رسید، گفت:

ای مرد! شیخ مفید می‌گوید: شکم آن زن را بشکافید و طفل را بیرون بیاورید، بعد او را دفن کنید.

مرد روستایی همان کار را کرد. پس از مدتی، ماجرای آن سوار را برای شیخ مفید نقل کردند.

شیخ مفیدگفت: من کسی را نفرستاده بودم. معلوم است آن شخص، نماینده حضرت صاحب الزمان علیه‌السّلام بوده‌اند، حال که ما در احکام شرعی اشتباه می‌کنیم، همان بهتر که دیگر فتوا ندهیم. لذا در خانه خود را بست و بیرون نیامد.

اما از ناحیه مقدسه حضرت صاحب الزمان علیه‌السّلام توقیعی برای شیخ صادر شد:بر شماست فتوا دادن و بر ماست که نگذاریم شما در خطا واقع شوید.

شیخ مفید کیست؟

محمد بن محمد بن نعمان،معروف به شیخ مفید(تولد ۳۳۸ ـ توفی۴۱۳ق)عمر

شیخ مفید به افتخار گرفتن سه توقیع از ناحیه حضرت صاحب الامر نائل شده است.

شیخ طوسی: محمد بن محمد بن نعمان، ابوعبدالله مفید، معروف به «ابن معلم» از متکلمان طایفه امامیه است. در زمان او ریاست علمی و دینی شیعه به وی منتهی گشت. در علم فقه و کلام بر هر کس مقدم، فکرش عالی، ذهنش دقیق، و دانشمندی حاضر جواب بود.

علامه حلی: مفید، معروف به ابن المعلم بود و از بزرگترین مشایخ شیعه و رئیس و استاد آنهاست. کلیه دانشمندان ما که بعد از وی آمده اند، از دانش او استفاده نموده اند. فضل و دانش او در فقه و کلام و حدیث، مشهورتر از آن است که به وصف آید. او موثق ترین و داناترین علمای عصر خود بود. ریاست علمی و دینی طایفه شیعه امامیه در زمان او به وی منتهی گشت.

علامه بحرالعلوم:محمدبن محمدبن نعمان ابوعبدالله مفید رحمة الله" استاد استادان بزرگ و رئیس رؤسای ملت اسلام، گشاینده درهای تحقیق با اقامه دلیل و برهان با بیان روشن خویش سرکوب گر فرقه های گمراه، دانشمندی که تمامی جهات فضل و دانش در وی گرد آمده و ریاست علمی و دینی به او منتهی گشته بود،کلیه دانشمندان بر مقام عالی وی در دانش و فضل و فقه و عدالت و وثاقت و جلالت قدرش اتفاق نظر دارند. او دارای خوبیها و فضائل فراوان: تیزبین، باهوش، حاضر جواب و موثق ترین دانشمند عصر خود در حدیث و آشناترین آنها به علم فقه و کلام بود و هر کس بعد از او آمده از وی استفاده نموده است.

ابن حجر عسقلانی : مفید بسیار پارسا و فروتن و پاسدار علم بود. گروهی از دانشمندان از محضرش پدید آمدند. وی در بزرگداشت مکتب تشیع جایگاهی عالی یافت، تا جایی که گفته اند او بر هر دانشمند بلند قدری منت دارد. شریف ابو یعلی جعفری، داماد مفید گفته است: مفید جز اندکی از شب را نمی خوابید. سپس برمی خاست و به نماز می ایستاد، یا مطالعه می کرد، یا مشغول تلاوت قرآن می گشت.

شیخ مفیدپس از ۷۵ سال تلاش علمی و خدمت ارزنده درسال۴۱۳ درگذشت،فبرش درجوارحرم امامین جوادین(کاظمین)،درفاصله چندمتری ضریح قرارگرفته است.

امریکا"ویروس کرونا"راساخته یاچین؟یاطبیعی است؟

آیا ویروس «کرونا» ساخت آمریکاوچین است یاویروس طبیعی

میان چین و آمریکا جنگی تبلیغاتی بر سر منشا ویروس کرونا درگرفته است و طرفین یکدیگر را به اشاعه آن متهم می‌کند. اقدام مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در نامیدن ویروس جدید به عنوان "ویروس ووهان" خشم چین را برانگیخته است. مقام‌های چینی این نامگذاری را "غیرمسئولانه" خوانده‌اند.

«یوان ژیمینگ» نائب رئیس «بنیاد ویروس شناسی ووهان» در مصاحبه با شبکه «سی جی تی ان» چین ادعاها درباره دست داشتن این مرکز آزمایشگاهی در ایجاد و شیوع ویروس کرونا را «تئوری توهم توطئه» خواند.

بنا بر گزارش NBC وی معتقد است که بیان تئوری توهم توطئه درباره دست داشتن بنیاد ویروس شناسی ووهان به منظور گیج کردن مردم درباره منشا ویروس کرونا طراحی شده است.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، اولین باری است که یک مسئول بنیاد ویروس شناسی ووهان به صورت علنی درباره شیوع کرونا و اتهامهای مطرح شده علیه این مرکز صحبت می‌کند.

ژیمینگ ادامه داد: «به عنوان افرادی که کارشان مطالعه ویروس است، ما دقیقا می دانیم که چه نوع تحقیقی در این بنیاد در جریان است و چطور بنیاد ویروس‌ها و نمونه‌ها را مدیریت می‌کند. ما از همان ابتدا گفتیم که اصلا به هیچ وجه امکان ندارد که منشا این ویروس (کرونا) ما باشیم».

فروش روزانه خوراک خفاش و سگ در چین

وی افزود: «ما یک رژیم تنظیم مقررات و روش تحقیقاتی سفت و سختی داریم و به همین خاطر ما به خودمان اطمینان داریم».

مدیر آزمایشگاه ووهان تولید ویروس کرونا را تکذیب کرد

نائب رئیس بنیاد ویروس شناسی ووهان البته اعلام کرد که به دلیل استقرار این مرکز در ووهان ممکن است برخی فکر کنند ویروس کرونا با بنیاد ویروس شناسی ووهان مرتبط باشد اما اقدامات برخی طرفها در گمراه کردن عامدانه مردم کار اشتباهی بوده است.بازار فروش خفاش و سگ در چین باز شد/کند شدن کرونا باعث بازگشایی بازار دردسر آمیز چین شد


شبکه ان بی سی نیوز گزارش داد: «برای چین ریشه ویروس (کرونا) به یک موضوع سیاسی حساس بوده است چرا که "ویروس چینی" یا "ویروس ووهان" خواندن آن توسط ترامپ و دیگر مقام های دولتش چین را عصبانی کرده است».

سوپ خفاش منشا ویروس کرونا

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، جامعه اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی احتمال این موضوع است که آیا ویروس کرونا به صورت تصادفی از دل آزمایشگاه ووهان که در حال تحقیق بیماریها روی خفاش‌ها بوده، بیرون آمده باشد.

رد احتمال ایجاد ویروس کرونا در آزمایشگاه توسط دانشمند چینی

مقام‌های کنونی و سابق اطلاعاتی آمریکا به این شبکه خبر دادند، سازمان‌های جاسوسی آمریکا دخالت بشر در ساخت ویروس کرونا را رد کرده‌اند اما گفته‌اند که دانشمندان مرکز آزمایشگاهی ووهان روی ویروس کرونا تحقیقاتی انجام داده بودند و به همین دلیل در حال بررسی این احتمال هستند که شاید یکی از پرسنل این مرکز تصادفی به کرونا مبتلا و این ویروس را به این مرکز آورده باشد.

یکی از این مقام‌های اطلاعاتی آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت: «این یک احتمال است البته محتمل‌ترین احتمال نیست».

مقام‌های دولت چین پیش از این بارها هر گونه دخالت بنیاد ویروس شناسی ووهان در موضوع شیوع ویروس کرونا را رد کرده‌اند.

ژائولی جیان-سخنگوی وزارتخارجه چین

«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه۱۶آوریل (۲۸ فروردین ۱۳۹۹) اعلام کرد، سازمان جهانی بهداشت مکرر اعلام کرده است که هیچ مدرک و شنانه ای درباره ساخت این ویروس در آزمایشگاه (ووهان) وجود ندارد».

این مقام چینی افزود، بنیاد ویروس شناسی ووهان همکاری نزدیکی با سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای سازمان ملل داشته است.

اظهارات تازه مقام‌های بنیاد ویروس شناسی ووهان درباره رد هر گونه دخالت این مرکز آزمایشگاهی در ایجاد و شیوع ویروس کرونا در حالی مطرح شده که پیش از این، یک تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج انگلیس این موضوع که ووهان اولین نقطه شیوع کرونا بوده را زیر سوال برده است/یکشنبه، ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

چانگ هووا سفیر جمهوری خلق چین گفت: در ابتدای شیوع این ویروس، صحبت‌هایی مبنی بر اینکه کرونا از آزمایشگاه‌های چینی یا کشور آمریکا انتقال یافته است وجود داشت اما طبق آزمایش‌های ما و بررسی متخصصین خارجی و چینی، فکر می‌کنیم که این ویروس ساختگی نباشد و از طبیعت آمده باشد.

چانگ هوا» سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در تهران.

رئیس جمهور(سمت راست) +نخست وزیرچین

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سفیرچین در(۱۱ بهمن ۱۳۹۸،)به ایرناگفته بود: «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین شخصاً امور پیشگیری و کنترل این بیماری را مدیریت می‌کند، ستادی با مدیریت «لی که چیانگ» نخست‌وزیر این کشور نیز برای پیشگیری و کنترل همه‌جانبه این بیماری جدید با تمرکز بر شهر ووهان و استان هوبی و در سطوح مختلف از دولت مرکزی تا محلی فعالیت می‌کند.

یکی از متخصصین چینی در پاسخ به این سوال که دولت چین تا جه میزان فرضیه ساختگی بودن و جنگ بیولوژیک ویروس کرونا را قبول دارد، اظهار داشت: در حال حاضر کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا هم با این ویروس درگیر شده اند در نتیجه نمی‌توانیم بگوییم که کرونا صرفاً برای ایران یا چین ساخته شده است.

وی افزود: طبق بررسی‌های متخصصان غربی و چینی، ویروس کرونا قبلاً نیز در طبیعت و بعضی حیوانات وجود داشته و نمی‌توان با قطعیت گفت که توسط کشور خاصی ساخته شده است به همین دلیل پزشکان به مردم توصیه کرده اند که تا حد ممکن از حیوانات فاصله بگیرند.


آمارکرونا درجهان،یکشنبه۳۱ فروردین ۱۳۹۹/مبتلایان ۲،۳۵۰،۰۰۰نفر / جان باختگان ۱۶۱،۲۷۰نفر

ترامپ:آمارجانباختگان امریکااز«چین» کمتراست.

دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه(۳۱ فروردین ۱۳۹۹)  در نشست خبری «کارگروه کروناویروس» کاخ سفیدگفت: «تعداد مرگ‌ومیر [بر اثر کرونا] در آمریکا از کشورهای اروپایی پایین‌تر است».

ترامپ گفت:دولت چین  درارائه اعلام آمار جان‌باختگان ویروس کرونا مخفی‌کاری  کرده است: «چین نباید عدم انتشار ارقام واقعی قربانیان کروناویروس را توجیه کند... آنها از نظر تعداد تلفات بسیار جلوتر از ما هستند... این [بیماری] را می‌شد در چین متوقف کرد اما جهان اکنون به دلیل ناتوانی آنها در این کار، زجر می‌کشد».

خانم دکتر «دبرا برکس» هماهنگ‌کننده کارگروه کروناویروس کاخ سفید در این نشست خبری با نمایش دادن نمودارهایی از آمار شیوع ویروس کرونا در آمریکا، تلویحاً مدعی شد کشورهایی مانند چین در ارائه آمار فریبکاری می‌کنند اما فقط اروپا و آمریکا در این باره حقیقت را می‌گویند.

گزارش دیوان محاسبات درباره "گم شدن۴میلیارددلار" بودجه؟

آیاگزارش «مفقودالاثری چهار میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار » بودجه صحت دارد؟

گزارش رئیس دیوان محاسبات کشور درمجلس:دربودجه  بعضی ازرقم هانیست(بخوربخورشده)..بیش از چهار میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار پیدانکردیم.

میرسلیم(نماینده مجلس):محاسبات رئیس دیوان محاسبات «اشتباه» است .

اصلاحیه رئیس دیوان محاسبات:مانگفتیم چیزی گم شده!

حجت‌الاسلام‌ حسن روحانی(رئیس جمهور) روز چهارشنبه( ۲۷ فروردین ۱۳۹۹) در جلسه هیات دولت:

روحانی

گزارش ۱۰۰ درصد غلط بود، نظارت باید عام باشد و هر کس از بودجه استفاده می‌کند، باید دیوان محاسبات بر آنها هم نظارت کند و بیان‌ آنها به گونه‌ای نباشد که موجب شبهه از سوی مردم شود.

قوه قضائیه:تحقیق وبررسی شود

رئیس دیوان محاسبات کشور گزارشی در خصوص «تأمین ارز به نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و غیراساسی در سال ۹۷» که بابت آن بیش از چهار میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار بلاتکلیف مانده و علی رغم گذشت بیش از یک سال منجر به واردات کالا نشده است به دفتر رئیس قوه قضائیه ارسال نموده که

دستور رئیسی به دادستان تهران برای بررسی گزارش رییس دیوان محاسبات

آیت الله رئیسی پس از مشاهده این گزارش، بلافاصله به دادستانی تهران دستور داده است موضوع به صورت ویژه در یک شعبه اختصاصی مورد بررسی قرار بگیرد.

بنابراین گزارش، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات که روز گذشته در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارشی از تفریغ بودجه سال ۹۷ پرداخت، طی اظهاراتی به رسیدگی به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره و تصریح کرد: مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و وارد کنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی داده شده ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴.۸ میلیارد دلار ما به ازای واردات کالا نداشته است.

وی افزود: همچنین قرار بوده حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت مابه التفاوت قیمت ارز به حساب بانک‌های عامل واریز شود که با پیگیری‌های دیوان تا سال ۹۸ تنها ۲ هزار میلیارد تومان آن بازگشته و ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار آن تاکنون بازنگشته است.

رئیس دیوان محاسبات افزود: قانونا در این پرونده به هر میزان ارز که هر شخص حقیقی و حقوقی و دولتی و غیردولتی دریافت کرده را بررسی و مشخص کردیم که چه میزان کالا وارد شده و یا تخلف صورت گرفته است./۲۷ فروردین ۱۳۹۹خبرگزاری مهر

***

محاسبات رئیس دیوان محاسبات «اشتباه» است

سیّد مصطفی میرسلیم نمایندۀ منتخب دورۀ یازدهم مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی

 

میرسلیم: عده کثیری محدودیت‌های کرونایی را شوخی می‌پندارند/ طرح‌های جایگزین برای تعطیلات وجود دارد

متن کامل نامه رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به این شرح است:

«جناب آقای دکتر عادل آذر 

رئیس کل محترم دیوان محاسبات کشور 

با سلام و با تشکر از گزارش تفریغ بودجۀ سال ۹۷ ارسالی به پیوست نامۀ شمارۀ 170/10000 مورخ ۹۹/۱/۹، نکاتی را برای اقدام مقتضی بدین شرح تقدیم می‌کنم: 

۱- وفق خلاصۀ گزارش تفریغ منابع بودجه کل کشور ۱۳۳/۳ درصد و مصارف آن ۱۲۷/۷ درصد تحقق یافته است همچنین منابع عمومی دولت ۱۰۲ درصد و مصارف عمومی دولت ۸۷/۵ درصد تحقق یافته است. لذا در سال ۹۷ کسری بودجه نداشته ایم بلکه مازاد درآمد هم داشته ایم. 

لذا تفریغ بند (ج) تبصره یک بودجه سال ۹۷ مورد مناقشه است. گزارش فروش نفت و مبالغ واریزی به حساب بانک مرکزی نشان می دهد این فروش بیش از ۱۰۹ درصد بوده است. لذا تصویب نامه ۲۱ فروردین ۹۸ هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، فاقد وجاهت قانونی است و اصلاً کسری در سال ۹۷ با توجه به قرائن یادشده صحت نداشته است. 

۲ - منابع و مصارف بودجه شرکت های دولتی دقیقاً ۱۴۷/۵ درصد تحقق یافته است. هیچ توضیحی در این باره داده نشده است. این تحقق ظاهراً وفق گزارش های ابرازی است نه یک حسابرسی دقیق. ضمن اینکه افزایش ۴۷/۵ درصدی تحقق منابع و مصارف فلسفه بودجه بندی و بودجه ریزی را زیر سؤال می برد. 

۳ - در سال ۹۷ برای اولین بار نرخ برابری ارز با ریال خارج از عرف قانونگذاری صورت گرفت: این اقدام فرایند قانونی خود را طی نکرد و پیشنهاد را ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به هیئت دولت ارائه داد و معاون اول محترم رئیس جمهوری هم ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد. نه وزارت اقتصاد دارایی و نه بانک مرکزی و نه کمیسیونهای مجلس در تعیین این نرخ مداخله داشتند؛ در حالی که قانوناً کارشناسان آن باید اظهار نظر می کردند و به تصویب می رسید. گزارش تفریغ فاقد هرگونه اظهار نظر دربارۀ این پدیدۀ بزرگ در مالیۀ کشور است و از این باب قابل تأمل است. 

۴ -  گزارش تفریغ ۹۷ حاکی است از مجموع ۲۱۱ تبصره، بند، جز مادۀ واحده، تنها ۳۲ درصد احکام صادره رعایت شده است؛ تمام ۴۳ درصد احکام و یا بخشی از آن رعایت نشده است. ۷درصد اهداف قانون گذار تحقق نیافته است و بالاخره ۱۸ درصد احکام اصلاً فاقد عملکرد است. این نتایج فلسفه بودجه ریزی و بودجه بندی را زیر سؤال می برد و معلوم می شود مجریان، دولت و مجلس را در این باره سرکار گذاشته اند و کار خود را می کنند. 

۵ - وفق صفحۀ ۱۱ جدول شمارۀ ۸ خلاصۀ تفریغ بودجۀ ۹۷ دولت ۳۱میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ارز واردات را به نرخ دولتی تأمین کرده است اما تا تاریخ ۱۲ آذر ۹۸ بیش از چهار میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار اصلاً کالایی وارد کشور نشده است. گزارشی از برخورد دیوان با اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف ارایه نشده است. 

۶ - پرداخت حقوق های نجومی در سال ۹۷ ادامه پیدا کرد؛ بر اساس تفریغ بودجه این سال ۲۴۱ نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اضافه دریافتی داشته اند برخی از مدیران تا ۵۳ میلیون تومان در ماه حقوق دریافت کرده اند. این روند از سال ۹۶ رو به رشد و به دلیل ضعف در برخورد در سال ۹۷ ادامه پیدا کرد. 

این در حالی است که دیوان قادر است مدیران نجومی را به انقطاع دائم از خدمات دولتی محکوم کند. 

۷ - تفریغ ۹۷ نشان می دهد در این سال دولت دو میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی داده و با این ارز در شرایط تحریم اقتصادی و تحریم بانکی ، نخ دندان، عروسک، اسباب بازی، تشک، لوازم آشپزخانه، لوازم بدنسازی، لامپ، در قوطی، غذای سگ و گربه، چوب بستنی، انواع خاک، پاک کننده و پارچه اختصاص یافته ... اغلب این اقلام دارای تولید مشابه داخلی است (صفحه ۱۲ خلاصه تفریغ ۹۷).

۸ - با اعلام ارز ۴۲۰۰ تومانی عملاً به چهار - پنج نرخ در بازار رسیده ایم که منشأ فساد و ویژه خواری شده است. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود در اعتراض به این وضعیت به دولت و مجلس و دستگاه قضاییه فرمودند تکلیف ۱۸ میلیارد دلار ارزی که در بازار فروخته شده و برخی اقتصاددانان عنوان غارت ارزی بر آن نهادند، روشن کنید که تاکنون هیچ پاسخی براین نقد رهبری داده نشده است. 

مزید توفیقات جناب عالی و دیوان محاسبات را از خدای متعال مسألت می کنم»./۲۹ فروردین ۱۳۹۹فارس+مشرق 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آقای میرسلیم قبل ازاین نامه یک توئیتری هم داشته:

 توییتر کنایه آمیزمیرسلیم: «آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؛ به جای تکذیب شتابزده اجازه دهیم دادگاه درباره محتوای گزارش نظارتی حکم صادر کند.»

***

گزارش تفریغ بودجه در مورد عدم ورود ۴.۸ میلیارد کالا با واقعیت مطابق نیست

بیانیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به گزارش دیوان محاسبات کشور در مورد میزان تعهدات ارزی واردکنندگان کالا در سال ۱۳۹۷ به شرح ذیل منتشر شد:

محاسبه دیوان محاسبات بر مبنای مقایسه دو گزاره اطلاعاتی جداگانه تأمین ارز و واردات گمرک موجب اشتباه در نتیجه گیری شده است.

بیش از ۲۲۰۰پ رونده به ارزش حدود ۱.۵ میلیارد دلار به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

حدود ۱.۵ میلیارد دلار از تعهدات مرتفع نشده که با توجه به موارد ذکر شده احتمال ایفا دارد.

گزارش تفریغ بودجه در مورد عدم ورود ۴.۸ میلیارد کالا با واقعیت مطابق نیست.

بسمه تعالی

با توجه به گزارش دیوان محاسبات کشور با عنوان"تأمین ارز به نرخ دولتی (۴۲۰۰ تومان) برای واردات کالاهای اساسی و غیر اساسی در سال ۱۳۹۷"، نکات ذیل را جهت تنویر افکار عمومی و رفع ابهامات به استحضار عموم می‌رساند:

الف) سیاست ارزی سال ۱۳۹۷

هیأت محترم وزیران از تاریخ ۱۳۹۷.۰۱.۲۱ به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز، مصوب نمود که کلیه نیازهای ارزی کشور اعم از کالا و خدمات، با نرخ ۴,۲۰۰ تومان به ازای هر دلار، تأمین شوند. لذا، در آن مقطع ارز تک نرخی اعلام شده بود. این وضعیت، تا تاریخ ۱۳۹۷.۰۵.۱۶ و تغییر سیاست‌های ارزی کشور، به قوت خود باقی بود. پس از آن، به موجب مصوبه بعدی هیأت وزیران، ارز کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی (محدود به ۲۵ ردیف) با نرخ ۴,۲۰۰ تومان و ارز سایر کالاها با نرخ نیما تأمین گردید. لذا، در ارائه گزارش در این خصوص، لازم بود به تفکیک این دو مقطع زمانی و سیاست متفاوت دولت که بر حسب شرایط روز کشور در هر مقطع اتخاذ شد، توجه می‌شد.

ب) اقدامات بانک مرکزی جهت ساماندهی رفع تعهد ارزی

در راستای اجرای سیاست‌های دولت و تأکیدات رئیس جمهور محترم، بانک مرکزی به منظور نظارت دقیق، مؤثر و کارآمد بر ایفای تعهد واردکنندگان کالاها، سامانه رفع تعهد ارزی را طراحی و عملیاتی کرده است. همچنین بر اساس، مصوبه مورخ ۱۳۹۷.۱۲.۱۴ شورای محترم پول و اعتبار، مقررات انضباطی و چارچوب کنترلی و نظارتی جامع و سخت گیرانه ای در رابطه با ایفای تعهدات وارد کنندگان و ارزیابی عملکرد سیستم بانکی، اعمال شده و تحت اجرا قرار دارد. طراحی این سامانه موجب افزایش اشراف بانک مرکزی بر وضعیت رفع تعهدات ارزی شده است.

ج) نکاتی کلیدی در خصوص مفهوم تعهد ارزی و نحوه رفع آن

۱. "تأمین ارز" توسط بانک مرکزی در یک سال خاص، مبنای کافی برای ایجاد تعهد ارزی در همان سال نیست، زیرا ممکن است تأمین ارز برای کالا یا خدماتی صورت گیرد که سالهای گذشته وارد یا ارائه شده باشد یا در سال‌های پس از آن، تحقق یابد.

۲. گر چه اطلاعات گمرک، رکن مهمی در نمایش واردات کالا به کشور می‌باشد. لیکن، مواردی نظیر واردات خدمات، بازپرداخت اقساط و … در اطلاعات وارداتی گمرک انعکاس ندارد. لذا، مبنا قرار دادن اطلاعات گمرک در بررسی ایفای تعهدات ارزی اینگونه موارد، قطعاً موجب اشتباه در محاسبه خواهد شد.

۳. مطابق ضوابط و مقررات، "تعهد ارزی" عبارتست از تعهد متقاضی مبنی بر وارد کردن کالا یا دریافت خدمت، مطابق مشخصات ثبت سفارش یا ثبت خدمت، در مهلت مقرر، به نحوی که کالا یا خدمت مربوطه از جهت کمّی و کیفی با مشخصات ثبت سفارش یا ثبت خدمت، تطابق داشته باشد. متقاضی موظف است در صورت عدم واردات کالا یا خدمت مربوطه، نسبت به استرداد (بازفروش) ارز به بانک مرکزی اقدام نماید. بنابراین، عدم ایفای تعهد ارزی در صورت تحقق شرایط زیر حاصل می‌شود:

۳.۱. در تعهد ارزی مربوط به واردات کالا، مدارک لازم مبنی بر ورود کالا به کشور ارائه نشده باشد. در مواردی که تعهد ارزی بابت دریافت خدمات، یا ارز به صورت اسکناس و یا بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی باشد، نیازی به ارائه پروانه گمرکی مبنی بر ایفای تعهد نیست.

۳.۲. ارز دریافتی توسط متقاضی، به سیستم بانکی مسترد نشود. لذا مواردی که ارز دریافتی به بانک مرکزی از طریق سیستم بانکی عودت داده شده است، مشمول عنوان عدم ایفای تعهد ارزی نمی‌باشد.

۳.۳. مهلت مقرر برای واردات کالا منقضی شده باشد. لذا در مواردی که مهلت مزبور منقضی نشده باشد و به دلیل وجود دوره ساخت و… هنوز مهلت برای واردات کالا وجود داشته یا مهلت آن تمدید شده باشد، عدم رفع تعهد ارزی محسوب نمی گردد.

۴. در صورت عدم ایفای تعهد ارزی، بانک عامل موظف است مراتب را مورد پیگیری قرار داده و تعیین تکلیف نماید. در این خصوص، بانک‌ها پیگیری‌های لازم را انجام داده و موارد رفع تعهد نشده را جهت بررسی به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع می‌دهند. آن دسته از موارد که علاوه بر تخلف ارزی، واجد عنوان کیفری باشند نیز به مراجع قضائی ارجاع می‌گردد.

۵. مواردی که در سازمان تعزیرات حکومتی منتهی به صدور حکم برائت شوند، در حکم رفع تعهد ارزی در نظر گرفته می‌شوند.

د) تحلیل آمار و اطلاعات گزارش دیوان محاسبات

گزارش دیوان محاسبات کشور بر مبنای اطلاعات جداگانه تأمین ارز بانک مرکزی و واردات گمرک جمهوری اسلامی تهیه و تنظیم شده است، لذا با تفاضلی حدود ۴.۸ میلیارد دلار مواجه شده اند، که به اشتباه، تمامی آن را به عنوان عدم ورود کالا به کشور تلقی نموده اند، در حالی که:

۱. بخشی از آن به خاطر موارد مندرج در ردیف ۳ بند "ج" می‌باشد.

۲. بخشی از آن ناشی از مسائل مربوط به اختلاف ارزش کالای وارداتی با گمرک، ورود خسارت به کالای وارده در حین حمل، کسر تخلیه، اختلافات مربوط به تعرفه کالای وارداتی با کالای ثبت سفارش، مسائل مربوط به تحریم و مشکلات ناشی از محدودیت‌های بین المللی و غیره می‌باشد که این موضوع توسط بانک مرکزی و بانک‌های عامل، به طور مستمر تحت بررسی قرار دارد.

۳. بیش از ۲۲۰۰ فقره پرونده از موارد مربوطه، به ارزش حدود ۱.۵ میلیارد دلار، توسط بانک‌ها و با نظارت بانک مرکزی جهت رسیدگی و اقدام لازم به سازمان تعزیزات حکومتی ارجاع داده شده است و بر اساس احکام صادره، تعیین تکلیف و منجر به کاهش تعهدات مذکور می‌گردد.

۴. بخشی از پرونده‌های ارجاع شده به سازمان تعزیرات حکومتی (بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار) که واجد عنوان کیفری شده اند، در مراجع قضائی تحت رسیدگی می‌باشند.

۵. حدود ۱.۵ میلیارد دلار از تعهدات مرتفع نشده که احتمال رفع تعهدات آنها با توجه به موارد مندرج در ردیف ۲ بند "د" وجود دارد، تحت بررسی بانک‌های عامل می‌باشد. بدیهی است در صورت عدم ایفای تعهد آن موارد، بانک‌های عامل بایستی در اجرای بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره بانک مرکزی حسب مورد به سازمان تعزیزات حکومتی یا مرجع قضائی ارجاع نمایند.

جمع بندی

مطالب فوق الذکر موید این نکته است که، نتیجه گیری بخش ارزی گزارش تفریغ بودجه دیوان محترم محاسبات در خصوص عدم ورود کالا به میزان ۴.۸ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۷، مطابق با واقعیت نیست. بدیهی است اظهارنظر در خصوص موضوع تخصصی محاسبه تعهدات ارزی و نحوه رفع آن، مستلزم اشراف کامل بر اطلاعات و مقررات و دستورالعمل‌های بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز کشور می‌باشد. همچنین باید به مقررات و ضوابط هر مقطع توجه کافی شود و مقررات یک مقطع به همه سال تعمیم داده نشود.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از تلاش‌ها و دغدغه-های همکاران عزیز در دیوان محاسبات، معتقد است انتشار این نوع گزارشات، بدون بررسی دقیق و استعلام از نهاد کارشناسی بانک مرکزی صرفاً موجب ایجاد ابهام در اذهان عمومی و آسیب به سرمایه اجتماعی کشور می‌گردد./۲۸ فروردین ۱۳۹۹مهر

سازمان برنامه وبودجه:گزارش ناقص است

گزارش تفریغ ، موجب تشویش اذهان عمومی و خوراکی شدبرای دشمنان نظام

بنابراین گزارش مذکور که متأسفانه موجب تشویش اذهان عمومی و مورد سو استفاده دشمنان قرار گرفت بدون طی فرآیند ذکر شده در آئین‌نامه داخلی مجلس و استماع توضیحات دستگاه‌های اجرایی و بدون بررسی در کمیسیون‌های مجلس و جمع‌بندی نهایی توسط کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات صورت گرفته است لذا نمی‌توان آن را مبنای تخلف قطعی دستگاه‌های اجرایی محسوب کرد.

همچنین طبق ماده ۱۰۴ قانون محاسبات عمومی کشور و مواد ۲۱، ۲۳ و ۲۵ قانون دیوان محاسبات کشور، مرجع رسیدگی و تشخیص احراز این نوع تخلفات، دادسرا و هیأت‌های مستشاری دیوان است و در صورت وقوع جرم مراتب به محاکم قضائی منعکس می‌شود.

لذا انتظار می‌رود دیوان محاسبات کشور که طبق بند الف ماده ۱ و تبصره ذیل ماده ۲ قانون محاسبات کشور وظیفه حسابرسی و رسیدگی کلیه حساب‌های درآمد و هزینه و صورت‌های مالی همه دستگاه‌های اجرایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند را عهده دار است، ضمن انعکاس دقیق و تفصیلی عملکرد مالی همه دستگاه‌های مذکور – و نه فقط دستگاه‌های مرتبط با قوه مجریه- به گونه‌ای گزارش تفریغ را دقیق، کامل و منطبق بر قانون تدوین و ارائه کند که موجب تشویش اذهان عمومی و به ویژه سواستفاده دشمنان نظام نشود.

 سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن درخواست از دستگاه‌های ذیربط نسبت به رفع شبهه ایجاد شده، اعلام آمادگی می‌نماید تا به عنوان یک دستگاه نظارتی نهایت همکاری خود را در پیگیری و اجرای قوانین و مقررات مالی معمول داشته تا در آتی جامعه شاهد چنین سو برداشت‌هایی نباشد./۳۰ فروردین ۱۳۹۹مهر

***

اصلاحیه دیوان محاسبات

«بودجه  کشور»گم شده!بخوربخورشده

در ابتدای جلسه علنی روز سه‌شنبه(۲۶ فروردین ۱۳۹۹) مجلس شورای اسلامی، قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۷ توسط رئیس دیوان محاسبات در دستور کار قرار گرفت.

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کل کشور در ابتدای این جلسه، گفت: طبق قانون، باید این گزارش قبل از بررسی بودجه سال ۹۹ بررسی می‌شد، اما به دلیل مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی صحن علنی مجلس، قرائت این گزارش امکان‌پذیر نبود.

تحویل گزارش محرمانه تفریغ بودجه صندوق توسعه و نفت به «لاریجانی»

وی افزود: تعدادی از مصوبات سرّی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در تهیه گزارش تفریغ بودجه ۹۷ تأثیرگذار بوده است

 بنابراین گزارش تفریغ بودجه صندوق توسعه ملی و نفت به صورت سرّی، تهیه و تحویل رئیس مجلس شورای اسلامی شده است و در صحن مجلس قرائت نمی‌شود.

عادل آذر در تشریح بخش دیگری از این گزارش، گفت:

 اسناد تسویه در قانون از طریق بانک مرکزی تسویه می‌شود و بانک‌ها آن را بدهی دولت تلقی می‌کنند، لذا بانک مرکزی می‌تواند این بدهی را به عنوان پشتوانه چاپ پول بگذارد.

وی اظهارداشت: در همین راستا سال گذشته بانک مرکزی درخواست چاپ ۴ هزار میلیارد تومان پول با پشتوانه بدهی دولت را داد که دیوان محاسبات قبول نکرد و مقرر شد پشتوانه ارزی ارائه دهد.

شرکت پخش فرآورده‌های نفتی سهم سازمان هدفمندی را پرداخت نکرد

رئیس دیوان محاسبات کل کشور در تشریح گزارش تفریغ بودجه پیرامون اجرای بندهای مربوط به هدفمندی یارانه‌ها، گفت: منابع هدفمندی یارانه‌ها بالغ بر ۸۷ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده است.

عادل آذر افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران بخشی از منابع حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی به مبلغ ۴۱۴ میلیارد تومان، یک میلیون و ۲۲۹ هزار دلار، ۱۱ میلیون و ۵۵۸ هزار یورو، ۲۲ میلیون و ۳۷۴ درهم را وصول کرده، لکن به حساب‌های سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه داری کل کشور واریز نکرده است.

وی گفت: دولت مکلف است تا سهم سازمان هدفمندی یارانه‌ها از این منابع را پرداخت کند.

هیچ پروژه عمرانی در سال ۹۷ و ۹۸ به بخش خصوصی واگذار نشد

رئیس دیوان محاسبات کل کشور در بخش دیگری از این گزارش پیرامون اجرای قانون جهت جذب مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی نیمه تمام، اظهار داشت: به دولت اجازه داده شده بود در قالب مشارکت عمومی خصوصی پروژه‌های عمرانی را واگذار کند اما هیچ گونه واگذاری در سال ۹۷ انجام نشد. در سال ۹۸ نیز عملکرد این بند از قانون بودجه صفر بوده است.

۲۴۱ مدیر دولتی حقوق نجومی دریافت می‌کنند

عادل آذر در بررسی حقوق و مزایای کارکنان و حقوق‌های نجومی، گفت: طبق ماده ۷۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، سقف خالص پرداختی به مدیران ۲۳ میلیون و ۵۸۳ هزار تومان می‌باشد.

وی تصریح کرد: در بررسی حقوق و مزایای مدیران مشخص شد خالص دریافتی تعداد ۲۴۱ نفر از مدیران دستگاه‌های اجرایی شامل شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان غذا و دارو، دانشگاه‌های علوم پزشکی، شرکت‌های تابعه وزارت نفت، شهرک‌های علمی و تحقیقاتی، سازمان منطقه ویژه اقتصادی، بانک مسکن، شرکت آلومینیوم ایران و سازمان پزشکی قانونی بیشتر از سقف مذکور است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور تأکید کرد:  در مجموع، بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اضافه دریافتی داشته اند. بالاترین میزان حقوق و مزایای دریافتی توسط یکی از مدیران بالغ بر ۵۳ میلیون تومان در ماه بوده است.

عادل آذر افزود: در این خصوص تعداد ۳۶۰ پرونده مربوط به دستگاه‌های اجرایی به ارزش بالغ بر ۱,۷۰۰ میلیارد تومان تاکنون به دادسرا ارسال شده است. در ۱۴۷ مورد بر اساس اقدامات پیشگیرانه دیوان محاسبات ضمن انجام اصلاحات، مبلغ ۲۲ میلیارد تومان به حساب‌های خزانه‌داری کل کشور برگشت داده شده است.

وی در بخش دیگری از این گزارش به بررسی واگذاری‌ها در سال ۹۷ پرداخت و گفت: در تفریغ بودجه سال ۹۶ مصادیق واگذاری‌ها را حسابرسی عملکرد کردیم اما در تفریغ بودجه سال ۹۷ کلیت قانون اصل ۴۴ را حسابرسی عملکرد کردیم.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور اظهار داشت: از مجموع ۸۹۴ مورد واگذاری سهام، بنگاه و اموال و دارایی‌های دولت با ارزش ۱۴۹ هزار میلیارد تومان، ۷۷ درصد واگذاری‌ها شامل سهام عدالت معادل ۱۸ درصد، رد دیون معادل ۲۱ درصد بود که غالباً مربوط به نهادهای عمومی غیردولتی است.

عادل آذر افزود: صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای نظامی و انتظامی معادل ۳۸ درصد تحقق یافته که ماهیت خصوصی‌سازی حقیقی نداشته و صرفاً موجب انتقال مالکیت از دولت به بخش‌های مذکور شده است.

وی با بیان اینکه صرفاً ۲۳ درصد واگذاری به بخش خصوصی حقیقی انجام گرفته است، اظهار داشت: انحرافات واگذاری‌هایی که از طریق مذاکره یا مزایده صورت گرفته، حدود ۱۱ هزار و ۷۵۱ میلیارد تومان بوده که ۸ هزار و ۵۷۰ هزار میلیارد تومان آن معادل ۷۳ درصد از این انحرافات به نحوه قیمت‌گذاری، ۳,۹۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۵.۶ درصد مربوط به اهلیت مشتریان و ۱۷۲ میلیارد تومان مربوط به سایر موارد است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور بیان کرد: اقساط معوق واگذاری‌ها تا پایان سال ۹۷ بالغ بر ۱,۶۷۸ میلیارد تومان بوده که تاکنون وصول نشده است.

عادل آذر گفت: ۶ شرکت به مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان برخلاف قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های مذکور واگذار شده است.

گزارش دیوان محاسبات از حیف و میل ارز دولتی

وی در ادامه به ارائه گزارشی از تخصیص ارز ۴,۲۰۰ تومان پرداخت و گفت: بر اساس داده‌های اطلاعاتی بانک مرکزی، گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، تأمین ارز به نرخ دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی به شرح جدولی است که در گزارش ذکر شده است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور افزود: در سال ۹۷ بابت واردات کالاها و خدمات اساسی و غیراساسی ۳۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار ارز به نرخ دولتی تأمین شده است.

عادل آذر اظهار داشت: مطابق بررسی‌های به عمل آمده و اطلاعات اخذ شده از گمرک تا تاریخ ۹۸.۹.۱۲ تعداد ۹ هزار و ۶۵۸ ردیف تأمین اعتبار ثبت سفارش توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجموعاً بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار علیرغم دریافت ارز دولتی، وارداتی صورت نگرفته است.

وی گفت: از تعداد ۳۷ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارزبیش از ۱۰۰ میلیون دلار تعداد ۳۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعاً بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وارداتی نداشته اند.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور تاکید کرد: از تعداد ۴۸ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون دلار تعداد ۳۱ شخص حقیقی و حقوقی مجموعاً بالغ بر ۸۵۲ میلیون دلار کالایی وارد نکرده اند.

 از تعداد ۳۰۵ شخص حقیقی و حقوقی با دریافت ارز ۱۰ میلیون تا ۵۰ میلیون دلار تعداد ۲۱۲ شخص حقیقی و حقوقی مجموعاً بالغ بر یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون دلار واردات انجام نداده اند.

عادل آذر گفت: تعداد ۹۹ فقره از تأمین ارز سفارش‌های بالای ۵ میلیون دلار جمعاً بالغ بر یک میلیارد و ۹۹ میلیون دلار هیچ گونه وارداتی بابت ارز دریافتی نداشته اند. در ۷۰ فقره ثبت سفارش به ارزش ۲ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار تعداد ۲۲ شرکت نسبت به تعیین ارزش کالاهای وارداتی خویش پنداری نموده اند که موجب دریافت ۱۷۲ میلیون دلار بیش از ارزش کالاهای وارداتی توسط اشخاص مذکور شده است.

وی گفت: بررسی اقلام تأمین ارز بانک مرکزی نشان از آن دارد که در شرایطی که بخش صنعت بیشترین نیاز تأمین مواد اولیه و تجهیزات را داشته و کشور دست به گریبان ارز مورد نیاز کالاهای اساسی بوده است، 

در سال ۱۳۹۷ معادل دو میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز به نرخ دولتی به واردات کالاهای غیراساسی شامل نخ دندان، عروسک، اسباب بازی، لوازم آشپزخانه، لوازم بدنسازی، درپوش، غذای سگ و گربه، چوب بستنی، پارچه و انواع پاک کننده اختصاص یافته که بعضاً دارای تولید مشابه داخلی بودند.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور اظهار داشت: گزارش حسابرسی عملکرد ارز ۴۲۰۰ تومانی حاکی است از مجموع ۱۲ هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان ما به التفاوت نرخ ارز که باید توسط ۲۱ بانک عامل وصول گردد حدود ۱۴ درصد آن تا تاریخ ۹۸.۹.۱ وصول گردیده و بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن وصول نشده است.

گزارش تخلفات ارزی به سران سه قوه ارسال شد

عادل آذر تصریح کرد: با هماهنگی رئیس مجلس گزارش حسابرسی ارز ۴۲۰۰ تومانی با تفصیل تخلفات برای سران سه قوه ارسال شد؛

 جلسه حضوری نیز خدمت آقای رئیسی رئیس قوه قضائیه رسیدم. او دستور رسیدگی به تک تک تخلفات را داد تا اگر لازم شد حکم قضائی صادر شود.

وی گفت: رئیس جمهور هم دستور محکمی طی گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ داده و به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده که این موضوع پیگیری شود.

مقاومت بانک‌ها در واگذاری اموال و دارایی‌هایشان

رئیس دیوان محاسبات کل کشور در بخش دیگری از گزارش تفریغ بودجه، گفت: طبق قانون رفع موانع تولید، کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلف بودند سالانه حداقل ۳۳ درصد از اموال منقول و غیرمنقول سهام و شرکت‌های خود را واگذار نمایند. طبق بررسی‌های انجام شده تا پایان سال ۹۷ و پس از گذشت چهار سال از تصویب این قانون، مجموعاً از ۵۷ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان اموال شناسایی شده، مبلغ ۲۳ هزار و ۸۳۲ میلیارد تومان یعنی معادل ۴۱ درصد آن واگذار شده است.

عادل آذر اضافه کرد: بانک‌های دولتی مبلغ ۲,۶۱۵ میلیارد تومان از فروش سهام و اموال خود برخلاف قانون رفع موانع تولید، به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز نکرده‌اند که بالطبع در افزایش سرمایه بانک‌ها نیز منظور نشده است.

وی در تشریح گزارش تفریغ صندوق توسعه ملی، گفت: از محل منابع ورودی صندوق، مبلغ ۹ میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار به صورت ریالی سپرده‌گذاری شده که تاکنون ۲۶ درصد آن به ریال تبدیل و نزد بانک‌های عامل سپرده‌گذاری شده است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور افزود: همچنین از مبلغ ۴,۲۲۷ میلیارد تومان سهم قانونی، مبلغ ۲,۳۲۳ میلیارد تومان معادل ۵۵ درصد سهم مقرر جهت اشتغال‌زایی با معرفی کمیته امداد و سازمان بهزیستی سپرده‌گذاری صورت گرفته که از این مبلغ تاکنون نسبت به اعطای تسهیلات به مبلغ ۸۵۲ میلیارد تومان حدود ۳۷ درصد سپرده‌گذاری اقدام نموده‌اند.

عادل آذر در بخش دیگری از این گزارش، گفت: ۹۰۲ دستگاه اجرایی مکلف به اجرای مصوبات مربوط به بودجه عملکردی بوده‌اند که ۷۵ درصد این دستگاه‌ها هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

وی در پایان این گزارش در خصوص بررسی پرونده‌های تخلف تفریغ بودجه سال ۹۶، گفت: پس از بررسی تفریغ بودجه هر سال، بلافاصله گزارش تخلفات از هیئت‌های حسابرسی به دادسراها می‌رود که برای اجرای این روند، هیئت‌های حسابرسی تا پایان اردیبهشت ماه فرصت دارند.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور اضافه کرد: در بررسی تفریغ بودجه سال ۹۶ تاکنون ۳۳۹۸ بند تخلف در قالب ۹۷۱ پرونده به دادسراها رفته است و از این تعداد، دادستان به عنوان مدعی‌العموم ۶۸۵ دادخواست تنظیم شده است و به هیئت‌های مستشاری ارسال نموده تا رأی مورد نظر صادر شود.

عادل آذر با بیان اینکه تعداد افراد دخیل در تخلفات ۲۰۵۵ نفر هستند که در سطوح مختلف مدیریتی حضور دارند،گفت: در این خصوص ۵۰۰ رأی صادر شده و مجموع پولی که بابت این تخلفات به خزانه‌داری کل کشور واریز شده، ۱,۵۰۰ میلیارد تومان است.

وی با تأکید بر اینکه پرونده مربوط به تخلفات ارزی، جرم تشخیص داده شده و به همین دلیل به قوه قضائیه ارسال شده است، افزود: قوه قضائیه در حال بررسی این پرونده‌ها است.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی ۲۷ فروردین ماه ۱۳۹۹

در ادامه، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: در بند ۲ حسابرسی عملکرد اعلام شده که ۳۶۰ دستگاه اجرایی حدود ۱,۷۰۰ میلیارد تومان تخلف داشته‌اند.

سقف حقوق مدیران در سال ۹۹، ۵۰ میلیون تومان است

عادل آذر در پاسخ به این موضوع، گفت: بر اساس قانون، در سال ۹۹ سقف پرداختی مدیران بالای ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. فردا نگویید حقوق نجومی داده‌اند. در سال ۹۸ نیز سقف پرداختی مدیران حدود ۳۲ میلیون تومان بوده است. تعجب نکنید./۲۶ فروردین ۱۳۹۹مهر

«دیوان محاسبات: امکان گم شدن یک دلار هم متصور نیست»

 این شاه بیت بیانیه دیوان محاسبات کشور در پی توضیحات مسئولان دولتی و از جمله بانک مرکزی است که گزارش آن از تفریغ بودجه سال 97 ولوله‌ای در کشور انداخته است.

حالا آیا این بیانیه آب رفته را به جوی بر می‌گرداند؟

آیا همه رسانه‌های داخلی و شبکه‌های فارسی زبان خارجی که در 4 روز گذشته ادعای گم شدن 4.8 میلیارد دلار ارز کشور را برجسته کرده و بهانه‌ای مناسب برای حمله به دولت و نظام پیدا کرده بودند، همین بخش از بیانیه دیوان محاسبات را برای مخاطبان خود برجسته‌سازی می‌کنند؟

ماجرا از روز سه‌شنبه شروع شد که عادل آذر رئیس دیوان محاسبات گزارش خود از تفریغ بودجه سال 97 را در صحن علنی مجلس خواند. گزارشی مملو از ادعاهای مختلف درباره حقوق مدیران، خصوصی‌سازی‌ها و ارزهای 4200 تومانی. آنچه البته بیشتر مورد توجه قرار گرفت آن بخش از گزارش یاد شده بود که در آن آمده بود: « مجموع ارزی که در سال ۹۷ به صرافی‌ها و وارد‌کنندگان کالا‌های اساسی و غیراساسی داده شده ۳۱ میلیارد دلار بوده است که از این رقم حدود ۴.۸ میلیارد دلار ما‌به‌ازای واردات کالا نداشته است.» این گونه بود که  گم شدن 4.8 میلیارد دلار پول کشور به خبر اول رسانه‌ها تبدیل شد. روز بعد در جلسه هیأت دولت رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه نظارت بر بودجه باید به همه نهادهای بودجه‌بگیر تسری پیدا کند، ادعای بزرگ گم شدن این مقدار پول در دولت را صددرصد نادرست دانست. پیش از آن یعنی سه‌شنبه شب هم رئیس کل بانک مرکزی در تلویزیون توضیح داده بود که این گزارش صحیح نیست. علی ربیعی سخنگوی دولت هم چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت وزیران به مردم اطمینان داد که یک دلار هم از پول‌های آنان گم نشده است.
مهر تأیید بیانیه دیوان محاسبات بر نظر دولت
حالا دیوان محاسبات کشور با بیانیه اخیر خود که توضیحی است درباره گزارش تفریغ بودجه 97 و آنچه برخی شبهه‌سازی‌ها خوانده، بر سخن سخنگوی دولت مهر تأیید زده و تصریح کرده که اساساً هیچ پولی گم نشده است.
به گزارش خانه ملت در بخشی از این بیانیه آمده است:« در گزارش تفریغ بودجه که خلاصه آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد، هیچ گونه اشاره تصریحی یا تلویحی به گم شدن مبلغ 4.8 میلیارد دلار نشده،  بلکه به روشنی بیان گردیده که هویت دریافت‌کنندگان وجوه ارزی مذکور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی،  معلوم و مشخص بوده و می‌توان حساب ارزهای دریافتی یا کالاهای وارداتی را از آنان خواست و به طرق مقتضی، پیگیری و تعیین تکلیف نمود. کما‌اینکه اقداماتی نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط در قوه مجریه برای تعیین تکلیف این مبالغ صورت گرفته و  در جریان است.» در بند دیگری از این بیانیه تصریح شده:«‌دیوان محاسبات کشور با تأکید بر حق قوه مقننه در نظارت بر اجرای بودجه و ورود در جزئیات ارقام هزینه‌ها فارغ از القائات خلاف واقع مبنی بر گم شدن وجوه ارزی پرداختی به واردکنندگان که امری اساساً موهوم و  ناممکن است، آماده دریافت اطلاعات تکمیلی و گزارش‌های مستند مبنی بر رفع تعهدات ارزی پس از تاریخ ۹۸/۹/۱۲ در چارچوب رسیدگی‌های خود می‌باشد. ضمن آن که با توجه به هماهنگی و نظارت دو قوه مجریه و مقننه، امکان گم شدن حتی یک دلار از ارزهای  پرداختی به واردکنندگان متصور نیست، بلکه تلاش‌ها بر این است که این وجوه مطابق با اعتبارات مصوب مجلس شورای اسلامی و در محل قانونی خود  تعیین تکلیف شود.»/روزنامه ایران،شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

**

 سی امین گزارش تفریغ بودجه پس از انقلاب اسلامی روز سه شنبه از سوی «عادل آذر» رئیس دیوان محاسبات کل کشور در مجلس قرائت شد.

گزارش سال ۹۷ و محورهای انتقادی به آن

«۴.۸ میلیارد دلار گم شده است» «غارت بودجه»، «حقوق‌های نجومی مدیران دولتی» و مواردی از این نوع تیترهایی بودند که در ساعات اولیه قرائت گزارش تفریغ بودجه روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. مهمترین محورهای انتقادی درباره گزارش تفریغ بودجه را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

-انحراف از بودجه تصویبی مجلس در انتقادات رسانه‌ها مورد توجه بود و دولت متهم شده بود تنها ۳۲ درصد از لایحه بودجه‌ای را که خود نوشته بود اجرایی کرده است و باقی بودجه به صورت نامشخص حیف و میل شده است.

- نزدیک به ۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته برای واردات کالاها از سوی شرکت‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت شده اما مابه‌ازای آن کالایی وارد کشور نشده است.

- دریافتی‌های غیرمعمول و موسوم به نجومی بسیاری از مدیران علیرغم جنجال سال‌های گذشته همچنان ادامه داشته است.

-ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات اقلام غیرضروری در شرایط اضطرار کشور شده است.

-بخشی از درآمد نفتی به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز نشده است.

-انحراف در واگذاری‌های دولت صورت گرفته و  فقط ۲۳ درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی انجام شده است.

پاسخ دولت به انتقادات

رییس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به حاشیه‌های ایجاد شده پیرامون گزارش تفریغ بودجه گفت: «دیوان محاسبات برای نظارت و محاسبه اینکه پول‌ها چطور خرج شده، باید موضوع را توسط هر کسی که از بودجه دولت استفاده می‌کند اعم از همه دستگاه‌ها، قوا و نهادهای انقلابی و فرهنگی و... نظارت انجام دهد.»

همه برای  گزارش دیوان محاسبات پاسخ ارائه کنند/در نظارت بر بودجه خودی و غیر خودی نداریم

روحانی افزود: «من بخش ارز را که شنیدم، ۱۰۰ درصد غلط بود و براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور بود. این بسیار بد است که یک مقام حرفی را بزند اما با قوانین کشور منطبق نباشد.

 خواهش می‌کنم همه عزیزان پاسخ لازم را بدهند. این پاسخ به خاطر دفاع از دولت نباشد بلکه به خاطر دفاع از حقیقت است تا همه دستگاه‌ها مراقبت کرده و بدانند بدون توجه به مقررات نمی‌توان مسئله‌ای را بیان کرد.»

طرح اعطای وام یک میلیونی به ۲۳میلیون خانوار اجرا می‌شود

«عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی هم با رد جنجال گم شدن ۴.۸ میلیارد دلار از بودجه سال ۹۷ توضیح داد: «این گزارش در تاریخ ۱۲ آذر ۹۸ تهیه شده و اکنون این رقم تبدیل به ۳ میلیارد دلار شده که از این سه میلیارد هم بخشی‌از آن به دلایل موجهی باز نگشته است. برای مثال فروشنده نتوانسته هنوز ارز را برگرداند یا اینکه کالا هنوز در راه باشد و بخشی نیز ممکن است به دلیل میزان محاسبات گمرک باشد.»

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان گفت که ۳ میلیارد دلار اختلاف حساب وجود دارد، افزود: از این سه میلیارد دلار، یک و نیم میلیارد دلار آن را مشخصات اشخاصی که رفع تعهد نکرده‌اند را به سازمان تعزیرات اعلام کرده‌ایم و چند صدمیلیون دلار نیز به مرحله کیفری رسیده که قوه قضاییه در حال پیگیری است و این چنین نیست که ۴.۸ میلیارد دلار گم شده باشد.»

رویکرد ماحفظ جان و نان مردم است/نمی‌خواهیم ۴میلیون نفر بیکار شوند

«علی ربیعی» سخنگوی دولت هم در پاسخ به جنجال‌های رسانه ای به گزارش تفریغ بودجه ۹۷ ضمن اطمینان بخشی به مردم درباره گم نشدن حتی یک دلار  از بودجه کشور گفت: « وقتی که عدد کلی در این زمینه اعلام می‌شود در جامعه ابهام ایجاد می‌کند. همه مطلع هستند بخش‌هایی که ارز دریافت کرده اند، اما وارداتی نداشته‌اند نیز تحت کنترل هستند و حتی یک دلار آن نیز حساب و کتاب دارد. ضمن احترام به گزارش دیوان محاسبات در مورد تفریغ بودجه سال ۹۷، به ملت ایران اطمینان می‌دهم چیزی نیست که ما بگوییم حتی یک دلار از این مبلغ چیز ناپیدایی است و یا گم شده است و همه این‌ها به طور مشخص محاسبه خواهد شد.»

یحیی آل اسحاق

«یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق هم در توضیح عملکرد دولت گفته است: «اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم باید شرایط آن زمان به درستی مورد بررسی قرار گیرد. دو سال پیش شرایط برای اقتصاد ایران به گونه دیگری بود و در سال ۹۷ نظام ارزی کشور به سمت کاهش توانایی کنترل بانک مرکزی و دولت بر بازار ارز می‌رفت و پیش‌بینی‌هایی در خصوص نرخ ارز بالای ۲۰ هزار تومان نیز مطرح بود.

کارشناسان اتاق های بازرگانی دولت را یاری کنند

رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران درادامه گفت: تبعات ارزی این پیش‌بینی در کشور ما مشخص بود به گونه‌ای که می‌توانست بر تولید، مصرف و انواع شاخص‌های اقتصادی تاثیر بگذارد. دولت برای جلوگیری از بروز شرایط بحرانی و کنترل نرخ ارز، شوکی را به کشور وارد کرد.»

واقعیت‌های اقتصاد و بودجه؛ تمرین منتخبان مجلس یازدهم

همزمان با انتشار گزارش تفریغ بودجه از سوی دیوان محاسبات، منتخبان اصولگرای مجلس یازدهم از نخستین طیف‌هایی بودند که به این بهانه انتقاداتی را علیه دولت مطرح کردند. این انتقادات در حالی علیه دولت مطرح می‌شود که به گواه آمارها دولت‌های یازدهم و دوازدهم بالاترین شفافیت را هم در مسیر بودجه‌نویسی و هم اجرا و استفاده از منابع مالی تاکنون داشته اند. در هر دوره بودجه نویسی طی هفت سال گذشته جدا از نظم قابل قبول دولت در ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس، ریز جزییات این بودجه و برنامه مالی کشور را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و رئیس جمهوری بارها از کارشناسان و اصحاب قلم دعوت کرده است تا با نورافکن حسابرسی بودجه را مورد بررسی قرار دهند.

رحمانی فضلی: امنیت عمومی را فدای مطامع سیاسی کوتاه مدت نکنیم

انحراف دولت از بودجه تصویبی هم موضوع تازه‌ای در اقتصاد و سیاست ایران نبوده است و بسیاری از منتقدان کنونی دولت دوازدهم نباید انحراف‌های بزرگ دولت‌های همسو با خود را از یاد ببرند. بر اساس آماری که «عبدالرضا رحمانی فضلی» رییس دیوان محاسبات وقت در بهمن ماه سال ۸۷ و در جریان ارائه گزارش تفریغ بودجه سال ۸۵ گفته بود: در گزارش تفریغ بودجه در این سال (۸۵) دو هزار مورد انحراف از بندها و تبصره ها و قوانین وجود دارد که در سایه مباحث این یک میلیارد دلار مغفول مانده است.

«احمد توکلی» رئیس وقت مرکز پژوهش‌های مجلس هم در یادداشتی به برخی تخلفات صورت گرفته در واردات فراورده های نفتی نوشت: دولت در سال ۸۷ به جای حد مجاز قانونی سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری، پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار فرآورده نفتی وارد کرده است. قانون شکسته شد با صراحت تمام، مجلس در برابر این قانون شکنی آشکار سکوت کرد، میلیاردها دلار بیش از حد مجاز قانون، منابع ارزی تلف شد، آن همه آسیب از افزایش مصرف بنزین بر مردم تحمیل شد.»

«علی لاریجانی»، رییس وقت مجلس هم  پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۵ در مجلس، خواستار پیگیری واریز نشدن یک میلیارد دلار مازاد بهای نفت به خزانه کشور شد. رییس وقت مجلس هم  پس از قرائت گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۵ در مجلس، خواستار پیگیری واریز نشدن یک میلیارد دلار مازاد بهای نفت به خزانه کشور شد.

انحراف از بودجه یا کسری بودجه در دولت‌های سازندگی و اصلاحات هم بر اساس گزارش‌ها صورت گرفته است و با توجه به شرایط اقتصاد ایران به نظر می رسد موضوعی گریزناپذیر باشد. گرچه دولت به این هجمه‌های با بهانه و بی بهانه عادت کرده است.  نظارت بر قوه مجریه بر عهده قوای دیگر و بازوهای اجرایی آن‌ها مانند دیوان محاسبات است اما این نظارت یک بعدی بر دولت نمی‌تواند گره گشای شرایط موجود باشد، دولت بارها بر شفاف‌سازی در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی تاکید کار را از درون قوه مجریه با لایحه شفافیت آغاز کرده است.  

واقعیت آن است که انحراف از بودجه در اقتصاد ایران نه برای بار نخست و نه آخر در دولت یازدهم و دوازهم روی می‌دهد و همه دولت‌ها با تمام ادعا درگیر سازوکار نظام خسته بودجه نویسی هستند. منتخبان مجلس یازدهم می‌توانند از این بستر نه برای هجمه به دولت بلکه بررسی و پژوهشی عمیق استفاده کنند تا از یک سو قوانین بودجه نویسی و از سوی دیگر قوانین نظارت بر همه قوا، نهادها و  اشخاص حقیقی و حقوقی را به روز رسانی و منسجم کنند.

از سوی دیگر خصوصی سازی در ایران فرایند پیچیده ای است که نواقص موجود در آن امکان اجرای درست را نمی‌دهد و این تنها محدود و مختص به دولت تدبیر و امید نیست؛ نمایندگان منتخب باید در مسیر رفع این نواقص و نه مچ‌گیری از دولت ها برآیند وگرنه تکرار این مکررات در دولت‌های بعد هم روی می دهد و اگر قصد سکوت در برابر همفکران خود را نداشته باشند باید فکری عاجل در قانونگذاری‌های اقتصادی کشور انجام دهند./ایرنا۲۸ فروردین ۱۳۹۹

 روسای دیوان محاسبات و دادستانی دیوان محاسبات از اولین دوره تا کنون آمده است؛

ادوار مجلس

روسای دیوان محاسبات

دادستانی دیوان محاسبات

اول

محمود پاکروان‌

میرجواد عطاری‌ ابراهیم‌‌زاده‌

دوم

ایرج‌ صفاتی‌ دزفولی‌

‌احمد علیزاده‌

سوم

ایرج‌ صفاتی‌ دزفولی‌

‌احمد علیزاده‌

چهارم

رخشنده‌رو

سید لطف‌ اله‌ اتابکی‌

پنجم

سیدکاظم‌ میرولد

سید لطف‌ اله‌ اتابکی‌

ششم

سیدکاظم‌ میرولد

سید اصغر هندی

هفتم

محمدرضا رحیمی

امیری اصفهانی

هشتم

رحمانی فضلی

اصغر عربیان

مدیریت سایت-پیراسته فر:

آقایان(قضات ودولت وبارزسان)طوری حرف بزنید که ما مردم(عوام) هم بفهمیم که چی شده؟ کی خورده وموضوع گم شدن چیه؟ بیت المال هم مگر«گم»میشه!؟
مگراین «دکل نفتی »هست که گم بشه!ویا این«کوه است که متجاوزان بخورنش!؟
یه طوری بگید که ماهم بفهمیم،که چه کسی به بیت المال دست اندازی کرده وچه کسی دارد «جوسازی»می کند؟
اینقدرباآبروی نظام بازی نکنید/دیوان محاسبات می آید قاطعانه می گوید«بله خوردن»..رئیس جمهور وبانک مرکزی می گویند«آقایان بدفهمیدن،بخورمخوری درکارنیست،همه چیزسرجاشه».
اگردروغه،گوینده تنبیه بشه واگه راسته دزدها به پای میزمحاکمه برده شوند.
درزمان رژیم شاه روزنامه خوانده بودیم«کشتی شکرگم شده» 


اخبارازتأییدبرگزارش دیوان محاسبات است!

درجلسه صبح دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹  شورای عالی قوه قضاییه

گزارشی از دیوان محاسبات حاکی از تردید یا اشتباه در گزارش تفریغ بودجه ۹۷ واصل نشده است

آیت الله رییسی(رئیس قوه قضا):هیچ گزارشی تا امروز از دیوان محاسبات که حاکی از تردید یا اشتباه در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۷ باشد واصل نشده بلکه بر اتقان گزارش تاکید هم شده است.

دعوای ترامپ"فرمانداران ایالت.."دهانتوببند،کارتوبکن..هذیان می گوید

دعوای رئیس جمهورامریکا - فرماندارنیویورک 

ترامپ هذیان می گویدماامکانات وتجهیزات کافی نداریم: فرماندار ایالت ویرجینیا

ترامپ خطاب به فرماندار نیویورک: کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن

ترامپ خطاب به فرماندار نیویورک: کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن

فرماندار نیویورک: ترامپ باید از خواب بلند شود و به سر کار بیاید.

امریکا «پادشاه ندارد»قانون اساسی داریم

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر به شدت از «آندرو کوومو» فرماندار ایالت نیویورک انتقاد کرد.

وی در پیامی در توئیتر نوشت: «فرماندار کوومو باید زمان بیشتری را صرف کار انجام دادن و زمان کمتری را برای شکوه کردن سپری کند. از این خارج شوید و کار انجام دهید. حرف زدن را متوقف کنید.»

ترامپ در ادامه نوشت: «ما برای شما هزاران تخت بیمارستان که شما به آن نیاز نداشتید یا از آن استفاده نکردید ساختیم و به شما تعداد زیادی دستگاه اکسیژن ساز که شما باید داشته باشید دادیم و شما را در انجام تست‌هایی که باید انجام می‌دادید کمک کردیم.»

 ادامه : «ما به نیویورک پول بسیار زیادی دادیم و بیش از هر ایالت دیگری به آنها کمک کرده و تجهیز کرده‌ایم. این مردان و زنان بزرگی که این کار را انجام دادند از شما هیچ تشکری نشنیدند.آمار تو خوب نیست. کمتر حرف بزن و بیشتر عمل کن.»/۲۹ فروردین ۱۳۹۹

‌«آندرو کوومو» فرماندار ایالت نیویورک از نحوه واکنش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به بحران ویروس کرونا به شدت انتقاد کرد.

فرماندار نیویورک: ترامپ باید از خواب بلند شود و به سر کار بیاید

کوومو که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد در پاسخ به سوال یک خبرنگار در انتقاد ترامپ از خود گفت: «رئیس جمهور شاید باید از خواب بلند شود و به جای تلویزیون دیدن به سر کار برود.»/شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹

ایالت نیویورک بیشترین آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در ایالت متحده را دارد.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:آمارکرونادرجهان /شنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۹قبل ازظهر.

مبتلایان ۲،۲۵۲،۶۵۰نفر / جان باختگان  ۱۵۴،۳۳۰نفر  / بهبودیافتگان ۵۷۴،۴۷۴ نفر

همانطورکه دراین جدول مشاهده می شود:امریکا با ۷۱۰،۲۷۲ مبتلا و  ۳۷،۱۷۵ جان باخته درصدر کرونایی ها قراردارد.


میدان تایمز نیویورک

***

امریکا«پادشاه ندارد»قانون اساسی دارد.

اندرو کومو روز سه شنبه(۲۷ فروردین ۱۳۹۹) در نشست خبری روزانه خود درباره آخرین وضعیت کرونا در این ایالت، با تاکید بر اینکه کسی دوست ندارد که فعالیت‌ها بسته باشد، تاکید کرد که بازگشایی این فعالیت‌ها باید حساب شده و با هماهنگی سایر بخش‌ها انجام شود.

کوموگفت: رئیس جمهوری شب گذشته گفت که او برای بازگشایی اقتصاد آمریکا اختیار تام دارد. از نظر من این اتفاق رخ نخواهد داد. این فرمانداران هستند که می‌دانند چه تعداد مبتلا شده‌اند و چه تعداد جان باخته‌اند و شرایط چگونه است. از این رو باید بسیار هوشمندانه عمل کرد.

فرماندار گفت: رابطه دولت فدرال این است که مرکز دموکراسی ما باشد. اختیاراتی که بنیانگذاران به ایالت‌ها داده‌اند اساس فدرالیزم در این کشور است. ما در این کشور، پادشاه نداریم بلکه بالاتر از آن را داریم که قانون اساسی است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم در واکنش به این اظهارات در یادداشت توئیتری خود گفت:

«کومو »روزانه و حتی هر ساعت زنگ می‌زده و التماس می‌کرده است تا فراتر از مسئولیت دولت همچون بیمارستان‌های جدید، تخت بیمارستانی، دستگاه‌های تنفسی و مانند آن انجام شود.

ترامپ گفت: من همه اینها را برای او و هر کسی دیگر انجام داده‌ام و اکنون او به نظر می‌رسد که می‌خواهد مستقل باشد. این اتفاق نخواهد افتاد.

اما رئیس جمهوری آمریکا پیام توئیتی دیگری هم فرستاد که می‌تواند تاییدی بر نظریه فرماندار نیویورک در نگاه نهایی ترامپ به قدرت یعنی پادشاهی است.

ترامپ به فیلمی به نام «سرکشی در بانتی» اشاره می‌کند که در آن فرمانده کشتی که مردی وسوسه‌انگیز و پارانوئید است، افراد تحت امر خود را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد رئیس جمهوری آمریکا، تلاش‌های فرمانداران دموکرات ایالاتی همچون کالیفرنیا، واشنگتن، نیویورک و پنسیلوانیا را برای ادعا درمورد این که قدرت پایان دادن به توصیه ماندن در خانه و پایان دادن به ویروس کرونا دارند، در تناقض با خود می‌بیند.

 ادعایی که می گوید نسبت به ایالت‌ها اقتدار کامل دارد.

رئیس جمهوری آمریکا در این یادداشت خود نوشت: به فرمانداران دموکرات بگویید که «سرکشی در بانتی» یکی از یکی از فیلم‌های مورد علاقه من در تمام مدت بود. سرکشی خوب قدیمی برای اکنون و آینده، مهیج و روحیه دهنده برای تماشا است به ویژه وقتی که متجاوزان بسیار به کاپیتان احتیاج دارند. بیش از حد آسان است./پایان


آمارجان‌باختگان کرونا «نیویورک»  از ۱۰هزار فراتررفت.

اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک، روز دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ در نشست روزانه‌اش گفت در شبانه‌روز اخیر ۶۷۱ نفر دیگر در این ایالت جان باختند و به این ترتیب، شمار قربانیان کرونا مجموعا به ۱۰هزار و ۵۶ تن رسید.

فرماندار(کومو) گفت: ۶۷۱ جان‌باخته کمترین میزان مرگ‌ومیر روزانه طی ده روز اخیر به شمار می‌رود./۲۵ فروردین ۱۳۹۹یورونیوز

وقتی ترامپ گفت: ایالت نیویورک کانون شیوع بیماری کرونا است،درجاهای دیگرامریکااتفاق خاصی نیفتاده است.

«اندرو کوئومو» فرماندار نیویورک روز دوشنبه (دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹)در کنفرانس خبری روزانه خود با توضیح آخرین تحولات در خصوص شیوع ویروس کرونا

 با طرح این موضوع که «از روز اول ویروس از ما جلوتر بود» اعلام کرد

تعداد تست‌ افراد در این ایالت‌ بسیار بیشتر از دیگر ایالت‌های آمریکا !

به گفته آقای کوئومو، تنها روز یک‌شنبه ۱۴ هزار نفر تست شدند و هم اکنون در نیویورک ۶۶ هزار نفر مثبت گزارش شده‌اند. وی افزود اعداد همچنان بالا می‌روند. 

فرماندارنیویورک گفت: هر کسی می گوید که این وضعیت فقط مختص نیویورک است، دارد حقایق راانکارمی کند! چرا که هیچ آمریکایی‌ای نیست که از این ویروس در امان باشد.

کوئومو گفت:«اتفاقی که در نیویورک می‌افتد، متفاوت با جاهای دیگر نیست. آن چیزی که در نیویورک می‌بینید در بقیه شهرهای آمریکا هم خواهید دید. امیدوارم ما درس‌هایی بگیریم از این ایالت که در بقیه نقاط آمریکا قابل استفاده باشد.»/پایان.

شهردارنیویورک:بیمارستان‌های نیویورک تخت خالی ندارند،امکانات ندارند!

بیل د بلاسیو گفته است:شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهر نیویورک نیز ۵۰ هزار نفر اعلام شده است. این در حالی است که بیمارستان‌ها در این شهر برای پذیرش بیماران جدید با مشکل جا و امکانات پزشکی مواجه هستند.

شهر نیویورک و حومه آن تاکنون کانون شیوع ویروس کرونا در آمریکا بوده‌اند و یک هزار و ۴۰۰ نفر در این منطقه بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

در همین حال به دنبال اقدامات سختگیرانه برای فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی، به ویژه در بخش خدمات مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز فرهنگی و اماکن تفریحی و ورزشی، شمار کسانی که کار خود را از دست داده‌اند، افزایش بی سابقه‌ای داشته است.

تا روز دوشنبه در ایالت نیویورک ۶۶۴۹۷ مورد تست ویروس کرونای مثبت گزارش شده است و از این تعداد ۹۵۱۷ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند و ۲۳۵۲ نفر در ای سی یو هستند. و ۴۲۰۴ نفر هم از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. 

فرماندار نیویورک همچنین گفت که هر کاری که می‌توانستیم کردیم:‌ از خانه ماندن تا فاصله‌گیری اجتماعی همه برای اینکه بیمارستان‌ها توانایی پاسخ به نیازهای پزشکی را داشته باشند. 

او اعضای کادر پزشکی را با سربازان در زمان جنگ مقایسه کرد و گفت آنها در خط مقدم این جنگ هستند و در ادامه از کادر پزشکی در سراسر آمریکا خواست که فورا به نیویورک بیایند:‌ «ما برای پرستاران و دکترهایی که شیفت‌های ۱۲ ساعتی کار می‌کنند می خواهیم که همین الان به نیویورک بیایند. یک منحنی خواهد داشت و بعد جای دیگری در کشور با پیک منحنی کرونا مواجه خواهد شد، ما به شما کمک می‌کنیم.»

فرماندار نیویورک گفت پنجاه ایالت در این کشور برای تجهیزات و منابع با هم رقابت می‌کنند و موقعیتی ایجاد شده که صدها نفر برای یک تهیه یک چیز آن هم از یک تولید کننده که چین است برای خرید رقابت می‌کنند و برای همین  ونتالیتورها که ۲۵هزار دلار بوده در عرض دو هفته به ۵۰ هزار دلار رسیده است. او گفت که رقابت برای خرید این دستگاه‌های کمک تنفسی باعث افزایش قیمت شده است

روز یک‌شنبه ترامپ از درخواست تعداد زیاد برای ماسک در طی هفته‌های گذشته گلایه کرده بود و تلویحا بیمارستان‌ها را متهم کرد که ماسک‌ها را احتکار می‌کنند و خواستار بررسی آن شد. این در حالی است که افزایش درخواست برای ماسک به این دلیل است که تعداد مصرف شده توسط کادر پزشکی و افرادی که از ان استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از شرایط عادی است و بخشی از تجهیزات حفاظتی شخصی نیز برای زمانی که تعداد موارد در بیمارستان‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت، نگهداری می‌شوند.

اندرو کوئومو درباره اظهارات ترامپ گفت: «چنین سخنانی در تضاد با برنامه‌ریزی است. اگر شما برنامه ریزی نمی‌کنید برای نقطه‌بالای استفاده از این وسایل، شما از برنامه‌ریزی عقب هستید. نمی‌توانید فقط برای امروز برنامه‌ریزی کنید.» او گفت جمع‌کردن تجهیزات حفاظت شخصی برای روزهای آینده باید برنامه ریزی شود و اظهارات ترامپ را اتهام غلط خواند. 

24

خیابان‌های شهر خلوت و مغازه‌ها تعطیل و چهره شهر بسیار با روزهای شلوغ و پر سروصدای‌ آن تفاوت بسیار زیادی دارد. شهروندان می‌گویند حتی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر هم وضعیت این چنین وخیم نبود. چرا که در آن زمان حداقل مردم می‌توانستند دور هم جمع شوند و با یکدیگر صحبت کنند، در خیابان‌ها رانندگی کنند و به مکان‌های عمومی بروند.

25

اما این واقعیتی است که هم اکنون شهر با آن مواجه است با توجه به اینکه هم خود ایالت و هم شهر نیویورک، یکی از بحرانی‌ترین نقاط در کل آمریکا به شمار می‌روند.

بخش نگهداری جان‌باختگان در بیمارستان‌های «بروکلین» آنچنان پر است که برای نگهداری جسدها از یک یخچال سیار در خارج از بیمارستان برای نگهداری جسدها استفاده می‌شود

کرونا | استفاده از کامیون یخچالدار برای حمل اجساد قربانیان کرونا در نیویورک

برخی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مثل سی ان ان، لحظه به لحظه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا و همچنین تعداد افراد جان‌باخته را به صورت دائمی در کنار صفحه مانیتور نمایش می‌دهند. /ایندپیندیت۳۰ مارس ۲۰۲۰

ظرفیت گورستان‌های نیویورک کافی نیست
رئیس کمیته بهداشت شورای شهر نیویورک روز دوشنبه 6 آوریل (18 فروردین) گفت اگر ظرفیت گورستان‌ها برای حجم زیاد اجساد جدید قربانیان کرونا کافی نباشد، می‌توان از پارک‌های شهر برای دفن آنها استفاده کرد.

مارک دی لیواین، مسئول محلی نیویورک با اعلام این که قرار است در پارک‌ها، گورها «ده تا ده تا در هر ردیف» حفر شوند، در توییتر خود نوشت: «این کار به‌شکلی آبرومندانه، با نظم و برای زمانی موقت انجام می‌شود، با این حال این امر برای نیویورکی‌ها خیلی سخت خواهد بود.»

وی متعاقباً توضیح داد که استفاده از پارک برای دفن قربانیان کرونا «تنها یکی از گزینه‌هایی است که نیویورک خود را برای آن آماده می‌کند». دفتر این مسئول محلی نیز اعلام کرد که این یکی از سناریوهای مطرح است و در زمان حاضر هنوز در دستور کار قرار نگرفته است.

به گزارش شبکه ان‌بی‌سی آمریکا، مارک دی لیواین گفت هدف مقامات نیویورک از چنین تصمیمی جلوگیری از خلق «صحنه‌هایی مانند ایتالیا» بوده که در آن ارتش مجبور شده برای جمع‌آوری اجساد قربانیان کرونا از کلیساها و حتی در خیابان‌ها وارد عمل شود.

وزارت کار آمریکا هم پنجشنبه(۱۴فروردین ۱۳۹۹) اعلام کرد در هفته منتهی به آخر ماه مارس جاری شش میلیون و ۶۴۸ هزار نفر درخواست بیمه بیکاری کردند؛ هفته پیش از آن نیز بیش از سه میلیون نفر تقاضای بیمه بیکاری داده بودند،یعنی در طی دو هفته نزدیک به ۱۰ میلیون نفر تقاضای دریافت حقوق بیکاری کرده‌اند./رادیوفردا(جمعه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۹)بنقل از رویترز و

***

ترامپ هذیان می گوید،ماتجهیزات(تست کرونا) کافی نداریم

«رالف نورتام» فرماندار ایالت ویرجینیا روز یکشنبه(۳۱ فروردین ۱۳۹۹) در واکنش به سخنان روز شنبه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت که این ایالت تجهیزات مورد نیاز برای انجام تست کرونا را ندارد.

وی که با CNN مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه که پرسید ترامپ گفته به انداره کافی در سرتاسر آمریکا تجهیزات تست کرونا وجود دارد، گفت: « مطرح کردن این کلمات (توسط ترامپ) هذیان گویی است.»

نورتام افزود که ایالت وی هر روز برای دستیابی به تجهیزات حفاظت فردی و تجهیزات تست کرونا باید بجنگد.

وی اضافه کرد: «این یک تست ساده نیست. باور می‌کنید یا نه،‌ ما ابزارهای کافی را نداریم.»

ترامپ روز شنبه در جریان کنفرانس خبری خود مدعی شد: «ما ظرفیت تست (کرونای) عظیمی داریم. برخی در تلاش هستند تا موضوع تست گرفتن را سیاسی کنند.»

رئیس جمهور آمریکا بامداد امروز نیز در کنفرانس خبری خود مدعی شده بود که این کشور در حال حاضر به پادشاه تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی تبدیل شده و از آمادگی برای ارسال این دستگاه‌ها به کشورهای دیگر خبر داده بود.


جلسه دوشنبه

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اخیرا با فرمانداران برخی ایالتهای آمریکا در زمینه نحوه مدیریت مبارزه با بحران کرونا دچار تنش و درگیری لفظی شده است بامداد دوشنبه(۱ اردیبهشت ۱۳۹۹) در یک نشست خبری درباره ویروس کرونا گفت که ما در حال مذاکره با فرمانداران محلی درباره استراتژی رفع محدویتها هستیم.  

ترامپ: اگر بایدن رئیس‌جمهور شود ایران و چین، آمریکا را مال خودشان می‌کنند

ترامپ گفت:شمار مبتلایان در بیمارستانها رو به کاهش است، دولت آماده کمک به فرمانداران است تا مطمئن شویم که کارها آنطور که باید انجام می‌شود.

رئیس جمهورامریکا گفت: اگر طرح تعطیلی آمریکا را اجرا نمی‌کردند میلیونها آمریکا از بین می‌رفتند. 

***

«دکترویلیام برایان موناهان» متخصص خون شناسی ،در کنگره و دیوان عالی ایالات متحده در جلسه‌ای بیان کرده است که انتظار دارد ۷۰ الی ۱۵۰ میلیون آمریکایی به ویروس کرونا مبتلا شوند.

خبرگزاری CNBC در گزارشی نوشت، عصر سه‌شنبه ۱۰ مارس۲۰۲۰(۲۰ اسفند ۱۳۹۸)، «برایان موناهان» پزشک حاضر در کنگره و دیوان عالی امریکا،در جلسه‌ای که با کارمندان اداری سنا داشت، اظهار کرده است که با این روند ۷۰ الی ۱۵۰ میلیون آمریکایی به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد.

در این جلسه که پشت درهای بسته برگزار شده‌ است، فقط کارمندان اداری سنا حضور داشتند و هیچ یک از سناتورها در این جلسه شرکت نکرده‌اند.

مقامات بهداشت جهانی می‌گویند در حالی که ویروس در چین در حال کند شدن است، در کشورهای دیگر سرعت می‌یابد؛ کشور آمریکا نیز تاکنون با ۱۰۲۰ مورد ابتلا از این امر مستثنی نیست.

در جریان جلسه استماع کنگره در روز چهارشنبه، یک مقام عالی بهداشت آمریکا گفت: « هنوز شیوع این ویروس در آمریکا وخیم نشده است؛ من می توانم بگویم که ما موارد بیشتری خواهیم دید و اوضاع بدتر از آن خواهد شد.»/تسنیم۲۲ اسفند ۱۳۹۸ 

فرماندار ایالت اوهایو: ۱۰۰ هزار نفر«مردم اوهایو» دچار ویروس کروناشده اند.

فرماندار ایالت اوهایو پنجشنبه شب۱۲مارس۲۰۲۰(۲۲ اسفند ۱۳۹۸) در سخنانی گفت که بیش از یکصد هزار نفر از ساکنان ایالت اوهایو به ویروس کرونا مبتلا هستند.

«جان کیسیک» گفت: ما می دانیم که یک درصد از مردم اوهایو معادل بیش از یکصد هزار نفر به این بیماری دچار شدند.

همزمان رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که «ایالت مریلند» مدارس خود را به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت موقت می‎بندد.

رسانه‌های آمریکایی همچنین خبر دادند که ایالت اوهایو نیز در راستای مقابله با ویروس جدید «کووید-۱۹» مدارس خود را به مدت سه هفته تعطیل می‎کند./تسنیم۲۳ اسفند ۱۳۹۸  بنقل ازالجزیره.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دربعضی ازخبرگزاری ها(اسپوتنیک وپرس تودی) این خبربنقل ازرئیس اداره بهداشت  ایالت اوهایو (خانم امی اکتون)آورده اند:

«خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از شبکه تلویزیونی محلی ABC News 5 Cleveland ، خانم امی اکتون در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما صرفاً بر اساس این واقعیت نتیجه گیری می کنیم که ویروس در بین حداقل ۱٪ از جمعیت شیوع آنها دستکم حامل ویروس کرونا در اوهایوهستند . جمعیت  ایالت ما ۱۱ میلیون وهفتصدهزارنفر است بنابراین تعداد مبتلایان از ۱۰۰ هزار نفر فراتر می رود./پایان گزارش اسپوتنیک.

«پرس تو دی» اینگونه می نویسد:«خانم دکترامی اکتون» Amy Acton در یک نشست خبری اعلام کرد، شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایالت اوهایو از ۱۰۰ هزار نفر فراتر رفته است که این میزان ۱ در صد از کل ساکنان این ایالت را تشکیل می‌دهد.

 رئیس مرکز مبارزه و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا روز پنجشنبه اعتراف کرد، نظام درمان و سلامت این کشور در کنترل ویروس کرونا ناتوان است.

انجمن بیمارستان‌های آمریکا یکشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد،  ۹۶ میلیون آمریکایی به این ویروس مبتلا خواهند شد که از این تعداد ۴۸۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

نگرانی‌ها در آمریکا درباره عملکرد دولت "دونالد ترامپ" رئیس جمهور این کشور در قبال شیوع ویروس کرونا بالا گرفته و حتی  چندین ایالت این کشور به دلیل خطر شیوع ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرده‌اند.

پایگاه آمریکایی «تروث‌اوت» اخیرا با اشاره به اینکه ۲۸ میلیون نفر در آمریکا فاقد خدمات بیمه هستند شیوع ویروس کرونا در این کشور را فاجعه‌بار دانست./پایان گزارش پرس تودی.

***

ارایلینویزفرماندار(پریتزکر) درمصاحبه CNN

فرماندارایلینویز  درجواب ترامپ :فرصتهای گرانبهایی را هدر دادید که می توانستید برای محافظت از آمریکایی ها و ایلینویایی ها اقدامی انجام دهید.

***

 ترامپ «بعلت شیوه کرونا» همه پروازها از مبدا کشورهای اروپایی به مقصدامریکابمدت یکماه لغومی شود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری شامگاه چهارشنبه ۲۱ اسفند اعلام کرد که همه پروازها از مبدا کشورهای اروپایی، غیر از بریتانیا، به مقصد ایالات متحده به مدت ۳۰ روز به حالت تعلیق در خواهند آمدند.

«کرونا» درامریکا «کنگره» راتعطیل کرد

قرنطینه نمایندگان آمریکایی و واکنش رهبران کنگره به تعطیلی جلسات به خاطر کرونا

به گزارش اسپوتنیک(پنج شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸) به نقل از بیانیه اعلام شده توسط کنگره آمریکا،

به علت وضعیت اضطراری بوجود آمده مجلس نمایندگان امریکا(کنگره) از روز پنجشنبه ساعت ۵ بعداز ظهر تا تاریخ اول آوریل(۱۳ فروردین ۱۳۹۹) تعطیل خواهد شد.

فرمانداراوهایو«جان کیسیک»صدهزارنفرویروس کرونا

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تاروزقبل ،ترامپ «کرونا»رابی اهمیت می دانست ومی گفت هیچ خطری امریکاراتهدیدنمی کند.

وقتی ازترامپ پرسیدند که تعطیلی اعلام نمی کنید؟اینگونه توئیترزد:Mar 9, 2020

مگرپارسال که۳۷ هزار آمریکایی در اثر ابتلای آنفولانزامُردندماتعطیل کردیم!؟

So last year 37,000 Americans died from the common Flu. It averages between 27,000 and 70,000 per year. Nothing is shut down, life & the economy go on. At this moment there are 546 confirmed cases of CoronaVirus, with 22 deaths. Think about that!

«دونالد ترامپ» :پارسال ۳۷۰۰۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفولانزا فوت کردند،ماتعطیلی اعلام نکردیم

رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه۹مارس۲۰۲۰(۱۹ اسفند ۱۳۹۸) در توییتر نوشت: «پارسال ۳۷۰۰۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفولانزای معمولی مردند. متوسط، هر سال بین ۲۷۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ نفر. هیچ‌جا تعطیل نشده و زندگی و اقتصاد پیش می‌رود.»

مایک پنس(معاون ترامپ)مسئول کمیته اطلاع رسانی امریکادرباره ویروس کرونا

کاخ سفید: ترامپ آزمایش کرونا نداده است

خبرگزاری رویترزنوشت:کاخ سفید به مقام‌های زیر مجموعه وزارت بهداشت آمریکا دستور داده جلساتی که درباره ویروس «کرونا» برگزار می‌شود را محرمانه تلقی کنند که این موضوع اعتراض بعضی ازمقامات امریکارابدنبال داشته است.

آلکس آذار، وزیر بهداشت آمریکا امروز،  به کنگره رفت تا نمایندگان آمریکا را از وضعیت کرونا آگاه کند 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جمعیت۳۳۰میلیونی امریکا حدود۲۰تا۵۰ درصدجامعه رالحاظ کرده (درآلودگی به ویروس کرونا)

نظریه دکترموناهان براساس نظریه  استاددانشگاه هاروارد«مارک لیپسیچ» است که می گوید: ویروس کرونا ۷۰ درصد از مردم  جهان رامیتلا می کند واما کمتراز۲ درصدفوت میکنند.

***

«کرونا» درامریکا «کنگره» راتعطیل کرد

قرنطینه نمایندگان آمریکایی و واکنش رهبران کنگره به تعطیلی جلسات به خاطر کرونا

به گزارش اسپوتنیک(پنج شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸) به نقل از بیانیه اعلام شده توسط کنگره آمریکا،

به علت وضعیت اضطراری بوجود آمده مجلس نمایندگان امریکا(کنگره) از روز پنجشنبه ساعت ۵ بعداز ظهر تا تاریخ اول آوریل(۱۳ فروردین ۱۳۹۹) تعطیل خواهد شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تاروزقبل ،ترامپ «کرونا» به سخره گرفته بود وآن رابی اهمیت می دانست ومی گفت هیچ خطری امریکاراتهدیدنمی کند.

وقتی ازترامپ پرسیدند که تعطیلی اعلام نمی کنید؟اینگونه توئیترزد:

مگرپارسال که۳۷ هزار آمریکایی در اثر ابتلای آنفولانزامُردندماتعطیل کردیم!؟

So last year 37,000 Americans died from the common Flu. It averages between 27,000 and 70,000 per year. Nothing is shut down, life & the economy go on. At this moment there are 546 confirmed cases of CoronaVirus, with 22 deaths. Think about that!Mar 9, 2020

«دونالد ترامپ» :پارسال ۳۷۰۰۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفولانزا فوت کردند،ماتعطیلی اعلام نکردیم رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه۹مارس۲۰۲۰(۱۹ اسفند ۱۳۹۸) در توییتر نوشت: «پارسال ۳۷۰۰۰ آمریکایی بر اثر ابتلا به آنفولانزای معمولی مردند. متوسط، هر سال بین ۲۷۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ نفر. هیچ‌جا تعطیل نشده و زندگی و اقتصاد پیش می‌رود.

مایک پنس(معاون ترامپ)مسئول کمیته اطلاع رسانی امریکادرباره ویروس کرونا.

***


ترامپ سخت در تلاش است،وضعیت آمریکا را به حالت عادی بازگرداند،چون انتخابات نزدیک است.

 روزنامه «نیویورک تایمز» در یادداشتی که  روز گذشته(جمعه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۹) منتشر کرد، نوشت:

 «ترامپ» با توجه به بیکاری گسترده آمریکا و اختلال در اقتصاد این کشور، ناچار است به قرنطینه پایان دهد و ایالات متحده را به حالت عادی باز‌گرداند، به همین دلیل است که وی هفته گذشته در تلاش بود اختیار خود را به طور کامل نشان دهد تا اقتصاد آمریکا را دوباره به حالت عادی باز‌گرداند.

ترامپ در نشست خبری روز سه‌شنبه( ۲۶ فروردین ۱۳۹۹) اعلام کرد: «کشور ما باید باز‌ شود و باز خواهد شد و امیدواریم این باز‌گشایی امن باشد. برخی بخش‌ها سریع‌تر باز خواهند شد

به نوشته این روزنامه آمریکایی، جمهوری‌خواهان در کنگره خواستار پایان قرنطینه در آمریکا شده‌اند

«آندی بیگس» نماینده ایالت آریزونا، در مصاحبه با مرکز «پولیتیکو» گفت: «این کار (پایان قرنطینه) باید دیروز انجام می‌شد».

 «تری هالینگورث»، نماینده ایالت ایندیانا اذعان کرد که پایان «فاصله‌گذاری اجتماعی» احتمال «مرگ و میر» را بالا می‌برد اما پایان آن بهتر از گزینه‌ دیگر است.

 «جان کندی» سناتور ایالت‌ لوئیزیانا در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز روز چهار‌شنبه گفت: «ما باید کشور‌ را باز کنیم و وقتی این کار را انجام دهیم، گسترش ویروس کرونا سریع‌تر خواهد شد و ما باید برای این مسئله آماده باشیم

«نیویورک تایمز» در ادامه نوشت، هیچ شکی نیست که به دلیل تعطیلی برخی بخش‌ها در آمریکا، نگرانی برای عواقب اقتصادی در این کشور وجود خواهد داشت، اما جمهوری‌خواهان و به خصوص ترامپ، به فکر (انتخابات) ماه نوامبر( آذر ۱۳۹۹) هستند و تنها چیزی که رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند این است که سر‌نوشت وی با افت و خیز وضعیت اقتصادی تغییر می‌کند

اگر او(ترامپ) در کمپین انتخاباتی خود پیروز نشود، در سیاست‌ چندقطبی ملی آمریکا احتمالاً جمهوری‌خواهان کنگره را نیز با خود به پایین خواهد برد.

«نیویورک تایمز» با اشاره به سیاست‌هایی که کنگره در مقابله با ویروس کرونا اتخاذ کرد نوشت، :

کنگره به منظور مقابله با این بحران مجبور بود سیاست‌هایی را مد نظر قرار دهد، اما این سیاست‌ها در هر شرایط دیگری نیز افراطی محسوب می‌شد

مبلغ ۲/۲ تریلیون دلار، یک بسته‌ کمک مالی بود که دو برابر مبلغ در نظر گرفته شده در قانون بهبود و سرمایه‌گذاری مجدد، مصوب سال ۲۰۰۹ آمریکا است. قطعاً کمک‌های بیشتری نیز در راه خواهند بود و حداقل دموکرات‌ها بر تریلیون‌ها دلار دیگر تمرکز کرده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت، در یک دوره یک ماهه، آمریکا به سمت یک سوسیال دموکراسی پیش رفت و اگر بحران اقتصادی و بحران سلامتی در طول سال گسترش پیدا کند، آمریکایی‌ها در این راه پیش‌تر خواهند رفت و این در حالی خواهد بود که بازار در آمریکا بسته است، نرخ بیکاری در این کشور همچنان افزایش می‌یابد و حکومت فدرال تنها نهادی خواهد بود که چرخ اقتصاد این کشور را خواهد چرخاند. این اصل که مردم عادی آمریکا در مواجهه با بی‌ثباتی‌های اقتصادی و اجتماعی نیاز به امنیت دارند، هم در شرایط عادی و هم در شرایط بحرانی صدق می‌کند. اگر سوسیال دموکراسی تحت این شرایط محتمل باشد، در شرایطی که نرخ بیکاری پایین و رشد اقتصادی بالاست نیز ممکن خواهد بود.

روزنامه «نیویورک تایمز» دلیل اینکه جمهوری خواهان در دوران کرونا سعی کرده‌اند سخاوتمندانه‌ترین بسته حمایتی؛ یعنی افزایش بیمه بیکاری را از بین ببرند را از زبان «ریک اسکان» سناتور ایالت فلوریدا نوشت. «ریک اسکان» گفته است:

 «زمانی که به سر کار برمی‌گردیم نمی‌توانیم برای کسانی که می‌گویند ما می‌توانیم جا‌های بهتری کار کنیم، انگیزه‌ای ایجاد کنیم

این روزنامه آمریکایی نقل قول این سناتور آمریکایی را به عبارتی دیگر اینگونه نوشت که آمریکا نمی‌تواند به مردم خود کمک کند تا برای کسب درآمد بالاتر چانه‌زنی کنند، اما چه بحران باشد و چه نباشد، این کشور باید به طبقه‌های کارگری نظم دهد./۳۰ فروردین ۱۳۹۹فارس.


پلوسی: ترامپ خیال می کند«کرونا» به صورت «جادویی» ناپدید می‌شود.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه(۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸) با انتقاد از واکنش دیرهنگام دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به شیوع ویروس کرونا در این کشور گفت که رئیس جمهور معتقد است که این بحران به صورت جادویی ناپدید می‌شود.

واکنش پلوسی به سخنرانی سالانه ترامپ خبر ساز شد

پلوسی که با شبکه خبری «ABC» مصاحبه می‌کرد به تشریح واکنش دولت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا پرداخت که چگونه ترامپ در ابتدای شیوع این ویروس مدعی شد که این موضوع یک فریب بوده و اطلاعات علمی که توسط کارشناسان درمانی درباره آغاز شیوع کرونا در آمریکا فراهم شده بود را نادیده گرفت.

ترامپ در انجام تست و باقی کارها شکست خورد. وی گفته بود که این یک فریب است و به صورت جادویی ناپدید خواهد شد.

پلوسی اضافه کرد:بنابراین من می‌خواهم بگویم که اگر وی همچنان به فرضیات اشتباه خود ادامه دهد ما در خطر بیشتری قرار خواهیم گرفت.

ترامپ در ابتدای شیوع ویروس کرونا در آمریکا گفته بود که این موضوع یک «فریب جدید» دیگر از سوی دموکرات‌ها بوده و مدعی شد که این ویروس همانند «یک معجزه» ناپدید خواهد شد.

کارگزاران"کابینه حضرت علی"اسامی فرمانداران علی +محل مأموریت

کابینه(دولتمردان)حضرت علی+اسامی همه فرمانداران

درادامه «اختلاس یکی ازفرمانداران حضرت علی» راخواهیدخواند.

قلمرو حکومت اسلامی، همان محدوده حکومت در زمان عثمان
بود بایک تفاوت.

ازپنج ایالت: شبه جزیره عربستان، مصر، عراق، ایران وشام،

« شام »به جهت طغیان و سرکشی معاویه، از قلمرو حکومت علی خارج شد(خودمختاراداره شد).

عربستان:حجاز(مکه، مدینه و طائف)،نجد،تهامه،یمن ویمامه.

کابینه حضرت علی 

بعداز۲۵سال ازرحلت پیامبر(نیمه دوم ذی الحجه سال ۳۵ هجری) امیرالمؤمنین خلافت را به‌دست گرفت و تا بیستم رمضان سال ۴۰ هجری که ۴ سال و ۹ماه دولتش دوام داشت.

این دوره مشکلات بسیاری پیش پای امام بود،۲۵سال انحراف ازسنت رسول الله(ص) ،زیادی خواهی های ورفاه زدگی اصحاب ،ریشه گرفتن فرهنگ ۳خلیفه قبلی ،مخصوصاً خلیفه قبلی،نارضایتی ارادتمندان ودلسوزان اسلام ناب محمدی که اکثرا ازمدینه کوچیده بودند وبه عراق مخصوصا درکوفه مسکن گزیده بودند.

«بصریان» که ازاصحاب جمل بودند و مدعی خونخواهی عثمان.

«شام »(دمشق)که حدود بیست سال به دست پسران ابوسفیان (یزید و معاویه) دست به دست می شد،ازاول درمقابل علی ایستادند وتاآخرهم به قلمروحکومت علی نپیوستند وهمچنان خودمختار ویاغی باقی ماند.

اینهاکاررابرای ایجادیک حکومت ناب محمدی دشوارکرده بود.

تنهاشهری که خیال علی جمع بود«کوفه»بود،عربهای اصیل که ازارادتمندان رسول الله وخاندان مطهرش بودندبه این شهرمهاجرت کرده بودند وامام هم همین شهرراپایتختش کرد.

امام علی تاجمع آوری قوا،حدود۳ماهی کمترین تغییرات رابه ترکیب دولت- قبلی- داد.

۳ماه بعدازخلافت:امام در ماه صفر سال۳۶هجری، اولین گروه از استانداران خود را به شهرستان‌ها اعزام کردند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کابینه امام علی(فرمانداران)

*درتاریح  ،نمایندگان حضرت علی علیه السلام را درشهرها ومناطق مأموریتی بانامهای مختلف(حاکم،والی،استاندار،فرماندار)نامیده اند که دراینجا فقط به یک نام(فرماندار)نامیده شده اند.

*نکته دوم:بعضی ازفرمانداران مدت حکمرانیشان کوتاه مدت بوده،جانشین حضرت بودنددرسفرها ویاجنگ ها،که درکوفه چندین نفراینگونه بودند(نفرات آخرردیف کوفه)

*نکته سوم:اگرنامی ازحاکمان رادر۲یاچندجادیدید،یعنی محل مأموریتشان جابجاشده، 

*نکته آخر:سعی شده ترتیب حکمرانی فرمانداران به همانصورتی باشدکه ابلاغ گرفتند.

اسامی فرمانداران+منطقه مأموریت

۱- « مکه » ابو قتاده انصاری، قثم بن عباس
۲- « مدینه » تمیم بن عمرو، ابو حبیش ،سهل بن حنیف، تمام بن عباس، ابو ایوب انصاری، حارث بن ربیع.
۳- « مصر » محمد بن ابی‌بکر

۴- « کوفه » ابو موسی اشعری . قرظه بن کعب، عقبه بن عمرو، ابو مسعود بدری ، هانی بن هوذه بن عبد یغوث

۵- «مصر » قیس بن سعد بن عباده، محمد بن ابی حذیفه، مالک اشتر

۶- « نصیبین » شهرمرزی ترکیه - مالک اشتر ، شبیب بن عامر جد کرمانی

۷- «بصره » عبدالله بن عباس ، عثمان بن حنیف.

۸- «مدائن» حذیفه بن یمان ،لام بن زیاد ، سعد بن مسعود ثقفی

۹- سنجار(استان نینوا)،مالک اشتر

۱۰- « الانبار»،کمیل بن زیاد

۱۱- « نهروان » عبدالله بن خبّاب الاَرت

۱۲- «فارس -ایران » عمر و بن سلمه‌ی ارحبی ، زیاد بن ابیه
۱۳-  «خراسان» خلید بن قره یربوعی ، جعده بن هبیره بن ابی وهب(خواهرزاده حضرت علی)

۱۴- «اصطخر فارس»مرودشت(ایران) منذر بن جارود عبدی

۱۵-اردشیر خُرّه(فیروز آباد فارس)،آقای مصقله بن هبیره‌ی شیبانی

۱۶- «اهواز » خریت بن راشد

۱۷- «آذربایجان » اشعث بن قیس،شریح بن مکدّر ،قیس بن سعد بن عباده ، عبدالله بن شبیل احمسی ،سعد بن حارث خزاعی

۱۸- «ری» یزید بن حجیه ،مخنف بن سلیم ،ربیع بن خثیم اسدی کوفی (خواجه ربیع)

۱۹-«اصفهان» مخنف بن سلیم ، یزید بن قیس ارحبی ،حارث بن ربیع

۲۰-«کرمان » عبدالله بن اهتم 

۲۱- «همدان »جریر بن عبدالله، سعید بن وهب  

۲۲- «قزوین »ربیع بن خثیم اسدی کوفی (خواجه ربیع)

۲۳- حلوان(کرمانشاه) اشعث بن قیس،اسود بن قطبه

۲۴- سجستان(سیستان)، عون بن جعده،ربعی بن کأس

۲۵-« یمن » حبیب بن منتجب ، عبیدالله بن عباس

۲۶- «عمان » حلو بن عوف ازدی

۲۷-«جَبُّل»شهری بود بین نعمانیه و واسط، در مسیر کوفه و بغداد،فرماندار«سلیمان صرد»

۲۸-، بَهُرْ سیر(غرب دجله،نزدیک تیسفون)،عدی بن حارث

۲۹-فُرات(بین النهرین)، عبیده سلمانی

۳۰- عین التمر(میان ‌کوفه و شام)،مالک بن کعب 

۳۱- میسان(العماره) ،قعقاع بن شور

۳۲- کسکر(استان واسط)، قُدامه بن عجلان 

۳۳- «الانبار» ،ابو حسان بن حسان بکری

۳۴-«بحرین » عمر بن ابی‌سلمه ، نعمان بن عجلان

۳۵- جَنَد(منطقه یمن)،سعید بن نمران( کاتب امام علی)

۳۶- بلادشرق(یمن)،حُرَیث بن جابر.

واما ازیک حاکم ایرانی ذکرخیری کنیم که ازاهل البیت رسول الله بود و «کلاس »خلیفه دوم رابرهم زده بود،وی توفیق حضور دردولت حضرت علی رانداشت(وفاتش دراواخرخلافت عثمان بود)

 عبای چندمنظوره
 ابونعیم و ذهبی نوشته‌اند که سلمان فارسی در حالی که بر حدود سی هزار نفر حکومت می‌کرد، تنها با یک عبا که فرش و لباس او نیز بود، برای مردم خطبه می‌خواند.

در طول ۲دهه که «سلمان فارسی» فرمانروا وقاضی مدائن بود، حضرت علی(ع)چندین نامه برایش فرستاد؛ در یکی از نامه ها او را این گونه از دنیا و ظواهر مادی دور می کند: ای سلمان! دنیا همانند ماری است که ظاهری بسیار زیبا و نرم دارد، ولی زهر کشنده ای دارد. بنابراین، از هر چیز که در دنیاست و دل تو را در می رباید، دوری کن؛ زیرا همان چیز به زودی از تو جدا می شود و زمانی کوتاه همراه تو خواهد بود، غم و اندوه آن را از خود دور کن؛ زیرا بی تردید جدایی آن را می بینی. هنگامی که انسان به شادی می رسد، دنیا او را به سوی رنج ها می فرستد و هر زمان که به آن اُنس می گیرد، او را در وحشت قرار می دهد.

خاکی بودن فرماندارمدائن مورد سرزنش  رئیسش خلیفه وقت(عمر بن خطاب)قرارگرفت،اماحاکم مدائن در پاسخ خلیفه چنین نوشت:

«گفته بودى که من حکومت خدا را ضعیف و سست کرده(حاکم بایدجلال وجبروت- اُبّهت- داشته باشد،دفتروودستکی) و خود را خوار گردانیده و خدمتکار مردم کرده‌ام به حدى که اهالى مدائن نمى‌دانند که من امیر آنهایم ! پس مرا به منزله پلى گردانیده‌اند که بر من مى‌گذرند و بارهاى خود را بر دوش من مى‌گذارند! (ازمن حمالی می گیرند)

 و نوشته بودى که این‌ها باعث سستى سلطنت خدا مى‌شود! پس بدان که ذلت در اطاعت الهى، دوست داشتنى‌تر است در نزد من از عزت در معصیت و نافرمانى خدا و تو خود مى‌دانى که رسول خدا(ص) تألیف دل‌هاى مردم مى‌کرد و به ایشان نزدیکى مى‌جست و مردم هم به سوى او تقرب مى‌جستند»

مرقد مطهر حضرت سلمان فارسی

به این ترتیب سلمان، خلیفه وقت را به سنت‌هاى فراموش شده رسول خدا (ص) تذکر داد که مردمى بودن و با آنان و همچون آنان زندگى کردن، نه تنها مغایر با زمامدارى نیست، بلکه لازمه حکومت الهى و مردمى است و از سنت هاى رسول خدا (ص) است.

مرقد مطهر حضرت سلمان فارسی

نامه پیامبراسلام حضرت محمد(ص)به سلمان:

سلام خدا بر شما... به من وحی شده که بهشت بر سلمان مشتاق تر است از سلمان به بهشت، او امین و مورد اعتماد من و از خانواده ام محسوب می شود. ای مردم! اگر از شما کمک خواستند به ایشان کمک کنید.

چرا طاق کسری برای ایرانی‌ها مهم است؟

مدت عمر«سلمان فارسی»؟۷۵سال

اگرهجرت سلمان راازایران(اصفهان)به عربستان،ملاقات باپیامبررادرهمان سال اول بعثت بدانیم وباتوجه به اینکه ،سلمان درهمان سالهای اول زندگی درمدینه ازدخترعمرخواستگاری کرد،نبایدسنش بیش ازپیامبرباشد(قطعاًکمتراست)،چون وقتی خواستگاری کرد،عمرناراحت شد،وقتی پیامبرازناراحتی عمرسئوال کرد،نگفت این پیرمرده،فقط تنهاایرادش را عجم بودن دانست وپیامبرهم ازسلمان دراین ماجرادفاع کرد وازعمرگله مندشد(وی میخواست باجناق پیامبرشود)،اگرسن سلمان را۴۰بدانیم وایشان قبل ازخلافت حضرت علی فوت کرده اند(سال۳۵هجری)یعنی ۳۵+۴۰ می شود۷۵سال(حدااکثرعمرسلمان۷۵سال می باشد)بااین وصف اینکه می گویندسلمان ازمعمرین بود..(۲۵۰سال)عمرکرده،مردوداست.

لازم به ذکراست که کارتغسیل وتدفین وی راحضرت علی عهده داربود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ابلاغ حاکم کوفه(ابو موسی اشعری)باتوصیه وتأییدمالک اشتربود!.
ابوموسى اشعرى فردی ساده لوحی بود، به مردم کوفه مى گفت:

« على بن ابى طالب پیشواى حق است و بیعت او هم صحیح است ولى به همراه او جنگیدن با اهل قبله جایز نیست

 این سخن که به امام رسید, نامه اى شدید اللحن براى او نوشت و او را بر این اظهارات نکوهش کرد. در ماجراى برخورد با ناکثین او که عامل کوفه بود نه تنها مردم را براى کمک به امام بسیج نکرد, بلکه آنها را باز مى داشت. امام(ع) دومین نامه را از ربذه براى او نوشت که مردم را براى جنگ با ناکثین بسیج کند! این بار نه تنها ابوموسى وقعى به نامه علی نگذاشت بلکه هاشم بن عتبه پیک امیرمومنان(ع) را تهدید به زندان و قتل نمود.

حضرت سومین نامه را بوسیله عبدالله بن عباس و محمد بن ابى بکر براى ابوموسى فرستاد و سخت از او نکوهش کرد و دستور داد اگر همراهى نمى کنى کوفه را به این دو نفر واگذار.
وقتى به منطقه« ذیقار» رسید و خبرى از ابن عباس و محمد بن ابى بکر نرسید, حضرت, امام حسن بن على و عمار یاسر و زید بن صوحان و قیس بن سعد بن عباده را با نامه اى به کوفه روانه فرمود و بدون آنکه نامى از ابوموسى ببرد مستقیما از مردم کوفه خواسته بود که براى یارى حضرت کوچ کنند.

نامه امام بر مردم خوانده شد و امام حسن(ع) سخنرانى شیوایى پیرامون بسیج مردم براى یارى علی ایراد کرد نیز عمار یاسر به ایراد سخن مهیج پرداخت, ابوموسى اینجا هم صریحا موضع گرفت و مردم را دعوت به سکوت و کناره گیرى از جنگ کرد. اینجا بود که حضرت علی(ع) مالک اشتر را مإمور عزل او کردکه ظاهراً اینباربدجوری عزلش اتفاق افتاد+اخراج، حتی درزمان عثمان این مالک بودکه عثمان را وادار کردابلاغ ابوموسی را برای حکمرانی کوفه صادرکند،البته درآخر،همین مالک -بعد از ماجرای جنگ جمل -ازامام علی خواست حکمش رالغوکند وحکم لغوابلاغش راخودش بردکوفه ،ضمن قرائت حکم، اوراباشدادوغلاظ ،از کوفه اخراج کرد.

*هاشِم بن عُتْبة بن اَبی وَقَّاص، ملقب به هاشم مِرقال(شهادت در جنگ صفین)

«مالک اشتر» اهل بصیرت بود؟

نکته:اینکه بعضی ازآقایان میخواهند اهل بصیرت رانام می برند،اشاره بامالک اشترمی کنند،کجای کارمالک بوی بصیرت می دهد!اینکه حمایت های نابجای مالک اشتر از ابوموسی اشعری زمینه ساز یک فاجعه شد!(البته درشجاعت ودلاوری مالک جای هیچ تردیدی نیست).

*عده‌ای ازفرمانداران عثمان بعدازخانه تکانی هم،دردولت حضرت علی(ع)ابقاشدند: ابو موسی،حبیب بن منتجب و حذیفه.

*عده‌ای  در انجام وظیفه کوتاهی کردند: مانند: عبیدالله بن عباس و سعید بن نمران که مورد ملامت قرار گرفتند و قدامه بن عجلان(درج درپرونده)

عبیدالله بن عباس،برادر کوچکتر عبدالله بن عباس بود که درزمان امام حسن(ع)ازسرداران سپاه امام بود واما به امام خیانت کرد وبه شام پناهنده شد(به معاویه پیوست).
*عده‌ای را حضرت به خاطر خیانت‌شان، عزل شدند:عبدالله بن عباس، منذر بن جارود و عقبه بن عمرو.

عده ای ازفرمانداران علی به اوخیانت کردند وبه دشمن پیوستند: مصقله، نعمان بن عجلان، قعقاع بن شور و یزید بن حجیه تیمی(۲تابعتی بودند!به حاکم به شام پناهنده شدند)

«اختلاس» فرماندارعلی

*حضرت در نامه ای خطاب به منذر ابن جارود عبدی که بر بعضی از شهرهای فارس از جانب آن حضرت حکمرانی  داشت و مرتکب خیانت و فساد مالی شد، به تأثیر سوابق خانوادگی بر رفتار سیاسی افراد اشاره می کند:

«آقازاده» درحکومت علی

حضرت علی درادامه می نویسد:سابقه درخشان  پدرت مرا فریب داد و گمان کردم که تو هم از روش او پیروی می نمایی و به راه او حرکت می کنی. اما بمن خبر رسید که خیانت کرده از سیره پدر و خانواده ات عدول نموده ای

*عده دیگری هم گرفتاری هایی داشتند:عبیدالله بن عباس و سعید بن نمران که مورد ملامت قرار گرفتند و قدامه بن عجلان.

نامه حضرت علی به : اما بعد. آنچه از مال خدا در نزد توست, بفرست زیرا که مال مسلمانان است و بهره تو از آن مال, بیشتر از دیگران نیست. ای قدامه! تصور نکنی که مال کسکر برای تو مباح است آنگونه که از پدر و مادرت به ارث برده باشی. در فرستادن مال خدا عجله کن و خودت هم زودتر نزد ما بیا./قدامه راعزل نکرد(توبیخ درج درپرونده)

عقبه بن عمرو(جانشین علی درکوفه)هم تفکرابوموسی اشعری راداشت)

 وقتی حضرت علی، عازم صفین بود «عقبه» را جانشین خود در کوفه کرد ،امااوباجوسازی اینکه جنگ ۲گروه مسلمان کاردرستی نیست،نبایدبه این حکم تن داد...خلاصه تشویش اذهان کرد،این موضوع رابه امام دراردوگاه صفین رسانیدند،امام خودش رابه کوفه رسانید،عقبه رااحضارکرد و گفت: ازمسئولیت کناره گیری کن،عقبه گفت: چرا؟

امام گفت: عقل و درایت مدبریتی نداری.

عقبه گفت من برداشتم ازقرآن این است که عاقبت جنگ شر است، وسرانجام حضرت علی او عزل کرد وشخصی دیگری رامنصوب کردند(برگشتند)

ترور فرمانداربصره 

۵ماه بعدازشروع بکار«عثمان بن حنیف» حدود پنج ماه بر بصره حکومت کرد.اصحابسپاه جمل(عایشه و طلحه و زبیر )به همراهی سپاهی مجهز، وارد شهر بصره شدند. ابن حنیف دستگیر و به شکل فجیعی شکنجه شد واز شهر راندند.

*فرماندارعلی رابه محل مأموریت راه ندادند./مالک اشتر که به فرماندارى نصیبین منصوب شده

بین راه موردتهاجم ضحاک بن قیس (فرماندار حران)قرارگرفت.

*خُریت بن راشد (فرمانداراهواز-منتخب علی-بعدازحکمین )برعلی شورید.

معاویه ۲دهه درامارت بود،وقتی حضرت علی(ع)به خلافت رسید،تصمیم به خانه تکانی دولتش شد،حکام را به مرکزخلافت(کوفه)فراخواند.

عبدالله بن عباس را حاکم شام کند؛ پس نامه ای به معاویه نوشت و در آن نامه، از او خواست تا همراه اَشراف شام به مدینه بیاید و با حضرت(ع) بیعت کند؛ اما معاویه نه تنها از بیعت سر باز زد، خونخواهی از عثمان را پیش کشید.

کوفه از نظر جغرافیایی تقریبا در قلب عالم اسلام آن روزگار واقع و بر ایران،حجاز، شام، مصر و جزیره، مشرف (و تقریبا در یک فاصله) بود. موقعیت آن از بصره که به دریا نزدیک، و امکان هجوم خارجی از راه آب بدان زیاد بود، بهتر می‏نمود.

علی علیه‏‌السلام چون از مهاجران، یعنی اهل مکه عداوت و کینه ‏توزی دیده بود به انصار یعنی مردم مدینه، که برخلاف اهل مکه، مردمی پرآوازه و مهربان بودند توجه داشت،که سرشناسان آنها به کوفه مهاجرت کرده بودند. این موضوع در آخرین نامه کوتاه حضرت آمده است. امیرالمؤمنین علیه‏‌السلام به مردم کوفه که بسیاری از آنها اهل مدینه بودند، می‏نویسد: «بدانید که دیگر مدینه با آن جمیعت وجود ندارد، مردم خوب آن پراکنده شده‌‏اند و فتنه و آشوب برگرد محور آن می‌‏گردد. پس شما با رسیدن نامه من به سوی فرمانده خود بشتابید و در جهاد با دشمن خود پیش‏دستی کنید.» حضرت در آخرین نامه نوشت: «برای من کافی است که شما برادران من هستید، و برای دین،یاوران خوبی. بنابراین سبک و سنگین حرکت کنید و با اموال و جان‏هایتان در راه خدا جهاد نمایید که برای شما بهتر است اگر بدانید.

به روایت طبری علی علیه‏‌السلام در تعقیب عایشه و طلحه و زبیر وقتی به ربذه رسید و خبر یافت که آنها قصد بصره دارند و به سوی کوفه نرفتند، خوشحال شد و فرمود: «مردم کوفه بیش از دیگران مرا دوست دارند به خصوص که رؤسای عرب و سروران آنها در میان ایشان هستند.» و به همین جهت به آنها نوشت: «که من شما و شهرتان را از بین تمام شهرها برگزیدم و بر آن هستم که در میان شما فرود آیم زیرا از مودّت و محبت شما نسبت به خود که به خاطر خدا و پیامبر است اطلاع دارم، پس هر کس به سوی من بیاید و مرا یاری کند، دعوت حق را اجابت کرده و وظیفه ‏ای را که بر دوش دارد انجام داده است.»