پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

دعای"یَا مَنْ إِذَا تَضَایَقَتِ اَلْأُمُور"دعای حل مشکلات وگرفتاریها

​دعایی تأثیرگذاربرای رهایی ازمشکلات

دعایی منسوب به امام زمان(عج)به روایت قُطب راوندی باخط«سیدحسن نصرالله»که درشداید(هجوم مشکلات)خوانده می شود.

روایتی از«علی بن عاصم» که قطب راوندی در کتاب «قصص الأنبیاء»نوشت: دعایی که امام زمان(عج)درحوادث ناگواروهجوم مشکلات توصیه به خواندش کرده است:
یَا مَنْ إِذَا تَضَایَقَتِ اَلْأُمُورُ
فَتَحَ لَنَا بَاباً لَمْ تَذْهَبْ إِلَیْهِ اَلْأَوْهَامُ
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ اِفْتَحْ لِأُمُورِیَ اَلْمُتَضَایَقَةِ بَاباً
لَمْ یَذْهَبْ إِلَیْهِ وَهْمٌ
یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ.
توجمه
ای کسی که هنگامی که امور ما را  به تنگنا می‌اندازد
در(باب)ی را برای ما می‌گشایی که درمُخیّله مانمی گنجید
پس بر محمد و آل محمد صلوات فرست
و برای امورم که [مرا] در فشار افکنده، دری بگشا
که فکری به آن نرسیده(من عقلم نمی رسد)
یاارحم الراحمین. 

سیدحسن نصرالله در زمان گرفتار‌ی چه دعایی می‌خواند؟ + تصویر

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منابع معتبری که این دعارامقبول ومطلوب دانسته اندرامی آورم:

تسنیم(۲۱ آبان ۱۳۹۴) نوشت:دعایی با«دست‌خط سیدحسن نصرالله» ،در زمان گرفتاری‌ها بایدخواند.

حجت‌الاسلام موسوی مطلق در صفحه مجازی خود با اشاره به خاطره‌ای از یکی از اساتیدش و دعایی که سیدحسن نصرالله توصیه کرده بود، «دعایی با دست خط سید‌حسن نصرالله» منتشر کرده است که برخی از علما و عرفا در مواقع سختی‌ها به خواندن آن توصیه کرده‌اند. متن نوشته «حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق »را در ادامه می‌خوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

موسوی مطلق:یکی از استادان ما که بنده یک سال محضر ایشان فقه خواندم چند سال پیش که سوریه و لبنان رفتند، بعد از سفر فرمودند «برایتان یک سوغات ارزشمند آورده‌ ام»

گفتم:سوغات چیست؟

استادم فرمودند: در این سفر با عالم مجاهد «سیدحسن نصرالله» ملاقات داشتم.

ایشان برای پیروزی رزمندگان حزب‌الله  در جنگ ۳۳ روزه ،دعایی را توصیه فرموده بودند.

و ایضا جناب نصرالله فرموده بود به خواندن این دعا که از طریق یکی از شاگردان مرحوم آیت‌الله العظمی سید علی قاضی در مشهد به ما رسیده و بسیار مجرب است و گفته بود وقتی آمدم ایران دعا را به آیت‌الله العظمی بهجت نشان دادم، فرمودند: بله این دعا از استادمان آیت‌الله قاضی رسیده است.

موسوی مطلق:استاد به بنده فرمود به نظر شما از چه کسی در مشهد گرفته است؟

بنده عرض کردم از شاگردان «آیت‌الله قاضی» در مشهد الان نداریم.« قاضی دیده »داریم ولی «شاگرد» نداریم. ممکن است از طریق مرحوم «علامه قطب راوندی» در تاریخ انبیاء نقب کرده و از مرحوم «علامه طهرانی» در «مطلع انوار» هم آمده است، این دعا،هم همراه داشتنش مفید است و هم خواندن بعد از هر نماز واجب ۴۰۰ مرتبه در یک اربعین.

همچنین رهبرانقلاب به سیدمقاومت،در یک امری گفته بود شبی ۱۰ دقیقه با زبان مادری با خدا صحبت کن.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای روانسازی،وفهم آسانتر،ویرایش انجام داده ام،درنقل این روایت.

سید محمد حسین حسینی طهرانی معروف به «علامه طهرانی» (متولد۱۳۰۵ تهران ـ متوفی۱۳۷۴ مشهد)

موسوی مطلق:متن آمده در دست نوشته سید حسن نصرالله این است: «یا مَن إذا تضایقتِ الأمورُ فَتحَ لها باباً لم تَذهَب الیه الأوهامُ صَلِّ على محمد و آل محمد و افتح لأموریَ المتضایقةِ باباً لم یَذهَب الیه وَهمٌ یا ارحم الراحمین»

موسوی مطلق: جهاد تبیین با رفت‌ و آمد منبری‌ و مداح در هیأت‌ها محقق نمی‌شود

حجت الاسلام سیدعباس موسوی مطلق:درباره متن این دعا که سید حسن نصرالله آن را توصیه کرده، همچنین از مرحوم «آیت الله سید مرتضی کشمیری» که از عرفای به نامی است که بزرگان او را قبول داشته و کراماتی از او نقل کرده‌اند؛ توصیه‌ای بیان شده است. گفته شده که ایشان از وجود نازنین امام زمان(عج) یک دعایی را شنیده و نقل می‌‌کند که حضرت به من فرمودند: «هر وقت به بن‌ بست رسیدی این دعا را بخوان»

«ای خدایی که وقتی حلقه‌های بلا به هم گره می‌خورد و انسان را در فشار قرار می‌دهد؛ در این زمان دری را به روی بندگان باز می‌کند که فکر و وهم بشر هم به آن جا نمی‌رسد. خدایا صلوات خود را بر محمد و آل محمد نازل فرما و برای من که در بن بست گیر کرده‌ام، راهی باز کن که به عقل من نمی‌رسد»./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای روانسازی،وفهم آسانتر،ویرایش انجام داده ام،درنقل این روایت.

رهبرمعظم انقلاب  درباره این دعااینگونه گفته اند:

«رزق لایُحتسب» را همیشه در محاسباتتان به‌طور اجمال در نظر داشته باشید. درست است که محاسبات عقلانی و مادّی، تأثیرگذارند، در این شکّی نیست، و لازمند -هیچ آموزشی از آموزشهای اسلام به ما نمیگوید که محاسبات عقلانی نکنید، محاسبات فکری و مادّی انجام ندهید؛ نه، حتماً باید محاسبه کرد- امّا یک جایی هم باز بگذارید برای محاسباتی فراتر از مسائل مادّی؛ فراتر از آنچه به عقل انسان میرسد؛ «این، رزق لایُحتسب است»؛ این همان چیزی است که محاسبه نشده است و به ما میرسد.

آیت الله خامنه ای درادامه می گفت:این در همه‌ی محاسبات ما وجود دارد؛ در همه‌ی کارهای جبهه‌ی مؤمن، این را باید رعایت کرد و در نظر داشت و انتظارش را داشت.

رهبرانقلاب اشاره به این دعاداشتند :در دعا میخوانیم: یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمورَ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام؛(۱) وقتی کارها گره میخورَد، وقتی به حسب ظاهر بن‌بست به وجود می‌آید، گاهی خدای متعال از یک گوشه‌ی این بن‌بست یک راهی باز میکند که -لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام- هرگز وَهم بشر و اندیشه‌ی انسانی به آن نرسیده بود؛ ‌چنین چیزی وجود دارد. یک نمونه‌اش جنگ تحمیلی است.

بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش،سه شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

(۱)قصص الأنبیاء علیهم السلام (للراوندی)، ص: ۳۶۵
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) …مِنْ دُعَائِهِ یَا مَنْ إِذَا تضایقت الْأُمُورِ فَتَحَ لَنَا بَاباً لَمْ‏ تَذْهَبُ‏ إِلَیْهِ‏ الْأَوْهَامُ‏ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْتَحْ لأموری المتضایقة بَاباً لَمْ یَذْهَبْ إِلَیْهِ وَهْمٌ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ظاهراً این دعاراسیدحسن نصرالله ازرهبرانقلاب گرفته اند.

«شیعه آنلاین» بنقل ازیکی ازدوستان قمی« سیدحسن نصرالله »نوشت:درآستانه  جنگ ۳۳ روزه ، سید «حسن نصرالله»  به تهران سفر کرد وبه دیدار رهبر انقلاب اسلامی ایران رفت و گفتگو ها و مشورت هایی نیز داشته اند.

‌

در این دیدار، رهبر انقلاب اسلامی دعایی برای مبارزان حزب الله کرد تا در میدان نبرد با نیروهای ارتش صهیونیستی پیروز شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای این دعا را قرائت فرمود و سید «حسن نصرالله» آن را یادداشت کرد./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اسنادگواهی می کندکه ادعای سایت شیعه آنلاین به صواب نزدیکتراست،آن عدد چهارصد(۴۰۰)راببینیددرزیربرگه،که دریک چله خوانده می شود(شبی ۱۰بار)،این عدد۴۰۰ راسیدحسن نصرالله درزیربرگه نوشته که یادش باشد(لبنان رفت فراموش نکند) وآن «رفیق مشهدی»،منظورسیدحسن،آیت الله سیدعلی خامنه ای است که اهل مشهداست،که احتمالاً،ایشان اجازه نداشته اسمش راببرد،فقط گفته«رفیق مشهدی».واماآقای موسوی مطلق مدعی است که مااین دعارابه آیت الله بهجت عرضه کردیم وایشان تأییدکه که «بله ازآمیرزاعلی آقای قاضی است»،اینها قابل جمع است،یعنی رهبرانقلاب به واسطه ازآن عارف نامی گرفته است.علامه طباطبایی باپدرِرهبرانقلاب(حاج سیدجواد)رفیق بوده،به خانه ی پدری رهبرانقلاب آمدوشدداشته است،پدرشان ازعلمابوده وباعلماحشرونشرداشته است.

نکته قابل تأمل:رهبرانقلاب درابتدای دعا یک«اللَّهُمَّ»اضافه کرده اند(دعابایدبا«اللَّهُمَّ» شروع شود)

رهبرمعظم انقلاب:والد ما از جمله علمای باسواد امّا گوشه ­گیر مشهد به شمار می‌رفت و چون فصاحت و بلاغت کمی در گفتار داشت درس عمومی نمی‌گفت، امّا در جلسات خصوصی ایشان شاگردان فاضل معروفی مثل آقا میرزا حسین عبایی و حاج شیخ نصرالله شبستری تربیت یافتند.

«آیت الله سیدجوادخامنه ای»پیشنمازمسجد«گوهرشاد+صدیقی ها(مسجدترک ها)»

ایشان(پدر) در مسجد جامع گوهرشاد و مسجد صدیقی‌ها نماز می‌خواند. مسجد صدیقی‌ها چون دسته‌ها و مجالس ترک‌های مقیم مشهد در آنجا برگزار می‌شد به نام «مسجد تُرک‌ها» معروف شده بود و گاهی دو ماه، محرم و صفر، یعنی شصت شب آنجا مجلس عزاداری بود. بسیاری از علما و فضلای شهرستان‌ها وقتی برای زیارت به مشهد می‌آمدند در این مسجد با ایشان نماز می‌خواندند.

آیت الله سیدعلی خامنه ای: والد ما از آن عالمانی ‌‌‌‌‌‌‌‌بود که هیچکس با او دشمنی نداشت، لذا با او دوستی و احترام و محبت می‌کردند و محبوبیت و احترام عام داشت.

ایشان(پدر) با بسیاری از معارف علمای ایران و عراق از جمله آیت‌الله میلانی، علامه طباطبایی، حاج شیخ ‌هاشم قزوینی، امام خمینی و بیشتر علمای معروف آذربایجان روابط نزدیک و دوستانه‌‌‌‌‌‌ای داشت و بسیاری از این علما به خانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ما رفت و آمد داشتند.

رهبرانقلاب می گوید:آیت‌الله میلانی خودش می‌گفت: ما و پدرتان هم ­مکتب بودیم و باهم درس می‌خواندیم و بازی می‌کردیم.

آن دو خیلی به هم نزدیک بودند و ایشان در اوایل اقامت در مشهد تقریباً هفته‌‌‌‌‌‌ای یکبار به منزل ما می‌آمدند. علامه طباطبایی، آیت‌الله میلانی و پدرم در شهر نجف هم سه یار دبستانی بودند و این ارتباط و دوستی همچنان میان ایشان تا سال‌ها و تا اواخر عمرشان پابرجا بود.

آیت الله سیدعلی خامنه ای:علامه طباطبایی بعضی از سال‌ها با خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خود به مشهد مشرف می‌شدند و یکی دو ماه می‌ماندند .

«علامه »بیشتر اوقات، صبح‌ها برای دیدن ابوی به منزل ما می‌آمدند و ساعتی با هم می‌نشستند و باهم از هر دری صحبت می‌کردند: گاه بحث‌های علمی داشتند، گاهی کتاب‌هایی مثل تحریر اقلیدس در علم هندسه را جلوی خودشان می‌گذاشتند و دو فقیه می‌نشستند و درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قضایای هندسی باهم بحث می‌کردند. احتمال می‌دهم پدر من سؤال می‌کرد و مرحوم علامه، که قوی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و استادتر بود، جواب می‌داد.

رهبرانقلاب:آقای طباطبایی با ما روابط خانوادگی هم داشت و در دوران اقامت خود در مشهد، هر دفعه که می‌آمدند خانواده و فرزندانشان را هم می‌آوردند.

«عاصم بن بهدله ابی النجود اسدی کوفی» (متوفی ۱۲۷ق) از تابعین و یکی از قاریان سبعه است.

قطب‌الدین سعید بن عبدالله بن حسین بن هبةالله راوندی کاشانی معروف به «قطب راوندی» (متوفای ۵۷۳ق) محدث، مفسر، متکلم، فقیه، فیلسوف و مورخ شیعه در قرن ششم هجری می باشد.

آیت‌الله صدیقی: «در خلوت اشک بریزید» و مشکلات کشور را با «دعا» حل کنید /  کشور درگیر «جنگ اقتصادی» است

آیت الله کاظم صدیقی(امام جمعه موقت تهران)درباره دعای مذکورمی گوید: مرحوم آیت الله سید مرتضی کشمیری از عرفای به نامی است که بزرگان او را قبول داشته و کراماتی از او نقل کرده اند؛ ایشان از وجود نازنین امام زمان یک دعایی را شنیده و نقل می‌کند که حضرت به من فرمودند؛ هر وقت به بن‌بست رسیدی این دعا را بخوان : «یا مَن إذا تضایقتِ الأمورُ فَتحَ لها باباً لم تَذهَب الیه الأوهامُ صَلِّ على محمد و آل محمد و افتح لأموریَ المتضایقةِ باباً لم یَذهَب الیه وَهمٌ یا ارحم الراحمین».

 در این دعا بر خداوند عرضه می‌داریم: « ای خدایی که وقتی حلقه‌های بلا به هم گره می‌خورد و انسان را در فشار قرار می‌دهد ؛ در این زمان دری را به روی بندگان باز می‌کند که فکر و وهم بشر هم به آن جا نمی رسید. خدایا صلوات خود را بر محمد و آل محمد نازل فرما و مرا که در بن بست گیر کرده ام، تو خودت راهی برایم باز کن که به عقل من نمی رسد».

منبع: سخنانی در جمع مردم گلپایگان ۳۰ تیر ۱۳۹۰ خبرآنلاین بنقل ازحوزه.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوذه ویرایشهایی انجام گرفته+عکس.

«آیت الله سید مرتضی رضوی کشمیری»کیست؟

«سید مرتضی رضوی کشمیری» در هشتم ربیع الاول سال ۱۲۶۸ هـ . ق در ایالت کشمیرکشورهندوستان،به دنیا آمد.
پدرش «سید مهدی شاه» فرزندِ سید محمد، عالمی زاهد بود که در ایالت کشمیر به تبلیغ معارف اسلامی و تدریس علوم دینی، اشتغال داشت،مادرش( دختر سید علی کشمیری) هم اززنان فاضل بود.
«سید مرتضی»در سامرا، بادو تن از علما، هم بحث  بودند: آیت الله باقر قمی و آیت الله علی محمد نجف آبادی. ،بعدازرحلت «میرزای شیرازی »(۲۴ شعبان ۱۳۱۲)به کربلامراجعت کرد وامام جماعت حرم امام حسین(ع)بود.
«سید مرتضی کشمیری » تخت تربیتِ عارف بزرگ«ملا حسین قلی همدانی» (متوفای ۱۳۱۱ ق) به درجات عالی عرفان رسید.
یکی از کرامتی که ازوی نقل شده:
علامه طهرانی نوشته اند:مرحوم قاضی طباطبایی(میرزاعلی آقا)  نقل فرمود:روزی در محضر آقای حاج سیّد مرتضی کشمیری برای زیارت مرقد مطهّر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از نجف اشرف به کربلای معلّی رفتیم و بدواً در حجره ای که در مدرسه بازار بین الحرمین بود وارد شدیم. این حجره منتهی الیه پله هایی بود که باید طی شود. مرحوم حاج سیّد مرتضی از جلو و من از عقب سر ایشان حرکت کردم. چون پله ها به پایان رسید و نظر بر در حجره نمودیم، دیدیم که مقفّل(قفل)است. مرحوم کشمیری نظری به من نموده و گفتند: می گویند هر کس نام مادر حضرت موسی را بر قفل بسته بخواند باز می شود. مادر من از مادر حضرت موسی کمتر نیست و دست به قفل بردند و گفتند: «یا فاطمة!» و قفل باز را در مقابل ما گذاردند و ما وارد حجره شدیم.
«آیت الله سید مرتضی رضوی کشمیری»در تاریخ ۱۳ شوال سال ۱۳۲۳  ق. در  کاظمین درگذشت،جنازه مطهرش  به کربلا منتقل شد،درتل زینبیه مدفون است.

ماجرای جنگ ۳۳روزه چیست؟

به این لینک مراجعه کنید:

جنگ تموز "۳۳ روزه"اسرائیل+گنبدآهنین چیست؟

نحوه غیرفعال کردن ذخیره"عکس وفیلم"واتساپ

نحوه غیرفعال کردن ذخیره خودکار تصاویر+فیلم در واتساپ.آندروید/ایفون

ذخیره خودکار تصاویر و ویدئوها  موجب می شودکه فضای ذخیره سازی شما را اشغال کند، مصرف داده‌ها را نیز افزایش می یابد.

در اپلیکیشن واتساپ تصاویری که دانلود(باز) می‌کنید به صورت خودکار در گالری شما ذخیره می‌شود که اگر در گروه‌های زیادی عضو باشید، این ویژگی باعث می‌شود که حافظه داخلی گوشیات زود پر شود.

 روش غیرفعال کردن ذخیره خودکار عکس و فیلم در واتساپ.

 غیرفعال کردن ذخیره خودکار عکس و ویدیو در واتساپ نسخه iOS به صورت پیش فرض تمام تصاویر و ویدیوهایی که در واتساپ دانلود می‌کنید در «Camera Roll» شما ذخیره می‌شود. برای غیرفعال کردن این ویژگی باید تب Setting که پایین صفحه قرار دارد را باز کنید و وارد بخش Chats شوید.

 دکمه شناور کنار عبارت Media Visibility را خاموش کنید. با این کار دیگر تصاویر دانلود شده در گالری شما ذخیره نمی‌شوند.

توضیحات بیشتر

کاربران آیفون و اندروید به راحتی می‌توانند ویژگی بارگیری خودکار محتوا را در دستگاه‌های خود غیرفعال کنند.

نحوه غیرفعال کردن بارگیری خودکار تصاویر و ویدئوهای واتساپ در آیفون
مرحله اول: در برنامه واتساپ به« تنظیمات» بروید.
مرحله دوم: روی گزینه Storage and Data کلیک کنید.
مرحله سوم: در صفحه جدید گزینه بارگیری خودکار رسانه‌ها برای تصاویر، صدا، ویدئو و اسناد را مشاهده خواهید کرد.
مرحله چهارم: گزینه‌ها را به طور جداگانه به  Never (هرگز)  تغییر دهید.
 

علاوه بر این، اگر نمی‌خواهید این عکس‌ها در رول دوربین آیفون شما ظاهر شوند، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: دوباره به تنظیمات WhatsApp بروید.
مرحله دوم: روی قسمت Chats کلیک کنید.
مرحله سوم: گزینه Save to Camera Roll را خاموش کنید.


نحوه غیرفعال کردن بارگیری خودکار تصاویر و ویدئوهای واتساپ در« اندروید»
مرحله اول: در برنامه واتساپ به تنظیمات بروید.
مرحله دوم: روی Storage and Data که کلیک کنید/

۳ گزینه را مشاهده خواهید کرد: .

۱- هنگام استفاده از داده‌های تلفن همراه.

۲- هنگام اتصال از طریق Wi-Fi 

۳- هنگام رومینگ.


مرحله سوم: روی یکی از گزینه‌ها کلیک کنید و بارگیری خودکار همه محتواها را غیرفعال کنید.

در صورتی که نمی‌خواهید محتوا در گالری گوشی شما ظاهر شوند،

«گزینه قابلیت دیدن محتوا» را در بخش تنظیمات گفتگو‌ها پیدا کرده و خاموش کنید.

***

نحوه غیرفعال کردن بارگیری خودکار تصاویر و ویدئوهای واتساپ در آیفون

مرحله اول: در برنامه واتساپ به تنظیمات بروید.

مرحله دوم: روی گزینه «Storage and Data» کلیک کنید.

مرحله سوم: در صفحه جدید گزینه بارگیری خودکار رسانه‌ها برای تصاویر، صدا، ویدئو و اسناد را مشاهده خواهید کرد.

مرحله چهارم: گزینه‌ها را به طور جداگانه به «Never» (هرگز) تغییر دهید.

اگر نمی‌خواهید این عکس‌ها در رول دوربین آیفون شما ظاهر شوند.

مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: دوباره به تنظیمات WhatsApp بروید.

مرحله دوم: روی قسمت Chats کلیک کنید.

مرحله سوم: گزینه «Save to Camera Roll» را خاموش کنید.

نحوه غیرفعال کردن بارگیری خودکار تصاویر و ویدئوهای واتساپ در اندروید

مرحله اول: در برنامه واتساپ به تنظیمات بروید.

۳ گزینه را مشاهده خواهید کرد: .

۱- هنگام استفاده از داده‌های تلفن همراه.

۲- هنگام اتصال از طریق Wi-Fi 

۳- هنگام رومینگ.

مرحله بعد: روی یکی از گزینه‌ها کلیک کنید و بارگیری خودکار همه محتواها را غیرفعال کنید.

اگر نمی‌خواهید محتوا در گالری گوشی شما ظاهر شوند.

گزینه «قابلیت دیدن محتوا »را در بخش تنظیمات گفتگو‌ها پیدا کرده و خاموش کنید.

اولین مصاحبه"انسیه خزعلی" معاون رئیس جمهوردرامورزنان

در۱۶ سالگی ازدواج کردم شرایط ضمن عقدم:حق طلاق  واختیارمکان زندگی  بامن باشد وهمسرم مانع تحصیلات وفعالیت های اجتماعی ام نشود.

چراپدرم«مهدی»(برادرم)رابه خانه راه نداد؟...ماجرای «آتنافرقدانی»...درادامه.

 به «غربالگری۳ماهه اول بارداری» که برای تشخیص وجود بیماری مادرزادی یا احتمال آن در جنین است پرداختیم.

«معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده»در اولین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون تسهیل ازدواج گفت: کم شدن ازدواج یک مساله مهم در جامعه ماست. باید حتما راهکارهایی برای ارتقای وضعیت ازدواج فراهم شود.قوانینی که برای تسهیل ازدواج داریم کم نیست اما در اجرایی شدنش کاستی و رکود داشته است. امیدواریم هماهنگی‌هایی در این زمینه صورت بگیرد تا با برنامه‌ریزی و نظارت معاونت زنان بتوانیم این موضوع را تسهیل کنیم. موانع باید در همه استان‌ها شناسایی شود و امیدواریم بتوانیم کار موثری انجام دهیم و بعد اعلام کنیم.

او وضعیت زنان را مهم دانست و گفت: به دنبال این هستیم که مشکلات و محرومیت‌ها را شناسایی کنیم و وضعیت زنان را ارتقا بدهیم وباید از نظر کیفی وروی  سبک زندگی کار کنیم.

شاید آموزش یکی از موضوعاتی است که زیربنایی است. الان شاید همه زنان مسائل اقتصادی را در درجه اول مشکلات بدانند اما ایجاد کارآفرینی و ایجاد زمینه‌ها برای ورود زنان خیلی مهم است که در دستور کار معاونت است.

خزعلی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه ورزش زنان را در بخش قهرمانی و همگانی به طور کامل حمایت می‌کنیم، گفت: ما زنان مستعدی داریم که می‌توانند نشان دهند با حفظ ارزش‌ها در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند. خیلی از کشورهای اسلامی این انتظار دارند که ما پیشرو باشیم. به دلیل نیازی که زنان به دلیل محور خانواده و مادر دارند، باید به صورت ویژه به ورزش همگانی زنان نگاه شود. به دنبال این هستیم که استان‌ها را بررسی کنیم تا ورزش همگانی در اختیار همه زنان قرار بگیرد. پارک‌های بانوان باید تقویت شود تا زنان از آن‌ها استفاده کنند.

خانم خزعلی ادامه داد:جمعیت اختصاص به زنان ندارد و مرتبط با کشور و خانواده است. برای مردان و زنان باید این موضوع مورد توجه باشد.

تجرد قطعی(مجردی) ضربه به جمعیت می‌زند و باید شرایط اقتصادی و فرهنگی برای ازدواج در سن باروری ایجاد شود.

باید موضوع ناباروری مورد توجه قرار بگیرد و بیمه‌ها کمک کنند. با کمک‌های اقتصادی، فرهنگی و تبلیغاتی ترغیب به فرزندآوری در کشور ما صورت بگیرد.

او درباره سیاست‌های معاونت درباره زنان سرپرست خانوار گفت: این موضوع از اولویت‌های معاونت است. دغدغه‌های آن‌ها مهم است. ما به دنبال این هستیم که همه زنان سرپرست خانوار را بیمه کنیم. به خصوص کسانی که نیازمندند. کارآفرینی و ایجاد اشتغال مناسب برای آن‌ها هم مدنظر ماست. فرهنگ‌سازی هم مهم است. نوع نگاهی که به آنها می‌شود مهم است. وضعیت امن بودن جامعه برای این زنان بابد مناسب‌تر شود.

 

خانم دکترخزعلی گفت:در۱۶ سالگی ازدواج کردم شرایط ضمن عقدم:حق طلاق بامن باشد ومانع تحصیلات وفعالیت های اجتماعی ام نشود ونیزاختیارمکان زندگی بامن باشد.

خزعلی ادامه داد: هر نوع ظلمی که به زنان شود، از جمله ازدواج‌های قبل از بلوغ موافق نیستیم. ما نیاز به کار فرهنگی در این زمینه داریم. ما باید اقناع‌سازی کنیم تا کودکان مورد اجحاف قرار نگیرند. بعضی مواقع به من می‌گویند که تو ۱۶ سالگی ازدواج کرده‌ای. اینکه دختر مراحل مختلف بلوغ را طی کرده باشد مهم است.

خانم دکتر«انسیه خزعلی»گفت:من شرط تحصیل، فعالیت اجتماعی، شرط طلاق، شرط مکان زندگی را گذاشتم(شروط ضمن عقد)

پدرم به این شرایط نگاه کرد و گفت: با همه موافقم به جز شرط طلاق.

یادم می‌آید ،پدرم وقتی این شروط را به ایشان گفتم که به «داماد »بدهید که اگر قبول کرد بعد ما وارد مراحل بعدی شویم پدرم گفتند که من با همه به جز شرط طلاق موافقم ولی چون شما می‌خواهید من حرفی ندارم. ایشان دید بسیار بازی داشت اما همه این‌ها نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم یک مرز سنی مشخص را برای ازدواج قرار بدهیم و بگوییم این کودک است یا کودک نیست چون رشد فکری بسیار مهم است.

عروس خانم -سابق-گفت:اماپدردرنهایت،(شرایطم)قبول کرد.

خانم دکتر این رفتاش (شروط ضمن عقد)ناشی از بلوغ فکری اش درآن زمان می داند.

خانم خزعلی:در هر حال رشد فکری بسیار مهم است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت:من باید بگویم ۱۶ سالگی داریم تا۱۶ سالگی! اینکه ذکر می‌شود دختران به مرحله رشد رسیده باشند و مراحل مختلف بلوغ را طی کرده باشند مانند بلوغ جسمی، بلوغ فکری و بلوغ اقتصادی....من در ۱۶ سالگی که ازدواج کردم شرط‌هایی گذاشتم که فکر نمی‌کنم دخترهای ۳۰ ساله الان (عقلشان نمی رسد)این شروط را برای ازدواج بگذارند!.

سبک زندگی خانم دکترانسیه خرعلی 


معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: «ما باید روی سبک زندگی‌مان کار کنیم» باید ارزش‌های اخلاقی و دینی زن بودن و مادر بودن باید تقویت شود. توجه به طبیعت جزو سبک زندگی است که باید به آن توجه کنیم. زنان زیادی اعلام آمادگی می‌کنند که در حوزه سبک زندگی وارد شوند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«سبک زندگی»خانم دکتر(شروط ضمن عقد)فوق الذکرمی باشد!.

واما متأسفانه این عملش را به امام خمینی نسبت داده است!

«انسیه خزعلی»:من شرط تحصیل را گذاشتم، شرط فعالیت اجتماعی را گذاشتم، شرط طلاق را گذاشتم که «حضرت امام خمینی» آن دوران به ما توصیه می‌کردند!.

بنظرمی رسد«اصحاب خمینی»،بیت امام،موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،بایدبه این استنادشان واکنش نشان دهند.

خزعلی  درادامه گفت: سیاست‌زدگی و نگاه تشریفاتی به زنان از کاستی‌های ادوار گذشته معاونت بوده است. به خاطر همین هم ما با همه گروه‌های زنان از همه طیف‌های سیاسی جلسه داشته‌ایم.

معاون امور زنان ریاست جمهوری،از«مردان» هم دفاع می کند.

او(انسیه خزعلی) با تاکید بر اینکه ما مقابل همه زنان و مردان مسئول هستیم، افزود: نباید به دختران ظلم شود. بسیاری فراتر از قانون دختران کودک را به ازدواج درمی‌آورند. کودکان کار هم باید مورد توجه قرار بگیرند.

دکترانسیه خزعلی گفت:تساوی(زن ومرد) می‌تواند ضربه‌زننده به زنان باشد. هر کسی باید در جای خودش قرار بگیرد نشبت به نیازها و طبیعتش. با گفتمان انقلاب اسلامی می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

خانم آتنا فرقدانی

معاون رئیس جمهور درباره مساله« آتنا فرقدانی» و اتفاقاتی که برای او در زمان ریاست دانشگاه الزهرا افتاد،‌ ادامه داد:جای قاتل و شهید عوض شده است. هر خبری را سریع منتشر نکنیم. باید سند بخواهیم تا در انجام کار خبرنگاری موفق باشیم. در مساله «خانم فرقدانی» مساله برعکس بوده است. ما جلسه‌ای تشکیل دادیم.

دکترخزعلی گفت:من گفتم که مادرش را صدا بزنید و با او صحبت کردیم. من از قسمت حقوقی خواستم که پیگیری کند. حتی من گفتم الان که در زندان است باز هم ادامه تحصیل بدهد و خواستم که در کارشناسی ارشد در دوره روزانه ادامه تحصیل دهد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده : من حتی وقتی آزاد شد او را دیدم و گفتم حتما بیا ثبت نام کن. اما او به هر دلیلی نیامد ثبت‌نام کند.

و بعد هم آن عکس را کشید و منتشر کرد.

انسیه خزعلی درادامه گفت: من همه جور محبتی به او کردم و فهمیدم ما مامور به تکلیف هستیم نه نتیجه.شما از ما بخواهیم که سند بدهیم. به او شماره دانشجویی هم دادیم و او ثبت‌نام نکرد. سند همه این‌ها موجود است. یا یک خانم دیگر که گفته من اخراج شدم، او از سال ۸۸ از کشور خارج شده و سه سال غیبت داشته است. این بی‌انصافی است که بگوییم اخراج شده است.با این دروغ‌ها چهره حقیقت پوشانده می‌شود.

چراپدرم اجازه نداد«مهدی»بخانه برگردد؟

خزعلی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا به اتهاماتی که از طرف برادرتان مطرح می‌شود پاسخ نمی‌دهید،‌گفت: اگر ما بخواهیم جامعه را مشغول حرف‌های دروغ کنیم که نمی‌شود. مواردی که ایشان ذکر کرده به دادگاه برده و دادگاه هم او را به جرم نشر اکاذیب متهم کرده است. او از تریبون‌های سلطنت طلب این موارد را مطرح می‌کند. ایشان می‌تواند در مورد هر ادعایی سند بیاورد.

دخترِآیت الله خزعلی گفت:چرا پدرم اجازه نداد که او به منزلش بیاید؟


پدرم گفت باید حقوق تضییع شده بیت المال و حقوق افراد را مشخص کند(وبرگرداند).

پدر من لاپوشانی نکرد.

ما سندهایی که از بانک‌ها و بنیاد مستضعفان داریم می‌آوریم(مدارک مهدی که امکانات گرفته) و شما ببینید کدام درست است. من برای ایشان دعا میکنم پدرم هم تا لحظه آخر دعا می‌کرد. امیدوارم توبه کند چون حقوق مردم مهم است.

غربالگری اجباری

خزعلی در پاسخ به سوالی درباره «برداشته شدن غربالگری اجباری »در طرح جوانی جمعیت گفت: کارگروهای تخصصی باید انجام تشکیل شود.بسیاری از مسائل مورد اختلاف است که باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به صورت تریبون باز مسائل مربوط غربالگری، کودک همسری و حضانت مورد توجه قرار بگیرد.

او درباره خبر کارنامه دانش‌آموزان که فقط به پدران ارائه می‌شود افزود: از آن ور آب می‌خواهند مسائل زنان را وارونه جلوه دهند. مساله کارنامه هم درست نیست که زنان نتوانند کارنامه بچه‌هایشان را بگیرند.  اگر قصوری در این زمینه وجود داشته باشد، رسیدگی می‌کنیم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراین مصاحبه ویرایش انجام گرفته«تیترها»ازاینجانب است وداخل پرانتزها+تصاویر

رئیس‌جمهور(آیت الله سیدابراهیم رئیسی) طی حکمی انسیه خزعلی را به سمت معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده منصوب کرد.: ۱۰ شهریور۱۴۰۰

«انسیه خزعلی »فرزندآیت الله ابوالقاسم خزعلی است،وی متولد ۱۳۴۲ قم و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات عرب است و تحصیلات حوزوی را تا سطح ۳ در حوزه علمیه خواهران قم پشت سر گذاشته است. ریاست دانشگاه الزهرا ، ریاست پردیس دانشگاه رضوی، عضو هیئت علمی دانشگاه، دانشجو و استاد نمونه کشوری از جمله سوابق علمی و مدیریتی وی است.

رزومه خانم دکترانسیه خرعلی جالبه(کثیرالمشاغل)
مدیر گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه الزهرا.
ریاست دانشگاه ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه الزهراء.
جزءهیئت مدیره بنیاد اندیشه اسلامی.
جزءهیئت امنای دانشگاه الزهراء.
جزءهیئت امنای پژوهشکده علوم انسانی.
جزو هیئت تحریریه مجله علمی پژوهشی زبان پژوهشی.
جزء هیئت تحریریه مجله لسان مبین.
سردبیر مجله علمی_ پژوهشی زن و خانواده.
جزء هیئت امنای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان.
جزء کمیته تخصصی علوم انسانی و اجتماعی صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری.
جزو کمیته برنامه‌ریزی وزارت علوم.
جزء شورای گسترش آموزش عالی.
جزءکار گروه علوم اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
جزء و نایب رئیس کمیسیون زنان خیرین مدرسه‌ساز.
ریاست پردیس دانشگاه اسلامی رضوی.

ایشان از«دکترالهام» هم سبقت گرفته!

«آیت الله خزعلی» دارای ۹ فرزندمی باشد:حسین، محسن، مهدی، راضیه، انسیه، مرضیه، علیرضا، کبری و محمدحسین.

​خانواده خزعلی

«همسرِانسیه خزعلی» کیست؟

«سیدمحمدرضا رضازاده» (متولد۱۳۳۵)
«مهندس رضازاده»  مدیریت در مسئولیت های مختلفی را پشت سر گذاشته است. در مجموعه وزارت کشور: استاندار فارس(ازسال ۱۳۸۴)، معاون عمرانی استاندار تهران، سرپرست استانداری تهران، معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان و فرماندار بانه (درسالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی).

استاندار فارس:
مردم پاسارگاد با استفاده از فرصت این منطقه تاریخی، برای اشتغال‏زایی بیشتر اقدام کنند
آبرسانی 600 روستای فارس با تانکر انجام می‌شود

«مهندس رضازاده »در وزارت نیرو :  رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای فارس و بوشهر و کهکیلویه و بویراحمد، مدیر کل قراردادهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، مدیر شرکتهای مشاوره ای و پیمانکاری ساتکاب و عضویت هیئت مدیره شرکتهای سابیر و پیماب را در کارنامه خود دارد.
«مهندس رضازاده »در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی : مسئول دفتر مهندسی وزارت سپاه در استان هرمزگان، سرپرستی اداره کل مهندسی نیروی دریایی وزارت سپاه و مدیریت ساختمان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را بعهده داشته است.
«مهندس رضازاده »هم اکنون عضو هیئت امناء آستانهای مقدس حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع) و حضرت سید علاءالدین حسین (ع) ، عضو هیئت امناء دارالشفاء حضرت اباالفضل (ع) و مسجد بیت العباس و هیئت فدائیان حضرت اباالفضل (ع) میباشند و ریاست هیئت مدیره شرکت سد و عمران پارس گستر وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را نیز بعهده دارند.

«آیت الله خزعلی» دارای ۹ فرزندمی باشد:حسین(شهید)، محسن، مهدی(معترض)، راضیه، انسیه، مرضیه، علیرضا، کبری و محمدحسین(سمیرزندمتولد۱۳۶۱اسفند).

بعضی ازرسانه ها۲خواهر(کبری و انسیه)اشتباه می گیرند.

«کبری خزعلی»دکتری علوم و قرآن و حدیث و استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران است. او نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی اجتماعی زنان  است.


«دکترکبری خزعلی»  روز پنج شنبه(۲۵ دی ۱۳۹۹) توئیتی بحث برانگیز درباره حذف غربالگری اجباری زایمان منتشر کرد که بازتاب و واکنش‌های فراوانی در پی داشت.
کبری خزعلی نوشته  درتوئیت نوشت: عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت بلاخره با تلاش برخی از نمایندگان انقلابی مجلس اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویز‌های غیراستاندارد وغیرمتقن علمی  برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای «غربالگیری »(Nuchal translucency)چیست؟

آزمایش «غربالگیری» برای چیست؟

سونوگرافی وNT (Nuchal Translucency)  و آزمایش‌های خون سه ماهۀ اول بارداری که اغلب به طور همزمان انجام می‌شود، غربالگری سه ماهۀ اول بارداری نام دارد.

آزمایش‌های غربالگری سه ماهۀ اول معمولاً بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۳ انجام می‌شود.

«غربالگری سه ماهۀ اول» برای تشخیص وجود بیماری مادرزادی یا احتمال آن در جنین است که بصورت غیرتهاجمی (noninvasive) هستند،یعنی برای انجام آنها نیازی به شکافتن بدن نیست و ازطریق ابرازهای پیشرفته، امکان مشاهده‌  درون بدن انجام می گیرد.

غربالگری سه ماهۀ اول این امکان را برای مادر به وجود می‌آورد که هرچه زود‏تر نسبت به مشکلات احتمالی آگاه شود. آزمایش‌های غربالگری تنها ریسک ابتلای جنین به یک اختلال کروموزومی یا ژنتیکی را مشخص می‌کند و به هیچ عنوان به معنی وجود قطعی اختلال نیست. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است:

آزمایش‌های خون سه ماهۀ اول بارداری: در این آزمایش، مقدار دو ماده را در خون اندازه‌گیری می‌کنند؛ بتای آزاد «گنادوتروپین» جفتی انسان یا hCG و پروتئین A پلاسما(PAPP-A) که در دوران بارداری تولید می‌شود.

«هورمون hCG» توسط جفت تولید می‌شود و میزان زیاد آن می‌تواند نشان‌دهندۀ برخی نقص‌های مادرزادی باشد.

«پروتئین A» پروتئینی است که در خون موجود است و کم بودن میزان آن ممکن است به دلیل برخی نقص‌های مادرزادی باشد.

سونوگرافی NT: در این سونوگرافی، ضخامت پوست ناحیۀ پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود. ضخامت غیرطبیعی پوست این ناحیه می‌تواند از نشانه‌های اولیۀ انواع خاصی از نقص‌های مادرزادی مثل سندرم داون باشد.

 سونوگرافی NT معمولاً همزمان با آزمایش‌های خون اواخر سه ماهۀ اول بارداری انجام می‌شود.

درصورتی‌که امکان سونوگرافی NT وجود نداشته باشد، پزشک آزمایش‌های غربالگری یکپارچه را درخواست می‌کند که آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول و سه ماه دوم است. آزمایشگاه با بررسی نتیجۀ آزمایش غربالگری، سن شما و جنین و عوامل دیگر، احتمال بروز مشکلات خاصی در جنین را بررسی می‌کند.

نتایج آزمایش غربالگری سه ماهۀ اول، معمولاً فرد را در یکی از گروه‌های پرخطر، خطر متوسط یا کم‌خطر دسته‌بندی می‌کند.

اگر خانم باردار در دستۀ پرخطر دسته‌بندی شود، در سریع‌ترین زمان ممکن، آزمایش تشخیصی مانند نمونه‌برداری از پرزهای جفتی؛ CVS،انجام می شود.

«آزمایش CVS» را می‌توان بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری انجام داد. پزشک با وارد کردن یک لولۀ انعطاف‌پذیر و باریک که کاتتر نامیده می‌شود، از واژن به درون رحم یا با وارد کردن سوزنی به درون شکم و رحم، یک نمونه از پرزهای جفتی را برمی‌دارد. از این آزمایش برای تشخیص نقص‌های مادرزادی کروموزومی نظیر سندرم داون یا بیماری‌های خانوادگی مثل کم‌خونی داسی شکل یا فیبروز کیستیک استفاده می‌شود، اما نمی‌توان به کمک این آزمایش، نقص‌های لولۀ عصبی را تشخیص داد.

ممکن است پزشک «آمنیوسنتز» برای تشخیص قطعی مشکل توصیه کند.

آزمایش« آمنیوسنتز»(Amniocentesis)چیست؟
این تست در هفته ۱۵ تا ۲۰ بارداری به منظور تشخیص ناهنجاری‌های کروموزومی مانند سندروم داون انجام می‌شود. در این تست مادۀ بی‌حسی موضعی استفاده شده، پس یک سوزن نازک از راه شکم و از اطراف ناف وارد میشود، سپس چند سی سی از مایع آمنیوتیک از کیسه مایع اطراف جنین نمونه برداری می‌شود،کل پروسه بیشتر از سه الی پنج دقیقه طول نمیکشد و درد آن در حد تزریق یک آمپول است

اگر نتیجۀ غربالگری، خطر متوسط را احتمال داده باشد، معمولاً پزشک غربالگری سه ماهۀ دوم یا آزمایش خون نشانگرهای چهارگانه را توصیه می‌کند و نتایج غربالگری سه ماهۀ اول و دوم ملاک عمل پزشک خواهد بود.

اگر نتیجۀ غربالگری سه ماهۀ اول کم‌خطر باشد، نیازی به غربالگری سه ماهۀ دوم نخواهد بود.

صرف‌نظر از نتیجۀ مثبت یا منفی غربالگری سه ماهۀ اول، آزمایش «آلفا فیتوپروتئین» AFP برای غربالگری نقص‌های لولۀ عصبی جنین و همچنین «سونوگرافی آنومالی »در هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری برای غربالگری ناهنجاری‌های ساختاری جنین درخواست می‌شود. درصورتی‌که مادر غربالگری سه ماهۀ اول را تا پیش از هفتۀ ۱۳ انجام نداده باشد، پزشک به او غربالگری سه ماهۀ دوم را توصیه خواهد کرد.

خبرگزاری مهرنوشت:موضوع غربالگری زنان باردار به منظور شناسایی مشکلات احتمالی جنین در روزهای اخیر مورد بحث در محافل غیرعلمی قرار گرفته و برخی اظهار نظرها در این زمینه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود فارغ از اینکه صحت و سقم آن مورد راستی آزمایی قرار گرفته باشد. به همین منظور برای اطلاع از جزئیات نحوه انجام آزمایشات غربالگری، کشف آمارهای دقیق مربوط به سقط‌های ناشی از آن، هزینه آزمایشات و برخی دیگر از ابهامات مطرح شده به سراغ «دکتر مرضیه وحید دستجردی» وزیر اسبق بهداشت، مشاور رئیس سازمان تبلیغات در امور بهداشت و درمان و متخصص زنان و زایمان رفتیم تا از حقایق شائبه‌های مطرح شده در این زمینه اطلاع کسب کنیم.

وحید دستجردی درمصاحبه با خبرنگار مهر(۶ بهمن ۱۳۹۹)، با توضیح در خصوص حاشیه‌های اخیر ایجاد شده پیرامون موضوع غربالگری بارداری زنان گفت:

در سال ۸۴ چندین استفتاء از مقام معظم رهبری در خصوص ناهنجاریهای شدید جنینی گرفته شد.

یکی از استفتائات:

«آیا می‌توان با تشخیص قطعی بیماری در جنین‌هایی که دچار عیوب ژنتیک بوده و یا مادر آنها در طول دوران بارداری به برخی بیماری‌های عفونی شدید مبتلا شده‌اند، قبل از دمیده شدن روح یعنی قبل ۴ ماه و ۱۰ روز، جنین را سقط کرد؟».

پاسخ مقام معظم رهبری : «اگر نگهداری طفل معلول، عقب مانده و ناقص‌الخلقه برای والدین دارای زحمت و مشقت بیش از حد متعارف باشد، به مقداری که در عسر و حرج وارد می‌شود، اسقاط جنین پیش از دمیده شدن روح در آن مانع ندارد»

این متخصص زنان و زایمان افزود: چندین استفتاء دیگر نیز از حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای با این موضوع گرفته شده و به دنبال این استفتائات در سال ۸۴ یک ماده واحده مبنی بر اینکه «بیماری‌های ژنتیکی و خونی شدید جنین که موجب ایجاد عسر و حرج می‌شود» قبل از «ولوج»(دمیدن) روح و با تشخیص سه پزشک اجازه سقط خواهند داشت، در مجلس تصویب و سپس به تأیید شورای محترم نگهبان رسید.

وی افزود: بر اساس علم پزشکی در همه جای دنیا و در ایران ۲ الی ۲.۵ درصد از جنین‌ها مبتلا به ناهنجاری‌های بزرگ و ۸ درصد دچار ناهنجاری‌های کوچک هستند. این قانون نیز درباره ناهنجاری‌های بزرگ است نه کوچک.

آمار سقط‌های درمانی سال گذشته ۶۴ صدم درصد کل تولدها بوده است

مشاور رئیس سازمان تبلیغات در امور بهداشت و درمان تصریح کرد: در سال گذشته(۱۳۹۸) حدود ۱۲ هزار درخواست سقط درمانی به علت ناهنجاریهای شدید جنینی و مشکلات و مخاطرات جدی مادری به سازمان پزشکی قانونی داده شد که از این میان سازمان پزشکی قانونی به ۹ هزار مورد اجازه سقط درمانی داد.

از این تعداد نیز ۸ هزار و ۳۶۰ مورد به دلیل ناهنجاری‌های جنینی شدید ساختاری مانند عدم آنانسفالی و… 

و مابقی به دلیل مشکلات و ناهنجاری‌های ژنتیکی مانند تریزومی ۱۳ و ۱۸ و ۲۱، سندروم ادواردزو SLOS دارای مجوز سقط درمانی صادر شد.

حدود ۶۰۰ مورد نیز به دلیل مشکل و مخاطره جدی مادری برای نجات جان مادر اجازه سقط گرفتند.

این رقم در مقابل تولد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوزاد در سال ۹۸، برابر با ۶۴ صدم درصد است که این ۶۴ صدم درصد سقط درمانی نمی‌تواند موجب کاهش جمعیت باشد.

 نحوه آزمایش‌های غربالگری

خانم دکتردستجردی:  یک « آزمایش غربالگری خون» در هفته دوازدهم بارداری انجام می‌شود که این آزمایش حدود ۹۴ درصد سلامت جنین را نشان می‌دهد، بعلاوه باید خاطر نشان ساخت که بیش از ۹۰ درصد مادران باردار به صورت داوطلبانه قصد غربالگری را دارند.

هزینه غربالگری

دکتردستجردی: میزان هزینه آزمایش «دابل تست» در هفته دوازدهم به طور آزاد کمتر از ۲۰۰ هزار تومان است که همین آزمایش نیز تحت پوشش بیمه پایه قرار دارد.

وزیر اسبق بهداشت و درمان ادامه داد: به هیچ وجه در غربالگری اجبار وجود ندارد.

در کتاب‌های علم پزشکی نیز این امر تاکید شده است و اکثریت قریب به اتفاق متخصصان زنان و زایمان نیز غربالگری را تنها به عنوان یک امکان علمی برای اطلاع از سلامت جنین به مادر پیشنهاد می‌دهند و در صورت عدم تمایل مادر غربالگری انجام نمی‌شود.

هیچکس نمی‌گوید که غربالگری بدون ایراد است بلکه قطعاً مانند دیگر موضوعات نواقصی دارد که باید به جای حذف کلی آن، اصلاحات لازم در مورد آن انجام شود.

تنهاوزیرِ زن نظام جمهوری اسلامی ایران گفت:البته هیچکس نمی‌گوید که غربالگری بدون ایراد است بلکه قطعاً مانند دیگر موضوعات نواقصی دارد که باید به جای حذف کلی آن، اصلاحات لازم در مورد آن انجام شود.

ارسال« ژنوم »به خارج از کشور کذب محض است

وی با اشاره به موضوع ارسال ژنوم مردم به خارج از کشور تصریح کرد: در صورت نتیجه مشکوک و یا پر خطر غربالگری، مادر تحت آزمایش خون تشخیصی به نام «DNA بدون سلول» قرار می‌گیرد که این آزمایش در ایران انجام می‌شود و این موضوع که «ژنوم» مردم ایران برای این آزمایش به خارج از کشور ارسال می‌شود، کذب است و بر اساس اطلاعات دقیق، این آزمایش در داخل کشور و توسط آزمایشگاه‌های داخلی انجام می‌شود.

وزیر اسبق بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: ۹۴ درصد از کسانی که آزمایشات اولیه غربالگری را داده‌اند و سالم اعلام می‌شوند، به آزمایشات تکمیلی نیازی ندارند و آزمایش خون دی ان ای بدون سلول برای حدود ۵ درصد افرادی که جواب آزمایش اول آنها مشکوک یا پر خطر گزارش شده، انجام می‌شود.

هزینه آزمایش DNA 

هزینه آزمایش دی ان ای بدون سلول بین ۳ تا ۳.۵ میلیون تومان بوده که هنوز تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار نگرفته است. البته وزارت بهداشت در تلاش است بتواند این آزمایشات را تحت پوشش بیمه پایه قرار دهد.

این موضوع که «ژنوم مردم ایران» برای آزمایشات غربالگری به خارج از کشور ارسال می‌شود، کذب است و بر اساس اطلاعات دقیق، این آزمایش در داخل کشور و توسط آزمایشگاه‌های داخلی انجام می‌شود

 سقط جنین‌های اختلال زنتیکی، مادران اجباری است ؟

دکتردستجردی:هیچ اجباری وجود ندارد و برای انجام آزمایشات غربالگری نیز پزشکان تنها به مادران پیشنهاد می‌دهند.

در صورت وجود هر گونه مشکل در آزمایش غربالگری نیز هیچ اجبار و تشویقی برای سقط انجام نمی‌شود و تمامی این موارد با تصمیم مستقیم والدین انجام می‌شود.

متخصص زنان وزایمان با اشاره به مراحل سقط قانونی جنین گفت: مواردی که طبق آزمایش غربالگری و اعلام نظر پزشک به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند، حتماً بایستی تائید «کاریوتایپ ناهنجاری ژنتیکی» که توسط «آمینیوسنتز »صورت می‌گیرد را ارائه دهند و یکی از موارد مورد نظر سازمان پزشکی قانونی سن جنین قبل از ولوج روح است که باید کمتر از ۱۸ هفته و ۶ روز باشد و حتی اگر یک روز بیشتر از این تاریخ باشد، با وجود هر نوع ناهنجاری و مشکل باز هم اجازه سقط داده نمی‌شود.

خانم دستجردی گفت: در سال ۹۸ نیز ۱۲ هزار مورد به دلیل انجام آزمایشات غربالگری و وجود ناهنجاری کوچک یا بزرگ در جنین تقاضای سقط داشتند که از این تعداد تنها ۸ هزار و ۳۶۰ مورد اجازه سقط را دریافت کردند.

دکتردستجردی درادامه گفت:در این میان اگر کسی هم با علم به این مساله قصد نگهداری فرزند خود را داشته باشد هیچ گونه مشکلی وجود ندارد و از سوی پزشکان مورد حمایت قرار می‌گیرد.

سقط جنین های درمانی ،بعنوان کاهش جمعیت محسوب نمی شود

مشاور رئیس سازمان تبلیغات در امور بهداشت و درمان با بیان اینکه موارد سقط درمانی جزو مصادیق ضد جمعیتی نیست، عنوان کرد: در گذشته در صورت مشخص شدن وجود مشکل برای جنین و عدم مجوز قانونی برای انجام سقط درمانی، شاهد سقط‌های غیرقانونی بودیم که بسیار خطرناک است و برای مادر تبعات فراوانی داشت، اما در حال حاضر در صورت مشخص شدن نقص جدی این کار به صورت قانونی و علمی و با کمترین خطر برای مادر انجام می‌شود.

مادران بلافاصله پس از وجود یک مشکل در آزمایش غربالگری اول، اقدام به سقط می‌کنند؟

دکتردستجردی:نه، اصلاً روند سقط درمانی و اجازه پزشکی قانونی برای سقط بدین شکل نیست.

 آمارسالانه ۲۰ هزار نفر سقط درمانی  حقیقت دارد؟

خانم دکتردستجردی:نه، حقیقت ندارد.

وزیراسبق گفت:اگر دولت و مجلس به دنبال کمک هستند باید به جای بزرگ کردن موضوع، آزمایش «DNA بدون سلول» را تحت پوشش بیمه قرار دهند. این موضوع نیازی به تاییدیه مجلس هم ندارد و تنها بسته به توافق وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر است.

مضرات غربالگری چیست؟

دکترزنان وزایمان گفت:قطعاً انجام تست‌های غربالگری و اطمینان یافتن مادر از سلامت جنین ایجاد اضطراب نمی‌کند بلکه ممنوعیت انجام این آزمایشات و عدم اطمینان مادر از سلامت جنین عامل ایجاد اضطراب و استرس برای مادران باردار است.

این متخصص زنان و زایمان با توضیح درباره ۱۶ درصد خطای کاذب آزمایشات غربالگری عنوان کرد: تمامی آزمایشات در رده‌های مختلف و در همه جای جهان دارای مقداری خطا است و این آزمایش نیز مستثنی نیست. اما باید این آزمایشات در آزمایشگاه‌های مرجع و تخصصی کشور انجام شود. آزمایشگاه‌های مرجع رنج حدود ۵ تا ۶ درصد مثبت کاذب دارند که برابر با نرم جهانی است.

تمامی شهرها و شهرستان‌های کشور مجهز به این آزمایشگاه‌ها هستند؟

دکتردستجردی گفت:نه نیستند، راه حل این موضوع بسیار ساده است ما باید به جای ممنوع کردن انجام این آزمایشات، نسبت به استاندارد سازی آزمایشگاه‌ها اقدام کنیم و وزارت بهداشت در جهت توسعه آزمایشگاه‌های استاندارد در نقاط مختلف کشور اقدام کند.

فعالیت آزمایشگاه‌هایی که استانداردهای لازم برای آزمایشات غربالگری ندارند،ممنوع شود

متخصص زنان و زایمان گفت: وزارت بهداشت می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت برای تمامی آزمایشگاه‌های کشور و استاندارد سازی تجهیزات مورد نیاز آنها و ابلاغ پروتکل‌های انجام آزمایشات لازم به این آزمایشگاه‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع استاندارد برای این امر مهم را ایجاد و به آزمایشگاه‌هایی که استانداردهای لازم برای آزمایشات غربالگری سلامت جنین را ندارند، تا قبل از تکمیل شدن اجازه فعالیت ندهد.

ماجرای مصوبه اخیر مجلس درباره «حذف غربالگری»

وزیربهداشت سابق با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره حذف غربالگری از شبکه بهداشت عنوان کرد: براساس متن ماده ۴۰ طرح تعالی جمعیت، غربالگری باید از شبکه بهداشت حذف شود.

یک سوم از زنان کشور تحت پوشش شبکه بهداشت هستند و دو سوم باقی مانده نیز خارج از شبکه بهداشت قرار دارند.

خانم دکترگفت:از سال ۹۵ انجام غربالگری در شبکه بهداشت گنجانده شده و حال با «حذف غربالگیری» از این شبکه شاهد عدم امکان انجام آزمایش‌های غربالگری برای زنان تحت پوشش شبکه بهداشت به ویژه در روستاها و مناطق حاشیه‌ای هستیم.

مشاور رئیس سازمان تبلیغات در امور بهداشت و درمان تصریح کرد: در ادامه این ماده آمده است؛ هر گونه تشویق، اجبار و اکراه برای غربالگری از سوی پزشکان ممنوع است .

اگر در مسیر غربالگری به هر دلیل سقط انجام شود پزشک مربوطه مسئول است. این موارد باعث می‌شود ۲۰ تا ۲۵ درصد از سقط‌های بی دلیل و خود به خودی در کشور، برگردن پزشکان بیفتد.

دستجردی ابراز داشت: تشویق و اجبار به غربالگری توسط پزشکان از قبل هم وجود نداشته و پزشکان تنها انجام آن را پیشنهاد می‌دهند.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۴۵۰۰ متخصص زنان و زایمان داریم، تصریح کرد: در صورتی که هر خانم باردار از رویه تشخیصی و درمانی پزشک خود رضایت نداشته باشد یا حس کند که آن پزشک قصد اجبار به غربالگری دارد، با توجه به تعدد پزشکان زنان در کشور، امکان انتخاب پزشک دیگری برای وی وجود دارد.

غربالگری قابل اصلاح است

دکتردستجردی: ابراز مسائل غیر علمی غربالگری تنها به این موضوع آسیب می‌زند،  تمامی اشکالات و اعتراضات موجود به غربالگری قابل اصلاح است و با چند آئین نامه و دستورالعمل مسائل قابل حل بوده و در حال حاضر دستورالعمل‌های مربوط به انجام غربالگری در حال اصلاح است. هم اکنون نیز دست‌اندرکاران غربالگری در وزارت بهداشت اقدام به بازبینی مجدد دستورالعمل آن کرده و از سال گذشته نیز اصلاحیه غربالگری در کشور در حال اجرا است.

سبب اضطراب متخصصین نشویم

دستجردی تصریح کرد: انجام غربالگری از سال ۹۵ وارد شبکه بهداشت شده و ممکن است اجرای آن دارای نواقصی باشد با این حال باید نسبت به اصلاح این نواقص اقدام کنیم نه اینکه به طور کلی آن را حذف یا متخصصین را از انجام آن بترسانیم./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراین مصاحبه اصلاحاتی انجام گرفته،حالت مصاحبه حفظ شده،تیرهای مناسب هم انتخاب شده+تصاویر.

حکم طالبان برای زنان"تغییرنام وزارت زنان"وزارت امربه معروف افغانستان

امامان جمعه و روحانیون در مناطق تصرف شده توسط طالبان باید فهرستی از نام دختران بالای ۱۵ سال و بیوه‌های زیر ۴۵ سال را تهیه کرده و در اختیار گروه طالبان قرار دهند....استعمال دخانیات» ممنوع...زنان حق خروج از خانه را ندارند. .. ممنوعیت «اصلاح ریش مردان»

حکم طالبان برای «تحصیل» و«ازدواج »زنان ودختران افغانستان

«وزارتخانه زنان» به «وزارت امربه معروف» تندیل شد.

اعتراض بانوان افغان به« حذف وزارت زنان».

طالبان: این وزارت یک اداره سمبلیک بود.

شماری از بانوان افغانستانی در واکنش به حذف تابلوی وزارت زنان در مقابل این محل تجمع کردند. در همین حال سخنگوی طالبان گفت که این اداره در گذشته سمبلیک بوده و به‌شیوه جدیدی آغاز به‌کار خواهد کرد.

اعتراض بانوان افغان به حذف وزارت زنان؛ طالبان: این وزارت یک اداره سمبلیک بود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، شماری از زنان افغانستانی روز یک‌شنبه، بیست‌وهشتم شهریور، در اعتراض به حذف وزارت امور زنان، در برابر این وزارت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این زنان شعار «آزادی و برابری»، «حذف زنان، حذف انسان»، «آزادی بیان ما، نتیجه توان ما» و «تعلیم، کار، آزادی، پیش به سوی آبادی» سر می‌دادند.

طالبان روز جمعه هفته گذشته، تابلوی وزارت امور زنان را در مرکز شهر کابل پایین آوردند و به جای آن تابلوی وزارت تازه‌تشکیل دعوت، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر را برافراشتند. این اقدام واکنش‌هایی را نیز در قبال داشته است.

طالبان هرچند در مورد حذف وزارت امور زنان دلیل مشخصی ارایه نمی‌کنند؛ اما می‌گویند که در نظر دارند، روی یک طرح بدیل کار کنند.

در همین حال «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان درباره علت حذف وزارت زنان گفت: این وزارتخانه در نظام گذشته یک اداره‌ سمبلیک بوده و هیچ تاثیری در مورد دسترسی زنان به حقوق اولیه نیز نداشته است.

به گفته وی، این اداره در آینده در چارچوب قانون شریعت تنظیم می‌شود و ضروری نیست که اسم آن وزارت، معاونت و یا ریاست باشد/فارس.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزارت زنان به وزارت امربه معروف تغییرداده شد

طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که وزارت امور زنان به «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» تبدیل شده است.

دولت جدید طالبان با انحلال وزارت امور زنان، همان ساختمان را به محل استقرار وزارت جدید التاسیس امر به معروف و نهی از منکر اختصاص داد.

«سارا سرعت» مشاور پیشین وزارت امور زنان افغانستان  گفت: «متاسفانه در ساختار امارت اسلامی افغانستان جایگاهی برای امور زنان وجود ندارد. نبودن یک زن در کابینه جدید و تعطیل کردن وزارت امور زنان برخلاف وعده و وعید طالبان است و نشانه این است که طالبان به هر قیمتی می‌خواهند زنان را از تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی حدف کنند.»

مقر برنامه یکصد میلیون دلاری بانک جهانی برای «تقویت بنیه اقتصادی زنان و توسعه روستائی» در همین ساختمان قرار داشت و طالبان کارمندان این برنامه را نیز از این محل اخراج کردند.

خانم سرعت می‌گوید، این اقدام طالبان بیش از همه به خانواده های «تک سرپرست» لطمه می زند.

وی افزود: «زنان قابلی هستند که در افغانستان باقی مانده‌اند و می‌خواهند کار کنند. برخی از خانم‌ها تنها سرپرست و نان آور خانواده‌اند، و این حرکات طالبان واقعاً جفای بزرگی در حق زنان این کشور است.»/صدای امریکا ۲۸ شهریور ۱۴۰۰

فرامین تازه طالبان درباره ازدواج دختران، اصلاح صورت مردان و سیگار کشیدن

آفتاب( ۲۴ تیر ۱۴۰۰)نوشت:در فرمانی که کمیسیون فرهنگی طالبان صادر کرده آمده که امامان جمعه و روحانیون در مناطق تصرف شده توسط طالبان باید فهرستی از نام دختران بالای ۱۵ سال و بیوه‌های زیر ۴۵ سال را تهیه کرده و در اختیار آن گروه قرار دهند.

گروه طالبان با صدور فرمان تازه‌ای از دختران بالای ۱۵ سال و زنان بیوه زیر ۴۵ سال خواسته تا به عنوان بردگان جنسی با جنگجویان آن گروه ازدواج کنند.

 طالبان وعده داده که زنان و دختران ازدواج کرده با طالبان به وزیرستان پاکستان انتقال داده می‌شوند تا طبق اصول طالبان به اسلام بگروند

در فرمانی که کمیسیون فرهنگی طالبان صادر کرده آمده که امامان جمعه و روحانیون در مناطق تصرف شده توسط طالبان باید فهرستی از نام دختران بالای ۱۵ سال و بیوه‌های زیر ۴۵ سال را تهیه کرده و در اختیار گروه طالبان قرار دهند.

همچنین، در فرامینی جداگانه طالبان در مناطق تحت اشغال خود در افغانستان داشتن و یا «استعمال دخانیات» را ممنوع اعلام کرده است.

علاوه بر این؛ زنان حق خروج از خانه را ندارند. همچنین دستور ممنوعیت«اصلاح ریش مردان» مشابه قوانین دوره زمامداری طالبان بر افغانستان پیش از حمله نظامی امریکا نیز صادر شده است.

طالبان استاندارد حجاب را مشخص کرد! + عکس

طالبان هشدار داده هر کسی که قوانین آن گروه را نقض کند با او برخورد خواهد شد.

در فرامینی دیگر آمده که هیچکس به ویژه جوانان نمی‌توانند لباس قرمز و سبز رنگ‌های به کار رفته در رنگ پرچم افغانستان را بپوشند.

«مردان» نیز همگی باید «عمامه» بر سر داشته باشند. دخترانی که در کلاس ششم به بالا به مدرسه می‌روند از شرکت در کلاس‌های درس منع شده‌اند.

مدارس دخترانه تعطیل

رادیوفردا درروزجمعه (۳ مهر ۱۴۰۰)نوشت:هفته گذشته گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از بازگشایی مدارس در افغانستان خبر داد، اما تنها از دانش‌آموزان پسر و معلمان مرد دعوت کرد که از روز ۲۷ شهریور۱۴۰۰ به مدارس بروند.

اما در پی بالا گرفتن اعتراض و انتقاد شدید به دعوت نشدن از دختران برای حضور در کلاس‌های درس، این گروه روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، وعده داد که دختران افغان «در اسرع وقت» به مدرسه بازگردند.

حال وزارت معارف طالبان در روز جمعه(۳ مهر ۱۴۰۰) اعلامیه‌ای منتشر کرده و نوشته است که «شایعات» درباره باز شدن مدارس دخترانه صحت ندارد.

این اعلامیه می‌گوید: «این وزارت تاکنون هیچ تصمیمی در مورد آغاز روند آموزشی مکاتب دخترانه نگرفته است.... کار روی طرح بازگشایی مکاتب دخترانه جریان دارد و نتیجه‌ی آن بعد با مردم شریک می‌شود.»/پایان.

تصمیم عجیب شهردار کابل درباره زنان

شهردار کابل«حمدالله نعمان» در کابل به کارمندان زن این اداره گفت:در خانه بمانند مگر اینکه شغل آنها نتواند توسط یک مرد جایگزین شود.

این « شهردار»که منتخبِ طالبان است ،روز یکشنبه(۲۸ شهریور ۱۴۰۰) گفت : «طالبان لازم دیده که برای مدتی زنان را از کار بازدارد»

این تازه‌ترین محدودیتی است که دولت موقت طالبان بر زنان افغانستان وضع کرده است.

شهرداری کابُل(پایتخت افغانستان)

یکی از جلسات شهرداری  دولت اشرف غنی

«محمد فاضل شریفی» معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری کابل درمصاحبه.سپتامبر۲۰۲۰.

کابینه« امارت اسلامی» افغانستان 

 

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان، امروز،سه شنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در یک کنفرانس خبری کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد. 

 

«ملا محمد حسن آخوند» سرپرست نخست‌وزیری

«ملا عبدالغنی برادر»معاون اول نخست وزیر

«مولوی عبدالسلام حنفی »  معاون نخست وزیر

«مولوی عبدالسلام حنفی علی مردان قل»(از قوم اُزبک) عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر و مذاکره کننده ارشد این گروه در یک دهه گذشته می باشد.

۱- «مولوی محمد یعقوب مجاهد» – سرپرست وزارت دفاع

۲- ا«الحاج ملا سراج الدین حقانی »سرپرست وزارت کشور

۳- «مولوی امیرخان متقی » وزارت خارجه

۴- «ملا عیادت الله بدری»سرپرست وزارت دارایی

۵- «شیخ مولوی نورالله منیر» سرپرست وزارت معارف

۶- «ملا خیرالله خیرخوا »سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ

۷- «قاری دین محمد حنیف »سرپرست وزارت اقتصاد

۸- «شیخ مولوی نور محمد ثاقب» سرپرست وزارت حج و اوقاف

۹- «مولوی عبدالحکیم شرعی » سرپرست وزارت دادگستری

۱۰- «ملا نورالله نوری» سرپرست وزارت سرحدات و قبایل

۱۱- «ملا محمد یونس آخوندزاده » سرپرست وزارت روستاها

۱۲- «شیخ محمد خالد» سرپرست وزارت ارشاد و امر به معرف و نهی از منکر

۱۳- ملا عبدالمنان عمری – سرپرست وزارت منافع عمومی

۱۴- حاجی محمد عیسی آخند – سرپرست وزارت معادن و نفت

۱۵- ملا عبدالطیف منصور – سرپرست وزارت آب و برق

۱۶- ملا حمیدالله آخوندزاده – سرپرست وزارت حمل و نقل

۱۷- مولوی عبدالباقی حقانی – سرپرست وزارت تحصیلات عالی

۱۸- مولوی نجیب الله حقانی – سرپرست وزارت ارتباطات

۱۹- حاجی خلیل الرحمان حقانی – سرپرست وزارت مهاجرین

۲۰- ملا عبدالحق وثق – سرپرست سازمان اطلاعات

۲۱- ملا احمد جان احمدی – سرپرست اداره امور

۲۲- ملا محمد فاضل آخوند – معاون وزیر دفاع

۲۳- شیر محمد آقا استانکزی – معاون وزیر خارجه

۲۴- مولوی جلال – معاون وزیر کشور

۲۵- ذبیح الله مجاهد – معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ

۲۶- ملا تاج میر جواد – معاون اول ریاست سازمان اطلاعات

۲۷- ملا رحمت الله نجیب – معاون اداری ریاست سازمان اطلاعات

۲۸- ملا عبدالحق – معاون وزیر کشور در امور مبارزه با مواد مخدر.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«والی پنجشیر»هم معرفی شد.

«حنفی وردک »در تویترش از گماشتن والی جدید این گروه برای ولایت پنجشیر خبر داد. 

                                                   طالبان دو روز دیگر دولت تشکیل می‌دهد

«مولوی قدرت الله  پنجشیری» والی ولایت «پنجشیر» است،

طالبان برای پنجشیر والی گماشت

بیش  از ۴۰۰ تن مجاهد از مردم پنجشیر برای تأمین امنیت در نکات مختلف شهر مستقر شده اند.

مجاهد: هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار است

«هبت‌الله آخوندزاده »رهبر طالبان : در آینده، همه مسائل مربوط به حکومت و شیوه زندگی در افغانستان تحت قوانین شریعت مقدس اجرا می‌شود.

طالبان « وزارت زنان» را از لیست کابینه حذف کرد.

برجام چیست؟مذاکرات هسته ای۱+۵

توافق نهایی برجام ۱+۵

سرانجام پس از ۱۳ سال و چهار ماه طولانی‌ترین مذاکرات و مساله سیاسی و بین‌المللی میان ایران و کشورهای غربی خاتمه یافت و دو طرف بر سر یک «برنامه جامع اقدام مشترک» به توافق رسیدند.

« تفاهم هسته‌ای لوزان» در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در« وین» اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا به علاوه آلمان) بسته شد
مذاکرات رسمی برای طرح جامع اقدام مشترک(joint comprehensive plan of Action) دربارهٔ برنامه اتمی ایران با پذیرفتن توافق موقت« ژنو »بر روی برنامه هسته‌ای ایران در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد و به مدت ۲۰ ماه کشورها درگیر مذاکره بودند که در آوریل ۲۰۱۵ تفاهم هسته‌ای لوزان شکل گرفت. 

علت نامگذاری  ۱+۵  

(آمریکا، انگلیس،فرانسه، چین،  روسیه)پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحدهستند+ آلمان، عضودائم شورای امنیت نیست ولی درگروه برجام است.

برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)

«ارنست مونیز»وزیرانرژی اتمی آمریکا


مقدمه و مفاد عمومی
الف. جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و آمریکا، و نماینده عالی اتحادیه اروپایی در امور خارجی و سیاست امنیتی)، در مورد این برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» تصمیم گیری نمودند. این برجام بازتاب یک فرآیند گام به گام بوده و مشتمل بر تکالیف متقابل به نحو مندرج در این سند و پیوست‌های آن می‌باشد که قرار است توسط شورای امنیت مورد تایید قرار گیرد.

‌ب. اجرای کامل این برجام موجب حصول اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران خواهد شد.
‌ج. ایران مجددا تائید می‌نماید که هیچگاه و تحت هیچ شرایطی در پی سلاح‌های هسته ای، تولید و یا به دست آوردن آنها نخواهد بود.
‌د. اجرای موفقیت آمیز این برجام ایران را قادر خواهد ساخت تا به طور کامل حق خود بر انرژی هسته‌ای جهت مقاصد صلح آمیز را طبق مواد ذیربط معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و همسو با تعهداتش در آن سند استیفاء نماید و در نتیجه با برنامه هسته‌ای ایران همچون برنامه هر دولت دیگر غیر دارنده سلاح‌های هسته‌ای عضو معاهده عدم اشاعه رفتار خواهد شد.
‌ه. این برجام موجب لغو جامع کلیه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین تحریم‌های چندجانبه و ملی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و نیز شامل گام هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه‌های تجارت، فناوری، مالی، و انرژی خواهد شد.
‌و. گروه ۱+۵ و ایران مجددا بر تعهد خود نسبت به اهداف و اصول ملل متحد به نحو مندرج در منشور سازمان ملل متحد تاکید می‌نمایند.
‌ز. گروه ۱+۵ و ایران اذعان می‌نمایند که معاهده عدم اشاعه هسته‌ای کماکان مبنای اساسی رژیم عدم اشاعه هسته‌ای و رکن بنیادین پیگیری خلع سلاح هسته‌ای و استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای می‌باشد.
‌ح. گروه ۱+۵ و ایران بر عهده می‌گیرند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، بر مبنای احترام متقابل اجرا نمایند، و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این برجام خودداری نمایند. گروه ۱+۵ از تحمیل الزامات مقرراتی و آئین نامه‌ای تبعیض آمیز، به جایگزینی تحریم‌ها و اقدامات محدودیت سازی که مشمول این برجام می‌شوند، خودداری خواهند ورزید. این برجام بر پایه اجرای برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) که در تاریخ ۳ آذر  ۱۳۹۲ در ژنو مورد توافق قرار گرفت، استوار می‌گردد.
‌ط. کمیسیون مشترکی متشکل از گروه ۱+۵ و ایران به منظور نظارت بر اجرای این برجام تشکیل خواهد شد و وظایف پیش بینی شده در این برجام را ایفا خواهد نمود. کمیسیون مشترک به موضوعات ناشی از اجرای این برجام رسیدگی نموده و مطابق با مفادی که در پیوست مربوطه شرح داده شده است، عمل خواهد کرد.

 
ی. از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته خواهد شد تا نسبت به اقدامات داوطلبانه مرتبط با هسته‌ای به نحو مورد توافق در این برجام، نظارت و راستی آزمایی نماید. از آژانس درخواست خواهد شد که به طور منظم به شورای حکام، و آنگونه که در این برجام مقرر شده است به شورای امنیت اطلاع رسانی نماید. کلیه قواعد و مقررات مربوطه آژانس در خصوص حفاظت از اطلاعات توسط کلیه طرف های دخیل به طور کامل رعایت خواهد شد.


‌ک. کلیه مفاد و اقدامات مندرج در این برجام صرفاً برای اجرای آن بین گروه ۱+۵ و ایران می‌باشد و نمی‌بایست به منزله ایجاد رویه برای هیچ دولت دیگری، یا برای اصول بنیادین حقوق بین الملل و حقوق و تعهدات وفق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای و سایر اسناد مربوطه، و همچنین اصول و رویه های شناخته شده بین المللی تلقی گردد.
‌ل. به جزئیات فنی اجرای این برجام در پیوست‌های این سند پرداخته می‌شود.
‌م. اتحادیه اروپایی، کشورهای گروه ۱+۵ و ایران در چارچوب این «برجام»، به نحو مقتضی در زمینه مصارف صلح آمیز انرژی هسته‌ای همکاری کرده و در طرح‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز که مشترکا توسط طرفین تعیین می‌شوند، از جمله از طریق مشارکت آژانس، تعامل خواهند نمود.

‌ن. گروه ۱+۵ پیش نویس قطعنامه ای تاییدکننده این برجام را برای تصویب به شورای امنیت ارائه خواهد کرد که تاکید می‌نماید که انعقاد این برجام نشانگر یک دگرگونی بنیادین در بررسی این موضوع توسط شورای امنیت بوده و تمایل شورا برای برقراری یک رابطه جدید با ایران را اعلام می‌نماید. این قطعنامه شورای امنیت، همچنین لغو تمامی مفاد وضع شده وفق قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت از روز اجرا؛ ایجاد برخی محدودیت‌های خاص؛ و خاتمه بررسی موضوع هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل ۱۰ سال پس از روز توافق برجام را مقرر خواهد نمود.


‌س. مفاد پیش بینی شده در این برجام برای دوره‌های زمانی مربوطه به شرحی که خواهد آمد و جزئیات آن در پیوست‌ها ذکر شده است، اجرا خواهد شد.
‌ع. گروه ۱+۵ و ایران هر دو سال یک بار، یا در صورت نیاز زودتر، به منظور بازنگری و ارزیابی پیشرفت صورت گرفته، و اتخاذ تصمیمات مقتضی با اجماع، در سطح وزیر دیدار خواهند نمود.
ایران و گروه ۱+۵ اقدامات داوطلبانه زیر را در چارچوب زمانی که جزئیات آن در این «برجام» و پیوست‌های آن تشریح گردیده است، اتخاذ خواهند نمود:
هسته ای
الف- غنی سازی، تحقیق و توسعه غنی سازی، ذخایر

۱- طرح بلندمدت ایران شامل برخی محدودیت های مورد توافق در مورد همه فعالیت های غنی سازی اورانیوم و فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم، از جمله برخی محدودیت‌های مشخص در برخی فعالیت‌های خاص تحقیق و توسعه، برای هشت سال نخست، و به دنبال آن، با یک ضرباهنگ معقول، تکامل تدریجی به سمت مرحله بعدی فعالیت های غنی سازی ایران برای اهداف منحصرا صلح آمیز، به نحو موصوف در پیوست ۱ خواهد بود. ایران به تعهد داوطلبانه خود، به نحو شرح داده شده در برنامه بلندمدت غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی خود که به عنوان بخشی از اعلامیه اولیه ایران برای پروتکل الحاقی ارائه خواهد شد پایبند خواهد بود.
۲- ایران، در ده سال آغاز به از رده خارج کردن سانتریفیوژهای IR-1 خود خواهد نمود. طی این دوره، ایران ظرفیت غنی سازی خود در نظنز را حداکثر تا ظرفیت غنی سازی اورانیوم تعداد ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-1 نصب شده نگه خواهد داشت. سانتریفیوژهای اضافی و زیرساخت های غنی سازی مربوطه در نطنز تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشروح در پیوست ۱ انبار خواهد شد.

۳- ایران تحقیق و توسعه غنی سازی را به شیوه ای که به انباشت اورانیوم غنی شده منتج نشود ادامه خواهد داد. تحقیق و توسعه غنی سازی ایران با اورانیوم برای مدت ۱۰ سال شامل صرفا ماشین‌های IR-4، IR-5، IR-6 و IR-8 به نحو تشریح شده در پیوست ۱ خواهد بود، و ایران به نحو مشخص شده در پیوست یک در سایر فناوری های جداسازی ایزوتوپ برای غنی سازی اورانیوم وارد نخواهد شد. ایران به تست دستگاه های IR-6 و IR-8 ادامه خواهد داد، و در میانه سال هشتم، تست تا سی دستگاه ماشین IR-6 و IR-8 را به نحو مشخص شده در پیوست ۱ آغاز خواهد کرد.

۴- همچنان که ایران سانتریفیوژهای IR-1 را از رده خارج می‌نماید، به جز نحوه مندرج در پیوست ۱ اقدام به ساخت یا سرهم کردن سانتریفیوژ نخواهد کرد، و سانتریفیوژهای از کار افتاده را با نوع مشابه جایگزین خواهد نمود. ایران تولید دستگاه های سانتریفیوژ پیشرفته را صرفا برای فعالیت‌های مشخص شده در این برجام صورت خواهد داد. از پایان سال هشتم، و به نحو مندرج در پیوست ۱، ایران آغاز به ساخت تعداد مورد توافقی از دستگاه‌های سانتریفیوژ IR-6 و IR-8 بدون روتورز نموده و تمامی دستگاه‌های تولید شده را در نطنز، تا زمانی که بر اساس برنامه بلندمدت ایران مورد نیاز واقع شوند، تحت نظارت مستمر آژانس انبار خواهد نمود.

۵- ایران بر اساس برنامه بلندمدت خود، برای ۱۵ سال، فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم، از جمله تحقیق و توسعه تحت نظارت پادمانی خود را صرفا در تاسیسات غنی سازی نطنز انجام خواهد داد، سطح غنی سازی اورانیوم خود را تا سقف ۶۷ /۳ درصد نگه خواهد داشت، و، در فردو، از هرگونه غنی سازی اورانیوم و تحقیق و توسعه غنی سازی اورانیوم و از نگاهداری هرگونه مواد شکافت پذیر خودداری خواهد ورزید.

۶- ایران تاسیسات فوردو را به یک مرکز هسته ای، فیزیک و فنآوری تبدیل خواهد نمود. همکاری بین المللی از جمله به شکل سرمایه گذاری های مشترک علمی در حوزه های تحقیقاتی مورد توافق ایجاد خواهد شد. ۱۰۴۴ ماشین IR-1 در قالب شش آبشار در یک بال در تاسیسات فردو باقی خواهد ماند. دو عدد از این آبشارها به همراه زیرساخت‌های مربوطه بدون اورانیوم به چرخش ادامه خواهد داد و از جمله از طریق اصلاح مقتضی زیرساخت ها، برای تولید ایزوتوپ های پایدار منتقل خواهد شد. چهار آبشار دیگر به همراه کلیه زیرساخت های مربوطه به صورت ساکن باقی خواهند ماند. کلیه سانتریفیوژهای دیگر و زیرساخت های مرتبط با غنی سازی جمع آوری و تحت نظارت مستمر آژانس به نحو مشخص شده در پیوست ۱ انبار خواهد شد.

۷- طی این مدت پانزده سال، و همچنان که ایران به طور تدریجی به سمت رسیدن به استانداردهای بین المللی کیفیت برای سوخت تولیدی در ایران حرکت می کند، ذخایر اورانیوم خود را به ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید» اورانیوم غنی شده تا ۶۷ /۳ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود خواهد کرد. مقادیر اضافه بر این میزان براساس قیمت های بین المللی و در عوض دریافت «هگزافلوارید اورانیوم» طبیعی تحویل داده شده به ایران، به فروش رسیده و به خریدار بین المللی تحویل داده خواهد شد، یا به سطح اورانیوم طبیعی ترقیق خواهد گردید. «اورانیوم غنی شده »موجود در مجتمع‌های سوخت تولید شده از روسیه یا سایر منابع، برای استفاده در راکتورهای هسته‌ای ایران، اگر شرایط مندرج در پیوست ۱ را دارا باشد، در زمره این ۳۰۰ کیلوگرم ذخیره UF6 فوق الذکر محاسبه نخواهد شد. کمیسیون مشترک از کمک به ایران، از جمله به نحو مقتضی از طریق همکاری‌های فنی آژانس، حمایت خواهد نمود تا سوخت هسته‌ای تولید شده توسط ایران حائز استانداردهای کیفی بین المللی گردد. کلیه اکسید اورانیوم باقی مانده غنی شده بین ۵ تا ۲۰ درصد به منظور استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران به سوخت تبدیل خواهد شد. هر گونه سوخت اضافی مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران، با نرخ بازارهای بین المللی در دسترس ایران قرار خواهد گرفت.
ب- اراک، آب سنگین، باز-فرآوری

۸- ایران مبادرت به بازطراحی و بازساخت یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرنیزه شده در اراک بر اساس طراحی اولیه مورد توافق و در قالب یک همکاری بین المللی که طراحی نهایی آن را نیز تصدیق خواهد کرد، خواهد نمود که با استفاده از سوخت غنی شده تا ۶۷ /۳ درصد فعالیت خواهد کرد. این راکتور تحقیقات هسته‌ای صلح آمیز و تولید «رادیو ایزوتوپ» برای مقاصد پزشکی و صنعتی را پشتیبانی خواهد کرد. راکتور باز-طراحی شده و بازسازی شده اراک «پلوتونیوم »در سطح تسلیحاتی تولید نخواهد کرد. کلیه فعالیت‌ها برای بازطراحی و ساخت مجتمع‌های سوخت برای راکتور بازطراحی شده، بجز برای نخستین بارگذاری سوخت، در ایران انجام خواهد گرفت. همه سوخت مصرف شده در اراک برای دوره عمر راکتور به خارج از ایران منتقل خواهد شد. این مشارکت بین المللی مشتمل بر کشورهای مشارکت کننده گروه ۱+۵، ایران و سایر کشورهایی که طرفین ممکن است مشترکا تعیین کنند، خواهد بود. ایران به عنوان مالک و مدیر پروژه، نقش راهبری را ایفا خواهد نمود و گروه پنج بعلاوه یک و ایران قبل از روز اجرای توافق، یک سند رسمی که مسئولیت هایی که اعضای پنج بعلاوه یک برعهده خواهند گرفت را مشخص خواهد نمود، منعقد می‌نمایند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزرای خارجه ونماینده اروپا،عکس درآخرین روزجلسات مذاکرات،وزیرخارجه روسیه غایب است.Iran Agrees to Detailed Nuclear Outline, First Step Toward a Wider Deal -  The New York Times

 از راست به چپ جان کری(آمریکا)، فیلیپ هموند(انگلیس)، دیپلمات روسیه، محمد جواد ظریف(ایران)، فدریکا موگرینی(اروپا)، فرانک والتر اشتاین‌مایر(آلمان)، لوران فابیوس(فرانسه) و وانگ یی(چین).

۹- ایران برنامه دارد که با همکاری گسترده تر بین المللی شامل تضمین عرضه سوخت، همگام با روندهای پیشرفت فنآوری بین المللی در اتکاء بر آب سبک برای راکتورهای تحقیقاتی و تولید برق آینده خود، حرکت نماید.

۱۰- به مدت ۱۵ سال، راکتور آب سنگین دیگر یا انباشت آب سنگین در ایران نخواهد بود. همه آب سنگین اضافی برای صادرات در بازارهای بین المللی عرضه خواهد شد.
۱۱- ایران قصد دارد همه سوخت مصرف شده کلیه راکتورهای هسته‌ای تحقیقاتی و قدرتی فعلی و آینده خود را برای پسمانداری یا اقدامات بعدی، آنگونه که در قراردادهایی که به نحو صحیح با طرف دریافت کننده منعقد خواهد شد، از کشور خارج کند.
۱۲- به جز فعالیت‌های جداسازی با هدف تولید رادیوایزوتوپ‌های پزشکی و صنعتی از نمونه های تابش دیده اورانیوم غنی شده، ایران به مدت ۱۵ سال وارد بازفرآوری یا ساخت تاسیسات قادر به بازفرآوری سوخت مصرفی، یا فعالیت‌های تحقیق و توسعه بازفرآوری که منتج به ایجاد قابلیت بازفرآوری سوخت مصرفی شود، نگردیده و پس از این مدت نیز قصد چنین کاری را ندارد.
ج. شفافیت و اقدامات اعتمادساز

۱۳- ایران، منطبق با اختیارات مربوطه رئیس جمهور و مجلس (پارلمان)، وفق ماده ۱۷ (ب) پروتکل الحاقی به موافقتنامه جامع پادمان خود، این پروتکل را به صورت موقتی اجراء، و اقدام به تصویب آن در چارچوب زمانی پیش بینی شده در پیوست ۵ کرده، و کد ۱/ ۳ اصلاحی ترتیبات فرعی بر موافقتنامه پادمان خود را به طور کامل اجرا خواهد نمود.

۱۴- ایران «نقشه راه برای رفع ابهام از مسائل مورد اختلاف حال و گذشته» مورد توافق با آژانس، شامل ترتیباتی برای پرداختن به مسائل مورد نگرانی حال و گذشته مربوط به برنامه هسته‌ای ایران مندرج در ضمیمه گزارش مورخ ۱۷ آبان ۱۳۹۰(۸ نوامبر ۲۰۱۱) آژانس (GOV/۲۰۱۱/۶۵)، را کاملا اجرا خواهد نمود. اجرای کامل فعالیت هایی که ایران بر اساس این نقشه راه برعهده می‌گیرد تا ۱۵ اکتبر ۲۰۱۵ تکمیل خواهد شد و متعاقبا مدیرکل تا ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵(۲۳ مهر ۱۳۹۴) ارزیابی نهایی خود پیرامون حل و فصل تمامی مسائل اختلافی باقی مانده گذشته و حال را به شورای حکام ارائه خواهد نمود، و فارغ از صلاحیت شورای حکام، کشورهای پنج بعلاوه یک به عنوان اعضای شورای حکام قطعنامه‌ای را برای اتخاذ اقدامات لازم، با هدف بسته شدن این موضوع، به شورای حکام ارائه خواهند کرد.

۱۵- ایران به آژانس اجازه خواهد داد که بر اجرای اقدامات داوطلبانه فوق الذکر برای دوره‌های زمانی مربوطه و نیز اجرای تدابیر شفافیت ساز به شرح مندرج در این «برجام» و پیوست‌های آن نظارت نماید. این اقدامات شامل: حضور بلندمدت آژانس در ایران؛ نظارت آژانس بر کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه‌های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم به مدت ۲۵ سال؛ نظارت و مراقبت در مورد روتورزها و بیلوزهای «سانتریفیوژ »به مدت ۲۰ سال؛ استفاده از فنآوری‌های مدرن تائید شده و گواهی شده توسط آژانس از جمله دستگاه سنجش میزان غنی سازی به صورت مستقیم، و مهر و موم‌های الکترونیک؛ و یک سازوکار قابل اتکا برای اطمینان از رفع سریع نگرانی‌های آژانس در زمینه دسترسی به مدت ۱۵ سال، به شرح مندرج در پیوست ۱.
۱۶- ایران به فعالیت هایی که به توسعه تجهیزات انفجاری هسته‌ای منجر می‌تواند شود شامل فعالیت‌های متالورژی اورانیوم و پلوتونیوم به نحو مشخص شده در پیوست ۱، از جمله در سطح تحقیق و توسعه، مبادرت نخواهد نمود.
۱۷- ایران با کانال خریدی که جزئیات آن در این برجام، به شرح مندرج در پیوست ۵، آمده و مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود همکاری نموده و مطابق آن عمل خواهد کرد.
تحریم ها 
۱۸- قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برجام را تایید خواهد نمود تمام مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت در خصوص موضوع هسته‌ای ایران- ۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) را همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده مرتبط با هسته‌ای توسط ایران، راستی آزمایی شده توسط آژانس، به نحو مشخص شده در پیوست ۵ لغو خواهد کرد و محدودیتهای خاصی را به نحو مشخص شده در پیوست ۲ برقرار خواهد نمود؛
۱۹- اتحادیه اروپایی همه مفاد «مقررات اتحادیه اروپایی» را، آنگونه که موخرا اصلاح شده است، که کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای را اجرائی می‌سازد، از جمله فهرست افراد مشخص شده مربوطه، همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده مرتبط با هسته‌ای توسط ایران، به نحو مشخص شده در پیوست ۵، که توسط آژانس راستی آزمایی شده باشد، لغو خواهد کرد، و (این لغو) شامل تمامی تحریمها و تدابیر محدودکننده در حوزه‌های زیر، که در پیوست ۲ تشریح شده، خواهد بود:
الف- نقل و انتقالات مالی بین اشخاص و نهادهای اروپایی، از جمله موسسات مالی، و اشخاص و نهادهای ایرانی از جمله موسسات مالی؛
ب- فعالیت‌های بانکی، شامل ایجاد روابط کارگزاری بانکی جدید و افتتاح شعب و بانکهای تابعه بانکهای ایرانی در قلمرو کشورهای عضو اتحادیه؛
ج- ارائه خدمات بیمه و بیمه اتکائی؛

د- ارائه خدمات پیام رسانی مالی (از جمله سوئیفت) برای افراد و اشخاص حقوقی نامبرده شده در الحاقیه ۱ پیوست ۲ شامل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و موسسات مالی ایرانی؛
ه- حمایت مالی از تجارت با ایران (اعتبارات صادراتی، تضامین، یا بیمه)؛
و- تعهد به پرداخت وام‌های بلاعوض، خدمات مالی و وام‌های ترجیحی به دولت ایران؛
ز- معاملات راجع به اوراق مشارکت دولت ایران و اوراق تضمین شده توسط دولت؛
ح- واردات و حمل نفت، فراورده‌های نفتی، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی ایرانی؛
ط- صادرات تجهیزات یا تکنولوژی کلیدی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛
ی- سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی؛
ک- صادرات تجهیزات و تکنولوژی کلیدی صنایع دریایی؛
ل- طراحی و ساخت کشتی‌های باری و تانکرهای نفتی؛
م- ارائه خدمات پرچم و تعیین وضعیت (classification)؛
ن- دسترسی به فرودگاه‌های اتحادیه اروپایی برای هواپیماهای باری ایرانی؛
س-صادرات طلا، فلزات گرانبها و الماس؛
ع- تحویل مسکوکات و اسکناس ایرانی؛
ف- صادرات گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات نرم افزار برای یکپارچه سازی فرآیندهای صنعتی؛
ذ- لغو فهرست اشخاص حقیقی، حقوقی و نهادها (مسدود شدن اموال و ممنوعیت ویزا) مذکور در الحاقیه یک پیوست شماره 2 و؛
ق- خدمات تبعی برای هر یک از گروه‌های فوق.

۲۰- اتحادیه اروپایی ۸ سال پس از روز توافق برجام یا زمانی که آژانس به نتیجه گیری گسترده تر رسیده باشد که تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح آمیز باقی می‌ماند، هرکدام که زودتر حاصل شود، تمامی مفاد «مقررات اتحادیه اروپایی» را که تحریمهای مرتبط با عدم اشاعه را اجرایی می‌سازد، از جمله فهرست‌های اسامی، لغو خواهد کرد.

۲۱- آمریکا منطبق با این برجام اعمال تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ را با اثربخشی همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده مرتبط با هسته‌ای توسط ایران به نحو مشخص شده در پیوست ۵، که توسط آژانس راستی آزمایی شده باشد، متوقف ساخته و به این توقف ادامه خواهد داد. این تحریمها شامل حوزه‌های زیر، به نحوی که در پیوست دو تشریح شده می‌گردد:

الف. معاملات مالی و بانکی با بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی مشخص شده در پیوست ۲، از جمله بانک مرکزی ایران و افراد و موجودیت هایی که به عنوان دولت ایران در فهرست Specially Designated National and Blocked Person مشخص شده اند، به نحوی که در الحاقیه ۳ پیوست ۲ آمده است (شامل افتتاح و نگهداری حساب‌های واسطه نزد موسسات مالی غیرآمریکایی، سرمایه گذاری، خرید و فروش ارز و افتتاح اعتبارات اسنادی)؛
ب. معاملات به رالت ایران؛
ج. ارائه اسکناس دلار آمریکایی به دولت ایران؛
د. محدودیت های تجارت دوجانبه بر درآمدهای ایران در خارج از کشور شامل محدودیت‌ها بر نقل و انتقال درآمدها؛
ه. خرید، پذیره نویسی یا تسهیل معاملات راجع به دیون حاکمیتی ایران شامل اوراق قرضه دولتی؛
و. خدمات پیام رسانی مالی به بانک مرکزی ایران و موسسات مالی ایرانی به نحو مندرج در الحاقیه شماره 3 پیوست 2؛
ز. خدمات بیمه‌ای یا بیمه اتکائی؛
ح. (توقف) تلاش برای کاهش فروش نفت ایران؛
ط. سرمایه گذاری شامل مشارکت در سرمایه گذاری‌های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی؛
ی. خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، محصولات پتروشیمی یا گاز طبیعی از ایران؛
ک. صادرات، فروش یا عرضه فراورده‌های نفتی تصفیه شده و فراورده‌های پتروشیمی به ایران؛
ل. معاملات در حوزه انرژی ایران؛
م. معاملات با بخشهای کشتیرانی و کشتی سازی و عاملان بنادر ایران؛
ن. خرید و فروش طلا و سایر فلزات گرانبها؛
س. خرید و فروش گرافیت، فلزات خام یا نیمه ساخته مانند آلومینیوم، فولاد، زعال سنگ و نرم افزار برای یکپارچه سازی فرآیندهای صنعتی؛
ع. فروش، عرضه یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازی ایران؛
ف. تحریم‌های راجع به خدمات تبعی در مورد هریک از گروه‌های فوق؛
ذ. برداشتن نام افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی به شرح مندرج در الحاقیه ۳ پیوست ۲ از فهرست SDN؛ یا لیست اشخاص تحریمی غیرSDN؛
ق. لغو دستورات اجرایی ۱۳۵۷۴، ۱۳۵۹۰، ۱۳۶۲۲، و ۱۳۶۴۵ و بخشهای ۵ تا ۷ و ۱۵ دستورالعمل اجرایی ۱۳۶۲۸؛
۲۲- آمریکا، به نحو مشخص شده در پیوست ۲و منطبق با پیوست ۵، اجازه فروش هواپیماهای مسافری و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛ مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران مشارکت نمایند؛ و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا را صادر خواهد نمود.
۲۳- هشت سال پس از روز توافق، یا در زمانی که آژانس به نتیجه گیری گسترده تر خود مبنی بر اینکه مواد هسته‌ای در ایران در فعالیتهای صلح آمیز باقی می‌ماند، هرکدام که زودتر باشد، آمریکا اقدام قانونی مقتضی را برای لغو، یا تغییر به منظور اجرایی کردن لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ در خصوص دستیابی به اقلام و خدمات مرتبط با هسته‌ای برای فعالیت‌های هسته‌ای مندرج در این برجام، منطبق با رویکرد آمریکا نسبت به سایر دولتهای غیردارنده سلاح هسته‌ای تحت معاهده عدم اشاعه پی خواهد گرفت.
۲۴- اتحادیه اروپایی، کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه و نیز آمریکا فهرست کامل و جامعی از تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت ساز مرتبط با هسته‌ای را مشخص می نمایند و آنها را منطبق با پیوست ۵ لغو خواهند نمود. پیوست۲ همچنین اثرات لغو تحریم‌ها را از زمان «روز اجرا» مشخص خواهد نمود. چنانچه در هر زمانی پس از روز اجرا ایران بر این اعتقاد باشد که هر تحریم یا اقدام محدودیت ساز مرتبط با هسته‌ای دیگری از یک عضو ۱+۵ در حال ممانعت از اجرای کامل لغو تحریم‌ها به نحو تشریح شده در این برجام است، عضو ذیربط برجام با هدف فیصله موضوع با ایران مشورت خواهد نمود و چنانچه توافق داشته باشند که لغو این تحریم یا اقدام محدودیت ساز مناسب می باشد، عضو مربوطه برجام اقدام مقتضی را به عمل خواهد آورد. در صورتی که قادر به فیصله این موضوع نباشند، ایران یا هر عضو گروه۱+۵ می‌توانند موضوع را به کمیسیون مشترک ارجاع نمایند.
۲۵- چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم های مشخص شده در این برجام شود، آمریکا با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گامهای مقتضی را به منظور تحقق اجرای مزبور اتخاذ خواهد نمود. آمریکا به طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست آمریکا منعکس شده در لغو تحریم های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد خودداری نمایند.
۲۶- اتحادیه اروپایی از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم هایی که اجرای آنها را وفق این برجام لغو کرده است، خودداری می‌نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام. هیچ گونه تحریم جدید هسته‌ای شورای امنیت و هیچ گونه تحریم جدید اتحادیه اروپایی وجود نخواهد داشت. آمریکا، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت آمریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست 2 که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام. دولت آمریکا، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای خودداری خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که تحمیل چنین تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود.
۲۷- گروه ۱+۵ به منظور تضمین شفافیت و کارآمدی در ارتباط با لغو تحریم‌ها وفق این برجام، تدابیر اداری و آئین نامه‌های اجرایی کافی را تمهید خواهند کرد. اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین آمریکا دستورالعمل‌های مرتبط را صادر خواهند نمود و در خصوص جزئیات تحریم‌ها یا اقدامات محدودیت سازی که به موجب این برجام لغو شده اند، بیانیه هایی را که در دسترس عموم باشد، منتشر خواهند کرد. اتحادیه اروپایی و دولت‌های عضو و آمریکا متعهد هستند که در خصوص محتوای این دستورالعمل‌ها یا بیانیه‌ها با ایران به صورت منظم و بنا به اقتضاء مشورت نمایند.
۲۸- گروه ۱+۵ و ایران متعهد هستند که این برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده، برمبنای احترام متقابل اجرا نمایند و از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و نیت این برجام که اجرای موفقیت آمیز آن را مختل سازد، خودداری کنند. مقامات ارشد دولتی در گروه ۱+۵ و ایران تمام تلاش خود را برای اجرای موفقیت آمیز این برجام، از جمله در بیانات عمومی خود، به کار خواهند بست. گروه ۱+۵ کلیه اقدامات لازم را برای لغو تحریم‌ها به نحو مقتضی به عمل خواهند آورد، و از تحمیل مقررات آئین نامه‌ای استثنائی یا تبعیض آمیز و الزامات شکلی به جای تحریم‌ها و اقدامات محدودیت ساز تحت پوشش این برجام، خودداری می‌ورزند.
۲۹- اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین آمریکا، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تاثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهدات شان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد.
 ۳۰-گروه ۱+۵ هیچ تحریم یا اقدام محدودیت سازی را نسبت به افراد و یا نهادها به دلیل مبادرت به فعالیت هایی که مشمول لغو تحریم‌های مندرج در این برجام شده است، اعمال نخواهند کرد مشروط بر اینکه این فعالیت ها با سایر قوانین و مقررات جاری گروه ۱+۵ منطبق باشد. به دنبال لغو تحریم‌ها وفق این برجام به نحو مشخص شده در پیوست ۲، تحقیقات در دست رسیدگی در خصوص نقض‌های احتمالی تحریم‌ها و/یا اقدامات محدودیت ساز می‌تواند طبق قوانین ملی مربوطه مورد بازبینی واقع شود.
۳۱- منطبق با زمان بندی مشخص شده در پیوست ۵، اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو آن اجرای اقدامات قابل اعمال نسبت به افراد و نهادهای فهرست شده، از جمله بانک مرکزی ایران و سایر بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی را به نحو تفصیل یافته در پیوست ۲ و ملحقات آن لغو خواهد نمود. منطبق با زمان بندی تعیین شده در پیوست ۵، آمریکا برخی نهادها و افراد موردنظر را از فهرست SDN و برخی نهادها و افراد موردنظر را از فهرست تحریم (Foreign Sanctions Evaders) خارج خواهد کرد که تفصیل آن در پیوست ۲ و ملحقات آن آمده است.
۳۲- اتحادیه اروپایی و کشورهای گروه ۱+۵ و شرکای بین المللی با ایران در پروژه‌های مشترک در زمینه فن آوری هسته‌ای صلح آمیز از جمله نیروگاه هسته ای، راکتورهای تحقیقاتی، تولید سوخت، تحقیق و توسعه پیشرفته مشترک مورد توافق همانند گداخت هسته ای، ایجاد مرکز پزشکی هسته‌ای منطقه‌ای با فن آوری‌های پیشرفته روز، آموزش افراد، ایمنی و امنیت هسته ای، و حفاظت محیط زیستی، به نحو مندرج در پیوست۳، از جمله از طریق پروژه‌های همکاری فنی آژانس، تعامل خواهند کرد. آنان تدابیر لازم برای اجرای این پروژه‌ها را به نحو مقتضی اتخاذ خواهند نمود.

 
۳۳- گروه ۱+۵ و ایران در خصوص گام‌های لازم برای تضمین دسترسی ایران در حوزه‌های تجارت، فن آوری، مالی و انرژی توافق خواهند کرد. اتحادیه اروپایی حوزه‌های ممکن برای همکاری بین اتحادیه اروپایی، دولت‌های عضو و ایران را بررسی بیشتر خواهد نمود، و در این چارچوب بهره گیری از ابزارهای ممکن همانند اعتبارات صادراتی به منظور تسهیل تجارت، تامین اعتبار پروژه‌ها و سرمایه گذاری در ایران را بررسی خواهد کرد.
برنامه اجرایی
۳۴- ایران و گروه ۱+۵ تعهدات خود وفق برجام را بر اساس توالی مشخص شده در پیوست ۵ اجرا خواهند کرد. نقاط عمده برای اجرا به شرح زیر می‌باشد:
الف. روز نهایی شدن، تاریخی است که در آن مذاکرات این برجام میان گروه ۱+۵ و ایران جمع بندی شده، و بی درنگ به دنبال آن، قطعنامهی که این برجام را تایید می‌نماید به شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب بدون تاخیر تسلیم خواهد شد.
ب. روز توافق، نود روز پس از تایید این برجام توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، یا تاریخ مقدمی که با رضایت متقابل اعضای برجام تعیین شود خواهد بود که در آن، این برجام و تعهدات مندرج این برجام از تاثیر برخوردار خواهند شد. از این روز، اعضاء برجام آغاز به فراهم آوردن ترتیبات و تمهیدات لازم برای اجرای تعهدات خود وفق برجام خواهند نمود.

ج. روز اجرا، زمانی است که در آن، همزمان با گزارش آژانس مبنی بر راستی آزمایی اجرای تدابیر مرتبط با هسته‌ای ایران به نحو مندرج در بخش‌های ۱۴.۱ تا ۱۴.۱۲ پیوست ۵، اتحادیه اروپایی و آمریکا به ترتیب اقدامات مشروحه در بخشهای ۱۵ و ۱۶ پیوست ۵ را انجام داده و منطبق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اقدامات شرح داده شده در بخش ۱۷ پیوست ۵ در سطح سازمان ملل متحد انجام می‌شود.
د. روز انتقالی، هشت سال پس از روز توافق خواهد بود، یا تاریخی که مدیرکل آژانس گزارشی ارائه نماید دال بر اینکه آژانس به نتیجه گیری گسترده تر خود مبنی بر اینکه تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های صلح آمیز باقی می‌ماند، هرکدام زودتر باشد. در آن روز، اتحادیه اروپایی و ایالات متحده به ترتیب اقدامات مشروحه در بخشهای ۲۰ و ۲۱ پیوست ۵ را انجام داده، و منطبق با قطعنامه شورای امنیت، اقدامات شرح داده شده در بخش ۲۲ پیوست ۵ در سطح سازمان ملل متحد صورت خواهد پذیرفت و ایران، منطبق با اختیارات قانونی رییس جمهور و مجلس، تصویب پروتکل الحاقی را پیگیری خواهد نمود.
ه. روز خاتمه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، روزی است که در آن، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که این برجام را تایید می‌نماید، منطبق با شرایط خود خاتمه می‌یابد، که این روز ده سال از زمان روز توافق خواهد بود، مشروط به اینکه مفاد قطعنامه‌های قبلی بازگردانده نشده باشد. در آن روز، اتحادیه اروپایی اقدامات شرح داده شده در بخش ۲۵ پیوست ۵ را به انجام می‌رساند.
۳۵- توالی و نقاط عمده درج شده در بالا و در پیوست ۵، فارغ از مدت ذکر شده در این برجام برای تعهدات برجام می‌باشد.
ساز و کار حل و فصل اختلافات

۳۶- چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه ۱+۵ تعهدات خود را رعایت ننموده اند، ایران می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع نماید؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضای گروه ۱+۵ معتقد باشد که ایران تعهدات خود را رعایت نکرده است، هر یک از دولتهای گروه ۱+۵ می‌تواند اقدام مشابه به عمل آورد. کمیسیون مشترک ۱۵ روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود. متعاقب بررسی کمیسیون مشترک، چنانچه هر عضو معتقد باشد که موضوع پایبندی فیصله نیافته است، می‌تواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران ۱۵ روز خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود. پس از بررسی کمیسیون مشترک – همزمان با (یا به جای) بررسی در سطح وزیران – خواه عضو شاکی یا عضوی که اجرای تکالیف اش موضوع بوده است می‌تواند درخواست نماید که موضوع توسط یک هیات مشورتی که متشکل از سه عضو خواهد بود (یکی از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در اختلاف و طرف سوم مستقل) بررسی شود. هیات مشورتی می‌بایست نظریه غیرالزام آوری را در خصوص موضوع پایبندی ظرف ۱۵ روز ارائه نماید. چنانچه، متعاقب این فرایند ۳۰ روزه موضوع فیصله نیابد، کمیسیون مشترک در کمتر از ۵ روز نظریه هیات مشورتی را با هدف فیصله موضوع بررسی خواهد کرد. چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد، و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق «عدم پایبندی اساسی» می‌باشد، آنگاه آن طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزئی اجرای تعهدات اش وفق برجام قلمداد کرده و/یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ نماید که معتقد است موضوع مصداق «عدم پایبندی اساسی» بشمار می‌آید.
۳۷- متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توام با حسن نیت آن طرف برای طی فرایند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری نماید. چنانچه قطعنامه فوق الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجددا اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری نماید. در چنین صورتی، این مفاد در خصوص قراردادهایی که بین هر طرف و ایران یا افراد و نهادهای ایرانی قبل از تاریخ اعمال آنها امضا شده باشد، دارای اثر عطف به ما سبق ندارد مشروط به این که فعالیت‌های صورت گرفته وفق اجرای این قراردادها منطبق با این برجام و قطعنامه‌های قبلی و فعلی شورای امنیت باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، با ابراز نیت خود برای تصمیم گیری مبتنی بر ممانعت از اجرای دوباره و خودکار تدابیر در صورتی که ظرف این مدت موضوعی که موجب ابلاغ فوق شده است حل و فصل شده باشد، دیدگاه‌های طرف‌های اختلاف و هرگونه نظریه صادره توسط هیات مشورتی را ملحوظ خواهد داشت. ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزئا یا کلا مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزئی تعهدات خود وفق این برجام قلمداد خواهد نمود.»/پایان.

نگارنده-پیراسته فر»نقش عمان ومرحوم سلطان قابوس درمذاکرات هسته ای:

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین امریکا ویلیام برنز را «صندوقچه اسرار دیپلماسی امریکا» توصیف می‌کند. برنز سال ۲۰۱۶ یکی از گزینه‌های اصلی هیلاری کلینتون، نامزد وقت انتخابات ریاست‌جمهوری برای تصدی مقام وزارت خارجه بود. جان کری، وزیر خارجه پیشین امریکا که او را به عنوان نفر دوم وزارت خارجه برگزید و او را «دیپلمات دیپلمات‌ها» توصیف کردکه در سال ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۱۴ که با ۳۳ سال سابقه خدمت بازنشسته شد.

از راست: جان کری وزیر خارجه آمریکا، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران 

۲۶دی۱۳۹۹رادیوفردا(رسانه امریکایی)می نویسد:«اواخر سال ۱۳۹۱ ما یک نامه رسمی از سلطان عمان گرفتیم و آقای «ویلیام برنز »در حضور سلطان اعلام کرد:« ما غنی‌سازی ایران را به رسمیت می‌شناسیم» و سلطان قابوس(پادشاه عمان) هم عین همین مطلب را برای آقای احمدی‌نژاد به صورت مکتوب نوشت، یک نسخه هم برای آقای اوباما فرستاد. وقتی این نامه آمد بحث اصل شناسایی غنی‌سازی حل شد چون تا پیش از آن آمریکایی‌ها رسما می‌گفتند شما نباید غنی سازی داشته باشید... در اواخر سال ۹۱ نوشته شد و قرار بود بقیه کارها بعد از این نامه پی گرفته شود و چارچوب توافق نوشته شود که آقای(حجت الاسلام) حجازی از دفتر رهبری به من گفتند که ایشان خواسته اند دست نگه داشته شود و ادامه وضعیت به بعد از انتخابات و دولت بعدی سپرده شود.»

ویلیام برنز که در روایت علی‌‌اکبر صالحی، امضایش در آن نامه محرمانه راهگشای مذاکراتی شد که به توافق برجام انجامید، حالا قرار است با تصمیم جو بایدن ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را به عهده بگیرد.

پیشتر« آنتونی بلینکن»(وزیرخارجه  کابینه جوبایدن) و جیک سالیوان(مشاور امنیت ملی کاخ سفید)، دو فرد دیگری که در دولت اوباما نقشی محوری در مذاکرات هسته‌ای با ایران داشتند به عنوان وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی معرفی شده‌اند.

البته برنز در کتاب خاطراتش با عنوان «کانال پشت پرده» که اوایل سال ۲۰۱۹ منتشر شد، روایتی نسبتاً متفاوت از صالحی، آخرین وزیر خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد، از گفت‌وگوها در مسقط ارائه می‌کند. او در بخشی از این خاطرات از گفت‌وگوهایش با طرف اصلی ایران در این مذاکرات، علی اصغر خاجی، معاون وقت وزیر خارجه ایران، چنین می‌نویسد: «خاجی تأکید کرد ایران "به هر قیمتی" از "حق" خود برای برخورداری از چرخه کامل سوخت هسته‏‌ای از جمله غنی‌‏سازی، دفاع خواهد کرد... مشکلی که ایرانی‏‌ها با سرسختی‏‌شان برای خود ایجاد کرده بودند این بود که جامعه جهانی نسبت به قصد و نیت آنها به شک افتاده بود. جامعه جهانی مطمئن نبود ایران خواهان برنامه صلح‏‌آمیز هسته‏‌ای است یا می‌‏خواهد یک برنامه هسته‏‌ای نظامی را دنبال کند و وظیفه ایران بود که این شک و تردید را برطرف کند. تاکید مداوم بر حق و حقوق خیالی، کمکی به ایران نمی‌‏کرد...در سوم ماه مارس (۲۰۱۳)، در آستانه پایان یافتن آخرین نشست، من و جیک (سالیوان) به صراحت به ایرانی‏‌ها گفتیم ادامه گفت‌وگوهای مخفی، بیش از این، دیگر معنا ندارد مگر اینکه آنها قدم‏‌های محسوس‏‌تری در مسیر اعتمادسازی بردارند. انتظارات ایرانی‏‌ها حقیقتا غیرواقع‏گرایانه بود؛ گویی آنها اساسا در باغ نبودند و عزم جزم جامعه جهانی درباره برنامه هسته‏‌ای ایران را نمی‌‏دیدند.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا به تعدادی اشاره می کنیم:

«جان کری »وزیرامورخارجه آمریکا

اسامی تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین

«وندی شرمن» معاون وزیر امور خارجه آمریکا

«رابرت مالی» دستیار ویژه رئیس جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در خاورمیانه، شمال آفریقا و منطقه خلیج فارس و شورای امنیت ملی

جیمز تیمبای، مشاور ویژه معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی

پل اروین، مدیر منع اشاعه و شورای امنیت ملی

نیوول های اسمیت، معاون مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا

کریستوفر بک میر، معاون هماهنگ کننده سیاست تحریم‌ها در وزارت امور خارجه آمریکا

جاشوا بلک، رئیس هیئت آمریکا در سازمان ملل متحد در امور تحریم‌ها و مبارزه با تروریسم

کوین ویال، مدیر دفتر پادمان‌های هسته‌ای بین المللی، اداره امنیت ملی هسته‌ای، وزارت انرژی آمریکا

فلیسیا سوییندلز، مشاور بلندپایه سیاست تحریم‌ها، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا

کیمبرلی گاهان، مشاور دادستان، وزارت امور خارجه آمریکا

جولیا جاکوبی، دستیار ویژه شرمن.

جیک سالیوان

اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای امریکا:

جان کری (وزیر امور خارجه  آمریکا)

ارنست مونیز(وزیرانرژی امریکا)

وندی شرمن(سرپرست هیئت مذاکره کننده آمریکا)

جیمز تیمبی(مشاور ارشد وندی شرمن در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌الملل)

بروک اندرسون  (مشاور امور سیاسی در مذاکرات هسته‌ای)

رابرت مالی (یکی از مشاوران تیم مذاکره کننده آمریکا)

آدام زوبین (رئیس جوان اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا)

پل آیروین (مدیر بخش منع  گسترش سلاح‌های اتمی شورای امنیت ملی آمریکا)

جوفی جوزف(قبل از پل آروین ،مسئولیت داشت)

کوین ویل(عضوشرکت در مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی)

ماری الیزابت هارف (معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا)

آلن ایر (سخنگوی فارسی ‌زبان وزارت خارجه آمریکا)

کیمبرلی گاهان (مشاور حقوقی وزارت خارجه)

نوئل های اسمیت (معاون مشاور حقوقی وزارت امور خارجه)

کریستوفر بکمایر (از معاونان هماهنگ کننده سیاست های تحریمی وزارت خارجه)

 فلیسیا سوئیندلز (مشاور ارشد امور تحریمی)

جیمز ارل و لیزا پالوکانی (از مقام های ارشد وزارت خزانه داری)

جاشوا بلک (از اعضای نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد)

مارک اپلتون (مشاور ویژه وزیر انرژی) 

 جولیا جاکوبی (دستیار ویژه وندی شرمن)...وچندنفردیگر.

اعصای تیم مذاکره کننده ایران-هسته ای:

 درادامه  مروری خواهیم داشت به دوازده سال مذاکرات هسته ای و  به تیم «محمدجوادظریف» .

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ریاست تیم مذاکره کننده ایران(آخرآبان -۳آذر۱۳۹۲) را به‌عهده دارد.


اعضای  تیم مذاکره(اتاق محل کار-وین):

محمدجوادظریف-وزیرامورخارجه-سرپرست تیم

سید عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی
مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا
حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت خارجه
داود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر امور خارجه 
محمد امیری از سازمان انرژی اتمی.

 مذاکره کنندگان ایرانی  هسته ای

اختلافات اصلی ایران و 1+5 بر سر چیست؟

تیم هسته ای

۴۰ سال

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تیم مذاکره کننده تغییراتی هم داشتند ،درمأموریتهای مختلف 

مذاکره‌کنندگان برجام اکنون کجا هستند؟ / برخی در داخل و برخی در خارج + تصاویر

اینها هم بودند.

مذامرات هسته ای1+5

ایران باتیم-حدود۱۰نفره درمقابل تیم۲۸نفره امریکاو ۵کشورهسته ای جهان.

 این را از هم مجزا کنیم یعنی دیپلماسی به کمک میدان آمد. در حلب وقتی می خواستند زندانیان حلب را خارج کنند، دیپلماسی به خدمت میدان آمد.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:«آستانه» پایتخت قزاقستان است که اخیراً به آن «نورسلطان» گفته می شود که اجلاس سه جانبه سران کشورهای   ایران ، روسیه و ترکیه درآن برگزارمی شود.

ظریف می گوید:بعضی می گویند «این دولت همه توجه خود را متوجه برجام کرد و به منطقه نپرداخت

سردارسلیمانی گفت:«باعربستان مذاکره بکن»

ظریف :قبل آغاز مذاکرات برجام شهید سلیمانی را دیدم و گفتم درباره منطقه چکار می توانیم بکنیم؟

ظریف می گویدبه سردارسلیمانی گفتم:گفتم چهار حوزه در منطقه داریم که با عربستان اختلاف داریم که باید آنها را حل کنیم. سوریه، عراق،بحرین و لبنان.

شهید سلیمانی گفت« یمن » هم هست . هنوز داستان یمن شروع نشده بود.

من به سردارسلیمانی گفتم به سعودی ها پیشنهاد بدهم با یکدیگر بنشیینم و مسایل را حل کنیم؟دعوا نکینم و به مردم این مناطق کمک کنیم.

سردارسلیمانی گفت: بله قبول دارم.

گفتم با هم دیگر چارچوبی تهیه کنیم که چگونه به راه حل برسیم. ممکن بود در چارچوب ها به توافق نرسیم اما اصلش را(سردارسلیمانی) قبول کرد منجمله طرح چهار ماده ای که من درباره سوریه و یمن هردو با شهید سلیمانی هماهنگ شده بود. یعنی شاید مبدع هر دوش شهید سلیمانی بود.

سردار

عربستان گفت:وزیرخارجه ایران کاره ای نیست،اماباسردارسلیمانی مذاکره می کنیم

ظریف می گوید :به سردارسلیمانی  گفتم: حالا اگر سعودی ها گفتند من را قبول ندارند و گفتند همه کاره سلیمانی است، حاضری خودت بنشینی با سعودی ها صحبت کنی؟

سردارسلیمانی گفت: بله حاضرم این کاررابکنم.

آقای «سلیمان پور »معاون مطالعاتی زمان دکترصالحی و آقای «سجادپور »مذاکرات به اصطلاح مسیر ۲ با عربستان را از زمان آقای احمدی نژاد  داشتند که اولین جلسه آن در دولت جدید بود مثل مذاکره با آمریکایی ها در عمان که از زمان آقای احمدی نژاد توسط دکتر صالحی شروع شده بود و ما ادامه دادیم.

ظریف درتوضیح می گوید:البته این مذاکرات با نمایندگان دولت سعودی نبود بلکه با نماینده گروه های مطالعاتی بود. از طرف سعودی ها آقای عبدالعزیزسقر شرکت می کرد. ما داریم درباره زمان ملک عبدالله صحبت می کنیم که عبدالعزیز سقر با سعود الفیصل و کاخ سلطنتی روابط بسیار تنگاتنگی داشت.

توضیح نگارنده-پیراسته فر: آقای «سقر»،«عبدالعزیز بن عثمان بن صقر»(رئیس مرکز مطالعات خلیج وازمشاوران امنیتی حکومت سعودی است.


لیلاز: سعود الفیصل حتی به ایران آمد.

ظریف: زمان  مسئولیت وزارت من نیامد زمان متکی آمد(٢٢خرداد۱۳۸۵). به سلیمان پور گفتم به «سقر» بگو که ایران پیغام داده است که...

لیلاز: سقر با س و ق؟

ظریف نام مسئول امنیتی قدرتمندعربستان رانمی داند،درجواب لیلازمی گوید:فکر می کنم.

لیلاز:یعنی جهنم؟اشاره لیلاز یه آیه سَأُصْلِیهِ سَقَرَ ‎﴿٢٦﴾‏ وَمَا أَدْرَاکَ مَا سَقَرُ ‎﴿٢٧)مدّثر است

ظریف با(خنده) جواب می دهد:ممکن است باغ باشد!. باید نگاه کنم تا حالا این را فکر نکردم.

وزیرامورخارجه می گوید:او (سلیمان پور)رفت و پیغام داد که ظریف آمادگی دارد که با شما در این پنج حوزه مذاکره کند. اگر مقام هم سطح سلیمانی بیاورید، آقای سلیمانی هم حضور خواهد داشت چه در ایران چه جایی که امنیت سلیمانی برای آقای سلیمانی تأمین باشد یعنی وارد جزییات شده بودیم.

ظریف می گوید:واماجواب« ملک فیصل » یک جمله بود« جهان عرب به شما ربطی ندارد» 

لیلاز:در واقع(عربستان) نمی خواست(دیداری باشد؟)

ظریف: ،بله،نمی خواست.
ظریف درادامه می گوید:سال بعد در مجمع عمومی رفتم دیدار سعود الفیصل در هتلش که اون عکسمان را انداختند که خیلی به من فحش دادند که چرا او بالا نشسته و تو پایین. بنده خدا من روی مبل راحتی خودش و چون کمردرد داشت نشسته بود روی صندلی. چون پیرمرد بود من دیدنش رفتم. من سی سالم بود که سعود الفیصل  چهل و پنج ساله بود. 

 او والاحضرت بود. بهش می گفتم «یور رویال هایلنس»، والاحضرت. در هتل بهش گفتم می توانیم راجع به گذشته صحبت کنیم. هم با حرف داریم و هم احتمالا شما. می توانیم درباره آینده صحبت کنیم. گفت بله من هم آماده ام ولی هیچ خبری ازش نشد. اینکه منطقه به جایی نرسید بخاطر این نبود... من حاضر بودم همراه شهید سلیمانی در منطقه کار کنیم.

لیلاز: به لحاظ ژئوپلتیک ایران و عربستان هیچگاه با هم رفیق نبوده اند و این مشکل از زمان صفویه بود. اما در زمان دولت روحانی شاهد صحنه هایی بودیم که وضعیت را می خواست خرابتر کند. سال۹۴ به دعوت یک نهاد حکومتی در مشهد سخنرانی کردم که آنقدر توریست عرب به مشهد آمده بود که برای ما جا نداشتند. مدعو دفتر مقام معظم رهبری بودم با مشکلاتی جا گرفتیم. اما بلافاصله پس از این حمله به سفارت تمام شد.تمام شد. این حمله بزرگترین هدیه به بن سلمان و نتانیاهو بود بدون تردید. خون شیخ نمر....

 عربستان چه فکری می کرد؟ فکر نمی کرد ما نماینده واقعی ایران نیستیم؟

 نه من که گفتم سلیمانی را می‌آورم. کسی در اینکه سلیمانی نماینده ایران در منطقه است تردید نداشت.

پس چرا قبول نکردند؟
برای اینکه احساس می کردند پست پایین را در منطقه دارند و می خواستند دست بالا را پیدا کنند.

 این می شود مثل بازی الا کلنگ
 همین است متاسفانه حاکمیت میدان این است که سیاست تپه ای حاکم می شود. یعنی سعودی ها از فروردین ۹۴ تا فروردین ۱۴۰۰ می گویند سه هفته آینده در یمن پیروز می شویم. ما در فروردین ۹۴ به آتش بس رسیدیم در یمن.
لیلاز:چه کسی مخالفت کرد 
ظریف:سعودی ها
لیلاز: ایران چه نقشی داشت ؟

ظریف: من با آقای کری(وزیرخارجه امریکا) توافق کردیم. کری رفت واشنگتن با «عادل الجبیر» که سفیر عربستان در واشنگتن بود صحبت کرد.

عربستان زیرش رازد!

«عادل الجبیر» به ریاض رفت و بعد از برگشت گفت ما توافق کردیم .

سردارسلیمانی گفت:جنگ «یمن» برایمان حاصلی ندارد،تماش کنید.

ظریف:من داشتم سوار هواپیمای رئیس جمهور می شدم که بروم اندونزی برای اجلاس کشورهای اسلامی. البته نه جلسه کنفرانس اسلامی. رئیس جمهور اندونزی ده پانزده کشور اسلامی را دعوت کرده بود از جمله ایران سعودی .

ظریف می گوید:در راه فرودگاه بودم که جان کری به موبایل من زنگ زد. گفت توانستیم با سعودی ها برای آتش بس توافق کنیم.

طریف:گفتم انصارالله هم آماده است. من الان دارم سوار هواپیما می شوم شاید ۸ ساعت در دسترس نباشم، این شماره دکتر امیر عبداللهیان معاونم است اگربا ایشان تماس بگیرید ایشان هم به آقای سلیمانی می گوید آقای سلیمانی هم به یمنی ها می گوید و آتش بس را جوش می دهیم.

وزیرخارجه ایران می گوید:من به «امیر عبدالهیان» گفتم «سردارسلیمانی» به من گفته بود هر روزی که زودتر جنگ(یمنتمام شود به نفع است چون مردم کمتر کشته می شوند،چیزی از جنگ  یمن به دست نمی آید و فقط کشتار مردم است.

ظریف می گوید:واقعا نظر سلیمانی این بود  که جنگ(یمن-عربستان) تمام شود.

وزیرامورخارجه دولت روحانی می گوید:سلیمانی جنگ طلب نبود. من این ها را باید بگویم. به خاطر همین سلیمانی را دوست داشتم.

«سردارسلیمانی»فقط یک فرمانده میدان نبود،بلکه یک سیاستمداردوراندیش بود.
ظریف:سلیمانی به من گفت هر چه زودتر تمامش کن من با کری درباره ی منطقه صحبت نمی کردم هر چه تلاش می کرد راجع به سوریه صحبت کند ما صحبت نمی کردیم. ولی می دانستم سلیمانی می خواهد جنگ تمام شود و می دانستم تنها کسی که می تواند جنگ را تمام کند «آقا بزرگ»(امریکااست نه خود سعودی ها.

«آقابزرگ» ظریف کیست؟
ظریف درادامه می گوید: کسی اشتباه نکند،من نمی گویم«نه آقا بزرگ ما»،«آقا بزرگ آنها» ،وادامه می گوید: امریکا« کد خدای ما نیست» آقا بزرگ آنهاست. »
ظریف:من با کری صحبت کردم دو روز از مذاکرات حساس هسته ای در «لوزان »را برای این کار گذاشتم، من به امیر عبدالهیان(پیشنهادسردارسلیمانی مبنی برتمام کردن جنگ یمن) که گفتم آنقدر خوشحال شد که رفت مصاحبه کرد

ظریف می گوید:او(امیرعبدالهیان)هم خیلی به دوربین علاقه دارد ،درآن مصاحبه گفت: به زودی در یمن آتش بس خواهیم داشت ».

ظریف تأکیدمی کند:ولی جزییات را نگفت. برای این که قصه ام را اثبات کنم می توانید به آن مصاحبه امیر عبدالهیان مراجعه کنید.
لیلازخطاب به ظریف:ما شما را یک میلیون بار بیشتر از امیر عبدالهیان قبول داریم
ظریف:می خواهم بگویم خبر به روزنامه ها رفت که آنچه دارم می گویم حقیقت دارد).

وزیرخارجه «دولت تدبیروامید»می گوید: من رسیدم اندونزی و به سرعت به جلسه رفتم. به سعودی ها گفتم جنگ یمن تمام شد گفتند نه؟

آن زمان رابطه داشتیم و حمله (سفارت عربستان در تهران) هنوز انجام نشده بود. به امیر عبدالهیان گفتم چه شد ؟

امیر عبدالهیان گفتجان کری به من زنگ نزد.

به «کری» زنگ زدم گفتم چه شد؟

وزیرخارجه امریکاگفت: محمد بن سلمان(ولیعهدعربستان) زد زیرش و به عادل الجبیر(وزیرامورخارجه) دستور داد که موافقت نکن.

ظریف:گفتم چه می گوید؟ گفت می گوید(بن سلمان) سه هفته ای جنگ را می بریممن گفتم قول می دهم سه سال دیگر جنگ را نمی برند .

جان کری گفت می دانم ولی چه کنم ؟

این تمام شد . خیلی بامزه بود فردا بارک اوباما سخنرانی کرد و گفت: ایران مسئول جنگ است .

ظریف می گوید:به جان کری گفتم این دیگر چه کار بود؟
لیلاز:سعودی درباره ی یمن متوهن بود؟
 ظریف:کری تایید کرد آنها متوهن هستند اما اوباما مصاحبه کرد و به جای آن که بگوید سعودی مانع آتش بس شد گفت ایران مسئول ادامه جنگ است. 
لیلاز: وقتی به کری اعتراض کردید چه گفت
 نگاه کرد مقداری بنده را .

در مذاکرات برجام در نوامبر ۲۰۱۴یعنی آذر ۹۳ و ۸ ،۹ ماه قبل از برجام 
 امضای برجام
«امضا »که نه، تفاهم بود، چون چیزی(برجام) امضا نشده است. ما این ها را همیشه می گوییم(برجام امضاندارد) ولی می گویند امضاء. بعد می گویند «خودت گفتیدبرجام  امضاءشده بود». و بعد من مجبور می شوم ملا غلط گیر شوم و کلمه کلمه درست کنم.
سعیدلیلاز:آقای دکتر این جمله شماست؟
ظریف: نخیر جمله آقای عراقچی است که معنی دارد و آن را به شما می گویم. این را نگه دارید . اصلا خراب کردید کار من را چه می گفتم؟
می گفتید در سال ۹۳
 در سال ۹۳ من و آقای کری و «اشتاین مایر»(وزیرخارجه آلمان) ساعت ۱۰ صبح به توافق رسیدیم که چارچوب توافق را اعلام کنیم همان آن چیزی که در لوزان ۵ ماه بعد اعلام شد.

آقای کری رفت فرودگاه ژنو ، نه در وین بودیم. فرودگاه وین.

سعود الفیصل از پاریس به وین آمد و آنجا در هواپیما با هم ملاقات کردند. یکی از شاهزاده ها هم رفت واشنگتن با آقای اوباما ملاقات کرد.

ظریف می گوید:من و «اشتاین مایر» هم که الان رئیس جمهور آلمان شده است  صحبت کردیم که امروز بعد از ظهر توافق را مکتوب کنیم یا شفاهی؟.کاری که سال بعد شروع کردیم را قرار بود آذر ماه سال قبل انجام شود.
چارچوب ما هم این بود که ۹ هزار سانتریفیوژ داشته باشیم که جریانش را عوض کنیم که بعدا ۶ هزار سانتریفیوژ شد.

ظریف:من و اشتاین مایر توافق کردیم که وقت نمی کنیم بنویسیم شفاهی بگوییم اما جان کری از فرودگاه برگشت و گفت: «توافق نداریم»
سعیدلیلاز:جان کری سفرش به آمریکا را لغو کرد؟ 
 قرار نبود آمریکا برود. رفت فرودگاه او را دید و برگشت. 
سعیدلیلاز: عربستان  اخلال کرد ؟
 عربستان اخلال کرد و موجب به هم خوردن توافق شد. برداشت من این است که به کری و اوباما قول دادم قیمت نفت را به شدت کاهش دهند تا ایران مجبور شود توافق بهتری از نظر آنها انجام شود و آنجا مذاکره متوقف شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فرازی ازفایل صوتی-جنجالی-ظریف

لایجانی درمذاکرات

دومین دوره
هر چند در دوره اول مذاکرات ایران تعلیق غنی‌سازی را پذیرفت، اما در اردیبهشت ۱۳۸۴، به‌دلیل افزایش مخالفت‌ها در داخل تعلیق شکسته شد و غنی‌سازی از سر گرفته شد.

بر این اساس پس از برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب محمود احمدی‌نژاد، دومین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با مسوولیت« دکترعلی لاریجانی» از مرداد ۱۳۸۴ کار خود را آغاز کرد.

به دنبال این موضوع علی لاریجانی، جواد وعیدی که معاونت بین‌الملل شورای‌عالی امنیت ملی را برعهده داشت را به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد انتخاب کرد. از دیگر اعضای این تیم می‌توان به محمد سعیدی اشاره کرد که بعد از حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران انتخاب شد.