پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سوسک هایی که مجهز(بمب شیمایی)هستند

زیر شکم سوسک دو محفظه وجود دارد که توسط یک «اسفنکتر» از هم جدا شده اند ، محفظه اول مثانه ای است که آب اکسیژنه و هیدروکینون (یک کمپوست ارگانیک معطر) را جمع آوری می کند،

مایع(بمب) توسط لوب های ترشح شده روی حیوان جدا می شوند، محفظه دوم محفظه انفجار است، بین سلول هایی که دیواره های آن را تشکیل می دهند غدد ترشحی وجود دارد. که «آنزیم کاتالاز» را که در تخریب آب اکسیژنه که در متابولیسم سلولی تولید می شود، جدا می کند.

سوسک های بمب افکن(Bomber beetles)

چگونه «سوسک» یک «اسپری دفاعی سوزاننده» تولید می کنند؟

«سوسک بمب افکن» توانایی «سنتز و آزادسازی انفجاری»(مایعی بدبو و سوزان) از قسمت انتهایی بدن خود را دارد.

این مایع می تواند موجب مرگ حشرات دیگر شده ومهاجمان را سردرگم و مجبور به عقب نشینی کند.


 سوسک های بمب افکن بعلت توانایی درتولید انفجارحرارتی، هیچ حیوان دیگری نمی تواند آنها را شکار نمی‌کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:چگونگی تولیدموادشیمایی(بمب)دربدن سوسک

وقتی سوسک‌ها احساس خطرکند یامورد حمله موجودزنده ای قرارگیرد، یک انفجار شیمیایی داخلی در شکم خود ایجاد می‌کنند و سپس یک جت مایع جوش‌آور و تحریک‌کننده را به سمت مهاجمان خود بیرون می‌کنند.

«زیر شکم سوسک» دو «محفظه» وجود دارد که توسط یک «اسفنکتر» کوچک از هم جدا شده اند که می تواند باز یا بسته شود.

 

«محفظه اول» مثانه ای است که« آب اکسیژنه» و «هیدروکینون»(یک کمپوست ارگانیک معطر) را جمع آوری می کند،

محصولاتی که توسط «لوب های» ترشح شده روی حیوان جدا می شوند، در حالی که محفظه دوم محفظه انفجار است، زیرا بین سلول هایی که دیواره های آن را تشکیل می دهند غدد وجود دارد. که آنزیم «کاتالاز»  را که در تخریب آب اکسیژنه (یا پراکسید هیدروژن) که در متابولیسم سلولی تولید می شود، جدا می کند.

هنگامی که مخلوط آب اکسیژنه و هیدروکینون و مثانه جمع آوری با آنزیم کاتالاز در محفظه انفجار تماس پیدا می کند، انفجاری رخ می دهد که مایع در حال جوشی را در دمای ۱۰۰ درجه سانتیگراد از طریق دهانه خروجی آزاد می کند. این مایع تحریک‌کننده است و می‌تواند به پوست هر شکارچی آسیب برساند، اما هیچ آسیبی به سوسک وارد نمی‌شود، زیرا دریچه‌های مخصوصی دارد که بسته می‌شوند و در نتیجه از برگشت انفجار جلوگیری می‌کنند.

حیوان، همانطور که احساس خطر می کند، همزمان با شل شدن «اسفنکتر» عضلات اطراف مثانه را منقبض می کند. ماهیچه های دهانه خروجی می توانند جت را به سمت دشمن نشانه بگیرند که بارانی از ماده شیمیایی سمی «کینون» دریافت می کند.

پرتاب ۵۰ بمب دریک ثانیه

این حشرات می توانند «اسپری مواد شیمیایی« را به سمت شکار نشانه گرفته و از بخش انتهایی بدن خود مانند یک تفنگ آبی استفاده کنند.

سوسک بمب افکن می تواند دریچه های این محفظه واکنش را به سرعت باز و بسته کند،بطوری که تا ۵۰ انفجار(پرتاب) در یک ثانیه اتفاق می افتد

سوسک هاحتی اگربلعیدشوند،ازدهان شکارچی به بیرون ،پرتاب می شوند.

پرتاب اسپری شیمیایی ممکن است در داخل دهان، گلو یا معده شکارچی(وزغ، مارمولک و یا پرنده )رخ دهد و در عرض چند دقیقه «جانور مهاجم» فرارمی کند.

دفاع سوزاننده این سوسک بمب افکن موجب تحریک چشم ها و دستگاه تنفسی شکارچیان می شود و اغلب ناتوانی دردناک، اما موقت را به همراه دارد.

Brookhaven National Laboratories, Interior Lab, Upton NY

تحقیقات از توانایی سوسک های(یک ونیم سانتی) برای تولید این اسپری خطرناک و بدون هرگونه آسیب فیزیکی گیج شده بودند.

اما اکنون این معما توسط تحقیقات تیمی در MIT، دانشگاه آریزونا و «آزمایشگاه ملی بروکهاون» حل شده است. این یافته ها این هفته در مجله علمی(Science) توسط دانشجوی فارغ التحصیل MIT، «اریک آرنت» پروفسور علوم و مهندسی مواد، «کریستین اورتیز»، «واه کیت لی» از «آزمایشگاه ملی بروکهاون و وندی مور» از دانشگاه آریزونا منتشر شد.

Bombardier Beetle Sprays Acid From Its Rear | Life | BBC Earth - YouTube

سوسک های(یک ونیم سانتی)

Bombadier Beetle

سوسک بمب افکن

 

بمب شیمایی سوسک

Bombardier beetles eject a liquid called benzoquinone, which they superheat and expel in an intense, pulsating jet. The explosive mechanism used by the beetle generates a spray that's much hotter than that of other insects that use the liquid, and propels the jet five times faster.

«اریک آرنت» می‌گوید: «مکانیسم دفاعی آن‌ها بسیار مؤثر است، و سوسک‌های بمب‌افکن را برای اکثر مهره‌داران و بی‌مهرگان غیرقابل نفوذ می‌سازد - به جز چند شکارچی بسیار تخصصی که اقدامات متقابلی را علیه اسپری‌های مضر ایجاد کرده‌اند.

محقق «آزمایشگاه ملی بروکهاون» می گوید: مایعی که این سوسک ها بیرون می کنند «بنزوکینون»(benzoquinone) نامیده می شود و در واقع یک عامل دفاعی نسبتاً رایج در بین حشرات است. اما «سوسک‌های بمب‌افکن» در توانایی فوق‌العاده گرم کردن مایع و بیرون راندن آن در یک جت شدید و ضربان‌دار منحصربه‌فرد هستند.

Absurd Creature of the Week: This Beetle Fires Boiling Chemicals Out of Its  Bum | WIRED

نکته :«سوسک »ماده شیمیایی را در لحظه خطر(حمله دشمن) «سنتز »می کنند و ۲پیش ساز شیمیایی را در یک محفظه محافظ در قسمت عقبی(کون)خود مخلوط می کنند.

«سوسک » همانطور که مواد با یکدیگر ترکیب می شوند و «مُحَرِّک» را تشکیل می دهند، گرمای شدیدی نیز تولید می کنند که «مایع»(بمب)را تقریباً به نقطه جوش می رساند و در این فرآیند، فشار لازم برای بیرون راندن آن را مثل «جت بمب افکن» ایجاد می کند.

Beetle bomber and its amazing chemical defense mechanism. — SteemitVideo about the amazing beetles that shoot blinding acid from their butt |  Boing Boing

سوسک بمب افکن

«میمون پوزه دار» قصدخوردن «سوسک بمب افکن» کرده است.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن کرده است.

موادشیمیایی(اسید)که سوسک بطرف مهاجم پرتاب می کند،براعصاب مهاجم تأثیرمی گذارد(چیزی شبیه گازخردل بمب افکن ها) ومهاجم راگیج می کند وخودش پابه فرارمی گذارد.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن کرده است.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن راداشته براثر پرتاب اسپری سوسک گیج شده است.

میمون پوزه داری که قصدخوردن سوک بمب افکن کرده است.

«سوک های بمب افکن» ازمکانیسم دفاعی دیگری هم-درهنگام خطر-استفاده می کنند.

یک «سوسک بمب افکن» موردهجوم «مورچه ها»قرارگرفته که با «لگدزدن»آنهارادرورمی کندو فرارمی کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: علاوه برسوسک،حشراتی دیگری هستندکه مجهزبه بمپ هستند،ازجمله گونه ای از«ملخ» و«مارمولک»  و «مورچه»که درهنگامی که موردهجوم قرارگرفتند،شروع به پرتاب بمب های شیمایی می کنند.

مورچه هایی که مجهزبه بمب شیمایی هستند

مورچه های اسیدپاش(مورچه هایی که مجهزبه موادشیمایی هستند)

Wood Ant (Formica rufa) workers on top of their nest synchronise ejection of formic acid droplets to maximise deterrent effect on potential predator

پرتاب بمب های شیمیایی این حیوان بسوی مهاجم(دشمن)مثل موشکهای زمین به هواعمل می کند.

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)مورچه های بمب افکن 

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)مورچه های بمب افکن

«مورچه های اسیدپاش»(Formica rufa) با پاشیدن «اسید فرمیک» از «لانه» خوددرمقابل مهاجمان دفاع می کنند.

پرتاب بمب بسوی مهاجم(ملخ بمب افکن)

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)ملخ بمب افکن

پرتاب بمب بسوی مهاجم(دشمن)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد