پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

ماجرای درگیری(نظامی اسرائیل) با نتانیاهو،نخست وزیر

سرباز به نتانیاهو: شما اسرائیل را نابود کردید،همه دوستانم سلاخی شدند...شما دوستان مرا با سیاست خود کشتید.

در جریان بازدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از ارتش اسرائیل، یکی از سربازان جملات توهین آمیزی خطاب به نتانیاهو سر داد و گفت: شما دوستان مرا با سیاست خود کشتید... همه آنها سلاخی شدند.

افسر اسرائیل:به نخست وزیراسرائیل:«قدمت بتخریب الدوله»(اسرائیل رانابودکردید)..

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وقتی فرمانده عصبانیت نیروی تحت امرش را می بیند اورا ازکنار نتانیاهو دورمی کند و به او می گوید: این الان مناسب این حرفها نیست، تو لباس نظامی پوشیده ای، تو در پایگاه من هستی، برگرد و دیگر اینگونه رفتار نکن.

البته دربعضی ازسایتهااین نظامی معترض را«سرباز»نوشته اندکه باتوجه به سن وسال این نظامی وبرخوردمحترمانه ای که (هنگام دورکردن وساکت کردنش)می کند،بایدیک افسر درجه دارباشد.

 ۳۰۸ سرباز اسرائیل در«طوفان الاقصی» کشته شده اند و ۲۲۲ نفرنظامی اسرائیلی گروگان حماس هستند.

 سایت صدای آمریکا:نوشت:تاکنون ۳۰۸ سرباز(نظامی) اسرائیلی در جنگ با حماس کشته شده است. مجموع کشته‌های اسرائیل در جنگ با حماس دستکم ۱۴۰۰ نفر است که به جز ۳۰۸ نفر که نظامی بودند، دیگر قربانیان شهروندان عادی و غیرنظامی هستند. در تازه‌ترین به‌روز رسانی، ارتش اسرائیل تعداد گروگان‌ها در دست حماس را ۲۲۲ نفر اعلام کرد.

مخالفت نخست وزیراسیران با آزادی اسیران، تظاهرات خانواده های اسیران دراعتراض به نتانیاهو

سخنگوی گردان های القسام، اعلام کرد که قصد داشتند ۲ گروگان دیگر را «به دلایل انسانی» آزاد کنند، اما اسرائیل از پذیرش آنها خودداری کرد.

تظاهرات در تل آویو. درخواست از نتانیاهو برای بازگرداندن اسیران دردست حماس

«تظاهرات خانواده های اسیران در چهاردهمین روز طوفان الاقصی»

صدها خانواده اسرای اسرائیلی شامگاه شنبه۲۱ اکتبر ۲۰۲۳(۲۹ مهر ۱۴۰۲) بخواهند فرزندان خود را که در اختیار مقاومت در نوار غزه هستند بازگرداند.

أسرى إسرائیلیون بدون زی عسکری من حساب تلیغرام الخاص بکتائب القسام (تومیر ألون نمرودی)
در تل آویو تظاهرات کردند تا از دولت نتانیاهو بخواهند فرزندان خود را که در اختیار مقاومت در نوار غزه هستند بازگرداند.

 توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رسانه‌های عبری در شامگاه شنبه۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ نوشتند: صدها خانواده از اسرای مقاومت در غزه در مقابل مقر وزارت دفاع اسرائیل تحصن کردند و از نتانیاهو خواستند از قدرت کناره‌گیری کند، شکست خود را بپذیرد و فرزندان خود را از غزه بازگرداند.

خانواده های اسرای اسراییلی بازداشت شده توسط حماس عصر روز شنبه تظاهرات گسترده ای را در مقابل مقر وزارت دفاع اسرائیل "کریا" در تل آویو ترتیب دادند.

در این تظاهرات، خانواده‌های زندانیان ضمن اعتراف به شکست وی در جنگ علیه نوار غزه، خواستار کناره‌گیری فوری و فوری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سمت خود شدند.

الجزیرة - فلسطین - أسرى إسرائیلیین فی قبضة

همچنین بر لزوم بازگرداندن فرزندان اسیر خود از نوار غزه به هر وسیله ممکن و در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد.

بر اساس آنچه روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرد، در بخشی از تظاهرات گسترده ای که توسط خانواده های زندانیان سازماندهی شده بود، معترضان خشمگین خیابان های مقابل مقر وزارت دفاع اسرائیل را مسدود کردند و از تردد خودروها جلوگیری کردند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: دربامداد روز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) درعملیات «طوفان الاقصی»رزمندگان حماس به اسرائیل(عسقلان)حدود ۲۰۰ اسرائیلی به اسارت گرفته شدند وحدود ۱۴۰۰ نفرکشته شدند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که اسرائیل از پذیرش رایگان دو گروگان خودداری کرده است. مقاومت در نوار غزه، خواهان آزادی خانواده های خود هستند

أبو عبیدة: لن نتفاوض بشأن الأسرى تحت النار وما زلنا نتحکم بسیر المعرکة |  أخبار | الجزیرة نت

«ابوعبیده»(سخنگوی گردان های القسام) اعلام کرد که قصد داشتند دو گروگان دیگر را «به دلایل انسانی» آزاد کنند، اما اسرائیل از پذیرش آنها خودداری کرد و در بیانیه ای کوتاه افزود: گردان ها دیروز جمعه۲۰ اکتبر ۲۰۲۳(۲۸ مهر ۱۴۰۲)به قطر از گروگان های خود اطلاع دادند. قصد آزادی دو گروگان

در این بیانیه آمده است: «ما عصر دیروز به برادران قطری خود اطلاع دادیم که (دو گروگان) را به دلایل اجباری بشردوستانه و بدون پرداخت غرامت آزاد خواهیم کرد، اما دولت اشغالگر از پذیرش آنها خودداری کرد. وی نام دو گروگان و شماره کارت آنها را ذکر کرد.

...

«ظاهر جبارین»(مسئول پرونده زندانیان حماس)به الجزیره گفت که پیشنهاد جنبش برای آزادی این دو زن زندانی مطابق با اخلاق مقاومت است.

خبرنگار الجزیره در غزه گفت: توافق با قطر شامل آزادی ۴ اسیر بود و دولت اسرائیل از پذیرش دو گروگان دیگر خودداری کرد.

Rafah border crossing between Gaza, Egypt set to open: US Embassy in Israel

در همین حال، خبرنگار الجزیره در تل آویو گفت: اسرائیل این اقدام را تمرینی برای جنگ روانی گردان های القسام و تلاش برای تسهیل آزادی اسرای غیرنظامی به منظور تأثیرگذاری بر تحرکات نظامی از یک سو و از سوی دیگر می داند. از سوی دیگر بر مسیر گشایش «گذرگاه رفح» و کمک های بشردوستانه تأثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار، اسرائیل در نظر دارد که جنگ روانی بزرگی علیه خانواده‌های اسیران به راه بیفتد و همین امر اسرائیل را بر آن می‌دارد تا این اقدامات را کم‌اهمیت جلوه دهد و حتی رسانه‌ای هم با آن برخورد نکند.

روز گذشته گردان های القسام دو اسیر آمریکایی را که یک مادر و دخترش بودند آزاد کردند و به صلیب سرخ غزه تحویل دادند و صلیب سرخ نیز آنها را به اسرائیل تحویل داد.

تظاهرات خانواده زندانیان دراسرائیل
اعلامیه ابوعبیده همزمان شد با صدها خانواده زندانی که توسط مقاومت در نوار غزه در مقابل وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو تظاهرات کردند و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، اعتراف به شکست خود و بازگرداندن فرزندانشان به غزه خواستند.

خبرنگار الجزیره گفت: انتظار می رود این تظاهرات در روزهای آینده تشدید شود، زیرا خانواده های اسرا می بینند که دولت اسرائیل برای آزادی بستگان آنها کار زیادی انجام نمی دهد و این امر را به عنوان یک هدف اصلی در میان اهداف جنگ قرار نمی دهد. .

وی خاطرنشان کرد: نگرانی خانواده های اسرا پس از بیان بیش از یک مقام سیاسی و نظامی در مورد اهداف جنگ و عدم اشاره به موضوع اسرا به عنوان یکی از اهداف آن بود.

آنچه باعث افزایش ترس آنها شد، سخنان «یوآو گالانت»(وزیر دفاع اسرائیل) در برابر کمیته امور خارجی و امنیت در کنست بود که در مورد اهداف جنگ بدون پرداختن به موضوع اسرا صحبت کرد.

در همین زمینه، روزنامه فرانسوی لوموند نوشت که خانواده‌های اسرای اسرائیلی که در دست حماس هستند از عواقب هرگونه مداخله زمینی در روزهای آینده بیم دارند.

وی خاطرنشان کرد که مذاکرات در مورد بازداشت شدگان به همان اندازه که محرمانه است، موضوع حساسی است.

این روزنامه تایید کرد که خانواده های بازداشت شدگان امید خود را به نقش کشورها از جمله قطر در دستیابی به آزادی تعداد بیشتری از آنها با میانجیگری خود بسته اند.

Tzachi Hanegbi en Cisjordanie

از سوی دیگر، لوموند با تایید «تزاچی هانگبی» رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل مبنی بر اینکه موضوع بازداشت شدگان هسته اصلی هر بحثی است، به آنچه که به نظر می رسد استراتژی دولت نتانیاهو در این موضوع است، اشاره کرد. در مورد ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه.

«تزاچی هانگوی» وزیر پیشین کابینه اسرائیل، به جایگزین« ایال هولتا»، به ریاست شورای امنیت ملی اسرائیل منصوب شد./۲۷ دسامبر ۲۰۲۲(۰۶ دی ۱۴۰۱)

واکنش امیر قطر(تروریست خواندن حماس) توسط دبیر کل اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط»(دبیرکل اتحادیه عرب) : تجاوز جنون آمیز اسرائیل به فلسطین ممکن است منجر به یک جنگ منطقه‌ای شود که همه هزینه آن را متحمل خواهند شد.(اسرائیل رامحکوم کرد و حماس راتروریست نامید).

واکنش تند امیر قطر (تروریست خواندن حماس) توسط دبیر کل اتحادیه عرب،احمد ابوالغیط

«امیر قطر»(تمیم بن حمد آل ثانی) در حین سخنرانی ابوالغیط اجلاس قاهره را ترک می کند(۲۹ مهر ۱۴۰۲)

بترتیب:احمد ابوالغیط (دبیرکل اتحادیه عرب) امیر قطر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و،رئیس جمهور مصر عبدالفتاح السیسی 

«احمد ابوالغیط»(دبیرکل اتحادیه عرب)«حماس» را «باندهای تروریستی» توصیف کرد، امیر قطر هم بلافاصله، در واکنش به این اظهارات، قبل از سخنرانی خود جلسه را ترک کرد/شنبه ٢١ أکتوبر ٢٠٢٣(۲۹ مهر ۱۴۰۲)


امیر قطر جلسه افتتاحیه نشست اضطراری سران کشورهای عربی را که در قاهره برگزار شد، در حالی ترک کرد که احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی در حال ایراد سخنرانی در این نشست بود.

أبو الغیط یحذر من «حرب أهلیة شاملة» فی السودان

«احمد ابوالغیط»(دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خروج امیر قطر از این نشست به این دلیل بود که احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، گروه های اسلامی و مقاومت را «شبه نظامیان تروریست» توصیف کرد.

البنه آقای دبیرکل هر۲ طرف جنگ رامحکوم کرد!(اسرائیل تجاوزگر-حماس تروریست)

احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی در جریان نشست صلح قاهره با محوریت تحولات فلسطین تاکید کرد: تجاوز جنون آمیز اسرائیل به فلسطین ممکن است منجر به یک جنگ منطقه‌ای شود که همه هزینه آن را متحمل خواهند شد.

Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan, President of the United Arab Emirates stands for a photograph, during the Cairo Summit for Peace, with Charles Michel, President of the European Council, HE Nikos Christodoulides, President of Cyprus, Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, Emir of Qatar, King Hamad bin Isa Al Khalifa, King of Bahrain, Abdel Fattah El Sisi, President of Egypt , King Abdullah II, King of Jordan, Mahmoud Abbas, President of Palestine, Cyril Ramaphosa, President of South Africa, Mohamed Ould Ghazouani, President of Mauritania, Mohamed Al Menfi, Chairman of the Presidential Council of the State of Libya at the St. Regis, in Cairo, Egypt, October 21, 2023. UAE Presidential Court/ Abdulla Al Neyadi/Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY

رهبران عرب بمباران مداوم نوار غزه توسط اسرائیل را محکوم کردند، در حالی که اروپایی‌ها بر لزوم حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند، اما با توجه به غیبت اسرائیل و مقامات ارشد آمریکایی در نشست صلح قاهره، هیچ توافقی برای مهار این غزه حاصل نشد. خشونت.

القاهرة للسلام السیسی یفتتح
مصر که این نشست را فراخوانده و میزبان آن بود، گفت که امیدوار است شرکت کنندگان خواستار صلح و از سرگیری تلاش ها برای حمایت از تلاش چند دهه فلسطین برای ایجاد کشور خود شوند.
اما این نشست بدون توافق رهبران و وزرای خارجه بر سر بیانیه ای مشترک به پایان رسید، در حالی که دو هفته است درگیری در غزه همسایه ادامه دارد و هزاران کشته و فاجعه انسانی در منطقه محاصره شده که محل زندگی ۲ میلیون وسیصدهزار نفر است، به وجود آمده است.

Egyptian President Abdel Fattah El Sisi presents a speech during the Cairo Summit for Peace, at the St. Regis in. Cairo, Egypt, October 21, 2023. UAE Presidential Court/ Abdulla Al Neyadi/ Handout via REUTERS THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY
دیپلمات های شرکت کننده در این گفتگوها نسبت به امکان دستیابی به موفقیت خوشبین نبودند زیرا اسرائیل برای تهاجم زمینی به غزه برای از بین بردن جنبش مقاومت اسلامی (حماس) آماده می شود که افراد مسلح آن در ۷اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) به شهرهای آن حمله کردند و ۱۴۰۰ نفراسرائیلی را کشتند.
وزارت بهداشت غزه روز شنبه اعلام کرد که حملات هوایی و موشکی اسرائیل از زمان حمله حماس حداقل ۴۳۸۵ فلسطینی را کشته است.
آگهی
در حالی که کشورهای عربی و اسلامی خواستار توقف فوری حمله اسرائیل شدند، اکثر کشورهای غربی اهداف ساده‌تری مانند کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان را بیان کردند.
«ملک عبدالله»( پادشاه اردن) آنچه را سکوت جهانی در قبال حملات اسرائیل به نوار غزه توصیف کرد، محکوم کرد و خواستار رویکردی متعادل در قبال مناقشه اسرائیل و فلسطین شد.
او گفت: «پیامی که جهان عرب می‌شنود بلند و واضح است: جان فلسطینی‌ها کمتر از جان اسرائیلی‌ها اهمیت دارد.» و افزود که از خشونتی که علیه غیرنظامیان بی‌گناه در غزه، غرب به راه می‌افتد، عصبانی و ناراحت است. بانک و اسرائیل
«پادشاه اردن» افزود: «رهبری اسرائیل باید یک بار برای همیشه متوجه شود که یک کشور اگر بر پایه بی عدالتی ساخته شود هرگز نمی تواند پیشرفت کند... پیام واحد ما به مردم اسرائیل این است که ما آینده ای با صلح و آرامش می خواهیم. امنیت برای شما و فلسطینی ها.»

Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi greets Palestinian President Mahmoud Abbas during the Cairo international summit for peace in the Middle East in the New Administrative Capital (NAC), east of Cairo, Egypt, October 21, 2023 in this handout picture courtesy of the Egyptian Presidency. The Egyptian Presidency/Handout via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY.

«عبدالفتاح السیسی»(رئیس جمهور مصر ) و«محمودعباس»(رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین)


«محمود عباس»(رئیس‌جمهور فلسطین) گفت که فلسطینی‌ها آواره و از سرزمین‌های خود اخراج نخواهند شد.

Palestinian President Mahmoud Abbas presents a speech during the Cairo Summit for Peace, at the St. Regis, Cairo

«رئیس‌جمهور فلسطین» در جریان این اجلاس افزود: ما نمی‌رویم، ما نمی‌رویم.
«کاترین کولونا» (وزیر امور خارجه فرانسه )در این نشست گفت که نیاز به یک کریدور بشردوستانه برای رساندن کمک به غیرنظامیان وجود دارد که به گفته او می تواند منجر به آتش بس شود.
آلمان : جنگ اسرائیل علیه حماس باید وضعیت انسانی غزه را در نظر بگیرد،

انگلیس: از ارتش اسرائیل خواست به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و خویشتنداری کند.

ایتالیا : لازم است از تشدید تنش جلوگیری شود.

سفیرآمریکا صحبت نکرد
القاهرة… بدء أعمال “قمة السلام” بمشارکة المغرب

«آمریکا» متحد اصلی اسرائیل، سفیر موقت خود را به مصر فرستاد که در جریان این اجلاس صحبتی علنی نکرد.


«چارلز میشل»(رئیس شورای اروپا )گفت که هدف اصلی این نشست «گوش دادن به حرف یکدیگر» بود.
وی افزود: "اما ما درک می کنیم که باید بیشتر با هم در مورد مسائلی از جمله وضعیت انسانی، اجتناب از تشدید تنش در منطقه و روند صلح بین فلسطینی ها و اسرائیل کار کنیم."
اسرائیل متعهد شد که جنبش مسلح حماس مستقر در غزه را به دلیل حمله به جنوب اسرائیل که خونین ترین حمله شبه نظامیان فلسطینی در تاریخ ۷۵ساله اسرائیل است، «از روی زمین» محو کند.
او گفت که از فلسطینی ها خواسته است برای امنیت خود به سمت جنوب غزه حرکت کنند، هرچند طول نوار غزه تنها 45 کیلومتر است و حملات هوایی اسرائیل نیز جنوب را هدف قرار داده است.
* آتش بس
نشست قاهره به دنبال یافتن راه هایی برای جلوگیری از جنگ گسترده تر در منطقه بود. اما دیپلمات‌ها می‌دانستند که بیانیه نشست مشترک به دلیل حساسیت‌ها در مورد هرگونه درخواست برای آتش‌بس و اینکه آیا این بیانیه شامل اشاره به حمله حماس و حق اسرائیل برای دفاع از خود می‌شود، بعید است.
کشورهای عربی بیم آن دارند که این حمله باعث شود ساکنان غزه برای همیشه از خانه های خود و حتی به کشورهای همسایه فرار کنند، همانطور که در سال ۱۹۴۸ با اعلام تاسیس اسرائیل اتفاق افتاد.
«عبدالفتاح السیسی»(رئیس‌جمهور مصر) در سخنرانی خود گفت که کشورش با آنچه او آواره فلسطینیان به سینای مصر خواند مخالف است.
«رئیس‌جمهور مصر» افزود: «مصر به شما می گوید که راه حل مسئله فلسطین نه آوارگی است و نه جابجایی کل مردم به مناطق دیگر، بلکه تنها راه حل آن عدالت است و فلسطینی ها به خواسته های خود دست پیدا می کنند. حقوق مشروع، تعیین سرنوشت، و زندگی در عزت و امنیت، در یک کشور مستقل در سرزمین خود.
مصر نگران نبود امنیت در نزدیکی مرز با غزه در شمال شرقی سینا است، جایی که با شورش اسلامگرایان روبرو شد که پس از سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید و اکنون تا حد زیادی سرکوب شده است.
اردن که تعداد زیادی از آوارگان فلسطینی و نوادگان آنها را در خود جای داده است، بیم آن دارد که دایره درگیری در حال گسترش به اسرائیل این فرصت را بدهد که سیاست انتقال فلسطینی ها را برای اخراج دسته جمعی فلسطینی ها از کرانه باختری اجرا کند.

السودانی یؤکد أهمیة العمل على توحید الجهود لوقف العدوان الصهیونی على غزة
«ملک عبدالله» گفت که آوارگی اجباری "بر اساس قوانین بین المللی یک جنایت جنگی و یک خط قرمز برای همه ما است."
کمی قبل از آغاز نشست، کامیون‌های مملو از کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه رفح به سمت غزه عبور کردند. مصر روزهاست که تلاش می کند کمک های بشردوستانه را از طریق این گذرگاه به غزه برساند که تنها گذرگاهی است که تحت کنترل اسرائیل نیست.
«محمد ولد شیخ الغزوانی»(رئیس جمهور موریتانی) گفت: «تداوم این وضعیت منادی هرج و مرج کامل در کل خاورمیانه است که نه می توان نتیجه آن را پیش بینی کرد و نه می توان میزان تأثیرات منفی آن را بر کل منطقه و منطقه پیش بینی کرد. تمام دنیا."
به گزارش خبرگزاری موریتانی، ولد شیخ الغزوانی بر "ضرورت تامین امنیت مجدد خدمات اولیه مانند آب، برق، دارو و سوخت و برقراری آتش بس فوری" تاکید کرد.

ملک البحرین: یجب وقف التصعید فی فلسطین وإنهاء العملیات العسکریة وتوفیر الحمایة للمدنیین
«حمد بن عیسی آل خلیفه»(پادشاه بحرین) نیز در سخنانی گفت: تحولات وقایع در نوار غزه ضرورت فوری مهار این بحران خطرناک و اثرات انسانی آن را تایید می کند.

«پادشاه بحرین» افزود: این بحران مستلزم تلاش دیپلماتیک مستمر بین همه طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف تشدید، پایان دادن به عملیات نظامی (..)، آزادی همه زندانیان، گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان و تسهیل ورود کمک‌های پزشکی، غذا، آب است. به گزارش خبرگزاری بحرین، سوخت و برق به نوار غزه می رسد.
پادشاه بحرین بر مخالفت قاطع خود با آوارگی مردم برادر غزه از سرزمین خود و سرزمین اجدادشان تاکید کرد.

الشیخ مشعل الأحمد الصباح
«شیخ مشعل الاحمد الصباح»(ولیعهد کویت) گفت: آنچه در غزه اتفاق می افتد غم انگیز است.
«شاهزاده میشال» خواستار «باز کردن راهروهای امن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه» شد.
به گزارش خبرگزاری کویت، وی افزود: ما هرگونه درخواست برای آوارگی فلسطینی ها را رد می کنیم و آنها را نقض قوانین بشردوستانه می دانیم.
«محمد شیعه السودانی»(نخست وزیر عراق )نیز در سخنرانی خود گفت که کشورش "ارائه هرگونه کمک احتمالی به نوار غزه" را به تاخیر نخواهد انداخت.
بر اساس بیانیه دولت، السودانی خواستار «تاسیس صندوقی برای حمایت و بازسازی این بخش» شد.
وی بر ضرورت آتش‌بس فوری، باز کردن گذرگاه‌های مرزی، اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و مواد امدادی و تضمین تبادل امن و همه جانبه اسیران و زندانیان تاکید کرد.

No Image
«شهاب بن طارق السعید»(معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی) نیز گفت که کشورش تشدید نظامی اسرائیل در نوار غزه را رد می کند و جامعه بین المللی را مسئول توقف این جنگ می داند. .
وی خاطرنشان کرد که دولت کشورش به حمایت از تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، اطمینان از توقف فوری خونریزی، تلاش برای اطمینان از رسیدن کمک‌های فوری بشردوستانه و پزشکی به آسیب‌دیدگان در نوار غزه و از سرگیری این حملات توجه کرده است. کار تامین برق، آب و سوخت."
«ناصر بوریطه»(وزیر امور خارجه مراکش) اعلام کرد: «با همه راه‌حل‌ها و ایده‌هایی که با هدف آواره‌کردن یا اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌شان است، مخالفم».
وی بر پایبندی کشورش به گزینه صلح و اهمیت دستیابی به ثبات، رفاه و رفاه برای همه مردم تاکید کرد.
وی بر آمادگی کشورش "با هماهنگی همه شرکا برای مشارکت در یک بسیج بین المللی برای پایان دادن به وضعیت غم انگیز و خطرناک غزه" تاکید کرد.
بوریتا گفت که کشورش خواستار کاهش تنش، توقف خونریزی، توقف حملات نظامی و نجات منطقه از بلای درگیری است.
«احمد ابوالغیط»(دبیرکل اتحادیه عرب) خواستار آتش بس فوری در نوار غزه و تامین آب، برق و سوخت برای همه ساکنان این نوار شد.
او گفت که از فلسطینی ها خواسته برای امنیت خود به سمت جنوب غزه حرکت کنند.
نشست قاهره در تلاش است تا راه هایی را برای جلوگیری از یک جنگ منطقه ای گسترده تر بیابد، اما انتظار می رود رهبران خاورمیانه و اروپا در توافق بر سر موضع مشترک در مورد مناقشه بین اسرائیل و حماس با مشکل مواجه شوند.
کشورهای عربی خشم خود را از بمباران بی سابقه غزه توسط اسرائیل و محاصره نواری که 2.3 میلیون نفر در آن زندگی می کنند، ابراز کردند.
مصر نگران ناامنی در نزدیکی مرز با غزه در شمال شرقی سینا است، جایی که با شورش اسلامگرایان روبرو شد که پس از سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید و اکنون تا حد زیادی سرکوب شده است.
موضع مصر منعکس کننده ترس اعراب در مورد احتمال فرار مجدد فلسطینی ها یا مجبور به ترک خانه های خود به صورت دسته جمعی است، همانطور که در نکبه در سال ۱۹۴۸ با اعلام تاسیس اسرائیل اتفاق افتاد.
«آنتونیو گوترش»(دبیرکل سازمان ملل متحد) روز شنبه در جریان اجلاس صلح قاهره تاکید کرد که «زمان پایان دادن به این کابوس وحشتناک فرا رسیده است»، با اشاره به جنگ بین حماس و اسرائیل که وارد پانزدهمین روز خود شده است.
گوترش گفت: "راه حل دو دولتی تنها مبنای واقع بینانه صلح و ثبات است... زمان آن فرا رسیده است که برای پایان دادن به این کابوس وحشتناک تلاش کنیم و برای ساختن آینده ای شایسته رویاهای کودکان فلسطین و اسرائیل تلاش کنیم."

لغوتحریم های موشکی(برجام)پاسخ های ظریف

«اسنپ بک» چیست؟

اولین مصاحبه وزیرامورخارجه سابق بعداز بندغروب برجام

ظریف:تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران درروز ۲۶ مهر ۱۴۰۲ به طور کامل لغو شد.

 قطعنامه ۲۲۳۱ (لغو تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی) خطر بزرگی از سر ایران برداشته است.

«رئیس تیم مذاکره کننده دولت روحانی» درباره پذیرش محدودیت‌های موشکی و تسلیحاتی و هسته‌ای در برجام گفت: اینها بده بستان بود، با این حال برای اینکه پنج یا هشت سال بعد از روز اجرا در لغو تحریم‌ها تاخیر کنیم، مجوز داشتیم.
«محمدجوادظریف» گفت: از سال پنجم اجرای برجام هیچ محدودیتی در رابطه با فروش پهپادها برای ایران وجود نداشته است و اروپایی‌ها و آمریکا تفسیری «خودسرانه» از بند ب ضمیمه برجام دارند.

وزیر امورخارجه سابق ایران گفت: برای اینکه تحریم‌ها در قطعنامه ۲۲۳۱ به طور خودکار لغو و معطل اقدامی از سوی شورای امنیت نشود، مذاکرات جدی و سختی انجام شد و در سال دهم اجرا، قطعنامه ۲۲۳۱، برجام و موضوع هسته‌ای ایران که در دستور کار شورای امنیت است نیز به طور خودکار از دستور کار خارج می‌شوند، از این رو دو سال آینده برهه حساسی برای کشور است.

محمدجوادظریف درمصاحبه(۳۰ مهر ۱۴۰۲) باخبرگزاری ایسناگفت: بعد از حدود دو دهه روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه (۱۸ اکتبر ۲۰۲۳)، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل لغو شد. هم‌چنین، دبیرخانه شورای امنیت سازمان ملل یک روز بعد از این تاریخ، با ارسال یادداشتی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد، پایان رسمی مقررات بندهای ۳، ۴ و ۶ ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ علیه ایران را به اطلاع کشورها رساند. از این تاریخ ایران می‌تواند به طور جدی در صدد توسعه دیپلماسی و تعاملات دفاعی دو و چندجانبه و مشارکت فعال در ترتیبات امنیتی، تسلیحاتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد و دیگر هیچ مانع حقوقی و بین‌المللی بر سر راه ایران برای خرید و فروش تسلیحات وجود ندارد.

در این تاریخ بخش پایانی تحریم‌های تسلیحاتی ایران و البته یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، بر اساس آنچه در چارچوب زمان‌بندی برجام در سال هشتم توافق شده بود، لغو شد؛ تحریم‌هایی که می‌تواند به بسیاری از ابهامات و تردیدها درباره ساخت، فروش و خرید تسلیحات نظامی در قالب قواعد بین‌المللی پایان دهد. شاید به لحاظ عملی و سیاسی رفع این محدودیت‌ها گشایشی در تعامل قانونی و بین‌المللی ایران در حوزه نظامی و دفاعی ایجاد نکند، اما برداشته شدن فشارهای حقوقی و سیاسی می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی برای ایران و کشورهای دیگر ایجاد کند.

خروج آمریکا ازبرجام

ظریف گفت :آمریکا با خروج یک جانبه از برجام در سال ۲۰۱۸ تمامی تحریم‌های هسته‌ای، اقتصادی و تسلیحاتی‌اش علیه ایران را بازگرداند. اتحادیه اروپا نیز اخیرا در تصمیمی اعلام کرد، تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای ایران را لغو نمی‌کند، در عین حال این اقدامات، واقعیت‌ رفع تحریم‌ها در سطح بین‌المللی و شکست تلاش آمریکا برای جلوگیری از این اقدام را تغییر نخواهد داد.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

در آخرین ساعات روز ۲۶ مهرماه پای صحبت معمار برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نشستیم تا به سوالات ما درباره آنچه درچارچوب توافق شاهد هستیم پاسخ دهد.

پذیرفتیم محدودیت‌ها در ضمیمه قطعنامه بیاید نه در متن آن

محمدجواد ظریف که این روزها در دانشگاه تهران مشغول تدریس علم سیاست و روابط بین‌الملل است، درباره جزییات مذاکرات در وین در رابطه با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای به ایسنا گفت: غربی‌ها ابتدا تلاش داشتند فقط تحریم‌های هسته‌ای در قطعنامه‌های شورای امنیت رفع شود، اما اولین حرکت و دعوای ما با آنها بر سر این بود که گفتیم باید "همه" تحریم‌های شورای امنیت که به خاطر فعالیت‌های هسته‌ای یا به بهانه این فعالیت‌ها وضع شده برداشته شود. دعوای دوم‌مان بر سر این بود که همه تحریم‌ها باید از همان ابتدای کار برداشته شود که این موضوع اختلاف ما تا روزهای آخر بود، به خصوص به خاطر تحولات تندی که در منطقه داشتیم و غربی‌ها به خاطر آن تحت فشار بودند. در نهایت رسیدیم به اینکه محدودیت‌هایی که پذیرفتیم در ضمیمه قطعنامه بیاید، نه در متن قطعنامه. البته اگر به دقت نگاه کنید، نه در متن و نه در ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱ درباره محدودیت‌های تسلیحاتی و موشکی از کلمه «ممنوعیت» استفاده نشده است. در حالی که در قطعنامه ۱۷۳۷ ، ۱۷۴۹ و ۱۹۲۹ از کلمه«ممنوعیت» استفاده شده است؛ بر اساس قطعنامه ۱۹۲۹ هیچ کشوری اجازه ندارد سلاح یا فن‌آوری تسلیحاتی و موشکی به ایران صادر یا از آن خریداری کند. همین‌طور می‌گوید، کشورها موظف‌اند همه اقدامات را انجام دهند تا از صدور فن‌آوری موشکی به ایران جلوگیری کنند.

Iran Agrees to Detailed Nuclear Outline, First Step Toward a Wider Deal -  The New York Times

وزیرامورخارجه سابق ایران گفت: در قطعنامه ۱۹۲۹ گفته شده بود، فن‌آوری موشکی که می‌تواند سلاح هسته‌ای پرتاب کند که ما در قطعنامه ۲۲۳۱ این را هم تغییر دادیم. در ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ نوشته است که فن‌آوری موشکی که برای توانیی پرتاب سلاح هسته‌ای طراحی شده است و چون ما سلاح هسته‌ای نداریم ، لذا موشکی را برای این توانمندی نیز طراحی نمی‌کنیم. به علاوه در ضمیمه ب گفته است که کشورها می‌توانند با ایران معامله کنند به شرطی که شورای امنیت اجازه دهد، یعنی ما اجازه ندادیم کلمه "ممنوعیت" یا اینکه کشورها "نباید" یا "اجازه" ندارند با ایران فعالیت کنند به قطعنامه اضافه شود حتی در ضمیمه قطعنامه ۲۲۳۱. به عبارتی در قطعنامه ۲۲۳۱  ضمیمه آن "تحریم" نداشتیم بلکه برخی "محدودیت"ها داشتیم که تحول مهمی نسبت به قطعنامه‌های قبلی بود.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

محدودیت‌های قطعنامه را به این شرط پذیرفتیم که به صورت خودکار منتفی شوند

«مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشور در دولت یازدهم و دوازدهم» ادامه داد: ما محدودیت‌های قطعنامه ۲۲۳۱ را تنها به این شرط پذیرفتیم که به صورت خودکار و بدون نیاز به اقدام بعدی در تاریخ‌های مشخص شده منتفی شوند و در نهایت هم قطعنامه ۲۲۳۱، برجام و موضوع هسته‌ای ایران که در دستور کار شورای امنیت است، در سال دهم اجرا باز هم به طور خودکار، پایان یابد. اینجا دعوای بسیار جدی داشیم. به هر حال برای اعضای دائم شورای امنیت محوریت این شورا اهمیت دارد و اجازه نمی‌دهند بدون دخالت شورای امنیت چنین اتفاقی بیفتد، به ویژه برای روسیه و فرانسه بسیار مهم است. اما در پی مذاکراتی که داشتیم، بنا شد هیچ اقدامی در سال پنجم، هشتم و دهم توسط شورای امنیت برای رفع محدودیت‌ها انجام نگیرد و این اتفاقات به طور خودکار انجام شود. امروز هم همان طور که شاهد هستید در ۲۶ مهرماه تمامی محدودیت‌های تعیین شده تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای در سال هشتم اجرا بدون نیاز به اقدامی برداشته شد، به همان شکل که در سال پنجم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اسامی برخی از افراد که در قطعنامه‌های قبلی بود شامل افرادی که به بهانه‌های موشکی و منطقه‌ای مورد تحریم قرار گرفته بودند، آن اسامی هم در سال هشتم به طور خودکار لغو می‌شود.

رفع محدودیت‌ها شامل همه فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی است

ظریف خاطرنشان کرد: اینکه کشورهای غربی بر خلاف تعهدشان تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی خودشان را برنداشتند و آن را اعلام هم کردند، ارتباطی به محدودیت‌هایی که در قطعنامه ۲۲۳۱ بود و برداشته شد، ندارد و نیازی هم لزوما نداریم درباره رفع این محدودیت‌ها برای راستی‌آزمایی این مساله کسی در شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلامیه و بیانیه دهد، هر چند اگر صادر شود، بهتر است.

ایسنا:رفع محدودیت‌ها شامل چه نوع تسلیحات و فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای است؟

پاسخ«رئیس تیم مذاکرات هسته ای ایران دردولت روحانی»:  شامل "همه" فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و تسلیحاتی است.

ظریف درادامه گفت:در فعالیت‌های هسته‌ای طبق برجام تا سال هشتم ، دهم و سیزدهم محدودیت‌هایی وجود داشت، اما ما در پاسخ به عدم اجرای تعهدات توسط آمریکا و نقض برجام از سوی اعضای دیگر برجام، این تعهدات را بر اساس ماده ۳۶ برجام کاهش دادیم و جزییات این اقدامات در نامه‌های مشخصی به دبیرکل سازمان ملل متخد و شورای امنیت اعلام شده است.

مذاکراه کننده برجام گفت: معتقدم اقدامات ما کاملا بر مبنای برجام و مبتنی بر ماده ۳۶ برجام بود. بر اساس این ماده اگر ایران ببیند سایر اعضا تعهدات‌شان را انجام نمی‌دهند، می‌تواند تعهداتش را کامل یا به طور بخشی متوقف کند.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

چرا این محدودیت‌ها در ضمیمه برجام را پذیرفتید؟

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان :  آمریکایی‌ها می‌خواستند ما را برای ۲۰ تا ۳۰ سال محدود کنند یا تحقیق و توسعه در ایران نباشد و راکتور و کارخانه آب سنگین اراک را با بلدوزر صاف کنند و به جای آن حداکثر چند راکتور آب سبک به ما دهند، طبیعی است در مقابل آنها، خواست ما این بود که هیچ کدام از این‌ها نباشد اما باید برای رسیدن به توافق به یک مرحله میانی می‌رسیدیم.

ایسنا:در این سال‌ها که تحریم تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای بودیم، این صنایع توسعه یافته است و موانع را کما بیش از سر راه پیشرفت آنها برداشتیم، امروز که این تحریم‌ها یا محدودیت‌ها به لحاظ بین‌المللی در این بخش‌ها برداشته شده، چه تاثیری بر روندها خواهد داشت؟

رئیس تیم مذاکره کننده سابق: اگر برداشته شدن این موانع به لحاظ حقوقی و قانونی در سطح بین‌الملل اهمیت نداشت، آمریکا یک سال کارزاری با روز شمار در سایت وزارت خارجه اش راه نمی‌انداخت که مثلا ۴۰۰ روز دیگر تحریم‌های ایران برداشته می‌شود! یا دو قطعنامه نمی‌داد؛ اولی ۳۵ بند بود و وقتی دید آن رای نمی‌آورد، قطعنامه دیگری در چهار بند ارایه کرد که در آن خواستار تمدید این محدودیت‌ها شده بود که آن هم با ۱۱ رای ممتنع (در شورای امنیت رای ممتنع با رای منفی فرقی ندارد)، دو رای منفی و دو رای مثبت ،شکست خورد.

آمریکا بی حیثیت شده

محمدجوادظریف گفت: آمریکا در تاریخ خود این‌قدر بی‌حیثیت نشده بود. اگر برای آمریکا موضوع رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی این‌قدر مهم نبود تا اینجا جلو نمی‌رفت که به این شکل شکست بخورد.

U.S. Secretary of State Mike Pompeo and U.S. Special Representative for Iran Brian Hook (2R) at a Security Council meeting on Iran's compliance with the 2015 nuclear agreement, Wednesday, Dec. 12, 2018

 «برایان هوک» نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران و«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه.

US Secretary of State Mike Pompeo is flanked by US Ambassador to the United Nations Kelly Craft and US special representative for Iran Brian Hook speaks to reporters at the UN in New York, Aug 20. AFP

وزیرخارجه سابق ایران گفت:«مایک پمپئو»(وزیرخارجه وقت آمریکا) و «برایان هوک»(نماینده ویژه وقت آمریکا) سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشتند تا مانع از رفع این تحریم‌ها در سال پنجم شوند اما آن زمان نتوانستند کاری از پیش ببرند و بعد از آن شکست مفتضحانه برایان هوک استعفا داد.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: اینکه اروپا و آمریکا از سال‌ها قبل از تحریم موشکی و تسلیحاتی، به ایران سلاح نمی‌دادند یک بحث است، اینکه ما ذیل فصل هفتم منشور تحت تحریم تسلیحاتی و موشکی بودیم و حتی قطعنامه ۱۹۲۹ اجازه اقدام به کشورها برای عدم دستیابی ایران به تکنولوژی موشکی می‌داد، بحثی دیگر است. بر همین اساس معتقدم امروز یک خطر بزرگ از سر ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ برداشته شد.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

آمریکا ۳۰ سال برای گرفتن قطعنامه‌ها تلاش کرده بود

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات با ۱+۵ ادامه داد:

اینکه برخی دوستان بگویند لغو این تحریم‌ها چندان هم اهمیتی نداشت، چون از قبل تحریم بودیم؟

ظریف:من به عنوان دانشجوی روابط بین‌الملل به شما بگویم، آمریکا سی و اندی سال برای گرفتن این قطعنامه‌ها تلاش کرده بود؛ از زمان ماجرای سفارتش در ایران، در جنگ ایران و عراق به ویژه در قطعامه دوم بعد از قطعنامه ۵۹۸

PHOTO: In this April 9, 2018 file photo, President Donald Trump, left, shakes hands with national security adviser John Bolton in the Cabinet Room of the White House in Washington at the start of a meeting with military leaders.

ظریف ادامه داد:یا در دوره نمایندگی «جان بولتون» در سازمان ملل. شاید موضوع از دید برخی دوستان اهمیت نداشته باشد، اما واقعیت این است که بحث امنیتی‌سازی علیه ایران و ایجاد اجماع امنیتی علیه ایران تا این حد مهم بوده است که به خاطرش علیه ایران قطعنامه بین‌المللی بگیرند.

S-300 MISSILE SYSTEM

چرا روسیه سامانه اس ۳۰۰ را تا قبل از تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ به ایران نداد، با وجود اینکه سامانه اس ۳۰۰ در قطعنامه‌های قبلی ممنوع نبود؟

وزیرامورخارجه سابق ایران: روسیه سامانه اس ۳۰۰ را در نهایت به ایران داد، چون با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ اجماع امنیتی علیه ایران شکست. برخی دوستان سعی می‌کنند فراموش کنند در چه وضعیتی بودیم.

ماجرای فصل هفتم منشور ملل

این‌که می‌گویند ایران تحت فصل هفتم منشور ملل نبوده است، چون ماده ۴۲ نبوده است؟

 ظریف گفت: اما نمی‌دانند که تا کنون شورای امنیت از ماده ۴۲ استفاده نکرده است. سال گذشته شورای امنیت تمام قطعنامه‌هایی که تحت فصل هفتم منشور صادر کرده است را منتشر کرد و همه قطعنامه‌های ایران از ۱۹۹۶ تا ۱۹۲۹ در این لیست است جز قطعنامه ۲۲۳۱.

رسماً اعلام کردیم ایران هیچ محدودیت موشکی برای خود قائل نیست

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان گفت: در قطعنامه ۱۹۲۹ با لحن شدیدی می‌گوید، ایران "موظف" است و کشورها هم "موظف" هستند که تلاش کنند ایران به هیچ موشکی که توانایی پرتاب سلاح هسته‌ای داشته باشد، دست پیدا نکند. اما در ضمیمه ب قطعنامه ۲۲۳۱ موشک‌هایی که برای توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شدند.(ایران)

ظریف درادامه گفت:برای اضافه کردن این دو سه کلمه یعنی (Designed to be capable) ساعت‌های زیادی مذاکره و بحث کردیم. به علاوه ما به محض تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ به طور رسمی اعلام کردیم که با وجود این، ایران هیچ محدودیت موشکی برای خود قائل نیست، چرا که ما(ایران) اصلا سلاح هسته‌ای نداریم که بخواهیم برای حمل آن موشک طراحی کنیم.

دعوا(جنگ) درمذاکرات هسته ای
File:Secretary Kerry, Iranian Foreign Minister Zarif Sit Down For Second Day of Nuclear Talks in Vienna.jpg
ظریف تاکید کرد: همه این‌ مباحث و عبارات با «دعوا» به دست آمده است؛ این‌ها را گروه بحران ننوشته دست ما دهد، بلکه کلمه به کلمه را بنده با دوستانم در مذاکرات مذاکره کردیم و نوشتیم.

ایسنا:تعیین زمان‌بندی لغو محدودیت‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای برای سال پنجم، هشتم و دهم بر چه اساسی تعیین شد؟

وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی: این یک بده بستان بود، آنها می‌گفتند ۲۵ سال محدودیت‌ها باشد، ما می‌گفتیم، پنج سال. این‌قدر دعوا کردیم تا به یک تعامل مورد قبول رسیدیم.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

بزن بزن(دعوا)در مذاکرات برجامی

روسیه و چین مخالف برداشتن تحریم‌ها نبودند.اما من وجان کری دعوا کردیم!

ایسنا:آن مقطع نگاه کشورهای دیگر طرف مذاکره به رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران چه بود؟ «مذاکره کننده ارشدایران دردولت گذشته»گفت : روسیه و چین مخالف برداشتن تحریم‌ها نبودند. بدشان نمی‌آمد تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ما فورا لغو شود و این را به طور علنی هم گفتند، اما ما خودمان بر سر رفع آنها دعوا کردیم.(ظریف-جان کردی)

ظریف گفت: البته من از روسیه و چین ممنون هستم که موافق تحریم تسلیحاتی نبودند اما اینکه چه کسی دعوا کرد تا آنچه در قطعنامه شاهد هستیم محقق شود، تیم مذاکره‌کننده ایران بود. ما "تحریم" را به "محدودیت" تبدیل کردیم و دامنه‌اش را نیز تقلیل دادیم.

ایسنا: این پس چه اندازه در مجامع بین‌المللی و معادلات دوجانبه و چند جانبه دست ایران برای تعامل نظامی و دفاعی باز است؟

محمدجوادظریف: محدودیتی از طرف شورای امنیت دیگر وجود ندارد.

وزیرخارجه سابق ایران گفت:یک روزی آمریکا حمایت سازمان ملل متحد را در قلدری علیه ایران داشت، اما امروز بدون این حمایت به قلدری‌اش ادامه می‌دهد. اثر بیرونی این رفع محدودیت مشخص نیست. روزی که اجازه دادند این اتفاق بیفتد و قطعنامه‌ها درباره ایران تصویب شود، یک رژیم بین‌المللی علیه ایران شکل گرفت، امروز آن رژیم از بین رفته است و تنها قلدری آمریکا باقی مانده است.

ایسنا:یکی از دعواهای مهمی که در یک سال و نیم اخیر با آمریکا، اروپا و اوکراین داریم، ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین از سوی روسیه است، با توجه به رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در سال پنجم و اکنون در سال هشتم، تولید و فروش پهپادها برای ایران آزاد و قانونی است؟

رییس پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پاسخ داد: دیگر هیچ محدودیتی در این رابطه نداریم.

پهپادهای ساخت ایران

ایسنا:دعوای ایران بر سر پهپادهای شاهد ۱۳۶ با این ادعا از سوی غرب که ایران این پهپادها را برای جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است چیست؟

فروش پهپادهای ایران ممنوع نیست

ظریف گفت: تفسیر بنده از بند مربوط به محدودیت موشکی و لیست نظام کنترل موشکی (MTCR) این است که "نباید از خارج اقداماتی که به توسعه پهپاد در ایران کمک می‌کند، انجام شود، نه اینکه فروش پهپاد توسط ایران ممنوع باشد".

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با یک برداشت "خودسرانه" آن ادعا درباره پهپاد شاهد ۱۳۶ را مطرح کردند که بر فرض درست بودن آن ادعا، دیگر از امروز آن هم مبنایی ندارد. اما به نظر من از سال پنجم اجرای برجام محدودیتی در رابطه با فروش پهپادها برای ایران وجود نداشته است. البته آنها می توانند ادعایشان را مطرح کنند، اما از نظر من قرائت حقوقی معقول وجود دارد که آن ادعا را نقض می‌کند.

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند نباید درباره مساله موشکی و تسلیحاتی حتی در بحث رفع تحریم‌ها مذاکره می‌شد، چرا که موضوعات دفاعی ایران را به هر شکل در سطح جهانی مطرح و قدرت بازدارندگی ایران را تحت الشعاع قرار می‌دهد، در این فضا چه اصراری بود که بر سر این مساله مذاکره کنید؟ گفت: اگر به این موضوع در مذاکرات نمی‌پرداختیم که تحریم‌ها همان طور که در قطعنامه ۱۹۲۹ بود، باقی می‌ماند! من و همکارانم قطعنامه ۱۹۲۹ را روی میز داشتیم که باید آن را بی‌اثر می‌کردیم.

ظریف گفت:ما که در خلاء صحبت موشکی و تسلیحاتی نکردیم، ما می‌گفتیم بندهای ۱۹۲۹ باید لغو شود و طرف‌های مقابل هم می‌گفتند که لغو نمی‌کنیم و باید روی آنها مذاکره کنید

وزیرامورخارجه سابق ایران گفت: چون به ما گفته بودند درباره مسایل دفاعی و موشکی مذاکره نکنید، ما هم این کار را نکردیم.

ظریف گفت:اماما یک دستاورد برای دوستان داشتیم، بدون اینکه ذره‌ای درباره ماهیت موشک و تسلیحات کشور صحبت کنیم.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

 

 در زمان مذاکرات در سال ۱۳۹۴ از طرف مقامات و کارشناسان نظامی مشاوره و دستوری در رابطه با رفع تحریم‌های تسلیحاتی به طور مستقیم دریافت کردید؟

 

محمدجوادظریف: بله، برای دوستان در آن مقطع لغو تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بسیار مهم بود. هم‌چنین برای اینکه پنج سال بعد از روز اجرا در لغو تحریم‌ها تاخیر کنیم، هم مجوز داشتیم. ما بدون مجوز هیچ کاری نکردیم. برای هر تعهدی که پذیرفتیم مجوز داشتیم.

 

از سمت چپ، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان و بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت بریتانیا در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل در ۱۵ مه ۲۰۱۸.

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا درباره لغو نکردن تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی و هسته‌ای طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی سه کشور اروپایی عضو برجام و اتحادیه اروپا گفت: این اقدام اروپایی‌ها تخلف از برجام بود، البته مدعی هستند اولین تخلف‌شان از برجام است در حالی که تخلفات متعدد آنها از ابتدای اجرای برجام را

جوزپ بورل

بنده(محمدجوادظریف) در زمان مسئولیتم در وزارت امور خارجه در نامه‌هایی به آقای بورل(مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و خانم «فدریکاموگرینی »مکتوب ارائه کردم.

اگر این‌قدر تبختر دارند که بگویند تا کنون نقض تعهد نداشتیم، توصیه می‌کنم بروند و کمی روند گذشته را مطالعه کنند.

«اسنپ بک» چیست؟

چرا سه کشور اروپایی عضو برجام به جای توسل به اقداماتی مثل لغو نکردن تحریم‌های تسلیحاتی یا نقض برجام، از (اسنپ بک) استفاده نمی‌کنند؟

با این توضیح که کلمه "اسنپ بک" در قطعنامه وجود ندارد، بلکه عنوان "بازگشت به شرایط قبل از برجام" به کار رفته است؟

محمدجوادظریف: ما در تیرماه ۱۴۰۰ به مقدار زیادی به وضعیت قبل از برجام در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای مان برگشتیم و امروز هم که حتما از آن وضعیت جلوتر هستیم. این ضمانت اجرا برای ما بود و ضمانت اجرای کشورهای ۱+۵ هم این بود که بتوانند تحریم‌های خودشان را برگردانند و دیگر اینکه تحریم‌های شورای امنیت را برگردانند اما روش برگرداندن تحریم‌های شورای امنیت این طور نبود که با یک "بشکن" برگردد.

ظریف: خطر بزرگی از سر ایران برداشته شد/ اسنپ‌بک بدون سر و صدا نخواهد بود

اروپایی‌ها در شرایط امروز جهان نمی‌خواهند از اسنپ‌بک استفاده کنند

وی ادامه داد: اینکه سه کشور اروپایی از این ساز و کار  استفاده نمی‌کند، به معنای آن نیست که نمی‌تواند یا امکانش نیست، بلکه در شرایط امروز جهان نمی‌خواهند از آن استفاده کنند. البته شرایط امروز برای ایران مثل شرایط سه سال پیش که آمریکا از برجام خارج شد، نیست. معتقدم کماکان به نفع اروپا و جامعه بین الملل نیست که این مکانیسم فعال شود. در نامه‌ای که آقای روحانی به سران کشورهای اروپایی در اردیبهشت ۹۸ نوشتند، صراحتا اعلام کردند که اگر اسنپ بک شود، چه اتفاقی می افتد. بر اساس بند ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱، اگر بازگشت قطعنامه‌ها صورت گیرد، ما هم از اجرای تعهدات‌مان خارج می‌شویم، با این تفاوت که بازگشت به اجرای تعهدات، فراتر از تعهدات برجامی است و احتمال دارد شامل معاهده ان پی تی هم شود. 

رییس هیات مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در دولت یازدهم و دوازدهم در پاسخ به اینکه اگر سه کشور اروپایی از اسنپ بک استفاده نمی‌کنند به خاطر شرایط شان در جنگ اوکراین و درگیری در انتخابات آمریکاست یا از واکنش ایران نگرانند؟ خاطرنشان کرد: هر دو این‌ها مهم است. آنها می‌دانند که اسنپ بک بدون سر و صدا نخواهد بود و حتما تبعاتی دارد و الان چون با بحران بین‌المللی رو به رو هستند و با شرارت‌های رژیم صهیونیستی هم دومین بحران در منطقه و خاورمیانه رقم خورده، حتما تمایل ندارند بحران دیگری را به آن اضافه کنند.

بازگشت به برجام امکان‌پذیر اما دشوار است

ظریف درباره اهمیت سال دهم برجام در ۲۰۲۵ گفت: سال دهم خیلی مهم است، چون ایران از دستور کار شورای امنیت خارج می‌شود و دیگر امکان بازگشت قطعنامه‌ها هم نیست، یعنی اگر کشوری بخواهد قطعنامه‌ای علیه ایران بدهد، باید روندی که برای این منظور وجود دارد را طی کند. بنابراین دو سال آینده در چنین روزهایی برهه حساسی برای ایران خواهد بود.
 
ایسنا:احیای برجام را تا چه اندازه در شرایط فعلی امکان‌پذیر می‌دانید؟

وزیرخارجه سابق ایران: معتقد نیستم بازگشت به برجام امکان پذیر نیست، گرچه بسیار دشوار شده است. به نظرم انتخاب بهتری نسبت به برجام وجود ندارد. مساله مهم این است که غرب هم انتخاب بهتری نسبت به برجام ندارد و اروپایی‌ها و آمریکا هم این را درک می‌کنند. امروز همه درک می‌کنند که اقدام ترامپ در خارج شدن از برجام، پرخسارت ترین کار بود که منافع دنیا، اروپا، آمریکا و سایر کشورها را به خطر انداخت. دوستان نگویند اگر منافع آمریکا به خطر افتاده، پس به نفع ما بوده است؛ نگاه با حاصل جمع صفر مدتی است که منقضی شده است. یک مساله می‌تواند هم به نفع ایران و هم آمریکا باشد و یک مساله می‌تواند به ضرر هر دو طرف باشد، تا این واقعیت را نپذیریم، نمی‌توانیم با شرایط جهان امروز مواجه شویم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراین مصاحبه(ظریف باایسنا)ویرایش انجام گرفته است.

​مکانیسم ماشه«اسنب بک»(مکانیسم ماشه) چیست؟(snapback)

در بند ۱۱ و ۱۲ توافق هسته‌ای (برجام) به فرآیند اعمال مکانیسم ماشه اشاره شده است که اصطلاح «اسنب بک»(snapback) هم به آن گفته می‌شود،یعنی «بازگشت فوری» به دوران قبل از برجام است.

در «قطعنامه ۲۲۳۱» آمده است که اگر یکی از اعضای امضا کننده توافق برجام که متشکل از :«تروئیکای اروپایی»(انگلیس،فرانسه وآلمان)، ایران، چین، روسیه و آمریکا هستند.

در اعمال و انجام تعهدات شکایتی داشته باشند، این شکایت ابتدا در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود و اگر در باره آن به توافقی نرسند، پرونده قابلیت ارجاع به شورای امنیت سازمان ملل متحد را پیدا می‌کند.

در شورای امنیت هم بر سر ادامه تعلیق تحریم‌های ایران رای گیری می‌شود، در آنجا هم اگر یکی از اعضای دائم شورای امنیت آن را وتو کند، در آن زمان به صورت خودکار و بدون نیاز به رای گیری دوباره تمامی قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران برمی‌گردد که مهم‌ترین آن قطعنامه ۱۹۲۹ بود که علیه کشورمان اعمال شد؛ در واقع در این صورت برجام از بین خواهد رفت و تحریم‌های چندجانبه علیه ایران بر می‌گردد.

تظاهرات درتل آویو(آزادی اسیران اسرائیلی دردست حماس)درخواست ازنتانیاهو

مخالفت نخست وزیراسیران با آزادی اسیران، تظاهرات خانواده های اسیران دراعتراض به نتانیاهو

سخنگوی گردان های القسام، اعلام کرد که قصد داشتند ۲ گروگان دیگر را «به دلایل انسانی» آزاد کنند، اما اسرائیل از پذیرش آنها خودداری کرد.

تظاهرات در تل آویو. درخواست از نتانیاهو برای بازگرداندن اسیران دردست حماس

«تظاهرات خانواده های اسیران در چهاردهمین روز طوفان الاقصی»

صدها خانواده اسرای اسرائیلی شامگاه شنبه۲۱ اکتبر ۲۰۲۳(۲۹ مهر ۱۴۰۲) بخواهند فرزندان خود را که در اختیار مقاومت در نوار غزه هستند بازگرداند.

أسرى إسرائیلیون بدون زی عسکری من حساب تلیغرام الخاص بکتائب القسام (تومیر ألون نمرودی)
در تل آویو تظاهرات کردند تا از دولت نتانیاهو بخواهند فرزندان خود را که در اختیار مقاومت در نوار غزه هستند بازگرداند.

 توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رسانه‌های عبری در شامگاه شنبه۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ نوشتند: صدها خانواده از اسرای مقاومت در غزه در مقابل مقر وزارت دفاع اسرائیل تحصن کردند و از نتانیاهو خواستند از قدرت کناره‌گیری کند، شکست خود را بپذیرد و فرزندان خود را از غزه بازگرداند.

خانواده های اسرای اسراییلی بازداشت شده توسط حماس عصر روز شنبه تظاهرات گسترده ای را در مقابل مقر وزارت دفاع اسرائیل "کریا" در تل آویو ترتیب دادند.

در این تظاهرات، خانواده‌های زندانیان ضمن اعتراف به شکست وی در جنگ علیه نوار غزه، خواستار کناره‌گیری فوری و فوری بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سمت خود شدند.

الجزیرة - فلسطین - أسرى إسرائیلیین فی قبضة

همچنین بر لزوم بازگرداندن فرزندان اسیر خود از نوار غزه به هر وسیله ممکن و در سریع ترین زمان ممکن تاکید کرد.

بر اساس آنچه روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت» منتشر کرد، در بخشی از تظاهرات گسترده ای که توسط خانواده های زندانیان سازماندهی شده بود، معترضان خشمگین خیابان های مقابل مقر وزارت دفاع اسرائیل را مسدود کردند و از تردد خودروها جلوگیری کردند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: دربامداد روز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) درعملیات «طوفان الاقصی»رزمندگان حماس به اسرائیل(عسقلان)حدود ۲۰۰ اسرائیلی به اسارت گرفته شدند وحدود ۱۴۰۰ نفرکشته شدند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که اسرائیل از پذیرش رایگان دو گروگان خودداری کرده است. مقاومت در نوار غزه، خواهان آزادی خانواده های خود هستند

أبو عبیدة: لن نتفاوض بشأن الأسرى تحت النار وما زلنا نتحکم بسیر المعرکة |  أخبار | الجزیرة نت

«ابوعبیده»(سخنگوی گردان های القسام) اعلام کرد که قصد داشتند دو گروگان دیگر را «به دلایل انسانی» آزاد کنند، اما اسرائیل از پذیرش آنها خودداری کرد و در بیانیه ای کوتاه افزود: گردان ها دیروز جمعه۲۰ اکتبر ۲۰۲۳(۲۸ مهر ۱۴۰۲)به قطر از گروگان های خود اطلاع دادند. قصد آزادی دو گروگان

در این بیانیه آمده است: «ما عصر دیروز به برادران قطری خود اطلاع دادیم که (دو گروگان) را به دلایل اجباری بشردوستانه و بدون پرداخت غرامت آزاد خواهیم کرد، اما دولت اشغالگر از پذیرش آنها خودداری کرد. وی نام دو گروگان و شماره کارت آنها را ذکر کرد.

...

«ظاهر جبارین»(مسئول پرونده زندانیان حماس)به الجزیره گفت که پیشنهاد جنبش برای آزادی این دو زن زندانی مطابق با اخلاق مقاومت است.

خبرنگار الجزیره در غزه گفت: توافق با قطر شامل آزادی ۴ اسیر بود و دولت اسرائیل از پذیرش دو گروگان دیگر خودداری کرد.

Rafah border crossing between Gaza, Egypt set to open: US Embassy in Israel

در همین حال، خبرنگار الجزیره در تل آویو گفت: اسرائیل این اقدام را تمرینی برای جنگ روانی گردان های القسام و تلاش برای تسهیل آزادی اسرای غیرنظامی به منظور تأثیرگذاری بر تحرکات نظامی از یک سو و از سوی دیگر می داند. از سوی دیگر بر مسیر گشایش «گذرگاه رفح» و کمک های بشردوستانه تأثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار، اسرائیل در نظر دارد که جنگ روانی بزرگی علیه خانواده‌های اسیران به راه بیفتد و همین امر اسرائیل را بر آن می‌دارد تا این اقدامات را کم‌اهمیت جلوه دهد و حتی رسانه‌ای هم با آن برخورد نکند.

روز گذشته گردان های القسام دو اسیر آمریکایی را که یک مادر و دخترش بودند آزاد کردند و به صلیب سرخ غزه تحویل دادند و صلیب سرخ نیز آنها را به اسرائیل تحویل داد.

تظاهرات خانواده زندانیان دراسرائیل
اعلامیه ابوعبیده همزمان شد با صدها خانواده زندانی که توسط مقاومت در نوار غزه در مقابل وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو تظاهرات کردند و از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، اعتراف به شکست خود و بازگرداندن فرزندانشان به غزه خواستند.

خبرنگار الجزیره گفت: انتظار می رود این تظاهرات در روزهای آینده تشدید شود، زیرا خانواده های اسرا می بینند که دولت اسرائیل برای آزادی بستگان آنها کار زیادی انجام نمی دهد و این امر را به عنوان یک هدف اصلی در میان اهداف جنگ قرار نمی دهد. .

وی خاطرنشان کرد: نگرانی خانواده های اسرا پس از بیان بیش از یک مقام سیاسی و نظامی در مورد اهداف جنگ و عدم اشاره به موضوع اسرا به عنوان یکی از اهداف آن بود.

آنچه باعث افزایش ترس آنها شد، سخنان «یوآو گالانت»(وزیر دفاع اسرائیل) در برابر کمیته امور خارجی و امنیت در کنست بود که در مورد اهداف جنگ بدون پرداختن به موضوع اسرا صحبت کرد.

در همین زمینه، روزنامه فرانسوی لوموند نوشت که خانواده‌های اسرای اسرائیلی که در دست حماس هستند از عواقب هرگونه مداخله زمینی در روزهای آینده بیم دارند.

وی خاطرنشان کرد که مذاکرات در مورد بازداشت شدگان به همان اندازه که محرمانه است، موضوع حساسی است.

این روزنامه تایید کرد که خانواده های بازداشت شدگان امید خود را به نقش کشورها از جمله قطر در دستیابی به آزادی تعداد بیشتری از آنها با میانجیگری خود بسته اند.

Tzachi Hanegbi en Cisjordanie

از سوی دیگر، لوموند با تایید «تزاچی هانگبی» رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل مبنی بر اینکه موضوع بازداشت شدگان هسته اصلی هر بحثی است، به آنچه که به نظر می رسد استراتژی دولت نتانیاهو در این موضوع است، اشاره کرد. در مورد ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه.

«تزاچی هانگوی» وزیر پیشین کابینه اسرائیل، به جایگزین« ایال هولتا»، به ریاست شورای امنیت ملی اسرائیل منصوب شد./۲۷ دسامبر ۲۰۲۲(۰۶ دی ۱۴۰۱)

حجت الاسلام تدینی(مدیرکل اوقاف گیلان)شد

مروری برمدیران کل اوقاف (سابق)گیلان درادامه.

حجت الاسلام  اسماعیل تدینی«مدیرکل جدید اوقاف و امورخیریه استان گیلان»شد.

 از زحمات «حجت الاسلام  ستار علیزاده» مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه استان قدردانی شد./۲۹ مهر ۱۴۰۲

«حجت الاسلام اسماعیل تدینی»،«حجت الاسلام ستارعلیزاده»،« اسدالله عباسی»(استاندارگیلان) و «حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده»(معاون امور استان‌ها و مجلس سازمان اوقاف) ۲۹ مهر ۱۴۰۲

مدیرکل جدید اوقاف گیلان معرفی شد

باحضور«حجت الاسلام سید ناصرالدین نوری زاده»معاون امور استان‌ها و مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور.

علیزاده رفت،تدینی آمد

بهره گیری از ظرفیت وقف عدالت اجتماعی را در پی دارد

با قدردانی از زحمات حجت الاسلام  ستار علیزاده مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه استان، حجت الاسلام  اسماعیل تدینی به عنوان مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه گیلان معرفی شد.

۲۳ گیلانی به مرحله مقدماتی کشوری مسابقات اوقاف راه یافتند

«حجت الاسلام ستار علیزاده»(مدیرکل پیشین اوقاف و امور خیریه استان گیلان).

تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان شد

«حجت الاسلام اسماعیل اسماعیل تدینی»مدیرکلی اوقاف و امور خیریه استانهای سمنان، کرمان و سیستان و بلوچستان را  در کارنامه کاری خود دارد.

قدردانی رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد از رهبر معظم انقلاب

«حجت الاسلام ناصرالدین نوری زاده» معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز در این دیدار افزود: گیلان نیز با داشتن حدود ۹۴۰ بقعه و ۵۰ هزار موقوفه از استان‌های پیشگام در وقف و ارائه برنامه‌های فرهنگی مذهبی در کشور است.

«حجت الاسلام اسماعیل تدینی».

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مروری برمدیران کل سابق اوقاف گیلان

۲۲ تیر ۱۳۹۶«حجت‌الاسلام ستار علیزاده»مدیرکل اوقاف شد/«حجت الاسلام ولی عادلی» رفت.

۲۲ تیر ۱۳۹۶«حجت‌الاسلام ستار علیزاده»مدیرکل اوقاف شد/«حجت الاسلام ولی عادلی» رفت.

مراسم تکریم(عادلی) و معارفه(علیزاده) مدیرکل   اوقاف و امور خیریه گیلان   ۲۲ تیر ۱۳۹۶ با حضور مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی استان و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در سالن اجتماعات مخابرات گیلان برگزار می‌شود.

نفر دوم(ازسمت چپ)«حجت الاسلام میرابوطالب حجازی»(مدیرکل  اوقاف گیلان،نماینده  سابق مجلس ورئیس جدیدستادنماز استان گیلان) است وآیت الله قربانی به تماشای تودیع-معارفه مشغول است.

در این مراسم از تلاش‌های ۶ ساله حجت‌الاسلام‌ ولی‌الله عادلی  تقدیر شد.

«حجت الاسلام ولی عادلی»بعدازاوقاف،رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان گیلان شد وهم اکنون«رئیس دفتر نماینده ولی فقیه دراستان گیلان است(جایگزین حجت الاسلام علی اصغرجهانی).

«حجت الاسلام سیدکاظم میر حسینی اشکوری»(مدیرکل اوقاف گیلان)شد۲۶ خرداد ۱۳۸۶«سقایان» رفت.

140 میلیارد ریال از حقوق موقوفات گیلان در تصرف اداره های دولتی و غیردولتی است

مراسم تودیع «حسین حامد سقائیان» مدیر کل اوقاف و امور خیریه و معارفه حجة الاسلام سیدکاظم میر حسینی اشکوری به عنوان مدیر کل جدید اوقاف و امور خیریه استان گیلان باحضور خانم هاجر نیک صفت نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی و مدیران کل استان گیلان  در بیت آیت الله زین العابدین قربانی(امام جمعه رشت) برگزار شد./۲۶ خرداد ۱۳۸۶

«حجت الاسلام میرابوطالب حجازی» قبل ازآقای سقائیان مدیرکل اوقاف گیلان بود(درزمان آیت الله احسانبخش).

اولین دشتی که مدیرکل جدیداوقاف گیلان کرد

حاجیه‌خانم «صدیقه نوروز تفرشی» شش‌دانگ از یک آپارتمان ۲طبقه به همراه زمینی به وسعت ۳۰۰ مترمربع در را با نیت راه‌اندازی «درمانگاه خیریه چهارده معصوم»(ع) به دانشگاه علوم پزشکی گیلان وقف کرده است. 

«دکترمحمدتقی آشوبی»(رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان)از این خیر گران‌قدر و شایسته تحسین، با تقدیر از ایثارگری و روحیه گذشت خانم نوروز تفرشی گفت: تنها انسانی‌هایی که باور قبلی به انسانیت دارند می‌توانند از جان و مال خود بگذرند. 

«رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان» با بیان اینکه شهر رشت در حوزه سلامت به‌ویژه بهداشت محروم و کمتر توسعه‌یافته است، افزود: این ملک به‌زودی زیر بار خدمت به مردم برده می‌شود و می‌تواند به شمار بالایی از جمعیت منطقه خدمات سلامت و آن‌هم به‌صورت رایگان به محرومین، ارائه دهد.

«حجت‌الاسلام‌ اسماعیل تدینی»(مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان) با تقدیر از این اقدام ارزشمند بانو صدیقه نوروز تفرشی گفت: وقف این موقوفه یکی از بزرگ‌ترین موقوفات در حوزه بهداشت و درمان استان گیلان است. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان گفت:، متولی وقف و مسؤول عین و آبادانی ملک بانو«صدیقه نوروز تفرشی» دانشگاه علوم پزشکی گیلان است و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رشت نیز بر آن نظارت خواهد کرد. 

دکترِ خیّر لاهیجانی

۱۹ مهر ۱۴۰۲ «دکتر محمدصادق پیروز» چشم‌پزشک »متولد۱۳۰۲ لاهیجانی یک ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی(خیابان آرژانتین تهران) خود را به دانشگاه علوم پزشکی گیلان به جهت توسعه نظام سلامت لاهیجان، هبه کرد.

دکتر لاهیجانی(چشم وزیر)را معاینه می کند

دکتر خیر لاهیجانی(دکتر محمدصادق پیروز)و «دکترسیدحسن  قاضی زاده هاشمی»(وزیربهداشت دولت روحانی)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این چشم پزشک لاهیجانی«دکتر محمدصادق پیروز» نقش مهمی در توسعه بیمارستان فارابی داشته است،یک مدرسه و یک درمانگاه در زادگاهش ساخته است وپیش ازاین هم دو هکتار زمین هم برای ساخت بیمارستان در لاهیجان به دانشگاه علوم پزشکی رشت اهدا کرده بود.