پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سرنوشت"موتورهای جستجوگرایرانی"موتورهای جستجوگری ملی کشورها

اولین موتور جستجو ایرانی کدام است؟

سرنوشت «موتورهای جستجوگرایرانی»؟

پارسیک،سلام،یوز،پارسی جو،کاوش،ذره بین

درادامه به «موتورهای جستجوگر بومی کشورهای»:چین،روسیه،هند،آلمان،،اسپانیا،ژاپن ،کره جنوبی وشمالی،مکزیک ،چک،افریقای جنوبی نیزخواهیم پرداخت.

در چند سال اخیر با جدی شدن بحث راه‌اندازی« اینترنت ملی» توجه به «مرورگر بومی» نیز افزایش یافت و موتورهای جستجوگر ایرانی زیادی وارد عرصه شدند. اما سرنوشت آن‌‌ها به کجا رسید؟

با وجود اینکه چندین موتور جستجوگر ایرانی طی یک دهه گذشته به وجود آمدند، اما به نظر می‌رسد آن‌ها موفق نبودند که جایگزین موتورهای جستجوی خارجی و شناخته شده مانند گوگل، Yahoo، کروم و … شوند.

موتور های جستجو در محتوای سایت های داخلی

«پارسیک»اولین موتور جستجوی ایرانی

پارسیک اولین موتور جستجو ایرانی است. این موتور جستجوگر در سال ۱۳۸۱ راه‌اندازی و در دسترس قرار گرفت. اما یکی از ضعف‌های اصلی که این جستجوگر دارد، این است که فقط امکان جستجو در وب را دارد و تصاویر و ویدئو را سرچ نمی‌کند.

موتور جستجوگر«یوز»

طراحی و ساخت این موتور جستجوگر در اوایل سال ۱۳۸۸ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، آغاز و در بهمن سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. طبق گزارشات برای پروژه «یوز» حدود هفت میلیارد تومان هزینه شد. اما امروزه این مرورگر دیگر قابل استفاده نیست.

همزمان با تولد موتور جستجوی یوز، جستجوگر‌های دیگری هم متولد شدند. اما براساسی گزارش‌ها آن‌ها نیز مانند جستجوگر از سرنوشت زیاد خوبی نداشتند. چرا که تقریبا اغلب آن‌ها از کار افتادند.

موتور جستجوگر«پارسی جو»

پارسی جو در حال حاضر این موتور با دامنه‌ parsijoo.ir در دسترس است. البته با مشکلات و ایرادات فراوان که می‌توان به عدم بروزرسانی به موقع آن اشاره کرد و هم‌اکنون به نوعی غیرفعال به حساب می‌آید.

در مدت ۱۰ روزه قطعی اینترنت بین‌المللی در سال ۹۸، «موتورهای جستجوگر ملی» از جمله «پارسی جو و یوز» وقتی با افزایش ناگهانی حدود ۲۰۰ برابری کاربران مواجه شدند دیگر نتوانستند پاسخگوی کاربرانی باشند که تا پیش از این با موتور‌های جستجوی خارجی مانند گوگل، بینگ و… کار می‌کردند.

موتور جستجوگر«کاوش»

موتور جستجوگر«کاوش»

اسفند سال ۱۳۹۹، پژوهشکده فناوری اطلاعات دانشگاه خواجه نصیر از ساخت «موتور جستجوگر تصویری کاوش» خبر داد. تفاوتی که این مروگر با سایر جستجوگرها داشت این بود که بر اساس محتوای تصویر بود که علاوه بر کلمات کلیدی و کلیدواژه متنی، می‌تواند با بارگذاری یک تصویر، سایر تصاویر مشابه را پیدا و به کاربر نشان دهد.

با این حال هنوز مشخص نیست که این موتورهای جستجوگر در چه ابعادی راه اندازی شد و به کجا رسید. آیا می‌توانست به نیازهای کاربران ایرانی پاسخ دهد؟

موتور جستجوگر«ذره بین»

«ذره بین» جدیدترین موتور جستجوگر ملی‌ است که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از در دسترس قرار گرفتن آن برای عموم مردم خبر داد.

اما طبق تحقیقات کاربران، به نظر می‌رسد که تمامی موضوعات سرچ شده در ذره‌بین همانند نتایج گوگل است. با توجه به این موضوع ذره‌‌بین نتایج جستجو را به وسیله APIهای موتور جستجوی گوگل، برای کاربران خود به نمایش می‌گذارد.

در حال حاضر باید دید سرنوشت موتور جستجوی بومی ذره‌بین چه خواهد بود. با این حال اینکه چقدر ذره‌بین می‌تواند به نمونه‌های بین‌المللی نزدیک شود و اساسا چه ارزش افزوده‌ای برای کاربران ایجاد می‌کند، مسئله‌ای است که در آینده مشخص  می‌شود.

پروژه‌های موتورهای جستجوگر ملی مانند یوز با صرف هزینه‌های میلیاردی آغاز شد. ولی تا به امروز این موتور‌های جستجوی بومی نتوانستند در بین کاربران ایرانی جایگاه مناسب و قابل قبولی پیدا کنند./منبع:تجارت نیوز

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:همراه اول از موتور جستجوی بومی «ذره‌بین» رونمایی کرد.

ایسنا(۱۷ اسفند۱۳۹۹ ) نوشت:همراه اول در حاشیه‌ی افتتاح «مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال» از جستجوگری رونمایی کرد که پروژه‌ی آن از چند ماه گذشته آغاز شده بود. ظاهرا همراه اول قصد دارد یک مرورگر هم راه‌اندازی کند. رئیس مرکز ملی فضای مجازی در مورد این موتور جست‌وجو گفت:

این موتور جست‌وجو از قابلیت‌های محلی بسیار خوبی برخوردار است و امیدواریم بتواند بخش بزرگی از نیازهای مردم را بهتر از مرورگرهای خارجی تأمین کند.«جستجوگرذره بین  در استورهای ایرانی قابل دانلود است» و در توضیحات آن نوشته شده: «‏‏ذره‌بین یک سوپروب‌گرد رایگان فارسی‌ است که جست‌وجو و گشت‌وگذار در دنیای بی‌انتهای اینترنت را آسان می‌کند.» از جمله ویژگی‌هایی که برای این جستجوگر ذکر شده، این است که هزینه‌ی اینترنت مصرفی استفاده از ذره‌بین برای وب‌سایت‌های ایرانی نیم‌بها و برای وب‌سایت‌های بین‌المللی، تمام‌بها است. این هزینه، با فعال‌سازی بسته‌های هدیه ذره‌بین رایگان است.

***
۲۹ بهمن ۱۴۰۰همراه اول موتور جستجوی بومی ذره‌بین zarebin.ir را به طور رسمی عرضه کرد. «رئیس مرکز ملی فضای مجازی» با افتتاح موتور جستجوی اپراتور همراه اول گفت که با استفاده از این موتور جستجوی بومی می‌توان بسیاری از نیازهای مردم را تامین کرد.


سرنوشت موتورهای جستجوی ایرانی، از گذشته تا امروز

«فیروز آبادی» با بیان اینکه در مرکز مانیتورینگ پلتفرم‌های دیجیتال همراه اول تمهیداتی دیده شده که وضعیت به‌کارگیری سکوها، برنامک‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی رصد شود گفت: «در این مرکز VOD ها، سکوی آموزشی شاد، پیام‌رسان‌ها که حداقل شامل چهار پیام‌رسان با تاثیر وسیع ملی هستند، برای استفاده مردم مانیتور می‌شود.»

«سیدابوالحسن فیروزآبادی»درباره پروژه موتور جستجوی بومی همراه اول گفت: «ما در جریان این پروژه بودیم، امروز مراحل نهایی را برای اعلام عمومی طی کرد که آن آماده‌سازی یک اپلیکیشن مرورگر و موتور جست‌جو است که از قابلیت‌های محلی خوبی برخوردار است و امیدواریم بخش بزرگی از نیاز‌های مردم را به مراتب از مرورگر‌های خارجی بهتر تامین کند.»

«ابوالحسن فیروزآبادی» گفت: «به دنبال این هستم که اپلیکیشن‌های ایرانی، در حوزه پیام‌رسان‌ها، VOD ها، مرورگرها، موتور‌های جست‌وجو از مزیت‌های سرزمینی استفاده کنند و سرویس بهتری از مشابه خارجی به شهروندان ارائه دهیم. از مواردی که کاربرانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و کسب‌کار دیجیتال راه انداخته‌اند را دچار اذیت می‌کند، این است که در طول روز برای ورود به اپلیکیشن‌های مختلف و محیط‌های مختلف کاری وارد می‌شوند و برای این کار از نام‌های کاربری و رمز عبورشان استفاده می‌کنند، اصطلاحی به نام Single Sign On وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد و وارد فضای مجازی شد.»

«دبیر شورای عالی فضای مجازی» خاطرنشان کرده که اگر استفاده از موتور جستجوی بومی ذره بین در بین کاربران زیاد شود، هماهنگی لازم بین دستگاهی برای اجرای Single Sign On وجود دارد: «در این راستا وعده دادیم که اگر همراه اول بتواند اپلیکیشن مرورگری را ارائه دهد که تعداد زیادی از مردم ایران استفاده کنند، ما هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی را فراهم می‌کنیم که کاربر وقتی وارد محیط می‌شود، برای یک بار وارد شود و در طول روز در اپلیکیشن‌های مختلف بتواند با همان یک بار ورود کارش را انجام دهد. این کار در ادامه نظام هویت معتبر است و ما به دنبال تسهیل کاربر و تسهیل تبادلات بین‌دستگاهی هستیم.»

آنطور که از صحبت‌های رئیس شورای عالی فضای مجازی برمی‌آید، به جز این موتور جستجو قرار است که مرورگر ذره بین نیز به زودی عرضه شود. موتور جستجوی بومی ذره بین همراه اول از این لینک در دسترس است.

اپلیکیشن این موتور جستجو در «مارکت‌های اندرویدی ایرانی» نیز حاضر است البته با تعداد نصب بسیار کم. برای مثال توضیحاتی درباره ذره بین در مایکت داده شده است: «‏‏ذره بین یک سوپروب‌گرد رایگان فارسی است که جستجو و گشت‌وگذار در دنیای بی‌انت‌های اینترنت را آسان می‌کند.» 

زبان «ذره بین»فارسی است وهزینه سایتهای ایرانی نیم بها

هزینه اینترنت مصرفی استفاده از ذره بین، برای وب‌سایت‌های ایرانی نیم‌بها و برای وب‌سایت‌های بین‌المللی، تمام‌بها است. این هزینه با فعال‌سازی بسته‌های هدیه ذره بین، رایگان است.

تماشای ویدئو‌های دل‌خواه شبکه‏‌های اجتماعی و وب‌سایت‌‏های دیگر، در تب ویدئوی ذره بین، همیشه با ترافیک نیم‌بها محاسبه می‏‌شود.

پیام اینستاگرامی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره«ذره بین» مرورگرفارسی

عیسی زارع‌پور« وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات»(۵ بهمن ۱۴۰۰) در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: طبق قولی که قبلا در مورد معرفی سرویس های ایرانی داده بودم، می‌خواهم یکی از محصولات فناورانه بومی را به شما هموطنان معرفی کنم؛ محصولی که با ابتکار و تلاش جمعی از جوانان نخبه کشورمان و

با حمایت «همراه اول» تولید شده و قابل استفاده است.

عیسی زارع پور - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

«طبق قولی که قبلا در مورد معرفی سرویس های های ایرانی داده بودم، می‌خواهم یکی از محصولات فناورانه بومی را به شما هموطنان معرفی کنم»؛ محصولی که با ابتکار و تلاش جمعی از جوانان نخبه کشورمان و با حمایت همراه اول تولید شده و قابل استفاده است.
«وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات» ادامه داد: ذره‌بین یک موتور جستجوی فارسی، ویژه کاربران ایرانی است که تجربه‌ای فراتر از جست‌و‌جویی عادی را برای کاربران فراهم می‌کند. ذره‌بین علاوه بر نمایش نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل از طریق فراجستجوگر خود، امکانات و خدمات ویژه‌ای ارایٔه می‌دهد که وبگردی در اینترنت را بهبود می‌‌بخشد.
به گفته«عیسی زارع‌پور»، این موتور جستجو دسترسی کاربران به انواع محتواهای ویدیٔویی، صوتی و آموزشی در دنیای وب و شبکه‌های اجتماعی را به راحتی امکانپذیر می‌کند. حتی بخش آوا در ذره‌بین انواع محتواها از موسیقی و پادکست گرفته تا مداحی و کتاب‌های صوتی را بدون نیاز به دانلود در اختیار کاربران قرار می‌دهد که مشابه آن در موتور جستجوی گوگل هم وجود ندارد.
«وزیرارتباطات» افزود: جستجو و دسترسی سریع به فروشگاه‌های اینترنتی، اطلاع از بازار ملک و خودرو، طلا و... از دیگر ویژگی های ذره‌بین است. علاوه بر امکانات مناسب ذره بین، استفاده از این موتور جستجو مزیت‌های ترافیکی مثل ترافیک رایگان در قالب بسته اینترنتی و اینترنت نیم‌بها را هم دارد.
زارع پور افزود: ارایٔه پاسخ‌های هوشمند، امکان جست‌وجو و گشت‌وگذار در محتوای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، دسترسی به خدمات تصویری، متنی و ویدیٔوییِ داخلی و خارجی از دیگر امکانات این موتور جستجوی ایرانی است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درپایان نوشت:«ذره بین» را امتحان کنید و نظرتان را برایم بفرستید.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ظهور موتورهای جستجوی ایرانی ذرایام قطعی اینترنت

 باشگاه خبرنگاران جوان( آبان ۱۳۹۸)نوشت:برنامه نویسان ایرانی نیز از چندین سال پیش به ساخت موتورهای جست‌وجوی فارسی روی آوردند و در این زمینه نیز موفق هم بودند. از مهم‌ترین ویژگی‌های موتورهای جست‌وجوگر ایرانی علاوه بر سرچ قدرتمند و گسترده، می‌توان به قابلیت‌های بهینه و بومی آن‌ها اشاره کرد که دیگر کارهای روزانه کاربران را تسریع می‌بخشند./پایان

«موتور جست‌وجوگر سلام»

 معرفی برترین موتور‌های جست‌و‌جو ایرانی

آدرس: salam.ir

«سلام» یکی از بهترین و قدرتمندترین موتورهای جست‌و‌جوی ایرانی است که با هوش مصنوعی کارآمد خود، عبارت مورد جست‌وجو را در بزرگ‌ترین موتورهای جست‌وجوی جهان سرچ می‌کند و در کمترین زمان، نتایج آن را ارائه می‌‌دهد. سلام عبارت جست‌و‌جو شده را از موتورهایی مانند google ، bing ، ask ،blekko  ، yahoo ، yandex و zal سرچ کرده و بهترین و مربوط‌ترین جواب‌ها را نشان می‌دهد. این موتور جست‌وجو توسط متخصصین شرکت بیان تولید شده و از ویژگی‌های اختصاصی زبان فارسی بهره می‌برد، به طور مثال در جست‌و‌جوها، سایت‌های فارسی را بیشتر پیشنهاد می‌دهد و در صورت اشتباه لغتی در جست‌و‌جو، آن را تصحیح می‌کند. سلام هیچگونه تبلیغات و صفحات پاپ‌آپ مزاحم را نشان نمی‌دهد و با بلاک کردن آن‌ها، یه وبگردی لذت‌بخش را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد.

«موتور جست‌وجوگر پارسی‌جو»

 معرفی برترین موتور‌های جست‌و‌جو ایرانی

آدرس: parsijoo.ir

«پارسی‌جو» آنقدر امکانات و ویژگی‌های متنوع دارد که آن را به سایتی بیش از یک موتور جست‌و‌جو تبدلی کرده است. تمامی نیازهای روزانه کاربران توسط پارسی‌جو برطرف می‌شود، این کار با سرویس‌ها و بخش‌های مختلف این سایت در صفحه نخست آن صورت می‌گیرد که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. بخش خبری پارسی‌جو منتخبی از اخبار روز در تمامی بخش‌ها از جمله بین الملل و ورزشی را به نمایش می‌گذارد، در بخش سرویس‌ها به قسمت دانلود، آب‌و‌هوا، نقشه، بازار، شاخص و استخدام دسترسی خواهید داشت، کمی پایین‌تر نتایج زنده مهم‌ترین مسابقات فوتبال به صورت لحظه‌ای نشان داد می‌شود. همچنین در بخش قیمت‌ها نیز آخرین قیمت روز دلار، انواع ارز، سکه طلا و دیگر موارد نشان داده می‌شود. در کنار تمامی این قابلیت‌ها تاریخ روز، ساعت شرعی و دیگر موارد نیز وجود دارد که علاوه بر جست‌و‌جوی مطالب مورد نیاز شما، دیگر نیاز‌های کاربران نیز برطرف خواهد شد. یکی از ویژگی‌های اختصاصی پارسی‌جو افزونه مرورگر آن است که با نصب آن یک نوار ابزار سفارشی‌شده به مرورگر شما اضافه می‌شود، با این نوار ابزار تمامی امکانات از جمله جست‌و‌جوی سریع در هر موقعیت و زمانی به آسانی در دسترس شما قرار می‌گیرد.

«موتور جست‌وجوگر جست جو»

 معرفی برترین موتور‌های جست‌و‌جو ایرانی

آدرس: jasjoo.com

جس جو یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین موتور‌های جست‌و‌جو در ایران است. این موتور جست‌وجو مانند پارسی‌جو امکانات بسیار زیادی دارد که نمونه آن در سایت‌های مشابه کم‌نظیر است. با جس جو در کنار سرچ مطالب مورد علاقه می‌توانید از تمامی بخش‌ها و قابلیت‌های آن شامل مترجم فارسی، تاریخ روز و ساعت، تصاویر، فیلم‌ها، آرشیو اخبار و بخش مطالب کاربردی آن استفاده نمایید. مطالب کاربردی در پنج بخش کتابخانه، سرگرمی، امروز، سلامتی و خانواده تقسیم شده که هر کدام از آن‌ها شامل موارد بسیار جذاب و خواندنی می‌شود. مثلا یکی از قسمت‌های بخش سرگرمی، بازی آنلاین است که می‌تواند برای دقایقی کاربران را سرگرم کند. یا در بخش کتابخانه، خانواده و سلامت، مطالب مفید و گزیده از سراسر اینترنت وجود دارد که کاربران بر اساس علایق خود می‌توانند به هرکدام از این قست‌ها مراجعه کنند. در کنار این امکانات یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد موتور جست‌وجوگر جس جو، بخش تبدیل نوشتار فینگلیش به فارسی است، به این ترتیب زمانی که شما یک کلمه را به صورت فینگلیش در کادر جست‌و‌جو، سرچ می‌کنید، خود سایت آن را به فارسی تبدیل کرده و سایت‌های مرتبط را نشان می‌دهد.

آذر ۱۳۹۸همین خبرگزاری(باشگاه خبرنگاران جوان) نوشت:عدم رضایت کاربران ایرانی به موتورهای جستجوگرملی »

 موتورهای جستجوگر ایرانی در چه رتبه‌ای قرار دارند؟

خبرنگاران جوان نوشت: کارشناسان در اینفوگرافیک زیر به بررسی رتبه موتورهای جست‌وجوی ایرانی در جهان پرداخته و میزان رضایت کاربران از این موتورهای جست‌وجو را نیز تجزیه و تحلیل کردند.

متاسفانه آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که وجود ضعف عملکردی در موتورهای جست‌وجوی ایرانی سبب شده کاربران کشورمان تمایل چندانی به استفاده از آن‌ها نداشته باشند. /پایان.

کشورهایی که موتور جستجوی بومی دارند/ نام محبوبترین جستجوگرهای ملی

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کشورهایی که موتور جستجوی بومی دارند

موتورهای جستجوگر بومی:چین،روسیه،هند،آلمان،،اسپانیا،کره جنوبی وشمالی،مکزیک ،چک،افریقای جنوبی

نام کشورموتور جستجو
چینBaidu.com
روسیهYandex.ru
هندGuruji.com
ژاپنgoo.ne.jp
کره جنوبیDaum.net
کره شمالیKwangmyong (اینترنت ملی دارای موتور جستجوی ملی)
اسپانیاAbacho.es
آلمانabacho.de
مکزیکmexicoweb.com.mx
جمهوری چکSeznam.cz
آفریقای جنوبیananzi.co.za

 خبرگزاری مهر( مهر ۱۳۹۲)نوشت:استفاده از موتورهای جستجوی بومی دارای مزایای بسیاری است که یکی از مهمترین آنها ارائه نتایج جستجو به زبانهای بومی است، اما گاهی این موتورهای جستجو به قدری در خدمات خود حرفه ای هستند که در کشورهای محل تولد خود از رقبای جهانی پیشی گرفته اند.

«موتور جستجوی چینی» پربازدید ترین سایت دنیا

Baidu.com موتور جستجوی خدمات گوناگون از جستجو تا شبکه‌های اجتماعی است.

 این وب سایت «بایدو»همچنین دارای قابلیت جستجو در اینترنت، عکس و فایل‌های صوتی است. از دیگر قابلیت‌های این سایت نوشتن عبارت مورد نظر به خط پین یین و برگرداندن آن به طور خودکار به چینی نوشتاری و جستجو بر اساس آن است. این سایت در سال 2000 راه اندازی شد و در سپتامبر سال 2011 ششمین سایت پربازدید دنیا و پربازدید ترین سایت چین لقب گرفت. در اکتبر سال 2012 بایدو پنجمین سایت پربازدید در دنیا بود.

«بایدو» 740 میلیون صفحه، 80 میلیون عکس و 10 میلیون فایل چند رسانه‌ای را به صورت فهرست راهنما دارد، بنابراین جای تعجبی ندارد که مردم چین به جای گوگل از بایدو استفاده می کنند و قسمت اعظم سهم بازار موتور جستجو را در چین بایدو به خود اختصاص داده است.

این کشور دارای موتورهای جستجوی دیگری چون Soso.com هم بوده که برای مثال در اکتبر 2012 این سایت در رده 33 جهانی قرار داشته و در رده 11 جدول سایتهای پربازدید چین جای گرفت.

روسیه

محبوبترین وب سایت روسی

Yandex.ru یک شرکت فناوری اطلاعات روسی است که بزرگترین موتور جستجوی روسیه و هشتمین موتور جستجوی جهان را اداره می کند. همچنین این شرکت توسعه دهنده سرویس‌ها و محصولات اینترنتی بسیاری  محسوب می شود. صفحه خانگی Yandex.ru محبوب‌ترین وب سایت در روسیه به شمار می رود. یاندکس 60 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در روسیه به خود اختصاص داده است. این موتور جستجو چهارمین موتور جستجوی بزرگ در جهان است به طوری که روزانه 150 میلیون جستجو در آن صورت می گیرد و براساس آمار فوریه 2013 روزانه یاندکس 50.5 میلیون کاربر دارد. این موتور جستجو همچنین حضور گسترده ای در اکراین و قزاقستان دارد و حدود یک سوم از تمام نتایج جستجو در این بازرها و 43 درصد از نتایج جستجو در بلاروس را به خود اختصاص داده است.

ژاپن

 موتورهای جستجوی ژاپن

ژاپن یک بازار مهم اینترنتی است، این بازار مهم دارای سهم خاص خود از موتورهای جستجوی بومی است. کسب اطلاعات درباره موتورهای جستجوی ژاپنی بسیار چالش برانگیز است چرا که اکثر آنها کاملا به زبان ژاپنی نوشته شده و هیچ گزینه انگلیسی هم ندارد. در این کشور استفاده از یاهو نسبت به گوگل در اولویت قرار دارد.

سایت goo.ne.jp که نام آن هیچ ارتباطی به گوگل ندارد محصولی از آزمایشگاه های NTT ( تلگلراف و تلفن ژاپن) است. برخی از گزارشها سایت Goo را در رده سوم سایتهای محبوب و پربازدید در ژاپن طبقه بندی می کنند.

biglobe.co.jp از دیگر پورتالهای جستجوی مهم در میان سایتهای ژاپنی است. در حقیقت این سایت دارای برد وسیعی از اطلاعات و خدمات است.

sagool.jp، یک موتور جستجوی نیز است که در حقیقت نوآوری آزمایشگاه تیم لب در ژاپن است. این سایت تبلیغ کننده یک الگوریتم منحصر به فرد در جستجو بوده که نتایج را بر پایه علایق کاربر ارائه می کند.

jword.jp به عنوان یک موتور جستجو و پورتال خدماتی چون یاهو یا sagool.jp، search.interconnect.co.jp موتور جستجویی شبیه به گوگل از دیگر موتورهای جستجوی بومی ژاپن هستند که در دسترس کاربر ژاپنی قرار گرفته است.

هند

موتورهای جستجوی هند

Guruji.com موتور جستجوی هندی است که هدف خود را ارائه نتایج جستجوی بهتر برحسب اطلاعات صفحات هندی تعیین کرده است. این سایت همچنین ارائه کننده مقالات خبری درباره اتفاقات روز و اخباری درباره موضوعات روز و هنر و سرگرمی است.

کره شمالی

موتورهای جستجوی کره شمالی

موتورجستجویKwangmyong 

«کوانگ‌میونگ»Kwangmyongبه معنای باغی که دور آن دیوار کشیده شده نام اینترنت ملی کره شمالی است که در سال 2000 راه اندازی شد، این سرویس دارای مرورگرهای وب، نامه الکترونیکی، گروه خبری و موتور جستجو است. در کره شمالی تعداد معدودی از افراد با مجوز دولتی به اینترنت جهانهی دسترسی دارند. از این رو Kwangmyong تنها شبکه رایانه ای در دسترس عموم بوده و استفاده از آن برای عموم مردم رایگان است.

کره جنوبی

موتور جستجوی کشورکره جنوبی

«داوم»Daum.net

Daum.net پورتال «کره جنوبی» است که طیف گسترده‌ ای از خدمات و سرویس‌های اینترنتی را ارائه می‌کند، که خدماتی چون سرویس رایگان نامه الکترونیک، تالارهای گفتگوی اینترنتی، انواع خدمات خرید اینترنتی و اخبار روز را در برگرفته و به‌عنوان یکی از پورتال وبهای پربازدید در جهان شناخته می‌ شود.

آلمان

موتورهای جستجوی آلمانی

کشور آلمان نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر دارای موتور جستجوی بومی است.

سایت abacho.de یک موتور جستجو و پورتالی شبیه یاهو استو این سایت دارای قسمت اخبار، علاقمندها، تالارهای گفتگو و نامه الکترونیکی رایگان است. این موتور جستجو به رغم آلمانی بودن خدمات خود را در کشورهایی چون اسپانیا، سوئیس، فرانسه و اتریش نیز ارائه می کند.

fireball.de موتور جستجوی آلمانی است که قسمت اعظم نتایج خود را تا پیش از تعطیل آلتاویستا از این سایت می گرفت از این رو امکان جستجو به زبان انگلیسی نیز در آن وجود داشت. به رغم برخی موتورهای جستجوی ژاپنی امکان جستجو به زبان آلمانی و انگلیسی را فراهم کرده است.

علاوه بر این موتورهای جستجوی دیگر چون Sharelook.de که به عنوان یک فهرست راهنما با 100 هزار مدخل کار می کند، Suche.freenet.de که پورتال اطلاعاتی شبیه به یاهو به زبان آلمانی است و Web.de از دیگر موتورهای جستجوی بومی در آلمان هستند. این کشور علاوه بر این به موتورهای جستجوی جهانی دسترسی محلی دارد که در آن میان می توان به Google.de، Lycos.de، Yahoo.de اشاره کرد.

اسپانیا

جستجوگرهای اسپانیایی زبان

اسپانیولی زبانها در دنیا پس از چینی ها دومین جمعیت بزرگ هستند که عمدتا در اروپا، آمریکای لاتین، جزایر کارائیب و ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند، سایتهای اسپانیایی بسیاری وجود دارند که اطلاعات مورد نیاز را به این زبان ارائه می کند.

این فهرست تنها به سایتهایی اشاره کرده از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

Abacho.es که در حقیقت متعلق به یک شرکت آلمانی بوده دارای سایتهای Abacho محلی برای چند کشور اروپایی است.

mexicoweb.com.mx یک فهرست راهنما و تنها موتور جستجو  مستقر در مکزیک است.

سایت ozu.es پورتال ارائه کننده خدماتی علاوه بر جستجو است، یکی از خدمات جالب این سایت اسپانیولی زبان علاوه بر ارائه اخبار، طالع بینی و امکان گفتگو ارائه اخبار روز به صورت فایل قابل دانلود PDF است.

terra.es از جمله سایتهای اسپانیایی است که توسط گوگل تغذیه می شود. سایت typicallyspanish.com نیز امکان جستجو به زبانهای اسپانیایی و انگلیسی را برای کاربران خود فراهم کرده است.

Seznam.cz موتور جستجوی بومی در جمهوری چک است که در سال 1996 به عنوان نخستین پورتال جمهوری چک تأسیس شد. این سایت به عنوان یک موتور جستجو و نسخه اینترنتی از کتابهای راهنما آغاز به کار کرد اما امروز این سایت بیش از 15 نوع خدمات اینترنتی ارائه می کند.

ananzi.co.za نام موتور جستجوی بومی در آفریقای جنوبی است که نتایج جستجو کاربر را به سایتهای آفریقای جنوبی محدود می کند. یکی از اهداف این موتور جستجو اطمینان حاصل کردن از هویت بومی و ملی در ارائه نتایج جستجو است. این سایت در سال 1996 تأسیس شد و نخستین موتور جستجوی آفریقای جنوبی محسوب می شود. فهرست این سایت دربرگیرنده بیش از 2 میلیون و 300 هزار سایت مختص آفریقای جنوبی است و این تعداد روزانه درحال افزایش است.

عروسی به عزا تبدیل شد"هند" بامرگ ۱۳نفر

​درب چاه شکست ۲۸نفربلعیده شدند ۱۳ نفرمُردند...عروسی عزاشد

نخست وزیر هند«برای خانواده های کشته شدگان  ۲ میلیون ترکی» و برای «مجروحان حادثه عروسی ۵۰ هزار روپیه  غرامت» اختصاص داد.

بامرگ ۱۳ میهمان« عروسی» به عزا تبدیل شد.

«دهلی نو» سیزده زن و کودک بر اثر سقوط در چاه ، هنگام برپایی مراسم عروسی جان خود را از دست دادند.

این حادثه درشامگاه چهارشنبه ۱۶ فوریه ۲۰۲۲ (۲۷ بهمن ۱۴۰۰) در یک روستا در ناحیه «کوشینا گر» ایالت اوتارپرادش«دهلی نو» روی داد.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:رسانه های هندنوشتند:به گفته شاهدان عینی، مراسم عروسی در خانه ای در روستای «نبوآ نائورنگیا» در «کوشیناگر» برگزار می شد. همه در حیاط خانه جمع شدند. یک نفر روی چاه قدیمی حیاط که با تخته ها پوشانده شده بود ایستاده بودمشغول شاده وهلهله بود، در حالی که دیگران مشغول تماشای مراسم بودند. با فروریختن تخته بتنی، ۲۵ تا۳۰ زن و کودک به داخل چاه افتادند. در آن زمان اهالی روستا توانستند ۱۵ نفر از جمله زن و کودک را نجات دهند اما ۱۳ نفر غرق شدند.

پلیس گفت که زنان برای مراسم «گایه حلود» در کنار چاه سرپوشیده و اطراف آن تجمع کرده بودند. ناگهان درب چاه شکست که نتوانست وزن زنان را تحمل کند. چند زن در چاه افتادند. در ابتدا، در مجموع ۱۳ نفر از جمله ۹ خردسال کشته شدند.
فوت شدگان روی دال بالای چاه نشسته بودند، آن را شکستند و افتادند ومراسم هلهله وپایکوبی به شیون وزاری تبدیل شد.

چهارشنبه شب یک تصادف تلخ در کوشیناگر (فاجعه عروسی UP) رخ داد ۱۳ نفر در غرق شدن در چاه UP می میرند (چند نفر پس از غرق شدن در چاه UP می میرند)

 تعدادی زن (زنانی که به طور تصادفی در چاه کشته شدند) در مراسم عروسی در خانه «پارامشوار کوشواهر» در منطقه پاسگاه پلیس «نبویا ناورانگیا» بر روی تخته چاه نشسته بودند. اما دال ۶ به دلیل فشار زیاد فرو ریخت بسیاری در چاه افتادند در ۱۳ نفر جان باختند

«یوگی آدیتیانات» وزیر ارشد اوتار پرادش نیز از این حادثه ابراز تاسف کرد

چاهی در هند عروسی را عزا کرد
به گفته مقامات این ایالت ، زنان و کودکان در مراسم عروسی روی تخته چوبی نشسته بودند که زیر آن یک چاه قدیمی بود. این تخته چوب به علت وزن زیاد افراد شکسته و آنها در چاه سقوط کردند.
نخست وزیر هند و سروزیر ایالت اوتارپرادش این حادثه را تسلیت گفتند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:نخست وزیر هندبرای خانواده های کشته شدگان  ۲ میلیون ترکی برای  و ۵۰ هزار روپیه برای مجروحان غرامت اختصاص داد.

نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی

«نخست وزیرهند» رام نات کویند (نخست وزیر کوویند تسلیت جان خود را در حادثه کوشیناگار  تسلیت گفت) و نخست وزیر «نارندرا مودی»

 (رئیس جمهور نخست وزیر در مورد ناگواری ). نخست وزیر از پرداخت غرامت ۲ میلیون ترکی برای خانواده های کشته شدگان و ۵۰ هزار روپیه برای مجروحان خبر داده است.

«رام نات کوبیند»رئیس‌جمهور هند 

دهلی نو، پنج شنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۲ (۲۸ بهمن ۱۴۰۰): رئیس جمهور «رام نات کوویند» و نخست وزیر« نارندرا مودی» (رئیس جمهور نخست وزیر در UP Mishap) از مرگ ۱۳ نفر در یک حادثه غم انگیز عروسی در «کوشیناگار» در« اوتار پرادش» ابراز تاسف کردند. 

غرامت ۲ میلیون روپیه برای هر خانواده برای کشته شدگان و ۵۰۰۰۰ روپیه برای مجروحان از صندوق امداد نخست وزیری اعلام کرده است.

کشورفنلاند"شفق قطبی"چیست؟

در شمالی‌ترین نقطه کشور فنلاند«لاپلند» تابستان‌ها «خورشید درطول  ۷۳ روز غروب نمی‌کند» و «درطول این  ۷۳ روز  ۲۴ ساعت هوا روشن(روز) است».

 در زمستان‌های فنلاند  ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند(شب است)

اسامی کشورها(شهرها)یی که«شفق قطبی» رخ می دهد، بانقشه خواهیددید.

«شفق های قطبی» در طول شب در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند. این پدیده جوی معمولا بین ماههای سپتامبر تا اکتبر و مارس تا آوریل درکشورفنلاند روی می دهد.

«شفق قطبی» یک پدیده است که در طی آن، نورهای رنگی صورتی، قرمز، سبز.سفید در آسمان شب پدیدار می شود. این پدیده تماشایی در عرض های نزدیک به ۲ قطب بوجود می آید و یکی از هفت عجایب طبیعی جهان است
«شفق قطبی»یا «نور قطب شمال»بیشتر در آسمان عرض های جغرافیایی شمالی  کشورهای فنلاند،نروژ، سوئد مشاهده می شود.

«شفق قطبی» چیست؟

کشور فنلاند دارای ۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی نزدیک به ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت بوده که از این میان اکثرا دارای مذهب مسیحی لوتران می باشند

. زبان اصلی این کشور ۹۳درصد فنلاندی و ۶ درصد سوئدی است. واحد پول این کشور یورو می باشد.

کشور«فنلاند»دارای ۲۰۰۰۰ جزیره با وسعتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع می باشد. 

 تابستان«فنلاند» بسیار درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. تابستان گرم و کوتاه و زمستان سرد و بسیار بلند(۲۰۰روز) دارد.​

شفق قطبی

تابستان«فنلاند» بسیار گرم و داغ است و دمای هوا به بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس هم می رسد.​

​توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در شمالی‌ترین نقطه فنلاند«لاپلند» تابستان‌ها «خورشید درطول  ۷۳ روز غروب نمی‌کند» و «درطول این  ۷۳ روز  ۲۴ ساعت هوا روشن(روز) است».

 در زمستان‌های فنلاند  ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند(شب است)

 کشور هایی که  شفق قطبی بخوبی قابل مشاهده است :
کشور فنلاند(منطقه لاپلند)،کشورنروژ(شهر شهر ترومسو)،کشور سوئد(شهر لولئا وپارک ملی ابیسکو)،کشورکانادا(شهرچرچیل وشهر یلونایف استان مانیتوبا)، کشورگرینلند(کنگرلوسواق، نووک وشهرآماسالیک)،کشور استرالیا(ایالت تاسمانی)،کشورنیوزلند(شهرکویینزتاون)،کشورایسلند( شهر ریکیاویک) روسیه( مورمانسک و آرخانگلسک)،ایالت آلاسکا(شهرفیربنکس)

«شفق قطبی»منطقه« لاپلند »در شمال فنلاند

در این تصویر خارق العاده کشورفنلاند می توان یکی از زیباترین نورهای «شفق قطبی» را مشاهده کرد که وسعت نور آن تمام آسمان را به خود اختصاص داده است و نمایی ۳۶۰ درجه تشکیل داده است.​

«شفق های قطبی» در طول شب در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند. این پدیده جوی معمولا بین ماههای سپتامبر تا اکتبر و مارس تا آوریل روی می دهد.

منطقه «لاپلند» کشور«فنلاند»

«شفق قطبی»چگونه اتفاق می افتد؟

زمانی که «پروتون» و «الکترون‎های خورشید» در فضا آزاد می‎شوند، در این «میدان مغناطیسی زمین»(مگنتوسفر) گرفتار شده و با حرکتی مارپیچ به سمت قطب‌های زمین حرکت می کند.
در این مناطق، میدان مغناطیسی زمین وارد جو می شود، ذرات باردار خورشید (الکترون‌ها) با مولکول‌های جو برخورد می کنند. این برخورد سبب ایجاد انرژی خواهد شد، که به صورت نور در آسمان دیده می‎شود.

«نورهای قطبی» در فاصله ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین رخ می دهد.
گاز اکسیژن در ارتفاع ۴۰۲ کیلومتری و بالاتر از آن باعث ایجاد «رنگ سبز» خواهد شد. چنانچه طول موج آن کم‌تر از میزان باشد، رنگ‎های صورتی و یا قرمز را خواهید دید.

گاز نیتروژن در فاصله ۸۰ تا ۱۶۰ کیلومتری، باعث ایجاد رنگ آبی و یا بنفش خواهد شد.
مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن باعث ساطع شدن «نور بنفش» نیز خواهند شد. 

تماشای زیبایی های طبیعت

زیبایی های طبیعت،رقص نور-الوان

شفق قطبی  رقص نور

شفق قطبی،رقص نور ارگانیک

*سوئد» در سال ۱۸۰۹ فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم کرد.

با روی کار آمدن بلشویک‌ها در روسیه در سال ۱۹۱۷،  مجلس قانونگذاری فنلاند که درسال ۱۹۰۱تشکیل شده بود،« استقلال فنلاند» را اعلام کرد. در سال ۱۹۲۰ شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت.

مجلس این کشور ۲۰۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور که مسئولیت اصلیش هدایت سیاست‌های خارجی است، هر شش سال یکبار توسط انجمن انتخاباتی، برگزیده می‌شود.

*یکی از فرهنگ های فنلاند که شبیه به فرهنگ ایرانی هاست این است که نباید با کفش وارد خانه کسی شوید. زمانی که برای مهمانی و یا جشنی به منزل کسی دعوت می شوید باید با کفش های بیرون خود تا دم منزل رفته و کفش مهمانی خود را در راه رو به پا کنید.

سلام وعلیک هم بدون دست دادن وباسرتکان دادن است.

جوانترین سیاستمدار«زن» جهان«سانا مارین»نخست‌وزیر فنلاند

سانا مارین (Sanna Marin) در ۱۶ نوامبر ۱۹۸۵ (۲۵ آبان ۱۳۶۴) در شهر هلسینکی فنلاند به دنیا آمد، 

حزب سوسیال دموکرات فنلاند پس از استعفای «آنتی رینه» نخست‌وزیر پیشین این کشور، «سانا مارین» زن ۳۴ ساله وزیر ترابری را برای جایگزینی وی انتخاب کرد.

«سانامارین» به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر کنونی در جهان از روز سه‌شنبه۱۰دسامبر۲۰۱۹(۱۹ آذر ۱۳۹۸) سکان هدایت دولت را در فنلاند به دست  گرفت.

وزیر ترابری فنلاند جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان می‌شود

«مارین» از زمانی که در سن ۲۷ سالگی در شهر محل زادگاهش «تمپر» ریاست شورای شهر را بر عهده گرفت، رشد چشمگیری در صحنه سیاست فنلاند داشته است.

وی در حالی به نخست‌وزیری فنلاند می‌رسد که این کشور در میانه اعتصابی سه‌روزه است و باعث توقف تولید برخی از بزرگترین شرکت‌های فنلاندی شده است. کنفدراسیون صنایع فنلاند میزان خسارت حاصله از این اعتصاب را ۵۰۰ میلیون یورو تخمین زده است.

ائتلاف احزاب چپ میانه در فنلاند که از ۶ ماه گذشته قدرت را به دست گرفته، توافق کرده است که برنامه سیاسی خود را با محوریت به صفر رسانده انتشار کربن ادامه دهد.

دشواری دیگری که جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان از اولین روز تکیه بر این صندلی با آن روبرو است، ریاست دوره‌ای فنلاند در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی است.

با وجود آنکه کمتر از یک ماه از سال ۲۰۱۹ و پایان دوره ریاست فنلاند مانده، نقش محوری این کشور در تلاش‌ها برای تصویب بودجه سال جدید اتحادیه اروپا کار مارین را سخت‌تر خواهد کرد.

«رینه »که حدود ۶ ماه پیش ریاست دولت ائتلافی فنلاند را به عهده گرفته بود، در پی افزایش فشارها به وی در داخل دولت ناچار به استعفا شد.

آنتی رینه نخست وزیر فنلاند

آنتی رینهِ نخست‌وزیرپیشین  فنلاند
وی پس از بالاگرفتن اختلافات حزبش (سوسیال دموکرات) با «حزب مرکزی» اصلی‌ترین عضو دولت ائتلافی، هفته گذشته استعفای خود را به رئیس جمهوری فنلاند تحویل داد.

سانا مارین که از ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹( ۱۹ آذر ۱۳۹۸) نخست وزیر فنلاند شده یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات است که از سال ۲۰۱۵ عضو پارلمان فنلاند بوده و در فاصله ۶ ژوئن تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ عهده دار وزارت حمل و نقل و ارتباطات بوده است.

او  ۳۴ ساله و ۴۹.۹ هزار فالور در اینستاگرام دارد و حالا عنوان جوانترین نخست وزیر جهان را از آن خود کرده است.

مارین زمانی شهرت عمومی به دست آورد که در طول سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ویدئوهایی از جلسات داغ و بحث برانگیز او در یوتیوب منتشر شد. تمرکز او بر تغبیرات اقلیمی، برابریجنسیتی و رفاه اجتماعی است. شعارش این است که می خواهد جامعه ای بسازد که هر بچه ای بتواند چیزی شود و هر فردی بتواند با کرامت رشد و زندگی کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«سانا»تک فرزنداست ازهمان کودکی  والدینش از هم جدا شدند،وی مادرش رابرای ادامه زندگی انتخاب کرد.

خانواده سانا همجنسگرا هستند، والدین-فعلی- او هر دو زن هستند.یعنی مادرنخست وزیرفعلی فنلاندبایک زن ازدواج کرده است!.

و حالا«سانا» با همسر(مارکوس رایکونن) و دختر۲ساله اش(اما) در هلسینکی زندگی می کند.

اولین فردی بود که از خانواده اش وارد دانشگاه شد. او زندگی سیاسی اش را در سن ۲۷ سالگی با عضویت شورای شهر آغاز کرد. از سال ۲۰۰۶ به حزب جوانان سوسیال دموکرات پیوست. می‌‌گوید من هیچوقت به سن و جنسیتم فکر نمی‌کنم بلکه به دلایلی که وارد سیاست شدم و گفته‌هایی که توانستم اعتماد رای دهندگانم رو جلب کنم، فکر می کنم.

«سانا مارین» اکنون یک دختر ۲۲ ماهه(اما) دارد و حالا جوانترین سیاست‌مدار جهان است.

آن‌هم در کشوری که می‌گویند زنانه ترین حکومت حال حاضر دنیا دانست که در دو بخش قوه مجریه و مقننه این کشور دست بالا از آن زنان است.

خانم سانامارین

بیرون کردن خبرنگاران از محل گفتگوی وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه در مقر وزارت خارجه آمریکا در شهر واشنگتن دی‌سی/ رویترز

زنان هیئت دولت فنلاند.

محرمانه:نیمه دوم خرداد ۱۳۹۹ که عکسی از سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در حالی که یک کت و شلوار زنانه آراسته بدون پیراهن و سینه‌بند ،روی جلد مجله مد «ترندی» چاپ شد،در کشور جنجال بر پا کرد، بسیاری از کاربران، از نخست وزیر جوان به دلیل پوشیدن این لباس «دکلته »به شدت انتقاد کردند، واماصدها تن دیگر از شهروندان فنلاندی این انتقاد را حاصل نگاه زن ستیزی خوانده و در صدد دفاع از خانم مارین برآمدندوبسیاری اززنان با باگذاشتن عکسهای بدترازاین ازخودشان، هشتک زدند#ماساناهستیم#وعده ای هم عکس «لُخت» رئیس جمهورسابق ،منتشرکردندکه چرادرآن زمان هیچکس اعتراض نکرد! 

کارل گوستاو مانرهایم(متولد ۴ ژوئن ۱۸۶۷)  است که یک بار لخت مادرزاد سوار اسب شده و عکس گرفته بودومنتشرکرد، اما هیچ کس به این حرکت او اعتراضی نکرده بود!.او از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ نایب‌السطنه فنلاند و از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۴ فرمانده کل نیروهای دفاعی فنلاند بود. وی در  سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۶میلادی(۱۳۲۲ تا۱۳۲۴شمسی) به عنوان ششمین رئیس‌جمهور فنلاند انتخاب شد ودر ۲۷ ژانویه ۱۹۵۱فوت کرد.

آشنایی باکشور «فنلاند»

کشور«فنلاند»  در شمال اروپا. این کشوربا ۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت، ۵ ونیم میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن «هلسینکی» است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

 فنلاند در همسایگی روسیه، نروژ و سوئد ودرمجاورت با دریاها و خلیج های متعددی مثل خلیج بوتنی و دریای بالتیک قراردارد،البته خود فنلاند نیز مملو از دریاچه (۱۰%)است

از شهرهای مهم کشور فنلاند اسپو، تامپره، وانتا، تورکو و اولو می باشد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

 مذهب اکثریت مردم فنلاند «مسیحی لوتران» می باشندو زبان اصلی این کشور ۹۳ درصد فنلاندی و ۶ درصد سوئدی است ویک درصدمتفرقه می باشد.

فنلاند آماده برای جنگ احتمالی غرب و روسیه

فنلاند، با نام رسمی جمهوری فنلاند کشوری است در شمال اروپا. این کشور ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت  دارد و پایتخت آن «هلسینکی» است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

«فنلاند» از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد وازجنوب بااستونی ،همسایه است.
در غرب خلیج بوتنی، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد.
هلسینکی در جنوبی ‌ترین نقطه کشور قرار دارد اما از همه پایتخت‌های جهان به شمال نزدیک تر است.
فاصله هلسینکی تا سرحد شمالی کشور در حدود ۱۱۲۰ کیلومتر است.
مرز شمالی این کشور نزدیک به انتهای جنوبی آب‌ دره ‌های سواحل اقیانوس منجمد شمالی است.
اما خود آب‌ دره‌ها در باریکه‌ ای از خاک نروژ قرار گرفته‌ اند. فنلاند به اقیانوس منجمد شمالی راه ندارد.

۹۳/۴درصد از جمعیت آن فینی هستند، ۷/۵درصد سوئدی و ۴/۰درصد روسی. بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند. ۲/۸۴درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند.

از شهرهای مهم کشور فنلاند اسپو، تامپره، وانتا، تورکو و اولو می باشد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

مقایسه شهر"رشت با بهشت" +زندگینامه آیت الله کاشف الغطا

چرادرگذشته «ازدواج روحانیون»(فرزندان علماباهم)رواج داشت واما حالا اینگونه نیست!...درادامه.

تنفیذحکم« ولایت فقیه» کاشف الغطابه سلطنت«فتحعلی شاه»

« کاشف الغطا»متولد: ۱۱۵۶ قمری(۱۱۲۱شمسی)درشهرنجف..متوفی :۱۲۲۸ قمری(۳۰ تیر ۱۱۹۲ )

«جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی» ملقب به «کاشف الغطاء» درتابستان ۱۱۸۶شمسی به رشت آمد ومردم رشت،تقاضای موعظه کردند،وی اکراه داشت وامامردم رشت اصرارداشتند،شیخ پذیرفت.....
ای مردم!  شهر شما«رشت» مانند «بهشت» است.

چون در بهشت قصرهای زیباست است، در شهر رشت خانه وساختمانهایی زیبا مشاهده می شود.

بهشت دارای بوستانهای زیبا هست ،دررشت نیز باغ ودرختان وانهار زیبایی وجوددارد،در بهشت «حور العین» هستند که در نهایت حُسن و جمال است ،«در رشت هم زنان زیبارویی بمانند حوری هستند».

در بهشت «غلمان» است در رشت نیز«غلمان»(پسران شیک پوش) هستند.
در بهشت تکلیف برداشته شده،در«رشت »نیز همینطور(به نماز و رزوه-فرایض-اهتمامی نیست)

مقایسه شهر"رشت"بابهشت چیست؟

«آیت الله شیخ جعفر کاشف الغطاء»(تابستان ۱۱۸۶شمسی(۱۲۲۲ق)حدود۲۰۰سال پیش ازعراق عازم سفر به ایران شد و از شهرهای  تهران، اصفهان،یزد،مشهد، قزوین و رشت دیدار کرد و در همه‌جا از سوی مردم و علما به گرمی پذیرفته شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وقتی این مجتهدمبارز وارد رشت شد، مردم زیادی به استقبالش رفتند،صدای اذان ظهربگوش می رسید،ایشان خواستند نماز نمازظهر بخوانند،مردم ازوی خواستندپیشنمازباشدوامامسجدگنجایش جمعیت را برای اقامه نمازجماعت نداشت ،پیشنهادشدکه در میدان شهرنمازجماعت برگزارشود.

نمازباشکوهی برگزارشد،بعد از نماز،مؤمنان گیلانی از آن عالم درخواست سخنرانی کردند 

آیت الله کاشف الغطاپاسخ داد: من فارسی خوب بلدنیستم.

مردم اصرار بروعظ این عالم کردندوشیخ پذیرفت

ایشان بربالای منبر(میزخطابه ای) که برایش فراهم کرده بودند رفت وبعدازبسم الله وحمدگفت:

ای مردم شما همه می‏‌میرید و شیخ(کاشف الغطا) هم  می میرد پس فکر روز قیامت باشید، وآنگاه ادامه داد:

ای مردم!  شهر شما«رشت» مانند «بهشت» است

الشیخ کاشف الغطاء..خسره الشعر لکن تبقت اشعاره الفلسفیة

چون در بهشت قصرهای زیباست است، در شهر رشت خانه وساختمانهایی زیبا است.

بهشت دارای بوستانهای زیبا هست ،دررشت نیز باغ ودرختان وانهار زیبایی وجوددارد-در بهشت حور العین هستند که در نهایت حسن و جمال است ،در رشت هم زنانی بمانند حوری هستند -در بهشت غلمان است در رشت نیزغلمان(پسران شیک پوش وزیبارو) هستند.

در بهشت «تکلیف» برداشته شده،در«رشت »نیز همینطور(به نماز و رزوه-فرایض-اهتمامی نیست) 

این تعریضی به این بود از شیخ بر اهل رشت در عدم انجام فرایض وارتکاب  معاصی .

به آیت الله کاشف الغطا گزارش  دادند که ائمه جماعت رشت نافله نمازها را نمی‏ خواندند

مقایسه شهر

شیخ گفت: هر امام جماعتی که نافله نمازها را نخواند به او اقتدا نکنید.

 بعد از این جملات کوتاه نگاه کرد در پای منبر به یکی از ذاکرین  امرکرد تا ذکر مصیبت نماید واشکهایی دراین مراسم فروریخت وحاضرین منقلب شدند.

ازفردا، امامان جماعت مساجد خودرا ملزم به اقامه  نافله‏ کردند.منبع:بااستفاده ازکتاب(فوائد الرضویه) شیخ عباس قمی،بااندکی اصلاحات.

«شیخ عباس قمی»در۲٣ذیحجه سال ١٣۵۹(۱بهمن ۱۳۱۹)۶۵سالگی فوت کردند ودرنجف،حرم حضرت امیرالمؤمنین(ع)مدفون است،

محدث نوری راهپیمایی اربعین را زنده کرد

درکنارقبراستادش« حاج میرزاحسین نوری طبرسی»(۱۲۵۴-۱۳۲۰ق)

زندگینامه شیخ محمد حسین کاشف الغطاء

درباره شیخ جعفر کاشف‌الغطاء

«جعفر بن خضر بن یحیی جناجی حلّی نجفی» ملقب به «کاشف الغطاء»

۱۱۵۶ قمری(۱۱۲۱شمسی))در نجف اشرف ،در ۱۰ سالگی رسید، به آموختن علوم عربی و ریاضیات و دروس دیگر آغاز کرد و در جوانی سطوح و اصول را به پایان برد 

شـیـخ جـعـفر کاشف الغطا, شاگرد وحید بهبهانى و«سید محمدمهدی طباطبائی بروجردی» معروف به« بحرالعلوم» و«علامه بحرالعلوم»(متولد۱۱۵۵ متوفی۱۲۱۲ق) بوده است.

 کتاب معروف «شـیـخ جـعـفر» در فقه به نام کشف الغطا است در نجف مى زیسته و شاگردان بسیارى تربیت کـرده اسـت سـیـد جواد صاحب مفتاح الکرامة و شیخ محمد حسن صاحب جواهر الکلام و....

کـاشـف الـغـطـا  انسانی فروتن , سخاوتمند, مجاهدبود ،از هر راهى که مى توانست براى فقرا پول جمع آورى مى کرد حتى نوشته اند که گاهى خود به پول جمع کردن مى پرداخت و در عباى خود پول جمع آورى و در همان مجلس بر فقرا و بیچارگان تقسیم مى نمود. 
در دل شب , براى عبادت و راز و نیاز بیدار مى شد، هنگام خوابیدن بـه مـحـاسـبه نفس خویش مى پرداخت ومى گفت : در کوچکى ترا جـعـیـفـر (جعفر کوچولو)مى گفتند, سپس جعفر شدى , و پس از آن شیخ جعفر, و سپس شیخ الاسلام ,پس تا کى خدا را معصیت مى کنى و این نعمت را سپاس نمى گویى ؟ 
هـمیشه مردم را به خواندن نماز جماعت سفارش مى کرد و بر این امر اهمیت فراوان قائل بود غالبا در مسجدى که مى رفت , نماز ظهر را با مردم مى خواند, سپس براى نماز عصر, یکى از مؤمنین را ـ که عدالتش ثابت بود ـ به عنوان امام جماعت برمى گزید و خود نیز به او اقتدا مى کرد. 

 یک ظهری، آیت الله کاشف الغطا-درمسجدی که همیشه امامت می کرد براى نماز ظهر تاخیر کرد  مردم که ازآمدن شیخ ناامید شدند, شروع کردند نـمـاز را فرادى خواندند چیزى نگذشته بود که شیخ وارد مسجد شد و با ناراحتى مردم را سرزنش کـرد کـه چـرا نـمـاز را فرادى مى خوانید؟ 
مگر یک نفر عادل بین شما نیست که به او اقتدا کنید؟ 
سـپس خودش به یکی ازافرادی که سروظاهری مناسب تری داشت و مشغول نماز بود اقتدا کرده وبـه نـماز ایستاد مردم که شیخ را دیدند به آن مؤمن اقتدا کرده , همه پشت سر اوایستادند و اقتدا کـردنـد آن مـؤمن به قدرى شرمنده شد که نمى دانست چگونه نماز راتمام کند پس از اداى نماز ظهر کنار رفته و به شیخ عرض کرد: باید نماز عصر را خودجناب عالى امامت کنید شیخ خوددارى کرد او اصرار نمود, تا اینکه بالاخره شیخ ‌گفت : حال که اصرار مى کنى , اگر پولى بدهى که همین جـا بر فقرا تقسیم کنیم , از امامت تو صرف نظر مى کنیم آن مرد پذیرفت و "دویست شامى"  به شیخ پرداخت و شیخ جعفر قبل از شروع به نماز عصر, دستور داد فقرا را جمع کنند وهمانطور پولها را بر آنها تقسیم نمود سپس به نماز ایستاد. 
 هنگامى که وهابیها به نجف یورش آوردند و به غارتگرى و جنایت دست زدند,« شیخ جعفر کاشف الغطا» بـا دسـت و زبان با آنان جهاد کرد واز مذهب دفاع نمود, تا آنجا که جبهه اى در مقابل آنان گـشـود و رزمـنـدگـانـى را بـراى دفـاع از دین آماده ساخت و خود همراه علما و بزرگان دین پیشاپیش آنان به راه افتادو پس از نبردى سهمگین آنان را تار و مار کرده , از نجف راند و رئیس آنها کـه« سـعـود» نـام داشـت  ناچار پا به فـرارگذاشته و براى انتقام جویى به کربلا حمله کرد, چون دیگر توان مقاومت در برابریاران شیخ جـعـفـر را نـداشـت و اهـل کـربلا با اینکه بیشتر از اهل نجف بودند, تاب مقاومت نیاورده , تسلیم سـتـمگران شدند پس از آن حادثه براى اینکه نجف اشرف ازهر گزندى مصون بماند, شیخ جعفر قـیـام بـه ساختن سور نجف (دیوارى بزرگ دراطراف نجف اشرف ) نمود و محمد حسن خان صدر اصفهانى به دستور آن بزرگوارکار ساختمانى این سور مهم را به عهده گرفت و بنا کرد. 

نقاط اشتراک پسرعموها و نحوه نفوذ وهابیت به اسلام/«العیینه» چگونه به ویرانه تبدیل شد؟

یـکى از کارهاى مهم شیخ جعفر را نیز مى توان مقابله با «میرزا محمد اخبارى» نام برد این شخص از بزرگترین دشمنان مراجع اصولى بود که تهمتهاى ناروا و زشت به علما مى زد و در گوشه و کنار فعالیت زیادى بر علیه آنان مى کرد شیخ جعفر براى کوبیدن او ناچار به رى سفر کرده و به تبلیغ بر عـلـیه آن فرد اخبارى مشغول شد و دراین زمینه , نامه ها و رساله هاى مفصلى در رد میرزا محمد اخـبارى و مذهب او نوشت و آن قدر کوشش کرد تا اینکه حرکت او را در نطفه خفه کرد و میرزاى اخبارى ازترس او پا به فرار گذاشت . 

وی ۲ بارتوفیق رفتن به حج راپیداکرد.

«آیت الله شـیـخ جعفرکاشف الغطا» داراى ۳ فرزندبودندکه هرسه مجتهدبودند. و بزرگترین آنها« شیخ موسى کاشف الغطا» است که پدر براى وى احترامى فوق العاده قائل بود و برخى از تالیفات این فرزند به خواهش پـدر بـوده اسـت شـیـخ ‌جـعـفر این فرزندش را بر تمام فقها, به استثناى شهید اول و محقق برتر مى دانست درحق او گفته شده است : کسى همانند شیخ موسى آگاه به قوانین فقه نبوده است.

 دوفرزند دیگرش «شیخ على کاشف الغطا» و «شیخ حسن کاشف الغطا» مى باشند. 

«آیت الله شـیـخ جعفرکاشف الغطا» ۵ داماد داشت که همه  از فقهاى  شیعه مى باشند.

۱ ـ شیخ اسد اللّه تسترى کاظمى

۲ ـ شیخ محمد تقى رازى اصفهانى

۳ ـ سید صدر الدین موسوى عاملى 

۴ ـ آقا محمد على هزار جریبى 

۵ ـ شیخ محمد, پدر شیخ راضى 

نفوذدردربارپادشاهان 

«کاشف الغطاء» در نزد دولت‌های ایران و عثمانی از اعتبار فراوان برخوردار بود و از این‌رو در موارد لازم از نفوذ کلام او در رفع اختلافات دو کشور استفاده می‌شد.

«کاشف الغطاء»در زمان سفر به ایران، که در اوج شهرت و اقتدار دینی و سیاسی بود، در پایتخت به دیدار فتحعلی‌شاه قاجار رفت و در این دیدار شخصاً کتابش را به شاه تقدیم کرد و برای جهاد با کافران و گردآوری سربازان و ستاندن مالیات و زکات از مردم به منظور سامان دادن سپاه، «مجوزدخل وتصرف درامورمالیات وفرماندهی سپاه وجهاد رابه وی داد».این فتوا در جریان جنگ اول ایران و روسیه (۱۲۱۸-۱۲۲۸ق) صادر شد.

علامه  کاشف الغطاء براثر"بدجنسی زنش" به مقاماتی رسید

« همسرِ آیت الله شیخ جعفرکاشف الغطا» او را کتک مى‌‏زد. عده ای ازعلما به  او گفتندرا« طلاق بده»  وازشرش نجات پیداکن
گفت:این کاررانمیکنم، گفتند: چرا؟

گفت: این زن  براى من از اعظم نعمت‏‌هاى خداست، چون وقتى بیرون مى‏‌آیم و در صحن امیرالمؤمنین(ع) مى‏‌ایستم و تمام صحن، پشت سر من نماز مى‏‌خوانند، مردم در برابر من تعظیم مى‏‌کنند، گاهى در برابر این مقاماتى که خدا به من داده، یک ذرّه هوا مرا برمى‏‌دارد، همان وقت مى‏‌آیم در خانه کتک مى‏‌خورم، هوایم بیرون مى‏‌رود، این چوب الهى است، این باید باشد.

تالیفات

۱ ـ کشف الغطا- (در باب عبادات، جهاد و  وقف ) است، این کتاب را در سفر تالیف کرده است

۲ ـ شرح قواعد علا مه 
۳ ـ کتاب الطهارة 
۴ ـ بغیة الطالب , در طهارت و نماز
۵ ـ العقائد الجعفریه فی اصول الدین 
۶ ـ غایة المامول فی علم الاصول 
۷ ـ شرح الهدایة للطباطبائى
۸ـ الـحـق فـی تصویب المجتهدین و تخطئة الاخباریین 
۹ ـ رساله منهج الرشاد لمن اراد السداد
۱۰-دیوان شعرى از او برجای مانده است 

وفات «آیت الله کاشف الغطا»

روز چهارشنبه ۲۲ رجب سال ۱۲۲۸ هـ.ق(۳۰ تیر ۱۱۹۲ ) پس از هفتاد و دو سال زیستن پربرکت در دنیا، به لقای خدا شتافت و زندگی جاودان خود را آغاز کرد. وی در نجف در یکی از حجره های مدرسه ای که بنا کره بود دفن شد.

«آیت الله کاشف الغطا» به روایت نوه اش

مقایسه شهر

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دریکی از برنامه برنامه«ویژه افطار» شبکه قرآن سیما(تلویزیون) به بررسی سیره علمی و عملی  علامه «شیخ جعفر کاشف الغطاء» پرداخته شد.

خبرگزاری«حوزه(۳۰ فروردین ۱۴۰۰)نوشت:«حجت الاسلام والمسلمین هادی نجفی» از نوادگان آیت‌الله شیخ جعفر کاشف‌الغطا  با حضور در برنامه ضیافت شبکه قرآن و معارف سیما در خصوص سیره علمی و عملی این مجاهد عارف اظهار داشت: باید اذعان کرد که آقاشیخ جعفر، یک نهضت علمی بر پا کرده است. مرحوم محمدحسین کاشف الغطا، از نوادگان ایشان، در کتابی درباره شیخ جعفر می نویسد به قدری مجتهدین پای منبر درس آشیخ حاضر می شدند که شمارش آن برای ما ممکن نبود. 

این بدین سبب است که بعد از وفات علامه  سیدمحمدمهدی بحرالعلوم(۱۱۵۵ق) منبر تدریس تقریبا منحصر به شیخ جعفر شد و درس بزرگ نجف توسط ایشان القا می شد. لذا به نوعی ایشان را باید رکن اساسی تربیت عالمان دینی دانست.

نوه شیخ جعفر کاشف‌الغطا بیان داشت: بنده یکبار دیگر هم مهمان شما بوده ام در سال ۹۵ در این برنامه تقریبا ۲۰۰ نفر از علما معرفی شده اند و این جای تقدیر و تشکر دارد، من از نوادگان شیخ جعفر هستم البته  از نوادگان دختری ایشان جد بنده داماد  شیخ جعفر بوده است؛ بنده هفتمین نسل از سمت مادر هستم. جد علای ما شیخ محمد تقی اصفهانی صاحب هدایة المسترشدین دامادشیخ جعفر کاشع الغطاء است.

«آیت الله شیخ هادی نجفی» گفت: از مسائل علمی «شیخ جعفر  کاشف الغطاء» بخواهیم صحبت کنیم ایشان یک نهضت علمی بزرگ برپا کردند به طوری که در قفهای شیعه ما «هیچ فقیهی نیست مگر اینکه با واسطه به شیخ جعفر میرسد» یعنی «شیخ جعفر  کاشف الغطاء» رکن اساسی است که «همه بعد از شیخ یا بلا واسطه یا مع الواسطه به شیخ میرستد» یعنی یا شاگرد شیخ بوده اند یا اساتید آنها از شاگردان شیخ جعفر بوده اند؛ که این یک نکته مهم و قابل توجه است.

این استاد حوزه ادامه داد: آقای« شیخ محمد حسین کاشف الغطاء» کتاب دارند در وصف و شرح حال جدشان شیخ جعفر؛ آنقدر از مجتهدین پای منبر شیخ جعفر بوده اند که نمیتوان آنها را شماره کرد، شیخ جعفر بعد از وفات «سید محمد بحرالعلوم »منبر درس منحصر به شیخ جعفر شد و درس بزرگ نجف توسط شیخ جعفر القا می شد.

جد ۴۰ مجتهد و ۲۷ مرجع تقلید در جهان تشیع

نوه شیخ جعفر کاشف‌الغطا بیان داشت: خروجی این تدریس، چهار فرزند پسر مجتهد است. به جز شیخ محمد که در جوانی فوت کرد، سه پسر دیگر یعنی شیخ موسی، شیخ علی و شیخ حسن به مقام مرجعیت رسیدند. یعنی جناب کاشف الغطا در خانه خود چهار مجتهد و سه مرجع تقلید تربیت کرده است که بعد از پدر و هر برادر بعد از برادر دیگر عهده دار امور مسلمین شدند.

وی افزود: شیخ همچنین پنج داماد نیز دارد که اینها هم جزو مجتهدین و شخصیت های مهم علمی و از شاگردان خودش بوده اند. مرحوم اسدالله کاظمی، صاحب «مقابس الانوار»، شیخ محمدتقی نجفی اصفهانی رازی صاحب «هدایت المسترشدین»، سید صدرالدین صدر بزرگ خاندان صدر و آقامحمد علی هزار جریبی دامادهای شیخ جعفر هستند؛ به اضافه داماد دیگرش که پسر برادر خود شیخ جعفر است و همگی آنها جزو مجتهدین بزرگ هستند و صاحب تألیفاتی که در فرهنگ شیعی ماندگار است.

این استاد حوزه ادامه داد: شیخِ اکبر، شاگردانی نیز تربیت کرده است که از جمله آنها می توان به «سیدمحمد باقر حجت الاسلام شفتی» (صاحب مطالع الانوار)، حاجی محمد ابراهیم کلباسی «صاحب اشارات»، «سیدجواد عاملی» صاحب «مفتاح الکرامه» و 

شیخ محمد حسن صاحب «جواهر» اشاره کرد. شیخ جعفر جد ۴۰ مجتهد و ۲۷ مرجع تقلید در جهان تشیع است.

شیخ جعفر تشیع را از بیماری اخباری گری نجات داد

«حجت الاسلام والمسلمین هادی نجفی» خاطرنشان کرد: مقابله شیخ جعفر با اخباریون یکی از کارهای بزرگ ایشان است. در آن دوران اخباریه تحت رهبری فردی به نام میرزا محمد اخباری معروف به «عدو العلما» بودند که شخصیت بسیار جنجالی و معرکه گیری داشت. شیخ جعفر و علمای معاصر ایشان مانند سید علی طباطبایی، سید مجاهد و دیگران با او مناظرات علمی برگزار می کردند و در این بین رسائل متعددی رد و بدل شده است.

وی گفت: در واقع کار بزرگ دیگر «شیخ جعفر کاشف الغطا» ایستادگی در مقابل «میرزا محمد اخباری» بود که توانست تشیع را از بیماری اخباری گری نجات بخشد.

«حجت الاسلام والمسلمین هادی نجفی» خاطرنشان کرد: «آیت الله وحید بهبانی» استاد شیخ، مبارزات طولانی با اخباریون داشت اما متاسفانه در زمان شیخ جعفر این فرقه جانی دوباره گرفت. شیخ نیز به تبع استادش، مناظرات فراوانی با آنها داشت و دو رساله در رد میرزا محمد اخباری نوشت و حتی کارش با «میرزا محمد اخباری» به «مباهله» کشید که البته انجام نشد. همچنین کتاب «منهاج الرشاد» یکی از کتابهایی است که در رد آیین وهابیت به زبان عربی نوشت که به فارسی هم ترجمه شده است.

شیخ «جعفر کاشف الغطاء» رکن اساسی تربیت عالمان دینی بود

«مسجد سهله» به «پادگان آموزش نظامی» تبدیل شد

«نوه آیت الله کاشف الغطا» با اشاره به سیره مبارزاتی «شیخ اکبر»(کاشف الغطا) به خصوص در دفاع از عتبات عالیات اظهار داشت: از سال ۱۲۱۶ تا ۱۲۲۵ وهابی ها به نجف و عراق حمله می کردند و هر جنایتی می توانستند در حق مال و جان و نوامیس مردم و زوار انجام دادند.

تا اینکه شیخ جعفر دستور داد دیوار شهر نجف را که در اثر این تهاجمات تخریب شده بود، بازسازی کنند. باید یادآوری کنم که کمک مالی این اقدام از سوی صدراعظم وقت ایران تأمین شد که بسیار در پیشبرد اهداف شیخ جعفر موثر بود.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی بیان داشت: با این تأمین مالی، شیخ توانست دیوار نجف را بازسازی کند و از سوی دیگر دستور داد جوانان شهر آموزش نظامی ببینند. به همین منظور مسجد سهله کوفه به پادگان آموزش نظامی تبدیل شد که در آنجا با تفنگهای به اصطلاح سرپُر به مردم و جوانان آموزش تیراندازی می دادند. در واقع صبح ها در مسجد سهله درس داده میشد و عصرها آموزش نظامی برپا بود. خود شیخ جعفر هم عصرها برای بازدید از تمرینات نظامی به مسجد سهله می آمد و جوانان نجف را ترغیب به جهاد می کرد.

تأسیس نخستین بسیج مردمی عراق توسط(کاشف الغطا)

«آیت الله شیخ هادی نجفی»» با بیان اینکه شیخ جعفر را باید مؤسس نخستین بسیج مردمی دانست، تصریح کرد: در واقع همان بسیجی که ما در دفاع مقدس آن را به کار بردیم و امروز هم در عراق توسط حشدالشعبی در مقابل وهابیت تکفیری ایستادگی می شود، ریشه‌اش در بسیج مردمی« شیخ جعفر کاشف الغطا»ست. در واقع ایشان با تجهیز و آموزش مردم آنها را پای دفاع از نجف اشرف آورد به طوری که یک وهابی هم نتوانست وارد شهر نجف شود و بارگاه امیرالمومنین (ع) در حفاظت کامل قرار گرفت.

«نوهِ کاشف الغطا» با اشاره به سیره عملی شیخ اکبر اظهار داشت: شیخ جعفر خودش در ابتدا بسیار فقیر بوده است؛ با این حال نسبت به فقرا توجه ویژه ای داشت. ایشان درآمدی که از طریق نماز و روزه استیجاری به دست می آورد را نیز خرج فقرا می کرد و حتی هزینه ازدواج جوانی که از او کمک خواسته بود، به این طریق تهیه کرد.

مقایسه شهر

وی افزود: هر کسی پول برای شیخ می فرستاد، ایشان همان لحظه فقرا را صدا می زد و آن پول را بین آنها تقسیم می کرد. حتی نقل شده وقتی «فتحعلی شاه» از ایشان می‌خواهد اگر نیازی دارد بگوید تا برآورده سازد؛ اما «شیخ کاشف الغطا» می‌گوید تو نمی‌توانی خواسته مرا برآورده کنی!.

شاه(فتحعلی شاه) می گوید چطور با این قدرت و ثروتی که دارم، نمی توانم؟

که شیخ در پاسخ می‌گوید اگر می توانی فقر را از جامعه ریشه‌کن ساز.

نوه شیخ جعفر کاشف الغطا بااشاره به شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور که در اثر تحریم و کرونا ایجاد شده و بسیاری از مردم را سختی قرار داده، اشاره کرد و بیان داشت: از مردم و متمکنین می خواهم که در این روزها با تاسی به بزرگانی همچون شیخ جعفر کاشف الغطا، دست نیازمندان را نیز بگیرند و از احوال آنها غافل نشوند.

درزمانهای گذشته «علما برای دخترانشان خواستگارمی طلبیدند»(دخترانشان رابه طُلاب معرفی می کردند)

مجری برنامه ویژه افطار شبکه قرآن تلویزیون می پرسد:اگر مخاطب شما الان شیخ جعفر بود به او چه می‌گفتید؟

نوه شیخ جعفر کاشف الغطا پاسخ داد: جناب شیخ جعفر کاشف الغطا! شما که در امر ازدواج آنقدر سهل می‌گرفتید و دختران خود را خودتان در درس معرفی می‌کردید و می‌گفتید که آیا کسی هست که با این دختران ازدواج کند؟

نوه شیخ جعفر کاشف الغطا درادامه(بامخاطب قراردادن پدربزرگش)گفت:بعدازمعرفی، هرکدام از شاگردان که دست بلند می‌کرد می‌پذیرفتی و آنها را به دامادی قبول می‌کردی ای کاش امروز شما در اجتماع ما بودید و به این مردمی که تا این حد نسبت به ازدواج جوانان سخت گیری می‌کنند و متاسفانه سن ازدواج در جوان های ما بالا رفته است می فرمودید که چگونه دختران خود را شوهر دادی  به کسانی که از مال دنیا هیچ نداشتند اما دانش و علم داشتند ای کاش می‌گفتید و این سخت گیری نسبت به ازدواج دختران و پسران ما کم می‌شد و ما به  ازدواج های آسان و سهلی دست پیدا می‌کردیم تا جوانان ما می‌توانستند خانه و زندگی تشکیل دهند و ازدواج کنند؛ امیدوارم این مطلب را ما از جناب شیخ جعفر کاشف الغطا الگو بگیریم و شیخ دعا کند که این مشکل جوانان ما در امر ازدواج حل شود.

شیخ «جعفر کاشف الغطاء» رکن اساسی تربیت عالمان دینی بود

نگاهی اجمالی به زندگی شیخ جعفر کاشف الغطا

 سایت حوزه نوشت:این عالم فقیه و مرجع مجاهد در نجف اشرف پا به عرصه گیتی نهاد شیخ جعفر مقدمات علوم را نزد پدر خواند و پس از آن خارج فقه و اصول را نزد عالمان و فقیهان به نام عراق مانند حضرات آیات «سید صادق فحام» «شیخ محمد دورقی» «شیخ فتونی» «وحید بهبهانی‌» در کربلا و اندکی نزد «سید محمد مهدی بحرالعلوم» در نجف فرا گرفت و خود از مجاهدان و عالمان بلند آوازه گردید و به تدریس پرداخت.

در حوزه درس او عالمان بسیاری شرکت کردند که عده ای از آنان خود از فقیهان و محققان بزرگ شدند و در عرصه علوم دینی عراق و ایران درخشیدند، از آن میان می‌توان به این کسانی اشاره کرد: «شیخ محمد حسن نجفی» صاحب «جواهر»، «شیخ محمد تقی اصفهانی» و «شیخ ابراهیم کلباسی» با فوت علامه بحرالعلوم، «شیخ جعفرکاشف الغطا» به رهبری دینی شیعیان ایران و عراق و دیگر کشور ها دست یافت و بر شهرت و نفوذ اجتماعی و سیاسی او افزوده شد.

در سالهای آخر سده ۱۲قمری پیروان محمد بن عبدالوهاب در عربستان سر به شورش برداشتند و با ادعای پیرایشگری دینی با بسیاری از اعتقادات فرقه های مختلف اسلامی و بیشتر شیعیان مخالفت ورزیدند، دامنه این طغیان از مرز های عربستان و مکه و مدینه گذشت و به عراق کشیده شد و دو شهر کربلا و نجف مورد هجوم وهابیان قرارگرفت در حمله آنان به نجف شیخ جعفر به دفاع از شهر و مقدسات و مردم آن برخاست و خود مسلح شد و دیگر عالمان  و طلاب و مردم را نیز مسلح ساخت و با مهاجمان جنگید و سرانجام آنان را مجبور به فرار کرد.

وی پس از آن دستور داد دیواری استوار بر کرد شهر نجف بکشند تا در هنگام تاخت و تاز وهابیان شهر و مردم آن در امان باشند او در صحنه مبارزه علمی نیز کتابی بنام «منهج الرشاد» در نقد و رد آراء وهابیان نوشت که گویا نخستین کتاب در این زمینه بود؛ شیخ جعفر در سال ۱۲۲۲ قمری عازم سفر به ایران شد و در همه جا از سوی مردم و علما به گرمی استقبال گردید.

او که در این عوان در اوج شهرت و اقتدار دینی و سیاسی بود در تهران به دیدار فتحعلی شاه قاجار رفت و به او در این دیدار برای جهاد با کافران و ستاندن مالیات و زکات از مردم به منظور سامان دادند سپاه اجازه رسمی داد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درگزارش اخذشده حوزه،اصلاحاتی انجام داده ام،ازجمله انتخاب تیتر وافزودن عکس.

فراهم کردن حجله داماد و حماماسباب نمازشب

ماجرای خواستگاری دخترکاشف الغطا

«کاشف الغطا» آنقدردربابب ازدواج آسان برای طلاب گفته بودکه یکى از طلاب ترغیب شده بود برای خواستگارى دختر شیخ،راهی منزلش می شودامافقزخودو هیبت  شیخ مانع ازبیان خواسته اش شد ، از اظهار مطلب پشیمان شده برخاست که برود شیخ( متوجه موضوع شده بود که او حاجتى دارد) گفت بنشین ودرخواستت را اظهار کن.

طلبه  گفت: مطلبى ندارم ،

علامه کاشف الغطا گفت: شما براى حاجتى اینجا آمده اى حاجتت را بگو،انشاءالله روا خواهد شد.

 طلبه که از حیا غرق عرق شده بود با زحمت گفت : مى خواهم که صبیه(دختر)شما را به من ترویج نمائید.

 استاد(علامه کاشف الغطا) دست خواستگار را گرفت و به اندرون خانه برد،اورابادخترش معرفی کرد وموافقت دخترراکسب کرد و صیغه عقدجاری شد( ازدواج صورت گرفت). 

مهیاکردن اسباب شب زفاف آقاداماد +اسباب نمازشب

«علامه کاشف الغطا»در همان شب  اتاقی براى« زوج»  خالى کرد.

کاشف الغطا در همان شب زفاف ،سحرگاه ،ظرفی  آب گرم فراهم کرد و به درب اتاق داماد آمد و دق الباب کرد که برخیزید که براى شما آب گرم آورده ام که غسل کنید و به تهجد مشغول شوید./منبع:قصص العما(تنکابنی)بااندکی ویرایش.

تکمیل داستان ازدواج دخترکاشف الغطا:بعدازتعرفه دخترش ،یکی ازطُلّاب اعلام آمادگی کرده بود وقراربودکه به خواستگاری دخترش برود ومی رود....

حضرت آیت الله مظاهری

حضرت آیت الله مظاهری(۲۶ فروردین ۱۳۹۶)گفت : آیت الله کاشف الغطاء که یکی از مراجع بزرگ زمان خودشان بوده اند و صاحب جواهر ایشان را استاد الاساتید معرفی می کند.

«آیت الله کاشف الغطاء»روزی سر درسشان برای طلبه ها می گویند: «من دختری دارم که وقت ازدواجش رسیده است، اگر یک طلبه متدین و درس خوان برای خواستگاری او آماده باشد، حاضر هستم دخترم را به ازدواج با او در بیاورم» یکی از طلبه ها جلو می آید و از دختر ایشان خواستگاری می کند، آیت الله کاشف الغطاء به آن طلبه می گویند، از دار دنیا چه چیزی داری، آن طلبه می گوید، تنها یک حجره دارم که آن هم مال امام زمان(عج) است، آیت الله کاشف الغطاء به او می گویند، من در خانه ام اتاقی دارم که خالی است، آن را به تو می دهم و جهیزیه مختصری فراهم می کنم، سپس به خانه می روند و همان شب برای دخترشان و آن طلبه یک عروسی مختصری می گیرند و آن ها را به ازدواج با یکدیگر درمی آورند/خبرگزاری رسا.

گدایی درسحرگاهان  ونمازشب فرزند«کاشف الغطاء»

ترغیب به نمازشب بادیدن مردفقیری که درسحرگاهان برای گدایی به حرم آمده بود

 «رحیم کارگر محمدیارى»درکتاب «بهترین پناهگاه » داستانی ازنمازشب «شیخ جعفر کاشف الغطاء»وفرزندش روایت می کند :

«کاشف الغطا»شبى براى خواندن نماز شب از خواب بر مى خیزد. فرزند جوانش را هم از خواب بیدار مى کند و از او مى خواهد با هم براى خواندن نماز به حرم  امام على(ع) بروند. پسرش که در آن وقت شب، برخاستن از خواب برایش سخت بود، بهانه مى آورد، اما شیخ مصمم است که با هم به حرم بروند.

حرم امام علی علیه السلام

فرزندش  با اکراه بلند مى شود و وضو مى گیرد و با پدر راهی حرم امیرالمؤمنین علیه السلام مى شوند.

در صحن مطهر که مى رسند، مرد فقیرى را مى بینند که نشسته و دست به طرف مردم دراز مى کند(گدایی).

«شیخ جعفرکاشف الغطا» از فرزندش مى پرسد: این شخص در این وقت شب اینجا چه مى کند؟ براى چه نشسته اینجا؟ پسر ش مى گوید: براى گدایى از مردم.

«کاشف الغطا» مى گوید:ببین فرزندم ! این آدم(سائل) به خاطر مبلغ اندک ، این وقت شب از خواب و آسایش دست شسته و دست به سوى مردم دراز مى کند. آیا تو به اندازه این سائل به وعده هاى خدا درباره شب زنده داران اعتماد ندارى! که مى فرماید:

فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ جَزَاءً بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ/ هیچ کس نمی ‌داند چه پاداش های مهمّی که مایه روشنی چشم هاست برای آنها نهفته شده، این پاداش کارهائی است که انجام می‌ دادند!

فرزند جوانش از شنیدن این جمله ، به شدت منقلب مى شود و در وجودش‍ تحولى پدید مى آید، به طورى که تا آخر عمر نماز شب او ترک نشد./منبع حوزه  آبان ۱۳۹۷ 

​بااصلاحات.

فرزندان شیخ جعفرکاشف الغطا

شیخ جعفر کاشف الغطاء

شیخ جعفر داخل بیت‌الله الحرام شد: «خدایا، خاندان و ذریه‌‏ام را بی‌فقیه مگذار

سیدبحرالعلوم به او گفت: ای شیخ! خدا دعایت را مستجاب خواهد کرد.

فارس نوشت:از نکات جالب زندگانی وی می‌توان به دعای شیخ جعفر در کنار خانه خدا اشاره کرد، این ماجرا در کتاب «قصص العلما» تنکابنی و «عبقات العنبریة لطبقات الجعفریة» شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء  و «روضات الجنات» خوانساری آمده است.

همراهان ایشان، مرحوم سیدمهدی بحرالعلوم و سیدمحمدجواد عاملی (صاحب مفتاح الکرامه) نقل می‏‌کنند که شیخ جعفر داخل بیت‌الله الحرام شد و چنین دعا کرد: «خدایا، خاندان و ذریه‌‏ام را بی‌فقیه مگذار!»، سیدبحرالعلوم به او گفت: ای شیخ! خدا دعایت را مستجاب خواهد کرد.

اکنون و با گذشت بیش از دو قرن از این موضوع خاندان کاشف‌الغطاء علمای برجسته‌ای را تربیت کرده که عبارتند از:

۱-«موسی بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر و فرزند ارشد «شیخ جعفر کاشف الغطاء»

۲-«علی بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، ادیب و شاعر

۳-«حسن بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، اصولی، ادیب و شاعر

۴-«مهدی بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، مرجع تقلید، ادیب و شاعر

۵-«عباس بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر

۶-«محمد بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی و شاعر

۷-«محمدرضا بن موسی آل کاشف الغطاء» فقیه و عالم

۸-«موسی بن محمدرضا آل کاشف الغطاء» فقیه و ادیب

۹-«عباس بن حسن آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر

۱۰-«احمد بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه و مرجع تقلید

۱۱-«مرتضی بن عباس آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، متکلم، نویسنده و شاعر

۱۲-«علی بن محمدرضا آل کاشف الغطاء» عالم، ادیب، مورخ و شاعر

۱۳-«هادی بن عباس آل کاشف الغطاء» فقیه، مورخ، محقق، ادیب و شاعر

۱۴-«محمدرضا بن هادی آل کاشف الغطاء» فقیه، ادیب و شاعر

۱۵-«محمد حسین بن علی آل کاشف الغطاء» پس از مبارزه با اشغالگران انگلیسی در عراق به مسجدالاقصی رفت،‌ فلسطینیان به اقتدا کرده و وی را «امام» خطاب کردند. کاشف‌الغطاء همچنین با ارسال پیامی به مردم بحرین، فتنه بین سنی و شیعه را خاتمه داد.

این خاندان عالم‌پرور همچنان به فعالیت‌های علمی دینی خود ادامه می‌دهد و اکنون دو دهه‌ای است مؤسسه «کاشف الغطاء العامة» با هدف احیای یادگارهای اهل‌بیت(ع) در شهر مقدس نجف تأسیس شده است.

در ادامه تصاویر برخی از فرزندان و نوادگان شیخ جعفر کاشف الغطاء می‌آید:

شیخ علی بن محمدرضا ال کاشف الغطاء

شیخ محمدحسین بن علی ال کاشف الغطاء

شیخ محمدرضا ال کاشف الغطاء

شیخ عبدالرضا ال کاشف الغطاء

شیخ احمد مولى کاشف الغطاء

شیخ هادی کاشف الغطاء

شیخ عبدالکریم الشیخ محمدحسین کاشف الغطاء


میرزا ابوالقاسم قمی یا محقق قمی صاحب کتاب «قوانین الاصول» و از مراجع بزرگ تقلید در عهد فتحعلی‌شاه قاجار بود، در عهد فتحعلی‌شاه قاجار مرجعیت علمی ایران را به عهده داشت و در جنگ میان روسیه تزاری و ایران که ۱۰ سال طول کشید، میرزای قمی در مسئولیت و مرجعیت تقلید در اوج شهرت خود بود، حدود پنج سال که از آغاز جنگ یعنی ۱۲۲۳ هجری قمری حکومت تهران نسبت به حمایت روحانیت و خصوصا میرزای قمی احساس نیاز کرد.

محقق قمی در آن‌ سال‌ها سخت در تگنا قرار می‌گیرد و از طرفی تأیید فتحعلی‌شاه و تأیید همه جنایت‌های آقا محمدخان قاجار بود که فتحعلی شاه به عنوان ولیعهد و مرد دوم قدرت در کنار او و پیشتاز ماجراهایی از قبیل قتل عام مردم کرمان بوده است، از طرف دیگر تضعیف فتحعلی شاه به منزله کمک به روسیه تزاری بود که علاوه بر کینه مذهبی و نژادی که نسبت به ایران داشت، وحشی‌ترین حکومت اروپای آن روز بوده است، میرزا با دقت تمام در صدور فتوا آنچه را که وظیفه شرعی و مکتبی‌اش بوده را انجام داد، جنگ و دفاع در برابر روس را جهاد دفاعی واجب اعلام کرد و هم از هر نوع تأیید نسبت به فتحعلی شاه خودداری کرد

ابوالقاسم بن محمدحسن معروف به میرزای قمی از فقهای شیعه که اصالتاً گیلانی است، تولدش در سال ۱۱۵۱ هجری قمری در جاپلق و تحصیلات او در عراق بوده و نزد آقا باقر بهبهانی و دیگران تلمذ کرد و سپس در قم اقامت گزید، او تألیفات زیادی از جمله قوانین در اصول و جامع الشتات به زبان فارسی در فقه و کتاب غنائم در فقه استدلالی و مناهج در فقه و معین الخواص در فقه و رسائل دیگری در فقه، اصول و کلام دارد، همچنین دیوان شعری در حدود پنج هزار بیت و منظومه‌ای در علم معانی و بیان به یادگار گذاشته است.

ارادت شاه به میرزای قمی

فتحعلى شاه قاجار در این ایام بود که در نخستین سفرش به قم به فضایل اخلاقى و کمالات نفسانى و مراتب فضل میرزا پى برد و براى زیارت او به مسجد جامع شهر آمد و در شمار مامؤمین وى قرار گرفت و نماز ظهر و عصر را به آن بزرگوار اقتدا کرد و در نخستین ملاقات حلقه ارادت و محبت آن جناب را به گردن افکند.

تألیفات

 قوانین الاصول /حاشیه بر قوانین/ حاشیه بر زبده الاصول شیخ بهایى/ حاشیه بر تهذیب الاصول علامه حلى/ جامع الشتات یا اجوبه المسائل/ مناهج الاحکام / غنائم الایام فیما یتعلق بالحلال و الحرام  / مرشد العوام  / منظومه اى در علم بدیع/ فتحیه در علم کلام / دیوان شعر/وچندرساله دیگر

شاگردان میرزا 
معروفترین شاگردان میرزا: آقا سید محمد باقر شفتى معروف به حجه الاسلام (متوفاى ۱۲۶۰ ق 
 حاج محمد ابراهیم کلباسى (۱۱۸۰ – ۱۲۶۱ ق

امر به معروف و نهى از منکر وماجرای خواستگاری شاه ازپسرمیرزا

«میرزای قمی» به انجام فریضه امر به معروف و نهى از منکر بسیار مقید و پاى بند بود. حتى این وظیفه الهى و اجتماعى در ملاقات با شاه وقت هم ترک نمى شد.

می گویند در یکى از این ملاقاتها در بین گفتگو، خطاب به فتحعلى شاه گفت: اى شاه ! با مردم به عدالت رفتار کن زیرا که مى ترسم به موجب معاشرتى که با تو دارم ، نظر به آیه شریفه (وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ/١١٣هود) مستوجب عذاب پروردگار شوم !

سلطان قاجار در جواب میرزا عرض کرد: نظر به این روایات که مى گوید: (هر که در دنیا سنگى را دوست داشته باشد در آخرت با او محشور خواهد شد) بنده هم چون در دنیا با شما معاشرت و دوستى دارم ، امیدوارم که در بهشت عنبر سرشت نیز با شما محشور باشم .

امیرالمومنین(ع): «مَنْ أَحَبَّنَا کَانَ مَعَنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا أَحَبَّ حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَه/امالی صدوق، ص ۲۱۰
در یکى از دیدارهاى دیگرى که میرزا با فتحعلى شاه داشت دست به ریش ‍ وى که بسیار بلند بود کشید و فرمود: اى شاه ! کارى نکن که این ریش فرداى قیامت با آتش جهنم بسوزد!
هر چند که سلطان نسبت به او علاقه مى ورزید، میرزا به وى  اعتنایی نشان نمی داد-احتیاط می کرد.

روزى فتحعلی شاه قاجار (۱۲۱۳-۱۱۵۰ شمسی) از آن بزرگوار درخواست کرد که اجازه دهد تا دختر خویش را به ازدواج پسر میرزا درآورد و بدین وسیله رابطه خانوادگى بین میرزا و خانواده سلطنتى بر قرار گردد. میرزا از این پیشنهاد سخت  نگران شد و از قبول آن خوددارى ورزید. گر چه آن جلسه بدون نتیجه پایان پذیرفت اما چون براى میرزا این احتمال وجود داشت که با اصرار شاه مجبور گردد از روى ناچارى به این وصلت تن در دهد دست بر دعا برداشت و گفت : خدایا، اگر بناست شاهزاده به همسرى پسر من درآید مرگ جوانم را برسان !طولى نکشید که تنها پسر میرزا در آب غرق شد و در اثر این سانحه از دنیا رفت . 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:میرزای قمی ازمنظررهبرانقلاب

« میرزای قمی » مورد احترام و تجلیل پادشاه زمان خودش قرار میگیرد؛ اما زیر بار خواسته‌ی او نمیرود. آنها اصرار داشتند آنچه را که میخواهند، میرزا فتوا بدهد؛ اما میرزا قبول نکرد، زیر بار نرفت. میرزای قمی رساله‌ای دارد به نام «رساله‌ی عباسیه» که نظر فقهی خودش را در باب جهاد بیان کرده است. این رساله چند سال قبل از این برای اول‌بار چاپ و منتشر شد. از ایشان جوری سؤال میکنند که مثلاً وکالتی بدهد، نیابتی بدهد که بتوانند از طرف او جهاد کنند - به گمانم این موضوع در «جامع الشتات» هم آمده باشد - اما ایشان زیر بار نمیرود و قبول نمیکند. روحانیت شیعه همیشه اینجور بوده، همیشه مستقل بوده، هرگز در قبضه‌ی قدرتها قرار نگرفته است؛ امروز هم همین جور است، بعد از این هم باید همین جور باشد و به توفیق الهی همین جور خواهد بود.۲۹مهر۱۳۸۹بیانات « آیت الله خامنه ای»در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم‌.

رهبرانقلاب درباره بی اعتنایی علما به جلال وجبروت پادشاهان می گوید:

میتوان نمونه این بی اعتنایی را-مرحوم میرزای قمی رضوان اللَّه علیه را مثال زد که نسبت به فتحعلی‌شاه با سرسختی برخورد می‌کرد و هیچ باجی به او نمی‌داد. با این‌که فتحعلی‌شاه خیلی به میرزا هم اظهار ارادت می‌کرد؛ اما میرزا به او چندان اعتنایی نداشت. درعین‌حال، نام رساله‌ی جهاد خودش را «عباس‌میرزا» گذاشت؛زیرا او یکی از سرداران آن زمان بود و به‌هرحال، دولت ایران مدّت زمانی را با دولت متجاوز روس تزاری جنگیده بود و ایشان احساس تکلیف می‌کرد که باید از ایرانیان حمایت کند. از خود شاه که آدم فاسدی بود، نمی‌خواست به صراحت حمایت کند؛ بلکه از عبّاس میرزا که در میدان جنگ، جنگیده بود، این‌طور تجلیل می‌کرد. ۱۶آذر۱۳۷۴بیانات « آیت الله خامنه ای» در دیدار جمعی از روحانیون.

تفاوت میرزای قمی با کاشف الغطاء 

« آیت الله خامنه ای»:مرحوم «شیخ جعفر کاشف الغطاء» (رضوان الله تعالی علیه) در مقدمه‌ی «کتاب جهاد» که برای اداره‌ی دستگاه فتحعلی شاه نوشته ، از فتحعلی شاه به عنوان سلطان مسلمین اسم می‌آورد و مسائلی را ذکر می‌کند؛ این، ناظر به حکومت زمان بوده است. مرحوم میرزای قمی (رضوان اللّه علیه) برای جنگهای ایران و روس در زمان فتحعلی شاه، رساله‌ی جهادش «رساله‌ی عباسیه» را به اسم عباس میرزا نوشت؛ چون مسائلی بود که دولت در آن زمان با آن‌ها سروکار داشت. البته میرزای قمی در این قضیه خیلی زیرکانه‌تر از مرحوم کاشف الغطاء با آن دستگاه برخورد کرده است؛ چون در اینجا(داخل دستگاه حکومتی بود)بود و از نزدیک اوضاع را می‌دیده و می‌دانسته که چگونه باید با آن‌ها رفتار کند؛ اما مرحوم کاشف الغطاء (رضوان اللّه علیه) دستگاه را قدری بهتر از واقعیت آن دیده است./۳۰بهمن ۱۳۷۰بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم./پایان.

«عباس میرزا »کیست؟

روایتی از مرگ عباس میرزا، ولیعهد قاجار

«عباس میرزا»متولد۱۳۰۳،فرزندوولیعهد،نایب‌السلطنه -فتحعلی شاه که حاکم آذربایجان بود

وی ازدلاوران قاجار بودکه درسال ۱۲۴۹ق(۱۲۱۲)یک‌سال پیش از مرگ پدرش -فتحعلی‌شاه، در ۴۶ سالگی در خراسان درگذشت
وفات
آشنایی با ۳ تن از اصحاب ائمه(ع)، مدفون شده در
میرزای قمی در سال ۱۲۳۱ ق  در هشتاد سالگى دعوت حق را لبیک گفت  ودرقبرستان شیخان قم ، مقابل مقبره زکریا بن آدم به خاک سپرده شد.

گیاه"پنج انگشت" رازیانه، دارویی موثردربیماری زنانه(Vitaganus)ویتاگنوس

​گیاهی که درمان بیماری های زنان است.

 درمان های سنتی بیماریهای زنانه-هایپرمنوره (Hypermenorrhea)یامنوراژی (Menorrhagia)

گیاه« پنج انگشتی »و«رازیانه»۲ گیاه دارویی موثر در زمینه تنظیم هورمون‌های زنانه

دکتر حسن اکبری(متخصص طب سُنتی)، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رازیانه یک گیاه دارویی «فیتواستروژن»(گروهی از مواد شیمیایی گیاهی) است،

این داروی گیاهی وظیفه تنظیم عادت ماهانه را به عهده دارد، به طوری که موجب جلوگیری از تحلیل مخاط رحم، پیشگیری از پیری زودرس در زنان، جلوگیری از یائسگی زودرس و پیری دستگاه تناسلی و شادابی روحی، روانی و جنسی زنان می‌شود.

رازیانه باعث ایجاد تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی جنسی در زنان می‌شود. همچنین برای ایجاد تعادل هورمونی مناسب است.

«رازیانه» می تواند از بروز کیست تخمدان، کیست پستان، تنبلی تخمدان و ناباروری ناشی از تنبلی تخمدان جلوگیری کند.

 

«رازیانه» موجب افزایش خانم‌های شیرده می شود.

 درمان منوراژی یا« هایپرمنوره » با « رازیانه+پنج انگشت »

به خانم هایی که مشکلات هایپرمنوره  دارند،توصیه می‌شود از داروهای گیاهی دیگری در کنار رازیانه استفاده شود که عبارت است از داروی گیاهی« پنج انگشت »که به تازگی توسط برخی از تولید کنندگان دارو به صورت قرص ساخته شده است.

 چگونگی مصرف «قرص پنج انگشت »

با این نسخه «125 سال» عمر کنید/ خیانت در حق سلامتی مردم با حذف «روغن حیوانی»

متخصص آسیب‌شناسی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: میزان مصرف این قرص روزی یک عدد تا تنظیم عادت ماهانه است و این قرص فقط به بانوانی که دارای مشکلات هایپرمنوره هستند، توصیه می شود که به راحتی می توانند در دوران پاکی در کنار دم نوش یا عرق رازیانه مصرف کنند.

 رازیانه به صورت یک استکان تا یک لیوان «دم نوش» یا بصورت عرق ،همراه با عسل یا خرما، هر روز مصرف شود.

 تهیه «دم نوش »رازیانه ،چیزی شبیه  چای معمولی است.

«رازیانه» داروی درمان عفونت دستگاه تناسلی 

 رازیانه (علاوه بر درمان ترشحات اضافی دستگاه تناسلی )می‌تواند منجردرمان« پریودهای دردناک»  ودرمان عفونت‌های  دستگاه تناسلی در زنان شود.

 استفاده صحیح در میزان مناسب عارضه‌ای برای بدن در مصرف طولانی مدت ایجاد نمی کند. رازیانه به صورت یک استکان تا یک لیوان دم نوش یا عرق همراه با عسل یا خرما، می‌تواند هر روز مصرف شود.

نکتهدر هنگام شروع عادت ماهانه و بارداری باید از مصرف رازیانه اجتناب کنید زیرا ممکن است موجب سقط جنین می شود.

مدیریت سایت-پیراسته فر:بااستفاده :ازمصاحبه دکتراکبری (تیر ۱۳۹۳)خبرگزاری ایسنابا -با اصلاحات واضافات ،ویرایش .

گیاه «پنج انگشتی» یا(فلفل کوهی) بانام علمی (Vitex agnus- castus) می باشد که داروی تهیه شده از این گیاه در ایران« ویتاگنوس »(Vitaganus) )نام دارد که اولین بار  به شکل قطره توسط داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد ، از سال۱۳۸۷ داروسازی پورسینا آن را بصورت «قرص » به بازار عرضه کردکه همان خاصیت قطره را داردباطعم مطبوع.

«دکتر اکبر اسماعیلی» پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد تهران شمال می گوید:گیاه رازیانه یکی از گیاهانی است که از خواص دارویی بالایی برخوردار است. این گیاه در برخی از مناطق جهان از جمله هند، پاکستان و مصر به وفور یافت می‌شود. کاربردهای درمانی گیاه رازیانه از قبیل خاصیت ضد میکروبی، ضدویروسی، ضدعفونی کنندگی و ضد نفخ، آن را به یک گیاه پرطرفدار برای تحقیقات دارویی تبدیل کرده است. / آذر ۱۳۹۶مصاحبه باایرنا

 یک کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این که رازیانه گیاه لاغری است که در بخش‌هایی از خاک کشورمان می‌روید، گفت: 

۸۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مهدیشهر در شرایط بحرانی خطر آتش‌سوزی قرار دارد

حمیدرضا عبدوس(کارشناس گیاهان دارویی)گفت: رازیانه یک گیاه دارویی گل‌دار از راسته آپیالس(Apiales)، تیره چتریان (Apiaceae)و از رده رازیانه‌ها (Foeniculum)است که بومی مناطق مدیترانه است، کشورهای سوریه، هند، مکزیک، مصر، ترکیه و چین عمده ترین تولیدکننده‌های رازیانه در جهان هستند.این گیاه در مناطق شمالی ایران و در دامنه‌های کوههای البرز بطور خودرو می روید.

 در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. همچنین از آنجا که گیاه بسیار گرمی است اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

 قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از :بذر، برگ و ریشه است.

مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر ۵ گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود.

 برای رفع بوی بد دهان و درمان گلو‌درد نیز می‌توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید. همچنین کمک به دستگاه گوارش در هضم غذا و به عنوان بادشکن از دیگر فواید آن است. برای سوء هاضمه، سردی معده و یا دردهای فشردگی معده بسیار موثر است.

 رفع سوزش ادرار وگلودرد

رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه تنفس و تنگی نفس قابل استفاده بوده و علاوه بر این، رازیانه مُدر و ضد میکرب بوده و برای رفع سوزش ادرار نیز مفید است. به معالجهٔ درد گلو و رفع التهاب حنجره کمک کرده و برای رفع اختلالات قاعدگی و معالجه زخم معده به کار می‌رود.

کمک به ازدیادشیرمادران شیرده

  مادران شیرده از دم کرده رازیانه گاهی اوقات استفاده می کنند چرا که هم باعث ازدیاد شیر آ‌ن‌ها می‌گردد و هم ضد نفخ است و از دل درد کودک جلوگیری می‌کند مخصوصاً وقتی که غذای سنگین می‌خورند حتماً بعد غذا چند دانه رازیانه را در دهان خود نگه دارند و آهسته آهسته آب آن‌ را که در دهان جمع می‌شود فرو ببرند.

 شفافیت پوست

برای این کار دانه رازیانه را پودر کرده یک قاشق مرباخوری در نصف لیوان آب به مدت یک ساعت در آب‌جوش گذاشته سپس دم‌ کرده آن را صاف کرده با عسل و یک قاشق غذاخوری ماست شیرین به مدت۲۰ دقیقه مخلوط آن را روی صورت قرار می‌دهند.

داروهایی که ازترکیبات رازیانه ساخته می شوند

«حمیدرضا عبدوس» گفت: استفاده از این گیاه در دوران باردهی آسیبی به نوزادن نمی رساند، در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این گیاه ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد. / تیر ۱۳۹۲ایسنامصاحبه باعبدوس

چندنکته ضروری

* اثرگذاری قرص« ویتاگنوس » پس از ده روز است ،برای تاثیر قطعی تا۳ ماه مصرف شود.

* برای تأثیرگذاری قطره تاچندماه بایدمصرف کرد،روزی حدود۴۰قطره

* از آنجا قطره « ویتاگنوس »ممکن است مزه مطلوبی نداشته باشد میتوان هنگام مصرف،  آن را با آب، آبمیوه، شیر  مخلوط کرد و بعد مصرف کرد.

* توصیه می شودازمصرف این دارو با معده خالی اجتناب شودواماگیاه(دمنوش) را،میتوانید بامعده خالی ، نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید.

طرز تهیه دمنوش پنج انگشت

۲۰ گرم از گیاه پنج انگشت را ۱۵ دقیقه در سه لیوان آب خیس کنید؛ پس از ۳ دقیقه آن را بجوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه دَم بکشد؛ دمنوش را صاف و با عسل شیرین کنید؛ روزانه یک فنجان از آن را پس از غذا بنوشید.

عوارض:ناراحتی های دستگاه گوارش، خارش،آکنه(جوش)

* در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارندحتماً بانظرپزشک مصرف کنند.

داروی « ویتاگنوس » داروی زنانه است،مردان اجتناب کنند.

* مردان به خاطر ترکیبات استروژنیک این گیاه نباید از آن استفاده کنند.

البته محققان امریکا «دمنوش گیاه پنج‌انگشت» یک درمان خانگی عالی برای پوکی استخوان در مردان ودرمان پروستات می دانند.

ودیگراینکه بعلت خواص ضد سرطانی گیاه پنج انگشت، توانایی زیادی برای کاهش سطح تستوسترون و مهار رشد سلول‌های سرطانی پروستات در بدن دارد.

تداخل:این دارو خواص «ضد آندروژنی»  نباید به همراه قرص های ضد بارداری استفاده شود،وحتی دمنوش  پنج انگشت.

* برای درمان« فیبروم رحمی» ودرمان «آکنه» و«کیست» و...روزی دو عدد قرص ،بمدت چند ماه  مصرف شود.

دمنوش گیاه پنج انگشت دارای خواص «آنتی‌اکسیدانی» است و می‌تواند بدن را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

البته نظرپزشک معالج-حضوری-براین توصیه هاارجحیت دارد.

یکی دیگرازگیاهان مؤثردرتنظیم هورمون های زنانه «لوبیاسبز»است

لوبیاسویاچیست؟خواص درمانی عجیب سویا

سویا گیاهی است یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوک تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است که در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یکدیگر وجود دارد

لوبیا سویا حاوی« فیتواستروژن» یا استروژن گیاهی است. مصرف رژیم غذایی با میزان بالایی از سویا و فرآورده های سویا ممکن است به کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه در بانوان یائسه کمک کند. همچنین مصرف آجیل سویا، توفو، شیرسویا و مکمل های سویا برای کاهش علائم توصیه می شود.

مصرف پروتئین سویا در کاهش کلسترول بد و تری گلیسریدخون ونیزدیابت نیز موثر است.

(برای غیرگرگرفتگی)برای طعم بهترلوبیاسویا: پیاز رنده سرخ  شده ویا ادویه نمک و رب گو جه فرنگی را به آن اضافه کنید

ازجمله از قوائد ومزایای سویا

سویا مقوی و باد شکن است/ مدر ، تب بر و ضد سم است /شیر سویا غذای مفیدی برای کودکان است /نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است / برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است/برای تحریک اشتها مفیداست/برای از بین بردن بوی گوشت مؤثراست/سس سویا ملین ،‌ خنک کننده و ضد سم است و می تواند سموم احتمالی غذاها را خنثی کند/ سویا خطر سقط جنین رارفع می کید/اگر ادرار کسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است / سس سویا برای سوختگی پوست مفید است/فرآورده های سویا سنگ کیسه صفرا را شکسته و خارج می سازد /سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
سویا  هم ضدسرطان است /سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد./دانه های سبز سویا را له کرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها که در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد.

مدیریت سایت-پیراسته فر:در سویا کلروفیل و آنتی بیوتیکی بنام «کاناوالین» یافت موجوداست،دانشمندان موفق شده اند که از لوبیای سویا یک نوع آنتی بیوتیک تهیه کنند که «مورومیکس» نامیده می شود و باکتریهای مضر روده را از بین می برد .