پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

انتفاضه شیعیان عراق"حمله به کربلا"توسط صدام حسین

در روزدوشنبه ۱۱ مارس ۱۹۹۱(۲۰ اسفند ۱۳۶۹) حسین کامل(دامادصدام حسین)دستورموشکباران حرم امام حسین راصادرکردند،«حرم ابوالفضل» هم موردحمله قرارگرفت..

«انتفاضه مردم عراق»  ۱۵ روزه سرکوب شد.حدود سیصد هزار نفر از مردم کشته شدند و حدود دو میلیون نفر آواره شدند

سربازان بعثی« بین الحرمین» رابه «زمین فوتبال» تبدیل کردند ودرآنجابازی«فوتبال» کردند!

انتفاضه شیعیان عراق..رژیم صدام حسین به کربلا(حرم امام حسین)

این قیام در سحرگاه یکشنبه١٦ شعبان ١٤١١ (۱۲ اسفند ۱۳۶۹)۳مارس۱۹۹۱  شروع شد.

 پس از ۵ ماه حمله عراق به کویت ،برای دستیابی به ثروت وسرمایه های کشورهمسایه،نه اینکه توفیقی حاصل نشده بود،بلکه منجربه عقب نشینی مفتضحانه  ارتش عراق از کویت شده بود ، با انهدام «خودروهای عراق» توسط نیروهای آمریکایی، نظامیان عراقی مجبور به بازگشت با پای پیاده شده بودند(مضافاً ۸ سال جنگ ناکام باایران)،سربازان وافسران عراقی ،وقتی بااین شکست تحقیرآمیز به وطن برگشتند،درحالیکه رئیس جمهورآمریکابه آنهاوعده فتح وپیروزی داده بودودرپایتخت« کویت» جشن پیروزی برپاکرده بودند،وقتی خسته وکوفته به وطن برگشتند،نه اینکه هیچکس به استقبالشان نیامد،بلکه «بغداد»توسط ارتش متحدین (بعنوان کشورمتجاوز)بمباران شده بود ومردم آواره ومعترض،دراین شرایط نظامیان عراق،دچاربک بحران روحی شده بودند ،

صور قدیمة من العراق - احد ساحات البصرة عام 1955 Basra 1955 | Facebook

 در نتیجه ، یکی ازاین  نظامیان عراقی درسحرگاه یکشنبه١٦ شعبان ١٤١١، با شلیک به مجسمه آرامگاه صدام حسین در «میدان السعد»شهر«بصره» ، و ناسزا به صدام شروع شد..بعدبه کربلا ونجف ودیگرشهرهاکشیده شد.

این نظامی  عراقی بازگشته از «جنگ کویت» در میدان «سعد» بصره، با گلوله تانک به سمت تصویر صدام حسین شلیک کرد. پس از این رویداد، مردم به ساختمان حزب بعث و سپس به زندان شهر حمله کردند و شهر را به تصرف خود درآوردند. با انتشار خبر تصرف بصره در شهرهای دیگر از جمله درمناطق کردنشین نیز مردم اقدامات مشابهی انجام دادند. معترضان کنترل استان­های دیالی، واسط، میسان، بصره، ذی قار، مثنی، قادسیه، بابل، کربلا، نجف، دهوک، اربیل، کرکوک و سلیمانیه را به دست گرفتند و فقط استان­های مرکزی شامل صلاح الدین، بغداد، نینوا و الانبار در کنترل حکومت باقی ماند.

انتفاضة2

«انتفاضه مردم عراق»  ۱۵ روزه سرکوب شد.حدود سیصد هزار نفر از مردم کشته شدند و حدود دو میلیون نفر آواره شدند.

و به دلیل همزمان شدن راه اندازی آن در ماه شعبان سال هجری ، «قیام شعبانیه» نامیده شد.

صدام دستور استفاده از هلیکوپترهایی را که آمریکا به بهانه انتقال مجروحان و مجروحان از کویت به عراق به رژیم فرستاده بود داد ، اما رژیم از آنها برای بمباران شهرها و توقف قیام استفاده کرد. این موضوع به مقامات رسید که از سلاح شیمیایی علیه شهروندان استفاده کنند.

در حالی که قیام پس از چند روز در همه استانهای عراق سرکوب شد ، «کربلا» همچنان نافرمانی خود را اعلام کرد ، بنابراین صدام به اعزام تیپ هایی از ارتش عراق به رهبری گارد جمهوری برای اعزام «بولدوز »و سوزاندن باغها روی آورد و با سلاحهای سنگین به شهر حمله کرد.

 

شهر کربلامحاصره شد

تصویر رود فرات که بخش هایی از آن خشک شده

و از مردم آن خواسته شد تا آن را به سمت«دریاچه الرزازه» ترک کنند و با انفجارهای متوالی موشک شلیک شد ، سپس گلوله باران شدت گرفت و ساکنان مجبور شدند خانه های خود را به سمت دریاچه الرزازا ترک کنند. جاده مسافت زیادی را طی کرد ، هلیکوپترها شروع به برداشتن آنها و کشتن بیگناهان و بی دفاع کردند و هر زمان که نیروهای رژیم پیشروی می کردند ، شورشیان کربلا بودند که با عملیات جسورانه تهاجمی با آن روبرو می شدند و تلفات سنگینی به آن وارد می کردند.

در روزدوشنبه ۱۱ مارس ۱۹۹۱(۲۰ اسفند ۱۳۶۹) «حسین کامل» (پسرعموی و داماد صدام)

 دستور موشکباران شهرکربلا را با رگبار موشک هایی که گنبد شریف حرم امام حسین (ع) و همچنین گنبد حرم را هدف قرار دادند ، صادر کرد. ابی الفضل العباس و ضریح سمت راست نخل عباس و طبقات مسکونی اطراف آن. دروازه قبله منفجر شد ، سپس رژیم به استفاده از توپخانه ، موشک و گلوله خمپاره توسط سربازان مستقر در باغها روی آورد. مجاور مرکز شهر کربلاالانتفاضة3

فرماندهی مرکزی در بغداد در آن زمان دستور حمله به شهر با سلاح های شیمیایی را صادر کرد که چندین سایت را مورد هدف قرار داد ، از جمله محل (باب الخان) ، که در چند متری حرم ابوالفضل العباس قرار دارد. سلام بر او ، از طرف شرقی.

پس از ۱۳ روز نبرد و به دلیل عقب نشینی شورشیان در نتیجه تمام شدن مهمات ، گارد جمهوری توانست وارد شهر شده و به بقاع متبرکه برسد که در آن زمان حسین کامل سخنرانی معروف خود را (شما حسین هستند و من حسین هستم) در اعتراض به امام حسین علیه السلام ، دستور حمله به حرم مطهر و نقض حریم او را صادر کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«حسین کامل»  شوهر دختر صدام حسین ، باهمراه عده ای ازنظامیان به کربلا آمدندبا خودروهای زرهی و تانک ها ، سپس مقابل حرم امام ایستادند و جمله معروف خود را گفت: «شما حسین هستید و من حسین کامل هستم» وآنگاه موشک های خود را شلیک کرد که بخشهایی از حرم مطهر را تخریب کرد.

undefined

نویسنده عراقی نوشت:حسین کامل دستور اعدام تعدادی از قیام و بازدیدکنندگان داخل حرم مطهر را صادر کرد که هنوز آثار گلوله در دیوارهای حرم مطهر و راهروهای داخلی وجود دارد ، سپس مقبره ابراهیم مجاب سوزانده شد و قطعات ارزشمندی از پنجره های حرم امام حسین به سرقت رفت و درب طلایی در جنوب حرم مطهر به آتش کشیده شد و آیات قرآنی و احادیث تزئین شده با طلا در ترمه خارجی هدف قرار گرفت. ، و همچنین استفاده از حرم مطهر به عنوان پادگان نظامی.

 

اما در مورد حرم العباس علیه السلام ، این مزار کمتر مضر نبود ، بلکه با دستان کثیف پوشانده شد ، سوزانده و غارت شد و دیوار بیرونی آن به عنوان مقر نظامی در نظر گرفته شد و از باب قبله استفاده شد.

 

به عنوان یک پادگان نظامی ، و سربازان عکسهای (صدام) را برای برانگیختن احساسات مردم شهر که طعم هر دو چیز را چشیده بودند ، بالا بردند.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:منبع این فرازازحادثه «قیام انتفاضه» سایت حرم امام حسین (ع)است بااندکی اصلاحات+افزودن تصاویر

منبع دیگر-رسانه عراقی می نویسد:اولین کاری که معترضین به حاکمت انجام دادند، حمله به مقر سازمان حزب بعث دربغدادبودوامایک شعبه اش در پشت مدرسه مقدماتی کربلا قرار داشت. و به محض کنترل تظاهرکنندگان ، ​​سلاح های داخل آن را ضبط کردند و پس از توقیف آن سلاح ها ، سپس آنها به سمت مقر حزب حاکم ، که "سازمان تاب آوری" نامیده می شد ، حرکت کردند که اعضای این سازمان فقط چند دقیقه دوام آوردند.

حرم امام حسین(ع) در گذشته چگونه بود؟ +عکس

به محض این که نیروهای شورشی به سمت این سازمان حرکت کردند ، کسانی که وظیفه حفاظت از آن را بر عهده داشتند به استثنای مبارزان مسلح که نتوانستند فرار کنند فرار کردند ، آنها از آنها خواسته بودند تا توده های خشمگین را به طور تصادفی شلیک کنند تا آنها بتوانند فرار کنند ، که انقلابیون را مجبور کرد به آنها پاسخ دهید و سپس گروه زیادی از کسانی را که مجبور بودند در مقر فوق الذکر بمانند به دلیل ناتوانی در فرار بکشند.

  

در حالی که توده های مناطق عباسی شرقی و غربی اقدام قهرمانانه خود را انجام می دادند ، بقیه مناطق کربلا برای قیام خود علیه قدرت وحشیانه صدام مانند اردوگاه ، قزوینیه ، سعدیه ، جامع، ، معلمان بیرون آمدند. محله ، محله العامل ، محله الغدیر و بقیه محله های واقع در این مناطق ، جایی که آنها به مقرهای حزب متعلق به رژیم در آنجا حمله کردند. از جمله مقرهای سازمان محله معلمان ، و تنها چند لحظه تا ستاد مرکزی سوزانده شد و کسانی که در آن بودند کشته شدند و ده ها مجاهد جوان در این حماسه به شهادت رسیدند که با شجاعت مقاومت کردند و قلب خود را برای دستیابی به حقیقت و شکست ظالمان از کشته شدگان رژیم سابق صدام به دوش کشیدند و گرد و غبار فقط پاک شد. از نظر گروه خوبی از جوانان مذهبی که به ندای حقیقت پاسخ دادند و به بالاترین معانی شهادت نائل آمدند ، در نتیجه شلیک توسط طرفداران افاقیه. نوب های معروف و کسانی که از هدایا و کمک هایی که صدام به افراد خود می داد ، بهره مند شدند و انقلابیون توانستند او را بکشند ،

 و به این ترتیب آن مقر به طور کامل سقوط کرد   ومردم منطقه باب بغداد ، محله عباس ، محله زهرا ، باب السلام ، باب الطاق و بقیه مناطق مجاور به مقر اطلاعاتی صدام و اداره امنیت رژیم حمله کردند و نبردهای شدیدی درگرفت. بین انقلابیون و نزدیکان صدام ، که منجر به شهادت دهها شوالیه شجاع کربلا شد. پس از درگیری شدید ، مجاهدین موفق به کنترل بخشهای اطلاعاتی و امنیتی شدند ، بنابراین زندانیان را آزاد کردند و اسناد و مدارک مهم موجود در تصاحب این دو نهاد سرکوبگردر پی این حوادث ، مردم منطقه باب الخان و مناطق وابسته به آن به تعدادی از مدارس که مقر نیروهای شکست خورده صدام بودند ، که از مرز عراق و عربستان خارج شده بودند ، حمله کردند. پول و سپس آنها را به حومه شهر کربلا منتقل کردند تا روند بازگشت آنها به شهرهایشان تسهیل شود.

این یک طرف است و از سوی دیگر ، جمعیت زیادی از ساکنان شهر اسلحه به دست گرفتند و آماده مقابله با نیروهای صدام شدند که صدام تصمیم گرفت آنها را به شهر کربلا بفرستد تا به قیام مبارک آنها پایان دهد.

انتفاضة2

پس از آنکه انقلابیون کنترل کل شهر را به دست گرفتند ، امور سازماندهی شد. انقلابیون کمیته ای را برای نظارت بر امور شهر مقدس تشکیل دادند و کمیته دیگری نیز برای مدیریت امور انقلابیون که برای مقابله با نیروهای صدام آماده شده بودند ، تشکیل شد.

کارگران شهرداری کربلا به مدت دو روز به انتقال اجساد سوخته ادامه دادند و طبق گفته برخی شاهدان عینی که من به صداقت آنها اطمینان دارم ، اجساد بیش از پانصد جسد تخمین زده شد.

الانتفاضة3

پس از بیرون آوردن اجساد از بقاع متبرکه ، چند اسکادران نیروهای صدام در داخل آنها مستقر شدند. نویسنده این خطوط شاهد نحوه نشستن این سربازان بر روی صندلی هایی بود که در جلوی درهای حیاط قرار گرفته بودند و آنها را در مقابل آنها قرار دادند. دستگاههای ضبط کننده که طبق رسم و آهنگ های نفرت انگیز طنین انداز شده بود و نفرت امویان به خاک سپرده شده آنها از خانواده آنها.

همچنین برخی از این نظامیان بعثی ،« بین الحرمین»رابه زمین فوتبال تبدیل کردند ودرآن به فوتبال پرداختند!. آنها درها را محل گلزنی می دانستند و نویسنده این سطرها (فوتبال) را از یکی از درهای حرم مطهر عباسیان بیرون می آورد و خدا شاهد آنچه من می گویم است.

نیروهای صدام به محض در دست گرفتن امور ،به دستگیری مظنونین پرداختندکه هزاران نفر از مردم کربلا را شامل می شد ، خواه در قیام مبارک شرکت کرده باشند یا نه.

پس از دستگیری این افراد صالح ، آنها به هتل کربلا که مقر رهبری صدام بود تبدیل شدند و به محض ورود این قهرمانان به عناصر قدرت سرکوبگر ، دقایقی پس از ورود به این باند سرکش اعدام شدند ، و در حیاط هتل مذکور اعدام شدند.

ازجمله از بازداشت شدگان بازجویی شددند و سپس حکم اعدام علیه آنها صادر می شد عبارتند از: نقیب فواز ، ابوطبیبه ، ابوغزوان ، حسین التکریتی ، ابومصعب و.../

حرم امام حسین(ع) در گذشته چگونه بود؟ +عکس

نیروهای صدام که به بیمارستان عمومی کربلا حمله کردند ، و پس از حمله به آن ، همه مجروحانی را که در آن بودند و روی تخت خوابیده بودند ، اعدام کردند ، و آنها را در بیمارستان جمع کردند. باغ را کشت و سپس آنها را شلیک کرد ، و بنابراین این مجموعه خیانت آمیز قبل از این که این نیروهای جنایتکار از تمام فرزندان شهر مقدس سوء استفاده کنند و یک کمپین نابودی علیه آنها انجام دهند ، ادامه پیدا کرد.

یک هفته پس از کنترل نیروهای ننگین صدام بر شهر ، «صدام حسین» دستور تخریب مرکز شهرگربلا را صادر کرد.

نیروهای شکست خورده وی تمام ساختمانهای تجاری در «شارع العباس» و شارع علی الاکبر» را منفجر کردندو اطراف دو مسجد مقدس ، و آنها به این اقدامات ناجوانمردانه ادامه دادند تا اینکه نماینده منشی آمد ژنرال فقید سازمان ملل متحد (صدرالدین آقاخان) ، که شهر و مردم آن را نجات داد از رویه های غیر انسانی رژیم کافر صدام. (لشکر آقا خیا) ، که یکی از فرقه های اسماعیلیه است ، و این فرقه یکی از اصلی ترین فرقه های شیعه در جهان اسلام است که خلفای فاطمی به آن تعلق دارند. بر دولت غول پیکر فاطمیون ، یکی از کشورهای برجسته شیعه که بر مصر و بسیاری از مناطق اسلامی حکومت می کرد ، فرمانروایی کرد. پس از ورود این مرد ، مقامات با تخریب ساختمانها و خانه های واقع در مرکز شهر ، به محض این که نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد تا نیروهای صدام و سرویس های امنیتی و اطلاعاتی رفت و پارتیزانها کمیته های مشترکی را تشکیل دادند که هدف آنها دستگیری بیشتر ساکنان شهر بود. در واقع ، این خدمات پلیس یک کمپین بزرگ را انجام دادند ، به خانه ها حمله کردند و صدها نفر را دستگیر کردند و سپس آنها را به بازداشتگاه ها فرستادند (الفضیلیه ، رضوانیه ، امنیت عمومی ، و دیگر زندانها که محل شکنجه بی رحمانه مردم بود).

چند روزی از دستگیری آنها نگذشته بود که اکثریت آنها اعدام شدند ، بنابراین آنها نزد پروردگار خود آمدند ، و از پیروزی خود در ملاقات با او و دریافت بهشت ​​مطمئن بودند در حالی که با خون پاک خود پوشانده شده بودند. آنها چندین ماه را در این زندان ها گذراندند ، و پس از عذاب شدید در سیاه چالهای وحشتناک قرار گرفتند ، آنها پس از پرداخت پول نقد (رشوه) به مقامات کافر در ازای آزادی آنها آزاد شدند.

پس از آزادی ، آنها در مورد روشهای وحشتناکی که افراد قدرتمند با آنها انجام می دادند صحبت کردند.

مؤلف تاریخ کربلای قدیم وجدید(سعید رشید زمیزم) می نویسد:برادر بزرگترم ، فرید زمیزم ، که پس از پایان انتفاضه توسط نیروهای امنیتی صدام دستگیر شده بود ، داستانهای وحشتناکی را برایم تعریف کرد. از جمله این اقدامات وحشیانه موارد زیر عبارتند از: مقامات زندان گروهی از بازداشت شدگان را می آورند و متوفی نیز در میان آنها بود و پس از آوردن آنها لباس هایشان را از تن آنها بر می دارند تا تنها لباس زیر خود را بر تن کنند و سپس به آنها دستور می دهند روی تخت دراز بکشند. زمینی که با شن درشت پهن شده بود ، و پس از پهن شدن روی زمین ، نگهبانان ده ها بشکه پر از آب را روی بدن خود می چرخانند و می دویدند ظهر بود ، یعنی در گرمای شب ، و غیره این اقدامات به شدت در حال تکرار بود ، سپس نگهبانان زندان زندانیان را به زندان باز می گردانند و پس از بازگشت ، آب گرم را به منظور نوشیدن آن توزیع می کنند ، بنابراین زندانیان مجبور می شوند از خوردن آن خودداری کنند. مورد ضرب و شتم شدید نگهبانان با باتوم قرار می گیرند تا زمانی که بسیاری از آنها بیهوش می شوند و سپس آنها را از گرسنگی برای آب رها می کنند.

نیروهای صدام پس از کنترل شهر مقدس کربلا ، تمام حسینیه های پراکنده در کربلا را که متعلق به مردم شهرهای عراق بود تخریب کردند.کتابهای علمی و تاریخی که به عنوان یکی از شیعیان سوزانده شد. کتاب ، و این کتاب در امان نبود

در مورد ساختمان ها و مغازه هایی که تخریب شد ، رژیم تا پنج سال پس از پایان انتفاضه ، یعنی در سال ۱۹۹۶میلادی(۱۳۷۵شمسی) ، به صاحبان آنها غرامت نداد. دولت صدام قیمت یک متر را ده هزار دینار تخمین زد ، با در نظر گرفتن این که قیمت یک متر در آن دوره صد و پنجاه هزار دینار بود. هرکسی که از دریافت مبلغ برآورد شده خودداری کند ، دستگیر می شود و به همین منظور کمیته ای به ریاست معاون فرماندار تشکیل شد که به نام (محمد الجعف ). و نقش و وادار کردن آنها به بازبینی برای دریافت مبالغ تعیین شده برای آنها ، که تنها معادل بخش کوچکی از ارزش املاک بود ، و آنها این مبلغ را با درد تهدید دریافت کردند زیرا می دانند که اگر این کار را انجام دهند این مبالغ را نگیرید ، زندانی می شوند و احتمالاً اعدام می شوند! جای تعجب نیست.

در مورد آنچه جناب جناب جناب جنایتکار جنایتکار و جنایتکارانه مرتکب شدند ، آنها بسیار بودند ، زیرا او اقدامات ننگین را ابداع کرد ، یکی از آنها شخصاً نظارت بر اعدام صدها نفر از مردم شهر به گونه ای بود که بشریت را شرمنده می کند ، و از این اقدامات او اعدام کرد گروه بزرگی از صدها مرد جوان پس از انتقال به منطقه الرزازا. هنگامی که به آنجا می رسند ، دوز (بنزین) به آنها داده می شود و پس از خوردن این ماده به شدت مورد اصابت گلوله قرار می گیرند ، تا زمانی که بدن آنها در آتش می سوزد. به زندانیان دستور داد لباسهای خود را درآورده و لباس زیر خود را بمانند و سپس آنها را با تمام بدن خود به جز سر دفن کنند و سپس به آنها شلیک کنند.

کشتار دیگری که این حرامزاده خونخوار ، نوه حجاج غیراخلاقی و بنی امیه غیراخلاقی مرتکب شده ، این است که پس از دستبند زدن به آنها بنزین می اندازد و سپس آنها را در سوراخی که بولدوزرها آماده کرده اند و سپس به پیروانش دستور می دهد آنها را شلیک کنند ، و پس از شلیک آنها ، آن بولدوزرها روی آنها خاک می ریزند و سپس از آن سوراخ عبور می کنند.

از جمله اقدامات جنایتکارانه دیگری که حسین کامل انجام داد ، او سوگند یاد می کرد که مجاهدین شرکت کننده در قیام قهرمانانه علیه فرعون عراق را شناسایی کرده و دستور می دهد آنها را با طناب ببندند و سپس آن طناب ها را تا انتها ببندند. اتومبیل هایی که سرباز را حمل می کردند ، و پس از انجام این کار ، او به راننده دستور می دهد تا به سرعت حرکت کند و به محض رفتن این اتومبیل ها تا اعضای این افراد مجاهدین پاره شوند و سپس بدن خود را در برابر حیوانات شکارچی آسیب پذیر بگذارند.

پس از پایان قیام ، حسین کامل با همراهان خود به بغداد بازگشت و پس از ورود به نزد رئیس دفن شده اش رفت تا در مورد اتفاقات کربلا به او بگوید زیرا شهر کربلا به مدت چهارده روز در برابر نیروهای صدام مقاومت کرد. طولانی ترین دوره در مقایسه با بقیه شهرهای عراق. نیروهای مجاهدین توانستند با نیروهای شکست خورده مقابله کنند. توجه داشته باشید که نیروهای صدام توانستند به استثنای شهر خون و شهادت ظرف چند روز تمام شهرهای عراق را کنترل کنند. ، شهر پدران و ایثار ، شهر مقدس کربلا.

او پس از اطلاع جنایتکار حسین کامل ، استادش صدام ، از کنترل نیروهایش بر شهر کربلا ، در نامه ای خطاب به مردم عراق اعلام کرد که توانسته قیام مردمی را از بین ببرد و مردم عراق را با وای و تهدید تهدید کند. شکست همه کسانی که در برابر قدرت و اقتدار فرسایشی او مقاومت کردند.

پس از پایان قیام و بازگشت نیروهای صدام به بغداد ، مقامات دستور دادند برخی از سربازان آن در حومه شهر کربلا بمانند ، به این امید که فرزندان شجاع شهر دوباره قیام کنند ، زیرا مقام به خوبی می داند که فرزندان شجاع شهر از زمان شهادت امام حسین علیه السلام تا ظهور منجی امام در خط شهادت هستند.

بنابراین ، رژیم دفن شده در برابر هر فریادی حساس بود و فکر می کرد که بازگشت است ، بنابراین به آنها هشدار داد ، و این را شخص صدام هنگامی که وزیر بازرگانی خود را دریافت کرد و از او در مورد فعالیت وزارتخانه اش پرسید ، تأیید کرد. وزیر به او اطلاع داد صدام با تمسخر با گویش معروف خود گفت: (به مردم کربلا بدهید زیرا آنها ترسیده اند). یعنی خوب می جنگند.

خدای متعال مدت زیادی به قصاب جنایتکار حسین کامل نداد ، زیرا او به زودی دچار تومور بدخیمی در سر شد ، که منجر به اعزام وی برای درمان به فرانسه شد. و خداوند چیز دیگری برای او می خواهد ، که باید خرد شود و به سطل زباله انداخته شد ، اتفاقی که به محض بروز اختلاف بین حسین کامل و آرامگاه عدی ، پسر صدام رخ داد و در نتیجه این اختلاف ، حسین کامل جنایتکار به همراه همسر و فرزندانش به ایالت اردن فرار کردند. و چندین ماه در آنجا ماند و در زمان حضورش در اردن ، ملک حسین با صدام حسین مداخله کرد و از او خواست دستور تخلیه حسین کامل را از مجازات منتظرش صادر کند. !!. صدام با درخواست حسین کامل موافقت کرد.

پس از صدور عفو برای دامادش ، وی به عراق بازگشت و پس از بازگشت چند روزه ، صدام گروهی از پسرعموهای خود را فرستاد و به آنها دستور داد تا جنایتکار جنایتکار حسین کامل را بکشند. کفش های کسانی که حمله کردند به او.

سرنوشت این بد اخلاقی که امام حسین علیه السلام را به چالش کشید ، هنگامی که پس از آنکه نیروهایش توانستند اوضاع را کنترل کنند جلوی حرم شریفش ایستاد ، وی با امام حسین علیه السلام گفت: (شما حسین است و من حسین هستم ، و بگذارید ببینیم چه کسی قوی ترین است). این سرنوشت این اراذل و اوباش بود که از حرم امام سوء استفاده کرد. الحسین علیه السلام و کسانی که از او الگو می گیرند به خدا ، یکی از کرامت های درخشان است که در زمان ما از امام حسین علیه السلام ظاهر شد.

چندین گور دسته جمعی کشف شده است که حاوی بقایای شهدای قهرمان فرزندان کربلا هستند که توسط حسین کامل اعدام شدند. مناطق کشف شده عبارتند از: ، جاده نجف-کربلا ، محله التعاون) و بسیاری مناطق دیگر و هنوز هم وجود دارد.تا به امروز ، مقبره ها پس از مقبره ها در بسیاری از مناطق شهر کربلا کشف می شوند./منبع تاریخچه کربلا.

نهر «عَلقَمه» یا علقمی، (نهرحسینی)نهری که حضرت  عباس بن علی(ع) در روز عاشورا، کنار این نهر به شهادت رسید. این نهر از رود فرات منشعب شده و آب زلال آن را به منطقه کربلا و سرزمین های اطراف آن می رسانده است.

دجله +فرات درموازات هم هستند

رود فرات 3

طول رود «فرات» ۳۰۰۰ کیلومتر است و در جلگه بین النهرین روان می باشد.

ماجرای «حمله صدام به کویت» و رهایی«ایران »ازشرصدام وصدامیان.

در روز ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ اولین گروه آزادگان ایرانی به وطن بازگشتند.

آلیات عسکریة مدمرة بطیران الجو الأمیرکی فی حرب الخلیج الثانیة (مواقع التواصل الاجتماعی 1)

صدام «به طمع تسلط کویت ودسترسی به منابع ودخائرآن کشور»برای اینکه خیالش ازجانب حمله رزمندگان ایران آسوده باشد باهمه درخواستهای ایران موفقت کرد،پذیرش عهدنامه ۱۹۷۵ الجزیره ، که قبل ازجنگ پاره کرده بود!عقب‌نشینی از مرزهای،حتی اولین گروه اُسری رابدون هیچگونه شروطی به ایران فرستاد.

۲ روز پس از ارسال نامه صدام حسین به رئیس جمهورایران(هاشمی رفسنجانی).

پنج شنبه،دوم اگوست ۱۹۹۰(۱۱مرداد ۱۳۶۹) چند ساعت پس از قطع مذاکرات عراق و کویت بر سر تقسیم درآمد نفت یک منطقه مرزی، ارتش عراق به کویت حمله کرد و برق آسا این سرزمین را تصرف و ضمیمه خاک عراق کرد.

«۱۵۰ هزار نظامی عراقی درکویت»  درحالی که همه  سربازان کویتی۱۷ هزار نفربودند.

حمله نظامیان عراق با ۷۰۰ تانک، چهار اسکادران هوایی و کل ناوگان عراق آغاز شده بود.کاخ امیرکویت، ساختمان وزارت دفاع کویت و چند نقطه حساس دیگررا بمباران کردند.

همراهان  «امیر سابق کویت»می‌گویند: صدام حسین  وقتی به کویت حمله کرد، امیر کویت در خواب بود و با وضعیتی پریشان او را به خاک عربستان منتقل کردند

«صدام حسین»چند روز بعد از اشغال نظامی کویت ، «شیخ جابر احمد الصباح» را فردی عیاش و فاسد معرفی کرد و فیلمی از عیاشی‌های او را پخش نمود.

صدام در پاسخ به این سوال خبرنگاری که چرا دیگر لباس نظامی نمی‌پوشد، گفت: من در کویت مردی مقابل خود نمی‌بینم. اگر در جنگ با ایرانی‌ها لباس نظامی می‌پوشیدم، به دلیل آن بود که آنها مرد جنگ بودند.

گذشت ۳۰ سال از حمله صدام به کویت؛ آیا اعراب عبرت گرفته‌اند؟

«مظهر صالح »مشاورنخست وزیرعراق(الکاظمی)۱۲اسفند۱۳۹۹  به روزنامه صباح عراق گفت بر اساس قطعنامه سازمان ملل که در سال ۱۹۹۱ تصویب شد، عراق به دلیل آسیب‌هایی که به شرکت‌ها، افراد، نهادهای دولتی و دارایی‌های کویت در جریان حمله سال ۱۹۹۰ زده است، باید ۵۲.۴ میلیارد دلار غرامت به این کشور بپردازد.

گزارش تاریخ|حمله عراق به کویت؛ استانداردهای دوگانه غرب و اعتراف صدام به شکست در برابر ایران

جنگ پنج ماهه ناکام کویت

اخطار سازمان ملل به عراق:ازکویت خارج شوید(بعداز۵ ماه) یک روزمهلت.

روز ۱۵ ژانویه ۱۹۹۱(۲۵ دی ۱۳۶۹)، سازمان ملل متحد، آخرین مهلت برای عقب ‏نشینی عراق از کویت را تعیین کرد. متحدین تهدید کردند که اگر ارتش عراق عقب‏ نشینی نکند، کویت را با زور آزاد می‏کنند.

سرانجام در پایان مهلت تعیین شدهء سازمان ملل، در صبح روز ۱۶ ژانویه ۱۹۹۱(۲۶ دی ۱۳۶۹)، بمب‏ افکن‏های سنگین F111 و F117 متحدین(به رهبری آمریکا)، بغداد را به شدت کوبیدند...ارتش صدام مفتضحانه برگشتند وتاوان سختی هم برای این حمله جنون آمیز«هیتلری»دادند.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:درپنخمین ماه اشغال کویت-آغازحمله صدام به کویت:دوم اگوست ۱۹۹۰(۱۱مرداد ۱۳۶۹)

سرنوشت صدام 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:صدام در ساعت ۸:۳۰ به وقت محلی روز ۲۲ آذر۱۳۸۲ (۱۳ دسامبر۲۰۰۳) در عملیاتی به نام «سپیده‌دم سرخ» و در یک «چاله» در خانه‌ای در روستای «الدور» نزدیک تکریت دستگیر شد،یعنی حدود۱۸ساعت بعدازدستگیری،خبرمنتشرشد ولی اولین خبرگزاری «ایرنا»بوده است.


 فرمانده تفنگداران آمریکا : وقتی ما وارد ساختمان شدیم، کسی آنجا نبود و صدام که متوجه ورود ما شده بود فریاد می زد «من اینجا هستم، من صدام هستم، رئیس جمهور عراق، مرا بیرون بیاورید» ما می خواستیم درون آن چاله نارنجک بیاندازیم.

« صدام» را به مزرعه ای در روستای الدور در حوالی تکریت برده بودندو در چاهی پنهانش کردند. چاه را با ورق های فلزی و پارچه و موکت پوشانده و روی آن خاک ریخته و باغچه درست کردند.فقط کانال کوچکی برای رسیدن هوا باز گذاشتند.

دولت صدام در سال ۲۰۰۳ میلادی یعنی همان سالی که دستگیر شد، فروپاشید.

سه سال بعد ازدستگیری اعدام شد

صدام در روزجمعه۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ (۲۱ آذر ۱۳۸۲) توسط نیروهای آمریکایی در حالی که خود را در یک حفره کوچک درنقطه‌ای درمزرعه«عبور» مخفی کرده بود دستگیر شد.

در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۰۶محکوم  به اعدام شد و سرانجام در روزشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ (۹ دی ۱۳۸۵)مصادف با عید قربان در بغداد به دار آویخته شد.


این قیام در سحرگاه یکشنبه١۶ شعبان ١٤١١ (۱۲ اسفند ۱۳۶۹)۳مارس۱۹۹۱  شروع شد.
«پاتریک کاکبرن» نویسنده روزنامه انگلیسی (ایندیپندنت)، درباره سفر خود پس از «قیام شعبانیه» گفت: در فروردین ۱۳۷۰ در عراق بودم که نیروهای امنیتی دولت قیام شیعیان علیه رژیم صدام حسین را سرکوب کردند و ده ها هزار نفر را کشتند و دفن کردند. بدن آنها در گودال من در آغاز شورش در ماه مارس از عراق به اردن اخراج شده بودم و بعداً اجازه بازگشت پیدا کردم، زیرا صدام می خواست به دنیا ثابت کند که دوباره به قدرت رسیده است.

به همراه تعدادی از خبرنگاران ما را به دیدار«آیت الله سیدابوالقاسم خوئی»(رهبر معنوی بسیار با نفوذ شیعیان در عراق و جهان) بردند که در خانه ای در کوفه در جنوب عراق نگهداری می شد.

آیت الله خویی در سن ۹۲ سالگی روی کاناپه دراز کشیده بود و در محاصره پرسنل امنیتی عراق بود که امیدوار بودند شورش را محکوم کند.

از «آیت الله سیدابوالقاسم خوئی» پرسیدم که چه فکر می‌کند، فکر می‌کردم چند دقیقه است که سؤال من را نشنیده است، اما بعد با صدای آهسته‌ای گفت: «آنچه در نجف و سایر شهرها رخ داده جایز نیست و خداوند آن را تأیید نمی‌کند."

سخنان «آیت الله  خوئی» عمدا مبهم بود، اما من شک نداشتم که او در مورد انتقام هولناکی که توسط واحدهای نظامی وفادار به صدام انجام می شود صحبت می کند و مردان، زنان و کودکان شیعه را بدون توجه به اینکه در قیام شرکت کرده اند یا نه، کشتند.
نیروهای ائتلاف در حالی که تانک ها و هلیکوپترهای صدام شهرهای شیعه نشین مانند کربلا، نجف و بصره را ویران می کردند، ایستادند و سپس اعدام های دسته جمعی را آغاز کردند.
واشگتن پست نوشت:نیروهای صدام حسین مراکز تاریخی ومذهبی استان های شیعه نشین را با خاک یکسان کردند، اماکن مقدس شیعیان را بمباران کردند و هزاران نفر را در محل اعدام کردند. بر اساس برخی تخمین ها، یکصدهزار نفر در قتل های انتقام جویانه بین مارس تا سپتامبر ۱۹۹۱ کشته شدند. بسیاری از این جنایات در مجاورت نیروهای آمریکایی، که تحت دستور عدم مداخله بودند، انجام شد.

سپس حدود ۱۰۰ روحانی شیعه از جمله چهار آیت الله ارشد کشته شدند. خشک شدن باتلاق ها منجر به آواره شدن ۴۰۰ هزار نفر از باتلاق های عرب شد و فرهنگ یکی از قدیمی ترین مناطق و آب های جهان را از بین برد و همچنین آسیب های زیست محیطی زیادی را به بار آورد.

آژانس هاف پست مقاله ای را توسط مرکز مطالعات و تحلیل های سیاسی آمریکا با عنوان (قیام ۱۹۹۱ - فرصت از دست رفته) منتشر کرده است که در آن آمده است:

انقلابیون کرد در شمال و تظاهرکنندگان شیعه در جنوب کنترل ۱۴ استان از ۱۸ استان عراق را به دست گرفتند، اما به دلیل خیانت آمریکا به قیام که منجر به سرنگونی شیعیان و کردها شد، نتوانستند رژیم دیکتاتوری را سرنگون کنند. مورد حمله بالگردها و تانک های ارتش عراق قرار گرفت.

واشگتن پست درپایان نوشت: صدها هزار معترض و شورشیان هنگامی که نیروهای صدام کنترل شمال را دوباره به دست گرفتند، کشته شدند.
رویترز در حین کاوش در یکی از گورهای دسته جمعی قربانیان قیام ۱۹۹۱  که شامل ۱۳   نفر در نزدیکی شهر نجف بود، به رویدادهای انقلاب شعبانیه پرداخت و توضیح داد: مردم در جنوب عراق که مسکونی است قیام کردند. توسط اکثریت شیعه، و شورش همزمان در مناطق کردنشین در شمال، به طور خودجوش در مارس ۱۹۹۱ پس از شکست ارتش صدام توسط ائتلاف به رهبری ایالات متحده در کویت، آغاز شد.

علائم کرونا"دلتا"چیست؟

​منشاء بیماری کروناچه بود؟کرونا چگونه ریه رادرگیرمی کند...اولین بیماری کرونادرجهان وایران چه تاریخی کشف شد...وزن(سایز)کروناچقدراست..تدفین کرونایی ومرگ کرونایی راخواهیددید...

لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه خشک ...علائم بیماری کرونا«دلتا»

چه علائمی را باید جدی گرفت؟

«کرونادلتا» عمدتاً با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه خشک با یا بدون تب بروز می‌کند، تعدادی از بیماران نیز علائمی مانند اسهال، درد شکم، سردرد، تعریق، گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارند همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف وغیره بروز پیدا می‌کند و بیمارانی که این بیماری در آن‌ها شدت می‌یابد، دچار مشکل تنفسی و تنگی نفس می‌شوند ، در برخی از بیماران ممکن است از دست دادن حس بویایی و چشایی اتفاق افتاده که پس از یک تا دو هفته بهبود یابد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: «ویروس‌های کرونا» خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند.

تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته شده‌اند، باعث ابتلا به طیفی از عفونت‌های دستگاه تنفسی در انسان‌ها می‌شوند، که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه مرس- MERS  و سندروم تنفسی حاد سارس- SARS  متغیر هستند

 ویروس کرونایی که به تازگی کشف شده است عامل ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ است.

«دکترعلی امیری»: این بیماری عمدتاً با لرز، بدن درد، گلودرد و سرفه خشک با یا بدون تب بروز می‌کند، تعدادی از بیماران نیز علائمی مانند اسهال، درد شکم، سردرد، تعریق، گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارند همچنین در برخی از بیماران فقط تب و خستگی خفیف وغیره بروز پیدا می‌کند و بیمارانی که این بیماری در آن‌ها شدت می‌یابد، دچار مشکل تنفسی و تنگی نفس می‌شوند ، در برخی از بیماران ممکن است از دست دادن حس بویایی و چشایی اتفاق افتاده که پس از یک تا دو هفته بهبود یابد.

«دکترامیری» با اشاره به این‌که تشخیص سریع‌تر بیماری باعث می‌شود که هم فرد مبتلا کمتر باعث انتقال آن در جامعه شود وهمچنین توجه بیشتر به علائم هشدار و شروع سریع‌تر درمان شانس بهبودی را افزایش دهد، باید توجه داشت که در شرایط همه‌گیری یک ویروس، باید اولین شک ابتلا به همان ویروس باشد.  

چه علائمی را در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ باید جدی گرفت؟

دکترعلی امیری پاسخ داد: هنگام بروز هرنوع علائم تنفسی حتی علائم مشابه حساسیت فصلی و سرماخوردگی ساده مانند آبریزش بینی، گلودرد، عطسه، سرفه و ... تا زمان تمام شدن همه‌گیری، اولین شک باید کووید ۱۹ باشد.

« تب »یکی‌از اصلی‌ترین علائم کووید- ۱۹ است اما همان طور که بارها محققان هشدار دادند امکان درگیری با این بیماری به شکل بدون علامت وجود دارد، پس افراد میتوانند تب نداشته باشند اما به کروناویروس مبتلا شوند.

داروهای رقیق کننده خون خطر مرگ بیماران کرونایی را کاهش می دهد

«دکترامیری» با اشاره به این‌که مهم‌ترین علائم کرونا در پوست ضایعاتی شبیه به کهیر، بیماری‌های ویروسی و آبله مرغان است، ادامه داد: وجود تب در افراد مهم است، یعنی اگر فردی به مراکز درمانی مراجعه، دارای تب و علائم پوستی داشته باشد، باید به کرونا فکر کند و اگر فرد تب نداشته باشد اماعلائم پوستی داشته باشد شاید خیلی مهم نبوده و مربوط به کرونا نباشد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: با توجه به وجود دوره کمون دو تا ۱۱ روزه و قابلیت انتقال ویروس در این دوران و حتی پس از آن، باید مراودات اجتماعی کاهش یافته و نسبت به همه افراد استفاده از «ماسک» و سایر توصیه‌های احتیاطی و بهداشتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این‌که با توجه به شرایط بدنی متفاوت در افراد مختلف می‌تواند از علائم یک سرماخوردگی ساده تا علائم شدید و خطر مرگ را برای همه افراد و طیف‌های سنی در بر داشته باشد، ادامه داد: این علائم معمولاً خفیف هستند و شروع آن‌ها تدریجی است.

«دکترعلی امیری» با اشاره به این‌که  «میزان ورود اولیه ویروس به بدن تأثیر بسزایی در شدت علائم دارد» تصریح کرد: همین امر اهمیت زدن ماسک و رعایت اصول پیشگرانه را در جهت کاهش مرگ و میر می‌رساند، برخی از افراد مبتلا ممکن است هیچ یک از علائم بیماری را تجربه نکرده و احساس ناخوشی نکنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: به هر حال در سالمندان، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی، نقص ایمنی، سابقه بدخیمی، BMI بالا و ... دارند، احتمال وخامت بیماری بیشتر است.

چه کسانی به کرونا مبتلا نمی‌شوند؟

دکترامیری: هیچ فردی در برابر بیماری کرونا مصون نیست، برخلاف تصور عموم احتمال ابتلا به این بیماری در کودکان نیز وجود دارد اما در اغلب موارد علائم بیماری در کودکان خفیف است.

امیری تأکید کرد: عوارض جدی این بیماری عمدتاً در افراد مسن و یا افراد با سابقه بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند رخ دهد.

« این بیماری می‌تواند از طریق قطره‌هایی که با سرفه یا بازدم از دهان و بینی فرد مبتلا به کووید- ۱۹ به اطراف پخش می‌شود» به دیگران نیز سرایت کند،

دکترامیری گفت: این قطره‌ها بر وسایل و سطوح اطراف فرد بیمار پخش می‌شود سپس سایر افراد با دست زدن به این وسایل یا سطوح آلوده و لمس چشم‌ها، دهان و بینی، به کووید- ۱۹ مبتلا می‌شوند، به همین دلیل مهم است که همه افراد فاصله یک تا یک و نیم متر را با دیگران حفظ کنند.

وی با اشاره به این‌که راه اصلی انتشار این بیماری، از طریق قطره‌های تنفسی است که با سرفه‌های فرد مبتلا در محیط پخش می‌شود، تصریح کرد: احتمال ابتلا به کووید- ۱۹ از طریق تماس با فردی که هیچ علائمی ندارد، کم است، البته بسیاری از مبتلایان به کووید- ۱۹، به ویژه در مراحل ابتدایی بیماری، علائم خفیف دارند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع این اظهارات، مصاحبه دکترعلی امیری باایسنا  ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ است با اندکی اصلاحات وافزودن تصاویر

نشانه های«ابتلا به ویروس دلتا کرونا »ازدیدگاه  سازمان نظام پزشکی.

«دکترحسین کرمانپور» مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در صفحه اینستاگرام خود ۱۵ نشانه ابتلا به ویروس دلتا کرونا را نام برده اند:

۱ - تب رو به افزایش که با استامینوفن و سایر تب‌برها و بدن شویه کمی پایین می‌آید و دوباره می‌رود بالای ۳۸.۵.

۲ - تعریق شدید همراه با ضعف و بی‌حالی شدید.

۳ - تعداد تنفسی که هر بار از دفعه قبل و در حالت استراحت در یک دقیقه بیشتر شود. تعداد نرمال در بزرگسالان ۱۲ تا ۱۸ و بالای ۳۰ (چه در اطفال چه در بزرگسالان اخطار کامل). بهتر است کس دیگری تعداد تنفس را بشمارد و بیمار حواسش نباشد.

۴ - بالا رفتن ضربان قلب، در یک دقیقه، این ساعت بیشتر از ساعت قبل! نرمال ضربان قلب در یک دقیقه ۷ تا ۹۰ هست. در کودکان زیر ۹ سال تا ۱۱۰ هم نرمال است.

۵ - تیره شدن لب‌ها و زیر ناخن‌ها همراه با تنگی نفس با تعداد تنفس بالا.

۶ - ضعف فزاینده و خواب آلودگی.

۷ - هذیان و بیان کلمات بی ربط و تشخیص ندادن زمان و مکان.

۸ - بی اختیاری ادرار یا مدفوع.

۹ - اسهال و استفراغ شدید همراه با ضعف و خواب آلودگی.

۱۰ - سرفه‌های شدید، قطاری همراه با خلط زرد یا تیره.

۱۱ - درد تشدید شونده روی قفسه سینه بخصوص هنگام حرکت و بالا رفتن از پله.

۱۲ - کاهش تعداد ضربان قلب به زیر ۵۰.

۱۳ - بالا رفتن قند خون بصورت فزاینده.

۱۴ - کاهش اکسیژن خون ناگهانی زیر ۹۰ یا کاهش ساعت به ساعت آن! مثلا اول ۹۷ ، یک تا دو ساعت بعد ۹۵ بعد ۹۴ و همین طور کاهش یابد.

۱۵ - قطع یا کاهش فزاینده میزان ادرار در ۲۴ ساعت. نرمال این عدد حدود یک لیتر در ۲۴ ساعت است به شرطی که مایع مناسب میل شود./پایان.

«کرونا ویرس ها خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که بیماری‌زایی آن از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری‌های شدیدتر است که می‌تواند از سندروم حاد تنفسی خاورامیانه (MERS-Cov) تا سندروم تنفسی حاد شدید (SARS-Cov) متغیر باشد.»

پوسته پروتئینی ویروس کرونا محافظی سخت مانند یک حصار محکم بر روی ماده ژنتیکی آن ایجاد می‌کند که ویروس بتواند به راحتی بین موجودات زنده جا به جا شده و تکثیر شود.

در خارجی ترین لایه ویروس، شاخک‌های پروتئینی وجود دارند که به اتصال ویروس به سلول‌های سالم کمک می‌کنند؛ وقتی ویروس وارد بدن فرد می‌شود شاخک‌های موجود بر سطح ویروس به مولکول‌های گیرنده موجود بر سطح غشا سلول‌های سالم متصل می‌شود و ویروس وارد سلول‌های بدن ما می‌شود.

روش تکثیر

 سلول‌ها نیازی به ورود به هسته سلول‌ها ندارند و می‌توانند مستقیما به بخشی از سلول دسترسی داشته باشند و از این طریق پروتئین‌های مورد نیاز برای تکثیر ویروس را می‌سازند و در نهایت یک ویروس جدید ساخته شده که شروع به حرکت به بافت‌های بدن می‌کند.

کیسه های هوایی

هر کدام از ریه‌ها از چند بخش تشکیل شده است، در حالت عادی هنگامی که تنفس می‌کنیم هوا آزادانه درون نای و لوله‌های تنفسی حرکت می‌کند و سپس وارد کیسه‌های هوایی می‌شود.

این کیسه‌های هوایی خاصیت ارتجاعی دارند و هر کدام از آنها ساختاری مانند یک بادکنک کوچک دارد که کار تبادل اکسیژن تازه و کربن دی‌اکسید در این محل و بین رگ‌ها و کیسه‌های هوایی انجام می‌شود. لایه موجود در مجاری تنفسی بیشتر میکروب‌هارا به خود جذب می‌کند.

 

*کیسه‌های هوایی ریه» در انتهای درخت تنفسی در حاشیه ریه‌ها - جایی که تبادل اکسیژن در آن انجام می‌شود - درگیر می‌شوند.


ترشحات ناشی از التهاب باعث پر شدن کیسه‌های هوایی می‌شود و به این ترتیب این واحدهای تنفسی نمی‌توانند اکسیژن را به خون برسانند و دی‌اکسیدکربن را از خون خارج کنند. 

نارسایی تنفسی که به این دلیل ایجاد می‌شود به مرگ بیماران می‌انجامد.


اگر میزان اکسیژن خون بیماران خیلی پایین بیاید، باید آنها را به دستگاه تنفس مصنوعی متصل کرد تا زمانی که التهاب ریه‌ها فروکش کند.*

 عفونت ویروسی ایجاد شده می‌تواند حتی هر دو ریه فرد مبتلا را آلوده کند که به دنبال بروز این عفونت تنفس فرد سخت شده و درد سینه احساس خواهد کرد.

ریه(شش)ویروسی(عفونی)

سرفه،‌ تب و لرز، پریشانی، سر درد، درد و کوفتگی بدن، احساس خستگی از علائم عفونت ریه است، اما عوارض این مشکل گاهی بیمارراازپای می اندازد.

تنگی نفس شدید، تعداد تنفس بیشتر از ۱۳۰ و درصد اشباع اکسیژن پایین‌تر از ۹۳، گرفتاری ریه در عکس سینه و ریه نشان دهنده شدت بیماری است.

ویروس کرونا به صورت ذرات ملعق در هوا به ناحیه حلق و دهان رفته و سپس قسمت‌های تحتانی ریه را گرفتار کرده و معمولا مرگ و میر مبتلایان هم به دلیل گرفتاری ریه است.

ویروس کرونا به صورت ذرات ملعق در هوا به ناحیه حلق و دهان رفته و سپس قسمت‌های تحتانی ریه را گرفتار کرده و معمولا مرگ و میر مبتلایان هم به دلیل گرفتاری ریه است.

نحوه حمله ویروس کرونا به بدن

پروتئین S (قرمز) ویروس کرونای جدید که به آنزیم مبدل آنژیوتانسین ٢ سلول انسان چسبیده است.

ویروس‌ها از یک سری پروتئین‌های شاخکی در جدار (کپسول) یا غشای خود برای چسبیدن و ورود به سلول‌های بدن انسان استفاده می‌کنند. ویروس کرونای جدید با شاخک S خود به گیرنده‌ای (گیرنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین ٢) در سلول‌های ریه انسان چسبیده، به داخل سلول راه یافته و بعد از استفاده از مواد سلولی، با تکثیر خود، سبب واکنش ایمنی و مرگ سلولی می‌شود.

غلبه نوع خفیف کووید ۱۹؛ شایعه یا واقعیت؟

واماافرادجوان«سیستم ایمنی» تکثیر ویروس‌ را محدود و از آسیب و التهاب بیش از حد به ریه که محل حیاتی جذب اکسیژن است جلوگیری می‌کند و بیمار بدون هیچ عارضه‌ای بهبود می‌یابد

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منشاء ویروس کرونا«خفاش»است.چین.

«ژائو لیجان» سخنگوی وزارت خارجه چین چهارشنبه در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: موارد ابتلا به COVID۱۹ ابتدا در چین تایید شد. ما همچنان در حال ردیابی منشاء آن هستیم./۱۴ اسفند ۱۳۹۸

خقاش خوری چینی ها

اگرچه هنوزقطعیت  خوردن «سوپ خفاش» را منشاء کروناویروس رااعلام نکرده اند واما از ۹۹ نفری ابتدایی مبتلا به این ویروس در بیمارستان ووهان، ۴۹نفر با مغازه‌ای خاص از فروش مواد غذایی و حیوانات ارتباط مستقیم داشتند،

 همین موضوع باعث شده تا تقریبا مشخص باشد که این ویروس در ابتدا از حیوانات به انسان و بعد از انسان به انسان منتقل شده است.

غذای چینی-سوپ خفاش

نیمه پخته گوشت خفاش -خام خوری .

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تاقبل ازکشف ویروس کرونادرچین،تبلیغ غذای خفاش یک تجارت بود وامابعدازشیوع مرگبار«کرونا»درووهان همه آنهایی که این غذاهارا برای تبلیغ درشبکه های اجتماعی گذاشته بودند،مجبوربه حذفش شدندویک جورایی درصددند که سرو غذای خفاش(سوپ )راانکارکنند.وکاربرانی که با شوق وذوق از«سوپ خوری خفاشی»درپروفایل خودگذاشته بود،ازپروفایل حذف کردند ویا گم وگورشدند.

BBC در۹بهمن ۱۳۹۸،اینگونه می نویسد:احتمالاً این ویروس جدید از راه فروش غیرقانونی حیوانات وحشی در یکی از بازارهای حیوانات وحشی ووهان به انسان منتقل شده باشد. با اینکه تحقیقات اخیر در چین نشان می‌دهد که خفاش می‌تواند منشاء احتمالی این ویروس باشد، مصرف سوپ خفاش چندان در این کشور متداول نیست و تحقیقات درباره منشاء دقیق این ویروس ادامه دارد./پایانBBC

بهداشت دربازارعرضه گوشت!هرخریداری(مشتری) بادستش لمس می کندتاانتخاب کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تاقبل ازکشف ویروس کرونادرچین،تبلیغ غذای خفاش یک تجارت بود وامابعدازشیوع مرگبار«کرونا»درووهان همه آنهایی که این غذاهارا برای تبلیغ درشبکه های اجتماعی گذاشته بودند،مجبوربه حذفش شدندویک جورایی درصددند که سرو غذای خفاش(سوپ )راانکارکنند.وکاربرانی که با شوق وذوق از«سوپ خوری خفاشی»درپروفایل خودگذاشته بود،ازپروفایل حذف کردند ویا گم وگورشدند.

BBC در۹اسفند ۱۳۹۸،اینگونه می نویسد:احتمالاً این ویروس جدید از راه فروش غیرقانونی حیوانات وحشی در یکی از بازارهای حیوانات وحشی ووهان به انسان منتقل شده باشد. با اینکه تحقیقات اخیر در چین نشان می‌دهد که خفاش می‌تواند منشاء احتمالی این ویروس باشد، مصرف سوپ خفاش چندان در این کشور متداول نیست و تحقیقات درباره منشاء دقیق این ویروس ادامه دارد./پایانBBC

چین تجارت حیوانات وحشی را تا زمانی که اپیدمی ویروس کرونا ممنوع کرد.

 ایسنا(۷ بهمن ۱۳۹۸)اینگونه می نویسد:شواهد حاکی از آن است که این بیماری از بازاری در شهر ووهان که گوشت حیوانات وحشی عرضه می‌شود، به انسان منتقل شده است.

ممنوعیت تجارت حیوانات وحشی تا زمان مهار اپیدمی کرونا

بهداشت دربازارعرضه گوشت حیوانات وحشی-چین

کارشناسان می‌گویند چین هزینه سنگینی پرداخت می‌کند و دولت این کشور از اپیدمی مرگبار سارس که ۱۷ سال پیش روی داد، درس نگرفت. این بیماری می‌تواند به راحتی جهش پیدا کرده و در میان انسان‌های حاضر در بازارهای فروش انواع مختلف حیوانات وحشی زنده که اغلب شرایط بهداشتی نامطلوب دارند شیوع پیدا کند.

محدودیتهای جدید، جابجایی و فروش حیوانات وحشی به خصوص در بازارها، سوپرمارکت‌ها، رستوران‌ها و پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی را ممنوع کرده است.

چین وعده داده است که بازرسی‌ها را افزایش خواهد داد و یک شماره خط داغ برای مردم راه اندازی کرده تا تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی را گزارش دهند و اعلام کرده که با تخلفات بر اساس قانون به شدت برخورد خواهد شد./پایان گزارش ایسنا+تصاویر

این ویدئو ۴میلیون و۷۳هزاربازدیدداشته است.(عکسی ازویدئوی منتشرشده).

اندازه«وزن»ویروس کرونا چقدراست؟

۱۰ میلیون ویروس برابربا۵ گرم

نظرات دانشمندان ورسانه ها درباره اندازه (سایز)ویروس

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دراوائل شیوع ویروس کرونا، BBC  وزن این ویروس را ۵ میلیون کوچکترازانسان نوشته بود.

*ویروس شناس روسی(دیمیتری ایوانوفسکیقطرویروس را: بین ۱۰ تا۴۰۰  nm می داند.

۱. ویروس کرونای جدید به شکل کره ای با قطر در حدود ۱۰۰ نانومتر است که ۰.۰۰۰۰۰۰۱ متر می شود.

«مت پارکر»می گوید:سایز میکروسکوپی کل ویروس کرونایی که بیش از ۵۳ میلیون فرد در جهان به آن مبتلا شده‌اند ،کمی، بیش از یک قاشق چای خوری است

به تعبیری حدود هشت میلی لیتر یا ۰.۲ اونس مایع است.

برای مقایسه باید گفت: یک قاشق چای خوری شش میلی لیتر مایعات را در خود نگه می‌دارد.



«مت پارکر»ریاضیدان استرالیایی چندین فرض را برای ارائه این رقم ارائه داد و گفت: بنابر تخمین‌هایش تمام ویروس کووید-۱۹ روی کره زمین درون یک لیوان قرار می‌گیرد.

بیمارکرونایی.

کرونا در قم؛ دفن برخی قربانیان با نظر خانواده تا اعلام نتیجه آزمایش تعویق می‌افتد

مرگ کرونایی.

تدفین کرونایی

قبرکرونایی

تخریب وتعرض به حرم" آل الله" درطول تاریخ،کربلا ومکه وسامرا

​تصاویرناب ازامکان مقدسه مسلمین  خواهیددید

تخریب حرم آل الله:کربلا،کاظمین،سامرا،مکه و مدینه

کربلا

هنگامی که مختار ثقفی در شعبان سال ۶۵ هجری قمری به خون خواهی امام حسین(علیه السلام) و یارانشان قیام کرد و به پیروزی دست یافت، بر آرامگاه آن سیدالشهداء بنایی ساخت و گنبدی از آجر و گچ بر روی آن قرار داد. در دوران ابوالعّباس سفّاح، سایبانی دیگر بنا شد امّا در سال ۱۴۶ هجری قمری در دوران مهدی عبّاسی ویران گشت. 

امام حسین

در میان خلفای عبّاسی، هارون در دشمنی با اهل بیت(علیهم السّلام)سفاّک تراز دیگر خلفا بود و در سال ۱۷۱ هجری قمری به حاکم وقت کوفه، دستور تخریب حرم سیّدالشّهداء(ع) را داد. 

فرستادگان هارون، مسجدی را که بر مرقد امام  بنا شده بود و همچنین مسجدی را که بر مزار حضرت عبّاس(ع) برپا بود، ویران ساختند. هارون، همچنین از آنان خواسته بود درخت سِدری را که در کنار قبر امام  روییده بود، قطع و جای قبر را با خاک یکسان کنند.

تصویری قدیمی از حرم امام حسین (ع)

در زمان مأمون عبّاسی، بنایی بر مضجع شریف امام حسین(علیه السّلام) ساخته شد و این بنا تا سال ۲۳۲ هجری قمری، یعنی دوران زمامداری متوکّل عباسی بر جای ماند. 

بعد از آن که متوکّل به قدرت رسید، کینه ی دیرینه ی او نسبت به حضرت علی(علیه السّلام) و خاندان و شیعیان ایشان، وی را بر آن داشت تا از علویّان انتقام بگیرد و دستور تعقیب آنان را صادر کند. او طی ۱۵ سال فرمانروایی خود، نه تنها شرایط زندگی را بر شیعیان سخت کرد، بلکه در این مدّت چهار بار فرمان به انهدام و با خاک یکسان ساختن حرم امام حسین(ع) را داد.گزارش تخریب‌ها و مرمت‌های حرم مطهر امام حسین(ع)

آنان حتی «قبر امام حسین را به آب بستند و به شخم زدن زمین پرداختند».

 ولی آب به قبر نرسید و دیده شد که «آب» ها، دور قبر امام حسین(ع) طواف می کنند و گاوهایی که زمین را شخم می زدند نیز به قبر نزدیک نمی شوند. بعد از اینکه متوکّل به دست فرزندش «مُنتصر» کشته شد، بار دیگر حرم حسینی به دست منتصر از نو ساخته شد. 

در سال ۱۲۱۶ هجری قمری در ماه ذی القعده، آل سعود با سپاهی مرکّب از شهرنشینان و بادیه نشینان نجد و جنوب حجاز به قصد کربلای معلّی حرکت کردند.

سپاه مزبور، دیوار شهر را خراب کرده و به زور وارد شهر شدند. 

بیشتر مردم را در بازارها و منازل به قتل رساندند و گنبد روی قبر را ویران کرده، صندوق روی قبر را که زمرّد و یاقوت و جواهرات دیگر روی آن نشانده شده بود را به تاراج بردند؛ تمام سلاح ها و حیوانات و طلا و نقره جات و قرآن های نفیس را به یغما بردند و ظهر، در حالی که قریب به دو هزار نفر از مردم کربلا را به قتل رسانده بودند، از شهر خارج شدند.

وهّابیان «صندوق قبر حبیب» را که از چوب بود شکستند و سوزاندند و با آن، در ایوان  طرف قبله ی حرم مطهّر، قهوه درست کردند. 

همچنین می خواستند صندوق قبر حسینی را هم بشکنند که شبکه های آهنین مانع این امر شد. 

درماجرای انتفاضه شیعیان عراق، اسفند ۱۳۶۹ ( ١٥ شعبان ١٤١١)در زمان صدّام، در سال ۱۳۷۰شمسی، وی با حمایت دولت وقت آمریکا با خشونت تمام و با انواع سلاح های سنگین، مردم را در نجف و کربلا به خاک و خون کشید و با توپ خانه، گنبد و بارگاه امام حسین(ع) را مورد هجوم قرار داد. در این میان، ساختمان و درب و ضریح حرم امیرالمؤمنین(علیه السّلام) و حضرت اباالفضل العبّاس(ع) نیز آسیب دید.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تخریب حرم امام حسین توسط صدام حسین

صدام حسین برای حمله به مرقد مطهر امام حسین(ع) در کربلا و شیعیان و زوار این مرقد، با دو پسرش «عدی» و «قصی» و «حسین کامل»، دامادش، در قصر «السجود» عراق تشکیل جلسه داد.

صدام درمیان ۲پسرش-سمت راست«قصی» وسمت چپ عدی

الذکری الثلاثون للإنتفاضة الشعبانیة للشعب العراقی ضدً نظام البعث الصدامی

«عدی» پسر صدام از حسین کامل می‌خواهد که تمامی مناطق کربلا را بدون مشورت با صدام هدف قرار دهد و زمانی که حسین کامل در این رابطه با صدام مشورت می‌کند، صدام ملعون میگوید «به گنبدهای امام حسین(ع) حمله‌ور شوید و سرها را تکه تکه کنید».

«حسین کامل» از ژنرال «قیس حمزه عبود» حمله به گنبدهای مرقد امام حسین(ع) و حرم حضرت حضرت عباس را خواستار می‌شود و صدام نیز از وی می‌خواهد که تمامی زائران این دو حرم را مورد حمله قرار دهد و حتی کسانی را که در بازداشت نیروهای امنیتی هستند، در همانجایی که بازداشت می‌شوند، اعدام کنند.

 حسین کامل با یک «تانک » گارد ویژه ریاست جمهوری، «گنبد امام حسین» را مورد هدف قرار دهد و پس از اطمینان از انجام وظیفه، صدام را در جریان این حمله وحشیانه قرار می‌دهد و صدام نیز به وی وعده تجلیل از سوی رژیم حاکم را می‌دهد.

درجریان انتفاضه شیعیان١٥شعبان١٤١١(۱۱ اسفند ۱۳۶۹)  خانواده‌ها و زنان و کودکان به عتبات پناه برده‌ بودند،اما صدام هتاک شروع به گلوله‌باران اماکن مطهر کردند، گلوله‌باران بسیار شدید و سنگین بود.

کربلا

«علاء‌ ضیاء الدین» رئیس موزه آستان مقدس حسینی: حجم گلوله‌باران و حمله توپخانه‌ای خسارت‌های بسیار زیادی به جا گذاشت، صحن حرم شریف آتش گرفت به ویژه قسمتی که قبر جناب «ابراهیم مجاب» در آن قرار دارد، و نیز «باب الذهب» و «باب حسین منی و انا من حسین» آتش گرفت، درهای بیرونی و داخلی حرم در آتش سوخت و خسارت‌های سنگینی به دیوارها و سنگ مرمر وارد شد. همانطور که می‌دانید سنگ مرمر، سنگ سختی است که ضربات شدید را تحمل می‌کند، حتی ضریح شریف هم اینگونه است.

متحف العتبة الحسینیة المقدسة Museum Of Imam Hussein Holy Shrine - تقدیم  توضیح للوفد من قبل السید علاء ضیاء الدین مدیر متحف العتبة الحسینیة المقدسة  | Facebook

«تولیت حرم حسینی» گفت:دو سال پیش زمان تعویض ضریح مبارک، ضریح مرقد مطهر امام حسین(ع) با ضریح جدید، ما مشاهده کردیم که گلوله‌های فراوانی در درزهای این ضریح قدیمی به جا مانده، که فقط هنگام باز کردن ضریح آنها را مشاهده کردیم، ضریح مطهر و داخل آن در معرض سیلی از گلوله‌ها قرار گرفته بود. این مکان مقدس در معرض تجاوز قرار گرفت، حتی به اشیای نفیس داخل موزه حرم هم رحم نکردند. ما نمونه‌هایی را مشاهده کردیم مانند شمعدان‌های طلایی و نقره‌ای داخل حرم که مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود./۶ خرداد ۱۳۹۶ مشرق.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:توسط یکی ازشاهان «عبدالعزیز ابن سعود  »که سالهادرتبعیدبود،بمحض رسیدن به تاج وتخت،دستورتخریب ، همه امکان مقدسه درحجاز وعراق  رادادند.

عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل آل سعود(متولدذی الحجه ۱۲۹۲متوفی ربیع الاول ۱۳۷۳)چهاردهمین حاکم آل سعود واولین پادشاه  مدرن عربستان سعودی،در۱۵ سالگی به قطرتبعیدشد و سپس بحرین رفت ودرآنجا به دستور « محمد بن عبدالله الرشید»امپراتوری عثمانی به کویت نقل مکان کرد(زمان محمد الصباح )،ملک عبدالعزیز(ملقب به شاهین صحرا) در شب ۲۱رمضان ۱۳۱۹ از کویت ،به ریاض حمله  با «شریف عبدالله بن الحسین» شریف مکه را آغاز کردند.

درقسمت تخریب مکه ومدینه اطلاعات تکمیلی راخواهیدخواند.

جنایات درکربلا 

آل سعود: مملکة الدم والهدم والخوف

سعود بن عبدالعزیز (پدربزرگ بزرگ خاندان آل سعود) لشکری ​​متشکل از ششصد حاجی و چهارصد سوار را آماده کرد ، سپس با آنها در شهر صلح آمیز که بیشتر مردم آن از آن خارج شده بودند حمله کرد ، در۱۸ ذی الحجه  ۱۲۱۶ . روز عید غدیر بود که در آن شیعیان علی بن ابی طالب از حرم وی در نجف دیدن کردند و به او سلام کردند. وهابی ها از این فرصت استفاده کردند و در غیاب اکثر مردم آن ، به کربلا حمله کردند و کسانی را که در این شهر مقدس باقی مانده بودند ، کشتند. ابن سعود اسبهای خود را در ظرف حسینی بست ، و به پیروانش دستور داد تا قهوه را در راهروهای حرم بکوبند. این شاهدی بود بر اهانت این افراد در سینه هایشان ، و دشمنی ای که بر سر هرکسی که با پیامبر و خاندانش ارتباط دارند ، گرفتار شد. سپس وهابی ها شروع به تخریب هر آنچه در صحنه امام حسین (ع) به دست آنها می رسید ، کردند ، بنابراین آنها حصار زیبای حرم را بیرون کشیدند ، آینه های عظیم اطراف آن را تخریب کردند ، و اشیای قیمتی ، اشیا عتیقه و فرش و همه چیزهایی که زینت می کردند را غارت کردند. حرم مطهر ، لوسترهای بزرگ ، درهای کبوتر را شکسته و میله ها را شکستند و طلای تزئین سقف را بیرون کشیدند و می خواستند صفحات گنبد صحنه حسینی را بردارند ، اما به دلیل آن نتوانستند این کار را انجام دهند مقاومت و دوام ، و آنها گنبد را پوشیدند تا آن را از بین ببرند. سپس برای کاوش در مقبره خود و بیرون کشیدن آن اقدام کردند و پنجره مقبره را از جای خود بیرون کشیدند و آن را حمل کردند ، از جمله چیزهایی را که سرقت کردند ، درب خزانه مشهد را که در آن بود بیرون آوردند. عتیقه های گرانبهای اهدا شده به مهد کودک ، صدها سال پیش ، جمع شده بودند و آنها همه مهمات ارزشمند موجود در آن را به سرقت می بردند.

بویژه اینکه «محمد بن عبدالوهاب» در سال ۱۱۴۳ قمری مذهب تازه‌ای تاسیس کرد. هرچند ابن وهاب پیرو مذهب «احمد بن حنبل» بود و از این مذهب پیروی می‌کرد، اما تفکرهای افراطی که ریشه در عقاید تند ابن تیمیه داشت و می‌توانست در دنیای اسلام شقاق ایجاد کند موجب شد، این تفکر مذهب حنبلی مسلط و وهابی‌گری را به عنوان انجام آنچه که سنت رسول‌الله (ص) است را گسترش داده و با اصرار به این عقیده پافشاری کند که هر سنتی که پیامبر (ص) انجام داده درست است و بایستی استمرار یابد و غیر از آن بایستی از دین رخت بربندد.

یکی از تعهداتی که ابن وهاب به همفر داد، تخریب بارگاه و حرم شریف بزرگان دین بود که وقتی بنای عقیده وهابیت را با بن سعود آغاز کرد، عملیاتی کرد از زیارت قبور و توسل و استغاثه به پیامبر اعظم (ص) را ممنوع کرد و تصمیم به تخریب بناهای قبور ائمه و حتی حرم شریف  نبوی (ص) گرفت که در هشت شوال سال ۱۳۴۴ دست به کار شد و بناهایی که روی قبور ائمه بقیع و صحابه پیامبر(ص) بود را تخریب و تصمیم به تخریب خانه و حرم شریف نبوی (ص) گرفت که با پافشاری مسلمانان و دولت‌ها، از این کار صرف نظر کرد.

براساس اطلاعات ذکر شده در تاریخ، حضرت امام حسن (ع) در اتاقی متعلق به عقیل بن ابی‌طالب مدفون شده و از ابتدا بنایی روی حرم شریف حضرت بوده است.

یکی از جهانگردان غربی به نام "میستر" که به فاصله کوتاهی از ویرانی، حرم بقیع را دیده، ویرانی و خرابی آنجا را این‌گونه ترسیم می‌کند: "چون وارد بقیع شدم، آنجا را همانند شهری دیدم که زلزله شدیدی در آن به وقوع پیوسته و به ویرانه‌ای تبدیل شده است، زیرا در جای جای بقیع به جز قطعات سنگ و کلوخ به هم ریخته و تیرهای چوب کهنه چیز دیگری نمی‌توان دید. ولی این ویرانی‌ها و خرابی‌ها در اثر وقوع زلزله و یا حادثه طبیعی نبوده، بلکه با عزم و اراده انسان‌ها به وجود آمده بود و همه آن گنبد و بارگاه‌های زیبا و سفید رنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاران پیامبر اسلام بود، با خاک یکسان گردیده است. "

«نخستین تخریب قبور مطهر ائمه‌ بقیع به دست وهابیون سعودی در سال ۱۲۲۰ هجری یعنی زمان سقوط دولت اول سعودی‌ها توسط حکومت عثمانی روی‌ داد، پس از این واقعه‌ تاریخی - اسلامی با سرمایه‌گذاری مسلمانان شیعه و به‌ کار بردن امکانات ویژه‌ای، مرقدهای تخریب‌ شده به زیباترین شکل بازسازی‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقیع به یکی از زیباترین مرقدهای زیارتی و در واقع مکان زیارتی - سیاحتی مسلمانان تبدیل‌ شد.»


کاظمین

پس از شهادت امام کاظم و امام جواد(علیهم السّلام) بارگاهی برای زیارت این دو بزرگوار ساخته شد. در اواخر سلطنت آل بویه و به طور مشخّص در نیمه ی اوّل قرن پنجم، ساختمان حرم به نهایت شکوه و زیبایی و عظمت رسید. علاوه بر دو گنبد و دو ضریح که قبلاً با چوب ساخته شده بود، با چراغ ها و محراب ها و پرده هایی از طلا و نقره نیز آرایش و تزیین شد. 

کاظمین(بغداد)

در سال ۴۴۳ هجری قمری، گروهی از سنیّان متعصّب در یک درگیری با شیعیان به داخل حرم هجوم بردند و چراغ های طلا، نقره، پرده ها و دیگر اشیای قیمتی حرم را غارت کردند؛ دامنه ی غارت، آرامگاه ها و ساختمان های مربوط به حرم را نیز فرا گرفت و فردای آن روز، فتنه گران با جمعیّتی بیشتر به حرم حمله کردند و تمامی آرامگاه ها را آتش زدند که ضریح و گنبدهای چوبی حرم سوخت. 

در عاشورای ۵۱۷ هجری قمری، با ورود پیروزمندانه ی مُسترشد بالله به بغداد، پس از جنگ با «دیبس بن صدقه نورالدّوله» امیر شیعه ی حلّه شکست. عدّه ای نیز از این فرصت استفاده کردند و در هجومی جمعی، کاظمین را غارت کردند و پنجره های حرم را کندند و گنجینه ها و نفایس آن را ربودند. 

پس از وفات «ناصرالدّین شاه»، پسرش ظاهر به خلافت رسید. در ابتدای حکومت ظاهر، در کاظمین آتش سوزی بزرگی رخ داد و صندوق ها، ضریح و گنبد شریف آسیب دید. ظاهر، بلافاصله پس از آتش سوزی تعمیرات را آغاز کرد ولی چون اجل، مهلتش نداد، مستنصر، فرزند او به خلافت رسید و تعمیرات ناتمام حرم را به پایان رساند. 

در سال 656 هجری قمری، بغداد در آتش قدرت طلبی مغول سوخت و حدود هشتصد هزار شیعه و سنّی در این هجوم خانمان سوز کشته شدند و ویرانی عظیمی به جا ماند. هنگامی که نبرد برای تسخیر شهر بغداد ادامه داشت، هلاکو فرمان داد که منجنیق ها کاظمین را هدف قرار دهند و حرم بر اثر این حمله، طعمه ی حریق شد و خساراتی دید. حرم کاظمین، تنها حرمی بود که در هجوم مغولان به عراق آسیب دید. 

در شعبان سال ۱۰۴۸ قمری، سلطان مراد عثمانی پس از فتح بغداد فرمان داد تا هر کجا ایرانی ها را یافتند به قتل برسانند. بسیاری از ایرانی هایی که پیش از این به پادگان ارتش عثمانی پناه آورده بودند، کشته شدند که ۳۰۰ زائر نیز در بین آنان بود. پس از این کشتار وحشیانه و ناجوانمردانه، لشکریان عثمانی به کاظمیّه هجوم بردند و حرم را غارت کردند. در این هجوم، چراغ آویزهای طلا و نقره و اشیای قیمتی حرم به تاراج رفت.

«حرم کنونی کاظمین»، تنها حرمی است که بر فراز آن ۲ گنبد کنار هم ساخته شده است. ۴مناره ی طلایی اطراف این دو گنبد را احاطه کرده و در زیـر این دو گنبد، ضریـحی نقره ای و بسیار بزرگ قد برافراشته که قبور مطهّر «موسی بن جعفر» و « جوادالائمه» (پدر+فرزندامام رضا)را در آغوش گرفته است.

مشهد 

در قرن ششم در عصر حکومت سلجوقیان،  تعصّبات و مناقشات مذهبی در مشهد و ناحیه ی طوس ، بین شیعه و سنّی جنگی  در می گیرد. آشوب بدان جا می رسد که گروهی به خاک و خون کشیده می شوند و روضه ی مطهّر، خراب می شود. 

پس از بازسازی حرم شریف رضوی در عهد سلطان سنجر، اگرچه چندبار جواهرات و خشت های طلا و موقوفات حرم توسّط حاکمان وقت به غارت رفته است، امّادیگراثریازتخریب این مکان شریف، دیده نمی شود. تا این که در زمان مشروطه، روس ها با سوءاستفاده از ضعف و بی تدبیری حکومت مرکزی، جسارتی دیگر را در تاریخ رقم می زنند. آشوب گران، منـاره هـای مسجـد و گلدسته های صحن عتیق و سَر درهای صحنین و بازار بزرگ را سنگر کرده و تا حدود یک ماه و نیم تیراندازی دو طرف ادامه پیدا می کند. 

روس ها که مسبّب اصلی واقعه بودند، از یک سو شورشیان را به اقامت در مسجد و صحن و حفظ سنگرهای خود تشویق می نمایند و از طرف دیگر اهل شهر را آگاه می کردند که اگر شورشیان از محل خود خارج و تسلیم نشوند، ابنیه ی آستانه و مسجد را به توپ خواهند بست. 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حادثه  انفجارحرم امام رضاعلیه السلام:۲۷ نفر شهیدند+۳۰۰ تن از مجروحان حادثه بودند که عده‌ای از آنان اعضایی از بدن‌ خود به‌خصوص دست و پایشان را از دست داده بودند.

ساعت ۱۴:۲۶ بعدازظهر روز دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۷۳(١٠ محرم ١٤١٥)، مطابق با روز عاشورا، در حالی که رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف مرقد و ضریح مطهر امام هشتم حضرت رضا(ع)، از جمعیت موج می‌زند و مردم برافروخته از عشق و ارادت به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، غرق عزاداری و نوحه‌سرایی‌اند، صدای مهیب انفجار بمب، فضای روضه منوره حرم مطهر امام رضا(ع) را پر می‌کند و انفجار سهمگین، همه جا را به لرزه درمی‌آورد.

در ویژه‌نامه «ضریح مظلوم»: بمب در محل واقع در قسمت بالاسر مبارک منفجر می‌شود و همه چیز را در هم می‌ریزد و زائران را وحشت‌زده و سراسیمه می‌گرداند. بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوط، مقدار آن معادل ۱۰ پوند ماده منفجره تی. ان. تی (TNT) بوده است، اعضایی از بدن جمعی از زائران همچون سر و دست و پا و انگشت جدا شده و به اطراف محل، حتی پشت‌بام و سقف ضریح مطهر پراکنده می‌شود.

 نه تنها سطح حرم و روضه منوره رضوی آغشته می‌شود، بلکه قطعات خرد شده پوست و گوشت زائران به همراه خون، سطح دیوارهای حرم مطهر به خصوص قسمت بالا سر مبارک، آینه‌کاری زیر گنبد، ضریح مطهر امام(ع) و داخل آن را پوشانده و به خون آغشته می‌گرداند. بوی خون و سوختگی و دود فضای حریم رضوی را مالامال می‌سازد. تعداد قابل توجهی از نسخ قرآن و مفاتیح، قطعه قطعه شده و خون‌آلود می‌گردد و چلچراغ‌ها در محل حادثه خرد می‌شوند.

بدن‌های زخمی مجروحان و پیکر شهیدان با وسایل نقلیه شخصی و آمبولانس‌هایی که به دو صحن انقلاب و آزادی وارد شده بودند به بیمارستان‌های مشهد منتقل شدند و آنچه از کینه منافقان باقی ماند، ۳۰۰ تن از مجروحان حادثه بودند که عده‌ای از آنان اعضایی از بدن‌ خود به‌خصوص دست و پایشان را از دست داده بودند و ۲۷ نفر شهید که الی‌الابد مظلومیتشان گریبانگیر دشمنان ولایت است. در میان مجروحان و شهدا، از هر سن و از هر قشر و طبقه‌ای دیده می‌شدند؛ پیر، جوان، کودک، زن و مرد. در یک کلام، عاشورا در مشهد و در حوزه حریم منور رضوی حقیقتاً به عاشورایی به یاد ماندنی در تاریخ، پس از عاشورای حسینی تبدیل شده بود.

گزارش روزنامه قدس(وابسته به آستان قدس رضوی): محمدرضا حیدری(یکی ازمجروحین): حدود ساعت ۳۰/۱۴ بعدازظهر هنگامی که مشغول زیارت بودم، صدای مهیبی مرا از جا کند. یک لحظه سوزش جانفرسایی در پاهایم احساس کردم اما لحظه‌ای بعد بیهوش شدم و تا زمان حضور در بیمارستان متوجه چیزی نشدم.

حسینعلی رضایی(دیگر مجروح این حادثه که از ناحیه سر جراحت سطحی برداشته، گفت: در زمان حادثه به همراه زهرا و مرضیه دو فرزند کوچکم در حال زیارت بودم که ناگهان صدای انفجار بلند شد و شیشه حائل بین زنان و مردان در کنار ضریح شکست و در پی آن جمعیت مانند امواج دریا در جست‌وجوی راه فرار در هم گره خوردند. وی گفت: از فرزندانم که از من در زمان حادثه جدا شده‌اند اطلاعی ندارم. وی در حالی که کاملاً مبهوت و متحیر از این واقعه بود، گفت فردی را که هر دو پایش کاملاً قطع شده در کنار خود مشاهده کرده است.

یک خواهر ترک‌زبان نیز یادآور شد پیش از انفجار، نور بنفش پررنگی را دیده است که فضای حرم مطهر را کاملاً تاریک کرده بود. وی گفت: در کنار من افرادی که با دست و پای قطع شده به شهادت رسیده بودند، دیده می‌شدند.

جواد حقیقی که از شیراز برای زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) به مشهد آمده، گفت: بیشتر شهدای این واقعه در حین نماز جان خود را از دست دادند. وی افزود: به دنبال این حادثه، تعداد زیادی قرآن، کتاب‌های دعا و زیارت‌نامه آغشته به خون در روضه منوره پراکنده بود.​

سامرا

روز چهارشنبه ۲۳ محرم الحرام ۱۴۲۷ق (۳ اسفند ۱۳۸۴ش) حدود ساعت ۷ صبح تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد آستان مقدس شدند و اسلحه نگهبانان را مصادره و آنها را به همراه خادمان حرم، در یکی از غرفه های صحن زندانی کردند و با کارگذاری ۲۰۰ کیلوگرم مواد منفجره "تی .ان .تی"  در داخل بنای گنبد، حرم مطهر را منفجر کردند.

در نتیجه این بمب‎گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش و همچنین تزئینات کاشی کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت. شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتر به بیرون پرتاب شد. اما به علت استحکام بنا، پایه های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها، سالم باقی ماند.

۱۶ماه بعد 

شانزده ماه بعد در روز سه شنبه ۲۲ خرداد  ۱۳۸۶، مصادف با ۲۶ جمادی الاوّل ۱۴۲۸(۱۲ژوئن۲۰۰۷)در ایّام فاطمیّه، بر اثر بمب گذاری دیگری، مـنـاره های این بارگاه  که از انفجار پیشین سالم مانده بود، از اساس ویران می شود. 

حرم عسکریین  در تخریب دوم

در ۲۷ جمادی الاولی ۱۴۲۸ق (۲۳ خرداد ۱۳۸۶ ش) دومین انفجار در حرم عسکریین به وقوع پیوست. در ساعت سه بامداد، تروریست‎ها وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در سراسر حرم نمودند. سپس در ساعت نه صبح دست به دو انفجار بزرگ زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست حرم به طور کامل تخریب شد.

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

تخریب دوم-۲۳ خرداد ۱۳۸۶ 

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

تخریب دوم-اززاویه دیگر

(درساخت جدید،۲گلدسته دیگرهم درحال  ساخت است،طرف باب المهدی،مصلی-یعنی حالاحرم دارای ۴گلدسته می باشد)

سامرّا-طی ده سال اخیر۲بارموردتهاجم تکفیری هاقرارگرفته۸۴و۸۶

حرم مطهّر امام هادی، امام حسن عسگری(ع)، نرجس خاتون، مادرامام زمان(عج)و بانو حکیمه خاتون(س)دختر امام جواد(ع)در روز چهارشنبه سوم اسفند۱۳۸۴ ، مصادف با ۲۳محرّم  ۱۴۲۷(۲۲فوریه ۲۰۰۶) بنا به گفته ی شاهدان عینی، مردانی مسلّح با برنامه ریزی کامل و گستاخی تمام در ساعات بامدادی روزچهارشنبه به حرم حمله کرده و با دستگیری و حبس نگهبانان حرم در نقاط مختلف روضه ی مبارک، بمب و موادّ منفجره کار گذاشته و سپس محل را ترک و از راه دور  بمب ها را منفجر می کنند. بر اثر انفجار بمب ها بخشی از گنبد طلایی حرم و ضریح و سرداب مقدّس ویران می شود. 

سامرا-قبل ازتخریب                                                               

سامرا-سال  اسفند ۱۳۸۴ عکس سمت چپ، بهمن ۱۳۸۴(قبل ازتخریب)

اولین وآخرین باری که سامرا موردحمله داعش قرارگفت؟

قریب به دو سال بعد(۱۳۸۸)، کار بازسازی این حرم مقدّس زیر نظر حضرت آیت الله العظمی سیستانی آغاز شد و نخستین خشت های طلای گنبد آسمانی این حرم مطهّر، در روز دوشنبه دوم اسفندماه ۱۳۸۹، مصادف با میلاد مبارک پیامبراکرم ( ۱۷ ربیع الاول۱۴۳۲)به دست معماران ایرانی  خشت کار، عاج کار و نصّاب جای گذاری شد.

حضور زائرین در حرم امامین عسکریین(ع)

چرابازسازی گنبد جدید عسکریین باتأخیرانجام گرفت؟

سرداب محل غیبت امام زمان

سامرا-۱۳۹۸

عملیات بازسازی حرم به دلیل مخالفت‌هایی که از سوی برخی گروه‎های غیر شیعی وجود داشت، با تاخیر آغاز شد. ایران برای بازسازی این حرم اعلام آمادگی کرد؛ به دلیل اینکه گنبد حرم عسکریین در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود قرار بر این شد که بازسازی حرم توسط کارشناسان اروپایی و زیر نظر یونسکو انجام شود؛ اما عملیات بازسازی به کندی صورت گرفت و سرانجام دولت عراق این مسئولیت را به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران محول کرد.

بازسازی حرم توسط کشورایران

کار ساخت گنبد حرم در سال ۱۳۸۹شمسی، کلید خورد. این گنبد که با مساحت یک هزار و ۲۰۰ متر مربع بزرگترین گنبد‌ در اعتاب مقدسه به شمار می‎آید در تابستان ۱۳۹۱ش با بیش از ۲۳ هزار خشت طلا، طلاکاری شد. که حدود یکصد میلیون دلار هزینه آن شد.

علت  دیگرتأخیر
امنیت پایین منطقه سامرا مراحل بازسازی این حرم را بارها به تعویق انداخت که این امر با نارضایتی شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) همراه بود. از این رو، آیت‌الله سید علی سیستانی ساخت ضریح عسکریین (ع) را بر عهده گرفت و آن را به نماینده خود در ایران محول کرد. بازسازی حرم عسکریین به دست هنرمندان ایرانی صورت می گیرد.

پس از واگذاری عملیات بازسازی به ایران، رییس شورای استان صلاح‌الدین عراق از حذف نام حرم عسکریین سامرا از فهرست میراث جهانی یونسکو به خاطر رعایت نکردن معیارهای بازسازی آثار تاریخی جهانی خبر داد و مدیر آثار سامرا هم گفت که «یونسکو کتابی را به نخست وزیر عراق فرستاده که بازسازی این حرم بدون بررسی ساختاری عمیق و بدون اطلاع سازمان یونسکو انجام می‎شود.» اما بعد مسئول اداره ارتباطات و رسانه‌ها در حرمین عسکریین این خبر را تکذیب کرد و گفت که «بازسازی حرم مطابق مشخصات میراث جهانی است و یونسکو به دقت فرآیند بازسازی را پیگیری می‎کند.»

کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در سال۱۳۸۹ش در قم و زیر نظر سید جواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) دایر شد. طراحی این ضریح را «سید مهدی علمدار» بر عهده دارد و طراح چوب و سازه‌های آن نیز «سید مهدی دیدار» است. «سید محمد حسینی موحد» کار خطاطی این ضریح را برعهده داشته است.

چراساخت ضریح سال۱۳۹۳ نمام شده،تاکنون نصب نشده؟

ساخت ضریح عسکریین در سال ۱۳۹۳ به پایان رسیده، ولی هنوز شرایط انتقال و نصب آن فراهم نشده است. از این رو ضریح موقتی بر قبور امامین عسکریین برای زیارت نصب شده است.۲۸

مدیریت سایت-پیراسته فر:در۲۸​​​​​​​دیماه امسال(۱۳۹۴)مسؤلین حرم ضریع رابرداشتند"کندند(۳روزی هم باتخته بندی وکشیدن پارچه سبز نگاهش داشتند وشب اول بهمن،ضریح جدیدنصب کردندکه ایرانیان)بچه های ستادبازسازی سامرا) حضورداشتند،یک غوغایی شد،خاکهارا برای تیمن وتبرک برداشتیم،مراسمی برگزارشد،عده قلیلی راهم به داخل ضریح راه دادند،زرنگی مسؤل ستاد«اسمعیلی»بود که رصدمیکرد کی میخوادضریع رابردارند،وتوانست بچه هارا خبرکند،اگرچه« شب برداشتن ضریح قبلی» نگذاشتند بچه های ایران عکس بگیرند ولی «شب نصب ضریح» بچه ها با پشتوانه آقای اسمعیلی توانستندعلیرغم مخالفت پنهان وپیداعکسهایی بگیرند،یکی ازدلائل مشاهده این عملیات این بود که ما(ایران)منتظرآماده کردن ضریح بود که تا با گلهای آماده شده توسط ستاد بازسازی شیراز،ضریح راگلباران کند،بمناسبت میلادامام حسن عسکری(ع)،بچه ها هم باشوق وذوق سنگ تمام گذاشتند،هرکس ازحاضرین باموبایلش عکس میگرفت،وعکسهاررا فرستاده بودند به شبکه های اجتماعی،غوغاشده بود.

روز بعد-نگارنده- بایکی ازمسؤلین عتبه عسکریین رادرصحن حرم دیدم ،ازایشان پرسیدم :

چراضریح ساخته شده را نمی آورید تانصب کنید؟

ایشان خیلی ناراحت بود،که چرابچه ها مراسم-تغییروتعویض ضریح- را به شبکه های اجتماعی فرستادند،ومیگفت ازایران بمازنگ زدند که گفته شده ضریح رابرداشتند،خبرازآوردن ضریح ساخته شده (ازایران)برای نصب دادند.

پرسیدم خوب چرانمی آورید،ایشان گفتند:تاشهرهای دردست اشغال(رمادی)آزادنشوند نمی توانیم  بیاوریم(زمان داعش)

وامنیت رابهانه می کردند ومیگفتندآوردنش ،حملش-داعش- راتحریک می کند واحتمال ایجادناامنی است ومی گفت مابایدنیروهای نظامی زیادی را بخط بکنیم ،همانطورکه هنگام آوردن ضریح کربلا۳گردان امنیت آن رابرعهده داشتند.

***

در ۱۵ خرداد ۱۳۹۳ (۵ژوئن ۲۰۱۴)«داعش»

واردعراق شدند وبا تبانی که با جرثومه ها بعثی که دررأس کاربودند مثل استاندارنینوا"اثیل النجیفی"(که برادراسامه النجیفی رئیس پارلمان"وقت" عراق)بود
نگارنده در چهارشنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ (۱۱ژوئن ۲۰۱۴) واردعراق شده بودم(برای مأموریت ستادبازسازی سامرا،داعش یک روزقبل ازما به موصل .نینوا لشکرکشی کرده بود)بعلت سلطه این گروه  برجاده بغدادبه سامرا،ماتا۲هفته انتظار،هم نتوانستیم به سامرابرویم دراین مدت توانستم اطلاعات خوبی بدست بیاورم،دریکی ازاین اسناد،نامه ای رایکی ازفرماندهان سپاه بدر،ارائه داد که درآن استاندارنینوابه نیروهای نظامی وانتظامی بخشنامه کرده بود که بمحض  رسیدن نیروهای "مجاهد"بارهاکردن کلیه ادوات  وتجهیزات عفب نشینی کنند(عین کلمه مجاهد درآن بخشنامه آمده بود)
وآن مسؤل عراقی میگفت چندروزقبل شایعه شده بود که عراق قصدحمله به مناطقی ازعراق رادارد،ولی "النجیفی" شب قبل ازحمله باهماهنگی شبکه تلویزیون عراق به مناطق مختلف عراق"شهرها"می رفت ومصاحبه می کرد که همه چیزسرجایش است ،امنیت کامل برقراراست وبه مردم عراق اطمینان خاطرمی داد که هیچ  خطری تهدیدشان نمی کند ،تلویزیون پخش مستقیم می کرد
بدینصورت وفاداران به حزب بعث به کشورشان خیانت کردند وکشوررا۲دستی تحویل داعش دادند،حداقل برای سلطه این گروه نروریستی تسهیلاتی فراهم کردند.
مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق درهمان دوران به ایران سفرکرد وبا بعضی ازمسؤلین ایرانی دیدارداشت وبعداربازگشت مصاحبه منافقانه ای کرد.
واما اینکه چرانیروهای بارزانی هیچ مشکلی باداعش ندارند وداعشی ها براحتی درمناطق کردنشین آمدوشددارند وبیشترحاکمیتشان درآن مناطق است"زندگی مسالمت آمیزی دارند،جای تأمل است! بخشنامه مذکوردرصورت پیداکردن از آرشیو درهمین پست قرارخواهم داد./پایان 

قبرستان بقیع

سِر ریچارد بورتون(Sir Richard Burton) جهانگردی غربی است که گنبد و بارگاه بقیع را اینچنین به تصویر می کشد: بارگاه ائمه ی بقیع، در نزدیکی و سمت راستِ دَر واقع شده و بنایی است مرتفع و سَر به فلک کشیده و دارای قدمت بسیار است. 

تخریب قبور مدفون در«بقیع»وقبرستان

همچنین مورّخان، ساختمان حرم ائمه ی بقیع(علیهم السّلام) را بنایی هشت ضلعی توصیف کرده اند که داخل و گنبد آن سفیدکاری شده و دارای دو دَر بوده که یکی از آن ها در تمامی اوقات روز به روی زائران باز بوده است.وهابیون عربستان چرا پس از تسلط بر مدینه،حرم بقیع را تخریب کردند؟

 قبور ائمه ی بقیع و عبّاس عموی پیامبر(صلّی الله علیه و آله)، از روزگاران پیشین بلکه پیش از قرن هفتم، ضریح و صندوق داشته و به خاطر نزدیکی و اتّصال قبور این ائمه ی بزرگوار، هر چهار قبر در داخل یک ضریح و قبر عبّاس(علیه السّلام) به علّت فاصله با این قبور، دارای ضریحی مستقل بوده است. 

مدینه منوره و مسجدالنبی
مسجد  النبی

در قرن های اخیر، علاوه بر این دو صندوق، یک ضریح مشبّک و چوبین بزرگ هم ساخته شده بود که هر دو صندوق، داخل آن قرار گرفته بودند. شواهد دیگر تاریخی نشانگر این است که حرم بقیع، مانند سایر حرم ها دارای خادم، کفش دار و زیارتنامه خوان های متعدّد بوده است. 

از دیگر خصوصیّت های این حرم، این بوده است که بر خلاف حرم سایر ائمه اطهار(علیهم السّلام) که دارای صحن و حیاط می باشند، این حرم، صحن و سَرا نداشته است. 

امّا دست دشمنان خدا کوتاه نمی ماند و دست به تخریب این مکان مقدّس می زنند. پس از تخریب این قبور، یکی از جهان گردان غربی، معروف به «مِستِر ریتِر» حرم بقیع را این طور توصیف می کند: چون وارد بقیع شدم، آن جا را همانند شهری دیدم که زلزله ای شدید در آن به وقوع پیوسته و به ویرانه ای مبدّلش ساخته اند؛ زیرا در جای جای بقیع، به جز قطعات سنگ و کلوخِ درهَم ریخته و خاک ها و زباله های روی هم انباشته و تیرهای چوب کهنه و شیشه های درهَم شکسته و آجرها و سیمان های تکّه تکّه شده، چیزی دیگر نمی توان دید. فقط در بعضی از رهگذرهای تنگ، این قبرستان از میان این زباله ها راه باریکی برای عابرین باز نموده اند. 

... و امّا آنچه در کنار دیوار غربی بقیع دیدم، تلّی بود از تیرهای قدیمی و تخته های کهنه و سنگ ها و قطعات آهن روی هم انباشته که این ها بخشی از زباله ها و بقایای مصالح ساختمان های ویران شده ای بود که در کنار هم انباشته شده بود. ولی این ویرانی ها و خرابی ها نه در اثر وقوع زلزله و یا حادثه ای طبیعی، بلکه با عزم و اراده ی انسان ها به وجود آمده است و همه ی آن گنبد و بارگاه های زیبا و سفیدرنگ که نشانگر قبور فرزندان و یاران پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله) بود با خاک یکسان گردیده است.

آیا خانه خدا به سرنوشت قبرستان بقیع دچار می‌شود/ خانه رقص در یک قدمی کعبه

قبور و بارگاه های مکّه

وهابیّت خبیث، به همین دشمنی اکتفا نمی کند، به تخریب قبور و بارگاه های شهر مکّه نیز می پردازد. نخست، گنبد های قبرستان مَعَلّی و بعد، گنبد محل تولّد پیامبراکرم(ص) و مکانی را که محلّ تولّد حضرت علی(ع) می دانستند و نیز گنبد مزار حضرت خدیجه(س) را ویران می کنند. 

سپس تمام مکان هایی که در آن ها اثری از بندگان صالح خدا بود را ویران می کند. آنان هنگام تخریب قبور و گنبدها، آواز و رَجز می خواندند و طبل می نوازند و در نهایت، طیّ سه روز، تمام آثار بندگان از شهر مقدّس مکّه محو شد.

قبرستان ابوطالب

احیاء مکة الراقیة

خیابان ازوسط قبرستان

قبور و بارگاه های مدینه

در سال ۱۲۲۰ هجری قمری، آل سعود بعد از محاصره ای طولانی، طیّ حمله ای شهر مدینه را به تصرّف در می آورد. بسیاری از مردم بی گناه را به خاک و خون می کشد و سپس با ضرب و شتم خادمان آستان نبوی و پی بردن به محلّ نگهداری اشیای گران بهای حرم، تمامی این اشیا را غارت می کند. آن ها در این حمله، چهار صندوق مملو از جواهرات مرصّع به الماس و یاقوت گران بها و حدود یک صد قبضه ی شمشیر با غلاف هایی از طلای خالص و تزیین شده با الماس و یاقوت را به یغما بردند. 

زائران حج تمتع، فقط یک‌بار روضه منوره حرم نبوی را زیارت می‌کنند

روضه منوره

همچنین بارگاه رسول خدا(صلّی الله علیه و آله) از آن جهت که بیشتر مورد احترام و مورد علاقه ی مردم بود، از دیدگاه وهابیّان در اولویّت تخریب قرار داشت؛ امّا آنان از ترس نتیجه ی کارشان، از تخریب گنبد و بارگاه حضرت خودداری کردند.

پس از اشغال مکه، وهابیان به سرکردگی «عبدالعزیز ابن سعود» به مدینه روی آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال کرده و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور همچنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم (ص)، قبور زنان آن حضرت، قبر ام‌البنین مادر حضرت اباالفضل العباس (ع) و قبر عبدالله پدر پیامبر (ص) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند .آل سعود: مملکة الدم والهدم والخوف

«محمد ابن عبدالوهاب» از نسل یهودیان تازه مسلمان شده بود که در قرن دوازدهم به عنوان احیاگر تفکر «ابن تیمیه»، گذشته عبرت آموزی دارد. از تفکر دگراندیشی او در دوره جوانی تا گشت و گذار در همه بلاد اسلامی حتی ایران و آشنایی با همفر و تحت تاثیر قرارگرفتن او دراجرای ماموریت‌های همفر و آشنایی و همپیمانی او با محمد بن سعود همه نشان از دست نشاندگی ابن وهاب و تقویت این تفکر از سوی انگلیس دارد.

صورة محمد بن عبد الوهاب تاریخ آل سعود - Vidéo Dailymotion

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:شیخ محمد بن عبدالوهاب (۱۱۱۴-۱۲۰۵ق) خود را بر اساس مبارزه باعنوان مبارزه با شرک و بدعت بعنوان هادی وراهنما به سران کشورهای  وشهرهای اسلامی نامه نوشت و زیارت«قبور»را پرستش بتها ، سنگها نامید.وعجیب اینکه مدعی سنت رسول خدا، حضرت محمد(ص)بود ، وسران  خواست تا به آغوش اسلام برگردند وبت پرستی وشرک را رها کنند.

از یک حرم در سرزمینی که از خرابکاری خود تصرف کرده بودند ، در امان نماند ، بلکه آنها طبل می زدند ، آواز می خواندند و بناهای تاریخی مسلمانان را در مکه و مدینه تخریب می کردند. با این حال ، آنها در اجرای دستور شیخ ابن عبدالوهاب خود قادر به تخریب اتاق پیامبر ، تسطیح قبر او و تخریب گنبدی نبودند که بر فراز مرقد او برپا داشته شده است  . 

و هنگامی که مدینه را اشغال کردند ، برای اولین بار در ذیقعده ۱۲۱۷ ، سعی در تخریب گنبد سبزپیامبر داشتند ، اما خشم مسلمانان را از عدم سازش و جسارت حضور پیامبر (ص) دیدند ، که این امر آنها را وادار به بازگشت کرد. با این حال  آنها در برابر عواقب تخریب حرم حضرت محمد  آنها را از سرقت اتاقش و چپاول اشیا قیمتی که مسلمانان قرن ها در مجاورت وی نگه داشته بودند ، منصرف نکرد. از جمله آنچه وهابی ها تاج کسرا را دزدیدند ، آن شروان ، که مسلمانان هنگام فتح المداین ، شمشیر هارون الرشید ، گردنبندی که ز بیده (همسرهارون الرشید) ، و اشیای عتیقه منحصر به فرد سلاطین را غارت کردند.

پس از تخریب بقیع یک سال حج تمتع برگزار نشد و در عربستان هم ناآرامی‌هایی وجود داشت و نبود امنیت برای حضور مسلمانان در مکه مکرمه و همچنین اعتراض به اقدام سعودی‌ها، موجب شد تا حج برگزار نشود. اما یک سال پس از تخریب بقیع توسط وهابیون، یعنی در سال ۱۳۴۵ هجری قمری علامه «محمد‌حسین حائری اصفهانى» معروف به «صاحب الفصول» بعد از سفر به کربلا و زیارت امام حسین (ع) به سوریه می‌رود که در آنجا سفیر عربستان که متوجه حضور این فرد بانفوذ در بین علمای آن دوران می‌شود، به ملاقات او می‌رود و سفر حج تمتع را برای مسلمانان سفری ایمن عنوان می‌کند و از صاحب الفصول دعوت می‌کند که به حج مشرف شود که در آن زمان صاحب الفصول به حج می‌رود و اعمال حج را با امنیت به جا می‌آورد.

در مدینه ، نزدیک مسجد پیامبر اکرم و حرم پیامبر،قبرستان بقیع(بقی الغرقاد)واقع است که در آن زیارتگاه ها از چهار امام ( ا امام حسن مجتبی،  زین العابدین، امام  باقر  و امام  صادق) و همچنین زیارتگاه های ابراهیم فرزندپیامبر  وقبرفاطمه الزهراناپیداست،  و برخی از همسران پیامبر (ص) وعمویش عباس بن عبدالمطلب و عمه هایش و همچنین اسماعیل بن امام جعفر الصادق (ع) و « فاطمه بنت اسد»مادر امام علی ، ام البنین   ،   حلیمه السعدیه و گروهی از اصحاب رسول الله ازجمله جابر بن عبدالله الانصاری درآن مدفونند.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:آرامگاه حضرت خدیجه تا سال ۱۳۰۳شمسی (۱۰۰ سال پیش)دارای بقعه و بنای بزرگی بود اما در آن سال به دستور ملک عبدالعزیز پادشاه سعودی ویران شد.

 درهمان سال  قبرستان «ابوطالب» در مکه  نیزتوسط ابن سعود پادشاه سعودی تخریب شد.

حیاة الملک عبد العزیز فی الکویت»... حتى استرداد الریاض


 بعد از مدتی «عبدالعزیز بن سعود»، پادشاه وقت عربستان اجازه مشخص کردن قبور ائمه بقیع را داد.

عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل آل سعود(متولدذی الحجه ۱۲۹۲متوفی ربیع الاول ۱۳۷۳)چهاردهمین حاکم آل سعود واولین پادشاه  مدرن عربستان سعودی،در۱۵ سالگی به قطرتبعیدشد و سپس بحرین رفت 

ودرآنجا به دستور « محمد بن عبدالله الرشید»امپراتوری عثمانی به کویت نقل مکان کرد(زمان محمد الصباح )،ملک عبدالعزیز(ملقب به شاهین صحرا) در شب ۲۱رمضان ۱۳۱۹ از کویت ،به ریاض حمله  با «شریف عبدالله بن الحسین» شریف مکه را آغاز کردند 

تا سال ۱۳۰۱ ق ، توانست کنترل زمینهایی را که تحت کنترل شریف حسین بن علی بود ، بدست آورد. عبدالعزیز با غلبه بر شریف حسین  تاجگذاری کرد،سلطنت پادشاهی  عربستان سعودی را بنیان نهد(تاقبل ازآن «شریف مکه»حاکم عربستان بود وبه امام مسلمین هم معروف بودند)،وی چهاردهمین حاکم عربستان ولی اولین پادشاه عربستان است.


حمله صبح روز ۱۵ خرداد ۱۳۹۳عناصر داعش به شهر سامرا


 از ساعت ۴ بامداد امروز،۵ژوئن ۲۰۱۴(پنج شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۳=٧ شعبان ١٤٣٥) شهر سامرا شاهد درگیریسلحانه تروریست‌های گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام»(داعش) با نیروهای امنیتی است. به نظر می رسد که تروریست‌ها قصد داشتند به مرقدهای امام هادی  و امام حسن عسکری (ع) حمله کنند که تاکنون موفق نشده‌اند و نیروهای امنیتی این حمله تروریستی را خنثی کرده‌اند.
پنجاه ویک  نیروی امنیتی کشته شدند
یک مقام آگاه امنیتی عراق در این‌باره گفت که درگیری‌های مسلحانه‌ای که میان افراد مسلح و نیروهای امنیتی عراق در شهر سامرا از صبح امروز روی داد تاکنون به کشته شدن ۵۱ نیروی ارتش و پلیس در سامرا منجر شده است و درگیری‌ها تا زمان تنظیم این خبر همچنان ادامه دارد.
برخی منابع اعلام می‌کنند که افراد مسلح ساختمان‌های دولتی در این شهر را به کنترل خود درآورده‌اند.
پنج محله سامرا در کنترل داعش
خبرگزاری کل‌العراق نیز نوشت: عناصر داعش ۵ محله شهر سامرا را تحت کنترل خود درآورده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که آنها توانسته‌اند دانشگاه سامرا را اشغال کنند.
اعلام حکومت نظامی و آماده باش در سامرا
نیروهای امنیتی عراق در پی حمله همه جانبه داعش به سامرا در استان «صلاح‌الدین» در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند و تمامی راه‌های منتهی به مرقد دو امام عسکری (ع) را بستند.
پلیس استان صلاح‌الدین اعلام کرد که تمامی نیروهای امنیتی به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.
داعش از بلندگوهای مساجد سامرا جوانان را به جهاد دعوت می‌کند
شاهدان عینی از جولان عناصر داعش در مناطق تحت سیطره‌شان در شهر سامرا خبر دادند و گفتند: خودروهای داعش در مناطق مختلف با پرچم‌های مخصوص این گروه تروریستی در حال جولان در شهر هستند و بلندگوهای مساجد نیز جوانان را به پیوستن به داعش و جهاد دعوت می‌کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بنابرگزارش یکی ازخبرگزاری عراق،عناصرداعش چندنفطه شهرسامرارا (مسجدجامع الرزاق-دانشگاه وشهرداری-مناطق المثنی وصلاح الدین-قادسیه-الافرادوالضباط۱و۲ وقسمتی ازحی المعلمین)به تصرف خوددرآورد 

داعش دراین حمله با۲۵۰نفرنیروی مسلح زبده قصدحمله وتخریب حرم عسکریین راداشت و۵۰خودرو زرهی باچرخ های بلدوزر دراختیارداشت "خودروهای سنگین ونیمه سنگین دیگری هم داشتند.

این تکفیری های ازبلندگوهای مسجدتقاضای کمک میکردند،امامردم سامرا،حمایت چندانی نکردند که مجموعاً توانشتند با همکاری عده ای ازشیوخ ۴تا۵۰هزارنفری یارگیری کنند.

نکته:«ابوبکر بغدادی »نام اصلیش« ابراهیم عواد ابراهیم علی محمد بدری سامرائی» در تابستان ۱۹۷۱میلادی(۱۳۵۰شمسی) در شهر سامرا بدنیا آمد،در سال ۱۹۹۶میلادی(۱۳۷۵شمسی) لیسانس خود را در زمینه مطالعات اسلامی از دانشگاه بغداد، و در حوزه مطالعات قرآنی فوق لیسانس و دکترایش را از دانشگاه صدام دریافت کرد. پس از مدتی تدریس  معارف قرانی پرداخت.

«ابوبکربغدادی»  واعظ و «امام جماعت مسجد المرزوق» سامرا،بود ودربعضی ازشهرهای دیگرعراق،ازجمله بغداد و فلوجه ،سابقه امامت درمساجدراداشته است./پایان توضیح مدیریت سایت.

حمله به منزل وزیر علوم و فناوری عراق در «سامرا»
در پی ناآرامی‌های خونین امروز در «سامرا»، افراد مسلح ناشناس به منزل وزیر علوم و فنآوری عراق در این شهر حمله کردند و ۳ محافظ او را کشتند.
به آتش کشیده شدن یک ایست‌ بازرسی در سامرا
داعش یک ایست بازرسی ارتش را در نزدیکی میدان اعتصاب در سامرا به آتش کشید.
ارسال کمک‌های نظامی ارتش و پلیس عراق به سامرا
کمک‌های نظامی ارتش و پلیس دولت فدرال عراق به شهر سامرا رسید و تمامی این نیروها در خارج از شهر سامرا مستقر شده‌اند و در عین حال نیروی هوایی ارتش عراق پروازهای منقطعی را بر فراز آسمان سامرا انجام می‌دهد.
نیروی هوایی ارتش عراق داعش را هدف قرار داد
جنگنده‌های ارتش عراق به کمک نیروهای امنیتی مستقر در شهر سامرا رفتند و با هدف قرار دادن خودروهای داعش تاکنون ۱۳ تروریست را کشته‌اند.
حکومت‌نظامی در «بیجی» و تخلیه تمامی ساختمان‌های دولتی
یک مقام مسئول امنیتی استان صلاح‌الدین از اعلام آماده باش در منطقه بیجی این استان و تخلیه تمامی ساختمان‌های دولتی خبر داد و اعلام کرد که این اقدام به دلیل آن صورت گرفت که پیش‌بینی می شود پس از درگیری‌های امروز داعش در سامرا، این منطقه نیز هدف بعدی داعش باشد. به همین دلیل در این منطقه حکومت‌نظامی اعلام شده است./ ۱۵ خرداد ۱۳۹۳خبرگزاری فارس بنقل ازعراقی(الاخباریة)
***

گزارش حمله داعش به حرم عسکریین-سامرا
تروریست ها در  ۸۰۰ متری حرم عسکریین/۱۵ خرداد ۱۳۹۳تروریستهای داعش پرچم سیاه خود را بر فراز چندین مسجد «سامرا» نصب کردند. آنان همچنین ساختمان مرکز جوانان شهر سامراء را نیز که در ۲ کیلومتری مرقد امامین عسکریین (ع) قرار دارد، تحت کنترل خود در آورده و پرچم خود را بر فراز آن قرار دادند. آنها در نهایت توانستند تا ۸۰۰متری حرم پیش بروند اما دفاع محافظان حرم که با جانفشانی ۵۸ نفر از آنها همراه بود، راه حرامیان رابرحرم  سد کردند.
گزارشات لحظه به لحظه
ساعت ۱۳:۲۵ حمله به حرم خنثی شدبا حمله نیروهای امنیتی مسئول محافظت از مراقد مطهر امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به حرامیان داعش، توطئه حمله به این دو مرقد شریف ناکام شد و تروریست‌ها از ۸۰۰ متری اطراف حرم فراری داده شدند.
ارتش عراق توانست درگیری‌ ایجاد شده در منطقه را به خوبی کنترل کند و نگذاشت هیچ یک از افراد مسلح وارد مرقدهای مطهر شوند. درب‌های حرم مطهر بسته شده و زائران ایرانی، عراقی، پاکستانی و ... در آن حضور دارند.
دفاع ازحرم عسکریین بصورت معجزه وار
عناصر داعش  می‌خواستند از خودروهای بمب‌گذاری شده در این شهر استفاده و مناطق متعددی را منفجر کنند که نیروهای امنیتی عراق این خودروها را کشف و بمبهای آنها را خنثی کردند. نیروهای داعش هنگامی که می‌خواستند یکی از این خودروها را بمبگذاری کنند به طور اشتباه این بمبها منفجر و باعث شد ۲۱ نفر از آنها که تلاش می‌کردند این خودروها را به شهر برسانند کشته شوند.
همدستی برخی عشایر سامرابا داعشیک منبع آگاه عراقی در تشریح وضعیت شهر سامرا و حمله گروهک تروریستی داعش به این شهر گفت: داعش با ۵ هزار نیرو به شهر حمله کرده و برخی عشایر نیز با آن همکاری می‌کنند. این گروه از عشایر در همکاری با داعش به مراکز پلیس و ارتش حمله کرده و پلیس و ارتش را مشغول کردند تا نتواند از شهر دفاع کند.
 عناصر داعش مجهز به انواع سلاح های سبک و سنگین و بولدوزر هستند. آنها از بلندگوهای مساجد، جوانان را به جهاد دعوت می کنند.به گفته شاهدان: برخی مسؤولان -خائن-شهر سامراء نیز با داعش همدستی کرده اند! اما مردم شهر با ارتش همکاری می کنند.
«اسماعیل خضیر» معاون شورای استانداری صلاح الدین گفت: عناصر داعش در برخی مناطق سامرا سنگر گرفته‌اند و از اهالی منطقه به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.
سازمان مبارزه با تروریسم عراق ساعت ۱۸:۴۵ به وقت تهران اعلام کرد که سامرا پاکسازی شده است.مقررات منع رفت و آمد در سامرا همچنان ادامه دارد و منطقه المدینه القدیمه که حرم امامین عسکریین(ع) در آن واقع است همچنان بسته اعلام شده است.
سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم عراق که امروز مسؤولیت پاکسازی شهر سامراء از وجود داعش به آن سپرده شد گفت: نیروهای امنیتی توانستند امروز همه مناطق سامراء را که عناصر گروه تروریستی داعش آنها را تحت کنترل در آورده بودند پاکسازی کنند و عملیات پاکسازی و آزاد سازی این مناطق به صورت کامل انجام شد.

«صباح النعمان» ادامه داد: در این عملیات ۴۰ تن از تروریستهای این گروه به هلاکت رسیدند. البته ادامه فعالیت یگانهای گشتی برای جستجو به دنبال باقیمانده عناصر داعش در شهر ادامه دارد.
رییس دیوان(صالح الحیدری) وقف شیعی عراق هم اکنون (ساعت ۲۳:۰۵ به وقت تهران) در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی العراقیة ضمن اعلام شکست عناصر داعش، از ارتش این کشور قدردانی کرد.

«صالح الحیدری» با تأکید بر اینکه هدف داعش از حمله به سامراء تخریب حرم مطهر بوده است، از مردمی که با نیروهای امنیتی همکاری کردند نیز تشکر کرد

حیدری گفت: عتبه مطهره عسکریه در قلب شهر سامراء قرار دارد و بسیاری از مردم این شهر خود را از اعقاب امامین عسکریین می دانند؛ لذا عجیب نیست که در دفاع از این مرقد با ارتش همکاری نمایند./منبع:جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳شبکه خبرتلویزیون ایران.

...مقابله پلیس و نیروهای امنیتی نیروهای امنیتی عراق در مقابل این هجوم غافلگیرانه ایستادگی کردند . آنها در این شهر حکومت نظامی اعلام کردند و تمامی راه‌های منتهی به مرقد دو امام عسکری (ع) را بستند. پلیس استان صلاح‌الدین نیز تمامی نیروهای خود را به حالت آماده‌باش در آورد.ارتش کوچک‌ترین جنبنده‌ مسلحی را هدف قرار می‌دهد اما ۹۰ درصد افراد داعش از گروه‌های بسیار آموزش دیده گارد ریاست جمهوری سابق و فدائیان صدام هستند و مقاومت می کنند..

بیانات رهبرانقلاب(آیت الله خامنه ای)

شهدای شما که درحقیقت در دفاع از مرزهای عقیدتی و مرزهای حسّاس، به شهادت رسیده‌اند، چند امتیاز دارند:
...
اگر دفاع از این حرمها نبود -که البتّه بچّه‌های ما بخشی از آن خیل عظیم جمعیّت جوانان از عراقی و غیرعراقی بودند که فعّالیّت کردند- این دشمنان عنود و خبیث، به حرمهای اهل‌بیت اهانت میکردند؛ شاید اگر زورشان میرسید این مکانهای متبرّک را که ملائکه‌ی آسمان به آنها تقرّب میجویند با خاک یکسان میکردند امّا این جوانها نگذاشتند. البتّه بچّه‌های ما آنجا خیلی کم‌اند، عدد کوچکی هستند، چه در عراق چه در سوریه، بیشتر خودشان هستند لکن شرکت جوانهای ما در این حادثه‌ی مهم، یکی از امتیازات بزرگ آنها است که «فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن یَنتَظِرُ»؛(۳) عدّه‌ای از اینها به شهادت رسیدند که بچّه‌های شما هستند، عدّه‌ی دیگری هم هستند که برای شهادت خودشان را آماده کرده‌اند.*

چه حرم حضرت زینب در شام، چه حرم ائمه‌ی هدا (علیهم‌السّلام) در عتبات -در کربلا، در نجف، در کاظمین، در سامرا- شهدایی که در این راه به شهادت میرسند یک امتیاز و رجحانی دارند. اگر این شهدای عزیز جانشان را در دفاع از این حرمها سپر نمیکردند، دشمنان، آن‌چنان خبیث و لئیم و پست بودند که این حرمها را با خاک یکسان میکردند. همچنان‌که در گذشته این کارها را کردند؛ وهّابی‌ها و تکفیری‌ها در گذشته هر کاری توانستند با حرمهای اهل‌بیت کردند؛ چه در کربلا، چه در بعضی دیگر از بِقاع متبرّکه. در همین اوقات هم شما دیدید که دستشان به حرمهای اهل‌بیت نرسید امّا مراقد مطهّر بعضی از اصحاب عالی‌مقام ائمه (علیهم‌السّلام) را در سوریه و در عراق ویران کردند. فرزندان شما درواقع جان خودشان را سپر قرار دادند برای اینکه دست این بدخواهان و این خبیثها به حرم اهل‌بیت نرسد.۱۳۹۷/۱۲/۲۲

***

این شهدای ما، همین جوانهای شما، همین عزیزان و امثال اینها اگر نمیرفتند و دفاع نمیکردند، امروز دشمنان اهل‌بیت، حرم حضرت زینب را با خاک یکسان کرده بودند، سامرا را با خاک یکسان کرده بودند، اگر دستشان میرسید کاظمین و نجف و کربلا را هم با خاک یکسان کرده بودند؛ این کارها را آنها در تاریخ کردند، ما خبر داریم.

بزرگان آنها و گذشتگان آنها، همان کسانی هستند که تقریباً دویست سال قبل، کربلا را غارت کردند؛ مردم را قتل‌عام کردند؛ رفتند حرم امام حسین، داخل حرم مطهّر حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) -که آن قبّه، خانه‌ی عرش الهی است، «مهبِط» ملائکه‌ی الهی است- ضریح حضرت را شکستند، صندوق چوبی را شکستند، آتش زدند، رویش قهوه درست کردند و نشستند قهوه خوردند؛ اینها همانهایند.

اگر این جوانهای شما نبودند، اگر نمیرفتند و دفاع نمیکردند، قضیّه همان قضیّه بود، مسئله همان مسئله بود. اینها رفتند از مرز ولایت دفاع کردند، از مرز دین و حریم اهل‌بیت دفاع کردند و به شهادت رسیدند.

شباهت"ویتنام"جرالدفورد"افغانستان"جوبایدن

​سقوط آمریکا درزمان جرالدفورد ومقایسه سقوط افغانستان...واکنش جالب دونالدترامپ ومایک پنس رادرادامه خواهیدخواند

سقوط«سایگون»زمان «جرالدفورد» در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ توسط ویت‌کنگ تصرف شد،«کابل»زمان «جوبایدن» در۱۵اگوست۲۰۲۱ توسط طالبان

«عجله »آمریکا برای خروج نیروها از افغانستان ،موجب «پیروزی طالبان» شد.

«خانم کاندولیزا رایس » وزیر امور خارجه سابق آمریکا: مردم افغانستان طالبان را انتخاب نکردند آنها کنار ما جنگیدند و جان باختند.

رایس :نباید اینطور می شد، تصاویر آویزان شدن افغان‌ها از هواپیماهای ترابری آمریکایی در فرودگاه کابل دلخراش و تأثر آور است. باور اینکه این لحظه کمتر از یک ماه از بیستمین سالگرد ۱۱ سپتامبر رسیده ، سخت است و پذیرش آن سخت‌تر .

سالهای گذشته در افغانستان برای هر رئیس جمهور ، نیروهای مسلح ، متحدان و کشور ما دشوار بوده است. فداکاری های کسانی که خدمت کردند - و کسانی که جان باختند - در حافظه ملی ما برای همیشه زنده خواهند ماند.

واشنگتن‌پست: بقایای جسد یک افغانستانی در ارابه فرود هواپیمای آمریکایی پیدا شد

 «کاندولیزا رایس» که از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ «وزیر امور خارجه آمریکا» و از ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ «مشاور امنیت ملی آمریکا» بوده و اکنون «مدیر کالج  هوور در دانشگاه استنفورد» است در نوشتاری برای واشنگتن پست به بررسی و تحلیل خروج آمریکا از افغانستان و تسلط طالبان بر کشور پرداخته است.

خانم رایس نوشت:هر یک از ما که در آن سالها قدرت داشتیم اشتباهاتی مرتکب شده‌ایم - نه به این دلیل که ما سعی نکرده‌ایم یا از چالش ها غافل شده‌ایم. اما آمریکا نمی‌تواند کشوری را که پناهگاه کسانی بود که در ۱۱ سپتامبر به ما حمله کردند،‌نادیده بگیرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای «۱۱ سپتامبر»چیست؟

عاملان حملات تروریستی درروزسه شنبه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰) که اعضای سازمان «القاعده»(ورژن قدیم طالبان) بودند با ربودن چهار فروند هواپیمای مسافربری – تجاری برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و پنتاگون را هدف قرار دادند.

​هواپیماربایان  ۱۹ نفر بودند، ۵ نفر در پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ۱٧۵ یونایتد ایرلاینز، ۵ نفر در پرواز شماره ٧٧ امریکن ایرلاینز و ۴ نفر در پرواز شماره ۹۳ یونایتد ایرلاینز می‌شدند. 

«محمد عطا» یکی از پنج رباینده پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاینز بود که پس از ربودن هواپیما به عنوان خلبان کنترل هواپیما را به دست گرفته و آن را به برج شمالی کوبید...

برای اطلاع کامل ازماجرای  به این لینک مراجعه کنید:

حادثه۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱(۲۰ شهریور ۱۳۸۰)۳۰۰۰نفرکشته و۶هزارنفرزخمی

«خانم رایس» درادامه نوشت:زمان آن فرا رسیده که ارزیابی کنیم در کجا شکست خورده‌ایم - و چه چیزی را به دست آورده‌ایم.

 

«کاندولیزا رایس»:اما در پی سقوط کابل ، روایتی فرساینده و عمیقاً ناعادلانه در حال ظهور است: سرزنش افغان‌ها برای چگونگی پایان همه چیز. نیروهای امنیتی افغانستان شکست خوردند. دولت افغانستان شکست خورد. مردم افغانستان شکست خوردند.

رئیس جمهور بایدن در سخنرانی خود در روز دوشنبه ۱۶اگوست(۲۵ مرداد ۱۴۰۰) گفت: «ما به آنها هر فرصتی دادیم تا آینده خود را تعیین کنند - گویی که افغان ها به نوعی طالبان را انتخاب کرده اند

وزیرخارجه سابق آمریکا فتعریضی به سخنان رئیس جمهورآمریکامی زند ومی گوید:نه - آنها طالبان را انتخاب نکرده اند. آنها در کنار ما جنگیدند و جان باختند و به ما کمک کردند که القاعده را شکست دهیم. با همکاری افغان ها و متحدان خود ، ما زمان لازم را برای ایجاد ائتلاف ضدتروریسم در سراسر جهان و یک دستگاه ضدتروریسم در داخل کشور فراهم کردیم که ما را در امان نگه داشته است. درنهایت ، افغانها بدون نیروی هوایی و حمایت ما نمی توانند کشور را کنترل کنند. وقتی طالبان هشدار دادند که ایالات متحده کشور را ترک می کند و کسانی که مقاومت می کنند شاهد کشته شدن خانواده‌هایشان خواهند بود، تعجب آور نیست که نیروهای امنیتی افغانستان اراده خود را برای جنگ از دست بدهد.

نه - آنها طالبان را انتخاب نکرده اند. آنها از این شانس برای ایجاد یک جامعه مدرن استفاده کردند که در آن دختران می توانند به مدرسه بروند ، زنان وارد حرفه شوند و حقوق بشر رعایت شود.

نه - آنها طالبان را انتخاب نکرده اند. آنها یک دموکراسی نوپا با رهبران منتخبی ایجاد کردند که اغلب شکست می خوردند اما مانند بسیاری از رژیم های منطقه علیه مردم خود خشونت نمی کردند. این دولتی بود که هرگز نتوانست فساد و تجارت مواد مخدر را مهار کند. در این زمینه ، افغانستان شرکت های زیادی در سراسر جهان داشت.

رایس:بیست سال برای تکمیل سفر از حکومت قرن هفتم طالبان و یک جنگ داخلی ۳۰ ساله به یک دولت باثبات کافی نبود؟. بیست سال نیز ممکن است برای تحکیم دستاوردهای ما در برابر تروریسم و ​​اطمینان از امنیت خود کافی نباشد. ما - و آنها - به زمان بیشتری نیاز داشتیم.

خانم رایس نوشت:ما قبلاً این را درک کرده‌ایم، از نظر فنی ، طولانی ترین جنگ ما «افغانستان» نیست، «کُره» است. آن جنگ با پیروزی به پایان نرسید ؛ به بن بست رسید - آتش بس. کره جنوبی برای چندین دهه به دموکراسی نرسید. هفتاد سال بعد ، ما بیش از ۲۸۰۰۰ سرباز آمریکایی داریم که اعتراف می‌کنند حتی ارتش پیچیده کره جنوبی نیز نمی تواند کره شمالی را باز دارد. در اینجا آنچه به دست آوردیم: تعادل پایدار در شبه جزیره کره ، متحد ارزشمند کره جنوبی و حضور قوی در هند و اقیانوس آرام بود.

کاندولیزا رایس: مردم افغانستان طالبان را انتخاب نکردند آنها کنار ما جنگیدند و جان باختند

رایس:افغانستان کره جنوبی نیست. اما ممکن است با تعهد بسیار کوچکتر به نتیجه معقولی دست یافته باشیم. زمان بیشتر برای افغانها نیازی به حضور نیروهای رزمی ندارد ، فقط حضور اصلی آمریکا برای آموزش ، پشتیبانی هوایی و اطلاعات است.

زمان بیشتری برای ما ممکن است حفظ اطلاعات موجود و مقابله با تروریسم باشد تا از متحدان و سرزمینمان در برابر ظهور مجدد بهشت ​​تروریست ها محافظت کنیم. زمان بیشتر ممکن است پایگاه هوایی پیچیده ما در بگرام را در وسط یک منطقه خطرناک که شامل پاکستان است حفظ کند.زمان بیشتر منافع استراتژیک ما را تامین می کرد.

مدیرسایت:دولت جوبایدن بایدتازمستان نیروهاراخارج نمی کرد

«کاندولیزارایس»:ما نمی خواستیم به خود و افغان ها زمان بیشتری بدهیم. درک کنید. ما آنقدر عجله داشتیم که در میانه فصل جنگ حرکت(عقب نشینی) کردیم.-اگرمقاومت می کردیم- ما بایدمی فهمیدیم که «طالبان» تا زمستان عقب نشینی می کرد. شاید باید تا آن زمان منتظر می‌شدیم و به افغان ها فرصت بیشتری می‌دادیم تا یک استراتژی برای جلوگیری از سقوط آشفته کابل تدوین کنند؟

اکنون ما باید با عواقب عجله خود زندگی کنیم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزیرخارجه سابق امریکا،دولتمردان آمریکارابه ترفندجدید«موج سواری»تشویق می کند:

رایس:ما باید همه تلاش خود را برای بسیج متحدان منطقه‌ای و جامعه بین المللی برای تعدیل ماهیت حکومت طالبان انجام دهیم. بیایید امیدوار باشیم که رهبران طالبان وقتی می گویند مانند قبل علیه مردم وحشیگری نمی کنند ، متعهد باشند.

مدیرسایت:«خانم رایس»چین وروسیه وایران جای امریکاراگرفته اند:

در عین حال ، دولت نمی تواند به سادگی اعلام کند که اعتبار ما پابرجا است - اینطور نیست. اعتبار قابل تقسیم نیست و چین ، روسیه و ایران به جای ما کار انجام دادند.

مدیرسایت:«خانم رایس»نگران ازدست دادن پایگاه های دیگرامریکاست:

تصاویر چند روز گذشته تصویری از آمریکا در حال عقب نشینی را مجسم می کند،اما اکنون زمان آن است که تعهد خود را نسبت به« اوکراین» ، «عراق »و به ویژه «تایوان» تقویت کنیم.

مدیرسایت:ازسایگون(پایتخت ویتنام) عبرت بگیریم

یک صفحه وجود دارد که ارزش تکرار دارد، «سایگون را مرور کنیمنجات دادگان ویتنامی مدافعان ماشدند.

ما هزاران ویتنام جنوبی را که به ما کمک کرده بودند و در معرض خطر بودند نجات دادیم، اما همه آنها را نگرفتیم و بسیاری از آنها  به دردسرافتادند. اما آنهایی که ما منتقل کردیم ، فرزندان و نوه های آنها ، هر روز به تقویت بافت آمریکا کمک می کنند. آنها بازرگانان ، مربیان ، مقامات دولتی - و سربازان نیروهای مسلح آمریکا هستند که پس از ۱۱ سپتامبر ثبت نام کردند.

موج سواری پایانی خانم سیاستمدار

اگر کار دیگری انجام نمی دهیم ، باید فوراً برای افغان هایی که به ما اعتقاد دارند پناه بدهیم. ما باید نشان دهیم که هنوز به آنها اعتقاد داریم./پایان مرثیه خانم رایس.

«مایک پنس: گفت:جوبایدمی گفت:افغانستان هرگزسقوط نمی کند،دیدیم که تحقیرآمیزسقوط کرد.

مایک پنس طی یادداشتی در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال »را با اشاره به اظهارات «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در ماه جولای آغاز کرده که احتمال تصرف افغانستان توسط طالبان پس از خروج نظامیان آمریکا را ضعیف پیش‌بینی کرده بود.

مایک پنس: ترامپ ارتش را بازسازی کرد

«مایک پنس »نوشته است: یک ماه بعدتر! سناریویی که رئیس‌جمهور بایدن آن را غیرممکن تصور کرده بود به واقعیتی دهشتناک تبدیل شده است. در روزهای گذشته، دنیا نظاره‌گر آویزان شدن غیرنظامیان به هواپیمای نظامی آمریکا، در راستای تلاش‌های مذبوحانه جهت فرار از هرج و مرج ایجاد شده توسط عقب‌نشینی بی‌پروای آقای بایدن بوده است.
وی اضافه کرده است: دیپلمات‌های آمریکایی مجبور شدند به دشمنانمان التماس کنند به سفارت ما در کابل حمله نکنند.

نیروهای طالبان، شمار زیادی از خودروهای نظامی، توپخانه‌ها، هواپیماها، بالگردها و پهپادهای آمریکا را در اختیار گرفته‌اند.
مایک پنس در ادامه از خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به عنوان «تحقیری در سیاست خارجی» یاد کرده که از زمان تصرف لانه جاسوسی در ایران سابقه نداشته است.
پنس:این اتفاق آمریکا را در صحنه جهانی شرمسار کرده، موجب شده متحدان ما به اتکاپذیری ما شک کنند و دشمنانمان را جسور کرده تا عزم ما را بیازمایند. از همه بدتر، به یاد و خاطره آمریکایی‌های قهرمانی که کمک کردند تا تروریست‌ها بعد از ۱۱ سپتامبر به محکمه عدالت و همچنین همه کسانی که ظرف ۲۰ سال گذشته در افغانستان خدمت کرده‌اند توهین کرد./پایان یادداشت پنس.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای «سقوط سایگون»

جنگ ویتنام نبردی بود بین دولت کمونیستی ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی و متحد اصلی آن، ایالات متحده آمریکا.

جنگ ویتنام، جنگی طولانی و پرهزینه برای آمریکا بود که تقریبا ۲۰ سال طول کشید و منجر به دودستگی بین آمریکایی‌ها شده بود.

عبارت «سقوط سایگون»، به تصرف سایگون، پایتخت ویتنام جنوبی، توسط نیروهای کمونیستی ارتش خلق ویتنام، موسوم به ویت‌کنگ، اشاره دارد.

سایگون در ۳۰ آوریل ۱۹۷۵ توسط ویت‌کنگ تصرف شد.

در پس‌زمینه جنگ سرد، شمال ویتنام توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق و دیگر متحدان کمونیست حمایت می‌شد، در حالی که جنوب ویتنام توسط نیروهای غربی، ازجمله صدها هزار سرباز آمریکایی، پشتیبانی می‌شد.

در سال‌های پایانی، افکار مردم آمریکا بطور فزاینده‌ای علیه جنگ ویتنام شده بود. این جنگ نه تنها میلیاردها دلار برای این کشور هزینه داشت، بلکه جان بیش از ۵۸ هزار آمریکایی را هم گرفته بود.

بعضی‌ها «سقوط سایگون» را ضربه‌ای به جایگاه آمریکا در صحنه جهانی می‌دانستند.

در چند دهه پس از آن، اصطلاح «سندرم ویتنام» در آمریکا رایج شد، که بیان‌کننده عدم تمایل رای‌دهندگان آمریکایی به تعهد نظامی این کشور در خارج از مرزهایش است.

نمایندگان آمریکا بین «سایگون و کابُل» تشابه‌هایی قائل شده‌اند.

«الیز استفانیک» رئیس فراکسیون جمهوری‌خواهان در توییتی نوشت :این «سایگون» جو بایدن است. یک شکست فاجعه‌بار در صحنه بین‌المللی که هرگز فراموش نخواهد شد.

« ژنرال مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، شباهتی ندارند.

«ژنرال میلی»ماه گذشته  به خبرنگاران گفت:من فکر نمی‌کنم چنین سناریویی روی دهد. ممکن است اشتباه کنم، کسی چه می‌داند، کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. اما می‌دانیم طالبان اصلا شبیه ارتش ویتنام شمالی نیستند. الان وضعیت متفاوتی است.

«کاندولیزا رایس»درپایان نوشت:«سقوط سایگون» و تخلیه شهروندان، دو سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام روی داد.

اما تخلیه آمریکا از «کابُل »در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای این کشور هنوز بطور کامل از افغانستان خارج نشده‌اند.

در حالی که سقوط سایگون پیامدهای سیاسی چندانی برای «جرالد فورد» رئیس‌جمهور وقت، در سال ۱۹۷۵ نداشت، هنوز مشخص نیست که علی‌رغم عدم محبوبیت جنگ در میان مردم آمریکا، تصرف سریع کابل توسط طالبان چه پیامدهای سیاسی برای جو بایدن، رئیس‌جمهوری، خواهد داشت.

«کریستوفر فلیپ» کریس فلیپ(Chris Phillip)دانشیار مطالعات آمریکایی در دانشگاه ناتینگهام بریتانیا :من هیچ تردیدی ندارم که این امر به موقعیت سیاسی جو بایدن صدمه خواهد زد. این اتفاق به مثابه یک شکست و احتمالا یک رسوایی تلقی خواهد شد. در هر صورت، این تصمیم او بود، چه بطور کامل یا نه.

«کریس فلیپ»( Chris Phillip) دو سال در سوریه ، در حلب ، دمشق و لاذقیه زندگی کرد و بیشتر تحقیقات او بر روی آن کشور متمرکز است. از آغاز جنگ داخلی در سال ۲۰۱۱ ، وی به طور منظم با سازمان های مختلف دولتی و NGOS مشورت کرده است و در رسانه های متعددی از جمله BBC Newsnight ، برنامه امروز رادیو ۴ ، BBC News ، الجزیره ، Sky News و Channel ۴ حضور داشته است. اخبار. او برای روزنامه های گاردین ، ​​واشنگتن پست ، نیوزویک و CNN و دیگران نوشته است. آخرین کتاب وی ، نبرد برای سوریه: رقابت بین المللی در خاورمیانه جدید ، توسط انتشارات دانشگاه ییل در سال ۲۰۱۶ منتشر شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مصاحبه قابل تأمل رئیس جمهورسابق آمریکا(ترامپ)درباره حوادث افغانستان 

وضعیتی به گونه ای است که من نمی‌توانستم باور کنم چینن اتفاقی در حال افتادن است. وقتی شما یک هواپیمای نظامی بزرگ را دیدی که مردم در تلا،به دلیل ترس بسیار زیادی که از شرایط موجود داشتند و تعدادی از آنها از ارتفاع دو هزار متری از هواپیما پرت شدند. هیچ کسی چیزی شبیه به این را ندیده است.

ترامپ گفت:وضعیت افغانستان اصلا قابل قیاس با ویتنام نیست ،مادراینجا(افغانستان)شاهد تحقیرآمیزترین دوره  تاریخ آمریکا هستیم.

این تحقیرآمیزترازاشغال سفارت توسط ایران زمان جیمی کار وحتی تحقیرآمیزترازشکست آمریکادرزمان جرالدفوردبود.

«دونالدترامپ»در مصاحبه روزسه شنبه۱۷اگوست۲۰۲۱ (۲۶ مرداد ۱۴۰۰) با «شان هنیتی» مجری «فاکس نیوز» گفت: «ایالات متحده آمریکا هرگز اینقدر تحقیر نشده بود».

دونالدترامپ گفت: واشنگتن به ارتش افغانستان برای جنگ با طالبان رشوه می‌داد، اعلام کرد که جو بایدن در افغانستان بزرگ‌ترین شرمساری تاریخ آمریکا را رقم زد..واقعیت این است که آنها(افغانستان) بالاترین سربازان حقوق بگیر در جهان بودند و این کار را به خاطر دریافت پول می‌کردند و وقتی که ما دادن پول را متوقف کردیم و آنجا را ترک کردیم، آنها جنگیدن (با طالبان) را متوقف کردند.

رئیس جمهورسابق آمریکاگفت:ما ۴۲ میلیارد دلار در هر سال هزینه کرده‌ایم،درحالیکه روسیه  برای کل ارتش خود۴۰ میلیارد دلار هزینه می‌کند اما ما در افغانستان سالانه ۴۲ میلیارد دلار هزینه می‌کنیم!....ما(آمریکا) ۲۱ سال و ۶ ماه است که ما در آنجا(افغانستان) حضور داریم و ما از آنجا هیچ چیز گیرمان نیامده است.

«شان هانیتی »در ابتدای این مصاحبه به ترامپ گفت: «منابع و افراد مختلف به من گفتند که شما شخصا به طالبان (در مذاکرات) هشدارهایی دادید حالا جو بایدن در تلاش است که شما را مقصر (تحولات اخیر افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور) جلوه بدهد. من اول می‌خواهم به شما فرصتی برای پاسخ بدهم، ارزیابی شما از تحولات جاری و آن گفت‌و‌گویی که شما (با سران طالبان داشتید) را تا حدی که امکان بیانش هست برای ما بگویید».

ترامپ گفت: «شان! »(هنیتی) خوشحالم که با تو مصاحبه میکنم. اما اکنون یک دوره وحشتناک برای کشورمان است. من فکر نمی‌کنم در تمام سالیان طولانی کشور ما تا این تحقیر شده باشد نمی‌دانم اسم آن را شکست نظامی بگذاریم یا شکست روانی اما تا کنون چیزی شبیه به آنچه اینجا اتفاق افتاده است، حادث نشده بود. شما می‌توانید به زمان جیمی کارتر (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) و گروگان‌ها (تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران) برگردید که همه ما آن را مایه شرمساری بزرگ می‌دانستیم و ما را رونالد ریگان از آن ماجرا بیرون آورد اما این موضوع (افغانستان) به دفعات بسیار زیاد (از ماجرای لانه جاسوسی) بدتر است. شما وضعیتی را شاهدید که هزاران هزار نفر از آمریکایی‌ها و دیگر (اتباع کشورها) واقعا در افغانستان گیر افتاده‌اند وضعیتی به گونه ای است که من نمی‌توانستم باور کنم چینن اتفاقی در حال افتادن است. وقتی شما یک هواپیمای نظامی بزرگ را دیدی که مردم در تلاش بودند که از کنار آن و بال‌هایش سوار بشوند و از افغانستان فرار کنند به دلیل ترس بسیار زیادی که از شرایط موجود داشتند و تعدادی از آنها از ارتفاع دو هزار متری از هواپیما پرت شدند. هیچ کسی چیزی شبیه به این را ندیده است. وضعیت جاری (در افغانستان و ماجرای هواپیما) اصلا قابل قیاس با بالگرد در ویتنام نیست و ما شاهد تحقیرآمیزترین دوره (تاریخ آمریکا) هستیم».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس به توافق دولت خودش با طالبان برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره و از عملکرد دولتش تمجید کرد.
او گفت: «بله ما کار زیادی (روی توافق با طالبان) انجام دادیم و مایک پامپئو و بسیاری دیگر از افراد کار شبانه روزی روی این موضوع کردند و با طالبان دیدار کردند البته که شما باید با طالبان دیدار بکنید چرا که آنها کسانی هستند که شما باید با آنها مذاکره کنید. من چند بار با رئیس هیات طالبان گفت‌و‌گو کردم، ما گفت‌و‌گوی محکمی داشتیم من همان ابتدای گفت‌و‌گویم به او گفتم "ببین اگر اتفاق بدی برای آمریکایی‌ها یا هر کس دیگر یا اگر شما به سمت سرزمین ما بیایید در آن صورت شما با قدرتی و زوری که هرگز هیچ کشوری با آن ضربه زده نشده است، ضربه خوهید خورد، قدرتی بسیار بزرگ که شما باورتان نخواهد شد. شما در یک روستا هستید و ما می‌دانیم شما در کدام روستا هستید" و من اسم آن روستا را به او گفتم و به او گفتم :اولین بمب دقیقا در همان روستا انداخته خواهد شد».
مجری«شان هنیتی» با قطع اظهارات دونالد ترامپ از او سوال کرد: «شما این حرف‌ها را به چه کسی گفتید؟»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «به« مُلّا برادر»(عبدالغنی)که احتمالا یک رهبر رده بالا (طالبان) است.

ترامپ درادامه می گوید:البته هیچ کس نمی‌داند چه کسی رهبر اصلی است ما یک گفت‌و‌گوی محکم داشتم البته بعدا هم گفت‌و‌گو داشتیم و گفت‌و‌گوی خوبی بود».

رئیس جمهورسابق آمریکا افزود: «من از آنها(طالبان) خواستم که با دولت افغانستان توافق کنند اما من هرگز اعتمادی به (اشرف) غنی (رئیس‌جمهور سابق افغانستان) نداشتم و این را علنا و در خفا گفته بودم. به نظر من او واقعا آدم فاسدی بود».
«ترامپ »مدعی لابی‌های« اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان با سناتورهای آمریکایی شد و گفت: «من هیچ وقت او را دوست نداشتم اما به نظر من، (خبر) فرارش (از افغانستان) با پول نقد که برخی گزارش‌ها گفته بودند -نمی‌دانم این گزارش‌ها درست است یا نه- به گمان من، (این خبر) درست است. البته (اشرف  غنی) یکی از مشکلات ما در افغانستان بود».
وی با تاکید بر اهمیت مذاکرات با طالبان در دولت سابق آمریکا تصریح کرد: «من گفت‌و‌گوهایم با طالبان را بسیار مهم‌تر از مذاکرات با (دولت اشرف غنی) می‌دانستم چرا که آنها بخشی از مشکل بودند و برای مدت‌های طولانی آنجا بوده‌اند و آنها مجاهدان خوبی هستند و با سرسختی مبارزه می‌کنند».
ترامپ در این مصاحبه به اظهارات برخی چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات‌ درباره لزوم ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان هم اشاره کرد.
به گفته او، «من به حرف‌های افراد در برنامه شما و دیگر برنامه‌ها گوش داده‌ام که می‌گویند ما باید (در افغانستان) باقی بمانیم. آنها هیچ اطلاعی ندارند که ما ۴۲ میلیارد دلار در هر سال هزینه کرده‌ایم، ۴۲ میلیارد دلار در هر سال، فقط به این عدد فکر کنید ۴۲ میلیارد دلار در هر سال. اینطوری که من فهمیدم روسیه ۴۰ میلیارد دلار برای کل ارتش خود هزینه می‌کند اما ما ۴۲ میلیارد دلار (در افغانستان) هزینه می‌کنیم؛ این حرف‌ها واقعا بی معنی است. ما سال‌هاست که داریم سالیانه ۴۲ میلیارد دلار برای دفاع از این کشور هزینه می‌کنیم ۲۰ سال نیست که ما آنجا هستیم بلکه ۲۱ سال و ۶ ماه است که ما در آنجا حضور داریم و ما از آنجا هیچ چیز گیرمان نیامده است».
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه این مصاحبه بار دیگر انتقادهای تند خود از جورج بوش پسر به دلیل وارد کردن این کشور به جنگ‌ در افغانستان و عراق را تکرار کرد.

ترامپ گفت: «ما دارای بزرگ‌ترین ارتش جهان هستیم اما با اتفاق‌هایی که افتاده، داریم وجهه بدی به آن می‌دهیم. ما این منطقه وحشتناک (افغانستان را در سال ۲۰۰۱) را گرفتیم، جایی که ما اصلا نباید در آنجا دخالت می‌کردیم و این تصمیمی وحشتناک بود که وارد خاورمیانه شویم. می‌‎دانم که خانواده بوش (از حرف من) خوشحال نمی‌شوند اما به اعتقاد من، وقتی تصمیم گرفتیم وارد خاورمیانه شویم، این بدترین تصمیم تاریخ کشور ما بوده است و مشخص شد که« آنجا-افغانستان- باتلاق بود و خاورمیانه را نابود کرد.

وضعیت خاورمیانه در قیاس با ۲۰ یا ۲۱ سال قبل بسیار بدتر شده است. این تصمیمی بسیار بسیار بد بوده است و برای ما تریلیون‌ها دلار هزینه داشته است. وقتی به هر دو طرف نگاه کنید و من دوست دارم به هر دو طرف ماجرا نگاه کنم، باعث از دست رفتن میلیون‌ها میلیون جان شده است و وضعیت (خاورمیانه) تفاوتی با قبل نکرد بلکه بسیار بدتر شد».

وی با هشدار درباره محاصره فرودگاه بین‌المللی کابل و باقی مانده تعداد زیادی از آمریکایی‌ها در این فرودگاه گفت: «طالبان جنگجویان خوبی هستند و برای سال‌های طولانی جنگیده‌اند و باید این را اذعان کنید که آنها جنگجویان خوبی هستند و هزار سال است که دارند می‌جنگند و طالبان فرودگاه را محاصره کرده است. خوب چه کسی می‌داند که رفتار آنها با (آمریکایی‌های تحت محاصره در فرودگاه) چگونه باشد؟ صادقانه بگویم اگر آنها باهوش باشند و باید بگویم که آنها واقعا باهوش هستند، باید اجازه دهند آمریکایی‌ها خارج شوند. ما وضعیتی داریم که شاید ۴۰ هزار آمریکایی و افراد دیگری که به ما در افغانستان کمک کردند، گروگان گرفته شوند ۴۰ هزار گروگان احتمالی».

وی با دفاع از برنامه دولت سابق آمریکا برای خروج از افغانستان مدعی شد: «قرار بود اول غیرنظامیان آمریکایی خارج شوند و آخر از همه ارتش البته من در نظر داشتم همه تجهیزات نظامی مان را از افغانستان بیرون ببرم

ترامپ درادامه گفت:ما میلیاردها دلار تجهیزات نظامی شامل بالگردهای جدید بلک هاوک در افغانستان داریم که اکنون روسیه آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و همچنین چین و دیگران(ایران)... ما تانک‌های مدل‌های جدید و همه دیگر انواع تجهیزات و مهمات از قبیل موشک داریم. من می‌خواستم همه اینها را خارج کنم چون می‌دانستم آنها (ارتش افغانستان) نخواهند جنگید».
وی در پایان افزود: «من این سوال را مطرح کردم که چرا افغانستانی‌ها (سربازان ارتش افغانستان) علیه طالبان می‌جنگند و تعداد بسیار زیادی از افراد به من اطلاعات غلطی در این باره داده شد اما واقعیت این است که آنها بالاترین سربازان حقوق بگیر در جهان بودند و این کار را به خاطر دریافت پول می‌کردند و وقتی که ما دادن پول را متوقف کردیم و آنجا را ترک کردیم، آنها جنگیدن (با طالبان) را متوقف کردند... حقیقت آن است که کشور ما به سربازان افغانستانی پول‌های کلانی می‌داد و اوضاع طوری بود که انگار ما به آنها رشوه می‌دادیم که بجنگند. اینکه ما داریم از (افغانستان) خارج می‌شویم، یک کار بسیار خوب است اما هیچ کسی مثل جو بایدن در انجام عقب نشینی فاجعه بار عمل نکرده است و این بزرگ‌ترین مایه شرمساری در تاریخ کشور ما است».
ترامپ گفت: صحنه های آخر هفته که افغانهای مستأصل به بدنه هواپیمای باری نیروی هوایی چسبیده بودند و بعداً با رسیدن هواپیما به ارتفاع جان خود را از دست دادند ، باعث می شود تخلیه هواپیمای سفارت آمریکا در سایگون در سال 1975 کوچک به نظر برسد.

من دیروز به آن هواپیمای باری بزرگ هیولا نگاه کردم ، در حالی که مردم به دلیل ترس فوق العاده ای که داشتند از کنار خود گرفته و سعی می کردند از افغانستان خارج شوند - و آنها از هواپیما از ارتفاع ۲۰۰۰ پایی به هوا در حال منفجر شدن هستند ، هیچکس هرگز ندیده است هر چیزی شبیه آن ،او گفت. "این هلیکوپترها را در ویتنام منفجر می کند. این حتی یک مسابقه نیست. این تحقیر آمیزترین دوره زمانی بوده است که من تا به حال دیده ام.

ترامپ گفت که ملا عبدالغنی برادر ، رهبر فرضی طالبان ، در مباحث سال گذشته هشدار داده بود که در صورت صدمه به آمریکایی یا تجاوز شبه نظامیان به مناطق غیر تأیید شده ، ایالات متحده ده برابر حمله خواهد کرد.

او گفت که به نظر می رسد این معامله با طالبان در سراسر کشور و تصرف کابل در عرض چند روز مورد بحث قرار گرفته است. در حالی که آمریکایی ها و غربی ها در داخل به دام افتاده اند./پایان سخنان ترامپ.

مابه اهداف خوددرآمریکارسیدیم،کابل باسایگون قابل مقایسه نیست!

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در رابطه با تخلیه زودهنگام و شتابزده کارکنان سفارت در کابل،درروزیکشنبه۱۵اگوست۲۰۲۱(۲۴ مرداد ۱۴۰۰) به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: نمی‌توان افغانستان را با سایگون مقایسه کرد.

بلینکن در عین حال معتقد است که ایالات متحده به هدف جنگی خود رسیده است: «ما ۲۰ سال پیش در ماموریتی به افغانستان رفتیم و در این ماموریت موفق بودیم، زیرا این ماموریت در اصل علیه نیرویی بود که ۱۱ سپتامبر را رقم زد
«وزیر خارجه آمریکا» به CNN گفت: اکنون دیگر به نفع مصالح ملی ما نیست که بیش از این در افغانستان بمانیم و به یک جنگ داخلی کشیده شویم. او اضافه می‌کند: «هرچه باشد آمریکا ۲ برابر روس‌ها در آنجا(افغانستان) حضورداشته است
دویچه وله نوشت:وزیر خارجه ‌آمریکا پاسخی به این سوال نداد؟« چگونه قابل توجیه است که پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان، وگشته شدن بیش از ۲۰۰۰  سربازان آمریکایی و تعداد بیشماری قربانی غیرنظامی، اکنون دوباره همان اسلام گرایان  به قدرت می‌رسند!؟
«آنتونی بلینکن»در مقابل به طالبان هشدار داد: «حمایت بین‌المللی و پایان تحریم‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حقوق اساسی افغان‌ها - به ویژه زنان - رعایت شود و این کشور دوباره به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود.

اما مخالفان این سیاست در آمریکا معتقدند افغانستان مجددا به "محل پرورش تروریست‌ها" تبدیل خواهد شد. مایکل مک کال، نماینده ایالت تگزاس و کارشناس سیاست خارجی حزب جمهوریخواه به سی‌ان‌ان گفته است که طالبان هرگز از ارتباط با القاعده دست برنداشته است.
وزیرخارجه آمریکا می‌گوید: «ما به شرایط قبل از حادثه ۱۱ سپتامبر باز می‌گردیم. آنجا محل پرورش تروریست‌ها خواهد شد و من امیدوارم که مجبور نباشیم دوباره به آنجا برویم.»
او معتقد است که تجربه افغانستان حتی بدتر از سایگون خواهد بود. مک‌کال افزود: «تصورش را بکنید که آنها پرچم سیاه طالبان را بر فراز سفارت آمریکا برافرازند.»/یکشنبه۱۵اگوست۲۰۲۱/دویچه وله/.

«نیکی هیلی» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت، آمریکا بابت شکست مفتضحانه در افغانستان بهای سنگینی خواهد پرداخت.
این شکست فضاحت‌بار،برای متحدان آینده ما متتقل می‌کند که ما هوای آن‌ها را نداریم. وقتی با دوستان این‌طور رفتار می‌کنید، در نهایت دوستی برایتان نمی‌ماند.

هیلی روز جمعه( ۲۹مرداد ۱۴۰۰)در یادداشتی در وبگاه «فاکس نیوز»، نوشت: ابعاد اخلاقی شکست رئیس جمهور بایدن نباید ناچیز تلقی شود اما ابعاد استراتژیک عظیم آن متوجه امنیت ملی آمریکا است که باید به آن توجه کنیم. هزینه این تحقیر ملی ارزان نخواهد بود.

او نوشت: در نهایت، منافع آمریکا در سرتاسر جهان به شدت تنزل یافته است. چین و روسیه و ایران با دقت ناظر بر کارهایی هستند که انجام می‌دهیم. سیاست‌های بایدن تا همین‌جا ضعف گسترده‌ای را نشان داده‌اند. امتیاز دادن به روسیه در قبال پروژه نورد استریم دو، پذیرفتن المپیک چینی که باید به‌عنوان المپیک نسل‌کشی شناخته شود و التماس کردن به ایران که پول ما را بگیرد و به توافق فاجعه‌بار هسته‌ای برگردد، همه این‌ها به دشمنان ما نشان داده سیاست خارجی بایدن از چه جنسی است.

«نیکی هیلی» درپایان نوشت: شرمساری به وجود آمده در افغانستان موجب می شودکه امروز آمریکا امنیت کمتری داشته باشد،ما مدتی طولانی بهای سنگینی را برای این شکست مفتضحانه پرداخت خواهیم کرد. اما از این پس چه باید کرد؟./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آمارهایی که خبرگزاری فرانسه  ازتجهیزات نظامی جامانده  آمریکا درافغانستان  ومیزان کشت تریاک ومعادن ارائه داد

خبرگزاری فرانسه (۱۹اگوست) نوشت:این وسیله نقلیه چند منظوره ۲.۵ تنی یکی از پرکاربردترین خودروها در ارتش ایالات متحده است. امروزه عمدتا برای گشت زنی در مناطق درگیری استفاده می شود ، اما امروز به طالبان خدمت می کنند.

این شامل هلی کوپترهای Black Hawk ، A-۲۹ Super Tucano و MD-۳۵۰ است.

نیروهای ملی افغانستان «سه بلک هاوک» ، هواپیمایی با آپشن تهاجمی بزرگ ، با قابلیت حمل ۱۱ سرباز و مجهز به مسلسل دریافت کرده بودند. ارزش هر یک از این هواپیماها ۲۵ میلیون دلار است.

A-۲۹ یک هواپیمای جنگی سبک تر و مسلح تر از A-۲۹ است. می تواند بمب های هدایت شونده با لیزر را پرتاب کرده و طیف وسیعی از سلاح ها را حمل کند. ایالات متحده حدود ۲۴ نیروی نظامی(مستشار) را در اختیار نیروهای افغان قرار داد ، همه آنها اکنون در کنترل طالبان هستند.
هلیکوپترهای بلک هاوک دردست طالبان.
هلی کوپترهای MD-۳۵۰ مجهز به مسلسل و موشک خودکار هستند. نیروهای افغان حدود ۵۰ فروندهواپیمای از این دست داشتند.

ایالات متحده علاوه بر تجهیزات هوابرد ، تیم بزرگی از مسلسل ، تفنگ و سلاح های سبک را در اختیار دولت افغانستان قرار داد. اینها شامل تفنگ M2۴۰ ، یک مسلسل اتوماتیک است که بر روی خودروهای زرهی نصب شده و میزان شلیک آن بین ۶۵۰ تا ۹۵۰ گلوله در دقیقه است. همچنین اسلحه های کوچک M۲۴۹ وجود دارد که سرعت شلیک آنها ۱۰۰۰ گلوله در دقیقه است.

وسایل نقلیه همچنین بخش مهمی از مواد جنگی ایالات متحده بودند. از وانت های« فورد» و «تویوتا» که برای سفر در خاک افغانستان و انتقال سربازان استفاده می شود ، تا SUV های M117 ، (M117 SUVs)نوعی خودرویی که قبلاً در عراق استفاده می شد و مجهز به نارنجک انداز و مسلسل است.

 نیروهای افغان حداقل ۳۵۰ واحد در اختیار داشتند. همچنین خودروی زرهی M113 ، یک وسیله نقلیه با قابلیت دوزیستان که برای انتقال سربازان در مناطق خطرناک یا با دسترسی دشوار طراحی شده است.

جنگجویان طالبان در محله «وزیر اکبر خان» در شهر کابُل ،(منطقه دیپلمات نشین پایتخت افغانستان)، چهارشنبه ، ۱۸ اوت۲۰۲۱(۲۷ اَمرداد ۱۴۰۰) گشت می زنند.

خودروی تمام زمین نظامی M1117 که در عراق مورد استفاده قرار می گرفت ، همچنین سخاوتمندانه در افغانستان مستقر شد ، جایی که نیروهای عادی افغان حداقل ۳۵۰ فروند از آنها را در اختیار داشتند.
وسیله نقلیه چندمنظوره نظامی M1117

واشنگتن اذعان می کند که سلاح های آن "در دست طالبان افتاده است"
»جیک سالیوان » مشاور امنیت ملی ایالات متحده گفت: "ما تصویری کامل از این که همه اقلام دفاعی کجا رفته است نداریم ، اما مقدار قابل توجهی به دست طالبان افتاده است.

«سالیوان» در یک کنفرانس مطبوعاتی افزود: "بدیهی است ، ما انتظار نداریم که آنها آن را به ما برگردانندامامابا نیروهای طالبان در تماس هستیم تا از امنیت نیرهایمان در افغانستان ، اطمینان حاصل کنیم.

آمارکشت تریاک درافغانستان +درآمد
خبرگزاری فرانسه درپایان نوشت:یک مقام آمریکایی توضیح می دهد: 

ما ایستاده ایم و متأسفانه به طالبان اجازه داده ایم که به احتمال زیاد با بودجه مناسب ترین سازمان تروریستی بدون طراحی در جهان شناخته شود. بالاترین سطح تولید تریاک در سال ۲۰۱۷ با ۹،۹۰۰ تُن به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار به دست آمد. چندین سازمان اطلاعاتی بین المللی تخمین زده اند که تجارت تریاک تا ۱.۶ میلیارد دلار درآمد سالانه این جنبش دارد.

آمارمعادن  افغانستان

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که بودجه طالبان از طریق مالیات بر طیف وسیعی از زیرساخت ها ، جاده ها ، خدمات ارتباطی و حمل و نقل تأمین می شود. شورشیان تنها از قبض برق در مناطق مختلف کشور بیش از دو میلیون دلار در سال درآمد دارند. مناطق معدنی نیز بخش مهمی از پیشینه اقتصادی آنها هستند. طبق گزارش سازمان ملل متحد ، درآمد معدن ۴۶۴ میلیون دلار تخمین زده شده است،«اشرف غنی» رئیس جمهور پیشین افغانستان هشدار داد که طالبان بیش از ۲۸۰ منطقه غنی از مواد معدنی را تحت کنترل خود دارد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خبرگزاری فرانسه ،آماردقیقی ازصنعت تریاک ارائه داده است،که این درآمددراختیارآمریکا ویا نیروهای حامی آمریکابوده است.

چگونگی فراررئیس جمهورافغانستان ازکشور

«طارق فرهادی»مشاور اشرف غنی، رئیس جمهوری سابق افغانستان به شبکه CNN گفت، «غنی» و همراهانش از سرعت پیشروی طالبان در کابل «مُتحیّر» ودستپاچه شدند به ویژه که اشرف غنی آماده ورود نظامیان نیروهای طالبان نبود و به همین دلیل تنها با لباس‌هایی که به تن داشت، فرار کرد.

فرار اشرف غنی(۲۴ مرداد ۱۴۰۰ ) پس از ملاقات یکی از اعضای ارشد کابینه افغانستان در کابل با یکی از اعضای برجسته گروه متحد با طالبان و القاعده صورت گرفت که به وی گفتند، دولت باید تسلیم شود. هرچند چند روز قبل از ورود طالبان به کابل، دولت افغانستان در حال کار روی توافق با ایالات متحده برای واگذاری صلح آمیز قدرت به یک دولت فراگیر و استعفای غنی بود.

یک روز پس از ورود طالبان به کابل، «امرالله صالح» معاون رئیس جمهوری افغانستان از شمال به «دره پنجشیر» فرار کرد. همچنان که بسیاری دیگر در مدت کوتاهی هنگامی که تیراندازی در خارج از کاخ صورت گرفت، از ساختمان ریاست جمهوری فرار کردند.

مشاور غنی می گوید، او با عجله افغانستان را ترک کرد و به شهر«ترمذ »در استان «سرخان‌دریا»کشور«ازبکستان» رفت و یک شب را در آنجا ماند و بعد هم از آنجا به «امارات» رفت. تنهاچیزی که اشرف غنی با خود برد، «لباس‌هایش» بود.
 جمعی از رهبران طالبان با ورود به کاخ ریاست جمهوری افغانستان در کابل، کاخ را تحویل گرفتند و حضور در راس قدرت را در این کشور اعلام کردند.
آنها کاخ را از منشی و محافظ شخصی اشرف غنی رئیس جمهور سرنگون شده افغانستان تحویل گرفتند.

«اشرف غنی» رئیس جمهورافغانستان، روزیکشنبه۱۵اگوست ۲۰۲۱(۲۴مرداد ۱۴۰۰) از طریق فرودگاه«کابُل» فرار کرد.

در پی تصرف کابل توسط طالبان، روزدوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰، شمار زیادی از مردم افغانستان

 با رفتن به میدان هوایی،بسوی « فرودگاه کابل»هجوم بردندو به دنبال ترک این کشور هستند.

داخل هواپیمای باری ارتش امریکا در حین پرواز از فرودگاه کابل با ۶۴٠ مسافر

این هواپیما کابل را به مقصد قطر ترک کرد.

رادیوفردادنوشت:روز دوشنبه(۲۵ مرداد ۱۴۰۰) هزاران نفر از مردم افغانستان به امید خروج از کشور به فرودگاه کابل هجوم بردند و در پی هرج و مرجی که در این فرودگاه رخ داد، ارتش آمریکا تمام فعالیت‌ها در این فرودگاه را متوقف کرد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، دست‌کم پنج نفر در روز دوشنبه در ازدحام جمعیت برای سوار شدن به یکی از هواپیماها جان خود را از دست دادند.

این هواپیما پس از برخواستن از باند فرودگاه کابل، «به دلیل بروز مشکل در بسته شدن چرخ‌ها، اعلام حالت فوق العاده کرده است» اما پس از آنکه این هواپیما در فرودگاه دیگری فرود آمده مشخص شد که «بقایای جسد یک افغانستانی» که قصد فرار از کشور را داشته سبب بروز این مشکل شده است

مگر حرم ائمه"هیأت حسینی" دارالشفا نیست،چه نیازی به پروتکل بهداشتی؟

​درادامه به حادثه انفجار«حرم امام رضا»روزعاشورا۳۰ خرداد ۱۳۷۳ وحادثه آتش سوزی«مسجدارگ»شب پنجم محرم۲۶ بهمن ۱۳۸۳ خواهیم پرداخت و«پزشک یهودی» بربالین امام علی(ع)

مگر حرم ائمه وامامزادگان و هیأت حسینی «دارالشفاء »نیست؟، آنجا کسی مریض نمی‌شود، چه نیازی به «ماسک» هست؟

مگر زمانی برای زیارت امام حسین (ع) جان نمی‌دادند، دست و پا قطع نمی‌شد، چرا باید حالا رعایت کنیم؟ برای امام حسین (ع) باید خطر را به جان خرید..

پاسخ حجت‌الاسلام عالی: اسباب معنوی و مادی جای یکدیگر را نمی‌گیرند، یکی از جاهایی که خداوند دعا را اجابت نمی‌کند، این است که انسان جای استفاده از اسباب مادی موجود، صرفا دعا کند. در این صورت خدا اجابت نخواهد کرد.

به چند شبهه در خصوص عزاداری و حرم‌های اهل بیت (ع) و دوران کرونا مطرح است: گاهی شبهه می‌کنند: مگر حرم‌های معصومین (ع) و هیأت‌های عزاداری که جلوه‌ای از حرم‌هاست، دارالشفاء نیستند؟ اینجا مریضی در کار نیست. چرا باید رعایت کنیم؟ یا در شبهه دیگری می‌گویند مگر در گذشته شیعیان برای زیارت اباعبدالله الحسین (ع) دست و پا می‌دادند و حتی جان می‌دادند، پس چرا ما باید عقب‌نشینی کنیم و بترسیم از جان خود و مجالس را محدود کنیم؟

صوت / با مکروه هم می‌شود ثواب برد!

حجت الاسلام عالی گفت: این شُبهات را یا افرادی مطرح می‌کنند که غرض ندارند و یا افرادی هستند که غرض و مرض دارند.

 خداوند متعال در دنیا کارهای خود را با دو اسباب پیش می‌برد؛ هم با اسباب مادی و هم با اسباب معنوی کارهای بندگان را پیش می‌برد. به طور مثال، انسان اگر رزق یا علم می‌خواهد باید زحمت بکشد و کار کند تا به آن‌ها دست پیدا کند. اگر بیماری دارد و دنبال شفاست، باید سراغ دکتر و درمانگاه برود و این‌ها همه اسباب است.

سنت خداوند چگونه است؟

این سخنران مذهبی گفت: این سُنّت خداست که هرچیزی را به وسیله اسباب به انسان می‌دهد و این تغییر نخواهد کرد و برای انبیاء نیز همین گونه بوده است.

عالی درادامه گفت:یکی از انبیاء الهی مریض شد و به خداوند فرمود: توکل بر تو می‌کنم تا خودت که مریضی دادی، خودت هم شفا دهی.

پروردگار فرمود: هزار سال هم بنشینی شفا نمی‌دهم الّااینکه سراغ فلان گیاه بروی(که درمان این درددرمصرف ازآن است) و خود را درمان کنی. آن را هم من حکیمانه قرار داده‌ام.

عالی گفت:ما نباید خیال کنیم که اسباب مادی مسئله‌اش از خداوند جداست و تنها مسائل معنوی مرتبط با خداست. خدا به پیامبر خود هم می‌فرماید تا خود را به وسیله اسباب مداوا کند.

 نه «اسباب معنوی» جای اسباب مادی را می‌گیرد،ونه «اسباب مادی» جای اسبامادی را.

یعنی اینکه دعا و مناجات را کنار بگذاریم و صرفاً سراغ دکتر برویم، نه اینکه برای کسب علم سراغ مدرسه و دانشگاه نرویم و تنها توسل کنیم.

حجت الاسلام عالی: گاهی اسباب مادی که حاصل علم بشر است، جواب نمی‌دهد و باید سراغ معنویات برویم. بنابراین اسباب معنوی و مادی جای یکدیگر را نمی‌گیرند. اگر کسی تنها بخواهد با دعا علم و روزی به دست بیاورد، خداوند به او نمی‌دهد. در روایت داریم یکی از جاهایی که خداوند دعا را اجابت نمی‌کند این است که انسان جای استفاده از اسباب مادی موجود، صرفا دعا کند، در این صورت خدا اجابت نخواهد کرد.

عالی گفت: در سوره هود داریم که حضرت هود به امت خود می‌گوید: «وَیَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا وَیَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِکُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِینَ؛ و ای قوم، از خدای خود آمرزش طلبید و به درگاه او توبه کنید تا از آسمان بر شما رحمت فراوان نازل گرداند و بر قوت و توانایی شما بیفزاید، و زنهار به نابکاری و عصیان روی مگردانید.» یعنی زمانی که دعا و استغفار کنید نیروی معنوی به نیروی مادی اضافه می‌شود و دو نیرو خواهید داشت. سنت الهی این است که با این دو اسباب در دنیا کار می‌کند.

«پزشک یهودی» بربالین حضرت علی

این سخنران مذهبی گفت: زمانی که امیرالمومنین (ع) در ۱۹رمضان سال ۴۰ درمسجدکوفه ضربت خورد، حسنین(علیهماالسلام) یک «پزشک یهودی» برای او آوردند و حضرت علی  هم مخالفت نکردند و آن طبیب هم کار خود را انجام داد.

مگر حرم و هیأت دارالشفا نیست، چرا ماسک بزنیم؟

 عالی: مگر هیأت دارالشفا نیست، چرا آن‌جا ماسک بزنیم؟+فیلم

«حجت‌الاسلام مسعود عالی» گفت: برخی می‌گویند مگر حرم و هیأت دارالشفا نیست، آنجا کسی مریض نمی‌شود، چه نیازی به رعایت هست؟

پاسخ : در اینجا اسباب معنوی وجود دارد اما اسباب معنوی جای اسباب مادی را نمی‌گیرند.

در این شرایط «حفظ فاصله اجتماعی و ماسک زدن» اسباب مادی هم برای حفظ سلامتی است و اسباب معنوی ،جای آنهرانمی گیرد.

پس اگر رعایت نکنیم، حتی در حرم معصوم (ع) و هیأت بلا سر ما می‌آید.

حجت الاسلام عالی برای تبیین استدلالش به۲ حادثه اشاره کرد:مگر در مسجد ارک آتش‌سوزی نشد و ۷۰ نفر از بین نرفتند؟

در حرم امام رضا (ع) مگر چندسال قبل بمب نگذاشتند؟ باید در این مکان‌ها مراعات صورت می‌گرفت تا اتفاق رخ ندهد. شکی در دارالشفا بودن این اماکن نیست، اما خود خداوند می‌فرماید برای اینکه اسباب معنوی را بدهم، باید اسباب مادی را رعایت کنید.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:تعداد شهدای مسجدارگ تهران: ۷۸ نفر شهید+ ۲۲ نفر مجروح.شب پنجم محرم زمستان۱۳۸۳

دوشنبه، ۲۶ بهمن ۱۳۸۳(٤ محرم ١٤٢٦)ساعت ۶ و ٢٠ دقیقه غروب پنجم محرم بود. مردم، در حال اقامه نماز مغرب و عشا بودند که صدای فریادها ی عزاداران حسینی از مسجد ارگ در بازار تهران بلند شد؛ کم‌کم شعله‌های آتش از این مسجد بزرگ دیده شد و فریادها هر لحظه بیشتر از قبل می‌شد. چادر یکی از خانم‌ها آتش گرفته بود. چند مرد برای کمک به قسمت زنانه رفتند، اما فایده‌ای نداشت. آتش بود که از سقف بر سر نمازگزاران می‌بارید، «انفجار کپسول گاز مسجد در طبقه دوم »باعث ایجاد حریق شده است. از طرفی سقف ۸۰۰ متری شبستان که با «برزنت» پوشانده شده بود و برای جلوگیری از سرما توسط متولیان مسجد آغشته به پارافین بود، موجب گسترش حریق و ریختن آتش بر سر نمازگزاران شده بود.

شعله‌ها به«سقف برزنتی مسجدارگ» رسیده و آتش را بزرگ‌تر و گسترده‌تر کرده بود. هرکس می‌خواست به نحوی خودش را نجات دهد، اما درها باز نمی‌شد و تنها راه فرار چند پنجره کوچک بود. حتی مردمی که بیرون مسجد بودند هم کاری از دست‌شان برنمی‌آمد، تعدادی از آنها زیر دست و پا افتاده و خفه شدند.

حادثه  انفجارحرم امام رضاعلیه السلام:۲۷ نفر شهیدند+۳۰۰ تن از مجروحان حادثه بودند که عده‌ای از آنان اعضایی از بدن‌ خود به‌خصوص دست و پایشان را از دست داده بودند.

ساعت ۱۴:۲۶ بعدازظهر روز دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۷۳( ١٠ محرم ١٤١٥)، مطابق با روز عاشورا، در حالی که رواق‌ها، صحن‌ها، بست‌ها و اطراف مرقد و ضریح مطهر امام هشتم حضرت رضا(ع)، از جمعیت موج می‌زند و مردم برافروخته از عشق و ارادت به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، غرق عزاداری و نوحه‌سرایی‌اند، صدای مهیب انفجار بمب، فضای روضه منوره حرم مطهر امام رضا(ع) را پر می‌کند و انفجار سهمگین، همه جا را به لرزه درمی‌آورد.

در ویژه‌نامه «ضریح مظلوم»: بمب در محل واقع در قسمت بالاسر مبارک منفجر می‌شود و همه چیز را در هم می‌ریزد و زائران را وحشت‌زده و سراسیمه می‌گرداند. بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوط، مقدار آن معادل ۱۰ پوند ماده منفجره تی. ان. تی (TNT) بوده است، اعضایی از بدن جمعی از زائران همچون سر و دست و پا و انگشت جدا شده و به اطراف محل، حتی پشت‌بام و سقف ضریح مطهر پراکنده می‌شود. نه تنها سطح حرم و روضه منوره رضوی آغشته می‌شود، بلکه قطعات خرد شده پوست و گوشت زائران به همراه خون، سطح دیوارهای حرم مطهر به خصوص قسمت بالا سر مبارک، آینه‌کاری زیر گنبد، ضریح مطهر امام(ع) و داخل آن را پوشانده و به خون آغشته می‌گرداند. بوی خون و سوختگی و دود فضای حریم رضوی را مالامال می‌سازد. تعداد قابل توجهی از نسخ قرآن و مفاتیح، قطعه قطعه شده و خون‌آلود می‌گردد و چلچراغ‌ها در محل حادثه خرد می‌شوند.

بدن‌های زخمی مجروحان و پیکر شهیدان با وسایل نقلیه شخصی و آمبولانس‌هایی که به دو صحن انقلاب و آزادی وارد شده بودند به بیمارستان‌های مشهد منتقل شدند و آنچه از کینه منافقان باقی ماند، ۳۰۰ تن از مجروحان حادثه بودند که عده‌ای از آنان اعضایی از بدن‌ خود به‌خصوص دست و پایشان را از دست داده بودند و ۲۷ نفر شهید که الی‌الابد مظلومیتشان گریبانگیر دشمنان ولایت است. در میان مجروحان و شهدا، از هر سن و از هر قشر و طبقه‌ای دیده می‌شدند؛ پیر، جوان، کودک، زن و مرد. در یک کلام، عاشورا در مشهد و در حوزه حریم منور رضوی حقیقتاً به عاشورایی به یاد ماندنی در تاریخ، پس از عاشورای حسینی تبدیل شده بود.

گزارش روزنامه قدس(وابسته به آستان قدس رضوی): محمدرضا حیدری(یکی ازمجروحین): حدود ساعت ۳۰/۱۴ بعدازظهر هنگامی که مشغول زیارت بودم، صدای مهیبی مرا از جا کند. یک لحظه سوزش جانفرسایی در پاهایم احساس کردم اما لحظه‌ای بعد بیهوش شدم و تا زمان حضور در بیمارستان متوجه چیزی نشدم.

حسینعلی رضایی(دیگر مجروح این حادثه که از ناحیه سر جراحت سطحی برداشته، گفت: در زمان حادثه به همراه زهرا و مرضیه دو فرزند کوچکم در حال زیارت بودم که ناگهان صدای انفجار بلند شد و شیشه حائل بین زنان و مردان در کنار ضریح شکست و در پی آن جمعیت مانند امواج دریا در جست‌وجوی راه فرار در هم گره خوردند. وی گفت: از فرزندانم که از من در زمان حادثه جدا شده‌اند اطلاعی ندارم. وی در حالی که کاملاً مبهوت و متحیر از این واقعه بود، گفت فردی را که هر دو پایش کاملاً قطع شده در کنار خود مشاهده کرده است.

یک خواهر ترک‌زبان نیز یادآور شد پیش از انفجار، نور بنفش پررنگی را دیده است که فضای حرم مطهر را کاملاً تاریک کرده بود. وی گفت: در کنار من افرادی که با دست و پای قطع شده به شهادت رسیده بودند، دیده می‌شدند.

جواد حقیقی که از شیراز برای زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) به مشهد آمده، گفت: بیشتر شهدای این واقعه در حین نماز جان خود را از دست دادند. وی افزود: به دنبال این حادثه، تعداد زیادی قرآن، کتاب‌های دعا و زیارت‌نامه آغشته به خون در روضه منوره پراکنده بود.

یک روزبعدازاین سخنرانی(عالی):مداح جنجالی ، هیئتی در مشهد  دراوج جهش« کرونادلتا»،درتاسوعای ١٤٤٣(مرداد۱۴۰۰)که بدون ماسک و رعایت فاصله شعری را با این مضمون: «جونم رو فدا می‌کنم نشه روضه تو تعطیل/ من حتی اگه این‌جا بیماری بگیرم/ پای عشق تو می‌مونم بازم/ اصلا رسمش هم اینه/ جون می‌دم که ببینی جون دادن می‌شه آغاز کارم» می‌خواند./پایان توضیح مدیرسایت.

ادامه سخنان حجت الاسلام عالی: در شبهه دوم می‌گویند مگر زمانی برای زیارت امام حسین (ع) جان نمی‌دادند، دست و پا قطع نمی‌شد، چرا باید حالا رعایت کنیم؟ برای امام حسین (ع) باید خطر را به جان خرید. این مغالطه دارد. زمانی که شیعیان برای زیارت جان خود را می‌دادند، دشمنان اسلام با اصل دستگاه مخالف بودند و شیعیان با جانشان حفظ می‌کردند، اما در این شرایط چه کسی به دنبال تعطیل شدن هیأت است؟ می‌گویند هیأت‌ها باشد، اما با فاصله و رعایت. بنابراین این مغالطه است که زمان حال را با آن دوران مقایسه کنیم.

منبع:حجت‌الاسلام مسعود عالی در مراسم عزاداری دهه اول هیأت ریحانةالحسین /سه شنبه، ۲۶ مرداد ۱۴۰۰خبرگزاری فارس.بااندکی اصلاحات.