پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پرندگان آتش افروز(شاهین آتشین)چوبهای نیم سوخته را درعلفزارهامی اندازند

​محققان می گویند: این رفتار گسترش آتش نوسط «شاهین های آتشین» یک کشف جدید نیست، مردم بومی استرالیا مدت‌هاست که از «هاک‌های آتش‌نشانی»(firehawks) صحبت می‌کنند.

«شاهین های آتشین» بصورت دسته جمعی  در جایی که آتش سوزی اتفاق افتاده فرودمی آیند، «شاخه‌های درختانی که در حال سوختن هستند» راباچنگال خود برمی دارند و به مناطقی تا یک کیلومتری منتقل می‌کنند درعلف زارهای خشک می اندازندکه آتش سوزی رخ دهد.

پرنده آتش افروز

پرندگانی که  عامل آتش سوزی جنگلها هستند

این پرندگان عمداً با استفاده از چوب های سوزان با چنگال و منقار خود آتش پخش می کنند.

Yangından kaçan canlıları avlamak için bekleyen şahinin davranışı ilk kez kayda alındı

شاهین آتشین؛ پرنده ای که استرالیا را برای غذا به آتش کشید
Avustralya Yangınlarını

در حال حاضر هوا در استرالیا بسیار گرم است. موج گرمای سوزان می تواند آتش سوزی های غیرقابل کنترل و ویرانگر را ایجاد کند. و گویی این کافی نیست، مقامات باید با آتش افروزان پروازی که از نسل خونی باستانی هستند، مقابله کنند. حتی می توان آنها را اژدهای کوچک نامید.

Black Kites at a fire, Borroloola, Northern Territory, Australia, 2014.

یک مطالعه جدید که دانش بوم شناسی سنتی بومیان استرالیا را در بر می گیرد، رفتار کمتر شناخته شده این به اصطلاح «شاهین آتش» را توصیف می کند. این پرندگان عمداً با استفاده از چوب های سوزان با چنگال و منقار خود آتش پخش می کنند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«پرندگان آتش افروز»

This Is How Birds Use Fire - YouTube

«شاهین های آتشین بصورت دسته جمعی  در جایی که آتش سوزی اتفاق افتاده فرودمی آیند، شاخه‌های درختانی در حال سوختن هستند رابامنقارخود برمی دارند و به مناطقی تا یک کیلومتری منتقل می‌کنند درعلف زارهای خشک می اندازندکه آتش سوزی رخ دهد.»

Bu kuşlar ormanları bilerek yakıyorlar

این آتش افروزان پرنده حداقل به سه گونه شناخته شده تقسیم می شوند:

محققان می گویند که این رفتار گسترش آتش یک کشف جدید نیست. مردم بومی استرالیا مدت‌هاست که از «هاک‌های آتش‌نشانی»(firehawks) صحبت می‌کنند.

 یک اصطلاح عمومی برای «بادبادک سیاه» (Milvus migrans).

«بادبادک سوت‌دار» (Haliastur sphenurus)

و «شاهین قهوه‌ای »(Falco berigora) - که عمدا آتش‌سوزی را در ساوان‌های استوایی این کشور گسترش می‌دهند.

این آتش افروزان پرنده حداقل به سه گونه شناخته شده تقسیم می شوند:
«تازه کار سیاه» (Milvus migrans).
«تازه کار سوت زدن» (Haliastur sphenurus).
«براون متولد شده» (Falco berigora).

بادبادک سیاه (Milvus migrans)،

بادبادک سوت دار (Haliastur sphenurus)

و شاهین قهوه ای (Falco berigora).

اما در حالی که رفتار دردسرساز آنها را می توان در اطلاعاتی که در اختیار مردم محلی است مشاهده کرد، در جاهای دیگر اینطور نیست. تیم بین المللی از دانشمندان در پایان نامه خود توضیح می دهد: "جنگل بانان بومی و سایر افرادی که با آتش سوزی های روستایی سروکار دارند، خطرات ناشی از پرندگان شکاری را در نظر می گیرند که باعث می شود آتش های کنترل شده به "خارج از خطوط ایمنی آتش" بپرند. با این حال، شک و تردید رسمی در مورد پرندگانی که آتش را گسترش می دهند مانع از برنامه ریزی موثر مدیریت منظر می شود.

ممکن است تعجب آور و حتی تکان دهنده به نظر برسد که« آتش افروزان پرندگان بمب های آتشین را در طبیعت می اندازند

اما محققان تاکید می کنند که این پدیده ویرانگر در واقع هزاران سال است که دیده شده است.

«مارک بونتا»( عضو تیم دانشگاه ایالتی پن و جغرافیدان به نشنال جئوگرافیک) گفت: "ما چیز جدیدی کشف نمی کنیم." بسیاری از داده‌هایی که ما با آنها کار می‌کنیم مبتنی بر همکاری مشترک با مردم بومی است... آنها احتمالاً ۴۰ هزار سال یا بیشتر از این موضوع می‌دانند.»

بر اساس مطالعات، صدها شاهین آتشین درنده در خط آتش جمع می شوند. این شاهین‌ها سپس «شاخه‌های در حال سوختن» را جمع‌آوری می‌کنند و به مناطقی تا یک کیلومتری که هنوز آتش ندیده‌اند منتقل می‌کنند.

Birds in a tree above a fire, Borroloola, Northern Territory, Australia, 2014.

محققان می گویند:این رفتار که در مصاحبه با تیم مستند شده و توسط برخی محققین به طور مستقیم مشاهده شد، طعمه را به سمت شکارچیان با دیواره شعله هدایت می کند و پرندگان حیوانات خشکی را که فرار کرده یا سوخته اند شکار می کنند. 

Bu kuşlar ormanları bilerek yakıyor

آنچه الهام‌بخش این مطالعه شد، پاراگرافی از رزومه پزشک و فعال محلی «فیلیپ وایپولدانیا رابرتز» در سال ۱۹۶۴میلادی بود. خودش می‌گوید: «شاهینی را دیدم که با چنگال‌هایش شاخه‌ای در حال دود را از روی زمین برداشت و در یک ونیم کیلومتری علف خشک انداخت»

البته همانطور که هر دانشجوی حقوق می داند، جرایم به یک عامل ذهنی نیاز دارد، نه فقط یک عامل جسمی. بنابراین، آیا پرندگان واقعاً می‌دانند دارند چه می‌کنند، یا به طور تصادفی بستر (سوخته) را می‌گیرند؟ محققان فکر می‌کنند مورد اول همین است و می‌گویند وقتی چندین شاهد عینی در نظر گرفته می‌شود، به ذهن می‌رسد که این رفتار تصادفی نبوده است.

«باب گاسفورد» (عضو تیم، قوم‌بیولوژیست و پرنده‌شناس استرالیایی) در سال ۲۰۱۶ میلادی
به واشنگتن پست گفت: «این کاری نیست که بدون دلیل انجام شود. هدفی وجود دارد. میگویند: خوب، چند صد نفر اینجا هستیم، همه می توانیم چیزی برای خوردن داشته باشیم.»

Bu kuşlar ormanları bilerek yakıyor

اگر این فرضیه درست باشد، به این معنی است که ما در نهایت تأیید می کنیم که نیروی جدیدی در طبیعت وجود دارد که می تواند آتش سوزی های ویرانگر را گسترش دهد. علاوه بر این، مردم محلی از ابتدا این را می دانستند. «پرنده‌ها دوباره آتش نمی‌زنند.

«مارک بونتا» به واشنگتن پست گفت اما این بهترین فرصت برای آنهاست.

یک زن(دریاسالار لیزا فرانچتی)فرمانده نیروی دریایی آمریکاشد

علیرغم مخالفت وزیردفاع آمریکا وسناتورتامی توبرویل ،رئیس جمهورآمریکا یک زن رافرمانده نیروی دریایی آمریکاکرد.

دریاسالار لیزا فرانچتی(معاون عملیات نیروی دریایی آمریکا)فرمانده نیروی دریایی آمریکاشد

«جو بایدن»(رئیس جمهوری آمریکا)، «دریاسالار لیزا فرانچتی» را به عنوان «فرمانده نیروی دریایی آمریکا» انتخاب کرد./:۳۰ تیر ۱۴۰۲

ABD Savunma Bakanı: Türkiye ile ilişkimizi güçlendirmek için elimizden geleni yapacağız
به گزارش آسوشیتد‌پرس، با وجود توصیه «لوید آستین»(وزیر دفاع آمریکا)

به انتخاب «دریاسالار ساموئل پاپارو»، رئیس جمهورآمریکا،خانم «لیزا فرانچتی» را بر اساس تجربه فرماندهی در دریا و خشکی و سوابق اجرایی او، از جمله نقش‌های مدیریتی در ناو هواپیما‌بر، به عنوان فرمانده نیروی دریایی آمریکا برگزید.

Adm. Samuel Paparo, Commander, U.S. Pacific Fleet, is piped aboard the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS McCampbell (DDG 85) during a scheduled visit to the ship. During the visit, Paparo met with the crew and addressed questions about operations in the Pacific Fleet. McCampbell is currently pierside in its homeport of Everett, Washington. (U.S. Navy photo by Ensign Claire Ruotolo)

ناو هواپیمابر

The aircraft carrier USS Gerald R. Ford (CVN 78) transits the Atlantic Ocean, March 26, 2022.
ناو هواپیمابر«یو اس اس کیتی هاوک» (USS Kitty Hawk) نیروی دریایی آمریکا

«دریاسالار ساموئل پاپارو»(فرمانده ناوگان اقیانوس آرام)آمریکا

Vice Admiral Lisa Franchetti Memorial Day | Vice Admiral Lisa Franchetti,  commander, U.S. 6th Fleet reflects on this Memorial Day those who have  given the ultimate sacrifice in service to our nation. |

«دریاسالار لیزا فرانچتی»(معاون عملیات نیروی دریایی آمریکا)فرمانده نیروی دریایی آمریکاشد

اعتراض سناتورجمهوری خواه به انتخاب یک زن به فرماندهی نیروی دریایی آمریکا

در شرایطی که انتظار می‌رود نامزدی او الهام بخش ملوانان مرد و زن ارتش آمریکا باشد، «اعتراض سناتور جمهوری‌خواه»(تامی توبرویل)، تاییدیه نهایی او را فعلا «متوقف» کرده است.

رویترز در گزارشی خبر داد: اظهارات «سناتور تامی توبرویل» با واکنش تندی از سوی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روبرو شده است.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: «این تاخیر، امنیت ملی را تضعیف می‌کند.» و افزود: «آنچه سناتور توبرویل انجام می‌دهد نه تنها اشتباه است، بلکه خطرناک است

 «دریاسالار لیزا فرانچتی» (فرمانده نیروی دریایی آمریکا)


توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«لیزا فرانچتی»(Lisa Franchetti) که پیش‌تر معاون عملیاتی نیروی دریایی آمریکا بود، دومین زنی است که تا به حال به درجه دریا‌سالاری «۴ستاره» رسیده است و به عنوان فرمانده ناوشکن و فرمانده «گروه حمله» در ناو هواپیما‌بر، تجارب عملیاتی و حرفه‌ای قابل توجهی دارد.

Boeing MQ-25

ایستگاه کنترل زمینی MD-5 که برای کنترل بوئینگ MQ-25 بر روی ناوها

Vice Chief of Naval Operations Changes Office

«دریاسالار لیزا فرانچتی»چهل و دومین معاون عملیات نیروی دریایی ویلیامز

 سپنامبر ۲۰۲۲(۱۱ شهریور ۱۴۰۱) «دریاسالار مایک گیلدی»فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا)، در مراسم تغییر دفتر معاون عملیات نیروی دریایی که در پنتاگون در (۱۱ شهریور ۱۴۰۱) برگزار شد، «دریاسالار لیزا فرانچتی» در مراسم ادای سوگند به عنوان« چهل و دومین معاون عملیات نیروی دریایی ویلیامز» به عنوان معاون فرمانده نیروی دریایی ویلیامز سوگند یاد کرد.

رضا ثقتی(مدیرکل ارشادگیلان)برکنار«عبدالرضا علی پناه»جایگزین شد

​معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ،مدیرکل ارشادگیلان شد

بدنبال حواشی حوادث(شایعات) ناگواررشت بعداز۲۰ ماه مدیریت

«رضا ثقتی»(مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان)برکنار شد«عبدالرضا علی پناه»(جایگزین رضاثقتی)شد.

«عبدالرضا علی پناه» چهارشنبه(۲۸ تیر ۱۴۰۲) به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان منصوب شد.

 ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نوشت: 

«عبدالرضا علی پناه» پیشتر معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بوده و حضور در معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران.

 

ریاست ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرهای شهریار، شمیرانات، بهارستان و تهران از دیگر سوابق «عبدالرضا علی پناه» محسوب می شود.

۵ روز قبل ازبرکناری

«محمدمهدی اسماعیلی»(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) جمعه ( ۲۳ تیر ۱۴۰۲ ) در سفر یک روزه به استان گیلان ضمن شرکت در اختتامیه هفتمین جشنواره ملی طنز گرامیداشت مرحوم « کیومرث ثابتی فومنی»در(شهرفومن) و از مجتمع فرهنگی هنری شهرک ایثارگران منجیل بازدید کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«رضا ثقتی»(متولد ۱۳۵۷با ۱۹ سال سابقه درارشاد)در۱۱ آذر ۱۴۰۰ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان شده بود

«رضا ثقتی»جایگزین«فیروز فاضلی»شدکه هفت سال و نیم، مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را عهده‌دار بود.

جلسه تودیع - معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان(فیروزفاضلی - رضاثقتی)۱۱ آذر ۱۴۰۰مراسم تکریم و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد

طی جلسه ای که با حضور معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر استاندار گیلان برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات فیروز فاضلی، رضا ثقتی به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب و معرفی شد./۱۱ آذر ۱۴۰۰

حکم اولین مدیرکل ارشاداسلامی گیلان دردولت آیت الله رئیسی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی، «رضا ثقتی» را به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان منصوب کرد.

۵ روز قبل ازبرکناری

در حکم «محمدمهدی اسماعیلی» خطاب به «رضا ثقتی» آمده است:
نظر به شایستگی، تجارب ارزشمند و روحیه انقلابی و دینی جناب‌عالی، به موجب این حکم به عنوان «مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان» منصوب می‌شوید.
امید واثق است که با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری شایسته از ظرفیت فرهنگی عظیم آن استان و با امعان نظر و توجه کامل به اهداف و شرح وظایف وزارتخانه و آن اداره‌کل، به صورت خاص نسبت به اقدامات ذیل اهتمام جدی به عمل آورید:
۱- تدوین سند تحول و نقشه راه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای استان با مشورت نخبگان فکری و فرهنگی با تکیه بر ظرفیت‌های گوناگون بومی در جهت تحقق عملیاتی منویات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در جغرافیای استانی
۲- همکاری فرهنگی مستمر و ایجاد تعامل مناسب با امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه، استاندار محترم و سایر ارگان‌های دولتی و نهادهای انقلابی استان و تلاش برای هم افزایی موثر با ایشان
۳- تقویت و حمایت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و حلقه‌های میانی، انجمن‌ها و موسسات و تشکل‌های مردمی و انقلابی فعال در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه
۴- گسترش اقدامات فرهنگی اثربخش و استعدادپروری و تقویت عناصر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار استان
۵- تقویت جایگاه و وظیفه نظارتی اداره‌کل استان در صدور مجوزهای مختلف با رویکرد اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی و توجه به اقتضائات فرهنگی بومی استان
۶- توجه و برنامه‌ریزی به‌منظور کادرسازی، کشف استعدادها و تربیت عناصر فرهنگی و هنری انقلابی و مکتبی در استان با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون آموزشی و تربیتی
۷- ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی موثر بین واحدهای استانی سازمان‌ها و نهادهای تابعه و وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان به‌عنوان ارشد این وزارتخانه در استان
۸- برقراری ارتباط حسنه و صمیمی با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان و تکریم ایشان
۹- تقویت جایگاه اداره‌کل استان به‌عنوان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان و پویاسازی دبیرخانه و تقویت هویت و کارآیی حقیقی این شورا
۱۰- رعایت اولویت‌های محتوایی در برنامه‌های مختلف شامل: تقویت روحیه عزت و خودباوری ملی، رشد فضائل اخلاقی، اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، استحکام نهاد خانواده و افزایش جمعیت، امید آفرینی و نشاط فردی و اجتماعی و تعظیم شعائر اسلامی
۱۱- همکاری کامل با معاونت‌های تخصصی و بخش‌های ستادی وزارتخانه و تأمین و تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های ابلاغی آن‌ها
از خداوند متعال خواستارم که با یاری همکاران خدوم آن اداره‌کل و مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم فرهنگ دوست آن دیار، تحت توجهات و حمایت حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه و رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای زید عزه موفق و موید باشید.

مدیرکلی که میخواست ولنگاری دولت روحانی رادرگیلان التیام ببخشد به آلام فرهنگی گیلان تبدیل شد.

رضاثقتی در ۷ ماهگی ریاستش دراداره کل ارشادگیلان نوشت:

این بی حجابی وپوشش های زننده که الآن درشهرهاظهورپیدانموده محصول وانگاری فرهنگی دولت در۸ سال گذشته است،یک شبه رخ نداده،خواهشاًصورت مسئله راگم نکنیم وبه دولتی که هنوزعمرش به یکسال هم نرسیده وادارات کل فرهنگی ای که هنوزهفت ماه هم ازشروع کارشان نگذشته ،کمک کنیدتابصورت ویژه بتوانند ظواهرفرهنگی شهرراالتیام ببخشند،این صحنه های نامناسب فرهنگی درشأن فرهنگ غنی ایرانی واسلامی مانیست هرچندکه مطالبات ازدولت انقلابی بالا وبحق است./پایان نوشتاررضاثقتی.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حالا کسانی که صحنه های حضورمردم یادشان می آید یک مروری بکنند،ببینند که در«معابروشوارع» حجاب وعفاف در ۵ سال گذشته بهتربودیاحالا؟ صداوسیما فیلمهای سالهای قبل و هم اکنون را منتشرکندتا معلوم شود که اوضاع فرهنگی بهترشده ویابدتر؟

حتی وضعیت معیشت مردم هم بررسی شود که گشایش درسفره ها حاصل شده ویا بجای انبساط،انقباض اتفاق افتاده؟،معیاررونق اقتصادی «یخچال های مردم»است،نه آماروارقام.

من نمیدانم که این چه بیماری است که دربعضی ازدولتمردان شیوع پیداکرده که تا خداوندیک توفقیقی بهشان می دادند،آن را آلوده به مکروهات می کنند ومی گویند:درزمان گذشته اینطورنبود...ازهمه دوره های دولتهای گذشته عمران وآبادی ورونق اقتصادی ماجلوهستیم،بعداز فلان سال توقف...بعدازفلان سال رکود..ماچنین وماچنانیم....مادولت مردمی هستیم(آنهامردمی نبودند)درحالیکه معیارمردمی وغیرمردمی آرای مردم درانتخابات ریاست جمهوری است.

لازم به ذکر این نوشتاربمعنای رضایت ازدولت آقای دکترحسن روحانی ویانارضایتی ازدولت آیت الله رئیسی نیست،ازآن دولت گله هایی داشتیم،همانطورکه ازاین دولت بدون گله مندی نیستیم،البته فقط نوع مطالباتمان متفاوت است.

واکنش وزارت ارشادبه برکناری مدیرکل کل ارشاد گیلان

بدون آبروریزی مدیرکل راعزل کردیم و پرونده متهم به دادگاه ارسال شد

اطلاعیه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان(۳۱ تیر ۱۴۰۲):
از ابتدای دولت انقلابی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همواره بر مدار اصول ارزش‌های اسلامی و انقلابی که میثاق بین خود و مردم شریف و نجیب ایران بوده حرکت کرده است. یکی از این اصول اصلی، فساد ستیزی از هر نوعی و در هر سطحی است.

به اطلاع همه مردم عزیز و شریف گیلان می‌رساند :بلافاصله پس از ایجاد شائبه‌ی خطای مدیر سابق این مجموعه، با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ویژه وزیر در استان حاضر و تمام ابعاد این موضوع با حضور دستگاه‌‌های امنیتی و قضایی با دقت بررسی شد و برای ایجاد فضای مناسب برای تحقیقات بیشتر و انجام بی‌خلل خدمات و فعالیت‌های مستمر فرهنگی هنری، سرپرست جدیدی برای اداره کل تعیین شد.
روابط عمومی ارشاد درادامه نوشت: همه اهالی استان به ویژه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه بدانند که رویه دولت انقلابی این است که حتی شائبه‌ی فساد را هم بر نمی‌تابد و با یقین به اینکه یگانه دستگاه مرجع برای قضاوت نهایی و عادلانه قوه قضاییه است، بدون هیچ گونه پیش داوری و تخریب حیثیت و آبروی افراد، پرونده موضوع را که حاوی ابهامات بسیار است، برای بررسی‌های بیشتر و رسیدگی‌های دقیق به دستگاه محترم قضا ارجاع داده تا با اجرای عدل و انصاف، حقیقت را کشف و قضاوت نهایی را اتخاذ نماید.

سفرهنری کیسینجر به چین در۱۰۰ سالگی

​دیدارهمزمان« جان کری» به چین

مشاورامنیت ملی سابق آمریکا ، در سفری غیرمنتظره به پکن رفت و با وزیر دفاع چین(لی شانگ فو) دیدار کرد.

سفرهنری کیسینجر به چینوانگ یی»(عالی‌ترین دیپلمات چین) روز چهارشنبه  ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۳(۲۸ تیر ۱۴۰۲)در دیدار با «هنری کیسینجر» مشاور امنیت رؤسای جمهورآمریکا(ریچارد نیکسون و جرالد فورد) گفت:سیاست واشنگتن در قبال کشورش به «درایت دیپلماتیک به سبک کیسینجر و شجاعت سیاسی مانند نیکسون» نیاز دارد.

این سخنان «وانگ یی» اشاره‌ای به دوران فعالیت هنری کیسینجر در دولت ریچارد نیکسون، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده بود. واشنگتن در دوران زمامداری ریچارد نیکسون با کمک هنری کیسینجر با چین کمونیست روابط دیپلماتیک برقرار کرد

 

هنری کیسینجر(وزیرخارجه سابق ومشاورامنیت رؤرسای جمهور آمریکا)و «شی جین پینگ»رئیس جمهورچین۲۲ نوامبر ۲۰۱۹

سفر هنری کیسینجر به چین در حالی انجام شد که او دو ماه پیش ۱۰۰ ساله شد. همین امر باعث شده است که سفر او در شبکه‌های اجتماعی چین مانند ویبو مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از کاربران چینی از اینکه هنری کیسینجر در ۱۰۰ سالگی همچنان قادر به سفر هوایی و کاری است ابراز تعجب کرده‌اند. 

 

هنری کیسینجر روز سه‌شنبه۱۸ ژوئیه ۲۰۲۳( ۲۷ تیر ۱۴۰۲) در پکن با «لی شانگفو»(وزیر دفاع چین) نیز دیدار کرده بود.

İklim işbirliği ABD-Çin ilişkilerini yeniden tanımlayabilir”

دیدارجان کری جان کری، فرستاده آمریکا در امور آب و هوا با لی کیانگ، نخست وزیر چین و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: سفر «هنری کیسینجر»به پکن در حالی صورت گرفت که «جان کری»(نماینده ویژه جو بایدن) رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به چین رفته است.

«مادلین آلبرایت»،«بیل کلینتون»، همسررئیس جمهورآمریکا(هیلاری کلینتون) و دختررئیس جمهور(چلسی کلینتون) ۱۹۹۹.مادلین آلبرایت(وزیرخارجه آمریکا)و(بیل کلینتون)رئیس جمهورآمریکا  ۲۶ مهر ۱۳۷۹

«جیمز بیکر»(متولد ۱۹۳۰ تگزاس)وزیر خزانه داری آمریکا در دوره ریگان در سال های ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۸ و ریاست کارکنان کاخ  سفیددوره ریگان را برعهده داشت، همچنین در دوره ریاست جمهوری جرج بوش پدر از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳، وزیر امور خارجه آمریکا بود. 

وزیران امورخارجه آمریکاهنری کیسینجر،جیمز بیکر،مادلین آلبرایت،کالین پاول،هیلاری کلینتون،جان کری

«جرالد فورد»(رئیس جمهورآمریکا)و(وزیر امور خارجه آمریکا)«هنری کیسینجر»

«ریچارد نیکسون»(رئیس جمهورآمریکا)و«هنری کیسینجر»

Prior to their Oval Office meeting President Ford and French President Valery Giscard d’Estaing stand on the White House Colonnade along with Secretary of State Henry Kissingerand French Foreign Minister Jean Sauvagnargues.  May 17, 1976.

رئیس جمهورآمریکا «جرالد فورد» و رئیس جمهور فرانسه «والری ژیسکار دستن» با  «هنری کیسینجر» (وزیر امور خارجه آمریکا)و«ژان سووانارگ» وزیر امور خارجه فرانسه .  ۱۷ مه ۱۹۷۶.«هنری کیسینجر» و«دونالدترامپ»(رئیس جمهورآمریکا)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:انگار این آقای هنری کیسینجر مشاور وامین همه رؤسای کشوربوده است.

«هنری کیسینجر» و«جوبایدن»(رئیس جمهورآمریکا)

Chinese President Xi Jinping, right, shakes hands with former U.S. Secretary of State Henry Kissinger at the Great Hall of the People in Beijing, Nov. 8, 2018. AP-Yonhap

بترتیب ازراست:«هنری پالسون» وزیر خزانه داری سابق آمریکا،«شی جین پینگ»(رئیس جمهور چین)،هنری کیسینجر  و«لیو هه»(معاون نخست وزیرچین)،افرادپشت سر: اعضای هیئتی از مجمع اقتصاد جدید  ۲۰۱۹ قبل از جلسه ای در تالار بزرگ مردم در پکن۲۲ نوامبر ۲۰۱۹عکس یادگاری گرفتند.

به گزارش خبرگزاری چینی شین هوا، «شی جین پینگ»(رئیس جمهور چین) در سخنرانی خود در کنفرانس ملی محیط زیست گفت که چین به اهداف کربنی که تا سال ۲۰۳۰ به اجلاس کربن خود می رسد و اقدامات لازم برای به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانه ای خود را انجام می دهد، تعهد دارد. تا سال ۲۰۳۰ و تبدیل شدن به کربن خنثی، "تزلزل ناپذیر" است.


شی گفت: با این حال ما باید راه، روش، سرعت و شدت رسیدن به این هدف را مشخص کنیم و هرگز نباید تصمیمات ما تحت تأثیر دیگران قرار گیرد.

U.S. Special Presidential Envoy for Climate John Kerry and Chinese Premier Li Qiang

جان کری فرستاده ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده در امور آب و هوا و لی کیانگ، نخست وزیر چین، قبل از دیدار در تالار بزرگ مردم در پکن، چین، در 18 ژوئیه 2023 

شی این اظهارات را در جریان گفتگوهای آب و هوایی در حال انجام، جایی که جان کری، فرستاده آمریکا در امور آب و هوا با لی کیانگ، نخست وزیر چین و وانگ یی، دیپلمات ارشد چین در روز سه شنبه دیدار کرد، بیان کرد. واشنگتن و پکن دو بزرگترین آلاینده جهان در نظر گرفته می شوند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که کری در دیدار با لی تاکید کرد که "چین باید بخش انرژی خود را کربن زدایی کند، انتشار گاز متان و جنگل زدایی را کاهش دهد." این بیانیه همچنین از چین خواست تا "گام‌های بیشتری برای افزایش تعهد خود به آب و هوا به منظور جلوگیری از فاجعه‌بارترین اثرات بحران آب و هوا" بردارد.

«لی شانگفو »روز سه شنبه در بیانیه ای از وزارت دفاع چین گفت: «ارتباطات دوستانه بین چین و ایالات متحده لغو شد زیرا برخی از مردم در ایالات متحده چین را در نیمه راه ملاقات نکردند.

Former US secretary of state Henry Kissinger meets General Li Shangfu, China’s defence chief, in Beijing on Tuesday. Photo: Weibo

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز سه شنبه در پکن با ژنرال لی شانگفو، فرمانده دفاع چین دیدار کرد.

«لی شانگفو»( وزیر دفاع چین) در دیدار با کیسینجر با بیان اینکه آمریکا باید استدلال راهبردی دقیق تری داشته باشد، گفت: مسیر توسعه صلح آمیز چین یک فاجعه نیست، بلکه یک موهبت برای جهان است.

هنری کیسینجر در جریان سفر محرمانه خود به پکن در ماه ژوئیه سال ۱۹۷۱ مقدمات بهبود روابط آمریکا با چین و سفر تاریخی ریچارد نیکسون به این کشور در سال ۱۹۷۲ را فراهم کرد.

موج گرانی جدیددرراه است؟رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چه گفت؟

​پورابراهیمی درموردنرخ ارزچه گفت؟

تثبیت نرخ ارز غیرقانونی است،« سند تحول مردمی»دولت رئیسی«ارزشناور»است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی که حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ هزار جهش یافت، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، اگرحذف شود شاهدجهش قیمتهاخواهیم بود.

تسنیم نوشت: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهاراتی عجیب با حمله به سیاست تثبیت ارزی، از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و افزایش مجدد نرخ رسمی ارز حمایت کرد.

با توجه به اینکه تمامی کالاهای اساسی با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و چه ارتباطی بین مرغ کیلویی ۱۱۰هزار تومان و گوشت کیلوی ۴۰۰ هزار تومانی با نرخ ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وجود دارد؟

تسنیم(۲۸ تیر ۱۴۰۲)نوشت: محمدرضا پورابراهیمی درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه «کمیسیون اقتصادی مجلس در حال فشار به بانک مرکزی برای عقب‌نشینی از سیاست تثبیت است و اینها می خواهند همانگونه که ارز ۴۲۰۰ حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ هزار جهش یافت، ارز ۲۸۵۰۰ را نیز حذف کنند و تکرار ماجرا... و تورم، کمر ملت را بشکند. فرزین امروز در جای درست ایستاده و نیاز به حمایت دارد...» گفت: آنچه در موضوع سیاست های ارزی باید مبنای عمل ما در کشور باشد، قانون است؛ در قوانین متعدد، سیاست ارزی تعریف شده است؛ مجلس تنظیم و نظارت بر قانون را برعهده دارد و دولت نیز مکلف است آن را اجرا کند. اگر فردی در کشور نظر مغایری با این قانون دارد یا باید از طریق قانونی اقدام کند و از طرف دولت با ارائه لایحه یا از طریق ارائه طرح از سوی نمایندگان اصلاح موضوع را پیگیری کند، تا موضوع بررسی و رای مجلس، مبنای قانون قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت:در حال حاضر به استناد ماده ۲۰ قانون احکام دائمی در کشور، نرخ ارز در اقتصاد، شناور مدیریت شده است، من تعجب می‌کنم و تاسف می‌خورم برای کسانی که حتی قانون را مبنای خود قرار نمی‌دهند و اظهارنظر می‌کنند.

پورابراهیمی با بیان اینکه مردم رفتارهای پوپولیستی را تشخیص می‌دهند، این رفتارها بارها و بارها تکرار شده و مردم نیز به خوبی آن را از رفتار علمی و تخصصی تشخیص می‌دهند، افزود: با ادبیات پوپولیستی نمی‌شود کشور را اداره کرد، دوران آن گذشته است.

«مبنای نرخ ثابت جایگاه قانونی ندارد»،مبنا نرخ ارز شناور است.

پورابراهیمی خواستار افزایش نرخ ارز شد!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مبنای عمل ما قانون است، در قانون، نرخ ارز شناور مدیریت شده است.

نماینده مردم کرمان گفت: بدین معنا که «مبنای نرخ ثابت اساساً هیچ جایگاه قانونی در کشور ندارد

وی گفت: اگر در یک دولت یا یک مدیریت بانک مرکزی یا در شرایطی، فردی رفتار مغایر با این قانون اعلام کرد، طبیعتاً آن فرد باید پاسخگو باشد؛ تشخیص این رفتار مغایر نیز براساس قانون با مجلس است، لذا ورود مجلس به دلیل صیانت از قانون است.

ما ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم؛تحت تاثیر حرف های عَوام‌گرایانه قرار نمی‌گیریم

پورابراهیمی گفت: به جز احکام دائمی، در قوانین بودجه سنواتی بارها به این موضوع مهم اشاره و هر سال تعیین شده که مبنای نرخ تسویه تعهدات ارزی حتی برای دولت و غیردولت تعریف شده است، کما اینکه دولت بخش عمده‌ای از تصمیمات فعلی خود را براساس همین سیاست اعمال می‌کند.

لذا پاسخگو کردن بانک مرکزی درباره اجرای قانون، از وظایف ما است و ما ذره‌ای از مواضع خود کوتاه نمی‌آییم؛ ما تحت تاثیر حرف های عَوام‌گرایانه قرار نمی‌گیریم و مجلس کار کارشناسی و قانونی خود را انجام می‌دهد. بنابراین اظهارنظر هر فرد برای خودش ارزش دارد.

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم تصریح کرد: افرادی که به ادعای حمایت از دولت و بانک مرکزی اظهارنظر می‌کنند، کافی است یکبار گزارش دولت درباره سیاست‌های ارزی را مطالعه کرده باشند.

سند تحول مردمی دولت آیت الله زئیسی چیست؟رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نیمه دوم سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور دولت سیزدهم(آیت الله رئیسی) سندی تحت عنوان« سند تحول مردمی» ابلاغ کرد که در آن بخش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی لحاظ شده است.

سیاست‌های ارزی کشور باید براساس «نرخ ارز شناور »اعمال شود

در سرفصل مباحث اقتصادی « سند تحول مردمی» آمده است:

«سند تحول» ایران را به کجا می‌برد؟

«سیاست‌های ارزی در کشور براساس نرخ ارز شناور مدیریت شده است و ما موضوعی تحت عنوان نرخ ثابت نداریم»

لذا اگر فردی اطلاع ندارد حداقل یکبار سند تحمل مردمی دولت سیزدهم را مطالعه کند، تصمیمات مغایر با اسناد دولت خیلی جای حرف دارد.

وی گفت: قانون احکام دائمی، قوانین بودجه و نگاه علمی و تخصصی و رویکردی که دولت در سند تحول مردمی انتخاب کرده(نرخ ارزشناور) سیاست ارزی را مشخص کرده است، لذا هرگونه تصمیم بانک مرکزی، دولت و وزارت امور اقتصاد مغایر با این قوانین قطعاً پیگیری خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مبنای مجلس، قانون و نگاه علمی و تخصصی است، تصریح کرد: اگر فردی بخواهد با این اظهارنظرها(نرخ ارزثابت) مجلس و کمیسیون اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد، در اشتباه محض است؛ حرف‌های علمی و حرف‌های پوپولیستی کاملاً مشخص است و باید گفت دوران حرف های پوپولیستی تمام شده است.

وی با بیان اینکه سیاست نرخ تثبیت فسادزا و رانتی بوده و مردم انتفاعی از این سیاست نمی‌برند، ادامه داد: پرسش من این است که چرا نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در دولت آقای رئیسی حذف شد؟ تمام گزارش‌ها بر این مبنا بود که این نرخ منجر به ایجاد فساد شده و تولید در کشور را از بین برده است، بنابراین به دلیل مبارزه با فساد این اقدام انجام شد تا مردم منتفع شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: همان دلایلی که در دولت آقای رئیسی منجر به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شد، برای حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی کفایت می‌کند.

وی گفت: افرادی که اظهارنظر غیرعلمی می‌کنند و یکبار مباحث علمی مطالعه نکرده‌اند و از مباحث تجربی نیز اطلاعی ندارند، به همین منابع مراجعه کنند.

نرخ ارز ترجیحی دوم(دولت رئیسی)هیچ تفاوتی با (نرخ ارز ترجیحی دولت روحانی)ندارد.

پورابراهیمی گفت: اگر قرار است سیاستی که برخی اعلام می‌کنند(نرخ ارزثابت) اثر مثبت داشته باشد و بیان می‌کنند با تثبیت نرخ ارز می‌توان (به معیشت)کمک کرد، باید پرسید که با توجه به اینکه در حال حاضر چند ماه از زمان استفاده دولت از سیاست نرخ ارز ترجیحی دوم که هیچ تفاوتی با نرخ ارز ترجیحی دولت قبل ندارد، می‌گذرد و با توجه به اینکه تمامی کالاهای اساسی با نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده و چه ارتباطی بین مرغ کیلویی ۱۱۰هزار تومان و گوشت کیلوی ۴۰۰ هزار تومانی با نرخ ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وجود دارد؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: افراد پوپولیست باید به مردم جواب دهند که این وضعیت که به اسم ارز ترجیحی کلاه سر مردم گذاشته و جیب مردم را خالی می‌کنند به نفع مردم است یا سیاستی که بتوان بر اساس آن از تولید حمایت و نرخ متوازن ایجاد و از فساد جلوگیری کرد؟ افرادی که به دنبال این هستند، باید پاسخگوی مردم باشند.

نماینده مردم کرمان در مجلس یازدهم اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی براساس قانون، ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس را مبنا قرار می‌دهد و موضوع را پیگیری می‌کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: ارز ۴۲۰۰ تومانی که حذف شد و نرخ آزاد تا ۶۰ هزار جهش یافت، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، اگرحذف شود باجهش قیمتهامواجه خواهیم شدو این ماحصل ایده رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است.

ضمناً درگزارش تسنیم اصلاحات اندکی(انتخاب تیتر وکلمات داخل پرانتز)انجام گرفته است.

لازم به ذکراست ۱ خرداد ۱۴۰۲رئیس مجلس درنامه ای به رئیس جمهور(تثبیت نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی)را غیرقانونی اعلام کرد

خبر خوب برای بورس؛ ارز ۲۸۵۰۰ پالایشی و پتروشیمی غیرقانونی شد

رئیس مجلس در نامه ای به رئیس جمهور، مصوبه هیت وزیران مبنی بر تثبیت نرخ ارز و تعیین نرخ تسعیر ارز جهت قیمت‌گذاری کالاها توسط بانک مرکزی را مغایر قانون دانست.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:« سند تحول مردمی»چیست؟
سند تحول دولت در سه بخش کلیات (۳ فصل)، برنامه تحول بخش‌های پیشران و موضوعات فرابخشی (۹ فصل) و نظام راهبری و پایش (۵ فصل) تدوین شده است.
بر اساس آنچه «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت از جزئیات دیدگاه دولت اعلام کرده، سند تحول ۴ رکن و ۵ ویژگی دارد؛ عدالت، مردم، علم و خانواده چهار رکن آن هستند که با آرمان فسادستیزی در سند مورد توجه قرار گرفته‌ است. ایجاد پیوستگی و هماهنگی بین همه بخش‌های دولت و کلیه اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها به‌منظور جلوگیری از پراکنده‌کاری و بی‌هدفی با محور قرار گرفتن سند تحول ممکن خواهد بود./۱۴ فروردین ۱۴۰۱ایرنا