پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

زلزله رودبار۳۱ خرداد ۱۳۶۹ ساعت ۳۰ دقیقه بامداد

​خاطره عجیب ازشاهدلحظه« زلزله رودبار» درادامه.صحنه های هایی ازقیامت رامشاهده کردیم

پنجشنبه۳۱ خرداد ۱۳۶۹ ساعت ۳۰ دقیقه بامداد

ایتالیا، میزبان جام جهانی ۱۹۹۰ بود، مسابقه فوتبال  برزیل - اسکاتلند

 زلزله ای به شدت  ۷٫۴ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین ( ریشتر ) ، استان های گیلان و زنجان را لرزاند . در این زلزله بیش از ۳۵هزار نفر کشته ، ۵۰۰ هزار نفر بی خانمان و بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد. «رودبار»لرزید..تخریب شد..منجیل،لوشان

زلزله رودبار ۳۱ ساله شد/ بی‌توجهی مسئولان به توسعه شهر

این زلزله، مرگبارترین ۱۰ زلزله جهان در یک قرن اخیر بود.

جام‌جهانی و زلزله منجیل و رودبار

و شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و ۷۰۰ روستای اطراف را به نابودی کشاند و به ۳۰۰ روستای دیگر خسارت عمده وارد نمود. کانون ژرفی زمین‌لرزه مذکور حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین بود و بر اثر آن یکصد هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان شدند یا متحمل خسارات عمده گردیدند.

جام‌جهانی و زلزله منجیل و رودبار

در شهر منجیل اکثر ساختمان‌ها ویران شدند و صدها کشته برجای ماند. سد منجیل در جریان زمین‌لرزه بشدت آسیب دید، به‌طوری‌که دریاچه پشت سد تا پایان مرحله بازسازی به‌طور کامل تخلیه شد.

در تونل‌های محور منجیل ـ رودبار شکستگی‌های بزرگ و چپ گرد به وجود آمد و مبادی ورودی تونل‌های به علت ریزش کوه تخریب گردیدند.

بیمارستان «ولیعصر»شهر«رودبار »تخریب شد.

 چند ساعت پس از وقوع زمین لرزه اصلی چندین پس‌لرزه به وقوع پیوست که بزرگی موج لرزه‌ای آن‌ها بیش از ۵ بود.  عمق اکثر این پس‌لرزه‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتری زمین بود.

این زمین‌لرزه به لحاظ وسعت و شدت از زلزله‌های بی‌سابقه این منطقه در طی سدهٔ اخیر بود که (علاوه برگیلان)مناطق وسیعی از استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، مرکزی، زنجان، همدان، مازندران، سمنان و شهرهایی ، تنکابن، سراب، اردبیل، مشکین‌شهر، کرج و شهرک‌های اطراف بروجرد محور قزوین-رشت و روستاهای رودبار الموت طالقان، فیروزکوه مهدی‌شهر، شهمیرزاد، زیراب، بوئین زهرا و ده‌ها شهر و روستای دیگر را به لرزه درآورد. وقوع این زمین‌لرزه در تهران نیز باعث وحشت زیاد مردم شد و بسیاری را مجبوربه ترک خانه ها وپناه بردن به مکان غیرمسقف کرد.

صحنه ای ازقیامت برپابود.

زلزله رودبار و منجیل 31 ساله شد/ جودی: نباید به توسعه مناطق زلزله زده نگاهی ایده آلیستی داشته باشیم

 در استان گیلان (علاوه برمنجیل ورودبار ولوشان که کانون زلزله بوده)شهرهای رشت، صومعه‌سرا،فومن،ماسوله، آستانه اشرفیه، لاهیجان، در جریان زمین لرزه بیشترین خسارات را دیدند، بسیاری از منازل مسکونی تجاری، دولتی و راه‌ها و پل‌ها آسیب دیدند. منبع بزرگ تأمین آب مشروب که درارتفاع بوده  تخریب شدند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:محشربرپابود،ماخانوادگی درمنزل دوستم (میهمانی)بودید-صومعه سرا، طبقه دوم درحال تماشای فوتبال جام جهانی بودیم،خانه لرزید،درلرزشهای اول غرور اجازه بلندشدن نداد واما لحظاتی بعد چنان خانه لرزیدکه امکان ماندن نبود،دویدین به حیاط، درختان خم می شدند وبرجای می ایستادند،چنان غُرشی بگوش می رسیدکه درآن تاریکی(قطع برق)صحنه های وحشتناکی بود،همه جاتاریک بود،بعداززلزله اصلی،پس لرزه هانیزامان مردم رابریده بود.بعدازاینکه زمین آرام گرفت ماشین رابرداشتیم آمدیم خیابان،درآن تاریکی مردم رادرزیرنورچراغ ماشین می دیدیم لخت ونیمه لخت،زن ومرد،خیلی هاکه فرصت نکردندلباسی بپوشند(خوابیده بودند)باهمان لباس خواب درخیابان بودند وبعضی یک تکه پارچه ای،حوله ای برسرداشتند!..

شدت زلزله دررودبارومنجیل ولوشان زیادبود،بعلت ریزش کوه(کنارجاده ارتباطی رشت-قزوین)تاچندروزراه بسته بود،امکان دسترسی وکمک رسانی نبود،ویابسختی بود،کمک رسانی ازطریق هلی کوپتربود «مرحوم حجت الاسلام افتخاری»(نماینده فومن درمجلس شورای اسلامی)سرش به سقف هلی کوپترخوردوبرکشته های زلزله افزوده شد.

۴ .پنج روزبعداز زلزله که به لوشان رفتیم،مردمی که زنده مانده بودند عصبانی بودند ازاین بلایا ونبودآب وبرق وتلفن وتغذیه...روحانی اعزامی می گفتند:اینهامعترضندکه حالا وقت تغسیل نیست،همینطوری تدفینشان کنید،بوی اجساداذیتمان می کند!..

قتل عام در  اتیوپی ۲۳۰ نفر کشته شدند

کشور«اتیوپی»(حبشه)  از غرب با سودان، از شمال با اریتره، از جنوب با کنیا، از شمال شرق با جیبوتی و از شرق با سومالی هم‌مرز است. تا سال ۱۹۹۳ اریتره بخشی از اتیوپی بود.

«اتیوپی»باجمعیت ۱۰۰ میلیون نفره داری ۱٬۱۰۴٬۳۰۰ کیلومتر مربع  مساحت مباشد،پایتخت اتیوپی،شهر«آدیس آبابا» استبا ۴میلیون جمعیت.

قتل عام  اتیوپی  ۲۳۰ نفر  کشته شدند.

به گفته مقامات اتیوپی یک گروه شورشی روز یکشنبه( ۲۹ خرداد ۱۴۰۱) بیش از دویست نفر از مردم منطقه «امهره»(Amhara)« آمهارا» اتیوپی  را قتل عام کردند.

قتل عام ۱۵۰ غیرنظامی به دست شبه نظامیان در شمال اتیوپی

این یکی از خونبارترین درگیری‌های داخلی در دومین کشور پرجمعیت آفریقا محسوب می‌شود.

شاهدان و مقامات محلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که در حمله اعضای «ارتش آزادیبخش اورومو» به روستایی در «ایالت ارومیه» وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه اتیوپی، حداقل ۲۳۰ نفر کشته شدند.

دولت اتیوپی، «گروه شورشی اتیوپی» موسوم به «ارتش آزادیبخش اورومو» را یک سازمان تروریستی می‌داند.

 در عین حال، این گروه هرگونه ارتباط با این قتل عام را رد کرده و گفته است که این کشتار توسط یک گروه شبه نظامی حامی « آبی احمد»، نخست وزیر اتیوپی انجام شده است.

اتیوپی پس از سرکوب شورشان توسط دولت« آبی احمد» و متحدانش در «منطقه تیگرای» در نوامبر ۲۰۲۰(آبان ۱۳۹۹) تا کنون چنین خشونت قومی را تجربه نکرده بود.

«شهرمکله» «تیگری»(تیگرای) است.

درگیری ها چگونه رخ داد؟

«اهالی تیگرای» به عنوان یک اقلیت قومی پرنفوذ در اتیوپی تلاش کرده تا علیه سیاست‌های« آبی احمد»(نخست وزیر) در جهت از بین بردن سیستم فدرالیسم قومی این کشور شورش کند.

این درگیری‌ها خیلی زود به یک جنگ داخلی تبدیل شد و هزاران کشته و زخمی و میلیون‌ها گرسنه و آواره برجای گذاشت. هر دو طرف درگیری یک دیگر را به ارتکاب به جنایت جنگی از جمله پاکسازی قومیتی، کشتار جمعی و خشونت جنسی متهم می‌کنند.

در عین حال که اعضای« ارتش آزادیبخش اورومو »خود را از این کشتار مبری می دانند، مقام‌های دولت آقای آبی و همچنین مقامات ایالت اورومیه هر کدام انگشت اتهام را به سمت این گروه شبه نظامی می برند.

دولت مستقر در اتیوپی با چالش‌های بی‌شماری از جمله تحکیم قدرت در میان گروه‌های قومی متعدد مواجه است. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دولت مستقر همین قوم امهره است که دومین گروه بزرگ قومی در این کشور را تشکیل می‌دهند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:قتل عام ۱۵۰ نفر در ۶ شهریور ۱۴۰۰

قتل عام ۱۵۰ غیرنظامی به دست شبه نظامیان در شمال اتیوپی

کمیسیون حقوق بشر اتیوپی از کشتار دست کم ۱۵۰ غیرنظامی در این کشور به دست شبه نظامیان وابسته به «جبهه آزادسازی تیگرای» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر(۶ شهریور ۱۴۰۰) به نقل از آناتولی، کمیسیون حقوق بشر اتیوپی روز جمعه اعلام کرد که در حمله شبه نظامیان وابسته به «جبهه آزادسازی اورومو- شین» در مجموع ۱۵۰ غیرنظامی در ایالت پرجمعیت اورومیای اتیوپی جان خود را از دست دادند.

این کمیسیون اعلام کرد که در پی این کشتار که مشخصه حمله ها با انگیزه قومی است، ساکنان نواحی مورد تهاجم دست به یک حمله تلافی جویانه زدند که در این درگیری، ۶۰ تن کشته شدند.

گفته می شود که این حمله پس از خروج نیروهای امنیتی اعزامی از این منطقه صورت گرفت.

این دیده بان حقوق بشر اتیوپی اعلام کرد که نیروهای امنیتی باز به این منطقه بازگشتند، اما وضعیت امنیتی در این منطقه همچنان ناپایدار است.

این کمیسیون از دولت اتیوپی خواست تا برای حراست از غیرنظامیان در حملات احتمالی آینده تدابیر امنیتی را در این منطقه افزایش دهند.

وزیر خارجه پیشین اتیوپی در درگیری‌های تیگرای کشته شد

ماه گذشته، گروه «اولا- شین» و «جبهه آزادیبخش خلق تیگرای» اعلام کردند که آنها برای مبارزه با دولت «آبی  احمد» - نخست وزیری که در آوریل ۲۰۱۸(فروردین ۱۳۹۷) به قدرت رسیده است- یک ائتلاف تشکیل می دهند.

«احمدآبی» کیست؟

برچسب آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی - پیراسته فر

آبی احمد علی در تابستان سال ۱۹۷۶ در شهر آگارو، از پدری اورومویی و مسلمان و مادری امهارا و مسیحی، و در روزگاری به دنیا آمد که خانواده‌اش وضعیت اقتصادی مناسبی نداشتند.

احمد علی در خانه‌ای که نه آب داشت و نه برق، «روی زمین» می‌خوابید و بعد از ده سالگی با امکاناتی چون برق و آسفالت آشنا شد: «ما برای تهیه آب به رودخانه می‌رفتیم.»

آبی احمد علی به همین دلیل از حکومت کشورش دل خوشی نداشت و در اواخر دهه ۱۹۸۰ به تشکیلات دموکراتیک خلق اورومو پیوست که دارای مرامی مارکسیستی و سوسیالیستی بود.

او که در آن زمان به عنوان اپراتور رادیو کار می‌کرد، بنا بر مقتضیات، زبان قوم تیگرای را نیز آموخت؛ زبان جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای که پیشگام مبارزه با حکومت بود.

در دهه ۱۹۹۰ به مبارزه مسلحانه علیه رژیم نظامی «جمهوری دموکراتیک خلق اتیوپی» روی آورد که در سال ۱۹۹۱ سرنگون شد.

او پس از سرنگونی حکومت، مسیر ترقی در حکومت جدید را پیمود. ابتدا به خدمت ارتش اتیوپی درآمد و به مقام سرهنگ دومی رسید. سپس در چارچوب نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در رواندا در سال ۱۹۹۵ به این کشور اعزام شد.

همچنین در گسترش و نوسازی سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی اتیوپی نقش فعال داشت و با آموزشی که در آمریکا و بریتانیا دیده بود، بخش امنیت سایبری این سرویس‌ها را تقویت کرد.

در سال ۲۰۰۸، آژانس ملی امنیت شبکه‌های اطلاعاتی را راه‌اندازی کرد و تا سال ۲۰۱۰ رئیس آن بود. سپس وارد دنیای سیاست شد و به نمایندگی مجلس رسید. همچنین مدت کوتاهی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ وزیر علوم و فناوری بود.

آبی احمد بار دیگر نخست‌وزیر اتیوپی شد

در فوریه سال ۲۰۱۸ به رهبری ائتلاف حاکم، جبهه دموکراتیک انقلابی خلق اتیوپی، رسید و با فاصله کوتاهی به نخست‌وزیری کشورش منصوب شد. این برای اولین بار بود که یک سیاستمدار از قوم اورومو که اکثریت جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند به مقام نخست‌وزیری اتیوپی می‌رسید.

نخست‌وزیری آبی احمد همچنین پس از شش سال نخست‌وزیری هایله مریم دسالین بود که به نماد بی‌توجهی به مطالبات مردم به‌ویژه جوانان تبدیل شده بود. در واقع، ائتلاف حاکم برای نجات خود به نخست‌وزیری آبی احمد روی آورده بود.

آبی احمد وقتی نخست‌وزیر دومین کشور پرجمعیت آفریقا شد، ۴۲ سال بیشتر نداشت. او همزمان که یک چهره جدید و جوان در حکومتی بسته به شمار می‌رفت، تلاش خود را برای ایجاد تغییراتی عمیق برای ایجاد اتحاد و ثبات در کشورش آغاز کرد.

علاوه بر اختلافات قومیتی در داخل اتیوپی، این کشور در منطقه‌ای واقع است (منطقه شاخ آفریقا) که اساساً دچار بی‌ثباتی مزمن است.

در طی چند ماه، آبی احمد توافق صلحی را با کشور اریتره پس از دهه‌ها اختلاف به امضا رساند. او همچنین هزاران نفر از مخالفان را آزاد کرد و با عذرخواهی علنی از خشونت‌های پلیس، با آغوش باز از کسانی که پیشتر به عنوان «تروریست» شناخته می‌شدند و از کشور تبعید شده بودند، استقبال کرد.

او همچنین تلاش کرد با گشایش درهای اقتصاد اتیوپی، جان تازه‌ای به اقتصاد کشورش ببخشد که پیشتر به طور گسترده در کنترل دولت بوده است.

او در ماه اوت ۲۰۱۸ قول داد که انتخابات «آزاد و عادلانه»ای را در سال ۲۰۲۰ برگزار کند. در اکتبر همان سال ۲۰۱۸، توافق صلحی را با یک گروه جدایی‌طلب در جنوب شرقی کشور به امضا رساند و به بیش از سه دهه شورش در منطقه سومالی، یکی از مناطق اتیوپی، پایان داد.

بر اساس همین تلاش‌ها، آبی احمد جزو آن گروه از سیاستمداران و دولتمردانی قرار گرفت که توانسته‌اند جایزه صلح نوبل را به دست آورند.

«شهرمکله» پایتخت تیگری است.

(TPLFجبهه آزادیبخش خلق تیگرای»Tigray People's Liberation Front 
(جبهه آزادسازی اورومو- شین)
ارتش آزادیبخش اورومو....ایالت ارومیه(ارومیا)
«سیریل رامافوزا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، که در حال حاضر رئیس اتحادیه آفریقا است.

حادثه دیگر

به این لینک مراجعه کنید:

حمله افراد مسلح به(منطقه اورومیا) اتیوپی ۴۲ نفر کشته شدند                                     

تشکراسرائیل "ازترکیه" برای مهارایران

ماجرای دستگیری ۸ ایرانی درترکیه چیست؟

تشکر رئیس جمهوراسرائیل ازرئیس جمهورترکیه، برای کمک به خنثی‌کردن توطئه ایران علیه اسرائیلی‌ها.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس‌جمهوری اسرائیل، روز یکشنبه(۲۹ خرداد ۱۴۰۱) از همتای تُرک خود، «رجب طیب اردوغان» بابت آنچه اورشلیم کمک‌های جاری برای «خنثی کردن تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران به‌منظور آسیب زدن به مسافران اسرائیلی در ترکیه» می‌خواند، تشکر کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، هرتزوگ روز یکشنبه با اردوغان تلفنی گفت‌و‌گو کرد.

رادیوفردا نوشت:مقامات اسرائیل در روزهای اخیر ایران را متهم کرده‌اند که قصد دارد به اسرائیلی‌ها در ترکیه آسیب بزند.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که برنامه‌های گزارش‌ شده،  ایران در واکنش  به ترور(حسن صیاد خدایی) یک فرمانده سپاه در تهران(۰۱ خرداد ۱۴۰۱) است که گفته میشودتوسط عوامل اسرائیل کشته  شده است.

رسانه‌های اسرائیل پیشتر در ماه فوریه سال جاری (بهمن ۱۴۰۰) گزارش داده بودند که ترکیه هشت نفر متشکل از شماری از شهروندان ترک و ایرانی را به اتهام توطئه از جانب ایران برای آسیب زدن به یک میلیاردر اسرائیلی دستگیر کرده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای دستگیری ۸ ایرانی درترکیه

سازمان اطلاعات و امنیت ترکیه«میت»(MIT)مدعی شدکه هشت تن را به اتهام تشکیل شبکه برای اجرای عملیات ترور یک تاجر دوتابعیتی اسرائیلی-ترکیه‌ای دستگیر کرد.

«هاکان فیدان» (رئیس سازمان اطلاعات ملی ترکیه)

به گزارش وب‌سایت «هابرلر »ترکیه در روز جمعه ۲۲ بهمن، عملیات شناسایی و بازداشت این افراد از ماه‌ها پیش با همکاری میت و موساد سازمان‌های اطلاعات و امنیت ترکیه و اسرائیل انجام شد.

این گروه هشت نفره متهم شده‌اند که قصد داشتند «یائیر گلر» تاجر ۷۵ ساله اسرائیلی که شهروندی ترکیه را نیز دارد و در زمینه صنایع دفاعی شهرتی جهانی دارد، در انتقام کشتن محسن فخری‌زاده ترور کنند.

رادیوفردادرادامه نوشت:همچنین، یک خبرنگار رویترز به نقل از کانال ۱۳ اسرائیل می‌گوید که اسرائیل معتقد است که توطئه ایران برای حمله به .شهروندان اسرائیلی ممکن است به امارات، اردن، مصر و بحرین نیز گسترش یابد

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند در ماه نوامبر گذشته(آبان ۱۴۰۰) نیز مقامات قبرس شش نفر از جمله یک شهروند جمهوری آذربایجان و سه پاکستانی را به ظن مشابه آسیب زدن به اسرائیلی‌ها از جانب ایران، در قبرس بازداشت کردند.

«نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه هشدار داد «بهایی که دشمن برای هرگونه اقدام علیه شهروندان ما خواهد پرداخت، سنگین و دردناک خواهد بود.»

آقای بنت افزود: «هرکس اسرائیلی‌‌ها را در خارج هدف قرار دهد، تاوان پس خواهد داد

هفته گذشته، دفتر مبارزه با تروریسم شورای امنیت ملی اسرائیل هشدار سفر به استانبول را به بالاترین سطح افزایش داد. اسرائیل از شهروندانش خواسته است به استانبول نروند و اگر آنجا هستند، فورا به اسرائیل بازگردند.

در همین حال، رویترز روز یکشنبه گزارش داد که «یائیر لاپید» وزیر امورخارجه اسرائیل قرار است این هفته و در بحبوحه تهدیدات امنیتی، به ترکیه سفر کند.

نقش شیخ نصرالله خلخالی درزمان"تبعید"امام خمینی درعراق

مراسم استقبال ازامام خمینی درهنگام ورود به عراق(نجف)درزمان تبعید...«خان نص»کجاست؟

«حاج شیخ نصر الله »صدقی حسنی معروف به«خلخالی»فرزندشیخ حسن،نوه علی رشتی ماسوله ای 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بیوگرافی«شیخ نصرالله خلخالی»:  پدرش(شیخ حسن) در حدود یک قرن ونیم پیش به عشق مجاورت با بارگاه امیر المومنین ع به نجف أشرف مهاجرت کرده واز آنجا که این خانواده یعنی« شیخ حسن وپدرش شیخ علی رشتی »،شغل برنج فروشی در زادگاهش داشتند ،در «نجف» به عنوان حسابدار بازرگانی بنام «شیخ احمد خلخالی »گردید.

از«رشتی»به خلخالی

که نام خانوادگی خلخالی را از این هنگام به خود گرفت.

«شیخ نصر الله »در سال ۱۳۱۶ هجری در نجف ودر این خانواده دیده به جهان گشود. به علت شیوع بیماری وبا در عراق ، این خانواده به ایران هجرت کرده ودر قم سکونت اختیار نمودند.

«شیخ نصر الله» پس از تحصیلات ابتدایی ، به حوزه قم وارد شد وتوفیق یافت که در درس مرحوم آیه الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری ، موسس حوزه علمیه قم شرکت نموده وبا امام خمینی از دوران جوانی ، روابط گسترده وخانوادگی بوجود آورد.

«شیخ نصرالله »فامیل امام خمینی بود

تا آنجا که نخستین فرزند شیخ نصرالله«دکتر محمد» که بعدها پزشک شده وخود ادامه دهنده راه پدر گردید باهمسر «آیت الله شهاب الدین اشراقی»(دامادِامام خمینی) ، خواهر وبرادر رضاعی بشمار می آمدند.

روایتی از لغو یک تبعیض نابجا توسط امام خمینی

«حاج شیخ نصر الله »مشهور به «خلخالی »برای ادامه تحصیلات حوزوی خود ، مجددا راهی نجف أشرف گردید وتحصیلات خود را بدانجا رسانید که توانست در درس مرحوم میرزای نایینی شرکت جوید.

«شیخ نصرالله خلخالی» ازمتمولین نجف بود

توان مالی«شیخ نصرالله» از سویی وجایگاه واعتمادی که در میان بزرگان ومراجع آن هنگام حوزه نجف أشرف پیدا کرده بود.

او را به گونه معتمد مراجع نمود که وکالت مطلق را از آیات عظام بروجردی ، سید احمد خوانساری ، خویی وخمینی وجز اینها از دیگر مراجع وقت را بدست آوردکه این خود آغازی برای فعالیت های گسترده او از سوی مرجعیت عامًه هر هنگام بود.

«شیخ نصرالله خلخالی» ازخیرین نجف بود

حاج شیخ نصر الله خلخالی که نماینده و«وکیل مطلق مرحوم آیه الله بروجردی در عراق بود».

به دستور معظم له دست به ساخت ۲ مدرسه آیه الله بروجردی، مشهور به  (کبری )و (صغری) در نجف ، یک مدرسه در کربلا وحسینیه وحمام آیه الله بروجردی در «سامراء »زد که تا سال ۱۹۹۱ میلادی ، خدمات گسترده ای را به حوزویان وشیعه إرائه می داد ودر این هنگام بود که اغلب این مراکز به دستور صدام ، با خاک یکسان گردید.

همچنین وی دست به بازسازی دو مدرسه آخوند، معروف به ( کبری ) ودیگری ( صغری ) در نجف زد .

و نیز مدارس دیگر حوزه، همچون مدرسه قوام ، ساخت مدرسه بهبهانی در نجف ، وترمیم وبازسازی مدرسه صدر أعظم إصفهانی در بازار بزرگ نجف أشرف ودهها موقوفه  دیگر در این راستا را بر عهده گرفت.

شیخ نصرالله «بانکدار»بود

حاج شیخ نصر الله خلخالی از سال ۱۹۵۸ میلادی(۱۳۳۸شمسی) ، دست به احداث شبکه بانکی قدرتمندی زد که در آن هنگام وبا شرایط ویژه سیاسی عراق ، تسهیلات فراوانی را برای انتقال ملیونها دینار وجز اینها از واحدهای پول کشورهای ایران وخلیج فارس وهند وپاکستان ودیگر کشورهای اروپایی که به سوی حوزه نجف أشرف سرازیر بود را مدیریت نمود که در این نقل وانتقالات مالی وحواله ها ، حتی یک مورد تخلًف ویا تصرف غیر شرعی وشکایتی از ایشان کسی سراغ ندارد.

مهاجرت ازعراق به سوریه ( شیخ نصر الله خلخالی)
گفتنی است این شبکه نقل وانتقال گسترده مالی به ویژه از ایران که رقم قابل ملاحظه ای بود ، سالها إدامه یافت وپس از هجرت مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی به سوریه از بیم حکومت بعث در عراق ، همچنان از سوی فرزندش «حاج علی خلخالی» ومرحوم «سید حسن مدنی» که پدر زن حاج علی بشمار آمده وبرادر مرحوم آیه الله حاج سید أسد الله مدنی ( شهید محراب ) بود ، بصورت بسیار منظم وگسترده ادامه یافت وملیونها دینار وواحدهای دیگر نقدی وحواله ها ،بدون هیچگونه تخلًف وبا حفظ امانت داری ونکته زیباتر اینکه حفظ اسرار افراد وعدم فاش ساختن هرگونه نقل وانتقال مالی مردم ، سالها تا نزدیکی پیروزی انقلاب در ایران ، ادامه یافت.

موقوفات  «شیخ نصرالله خلخالی»
یکی دیگر از خدمات مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی ، این بود که بیش از هشتاد مدرسه ، حسینیه ، خانه های وقفی وجز اینها از اموال عمومی وموقوفات ، بنام او بود.

خرید«خانه» برای ایرانی هادرعراق
علاوه براین بیش از یکصد وهشتاد خانه ایرانیان وحوزویان ودیگر ملیت هایی که بر طبق قوانین عراق ، حقً مالکیت در عراق را نداشتند ، بنام ایشان بود.

شیخ نصر الله خلخالی«۲تابعیتی» بود.

«آیت الله شیخ نصرالله خلخالی»  از معدود ایرانیانی بود که دارای شناسنامه وگذرنامه عراقی بود که از این روی می توانست املاک زیادی را بنام خویش داشته باشد.

مصادره اموال «شیخ نصرالله خلخالی» توسط صدام
رئیس جمهورعراق(صدام حسین) در سال ۱۹۸۰ میلادی(۱۳۵۹شمسی)قانون مصادره اموال خارجی تباران در عراق را صادر نمود که اموال واملاک فراوانی که بنام عراقی ها وجز اینها بود که مالکیت آنها از آنِ ایرانی تباران بود ، همه مصادره گردید وتنها املاک بنام «نصر الله بن حسن بن علی الخلخالی» از مجلس رهبری انقلاب عراق موسوم به (مجلس قیاده الثوره)  استثناء گردید!

فرزندِشیخ نصر الله خلخالی« ازپزشکان متخصص ومتنفذعراق بود»
علًت این رخداد این بود که در این هنگام که مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی به سوریه گریخته بود ، فرزندش دکتر محمد خلخالی که خود فارغ التحصیل پزشکی در رشته ارتوپدی از دانشگاه  ( العین ) قاهره بود ، ودر نجف مشغول به طبابت وکار در بیمارستان ومطب بود ،

رفع توقیف اموال پدر توسط فرزندپزشک(شیخ نصر الله خلخالی)

اقدام به شکایت علیه دولت عراق نموده وبا گرفتن وکلای قدرتمند ، در برابر دولت بعث ایستادگی نمود که این املاک همه از آنِ خاندان وی می باشد وتاوان آن را که «چند ماه زندان بود» نیز برخود ارزانی داشت ، تا سرانجام قانون یاد شده صادر شده و از تمام املاک وموقوفاتی که بنام پدرش بود محافظت نمود.

«حاج شیخ نصر الله خلخالی»از«متمولین ومتمکین» عراق بود

«حاج شیخ نصر الله خلخالی» که به یکی از ثروتمندان قدرتمند عراق ، تغییر یافته بود ودر حوزه وروحانیت از جایگاه ویژه ای برخوردار بود ، هیچگاه پارا از گلیم خود فراتر ننهاده ودر طول این مدت وفعالیت گسترده ، سوء استفاده ، تخلًف مالی ، دفاع از افراد بد عقیده ویا منحرف مذهبی ، جبهه گیری بر علیه مرجعی ، وجز اینها از کارها در پرونده او ثبت نگردیده است. آیت‌الله سیدمحمدرضا حکیم

خانه وجایگاه«حاج شیخ نصر الله خلخالی» به گونه ای بود که «آیه الله سید محمد محقق داماد»( اول اسفند ۱۳۴۷) ونیز دو سفر «آیت الله  سید احمد خوانساری»(متوفی  ۳۰دی ۱۳۶۳) در هنگام تشرف به نجف بر وی وارد شدند.

 آیت‌الله سیدمحمد داماد پس از درگذشت آیت‌الله‌ بروجردی بود،آیت الله خوانساری را یکی از سه نفری می‌دانست که در زمره اعلمیت‌اند و او را از دو نفر دیگر ارجح می دانست.

کمک به بازسازی عتبات

اعتماد وجایگاه این مرد بدانجا رسیده بود که تمام دربهای طلای اعتاب مقدسه عراق ، ونیز فرشها ولوسترها ، که از سوی نیکوکاران ایرانی وجز اینها به اعتاب مقدسه عراق تقدیم می گردید ، از راه حاج شیخ نصر الله خلخالی بود ونام او بر تمامی موارد اشاره شده دیده می شد.

رابطه آیت الله سیستانی بافرزندشیخ نصرالله خلخالی

آگاهان بیاد دارند که در دوران محاصره اقتصادی عراق از سوی إمریکا وشرایط سخت ورنج آوری که برای ملت عراق بوجود آمده بود وامریکا ، صدور نفت در برابر غذا را فقط برای کشور وملت عراق ، آزاد گزارده بود ، این آیه الله العظمی سیستانی بود که با قرار دادن ملیونها دینار عراقی در اختیار دکتر محمد خلخالی ، هزینه دارو ودرمان تنگدستان در نجف وکربلا ودیگر شهرهای مورد نیاز را فراهم ساخت

که دکتر خلخالی با در اختیار قرار دادن هزینه های درمان وویزیت پزشکان به پزشکان وداروخانه ها ، که همه بصورت مخفیانه وپنهانی صورت می گرفت ، بار مهمی را از دوش مردم ستم کشیده عراق برداشت که در آن هنگام این اقدامات ، در رژیم بعث عراق بسیار متهورانه بشمار آمده وهرلحظه خود را در چند قدمی مرگ می دید،

لیکن اخلاص در خدمت وفداکاری وحسً خدمتگزاری موجود در این خاندان ، توانست خدمات گسترده خاندان خلخالی که سلولهای تمامی آنان از مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی ودو یادگارش مرحوم حاج علی خلخالی ودکتر محمد خلخالی ، سرشار از خدمت وگسترده دلی بود ، همه به نتیجه رسیده واکنون پس از گذشت بیش از هشت دهه خدمت این خاندان به حوزه شیعه ومیراث ماندگار آن ، تمامی مدارس وحسینیه ها وموقوفات وخانه های شخصی افراد که بنام مرحوم حاج شیخ نصر الله بوده

وپس از درگذشت او در سال ۱۳۹۸ هجری قمری(۱۳۵۶شمسی) در دمشق ، همه ارث به دو یادگارش رسیده بود ، بدون هیچگونه تصرفی وبصورت کمال وتمام ، به صاحبانش بازپس داده شد ، که گفتنی است در این راستا چه مبالغی به عنوان مالیات ، این خانواده از اندوخته های مالی خویش پرداخت کرده تا اینکه اموال عمومی وخصوصی را به صاحبان ومتولیان آن باز گردانند.
این خاندان با عملکرد زیبا وشرعی وقانونی خود به گونه ای گردیده بودند که سخن آنان ، نزد بزرگان ومراجع ورموز شیعه ، موثق ومورد تایید قرار داشت.

خدمات «شیخ نصر الله خلخالی»درسوریه

حاج شیخ نصر الله خلخالی با هجرت به سوریه ، نیز در آنجا آرام نگرفت وبا خریدن تمام املاک وخانه ها وفروشگاههای پیرامون حرم مطهر حضرت رقیه (س) ، دست به توسعه حرم زده که اکنون با حرم وبارگاه گسترده ای ، زائران حضرتش روبرو می گردند.

همچنین او با کمک نیکوکاران ایرانی ، دست به توسعه حرم مطهر حضرت زینب ع در زینبیه زد وبارگاهی گسترده را برای این بزرگ بانوی کربلا وحماسه آفرین وپیام آور رخداد کربلا به جهانیان ، بوجود آورد.

امام خمینی: حاج شیخ نصرالله خلخالی وکیل من است و بخاطر من گرفتار شده بود،‎‏ایشان رفیق چهل ساله من است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رهبران مجاهدین خلق(آنوقت هنوزنفاقشان بروزنکرده بود)آمدندبه دیدارامام خمینی که دیدگاهشان رامطرح کنند،بقول معروف رفع ابهام شود.

این ملاقات در روز پنجشنبه  ۰۶ اردیبهشت ۱۳۵۸ انجام گرفت واما روزنامه ها ۲ روزبعد این ملاقات رامنتشرکردند.

دراین دیدار رجوی بالحن تحقیرآمیزی به امام می گوید:شمابرای حمایت از شیخ نصرالله خلخالی بیانیه ای صادرکردید واما برای مبارزان مجاهدین خلق بیانیه ای ندادید که امام چنان دفاع می کنداز شیخ نصرالله ...


آیت الله سیدمحمد رضا برقعی مدرس گفت: ‏‏مجاهدین خلق در آغاز در میان مبارزین و حتی بعضی از مقامات فعلی ایران محبوبیت ‏‎ ‎‏داشتند. چنان که یکی از همین آقایان در نامه ای برای امام، آن ها را حافظان ‏‏قرآن‏‏، قاریان ‏‎ ‎‏نهج البلاغه‏‏ و سمبل مبارزه معرفی کرده بود. بالاخره زمانی فرا رسید که حنیف نژاد و ‏‎ ‎‏عده ای دیگر از یارانش دستگیر شده و در شرف اعدام قرار گرفتند.

آیت الله محمدرضا برقعی مدرس نقل می کند:از قضای روزگار، ‏‎ ‎‏من به همراه عده ای از دوستان در بیرونی منزل امام نشسته بودیم که یکی از دوستان که از طرفداران سازمان مجاهدین خلق بود، آمد و گفت که از آقا وقت گرفته ام و ‏‎ ‎‏می خواهم به خدمتشان برسم.

درخواست رجوی ازامام خمینی چه بود؟

من و یکی دیگر از دوستان نیز فرصت را غنیمت شمرده ‏‎ ‎‏و به همراه او به خدمت امام وارد شدیم. او از آن بزرگوار درخواست کرد که: آقا‏‎ !‎‏در مورد حنیف نژاد و یاران که در شرف اعدام هستند، اظهارنظر و اعلامیه ای بدهید تا‏‎ ‎‏ان شاءالله رژیم تخفیفی به آن ها بدهد.‏
‏‏امام فرمودند: من تصمیم ندارم که در مورد این آقایان صحبتی بنمایم.‏

‏‏او(رجوی) گفت: در این شرایط حساس، تمام مردم ایران چشمشان به نجف است و از شما‏‎ ‎‏توقع اظهارنظر دارند. مسلما صحبت شما در نجات آن ها موثر خواهد شد.‏ ‏‏فرمودند: من با مطالعه تصمیم گرفتم که نسبت به این آقایان چیزی نگویم.‏

‎‏گفت: آقا! شما راجع به حاج شیخ نصرالله خلخالی و نقش آن چنانی نیز ندارد! نامه ‏‎ ‎‏داده‏‏ ‏‏اید که ایشان وکیل من است تا دولت عراق ایشان را اذیت نکند ولی راجع به این ‏‎ ‎‏جوان‏‏ ‏‏هایی که جانشان را کف دست گرفته و به میدان مجاهده آمده‏‏ ‏‏اند، چیزی ‏‎ ‎‏نمی‏‏ ‏‏گویید؟!‏
امام خمینی پاسخ دادند: حاج شیخ نصرالله خلخالی وکیل من است و بخاطر من گرفتار شده بود. ‏‎ ‎‏ایشان رفیق چهل ساله من است این چه مساله‏‏ ‏‏ای دارد که شما بگویید که چرا برای ‏‎ ‎‏ایشان نوشتم! و نسبت به این آقایان نمی‏‏ ‏‏نویسم! من اگر بنا بود موضعی بگیرم موضع ‏‎ ‎‏مخالف می‏‏ ‏‏گرفتم.‏
رجوی ‏‏گفت: یعنی نسبت به این جوان‏‏ ‏‏هایی که در این شرایط اختناق با رژیم پهلوی مبارزه ‏‎ ‎‏می‏‏ ‏‏کنند، موضع مخالف می‏‏ ‏‏گرفتید؟!‏
‏‏امام به تندی گفتند: من مبارزه‏‏ ‏‏ای را که کمونیست می‏‏ ‏‏کند، قبول ندارم. من از ‏‎ ‎‏جریان فکری منحرف حمایت نمی‏‏ ‏‏کنم.‏
‏‏رهبر مجاهدین خلق گفت: آقا از کجا می‏‏ ‏‏دانید؟! به شما گزارش بد داده‏‏ ‏‏اند.‏
‏‏امام خمینی در حالی که به کتابی روی میز اشاره می‏‏ ‏‏کردند، گفتند: گزارش بد کدام است، ‏‎ ‎‏مگر این کتاب را شما برای من نیاورده‏‏ ‏‏اید؟ این کتاب به غیر از آن کلمه «بنام خدا»، ‏‎ ‎‏بقیه‏‏ ‏‏اش همه مبانی «مائو» است، شما نمی‏‏ ‏‏فهمید، این «افکار التقاطی»‎‏است که این‏‏ ‏‏ها کار ما را عقب انداختند، نهضت را عقب انداختند.‏
حاج سید رضا برقعی مدرس گفت:‏‏امام در این‏‏ ‏‏جا صحبت را تمام کردند. من و دوستم که به همراه آن آقا به خدمت ‏‎ ‎‏ایشان رسیده بودیم، دیدیم که کلاه سر ما رفته است و از همه جا بی‏‏ ‏‏خبر همراه او ‏‎ ‎‏شده‏‏ ‏‏ایم. به این خاطر ما نشستیم تا این‏‏ ‏‏که آن شخص از خدمت امام مرخص شد. پس ‏‎ ‎‏از رفتن او، به آقا عرض کردیم که: خدا شاهد است ما برای این مسائل نیامده بودیم. ما‏‎ ‎‏در بیرونی نشسته بودیم که این آقا خواستند شرفیاب شوند و ما هم خواستیم از فرصت ‏‎ ‎‏استفاده کرده و زیارتی بکنیم.‏
‏‏امام گفتند: این‏‏ ‏‏ها اسلام را وارونه معرفی می‏‏ ‏‏کنند.‏/پایان اظهارات برقعی.

«فوت» شیخ نصر الله خلخالی

 بیست ونهم ربیع الاول سال ۱۳۹۸ هجری قمری(۱۸ اسفند۱۳۵۶) ،درگذشت ونجف اشرف،در حجره کنار مقبره « آیت الله سید ابو الحسن اصفهانی»( روبروی ایوان طلای حرم امام علی علیه السلام)بخاک سپرده شد.

وفات فرزندشیخ نصرالله(علی)
از آن پس نیز در دوسال پیش دیگر یادگار خدمتگزارش ، مرحوم حاج علی خلخالی پس از خدمات فراوان ودر شرایط سخت ، جان به جان آفرین تسلیم نمود ، وامروز نیز بیست وپنجم آبان ماه ۱۳۹۷ ، برابر با روز شهادت امام حسن عسکری ع یعنی هشتم ربیع الاول سال ۱۴۴۰ هجری ، دکتر محمد خلخالی ، پس از تحمًل یک دوره بیماری سرطان ، در نجف چشم از جهان فرو بست.

یادگار سوم این خاندان خدمتگزار ، «دکتر حسین خلخالی» استاد دانشگاه دمشق در رشته اقتصاد می باشد که هم اکنون عهده دار وحافظ ونگهدارنده میراث پدر گردیده وهمچون آن بزرگان ، به رسالت دراختیار وی قرار داده شده اش عمل می نماید. /۲۹ آبان ۱۳۹۷خبرآنلاین.
نصرالله صدقی حسنی معروف به «خلخالی» در سال  ۱۲۸۶ش در شهر نجف اشرف به دنیا آمد.

پدرش حاج حسن خلخالی نجفی از تجار ایرانی مقیم نجف اشرف بود که در آن شهر به برنج‌فروشی اشتغال داشت و از متمولین آن شهر بود.

زمانی که حضرت امام به عراق آمدند چگونه مطلع شدید؟ فضای عمومی شهرهای شیعه نشین نسبت به ورود حضرت امام چگونه بود و از ایشان چطور استقبال کردند؟

زمانی که حضرت امام به عراق آمدند چگونه مطلع شدید؟ فضای عمومی شهرهای شیعه نشین نسبت به ورود حضرت امام چگونه بود و از ایشان چطور استقبال کردند؟

زمان ورود امام نزد مرحوم آیت الله رضوانی (شورای نگهبان) شرح منظومه می‌خواندیم. نزدیک غروب بود که وسط درس خبر دادند که یک تلفنی از بغداد زدند به منزل آیت الله خویی و حاج آقا مصطفی گفته ما آمدیم عراق. همین که این را گفتند بلند شدیم و گفتیم نمی‌شود صحبت کرد و درس خواند. رفتیم مدرسه آیت‌الله بروجردی و آنجا که بودیم، دیدیم مدرسه پر از جمعیت است. 

ما زنگ زدیم به آقای شیخ نصرالله خلخالی نماینده آقای بروجردی در عراق که مدرسه را ایشان ساخته بود. روحانی بسیار خوبی بود و وضع مالیش هم خوب بود یعنی کارهای تجارتی هم می‌کرد. شیخ نصرالله گفت من تازه از سوریه آمده‌ام و می‌روم بررسی می‌کنم و تماس می‌گیرم. حاج آقا مصطفی آدرس مسافرخانه‌ای را داده بود و از طریق آن آدرس می‌خواست پیگیری کند. بالاخره همه منتظر بودیم که زنگ بخورد که بالاخره زنگ به صدا درآمد و آقای خلخالی گفت با حاج آقا مصطفی در مسافرخانه نزدیک حرم حضرت موسی بن جعفر(ع) است.

من یادم هست اولین کسی بودم که پیشنهاد دادم به کاظمین برویم. غروب بود ۵، 6 نفری راه افتادیم آمدیم ساحة الامام علی یعنی میدان امام علی که مینی بوس‌ها برای سوار شدن می‌ایستادند. یکی دو ساعت در راه بودیم تا رسیدیم کاظمین و رفتیم در همان مسافرخانه.

 پسر مسافرخانه‌چی گفت آقا را بردند منزل و من ایستاده‌ام که افراد را راهنمایی کنم. وارد خانه شدیم، شیخ نصرالله خلخالی و حاج آقا مصطفی نشسته بودند و آقا خوابیده بود. آقا مصطفی گفتند بروم آقا را صدا بزنم که البته تعارف بود و ما گفتیم راضی به این کار نیستیم و با حاج آقا مصطفی نشستیم به صحبت کردن.۲۵

اولین اقامت  امام درعراق "کاظمین"بود ۲روزبعدسامرا

حاج آقا مصطفی می‌گفت ما را از ترکیه که سوار هواپیما کردند،  نمی‌دانستیم کجا می‌برند بعدفهمیدم بغداد هستیم. بعد همین مسافرخانه را که قبلاً آمده بودم می‌شناختم. اسم  مسافرخانه جمیل "کاظمین"بود .

ارتقای کیفیت زندگی مردم بزرگ‌ترین خدمت به انقلاب است

«آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد»(امام جمعه اصفهان)گفت:ساعت ۱۲ شده بود که آمدیم در همین مسافرخانه و پشت بام تخت خواب گذاشته بودند. بیرون آمدیم، دیدیم دو تا مینی بوس و یک اتوبوس آمده همه از نجف آمده بودند. صبح حرم موسی بن جعفر(ع) حضرت امام را دیدیم و یکی دو روز کاظمین بودند که دیگر فوج فوج جمعیت می‌آمدند. ما همراه امام رفتیم سامرا و تقریباً شاید ۵۰ تا ماشین جمعاً پشت سر هم بودند.

استقبال شیخ اهل سنت سامرا از امام

نزدیک سامرا که رسیدیم شیخ اهل سنت و رئیس حوزه‌شان به استقبال آمد و جمله قشنگی گفت. همه ایستادند و امام از ماشین پایین آمد. ایشان هم مقابل امام ایستاد و گفت که "شما فکر نکنید که غریب هستید. شما چون برای اسلام قیام کردید هر کجا بروید، هر کشور اسلامی بروید آن کشور برای خودتان است!" خیلی تعبیر قشنگی بود و جمله خوبی گفت. سامرا یکی دو روز بودیم بعد رفتیم برای کربلا، کربلا هم خیلی خطرناک بود یعنی اصلا اینقدر جمعیت جمع شده بودند که باور کردنی برای ما نبود. از بیرون کربلا ماشین‌های ما را نگذاشتند داخل بیاید و فقط ماشین امام وسط جمعیت پیدا بود.

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد ،نماینده مردم اردستان در دوره سوم و چهارم مجلس شورای اسلامی/عضویت در مجلس خبرگان رهبری/نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه منصوب گردیدند/نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه اصفهان/مصاحبه باتسنیم ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:(عمود ۶۰۰) استقبال در« خان نص»(شهرحیدریه)محل استقبال ازامام خمینی «برنامه‌ریزی و اجرای بسیاری از اموراستقبال ازامام خمینی درنجف(خان نص) با مدیریت «شیخ نصر الله خلخالی» بود.

خان نص یکی ازکاروانسراهای بین راه کربلا-نجف بود

به کاروانسرای حماد(نص)،یعنی نصف.

«حماد» در زبان بادیه نشینان؛ یعنی «صحرا» و به جهت این که این خان، بین خان های دیگر و وسط راه کربلا و نجف واقع شده به آن «نص» یا همان «نصف» گفته اند.

«فاصله خان نص تا نجف »۴۴ کیلومتر است و تا «خان مصلی ۲۲ کیلومتر. هم اکنون این خان، در وسط راه نجف ـ کربلا واقع شده است.

پرتال امام خمینی نوشت:‏«آقا شیخ نصرالله خلخالی» که به امام ارادت شگفتی داشت ـ صاحب نفوذ و‏‎ ‎‏احترام، در میان طلاب نجف، چه ایرانی و چه غیر ایرانی بود. پس از ورود آیت‌الله ‏‎ ‎‏خمینی به فرودگاه ‏‏بغداد‏‏ و کاظمین و کربلا، تجلیل و استقبال شکوهمندی صورت ‏‎ ‎‏گرفت که غالباًبا مدیریت شیخ ‏‎ ‎‏نصرالله خلخالی بود.‏

«‏‏آیت الله ‏‏سید محمد شیرازی» یکی از روحانیون بزرگ و متنفذین عراق به ویژه کربلا‏‎ ‎‏ـ که پدرش از مراجع تقلید بود ـ در ارتباط با مراسم استقبال از امام خمینی تلاش‌های ‏‎ ‎‏بسیاری نمود. ایشان ماشین‌های بسیاری را به استقبال آقای خمینی فرستاده بود. افزون بر آن، ایشان دستور داده بود که روی مناره‌های حرم ‏‏حضرت ابوالفضل علیه السلام‏‏ و امام حسین علیه السلام، در تجلیل از مقام آقای خمینی شعارهایی نوشته و بلندگوهای حرم‌ها، همزمان از امام تجلیل کنند.

روزنامه‌ها و مجله‌های آن روز عراق، درباره ورود آقای خمینی به کربلا خبرها و تحلیل‌هایی پراکنده کردند. سید محمد شیرازی، پس از ورود آیت‌الله خمینی، از ایشان تقاضا کرده در مدتی که در کربلا اقامت دارد، به جای او نماز جماعت صحن امام حسین علیه السلام را برگزار کند. امام خمینی این پیشنهاد را پذیرفتند.

آن‌گاه آقای سید محمد شیرازی همراه برادرانش در صف اول و پشت سر ایشان به نماز ایستادند. تمام صحن امام حسین علیه السلام، برای خواندن نماز جماعت از جمعیت موج می‌زد. بی‌گمان زیربنای شناخت و اگاهی ملت عراق، از آیت‌الله خمینی، همین استقبال شایان اعتنا و تجلیل کم سابقه از آقای خمینی در کربلا بود. شکی نیست که این همه« مرهون زحمات آقای شیخ نصرالله خلخالی و آقای سید محمد شیرازی بود»‏

حضرت امام خمینی بعد از توقف یک هفته‌ای در کربلا که عمدتاً به زیارت و دید و بازدید گذشت، در بعد از ظهر روز جمعه ، ۲۳ مهر ۱۳۴۴(۱۹ جمادی‌الثانی ۱۳۸۵) به همراهی بدرقه کنندگان از کربلا به سوی نجف حرکت کردند.

از نجف نیز کاروانی شامل حدود ۸۰ دستگاه ماشین که سرنشینان آن را علما و روحانیون و تعدادی از مردم نجف تشکیل می‌دادند در قریه «خان نص»(شهرحیدریه) در ۸۰ کیلومتری کربلا به استقبال امام آمدند. شهر نجف به مناسبت ورود امام جلوه دیگری داشت.

«شهر نجف به قهرمان مجاهد اسلامی، خیر مقدم می‌گوید» و «مردم مسلمان نجف از ورود امام خمینی سمبل فداکاری و جهاد مسرت خود را ابراز می‌دارند» مضمون پاره‌ای از پارچه نوشته‌هایی بود که به زبان عربی در ورودی و میادین شهر نصب شده بود. مقارن ساعت ۴ بعد از ظهر امام و همراهان در برابر صحن مطهر حضرت امیرالمؤمنین(ع) پیاده و در میان انبوه روحانیون و مردم با سلام و صلوات وارد حرم شدند و به زیارت پرداختند و سپس به منزل پیش‌بینی شده منتقل گردیدند و دید و بازدیدها به عمل آمد و ۱۳ سال تلاش و مبارزه در نجف از اینجا شروع شد. (روزنگار زندگی و تاریخ سیاسی اجتماعی امام خمینی، ص ۲۲۳ و ۲۲۴)

هادی انصاری: حوزه علمیه نجف أشرف، نخستین حوزه علمیه ویژه شیعیان است که در سدهٔ پنجم قمری در شهر نجف عراق در کنار بارگاه امیر المومنین  علی ابن ابی طالب ع از سوی شیخ طوسی برپا شد. حوزه علمیه نجف بیش از هزار سال سابقه دارد.

اربعین و شرایط ظهور امام زمان(عج)

وی که از شاگردانِ برجسته شیخ مفید (متوفی ۴۱۳) و سید مرتضی علم الهدی (متوفی ۴۳۶) بود، پس از وفات علم الهدی ،ریاست علمی شیعیان بغداد را برعهده گرفت. اندکی پس از ورود طغرل سلجوقی به بغداد، درسال  ۴۴۹ هجری ، در اثر فتنه ای میان اهل تسنن وشیعیان بغداد ، خانه و کتابخانه او را در حالی که خود وی قبلا به نجف مهاجرت کرده بود آتش زدند. مدتی بعد، شیخ فعالیت علمی خود را در این شهر آغاز کرد و حوزه بزرگ نجف أشرف ،با تلاش‌های او پاگرفت. شیخ توانست اوضاع تحصیلی آشفته و نابسامان نجف را تحت نظم درآورد و حلقه‌های درسی را تشکل بخشد. عده‌ای اندک، از کسانی که همراه شیخ از بغداد به نجف رفته یا شهرتش را شنیده بودند، به او پیوستند و دیری نپایید که شهر نجف ،مرکزیت علمی و فکری تشیع را از آن خود کرد. کتاب امالی یا المجالس شیخ ،گواهِ انضباطی است که او در حوزه نو تأسیس نجف در انتقال علوم به شاگردانش برقرار کرده بود.

کار سترگ دیگر شیخ، سوق دادن علما و شاگردان خود به فقه استدلالی و اجتهادی بود.اغلب و اکثر طلاب حوزه نجف أشرف ، به جز عراقی ها، از ملیت‌های گوناگونی همچون  ایرانی ها ،افغانی ها ، پاکستانی ها ، هندی ها ، تبتی ها ، عربستانی ها ، سوری ها ، لبنانی ها ، بحرینی ها ، ترک ها ،  و جز اینها را تشکیل می دادند ؛ و همواره در طول تاریخ این حوزه  ، از همه پرشمارتر ایرانیان و فارس‌ها بوده‌اند وشکوفایی ونوآوری ومرجعیت عامًه را اغلب از آنِ خود داشته ودارند.

این حوزه دوره های گوناگونی را با فراز ونشیب های نه چندان اندک ، پشت سر نهاده تا اینکه با آغاز قرن سیزدهم ، که تا کنون ادامه یافته است را عصر کمال و اوج درخشش و زعامت علمی حوزه نجف أشرف می توان بشمار آورد.

با آغاز فعالیت علامه بحرالعلوم در نجف و عالمان و فقیهان بسیاری که به همت آیه الله وحید بهبهانی تربیت شده بودند، حوزه نجف ،عظمت و شکوه خود را بازیافت و از نو به مرکز علمی جهان تشیع تبدیل گردید.

تعداد استادان و طلاب حوزه نجف به شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی عراق و نجف بستگی داشت.به عنوان مثال پیش از اشغال کامل عراق در ۱۳۳۵ هجری از سوی انگلیسی‌ها، شمار طلاب نجف را بیش از ده هزار و در حدود ۱۳۷۶ق/ ۱۳۳۶ش نزدیک به دو هزار نفر برآورد کرده‌اند.در اوضاع بحرانی، تعداد آنان رو به کاهش می‌نهاد و بعضی روانه حوزه‌های علمیه دیگر شهرها می‌شدند، چنانکه بارها طاعون عامل این نوع مهاجرتها شد. یا پس از تنگناهایی که رژیم عراق در ۱۳۴۹ش/ ۱۹۷۰ ایجاد کرد، حوزه علمیه قم پذیرای بسیاری از طلاب و استادان حوزه نجف شد.

دوران شکوفایی حوزه در قرن حاضر را می توان به حدود بیش از  نیم قرن پیش بشمار آورد که حوزویان ، ضمن برخورداری از آزادی أجتماعی ، با وجود تنگدستی مالی وسختی های رسیدن وجوه شرعیه از ایران ودیگر نقاط شیعه نشین منطقه وجهان ، با این وجود شمار طلاب واساتید آن به بیش از ده هزار نفر رسیده وچهره های علمی وستارگان برجسته ای در این دوران به ظهور آمدند.

همواره در طول چند قرن أخیر ، شخصیتهای تأثیر گزاری در نجف أشرف حضور داشتند که در اینجا این دو گروه را به خدمتگزاران در بازار نجف ودیگر ، خدمتگزاران أمور مالی حوزه وبه بیانی ، کارگزاران بانکی حوزه ، نام

گزاری می کنم. برخی از آنان که از بازرگانان بنام ایرانی ونوعا یزدی بودند به قصد مجاورت از سویی وخدمت به طلاب وأساتید وسربازان امام زمان عج به نجف، هجرت کرده ونسل به نسل با در أختیار قرار دادن خوار وبار ونیازهای حوزویان ،که أغلب بصورت نسیه بود وگاه باز پرداخت آن به ماهها وسال کشانیده می شد ، خدمات گسترده ومهمی را در راه رفاه حال طلاب بوجود می آوردند وجالب اینکه هیچگاه رسم بر این نداشتند که طلب خویش را مطالبه نمایند ودر این راستا بود که گاه شخصیتها وبازرگانان مشهوری که به زیارت آمده ووجوهات خویش را تقدیم به مرجع ویا مراجع آن هنگام حوزه کرده واز آنجا که دادن وجوهات را بدهی وحقً خود  بشمار می آوردند ، تصمیم می گرفتند که برای کمک به حوزه وحوزویان ، هدیه ای را تقدیم دارند که این نوع اقدامات ،گوناگون بوده وبرخی با آگاهی از وجود چنین مکانهایی در بازار ودفتر حساب روحانیون ، به سوی این بازرگانان نجفی ویا اصطلاحا بقًالها آمده وبر حسب وقعیت ومقدار هدیه ، گاه تمام بدهی طلاب ویا هاشمیان از آنان ویا فقیهان را پرداخت می نمودند که چه رسم زیبایی بوده واز سنت های پایدار وبرجسته آن هنگام بود که با شرایط سخت مالی حاکم در آن هنگام ، خود راهگشای مهمی بشمار می آمد.

گروه ویا افراد دیگر ، شخصیت های بازرگان وگاه روحانیون والامقامی بودند که با داشتن امکانات مالی ویا جایگاه اعتماد نزد مراجع وحوزویان از سویی ، ودر میان بازرگانان ونیکوکاران ایرانی وجز اینها از سوی دیگر ، دست به خدمات رسانی مالی وبه بیانی پشتیبانی ویا بانک حوزه زده وجایگاه مهمی را در این راستا به عهده می گرفتند.

در دوران وقرن اخیر شخصیتی همچون حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ نصر الله خلخالی ،  در این راستا گام نهاده وخدمات گسترده ومهمًی را به حوزه وحوزویان تقدیم داشت.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای عبای پاره امام موسی صدر وهدیه شیخ نصرالله خلخالی 

سیدرضا کشمیری(از دوستان امام موسی صدر)می گوید: روزی در دفتر امام موسی صدر بودم که متوجه شدم عازم سفر است. گفتم کجا می روید؟

لبنان در انتظار خروج دود سفید از کاخ بعبدا

گفتند که برنامه ای پیش آمده است و دارم به «کاخ بعبدا»(بیروت) می روم تا رئیس جمهور را ببینم.

دیدم عبایی که ایشان پوشیده است،شاید بیست تا سوراخ داشت. پیش خود گفتم این خیلی بد است. با این که قد من از ایشان کوتاه تر بود، اما عبای ایشان را برداشتم و عبای خود را روی دوش ایشان انداختم.

خندیدند و گفتند خدا برکتت دهد. آن وقت «حاج شیخ نصرالله خلخالی» در نجف بود. همان روز برای ایشان پیغام فرستادم که آقای امام موسی صدر عبایش این شکلی است.

یک هفته نگذشته بود که دیدم «شیخ نصرالله خلخالی» عبایی برای آقای  امام موسی صدر فرستاد که من در تمام عمرم مثل آن عبا را ندیده بودم. از بس که آن عبا بلند، زیبا و عالی بود. آقای صدر تشکر کردند و گفتند خدا برکت دهد.

یک روز نگذشته بود که دیدم باز همان عبای سوراخ را پوشیده اند. گفتم عبایتان کجاست؟

گفتند روی دوش یک نفر دیگر. همان موقع آقای« شیخ عبدالامیر قبلان» وارد شد و دیدم عبا روی دوش ایشان است.

به آقای صدر گفتم آخر چرا این طور کردید؟

گفتند دیدم او عبا را دید و خوشش آمد و به همین جهت به ایشان دادم، ایشان که بپوشد مثل آن است که من پوشیده باشم. هیچ فرقی ندارد.

ادامه اظهارات« دکترهادی انصاری»:از آنجا که مرحوم «حاج شیخ نصر الله خلخالی »سیط خدمات وگسترده گی فعالیتهایش نه تنها کم نظیر بلکه بی نظیر بوده ومی توان قاطعانه اذعان نمایم که شخصیتی در قرن گذشته ودر شرایط خاصً وبحرانی عراق، وجود نداشته است چنین خدمات فراوانی را در زمینه های متعدد فراهم آورده وبدون بیم از دولت عراق از سویی ، واعتماد والای مراجع وحوزویان وایرانی تباران وبطور کلی جامعه نه تنها نجف بلکه جامعه شیعه عراق ، توانست زمینه های موفقیت وخدمت رسانی را در این مرد به اوج خود رساند که گاه بازگویی آن برای نسل جدید ، بصورت افسانه بشمار می رود.

«حاج شیخ نصر الله فرزند حسن ، فرزند علی رشتی ماسوله ای بود»

که پدرش ، شیخ حسن ، در حوالی یک قرن ونیم پیش به عشق مجاورت با بارگاه امیر المومنین ع به نجف أشرف مهاجرت کرده واز آنجا که این خانواده یعنی« شیخ حسن وپدرش شیخ علی رشتی »،شغل برنج فروشی در دیار خود را داشتند ،

«در نجف به عنوان حسابدار بازرگانی بنام شیخ احمد خلخالی گردید »

از«رشتی»به خلخالی

که نام خانوادگی خلخالی را از این هنگام به خود گرفت.

نصر الله در سال ۱۳۱۶ هجری در نجف ودر این خانواده دیده به جهان گشود. به علت شیوع بیماری وبا در عراق ، این خانواده به ایران هجرت کرده ودر قم سکونت اختیار نمودند.

«شیخ نصر الله» پس از تحصیلات ابتدایی ، به حوزه قم وارد شد وتوفیق یافت که در درس مرحوم آیه الله العظمی حاج شیخ عبد الکریم حائری ، موسس حوزه علمیه قم شرکت نموده وبا امام خمینی از دوران جوانی ، روابط گسترده وخانوادگی بوجود آورد.

«شیخ نصرالله »فامیل امام خمینی بود

تا آنجا که نخستین فرزند شیخ نصرالله«دکتر محمد» که بعدها پزشک شده وخود ادامه دهنده راه پدر گردید باهمسر مرحوم آیه الله إشراقی(دامادامام خمینی) ، خواهر وبرادر رضاعی بشمار می آمدند.

دکنر محمد خلخالی ماسوله ای(فرزندشیخ نصرالله خلخالی)

«دکنر محمد خلخالی»روز(جمعه ۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۰( ۲۵ آبان ۱۳۹۷)در مجف گذشت.

 مجلس گرامیداشت «دکنر محمد خلخالی» روز یکشنبه( ۲۷ آبان ۱۳۹۷) در نجف اشرف برگزار شد.

« شیخ نصر الله خلخالی » مشهور به «خلخالی »برای ادامه تحصیلات حوزوی خود ، مجددا راهی نجف أشرف گردید وتحصیلات خود را بدانجا رسانید که توانست در درس مرحوم میرزای نایینی شرکت جوید.

«شیخ نصرالله» ازمتمولین نجف بود

توان مالی«شیخ نصرالله» از سویی وجایگاه واعتمادی که در میان بزرگان ومراجع آن هنگام حوزه نجف أشرف پیدا کرده بود.

او را به گونه معتمد مراجع نمود که وکالت مطلق را از آیات عظام بروجردی ، سید احمد خوانساری ، خویی وخمینی وجز اینها از دیگر مراجع وقت را بدست آوردکه این خود آغازی برای فعالیت های گسترده او از سوی مرجعیت عامًه هر هنگام بود.

شیخ نصرالله ازخیرین نجف بود

حاج شیخ نصر الله خلخالی که نماینده و«وکیل مطلق « آیت الله بروجردی »در عراق بود».

به دستور معظم له دست به ساخت ۲ مدرسه آیه الله بروجردی، مشهور به  (کبری )و (صغری) در نجف ، یک مدرسه در کربلا وحسینیه وحمام آیه الله بروجردی در «سامراء »زد که تا سال ۱۹۹۱ میلادی ، خدمات گسترده ای را به حوزویان وشیعه إرائه می داد ودر این هنگام بود که اغلب این مراکز به دستور صدام ، با خاک یکسان گردید.

همچنین وی دست به بازسازی دو مدرسه آخوند، معروف به ( کبری ) ودیگری ( صغری ) در نجف زد .

و نیز مدارس دیگر حوزه، همچون مدرسه قوام ، ساخت مدرسه بهبهانی در نجف ، وترمیم وبازسازی مدرسه صدر أعظم إصفهانی در بازار بزرگ نجف أشرف ودهها موقوفه  دیگر در این راستا را بر عهده گرفت.

شیخ نصرالله «بانکدار»بود

حاج شیخ نصر الله خلخالی از سال ۱۹۵۸ میلادی(۱۳۳۸شمسی) ، دست به احداث شبکه بانکی قدرتمندی زد که در آن هنگام وبا شرایط ویژه سیاسی عراق ، تسهیلات فراوانی را برای انتقال ملیونها دینار وجز اینها از واحدهای پول کشورهای ایران وخلیج فارس وهند وپاکستان ودیگر کشورهای اروپایی که به سوی حوزه نجف أشرف سرازیر بود را مدیریت نمود که در این نقل وانتقالات مالی وحواله ها ، حتی یک مورد تخلًف ویا تصرف غیر شرعی وشکایتی از ایشان کسی سراغ ندارد.

مهاجرت ازعراق به سوریه ( شیخ نصر الله خلخالی)
گفتنی است این شبکه نقل وانتقال گسترده مالی به ویژه از ایران که رقم قابل ملاحظه ای بود ، سالها إدامه یافت وپس از هجرت مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی به سوریه از بیم حکومت بعث در عراق ، همچنان از سوی فرزندش «حاج علی خلخالی» ومرحوم «سید حسن مدنی» که پدر زن حاج علی بشمار آمده وبرادر مرحوم آیه الله حاج سید أسد الله مدنی ( شهید محراب ) بود ، بصورت بسیار منظم وگسترده ادامه یافت وملیونها دینار وواحدهای دیگر نقدی وحواله ها ،بدون هیچگونه تخلًف وبا حفظ امانت داری ونکته زیباتر اینکه حفظ اسرار افراد وعدم فاش ساختن هرگونه نقل وانتقال مالی مردم ، سالها تا نزدیکی پیروزی انقلاب در ایران ، ادامه یافت.

موقوفات  شیخ نصر الله خلخالی
یکی دیگر از خدمات مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی ، این بود که بیش از هشتاد مدرسه ، حسینیه ، خانه های وقفی وجز اینها از اموال عمومی وموقوفات ، بنام او بود.

خرید«خانه» برای ایرانی هادرعراق
علاوه براین بیش از یکصد وهشتاد خانه ایرانیان وحوزویان ودیگر ملیت هایی که بر طبق قوانین عراق ، حقً مالکیت در عراق را نداشتند ، بنام ایشان بود.

شیخ نصر الله خلخالی«۲تابعیتی» بود
لازم به یاد آوری است که وی از معدود ایرانیانی بود که دارای شناسنامه وگذرنامه عراقی بود که از این روی می توانست املاک زیادی را بنام خویش داشته باشد.

مصادره اموال شیخ نصر الله خلخالی توسط صدام
جالب آنکه در سال ۱۹۸۰ میلادی(۱۳۵۹شمسی) ، صدًام حسین قانون مصادره اموال خارجی تباران در عراق را صادر نمود ، ودر این راستا اموال واملاک فراوانی که بنام عراقی ها وجز اینها بود که مالکیت آنها از آنِ ایرانی تباران بود ، همه مصادره گردید وتنها املاک بنام نصر الله بن حسن بن علی الخلخالی از مجلس رهبری انقلاب عراق موسوم به (مجلس قیاده الثوره)  استثناء گردید!

فرزند شیخ نصر الله خلخالی« ازپزشکان متخصص ومتنفذعراق بود»
علًت این رخداد این بود که در این هنگام که مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی به سوریه گریخته بود ، فرزندش دکتر محمد خلخالی که خود فارغ التحصیل پزشکی در رشته ارتوپدی از دانشگاه  ( العین ) قاهره بود ، ودر نجف مشغول به طبابت وکار در بیمارستان ومطب بود ،

رفع توقیف اموال پدر توسط فرزندپزشک(شیخ نصر الله خلخالی)

اقدام به شکایت علیه دولت عراق نموده وبا گرفتن وکلای قدرتمند ، در برابر دولت بعث ایستادگی نمود که این املاک همه از آنِ خاندان وی می باشد وتاوان آن را که «چند ماه زندان بود» نیز برخود ارزانی داشت ، تا سرانجام قانون یاد شده صادر شده و از تمام املاک وموقوفاتی که بنام پدرش بود محافظت نمود.

از«متمولین» عراق بود
حاج شیخ نصر الله خلخالی که به یکی از ثروتمندان قدرتمند عراق ، تغییر یافته بود ودر حوزه وروحانیت از جایگاه ویژه ای برخوردار بود ، هیچگاه پارا از گلیم خود فراتر ننهاده ودر طول این مدت وفعالیت گسترده ، سوء استفاده ، تخلًف مالی ، دفاع از افراد بد عقیده ویا منحرف مذهبی ، جبهه گیری بر علیه مرجعی ، وجز اینها از کارها در پرونده او ثبت نگردیده است.

خانه وجایگاهش به گونه ای بود که مرحوم  «آیت الله سید محمد محقق داماد» ونیز دو سفر مرحوم آیه الله العظمی حاج سید احمد خوانساری ، در هنگام تشرف به نجف بر وی وارد شدند.

کمک به بازسازی عتبات
اعتماد وجایگاه این مرد بدانجا رسیده بود که تمام دربهای طلای اعتاب مقدسه عراق ، ونیز فرشها ولوسترها ، که از سوی نیکوکاران ایرانی وجز اینها به اعتاب مقدسه عراق تقدیم می گردید ، از راه حاج شیخ نصر الله خلخالی بود ونام او بر تمامی موارد اشاره شده دیده می شد.

رابطه آیت الله سیستانی بافرزندشیخ نصرالله خلخالی

هادی انصاری می گوید:آگاهان بیاد دارند که در دوران محاصره اقتصادی عراق از سوی إمریکا وشرایط سخت ورنج آوری که برای ملت عراق بوجود آمده بود وامریکا ، صدور نفت در برابر غذا را فقط برای کشور وملت عراق ، آزاد گزارده بود ، این آیه الله العظمی سیستانی بود که با قرار دادن ملیونها دینار عراقی در اختیار دکتر محمد خلخالی ، هزینه دارو ودرمان تنگدستان در نجف وکربلا ودیگر شهرهای مورد نیاز را فراهم ساخت

که دکتر خلخالی با در اختیار قرار دادن هزینه های درمان وویزیت پزشکان به پزشکان وداروخانه ها ، که همه بصورت مخفیانه وپنهانی صورت می گرفت ، بار مهمی را از دوش مردم ستم کشیده عراق برداشت که در آن هنگام این اقدامات ، در رژیم بعث عراق بسیار متهورانه بشمار آمده وهرلحظه خود را در چند قدمی مرگ می دید،

لیکن اخلاص در خدمت وفداکاری وحسً خدمتگزاری موجود در این خاندان ، توانست خدمات گسترده خاندان خلخالی که سلولهای تمامی آنان از مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی ودو یادگارش مرحوم حاج علی خلخالی ودکتر محمد خلخالی ، سرشار از خدمت وگسترده دلی بود ، همه به نتیجه رسیده واکنون پس از گذشت بیش از هشت دهه خدمت این خاندان به حوزه شیعه ومیراث ماندگار آن ، تمامی مدارس وحسینیه ها وموقوفات وخانه های شخصی افراد که بنام مرحوم حاج شیخ نصر الله بوده

وپس از درگذشت او در سال ۱۳۹۸ هجری قمری(۱۳۵۶شمسی) در دمشق ، همه ارث به دو یادگارش رسیده بود ، بدون هیچگونه تصرفی وبصورت کمال وتمام ، به صاحبانش بازپس داده شد ، که گفتنی است در این راستا چه مبالغی به عنوان مالیات ، این خانواده از اندوخته های مالی خویش پرداخت کرده تا اینکه اموال عمومی وخصوصی را به صاحبان ومتولیان آن باز گردانند.
این خاندان با عملکرد زیبا وشرعی وقانونی خود به گونه ای گردیده بودند که سخن آنان ، نزد بزرگان ومراجع ورموز شیعه ، موثق ومورد تایید قرار داشت.

خدمات «حاج شیخ نصر الله خلخالی»درسوریه

حاج شیخ نصر الله خلخالی با هجرت به سوریه ، نیز در آنجا آرام نگرفت وبا خریدن تمام املاک وخانه ها وفروشگاههای پیرامون حرم مطهر حضرت رقیه (س) ، دست به توسعه حرم زده که اکنون با حرم وبارگاه گسترده ای ، زائران حضرتش روبرو می گردند.

همچنین او با کمک نیکوکاران ایرانی ، دست به توسعه حرم مطهر حضرت زینب ع در زینبیه زد وبارگاهی گسترده را برای این بزرگ بانوی کربلا وحماسه آفرین وپیام آور رخداد کربلا به جهانیان ، بوجود آورد.

 فوت  «شیخ نصر الله خلخالی»
سرانجام در بیست ونهم ربیع الاول سال ۱۳۹۸ هجری قمری(۱۸ اسفند۱۳۵۶شمسی) ، این بزرگ مرد ،با کتابی قطور از خدمات ارزنده به حوزه وشیعیان ومیراث شیعه ، آسوده خاطر جان به جان آفرین تسلیم نمود وغریبانه پیکرش را به صحن وسرای مقتدایش ، امیر المومنین ع آورده ودر حجره کنار مقبره مرحوم آیه الله العظمی سید ابو الحسن اصفهانی ، بخاک سپردند.

وفات فرزندشیخ نصرالله(علی)
از آن پس نیز در دوسال پیش دیگر یادگار خدمتگزارش ، مرحوم حاج علی خلخالی پس از خدمات فراوان ودر شرایط سخت ، جان به جان آفرین تسلیم نمود ، وامروز نیز بیست وپنجم آبان ماه ۱۳۹۷ ، برابر با روز شهادت امام حسن عسکری ع یعنی هشتم ربیع الاول سال ۱۴۴۰ هجری ، دکتر محمد خلخالی ، پس از تحمًل یک دوره بیماری سرطان ، در نجف چشم از جهان فرو بست.

یادگار سوم این خاندان خدمتگزار ، «دکتر حسین خلخالی» استاد دانشگاه دمشق در رشته اقتصاد می باشد که هم اکنون عهده دار وحافظ ونگهدارنده میراث پدر گردیده وهمچون آن بزرگان ، به رسالت دراختیار وی قرار داده شده اش عمل می نماید. /۲۹ آبان ۱۳۹۷خبرآنلاین.

«دکتر هادی انصاری »کیست؟

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دکتر هادی انصاری فرزند شهید  حضرت آیت‌الله حاج‌ شیخ ‌احمد انصاری ‌قمی که یکی از محور‌ها و بازو‌های توانمند حوزه  نجف ‌اشرف بود و خدمات اجتماعی و انسان‌دوستانه او زبانزد خاص و عام بوده و یکی از پشتوانه‌های حوزه علمیه و مراجع عالیقدر آن هنگام نجف‌ اشرف بود، به شمار می‌آید.

سمت راست(پدرهادیشهید آیت الله شیخ احمد انصاری قمی» به همراه شهید آیت‌الله سید‌محمدباقر صدر و دیگر ستارگان شهید حوزه علمیه نجف اشرف، جان بر کف نهاده و به استقبال شهادت رفت و به دست مزدوران صدام ‌حسین به شهادت رسید.

»دکتر هادی انصاری پزشک، محقق، پژوهشگر و یکی از خدمتگزاران مردمی  است که کمک های زیادی به عتبات(دربازسازی وتعمیرات صحن فاطمه زهرا(نجف) وکربلا وتهیه فرشهای سامراکرده است.

دکترهادی انصاری(کنارآیت الله جنتی)-صحن فاطمه زهرا-نجف- بعلت روابط صمیمی که با دولت وعلمای عراق ومسئولین عتبات درعراق دارد،درهماهنگی های بین ۲کشورنقش مهمی ایفا می کند.

 دکتر هادی انصاری (فرزند شهید آیت‌الله حاج‌ شیخ ‌احمد انصاری ‌قمی)مسئولیت دعوت از شخصیت‌های علمی ایران برای شرکت در کنگره بزرگداشت غدیر در نجف اشرف برگزارشد را عهده‌دار بود،

«شیخ نصرالله صدقی حسنی»معروف به «خلخالی»

سیزدهم اسفند ماه سالروز وفات یکی از یاران با وفای امام خمینی مرحوم «حاج شیخ نصرالله خلخالی» است. وی که از سرشناس‌ترین چهره‌های حوزه‌های علمیه عراق و محور بسیاری از امور حوزه‌ها بود به دلیل این که از سالها قبل از ورود امام به عراق از دوستان و ارادتمندان صمیمی امام بود و در سفرهای خود به ایران به طور مکرر در قم محضر امام را درک کرده بود؛ با ورود امام به عراق با تمام توان خود در پشتیبانی و حمایت از امام کوشید و در گسترش مرجعیت امام به تمام کشورهای اسلامی به ویژه شیعیان هند، پاکستان، افغانستان و حجاز به ویژه پس از رحلت آیه‌الله حکیم، بیشترین نقش را ایفاء کرد.
«نصرالله صدقی حسنی» معروف به «خلخالی» در سال  ۱۲۸۶ش در شهر نجف اشرف به دنیا آمد.

پدرش حاج حسن خلخالی نجفی از تجار ایرانی مقیم نجف اشرف بود که در آن شهر به برنج‌فروشی اشتغال داشت و از متمولین آن شهر بود.

او به خاطر اشتهار به تدین و درستی، مورد وثوق علمای ایرانی و عراقی بود. او مقدمات، سطح و نیز خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه نجف اشرف و نزد اساتید و مدرسین دروس دینی آن حوزه فراگرفت و هم‌زمان همراه پدر به تجارت پرداخت و به یکی از متمولین نجف اشرف بدل شد. او مثل پدر به تدین و درستکاری مشهور بود و به همین خاطر همانند او مورد وثوق علما و مراجع تقلید قرار گرفت تا جایی که وجوه شرعی بزرگانی چون آیات: اصفهانی، بروجردی، حکیم و خوانساری به وسیله وی از ایران به حوزه نجف می‌رسید.

در دوره زعامت آیت‌الله العظمی بروجردی نماینده و وکیل تام الاختیار ایشان در نجف بوده و مدرسه آیت‌الله بروجردی در نجف و چندین موسسه حوزوی را تاسیس و مدیریت می‌کرده است.

چنان که به دستور آیت‌الله بروجردی، در صدد تحول در حوزه نجف و امتحان‌گیری از طلاب برآمد (تا آن موقع امتحان‌گیری از طلاب مرسوم نبود)، که با مقاومت برخی از مدرسین حوزه نجف مواجه گردید. او از دوستان دوران جوانی و نزدیک امام خمینی بود که در هنگام سفر به ایران بر امام وارد می‌شد و نسبت به حضرت امام، اظهار ارادت عمیق می‌کرد. با آنکه از نظر موقعیت اقتصادی، مقام ممتازی داشت ـ درآمد بالای او در خاورمیانه کم‌نظیر بود ـ همواره نسبت به معظم له اظهار ارادت می‌کرد.

در مقابل، امام خمینی نیز به او علاقمند بوده و در نخستین سفر خود به عتبات عالیات بر ایشان وارد شده و اولین نامه صحیفه امام خمینی که در جلد نخست این کتاب ثبت شده است، مربوط به سال ۱۳۱۲ ش. می‌باشد که امام در نجف اشرف مهمان او بوده‌اند.

پس از قضایای خرداد ۱۳۴۲ نامه مراجع حوزه علمیه قم مبنی بر تایید مرجعیت امام خمینی را از طریق آیت‌الله محمد مومن به اطلاع آیت‌الله العظمی حکیم رسانید. امام خمینی پس از تبعید به ترکیه با ارسال نامه‌ای به ایشان، ورودشان را به آن کشور به اطلاع وی رسانید و در آن می‌نویسد: «حضرت حجت الاسلام آقاى خلخالى- دامت افاضاته‏؛ به عرض عالى مى‏رساند، ان شاء‌الله مزاج شریف خالى از نقاهت است. از قرار مسموع، مکه مشرّف شده بودید. ان شاء‌الله زیارات شما مقبول است. حالت این جانب بحمد‌الله سلامت است. و چند روزى است در اسلامبول هستم. امروز حرکت مى‏کنم به بورسا. جنابعالى و سایر دوستان نگران نباشید. آنچه خداوند تعالى مقرر فرموده صلاح است، و از آن متشکرم. خدمت حضرت حجت الاسلام آقاى لواسانى اگر تا رسیدن مکتوب، عتبات هستند سلام مى‏رسانم. از جنابعالى تقاضاى دعاى خیر براى حُسن عاقبت دارم.».

«شیخ نصرالله خلخالی» از معدود افرادی است که پس از اطلاع از تبعید امام خمینی به ترکیه به دیدار امام شتافت و خبر ورود امام را به اطلاع دیگران رساند.

وی همواره همراه با روحانیون مبارز نجف اشرف از جمله آیت‌الله سیدجعفر کریمی با برقراری جلسات توجیهی به حمایت از اهداف امام خمینی درمبارزات می‌پرداخت و با تنظیم تلگراف و ارسال آن به سفارتخانه‌های دولت‌های اسلامی در بغداد، آنان را از حوادث ایران مطلع می‌کرد.

خبرورود امام خمینی به عراق راحاج آقا مصطفی خمینی به ایشان اطلاع داده بود.

 زمینه استقبال گسترده علما و روحانیون نجف از امام خمینی را فراهم کرد و

امام خمینی پس از ورود به نجف  در «منزل شیخ نصرالله» ساکن شد.

دستور امام برای قطع شهریه 90 طلبه ساواکی/ نظر «تنها وصی زنده امام» درباره آیت‌الله خامنه‌ای + تصاویر و فیلم

آیت‌الله سیدجعفر کریمی ،متولد ۱۳۰۹  بابل .

آیت‌الله سید جعفر کریمی در باره جزئیات این واقعه می‌گوید: «من روزها طرف عصر، یک بحث کفایه در مدرسه مرحوم آقای بروجردی داشتم، که یک روز رفتم مدرسه، هنوز بحث شروع نشده بود که،

دیدم آقا شیخ نصرالله خلخالی در آن وقت روز و در هوای گرم، سراسیمه به مدرسه آمد، گفتم: آقا شیخ خیر است! چه شده است؟

گفت: هیچی، خوب شد شما را دیدم، یک تلفنی به من زدند که آقای خمینی آمده کاظمین، ولی نمی‌دانم مرا سر کار گذاشتند یا واقعیت دارد؟.

به او گفتم که از اداره مخابرات نجف سوال کن! تلفن آن وقت نجف از این تلفن‌های «هندلی» بود، گفتم بپرس این تلفنی را که ساعت فلان شده است، از کجا بود. گفت: خوب گفتی!

گفتند: این تلفن از کاظمین، از «مسافرخانه عبدالامیر جمالی »بود.

گفتم: بسیار خوب! حالا با آن مسافرخانه تماس بگیر. با مسافرخانه تماس گرفت؛

«حاج آقا مصطفی» که هنوز در دفتر مسافرخانه نشسته بود، گوشی را برداشت

و آقا شیخ نصرالله خلخالی حال و احوال با ایشان کردند و گفتند: شما واقعاً به عراق آمدید؟

گفت: بله ما حدود« نیم ساعتی است که وارد کاظمین شدیم».

بعد از این خبر پرسیدیم: آقا(امام خمینی) کجاست؟

گفتند: آقا وضو گرفته و به حرم مشرف شده است.

آقا شیخ نصرالله خلخالی گفت ببین صاحب مسافرخانه هست یا نه؟

صاحب مسافرخانه رفیق و آشنای مرحوم حاج آقا شیخ نصرالله خلخالی بود.

گفت اتفاقاً او هم حضور داشت.

گفتند گوشی را به او بدهید.

وقتی گوشی را به صاحب مسافرخانه دادند به او گفت:

«می‌دانید چه شخصیتی به مسافر خانه شما آمده است؟! »

برای او(امام خمینی) مناسب نیست جایش در مسافرخانه باشد. یک منزلی تهیه کنید آنجا تشریف ببرند. مقدمات کار را فراهم کنید، تا فردا صبح که ما می‌آییم.

ما ( سیدجعفر کریمی)با آقا شیخ نصرالله در‌صدد این شدیم که حضور امام در کاظمین را به دیگران اطلاع دهیم.

استقبال ازامام خمینی(باگذاشتن سرویس ایاب وذهاب)توسط شیخ نصرالله

ماشین‌هایی را در نظر گرفتیم که طلبه‌ها اگر خواستند، برای دیدار امام به کاظمین بروند. شب تا ساعت ده یازده شب، مشغول تنظیم این گونه امور بودیم.

بعد از نماز صبح من و آقا شیخ نصرالله به طرف کاظمین حرکت کردیم.

امام خمینی در منزل« عبدالامیر» تشریف داشتند.(کاظمین)

سر سفره صبحانه نشسته بودند، که ما وارد شدیم

و سلام عرض کردیم و در کنارشان نشستیم. و آشنایی نزدیک من با امام از این جا شروع شد.

امام خمینی بعداز۲زوزاقامت درکاظمین به«سامرا»رفتند

امام دو روزی در کاظمین بودند و بعد یک سفر مختصری مشرّف سامرا شدند.

واز «سامرا» به کربلا رفتند،

دو روزی هم در کربلا بودند، و بعد عازم نجف شدند.

استقبال ازامام خمینی درمسیرکربلا-نجف

و در برگشت از کربلا به طرف نجف ما یک عده‌ای را دعوت کردیم برای استقبال امام،

معلومات ضروریة للمشایه #زیارة_اربعینیة_الحسین ع – موقع موالی

مستقبلین تا «خان نُص»(شهرحیدریه) که نصف راه بین کربلا و نجف است، آمدند و امام از آن جا راهی نجف شد،و شب را در منزلی که در نجف تهیه کرده بودند، خدمتشان رسیدیم،و از آن به بعد هم ما در منزل امام، حضور داشتیم و تقریباً جزء خصیصین افرادی بودیم که با امام تماس داشتند.».

به هرحال باسعی‌ و تلاش‌ ایشان‌ استقبال‌ خوبی‌ از امام‌ در شهرهای‌ عراق به‌ عمل‌ آمد و در نجف‌منزلی‌ برای‌ امام‌ در نظر گرفت‌ و به‌ اصرار ایشان‌، امام‌،‌ درس‌ خود را شروع‌ وشهریه‌ پرداخت‌ کردند.

«شیخ نصرالله »وکیل امام خمینی-مسئول امورمالی
پس از استقرار امام خمینی در نجف وی وکیل امام در امور مالی شد و از طرف‌ امام‌ پرداخت‌شهریه طلاب‌ را متقبل‌ شد و به‌ سبب‌ تمکن‌ مالی‌ که‌ داشت کاملاً از عهده آن بر می‌آمد. چنان که اموال شرعی رسیده از ایران با سرپرستی او به مصارف آموزشی و عمرانی و… می‌رسید. همچنین در این مقطع، به عنوان واسطه و رابط مراجع عظام تقلید در ایران با امام خمینی بود و مراجع تقلید در ایران نامه‌های خود را خطاب به امام خمینی به ایشان ارسال می‌کردند که این امر نشان از جایگاه ویژه او نزد امام دارد.

همه این عوامل باعث شد همواره تحت نظر رژیم بعث قرار گیرد و به خاطر تداوم این اقدامات، توسط رژیم بعث دستگیر و به لبنان تبعید شد. پس از بازگشت از تبعید به حمایت خود از امام خمینی ادامه داد و به این دلیل مدتی بازداشت شد. وی در عین حال تمام امور اقتصادی و پرداخت شهریه امام را در نجف، تقبل کرد. در آن زمان که امکان ارسال پول به امام از ایران وجود نداشت، او کمک شایانی به تامین هزینه‌های مورد نیاز حضرت امام می‌نمود. طرفداران علما تلاش‌های بسیاری کردند که« شیخ نصرالله» را جذب خودشان کنند، ولی در این راه توفیقی نیافتند.

بعدها از مناطق اطراف خلیج فارس و دیگر جاها، سهم امام برای حضرت امام می‌آمد و ایشان هم تمام آن را در اختیار آقای خلخالی قرار می‌داد و او هم آنها را برای شهریه طلاب و نیز استمرار مبارزه صرف می‌کرد.

ایشان« شیخ نصرالله» با استفاده از این سهم امام، به روحانیون مبارز و مشتاقان دیدار امام خمینی که به نجف اشرف می‌رفتند، مساعدت مالی می‌کرد.

او مروج مرجعیت امام خمینی نیز بود و در این راه بسیار کوشید که این امر باعث ناراحتی طرفداران برخی از مراجع شده بود.

علاوه بر آن، از معتمدین امام خمینی بود و در صدور اجازه دخالت در امور حسبیه و شرعیه به روحانیون، امام به وی اعتماد داشت.

پس از اخراج جمعی از علما و روحانیون ایرانی مقیم عراق توسط رژیم بعث عراق، بیوت آنان را خریداری کرد تا مانع از توقیف آنها توسط رژیم بعث گردد.

« شیخ نصرالله» همزمان مدیریت مدارس آیت‌الله العظمی بروجردی در دو شهر نجف و کربلا را برعهده داشت و مدرسه بزرگ آیت‌الله بروجردی در نجف را به پاتوق اصلی طرفداران امام و محل سکونت آنان تبدیل کرد

و نماز جماعت امام در مغرب‌ها در این مدرسه برگزار شود و هم چنین در مناسبت‌های زیارت مخصوصه امام حسین علیه السلام که امام به کربلا مشرف می‌شد،

نماز جماعت امام در حسینیه آیه‌الله بروجردی در کربلا که تحت مدیریت ایشان بود، اقامه می‌شد.

شیخ نصرالله خلخالی از ابتدا به فعالیت‌های دینی همانند گسترش بناها، به‌خصوص مشاهد شیعی، اهتمام ویژه‌ای داشت و از طرف آیت‌الله العظمی بروجردی مامور مرمت بنای حرم مطهره حضرت رقیه دخت امام حسین و توسعه مقبره و حرم برآمد.

توسعه حرم حضرت رقیه

فیلم/ لحظه ورود رئیسی به داخل حرم سیده زینب(س) - مشرق نیوز

لذا خانه‌های اطراف را با کمک مردم خیر محل خریداری می‌کرد که در این میان عده‌ای راضی نشدند. وی طی سالهای طولانی پس از آن اهتمام می‌ورزید این مهم را به سامان برساند و بدین منظور تعداد زیادی از خانه‌های اطراف «حرم حضرت رقیه»(سوریه) را خریداری کرد و قصد داشت حرم مزبور را توسعه دهدکه اجل مهلت نداد.

فوت شیخ نصرالله :۱۳ اسفند ۱۳۵۶

که در  ۱۳ اسفند ۱۳۵۶(٢۴ ربیع الاول ١٣٩٨) در منزل خود در شهر دمشق در سوریه درگذشت. پیکرش به نجف اشرف منتقل و در آن شهر به خاک سپرده شد. متعاقب آن مراسم و مجالس ختم به این مناسبت برگزار شد و نام و یاد امام در آن مجالس مطرح گردید.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آقای هادی انصاری(ازخیرین درامورعتبات)فوتش را۲۹ ربیع الاول ۱۳۹۸ هجری قمری(۱۸ اسفند۱۳۵۶شمسی)گفته است.

نارضایتی(کدورت)شیخ نصرالله خلخالی با بیت امام خمینی؟

آیت‌الله سیدجعفر کریمی:گفته می‌شود مرحوم شیخ نصرالله خلخالی در اواخر عمر خود با توطئه ساواک دچار سوء تفاهماتی با برخی از افراد دفتر امام خمینی گردید.

نارضایتی از«سیدمصطفی» نبود

عوامل ساواک تلاش کردند آن را به فرزند گرامی امام نسبت دهند که امام در این باره می‌فرمایند:

[«راجع به کدورت ایشان از اشخاص مرقوم، باید عرض کنم، مطلب به هیچ وجه به مصطفى ارتباط نداشت، ولى مغرضین که پى فرصت مى‏گردیدند، کار خود را انجام دادند.

علت مسافرت« شیخ نصرالله خلخالی»به لبنان؟

و اما مسافرت ایشان (به لبنان) را من نمى‏دانم روى چه اصلى بود. خودشان هم به من اظهارى نکردند. لکن از آقاى مدنى ظاهر مى‏شد که مربوط به محاسبات است.

و اما قصه «حواشى» (اطراقیان) آن هم صحیح نیست. من حواشى ندارم. فقط یک نفر که نسبت دروغ على الظاهر به او دادند، در بیرونى این جانب است براى استفتاء. در هر صورت من متاسف هستم که پس از دوستى چهل ساله یا بیشتر با آقاى خلخالى، چنین سوء تفاهمى پیش آمد، و مغرضین دامن‏ زدند و چنین شد»].

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع این قسمت(مصاحبه کریمی)سایت جماران است،بااصلاحات،ضمناً

مطلب داخل [کروشه] ازامام خمینی است.

.

برخی از مسؤولیت‌های  آیت‌الله سیدجعفر کریمی:
ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات با حکم امام خمینی  در سال ۱۳۶۱
نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در دوره اول و سوم از طرف مردم استان مازندران
مسؤولیت بررسی پرونده‌های زندانیان محاکم عمومی با حکم امام خمینی در سال ۱۳۶۲
عضو جامعه اسلامی مدرسین حوزه علیمه قم از سال ۱۳۵۸ تا کنون.

عضو شورای استفتاء امام خمینی و مقام معظم رهبری»است

آیت‌الله سید محمد شیرازی از امام خمینی در کربلا+ سید مصطفی خمینی +سید محمود مرعشی نجفی

اولین روحانی عراقی که به استقبال امام خمینی آمد-کربلا-آبان۱۳۴۴

آیت الله سیدمحمدشیرازی به دیداردوست صمیمی اش آمد۱۳اسفند۱۳۵۸قم

بعد از حضور امام در نجف اشراف در دوران تبعید و ورود به  شهر کربلا، سید محمد شیرازی استقبال خوبی از رهبر کبیر انقلاب به‌عمل آورد و حتی محل نماز خویش را در کربلا به امام راحل سپرد.

بعد از پیروزی انقلاب خاندان شیرازی‌ها همگی به ایران آمدند و سید محمد شیرازی به مرجعیت خود در قم آزادنه ادامه داد. در سالهای جنگ تحمیلی، سید محمد شیرازی که خود در دوران حزب بعث از عراق به کویت فرار کرده بود و برادرش سید حسن شیرازی نیز در سوریه توسط بعثی‌های عراق به شهادت رسیده بود، فتوا به حرمت جنگ علیه عراق داد!! اقدامی که عملاً به نفع رژیم بعث عراق بود و در طول آن دوران وی و سایر اعضای خاندان شیرازی حرفی علیه صدام نمی‌زدند./سید محمد شیرازی در سال ۱۳۸۱ از دنیا رفت.

 سال 1344. امام خمینی در حال ورود به حرم امیرمومنان علی(ع) در آغازین روزهای ورود به شهر نجف. آیت‌الله حاج شیخ مجتبی لنکرانی در حال گفت‌وگو با ایشان است

«وقتی خبر به نجف رسید که امام خمینی به عراق آمده است» همه علما برای استقبال از امام اقدام کردند و به کاظمین رفتند، امام خمینی بعد از زیارت کاظمین به سامرا رفت که مورد استقبال باشکوهی هم قرار گرفت و بعد از آن نیز به کربلا مشرف شدند که آیت‌الله سید محمد شیرازی استقبال بزرگی از ایشان کردند. در همان زمان بود که آیت‌الله سید محمد شیرازی آن کتاب “دنیا بازیچه یهود” را هم نوشتند. آقایان مدرسی هم به‌خصوص آقای هادی مدرسی خیلی زحمت کشیدند که تمام هدایت‌گری‌ها آنها از جانب شهید شیخ محمد منتظری صورت می‌گرفت. ایشان نقش عظیمی در انقلاب اسلامی داشتند، دوست و دشمن این موضوع را قبول دارند. مرحوم مهندس بازرگان می‌گفت “هوشی‌مینه انقلاب ما محمد منتظری است” (هوشی‌مینه رهبر انقلاب ویتنام است).

در همان اول« آیت‌الله سید محمد شیرازی» در استقبال به امام گفت که “شما اگر به نجف بروید دیگر نمی‌توانید به کربلا بیایید، همین الآن که به کربلا آمده‌اید قصد ۱۰ روز (عشره) بکنید” که امام این موضوع را پسندیدند و به حرم رفتند نزدیک غروب که شد آقای سید محمد شیرازی به امام گفت که “شما به‌جای من در حرم نماز بخوانید” و امام در آن چند روزی که در کربلا بودند در صحن حرم امام حسین(ع) نماز مغرب و عشاء را اقامه کردند. همه این موارد را شخصاً حضور داشتم و البته این به‌معنای تأیید همه امور بیت فعلی آیت‌الله شیرازی نیست.

«آیت‌الله خویی ۱۰ ماشین برای استقبال از امام خمینی فرستاد»

از راست: آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی، آیت‌الله علی‌اکبر خویی و  آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای پدر مقام معظم رهبری

اینکه برخی مغرضین می‌گویند که در نجف کسی از امام استقبال نکرد دروغ و تحریف تاریخ است. قریب ۱۰ تا ماشین از طرف آیت‌الله العظمی خویی به‌استقبال امام آمدند همچنین از طرف آیت‌الله حکیم هم چند ماشین به‌همراه افراد مهم بیتش به‌استقبال حضرت امام آمدند.

«آیت الله العظمی سیدمحمود شاهرودی»(مراجع نجف) درراهپیمایی اربعین(جاده کربلا-نجف)

« ‌آیت‌الله العظمی سیدمحمود شاهرودی»، «آیت‌الله سید حسین حسینی همدانی» ابوالزوجه عموی ما ــ رحمه الله علیهما ــ مرحوم «حاج شیخ نصرالله خلخالی»، آیت‌الله بجنوردی و علما و فضلای برجسته نجف اشرف که از علاقه‌مندان به امام و جزو علمای درجه یکی بودند که یا ماشین برای استقبال امام فرستادند یا خودشان شرکت کردند. زمانی که امام به نجف رسیدند برای زیارت به حرم مطهر امیرالمؤمنین رفتند و بعد از زیارت به منزلی که برای ایشان تدارک دیده بودند راهنمایی شدند.

 اولین مرجعی که در نجف به دیدار امام خمینی آمد

اولین کسی که به منزل امام رفتند آیت‌الله شاهرودی بودند که به شیخ المراجع مشهور بودند، به‌یاد دارم که ایشان سنشان از آیت‌الله حکیم هم بیشتر بود. زمانی که ایشان آمدند من هم حضور داشتم و روبه‌روی امام و آیت‌الله شاهرودی نشسته بودم و وقتی برای آیت‌الله شاهرودی چای را با قند آوردند، امام قند را برای ایشان با دست شکست که این نشان از توجه امام به شرایط سن ایشان بود. در عراق قند مرسوم نبود البته قندهایی مربعی و مستطیلی بود که از بلژیک می‌‌آوردند.

آیت‌الله شاهرودی شوخ‌طبع بودند، برای اینکه قاشق چای‌خوری برای همزدن چای نگذاشته بودیم، عصایشان را دور استکان چرخاندند که همه خندیدند و امام به من گفتند “برو یک قاشق چای‌خوری بیاور”. من هم رفتم و از آشپزخانه آوردم و به امام دادم. ایشان استکان چای را برداشت و قندها را در چای انداختند و چای را شیرین کردند که این‌ها همه درس‌های تعامل و تربیتی دینی بود که ما یاد گرفتیم که چگونه مراجع عالی‌قدر را احترام کنیم.

آیت‌الله العظمی خویی معمولاً که برای نماز مغرب و عشاء می‌رفتند بلافاصله درس می‌گفتند، اولین بار بعد از درس برای دیدار امام رفتند، خناس‌ها گفتند که “خوب بود ایشان قبل از نماز به‌دیدار امام می‌آمد” در حالی که ایشان به کوفه می‌رفتند و از آنجا به نماز می‌آمدند و بعد کلاس را برگزار می‌کردند و آن شب جلسه خصوصی در منزل خودشان را هم تعطیل کردند. از ابتدا که وارد خانه امام شدند و ایشان را دیدند شروع به گریه کردند و آیه برادران یوسف را خواندند و امام ایشان را در آغوش گرفتند. امام زیاد اهل صحبت کردن نبود عده‌ای می‌گفتند که چرا امام بحثی را مطرح نکردند اما متوجه نبودند که آن جلسه جای بحث کردن نبود و ایشان رفتند و دوباره فردا بعد از درس فقه‌شان به دیدار امام آمدند البته من نبودم اما دیگر دوستان که بودند به من اطلاع دادند.

آیت‌الله حکیم به‌گمانم شب دوم یا سوم بود که به‌دیدار امام آمدند، اکثر فضلای شهر نجف به‌دیدار امام آمدند و امام هم کاری کردند که هیچ کس نکرد. اولین کار امام این بود که به‌ترتیب سریع به دیدار مراجع بزرگی که به‌دیدارشان آمده بودند رفتند. به‌یاد دارم که اول به منزل آیت‌الله خویی رفتند که ایشان استقبال بسیار خوب و پذیرایی فوق‌العاده خوبی از امام کردند و امام هم از آیت‌الله خویی تشکر کردند و فرمودند: “شما، ما و همه علما را در همه جا همراهی و پشتیبانی کردید”.

ماجرای دیدار آیت‌الله حکیم با امام خمینی

«آیت‌الله سیدمحسن حکیم» با این ملاقاتها با حضرت امام علاقه ویژه به حضرت امام پیدا کردند و حضرت امام بازدید آیت الله حکیم رفتند. امام که به بازدید آیت‌الله حکیم رفتند به ایشان گفتند “آقا، به هر حال ما از شما انتظار بیشتری داشتیم من می‌دانم که شما چه قدرت بالایی دارید، آیا شما می‌دانید که در ایران چه‌تعداد مقلد دارید؟ ای‌کاش به ایران می‌آمدید تا ببینید چه جایگاه قوی‌ای دارید”. آیت الله حکیم فرمودند “ما توپ‌های توخالی بودیم، توپ‌هایی که گلوله ندارد، ما سرباز نداشتیم” که امام فرمودند “من سرباز شما، شما هم جلودار ما باشید”.

امام خمینی(س) و آیت الله سید محسن حکیم

آیت‌الله حکیم فرمودند “ما توپ‌های توخالی بودیم، توپ‌هایی که گلوله ندارد، ما سرباز نداشتیم” که امام فرمودند “من سرباز شما، شما هم جلودار ما باشید”.

آیت‌الله حکیم به‌زبان گله گفتند که “من برای شما نامه فرستادم که همه بیایید و اینجا یک تصمیم کلی در رابطه با ایران بگیریم”، امام گفت “من قصد تمرد از حرف شما را نداشتم”. آیت الله حکیم گفتند “پس برای چی نیامدید?”، امام گفتند “آیا به‌یاد دارید که دولت عراق بدرفتاری کرد و آیت الله نائینی و کمپانی و حتی آیت‌الله کاشف‌الغطا به قم آمدند. من آن موقع جوان بودم و به‌دیدار این بزرگان رفتم و گفتم که «اشتباه کردید به اینجا آمدید شما را که بیرون نکردند، قهر کردید به اینجا آمدید حالا خواستید بازگردید اگر راهتان ندادند می‌خواهید چه‌کار کنید؟»، ما هم اگر به نجف می‌آمدیم و شاه هم پا روی دنده بی‌ادبی می‌گذاشت و می‌گفت «این‌ها را راه ندید بیایند»، چه‌کار می‌کردیم، آیا ما از ملت جدا نمی‌شدیم و دیگر می‌توانستیم کاری بکنیم؟ با پای خودمان از ایران بیرون بیاییم”، که آیت الله حکیم گفتند: “حرفت درست است” امام فرمودند: “من آن موقع به آیت الله کاشف الغطا گفتم که «شما که عراقی هستید شما برای چه به ایران آمدید از مردم خودت قهر کردی؟»، امام دوباره این حرف را به آیت الله حکیم گفتند: «قصد ما معاذالله بی‌اعتنایی به دعوت شما نبود».

آیت‌الله ‌العظمی حکیم گفته بودند که “شرایط به‌نحوی نبود که کار پیش برود و سرباز نداشتم” که امام گفته بودند “من سرباز شما هستم، شما می‌آمدید و می‌دید که من چگونه جمعیت را پشت سر شما می‌آوردم که دشمن فرار کند”.

جالب‌تر زمانی است که« آیت‌الله سیدمحسن حکیم به‌دیدار امام خمینی آمدند»، مشی آیت الله حکیم از جهاتی شبیه امام خمینی بودند متین، مرتب و هیچ وقت توجهی به اینکه سر و دست می‌شکستند دستشان به ایشان برسد نداشتند و از این کارها خوششان نمی‌آمد، از نظر برخورد مثل امام بودند.

امام خمینی گفت: «آیت‌الله حکیم رئیس‌کل است»

از توجه امام به جایگاه مراجع خاطره‌ای از آیت‌الله حاج آقا شیخ حسن صانعی نقل کنم که می‌فرمودند “با امام برای اقامه نماز مغرب و عشا به‌سمت مدرسه بروجردی می‌رفتیم، من که از ایران آمده بودم آشنایی به نجف نداشتم امام به من گفت «آقا شیخ حسن، آن ماشین را که جلوی صحن ایستاده می‌بینی؟»، گفتم: «بله آقا»، امام گفت: «ماشین آقای حکیم است». ماشین باابهتی داشتند. امام فرمودند که ایشان رئیس‌کل است، در حالی که هنوز اذان نگفتند نماز را اقامه می‌کند»، چون آیت الله حکیم قائل به غروب آفتاب بودند و وقتی یک رکعت از نمازشان گذشته بود تازه اذان صحن پخش می‌شد اما کسی جرئت نمی‌کرد به ایشان حرفی بزند، نظرشان به جایگاه مهم مرجعیت آیت‌الله حکیم به‌ویژه در عراق بود”.

از شهید سیدمحمد باقر حکیم نقل می‌کنم که می‌گفت “پدرم همه ما را جمع کردند و فرمودند «من این مرد بزرگ را نمی‌شناختم بعد از این دیدارها که با ایشان داشتم متوجه بزرگی‌شان شده‌ام، حرام است بر فرزندان من که با ایشان که مهمان ما هستند مخالفت کنند، هر کسی با ایشان مخالفت کرد از خانه من بیرون برود»”، من خودم این حرف را از آقا سید محمد باقر حکیم شنیدم، در دو، سه جلسه‌ای که امام با آیت‌الله حکیم دیدار داشتند، آیت‌الله حکیم به امام نظرشان جلب شد و امام هم نسبت به ایشان توجهشان جلب شد.

آیت‌الله حکیم تا زمانی که زنده بودند با امام خمینی خیلی محترمانه برخورد می‌کرد، منتها ایشان از لحاظ دیپلماسی بسیار بالا بود مثلاً یک وقتی امام کسالت پیدا کرده بودند ــ به دقت‌های امام توجه کنید ــ از بیت آیت‌الله حکیم با بیت امام تماس گرفته بودند که “ایشان می‌خواهند به دیدار امام بیایند” که دفتر امام گفته بودند “در حال استحمام است”. در نجف رسم بود که بعد از نماز مغرب و عشاء علما به دیدار هم می‌رفتند. امام که استحمامش تمام شد متوجه موضوع شد و فهمید آیت‌الله حکیم برای زیارت راهی حرم امیرالمؤمنین شدند.

امام از این بزرگ‌منشی ایشان خوشحال شدند. وقتی به هم رسیدند آیت‌الله حکیم گفت “شنیدم شما کسالت دارید می‌خواستم به ملاقاتتان بیایم اما وقتی متوجه شدم که در حال استحمام هستید خوشحال شدم، الحمدلله استحمام علامت سلامت شماست. اگر نرسیدم به ملاقات شما بیایم مرا معذور بدارید”. امام هم از ایشان تشکر می‌کنند. در عین حال امام هم چند روز بعد به‌دیدار آیت‌الله حکیم رفتند. ایشان پیام دادند که “می‌خواهم به دیدارتان بیایم” که اینها در سطح‌های بالا بسیار مهم است.

** نقش سفارت ایران در بغداد بر تفرقه‌افکنی در بیت آیت‌الله حکیم

رابطه آیت‌الله حکیم با امام خوب بود. خیلی‌ها تند بودند و می‌گفتند که بعضی از اعضای بیت آیت‌الله حکیم با سفارت ارتباط دارند. پدرزن آقای سیدمحمد باقر حکیم، مرحوم آیت‌الله ممقانی است. ایشان با امام خمینی خوب نبودند. اگر کتاب خاطرات مرحوم عمید زنجانی را بخوانید متوجه خواهید شد. ایشان به‌صراحت نوشته‌اند که “ما وقتی به بیت آیت‌الله حکیم می‌رفتیم کسی ما را آدم حساب نمی‌کرد و نمی‌گذاشتند که ما به دیدار‌ آیت‌الله حکیم برویم، تازه این برای زمانی بود که امام در تبعید ترکیه بود و هنوز به نجف نیامده بودند. شخص حضرت آیت‌الله حکیم از حضرت امام شناخت عمیقی نداشتند. علاوه بر نقش سفارت ایران در بغداد بر تفرقه‌افکنی در بیت آیت‌الله حکیم، افرادی هم بودند مخالف نهضت امام خمینی بودند و این رفت‌وآمدهای آیت‌الله حکیم با امام موجب شده بود که ایجاد علاقه مناسبی را در پی داشته باشد که فعلاً مجال ذکرش نیست”.

آیت‌الله خویی با حاج آقا مصطفی خیلی رابطه بسیار خوبی داشت و به ایشان گفتند که “در سن تو و در زمان خودم ملایی به‌خوبی تو در نجف ندیده‌ام”. آیت‌الله خویی می‌گفتند “دلم برای حاج آقا مصطفی تنگ شده” و ایشان را به خانه خود دعوت می‌کرد و با هم ناهار می‌خوردند. این نشان از رابطه خوب آیت‌الله خویی با ایشان داشت، البته حاج آقا مصطفی هم ملا و والامقام و انسان متینی بود و با این بزرگان رفت‌و‌آمد کردن کار آسانی نبود. در نجف اگر کسی ادعای آیت‌اللهی می‌کرد ولی سوادش را نداشت کسی دیگر نگاهش نمی‌کرد و هو می‌شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید:

اولین روزهای ورود"امام خمینی" به عراق-دوران تبعید

دیدگاه امام خمینی درباره دکتر شریعتی

درادامه مروری داریم به «تشیع جنازه ومراسم تدفین دکترعلی شریعتی» وزندگینامه «آیت الله دکترمحمدصادقی تهرانی».

امام خمینی:سخنان دکترشریعتی جوان‌ها را بیدار و به دین اسلام علاقه‌مند می‌ کند.هیچکس معصوم نیست.

«آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی» با اشاره به آراء دکتر شریعتی و نظر امام خمینی نسبت به آثار او می‌گوید:

 در میان علما، آقای خمینی در رابطه با شخصیت دکتر شریعتی سکوت می‌کردند و گاهی اوقات «شبه تأییدی» داشتند.

سفرحج دکترعلی شریعتی

«دکتر محمد صادقی تهرانی» :حتی یک بار«امام خمینی» در جواب سؤال در مورد شخصیت دکتر شریعتی  فرمودند: مطالب ایشان(دکترعلی شریعتی) جوان‌ها را بیدار و به دین اسلام علاقه‌مند می‌نماید. اگر هم اشتباهاتی باشد، ما هم اشتباه می‌کنیم. هیچکس معصوم نیست.

ایام حج:«دکترعلی شریعتی »درکنار«آیت الله مرتضی مطهری»/فروردین ۱۳۴۵

امام خمینی درادامه گفتند:«بنده برخی کتاب‌های ایشان(دکترشریعتی) را دیده‌ام البته صددرصد درست نیست (مانند تعبیر ایشان از خلیفه‌الله بودن انسان و یا اینکه خدا نه گونه و نه گانه دارد) اما این یک حقیقت است؛ چراکه همه ما انسان و جایزالخطا هستیم. همان اندازه که در ایران ایشان را وهابی دانسته و بلاد عرب از او به عنوان شیعه متعصب نام برده‌اند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع اخذشده«سایت مشرق(۲۹ خرداد ۱۴۰۱)بنقل ازخاطرات آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی.

آیت الله خامنه ای،شهیدمطهری،آقایان محمدتقی فلسفی(زبان گویای اسلام) ومیرزاعلی فلسفی

کاروان حسینیه ارشاد(تهران) در منا(ایام حج)فروردین ۱۳۴۵(ذیحجه ۱۳۸۵) نشسته از چپ:دکتر علی شریعتی ،آیت الله مرتضی مطهری ،ابراهیم جوب(از سنگال)، آیت الله سیدهادی خسروشاهی وعبدالله الخنیزی(از عربستان)/ایستاده از راست: حسین باقرزاده، ناشناس.

کاروان حسینیه ارشادتهران درمنا(حج)

دکترشریعتی وآیت الله مطهری  درسفرحج

تشیع جنازه دکترشریعتی درانگلیس(لندن)

«دکترعلی شریعتی» در ۲۹ خرداد ۱۳۵۶ در سن ۴۴ سالگی در انگلستان درگذشت و در زینبیه شهر دمشق سوریه به خاک سپرده شد.

پیکرمطهردکترعلی شریعتی ۴ تیر ۱۳۵۶ درلندن تشییع شد.

سفرحج دکترشریعتی

دکترعلی شریعتی درلباس زندان

یک روز پس از تشییع جنازه در لندن در روز یک شنبه ۵ تیر ۱۳۵۶ جنازه شریعتی از لندن به دمشق منتقل شد. در فرودگاه دمشق امام موسی صدر، 

تنی چند از علمای شیعه لبنان، روحانیون حوزه علمیه نجف که ۵ صبح در فرودگاه در انتظار بودند از جنازه شریعتی استقبال کردند. پس از انجام تشریفات لازم جنازه شریعتی با مشایعت همراهان مستقیما به حرم مطهر حضرت زینب برده شد.

از راست: ابراهیم یزدی، احسان شریعتی، مصطفی چمران پس از خاکسپاری شریعتی دردمشق(سوریه)

آیت الله دکتر محمد مفتح،آیت الله دکترمحمدصادقی تهرانی،دکترسید صادق طباطبایی ودکترمصطفی چمران،دکترابراهیم یزدی ازجمله ازحاضرین درمراسم بودند.

تشیع جنازه دکترشریعتی-سوریه

«آیت الله دکتربهشتی»:دکتر شریعتى از استعدادها و قریحه‌هاى سرشار، پرارزش و پرخروش زمان ماست، اجازه دهید نگویم‌ «بود»؛ چون او زنده است. همه این فعلها را متناسب با زنده بودن او، با زمان حال بیان خواهیم کرد.

شهیدبهشتی درادامه گفت: شریعتى خود را ساخته و پرداخته رنج مى‌دانستپیرامون دکتر و کار او و افکار او و کتابهاى او و سخنرانى‌هاى او و حسینیه ارشاد جنجالى بود.

دکتربهشتی گفت:خوب، این جنجال بر سر ما هم مى‌ریخت!.

مکه (ایام حج) اسفند۱۳۴۷ (ذیحجه ۱۳۸۸)«آیت الله مرتضی مطهری» و «دکتر علی شریعتی» در کاروان حسینیه ارشاد-تهران.

دکتربهشتی درباره ترکش های سخنرانی جنجالی دکترشریعتی گفت: مدام از ما مى پرسیدند: درباره دکترشریعتی چه نظرى دارى؟

درباره کتابهاى دکترشریعتی چه مى گویى؟

درباره طرز تفکرش چه مى‌گویى؟.

دکتربهشتی :من هم معمولاً با صراحت بیان مى‌کردم که: دکتر یک قریحه سرشار سازنده و آموزنده است؛ خطا، اشتباه و لغزش در کار او هست و نمى‌تواند نباشد.

اما هیچ کس حق ندارد به خاطر این اشتباه‌ها و لغزش‌ها، ارزش‌هاى عالى و سازنده او را نادیده بگیرد، چه رسد به اینکه به او حمله کند.

دکتربهشتی گفت:مکرر گفته بودم: آن چیز که قطعاً از اسلام منحرف است، روشى است که این آقایان در برخورد با دکتر در پیش گرفته‌اند. این قطعاً ضد اسلام است.

 این قطعاً با آن چیزى که قرآن به ما یاد مى‌دهد که «فَبَشِّرْ عِبَادِ، الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ» ناسازگار است.

دکتربهشتی:ما به خاطر این جریان(دکترشریعتی) حتى با بعضى از دوستان پُر دانش قدیمى خود نیز به هم زدیم

یکى از دوستان(آیت الله مصباح) واقعاً اهل مطالعه من که او نیز کمالاتى دارد و من به خاطر کمالات و مطالعه فراوانش، همواره او را دوست مى‌داشته‌ام، بر سر این موضع‌گیرى که نسبت به دکتر داشتم، اوقاتش با بنده تلخ شد و حتى درس خود را در مؤسسه‌اى که تدریس مى‌کرد (مدرس ارزنده‌اى است) ترک کرد و دیگر نیامد و قهر کرد. گفت من دیگر به اینجا نمى‌آیم و آرام آرام رابطه‌اش را نیز با من کم کرد!./قسمتی ازمصاحبه شهیددکتربهشتی.

«آیت‌الله دکتر محمد صادقی تهرانی» در اول فروردین ۱۳۹۰ در قم درگذشت،در قبرستان باغ بهشت شهر قم به خاک سپرده شد.(دکترشریعتی)

سابقه مبارزات آیت‌الله صادقی تهرانی به دوران نهضت ملی ایران و همگامی او با مرحوم آیت‌الله سیدابوالقاسم کاشانی بازمی‌گردد. آن روحانی مبارز در کنار امام راحل با تمام وجود در ایران، عراق و عربستان برای انتشار پیام نهضت کوشید.

فقیه قرآنی در تاریخ معاصر چه کسی است؟+تصاویر

سایت مشرق نوشت: عالم مجاهد و متفکر، مرحوم آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی، از روحانیون مبارز شیعه در تحولات سه ربع اخیر در تاریخ ایران وعراق به شمار می رود.

سابقه مبارزات آن فقید سعید به دوران نهضت ملی ایران و همگامی او با مرحوم «آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی» باز می گردد. آن روحانی مبارز از آغاز نهضت اسلامی در کنار امام راحل-که سابقه شاگردی ایشان را داشت- قرار گرفت و با تمام وجود در ایران و عراق و عربستان برای انتشار پیام نهضت کوشید.

مرحوم صادقی سرانجام در آغازین روز از فروردین ۱۳۹۰در قم دارفانی را وداع گفت. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله) در پیامی، این گونه از مکانت علمی ومبارزاتی آن عالم متفکر تجلیل کردند:

«جناب آقای مهدی مصطفوی دامت توفیقاته

درگذشت عالم متفکر و بزرگوار مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد صادقی تهرانی را که عمری به تلاش علمی و قرآنی گذرانیدند و آثار فراوانی از خود به یادگار گذاشتند، به جنابعالی و دیگر بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می کنم و از خداوند پاداش نیک و مغفرت و رحمت واسعه برای آن مرحوم مسالت می نمایم.»

 فرازهایی از زندگی مبارزاتی« آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» به روایت تصویر

نجف، آیت الله صادقی تهرانی در کنار امام خمینی. در تصویر آیات شیخ مجتبی لنکرانی و شیخ نصرالله خلخالی نیز دیده می‌شوند.

 «آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی»، آیت الله شیخ مجتبی لنکرانی وآیت الله شیخ نصرالله خلخالی ،در کنار امام خمینی-نجف ۱۳۴۴

نجف، آیت الله صادقی تهرانی در کنار آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در کنار آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی-نجف1356، بیروت، مراسم بزرگداشت دکتر علی شریعتی، آیت الله صادقی در کنار امام موسی صدر،یاسر عرفات و پوران شریعت رضوی(همسر دکتر شریعتی)

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در کنار امام موسی صدر،یاسر عرفات رئیس  تشکیلات خودگردان فلسطین و پوران شریعت رضوی(همسر دکتر شریعتی)-مراسم چهلم دکتر علی شریعتی.

مراسم چهلم دکترعلی شریعتی

1357، بیروت، آیت الله صادقی در یکی از راهپیمایی های حمایت از انقلاب اسلامی در لبنان

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در یکی از راهپیمایی های حمایت از انقلاب  اسلامی در لبنان(بیروت)۱۳۵۷

1358، قم، آیت الله صادقی در کنار امام خمینی

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در کنار امام خمینی -قم ۱۳۵۸ 

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در حال اقامه نمازجمعه در پارک ملت مشهد ۱۳۵۸1358، مشهد، آیت الله صادقی در حال اقامه نمازجمعه در پارک ملت

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی»در حال اقامه نمازجمعه در پارک ملت مشهد ۱۳۵۸

1358، آیت الله صادقی در حال اقامه نمازجمعه در آبادان

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در حال اقامه نمازجمعه در آبادان ۱۳۵۸

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» به اتفاق شهیدمهدی شاه آبادی(فرزنداستادامام خمینی) و  سیدرضا زواره ای(عضوشورای نگهبان) در فرودگاه مهرآباد تهران به عزم سفر به لیبی ۱۳۵۸

 «آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» آیت الله سیدمحمدشیرازی،امام خمینی ،سیدمصطفی خمینی  و«سیدمحمودشاهرودی»نجف

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در کنار آیات مشکینی، محمدی گیلانی و راستی کاشانی:مجلس بزرگداشت آیت‌الله العظمی اراکی در مسجد اعظم قم ۱۳۷۳

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» به اتفاق آیات جوادی آملی و حسن زاده آملی در کنار پیکر  علامه طباطبایی۱۳۶۰

«آیت الله دکترمحمد صادقی تهرانی» در کنار آیات عظام: گلپایگانی، بهاءالدینی و فاضل لنکرانی.

  آیت الله دکتر محمد صادقی تهرانی دربستربیماری – دوم اسفند ۱۳۸۹

وسرانجام :اول فروردین ۱۳۹۰ در قم درگذشت.توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:برای اطلاعات بیشتر اززندگی دکترشریعتی به این لینک مراجعه کنید:

دیدگاه آیت الله بهشتی درباره دکترشریعتی