پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

اعتراف رئیس سابق کمیته انرژی هسته‌ای اسرائیل برنابودی اسرائیل

«بنیامین نتانیاهو»از سال ١٩٩۶ تا سال ١٩٩٩(بمدت ۳ سال) و سپس از ۳۱ مارس ٢٠٠٩ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱(بمدت ۱۲ سال)مجموعاً ۱۵ سال و نیم نخست وزیر اسرائیل بوده است.

«نفتالی بنت» بمدت یک سال و «یائیر لاپید» ۶ ماه نخست وزیربود.
و «بنیامین نتانیاهو»(۷۳ ساله)برای سومین بارنخست وزیراسرائیل شد/۱۰ آبان ۱۴۰۱(۲ نوامبر ۲۰۲۲)

رئیس سابق کمیته انرژی هسته‌ای اسرائیل: ایران برای از بین بردن اسرائیل نیازی به توان هسته‌ای ندارد، چون اسرائیلی‌ها خود در حال نابودی خود هستند.
«زائیف سنیر»(زیو اسنیر )«رئیس سابق کمیته انرژی هسته‌ای اسرائیل» در نامه‌ای سرگشاده که به نتانیاهو که در روزنامه یدیعوت احارانوت منتشر شد، اعلام کرد، اصلاحات قضائی کابینه نتانیاهو توانمندی اسرائیل را در مقابله با ایران و دیگر خطرات به محاق می‌برد.

رئیس  انرژی اتمی وقت اسرائیل درکنارنخست وزیروقت اسرائیل

زیو سنیر، رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، و داژو یانگ، معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

«زیو اسنیر» که سابقه خدمت در ارتش با درجه سرتیپ خلبانی را هم دارد، در پیام خود به« بنیامین نتانیاهو: اعتراض خود را به طرح تضعیف دستگاه قضا در اسرائیل اعلام داشت:

« طرح اصلاح قضایی کابینه به خودی خود اسرائیل را هدف قررا داده است و دیگر نیازی به ایران برای از بین بردن ما وجود ندارد»

«زیو اسنیر»(Zeev Snir) در نامه خود که  روز یک شنبه  ۱۹ مارس ۲۰۲۳(۲۸ اسفند ۱۴۰۱) در روزنامه یدیعوت احارانوت منتشر شد تاکید کرد:

« ایرانی‌ها و دیگر دشمنان با تعجب در حال دنبال کردن رخدادهای به وقوع پیوسته در اینجا(اسرائیل) هستند، دیگر هیچکدام از آنها نیازی به سلاح هسته‌ای برای از بین بردن ما نیستند، تنها چیزی که به آنها نیاز دارند، صبوری است تا منتظر بنشینند و ببینند چگونه ما خود را از بین می‌بریم»

«زیو سنیر» (رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل)، و «داژو یانگ»معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.وهیئت همراه

File:Zeev Snir & Cornel Feruta (01118101) (48755759291).jpg

«رئیس سابق انرژی اتمی اسرائیل» گفت: «نتانیاهو »چهار هدف اصلی را در زمان تشکیل کابینه اعلام کرد: "ایران، امنیت داخلی، گرانی و توسعه دامنه سازش " و می‌بینیم که اصلاحات قضائی جزو آن نیست.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: رئیس کمیته انرژی هسته‌ای بالاترین مقام هسته‌ای در کشو راسرائیل است که مسئول نیروگاه دیمونا و زرادخانه هسته‌ای اسرائیل هم محسوب می‌شود.

زیو اسنیر(رئیس کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل)موشه ادری،یایر لاپید(نخست وزیر) نفتالی بنت


از سمت چپ: موشه ادری، رئیس جدید کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، یایر لاپید، نخست وزیر، نفتالی بنت، نخست وزیر جایگزین و زیو اسنیر، تودیع شد، طی مراسمی در 1 اوت 2022.


تظاهرات علیه کابینه اسرائیل باهمراهی وحمایت مقامات دولتی وامنیتی سابق اسرائیل

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:«اعتراضات علیه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو» از ازروزشنبه هفتم ژانویه ۲۰۲۳( ۱۷ دی ۱۴۰۱) تا کنون با شدت ادامه یافته و وارد دهمین هفته خود شده است. تل آویو، قدس و حیفا در این مدت شاهد شدیدترین و بیشترین اعتراضات بوده اند. معترضان نتانیاهو را متهم به پیشبرد یک «کودتای سفید» یا «انقلاب قانونی» کرده اند.

 اما از هفته هشتم، روزهای چهارشنبه نیز به زمان‌های برگزاری تجمع افزوده شده و همچنین میزان جمعیت معترضان در این مدت روبه افزایش بوده و در برخی از شب‌ها بیش از ۲۰۰ هزار نفر در خیابان‌های شهرهای مختلف دیده شده اند. به گزارش تایمز اسرائیل روز چهارشنبه هفته گذشته در سراسر جمعیت۱۰ میلیون نفره اسرائیل  بیش از ۵۰۰ هزار تن به اعتراض پرداخته اند.

نخست وزیرسابق(یائیر لاپید)رهبراپوزیسیون

احزاب مخالف کابینه نیز همگی از اعتراضات حمایت گرده نسبت به پایان یافتن عمر دموکراسی و بروز جنگ داخلی در سرزمین‌های اشغالی هشدار داده اند. «یائیر لاپید»، رهبر اپوزیسیون که رهبری «حزب یش عتید»رابرعهده دارد نیز ضمن حمایت از اعترضات، اعلام کرده احزاب اپوزیسیون تنها در صورتی بر سر لایحه اصلاحات قضایی حاضر به مذاکره و مصالحه هستند که کابینه روند تصویب آن را متوقف کند.

اما «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت عمومی کابینه نتانیاهو با متهم کردن معترضان به خیانت علیه دولت اسرائیل، خواستار تشدید برخورد نیروهای پلیس با معترضان شده است.

همراهی رئیس پلیس اسرائیل باتظاهرکنندگان

این درحالیست که «کوبی شبتای»، رئیس پلیس اسرائیل، از حق شهروندان برای اعتراض کردن دفاع کرده و در برابر بن گویر ایستادگی می‌کند.

احزاب مخالف، معتقدند نتانیاهو اساساً به دلیل اینکه دست کم در پنج پرونده قضایی با اتهاماتی نظیر «سوء استفاده از قدرت»، «سوء استفاده از اعتماد عمومی»، «دریافت رشوه» و «کلاهبرداری» روبه‌روست، وزارت دادگستری را به انجام اصلاحات قضایی موظف کرده است. همچنین «گالی باهاراو میرا»، دادستان کل اسرائیل نیز اعلام کرده که نتانیاهو به دلیل «تعارض منافع» نباید در روند تصویب این لایحه هیچ گونه مداخله ای انجام دهد.

تظاهراتی متفاوت دراسرائیل

تفاوت مهم این موج از اعتراضات با اعتراضات قبلی درکشوراسرائیل 

 به نحوی که گروه بزرگی از فعالان اقتصادی، از جمله مدیران بانک‌ها، صاحبان شرکت‌های بزرگ فناوری، قضات ارشد پیشین، مشاوران امنیت ملی پیشین، اقتصاددانان نیز نسبت به پیامدهای اقتصادی منفی طرح تغییرات قضایی هشدار داده و خواستار توقف این روند شده اند. حتی برخی از شرکت‌های فناوری و صاحبان سرمایه در دو ماه اخیر روند خارج کردن سرمایه خود از اسرائیل را آغاز کرده‌ و برخی از اسرائیلی‌های مخالف گفته‌اند که در فکر زندگی در کشور دیگری هستند. در این میان اقتصاد اسرائیل در نتیجه این بحران تحت تاثیر قرار گرفته و ارزش «شِکِل»، واحد پول اسرائیل، در برابر ارزهای خارجی کاهش یافته است.

نیروهای موساد و ارتش در کنار معترضین!

در این میان برای نخستین بار شاهد آن هستیم که حتی سران پیشین موساد، از جمله «یوسی کوهن»، رئیس سابق این سازمان نیز در یک نامه انتقادی خواستار توقف پرونده اصلاحات قضایی شده اند.

 موساد حتی به کارشناسان خود اجازه داده، اگر مخالف اصلاحات قضایی هستند، در اعتراضات مردمی شرکت کنند.

تمرد از نیروهای ارتشی ذخیره اسرائیل از فرمان‌هان وخلبانان

 تمرد برخی از نیروهای ارتشی ذخیره اسرائیل از فرمان‌ها به دلیل پرونده اصلاحات قضایی برای کابینه نتانیاهو شوکه کننده بوده است. گروهی از خلبانان ذخیره ارتش اعلام کرده اند که دیگر حاضر به شرکت در دوره های تمرینی نیستند و تا پروژه اصلاحات قضایی کنار گذاشته نشود، در ارتش خدمت نخواهند کرد. این خبر نشان از آن دارد که دو قطبی شکل گرفته بر سر برنامه کابینه نتانیاهو، بدنه کارشناسی دولت، نهادهای حکومتی و ارتش را نیز درنوردیده و شدیداً ریشه‌دار شده است.

تظاهرات در میدان پارلمان اسرائیل(کنست) در اورشلیم علیه اصلاحات سیستم قضایی کابینه نتانیاهودوشنبه ۱۳فوریه ۲۲۳(۲۴ بهمن ۱۴۰۱)


تظاهرات در میدان پارلمان اسرائیل(کنست) در اورشلیم علیه اصلاحات سیستم قضایی کابینه نتانیاهو ۱۳فوریه ۲۲۳

تظاهرات در اورشلیم روبروی پارلمان اسرائیل(کنست)

«بنیامین نتانیاهو» تاقبل ازاین دوره: ۱۵ سال و نیم نخست‎‌وزیر اسرائیل بوده است.
نتانیاهو یک بار از سال ١٩٩۶ تا سال ١٩٩٩ و سپس از ۳۱ مارس ٢٠٠٩ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۱ نخست وزیر اسرائیل بوده است.
«بنیامین نتانیاهو»:۱۵ سال و نیم نخست‎‌وزیر اسرائیل بوده است در یک دوره سه ساله و تا چندی پیش نیز یک دوره طولانی بیش از ۱۲ سال، و در مجموع حدود ۱۵ سال و نیم نخست‎‌وزیر بوده است.

«نفتالی بنت» بمدت یک سال و «یائیر لاپید» ۶ ماه نخست وزیربود.
و «بنیامین نتانیاهو»(۷۳ ساله)برای سومین بارنخست وزیراسرائیل شد.

«نفتالی بنت»نخست وزیر جدید اسرائیل شد.۲۳ خرداد ۱۴۰۰(۱۳ ژوئن ۲۰۲۱)بااختلاف یک رأی «نتانیاهو»سقوط کرد.

​پارلمان اسرائیل روز یکشنبه۱۳ژوئن ۲۰۲۱( ۲۳ خرداد ۱۴۰۰) با کسب ۶۰-۵۹ مثبت به نفع دولت جدید رای داد و«نفتالی بنت» به عنوان نخست وزیر سوگند یاد کرد.

با اختلاف یک رأی

«نفتالی بنت» ، متحد سابق نتانیاهو که رقیب سرسختی شد ، اکنون ریاست یک ائتلاف متنوع و شکننده را متشکل از هشت حزب با اختلافات عمیق ایدئولوژیک خواهد داشت.​

«سقوط  کابینه بنیامین نتانیاهو» نتانیاهو قول داد که «به زودی بازگردد»و علیه «ائتلاف  خطرناک»(نفتالی بنت ولائیرلاپید) مبارزه کند

«بنیامین نتانیاهو» پس از ۱۶ ماه دوری از مقام نخست‌وزیری بار دیگر به این سمت باز گشت.۱۰ آبان ۱۴۰۱(۲ نوامبر ۲۰۲۲)

سران رژیم اسرائیل(رهبران احزاب سیاسی کشوراسرائیل)

حزب رادیکال راست «صیهونیسم دینی» به رهبری دو سیاستمدار افراطی به نام‌های «بتزال‌ال اسموت‌ریتس» و «ایتامار بن‌گویر» با کسب ۱۵ کرسی به سومین حزب تبدیل شده است.

پارلمان اسرائیل

۱۰ آبان ۱۴۰۱(۲ نوامبر ۲۰۲۲)بازگشت «بنیامین نتانیاهو»به قدرت در حالی است که محاکمه او در سه پرونده اتهامی فساد، ارتشا و خیانت در امانت نیز کماکان در جریان است.

نگرانی رئیس جمهورآمریکااز تحولات دراسرائیل (اقدامات نتانیاهو)
آکسیوس نوشت جو بایدن نسبت به طرح اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو ابراز نگرانی کرد و ابراز امیدواری کرده که به زودی در این باره اجماع نظر صورت بگیرد.

جو بایدن پیام اردوغان را به نتانیاهو منتقل کرد

دفتر نتانیاهو هم گفته که نخست وزیر اسرائیل هم به رئیس جمهوری آمریکا اطمینان داده که اسرائیل یک دموکراسی قوی و چالاک بوده و خواهد ماند.

تماس بایدن و نتانیاهو در حالی است که هزاران اسرائیلی روز شنبه(۲۷ اسفند ۱۴۰۰) در اعتراض به لایحه دولت تندرو راست‌گرای بنیامین نتانیاهو برای بازنگری در سیستم قضایی این کشور، در یازدهمین هفته در تل آویو تجمع کردند.

«لایحه اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو»چیست؟

لایحه اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو می‌گوید: اگر قانونی توسط دیوان عالی لغو شد، پارلمان اسرائیل می‌تواند آن را دوباره تصویب کند.همچنین برای نخستین بار، دولت در نصب قضات نقش و کنترل خواهد داشت.

 معترضان می گویند این تغییرات «ضربه مهلک به دموکراسی اسرائیل» است. در مقابل اما نتانیاهو و متحدانش می‌گویند این تغییرات می‌تواند به نفع رای دهندگان باشد چون هدف آن جلوگیری از زیاده‌روی قضات است.

هشدار نتانیاهو به فرماندهان ارتش

از سوی دیگر آسوشیتد‌پرس گزارش داد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه۱۹ مارس ۲۰۲۳(۲۸ اسفند ۱۴۰۱) از رییس ستاد مشترک ارتش این کشور خواست تا موج اعتراضات برای لایحه اصلاح قضایی در نهادهای نظامی را مهار کند.

به نوشته آسوشیتد‌پرس، شکاف و اختلاف درباره برنامه‌های نتانیاهو برای بازنگری نظام حقوقی تا حدی است که حتی ارتش اسرائیل - به عنوان مورد اعتمادترین نهاد دولت - را نیز در بر گرفته است.

تهدید به ترک خدمت ۷۰۰ افسر بلند‌پایه از نیروی هوایی وموساد 

در همین ارتباط یکشنبه، بیش از ۷۰۰ افسر بلند‌پایه از نیروی هوایی، نیروهای ویژه و موساد اعلام کردند که خدمت داوطلبانه برای انجام وظیفه را متوقف خواهند کرد.

صحبت امتناع از خدمت در ارتشی که برای یهودیان اجباری است و اکثریت آن را بسیار محترم می‌شمارند، نشان می‌دهد که لایحه اصلاح قضایی تا چه حد موجب اختلاف در جامعه اسرائیل شده است.

نتانیاهو:عقب نشینی راتکذیب می کنم

(VOA)نوشت: نتانیاهو پیشنهاد مذاکره و عقب نشینی از «لایحه اصلاحات قضایی» که از سوی اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل برای حل تنش‌های کشور مطرح شده بود را رد کرد.

انتقادرئیس جمهوراسرائیل ازنتانیاهو

Israel's newly elected president Isaac Herzog with Israel's then-Prime Minister Benjamin Netanyahu in the Knesset (Israel Parliament) on the day of the presidential elections, in Jerusalem on June 2, 2021.

رئیس جمهور اسرائیل( اسحاق هرتزوگ)و(بنیامین نتانیاهو) نخست وزیر اسرائیل.

«اسحاق هرتزوگ»(رییس جمهوری اسرائیل) هفته پیش در یک سخنرانی تلویزیونی «لایحه دولت نتانیاهو را اشتباه نامید» و گفت «باید از اصلاحات قضایی دست برداریم».

رئیس جمهوراسرائیل گفت:« ما به سمت نقطه بی‌بازگشتی در حرکت هستیم» وی وضعیت فعلی را فاجعه نامید و گفت: این وضعیت یک فاجعه تمام عیار است... یک گزینه را باید انتخاب کرد: یا فاجعه یا راه حل. فورا مسوولیت خود را بپذیرید.

هشدار وزیردفاع سابق اسرائیل :احتمال یک جنگ داخلی دراسرائیل


مخالفان نتانیاهو با اشاره به تظاهرات هزاران اسرائیلی می‌گویند او باید از لایحه خود عقب نشینی کند. همچنین شنبه «بنی گانتس»( وزیر دفاع دولت قبلی اسرائیل) درباره احتمال یک جنگ داخلی هشدار داد./منبع:صدای آمریکا(VOA)دوشنبه(۲۹ اسفند ۱۴۰۱)

دعوت پادشاه عربستان(ملک سلمان) از رئیس‌جمهور ایران(رئیسی)

دعوتنامه سلمان بن عبدالعزیز برای آیت الله سیدابراهیم رئیسی

«دعوت پادشاه عربستان از رئیس‌جمهور ایران» برای سفر رسمی به ریاض .

رئیس جمهوری با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها تاکید کرد.

رئیس جمهورایران(باچفیه فلسطینی)واردریاض شد                                     

«محمد جمشیدی»(معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری) نوشت:

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در نامه‌ای به آیت الله رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر،

از ایشان برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شد.

رئیس جمهوری با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها تاکید کرد.

photo_2023-03-19_17-22-18.jpg

توئیت معاون سیاسی دفترریاست جمهوری(رئیسی)

محمد جمشیدی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت:

منابع خبری: ملک سلمان به نفع پسرش از قدرت کنار می رود

«جناب سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه‌ای به آیت الله رئیسی ضمن استقبال از توافق دو کشور برادر، از ایشان برای سفر رسمی به ریاض دعوت کردند و خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی و منطقه‌ای شدند. رئیس جمهور با استقبال از این دعوت، بر آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها تاکید کردند.»

«دعوت ملک سلمان ازآیت الله رئیسی»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: وزیرخارجه عربستان هم مشتاق دیداربه همتای ایرانی(امیرعبداللهیان است.

وزیرخارجه عربستان : مشتاقانه منتظر دیدار با امیرعبداللهیان هستم

«فیصل بن فرحان» گفت که «توافق ایران و عربستان سعودی» برای از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک بر تمایل مشترک دو طرف به معنای حل شدن تمامی اختلافات موجود میان دو کشور نیست.

«چین» از روابط مثبتی با هر دو طرف(ایران-عربستان) بهره می‌برد که همین موضوع در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و ابراز دغدغه‌های مشروع عربستان سعودی نقش داشته است.

«وزیر خارجه عربستان سعودی» در مصاحبه با الشرق الاوسط با اشاره به جزئیاتی درباره توافق با ایران برای از سرگیری روابط گفت که مشتاقانه منتظر دیدار با وزیر امور خارجه ایران در آینده نزدیک است.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفت که توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک بر تمایل مشترک دو طرف برای حل تمامی اختلافات از طریق گفت‌وگو و ارتباطات تاکید دارد اما این توافق به معنای حل شدن تمامی اختلافات موجود میان دو کشور نیست.

دیدار وزیرخارجه قطر با امیرعبداللهیان

وی که این سخنان را در مصاحبه با الشرق الاوسط مطرح می‌کرد با ابراز تمایل برای دیدار هر چه سریعتر با همتای ایرانی خود گفت: «ما در حال آماده شدن برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور طی دو ماه آینده هستیم و طبیعی است که در آینده با یکدیگر دیدار کنیم».

وزیر الخارجیة السعودی، فیصل بن فرحان

در حالی که روابط تهران و ریاض از سال 2016 قطع شده است، روز جمعه گذشته و با میانجی‌گری پکن، ایران و عربستان سعودی برای بازگشایی سفارت‌ها در پایتخت‌های دو کشور به توافق رسیدند.

ایران و عربستان روابط متعدد دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک دارند

الأمیر فیصل بن فرحان وزیر الخارجیة السعودی

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوال خبرنگار الشرق الاوسط درباره منافع مستقیم عربستان سعودی از بازگشایی سفارتش در ایران و از سرگیری روابط با تهران گفت: «اصل در روابط بین‌المللی وجود ارتباط دیپلماتیک میان کشورهاست و این روابط زمانی که دو کشور همسایه به وسعت عربستان سعودی و ایران باشد تقویت می‌شود و حال آنکه این دو کشور روابط متعدد دینی، فرهنگی، تاریخی و تمدنی مشترک دارند».

آشتی کنان ایران-عربستان باوساطتت چین

وزیر خارجه عربستان سعودی اضافه کرد: «این توافق تحت نظر و با میانجی‌گری جمهوری خلق چین حاصل شده است. پیش از آن نیز دیدارهای متعددی طی دو سال در جمهوری عراق و سلطنت عمان برگزار شده بود. عربستان سعودی در مسیر آرامش و کاهش تنش و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی پیش خواهد رفت».

وزیر امورخارجه ایران با پادشاه عمان دیدار کرد

توافق با تهران به معنای حل تمامی اختلافات میان دو کشور نیست اما برای حل آنها تلاش میکنیم

بن فرحان افزود: «رسیدن به این توافق که به از سرگیری روابط سیاسی منجر خواهد شد به معنای حل تمامی اختلافات میان دو کشور نیست اما دلیلی بر تمایل مشترک برای حل این اختلافات از طریق ارتباط و مذاکرات از راه‌های مسالمت‌آمیز و ابزارهای دیپلماتیک است».

بن‌فرحان: مشتاقانه منتظر دیدار با امیرعبداللهیان هستم

وی ادامه داد: «ما در عربستان سعودی امیدواریم که صفحه جدیدی در روابط با ایران و تقویت افق‌های همکاری را ایجاد کنیم که بازتاب مثبتی بر تقویت امنیت و ثبات و پیشبرد رشد و شکوفایی نه فقط در دو کشور بلکه در کل منطقه داشته باشد».


فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی

خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه از بن فرحان پرسید که چه زمانی با وزیر امور خارجه ایران برای فعال سازی توافق و هماهنگی تبادل سفرا دیدار خواهید کرد و آیا به زودی شما را در تهران خواهیم دید؟

مشتاقانه در انتظار دیدار با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک هستم

وزیر خارجه عربستان سعودی پاسخ داد: «بر اساس توافقی که حاصل شده مشتاقانه در انتظار دیدار با وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک هستم و از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور طی دو ماه آینده صورت خواهد گرفت و طبیعی است که در آینده به کشورهای دو طرف سفر کنیم».

السعودیة: لا نفکر بالتواصل مع رئیس النظام السوری حالیًا

خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه پرسید: با وجود تاکید ریاض و تهران در بیانیه سه جانبه امضا شده با پکن که به موضوع احترام به حق حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی اشاره دارد اما واشنگتن به پایبندی تهران به این موضوع ابراز تردید کرده است. آیا این توافق شامل شروطی درباره موضوع عدم مداخله در امور داخلی کشورها دارد و آیا اعتقاد دارید که ایران به این بند پایبند خواهد بود؟

بن فرحان پاسخ داد: «از مهمترین الزامات ایجاد صفحه جدید با ایران، پایبندی به آن چیزی است که دو طرف به آن رسیده‌اند و طبق تاکیدی که بیانیه سه جانبه سعودی- ایرانی- چینی داشته، بدون تردید منافع کشورهایمان و منطقه در فعال سازی مسیرهای همکاری و هماهنگی مشترک و تمرکز بر اولویت‌های توسعه به جای ملاحظات هژمونیک است. امیدواریم که طرف ایرانی نیز آرزوها و اهداف مشابهی با ما داشته باشد و مشتاقانه منتظر همکاری با تهران برای تحقق این موضوع هستیم».

خبرنگار الشرق الاوسط در ادامه این مصاحبه پرسید: «ایران از مدت‌ها با بحران‌های متعددی مواجه است، که سر آغاز آن فروپاشی مذاکرات پرونده هسته‌ای و این اواخر نیز اوضاع داخلی بوده که این بحران‌ها یکی پس از دیگری و با توجه به نگرانی‌های اقتصادی و اجتماعی روی داده است اما برخی به خصوص در غرب معتقدند که توافق جدید ایران با عربستان چه بسا طناب نجات نظام ایران در زمانی بحرانی به شمار می‌آید، نظر شما چیست؟

رویدادهای اخیر در ایران موضوعی داخلی است و عربستان جز خوبی برای ایران آرزویی ندارد

بن فرحان در پاسخ به این سوال گفت: «در مورد بخش عمده‌ای از این سوال صحبت نخواهم کرد چون این موضوع داخلی ایران است اما چیزی که می‌توانم بگویم این است که ایران کشوری همسایه است که ثبات و شکوفایی این کشور در راستای ثبات و شکوفایی کل منطقه خواهد بود و ما در عربستان جز خوبی برای ایران آرزویی نداریم».

وزیر الخارجیة السعودی الجدید الأمیر فیصل بن فرحان بن عبدالله بن فیصل بن فرحان آل سعود

وزیر خارجه عربستان سعودی در ادامه گفت: «اما در مورد ادامه توسعه توانایی‌های هسته‌ای ایران،‌ این چیزی است که بدون تردید باعث نگرانی ما می‌شود و بار دیگر بر درخواستمان درباره منطقه خلیج (فارس)‌ و خاورمیانه خالی از تسلیحات کشتار جمعی تاکید می‌کنیم و ایران را فرا می‌خوانیم که به تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده و همکاری خود با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش داده و همکاری با همپیمانان و دوستان در این راستا را ادامه خواهیم داد».

الشرق الاوسط در ادامه از بن فرحان پرسید چین عادت ندارد وزن دیپلماتیک خود را در ابتکارات حل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کند اما سوالی که مطرح می‌شود چرا چین و نه کشور دیگری در این توافق میانجی نبوده است؟

post-title

صلح و ثبات در منطقه به نفع ایران، چین و عربستان است

وزیر خارجه عربستان سعودی پاسخ داد: «همانطور که در بیانیه مشترک به آن اشاره شده، عربستان سعودی از ابتکاری که آقای "شی جین‌پینگ" رئیس جمهور چین مطرح کرده بود استقبال کرده و به عنوان ادامه مذاکراتی که طی دو سال گذشته با طرف ایرانی در جریان بوده تعامل کرد و همانطور که پنهان نیست چین از روابط مثبتی با هر دو طرف بهره می‌برد که همین موضوع در نزدیک کردن دیدگاه‌ها و ابراز دغدغه‌های مشروع عربستان سعودی نقش داشته است. امیدواریم که نقش چین در این توافق به تقویت همزیستی و امنیت مشترک در منطقه و روابط حسن همجواری میان کشورهای این منطقه بیانجامد. هر سه کشور (ایران، عربستان و چین) منافع مشترکی در فراهم شدن زمینه منطقه‌ای که بر آن صلح، ثبات و امنیت حکمفرما باشد، دارند.

بن فرحان در پایان این مصاحبه به سوالی درباره تلاش‌های ریاض برای پایان یافتن جنگ اوکراین پاسخ داد و گفت که ریاض همچنان تلاش می‌کند که با تعامل و همکاری میان دو کشور به راه حلی برای پایان یافتن این بحران و توقف درگیری‌ها پیدا کند.

وی همچنین به موفقیت آمیز بودن تلاشهای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای به سرانجام رسیدن توافق تبادل اسرا میان دو کشور و همچنین کمک‌های بشردوستانه ریاض به اوکراین اشاره کرد.

وزیر خارجه عمان با امیرعبداللهیان دیدار کرد

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع این گزارش خبرگزاری فارس است بااندکی ویرایش وافزودن تصاویر

«توافق ایران و عربستان» شکستی بهت‌آور برای آمریکا است

مجله آمریکایی در یادداشتی نوشت: بیانیه شوک‌آور چند روز پیش مبنی بر این که چین توانسته ۲ رقیب سُنتی (ایران و عربستان سعودی) را بر سر میز مذاکره بیاورد، شکستی بهت‌آور برای آمریکا است. 

نشریه آمریکایی: توافق ایران و عربستان شکستی بهت‌آور برای آمریکا است

نشریه متفکر آمریکایی (American Thinker )درباره تبعات توافق ایران و عربستان با وساطت چین نوشته است: «حداقل آن این است که حیثیت آمریکا و برداشت‌ها از قدرت ما تا حد زیادی زیر سوال رفته هر چند که رسانه‌های ما با پروپاگاندا بیشترین تلاششان را به کار گرفته‌اند تا مردم این موضوع را متوجه نشوند

این نشریه نوشته پیروزی چین در خاورمیانه برای به حاشیه راندن آمریکا به عنوان یک بازیگر مهم یکی از نشانه‌های فاجعه‌ای است که ریاست‌جمهوری جو بایدن به ارمغان آورده است. /۱ فروردین ۱۴۰۲تسنیم

ترامپ:سه شنبه بازداشت می شوم،هوادارانم تظاهرات کنند

​درماجرای حمله هوادران ترامپ به کنگره (مجلس نمایندگان آمریکا)چهارشنبه،۶ژانویه۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹)دراعتراض به تخلفات انتخاباتی آمریکا

ترامپ :سه شنبه ۲۱ مارس ۲۰۲۳(۰۱ فروردین ۱۴۰۲)بازداشت می شوم.هوادارانم تظاهرات کنند.

ایلان ماسک: بازداشت ترامپ، ریاست جمهوری مجدد وی را تضمین می کند

رئیس جمهور سابق آمریکا از حامیان خود خواست نسبت به بازداشت قریب الوقوع وی دست به اعتراض بزنند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق آمریکا در پیامی جنجال برانگیز بار دیگر حامیان خود را به شورش ترغیب کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که پرونده جنجال انتخابات ۲۰۲۰ وی هنوز باز است، امروز شنبه در پیامی مدعی شد که سه شنبه آینده بازداشت می‌شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا با این مقدمه از حامیان خود خواست تا نسبت به این موضوع اعتراض کنند.

منابع آمریکایی خبر داده‌اند که سازمان‌های مجری قانون این کشور در حال انجام اقداماتی هستند که مقدمه آمادگی برای متهم شدن احتمالی ترامپ در هفته آینده است.

براین اساس، پیش از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نتیجه جلسات هفته آینده متهم شود، سازمان‌های امنیتی مقدمات لازم برای جلوگیری از شورش احتمالی حامیان ترامپ را تدارک دیده‌اند.

Former President Donald Trump greets supporters during a rally in Anchorage, Alaska on July 9, 2022.

پیشتر در زمانی که ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهور ۲۰۲۰ قرار بود قدرت را جو بایدن تحویل دهد، حامیان او در اطراف کنگره آمریکا دست به شورش و حمله به کنگره زدند که در تاریخ آمریکا به نام شورش ۲۰۲۰ کنگره معروف شده و عمده اتهامات احتمالی علیه ترامپ نیز مرتبط با پرونده شورش روبروی کنگره این کشور است.
ایلان ماسک: بازداشت ترامپ، ریاست جمهوری مجدد وی را تضمین می کند

Then-President Donald Trump and Elon Musk are seen at the launch of a SpaceX Falcon 9 rocket and Crew Dragon spacecraft at NASA's Kennedy Space Center in Cape Canaveral, Florida on May 30, 2020.

مدیر اجرایی شبکه اجتماعی توئیتر بر این باور است که در صورت بازداشت رئیس جمهور سابق آمریکا، زمینه پیروزی وی در انتخابات ۲۰۲۴ فراهم می شود.

مدیر اجرایی شبکه توئیتر نسبت به بازداشت رئیس جمهور پیشین آمریکا هشدار داد.

1800x-1

«ایلان ماسک» مدیر اجرایی شبکه اجتماعی توئیتر امروز شنبه در واکنش به ادعای تازه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که اگر ترامپ بازداشت شود، با قاطعیت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا پیروز خواهد شد.

ساعاتی پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا که پرونده جنجال انتخابات ۲۰۲۰ وی هنوز باز است، در پیامی مدعی شد که سه شنبه آینده بازداشت می‌شود.

رئیس جمهور سابق آمریکا با این مقدمه از حامیان خود خواست تا نسبت به این موضوع اعتراض کنند.

منابع آمریکایی خبر داده‌اند که سازمان‌های مجری قانون این کشور در حال انجام اقداماتی هستند که مقدمه آمادگی برای متهم شدن احتمالی ترامپ در هفته آینده است.

 توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علت بازداشت ترامپ چیست؟

اگرچه علت بازداشت ترامپ رادرارتباط باتجاوزجنسی به یک هنرپیشه اعلام کرده اند

خانم«استفانی کلیفورد» هنرپیشه فیلم بزرگسالان، که با نام «استورمی دانیلز»شناخته می‌شود.

دادستان‌های نیویورک قصد دارند ترامپ را به دلیل پرداخت پول به «استورمی دانیلز» بازیگر فیلم های مستهجن برای سکوت در مقابل رابطه‌ای که ظاهراً با او داشته، متهم کنند به همین دلیل رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفته که روز سه‌شنبه بازداشت می‌شود.

واما پرونده قطور رئیس جمهورسابق آمریکا درآشوبگری

چهارشنبه،۶ژانویه۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) نشست مشترک قانون‌گذاران مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده برای شمارش آرای الکترال نامزدهای انتخابات سوم نوامبر ریاست‌جمهوری از سر گرفته شد.

براین اساس، پیش از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در نتیجه جلسات هفته آینده متهم شود، سازمان‌های امنیتی مقدمات لازم برای جلوگیری از شورش احتمالی حامیان ترامپ را تدارک دیده‌اند.

سوزان وایلد نماینده آمریکا (D. ، Pa.) گفت: مردم بیش از یکدیگر فریاد می زدند ، بنابراین درک آنچه مردم می گویند واقعاً دشوار است.

حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده در اعتراض به صدور گواهینامه نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 ایالات متحده توسط کنگره آمریکا ، 

در واشنگتن ، ایالات متحده ، 6 ژانویه 2021 ، بر روی دیوارها در پایتخت ایالات متحده بالا می روند

آشوبگران حامی ترامپ

 یک منبع در کاخ سفید: آشوبگران آمریکایی شب را در ساختمان کنگره می‌مانند+ جزییات

گزارش شبکه ان بی سی حاکی است، هزاران نیروی گارد هم اکنون عازم واشینگتن شدند.

فاتحان کنگره امریکا

«آشوبگر»دستورتوقف آشوبهای خیابانی راصادرکرد

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که یک زن در جریان هجوم طرفداران ترامپ به داخل کنگره زخمی شده که حال وی وخیم است.

اما ساعت ۶ بعداز ظهر ان بی سی گزارش داد که این زن که در داخل ساختمان کنگره گلوله خورده بود، در بیمارستان درگذشت.

پلیس واشینگتن هم پیشتر گفته بود، ۱۵ مورد جراحت گزارش شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس پلیس واشینگتن هم گفته است معترضان هوادار دونالد ترامپ از نوعی گاز اشک آور و سوزاننده علیه نیروهای محافظ کنگره استفاده کردند و به این طریق توانستند وارد ساختمان کنگره شوند.

واکنش جو بایدن و دونالد ترامپ

«جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب آمریکا ساعت ۴:۱۵ بعداز ظهر هجوم به ساختمان کنگره را «حمله بی سابقه» به دموکراسی ایالات متحده خواند و آن را محکوم کرد.

«رئیس جمهورمنتخب » از ازرئیس جمهور-کنونی- خواست با حضور در تلویزیون از هواداران خود بخواهد که به خانه بازگردند و ازآشوب دست بردارند.

در همین حال همزمان با این اظهارات جو بایدن، دونالد ترامپ در پیامی ویدئویی از هواداران خود خواست به خانه بازگردند.

این مهاجم«جیک آنجلی» است بانام مستعار«شمن کیوانان» ۳۲ ساله باتحصیلات دبیرستانی  از شهر فینیکس( ایالت آریزونا)،شغل غیرحرفه ای خوانندگی،تقریباً بیکاره.

دونالد ترامپ گفت، می دانم که ناراحت هستید. الان زمان آن است که باید به خانه بروید. در آرامش به خانه بروید.

ساعت ۵ بعداز ظهر به وقت محلی، نیروهای پلیس که در اطراف ساختمان کنگره مستقر شده بودند، بیرون کردن معترضان از ساختمان کنگره را آغاز کردند.

موریل باوزر(بوئرس)، شهردار واشینگتن دی سی از اعمال مقررات منع تردد از ساعت شش عصر خبر داده است.‎

سناتور جمهوری‌خواه« لیندسی گراهام»یکی از حامیان نزدیک دونالد ترامپ، در توئیتی خواستار محاکمه مهاجمان به ساختمان کنگره شده است.

وی همچنین در توئیتی دیگر خواستار تشکیل نشست کنگره در چهارشنبه برای بررسی تایید نتیجه انتخابات شده است.​

نشست مجلس نمایندگان آمریکا برای تایید آرای الکترال انتخابات ریاست جمهوری در سوم نوامبر چهارشنبه ساعت ۹ شب به وقت محلی آغاز شد.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان در سخنانی با اشاره به رویدادهای روز چهارشنبه تاکید کرد که این می تواند سرآغاز شروع تازه ای باشد.

هجوم به ساختمان کنگره

حمله قوم ترامپ به کنگره

بعدازظهر روز چهارشنبه همزمان با آغاز نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان 

گروهی از هواداران رئیس‌جمهوری آمریکا پس از سخنرانی وی به ساختمان کنگره حمله کرده و با نیروهای پلیس محافظ ساختمان درگیر شدند.

یادداشت مهاجمان-روی میزرئیس مجلس

قوم ترامپ عکس یادگاری می گیرند!

انفجار معدن(زغال سنگ) کلمبیا ۲۱ کشته

انفجار در معدن زغال سنگ کلمبیا ۲۱ کشته نفرکشته شدند
سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱:انفجار در چندین معدن زغال‌سنگ در منطقه روستایی «سوتاتاوسا» در حدود ۷۵ کیلومتری شمال« بوگوتا »(پایتخت)کلمبیا.

به گزارش رویترز، این انفجار ۲۱ قربانی برجای گذاشته است.


به گفته فرماندار «نیکلاس گارسیا»، این حادثه ناشی از «تجمع گاز متان» بود که به دلیل جرقه ایجاد شده از طریق یکی از ابزارهای کارگری که باعث واکنش زنجیره‌ای شد، اتفاق افتاد.

به دلیل شرایط نامناسبی که مین‌ها پس از انفجار در آن رها شده بودند، بازیابی اجساد باقی مانده در داخل آن برای سازمان‌های امدادی بسیار دشوار بود.
رئیس جمهور گوستاوو پترو از مرگ معدنچیان ابراز تأسف کرد.
آژانس ملی معدن ضمن اعلام تحقیقات برای تعیین دلایل دقیق انفجار، گفت که فعالیت‌ها در این معادن به حالت تعلیق درآمده است.

انفجار در معدن زغال‌سنگی در کلمبیا ۲۱ قربانی گرفت

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: به گفته مقامات کلمبیا، تنها در سال گذشته در ۱۱۷ حادثه ثبت شده در معادن این کشور، ۱۴۶ کارگر جان خود را از دست دادند.

«گوستاوو پترو» (رئیس جمهور کلمبیا )گزارش داد، ده کارگری که پس از انفجار در تونل معدن زغال سنگ در مرکز کلمبیا به دام افتاده بودند، کشته شدند و تعداد قربانیان به ۲۱ نفر رسید.

رئیس جمهور کلمبیا در توئیتر خود نوشت: «متاسفانه ۲۱ نفر در این حادثه غم انگیز در سوتاتاوسا جان خود را از دست دادند.

این حادثه سه شنبه شب ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ رخ داد. فرمانداربوگوتا «نیکلاس گارسیا» دیروز گفت: "انباشته شدن گاز" که توسط "جرقه ای که توسط یک پیک ایجاد شده" از یک کارگر منفجر شد.
معدنچیان در عمق ۹۰۰ متری زمین محبوس شده بودند و همین امر باعث شد صدها امدادگر که با کلنگ در منطقه کار می کردند، جستجوی آنها را دشوار کند.
«خوسلیتو رودریگز» یک بازمانده ۳۳ ساله، به خبرگزاری AFP گفت که در زمان انفجار "من به طور معمول کار می کردم که صدا را شنیدم، پس از آن احساس کردم قرار است غرق شوم و چیزی نمی بینم. ".

روایت بازجوی(صدام)هراس ازایران

​درادامه مصاحبه سالهای قبل جورج پیرورا هم خواهیددید.

صدام حسین(ازایران) وحشت داشت

«بزرگترین هراس صدام» این بود که اگر ایران می‌فهمید عراق تا چه اندازه ضعیف و آسیب‌پذیر شده بی‌تردید حمله کرده و جنوب عراق را تصرف می‌کنند. بنابراین، هدف او مهار ایران بود.

صدام در روزجمعه۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ (۲۱ آذر ۱۳۸۲) توسط نیروهای آمریکایی در حالی که خود را در یک حفره کوچک درنقطه‌ای درمزرعه«عبور» مخفی کرده بود دستگیر شد.

در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۰۶محکوم  به اعدام شد و سرانجام در روزشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ (۹ دی ۱۳۸۵)مصادف با عید قربان در بغداد به دار آویخته شد.

یک روزنامه انگلیسی روایتی از آخرین گفته‌های صدام، دیکتاتور معدوم عراق بعد از دستگیری توسط نیروهای آمریکایی منتشر کرده است.

 

روزنامه تایمز نوشته مأمور «اف بی آی»(FBI) که بعد از دستگیری صدام حسین در دسامبر ۲۰۰۳ از او بازجویی می‌کرد دو هدف در ذهنش داشت: کشف حقیقت درباره سلاح‌های کشتار جمعی دیکتاتور عراق و مشخص کردن ارتباطات او با القاعده.

این اهداف برای توجیه جنگ دولت «جورج دبلیو بوش» علیه رژیم بعث عراق ضرورت داشت چرا که رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی آن کشور صدام و رژیم او را به حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مرتبط می‌دانستند.

رئیس جمهورآمریکا وپل برمر(نماینده تام الاختیارجورج بوش درعراق)

با وجود این، طبق ادعای تایمز، مأموری که مسئول بازجویی از صدام بود بعد از چند ماه بازجویی متقاعد شد که صدام نه تنها سلاح کشتار جمعی نداشت بلکه برای القاعده و سرکرده‌اش، «اسامه بن‌لادن» هم احترامی قائل نبود.

طبق ادعای تایمز، صدام با لحنی آمیخته به طنز به «جورج پیرو»، مأمور ویژه اف.بی.آی که اصالتاً لبنانی-آمریکایی بود و وظیفه بازجویی از او را به عهده داشت درباره بن‌لادن گفته بود: «اصلاً نمی‌شود به آدمی با اینجور ریش اعتماد کرد.»

«جورج پیرو» برای هفت ماه از صدام بازجویی می‌کرد. این بازجویی‌ها بعد از پیدا شدن صدام در حفره‌ای در زیر زمین در نزدیکی خانه‌اش در شهر تکریت هر روزه به مدت چند ساعت ادامه داشت.

«بازجوی صدام حسین» می‌گوید: «صدام به من گفت که از «اسامه‌ بن لادن» خوشش نمی‌آید و اعتقادی به ایدئولوژی القاعده نداشت چون هدف القاعده ایجاد یک دولت افراطی در سراسر جهان عرب است.

 به هر حال، صدام تمایلی به اینکه قدرت را تحویل فردی دیگر بدهد یا اینکه از چیزی دست بکشد نداشت.»

پنج ماه طول کشید تا صدام درباره برنامه سلاح‌های کشتار جمعی عراق که دولت بوش قصد داشت از طریق آن جنگ عراق را توجیه کند صحبت کند.

 «جورج تنت»(رئیس وقت سیا) در اظهارنظری مشهور به بوش گفته بود این مسئله که صدام سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک در اختیار دارد حقیقتی است که «مو لای درز آن نمی‌رود.»

جورج تنت درحال ارائه گزارش به رئیس جمهور

اما بر عکس، پیرو متوجه شد که ادعای قبلی صدام درباره داشتن سلاح‌های کشتار جمعی تنها بلوفی برای مهار همسایه‌اش، ایرن بود. طبق ادعای تایمز، او در گفت‌وگو با پیرو اعتراف کرد که برنامه سلاح‌های کشتار جمعی‌اش بعد از تحریم‌های ایالات متحده و برنامه بازرسی‌های تسلیحاتی «تحمیل‌شده به عراق« در پی حمله سال ۱۹۹۰ به کویت، فروپاشیده بود.

«جورج پیرو» می‌گوید: «بزرگترین دشمن او ایالات متحده یا اسرائیل نبود. بزرگترین دشمنش ایران بود و به من گفت که دائم سعی می‌کرد با ایران موازنه ایجاد کرده و یا با آن رقابت کند. 

بزرگترین هراس صدام این بود که اگر ایران می‌فهمید عراق تا چه اندازه ضعیف و آسیب‌پذیر شده بی‌تردید حمله کرده و جنوب عراق را تصرف می‌کنند. بنابراین، هدف او مهار ایران بود.»

صدام البته اعتراف کرد که قصد داشت در صورت رفع تحریم‌های آمریکا برنامه سلاح‌های کشتار جمعی‌‌اش را از سر بگیرد تا اینکه حوادث ۱۱ سپتامبر مسیر تاریخ را تغییر داد.

پیرو می‌گوید: «از صدام پرسیدم اگر تحریم‌ها رفع می‌شود قصد داشت چه کاری انجام دهد» و او در پاسخ گفت: "ما هر کاری که لازم بود و یا هر کاری که مجبور بودیم برای دفاع از خودمان انجام دهیم را انجام می‌دادیم." این البته سبک خاص او برای گفتن این بود که قصد داشت کل برنامه سلاح‌های کشتار جمعی را از نو بازسازی کند.»

صدام درباره حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به عراق هم به جورج پیرو گفت که می‌دانسته نیروهای ارتش عراق فقط چند روز دوام می‌آورند. او علاوه بر این شورش‌های بی‌رحمانه و طولانی‌مدتی که در سال‌های بعد از جنگ عراق را فرا گرفت و به کشته شدن نیم میلیون عراقی منجر شد را هم پیش‌بینی می‌کرد.

پیرو می‌گوید: «صدام یکی از بی‌رحمانه‌ترین دیکتاتورهای عصر ما است که مرتکب هولناک‌ترین جنایت‌های تاریخ شد اما از طرف دیگر به من می‌گفت شما نمی‌دانید حکومت کردن بر عراق تا چه اندازه دشوار است و بعد از عزل من این را درک خواهید کرد.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:زمان حمله واشغال عراق توسط امریکا

۱۹ مارس ۲۰۰۳: بمباران کاخ ریاست جمهوری عراق به وسیله هواپیماهای آمریکایی.
۲۰ مارس۲۰۰۳: ورود نیروهای نظامی آمریکا و انگلیس از مرز کویت به عراق.

۹ آوریل۲۰۰۳: بیست روز پس از بمباران کاخ ریاست جمهوری عراق، بغداد توسط نیروهای آمریکایی اشغال شد و حکومت دیکتاتوری صـدام که فاقد پایگاه اجتماعی و حمایت مردمی بود؛ علیرغم وجود ارتش قوی، تقریبا بدون مقاومت جدی سقوط کرد و مجسمۀ صـدام در میدان مرکزی شهر به وسیله مردم به زیر کشیده شد.

در ساعت ۵:۳۴ بامداد به وقت بغداد (۶:۰۴ به وقت تهران) در ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) حملهٔ غافلگیرانه به عراق آغاز شد. پیش از شروع هیچ اعلان جنگی داده نشد. حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ به فرماندهی ژنرال آمریکایی تامی فرنکس با اسم رمز «عملیات آزادی عراق» (Operation Iraqi Freedom) برای نیروهای آمریکایی، اسم رمز «عملیات هدفمند» (Operation Telic) برای نیروهای انگلیسی و اسم رمز «عملیات قوش‌باز» (Operation Falconer) برای نیروهای استرالیایی انجام شد.

۹ آوریل۲۰۰۳: یعنی ۲۰روز پس از بمباران کاخ ریاست جمهوری عراق)، بغداد اشغال شد وعراق باکمترین مقاومت  سقوط کرد و مجسمۀ صـدام در میدان مرکزی شهر به وسیله مردم به زیر کشیده شد.

صدام حسین(رئیس جمهورمقتدرعراق)درقفس

مفقودالاثربودن صدام بمدت ۸ماه

صدام حسین از۲۰ فروردین ۱۳۸۲  الی ۲۲آذر۱۳۸۲متواری-مفقود-بود.

۱۳ دسامبر ۲۰۰۳(۲۲آذر۱۳۸۲) صدام حسین دستگیر می‌شود

۵ نوامبر ۲۰۰۵(۱۴آبان ۱۳۸۴)صدام حسین -بعدازبازجوی های طولانی،«محاکمه» می شود.


او در مدت زندگی تنهای خود در این ۸ ماه اخیر، در این خانه ها جابجا می شده است.

بالاخره دیکتاتور سرنگون شده عراق پس از ۲۴۰ روز در حالی دستگیر شد که مقامات امریکایی ، ۲۵ میلیون دلار برای سر وی جایزه گذاشته بودند.

 

 ۹ دی ۱۳۸۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۰۶)صدام حسین اعدام می شود

بسوی مرگ

اعدام صدام-عیدقربان ۱۴۲۷/ ۹ دی ۱۳۸۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۰۶)

اعدام رئیس جمهورعراق.

«صدام حسین» فرزند «حین المجید»متولد ۲٨آوریل ۱۹۳۷(۸ اردیبهشت ۱۳۱۶) روستای العوجه - تکریت -۱۷۵ کیلومتری شمال بغداد وی در ۹ سالگی پدرش «حین المجید» را از دست داد ،وی ازعشیره «الطلفاح »بود.

در۳۱ سالگی :معاون رئیس جمهورعراق.

در۴۲ سالگی:رئیس جمهورعراق

«صدام حسین»در سال ۱۹۷۹ رسماً رئیس جمهورعراق شد.

۲۴ سال ریاست جمهوری صدام

۱۱سال حکومت احمد حسن البکر

اگرچه صدام حسین درطول ۱۱سال ریاست حکومت احمد حسن البکر ،درسمت معاون ریاست جمهوری بود، امادرواقع بعلت جاه طلبی صدام ،رئیس جمهور کسی نبودغیرار صدام حسین وسرانجام باکمک بعثی ها علیه عبدالرحمن عارف رئیس جمهور وقت عراق (برادر عبدالسلام عارف) کودتا کرد و قدرت را به دست گرفتند.

البته باید ۱۱سال ریاست صدام رادرزمان حکومت احمد حسن البکر اضافه کنیم که می شود۳۵سال

«جورج پیرو»مأموراف بی‌آی(FBI) آمریکاییِ لبنانی الاصل که به زبان عربی صحبت می‌کرد، مسئول اعتراف گرفتن ازرئیس جمهورعراق( صدام) شد.

روز دوم بازجویی صدام حسین. هشتم فوریه ۲۰۰۴(۱۹ بهمن ۱۳۸۲) «صدام باید فکر می کردکه من(جورج پیرو) آدم خیلی قدرتمندی هستم و در مقام جانشین رییس جمهور امریکا حرف می زنم. سنم قطعا یکی از نگرانی ها بود. صدام چطور به منی که آن موقع سنم ۳۰ و اندی ساله بودم نگاه می کرد؟.

بازجوی صدام گفت:رئیس جمهورعراق، توقع نداشت کسی به آن جوانی از او بازجویی کند!.

صدام  خطاب به بازجویش گفت:«تو برای این عملیات زیادی جوان نیستی؟»

جورج پیرو: «شما که جوان تر از من بودید، معاون رییس جمهورعراق شدیدچندسال بعد رییس جمهور شدید درحالیکه سنتان کمی از من بیشتر بود

«بازجوی رئیس جمهورعراق» درادامه گفت:«حرف سنم را پیش می کشید. فکر می کردم هر کس نداند، شما می دانید که توانایی من مهم است نه سنم

«اقدامات روانی بازجوی صدام»

جورج پیرو:نمی خواستم صدام با هیچ یک از بازجوهای دیگر تعامل داشته باشد. نمی خواستم با زندانی های دیگر تعامل داشته باشد، حتی با پرسنل پزشکی. دنبال تعامل با هر انسانی که بود باید از من می خواست.. شده بودم مَحرَم اسرارش، دوستش، سرگرمی اش، همه چیزش..به زندان بان ها گفته بودم(صحنه سازی کرده بودم) که گاهی الکی-لازم است سرشان داد بزنم و آن ها هم دستپاچه و وحشت زده این سو و آن سو بدوند،این بخشی از استراتژی ما بودتا«صدام» فکر کند من شخصا مسوول اوهستم.

جورج پیرو:به او می گفتم من مسوول تمام جوانب زندگی اش هستم و اگر به چیزی نیاز داشته باشد باید از من بخواهد.

بازجوی صدام گفت:نقشه ام بخوبی پیش می رفت وصدام حالا همه جوره به من وابسته شده بود.

یکی ازکارهای روانی بازجوی صدام:«۲٨ آوریل (۹ اردیبهشت)روزتولدصدام بود» برای اوکه تاقبل ازدستگیری درچنین روزی جشنهای باشکوهی درسراسرعراق می گرفتند وتعطیل رسمی کشوربود واماحالا..من برایش جشن کوچکی گرفتم، چندتایی کلوچه لبنانی برایش بردم وباچیزهای دیگری تولدش را برایش جشن گرفتیم.

برای اینکه روحیه اش رابشکنم ، فیلم هایی از سقوطش و پایین کشیده شدن مجسمه هایش نشانش می دادم ،می خواستم این فیلم ها را ببیند و عصبانی شود؛ شاد، عصبانی، غمگین. وقتی کسی را وارد این احساسات می کنی نمی تواند خودش را خیلی کنترل کند. حین مصاحبه آسیب پذیرتر می شود.

اعتصاب غذای صدام درزندان

دست به اعتصاب غذا زد،گفت تمایل ندارد مثل بقیه زندانی ها غذایش را بپذیرد چون مثل بقیه زندانی ها نیست. فقط موقعی غذا می خورد که مثل رییس جمهور عراق به او غذا بدهند!.

«اعتصاب غذای رئیس جمهورعراق دربازداشتگاه»

«جورج پیرو»گفت:نگران سلامتی اش بودم. داشت ضعیف می شد. می توانم بگویم برای اوین بار در بازجویی ها مضطرب بودم(نکنه اوبمیردونتوانیم اسراروناگفته هاراازاوبگیریم)سعی کردم بعضی از چیزهایی که می خواست به او بدهم،اما برایش کاملا توضیح دادم که ما کوتاه نخواهیم آمد... از او خواستم فکر کند اگر جای من بود کار دیگری می کرد. گفت نه. او هم کوتاه نمی آمد. گفتم پس بچرخ با بچرخیم.»
رئیسِ جورج پیرو(چارلز دلفر) می گوید: «به این استراتژی رسیدیم که فشار بیشتری روی صدام بگذاریم تا از اعتصاب غذایش کوتاه بیاید
بازجوی صدام دربازصحنه سازی برای شکستن مقاومت رئیس جمهورعراق می نویسد: «به او گفتم برای پرونده مهم تری چند روزی ترکش می کنم. اما به او سر می زنم چون نگرانش هستم. بلند شدم و از سلول آمدم بیرون. او مانده بود و سلولش تا به چیزهای تازه ای که به او گفته بودم فکر کند. می رفتم سمت ماشینم که یکی از زندان بان ها دنبالم آمد و گفت صدام مرا می خواهد. وقتی دوباره وارد سلول شدم صدام نگاهم کرد و گفت «واقعا نگران من هستید!وبعدگفت« فقط به خاطر تو غذا خواهدخوردم

صدام دربازداشتگاه آمریکایی ها«شاعر»شده بود!

بازجوی صدام گفت: صدام از نظر عاطفی به من وابسته شده بود. می خواست من وقت بیشتری با او بگذرانم ،بامن ازهرچیزی سخن می گفت،حتی درددل می کردوازنامردی های مردمش وفرماندهان نظامیش می گفت،چون تنها کسی بودم که داشت واقعا با او حرف می زد. می توانست چیزهایی را با من در میان بگذارد. «شعر می نوشت و آن ها را به من می داد؛ شعرهایی که آن موقع هر روز می نوشت و برایم می خواند»

بازجوی صدام می گوید:ازصدام علت حمله به کویت راپرسیدم.

صدام گفت :کویت قصدتضعیف اقتصاد عراق راداشت وموضوع مهمتر این بودکه من وقتی وزیر خارجه را به کویت فرستادم تا با امیرالصباح(حاکم کویت) دیدار و مسائل را حل و فصل کند.

امیرکوست به وزیر خارجه ام(عراق) گفته بود» تا زمانی که تمام زن های عراقی را به فاحشه های ده دلاری تبدیل نکند دست از کارهایش برنخواهدداشت»

صدام گفت می خواسته امیرالصباح را برای این حرف تنبیه کند.

پرسیدم :چرا از گاز شیمیایی در برابر مردم خودت(حلبچه) استفاده کردی؟

صدام جواب داد«لازم بود»

موضوع« ایران» دربازجویی صدام
جورج پیرومی گوید:به صدام گفتم ماجرای سخنرانی ژوئن ۲۰۰۰(خرداد ۱۳۷۹) که گفتی عراق تا وقتی ایران در منطقه خودشان را خلع سلاح نکنند، خلع سلاح را نمی پذیرد. جواب تفنگ تفنگ است، جواب چماق، چماق و جواب سنگ سنگ چه بود؟
صدام گفت:ما(عراق)زرادخانه شیمایی نداشتیم وامامی خواستم پیامی برای ایرانی ها بفرستم. باید ایران را درباره زرادخانه سلاح هایمان گمراه می کردیم.
صدام می گوید:«ماازامریکانمی ترسیدیم واما ازایران بیمناک بودیم»
صدام دربازجویی :«بزرگ ترین تهدید برای عراق ایران بود نه امریکا».

رئیس جمهورمخلوع عراق گفت:باید هم چنان از من(صدام) می ترسیدند. چون اگر نمی ترسیدند، حمله می کردند. باید باور می کردند که من هنوز سلاح های خودم را دارم.
جورج پیرومی گوید:پس حُقه بود؟ برای فریب ایرانی ها؟
صدام: دقیقا.

عراق «زرادخانه سلاح های شیمایی» نداشت
«جورج پیرو»در خاطراتش نوشت: بیشتر تسلیحات کشتار جمعی را بازرسان سازمان ملل در دهه ۹۰ میلادی منهدم کردند. آن هایی را هم که بازرسان منهدم نکرده بودند، عراق یک طرفه معدوم کرده بود.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:معدوم نکرده بود،بلکه هرچه داشته روی مردم حلبچه ریخته بود.
بازجوی صدام(جورج پیرو)ازصدام می پرسد:توکه زرادخانه نداشتی پس چرا زندگی خودت را برای یک نمایش به خطر انداختی؟
جواب صدام: این ظرفیت و توانایی ایرانی ها را عقب نگه می داشت. فکر حمله به عراق راازسرشان بیرون می کرد.
جورج پیرو:چرا با اعلان جنگ امریکا هم دست از این حربه برنداشتی؟ می توانستی آن موقع بگویی سلاح کشتار جمعی نداری و کشورت را از حمله امریکایی ها نجات بدهی.
صدام:بدوا محاسباتم درباره پرزیدنت بوش و مقاصدش اشتباه بود. فکر می کردم امریکا مثل عملیات روباه صحرا درسال ١٩٩٨میلادی تلافی می کند؛ یعنی یک حمله هوایی چهارروزه وموضوع فیصله پیدامی کند.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:عملیات روباه صحرا در۱۶دسامبر ١٩٩٨میلادی(۲۵ آذر ۱۳۷۷شمسی)

در چارچوب عملیات روباه صحرا، هواپیماهای جنگی امریکا ۶۲۳ پرواز انجام دادند ، به ۱۰۰ هدف حمله بردند و ۵۴۰ بمب پرتاب نمودند ؛ انگلیسی ها ۲٨ بار پرواز کردند و به ۱۱ هدف حمله کردند. در طول این بمباران ها ۶۲ سرباز عراقی کشته و ۱۲۴ نفر مجروح شدند. به گفته القیسی، ٨۲ غیرنظامی نیز کشته شدند.

اسپوتنیک می نویسد:آمریکایی ها و انگلیسی ها اعلام کردند که هدف از «عملیات روباه صحرا» منحصراً تأسیسات نظامی بوداما چندین مدرسه ابتدایی و مخازن آب مورد استفاده ۳۰۰ هزار عراقی در بغداد تخریب شد. علاوه بر این، آمریکایی ها به یک پالایشگاه نفت در بصره حمله کردند که ادعا می شد تحریم های آمریکا و سایر تحریم های غربی را نقض می کند.

تاسیسات نظامی، رادارها و دستگاه های موشکی زمین به هوا از سال ١٩٩١ تخریب شده است. بعنوان مثال عراق موشک های اسکاد در اختیار داشت که برد آنها به ۶۵۰ کیلومتر می رسد. به گفته این کارشناس، هواپیماهای آمریکایی همچنین به بهانه تهدید به خطوط حمل و نقل در خلیج فارس، سامانه های موشکی ضد کشتی را در شبه جزیره فاو (جنوب عراق) بمباران کردند.

در جریان حملات هوایی، بیش از ۷۰ مرکز نظامی و مقرهای رهبری عراق ، تعدادی از کاخ های صدام حسین، مقر اصلی حزب بعث و همچنین میادین نفتی در جنوب عراق آسیب دیدند.

هدف اصلی این عملیات توسط سندی برگر، مشاور امنیت امریکا اعلام شد که رژیم صدام حسین و محو برنامه تولید سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی و هسته ای عراق بود.

این عملیات با بمباران شدید فرودگاه های عراق و سایر اهداف استراتژیک بوسیله موشک های تاماهاوک آغاز شد،تعداد آنها حدود ۴۰۰ دستگاه بود که به طور قابل توجهی بیشتر از سال ١٩٩١میلادی(۱۳۶۹شمسی) است. به گفته «ابراهیم اسماعیل الراوی» مدیرعامل شرکت الشهید ، که در دهه ۱۹۹۰ در صنایع نظامی فعالیت می کرد، دراین عملیات هواپیماهای آمریکایی B-52 مجهز به ۷ تن بمب مشارکت داشتند. الرویی در مصاحبه با الجزیره گفت: هدف بمباران ها مراکز آموزشی در اردوگاه تاجی در شمال بغداد بود، اما در محاسبات نظامی چنین ضررهایی ناچیز تلقی می شد.

علت توقف عملیات روباه صحرا

هدف امریکا این بود که این حملات تا زمان تسلیم رئیس جمهور صدام حسین ادامه داشته باشد، اما با اعتراض دولتهایی مانند فرانسه ، چین و روسیه جلوی این حمله گرفته شد.بود.

«ریچارد باتلر» رئیس آن زمان کمیسیون ویژه خلع سلاح سازمان ملل متحدبود.

«نیکسون» ده سال پس از اعدام صدام حسین، خاطرات خود را از بازجویی صدام منتشر کرده است. کتابی که پرده از خطاهای سیاسی آمریکا در عراق بر می‌گیرد.توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دویچه وله درآخرین روزسال ۲۰۱۶ میلادی(دی ۱۳۹۵)نوشت:صدام حسین به اتهام قتل ۱۴۸ شهروند روستای دجیل،درحالیکه او مسئولیت چند جنگ خونین را نیز در کارنامه خود داشت.
«جان نیکسون» یکی از ماموران سازمان سیا بود. او نخستین کسی بود که از صدام حسین بازجویی کرد.

نیویورک تایمز گزارشی در ارتباط با انتشار این کتاب منتشر کرده است که بازتاب وسیع رسانه‌ای یافته است. گوشه‌هایی از این گزارش از جمله در مجله آلمانی «اشترن» و همچنین در سایت «راشا تودی» باز نشر شده است.
دویچه وله می نویسد: «کتاب خاطرات بازجویی جان نیکسون از صدام حسین» توسط مجله «تایم» و «دیلی میل» منتشر شده است. در این کتاب، نیکسون از اشتباهات فاحش سازمان‌های جاسوسی و امنیتی آمریکا در عراق می‌گوید و کشته‌شدن هزاران سرباز آمریکایی و صرف میلیاردها دلار پول را هزینه‌ خطاهای جورج بوش می‌داند.
اگر«صدام حسین» ساقط نمی شد،« داعش»شکل نمی گرفت!
اولین بازجوی صدام حسین«جان نیکسون» مدعی است که اگر صدام حسین امروز زنده می‌بود، پدیده‌ای به نام داعش وجود نمی‌داشت. او می‌گوید، صدام با خطرات نیروهای افراطی مسلمان آشنا بود و هرگز اجازه نمی‌داد در عراق چنین نیرویی پا بگیرد. به باور او، قدرت گیری داعش در کشوری با یک حکومت سرکوبگر، همچون عراق ممکن نبوده است.