پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

کیسه(۲ میلیون دلار)آواربرداری(زلزله غازیانتپ)ترکیه

درزلزله ترکیه  بیش از ۴۰ هزارکشته شدند و ۲۰ میلیون آواره شدند،استان «هاتای»(آنطاکیه)بکلی تخریب شد ودر۹ استان دیگر بین ۸۰ تا ۴۰ درصد مناطق مسکونی تخریب شدند.

کیسه پول(۲ میلیون دلار)زیرآوار زلزله(غازیانتپ)ترکیه
تیم های جستجو و نجات در استان «غازیانتپ» که در روز ۶ فوریه ۲۰۲۳(۱۷ بهمن ۱۴۰۱)توسط ۲ زمین لرزه شدید در قهرمانماراش آسیب دیده بود،بعداز۱۱ روز حدود ۲ میلیون دلار را در یک کیسه در یک محفظه کشف کردند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری غازیانتپ گفت:همکاران مادرچندین مورددرلابلای  آوار باقی مانده و اقلام با ارزشی مانند جواهرات و پول پیداکردیم.

Enkazda dolar dolu çanta bulundu! Özel harekat polisleri eşlik etti

دربعضی ازرسانه های ترکیه نوشتند:کیسه پر از دلار در لاشه هواپیما پیدا شد!

خانه » دستور کار » کیسه پر از دلار در لاشه هواپیما پیدا شد! با همراهی پلیس عملیات ویژه
آتش‌نشانانی که بر روی آوارهای غازی‌انتپ که در اثر زلزله قهرمان‌ماراش کار می‌کردند، کیسه‌هایی پر از دلار را در لاشه هواپیما پیدا کردند.

تیم های جستجو و نجات در غازیانتپ  در روز ۲۸ بهمن ۱۴۰۱، حدود ۲ میلیون دلار را در یک کیسه در یک دربسته کشف کردند. تیم های نجات پولی را که پیدا کردند به پلیس تحویل دادند.

Gaziantep'te ne kadar hasarlı bina var?
تیم های آتش نشانی شهرداری غازیانتپ که در حال انجام فعالیت های جستجو و نجات در سایت فروریخته «عایشه-مهمت پولات» در «غازیانتپ» بودند، مقداری پول در کنار فردی که از زیر آوار بیرون آورده بودند، پیدا کردند. از همان لحظه ای که شروع به بیرون آوردن پول کردند، تیم ها با موبایل خود فیلم های ضبط شده را با دوربین گرفتند و «بسته های دلار را در یک چمدان سیاه» فرو کردند.

Deprem nedeniyle Gaziantep'in

آتش نشانان با همراهی تیم های عملیات ویژه، دلارهایی را که بیرون می آوردند، یکی یکی در مقابل گزارش به پلیس تحویل دادند.

BÜYÜKŞEHİR İTFAİYE EKİPLERİ, YANGIN İHTİMALİNE KARŞI TARIM ARAZİLERİNDE  NÖBETTE! | Gaziantep Büyükşehir Belediyesi

«کافور یلماز» رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری غازیانتپ به خبرگزاری آناتولی (AA) گفت که آنها زیاد با چنین موقعیت هایی مواجه می شوند.

yeni-haber-basligi_f9515174

یلماز با بیان اینکه آتش نشانان از اولین لحظه وقوع زمین لرزه به شدت مشغول کار در میدان بودند، گفت:

وی ادامه داد: ابتدا سعی کردیم جان شهروندان داخل لاشه را نجات دهیم، در همین حال کالاها در آوار باقی ماند و اقلام با ارزشی مانند خودرو، جواهرات و پول کشف شد، دوستان آتش نشان ما ابتدا جان افراد را نجات دادند و سپس اشیای قیمتی را تحویل گرفتند. آنها به صاحبان خود پیدا کردند. دوستان ما در یک ساختمان فروریخته در مرکز شهر هستند. آنها 2 میلیون دلار به پلیس تحویل دادند. این نشان دهنده روحیه آتش نشانان است.

تصویری که در کوهرامانمراش مرکز زلزله گرفته شده حقیقت تلخی را فاش کرد. میدان نمونه ای که در شبکه های اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است متعلق به ساختمان نماینده استانی کوهرامانماراش اتاق مهندسین عمران است. غافل نشد که این تنها ساختمان باقی مانده در منطقه بود که تمام ساختمان های اطراف آن تخریب شد.

زمین لرزه ۷.۸ ریشتری بامداد دوشنبه(۱۷ بهمن ۱۴۰۱) در ترکیه وسوریه، ساختمان‌های زیادی را ویران کرد.جمع زیادی راکشت وکثیری رامجروح وآواره کرد.

این زمین‌لرزه ساعت چهار و ۱۷ دقیقه بامداد به وقت محلی در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است.

دستاوردسفررئیس جمهورایران(رئیسی) چین

روز بعد از پایان سفر رئیس‌ جمهور به چین، دلار به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت.

رئیسی: ۲۰ تفاهمنامه بین دو کشور به امضا رسید..همکاری ما و چین در سازمان‌های بین‌المللی، مطنقه‌ای و فرامنطقه‌ای و سازمان همکاری‌های شانگهای  و«گروه بریکس»

سفررئیس جمهورایران (آیت الله رئیسی)به چین»چه دستآوردی داشت؟(آیت الله رئیسی)

روزنامه جمهوری اسلامی(۳۰ بهمن ۱۴۰۱) نوشت: براساس قواعد حاکم بر روابط بین‌المللی، سفر رئیس‌ جمهور رئیسی به چین قبل از آنکه چین رسماً به خاطر مواضع ضدایرانی «شی‌جین‌ پینگ» از دولت و ملت ایران عذرخواهی کند، اقدام درستی نبود... نه‌تنها دولت چین حاضر به تصحیح موضع ضدایرانی شی‌جین‌ پینگ نشد، بلکه از هیأت بلندپایه ایرانی این امتیاز بسیار مهم را گرفت که بر« تعلق تایوان به چین» تأکید کند بدون اینکه مابازاء آن را با تأکید چین بر «تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به ایران» دریافت نماید!.

اصل سفر رسمی مسئولان کشور به خارج، امری طبیعی است که در دوران تمام دولت‌ها انجام می‌شود و برای گسترش روابط بین‌الملل ضرورت دارد. بنابراین، کسانی که اصل سفر رئیس ‌جمهور رئیسی به چین را زیر سؤال می‌برند، سخن مقبولی ندارند. ایرادی اگر وجود دارد و اگر قرار است علامت سؤالی در مقابل این سفر گذاشته شود، باید درباره زمان سفر و محتوای آن باشد.

رسانه‌های عربی: سفر آیت الله رئیسی به چین نقشه جدیدی پیش روی غرب گذاشت

درباره زمان سفر این سؤال اساسی وجود دارد که چرا رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران قبل از آنکه رئیس ‌جمهور چین بابت موضعگیری ضدتمامیت ارضی ایران در سفر آذرماه خود به عربستان عذرخواهی کند یا آن را تصحیح نماید، به پکن سفر کرد؟

شی جین پینگ، رئیس ‌جمهور چین در سفر آذرماه امسال خود به عربستان، پای بیانیه مشترکی با عربستان را امضا کرد که در آن علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران موضعگیری شده و کشورمان به دخالت در کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم متهم شده بود. علاوه بر این، رئیس‌ جمهور چین در همان سفر از ادعای موهوم امارات نسبت به جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) حمایت کرد و مالکیت ایران بر این جزایر را زیر سؤال برد. در همان زمان، وزارت امور خارجه کشورمان به دنبال اعتراضات گسترده رسانه‌ها به مواضع ضدایرانی رئیس ‌جمهور چین، نسبت به این اقدام شی‌جین پینگ واکنش نشان داد و به صورت ملایمی از دولت چین گلایه کرد. معاون نخست‌ وزیر چین نیز یک هفته بعد به تهران سفر کرد و درصدد توجیه موضعگیری شی‌جین ‌پینگ برآمد که مقبول واقع نشد و رسانه‌ها آن را ناکافی دانستند و خواستار عذرخواهی رسمی رئیس ‌جمهور و دولت چین شدند و البته تاکنون خبری از عذرخواهی و تصحیح این موضع ضدایرانی نشده است.

براساس قواعد حاکم بر روابط بین‌المللی، سفر رئیس‌ جمهور رئیسی به چین قبل از آنکه چین رسماً به خاطر مواضع ضدایرانی شی‌جین‌ پینگ از دولت و ملت ایران عذرخواهی کند، اقدام درستی نبود. با اینحال، وقتی خبر این سفر منتشر شد، تصور این بود که در جریان سفر رسمی بلندپایه‌ترین مقام اجرائی کشورمان به پکن، مقامات چینی درصدد جبران برخواهند آمد و رئیس ‌جمهور این کشور سخنی خواهد گفت و یا در بیانیه مشترک نکته‌ای گنجانده خواهد شد که اقدام خلاف آقای شی‌جین ‌پینگ تصحیح شود.

بررسی محتوای سفر رئیس‌ جمهور رئیسی به پکن نشان می‌دهد نه‌تنها دولت چین حاضر به تصحیح موضع ضدایرانی شی‌جین‌ پینگ نشد، بلکه از هیأت بلندپایه ایرانی این امتیاز بسیار مهم را گرفت که بر تعلق تایوان به چین تأکید کند بدون اینکه مابازاء آن را با تأکید چین بر تعلق جزایر سه‌گانه خلیج فارس به ایران دریافت نماید!

در جریان سفر رئیس‌ جمهور رئیسی به پکن، سه نکته در تبلیغات رسمی برجسته شد. یکی استقبال رسمی بود که از مصادیق «آفتابه لگن ۷ دست» بود و چیز تازه‌ای نبود به ویژه آنکه رئیس ‌جمهور چین حاضر نشد تا کنار خودروی رئیس ‌جمهور کشورمان بیاید. دوم اینکه بر اجرائی شدن قرارداد همکاری ۲۵ ساله دو کشور تأکید شد که آنهم اولاً به مثابه وعده سرخرمن است و ثانیاً از جهات مختلف زیر سؤال قرار دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: سوم اینکه در بیانیه پایانی سفر، بر چین یکپارچه تأکید شد، یعنی هیأت ایرانی بر تعلق «تایوان» به «چین» تأکید کرد.

بدون آنکه دولت چین را وادار کند به « مالکیت ایران و بر جزایر سه‌گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک» اعتراف و موضع خلاف رئیس‌ جمهور شی‌جین پینگ را تصحیح کند.

 بدین ‌ترتیب اگر تا اینجای سفر را ارزیابی کنیم، در ادامه تبلیغات پرسروصدای «آفتابه لگن هفت دست» باید بگوئیم «شام و ناهار هیچی»! یعنی مقامات چینی حاضر نشدند قوری ما که در عربستان شکستند را حتی بند بزنند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سفرآیت الله رئیسی به چین

رسانه‌های عربی: سفر آیت الله رئیسی به چین نقشه جدیدی پیش روی غرب گذاشت

استقبال رسمی رئیس جمهورچین(شی جین پینگ)ازرئیس جمهورایران(آیت الله سیدابراهیم رئیسی)

نمازجماعت آیت الله رئیسی در(مسجددوانگ سی)پکن

اقامه نماز جماعت  آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مسجد تاریخی «دونگ سی» پکن

باقی می‌ماند این واقعیت مهم که چین هم مثل آمریکا و اروپا و روسیه درصدد جلب منافع خود است و در غیرقابل اعتماد بودن با آنها تفاوتی ندارد. ما نباید تصور کنیم با وعده‌های دولت چین گشایشی در اقتصادمان پدید خواهد آمد همانطور که دیدیم:

 «در روز بعد از پایان سفر رئیس‌ جمهور به چین، دلار به ۴۶ هزار تومان افزایش یافت»

دولتمردان ما باید این واقعیت را درک کنند که به جای دل بستن به قوری بند نزده چینی، به سراغ سیاست متوازن بین‌المللی بروند که تنها راه‌حل مشکلات کشور است./پایان مقاله روزنامه جمهوری اسلامی.

روزنامه «چاینا دیلی» در گزارشی با اشاره به سفر رئیس جمهورایران(رئیسی) به چین  نوشت:در جریان سفر سال ۲۰۱۶ «شی جین پینگ»(رئیس جمهور چین) به ایران، دو طرف بنیان های «توافق مشارکت راهبردی ۲۵ ساله» میان خود را ایجاد کردند و در سال ۲۰۲۱، این توافق را به صورت رسمی امضا کردند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تاریخچه قرارداد ۲۵ایران وچین

تاریخچه قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در بهمن  ۱۳۹۴ به تهران باز می گردد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند

که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد. رییس جمهوری چین پس از این توافق گفت: «اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری‌های امنیتی در مواجهه با تروریسم را ضروری می‌دانیم

این همکاری راهبردی ۲۵ ساله در دیدار رییس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب هم تکرار شد و ایشان تاکید کردند:«دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق روسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است

موضوع سال گذشته و در سفر «محمدجواد  ظریف» وزیر امورخارجه به چین پی گرفته و سند ابتدایی و پیش نویس به مقامات چینی ارائه شد. در ادامه تعیین جزییات مورد نظر ایران و چین درباره همکاری مشترک، اول تیر ماه سال جاری هیات دولت پیش‌نویس دیگری از این برنامه ۲۵ ساله را تصویب و ظریف را مامور ادامه مذاکرات با چین کرد.

قیمت دلار  ۴۹ هزار تومان»(۳۰ بهمن ۱۴۰۱)«قیمت  سکه طلا  ۲۹ میلیون تومان»

یورونیوزنوشت: بازار آزاد ارز تهران در جریان خرید و فروش‌های روز یکشنبه(۳۰ بهمن ۱۴۰۱) شاهد ثبت پیاپی رکوردهای تاریخی بی‌سابقه بود؛ چنان که بهای فروش دلار برای دقایقی تا ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان (۴۹۲۰۰۰ ریال) بالا رفت و «قیمت هر قطعه تمام سکه طلا نیز از مرز ۲۹ میلیون تومان» عبور کرد.  

نرخ فروش دلار سهمیه‌ای که به طور محدود از طریق صرافی‌های تحت نظارت بانک مرکزی ایران عرضه می‌شود، در ادامه روند صعودی خود، روز یکشنبه نیز ۵۱ تومان دیگر افزایش یافت و به ۴۵ هزار و ۱۱۹ تومان (۴۵۱۱۹۰ ریال) رسید. همزمان، بهای فروش دلار در بازار آزاد به سرعت از نرخ ۴۷ هزار و ۶۷۰ تومان روز شنبه فاصله گرفت و با ثبت نرخ‌های بی‌سابقه تا ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان صعود کرد ولی سپس به دامنه ۴۸ هزار تومان بازگشت و در فاصله ۴۸ هزار و ۵۰۰ تا ۴۹ هزار تومان نوسان کرد. 

سخنرانی آیت الله سیدابراهیم رئیسی در مسجد تاریخی «دونگ سی» پکن

سخنرانی رئیس جمهورایران درمسجد«دونگ سی» پکن ۲۵ بهمن ۱۴۰۱

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از سفری سه‌روزه به چین، صبح پنجشنبه(۲۷ بهمن ۱۴۰۱) وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.(ایران-چین)

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی درباره دستاوردسفربه چین گفت: «۲۰ تفاهمنامه بین دو کشور (ایران-چین)به امضا رسید» و بعد از امضای این توافق‌نامه‌ها اراده جدی دو طرف بر ادامه همکاری و توسعه روابط در حوزه‌های تجازی، اقتصادی، انرژی، علم و فناوری مطرح شد و تصمیمات خوبی گرفتیم. خوشبختانه وزرای حاضر در این سفر با همتایان خود گفت‌وگوهای مناسبی داشتند تا این ارتباطات همراه با انتقال تکنولوژی باشد و بتوانیم دانش لازم برای توسعه را داشته باشیم.

یک سازمان و چند پرسش؛ ایران از شانگهای چه می‌خواهد؟

رئیس‌جمهور بیان کرد: نکته دیکر که مورد تأکید قرار گرفت همکاری ما و چین در سازمان‌های بین‌المللی، مطنقه‌ای و فرامنطقه‌ای و هم‌چنین «سازمان همکاری‌های شانگهای« بود و کشور چین نقشی مهم در این سازمان دارد.

ضمنا درباره عضویت ایران در «گروه بریکس» گفت وگو شد و چین تمایل خود در این‌باره مطرح کرد. ما این مسئله را دنبال می‌کنیم و می‌تواند برای کشور مفید باشد.

رئیسی عنوان کرد: ما در حوزه امنیت نقش موثری در سطح منطقه و بین‌الملل داریم و باید در مسائل اقتصادی هم نقش موثری ایفا کنیم.

کنفرانس( امنیتی مونیخ) چیست؟چه گذشت؟

(Munich Security Conference)«کنفرانس امنیتی مونیخ»(MSC)

کنفرانس مخالفان جمهوری اسلامی ایران

چراایران وروسیه به کنفرانس مونیخ دعوت نشدند؟

«کریستوف هویسگن» ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را «پس از ۱۴ سال ریاست ولفگانگ ایشینگر »بر عهده گرفته است.

حضورمخالفان جمهوری اسلامی ایران:عزاداری درمونیخ(چرامردم ایران بمااعتمادنمی کنند)

چراعلیرغم اینهمه تبلیغات وفحاشی ما،میلیونها مردم ایران درراهپیمایی ۲ بهمن شرکت کردند

«کنفرانس مونیخ»(داووس امنیتی)«هتل بایریشه‌هوف»مونیخ

استقبال رسمی از معاون رئیس‌جمهور آمریکا هنگام ورود به آلمان برای کنفرانس امنیتی مونیخ، ۲۷ بهمن

استقبال رسمی از معاون رئیس‌جمهور آمریکا هنگام ورود به آلمان برای کنفرانس امنیتی مونیخ، ۲۷ بهمن

روزجمعه(۲۸ بهمن ۱۴۰۱) نشست سه روزه کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی آغاز به کار کرد که برای نخستین‌بار به جای نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران، مخالفان حکومت به این نشست دعوت شده‌اند و مقام‌های روسیه نیز برای اولین بار از زمان فروپاشی شوروی به این کنفرانس بین‌المللی دعوت نشدند.

به گزارش خبرنگار BBC فارسی از محل برگزاری کنفرانس مونیخ، همزمان با برگزاری این نشست گروه‌هایی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران از جمله سازمان مجاهدین خلق و طرفداران حکومت پادشاهی از شهرهای مختلف آلمان در مقابل محل این نشست تجمع کردند.

در کنفرانس امنیتی مونیخ، سه نفر از مخالفان حکومت ایران( یعنی رضا پهلوی، مسیح علینژاد و نازنین بنیادی) در کنار سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا در نشستی با عنوان «انقلاب، زن، زندگی، آزادی» سخنرانی کردند.

کنفرانس امنیتی مونیخ یک گردهمایی سالانه است که سال ۱۹۶۳ از دل جنگ سرد بیرون آمد؛ کنفرانسی که در محافل سیاسی و خبری از آن با عنوان «داووس امنیتی» هم یاد می‌شود.

این کنفرانس که معمولاً کمتر از سه روز طول می‌کشد، فضایی غیررسمی برای گرد هم آمدن ده‌ها مقام رسمی از کشورهای جهان است که در حضور ناظران و کارشناسان به تبادل نظر دربارۀ مسائل گوناگون جهان می‌پردازند.

محل برگزاری این کنفرانس «هتل پنج ستارۀ بایریشه‌هوف» در مرکز شهر مونیخ است؛ مکانی با یک سالن اصلی و اتاق‌های کوچک‌تر که هم میزبان نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده برای کنفرانس هستند و هم محل ده‌ها دیدار دوجانبه و چند‌جانبه که شاید حتی خبر برگزاری آن‌ها هم به رسانه‌ها درز نکند.

President Volodymyr Zelensky of Ukraine opened the Munich Security Conference on Friday with a video address pleading for faster weapons deliveries.

سخنرانی رئیس جمهوراوکراین

یکی از دیدارهای مهم در حاشیه کنفرانس که انتظار می‌رود در همین مکان برگزار شود، نشست وزرای خارجه «گروه هفت»(G7:آمریکا(آنتونی بلینکن)،انگلیس(جیمز کلورلی)، کانادا(ملانی جولی)، فرانسه(کاترین کولونا)، آلمان(آنالنا بربوک)، ایتالیا(لوئیجی دی مایو)، ژاپن(هایاشی یوشیماسا).

«کریستوف هوسگن»(رئیس کنفرانس مونیخ)«ولفگانگ ایشینگر»

کریستوف هویسگن ۶۷ ساله ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را پس از ۱۴ سال ریاست ولفگانگ ایشینگر بر عهده گرفته است، در سالی که شاید یکی از حساس‌ترین دوره‌های این کنفرانس در سال‌های اخیر باشد.

آقای «هویسگن »که همانند سلفِ خود دیپلماتی کارکشته است و پیشتر سفیر آلمان در سازمان ملل متحد بوده، این دوره از کنفرانس امنیتی مونیخ را ۱۰ روز پیش از اولین سالگرد تهاجم نظامی روسیه به اوکراین آغاز می‌کند؛ سالگردی که بدون شک همۀ ابعاد این کنفرانس را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اولین روز(تهاجم روسیه به اوکراین)پس از سخنرانی ولادیمیر پوتین ۵ اسفند۱۴۰۰ فرارمردم کی یف

رئیس جمهور اوکراین از حمله نظامی روسیه به این کشور خبر داد.

کمی قبل از ساعت ۴ صبح روز پنج‌شنبه پنجم اسفند ۱۴۰۰(۲۴ فوریه ۲۰۲۲) به وقت اروپای مرکزی، «ولادیمیر پوتین»(رئیس جمهور روسیه) در یک سخنرانی از«آغازعملیات نظامی در اوکراین» خبر داد.

اندکی پس از آن، شاهدان عینی از صدای انفجار در شهرهای «اودسا و خارکیف »گزارش دادند.

جنگ

پنج‌شنبه، پنجم اسفند ۱۴۰۰(۲۴ فوریه ۲۰۲۲)اودسا و خارکیف 

محل برگزاری کنفرانس مونیخ«هتل پنج ستارۀ بایریشه‌هوف»

 بعدازمخالفان ایران «اوکراین» مهمترین موضوع

مقام‌های ارشد کشورهای اروپایی و همچنین سایر کشورها که در مونیخ حاضر می‌شوند، موضوعات متعددی برای بحث دارند، اما بسیاری از گفت‌وگوها در اتاق‌های کنفرانس و راهروهای «هُتل بایریشه‌هوف» و حتی کافه‌ها و رستوران‌های کوچه‌های اطراف آن مملو از این سؤالات خواهد بود که سرنوشت جنگ در اوکراین چه خواهد شد؟

آیا ناتو وارد جنگ رودررو با روسیه خواهد شد؟

اگر مسیر گفت‌وگو حتی در فضایی غیررسمی مانند مونیخ بسته شود، پس باب مذاکره چگونه باید باز شود؟

البته در این میان، نمایندگان کشورهایی هم هستند که معتقدند به‌دلیل بحران شکل‌گرفته پیرامون جنگ در اوکراین بسیاری چالش‌های دیگرِ بین‌المللی ازجمله موضوع تغییرات اقلیمی فراموش شده و این موضوع باید بار دیگر یکی از سرفصل‌های مهم هر گردهمایی بین‌المللی باشد.

این موضوع از نگاه برگزارکنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز پنهان نمانده و می‌گویند: «اگر به نارضایتی کشورها در آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا در زمینه نظم جهانی، که همیشه هم در خدمت منافع آن‌ها نبوده، نپردازیم، این نیروهای بی‌طرف را به‌عنوان متحدان خود برای حفاظت از اصول کلیدی خود جذب نخواهیم کرد.»

«ایران و روسیه»(غایبان بزرگ مونیخ)

با ادامه اعتراضات در ایران و همچنین تهاجم نظامی روسیه به اوکراین - که حالا نام تهران هم به نوعی به آن گره خورده - قابل پیش‌بینی بود که حضور نمایندگان تهران و مسکو در کنفرانس امنیتی مونیخ با چالش مواجه شود.

آن‌طور که «کریستوف هویسگن»(رئیس جدید کنفرانس مونیخ)، در چندین مصاحبه در روزهای اخیر تأکید کرده، او می‌خواهد این کنفرانس نه مکانی برای موعظه بلکه برای گفت‌وگو باشد. از همین رو مقام‌های دولتی ایران و روسیه به مونیخ دعوت نشدند؛ اقدامی که آقای هویسگن درباره آن گفته است:‌ «ایران همواره یک چالش بود چون موجودیت اسرائیل را نفی می‌کرد و با قدم‌برداشتن در مسیر سلاح‌ هسته‌ای حقوق بین‌الملل را نقض می‌کرد. در زمان مذاکرات اتمی، تصمیم سلفِ من این بود که آن‌ها را دعوت کند، اما بعد از نقض حقوق بین‌الملل و حمله وحشیانه سپاه پاسداران و پلیس به مردم خود، ما از ایران دعوت نکردیم».

او همچنین دلیل دعوت‌نکردن از روسیه را جلوگیری از استفاده از کنفرانس امنیتی مونیخ به‌عنوان «تریبونی برای ترویج پروپاگاندا» توصیف کرد.

نام ایران و روسیه در کنار چین در بخش‌های متعددی از گزارش‌ سالانۀ کنفرانس امنیتی مونیخ، که معمولاً در آستانه برگزاری کنفرانس منتشر می‌شود، قابل رؤیت است. نام این سه کشور، به‌عنوان یکی از مسائل جهانی، در کنار کمبود غذا یا قطبی‌شدن فضای سیاسی در فهرست یک نظرسنجی قرار گرفته و مردم در بیش از ۱۰ کشور نظر داده‌اند که تا چه حد ایران را یک تهدید می‌بینند.

این گزارش سالانه وضعیت کنونی برنامه هسته‌ای ایران و مذاکراتِ متوقف‌شده پیرامون آن را هم بررسی کرده و هشدار داده است که «تولید کلاهک اتمی توسط ایران می‌تواند به رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه دامن بزند».

البته نگاهی به کارنامۀ دست‌کم یک دهۀ اخیر کنفرانس میانسالِ مونیخ نشان می‌دهد که اگرچه مقام‌های دولتی ایران و روسیه در آن حضور داشتند، اما این به معنای آن نبود که ترکیب شرکت‌کنندگان و مواضع ابرازشده در این کنفرانس نگاهی بینابینی به این دو کشور داشت.

مثلاً اگر نمایندگان جمهوری اسلامی، که معمولاً وزرای امور خارجه بودند، در کنفرانس امنیتی مونیخ حاضر می‌شدند و از مواضع تهران دفاع می‌کردند، همواره نماینده‌ای از اسرائیل (معمولاً در روز پایانی کنفرانس) به‌شدت به سیاست‌های جمهوری اسلامی می‌تاخت و آن نظام را تهدیدی برای خود و امنیت بین‌الملل می‌خواند.

یا در کنار حضور نمایندگان دیپلماتیک روسیه مانند سرگئی لاوروف در مونیخ، اکثر شرکت‌کنندگان در کنفرانس، چه سیاستمدار و چه ناظران، منتقدان سرسخت سیاست‌های کرملین بودند و در فرصت‌هایی که به دست می‌آوردند، در این‌ باره به‌صراحت صحبت می‌کردند.

سلفی وزرای خارجه زن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ+عکس

عکس وزرای خارجه زن: آلبانی، بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ایسلند، کوزوو، لیختنشتاین، مغولستان، اسلوونی در محل کنفرانس امنیتی مونیخ 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع اخذشده(یورونیوز)بااندکی اصلاحات وانتخاب بعضی ازتیترها فزودن عکس.

سخنرانان روزدوم کنفرانس مونیخ 

متحدان غربی اوکراین روز شنبه ۱۸ فوریه ۲۰۲۳(۲۹ بهمن ۱۴۰۱) در روز دوم کنفرانس امنیتی مونیخ بار دیگر به کی‌یف قول دادند تا تجهیزات مورد نیاز برای شکست روسیه را ارسال کنند.

«ینس استولتنبرگ»(دبیرکل ناتو) در سخنانی گفت که «هیچ نشانه‌ای» وجود ندارد که ولادیمیر پوتین «جاه‌طلبی‌های خود را تغییر داده باشد.»
وی افزود: «ضروری است به اوکراین آنچه برای پیروزی و بقا به‌عنوان یک کشور مستقل در اروپا نیاز دارد داده شود.»
دبیرکل ناتو تصریح کرد که بزرگترین خطر این است که پوتین برنده شود. اگر پوتین در اوکراین پیروز شود پیام برای او و دیگر رهبران اقتدارگرا این خواهد بود که می‌توانند از زور برای رسیدن به آنچه می‌خواهند استفاده کنند.
«ریشی سوناک»(نخست وزیر انگلیس) از رهبران جهان خواست تا حمایت‌ها از اوکراین را «دو برابر» کنند و گفت که برای محافظت از این کشور و بقیه اروپا در برابر تجاوز روسیه تسلیحات و تضمین‌های امنیتی لازم است.
سوناک با تاکید بر تعهد اخیر بریتانیا برای ارسال تانک‌های جنگی، سیستم‌های دفاع هوایی پیشرفته و موشک‌های دوربرد به اوکراین از سایر کشورها نیز خواست تا قبل از آغاز حمله بهاری روسیه از این روش پیروی کنند.
نخست وزیرانگلیس افزود: «زمانی که پوتین این جنگ را آغاز کرد روی این موضوع قمار کرد که عزم ما از بین خواهد رفت، هم اکنون نیز شرط می‌بندد که اعصابمان را از دست می‌دهیم.»
رئیس کمیسیون اروپا: اوکراین برای زنده ماندن به تجهیزات نیاز دارد
«اورزولا فن‌درلاین»(رئیس کمیسیون اروپا) روز شنبه(۲۹ بهمن ۱۴۰۱) خواستار «تلاش‌های مضاعف» در حمایت نظامی از اوکراین برای دفع تهاجم روسیه شد.
وی گفت: «ما باید به حمایت گسترده مورد نیاز برای شکست برنامه‌های امپریالیستی پوتین ادامه دهیم.»
این مقام اروپایی تاکید کرد که «زمان سرعت گرفتن فرا رسیده است چراکه اوکراین برای زنده ماندن به تجهیزات نیاز دارد.»
فن‌درلاین خواستار تسریع در تولید تسلیحات استاندارد مانند مهمات شد که کی‌یف «به‌شدت به آن نیاز دارد.»

کاملا هریس: روسیه در اوکراین مرتکب جنایت علیه بشریت شده است
«کامالا هریس»(معاون رئیس جمهوری آمریکا)گفت که روسیه در جنگ خود در اوکراین مرتکب «جنایت علیه بشریت» شده است. وی خواستار اجرای «عدالت» شد.
او سپس با اشاره به پرونده‌های اعدام‌های موقت، شکنجه و تجاوز جنسی از سوی نیروهای روسی در اوکراین، افزود: «ما به شواهد نگاه کرده‌ایم، استانداردهای قانونی را می‌دانیم و شکی نیست که این جنایت علیه بشریت است.»
وی افزود: «من به همه کسانی که این جنایت‌ها را مرتکب شدند و به مافوق و همدستان آن‌ها در این جنایت می‌گوییم که شما پاسخگوی آن خواهید بود.»
این نخستین بار است که ایالات متحده به‌طور رسمی روسیه را به جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی متهم می‌کند.

A plume of smoke and debris surrounds a white balloon as it falls from the sky.

انتقاد چین از آمریکا: واکنش ایالات متحده به «بالن چینی» پوچ بود.

China's Director of the Office of the Central Foreign Affairs Commission Wang Yi speaks at the Munich Security Conference in Munich, Saturday, Feb. 18, 2023. The 59th Munich Security Conference (MSC) is taking place from Feb. 17 to Feb. 19, 2023 at the Bayerischer Hof Hotel in Munich. (AP Photo/Petr David Josek)
«وانگ یی»(مدیر دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجه چین) در روز دوم این کنفرانس ایالات متحده را هدف انتقاد قرار داد و ساقط کردن بالن چینی را واکنش «پوچ و هیستریک» آمریکا توصیف کرد.
«وزیرامورخارجه پیشین چین» بار دیگر تاکید کرد که این بالن برای استفاده در فعالیت‌های «غیرنظامی» بوده است.
«رئیس دستگاه دیپلماسی چین»گفت:ما از آمریکا می‌خواهیم که برای منحرف کردن افکار از مشکلات داخلی‌اش چنین کارهای پوچی را انجام ندهد.

«Munich Security Conference»کنفرانس امنیتی مونیخ(MSC)

«تاریخچه کنفرانس امنیتی مونیخ»

«تاریخچه کنفرانس امنیتی مونیخ» ایده یک نویسنده و ناشر آلمانی به نام «اوالت-هاینریش فن کلایست-اشمنزین» بود که در دهه ۶۰ میلادی همانند گروهی از همفکرانش در آلمان غربی، نگران وقوع یک درگیری نظامی فراگیر میان بلوک شرق و غرب بود.

این گروه از روشنفکران و تحلیل‌گران سیاسی در آلمان در آن روزها، به دلیل تجزیه آلمان به دو بخش شرقی و غربی معتقد بودند که در صورت وقوع یک درگیری نظامی جدید (بعد از جنگ جهانی دوم)، آلمان به خط مقدم این نبرد تبدیل خواهد شد و به شدت آسیب خواهد دید.

ضمن اینکه این گروه همزمان با بلوک شرق نیز مخالف بودند و معتقد بودند که کشورشان برای مقاومت در برابر شوروی و تبدیل شدن به یک کشور یک‌پارچه کمونیست، به حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی به ویژه آمریکا نیاز دارد.

به همین دلیل، این نویسنده آلمانی در سال ۱۹۶۳ میلادی تصمیم گرفت که با برپایی یک نشست مستقل، از گروهی از سیاستمداران تاثیرگذار مانند هنری کسینجر دعوت کند که در حضور چهره‌های مطرح و سطح بالای نظریه‌پردازی سیاست بین‌الملل در آلمان، با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند و با دیدگاه‌های متفاوت برای حفظ «امنیت بین‌المللی و صلح» آشنا شوند.
این جلسات به شکل سالانه برای دهه‌های متمادی به شکلی محدود برگزار شدند. اما بعد از پایان جنگ سرد و به ویژه در قرن ۲۱، ابعاد این کنفرانس و تعداد میهمانان آن افزایش یافت.

«ولفگانگ ایشینگر»(رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ)از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۲

در سال ۲۰۱۱ میلادی، ولفگانگ ایشینگر از دیپلمات‌های باسابقه آلمانی که از سال ۲۰۰۸، ریاست کنفرانس امنیتی مونیخ را برعهده گرفته بود، یک سازمان غیردولتی به همین نام در آلمان ثبت کرد و در حال حاضر، این سازمان غیردولتی وظیفه برگزاری سالانه کنفرانس را بر عهده دارد.(Wolfgang Ischinger)
رئیس کنفرانس مونیخ(Christoph Heusgen)کریستوف هوسگن
کریستوف هوسگن(رئیس کنفرانس مونیخ)ولفگانگ ایشینگر

وزرای خارجه زن در کنفرانس مونیخ

پس از کنفرانس امنیتی مونیخ درباره افغانستان، وزرای خارجه ۱۱ کشور در بیانیه ای مشترک محدودیت های اعمال شده از سوی طالبان بر زنان را به شدت محکوم کردند.

این بیانیه مشترک از سوی وزرای امور خارجه زن ۱۱ کشور از جمله کانادا، مغولستان، ایسلند، آلمان، فرانسه و بلژیک صادر شده و تلاش‌های طالبان برای حذف زنان از همه اقشار محکوم شده است.

در این بیانیه آمده است: «ما به شدت تلاش طالبان برای حذف زنان از تمام عرصه‌های زندگی عمومی را محکوم می‌کنیم، که آنها را از راه رفتن در پارک‌ها باز می‌دارد، دیگر در صفحه‌های تلویزیون دیده نمی‌شوند، از حق حضور در مدارس و دانشگاه‌ها محروم می‌شوند. اکنون آنها نیز از کار در زمینه های بشردوستانه منع شده اند، ما آن را محکوم می کنیم.

وزرای خارجه کشورهایی که بیانیه امضاکردند:  آندورا، قلم ماریا اوباخ. بلژیک، حاجه لهبیب; کانادا، ملانی جولی؛ فرانسه، کاترین کولونا؛ آلمان، آنالنا باربوک; ایسلند، ثوردیس کولبرن ریکفورد گیلفادوتیر; کوزوو، دونیکا گروالا-شوارتز; لیختن اشتاین، دومینیک هاسلر؛ مغولستان، باتمونخ باتتسسگ; و اسلوونی، تانیا فاجون.
شرکت کنندگان در نشست وزرای خارجه کشورهای G7(گروه هفت)کنفرانس مونیخ
دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز به دعوت یوشیماسا هایاشی، همتای ژاپنی خود، به بخشی از این نشست پیوست.

ماجرای ترانه محلی(گنگستر شهر آمل)خانم معلم قائم شهری

​ماجرای آهنگ «گنگسترشهرآمل»خانم معلم خلّاق مدرسه غیرانتفاعی قائم شهر.

با دستور استاندار مازندران خانم «صدف صفرزاده» معلم قائمشهری از فردا(۳۰ بهمن) می‌تواند سر کلاس درس حاضر شود.

(متن شعرباترجمه)درادامه.

پخش آهنگ «گنگستر شهر آمل» در یک کلاس درس مدرسه غیرانتفاعی درشهرستان قایم شهر مازندران، خانم معلمی خلاق«ترانه محلی» را بادانش آموزان یادداده که شادمانه باهم همخوانی می کنند،محتوای این شعردرباره علاقمندی یک جوان به دخترمورددلخواهش است که زمزمه هایی دراین موضوع دارد وبعد نامزدش راتهدیدمی کندکه تواگربامن ازدواج نکنی دیوانه میشم ، مشروب سگی میخورم وگانگسترشهرآمل میشم.. وقسمتی ازشعردررابطه با عشق خواهربه برادرش است.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران: به‌دنبال پخش آهنگ مبتذل توسط خانم معلم  مدرسه غیرانتفاعی  شهرستان قائمشهر برخورد اداری لازم انجام شد و ضمن قطع همکاری با خانم معلم خلاق،  احتمالاً مجوز مدرسه نیز لغو خواهد شد./اما وزیرگفت:اقدامات بعدازتحقیقات.

آهنگ «گنگستر آمل» باعث اخراج خانم معلم شد!

«عرق سگی خرمه»(مشروبات الکلی میخورم)... اگه می یار نباشی خل بومه من اراذل بومه «گنگستر شهر امل بوومه»

واکنش وزیر آموزش و پرورش به تخلف معلم قائمشهری: بزودی تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: در اولین جلسه شورای نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی، موضوع معلم قائمشهری بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد.

واکنش وزیر آموزش و پرورش به تخلف معلم قائمشهری و دانش‌آموزان قمی/ نوری: بزودی تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود

«یوسف نوری»وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس(۲۸ بهمن ۱۴۰۱)  در رابطه با موضوع «تخلف خانم معلم قائمشهری» گفت:  برای مدارس غیردولتی و مراکز غیردولتی یک شورایی به نام شورای نظارت بر مراکز و مدارس غیردولتی داریم که در این شورا در این باره تصمیم گیری خواهد شد و در اولین جلسه شورا در رابطه با موضوع ترانه(گنگستر شهر آملخانم معلم قائمشهری» تصمیم گیری خواهیم کرد و این موضوع بررسی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در بحث گزینش ها هم باید به طور کامل و در همه موارد گزینش‌ها دقیق باشند، و افرادی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند و در مدارس غیر دولتی معلم می‌شوند، باید براساس دستورالعمل‌هایی که برای معلمین هست، رفتار کنند و در رابطه با موضوع معلم قائمشهری هم باید تحقیقات کامل انجام بشود و شورای نظارت در مورد آن بحث و تبادل نظر کند و در نهایت تصمیم نهایی درباره آن گرفته خواهد شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خانم معلم فردی خلاق است وتوانسته فضای مدرسه راشاد وتوانمندکندواما غفلت کرده ازاینکه فرازهایی از این شعربدآموزی دارد.وامابایدتذکربه خانم معلم داده شود وحتی درج درپرونده واما اخراج نادرست است ،چون این خانم معلم،نه قصداهانت به دین وآئین ومذهبی راداشته ونه به کسی ناسزاگفته واین ترانه محلی ای است که درخیلی ازجاها(بعنوان رجزبه معشوقه ونازدادن برادر)خوانده میشود واما درشکوفایی دانش آموزانش دچار کج اندیشی شده است واینطورهم نیست که این خانم چنین آهنگی نواخته،ترانه ای است که دانش آموزان اززبان خیلی از اقوام ومیهمانی هاشنیده اند وفقط این خانم آن را شکیل ومجازی (همخوانی)کرده است..

«عرق سگی خرمه .. اگه می یار نباشی خل بومه من اراذل بومه ...گنگستر شهر امل بوومه»
«گنگستر شهر امل بومه» نام اصلی زیبای من یک آهنگ شمالی لهجه مازندرانی با صدای «مجید احمدی» می باشد.

دعوت به کارباشگاه نساجی ازخانم معلم خوش ذوق قائم شهری

با اعلام روابط عمومی «باشگاه نساجی مازندران» ضمن تبریک عید مبعث، باشگاه نساجی در راستای وظایف و مسیٔولیت‌های اجتماعی، سرکار «خانم صفرزاده»( آموزگار قایٔمشهری) که اخیراً به دلایلی مورد بی‌مهری قرار گرفته را به استخدام باشگاه در می‌آورد تا از توانایی او در امور فرهنگی بهره ببرد.

باشگاه نساجی متعلق به مردم قایٔمشهر، مازندران و همه نقاط ایران است و وظیفه حمایت از مردم ایران را روی دوش خود می‌بیند و تا حد توان برای دستیابی به این هدف تلاش خود را ادامه خواهد داد.

متن شعر 

«اگه می یار نووشی خل وومه / من ارازل وومه گنگستر شهر آمل وومه»

(اگه یار من نشی دیوانه میشم - من ارازل میشم گنگستر شهر آمل میشم)

«عرق سگی خرمه مست الکل وومه / سیو مستی و بی تعادل وومه»

(عرق سگی میخورم مست الکل میشم - تورو به دنیا نمیدم ولله نمیدم)

«دلی قاتل وومه زیبای من تویی دلخواه من»

(تو قاتل دلمی زیبای من - تویی دلخواه من)

«براری دارمه که به دنیا ندمه / شاه براری دارمه ته ادبِ قربون»

(برادری دارم که به دنیا نمیدم - برادری دارم مثل شاهه قربون ادب تو)

«طاهایی دارمه که به دنیا نَدِمه / تیسه فرمان عقب گرد هادامه»
(طاهایی دارم که به دنیا نمیدم - واست فرمان عقب گرد دادم)

«تی بدخواه ره تحت پیگرد هادامه / کلانتر شهر تی آماره خواسه»

(بدخواه تو رو تحت پیگرد دادم / کلانتر شهر آمار تورو میخواست)

(هر کاری کرد آماره تورو ندادم- به دنیا نمیدم تورو ولله نمیدم)

«هرچی هاکرده تی آماره نِدامه / دنیا ندمه تِره ولله ندمه»

براری دارمه که به دنیا ندمه / امشو چه دارنه هوا دلبر منی یاره

برادری دارم که به دنیا نمیدم / امشب چه هوایی داره دلبر یار منه

امشو امامزاده عبدالله چه دارنه صفا دلبر منی یاره

(امشب امامزاده عبدالله چه صفایی داره دلبر یارمنه)

«سفارش هاکِرده حامد شی یاره دلبر منی یاره»

(حامد به یارش سفارش کرده دلبر یارمنه)

«با ته گلی بزن سجاد شی یاره دلبر منی یاره»

حمله تروریستی( مرکز پلیس)کراچی

گروه«تحریک طالبان پاکستان »حمله رابعهده گرفت

 «حمله تروریستی به مرکز پلیس در کراچی»۷۰ پلیس دراین مرکزفعالیت می کنندواما درزمان حمله ۳۰ نفردرمقرپلیس بودند

تروریست ها به سمت مقر پلیس واقع در «شریعه فیصل کراچی» تیراندازی کردند

حمله تروریستی به مقر پلیس در کراچی پاکستان، ۸ تا۱۰ مهاجم تیراندازی کردند

«عرفان بلوچ» معاون بازرس کل به رویترز گفت: "نمی توان دقیقاً گفت که چه تعداد تروریست وارد شده اند، اما حداقل بیش از پنج نفر هستند."

این ایستگاه دارای دفاتر ارشد ترین پلیس شهر است. بلوچ گفت که ممکن است در زمان حمله ۳۰ پلیس در ایستگاه حضور داشته باشند.

Terror Attack: Terrorist attack on police headquarters in Karachi, Pakistan, 8-10 attackers opened fire
 پرسنل تکاوران شبه نظامی از نیروهای واکنش سریع IQRF) و جناح ضد تروریسم (ATW) در نزدیکی دفتر پلیس کراچی (KPO) در کراچی قرار گرفتند. 

Police mobile and rescue vehicle outside the Karachi police head office, on February 17, 2023, in this still taken from a video. — Geo.tv via Afzal Nadeem Dogar
صدای شلیک و انفجارهای شدید و مکرر در سراسر مجتمع پنج طبقه اداره پلیس کراچی، واقع در نزدیکی مرکز تجارت مالی (FTC) در اصلی شهرای فیصل، عصر جمعه طنین انداز شد. ترس و وحشت را در منطقه به ویژه در بین مسافران گسترش داد.

جاوید علم اودو، بازرس کل اضافی تأیید کرد: «دفتر پلیس کراچی مورد حمله قرار گرفته است.

 Police personnel take cover behind a police van near the site of an attack on the Karachi Police Office in Karachi. PHOTO: ONLINE

دفتر پلیس کراچی دارای دفتر رئیس پلیس کراچی یا بازرس کل پلیس کراچی است. قبلاً این اداره به عنوان دفتر پلیس شهر پایتخت (CCPO) شناخته می شد.

رسانه دیگرپاکستان نوشت:منابع گفتند که ممکن است 8 تا 10 مهاجم با یک خودروی سفید وارد شده باشند، در حالی که برخی از مقامات اظهار داشتند که تروریست ها از قسمت عقب که در آن استخر و کارگاه وسایل نقلیه موتوری نگهداری می شود، به این مجموعه دسترسی پیدا کرده اند.

مدت کوتاهی پس از آن صدای تیراندازی شدید از ساختمان گزارش شد. گروه های زیادی از پلیس از کلانتری های اطراف به همراه تکاوران شبه نظامی به محل اعزام شدند.

 Paramilitary Rangers personnel from the Quick Response Force IQRF) and Anti-Terrorism Wing (ATW) take up positions near the Karachi Police Office (KPO) compound in Karachi. PHOTO: ONLINE

چراغ‌های داخل دفتر پلیس نیز خاموش شد تا تروریست‌ها نتوانند کجا بروند. شهرای فیصل، نزدیک پاسگاه پلیس، برای محافظت از غیرنظامیان نیز برای تردد مسدود شده است.

گفته می شود حدود 60 تا 70 پرسنل در دفتر کار می کنند، اما تا عصر، این تعداد کاهش می یابد، زیرا مردم برای روز کار می کنند.

The location of the police office in Karachi. — Google Maps

افراد داخل گفتند که خود را در اتاق هایشان حبس کرده اند تا از شر تروریست ها در امان بمانند.

در همین حال، معاون بازرس کل نیروهای واکنش سریع پلیس (RRF) و AIG کراچی نیز به دفتر پلیس رسیده اند.

حداقل ۸-۱۰ تروریست در داخل دفتر پلیس حضور دارند و تیراندازی از دو طرف ادامه دارد.

نیروی واکنش سریع تکاوران شبه نظامی به همراه نیروهای واکنش سریع و اداره مبارزه با تروریسم پلیس و تک تیراندازان یگان خدمات ویژه (SSU) با پشتیبانی گروهی از ارتش عملیاتی را علیه مهاجمان انجام دادند.

تکاوران سند گفت که رئیس شاخه ضد تروریستی آنها در این عملیات تکاوران را رهبری می کند.

DIG جنوب عرفان بلوچ گفت که آنها طبقه به طبقه رفتند و آنجا را از وجود هر تروریست پاکسازی کردند. وی گفت: آنها موفق شدند اکثر طبقات را در حالی که تروریست ها در طبقات چهارم و پنجم هجوم آورده بودند، پاکسازی کنند.

هنگام پاکسازی طبقه چهارم ساختمان، صدای تیراندازی شدید همراه با چندین انفجار شدید شنیده شد.

وی افزود که در زمان حمله حدود ۵۰ نفر در ساختمان بودند.

در توضیح یکی از انفجارهای شدیدتر، مقامات مشکوک شدند که ممکن است یکی از مظنونان جلیقه انتحاری خود را منفجر کرده باشد. وی افزود: تبادل آتش شدید به دنبال داشت.

DIG بلوچ گفت که افسران عالی رتبه پلیس و افسران رنجرز زمانی که بمب گذار انتحاری جلیقه خود را منفجر کرد، روی زمین حضور داشتند، اما همه آنها آسیبی ندیدند.

حمله تروریستی روز جمعه در مقر پلیس در کراچی پاکستان رخ داد. تروریست ها به مقر پلیس واقع در شریعه فیصل کراچی تیراندازی کردند. به گزارش کانال خبری محلی جیو نیوز پاکستان، حداقل ۸ تا۱۰ تروریست در داخل دفتر پلیس حضور دارند و تیراندازی از دو طرف ادامه دارد.

«مرتضی وهاب»(سخنگوی دولت استان سندکشورپاکستان» گفت: افراد مسلح روز جمعه(۱۷فوریه ۲۰۲۳) به یک پاسگاه پلیس در شهر کراچی در جنوب پاکستان حمله کردند.

. این سخنگو گفت که در حال حاضر نمی تواند جزئیات بیشتری ارائه کند. رسانه های محلی گزارش دادند که مردان مسلح به ایستگاه پلیس یورش بردند و صدای تیراندازی شدید و برخی انفجارها در خارج از مجتمع شنیده شد که در نزدیکی جاده اصلی شهر قرار دارد. گفته می شود که 8-10 تروریست حمله کردند.

به‌ گزارش جمعه شب ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، حمله شدید به مرکز پلیس و دفتر معاون فرمانده پلیس ایالت سِند، فضای شهر بندری کراچی را به شدت امنیتی کرده و نیروهای امنیتی و یگان ضدتروریسم به محل درگیری اعزام شده‌اند.

ایرنا(۲۸ بهمن ۱۴۰۱،‏ ۱۸:۵۱)نوشت:گزارش‌ها حکایت از ادامه تیراندازی و انفجار در محل حادثه دارد و شبکه‌های خبری نیز اعلام کردند که این حمله در امتداد بلوار "فیصل" پرتردد ترین منطقه شهر کراچی صورت گرفته است.

حمله تروریستی به مرکز پلیس در کراچی پاکستان

منابع خبری به نقل از پلیس کراچی اعلام کردند که چند نفر از نیروهای امنیتی در تبادل آتش با تروریست‌ها زخمی شده و مهاجمان درصدد یورش به دفتر مسوولان ارشد پلیس هستند.

شبکه‌های خبری پاکستان گزارش دادند تعداد تروریست‌ها بین ۷ تا ۱۰ نفر اعلام شده و تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است.

طی ماه‌های اخیر گروه تروریستی «تحریک طالبان پاکستان» دست به حملات متعدد علیه نیروهای پلیس در ایالت خیبرپختونخوا به ویژه حمله به کاروان نیروهای امنیتی زد که طی آن ده‌ها نفر از نیروهای پلیس کشته شدند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت»

تسنیم نوشت: گزارش‌های اولیه حاکی است که 6 مهاجم با ورود به مقر فرماندهی پلیس کراچی حمله کرده و احتمالا تلفات پلیس در این حمله بالا است.

حمله تروریستی به مرکز پلیس در شهر کراچی

«گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت» و در این حمله تاکنون دو نفر کشته و چندین نفر دیگر هم زخمی شده اند.

ایسنانوشت:به گزارش رویترز، شش فرد مهاجم امروز جمعه به مقر فرماندهی پلیس کراچی حمله کرده‌اند.

حمله تروریستی به مرکز پلیس در شهر کراچی

گزارشی درباره تلفات این حمله منتشر نشده، اما منابع رسانه‌ای پاکستان گزارش دادند که احتمالا تلفات پلیس در این حمله بالا است.