پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

۳۳ گروگان‌گیر(طالبان پاکستان) کشته شدند

۳۳نفراز جنگجویان گروه «تحریک طالبان پاکستان» که به اتهام تروریستی(ازچندسال پیش) در این زندان محبوس بودند، روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ٢۰٢٢(۲۷ آذر ۱۴۰۱)  توانستند  محافظان  زندان راپس ازخلع سلاح ،به  گروگان بگیرند واما۲ روز بعد،عصر سه‌شنبه(۲۹ آذر ۱۴۰۱)درعملیات نیروهای پلیس ضدشورش پاکستان کشته شدند.

کشته شدن ۳۳ گروگانگیر(طالبان پاکستان) در شهرستان بنو

«خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان، بعدازظهر سه‌شنبه، (۲۹ آذر ۱۴۰۱) اعلام کرد که در جریان عملیات نیروهای ویژه پاکستان در یک مرکز نظامی در شهرستان «بنو »واقع‌در استان «خیبرپختون‌خواه» که در آن ۱۰ نیروی امنیتی به‌دست اعضای «تحریک طالبان پاکستان »گروگان گرفته شده بودند، همه تروریست‌ها کشته شدند و مرکز نظامی به دست نیروهای امنیتی پاکستان افتاد.

براساس گفته‌های وزیر دفاع پاکستان، همه افرادی که به‌دست «جنگجویان تحریک طالبان پاکستان» گروگان شده بودند، در جریان عملیات آزاد شدند.

تاکنون جزئیاتی از وضعیت سلامت گروگان‌ها در دسترس نیست. پیش‌تر اعضای تحریک طالبان پاکستان ویدیویی در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد دست‌کم یکی از گروگان‌ها به‌شدت زخمی شده است.

«خواجه آصف »که در صحن شورای ملی پاکستان صحبت می‌کرد، گفت یک یگان ویژه ارتش پاکستان مسئولیت حمله به محل گروگانگیری «تحریک طالبان پاکستان» را برعهده داشت و در جریان عملیات، ۲ عضو نیروهای ویژه کشته شدند و ۱۰ تا ۱۵ تن دیگر از این نیروها زخمی شدند.

وزیر دفاع پاکستان(خواجه آصف) روز سه شنبه ۲۹ آذر اعلام کرد واحدهای نیروی ویژه این کشور در حمله‌ای به یک قرارگاه پلیس در مناطق دورافتاده ۳۳ «جنگجویان طالبان پاکستان» که چند روز پیش این پاسگاه را تصرف کرده بودند، از پای درآورده است.

خواجه محمد آصف در گزارش به پارلمان پاکستان گفت٬ پیکارجویان که سال‌ها پیش بازداشت شده بودند توانسته بودند کنترل این پاسگاه پلیس را به دست بگیرند و علاوه بر کشتن دو تن از گروگان ها مقداری اسلحه و مهمات نیز به غنیمت گرفته بودند.

آقای آصف گفت در جریان عملیات واحدهای نیروی ویژه گروگان ها آزاد شده‌اند ولی تعداد آنها را اعلام نکرد. او افزود در این عملیات ۱۵ پرسنل نیروهای امنیتی مجروح و تمامی گروگان‌گیران کشته شده اند. طالبان پاکستان قبلا ادعا کرده بود که تعداد گروگان ها هشت نفر است.

د پاکستانی طالبانو او حکومت د جوړجاړی لپاره یوه جګړه کابل ته رسېدلې

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: این پاسگاه پلیس در ناحیه «بنو »واقع در جنوب استان «خیبر پختونخوا»کشورپاکستان قراردارد. 

گروگان‌گیران افراد وابسته به طالبان پاکستان بودند که از چند سال پیش(قبل از حکومت طالبان درافغانستان) در این پاسگاه  زندانی بودند.

 این افراد روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ٢۰٢٢(۲۷ آذر ۱۴۰۱) دریک حمله غافلگیرانه،  ماموران زندان را خلع سلاح کردند و کنترل قرارگاه را به دست گرفتند، واما بعدازدوزوزمذاکره بین گروگانگیران ومقامات پاکستان  نتیجه ای  نداشت(توافقی حاصل نشد)که سرانجام نیروهای ضدشورش پاکستان واردعمل شدند وهمه گروگانگیران را کشتند.

خواسته گروگان گیران چه بود؟

د پاکستان دفاع وزیر وایی، بنو کې عملیات پای ته ورسېدل، 'ټول بریدګر او دوه  پوځیان وژل شوی' - BBC News پښتو

خواسته گروگان گیران:

گروگان گیران(طالبان پاکستان) خواستار انتقال امن این افراد به یکی از پایگاه های قدیمی گروه بودند.

سخنگوی دولت در استان خیبر پختونخوا گفت قبل از شروع حمله نیروها ویژه به گروگان‌گیران فرصت داده شد که خود را تسلیم کنند ولی آنها این پیشنهاد را نپذیرفتند.

پس از شروع حمله به این قرارگاه پلیس صدای چند انفجار شنیده شد و دود سیاهی در آسمان منطقه مشاهده می‌شد. به گفته مقامات محلی تیراندازی متقابل دو ساعت ادامه داشت.
تصرف این قرارگاه پلیس در روز یکشنبه نشان دهنده مشکل حکومت پاکستان در اعمال کنترل بر نواحی دورافتاده در جوار مرز با افغانستان است.

طالبان پاکستان که با نام کامل «تحریک طالبان پاکستان» شناخته می‌شود تشکیلات مستقلی است که اساسا در پاکستان فعالیت می کند ولی با گروه طالبان افغانستان که تابستان سال گذشته قدرت را تصرف کرد ارتباط و همکاری دارد.

روز دوشنبه(۲۸ آذر ۱۴۰۱)« محمد خوراسانی»(سخنگوی طالبان پاکستان) خواستار انتقال امن گروگان‌گیران به ناحیه وزیرستان شمالی و یا جنوبی شد. این نواحی تا چند سال پیش و عملیات گسترده ارتش پاکستان برای بیرون راندن پیکارجویان از منطقه، یکی از مناطق پایگاهی مهم طالبان پاکستان بود.

از آن زمان به بعد اکثر فرماندهان و واحدهای مهم طالبان پاکستان به خاک افغانستان رفته اند ولی دسته هایی از پیکارجویان این گروه هنوز هم برخی از مناطق دورافتاده این ناحیه را در کنترل خود دارند.

در پی به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان عملیات نظامی پیکارجویان طالبان پاکستان و حملات آنها به نیروهای دولتی افزایش یافت و درنهایت بین این گروه و دولت پاکستان یک آتش بس چند ماهه برقرار شد.

افزایش حملات طالبان پاکستان مناسبات دولت این کشور با گروه طالبان درافغانستان را که میانجی برقراری آتش بس در ماه مه امسال بود تیره کرده است.

حملات مسلحانه طالبان پاکستان از حدود ۱۵ سال پیش آغاز شد. این گروه همچون طالبان افغانستان خواستار برقراری امارات اسلامی در پاکستان است و معمولا حملات مسلحانه آنها با هدف کاهش حضور ارتس پاکستان

وزارت دفاع پاکستان می گوید که به گروگانگیری که در زندان بانو، خیبر پختونخوا آغاز شده بود، پایان داد و تمام ۳۳ شبه نظامی مظنون به گروگان گیری را کشت.

ارتش پاکستان روز سه شنبه ٢۰ دسامبر ٢۰٢٢(۲۹ آذر ۱۴۰۱) در بیانیه ای اعلام کرد که دو سرباز پاکستانی نیز در این عملیات پاکسازی کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه از زبان خواجه محمد آصف وزیر دفاع نوشته است که در این عملیات "بین ۱۰ تا ۱۵ سرباز پاکستانی زخمی شده اند". به گفته وی، در این عملیات یک افسر نظامی نیز زخمی شده است.

مدارس از ترس گروگانگیری تعطیل شد

ارتش پاکستان در حالی پایان گروگانگیری را اعلام کرد که مدارس در بانو پاکستان به دلیل ترس از طالبان بسته شده بود.

به دلیل ترس از گروگان گرفتن توسط طالبان پاکستانی در بانو، خیبر پختونخوا، دستور تعطیلی مکاتب ولسوالی در روز سه شنبه صادر شده است. این سومین روز است که طالبان پاکستانی یک زندانبان را در این منطقه گروگان می گیرند.

حدود 30 تن از شبه نظامیان گروه تحریک طالبان پاکستان که به اتهام تروریستی در این زندان محبوس بودند، روز یکشنبه توانستند از محافظان این زندان اسلحه بگیرند و به گروگان بگیرند.

«محمد علی سیف» سخنگوی ایالت خیبر پختونخوا گفت که طالبان پاکستانی در ازای آزادی حدود هشت محافظ امنیتی و مقام اطلاعاتی گروگان، اجازه داده اند تا به سلامت به افغانستان بروند.

معاون کمیسر بانو اعلام کرد که مدارس در روز سه شنبه تعطیل خواهند بود.

یک مقام ارشد دولتی این منطقه که از افشای نام خود خودداری کرد، گفت: "ما می ترسیم که طالبان بتوانند وارد مکاتب شده و دانش آموزان را گروگان بگیرند. ما نمی خواهیم خطر را بپذیریم. امروز مدارس تعطیل شد. تصمیم گرفتم تعطیل کنم."

ادارات و جاده ها در اطراف زندان بسته شده و ایستگاه های قفل جدید ساخته شده است. مقامات ارشد دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که مقامات پاکستانی از دولت طالبان در افغانستان خواسته اند تا گروگان ها را آزاد کنند.

حملات جدید طالبان پاکستانی

به گفته مقامات، شامگاه یکشنبه(۲۷ آذر ۱۴۰۱) حداقل ۵۰ تروریست زندانی(گروه طالبان) پاکستانی به یک مرکز پلیس دیگر در «وانا» حمله کردند.

دولت محلی و دو مقام بلندپایه پلیس که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این گروه از پلیس اسلحه گرفته و آنها را گروگان گرفته بودند، اما بعدا با کمک مرزبانان پاکستانی آزاد شدند.

گروه«تحریک طالبان پاکستان» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و گفته است که در این حمله دو پلیس کشته شده اند.

طالبان پاکستان ماه گذشته به آتش بس چند ماهه خود با اسلام آباد پایان داد و از آن زمان حملات به نیروهای امنیتی افزایش یافته است.

جزایر سه گانه ایران(بیانیه ۱+۶) شش کشور امیر نشین شواری همکاری خلیج فارس+چین


در «بند۱۲» بیانیه مشترک  چین و سران شورای همکاری خلیج فارس که ۹ دسامبر ۲۰۲۲(۱۸ آذر ۱۴۰۱) منتشر شد آمده: «رهبران(۶کشورحاشیه خلیج فارس+چین) از تمامی تلاش‌های مسالمت‌آمیز شامل ابتکارها، پیشنهاد‌های امارات برای رسیدن به راهکار صلح آمیز برای حل مسئله جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ وتنب  کوچک و ابوموسی)  از راه مذاکرات ۲جانبه بر مبنای قوانین بین‌المللی حمایت می‌کنند.»

جزایر۳ گانه ایران(تُنب بزرگ ،تُنب کوچک وابوموسی)خلیج فارس

*​دو کشور( عربستان-چین) از ایران خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را حفظ کند و بر احترام به اصول حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی کشورها رارعایت کند.

بیانیه رهبران شش کشور امیر نشین عضو در شواری همکاری خلیج فارس به همراه چین(۱+۶)

ماجرای چین وجزایر۳ گانه ایران چیست؟

آن‌ها در ادعایی عجیب، حمایت خود را از تمام تلاش‌های صلح‌آمیز از جمله تلاش امارات برای دستیابی به راه‌حل مسالمت آمیز برای موضوع جزایر( ایرانی) سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل تایید کردند!

سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند.

این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند که از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند.

رهبران شش کشور امیر نشین عضو در شواری همکاری خلیج فارس به همراه چین روز گذشته در اجلاس مشترک خود درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند و بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ در دستیابی به صلح، امنیت، ثبات و رفاه در تمام نقاط جهان توافق کردند.

عربستان-چین

رهبران شش کشور حاشیه خلیج فارس به همراه رئیس جمهوری چین

در بیانیه پایانی بر ضرورت بازگرداندن صلح و امنیت بین‌المللی از طریق احترام متقابل و همکاری بین کشورها برای دستیابی به توسعه، پیشرفت و پایبندی به اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر، منشور سازمان ملل متحد و حسن همجواری تاکید شده است.

8 نکته درباره حمایت روسیه از امارات درباره جزایر سه گانه / 5 عضو دائم شورای امنیت تکمیل شد

«جزایرسه گانه ایران»

این کشورها خواستار حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشورها، عدم مداخله در امور داخلی آن‌ها و عدم استفاده یا تهدید به زور شدند.

واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس-چین

رهبران این کشورها بر لزوم حمایت از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی در منطقه شورای همکاری خلیج فارس و تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برای حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کردند.

آن‌ها بار دیگر از ایران خواستند تا همکاری کاملی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد.

 

آن‌ها بر لزوم رعایت اصل حسن همجواری و عدم مداخله در امور داخلی و احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران تاکید کردند.

آن‌ها خاطرنشان کردند که روابط نیز باید بر اساس حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات باشد.

رهبران این کشورها بر اهمیت گفت‌وگوی همه جانبه با مشارکت کشورهای منطقه برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات کننده منطقه تاکید کردند.

آن‌ها حمایت خود را از تمام تلاش‌های صلح آمیز از جمله تلاش امارات برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای موضوع جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه طبق قواعد حقوق بین‌الملل تایید کردند.

این کشورها همچنین خواستار مقابله با حمایت از گروه‌های تروریستی و فرقه‌ای و سازمان‌های مسلح غیرقانونی و جلوگیری از تکثیر موشک‌های بالستیک و پهپادها و اطمینان از ایمنی ناوبری و تاسیسات نفتی بین‌المللی و پایبندی به قطعنامه‌های سازمان ملل و مشروعیت بین‌المللی شدند.

این بیانیه در حالی صادر شد که روز گذشته در پایان نشست سران عربستان و چین بیانیه مشترکی صادر شد که در آن بر لزوم تقویت همکاری‌های مشترک پکن و ریاض برای تضمین صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید شده است. دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند.

اعتراض ایران به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با محکوم کردن اتهامات بی اساس بیانیه پایانی نشست ۴۳ سران شورای همکاری خلیج فارس، صدور اینگونه بیانیه ها را تکرار سیاست شکست خورده ایران هراسی خواند که فقط می تواند تلاشی بیهوده برای پوشاندن اقدامات بحران آفرین برخی کشورهای این شورا در حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی از گروه‌های تروریستی و زخم عمیق مردم رنج دیده کشورهای بحران زده منطقه باشد.

جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.

حضور سفیر چین در وزارت خارجه/ اعتراض ایران به بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین

سخنگوی وزارت خارجه با یادآوری تحمیل هزینه های هنگفت جانی و مالی بر مردم منطقه از ناحیه سیاست های مخرب برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، از این شورا خواست در رویکردهای خود در قبال مسایل منطقه ای تجدید نظر کنند و مسیر سازنده را برگزینند.

کنعانی اشاره بیانیه این شورا در خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته ای کشورمان را مردود دانست و افزود: کشورهایی که تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن توافق هسته ای به کار بسته بودند، اکنون با نادیده گرفتن پایبندی کامل ایران به برجام و قوانین بین المللی، نسبت به اقدامات مشروع ایران معترض شده اند.

واکنش ایران به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس-چین(جزایر۳گانه)

کنعانی ادامه داد، جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر امنیت درون زای منطقه و رعایت هنجارهای بین المللی، هیچگونه مداخله ای را در سیاست ها و برنامه های فناوری و دفاعی خود بر نمی تابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید مجدد بر مواضع اصولی کشورمان، جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی سرزمین جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی بر این جزایر را امری بی ثبات کننده، دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به اشراف و توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از امنیت دریانوردی در منطقه خلیج فارس و هوشیاری نسبت به هر گونه شرارت و ناامنی دریایی، صدور اینگونه بیانیه ها و مواضع را بی تأثیر در عزم نیروهای مسلح ایران در تامین امنیت کشور و امنیت منطقه دانست.

تبریک حضوری سفیر چین در تهران به سخنگوی جدید وزارت خارجه

«چانگ هوآ» سفیر چین و «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران.

کنعانی همچنین ضمن ابراز تعجب از درج برخی مطالب در بیانیه مشترک شورای همکاری خلیج فارس و چین، یادآور شد مذاکرات رفع تحریم های غیرقانونی، منحصر به موضوع هسته ای ایران و با طرف های شناخته شده بوده و تجربه نشان داده در همان مسیر می تواند پیش برود. مضافا آنکه جمهوری اسلامی ایران همیشه برای دستیابی به یک توافق منصفانه و پایدار در این مسیر آماده بوده و هست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار امروز «سفیر چین درایران»(چانگ هوآ) با دستیار آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت،

در این ملاقات نسبت به ورود بیانیه مذکور به موضوع تمامیت ارضی ایران ابراز ناخرسندی شدید شد و تاکید گردید جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس جزء لاینفک تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران است که مانند هر بخش دیگر از سرزمین ایران هرگز موضوع مذاکره با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود.

سفیر چین نیز با تاکید بر احترام کشورش به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران، در توضیحات اهداف سفر رئیس جمهور کشورش به ریاض، این سفر را در راستای کمک به صلح و ثبات در منطقه و بهره گیری از گفتگو به عنوان ابزاری برای حل مشکلات دانست. سفیر چین سیاست خارجی کشورش در منطقه را مبتنی بر توازن دانسته و مبادلات پیش بینی شده دیپلماتیک از جمله سفر معاون نخست وزیر چین به ایران در روزهای آینده را مؤید این رویکرد اعلام کرد./تسنیم۱۹ آذر ۱۴۰۱

«محمد جمشیدی» معاون امور سیاسی دفتر رئیس‌جمهور شد

«محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی در واکنش به بیانیه نخست در توییتی نوشت: «همکاران چینی به یاد داشته باشند که وقتی سعودی و آمریکا از داعش و القاعده حمایت کردند، این ایران بود که با تروریست‌ها جنگید

۰۲ شهریور ۱۴۰۰«غلامحسین اسماعیلی» رئیس دفتر رئیس جمهور با صدور حکمی، «دکتر محمد جمشیدی» را به سمت" معاون امور سیاسی دفتر رئیس جمهور" منصوب کرد. او یکی از« اعضای تیم مذاکره کننده سعید جلیلی» بود.

محمد جمشیدی

جزایرسه گانه(تنب بزرگ،تنب کوچک،ابوموسی)کجاست؟

جزایر سه‌گانه در جنوبی‌ترین استان جمهوری اسلامی ایران یعنی استان هرمزگان با مرکزیت بندرعباس قرار دارند، این استان نیز در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار داشته و کرانه‌های این استان در شرق به دریای عمان و در غرب به خلیج فارس امتداد می‌یابد، استان هرمزگان با ۷۱ هزار و ۱۹۳ کیلومتر مربع مساحت ۳.۴ درصد مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است.

تنب‌ بزرگ‌

جزیره‌«تنب‌ بزرگ‌» با وسعت‌ حدود ١١ کیلومتر مربع‌ در جنوب‌ جزیره‌ قشم‌ واقع‌ شده‌ که‌ از جنوب‌ به‌ جزیره‌ ابوموسی‌ از شرق‌ به‌ عمان‌ و از غرب‌ به‌ تنب‌ کوچک‌ ختم‌ می‌شود. فاصله‌ این‌ جزیره‌ تا قشم‌ ٣١ تا تنب‌ کوچک‌ ١٢ تا ابوموسی‌ ٥٠ و تا جزیره‌ الحمرائدر راس‌ الخیمه‌ ٨٢ کیلومتر است‌.

تنب‌ کوچک

این‌ جزیره‌«تنب‌ کوچک» با مساحت‌ ٢ تا ٢\٥ کیلومتر در جنوب‌ بندر لنگه‌ و در غرب‌ تنب‌ بزرگ‌ واقع‌ شده‌ است‌. فاصله‌ این‌ جزیره‌ تا بندر لنگه‌ ٥٠ کیلومتر تا راس‌ الخیمه‌ ٩٢ کیلومتر و تا تنب‌ بزرگ‌ حدود ١٣ کیلومتر است‌.

تنگه‌ هرمز
طول‌ «تنگه‌ هرمز» در امتداد خط‌ عمود منصف‌ ١٨٧ و براساس‌ تعریف‌ کنونی‌ ٣١٠ کیلومتر بوده‌ و عمق‌ آن‌ در مجاورت‌ ساحل‌ ایران‌ ٣٦ متر و در مجاورت‌ ساحل‌ عمان‌ ١٤٤ متر است‌. هلالی‌ شکل‌ بوده‌ ،قسمت‌ برجسته‌ آن‌ به‌ طرف‌ ایران‌ و قسمت‌ فرو رفته‌ آن‌ به‌ سوی‌ عمان‌ است‌،بنابراین‌ در تنگه‌ بیشترین‌ ساحل‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌ است‌.
کنترل‌ این‌ تنگه‌ براقتصاد و انرژی‌ ، رفت‌ و آمد و حمل‌ ونقل‌ نیروی‌ نظامی‌ در خلیج‌ فارس‌ آن‌ را به‌ صورت‌ یک‌ نقطه‌ فشار و کنترل‌ درآورده‌ است‌.

«جزیره تنب بزرگ‌»

جزیره «تنب‌ بزرگ‌»با وسعت حدود ۱۱ کیلومتر مربع در جنوب جزیره قشم واقع شده که از جنوب به جزیره ابوموسی، از شرق به دریای عمان و از غرب به تنب کوچک ختم می‌شود، فاصله این جزیره تا قشم ۳۱ کیلومتر، تا تنب کوچک ۱۳ کیلومتر و تا ابوموسی ۵۰ کیلومتر است.

 

«جزیره تنب کوچک‌»

جزیره«تنب‌ بزرگ‌» با مساحت حدود ۵ کیلومتر مربع در جنوب بندر لنگه و در غرب تنب بزرگ واقع است؛ فاصله این جزیره تا بندر لنگه ۵۰ کیلومتر و تا تنب بزرگ ۱۳ کلیومتر است.

جزیره ابوموسی

جزیره«تنب‌ ابوموسی» به لحاظ جغرافیایی، جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج فارس است که در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه‌، در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده‌ عربی واقع شده ‌است و همچنین ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد؛ این جزیره یکی از ۱۴ جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن در حدود ۵ . ۴ کیلومتر است و شهر ابوموسی مرکز این جزیره است.

 وزیر کشور از جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک بازدید کرد

وسعت شهرستان ابوموسی ۶۸٫۸ کیلومتر‌مربع است که مشتمل بر جزایر ابوموسی با ۱۲ کیلومتر مربع، جزیره تنب بزرگ با ۱۰٫۳ کیلومتر مربع، تنب کوچک با ۱٫۵ کیلومتر مربع، سیری با ۱۷٫۳ کیلومتر مربع، فرور بزرگ با ۲۶٫۲ کیلومتر مربع و فرور کوچک با ۱٫۵ کیلومتر مربع است.

 

«فاصله میان جزیره ابوموسی و جزایر تنب» به دلیل عمق مناسب آب تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است.

مالکیت جزیره ابوموسی به همراه جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک در دست ایران است اما ادعاهایی از سوی کشور تازه‌ تاسیس امارات متحده عربی - که از زمان شکل‌گیری این کشور کوچک بیش از ۴۰ سال نمی‌گذرد - مطرح است.

 

این جزیره در اسناد تاریخی با نام «بوموو» (BOUMOU) و «بوم‌او» یعنی آب (معرب آن بومف) و «بوموسو» و «گپ سبزو» نام داشته (به معنای جای سبز) است.

در نقشه‌های قدیمی بوموف یا بوموسو ثبت شده (بوم به معنی مکان است و "سو" چند معنی دارد "سو" مخفف سوز (SOUZ)نام یک نوع سبزی است و بطور کلی نیز در زبان فارسی کهن معنی سبز می‌دهد و در مجموع می‌توان آن را به معنای سرزمین‌ سبز نامید).

 

نام «ابو‌موسی» یک نام جدید است که سابقه آن به حدود بیش از ۱۰۰ سال قبل باز می‌گردد که یکی از ساکنان بنام ابوموسی این نام را بجای بوموسو (BOUMOUSOU) رایج کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:جزایر سه گانه عربی واقع در خلیج فارس موقعیت استراتژیک مهمی به ویژه از نظر نظارت بر تنگه هرمز، تنگه ای که نفت اعراب از آن عبور می کند، به خود اختصاص داده اند. جزایر عربی "جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک" مرکز کنترلی را تشکیل می دهند که از آنجا سواحل عراق، ایران و عربستان سعودی قابل مشاهده است و در ورودی دریای سرخ که کنترل این جزایر را در اختیار دارد تقریباً کنترل می شود. ترافیک آبی در داخل و خارج از خلیج فارس

 *جزیره ابوموسی: در ۱۵۰ کیلومتری ورودی خلیج در تنگه هرمز، حدود ۶۷ کیلومتری سواحل ایران، و ۴۲ کیلومتری سواحل عربی امارات متحده عربی "امارات شارجه" منطقه آن واقع شده است. ۲۰ کیلومتر مربع، حداکثر طول آن ۵ کیلومتر، حداکثر عرض آن ۹ کیلومتر و جزیره ای مستطیل شکل است که سطح آن از دشت های شنی پوشیده از گیاهان خشک به ارتفاع ۳۶۰ فوت از سطح دریا تشکیل شده است. که آب آشامیدنی در آن موجود است و دارای سنگهای معدنی برخی از مواد معدنی مانند اکسید سرخ با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر که از اعراب هستند و دارای مدرسه و مسجد بزرگ است و مردم به شکار و چرا و کشاورزی مشغولند.

* تنب بزرگ: در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی جزیره قشم و در شمال غربی جزیره ابوموسی در ۳۸ کیلومتری آن و در ۳۵ کیلومتری راس الخیمه قرار دارد و دایره ای شکل در ۳.۵ کیلومتری آن است. قطر و مساحت آن ۹ کیلومتر مربع است.الاثبه با جمعیتی حدود ۷۰۰ نفر عرب در آن است.

دو مدرسه، یک مرکز بهداشت و یک پاسگاه پلیس.

تنب کوچک: ۹۰ کیلومتری ساحل عربستان و ۲۸ کیلومتری جزیره تنب بزرگ، مثلثی شکل، ۲ کیلومتر طول و ۱ کیلومتر عرض، خالی از سکنه و ۱۱۶ فوت از سطح دریا ارتفاع دارد.

۲- نگاهی تاریخی به درگیری بر سر جزایر تا سال ۱۹۷۱:

ایران از ابتدای قرن حاضر مدعی مجموعه ای از جزایر عربی در خلیج فارس مانند جزیره سیره در بحرین، جزایر تنب بزرگ و کوچک و جزیره ابوموسی بوده است. بریتانیا از حق حاکمیت اعراب بر جزایر حمایت کرد، در سال 1887، ایران با برافراشتن پرچم ایران بر جزیره «مصره» کنترل آن را به دست گرفت، بریتانیا در ابتدا با این امر مخالفت کرد، اما با کنترل ایران بر این جزیره موافقت کرد.

در سال 1904، ایرانیان پرچم‌های عرب «ابوموسی» و «تنب اکبر و صغیر» را پایین کشیدند و پرچم ایران را به زور برافراشتند، اما بریتانیا خواستار پایین آوردن پرچم‌های ایران شد - زیرا این کشور مستعمره امارات است. خلیج فارس.. در اثر فشار انگلیس، نیروی گارد ایران پس از مدت کوتاهی برای اشغال جزایر عقب نشینی کرد. اما ایران بازگشت و در سال 1923 جزایر را مطالبه کرد، اما تلاش هایش ناکام ماند.

در سال 1928، ایران شیخ جزیره هنگام را اخراج کرد، جزیره‌ای که در کرانه جنوبی جزیره قشم قرار داشت و ساکنان آن عرب‌هایی از قبیله بنی یاس بودند که از سال 1926 با اجازه سلطان مسقط در هنگام ساکن شده بودند. سلطان بن سالم حاکم رأس الخیمه در سال 1929 پرچم خود را در جزایر تنب به اهتزاز درآورد و ایران تلاش زیادی کرد تا جزایر تنب را از حاکم رأس الخیمه شیخ سلطان اجاره کند. درخواست را رد کرد.

در مورد جزیره ابوموسی، امارت شارجه به اعمال حاکمیت مؤثر خود بر آن ادامه داد و در سال 1935، حاکم شارجه به یک شرکت انگلیسی امتیاز استخراج اکسید قرمز را برای مدت 6 ماه اعطا کرد.

در سال 1964، ایران جزیره ابوموسی را اشغال کرد و اشغال با اعتراض شدید روبرو شد، بنابراین وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد که فرود ایران در جزایر یک مانور جنگی اضطراری است که ناوگان ایران و آمریکا در آن شرکت کرده‌اند و قصد آن نیست. اشغال شد و نیروهای ایرانی بیست روز پس از فرود عقب نشینی کردند.

ایران در سال 1964 با ارائه درخواستی به حاکم راس الخیمه مبنی بر واگذاری جزایر در ازای کمک وی در ساخت مدرسه و بیمارستان بازگشت، اما وی درخواست ایران را رد کرد. با این حال، در نوامبر 1971، شیخ خالد بن محمد القاسمی، حاکم شارجه، با میانجیگری ویلیام لومیس، فرستاده شخصی در خلیج فارس به سر الک داگلاس هیوم، وزیر خارجه بریتانیا، قراردادی را با ایران امضا کرد و توافق شد که شارجه اعمال حاکمیت مؤثر بر جزیره ابوموسی و اینکه شهروندان جزیره تحت اقتدار و صلاحیت دولت شارجه باشند و پرچم شارجه در جزیره برافراشته شود و درآمد نفت در صورت مشترک باشد. به طور مساوی کشف می شود و به ایران اجازه داده می شود تا نیروهای خود را به منطقه ای که در جزیره بین دو طرف توافق شده است برساند، در ازای اینکه ایران مبلغی معادل یک میلیون و نیم میلیون پوند استرلینگ برای مدت 9 سال به شارجه بپردازد.

۳- اشغال جزایر توسط ایران در سال 1971 و واکنش های اعراب:

ایران از اعلام خروج بریتانیا از خلیج عربی در پایان سال 1971 استفاده کرد و صبح روز سه شنبه مصادف با نوامبر 1971 جزایر سه گانه عربی را اشغال کرد، جایی که نیروی بزرگی از ارتش ایران با پشتیبانی نیروی دریایی ارتش در آنجا بود. جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک را مورد حمله قرار داد و پس از درگیری بین پلیس امارت راس الخیمه و نیروهای ایرانی که منجر به کشته شدن 6 نفر و کشته شدن 3 نفر از اعضای آن شد، آنها را اشغال کرد. نیروهای ایرانی

راس الخیمه اعتراض شدیدی به دولت بریتانیا که مسئول حفاظت از این دو جزیره بود، تسلیم کرد، زیرا بریتانیا هنوز از امارات خارج نشده بود، زیرا اعلام کرد که در دوم دسامبر 1971 عقب نشینی می کند، اما بریتانیا به این موضوع اهمیتی نمی داد. مسئله اشغال جزایر توسط ایران و انگشت تکان نخورد و در همان روز نیروهای ایرانی اشغال جزیره ابوموسی را تکمیل کردند و جمعیت عرب را از جزایر سه گانه بیرون کردند. مردم شارجه، دبی و راس‌الخیمه با برپایی تظاهرات، اشغال جزایر توسط ایران را محکوم کردند، خواستار عقب‌نشینی شدند و به منافع تجاری بریتانیا و ایران در امارت‌های ساحلی حمله کردند.

کشورهای عربی نیز در رد اشغال جزایر توسط ایران موضع گرفتند

کشورهای عربی نیز با اتخاذ موضع مخالف با اشغال جزایر توسط ایران، عراق روابط دیپلماتیک خود را با ایران و انگلیس قطع کرد و خواستار تشکیل شورای امنیت برای بررسی موضوع اشغال جزایر عربی توسط ایران شدند و لیبی ملی شد. بریتیش پترولیوم بریتیش پترولیوم و در واکنش به همدستی بریتانیا با ایران در اشغال سوریه، کویت و مصر به شدت به اشغال جزایر سه گانه توسط ایران اعتراض کردند و خواستار وارد شدن به مذاکره برای حل این موضوع شدند. خواستار حل مسالمت آمیز امارت ابوظبی شد، اما اعتراضات و محکومیت ها حتی یک سرباز ایرانی را تکان نداد و ایران را در ادامه اشغال جزایر سه گانه تحت تاثیر قرار نداد.

و مردم در امارات به برگزاری تظاهرات عمومی در سالگرد اشغال جزایر، سال‌ها پس از اشغال ایران ادامه دادند.

۴- موقعیت جمهوری اسلامی ایران در جزایر 1979-1981:

موضوع جزایر عربی تا زمانی که انقلاب اسلامی ایران در اوایل سال 1357 به وقوع پیوست و دوباره موضوع جزایر عربی مطرح شد، در قفسه باقی ماند. جزایر به حاکمیت اعراب به عنوان یک ژست حسن نیت از سوی آن، اما هیچ کدام از اینها اتفاق نیفتاد.

رادیو تهران پخش کرد که نیروهای ایرانی از جزایر سه گانه عقب نشینی نمی کنند و رئیس جمهور ابوالحسن بنی صدر نیز این موضوع را تایید کرد و گفت که ایران سه جزیره عربی را که در سال 1971 اشغال کرده بود، باز نمی گرداند. مجله «النهار العربی» و الدولی» به نقل از وی گفت: «ما قصد بازگرداندن این جزایر را نداریم، بلکه برعکس، قصد دارم خلیج را از حضور آمریکا و هر آنچه که به آمریکا مرتبط است پاکسازی کنم. وی افزود: در انتهای خلیج عربی، تنگه هرمز وجود دارد که نفت از آن عبور می‌کند و از انقلاب ما می‌ترسند، اگر به آنها اجازه دهیم این جزایر را به دست آورند، کریدور را کنترل می‌کنند، یعنی آمریکا. ایالات متحده این کریدور را کنترل خواهند کرد، پس آیا ما می توانیم این هدیه را به ایالات متحده تقدیم کنیم؟

قطب زاده وزیر امور خارجه پیشین ایران به اظهارات ابوالهول یکی از سران فلسطینی درباره جزایر حمله کرد، زاده افزود: کشورهای عربی پس از مذاکره با انقلاب ایران، چنین اظهاراتی بسیار تاسف آور است.

همچنین سعدون حمادی، وزیر امور خارجه عراق در نامه ای به کرت والدهایم، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار خروج ایران از جزایر عربی شد، اما قطب زاده بازگشت و گفت: دنیا بداند که ما حتی تسلیم نخواهیم شد. یک سانتی متر از زمین های ما.»

گزارش شده بود که الجزایر بین امارات متحده عربی و ایران برای بازگرداندن جزایر میانجیگری خواهد کرد، اما یکی از اعضای هیئت الجزایری که در اواخر دهه 1980 از امارات به ریاست محمد بن یحیی، وزیر امور خارجه الجزایر بازدید کرد، گفت: صلاح است. ایران از تلاش الجزایر حمایت می کند و با آن موافقت می کند.

امارات متحده عربی در نامه ای که به سازمان ملل ارسال کرد، از ایران خواست که موضوع جزایر را با روش های مسالمت آمیز و دیپلماتیک بر اساس مشروعیت بین المللی حل و فصل کند و رشید عبدالله وزیر امور خارجه نیز اعلام کرد که امارات به دنبال راه‌های مسالمت‌آمیز برای بازگشت جزایر سه‌گانه است و گفت: ما بارها این درخواست را کرده‌ایم، جزایر از راه‌های دیپلماتیک و به دنبال راه‌های مسالمت‌آمیز برای رسیدن به حق خود هستیم. ما چیزی جز این حق نمی خواهیم. در راس الخیمه، صقر القاسمی، حاکم امارت، اعلام کرد که تماس هایی از طریق خصوصی با امام خمینی (ره) در خصوص جزایر صورت گرفته است و امام خمینی (ره) موافقت اولیه را برای تفاهم در مورد جزایر داده است. وی گفت که مسئولیت جزایر بر عهده دولت است و بر عهده دولت است و نه تنها امارت. شورای ملی فدرال از تلاش های دولت برای احیای جزایر حمایت کرد و خواستار آغاز مذاکرات بین دو طرف برای پایان دادن به بحران جزایر شد.

اما با وجود این، ایران پاسخ مثبت ملموسی از خود نشان نداد و برعکس اخیراً فعالیت خود را در جزایر تقویت کرده است، جایی که یک ناو جنگی ایرانی در کنار دو جزیره تنب مستقر است و همچنین بالگردها نیز در آنجا مستقر هستند.

در ابتدای سال 1360 دکتر علی شمس اردکانی سفیر ایران در کویت اعلام کرد که جزایر ایرانی هستند و ما مذاکره بر سر آنها را قبول نداریم. در عوض، ایران به امارات متحده عربی نسبت به طرح موضوع جزایر یا ادعای مالکیت آنها هشدار داده و تهدید کرده است.این هشدار از سوی سخنگوی رسمی ایران، بهزاد نبوی، صادر شد که به امارات در مورد دخالت در آنچه که او آن را «توطئه‌های امپریالیستی» خواند، هشدار داد. ایران شکست خود در عقب نشینی از جزایر را با ترس از مداخله آمریکا توجیه می کند... جایی که موسی کلاتری وزیر ارتباطات ایران که اخیراً به دمشق سفر کرده است، گفت: «مقامات ایران با امارات متحده عربی مذاکره کرده اند. درباره تنب بزرگ و صغیر و جزایر ابوموسی.» وی با بیان اینکه ایرانی ها معتقدند خروج آنها از جزایر راه را برای دخالت آمریکا در آنها باز می کند، خاطرنشان کرد: نیروهای ایرانی در آنجا خواهند ماند تا نباشند. به عنوان پایگاه نظامی ثابت علیه مردم منطقه استفاده می شود.

این در حالی است که منابع رسمی امارات متحده عربی هرگونه ملاقات مقامات ایرانی و مقامات ایرانی در امارات و در خاک این کشور در خصوص جزایر سه گانه عربی را قویا تکذیب کرده اند.

عرب گرایی جزایر

این سه جزیره از نظر تاریخی، سیاسی، حقوقی و جمعیتی عرب تلقی می شوند، بریتانیا، کشور استعماری منطقه، به رسمیت می شناسد که این سه جزیره جزایر عربی هستند. لوریمر، نویسنده کتاب راهنمای خلیج فارس، می گوید که وابستگی جزایر از "ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک" متعلق به حاکم شارجه است. رأس الخیمه شارجه و حاکمیت عملی آنها بر جزایر را با توجه به پلیس و آموزش انجام می داد و پرچم عرب در جزایر برافراشته شد.

که تا نقطه میانی خلیج فارس امتداد دارد، به طوری که منطقه خلیج فارس از نظر افقی و طولی به طور مساوی توسط کشورهای بهره مند از آب های خلیج فارس تقسیم می شود. این جزایر به آبهای سرزمینی امارات متحده عربی نزدیکتر هستند تا به آبهای سرزمینی ایران.

از نظر جمعیتی، ساکنان جزایر عرب هستند و از قبل از قرن نوزدهم در آن ساکن شده اند.

در نهایت، اشغال مبنای قانونی برای اعمال حاکمیت ایران بر منطقه اشغالی تلقی نمی شود، همچنین توجیهات مقامات ایرانی برای ادامه اشغال جزایر به بهانه جلوگیری از «مداخله آمریکا»، سست و غیرقانونی است. امارات متحده عربی مداخله خارجی در سرزمین های خود را رد می کند.

* گزارش سیاسی شماره (۷) بهمن ۱۳۶۰

قیمت ها باید به شهریور ۱۴۰۰ بر می گشت(رئیس مجلس)حکمرانی نو

حکمرانی‌نو...تغییردرشیوه مدیریت کشور(جبران اشتباهات گذشته)...سرنوشت ساخت ۴ میلیون مسکن...سرنوشت قانون شفافیت...۲۰۰ کیلومتر متروی تهران ۹ میلیون مسافر...ماجرای آب وبرق وگازمجانی فقرا وافزایش قیمت اغنیا...درادامه.

طبق مصوبه مجلس، قیمت ها باید به شهریور ۱۴۰۰ (۱۵پیش)بر می گشت.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی، شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که از شبکه یک سیما پخش شدگفت:

رئیس مجلس در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی گفت: در سیاست‌های جبرانی در مقایسه با تورم آن طور که باید نتوانستیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم. اگر به جای پرداخت یارانه نقدی، سبد کالا پرداخت می شد مردم راضی تر بودند. طبق قانون مجلس، قیمت ها باید به شهریور سال ۱۴۰۰ بر می گشت که این اتفاق نیفتاد.۲۸ آذر ۱۴۰۱

قیمتهابایدبه ۱۵پیش برمی گشت

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس مجلس/ قالیباف: اگر مصوبه مجلس اجرا می شد مردم کمتر در تنگنا بودند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:محمدباقر قالیباف(رئیس مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱گفت: اگر آن چیزی که در مجلس تصویب شد و آن کالاهایی که باید به قیمت شهریور ماه ۱۴۰۰ داده می‌شد، مطلوب‌تر بود و اگر سبد کالا داده می‌شد، مردم در حوزه معیشتی وضعیت بهتری داشتند.

قالیباف

«حکمرانی‌نو»تغییردرشیوه مدیریت کشور(جبران اشتباهات گذشته)

قالیباف با اشاره به موضوع «حکمرانی‌نو» و ابعاد آن، گفت: 

حتماً(قطعاً) در روند اداره کشور اشتباهات و کم‌کاری‌هایی داشتیم»، شرایط دنیا به‌گونه‌ای است که در خیلی از موضوعات نیاز داریم نوع نگاه به بعضی از موضوعات را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: نهاد جمهوری اسلامی در حوزه اجرایی و شیوه حکمرانی خودش باید به‌گونه‌ای عمل کند که بتواند امروز با دیگر کشورهای دنیا رقابت کند و برای کشورهای اسلامی نیز الگو باشد.

ساخت ۴ میلیون مسکن

اراضی ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تأمین می‌شود

رئیس مجلس  گفت:رئیس‌جمهور مرتب ساخت ۴ میلیون مسکن را پیگیری می‌کند، ولی این قانون از بُعد کارشناسی و اینکه امکان اجرا دارد، باید بگوییم که قابلیت اجرا دارد، اما باید با جدیت بیشتری دنبال شود، در قانون برای متخلفین هم پیش بینی‌هایی شده است،این موضوع را حتماً مجلس پیگیری جدی‌تری انجام خواهد داد.

قانون شفافیت

قالیباف در ادامه این گفت‌وگوی زنده تلویزیونی درباره شفافیت نیز، گفت: شفافیت از روز اول مجلس یازدهم پیگیری شده است. بنده اولین نفر طرح شفافیت آراء را امضا کردم، این طرح دو سوم رأی نیاز داشت، در مرحله اول سه، ۴ رأی کم آورد، این طرح در شورای نگهبان هم تأیید شده اما دو موضوع در مجمع تشخیص وجود دارد که اگر به نتیجه برسد، نهایی می‌شود.

آب وبرق وگاز رایگان برای فقرا / افزایش قیمت برای اغنیا(پرمصرف)

قالیباف و رئیسی

رئیس قوه مقننه گفت: اجرای طرح رایگان شدن قبوض آب، برق، گاز برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در کشور اجرا می‌شود و از سوی دیگر کاری که در حوزه سلامت انجام شد، این بود که هر سه دهک ضعیف جامعه مشمول بیمه سلامت شدند، بنابراین نزدیک به حدود ۶ میلیون نفر بیمه شدند و اینجا باید از دولت هم تشکر کرد که ظرف سه ماه، یعنی از زمانی که قانون تصویب شد، این کار را انجام داده است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور به موضوع قطع آب، برق و گاز مشترکین پرمصرف و اجرایی شدن این قانون اشاره و تأکید کرد: بخشی از این مسئله اجرایی می‌شود و از بخشی دیگر، قیمت تمام شده بیشتری دریافت می‌کنند.

(تصاویر) قالیباف در مترو

۲۰۰ کیلومتر متروی تهران۹ میلیون مسافر

افتتاح یک ایستگاه جدید در متروی تهران تا پایان شهریور

شهردارسابق تهران گفت: امروز در تهران ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم و اگر تشکیلات و امکانات فنی و ایستگاه‌ها ظرفیت لازم را فراهم کند و هر دو دقیقه از هر ایستگاه یک قطار حرکت کند، یعنی در روز بین ۸ تا ۹ میلیون مسافر می‌توانیم جابجا کنیم.

دکترقالیباف گفت: این در حالی است که الآن حدود دو میلیون مسافر مترو را جابه‌جا می‌کنیم. «حکمرانی نو» آن است که به این مسائل به طور جدی توجه کنیم، درباره کامیون‌ها نیز مصوبه‌ای در مجلس داشتیم تا بتوانند در گمرک آزاد شوند.

مرگ ۶۵ نفر(ایالت بیهارهند)براثرمصرف مشروبات الکلی تقلبی

مرگ ۶۵ نفربراثرمصرف مشروبات الکلی تقلبی(دریک عروسی)ایالت بیهار«هند» ،منطقه «چاپرا » در«ولایت ساران»۲۳ آذر ۱۴۰۱

در بیهار هند، مرگ و میر ناشی از الکل سمی به ۶۵ نفر رسید

دست کم ۶۵ نفر بر اثر نوشیدن مشروبات الکلی مسموم در بیهار هند جان خود را از دست دادند. 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رسانه های ایالت بیهار تعداد جانباختگان را۶۵ نفر نوشتند
ونوشتند خبرگزاری هندی ANI این خبر را تایید کرد.

به نقل از پلیس، شبکه تلویزیونی NDTV گزارش داد که چهارشنبه  ۱۴ دسامبر۲۰۲۲(۲۳ آذر ۱۴۰۱) این رویداد تکان دهنده در  روستاهای منطقه «چاپرا » در«ولایت ساران»ایالت بیهار(هند) رخ داده است.

این آخرین مرگ غم انگیز از زمانی است که «نیتیش کومار» وزیر ارشد، مشروبات الکلی غیرقانونی را در سال 2016 ممنوع کرد.

یورونیوز نوشت:به گفته مقامات هند ۳۷ نفر در ایالت بیهار در شمال شرقی این کشور به دلیل نوشیدن الکل تقلبی جان خود را از دست داده‌اند. رسانه‌های محلی تعداد جانباختگان را تا ۶۵ نفر نیز اعلام کرده‌اند./پنجشنبه ، ۲۴ آذر ۱۴۰۱

ایالت بیهار از جمله مناطقی در هند است که استفاده از نوشیدنی‌های الکلی در آن ممنوع است و به همین دلیل تولید غیرقانونی نوشیدنی‌های الکلی در آن رونق دارد.

عکس از آرشیو

یورونیوز نوشت:این حادثه روز پنجشنبه رخ داد و تا کنون کالبد شکافی ۲۲ جسد مسمومیت الکل را تایید کرده است. به گفته بستگان قربانیان، این افراد از چند روستا در یک مراسم عروسی شرکت کرده بودند که پس از استفاده از یک نوشیدنی الکلی تولید شده محلی دچار عارضه شدند،

ভারতের বিহারে বিষাক্ত মদপানে অন্তত ৬৫ জনের মৃত্যু হয়েছে।

شاهدان می‌گویند که قربانیان ابتدا دچار درد معده شدند و سپس بینایی خود را از دست دادند.

تا کنون بیش از صد نفر در این رابطه بازداشت شده‌اند.

به طور متوسط سالانه بیش از ۵ میلیارد لیتر نوشیدنی الکلی مصرف می‌شود که ۴۰ درصد آن به صورت غیرقانونی تولید می‌شود.

سخنگوی سنتکام: پهپادهای ایرانی،باتکنولوژی پیشرفته درخاورمیانه

سخنگوی سنتکام: پهپادهای ایرانی از لحاظ پیچیدگی و تکنولوژی  پیشرفت کرده اند،تا ۱۰ سال پیش انتظار همچین چیزی از آن‌ها را نداشتیم.

«جو بوچینو» سخنگوی سنتکام در مصاحبه‌ای گفت: پهپادهای ایر.انی از لحاظ پیچیدگی و توانایی‌های فناورانه پیشرفت کرده‌اند.صحنه فناوری‌ها در خاورمیانه تغییر کرده و در زمینه نظامی شاهد استقرار سریع سلاح‌های پیشرفته هستیم.

سخنگوی سنتکام درباره پهپادهای ایرانی

پهپاد ایرانی

پهپادایرانی

این توانایی‌ها از سوی کشورهایی محقق شده که تا ده سال پیش انتظار همچین چیزی از آن‌ها را نداشتیم.


جو بوچینو(سخنگوی سنتکام)پهپادهای ایرانی از لحاظ پیچیدگی و توانایی‌های فناورانه پیشرفت..در خاورمیانه ... شاهد استقرار سریع سلاح‌های پیشرفته هستیم.

مجری برنامه:آیاآمریکا،امکان مقابله با این پهپادهارا(درخاورمیانه)دارد؟

سخنگوی سنتکام:باید(تجهیزات دفاعی مارا)نوآوری کنیم تاازجایگاه خود،نیروی دریایی وناوها،جنگنده ها ،پاترویت برای تقویت نیروهای خود درمنطقه استفاده کنیم.

Iran says developed drone designed to hit Israel’s Tel Aviv, Haifa

«ژنرال فرانک مک‌کنزی» ستاد فرماندهی کل نیروهای ارتش آمریکا در خاورمیانه و شمال آفریقا«فرمانده سنتکام »

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: یک پهپاد ایرانی در اربیل سقوط کرد. ۰۶ مهر ۱۴۰۱

US SHOOTS DOWN IRANIAN DRONE IN IRAQ

ارتش آمریکا روز چهارشنبه،۲۸ سپتامبر۲۰۲۲(۰۶ مهر ۱۴۰۱) اعلام کرد یک پهپاد ایرانی را در شمال عراق سرنگون کرده است.

محل سقوط پهپادایرانی دراربیل

«جو بوچینو» سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا گفت:

«تقریباً در ساعت ۲:۱۰ بعد از ظهر به وقت محلی، نیروهای آمریکایی یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی «موجر-6» را که به سمت اربیل حرکت می کرد، سرنگون کردند، زیرا به نظر می رسید تهدیدی برای نیروهای « سنتکام»(CENTCOM) در منطقه بود.

بیانیه.سپاه پاسداران ایران موجی از حملات پهپادی و توپخانه ای را علیه آنچه تهران می گوید پایگاه های گروه های مسلح در شمال عراق است، آغاز کرده بود.

Clockwise from left: Marine Corps Gen. Kenneth F. McKenzie, commander of US Central Command; drones on display at an undisclosed location in central Iran; Iranian military officials inspecting drones on display. (AFP/Iranian Military Office/File Photos)

در جهت عقربه‌های ساعت از چپ: «ژنرال کنت اف. مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، تفنگداران دریایی. نمایش پهپادها در مکانی نامعلوم در مرکز ایران؛ مقامات نظامی ایران در حال بازرسی پهپادهای به نمایش درآمده.

اربیل(اقلیم کردستان عراق)

نقشه اربیل