پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

۳۳ گروگان‌گیر(طالبان پاکستان) کشته شدند

۳۳نفراز جنگجویان گروه «تحریک طالبان پاکستان» که به اتهام تروریستی(ازچندسال پیش) در این زندان محبوس بودند، روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ٢۰٢٢(۲۷ آذر ۱۴۰۱)  توانستند  محافظان  زندان راپس ازخلع سلاح ،به  گروگان بگیرند واما۲ روز بعد،عصر سه‌شنبه(۲۹ آذر ۱۴۰۱)درعملیات نیروهای پلیس ضدشورش پاکستان کشته شدند.

کشته شدن ۳۳ گروگانگیر(طالبان پاکستان) در شهرستان بنو

«خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان، بعدازظهر سه‌شنبه، (۲۹ آذر ۱۴۰۱) اعلام کرد که در جریان عملیات نیروهای ویژه پاکستان در یک مرکز نظامی در شهرستان «بنو »واقع‌در استان «خیبرپختون‌خواه» که در آن ۱۰ نیروی امنیتی به‌دست اعضای «تحریک طالبان پاکستان »گروگان گرفته شده بودند، همه تروریست‌ها کشته شدند و مرکز نظامی به دست نیروهای امنیتی پاکستان افتاد.

براساس گفته‌های وزیر دفاع پاکستان، همه افرادی که به‌دست «جنگجویان تحریک طالبان پاکستان» گروگان شده بودند، در جریان عملیات آزاد شدند.

تاکنون جزئیاتی از وضعیت سلامت گروگان‌ها در دسترس نیست. پیش‌تر اعضای تحریک طالبان پاکستان ویدیویی در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می‌دهد دست‌کم یکی از گروگان‌ها به‌شدت زخمی شده است.

«خواجه آصف »که در صحن شورای ملی پاکستان صحبت می‌کرد، گفت یک یگان ویژه ارتش پاکستان مسئولیت حمله به محل گروگانگیری «تحریک طالبان پاکستان» را برعهده داشت و در جریان عملیات، ۲ عضو نیروهای ویژه کشته شدند و ۱۰ تا ۱۵ تن دیگر از این نیروها زخمی شدند.

وزیر دفاع پاکستان(خواجه آصف) روز سه شنبه ۲۹ آذر اعلام کرد واحدهای نیروی ویژه این کشور در حمله‌ای به یک قرارگاه پلیس در مناطق دورافتاده ۳۳ «جنگجویان طالبان پاکستان» که چند روز پیش این پاسگاه را تصرف کرده بودند، از پای درآورده است.

خواجه محمد آصف در گزارش به پارلمان پاکستان گفت٬ پیکارجویان که سال‌ها پیش بازداشت شده بودند توانسته بودند کنترل این پاسگاه پلیس را به دست بگیرند و علاوه بر کشتن دو تن از گروگان ها مقداری اسلحه و مهمات نیز به غنیمت گرفته بودند.

آقای آصف گفت در جریان عملیات واحدهای نیروی ویژه گروگان ها آزاد شده‌اند ولی تعداد آنها را اعلام نکرد. او افزود در این عملیات ۱۵ پرسنل نیروهای امنیتی مجروح و تمامی گروگان‌گیران کشته شده اند. طالبان پاکستان قبلا ادعا کرده بود که تعداد گروگان ها هشت نفر است.

د پاکستانی طالبانو او حکومت د جوړجاړی لپاره یوه جګړه کابل ته رسېدلې

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: این پاسگاه پلیس در ناحیه «بنو »واقع در جنوب استان «خیبر پختونخوا»کشورپاکستان قراردارد. 

گروگان‌گیران افراد وابسته به طالبان پاکستان بودند که از چند سال پیش(قبل از حکومت طالبان درافغانستان) در این پاسگاه  زندانی بودند.

 این افراد روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ٢۰٢٢(۲۷ آذر ۱۴۰۱) دریک حمله غافلگیرانه،  ماموران زندان را خلع سلاح کردند و کنترل قرارگاه را به دست گرفتند، واما بعدازدوزوزمذاکره بین گروگانگیران ومقامات پاکستان  نتیجه ای  نداشت(توافقی حاصل نشد)که سرانجام نیروهای ضدشورش پاکستان واردعمل شدند وهمه گروگانگیران را کشتند.

خواسته گروگان گیران چه بود؟

د پاکستان دفاع وزیر وایی، بنو کې عملیات پای ته ورسېدل، 'ټول بریدګر او دوه  پوځیان وژل شوی' - BBC News پښتو

خواسته گروگان گیران:

گروگان گیران(طالبان پاکستان) خواستار انتقال امن این افراد به یکی از پایگاه های قدیمی گروه بودند.

سخنگوی دولت در استان خیبر پختونخوا گفت قبل از شروع حمله نیروها ویژه به گروگان‌گیران فرصت داده شد که خود را تسلیم کنند ولی آنها این پیشنهاد را نپذیرفتند.

پس از شروع حمله به این قرارگاه پلیس صدای چند انفجار شنیده شد و دود سیاهی در آسمان منطقه مشاهده می‌شد. به گفته مقامات محلی تیراندازی متقابل دو ساعت ادامه داشت.
تصرف این قرارگاه پلیس در روز یکشنبه نشان دهنده مشکل حکومت پاکستان در اعمال کنترل بر نواحی دورافتاده در جوار مرز با افغانستان است.

طالبان پاکستان که با نام کامل «تحریک طالبان پاکستان» شناخته می‌شود تشکیلات مستقلی است که اساسا در پاکستان فعالیت می کند ولی با گروه طالبان افغانستان که تابستان سال گذشته قدرت را تصرف کرد ارتباط و همکاری دارد.

روز دوشنبه(۲۸ آذر ۱۴۰۱)« محمد خوراسانی»(سخنگوی طالبان پاکستان) خواستار انتقال امن گروگان‌گیران به ناحیه وزیرستان شمالی و یا جنوبی شد. این نواحی تا چند سال پیش و عملیات گسترده ارتش پاکستان برای بیرون راندن پیکارجویان از منطقه، یکی از مناطق پایگاهی مهم طالبان پاکستان بود.

از آن زمان به بعد اکثر فرماندهان و واحدهای مهم طالبان پاکستان به خاک افغانستان رفته اند ولی دسته هایی از پیکارجویان این گروه هنوز هم برخی از مناطق دورافتاده این ناحیه را در کنترل خود دارند.

در پی به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان عملیات نظامی پیکارجویان طالبان پاکستان و حملات آنها به نیروهای دولتی افزایش یافت و درنهایت بین این گروه و دولت پاکستان یک آتش بس چند ماهه برقرار شد.

افزایش حملات طالبان پاکستان مناسبات دولت این کشور با گروه طالبان درافغانستان را که میانجی برقراری آتش بس در ماه مه امسال بود تیره کرده است.

حملات مسلحانه طالبان پاکستان از حدود ۱۵ سال پیش آغاز شد. این گروه همچون طالبان افغانستان خواستار برقراری امارات اسلامی در پاکستان است و معمولا حملات مسلحانه آنها با هدف کاهش حضور ارتس پاکستان

وزارت دفاع پاکستان می گوید که به گروگانگیری که در زندان بانو، خیبر پختونخوا آغاز شده بود، پایان داد و تمام ۳۳ شبه نظامی مظنون به گروگان گیری را کشت.

ارتش پاکستان روز سه شنبه ٢۰ دسامبر ٢۰٢٢(۲۹ آذر ۱۴۰۱) در بیانیه ای اعلام کرد که دو سرباز پاکستانی نیز در این عملیات پاکسازی کشته شدند.

خبرگزاری فرانسه از زبان خواجه محمد آصف وزیر دفاع نوشته است که در این عملیات "بین ۱۰ تا ۱۵ سرباز پاکستانی زخمی شده اند". به گفته وی، در این عملیات یک افسر نظامی نیز زخمی شده است.

مدارس از ترس گروگانگیری تعطیل شد

ارتش پاکستان در حالی پایان گروگانگیری را اعلام کرد که مدارس در بانو پاکستان به دلیل ترس از طالبان بسته شده بود.

به دلیل ترس از گروگان گرفتن توسط طالبان پاکستانی در بانو، خیبر پختونخوا، دستور تعطیلی مکاتب ولسوالی در روز سه شنبه صادر شده است. این سومین روز است که طالبان پاکستانی یک زندانبان را در این منطقه گروگان می گیرند.

حدود 30 تن از شبه نظامیان گروه تحریک طالبان پاکستان که به اتهام تروریستی در این زندان محبوس بودند، روز یکشنبه توانستند از محافظان این زندان اسلحه بگیرند و به گروگان بگیرند.

«محمد علی سیف» سخنگوی ایالت خیبر پختونخوا گفت که طالبان پاکستانی در ازای آزادی حدود هشت محافظ امنیتی و مقام اطلاعاتی گروگان، اجازه داده اند تا به سلامت به افغانستان بروند.

معاون کمیسر بانو اعلام کرد که مدارس در روز سه شنبه تعطیل خواهند بود.

یک مقام ارشد دولتی این منطقه که از افشای نام خود خودداری کرد، گفت: "ما می ترسیم که طالبان بتوانند وارد مکاتب شده و دانش آموزان را گروگان بگیرند. ما نمی خواهیم خطر را بپذیریم. امروز مدارس تعطیل شد. تصمیم گرفتم تعطیل کنم."

ادارات و جاده ها در اطراف زندان بسته شده و ایستگاه های قفل جدید ساخته شده است. مقامات ارشد دولتی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که مقامات پاکستانی از دولت طالبان در افغانستان خواسته اند تا گروگان ها را آزاد کنند.

حملات جدید طالبان پاکستانی

به گفته مقامات، شامگاه یکشنبه(۲۷ آذر ۱۴۰۱) حداقل ۵۰ تروریست زندانی(گروه طالبان) پاکستانی به یک مرکز پلیس دیگر در «وانا» حمله کردند.

دولت محلی و دو مقام بلندپایه پلیس که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این گروه از پلیس اسلحه گرفته و آنها را گروگان گرفته بودند، اما بعدا با کمک مرزبانان پاکستانی آزاد شدند.

گروه«تحریک طالبان پاکستان» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و گفته است که در این حمله دو پلیس کشته شده اند.

طالبان پاکستان ماه گذشته به آتش بس چند ماهه خود با اسلام آباد پایان داد و از آن زمان حملات به نیروهای امنیتی افزایش یافته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد