پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پایان "هژمونی آمریکا"اگرنتواند مشکلات داخلی را حل کند

«فوکویاما» کیست؟

فوکویاما: «هژمونی آمریکا» در جهان به پایان رسیده ،اگرآمریکا نتواند مشکلات داخلی را حل کند، دیگر در جهان أثرگذار نخواهد بود.

اوج قدرت آمریکا «اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ بود»، زمانی که امیدوار بود نه تنها عراق و افغانستان، بلکه کل خاورمیانه را تغییر شکل دهد.

«فوکویاما »در تحلیل خود در سایت «جهانِ پیش‌رو» (The World Ahead) توضیح داد: «دوره اوج هژمونی آمریکا کمتر از بیست سال طول کشید، از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ تا بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۹آمریکا. این کشور در بسیاری از حوزه‌های قدرت - نظامی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی - مسلط بود.

 «فرانسیس فوکویاما» نظریه‌پرداز و متخصص روابط بین‌الملل آمریکایی طی یادداشتی نوشت: «به نظر می‌رسید که تصاویر وحشتناک افغان‌های ناامید برای خروج از کابل پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب در ماه آگوست، نشان دهنده یک مقطع بزرگ در تاریخ جهان است، زیرا آمریکا از جهان رویگردان شده است. با این حال در حقیقت، پایان دوران آمریکا خیلی زودتر از موعد رسیده بود. 

سرچشمه‌های قدیمی ضعف و افول آمریکا بیشتر داخلی است تا بین‌المللی... اینکه [آمریکا] چقدر [در جهان] تأثیرگذار خواهد بود به توانایی آن در حل مشکلات داخلی بستگی دارد تا سیاست خارجی‌اش».

«پل برمر» نماینده تام الاختیار «جورج بوش» در عراق پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا بود که به عنوان رئیس حکومت ائتلاف موقت عراق از ۱۱ مه ۲۰۰۳ تا ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ (۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۲ تا ۸ تیر ۱۳۸۳) در عراق حضور داشت

پل برمر(سفیرامریکادرعراق)همه کاره عراق-زمان اشغال-«احمد چلبی»به استقبالش می رود-درهنگام ورود به عراق(ایشان بجای «زلمی خلیل‌زاد» می آید)

درمارس ۲۰۰۳(فروردین ۱۳۸۲) و حمله نیروهای بین‌المللی به رهبری آمریکا به عراق، حاکم این کشور شد. در ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳(۲۲آذر۱۳۸۲)همان سال نیروهای آمریکایی

 

«صدام حسین» را در در گودالی در نزدیکی یک خانه روستایی در زادگاهش، تکریت پیدا کردند. سه سال بعد او اعدام شد؛ در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۰۶(۹ دی ۱۳۸۵)

اوج غرور آمریکا حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بود، زمانی که امیدوار بود نه تنها عراق و افغانستان ،

بلکه کل خاورمیانه را تغییر شکل دهد. آمریکا کارآیی قدرت نظامی را برای ایجاد تغییرات عمیق سیاسی بیش از حد تصور می‌کرد، حتی اگر تأثیر مدل اقتصادی بازار آزاد خود را بر امور مالی جهانی دست کم می‌گرفت. این دهه با گرفتار شدن سربازانش در دو جنگ ضد شورش و بحران مالی که بر نابرابری‌هایی که جهانی‌سازی به رهبری آمریکا ایجاد کرده بود، به پایان رسید».

«فوکویاما » مشکلات داخلی آمریکا را مانند موریانه‌هایی که تخته زیرین هژمونی جهانی این کشور را از درون نابود کردند، توصیف کرد و گفت: «میزان تک قطبی در این دوره از تاریخ نادر بوده است، و جهان از آن زمان با قدرت گرفتن چین، روسیه، هند، اروپا و سایر مراکز نسبت به آمریکا به حالت عادی‌تر از چند قطبی بازگشته است. تأثیر نهایی افغانستان بر ژئوپلتیک احتمالاً اندک خواهد بود. آمریکا با خروج از ویتنام در سال ۱۹۷۵ از یک شکست تحقیرآمیز قبلی جان سالم به در برد، اما در کمتر از یک دهه سلطه خود را دوباره به دست آورد. چالش بسیار بزرگ‌تر برای جایگاه جهانی آمریکا، چالش داخلی است».

این تحلیلگر آینده‌نگر آمریکایی ادامه داد: «جامعه آمریکا عمیقاً ۲ قطبی شده است، و دستیابی به اجماع در مورد هر چیزی را مشکل کرده است.

این ۲قطبی شدن بر سر مسائل مربوط به سیاست های مرسوم مانند مالیات و سقط جنین آغاز شد، اما از آن زمان به یک مبارزه تلخ بر سر هویت فرهنگی تبدیل شده است.

به طور معمول یک تهدید خارجی بزرگ مانند یک بیماری همه‌گیر جهانی باید فرصتی برای شهروندان باشد تا حول یک واکنش مشترک جمع شوند.اما بحران کووید۱۹ با فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشیدن ماسک و واکسیناسیون نه به عنوان اقدامات بهداشت عمومی، بلکه به عنوان نشانه‌های سیاسی، بیشتر به تعمیق شکاف‌های آمریکا کمک کرد. این درگیری‌ها به همه جنبه‌های زندگی، از ورزش گرفته تا برندها گسترش یافته است.

 از محصولات مصرفی که آمریکایی‌های قرمز و آبی (اشاره به جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها) خریداری می‌کنند».

فوکویاما با وابسته دانستن نفوذ آمریکا در خارج به توانایی آن در رفع مشکلات داخلی، تحلیل کرد: «قطبی شدن، مستقیماً بر سیاست خارجی تأثیر گذاشته است.

اختلافات مقامات آمریکا:رئیس جمهور با رئیس مجلس(کنگره)آمریکا

اختلاف نانسی پلوسی با دونالدترامپ

اختلافات رئیس دونالدترامپ(جمهوری خواه) با نانسی پلوسی(دومکرات)

Speaker Nancy Pelosi holds up the copy of President Donald Trump’s speech that she ripped up at the conclusion of his State of the Union address on Tuesday. (Caroline Brehman/CQ Roll Call)

رئیس مجلس آمریکا،متن سخنرانی دونالدترامپ راپاره کرد(چه ذوقی میکندازحالگیری رئیس جمهور)

استنی هویر(رهبر اکثریت مجلس نمایندگان)، نانسی پلوسی(رئیس مجلس کنگره آمریکا)و (چاک شومر) رهبر اقلیت سنا از نیویورک.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا،  نسخه‌ای از سخنرانی رئیس‌جمهور در جریان سخنرانی دونالد ترامپ درکنگره راپاره کرد۴ فوریه ۲۰۲۰

در دوران ریاست جمهوری «باراک اوباما» جمهوری خواهان موضعی جنگ طلبانه اتخاذ کردند و دموکرات‌ها را به دلیل آغاز مجدد [روابط با] روسیه و ادعای ساده‌لوحی در مورد «ولادیمیر پوتین »سرزنش کردند. 

دونالد ترامپ با در آغوش گرفتن آقای پوتین جدول را برگرداند و امروز تقریباً نیمی از جمهوری‌خواهان معتقدند که دموکرات‌ها تهدیدی بزرگتر از روسیه برای سبک زندگی آمریکایی هستند».

وی با پرداختن به موضوع چین، ادامه داد: «در مورد چین اجماع آشکارتری وجود دارد: هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها موافق هستند که این [کشور] تهدیدی برای ارزش‌های دموکراتیک است. اما این امر فقط آمریکا را تا اینجا پیش می‌برد. اگر تایوان مورد حمله مستقیم چین قرار گیرد، آزمونی بسیار بزرگتر از افغانستان برای سیاست خارجی آمریکا خواهد بود. آیا ایالات متحده حاضر است پسران و دختران خود را برای استقلال آن جزیره قربانی کند؟ یا در واقع، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، خطر درگیری نظامی با روسیه وجود دارد؟ اینها سؤالات جدی و بدون پاسخ آسان، است. اما یک بحث مستدل در مورد منافع ملی آمریکا احتمالاً عمدتاً از طریق دریچه چگونگی تأثیر آن بر مبارزات حزبی انجام می‌شود».

دیدار غنی و عبدالله با جوبایدن ،شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰

این استاد دانشگاه آمریکایی(فوکویاما)، بزرگترین شکست سیاستی دولت «جو بایدن» در سال اول ریاست‌جمهوری‌اش را ناتوانی آن در برنامه‌ریزی مناسب برای جلوگیری از فروپاشی سریع افغانستان دانست و توضیح داد: «بایدن گفت که خروج [از افغانستان] برای تمرکز بر رویارویی با چالش‌های بزرگتر یعنی روسیه و چین ضروری است.

امیدوارم او در این مورد جدی باشد. اوباما هیچ‌وقت در ایجاد یک محور برای آسیا موفق نبود، زیرا آمریکا همچنان بر [سیاست] ضد شورش در خاورمیانه متمرکز بود. در سال ۲۰۲۲، دولت باید هم منابع و هم توجه سیاستگذاران را برای بازدارندگی رقبای ژئوپلتیکی و تعامل با متحدان خود احیا کند».

Why history didn’t end

فوکویاما در پایان نوشت: «آمریکا احتمالاً موقعیت هژمونیک قبلی خود را باز نمی‌یابد و همچنین نباید آرزوی آن را داشته باشد. آنچه می‌تواند به آن امیدوار باشد حفظ نظم جهانی حامی ارزش‌های دموکراتیک با کشورهای همفکر است. اینکه بتواند این کار را انجام دهد به بازیابی حس هویت و هدف ملی در خانه بستگی دارد».

Chinese President Xi Jinping | kremlin.ru

پیش از این نیز «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین با انتقاد از کشورهای غربی برای ایجاد موانع در مسیر پیشرفت کشورهای دیگر، گفته بود جهانیان خواستار عدالت هستند، نه هژمونی و سلطه قدرت.

وی در اظهاراتی کنایه‌وار خطاب به آمریکا، تصریح کرد: «جهان خواستار عدالت است، نه هژمونی. یک کشور بزرگ، باید از طریق نشان دادن مسئولیت‌پذیری بیشتر از خود،‌ کشوری بزرگ به‌نظر بیاید [نه با سلطه بر دیگران]».

Chinese State Councilor and Foreign Minister Wang Yi. Photo: Xinhua

«وانگ یی» وزیر خارجه چین نیز گفته است: «چین نمی پذیرد که کشوری در جهان وجود داشته باشد که خود را برتر از سایرین قرار دهد و در مورد امور جهانی حرف آخر را بزند. اگر آمریکا به رویارویی ادامه دهد، چین بدون هیچ ترس و وحشتی مسیر خود را پیش خواهد گرفت».

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع اخذشده ۳۰ آبان ۱۴۰۰خبرگزاری فارس با اصلاحات.

«فوکویاما» کیست؟

فرانسیس فوکویاما( متولد ۱۹۵۲ در شیکاگو) فیلسوف و استاد رشته اقتصاد سیاسی بین الملل است که هم اکنون در دانشگاه جان هاپکینز واشینگتن به تدریس اشتغال دارد .وی سابقه کار در اداره امنیت امریکا و نیز تحلیلگر نظامی در شرکت (رند) از شرکتهاب وابسته به پنتاگون رادرپرونده اش دارد.

در ۱۹۹۲ همزمان با نظریه «ساموئل هانتینگتون» که بیشتر به عنوان «برخورد تمدن‌ها» در تاریخ اندیشه سیاسی به ثبت رسیده‌است، «فرانسیس فوکویاما »که یک مورخ و فیلسوف ژاپنی-آمریکایی نسل دوم است کتابش را بر اساس نظریه‌ای که «پایان تاریخ» نام گرفته بود منتشر کرد.

اصل اندیشه فوکویاما پیشتر در نشریه آمریکایی «منافع ملی» (۱۹۸۹) منتشر شده بود ولی چند سال بعد از انتشار آن مقاله، فوکویاما هم مانند هانتینگتون به انتشار کتابی در همان زمینه دست زد.

در ۱۹۸۹ فوکویاما »که ۳۷ ساله بود، ده سال بعدازاخذ درجه دکترای علوم سیاسی ، تحصیلات دوره لیسانس خود را در ادبیات تطبیقی شروع کرده بود برای مدت شش ماه به پاریس رفت تا در مکتب «ژاک دریدا» و «رولاند بارتز» درس بخواند امااین سفررضایتبخش نبودو به آمریکا بازگشت و در دانشگاه هارواردمشغول تدریس شد،وی مدتی هم از شاگردان ساموئل هانتینگتون بود.

رساله دکترای فوکویاما در خصوص دخالت شوروی در خاورمیانه نشانگر توجه او به مسائل شوروی سابق بود. به همین لحاظ فروپاشی شوروی برایش منشاء و منبع تغذیه فکری ذی‌قیمتی محسوب می‌شد که اتفاقا در آن زمان سخت مورد توجه نظام بین‌المللی هم بود. فوکویوما پس از دریافت درجه دکترا در موسسه آمریکایی مطالعه و توسعه «راند» به کار مشغول شد.
فوکویاما«هژمونی آمریکا» در جهان به پایان رسیده ،اگرآمریکا نتواند مشکلات داخلی را حل کند، دیگر در جهان أثرگذار نخواهد بود.

نوزادی که اولین دقایق تولدش" ماسک پزشک" راازروی صورتش برداشت!

نوزادی  در« دبی»  ماسک راازصورت پزشکش برداشت ۲۰ مهر ۱۳۹۹

نوزادی که مخالف پروتکل های بهداشتی است!بخش زایمان بیمارستان «مادر» شهر مشهد.

«دکتر فرزانه سبحانی»، متخصص زنان :نوزاد در بدو تولد،چنگ زد «ماسک» را ازصورتم برداشت!درحالیکه  ماسک N۹۵ قرمز رنگ من سفت و سخت‌تر از همیشه روی صورتم فیکس شده بود.

ماجرا از این قرار بود که روز چهارشنبه(۲۶ آبان ۱۴۰۰) از بیمارستان اطلاع دادند «کیسه آب» زائو پاره شده. درحالی‌که نوبت سزارین این خانم برای روز جمعه(۲۸ آبان ۱۴۰۰) هماهنگ شده بود، همه برنامه‌ها به هم ریخت و مادر را دو روز زودتر به اتاق عمل بردیم.

بیمارستان«مادر»مشهد یک استودیو عکس و فیلم دارد و هر زوجی که تمایل داشته باشد، گروه فیلمبرداری در جریان زایمان در اتاق عمل حضور پیدا می‌کنند. آن روز، حضور این دوستان در کنار ما باعث شد یک شکار لحظه‌های واقعی رقم بخورد و این اتفاق خاص، ثبت و ضبط شود.

احساس کردم نوزاد با این کار، یک پیام برای ما آورده. انگار مژده داد که می‌توانیم به زندگی در دنیای عاری از کرونا امیدوار باشیم. احساس من این است که نسل جدید یعنی همین نوزادان، نمی‌خواهند در دنیای کرونازده زندگی کنند. آن‌ها دنیا را بدون کرونا و بدون ماسک می‌خواهند.

«درحالی‌که همه با شور و هیجان درباره برداشتن ماسک من توسط نوزاد در اولین ثانیه‌های تولدش حرف می‌زدند، یکی از کاربران فضای مجازی نوشته بود: نگاه کنید! آن یکی دستش را هم بالا آورده و دارد دعا می‌کند... دوباره با دقت به عکس نگاه کردم. راست می‌گفت. فرشته کوچولوی ما در بدو ورودش به این دنیا داشت دعا می‌کرد. انگار از خدا می‌خواست در دنیای بدون کرونا و بدون ماسک زندگی کند.»

مدیریت داروخانه بیمارستان مادر مشهد به موسسه خدمات دارویی رضوی واگذار گردید

چند روز از ماجرای جالبی که حال و هوای بخش زایمان بیمارستان «مادر» شهر مشهد را به روزهای شادی برد که نه دغدغه کرونا بود و نه نگرانی کنار رفتن ماسک، می‌گذرد اما «دکترفرزانه سبحانی»، متخصص زنان هنوز هم با یادآوری‌اش، سراپا شادی و هیجان می‌شود. حالا که فضای مجازی پر شده از حال خوب عکس نوزادی که در بدو تولد گفت می‌خواهد در دنیای بدون کرونا و ماسک زندگی کند، بی‌مناسبت ندیدیم درباره این اتفاق شیرین با این خانم دکتر خوش‌روی مشهدی گپ و گفتی داشته باشیم. شما هم اگر با دیدن این عکس حس و حال خوبی پیدا کرده‌اید، با گفت‌وگوی ما همراه باشید.

*راستش را بگویید این عکس یا فیلم، واقعی بود یا از قبل برنامه‌ریزی شده بود؟  آن روز در اتاق عمل چه گذشت؟

«دکترفرزانه سبحانی»: می‌گویند آنچه از دل برآید، بر دل نشیند. دست به دست شدن این عکس توسط مردم و شور و حال و هیجانی که از تماشای آن پیدا کرده‌اند، بهترین شاهد است برای اینکه این عکس، واقعی است. واقعیت این است که اینطور اتفاقات برای ما عادی است مثلاً بارها پیش آمده که نوزاد به محض تولد، دست مرا گرفته. اما آن خنده‌ای که من بی‌اختیار در این عکس از ته دل کردم، نشان می‌دهد خودم هم از این اتفاق غافلگیر شده‌ام.

 

خانم دکتر سبحانی در حال انجام عمل جراحی

ماجرا از این قرار بود که روز چهارشنبه(۲۶ آبان ۱۴۰۰) از بیمارستان اطلاع دادند کیسه آب یک مادر باردار پاره شده. درحالی‌که نوبت سزارین او برای روز جمعه هماهنگ شده بود، همه برنامه‌ها به هم ریخت و مادر را دو روز زودتر به اتاق عمل بردیم.

برخی کاربران فضای مجازی گفته بودند: چطور توانستید در لحظه از این اتفاق عکس بگیرید، آن هم عکسی با این کیفیت؟! یک آقایی هم گفته بود: «این عکس، فتوشاپ است. چقدر هم ناشیانه فتوشاپ کرده‌اید. ماسک خانم دکتر، غیرواقعی است...» لازم است بگویم بیمارستان یک استودیو عکس و فیلم دارد و هر زوجی که تمایل داشته باشد، گروه فیلمبرداری در جریان زایمان در اتاق عمل حضور پیدا می‌کنند. آن روز، حضور این دوستان در کنار ما باعث شد یک شکار لحظه‌های واقعی رقم بخورد و این اتفاق خاص، ثبت و ضبط شود. اتفاقاً بعد از مطرح شدن این شبهه‌ها، دوستان این گروه در صفحه خودشان، عکس‌های پشت صحنه و فیلم آن لحظه خاص را منتشر کردند...

*نوزادچگونه ماسک راازصورت شما  برداشت؟

دکترفرزانه سبحانی: من نسبت به ماسکم خیلی حساسم. قبل از شروع عمل، با اشاره به ماسک N۹۵ قرمز رنگ روی صورتم، به دستیار اتاق عمل گفتم: لطفاً کمک کن ماسک مرا بالاتر بکش و کاملاً روی قسمت بینی ثابتش کن. با توجه به اینکه قرار است فیلمبرداری شود، اگر ماسکم درست روی صورتم نباشد، ممکن است الگوی بدی شود و بگویند خود دکتر نسبت به ماسک، بی‌توجه است. بنابراین، ماسک من اتفاقاً سفت و سخت‌تر از همیشه روی صورتم فیکس شده بود. خنده شدید من هم به همین دلیل بود که با آنهمه حساسیت و وسواسی که نسبت به ماسکم داشتم، به محض اینکه نوزاد به دنیا آمد، دست انداخت و ماسک را از روی صورت من کشید. انگار نقطه ضعف مرا فهمیده بود (با خنده). آنقدر هم ماشاالله پرزور بود و ماسک را محکم گرفته بود که وقتی می‌خواستم او را به ماما بدهم تا در دستگاه گرم‌کننده قرار دهد، ماسکم از دستش رها نمی‌شد. خلاصه همکارم وارد عمل شد و ماسک را از دست نوزاد جدا کرد.

نوزادی که مخالف کرونابود

*در آن لحظه چه حسی داشتید؟

دکترفرزانه سبحانی: احساس کردم این نوزاد با این کار، یک پیام برای ما آورده. انگار مژده داد که می‌توانیم به زندگی در دنیای عاری از کرونا امیدوار باشیم. احساس من این است که نسل جدید یعنی همین نوزادان، نمی‌خواهند در دنیای کرونازده زندگی کنند. آن‌ها دنیا را بدون کرونا و بدون ماسک می‌خواهند. جالب بود یکی از مخاطبان صفحه شخصی‌ام گفته بود: «نوزاد آن یکی دستش را هم بالا آورده و دارد دعا می‌کند.» راستش خودم به این موضوع دقت نکرده بودم. وقتی دوباره به عکس نگاه کردم، دیدم درست است. انگار دستش را رو به آسمان گرفته و دارد با خدا حرف می‌زند و دعا می‌کند.

دکترفرزانه سبحانی:، متخصص جراحی زنان

* از واکنش حاضران در اتاق عمل بگویید. می‌شود حدس زد همه از این اتفاق انرژی گرفتند.

دکترفرزانه سبحانی: بله. فقط من نبودم که از این اتفاق غافلگیر شدم و همه وجودم پر از شادی شد. کار این نوزاد، همه حاضران در اتاق عمل را به خنده واداشت و حالشان را خوب کرد. انگار نور امیدی در دل همه روشن شد که ان‌شاءالله به برکت دست‌های این فرشته کوچولو، به‌زودی کشور ما و تمام دنیا از شر این ویروس رها شود و دوباره همه بتوانیم با سلامتی در کنار هم زندگی کنیم و بدون ماسک، صورت‌های شاد همدیگر را ببینیم.

*انتظار داشتید این عکس تا این حد بازنشر شود و اینهمه بازخورد مثبت داشته باشد؟

دکترفرزانه سبحانی:من از اتفاقات بعد از انتشار این عکس، بی‌خبر بودم. فردا که برای ویزیت مادر و نوزاد برای صدور مجوز ترخیص به بیمارستان رفتم، مادر و پدر نوزاد با خنده می‌گفتند کلی پیام محبت‌آمیز از اقوام و دوستان بابت این عکس دریافت کرده‌اند. بعد از آن بود که من متوجه شدم عکس به طور گسترده بازنشر شده. حتی بعضی از همکارانم می‌گفتند این عکس را دوستانشان از خارج از کشور، از اروپا و آمریکا و کانادا برایشان ارسال کرده‌اند! خیلی برایم جالب بود که عکس در سطح بین‌المللی بازنشر شده بود و از خارج از کشور به دست همکارانم در ایران رسیده بود.

افتتاح بیمارستان مادرمشهد ۳ آذر ۱۳۹۷باحضور«دکترهاشمی» وزیربهداشت

همین‌جا دوباره صحبت اولم را تکرار می‌کنم. وقتی یک موضوعی واقعی و دلی باشد، دل‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد وگرنه همه می‌دانیم که فضای مجازی پر از عکس‌های دستکاری‌شده و محتواهای جعلی است که مخاطب ارتباطی با آن بر قرار نمی‌کند. این اتفاقات برای ما که عمری را در بخش زایمان گذرانده‌ایم، عادی است و عکس این اتفاق را هم مثل دیگر اتفاقات جذاب زمان تولد نوزادان در صفحاتمان گذاشتیم اما بازنشر گسترده این عکس توسط خود مردم و بازخوردهای مثبتش، خیلی فراتر از چیزی بود که انتظار داشتیم. در روزهای بعد و با توجه به نظرات مخاطبان، متوجه شدم این عکس حسابی به دل مردم نشسته است.

خانم دکتر سبحانی(نفر اول از سمت راست) و همکارانش در بخش زایمان در اوایل شیوع کرونا

فضانوردان در بخش زایمان!

*خانم دکتر۲۰ ماه حساس و پراضطراب کرونایی در بخش زایمان گذشته، برایمان از فعالیتتان در این دوره سخت بگویید.

دکترفرزانه سبحانی: دست روی نکته درستی گذاشتید. شیوع کرونا، بخش زایمان را هم پر از وحشت کرده بود و آن اوایل، خود ما هم نمی‌دانستیم چه باید بکنیم. در ادامه براساس تقسیم‌بندی که انجام شد، بعضی از بیمارستان‌ها در شهر مشهد به‌عنوان بیمارستان‌های عاری از کرونا در نظر گرفته شد. یعنی ورود بیماران به این مراکز، مشروط به ارائه تست منفی کرونا شد. در مقابل، بعضی دیگر از بیمارستان‌ها پذیرای بیماران مبتلا به کرونا شدند. اما در هر دو گروه از بیمارستان‌ها در هیچ مقطعی در دوران کرونا، حتی وقتی تقریباً تمام کشور برای اجرای قرنطینه سراسری تعطیل شده بود، بخش زایمان تعطیل نشد.

فضانوردان دراتاق عمل

با اینکه من در بیمارستان‌های پاک از کرونا فعالیت می‌کردم، با این حال مواردی پیش می‌آمد که مادرانی مراجعه می‌کردند و بعد از پذیرش، با بروز علائمی مشخص می‌شد مشکوک به کرونا هستند. در این موارد با توجه به اینکه نگرانی شدیدی نسبت به انتقال ویروس وجود داشت، ما با لباس‌های مخصوص بخش کرونا، مثل فضانوردان (با خنده) وارد اتاق عمل می‌شدیم و عمل زایمان را انجام می‌دادیم. الحمدلله من در زایمان‌هایی که در این دوره انجام دادم، با تولد نوزاد مبتلا به کرونا مواجه نشدم اما از برخی همکارانم می‌شنیدم که زایمان مادر مبتلا به کرونای شدید را انجام داده‌اند یا نوزادی که به دنیا آورده‌اند، گرفتار کرونا بوده. خوشبختانه با گذشت زمان و بهبود شرایط، آن وحشت اولیه رفع شد و با شروع واکسیناسیون عمومی، شرایط بهتر هم شد.

 * بسیاری از زوج‌ها تصمیم گرفته‌اند از فرصت خاص دوره کرونا که برای بسیاری از خانم‌ها با دورکاری و شرایطی مناسب‌ترهمراه بوده، برای فرزنددار شدن استفاده کنند. به همین دلیل، تصور می‌کنم آمار فرزندآوری در این دوره، افزایش داشته. شما این موضوع را تأیید می‌کنید؟

دکترفرزانه سبحانی: بله. دقیقاً همینطور است. با توجه به اینکه من در مرکز درمان ناباروری هم فعالیت می‌کنم، کاملاً با این موضوع مواجه بوده‌ام، موضوعی که برایم خودم هم تعجب‌آور و جالب است. درحالی‌که انسان تصور می‌کند در دوره کرونا امید به زندگی در افراد کاهش پیدا کرده اما برعکس، آمار مراجعه زوج‌های نابارور به مرکز ما در این دوره تقریباً دو برابر شده است! مثلاً زوجی داشتیم که ۱۰ سال بود فرزنددار نمی‌شدند و اصلاً مراجعه نکرده بودند، اما در همین دوره برای درمان مشکلشان پیش ما آمدند.

فقط هم زوج‌های نابارور نیستند. من در مطب خودم هم با موارد جالبی مواجه می‌شوم. مثلاً چند وقت قبل، خانمی که برای مشاوره بارداری مراجعه کرده بود، مادر ۳ فرزند بود و می‌گفت: «دوست داریم برای فرزند چهارم اقدام کنیم.» خلاصه برای خودم هم جالب است که در دوره‌ای که برخی افراد دچار افسردگی شده‌اند و می‌گویند معلوم نیست فردا زنده باشیم، امید به زندگی در برخی دیگر بالاتر رفته و حتی دلشان می‌خواهد خانواده‌شان را گسترش بدهند.

*در صحبت‌هایتان به فعالیت در مرکز درمان ناباروری اشاره کردید. برایمان از خدمات ارزشمندی که در این جایگاه به زوج‌های نابارور ارائه می‌کنید، بگویید.

دکترفرزانه سبحانی: مرکز درمان ناباروری نوین حدود ۱۵ سال قبل به‌عنوان اولین مرکز ناباروری خصوصی شمال شرق کشور توسط خانم دکتر منصوری، از دوستان قدیمی من در شهر مشهد پایه‌گذاری شد. من هم بعد از چند سال حضور ناپیوسته، حالا حدود ۴ سال است دو روز در هفته در این مرکز خدمت می‌کنم. خوشبختانه با حضور یک تیم متخصص که بسیار با حساسیت و دقت پیگیر وضعیت مراجعان هستند، این مرکز در درمان زوج‌های نابارور بسیار موفق بوده و بسیاری از زوج‌های مشهدی را از مراجعه به شهرهای دیگر مثل تهران بی‌نیاز کرده است.

اگر موافق باشید، الان فرصت مناسبی است که یک درخواست بسیار مهم در این زمینه را از طریق خبرگزاری فارس با مسئولان محترم مطرح کنم...

با حمایت از زوج‌های نابارور، افزایش جمعیت دست‌یافتنی است

*در زمینه حمایت از زوج‌های نابارور؟

دکترفرزانه سبحانی: بله. اخیراً می‌بینیم مسئولان نسبت به افزایش آمار زاد و ولد و جوان‌سازی جمعیت در کشور توجه بیشتری نشان می‌دهند و تصمیم دارند طرح‌هایی را در این زمینه اجرا کنند. این، اتفاق خوبی است اما در حاشیه این طرح‌ها، شائبه‌هایی هم مطرح شده که مایه نگرانی است؛ شائبه‌هایی مثل اینکه قرار است وسایل پیشگیری را از مراکز بهداشتی و درمانی جمع‌آوری کنند. نمی‌دانم این موضوع تا چه حد صحت دارد اما حرف من این است که برای افزایش زاد و ولد در جامعه، بهتر است بیاییم روی مراکز درمان ناباروری سرمایه‌گذاری کنیم تا اینکه با جمع‌آوری وسایل پیشگیری، آمار بارداری‌های ناخواسته را در زوج‌هایی که به لحاظ مالی یا روحی آمادگی فرزنددار شدن ندارند، بالا ببریم و به دنبالش با موضوعات ناخوشایندی مثل سقط جنین مواجه شویم. من می‌بینم زوج‌های زیادی عاشقانه دوست دارند بچه‌دار شوند اما دچار مشکل ناباروری هستند و چون توان مالی ندارند، متاسفانه نمی‌توانند از خدمات مراکز ناباروری مثل شیوه IVF بهره‌مند شوند چون هزینه‌های بسیار سنگینی دارد که در منصف‌ترین مراکز، ۱۵ میلیون تومان و در سایر مراکز، سرسام‌آور است.

اگر دولت مراکز درمان ناباروری را حمایت و تجهیز کند و از آن طرف، داروهای موردنیاز زوج‌های نابارور مثل داروی تخمک‌گذاری را رایگان کند، مطمئن باشید آمار زاد و ولد در کشور افزایش پیدا خواهد کرد. این زوج‌ها اگر فرزنددار شوند، عاشقانه آن فرزند را بزرگ و تربیت می‌کنند چون با همه وجود او را می‌خواهند و سال‌ها چشم به راهش بوده‌اند. این بچه‌ها هم در کنار چنین والدینی، حتماً زندگی خوبی خواهند داشت. خوب است به شما بگویم اغلب زوج‌هایی که به مرکز ناباروری یا مطب خودم مراجعه می‌کنند و تمایل به فرزندآوری دارند، از خانواده‌های متوسط و ضعیف به لحاظ مالی هستند. خانم می‌گوید: «بچه می‌خواهیم اما همسرم بیکار است و پول نداریم.» خب، این زوج‌ها باید برای هزینه‌های درمان ناباروری، مورد حمایت دولت قرار بگیرند. بسیاری از کشورها برای افزایش جمعیت‌شان، IVF را کاملاً رایگان کرده‌اند.

* هزینه‌های درمان ناباروری،اخیراً تحت‌پوشش بیمه قرار گرفته؟

دکترفرزانه سبحانی: این بیمه، قبلاً هم وجود داشت. مشکل، این نیست. مشکل این است که بسیاری از داروهای درمان ناباروری، نایاب شده چون خود دارو یا مواد اولیه‌اش وارداتی است. مثلاً یک قرص ساده برای انتقال جنین فریز شده به رحم مادر داریم به نام استرادیول که تا قبل از این در تمام داروخانه‌ها موجود بود اما حالا نایاب شده. چنین داروهایی باید فراوان و ارزان و حتی رایگان شود وگرنه پوشش بیمه، سال‌هاست وجود دارد. ما می‌گوییم دولت در هزینه‌هایی مثل هزینه IVF و عمل «تخمک‌کِشی »باید از زوج‌های نابارور حمایت کند و تا حد زیادی این هزینه‌ها را تقبل کند تا زوج‌ها بتوانند با هزینه اندک و حتی رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند و طعم شیرین فرزندار شدن را بچشند.

*اشاره کردید در میان مراجعان‌تان با زوج‌هایی مواجه می‌شوید که درخواست سقط جنین دارند. مشتاقیم بدانیم شما که حدود ۲۴ سال از عمرتان را صرف این کرده‌اید که زوج‌ها به آرزویشان برسند و فرزنددار شوند، چه واکنشی در مقابل این افراد دارید؟

دکترفرزانه سبحانی: صرفنظر از مواردی که سقط به صورت قانونی انجام می‌شود؛ مثل وقتی که غربالگری‌ها تشخیص جنین ناهنجار داده‌اند یا پزشکان متخصص، بارداری را برای سلامت مادر مضر تشخیص داده‌اند، زوج‌هایی که با درخواست سقط جنین به ما مراجعه می‌کنند، چند دسته‌اند؛ یک گروه، زوج‌هایی هستند که در دوران عقد بچه‌دار شده‌اند. ازآنجاکه فرهنگ جامعه ما، دوران عقد را زمان خوبی برای فرزنددار شدن نمی‌داند و این اتفاق برای هرکس بیفتد انگار آبرویش به خطر افتاده، تصمیم می‌گیرند جنین‌شان را از بین ببرند.

برای این زوج‌ها در نقش مشاور ظاهر می‌شوم و تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم با صحبت کردن، آن‌ها را به بهترین تصمیم برسانم. به آنها می‌گویم: این اصلاً اتفاق بدی نیست. در کشورهای دیگر، خانم در همان شرایط بارداری، لباس عروس می‌پوشد و در مراسم عروسی با افتخار دست آقا داماد را می‌گیرد. حتی بعضی زوج‌ها هم مراسم عروسی‌شان را با حضور فرزندشان برگزار می‌کنند. خدا را شکر، زوج‌های زیادی را با همین صحبت‌ها توانسته‌ام از سقط جنین منصرف کنم. گروه دیگر می‌گویند: «فرزند قبلی‌مان هنوز کوچک است، آمادگی یک فرزند دیگر را نداریم.» باز هم با آنها صحبت می‌کنم و می‌گویم: عوضش با هم بزرگ می‌شوند و از وجود هم لذت می‌برند. به همه این زوج‌ها می‌گویم روش درست، جلوگیری از بارداری ناخواسته است نه سقط جنین.

اما یک گروه می‌آیند و ما را در مقابل عمل انجام‌شده قرار می‌دهند. این‌ها خانم‌هایی هستند که از راه‌های غیرقانونی، به داروهای قاچاقی سقط جنین دسترسی پیدا کرده و سرخود آن را مصرف کرده‌اند. اگر جنین در ماه‌های ابتدایی حیاتش باشد، معمولاً با مصرف این داروها از بین می‌رود. گاهی که دارو را با دُز خیلی بالا مصرف می‌کنند، علاوه‌بر سقط جنین متاسفانه سلامت و جان مادر هم به خطر می‌افتد. متاسفانه در بعضی موارد هم زوج‌ها برای سقط جنین پیش افرادی می‌روند که این کار را به شکل غیرقانونی در خانه و با وسایل غیراستاندارد انجام می‌دهند. نتیجه مراجعه به این افراد، این است که مادر را با حال بسیار بد پیش ما می‌آورند. حتی مواردی بوده که من شنیده‌ام کلیه‌های مادر از کار افتاده! به طور کلی، هرچه سقط جنین در ماه‌های بالاتر انجام شود، خطرات شدیدتری تا حد مرگ متوجه مادر می‌شود... فراموش کردم از یک گروه خاص دیگر که درخواست سقط جنین دارند، یاد کنم...

هدیه خدا را پس نفرست!

*این گروه چه ویژگی دارند؟

دکترفرزانه سبحانی: من همیشه به زوج‌هایی که برای سقط مراجعه می‌کنند، یک نکته می‌گویم که خوشبختانه به دل ۷۰، ۸۰ درصدشان می‌نشیند و آن را می‌پذیرند. به آنها می‌گویم: جنینی که خواست خودتان نبوده، هدیه خداست. این هدیه را پس نفرستید. مطمئن باشید این بهترین فرزند شما خواهد بود اگر نیت کنید و به خاطر خدا او را حفظ کنید.

یک گروه دیگر از زوج‌هایی که برای سقط می‌آیند، آن‌هایی هستند که سن‌شان بالاست. خانم می‌گوید: «من ۴۱، ۴۲ ساله‌ام، عروس و داماد دارم، الان وقت بچه‌دار شدن من نبود. آبرویم می‌رود.» با آنها صحبت می‌کنم و می‌گویم: قول می‌دهم آخرش همین بچه، دست شما را می‌گیرد. بقیه که رفته‌اند سر خانه و زندگی خودشان. می‌گویم: چرا فکر می‌کنید سن‌تان برای بارداری، بالاست؟ خود من، سومین فرزندم را در ۴۳ سالگی به دنیا آوردم و همین ته‌تغاری، زندگی‌مان را شادتر و باطراوت‌تر کرد.

*این تجربه شیرین شما، بهترین حسن ختام برای گفت‌وگوی ما بود. در خدمت شما هستیم برای صحبت پایانی...

دکترفرزانه سبحانی: دوست دارم یک نکته درباره عکسی که بهانه این گفت‌وگو شد، مطرح کنم. واقعاً دلم می‌خواهد هنرمندان کشور، عکس زیبای این نوزاد و حرکت قشنگش را تبدیل به پوستر کنند و پیامش را که «آرزوی دنیای بدون کرونا و ماسک» است، با زبان‌های مختلف روی آن درج کنند و در سطح بین‌المللی منتشر کنند. دوست دارم این پیام امیدبخش، از کشور ما به تمام دنیا برسد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این مصاحبه فارس بادکترفرزانه سبحانی روزشنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۰است با اصلاحات وافزودن تصاویر.

نوزادی که درهنگام تولدش «ماسک» را از چهره پزشک برداشت! درکشور امارات-دبی،یکشنبه  ۲۰ مهر ۱۳۹۹

خطبه نمازجمعه"هوش مصنوعی"نمازجمعه سمنان

​امام جمعه ای که محتوی خطبه هایش  موضوعات دانشگاهی است!

امام جمعه ای که موضوع خطبه اش« هوش مصنوعی»بود!

نخستین خطبه‌های امام جمعه مهندس 

«حجت‌الاسلام محمدعلی قدس‌پور»امام جمعه موقت سمنان، در نخستین خطبه‌های خود، به موضوع مهم «هوش مصنوعی» و نقش آن در آینده ایران اشاره کرد و گفت: هوش مصنوعی برای آینده کشور یک امر راهبردی محسوب می‌شود.

امام جمعه موقت سمنان گفت:رژیم صهیونیستی که خود را بزرگ‌ترین ارتش سایبری دانسته و در حالی‌ که بسیاری از مجامع تحقیقات امنیتی مطرح جهان ازجمله «شورای آتلانتیک» این رژیم را «قدرت برتر سایبری» می‌داند؛ با این حمله «سایبری» اُبهت پوشالی خود در این زمینه را نیز از دست داد و با این حمله سایبری و انتشار اطلاعات بسیار محرمانه این رژیم جعلی در اینترنت و فضای مجازی مشخص شد دشمنان در میدان مبارزه، هیچ‌گاه دست برتر را در اختیار ندارند.موضوع هوش مصنوعی مساله راهبری آینده کشور است

مهندس«حجت‌الاسلام محمدعلی قدس‌پور»۲۸ آبان ۱۴۰۰(١٣ ربیع الثانی ١٤٤٣) درنخستین خطبه‌های  نماز جمعه سمنان گفت: رویکردهای علمی رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

«مدیریت پروژه و طراحی هوش مصنوعی» با اشاره به ظرفیت بالای جوانان متخصص در عرصه‌های مختلف برای تحقق این هدف، بر لزوم استفاده مسئولان کشور از ظرفیت، توان و تخصص جوانان برای حل مشکلات و معضلات جامعه تأکید و تصریح کرد: در حوزه پژوهش‌ها باید از طرح موضوعات« پژوهشی غیرکاربردی »پرهیز شود.

امام‌ جمعه موقت سمنان با اشاره به تأکیدات متعدد مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ارتقای کشور در حوزه «هوش مصنوعی» این موضوع را مسئله راهبردی کشور در آینده دانست و افزود: باید جامعه دانشگاهی کشور و نخبگان علمی در اسرع وقت برای تحقق دغدغه‌های مدنظر مقام معظم رهبری در این حوزه ورود کنند.

حجت‌الاسلام قدس پور گفت: گرچه امروز به برکت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۶ کشور برتر دنیا در تولید محتوای علمی هوش مصنوعی است؛ اما تمرکز مقام معظم رهبری بر روی عقب‌ماندگی کشور در زمینه استفاده و کاربردی کردن این دانش است و باید به آن توجه ویژه شود.

نخستین خطبه‌های امام جمعه مهندس با موضوع «هوش مصنوعی»

امام‌ جمعه موقت سمنان با اشاره به «نفوذ سایبری گروه هکری عصای موسی» و دستیابی به اطلاعات محرمانه رژیم صهیونیستی، آن را نشانه تحقیر و شکستن ابهت پوشالی این رژیم جعلی عنوان و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی که خود را بزرگ‌ترین ارتش سایبری دانسته و در حالی‌ که بسیاری از مجامع تحقیقات امنیتی مطرح جهان ازجمله شورای آتلانتیک، این رژیم را قدرت برتر سایبری می‌داند؛ با این حمله سایبری ابهت پوشالی خود در این زمینه را نیز از دست داد و با این حمله سایبری و انتشار اطلاعات بسیار محرمانه این رژیم جعلی در اینترنت و فضای مجازی مشخص شد دشمنان در میدان مبارزه، هیچ‌گاه دست برتر را در اختیار ندارند.

 مهندس الکترونیک دانشگاه سمنان افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره از حوزه‌های علمی در کشور حمایت همه‌جانبه‌ای داشته‌اند و این امر بارها در تأکیدات معظم‌له برای حمایت از تلاش‌های دانش‌محور و دانش‌بنیان بیان شده است.

امام جمعه موقت سمنان با اشاره به دیداری که رهبر معظم انقلاب اخیراً با شماری از نمایندگان نخبگان کشورمان داشتند، گفت: جامعه دانشگاهی و متخصصان علمی ایران باید تلاش کنند تا منویات رهبری در حوزه‌های رشد علمی و پیشرفت کشور هر چه سریع‌تر محقق شود.

قدس‌پور افزود: ایران در بسیاری از علوم سرآمد کشورهای منطقه و دارای حرف‌های زیادی در عرصه‌های جهانی است و کشورمان در زمره ۱۶ کشور اول دنیا در تولید محتوای علمی هوش مصنوعی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً هم در بیانات ارزشمند خود در جمع نخبگان خواستار توجه و فعالیت مضاعف در راستای توسعه علمی کشور شدند و این امر امروز باید مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه موقت سمنان گفت: عقب‌ماندگی‌هایی که در استفاده از علوم نوین به‌ویژه هوش مصنوعی در ایران وجود دارد، باید امروز جبران شود و این از تأکیدات رهبری است.

هوش مصنوعی می‌توانست از قتل طلبه همدانی جلوگیری کند/ یک سال و نیم است، منتظر یک ملاقات هستم

حجت‌الاسلام قدس‌پوربیان کرد: استفاده و کاربردی کردن دانش و علم در برهه کنونی اهمیت فراوانی دارد و همه نخبگان و دانشمندان باید این مسأله را در صدر برنامه‌های خود قرار دهند.

وی به پیشرفت‌های ایران در علوم مختلف در سالیان اخیر اشاره کرد و گفت: کشورمان در بسیاری از علوم از جمله نانوفناوری و ساخت و کنترل پهپادها دارای حرف‌های زیادی برای گفتن است

امام جمعه موقت سمنان یادآور شد: مسأله‌محوری در طراحی و تولید محتوای علمی حلقه مفقوده برنامه‌ریزی‌های پژوهشی و دانشگاهی و تشکل‌های حوزه نخبگان است.

مهندس«حجت‌الاسلام محمدعلی قدس‌پور» در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ۲۸ آبان ۱۴۰۰(١٣ ربیع الثانی ١٤٤٣) سمنان در مصلای بزرگ این شهر که نخستین خطبه‌های نماز جمعه به امامت وی بود اظهار داشت: امروز مسئله محوری حلقه مفقوده برنامه‌ریزی‌های پژوهشی در بخش آموزش عالی و دانشگاه‌ها برای تولید علم است که باید به آن توجه بیشتری شود.

خطیب جمعه سمنان: سلبریتی‌های جوزده در اغتشاشات مدرک ارایه کنند

وی با اشاره به ظرفیت بالای جوانان متخصص در عرصه‌های مختلف برای تحقق این هدف، بر لزوم استفاده مسئولان کشور از ظرفیت، توان و تخصص جوانان برای حل مشکلات و معضلات جامعه تأکید و تصریح کرد: در حوزه پژوهش‌ها باید از طرح موضوعات پژوهشی غیرکاربردی پرهیز شود.

امام‌ جمعه موقت سمنان با اشاره به تأکیدات متعدد مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ارتقای کشور در حوزه هوش مصنوعی، این موضوع را مسئله راهبردی کشور در آینده دانست و افزود: باید جامعه دانشگاهی کشور و نخبگان علمی در اسرع وقت برای تحقق دغدغه‌های مدنظر مقام معظم رهبری در این حوزه ورود کنند.

حجت‌الاسلام قدس پور گفت: گرچه امروز به برکت انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۶ کشور برتر دنیا در تولید محتوای علمی هوش مصنوعی است؛ اما تمرکز مقام معظم رهبری بر روی عقب‌ماندگی کشور در زمینه استفاده و کاربردی کردن این دانش است و باید به آن توجه ویژه شود.

امام‌ جمعه موقت سمنان با اشاره به نفوذ سایبری گروه هکری عصای موسی و دستیابی به اطلاعات محرمانه رژیم صهیونیستی، آن را نشانه تحقیر و شکستن ابهت پوشالی این رژیم جعلی عنوان و خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی که خود را بزرگ‌ترین ارتش سایبری دانسته و در حالی‌ که بسیاری از مجامع تحقیقات امنیتی مطرح جهان ازجمله شورای آتلانتیک، این رژیم را قدرت برتر سایبری می‌داند؛ با این حمله سایبری ابهت پوشالی خود در این زمینه را نیز از دست داد و با این حمله سایبری و انتشار اطلاعات بسیار محرمانه این رژیم جعلی در اینترنت و فضای مجازی مشخص شد دشمنان در میدان مبارزه، هیچ‌گاه دست برتر را در اختیار ندارند.

امام جمعه موقت سمنان: تقویت روابط بین‌الملل از دستاوردها و نشانه دیپلماسی قوی دولت سیزدهم است

قدس‌پور پیش روی انصار الله در یمن را بسیار مهم و استراتژیک ارزیابی و تصریح کرد: امروز انصار الله یمن در آستانه موفقیت بزرگ در این کشور و  منطقه مأرَب است؛ چراکه با تسلط بر این مناطق، بر۳۰ درصد خاک یمن مسلط می‌شود؛ در حالی‌ که ۷۰ درصد نقاط جمعیتی این کشور را تحت مدیریت خود خواهد گرفت.

وی این پیشروی‌ها را نشانه شکست توطئه‌های نظامی سعودی، آمریکایی، صهیونیستی دانست و افزود: این کشورهای استکباری خطر شکست را احساس کرده و با دسیسه‌های مختلف به دنبال جلوگیری از پیشروی انصار الله با سازوکار‌های سیاسی و قطعنامه‌ها هستند

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه سمنان هفته گذشته در حکمی حجت‌الاسلام «محمدعلی قدس‌پور» را به‌عنوان امام جمعه موقت سمنان منصوب کرد.

تودیع و معارفه نماینده ولی فقیه در استان سمنان ۱۴ مرداد ۱۴۰۰


پس از استعفای آیت‌الله شاهچراغی از سمت نمایندگی ولی فقیه در استان و امامت جمعه سمنان در حکمی از سوی مقام معظم رهبری «حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی مطیعی» به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان منصوب شد./۱۴ مرداد ۱۴۰۰

تسنیم نوشت: چهاردهم تیرماه۱۴۰۰ «آیت‌الله سید محمد شاهچراغی»(امام جمعه سمنان) با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، به دلیل کهولت سن از نمایندگی ولی‌فقیه در استان و امامت جمعه سمنان استعفا کرده بود.

در پی این استعفا نیز روز سوم مردادماه۱۴۰۰، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در نامه‌ای به نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان از پذیرش استعفای «آیت‌الله شاهچراغی» توسط رهبر معظم انقلاب خبر داد.

«آموزگار اخلاق» نکوداشت آیت‌الله شاهچراغی در دامغان برگزار می شود

مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه استعفای آیت‌الله شاهچراغی، ضمن قدردانی از زحمات و مجاهدات ۴۲ ساله آیت‌الله شاهچراغی، استعفای وی را پذیرفتند.

آئین معارفه نماینده جدید ولی فقیه در سمنان و امام جمعه مرکز استان، با حضور حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور.

 نماینده جدید ولی فقیه در استان سمنان را بهتر بشناسیم + سوابق

آیت الله سید محمد شاهچراغی بعداز۴۰سال  استعفاداد ، حجت الاسلام مرتضی مطیعی نماینده جدید ولی فقیه در استان سمنان شد.

معرفی امام جمعه جدید سمنان در هفته آتی/خداحافظی آیت‌الله شاهچراغی

آخرین نمازجمعه آیت‌الله سید محمد شاهچراغی ۸ مرداد ۱۴۰۰

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:فارس وتسنیم نوشتند:حجت‌الاسلام قدس‌پور درس خارج فقه را نزد اساتیدی چون آیت‌الله شیخ جواد تبریزی، آیت‌الله علی کریمی‌جهرمی، آیت‌الله محسن اراکی و آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری گذرانده است.

قدس‌پور که متولد سال ۱۳۵۵ بوده و دارای دانشنامه کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه سمنان هم در کنار گذراندن ۱۵ سال درس خارج فقه و اصول است،

امام جمعه موقت سمنان همچنین مدیریت پروژه و طراحی نرم‌افزار هوشمند درایت‌الثقلین مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)، مدیریت پروژه و طراحی سیستم خبره اعتبارسنجی روایت (اولین سیستم خبره حوزوی) با پشتیبانی معاونت علمی ریاست جمهوری، مدیریت پروژه و طراحی ساخت ماشینی اولین زیر نظام نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس هوش مصنوعی (نظام خیر و احسان)، مدیریت پروژه و طراحی زیرساخت جنگ شناختی و مدیریت پروژه و طراحی کنترل فضای مجازی بر اساس آیات و روایات با استفاده از هوش مصنوعی را در کارنامه عملکردی خود دارد.

​مهندس هوش مصنوعی امام جمعه شد

هر کسی از راه می‌رسد"رزومه می‌دهد"می‌خواهد مدیر شود۲۸ آبان ۱۴۰۰

«اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی»اسامی کامل،جدید وقدیم.

آیت‌الله فلاحتی : هر کسی از راه می‌رسد «رزومه می‌دهد» می‌خواهد مدیر شود!.

نماینده ولی فقیه در گیلان با انتقاد از «فقدان انسجام متولیان مساجد»گفت: «هر کسی ازراه  می‌رسد، می‌گوید متولی مسجد است» در حالی که مسجد پایگاه انقلاب بوده و نباید اینقدر به آن بی‌مهری شود.

 آیت‌الله رسول فلاحتی در خطبه‌های نمازجمعه  ۲۸ آبان ۱۴۰۰(١٣ ربیع الثانی ١٤٤٣): گناه انسان را ذلیل می‌کند، خانه آخرت را آتش می‌زند و او را به جهنم می‌برد.

بسیج در هر عرصه ای ورود داشته، خودنمایی کرده است/ شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده بان نظام اسلامی است/ مشکل آب در برخی مناطق گیلان بحرانی است 

بسیج در هر عرصه‌ای ورود داشته، خودنمایی کرده است

وی به آغاز هفته بسیج مستضعفان در هفته آینده اشاره کرد و افزود: افتخار می‌کنیم بسیج در هر عرصه‌ای ورود داشته، خودنمایی کرده و ملت ایران خود را مدیون بسیجیان این پابرهنگان عالم اسلام می‌دانند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده بان نظام اسلامی است

امام جمعه رشت با اشاره به صدور حکم اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط مقام معظم رهبری، بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به منزله چشم و دیده بان نظام اسلامی است. سال‌های گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی افت و خیزهایی داشت و اگر امروز آسیب‌هایی داریم به دلیل آن است که این شورا در میدان عمل و نظارت به وظیفه خود عمل نکرده است.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری، تدوین ضوابط و قوانین و همچنین نظارت سه وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است، تصریح کرد: این شورا درباره زنان، تبلیغات، دانشگاه ها، رسانه‌ها و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن سیاستگذاری خوبی نداشته بنابراین دشمن تا خانه‌های مردم پیش آمده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امام جمعه رشت بااظهارگلمندی ازاختلافات درمساجدگفت:اینکه هیئت امناازپایگاه شاکی اسا،پایگاه ازامام جماعت ویاهیئت اُمنا ..این ناهماهنگی بایدساماندهی شود./پایان

نماینده ولی فقیه در گیلان با انتقاد از نبود متولیان منسجم درباره مساجد، اظهار کرد: هر کسی می‌رسد، می‌گوید متولی مسجد است در حالی که مسجد پایگاه انقلاب بوده و نباید اینقدر به آن بی‌مهری شود.

هر کسی از راه می‌رسد رزومه می‌دهد و می‌خواهد مدیر شود

آیت الله فلاحتی، خواستار تدوین برنامه و قوانین در راستای جذب میران و استادان دانشگاه‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شد و بیان کرد: هر کسی از راه می‌رسد رزومه می‌دهد و می‌خواهد مدیر شود و در این میان بعضی‌ها نفوذ و اعمال قدرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی آرایش درست و نظارت خوبی در سال‌های گذشته نداشته است، تصریح کرد: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی مر قانون عمل کند روزبه روز ریزش مدیران کمتر می‌شود.

تکیه دولت به توان داخلی برای مردم ملموس است

امام جمعه رشت به عملکرد یکصد روزه دولت آقای رئیسی رئیس جمهور اشاره کرد و یادآور شد: عملکرد دولت جدید در سه عرصه رویکردی، روحی و انگیزشی و عملکردی بوده ضمن اینکه تکیه دولت به توان داخلی برای مردم کاملا ملموس است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:آیت الله فلاحتی طرح صدروزه یک طرح آمریکایی است،زمانی که آمریکادربحران بود«روزولت»رئیس جمهورآمریکا وعده بسامان کردن اوضاع رادر۱۰۹ روزدادکه بعداین ۱۰۹روزه به صدروزه معروف شد./پایان.

گرانی روح و روان مردم را آزار می‌دهد

آیت الله فلاحتی با اشاره به مشکلات مردم در جامعه، اذعان کرد: این روزها گرانی روح و روان مردم را آزار می‌دهد و در هر بخشی تورم و گرانی داریم.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امام جمعه رشت ضمن اعلام نازضایتی ازمشکلات اقتصادی گفت:هفته پیش مابه مردم بشارت دادیم که رئیس جمهورترمزگرانی اتوموبیل راکشیدند واما نابسامانی هادرحوزه اتوموبیل همچنان پایداراست./پایان.

وی، مسئولیت در نظام اسلامی را به معنای جانفشانی و میدانی عمل کردن خواند و اظهار کرد: وزرای دولت رئیسی حضور جدی و شبانه روزی در عرصه میدانی دارند و این امر از جهت روحی و روانی برای مردم آرامش ایجاد کرده است.

نماینده ولی فقیه در گیلان با بیان اینکه در بررسی عملکرد مسئولان باید انصاف رعایت شود، تصریح کرد: ایران در واکسیناسیون دارای رشد است ضمن اینکه گیلان رتبه نخست کشوری واکسیناسیون را به خود اختصاص داده و از این بابت از تمام متولیان و دست اندرکاران تشکر می‌کنم.

تبعیت از امام الهی

نماینده ولی فقیه در گیلان، پیرامون حقوق امامان معصوم علیه السلام بر انسان ها در راستای سبک زندگی اسلامی، بیان کرد: حق تبعیت از امام الهی شامل تمام لایه های زندگی انسان ها می شود و اگر خود را ملزم به آنچه اهل بیت علیه السلام بیان فرمودند بدانیم، در دنیا و آخرت سعادتمند می شویم.


فرمانده سپاه(سردار محمد عبدالله‌پور) واستاندارگیلان(سدالله عباسی) درنمازجمعه

آیت الله فلاحتی، پرداخت حقوق کارکنان بدون استقراض را از موفقیت‌های دولت جدید دانست و خاطرنشان کرد: در کالای اساسی ذخیره خوبی در کشور داریم و این از موفقیت‌های دولت محسوب می‌شود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، روزیکشنبه(۲۳ آبان ۱۴۰۰) طی حکمی، اسامی اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را اعلام کردند.

بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی، اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر است:

رؤسای سه قوه

رئیسی:هرگونه توسعه‌یافتگی در کشور در گرو انسجام قوا است

۱. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
۲. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی
۳. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه

رؤسای دستگاه‌های عضو

۴. سید سعیدرضا عاملی دبیر شورا

۵. آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و عضو افتخاری شورا
۶. احمد وحیدی وزیر کشور
۷. محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری
۸. بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۹. علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش
۱۰. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
۱۱. سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان
۱۲. سید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور
۱۴. علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
۱۵. انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده
۱۶. سورنا ستاری معاون علمی و فنآوری رئیس جمهور
۱۷. پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما
۱۸. حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
۱۹. ابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
۲۰. حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
۲۱. محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی
۲۲. حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی
۲۳. حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
۲۴. کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده
۲۵. حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
۲۶. حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

اعضای حقیقی
۲۷. علیرضا اعرافی
۲۸. ایمان افتخاری
۲۹. امیرحسین بانکی‌پور فرد
۳۰. حمید پارسانیا
۳۱. عادل پیغامی
۳۲. غلامعلی حدادعادل
۳۳. حسن رحیم‌پور ازغدی
۳۴. علی‌اکبر رشاد
۳۵. حسین ساعی
۳۶. ابراهیم سوزنچی
۳۷. سعیدرضا عاملی
۳۸. منصور کبکانیان
۳۹. علی لاریجانی
۴۰. محمود محمدی‌عراقی
۴۱. محمدرضا مخبر دزفولی
۴۲. مرتضی میرباقری
۴۳. صادق واعظ‌زاده
۴۴- احمد واعظی

مقتدی صدر:حشدشعبی" سلاح" راتحویل دولت بدهد

​رهبرجریان صدر:«دنیا شاهد سلامت انتخابات پارلمانی عراق بود،اعتراضات نابجاست.

اسامی گروه های مسلح عراق راخواهیدخواند،درادامه.

«مقتدی صدر»  روز پنج شنبه( ۲۷ آبان ۱۴۰۰) گفت:«نیروهای بی‌انضباط در سازمان حشد شعبی باید انفصال خدمت شوندوسلاحشان را به دولت تحویل دهند».

واکنش «ابوعلی العسکری» : گروه‌های «شبه‌نظامیان صدر»  یعنی ۱۶۰ هزارنیرو‌های «پیشمرگه»  که مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستند و باید سلاحشان را به حکومت عراق تحویل دهند.

تأکید مقتدی صدر بر لزوم غربالگری حشد شعبی!

رهبر جریان صدر عراق با ادعای وجود نیروهای بی‌انضباط در سازمان حشد شعبی تأکید کرد که «گروه‌های بی انضباط باید فورا منحل شوند و سلاحشان را به دولت تحویل دهند».

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق روز پنج شنبه( ۲۷ آبان ۱۴۰۰) در یک نشست خبری مدعی وجود نیروهای بی‌انضباط در سازمان حشد شعبی شد و گفت که «این نیروها باید انفصال خدمت شوند».

به گزارش السومریه نیوز، رهبر جریان صدر اظهار کرد که « بی انضباط باید فورا منحل شوند و سلاحشان را به دولت تحویل دهند».

وی در ادامه بر لزوم تشکیل سریع دولت عراق پس از اعلام رسمی نتایج انتخابات تأکید کرد و افزود: «دنیا شاهد سلامت انتخابات اخیر عراق بود». 

«مقتدی صدر» تصریح کرد: «ملت خواستار اعلام نتایج انتخابات و تشکیل سریع دولت هستند و ما برای تشکیل دولت اکثریت ملی در عراق تلاش می‌کنیم».

«رهبر جریان صدر »عراق از کسانی که می‌خواهند در دولت بعدی مشارکت داشته باشند، خواست تا اشخاص فاسد منتسب به خود را مورد بازخواست قرار دهند.

«رهبر جریان صدر عراق» دیروز هم با انتشار توییتی، خواستار بررسی دارایی‌های مقامات عراق در دوره آتی در راستای مقابله با فساد در این کشور شد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: ما باید در دوره آتی به همراه قوه مجریه و قوه مقننه قانون«از کجا آورده‌ای»را فعال سازی کنیم.

رهبر جریان صدر عراق با انتشار توییتی نوشت: ما باید در دوره آتی به همراه قوه مجریه و قوه مقننه قانون «از کجا آورده‌ای» را فعال سازی کنیم./ایسنابااندکی اصلاحات.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۱۶۰ هزارنیرو‌های «پیشمرگه»صدریون  که مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستند و باید سلاحشان را به حکومت عراق تحویل دهند.

«ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق در واکنش به اظهارات «مقتدی صدر» بر ضرورت تحویل دادن سلاح گروه‌های وابسته به صدر و نیرو‌های پیشمرگه تأکید کرد.۲۸ آبان ۱۴۰۰
العسکری با انتشار توئیتی نوشت که از فراخوان تحویل سلاح یا انحصار سلاح به دست حکومت حمایت می‌کند، چون آن را موجب اجتناب از درگیری داخلی در کشور می‌داند.

 حزب‌الله عراق: سلاح‌ها به سمت مواضع آمریکایی‌ها در کشور نشانه گرفته شوند

«مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق» گفت: برای اجرای این فراخوان لازم است که اولا طرفی که این مسئله را مطرح کرده(مقتدی صدر) در تحویل سلاح به خصوص از نوع سنگین آن پیشگام شود و مسئولیت یگان‌های خود را به فرماندهی حشد شعبی واگذار کند و عناصر غیرمنضبط این یگان‌ها را برکنار کند.

العسکری افزود که در گام بعدی باید سراغ گروه‌های «شبه‌نظامی» پرشمارتر یعنی نیرو‌های پیشمرگه رفت که شمارشان نزدیک به ۱۶۰ هزار نیروست که مجهز به پیشرفته‌ترین سلاح‌ها هستند و باید سلاحشان را به حکومت عراق تحویل دهند.

شمال عراق به محل فعالیت جاسوسان آمریکایی و اسرائیل تبدیل شده است

وی تأکید کرد که در صورت برداشته شدن این دو گام می‌توان گفت که پروژه انحصار سلاح به دست حکومت موفق شده است.

تقلب درانتخابات
العسکری همچنین تأکید کرد که نباید حقوق «میلیون‌ها عراقی که رأی‌هایشان به سرقت رفته »و این حجم از تقلب مورد غفلت قرار گیرد وگرنه روند دموکراتیک در کشور هیچ ضامنی نخواهد داشت.


همچنین «شبل الزیدی»، دبیر کل کتائب امام علی (ع)، تأکید کرد که گروه‌های معترض به نتایج انتخابات از چارچوب‌های قانونی خارج نشده‌اند.
دبیر کل کتائب امام علی گفت: اگر تقلب به ضرر  برخی از دیگر گروه‌ها(صدریون) انجام شده بود عملکرد آن‌ها کاملا متفاوت با عملکرد معترضان کنونی بود.

الزیدی تاکید کرد که گروه‌های معترض به تقلب در انتخابات، گروه‌های شکست‌خورده در انتخابات نیستند و آن‌قدر شواهد و مدارک دارند که ثابت کنند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است.

وی گفت که این گروه‌ها با عقلانیت و حکمت و بردباری و از روش‌های قانونی و مشروع از جمله تظاهرات و تجمع مسالمت‌آمیز استفاده کردند و از روش‌های معمول قانونی کمیساریا را خطاب قرار دادند و به مطالبه حقوق خود و هواداران خود ادامه می‌دهند و هیچ مشکلی در این موضوع نمی‌بینند.



«شبل الزیدی» تأکید کرد که این نیرو‌ها در پی نابود کردن روند سیاسی کشور برنیامدند بلکه تلاششان بازگرداندن این روند به مسیر درست است و با لحنی کنایه‌آمیز به صدر گفت: اگر موضوع برعکس بود و تقلب به نفع گروه‌های دیگری انجام شده بود اوضاع کاملاً متفاوت بود.
او افزود: ما در پی ساختن نهاد حکومت هستیم و حقمان را طلب می‌کنیم و رفتن نیرو‌های مخالف سراغ قدرت و مقام و بیانیه‌های آنان و مشروعیت بخشیدنشان به فریبکاری و دروغ انتخاباتی خللی در عزم ما ایجاد نمی‌کند.
یادآور می‌شود که «مقتدی صدر» در یک سخنرانی تلویزیونی برای انضمام نیرو‌های سیاسی به روند تشکیل دولت جدید شرط‌هایی تعیین کرد.
صدر در بیانیه‌ای با عنوان «پیام به گروه‌هایی که خود را شکست‌خورده در انتخابات می‌شمرند» بر «شهادت جهان به سلامت انتخابات» تأکید کرد.
«مقتدی صدر» خطاب به این گروه‌ها گفت که نباید اجازه دهند شکستشان مقدمه تخریب روند سیاسی کشور در عراق باشد.
صدر از این گروه‌ها خواست که در عملکرد خود تجدید نظر کنند تا بتوانند اعتماد ملت را بازیابند و افزود که اقداماتی که هم‌اکنون از آنان سرمی‌زند تاریخ آنان را از یاد می‌برد و موجب افزایش رویگردانی ملت از آن‌ها می‌شود.
رهبرجریان صدر گفت که این گروه‌ها در صورت تمایل به مشارکت در دولت جدید باید دست به اقداماتی بزنند که اولین آن‌ها مبارزه با فساد وبرخورد با اعضایی که شبهه فساد درباره آن‌ها مطرح است و معرفی آن‌ها به دستگاه قضائی است.
صاحب بیشترین کرسی درپارلمان عراق(۷۳کرسی) همچنین خواستار پاک‌سازی حشد شعبی از عناصر غیر منضبط و دور نگه داشتن حشد از مسائل سیاسی و قطع همه روابط خارجی تشکل‌های سیاسی جز از طریق کانال‌های رسمی و دیپلماتیک و خودداری از دخالت در امور کشور‌های همسایه و درگیر نکردن عراق در جنگ‌های خارجی بیهوده شد.
صدر همچنین بر ضرورت انحلال کامل و یکباره همه گروه‌های مسلح و تحویل سلاح آن‌ها به حشد شعبی از طریق فرمانده کل نیرو‌های مسلح شد.
وی افزود: اگر این سخن مرا می‌پذیرید بیایید در مسیر اصلاحات که خواست مرجعیت و ملت است متحد شویم تا در کنار هم میهنمان را بسازیم و به دور از خشونت و در صلح و دوستی کشور را در مسیر سازندگی قرار دهیم»و از موضوع تشکیل دولت اکثریت کوتاه نخواهم آمد./منبع تسنیم بااندکی اصلاحات.

کمیساریای انتخابات عراق شامگاه شنبه(۲۴ مهر ۱۴۰۰) نتیجه نهایی انتخابات زودهنگام این کشور را اعلام کرد.

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق

«جریان صدر» به رهبری «مقتدی الصدر»: ۷۳ کرسی 

ائتلاف «تقدم»به ریاست «محمد الحلبوسی»: ۳۷ کرسی

ائتلاف «دولة القانون »به ریاست «نوری المالکی»: ۳۴ کرسی

حزب «دموکرات کردستان عراق» به ریاست «مسعود بارزانی»: ۳۲ کرسی

حزب «اتحادیه میهنی کردستان» به ریاست بافل طالبانی: ۱۷ کرسی

ائتلاف «عزم »به ریاست «خمیس الخنجر»: ۱۲ کرسی

ائتلاف« الفتح »به ریاست «هادی العامری»: ۱۷ کرسی

حرکه «امتداد »به ریاست «علاء الرکابی» برخاسته از تظاهرات‌های اکتبر سال ۲۰۲۰: ۹ کرسی

حرکة «الجیل الجدید» به ریاست «شاسوار عبدالواحد»: ۹ کرسی

تحالف «قُوی الدولة» (جریان حکمت ملی به ریاست «عمار الحکیم»+ ائتلاف النصر به ریاست «حیدر العبادی»): ۴ کرسی

«اشراقه کانون»: ۶ کرسی

«العقد الوطنی» به ریاست «فالح الفیاض»: ۵ کرسی

«مشروع الوطنی العراقی»: ۱ کرسی

«تحالف التصمیم» به ریاست «عامر الفایز»: ۵ کرسی

«حرکة حقوق» به ریاست «حسین مونس»: ۱ کرسی

«جماهیرنا هویتنا»: ۳ کرسی

«حرکة حسم»: ۲ کرسی.

تجمع «إقتدار وطن» به ریاست «عبد الحسین عبطان»: ۱ کرسی

«النهج الوطنی» به ریاست «عمار طعمه»: ۱ کرسی

«بلادی الوطنیه»: ۱ کرسی.

«جریان الفراتین»: ۱ کرسی.

«جریان سند»: ۱ کرسی

«الوفا والتغییر»: ۱ کرسی.

«الجماهیر الوطنیه »: ۱ کرسی.

«المنتج الوطنی» :۱ کرسی.

«جبهة ترکمان»: ۱ کرسی.

«العدل الکردستانی»: ۱ کرسی.

«التحالف العربی» ۱ کرسی.

«تختلف الامال»:  ۱ کرسی.

«اقتدار وطن»: ۱ کرسی.

«حزب الوطن»: ۱ کرسی.

«اهالی واسط»: ۱ کرسی.

«افراد مستقل» نیز در حال حاضر ۴۰ کرسی را به خود اختصاص داده‌اند.

اعلام نتایج  انتخابات پارلمانی  عراق

غنیمت

« سید علی الیاسری» فرمانده سرایا الخراسانی عراق

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:گروه‌های فعال در حشد شعبی

با هجوم گروه تروریستی «داعش» به عراق در ۱۵ خرداد ۱۳۹۳(۵ ژوئن ۲۰۱۴) ودرپی فتوی آیت الله سیستانی ،نیروهای مبارزعراقی به راه اندازی تشکیلات و سازماندهی نیروها پرداختند.

ازجمله این تشکبلات مقاوت که درقالب حشدالشعبی فعالیت می کردند،عبارت بودنداز:

ضرب‌الاجل مقاومت عراق به اشغالگران آمریکایی

عصائب أهل الحق ، سرایا طلیعة الخراسانی ، کتائب سید الشهداء ، حرکة حزب الله النجباء ، کتائب حزب الله ، سرایا السلام

 ، فیلق الوعد الصادق ، منظمة بدر - الجناح العسکری ، لواء عمار بن یاسر ، لواء أسد الله الغالب ، لواء الیوم الموعود ، سرایا الزهراء ، لواء ذو الفقار ، لواء کفیل زینب ، سرایا أنصار العقیدة ، لواء المنتظر ، بدر-المجامیع الخاصة ، لواء ابو الفضل العباس ، حرکة الجهاد و البناء ، سرایا الدفاع الشعبی ، کتائب درع الشیعة ، حزب الله الثائرون ، کتائب التیار الرسالی ، سرایا عاشوراء ، کتائب مالک الأشتر ، کتائب انصار الحجه ، کتائب الدفاع المقدس ، لواء القارعه ، کتائب الغضب ، لواء الشباب الرسالی ، کتائب الامام الغائب ، حرکه الابدال ، کتائب الامام علی ، جیش المختار ، لواء الحمد ، لواء الامام القائم ،  لواء العادیات ، جنبش انصارالله الاوفیاء ، لواء الحرس الخاص الخامس البتار ، جیش الکرار ، فرقه العباس .

هادی العامری و ابو مهدی المهندس 

سازمان بدر: سازمان بدر از میانه‌های سال ۲۰۱۲(خرداد ۱۳۹۱) تحت فرمان هادی العامری تشکیل شده‌اند.

سرایا السلام: نیروهای سرایا السلام همان نیروهای «جیش المهدی» وابسته به «مقتدی صدر» هستند که از آگوست ۲۰۰۷(مرداد ۱۳۸۶) به صورت رسمی فعالیت‌های نظامی خود را به فرمان رهبریت جریان متوقف کرده بودند. این نیروها دو روز بعد از صدور دعوت به جهاد توسط آیت الله سیستانی، با عنوان جدید سرایا السلام که متشکل از ده‌ها هزار نیروی مسلح بودند، مجددا سازماندهی شدند. این نیروهای را می‌توان بازوی نظامی «مقتدی صدر» در صفوف حشد شعبی دانست.

نیروهای «سرایا السلام »هدف اصلی خود را محافظت از اماکن مذهبی مقدس در نجف و کربلا و مبارزه بر علیه حضور اشغال‌گران خارجی در عراق اعلان کرده اند. 

عصائب اهل الحق: این نیروها بخشی از بدنه جیش المهدی بوده‌اند و در سال ۲۰۰۷ پس از توقف مبارزات جیش المهدی به فرمان مقتدی صدر، به عنوان گروهی مجزا اعلام موجودیت نموده‌اند. قیس الخزعلی سمت دبیر کل این جریان را بر عهده دارد.

سید علی الیاسری

سرایای خراسانی: این جریان در سال ۲۰۱۳میلادی(۱۳۹۲ شمسی) به عنوان بازوی نظامی حزب طلیعه تاسیس شد و فرماندهی آن‌ها را «علی الیاسری» بر عهده دارد.

حاج حمید تقوی
«سرایای خراسانی» بالغ بر ۳ هزار نفر هستند و از ابتدای آغاز درگیری‌های حشدشعبی با داعش در اکثر مبارزات حضور داشته‌اند.

«سیدعمار حکیم» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که گردان های عاشوراء و گردان‌های انصار العقیده زیر مجموعه‌های مجلس اعلای اسلامی به شمار می‌روند.

سرایا(گردانها)ی عاشورا: سرایای عاشورا همزمان با دعوت به جهاد آیت الله سیستانی ایجاد شدند و به عنوان بازوی نظامی مجلس اعلای اسلامی شناخته می‌شوند. این جریان بیش از ۵ هزار نیروی مسلح دارند.

گروه‌های غیرشیعی حشد شعبی

«الحشد العشائری» که عموما از اهل سنت هستند از یگان‌های مهم این تشکیلات به شمار می‌رود که در حال حاضر در استان‌های سنی نشین الانبار، نینوا، صلاح الدین حضور قوی و موثر در حفظ امنیت دارد.

مسیحیان عراق هرگز لطف شهید سلیمانی و المهندس را فراموش نخواهندکرد

تیپ «بابلیون» به فرماندهی «ریان الکلدانی» یکی از تیپ‌های مهم در حشد شعبی است که از مسیحیان تشکیل شده و در حال حاضر در استان نینوا در مناطق و شهرهای مسیحی نشین حضور دارد.

تمجید فرمانده مسیحی عراقی از سردار «سلیمانی» و ایران

بخشی از مبارزان مسیحی همچنین در تیپ «اباعبدالله الحسین (ع)» وابسته به حشد شعبی حضور دارند که این تیپ نیز در استان نینوا بخشی از امنیت مناطق مسیحی نشین را برعهده گرفته است.

«ایزدی‌ها»، «شبک‌ها»، «ترکمن‌ها» هم دارای چند تیپ در داخل حشد شعبی هستند و هم اینک در «سنجار» - شنگال - (سکونتگاه ایزدی ها) و مناطق همواره نینوا که در عراق به «سهل نینوا» (سکونتگاه شبک ها) مشهور است و همچنین مناطق جنوبی استان کرکوک که ترکمن‌های عراق حضور دارند، امنیت این مناطق را به دست گرفته‌اند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منبع اخذشده این گزارش ،تسنیم (۰۹ دی ۱۳۹۹)می باشد.


 یک تیپ مسلح وابسته به جریان صدر و یک تیپ از گردان‌های حزب‌الله عراق منحل شدند.

به گزارش  اسپوتنیک، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق یک روز پس از آنکه خواستار انحلال «گروه‌های مسلح  بی‌انضباط» در عراق شده بود در توییتی نوشت: دستور انحلال تیپ «الیوم الموعود» صادر و برای نشان دادن حسن نیت تمامی مقرهای آن بسته شد.شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۰

صدرنوشت: اگر اعضای این تیپ پیشتر سلاح‌هایشان را به« سرایا السلام» (شاخه نظامی جریان صدر) و تیپ‌های ۳۱۳، ۳۱۴ و ۳۱۵ در سامراء تحویل نداده بودند، به آنها دستور می‌دادم که سلاح‌هایشان را تحویل دهند و آنها اطاعت می‌کردند؛ چراکه همچنان به ما و میهن خود وفادار هستند.

«مقتدی صدر » تاکید کرد: اعضای این تیپ اگر همچنان سلاحی در اختیار دارند ظرف ۴۸ ساعت آینده آن را تحویل دهند. این شاید آغاز انحلال گروه‌های مسلح و پیام امنیت و صلح برای ملت عراق باشد.

در همین حال، «گردان‌های حزب‌الله عراق» نیز در اقدامی مشابه از انحلال گروه موسوم به «سرایا الدفاع الشعبی» وابسته به خود خبر داد.

«ابو علی العسکری» مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق با انتشار توییتی در این باره نوشت: فرماندهی گردان‌های حزب‌الله در راستای اقدام یکی از گروه‌های دوست درخصوص انحلال نیروهای نظامی وابسته به خود تصمیم به انحلال گروه سرایا الدفاع الشعبی، توقف تمامی فعالیت‌ها و بستن مقرهای آن گرفت.

وی گفت: همچنین تصمیم به ادغام اعضای این گروه همراه با نفرات و تجهیزات‌شان در فرماندهی حشد شعبی گرفته شد.

ابو علی همچنین تاکید کرد: امیدواریم که برادران‌ آغازگر این روند (جریان صدر) سه تیپ خود را تحت فرمان حشد شعبی دربیاورند و با فرماندهان پیشمرگ برای اتمام انحلال و ادغام آن در دستگاه‌های امنیتی به تفاهم برسند تا وارد مرحله جدیدی در گسترش امنیت و صلح در سراسر عراق‌ عزیزمان شویم.