پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

رئیس جمهورایران"رئیسی"درسفرروسیه۲۹ دی ۱۴۰۰

​درادامه «دیدار رئیس جمهورسابق ایران باپوتین» راخواهیددید+دیداررئیس جمهورروسیه بارهبرانقلاب.

رئیس جمهورایران«رئیسی«واردمسکوشد

«حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی» که به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، «عازم روسیه» شده بود، ظهرامروز،چهارشنبه، ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:  وارد فرودگاه مسکو شد.

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی می کنند.

رئیس‌جمهور وارد مسکو شد

 حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور که به دعوت رسمی همتای روس خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، عازم روسیه شده بود، دقایقی قبل وارد فرودگاه مسکو شد.

تصاویری از لحظه ورود رئیس‎جمهور به مسکو

رئیس‌جمهور در سفر به مسکو با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور فدراسیون روسیه دیدار خواهد کرد.

آیت الله رئیسی: ایرانیان خارج از کشور سفرای ما هستند

حضور و سخنرانی در نشست عمومی مجلس دوماً، دیدار با ایرانیان مقیم روسیه و نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی روس، بخشی از برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر دو روزه است.

تصاویری از لحظه ورود رئیس‎جمهور به مسکو

 سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، رادر بدو ورود به فرودگاه مسکو «نیکولای شولگینوف»، وزیر انرژی روسیه و رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه و معاون وزیر خارجه این کشوراستقبال کردند.

در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی دو کشور ایران و روسیه،  رئیسی از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.

رئیسی وارد مسکو شد

وزرای امور خارجه، نفت و امور اقتصادی و دارایی رئیسی را در این سفر همراهی می کنند.

 رئیسی پیش از این و در راستای رویکرد دولت سیزدهم برای افزایش حداکثری ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه، به تاجیکستان و ترکمنستان سفر کرده بود.

دیدار«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه با «نیکلای شولگینوف» رئیس شرکت دولتی تولید برق آبی روسیه،  نیروگاه برق آبی نیژن-بوریسکایا.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دیدار رئیس جمهورایران با رئیس جمهورروسیه ۲۹ دی ۱۴۰۰

«ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهور ایران  در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲( ۲۹ دی ۱۴۰۰) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در «مسکو» روسیه دیدار کرد.

«آناتولی»نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ابراهیم رئیسی، همتای ایرانی وی روز چهارشنبه در اولین دیدار خود از زمان روی کار آمدن روسیه در اوت گذشته در مسکو دیدار کردند.

پوتین در دیدار با رئیسی گفت: با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، گردش تجاری بین روسیه و ایران در حال افزایش است و دو کشور به اجرای پروژه‌های بزرگ و گسترش همکاری‌ها در جهات مختلف ادامه می‌دهند.

او گفت که روابط ایران با جامعه اقتصادی اوراسیا در حال توسعه است و هر دو طرف "فعالانه در حال کار" برای ایجاد منطقه آزاد تجاری هستند.

«پوتین» از همکاری روسیه و ایران در سوریه قدردانی کرد و گفت: تهدیدات مرتبط با تروریسم بین المللی به لطف تلاش های مشترک مهار شده است.

چرا پوتین به استقبال رئیسی نرفت؟

«رئیس جمهورروسیه» با ابراز نگرانی از وضعیت افغانستان، خاطرنشان کرد که این موضوع را با همتای ایرانی خود و همچنین موضع ایران در مورد «احیای برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) که به توافق هسته ای ۲۰۱۵میلادی(۱۳۹۴) ایران نیز معروف است، گفتگو خواهد کرد.

« احیای برنامه جامع اقدام مشترک» در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در« وین» اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا به علاوه آلمان) بسته شد.

«رئیسی» گفت که تهران خواهان«روابط پایدار و همه جانبه» با روسیه در همه زمینه ها است زیرا برای مردم دو کشور مفید خواهد بود.

وی پیشنهاد کرد تلاش‌ها برای مقابله با «تحریم‌های یکجانبه غرب» متحد شود و افزود که ایران در حال تلاش برای رفع آن است.

«نمازرئیس جمهورایران  درکاخ کرملین»

«رئیس جمهور ایران» تجربه بسیار خوبی از همکاری ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم(داعش) در سوریه را  «بسیار خوب»  خواند و گفت: این همکاری فرصت‌هایی برای اعمال آن در بسیاری از زمینه‌های دیگر ایجاد می‌کند.

سفیرایران درحال گرفتن «تاکسی»برای رئیس جمهور!(تشبیه)

دیدار رئیس جمهورایران،حسن روحانی  باپوتین، رئیس جمهورروسیه ۰۸فروردین ۱۳۹۶

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:سایت وابسته به کرملین(en.kremlin.ru) نوشت:March 28, 2017

ملاقات روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین/ بیانیه مشترک و امضای اسناد در دیدار پوتین

President of Russia Vladimir Putin: Mr President, colleagues and friends, I am happy to welcome you to Moscow.

Mr President, the last time we met was in Baku last summer. I am glad to have this opportunity to welcome you to the Russian capital.

.....

«رئیس جمهور روسیه » گفت: آقای رئیس جمهور! همکاران و دوستان، خوشحالم که به شما در مسکوآمدید، خوش آمد می گویم.

«ولادیمیر پوتین» گفت:آقای روحانی را، آخرین بار در تابستان گذشته در باکو ملاقات کردیم. خوشحالم که این فرصت را دارم تا به شما در پایتخت روسیه خوش آمد بگویم.

«رئیس جمهور روسیه »خطاب به روحانی گفت::روسیه و ایران برای سال ها، اگر نگوییم قرن ها، همکاری خود را حفظ کرده اند. ما بیش از ۵۰۰ سال پیش روابط دیپلماتیک برقرار کردیم. ایران یک همسایه خوب و یک شریک قابل اعتماد و با ثبات برای روسیه است.

ما تقریباً در همه زمینه ها از جمله در صحنه بین المللی برای رسیدگی به مشکلات حاد بین المللی و همچنین در اقتصاد با موفقیت همکاری کرده ایم. ما در چند سال گذشته در همه این زمینه ها به نتایج قابل توجهی دست یافتیم.

«ولادیمیر پوتین» گفت:کافی است بگوییم که تجارت ما در سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است که در میان مشکلات اقتصادی فعلی یک دستاورد منحصر به فرد است. این نتایج عمدتاً به لطف کمک شما، آقای رئیس جمهور، و به لطف تلاش های دولت شما به دست آمده است./پایان.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، قبل از نشست سه جانبه درباره سوریه در آنکارا در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۹(۲۵ شهریور ۱۳۹۸) وشاید١۵ فروردین  ۱۳۹۷

از استقبال فراتر از پروتکل‌ تا اقامه نماز در میانه دیدار با پوتین +عکس

دیدار رئیس جمهورروسیه با رهبرانقلاب ایران

دیدار رئیس جمهورچین با رهبرانقلاب ایران

دیدار رئیس جمهورچین ، «شی جین‌پینگ» بارهبرانقلاب ایران، «آیت الله خامنه ای» شنبه۲۳ ژانویه ۲۰۱۶(۳ بهمن ۱۳۹۴)

دیدار رئیس جمهورچین ، «شی جین‌پینگ» بارهبرانقلاب ایران، «آیت الله خامنه ای» شنبه۲۳ ژانویه ۲۰۱۶(۳ بهمن ۱۳۹۴)


حضرت

 آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی بعدازظهر شنبه در دیدار آقای «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین و هیئت همراه، با اشاره به تاریخ کهن تجارت و ارتباطات فرهنگی بین دو کشور دو ملت ایران و چین خاطرنشان کرد: دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اعتمادی مانند چین بوده و هستند و بر این اساس توافق روسای جمهور ایران و چین برای [ترویج] روابط استراتژیک ۲۵ ساله کاملاً صحیح و خردمندانه است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان ابراز امیدواری کردند: «نتایج مذاکرات و توافقات در تهران به معنای واقعی برای هر دو طرف مفید باشد».
در این دیدار که آقای حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز حضور داشت، آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین ضمن ابراز خرسندی از سفر خود به ایران، از احساسات دوستانه و صمیمانه دولت قدردانی کرد. و ملت ایران رئیس جمهور شی جین پینگ این صمیمیت را ناشی از همکاری ها و تبادلات دوستانه و بلندمدت دو کشور دانست و گفت: همکاری های دوجانبه ایران و چین باید بر اساس «منافع متقابل» هر روز افزایش یابد.
رئیس جمهور چین با اشاره به سابقه ارتباطات ایران و چین از طریق جاده باستانی ابریشم، این جاده را نماد صلح، پیشرفت و تبادلات دوستانه دانست و افزود: کشورهای واقع در این مسیر می توانند با گسترش همکاری های خود با یکدیگر همکاری کنند. در مقابل الگوی آمریکایی‌ها برای برهم زدن تعادل اقتصاد منطقه و رسیدن به اهداف خود، منافع خود را حفظ کنند.»

آقای شی گفت: «برخی از ابرقدرت‌ها به دنبال تحمیل انحصار و سیاست جنگل «یا با ما یا علیه ما» [بر کشورهای دیگر] هستند، اما پیشرفت اقتصادهای نوظهور انحصار قدرت را از آنها سلب کرده و [در عوض] فضای مناسبی برای [ترویج] اندیشه ها و سیاست های دولت های مستقل ایجاد کرد.»

«رئیس جمهور چین» حمایت کشورش از «پرونده هسته‌ای ایران» و حمایت ایران از «چین یکپارچه و متحد» را مصداق اعتماد متقابل و سیاست‌های مستقل دو کشور برشمرد و افزود: ما مسیر را دنبال می‌کنیم. توسعه یافته و آماده هستیم همانطور که در دوران تحریم در کنار ایران بودیم، پس از لغو تحریم‌ها، همکاری‌های خود را در همه زمینه‌ها گسترش دهیم.
«رئیس جمهور چین» با اشاره به انبوه مزیت‌های «جغرافیایی، انسانی و انرژی» ایران، گفت: اقتصاد ایران و چین مکمل یکدیگر هستند و در این سفر بر سر برنامه‌ریزی همکاری‌های راهبردی ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم.

 آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی است.

رئیس جمهور چین همچنین بر ضرورت ایجاد سازوکاری برای تقویت همکاری های امنیتی دو کشور در مقابله با تروریسم و ​​مسائل پیچیده منطقه تاکید کرد.

آقای «شی جین‌پینگ»(Mr. Xi Jinping) همچنین سخنان حضرت آیت الله خامنه ای را حکیمانه و دوراندیشانه توصیف کرد و افزود: دولت و ملت چین نسبت به جنابعالی نگاه دوستانه و صمیمانه دارند و امیدواریم در گسترش روابط دو کشور سهیم باشید. مثل گذشته.»/پایان.

رئیسی در «مجلس دومای روسیه»: ایران به دنبال

رئیس جمهور ایران .. در مجلس دومای روسیه ۳۰ دی ۱۴۰۰

 رئیس جمهور کشورمان«سیدابراهیم رئیسی» که در دومای روسیه حضور یافته بود، گفت: توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد. ۳۰ دی ۱۴۰۰

رییس جمهور در مسکو/ از تاکید پوتین بر توسعه روابط با ایران تا تشویق رییسی در دومای روسیه

دیدار«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه با «آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهورایران ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

رئیسی در دیدار رئیس دومای روسیه: سند جامع همکاری میان ایران و روسیه برای گسترش همکاری‌ها نهایی شود

​دیداررئیس مجلس روسیه درایران

دیداررئیس جمهورایران با رئیس مجلس روسیه

دیدار رئیس جمهورایران«آیت الله رئیسی» و وزیرخارجه ایران«حسین امیرعبداللهیان»،بهمراه سفیرایران درروسیه«کاظم جلالی»  با ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی روسیه ۳۰ دی ۱۴۰۰

سخنان رئیس جمهورایران دردومای روسیه 

رئیس جمهور گفت: امروزه، افق‏‌های بسیار روشنی برای همکاری‌‏های دو کشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌‏ای و بین‌‏المللی مشاهده می‌شود. تقویت روابط ایران و روسیه در قالب‌های دوجانبه و چندجانبه موجب رونق اقتصاد دو ملت و تقویت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شود.

وی افزود: ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری فراوان و مکمل دو کشور، در کنار قدرت و اثرگذاری هر یک از دو کشور ما در مناطق جغرافیایی خود، می‌تواند همگرایی بین مناطق را تقویت کند.

رئیسی تاکید کرد: جمهوری ‏اسلامی ‏ایران به دنبال "تعامل حداکثری" با همه کشورهای جهان، بخصوص کشورهای همسایه و هم‏‌پیمان خود است.

رئیس جمهور ادامه داد: بدون تردید ریشه آنچه جامعه بشری کنونی از آن رنج می‌برد جدایی سیاست از اخلاق و معنویت است. خشونت، تروریسم، فروپاشی نهاد خانواده و گسترش مواد مخدر از اندیشه معنویت‌گرا بر نمی‌آید. هر بنایی که بر اساس این انفکاک ایجاد شود مصائب بشریت را تشدید می کند و بجای ترویج عدالت، ظلم را ساختارمند می‌کند و موجبات سلطه را پدید می‌آورد.

رئیسی بیان داشت: نمایندگان تجربه نظامِ بین‏‌ا‌لمللی مبتنی بر استیلا و سلطه نشان می‌دهد که برون‏‌داد آن چیزی جز جنگ و خشونت و ناامنی و تفرقه میان ملت‌‏ها نبوده است. شکست سیاست لشگرکشی و اشغال و مجبور شدن آمریکا به فرار از عراق و افغانستان، ناشی از یک مفهوم است؛ مقاومت ملت‏‌ها. اندیشه مقاومت، در خدمت استقلال کشورهاست. در دوران جدید، مفهوم مقاومت، نقش محوری در معادلات بازدارندگی ایفا می‏‌کند.

وی افزود: الگوی موفق همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در ادامه‏‌ مقاومتِ ملت و دولت سوریه، تضمین‌کننده‌‏ استقلال کشورها و قوام‌بخش امنیت منطقه‏‌ا‌ی بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه جنگ علیه تروریسم بخشی از جنگ علیه سلطه‏‌طلبی بوده است، گفت: چرا که تروریسم، یکی از محصولات جانبی سلطه‏‌طلبی است. اکنون راهبرد سلطه‏‌گری شکست خورده است و آمریکا در ضعیف‏‌ترین وضعیت خود قرار دارد و قدرت کشورهای مستقل در رُشدی تاریخ‌ساز قرار دارد.

رئیسی تاکید کرد: مسئله‏‌ مهم در این دوران آن است که امیال سلطه‏‌طلبانه از بین نرفته و شکل‏‌های جدیدی از سلطه‏‌گری در دستور کار قرار گرفته است. مهم ‏ترین هدف این دستور کار، تضعیف حکومت‏‌های مستقل از درون است؛ که از طریق تحریم اقتصادی، بی‌‏ثبات‌سازی، ترویج ناامنی و روایت‌سازی‌های جعلی از وقایع دنبال می شود؛ به گونه‌ای که تلاش می‌کنند جای ظالم و مظلوم را در افکار عمومی تغییر دهند.

وی بیان داشت: ائتلاف شیطانی آمریکا با تروریست‏‌ها، برای جهانیان به خصوص ملت‌های غرب آسیا از سوریه تا افغانستان چون روز، روشن است. اکنون برنامه‏‌های پیچیده‏ای برای اعزام تروریست‌‏های تکفیری به ماموریت‏‌های جدید از قفقاز تا آسیای مرکزی در جریان است. تجربه نشان داده است که این اندیشه ناب اسلامی است که توان ممانعت از شکل‏‌گیری افراط‏‌گرایی و تروریسم تکفیری را دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از سوی دیگر، ناتو به دنبال نفوذ در حوزه‏‌های جغرافیایی مختلف، با پوشش‌‏های جدید است که منافع مشترک کشورهای مستقل را با تهدید مواجه می‌کند، گفت: ترویج حکومتهای غرب‏گرا و مقابله با دموکراسی‏‌های مستقل و مبتنی بر هویت و سنت‏‌های ملی، بخشی از پروژه‏‌های ناتو فرهنگی است که بیانگر ریاکاری موجود در این الگوی رفتاری در حال افول، است.

رئیسی افزود: تحریم ملت‏‌ها، یکی از شکل های رایج سلطه‏‌گری جدید است، و مقابله با آن نیازمندِ همکاریِ کشورهایِ مستقل و پاسخ دسته‌جمعی است؛ در غیر اینصورت، تحریم به بهانه‏‌های مختلف گریبان همه کشورها، حتی متحدین آمریکا را نیز خواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد: آمریکا ادعا می‌‏کند که تحریم، به علت فعالیت‌‏های هسته ای جمهوری ‏اسلامی‏ ایران است. همه می‌دانند این فعالیت‌‏ها، قانونی و تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. اما واقعیت آن است که در ادوار مختلف تاریخی پیشرفت ایران، هر زمان ملت ما پرچم ملی‌‏گرایی، استقلال‌خواهی، یا توسعه علمی را برافراشته است، با تحریم و فشار دشمنان ملت ایران مواجه شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست جمهوری‏ اسلامی‏ ایران طبق فتوای رهبر معظم انقلاب، آن است که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و این سلاح در استراتژی دفاعی ما هیچ جایگاهی ندارد، تاکید کرد: آمریکا به دنبال مقابله با حقوق ملت ماست. فلسفه ما نیز روشن است: "ما از حقوق ملت خود کوتاه نمی‏‌آییم." آن‏هایی که شعار می‌دهند "آمریکا برگشته است" هنوز به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برنگشته‏‌اند. ما به چیزی کمتر از حقوق خود رضایت نمی‌دهیم. جمهوری‏ اسلامی‏ ایران در رسیدن به توافق جدی است، اگر طرف‏‌های مقابل بر رفعِ واقعی و موثر تحریم ها جدی باشند.

وی در بخش دیگری ادامه داد:  توافق‌های اساسی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه صورت گرفت که موجب جهش چشمگیر روابط اقتصادی دوجانبه به نفع رفاه دو ملت، و همکاری‌های موثر منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات ملت‌ها در مناطق مختلف خواهد شد.

 

رئیس جمهور تاکید کرد: موقعیت ممتاز جغرافیایی سرزمین ایران، بخصوص کریدور شمال – جنوب، می‌تواند تجارت از هند تا روسیه و اروپا را کم هزینه‌‏تر و پر رونق‏‌تر کند. پایدارسازی و سودمند کردن روابط بین دو کشور نیازمند تسری همکاری ها به حوزه های علمی، اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای است و ما آماده توسعه حداکثری روابط پایدار و بلند مدت هستیم.

وی افزود: معتقدیم باید روابط دو کشور، به گونه‌ای طراحی شود که ضمن تامین منافع متقابل، از مداخلات عناصر ثالث نیز مصون باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما نقش پارلمان‌ها برای توسعه روابط دو کشور را بسیار مهم می‌دانیم و از آن، هم در حوزه دوجانبه و هم چند جانبه استقبال می‌کنیم.

رئیسی با اشاره به ابتکار روسیه در زمینه‏‌ برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم، گفت: جمهوری‏ اسلامی ‏ایران، ابتکار روسیه در زمینه‏‌ی برگزاری اجلاس روسای پارلمان‌های ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان و چین، در زمینه‏‌ی مبارزه با تروریسم را مهم می‏‌داند و از این ابتکار حمایت می‌کند.

رئیس جمهور گفت: نشست بنده با آقای پوتین که قریب به ۳ ساعت به طول انجامید بر مواضع مشترک دو کشور نسبت به مسائل دوجانبه، چند جانبه منطقه ای و بین المللی تاکید شد و بنده بیش از پیش واقف شدم که در بسیاری از موارد مواضع دو کشور مواضع مشترک است.

رئیسی ادامه داد: تصور جدی اینجانب این است که با اراده ای که امروز در مسئولین دو کشور وجود دارد و با ظرفیت هایی که در ایران و روسیه هست زمینه ای برای توسعه همکاری‌های بسیاری بین دو کشور وجود خواهد داشت.

وی افزود: ما مصمم هستیم روابط در حوزه های سیاسی، اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی و در همه زمینه ها بین ایران و روسیه توسعه پیدا کند زیرا این میزان از روابطی که تاکنون وجود داشته است به هیچ عنوان کافی نیست و در جلسه دیروز با آقای پوتین بر قابل قبول نبودن این سطح از همکاری ها تاکید شد.

رئیس جمهور در پایان تاکید داشت: حتماً می توانیم گام های بلندی را برای توسعه روابط بین دو کشور برداریم.

* حضور در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو/ رئیسی: نخبگان ایران و روسیه الگویی از «هویت‌گرایی تعاملی و سازنده» ارائه دهند

آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در ادامه برنامه های خود در جمع دانشگاهیان دانشگاه ملی مسکو هم حضور یافت.

وی در این مراسم گفت: این دانشگاه، قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه روسیه، در زمره برترین دانشگاه‌های مشهور جهان قرار دارد و منشأ آثار و خدمات علمی بسیاری، برای روسیه و جامعه‌ جهانی و علاقه‌مندان به امر آموزش و تحقیق بوده است.

رئیسی در بخش دیگری تصریح کرد: مفهوم دیگر در ادبیات اسلامی، مفهوم علم نافع است؛ به این معنی که نفع آن علم در بین مردم احساس شود که لازمه آن، پیوند میان علم با اخلاق و معنویت است. علمی که نجات بشر را تضمین نماید.

رئیس جمهور ادامه داد: پایدارسازی و سودمندکردن روابط دو دولت ایران و روسیه، نیازمند اراده جمعی است.

رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر، علیرغم وجود تحریم‌های ظالمانه، در زمینه تحقیقات و تجاری‌سازی دانش، در حوزه‌های مختلف از جمله نانو، برق و الکترونیک، سلول‌های بنیادین، لیزر، دارو و تجهیزات پزشکی، تکنولوژی اطلاعات، کشاورزی و ساختمان، توفیقات بسیار خوبی را کسب نموده است.

وی گفت: هر زمان که برای استقلال و آزادی خود تلاش کرد، ایالات متحده را در برابر خود دید. جامعه دانشگاهی ما بعد از انقلاب اسلامی و رهایی از سلطه آمریکا، رشد قابل توجهی را تجربه کرده و علیرغم تحریم علمی، بالاترین نرخ رشد مقالات علمی و تخصصی را به نام خود ثبت کرده است.

وی در بخش دیگری ادامه داد: امروز بشریت با مسایل و چالش‌های مشترکی مواجه است. در عین اینکه غرب اعتراف می‌کند که جهان به سمت «غیرغربی شدن»، حرکت می‌کند؛ ایالات متحده، باورها، فرهنگی‌های ملی و سنت‌های راهگشایی که ریشه در هویت و تمدن کشورهای مستقل دارد را نشانه گرفته است.

وی گفت: نخبگان ایران و روسیه، برای در امان ماندن هر دو ملت از این هویت‌زدایی مخرب و ارتجاعی و جلوگیری از اضمحلال در فرهنگ بیگانه، باید الگویی از «هویت‌گرایی تعاملی و سازنده» را ارایه دهند.

رئیسی تاکید کرد: تجربه نشان داده که می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. تحریم‌های ظالمانه نه تنها مانع رشد علمی ما نشده، بلکه موجب توسعه مجلات تخصصی و افزایش شتاب در تجاری‌سازی فناوری‌ها در ایران شده است.

رئیس جمهور اضافه کرد: دستاوردهایی از این دست، ما را مصمم می‌سازد تا با توجه به نیاز روزافزون کشور، با سرمایه‌گذاری در زمینه نوآوری و تجاری‌سازی روابط خود را در زمینه‌های علمی و تخصصی توسعه دهیم. همکاری در حوزه‌های علمی و فناوری برای ما یک اصل است.

رئیسی افزود: مبارزه با سیاست‌های یکجانبه‌گرایی، تبعیض بین‌المللی، جرایم سازمان‌یافته، قاچاق مواد مخدر، بی‌ثبات کردن کشورها و بازگرداندن افراط‌گرایی و تروریسم، بدون همکاری و هماهنگی کشورهای منطقه میسر نخواهد شد.

وی اظهار داشت: روابط خوبی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برقرار است و هر دو کشور در مسیر پیشرفت و تعالی، گام برمی‌دارند. مناسبات سیاسی و امنیتی و تجربه موفق همکاری دو کشور برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری خشونت‌آمیز در سوریه و هماهنگی برای کمک به برقراری صلح و تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان، راهگشای مناسبی برای توسعه روابط دو همسایه در دیگر زمینه‌ها می‌باشد.

وی گفت: توافقات خوبی برای سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی مشترک صورت گرفته است. دو طرف علاقمند به همکاری در زمینه حمل و نقل و ترانزیت جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین علاقمند به همکاری در حوزه انرژی اعم از نفت، گاز، برق، تجارت و کشاورزی هستند. ما به دنبال ارتقاء سطح همکاری‌های اقتصادی هستیم؛ اما به این مسأله نیز توجه داریم که بن‌مایه همه تلاش‌ها، همکاری‌های علمی و پژوهشی است.

رئیسی ادامه داد: ما در برابر گفتمانی که به دنبال امنیتی کردن و نظامی کردن روابط میان ملت‌ها است، پیرو مکتبی هستیم که دانش را منشأ قدرت می‌داند.

وی در بخش دیگری افزود: معتقدیم تسهیل تردد اتباع دو کشور خصوصاً فرهیختگان و دانشگاهیان و آشنایی بیشتر و کسب اطلاع نخبگان از ظرفیت‌های موجود در روابط فی‌مابین، می‌تواند نقش بسزایی در پیشبرد توافقات و توسعه مناسبات، ایفاء نماید.

رئیس جمهور از اساتید دانشگاه و پژوهشگران، برای سفر به ایران دعوت کرد و گفت: وجود غنای تاریخی و تمدنی مشترک، بستر مناسبی برای توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی است.

وی در پایان گفت: ما اکنون در نطقه عطفی از تاریخ روابط دو کشور قرار داریم. از اساتید دانشگاه، اندیشمندان و مراکز مطالعاتی و پژوهشی دو کشور، انتظار می‌رود که نقش مهم و تاریخی خود را در این زمینه، ایفا کنند.

رئیس جمهورایران در روسیه «دکترای» گرفت

تصاویر چهره رئیسی هنگام دریافت دکتری افتخاری دانشگاه مسکو

رئیس جمهورایران در روسیه «دکتری» گرفت

مدرک دکترای افتخاری دانشگاه ملی مسکو به رئیس جمهور کشورمان اعطا شد.

تصاویر چهره رئیسی هنگام دریافت دکتری افتخاری دانشگاه مسکو

دکتر«ویکتور سادوونیچی»، رئیس دانشگاه دولتی مسکو،مدرک دکترای افتخاری را به رئیس جمهورتقدیم کرد./۳۰ دی ۱۴۰۰

این دومین مدرک دکترای آقای رئیسی  است که بعدازریاست جمهوری می گیرد.

«اولین مدرک دکترای  آیت الله رئیسی» ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ دردانشگاه ملی شهردوشنبه پایتخت تاجیکستان بوددرجریان سفر« سازمان‌ همکاری شانگهای»بود.

«دانشگاه دولتی مسکو »(Moscow National University)به نام M.V. لومونوسوف یکی از بزرگترین و قدیمی ترین موسسات آموزش عالی در روسیه است. در سال ۱۷۵۵ توسط میخائیل لومونوسوف و ایوان شووالوف تأسیس شد.

دانشگاه دولتی مسکو شامل ۱۵ موسسه تحقیقاتی، ۴۱ دانشکده، بیش از ۳۰۰ دپارتمان و شش شعبه (شامل پنج شعبه خارجی، همه در کشورهای مستقل مشترک المنافع) است. این دانشگاه بیش از ۶۰۰ ساختمان در اختیار دارد. از سال ۱۹۹۲، آکادمی آکادمی علوم روسیه، ویکتور سادوونیچی، دکترای علوم فیزیک و ریاضی، رئیس دانشگاه دولتی مسکو بوده است. در سال ۲۰۰۹ ، رئیس جمهور روسیه دیمیتری مدودف قانونی را امضا کرد که انتخاب رئیس دانشگاه دولتی مسکو  فقط توسط رئیس جمهور منصوب می شود.

دیدار رئیس شورای مسلمانان روسیه بارئیسی

در ادامه این سفر، «راویل عین الدین» رئیس شورای مسلمانان روسیه در محل اقامت آیت الله رئیسی حضور پیدا کرد و با رئیس جمهور کشورمان دیدار داشت.

در این دیدار رئیسی بیان داشت: این سفر نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و به ویژه فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.

«راویل عین الدین» رئیس شورای مسلمانان روسیه از رییس جمهور برای حضور در مسجد جامع مسکو دعوت کرد.

رئیسی که دعوت «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه را پذیرفته بود در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو حاضر شد و با آنها دیدار و گفتگو کرد.

رئیسی در این دیدار اظهار داشت: آنچه امروز از فساد و بداخلاقی‌ها در جهان وجود دارد گواه این است که انسان امروز خدا را فراموش کرده است.

آیت‌الله رئیسی گفت: هفتاد سال ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و بیش از ۲۰ سال کشتار مردم افغانستان نتیجه سیاست بدون معنویت و اخلاق است.

وی با اشاره به اهمیت معنویت برای مسلمانان تصریح کرد: جنایات تکفیری‌ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پرچم اسلام انجام می‌شود، در حالی که این کار با نقشه و پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.

رئیسی یکی از کارکردهای مهم مساجد در جهان اسلام را روشنگری و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری برشمرد و گفت: رمز مسلمان بودن، ساختن خود و مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران است.

رئیسی پوتین

آقای رئیسی درحال مذاکره با پوتین بود،در اثنای مذاکرات روسای جمهور ایران و روسیه(پس از گذشت یک ساعت و نیم)مذاکرات برای دقایقی متوقف شد تا رئیس جمهور کشورمان نماز مغرب را در کاخ کرملین محل مذاکرات اقامه کند.

حسین امیرعبداللهیان :«رئیس جمهورروسیه» به رئیس ایران گفت «وقت نمازاست»!

وزیرخارجه گفت:به ما گفته بودند از دو ساعت تا ۵ ساعت آقای پوتین گفتند که آماده گفت و گو هستند، هر مقدار که فضای گفت و گو اجازه بدهد. ما از قبل گفته بودیم به دلیل طولانی بودن مذاکرات، هیئت ایرانی و آقای رئیس‌جمهور در اذان مغرب باید نمازشان را ادا کنند. ساعت ۵ و ۱۲ دقیقه که زمان اذان مغرب بود، آقای پوتین به آقای رئیسی اشاره می‌کنند که من اطلاع دارم که وقت نماز شماست و من منتظر شما می مانند ۹ تا ۱۰ دقیقه آقای پوتین در همان اتاق می‌نشینند و منتظر می‌مانند که تا آقای رئیسی نماز را بخواند و برگردند./سخنان وزیرامورخارجه، روز دوشنبه(۴ بهمن ۱۴۰۰) در اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان./پایان

دیدار«رستم مینیخانوف»( رئیس‌جمهور تاتارستان) با «تولیت آستان قدس رضوی»(آیت الله رئیسی) ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ 

رئیسی: افراط‌گرایی به مسلمانان ضربه زد/رئیس شورای مفتیان روسیه: نماز شما در کرملین شاخص بود

«راویل عین الدین» رئیس شورای مسلمانان روسیه از رییس جمهور برای حضور در مسجد جامع مسکو دعوت کرد.

رئیسی که دعوت «راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه را پذیرفته بود در جمع نمازگزاران مسجد جامع مسکو حاضر شد و با آنها دیدار و گفتگو کرد.

رئیسی در این دیدار اظهار داشت: آنچه امروز از فساد و بداخلاقی‌ها در جهان وجود دارد گواه این است که انسان امروز خدا را فراموش کرده است.

آیت‌الله رئیسی گفت: هفتاد سال ظلم و جنایت علیه مردم فلسطین و بیش از ۲۰ سال کشتار مردم افغانستان نتیجه سیاست بدون معنویت و اخلاق است.

وی با اشاره به اهمیت معنویت برای مسلمانان تصریح کرد: جنایات تکفیری‌ها در سوریه، عراق، افغانستان و یمن با پرچم اسلام انجام می‌شود، در حالی که این کار با نقشه و پشتیبانی آمریکا و صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد.

رئیسی یکی از کارکردهای مهم مساجد در جهان اسلام را روشنگری و جلوگیری از رشد حرکت‌های تکفیری برشمرد و گفت: رمز مسلمان بودن، ساختن خود و مسئولیت‌پذیری در قبال دیگران است.

توضیحات همسر رئیس جمهور درباره نماز خواندن رئیسی در کاخ کرملین: رسانه های خودجوش این حرکت ها را خوب تبیین کنند

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«برکت به داخل کرملین آمد»

 امیرعبداللهیان از رئیسی پست جدید گرفت

سایت ریاست جمهوری نوشت : رئیس شورای مفتیان روسیه در دیدار با ابراهیم رئیسی گفت: نماز شما در کرملین بسیار نمادین و شاخص بود و «از فنلاند برای من نوشتند که برکت به داخل کرملین آمد»

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار «راویل عین الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه با اشاره به روابط خوب ایران و روسیه، گفت: این سفر نقطه عطفی در روابط اقتصادی، سیاسی و به ویژه فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.

رییس جمهور ایران درکاخ کرملین،به امام رضااقتداکرد،زمانی که امام با عمران صابی مذاکره می‌کردند، صحبت را متوقف کردند و نماز را به پا کردند
«آیت الله سعیدی»(امام جمعه قم): اقامه نماز اول وقت رئیس‌جمهور در کاخ کرملین بعد از قطع صحبت با رئیس‌جمهور روسیه نشان داد که سخن گفتن با پروردگار در موعد خودش مقدم بر هر مذاکره‌ای است همچنین این نماز نشان داد که مسئولین ما با التزام عملی به اسلام، نماز را در حال ستون دین می‌دانند.
رییس جمهور با این نماز به وجود امام رضا (ع) اقتدا کرد؛ زمانی که امام هشتم (ع) با عمران صابی که از دانشمندان بزرگ غیرمسلمان بود مذاکره می‌کردند، صحبت را متوقف کردند و نماز را به پا کردند.

امام جمعه قم گفت:نماز رئیس جمهور نشان داد که با عهدش به خدا پایبند است و این آدم اگر تعهدی را بسپارد به تعهدش پایبند است، گفت: این حرکت نشان دادن که ما وابسته به شرق و دل‌بسته به غرب نیستیم و وابسته و دل‌بسته به خدا و احکام الهی هستیم./حجت الاسلام سید محمد سعیدی در خطبه نماز جمعه یکم بهمن ۱۴۰۰

تصویری از نماز خواندن آیت الله رئیسی در کاخ کرملین

همسر رئیس جمهور:نمازخواندن رئیس جمهوردرکاخ کرملین مفهوم گفتمان معنویت دولت رئیسی است

«جمیله علم‌الهدی» همسر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در همایش «گفتمان دولت سیزدهم: عدالت و معنویت» که در جامعه الزهراء قم برگزار شد گفت: می گویند این دولت گفتمان ندارد. گویا دولتهای دیگر گفتمان دارند!. گاهی فکر می کنند گفتمان مبانی نظری و گاهی فکر می کنند شعار یا افکار عمومی است. گفتمان مبتنی بر شعارهایی است که مردم بر اساس آن رئیس جمهور را انتخاب کرده و این شعارها مبانی نظری دارد. همچنین گفتمان داری عمل است.

«خانم دکترعلم الهدی» دررابطه بااقامه نمازهمسرش درکاخ کرملین گفت:خوشبختانه رئیس جمهوری بسیار بر عملکرد خود توجه دارند و سعی می کنند آنچه را شعار داده اند نشان دهند. ما در گره زدن این عمل و شعار ضعف رسانه ای داریم. امیدواریم با اقدامات رسانه های خودجوش این مشکل حل شود.

«خانم دکترعلم الهدی» دررابطه بااقامه نمازهمسرش درکاخ کرملین گفت:نمازخواندن رئیس جمهوردرکاخ کرملین مفهوم گفتمان معنویت دولت رئیسی است.
می گویند این دولت گفتمان ندارد،مفهوم معنویت با رفتار رئیس جمهور در کاخ کرملین منعکس شد. نمازخواندن ایشان می گوید گفتمان دولت در حوزه معنویت چیست. امیدواریم رسانه های خودجوش همسو با جمهوری اسلامی این حرکتها را خوب تبیین کنند. علماء در تبیین این مسائل خوب فعالیت دارند.

رسانه ها وعلما دررابطه با نمازخواندن رئیس جمهوردرکاخ کرملین روشنگری کنند
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مفهوم معنویت با رفتار رئیس جمهور در کاخ کرملین منعکس شد. نمازخواندن ایشان(رئیس جمهور) می گوید گفتمان دولت در حوزه معنویت چیست. امیدواریم رسانه های خودجوش همسو با جمهوری اسلامی این حرکتها را خوب تبیین کنند. علماء در تبیین این مسائل خوب فعالیت دارند.

همسررئیس جمهورگفت : چند روز پیش کتابی مربوط به همسر رئیس جمهور آمریکا«میشل اوباما» را به من دادند که در ایران ۳۷ بار ترجمه شده و هر بار با تیراژ بالا منتشر شده است. عنوان کتاب «خانم میشل» رویای دختر آمریکایی است.

خانم دکترعلم الهدی گفت:از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم. کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگزار بود. حتی بخشهایی از آن را به رئیس جمهور(همسرم) نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:کتاب «میشل اوباما»چیست؟

کتاب «شدن» (becoming) شرح‌حال و زندگینامه‌ی میشل اوباما، همسر باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و بانوی اول کاخ‌سفید است که در سال ۲۰۱۸، در ۴۴۸ صفحه به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر شد.

میشل رابینسون اوباما فرزندی از طبقه‌ی کارگر در شیکاگو بود که به دانشگاه پرینستون راه پیدا کرد و سپس، در رشته‌ی حقوق از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شد. این مسیر پیشرفت برای خانواده‌اش خارج از تصور نبود. او که به‌عنوان وکیل مشغول به‌ کار شده بود،  با باراک اوباما آشناشدکه این آشنایی منجربه ازدواج شدوشدبانوی اول کاخ‌سفید.

«سردارسلیمانی»: خدایا این بود کرامت تو، یک روزی در کاخ کرملین برای نابودی اسلام نقشه ‌میکشیدند، حالا منِ قاسم سلیمانی آمدم اینجا نماز خواندم.

بازگشت رئیس جمهور «ازروسیه به تهران»

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور کشورمان ساعت: ۰۰:۴۰ بامداد جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ به تهران بازگشت(سفر ۲ روزه به روسیه)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: «سند همکاری‌۲۰ ساله ایران وروسیه» چیست؟

یکی ازمحورهای مذاکره رئیسی باپوتین«سند همکاری ۲۰ ساله»است.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت درروز سه‌شنبه ۷ دی‌۱۴۰۰گفت: یکی ازاهداف سفر رئیس‌ جمهورایران به روسیه را امضای«سند همکاری ۲۰ ساله» میان دو کشور خواهد بود.

«سند همکاری ۲۰ساله ایران و روسیه» در در دوران ریاست جمهوری«حجت الاسلام سید محمد خاتمی» امضا شد و به تایید مجلس ششم ایران که ریاست آن را در آن ایام مهدی کروبی برعهده داشت، رسید.

محمدجوادظریف(وزیرخارجه سابق)می گوید:این معاهده تحت عنوان «قانون معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه» است که در ۲۲ اسفند ۱۳۷۹ ( ۱۲ مارس ۲۰۰۱) در مسکو و در حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد.

مدت این معاهده که به تصویب مجالس دو کشور هم رسیده، در اصل ۱۰ سال است، اما پس از اتمام دوره تا به حال دو بار هر کدام ۵ سال تمدید شده است.

ماده ۲۱ این معاهده می نویسد: « ‌این معاهده برای مدت ده سال منعقد می‌گردد و در صورتی که هیچ یک از طرفین حداقل یک سال قبل از پایان اعتبار آن به صورت کتبی طرف دیگر را‌از قصد خود پیرامون قطع اعتبار معاهده مطلع نسازد، خود به خود برای دوره‌های پنج ساله بعدی تمدید می‌شود.این معاهده در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر بادوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دو نسخه به زبانهای فارسی‌و روسی که هر یک از متون دارای اعتبار یکسان می‌باشد، تنظیم شده است.»

این معاهده شامل مقدمه و بیست و یک ماده است. ماده ۶ این معاهده بر همکاری دو کشور در حوزه انرژی، از جمله هسته ای اشاره کرده و تصریح می کند «طرفین به گسترش مناسبات درازمدت و متقابلاً مفید خود به منظور تحقق طرحهای مشترک در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی من‌جمله :‌استفاده صلح جویانه از انرژی هسته‌ای، احداث نیروگاههای اتمی، صنایع، علوم، فنون، کشاورزی و بهداشت عمومی مساعدت خواهند نمود.»

در بخش های دیگر بر همکاری های دو کشور در حوزه های مختلف اقتصادی، حمل و نقل انرزی، سیاسی و امنیتی نیز اشاره شده است.

این معاهده در جلسه سران دو کشور که تقریبا اولین دیدار در این سطح پس از ۴۰ سال بود، به عنوان نقطه تحول دیپلماتیک محسوب می شد.

مدت اعتبار«سند همکاری ۲۰ساله ایران و روسیه»تاچه تاریخی است؟

بازه اعتبار این سند در گام نخست ۱۰ سال بود واما پیش‌بینی های لازم شده بودکه درصورتی هریک ازطرفین مخالفتی بااین قراردادنداشته باشند این سند به طور خودکار هر بار برای مدت پنج سال تمدید شود.

اشاره به کم اعتنایی اهالی کرملین از رئیس جمهورایران

آقای همسایه! قدری مؤدب باش!

مشرق(۶ بهمن ۱۴۰۰ )نوشت: افشین علا، شاعر معاصر یکی از سرودهایش به نام‌ آقای همسایه را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد.

فرقی ندارد غیر و خویشاوند

ایرانیان وقتی که مهمان می رسد از راه

تا آستان در به استقبال می آیند

هنگام رفتن نیز...

آقای همسایه!

این روزها هرچند بسیار از شما گفتند

این بشنو از من نیز:

ایرانیان در جان خود گنجی کهن دارند

چون ریشه در آئین و فرهنگ و سخن دارند

ما ملت شعر و اساطیریم

حتی ظرافات نشستن نزد مهمان را

از خردسالی یاد می گیریم...

اما تو آزادی(آقای پوتین)

هرقدر خواهی نکته دان یا نامرتب باش

با ما ولی وقتی که دست دوستی دادی

قدری مؤدب باش!

​آداب استقبال وخداحافظی مهمان

«سدکمال خان» کجاست؟حقآبه ایران درهیرمند

​افغانستان آب روخانه هیرمندرابه سوی ایران(سیستان بلوچستان)روان کرد.

وزیرآب وبرق افغانستان تکذیب کرد،گفت:ماآب سدرابرای کشاورزان ولایت نیمروزبازکردیم،نه برای ایران.

«سدکمال خان» کجاست؟

قدردانی« سفیرایران درافغانستان»ازطالبان بخاطر رها سازی حقآبه ایران ۲۹ دی ۱۴۰۰

«سد کمال خان» در «استان نیمروز» در نزدیکی مرز ایران واقع است.

این بند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر« زرنج» ولایت نیمروز، در مسیر رودخانه هیرمند اعمار شده که از کوه‌های افغانستان سرچشمه گرفته و به دریاچه هامون؛ دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران سرازیر می‌شود.

«سد کمال خان» در ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران با حضور رئیس جمهوری افغانستان ،اشرف غنی  افتتاح شد۴ فروردین ۱۴۰۰

اشرف غنی تأکید کرد، آب هیرمند معاهده کل افغانستان با ایران است وموضوع آب سد کمال خان نیز با  این معاهده تطبیق داده خواهد شد و افغانستان به تعهدات خود عمل خواهدکرد، ایران برای تقاضای آب بیشتر از این معاهده، باید با افغانستان مذاکره و مبلغی پرداخت کند.

رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرد، آینده سد کمال خان به تبدیل شدن نیمروز به بندر تجاری بستگی دارد که کلید آن چابهار خواهد بود.

وی افزود: هزینه انتقال کالا از چابهار نسبت به بندر کراچی ۲.۵ برابر کمتر است و اگر پاکستان خواستار رقابت است باید برای احیای بندر کراچی قیمت‌ها را کاهش دهد.

اشرف غنی گفت که بهره برداری از راه آهن هرات- خواف قدم نخست وصل شدن افغانستان به استانبول خواهد بود و این مسیر نیز به کاهش هزینه حمل ونقل کالا کمک خواهد کرد.

وی خطاب به گروه طالبان گفت برای ۱۰ دقیقه در مورد اهمیت سد کمال خان فکر کنند، زیرا این سد برای ملت افغانستان ساخته شده و هیچ سود شخصی برای وی ندارد.

اشرف غنی افزود، سال گذشته گروه طالبان به ارزش یک میلیارد دلار زیربناها و تأسیسات این کشور را ویران کرد و با این کار مردم افغانستان را از ارزش چندین سد مانند کمال خان محروم کرد.

چهارم فروردین ماه در افغانستان به نام روز ملی "آب" نام گذاری شده و دولت افغانستان مدیریت آبهای این کشور را یکی از بزرگترین برنامه های خود به نام آب، آبروی ماست و آنرا مدیریت می کنیم اقدام کرده است.

«انور الحق احدی» وزیر کشاورزی افغانستان نیز در باره اهمیت سد کمال خان گفت که این سد می تواند بصورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۱۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند.

به باور وی، اهمیت دیگر این سد این است که استان نیمروز در نزدیکی بندر چابهار ایران قرار دارد و محصولات کشاورزی تولید شده در این استان می‌تواند با هزینه کم به بندر چابهار و از آنجا به دیگر کشورها صادر شود.

به گفته رئیس اداره تنظیم آب افغانستان این سد ۱۷۴ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و این استان بار دیگر به انبار گندم و مواد خوراکی تبدیل خواهد شد.

سد کمال خان با ۱۶ متر ارتفاع ۵۲ میلیون مترمکعب آب را ذخیره و ۹ مگاوات برق برای شهر زرنج مرکز استان نیمروز تولید خواهد کرد.

تلویزیون ملی افغانستان نیز گزارش داد که از زمان آغاز ساخت این سد تا امروز ۹۸ حمله به کارکنان این سد، نیروهای محافظتی و مهندسان آن صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش ۱۲۰ خمپاره و ۱۶ حمله راکتی نیز انجام شده و ۳۹ محافظ این سد کشته یا زخمی شده‌اند.

خان محمد تکل رئیس پروژه ملی آب افغانستان می گوید: با افتتاح سد کمال مدیریت آب با جمهوری اسلامی ایران بصورت درست صورت خواهد گرفت.

افغانستان در حال ساخت سد پاشدان در استان هرات است که به گفته مسئولان اداره تنظیم آب، کار ساخت آن ۸۵ درصد پیشرفت کرده و تا آخر سال ۱۴۰۰ به بهره بردرای خواهد رسید.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«سد کمال خان»روی رودخانه هیرمند

BBCنوشت:آقای غنی در مراسمی به همین مناسبت گفت که پس از این به ایران "آب در مقابل نفت" می‌دهیم، اما ایران می‌گوید: رژیم حقوقی رودخانه هیرمند و حق آبه ایران تعریف شده است.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: "رودخانه هیرمند دارای رژیم حقوقی تعریف شده ای است و بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۵۱ بین دو کشور به امضاء رسیده و در مجالس قانونگذاری هر دو کشور به تصویب رسیده حق آبه ایران کاملا مشخص بوده و دولت افعانستان هم به این حق آبه متعهد است.
کار ساخت این سد/بند بر روی رودخانه هیرمند افغانستان از بهار سال ۱۳۹۶ با بودجه ۷۸ میلیون دلار چهار سال را در بر گرفته است.
آقای غنی  در مراسم افتتاح این سد گفت که آب هیرمند قرن‌ها از افغانستان خارج می‌شد ولی اکنون مدیریت آن به دست افغانهاست، و آنچه که در معاهده آب که میان ایران و افغانستان ‌آمده عملی خواهد شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:

۲۲ روزبعدازفراررئیس جمهورافغانستان«اشرف غنی»،  گروه طالبان  ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ کابینه خودرااعلام کردند.
واماتاکنون(بعداز ۴ ماه) هیچ کشوری طالبان رابه رسمیت نشناخته است.

«وزیرخارجه طالبان» امیرخان متقی بهمراه هیئتی ازکابینه «ملا محمد حسن آخوند» درتهران  ۱۸ دی ۱۴۰۰

در این هیات که وزرای اقتصاد و صنعت، تجارت افغانستان و معاونان چندین وزارت اقتصادی نیز حضور دارند.​

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه دولت  طالبان در توییتی درباره دیدار روز یک‌شنبه (۱۹ دی ۱۴۰۰) امیرخان متقی با وزیر امور خارجه ایران نوشته است که در این دیدار روی مسائل اقتصادی دوجانبه میان افغانستان و ایران بحث و تبادل نظر شد.

امیرعبداللهیان در دیدار متقی: آمریکا باید منابع مالی بلوکه شده افغانستان را آزاد کند

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ضمن تشکر از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران از مهاجرین افغانستانی طی ۴۳ سال گذشته، مشترکات دو ملت را یادآور شده و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار افغانستان بوده است و دولت جدید افغانستان نیز تاکید دارد که علیه هیچ یک از کشورهای همسایه نیست. 

هیأت افغانستانی گفت: اگر چه آمریکا با شکستی مفتضحانه افغانستان را ترک کرد، ولی همچنان سیاست‌های خود را علیه مردم افغانستان ادامه می‌دهد و در اثر این سیاست ها، ۸۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار گرفته‌اند. 

مشکل ( حق‌آبه) رودخانه هیرمند

در این ملاقات همچنین در مورد حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند صحبت شد که طرف افغان ضمن تاکید بر احترام خود نسبت به معاهدات بین‌المللی از جمله قرارداد ۱۳۵۱ هیرمند اعلام کرد که بزودی هیأت‌های فنی (کمیساران آب) دو کشور با هم ملاقات و مباحث مرتبط را حل و فصل خواهند کرد.

لازم به ذکر است، پیش از این وزارت امور خارجه دولت موقت طالبان از دیدار «امیرخان متقی» با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد و معاون سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان با مثبت خواندن این دیدار گفت که هیأت طالبان به سرپرستی «امیرخان متقی» که شب گذشته وارد تهران شد، عصر امروز یکشنبه (۱۹ دی) با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

«طالبان» به عهدش وفاکرد،آب سد روخانه هیرمند رابسوی ایران بازکرد

رهاسازی آب سدکمال خان ۲۸ دی ۱۴۰۰

قدردانی سفیرایران درافغانستان ،ازطالبان بخاطر رها سازی حقآبه ایران

نماینده جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان از اقدام طالبان در رهاسازی حقآبه جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد. ۲۹ دی ۱۴۰۰

 کاظمی قمی: برخی کشورها به‌دنبال جنگ نیابتی در افغانستان هستند

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان در سفر به کابل گفت که برخی کشورها به نام مبارزه با تروریسم بدنبال جنگ نیابتی در افغانستان هستند.

«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در سفر به کابل۲۴ آبان ۱۴۰۰

کشور افغانستان , طالبان ,

«حسن کاظمی قمی»نماینده ویژه ایران درافغانستان 

کشور افغانستان , طالبان ,

«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، در گفت‌وگو با فارس، گفت: من مراتب تشکر خود را از مقامات طالبان برای وفای به‌عهد خود در رهاسازی حقآبه جمهوری اسلامی ایران در سد کمالخان اعلام می‌دارم.

وی افزود: انشالله در پرتو عنایات الهی، افغانستان مظلوم، مقاوم و جهادی و شریف این کشور در سازندگی شرایطی برای آنها پیش آید، که کشورشان ساخته شود و شاهد شکوفایی در آن باشیم.

کاظمی قمی ادامه داد: انشالله دو ملت ایران و افغانستان تعامل ‌و همکاری داشته باشند و من از مقامات دو کشور در کابل برای انجام این کار مهم قدردانی می‌کنم.

سفیردولت رئیسی درافغانستان گفت:پیش‌بینی می‌شود تا فردا آب به مرز ایران در استان سیستان و بلوچستان برسد.

«حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در دیدار با «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان و شمار دیگری از مقامات بلندپایه طالبان۲۵ آبان ۱۴۰۰

کشور افغانستان , ابوالقاسم طالبی ,

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار «هردو جانب روی مسایل اقتصادی، تجارتی و پروژه‌های توسعه‌ای بحث و تبادل نظر کردند و بر ادامه چنین دیدارهایی تاکید نمودند».

«حسن کاظمی قمی» روز گذشته برای سفری ۳ روزه در رأس یک هیئت بلندپایه به کابل رفت.

براساس مذاکرات روزهای گذشته که میان هیات طالبان و مقامات ایرانی در سفر امیرخان متقی صورت گرفت، امروز طالبان سد کمالخان را باز کرد.

«حسن کاظمی قمی»اولین سفیرایران درعراق بعدازسقوط صدام حسین بود که درسال ۱۳۸۹(دولت دوم احمدی نژاد) برکنارشد.

رهاسازی آب از بند کمال خان تا تامین کامل حقابه هیرمند ادامه دارد

«استاندار سیستان و بلوچستان»:رهاسازی آب از بند کمال خان تا تامین کامل حقابه هیرمند ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهرچهارشنبه (۲۹ دی ۱۴۰۰) به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، حسین مدرس‌خیابانی در گفت‌وگوی خبری و تلویزیونی اظهار داشت: خوشبختانه با رایزنی‌ها و پیگیری‌ها و توأمان بارندگی‌های خوبی که در منطقه افغانستان صورت گرفت دیروز ۲ مورد از دریچه‌های بند کمال‌خان باز شد.

وی افزود: با توجه به فاصله ۸۰ تا ۹۰ کیلومتری بند کمال‌خان با مجموعه چاه‌نیمه‌های ما پیش‌بینی می‌شود با این حجم آبی که در حال حرکت به سمت ایران است بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت دیگر آب وارد خاک کشورمان خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این آب که از دریچه‌های بند کمال خان رهاسازی شده وارد چاه نیمه‌ها می‌شود تصریح کرد: در واقع تأمین اکثر منابع آبی مورد نیاز برای منطقه سیستان از محل ذخایر چهار چاه نیمه این منطقه بوده که تقریباً ذخایرش تا یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب می‌رسد اما متأسفانه به دلیل خشکسالی‌های اخیر این میزان به یک چهارم تقلیل پیدا کرده است.

 «استاندار سیستان و بلوچستان» تصریح کرد: امیدواریم با این حرکت رهاسازی آب از بند کمال خان چاه نیمه‌های سیستان پر شود و به یاری خدا ما مشکلی به لحاظ تأمین آب سال ۱۴۰۱ نداشته باشیم.
«حسین مدرس خیابانی »در ۲۱ شهریور  ۱۴۰۰ «استاندار سیستان و بلوچستان» شده است
حسین مدرس خیابانی مدتی نیز سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است ایشان درلیست وزرای پیشنهادی  آقای روحانی بود امانتوانست رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی بدست آوزد

«حسین مدرس خیابانی »که ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ و پس از برکناری«رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه گمارده شد،

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رهاسازی آب هیرمندبسوی ایران تکذیب شد.

پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر رها شدن آب بند کمال خان به ایران، مقامات طالبان می گویند که به درخواست مردم محلی این آب را رها کرده اند.

سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان روز چهارشنبه (۲۹ دی ۱۴۰۰) گفت: «خبری که از زمان بغا در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، صحت ندارد... او بارها از دفتر والی نیمروز درخواست کرده بود و در آنجا درخواست کرده بود. اداره آبرسانی برای انتقال آب از سد کمال خان.

سخنگوی وزارت آب و انرژی طالبان گفت:  آب سدکمال خان به دستور وزیر آب و برق طالبان پس از درخواست مردم محل رهاسازی شده است.

بند کمال خان در ولسوالی «چاربرچک» ولایت نیمروز موقعیت دارد و کار ساخت آن در سال ۲۰۰۰میلادی آغاز شده است. اما به دلیل ناامنی و برخی دلایل دیگر و تحولات سیاسی، کار ساخت و ساز به تاخیر افتاد.

فرآیند ذخیره سازی آب در سد از بهمن ماه امسال آغاز شد. سد کمال خان دارای ظرفیت ذخیره ۳ میلیون متر مکعب آب در ارتفاع ۵ متری است.

این بند بر روی رودخانه هیرمند در ۴ کیلومتریشهر «زرنج »مرکز نیمروز- تا کشور همسایه ایران ساخته شده است.

ذکرسجده ۴ سوره قرآن که سجده واجب دارند

در هنگام سجده رعایت جهت قبله و یا داشتن طهارت واجب نیست.

سوره های قرآن که سجده واجب دارند

امام خمینی: ۴ آیه در چهار سوره قرآن که مشهور به« عزائم» هستند «سجده واجب» دارند.
 ۱- سوره فُصِّلَتْ آیه٣۷ .
 ٢- سوره نجم آیه ۶٢ .
 ٣- سوره سِجده آیه ۱۵.
 ۴- سوره عَلق آیه ۱٩.
 امام خمینی درادامه نوشتند:آیات فوق را اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوراً سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت یادش آمد باید سجده نماید.

کدام آیات ؟
 آیه٣۷ سوره  فُصِّلَتْ : وَمِنْ آیَاتِهِ اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ۚ لَا تَسْجُدُوا لِلشَّمْسِ وَلَا لِلْقَمَرِ وَاسْجُدُوا لِلَّهِ الَّذِی خَلَقَهُنَّ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ .
آیه ۶٢ سوره نجم  : فَاسْجُدُوا لِلَّهِ وَاعْبُدُوا .
آیه ۱۵سوره سجده :  إِنَّمَا یُؤْمِنُ بِآیَاتِنَا الَّذِینَ إِذَا ذُکِّرُوا بِهَا خَرُّوا سُجَّدًا وَسَبَّحُوا بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ‏.
آیه ۱٩ سوره علق  :  کَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِب 

ذکر سجده واجب چیست؟: چگونگی انجام ذکر

مراجع تقلید درموردذکرچه گفته اند؟

آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، مکارم شیرازی، سیستانی، وحید خراسانی و صافی گلپایگانی:
گفتن ذکر در سجده واجب قرآن واجب نیست، بلکه اگر کسی که سجده قرآن بر او واجب است، در سجده واجب قرآن پیشانى را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافى است.

فتاوای مراجع تقلید درموردذکر  آیاتی که سجده واجب دارند
گفتن ذکر، مستحب( آیت الله صافی، مستحب و مطابق احتیاط) 
آیت الله مکارم: گفتن ذکر بهتر  است و بهتر است این ذکر گفته شود: 
لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیَّه وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَکَ یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکِفاً وَ لَا مُسْتَکْبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ.

آیت الله شبیری زنجانی:

گفتن ذکر مستحب است و بهتر آن است که این ذکر گفته شود:  سَجَدْتُ لَکَ تَعَبُّداً وَ رِقَّاً، لٰا مُسْتَکْبِراً عَنْ عِبٰادَتِکَ وَ لٰا مُسْتَنْکِفاً وَ لٰا مُتَعَظِّماً، بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ خٰائِفٌ مُسْتَجِیرٌ.

آیت الله محمدتقی بهجت فومنی:

مسئله ٨٩٨ : در هریک از چهار سوره: «سجده» (آیه ۱۵)، «فصّلت» (آیه ٣۷)، «نجم» (آیه ۶٢)، «علق» (آیه ۱٩)که اگر انسان بخواند یا به آن گوش دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوراً سجده کند؛ و اگر فراموش کرد هر وقت یادش آمد باید سجده نماید.
مسئله٨٩٩: اگر انسان موقعی که آیه سجده را می‌خواند، از دیگری هم بشنود، چنانچه گوش داده دو سجده نماید و اگر به گوشش خورد، یک سجده کافی است، اگرچه احتیاط در دو سجده است. و اگر انسان چند دفعه آیه سجده را شنید و یا خود قرائت کرد اگر بعد از اولی سجده کرد، واجب است باز هم برای دفعات بعد سجده کند؛ و اگر سجده نکرد بنابر احتیاط واجب برای هر قرائت یا شنیدن آیه سجده کند.
مسئله٩٠٠: در غیر نماز اگر در حال سجده آیه سجده را بخواند یا به آن گوش بدهد، باید سر از سجده بردارد و دوباره سجده کند.
مسئله ٩٠١: اگر آیه سجده را از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد، بشنود، یا از ضبط صوت بشنود، لازم نیست سجده نماید، ولی اگر از وسیله‌ای که مثل بلندگو صدای خود انسان را می‌رساند بشنود، واجب است سجده کند.

مسأله ۱۰۹۶ اگر آیه سجده را از کسی که قصد خواندن قرآن ندارد، بشنود، یا از مثل گرامافون (۱) آیه سجده را بشنود لازم نیست سجده نماید (۲)، ولی اگر از آلتی (۳) که صدای خود انسان را می رساند (۴) بشنود واجب است سجده کند.
آیت الله ناصرمکارم شیرازی:  هر گاه آیه سجده را از مثل نوار یا رادیو گوش کند، احتیاط آن است که سجده کند.
(۱) (اراکی:) و ضبط صوت.. (بهجت:) از ضبط صوت..
(۲) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید سجده نماید..
(۳) (اراکی، بهجت:) اگر از مثل بلندگو..
(۴) (نوری:) در حال خواندن آیه سجده و یا ضبط کرده است..
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: عزائم جمع «عزیمة»(عزیمت)است.
«عَزیمت» در مقابل «رُخصَت» به معنای «چیزی است که انجام دادن آن لازم باشد»، عَزائِمُ السُّجُود: عبارت است از: سوره‌هایی که در آن آیات سجده موجود است و بر قاری و شنونده آن آیات، لازم است که برای خداوند سجده نموده و به تسبیح و حمد پروردگارشان بپردازند.

ذکرسجده ۴ آیه از ۴ سوره قرآن( فُصِّلَتْ٣۷،نجم۶٢،سجده۱۵،علق۱٩)که سجده واجب دارند

لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً

لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیَّه وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَکَ یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا

لَا مُسْتَنْکِفاً وَ لَا مُسْتَکْبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ

هریک ازاین آیات چهارگانه را اگر انسان بخواند یا گوش به آن دهد، بعد از تمام شدن آن آیه، باید فوراً سجده کند و اگر فراموش کرد، هر وقت یادش آمد باید سجده نماید./امام خمینی

استفتاء ازآیت الله علی سیستانی درباره سجده واجب
سئوال: اگر کسی آیه سجده دار را نگاه و مطالعه کرد ولی آن را تلفظ نکرد آیا سجده واجب می شود؟
پاسخ: واجب نیست.
سئوال: اگر کسی بخشی از آیه سجده دار را بشنود یا بخواند سجده واجب می شود؟
پاسخ: خیر.
سئوال: اگر از رادیو قرآن آیات سجده دار بشنویم سجده کردن واجب است؟
پاسخ: اگر صدا ضبط شده باشد سجده لازم نیست. ولی اگر پخش زنده باشد باید سجده کنید.
سئوال: در جایی بودم آیه سجده دار شنیدم ولی امکان سجده کردن میسر نبود وظیفه ام چیست؟
پاسخ: اگر امکان سجده فوری نباشد هنگام شنیدن ایماء کنید و بعدا هر وقت توانستید سجده کنید. 
سئوال:کسی که عذر شرعی دارد یا جنب است به هنگام خواندن آیات سجده دار در جلسات قران باید بیرون برود؟
پاسخ:  خواندن آیات سجده دارد برای این افراد جایز نیست ولی شنیدن ایات اشکال ندارد و پس از شنیدن سجده کنند. و وظیفه دیگری ندارند.
سئوال: شرایط سجده( آیه سجده دار) از لحاظ قبله و محل سجده و طهارت و پوشش برای بانوان چیست؟
پاسخ: وظیفه او باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده کند مانند مهر و غیره. و گفتن ذکر سجده واجب نیست.
ولی سزاوار است یکی از این ذکر ها را بگوید « سجدت لک یا رب تعبدا ورقا لا مستکبرا عن عبادتک ولا مستنکفا ولا مستعظما بل أنا عبد ذلیل خائف مستجیر » یا « لا إله إلا الله حقا ، لا إله إلا الله إیمانا وتصدیقا ، لا إله إلا الله عبودیة ورقاً ، سجدت لک یا رب تعبدا ورقا لا مستنکفا ولا مستکبرا بل أنا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر » یا « الهی آمنا بما کفروا ، وعرفنا منک ما أنکروا ، وأجبناک إلی ما دعوا ، الهی فالعفو العفو » یا « أعوذ برضاک من سخطک وبمعافاتک عن عقوبتک ، أعوذ بک منک ، لا احصی ثناء علیک ، أنت کما أثنیت علی نفسک » .
و در هنگام سجده رعایت جهت قبله و یا داشتن طهارت واجب نیست و همچنین رعایت پوشش برای بانوان لازم نیست.

شعرخوانی"فریده مرادخانی"جشن تولدفرح پهلوی

​«فریده  مرادخانی»محصول لقمه حرام صدام لعنتی می باشد(نطفه اش)درعراق بسته شده است

شعرخوانی« فریده مُرادخانی»درمراسم جشن تولدشهبانوفرح

فریده مرادخانی،دخترِ«شیخ علی تهرانی» می باشدکه بعلت اینکه امام خمینی بعدازاستعفای آیت الله منتظری ازامامت جمعه تهران،برای آیت الله خامنه ای(برادرهمسرش)حکم امامت جمعه تهران رازد،حسادتش گُل کردوشروع به لجن پراکنی کرد..وچندی بعدازکشورمتواری شد.. ودرعراق هم به سبکسری هایش ادامه داد وعلیه نظام جمهوری اسلامی لجن پراکنی کرد....البته بعدهابه ایران برگشت...

روز پنجشنبه ۲۲ مهر برابر با ۱۴ اکتبر، هشتاد و سومین سالروز تولد شهبانو فرح پهلوی است و به همین مناسبت مراسمی به میزبانی شورای شهر فرزنو در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خانم مرادخانی درجشن هشتادوسومین تولد«فرح پهلوی»که بصورت آنلاین برگزارمیشد،شعرپراحساسی راتقدیم به فرح کرد واورا «مادر»خطاب می کرد.

این شاعرجوانی ،همچون پدرسبکسرش، خطاب به فرح گفت:علاقمندبودم هدیه ای برات بفرست واما امکانش نیست..

فریده خانم درقطعه ای ازشعرپراحساسش به شهبانویش گفت:جای جای خانه ام بوی تورامی دهد..ماامیداریم که بیایی نورامیدبیاوری وظلمتهارابشکنی..پرنده راپروازبدهی،مرغان رادان بدهی.

خواهرزاده آیت الله خامنه ای درشعرش به فرح پهلوی گفت:اززمانی که تورفتی  فرهنگ وهنرماهم رفته!.

درچندجای شعرش باحسرت وآه می گفت«آخ بانوجان»...

درپایان شعرش،فرح پهلوی برایش(فریده مرادخانی) دست تکان دادولبخندرضایت هدیه کرد.

مراسم بزرگداشت ملکه سابق ایران به ابتکار مایک کرباسی، از اعضای شورای شهر فرزنو، ساعت ۹ صبح به وقت غرب ایالات متحده آغاز و به‌طور مستقیم از طریق شبکه‌های مجازی پخش شد.

مایک کرباسی در ابتدای این جلسه به‌طور مختصر داستان سفر والدین خود را به آمریکا برای تحصیل، پیش از انقلاب ۵۷ و با استفاده از بورس تحصیلی در دوران سلطنت پهلوی، بیان کرد.

وی در ادامه اعلامیه‌ای را قرائت کرد که در آن چهاردهم اکتبر به عنوان «روز شهبانو فرح پهلوی» نامگذاری شده است.

پدر مایک کرباسی نیز در مراسم حضور داشت و تلاش‌های شهبانو برای برابری جنسیتی و آموزش کودکان و بهداشت و درمان در ایران پیش از انقلاب را تشریح و از او قدردانی ‎کرد.

شهبانو فرح پهلوی که از پاریس و از طریق ارتباط ویدئویی در مراسم حضور داشت، در یک پیام صوتی که از پیش تهیه شده بود، از اعضای شورای شهر برزنو بابت این مراسم قدردانی کرد.

«علی مرادخانی» معروف به «شیخ علی تهرانی»،برادرخانم آیت الله خامنه ای است

وی در بخشی از این پیام گفت عضویت یک آمریکایی ایرانی‌تبار در این شورا باعث افتخار اوست و برای همه ایرانی آمریکایی‌ها و دیگر شهروندان ایالات متحده آرزوی موفقیت و بهروزی کرد.

ملکه پیشین ایران در انتهای پیام بار دیگر تاکید کرد در تمام طول عمر خود تلاش کرده مثبت بیاندیشد و ابراز امیدواری کرد که نور بر تاریکی پیروز شود و ایران بار دیگر از خاکستر خود برخیزد.

بلانکا روبیو از اعضای مجلس ایالتی و از رهبران حقوق زنان در کالیفرنیا و کشور نیز در سخنانی کوتاه ضمن تبریک تولد به شهبانو، خدمات او را در پیش و پس از انقلاب ستود.

رئیس و برخی از اعضای شورا و مهمانانی که برای شرکت در این مراسم دعوت شده بودند نیز زادروز شهبانو فرح پهلوی را به او شادباش گفتند.

​حضور و تحصن محمدنوری زاد، محمد ملکی، جعفرپناهی، داودفرهادپور و فریده مرادخانی مقابل زندان اوین در اعتراض به بازداشت نسرین ستوده/بیست و چهارم خرداد ۱۳۹۷ برابر با چهاردهم ژوئن 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«شیخ علی تهرانی»کیست؟

«همسرشیخ علی تهرانی»:آیت الله خامنه ای، تنهایک خواهر دارد بنام «بدر السادات»(متولد١٣٢١)که  همسر شیخ علی تهرانی است.

«شیخ علی تهرانی»دامادرهبرانقلاب است.

«شیخ علی تهرانی» از روحانیون جنجالی وناراضی انقلاب در اولین حضور علنی«بعدازدیپورت ازعراق» در یک مراسم عمومی در آئین تشییع و تدفین برادر «محمد ملکی» (اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب) شرکت کرد.مهر ۱۳۹۴

 شیخ علی تهرانی«علی مرادخانی ارنگه­» متولد ۱۳۰۵ شمسی است؛ او که« شوهر خواهر رهبرانقلاب» است؛ نمایندهٔ مردم استان خراسان در مجلس خبرگان قانون اساسی بود. او از مبارزان انقلابی بود که چندی پس از انقلاب از مخالفان نظام و حزب جمهوری اسلامی شد.

اولین فردی که نسبت به تبار افغانی «جلال الدین فارسی»(نامزد حزب جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری) افشاگری کرد و باعث کنار رفتن جلال الدین فارسی از رقابت ها شد، شیخ علی تهرانی بود.

پس از درگذشت مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی اولین امام جمعه تهران در شهریور ۱۳۵۸، مرحوم آقای منتظری به عنوان جانشین ایشان انتخاب شد .اما پس از چند هفته وی به علت حضور در قم از، امام خمینی خواست تا کس دیگری راامامت جمعه تهران را بر عهده گیرد . امام  نیز حضرت آیت الله سید علی خامنه ای را به امامت جمعه تهران برگزیدند . این انتخاب خوشایندمخالفان و منافقان نبود ،ازجمله شیخ علی تهرانی که آن موقع فردپرآوازه بود!ایشان،در دیماه ۵۸ – در نامه ای به حضرت امام خمینی ضمن وارد کردن اتهاماتی به  بزرگان نظام شهید بهشتی ،آیت الله العظمی خامنه ای و هاشمی رفسنجانی ، از امام  می خواهد تا در انتخاب آیت الله خامنه ای به عنوان امامت جمعه تهران تجدید نظر کند . در بخشی از نامه تهرانی به امام  آمده است :

….امام امت ، فردی را امام جمعه تهران کرده اید ، برای دوستان ……..  با وجود علما و فضلای بسیاری در تهران که مسلم از این کار ناراحت می شوند . صلاح است تجدید نظر نمایید و با افراد بی نظر مشورت نمایید .نه با افراد جاه طلب و دست اندرکار .خدا می داند با آنکه جز کار علمی برای هیچ کار دیگری مهیا نیستم ، و ذره ای دلبستگی به دنیا و اهلش ندارم ! در این مرحله وظیف شرعی خود می دانم با نادرستی که به فاجعه ختم می شود و تاریخ انقلاب اسلامی را لکه دار می کند …مبارزه نمایم./ روزنامه جمهوری اسلامی ،۳۰ دی ۱۳۵۸

آیت الله خامنه ای آنزمان نماینده حضرت امام  در دانشگاه تهران نیز بود ،در جمع دانشجویان در پاسخ به سوالی پیرامون اتهامات و توهین های شیخ علی تهرانی گفت :

…. بعضی از حرف هایی که ایشان زده اند ، اتهام نیست دشنام است .مثلا فلانی آدم جاه طلبی است . این دیگر تهمت نیست ، دشمنی است …بنده به  نوبه خودم از اینکه یک شخصی به من اهانت کند ، نه فقط ناراحت نمی شوم و اهمیت نمی دهم ، بلکه به آسانی حاضرم از  اهانت و دشنام او بگذرم و اگر تهمتی هم وجود داشته باشد ، حاضرم که هیچ در صد در صدد رفع تهمت برنیایم . به این علت که " آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است "/روزنامه جمهوری اسلامی -۲ بهمن ۵۸

فرارازایران ... پناهندگی درعراق

«شیخ علی تهرانی » در سال ۱۳۶۳(درگرماگرم جنگ ایران وعراق) از ایران گریخت و به عراق پناهنده شد و از تلویزیون عراق به تبلیغ ضد نظام جمهوری اسلامی پرداخت.

برای اینکه «شیخ علی تهرانی »بیش ازاین دیوانگی وجنجال آفرینی نکند،زمینه برگشته اورافراهم کردند که در سال ۱۳۷۴ به ایران برگشت،یعنی ۱۱سال لقمه حرام خورد(سرسفره دشمن بعثی ارتزاق می کرد)

کنفرانس همسرشیخ علی تهرانی«بدری خامنه ای» دربغداد

۲ اردیبهشت ۱۳۶۴، خانم «بدری خامنه‌ ای» (همسر شیخ علی تهرانی) در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد حضور یافت. وی در این کنفرانس گفت که به همراه ۳ دختر و ۲ پسرش برای پیوستن به پدرشان از میان جبهه های جنگ ایران-عراق فرار کرده و به عراق آمدم و فاقد پاسپورت هستیم.

مسؤلیتهای آیت الله علی تهرانی

 تهرانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریاست دادگاه انقلاب مشهد و  اهواز شد  

در سال ۱۳۵۸ از سوی حزب جمهوری اسلامی مشهد داوطلب مجلس خبرگان قانون اساسی شد که به عنوان نفر هفتم «نماینده محلس خبرگان»از خراسان انتخاب و به خبرگان راه یافت. به دلیل آن‌ که وی آثاری در اقتصاد اسلامی نوشته بود، در مجلس خبرگان در کمیسیون مالی و اقتصادی حضور داشت.

«شیخ‌ علی‌ تهرانی‌» در سال‌ ۱۳۵۸خواستار محاکمه‌ی‌ علنی‌ «عباس‌ امیر انتظام‌ »شد و رهبران‌ انقلاب‌ را متهم‌ به‌ ارتباط‌ با امیر انتظام‌ نمود، دانشجویان‌ پیرو خط‌ امام‌ را به‌ خاطر تصرف‌ لانه‌ی‌ جاسوسی‌ آمریکا مورد حمله‌ قرار داد. دشمنی‌ با حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌ یکی‌ از رویکردهای‌ وی‌ بود

اوانتقادازرهبرکبیرانقلاب"امام خمینی "هم فروگذارنشد

تهرانی کتابی تحت عنوان«اخلاق اسلامی» تألیف کرده است که امام خمینی دریکی ازسخنرانیهایش اشاره به آن می کند:«کسی که کتاب اخلاق و توحید می‌نویسد، اما خودش از آن بی‌خبر است»

شیخ علی بعدازورودبه ایران( سال ۱۳۷۴) محاکمه وزندانی شد،۲۰سال هم محکوم شدامابعلت بیماری قلبی وجهالتهای دیگرش در  سال ۱۳۸۴ موردعفوقرارگرفتند.

دردی ماه ۱۳۹۵مصاحبه‌ای از «شیخ علی تهرانی» با عنوان جعلی «شیخ میرزاعلی خراسانی» ارائه‌شده است که در این مصاحبه «اهانت‌های کذبی به امام خمینی» ازجمله متهم کردن حضرت امام به سازش و تفاهم با ساواک مطرح‌ شده است.

این مصاحبه که در انجمن مفاخر خراسان ودر« همایش آیت‌الله العظمی میلانی»منتشزشده بود،آن انجمن که به عنوان مسئول برگزاری همایش بود با پذیرش اشتباه خود از عموم مردم  عذرخواهی کرد.

محمود مرادخانی تهرانی، پسر خواهر علی خامنه‌ای

فرزندان شیخ علی تهرانی

 سه دختر و دو پسر است. فرزند بزرگ او «دکتر محمود مرادخانی» هم‌اکنون مقیم فرانسه است ویک دختردارد«فریده مرادخانی»که همچون پدرنادانش سازمخالفت می نوازد.

فریده محصول لقمه حرام صدام لعنتی می باشد(نطفه اش)درعراق بسته شده است.

بندغروب" برجام" چیست؟

بند​«غروب برجام» را بنقل از مذاکره کننده ارشدسابق(ظریف)خواهیددید.ادامه.

«بندغروب برجام» چیست؟

 این بند(غروب برجام)بازه زمانی رفع محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند که شامل افزایش «سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم» بعد از ۱۰ سال و افزایش حجم اورانیوم کمترغنی شده بعد از ۱۵ سال است.

بر اساس قرارداد ایران با آژانس، بازرسان این نهاد تا بیست سال پس از توافق برجام به طور ویژه بر سانتریفیوژها، اتصالات و جزئیات آن نظارت خواهند کرد، این نظارت، در سال ۱۴۱۴ تمام خواهد شد.

تاریخ آخرین تعهدی که در برجام متوجه ایران است، سال ۱۴۱۹ یعنی ۲۵ سال پس از توافق هسته ای است. در این تاریخ نظارت ویژه ربع قرنی آژانس در ایران که متوجه کنسانتره سنگ معدن اورانیوم تولیدی توسط ایران در همه کارخانه های تغلیظ سنگ معدن اورانیوم است پایان می گیرد.

در «برجام» ۲دسته تاریخ و زمان‌بندی پیش‌بینی شده ، بخشی از این زمان‌بندی مربوط به نحوه اجرایی شدن توافق و لغو تحریم ها بود که سپری شده است و بخشی دیگر مربوط رفع تحریم های زماندار و کاهش نظارت های باقی مانده طی ۲۵ سال است که به این زمانبدی«بندهای غروب برجام»گفته می شود.

 یکی از ایراداتی که « ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به برجام وارد و آن را «بدترین توافق تاریخ» می خواند، همین موعدهای پیش بینی شده بود.

با پایان این تعهد، ایران تمام مراحل لغو تحریم، پایان محدودیت و رفع نظارت های ویژه آژانس را طی کرده است.

اسرائیل مدعی است با پایان این بازه زمانی کوتاه است، ایران عملا به نقطه صفر بازمی‌گردد و بار دیگر در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار می‌گیرد! «رکس تیلرسون» وزیر خارجه-وقت- آمریکا از بند موسوم به غروب آفتاب برجام اعلام نارضایتی کرده و مدعی شد این توافق آن‌طور که لازم است برنامه هسته‌ای ایران را کند نمی‌کند.

طبق برجام برخی از محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران در تاریخ معینی برداشته خواهد شد که مقامات و رسانه‌های غربی مخالف توافق از آن به عنوان بندهای غروب یاد می‌کنند.

«اِلنِت» (The European Leadership Network) یک سازمان حامی اسرائیل است که هدف از تشکیل خود را «لابی با دولت و کمپانی‌های قاره اروپا برای نزدیکی با رژیم اورشلیم» عنوان کرده است. این نهاد با موسسات مستقر در اسرائیل و اروپا نظیر «سیاست و استراتژی دانشگاه هرتزلیا (IPS) و وزارت دفاع فدرال آلمان (BMVG)» همکاری نزدیک دارد.

از اعضای همکار با «اِلنِت» می‌توان به ژنرال «عاموس یادلین» رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) اشاره کرد.

«سرلشکر آموس یادلین» از جمله خلبانان نیروی هوایی اسرائیل بود که در سال ۱۹۸۱ پایگاه هسته‌ای اوزیراک عراق را طی عملیات موسوم به «اوپرا» بمباران کردند.

۱۱۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز ۲۱ دی ۱۴۰۰ (۱۱ ژانویه ۲۰۲۲) نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا ارسال کردند. جمهوری‌خواهان در این نامه از دولت بایدن درخواست کردند که مذاکرات وین را ترک کنند.

این نامه به ابتکار «مایکل مک‌کاول»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تنظیم شد و ۱۰۹ نماینده جمهوری‌خواه دیگر پای آن را امضاء کردند. در بخشی از این نامه به نکته‌ای اشاره شده که بهانه اصلی فروپاشی برجام از سوی ترامپ و جناح جمهوری‌خواه آمریکا در سال ۲۰۱۸ بود.

در این بخش آمده است: «ایالات متحده و شرکایمان باید فشار بر ایران را تشدید کنند تا [تهران] پیشرفت خطرناک برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند. موثرترین روش برای انجام این کار اجرای قوی تحریم‌های موجود است... لازم است اهرم فشار خودمان را ایجاد کنیم تا [ایرانی‌ها] مجبور به مذاکره درباره یک توافق بهتر! و سختگیرانه‌تر بدون هیچگونه بندهای غروب (Sunsets) شوند.»

«اِلنِت» در گزارشی جدول زمانی «بندهای غروب» در «برجام» را از قرار ذیل عنوان کرد:
روز صفر(0) برجام  - مهر ۱۳۹۴ (اکتبر ۲۰۱۵): روز پذیرش رسمی توافق هسته‌ای در ایران.
۵ سال بعد - مهر ۱۳۹۹ (اکتبر ۲۰۲۰): «تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد» علیه ایران برداشته شد.
۸ سال بعد - مهر ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳): محدودیت سازمان ملل در برنامه موشک‌های بالستیک ایران برداشته می‌شود. تحریم‌های نفتی، مالی و اشخاص مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران نیز برداشته می‌شود.
۸/۵ سال بعد - سال ۱۴۰۳ (۲۰۲۴): محدودیت‌های مرتبط با سانتریفیوژهای پیشرفته و موضوع تحقیق و توسعه (R&D) از بین خواهد رفت. 
۱۰ سال بعد - سال ۱۴۰۴ (۲۰۲۵): کلیه محدودیت‌های اشاعه‌ای ایران حذف می‌شود. «کانال تدارکات» مربوط به تنظیم واردات تجهیزات هسته‌ای ایران بسته می‌شود. کارگروه کانال تدارکات برجام بر کلیه خریدهای مربوط به برنامه هسته‌ای و برخی از کالاهای تجاری ایران نظارت دارد. این کانال مسیری است که تهران طبق آن موظف شده هرگونه تغییرات در تاسیسات هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط با آن را به اطلاع سازمان ملل برساند. 
۱۵ سال بعد - سال ۱۴۰۹ (۲۰۳۰): پایان اصطلاحاً محدودیت فیزیکی غنی‌سازی شامل: غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات فردو.
۲۰ سال بعد - سال ۱۴۱۴ (۲۰۳۵): پایان نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند تولید سانتریفیوژ. 
۲۵ سال بعد - سال ۱۴۱۹ (۲۰۴۰): پایان نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند تولید اورانیوم.
محدودیت ابدی: اجرای پروتکل الحاقی (اکنون طبق قانون راهبردی مجلس اجرای آن منوط به لغو تحریم‌ها شده است.)


بندهای غروب برجام  

عبارت «بند غروب برجام» طی سالیان اخیر مکرراً از سوی مقامات، رسانه‌ها و تحلیلگران مخالف توافق هسته‌ای در غرب عنوان شده است. شاید اولین بار «نتانیاهو» بود که در روز ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ (حدود ۵ ماه قبل از توافق برجام) طی سخنرانی در کنگره آمریکا به بند غروب برجام اشاره و اظهار کرد: «محدودیت ۱۰ ساله در برنامه هسته‌ای ایران در مسیر زندگی یک ملت به مثابه چشم برهم زدنی است.»

برهمین اساس، جمهوری‌خواهان آمریکا پس از اطمینان خاطر از محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، به بهانه «بندهای غروب» از برجام خارج شدند. اکنون دموکرات‌ها به نحو دیگری سیاست رقیب خود در آمریکا را دنبال می‌کنند ولی با بیانی زیباتر: «برجام پلاس» (توافقی با مفاد طولانی و گسترده).

در همین راستا، «بایدن» از بانیان برجام در مقاله خود به تاریخ شهریور ۱۳۹۹ در CNN نوشت: «درصورت بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای، آمریکا به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی به توافق بازمی‌گردد. ما بر روی« گسترش مفاد »کار خواهیم کرد.»

اسامی تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای وین

«وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا و از دیگر بانیان برجام نیز اسفند ۹۹ گفت که دولت بایدن قصد دارد وارد برجام شود ولی بدنبال« مفاد طولانی‌تر و محکم‌تر »است.

عبارت مفاد«طولانی‌تر»،«محکم‌تر» و «گسترده‌تر» ترجمه دیگر «طولانی‌تر شدن بندهای غروب» است. 

نماینده روسیه در مذاکرات وین اما نظر دیگری دارد. «اولیانوف» در صفحه توئیتری خود در پاسخ سوال خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشت: «طبق قطعنامه ۲۲۳۱، بندهای غروب برجام قابل تمدید هستند اما این کار تنها از طریق اجماع امکان‌پذیر است. بنابراین، هیچ‌کس نمی‌تواند بر خلاف اراده ایران رایزنی‌هایی را به این کشور تحمیل کند. در هر صورت، بندهای غروب آفتاب، جزو مذاکرات وین برای بازگشت به توافق اولیه برجام نیستند».

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های ویژه واقع در وین روز چهارشنبه در توییتی نوشت: ''گاهی اوقات درخصوص اهمیت بندهای غروب برجام غلو می‌شود. آن‌ها قطعا برای اعتمادسازی مفید هستند اما دیر یا زود (بندهای) غروب منقضی می‌شوند. از دید عدم‌اشاعه هسته‌ای تنها تضمین معتبر راستی‌آزمایی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد.''

بندهای به اصلاح "غروب" در برجام بندهایی در توافق هسته‌ای هستند که محدودیت‌های خاصی را علیه ایران اعمال می‌کند.
این بندها در سال ۲۰۲۳ منقضی می‌شوند و تهران می‌تواند پس از آن، بخش دیگری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سربگیرد.

https://19dey.com/uploads/files/میخائیل-اولیانوف.jpg

«میخائیل اولیانوف» درباره «بند غروب برجام»

جمهوری‌خواهان در دولت ترامپ نتوانستند با «راهبرد تهاجمی» تهران را مجبور به «حذف بندهای غروب» کنند.

پس از گذشت ۶ سال از توافق هسته‌ای، فی‌الحال دموکرات‌ها در دولت بایدن درصدد هستند با «راهبرد تعاملی» بندهای غروب را طولانی‌تر کنند و مفاد برجام را گسترش دهند. امری که رئیس جدید تیم مذاکرات ایران رسماً  بر آن خط بطلان کشید. 

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان در این خصوص گفت: «این توافق (برجام) یک مبنای مشترک بین دو طرف است و ما هیچ چیزی را کمتر از آن توافق قطعا نخواهیم پذیرفت و این قطعا یک خط قرمز برای ایران خواهد بود»./فارس 

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:بندغروب ازنگاه مذاکرکننده ارشدسابق:روایت «ظریف» از «بند غروب برجام»

«محمدجواد ظریف» عقب‌نشینی از برجام و بازگرداندن برنامه هسته‌ای به سرعت قبل را یکی از گزینه‌های ایران دانست. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» درخصوص بند غروب در برجام نیز گفت: «ما معتقد بودیم نباید هیچ محدودیتی روی حقوق ایران اعمال شود؛ به این دلیل به یک توافق حد وسط رسیدیم که مدت زمان آن ۱۰ سال است. » او همچنین درباره این احتمال که آمریکا پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تایید نکند، گفت تایید برجام بخشی از توافق‌نامه نیست، بلکه رویه‌ای است که در داخل آمریکا وجود دارد و این مساله موجب رفع مسوولیت تعهدپذیری از ترامپ و دولت آمریکا در قبال برجام نمی‌شود.

روایت ظریف از «بند غروب برجام»

«محمدجواد ظریف» عقب‌نشینی از برجام و بازگرداندن برنامه هسته‌ای به سرعت قبل را یکی از گزینه‌های ایران دانست. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» درخصوص بند غروب در برجام نیز گفت: «ما معتقد بودیم نباید هیچ محدودیتی روی حقوق ایران اعمال شود؛ به این دلیل به یک توافق حد وسط رسیدیم که مدت زمان آن ۱۰ سال است.» او همچنین درباره این احتمال که آمریکا پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تایید نکند، گفت تایید برجام بخشی از توافق‌نامه نیست، بلکه رویه‌ای است که در داخل آمریکا وجود دارد و این مساله موجب رفع مسوولیت تعهدپذیری از ترامپ و دولت آمریکا در قبال برجام نمی‌شود.

گزینه عقب‌نشینی از برجام

«محمدجواد ظریف» در بخشی از این گفت‌وگو گفت: «عقب‌نشینی از برجام و بازگرداندن برنامه هسته‌ای به سرعت قبل، یکی از گزینه‌های ایران است.» ظریف در پاسخ به سوالات «فرید زکریا» مجری CNN تاکید کرد که تایید پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام، بخشی از توافق هسته‌ای نبوده و یک موضوع داخلی برای دولت آمریکا است که نمی‌تواند رئیس‌جمهوری «دونالد ترامپ» و دولتش را از مسوولیت‌هایی که در قبال برجام دارد، فارغ کند. او با بیان اینکه تهران به خروجی فرآیند تایید از سوی کاخ سفید توجه می‌کند، افزود که ایران گزینه‌های متعددی دارد، از جمله عقب‌نشینی کردن از برجام و بازگرداندن برنامه هسته‌ای به سرعت قبل. با این حال او تاکید کرد این برنامه همچنان صلح‌آمیز باقی خواهد ماند، اما دیگر محدودیت‌هایی را که ایران داوطلبانه پذیرفت، شامل نخواهد شد.

او درباره این احتمال که آمریکا پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای را تایید نکند، این‌گونه پاسخ داد: «تایید برجام بخشی از توافق‌نامه نیست، بلکه رویه‌ای است که در داخل آمریکا وجود دارد و این مساله موجب رفع مسوولیت تعهدپذیری از ترامپ و دولت آمریکا در قبال برجام نمی‌شود چراکه تنها مرجع صاحب اختیار برای راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

بند غروب در برجام

«محمدجواد ظریف» در ادامه با اشاره به هراس‌افکنی که رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره بند موسوم به «غروب آفتاب برجام» به راه انداخته‌اند گفت: «درباره محدودیت زمانی که در توافق‌نامه وجود دارد مذاکرات بسیار زیادی انجام شد، چون ما معتقد بودیم نباید هیچ محدودیتی روی حقوق ایران اعمال شود به این دلیل که اگر ما همه ساز و کارها را می‌پذیریم که پذیرفتیم در این صورت ایران باید مثل سایر اعضای ان پی تی باشد. اما طرف دیگر در مذاکرات معتقد بود که باید یک مدت زمان طولانی‌تر وجود داشته باشد و ما در مورد این مدت زمان، به یک توافق حد وسط رسیدیم که مدت زمان آن ۱۰ سال است.»

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سفر به نیویورک، یکی از بخش‌های اصلی مذاکرات خود با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را ابراز نگرانی از بند غروب آفتاب توصیف کرد. این بند بازه زمانی رفع محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند که شامل افزایش سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم بعد از ۱۰ سال و افزایش حجم اورانیوم کمترغنی شده بعد از ۱۵ سال است. رژیم صهیونیستی مدعی است با پایان این بازه زمانی (که به‌زعم آنها کوتاه است)، ایران عملا به نقطه صفر بازمی‌گردد و بار دیگر در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار می‌گیرد!

 حتی «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا(قبل ازمایک پمپئو) نیز در مصاحبه با «فاکس نیوز» از بند موسوم به غروب آفتاب برجام اعلام نارضایتی کرده و مدعی شد این توافق آن‌طور که لازم است برنامه هسته‌ای ایران را کند نمی‌کند.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آیا اروپایی‌ها به ایران گفته‌اند که صرف نظر از هر اتفاقی که بیفتد به توافق‌نامه برجام پایبند خواهند ماند، گفت: «اروپا چنین چیزی را بیان کرده است. ضرورت دارد که ما در زمان مناسب برای خودمان مشخص کنیم که منافع ملی ما چیست؟ ما منطبق بر منافع ملی خودمان عمل می‌کنیم. این مساله مهم است که بتوانیم یک فضای بین‌المللی قابل پیش‌بینی داشته باشیم. به نظر من کاری که آمریکا می‌کند این است که این کشور علاوه بر اینکه غیرقابل پیش‌بینی است که شاید برخی وقت‌ها کارآیی داشته باشد، اما ثابت کرده است که قابل اعتماد نیست.»

«برجام» قطعنامه شورای امنیت است

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «آمریکا باید در بسیاری از توافق‌نامه‌های بین‌المللی شرکت کند، این کشور یک قدرت بزرگ است و روشن است که در مذاکرات بین‌المللی حضور دارد و بخشی از توافق‌نامه‌های بین‌المللی می‌شود، چه ازطریق توافق‌نامه‌های دوجانبه و چه از طریق توافق‌نامه‌های چندجانبه و چه از طریق قطعنامه‌های شورای امنیت. این توافق‌نامه(برجام) یک توافق‌نامه دوجانبه نیست، حتی یک پیمان چندجانبه نیست، بلکه قطعنامه شورای امنیت است.»

ظریف افزود: «آمریکا عضو دائم شورای امنیت است. چیزی که برای جامعه بین‌المللی اهمیت دارد این است که بتواند به حرف‌های آمریکا به‌عنوان یک طرف مذاکره، اعتماد کند. اگر دنیا نتواند به حرف‌های آمریکا به‌عنوان یک شریک مذاکراتی اعتماد کند، در این صورت هیچ‌کس با آمریکا مذاکره نخواهد کرد چون آنها می‌دانند که آمریکا بالاخره از این اصطلاح مشهور استفاده خواهد کرد که: آنچه که مال من است مال من است اما آنچه که مال شما است قابل مذاکره است!»

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «در هر مذاکره‌ای بده‌بستان وجود دارد. در مذاکرات هسته‌ای بده‌بستان وجود داشت. ما(دادن) برخی امتیازات را پذیرفتیم و آمریکا نیز(دادن) برخی امتیازات را پذیرفت. در این مقطع زمانی بسیار اهمیت دارد که علاوه براینکه باید از مزایای اقتصادی توافق‌نامه برخوردار شویم اما از جنبه جهانی نیز اهمیت دارد. همه ما دریک دنیای به هم پیوسته زندگی می‌کنیم.»

تاثیر بر بحران کره‌شمالی

ظریف افزود: «از جنبه جهانی با توجه به همه بحران‌ها شامل کره‌شمالی و بحران‌های منطقه ما، بسیاراهمیت دارد که بتوان به وعده‌ها و تعهدات بازیگران مهم در جامعه جهانی اعتماد کرد. ایران ثابت کرده است که شریکی قابل اعتماد است، هفت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که نشان داد ایران شریکی قابل اعتماد است، امیدوارم که آمریکا در موضع خود تجدید نظر کند و به‌دنیا ثابت کند که این کشور هم شریکی قابل اعتماد است.»

نقش بازدارندگی موشک‌های ایران

وزیر امور خارجه با تاکید بر نقش دفاعی و بازدارندگی موشک‌ها برای ایران گفت: «آن زمان که صدام دلبر آمریکا و غربی‌ها بود و ایران را موشکباران می‌کرد این کشورها یک اخم هم به صدام نکردند.» در ادامه فرید زکریا مجری سی‌ان‌ان در بخشی از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه ایران گفت:

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت راهی برای خروج از بن‌بست بین دولت ترامپ و ایران وجود دارد، یعنی این راه پایبندی به توافق‌نامه هسته‌ای و عدم خروج از آن است، اما شروع مذاکرات روی پروتکل‌های بیشتر است، او(ماکرون) می‌خواهد درباره موشک‌های بالستیک شما گفت‌وگو کند، او می‌خواهد درباره کل موضوعات دیگری صحبت کند که معتقد است بخشی از توافق‌نامه ایران نیست اما این موضوعات همچنین باعث برهم زدن ثبات در منطقه خواهد شد.

«محمدجواد ظریف» در پاسخ گفت: «همه ما به‌صورت مشترک تصمیم گرفتیم که این توافق‌نامه را به موضوع هسته‌ای محدود کنیم چون بقیه موضوعات پیچیده بودند. معنی این گفته این نیست که ایران از گفت‌وگو درباره این موضوعات هراس داشته باشد، ایران شکایت‌ها و گلایه‌های جدی دارد، برخی افراد تمایل دارند که از یک جنبه به قضیه نگاه کنند.»

«محمدجواد ظریف» افزود: «ایران همیشه در طرف حق قرار داشت. متاسفانه آمریکا و هم‌پیمانان این کشور، چنین سابقه روشنی ندارند. پس اگر ما می‌خواهیم درباره این موضوعات صحبت کنیم، گفته‌های زیادی درباره این موضوعات وجود دارد. شما درباره موشک‌ها صحبت کردید. ایران نیازهای دفاعی دارد. ایران ۴۰۰ میلیارد دلار به اصطلاح تسلیحات خوشگل هسته‌ای از آمریکا نمی‌خرد! ایران نیاز دارد که دفاع خود را ایجاد کند. ما بارها گفته‌ایم و ثابت کرده‌ایم که موشک‌های ما برای دفاع هستند.»

پایان مصاحبه وزیرخارجه(ظریف).

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:واکنش رئیس جمهور-وقت-آمریکا نسبت به توافق« برجام»

«بند غروب برجام»چیست؟

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در سفر به نیویورک، یکی از بخش‌های اصلی مذاکرات خود با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را ابراز نگرانی از «بند غروب آفتاب »دانست،گفت:

این بند« بازه زمانی رفع محدودیت‌های هسته‌ای ایران را مشخص می‌کند» که شامل افزایش «سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم» بعد از ۱۰ سال و افزایش حجم اورانیوم کمترغنی شده بعد از ۱۵ سال است. اسرائیل مدعی است با پایان این بازه زمانی ، ایران عملا به نقطه صفر بازمی‌گردد و بار دیگر در مسیر ساخت بمب هسته‌ای قرار می‌گیرد!.

نتانیاهو و ترامپ

آنچه« نتانیاهو» در گوش «دونالد ترامپ» خواند تجدید نظر در بند موسوم به «غروب آفتاب» است- بندی که بازه زمانی لغو محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران را تعیین می کند.

طبق بند مورد نظر، ایران بعد از گذشت ۱۰ سال از زمان اجرای توافق هسته ای می تواند «شمار سانتریفیوژهای غنی سازی اروانیوم» را به بیش از سقف فعلی ( ۵ هزار و ۶۰ عدد) افزایش دهد.

یعنی ایران بعد از ۱۵ سال هم می تواند سقف مجاز (۳۰۰ کیلوگرم) ذخیره اورانیوم کمتر غنی شده خود را افزایش دهد.

« نتانیاهو» مدعی است رفع محدودیت حکم بازگشت ایران به نقطه صفر را دارد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه -پیشین-امریکا نیز در مصاحبه با «فاکس نیوز» از بند موسوم به غروب آفتاب برجام اعلام نارضایتی کرده و مدعی شد این توافق آن‌طور که لازم است برنامه هسته‌ای ایران را کند نمی‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا«دونالدترامپ»: من «جان کری» نخواهم بود که آن «توافق فاجعه‌بار و بسیار بسیار بد» را با ایران امضا کنم،«من رؤسای جمهور و سران پیشین کشورمان را به خاطر توافق‌های بد و زیان‌بار کنونی سرزنش می‌کنم

ترامپ  در جمع هوادارانش در ایالت میشیگان۹ اردیبهشت ۱۳۹۷خبرگزاری فارس

ترامپ: «برجام» احمقانه است...«این توافق‌ مرا می‌کُشد

روزنامه واشنگتن‌پست ،۳اگوست۲۰۱۷(۱۲ مرداد ۱۳۹۶)نوشت که به متن کامل مکالمه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «مالکوم ترنبال»، نخست‌وزیر استرالیا در روز ۲۸ ژانویه سال ۲۰۱۷ (۹ بهمن ۱۳۹۵)دست پیدا کرده است. /۱۲ مرداد ۱۳۹۶فارس

سخنرانی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد(۲۸ شهریور ۱۳۹۶)

این توافق«برجام» مایه شرمساری برای ایالات متحده است.

یک هفته بعد

کاخ سفید:این توافق«برجام» تمامی مزایا را به «ایرانی‌ها» اعطا کرده ...وتشویق وتحسین نخست وزیراسرائیل ازسخنان ترامپ درسازمان ملل.

«مشاور امنیت ملی آمریکا» در ادامه ادعاهای خصمانه مقامات این کشور علیه ایران درباره برجام گفت: این بدترین توافق است و همه مزایا را پیشاپیش به ایران داده است.

«ژنرال هربرت ریموندمک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز درباره توافق هسته‌ای ایران (برجام) گفت:

این بدترین توافق است و همه مزایا را پیشاپیش به رژیم ایران داده است.
ژنرال مک مستر مشاور جدید امنیت ملی ترامپ و جانشین فلین شد
«مک مستر» روز شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۶نیز در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط به اظهارات خصمانه علیه ایران پرداخت و گفت:

همانطور که رئیس‌جمهور ترامپ بارها تکرار کرده، توافق هسته‌ای ایران بدترین نوع توافق در تمام دوره‌ها است و این ادعا دلایل زیادی دارد از جمله اینکه ایران همان ابتدا دستاوردهایی را که در طول اجرای این توافق باید می‌گرفت، دریافت کرد.

۸ سال دیگر این توافق به پایان می‌رسد و تاکنون دو سال از این توافق گذشته است و ایران تا پایان زمان این توافق می‌تواند صبر کند. همچنین ایران با سرعت در آستانه انتقال به مرحله تولید سلاح هسته‌ای است./دوشنبه۲۷ شهریور ۱۳۹۶تابناک

«ژنرال هربرت ریموند مک مستر» در۲ اسفند ۱۳۹۵(20فوریه2017)به جای «مایکل فلین» معرفی شد.

ماجرای فریاد ظریف بر سر جان کری

علاءالدین بروجردی

«علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در جلسه‌ای اعضای مذاکره کننده گفتند در مذاکرات ژنو۲ تقریبا تمام کارها به اتمام رسیده بود و به عبارتی ۹۰ درصد مذاکرات پیشرفت داشت ولی« فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه به دلایل واهی مذاکرات را برهم زد.

و در این جلسه آقای ظریف با صدای بلند بر سر جان کری فریاد زد

و گفت وقتی به توافقات احترام نمی‌گذارید چرا وقت ما را می‌گیرید!؟

 جان کری نیزدر صفحه شخصی خود نوشت :کسی تا به حال با من چنین برخوردی نداشته است،برخوردی مثل دادزدن وزیرخارجه ایران)

منبع:مشرق(۱۶ آذر ۱۳۹۲ ) به نقل از باشگاه خبرنگاران، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مناسبت ۱۶ آذر ماه روز دانشجو در جمع دانشجویان، اساتید، کارکنان و برخی مسئولان استانی در دانشگاه آزاد یزد.

ظریف از ماجرای داد و فریاد خود بر سر جان کری می گوید: گاهی اوقات، از کوره در رفتن اجتناب ناپذیر است / دوبار فریاد زدن ممکن است استرس انسان را کاهش داد

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:این جمله معروف را خبرگزاری های خارجی بنقل از وزیرخارجه وقت امریکا(جان کری)رسانه های خارجی هم نقل کرده اند.

نکته دوم اینکه دراستفاده ازمنابع ،برای فهم آسان مطالب،اصلاحات ویرایشی هم انجام گرفته است./پایان

جان کری وزیر خارجه آمریکا در توصیف مذاکرات خود در ژنو با محمدجواد ظریف گفتظریف سه بار سر من فریاد کشید.

تعریف وتمجید دونالدترامپ «رئیس جمهورآمریکا» ازوزیرامورخارجه ایران«محمدجوادظریف»۰۸ شهریور ۱۳۹۳

تعریف وتمجید«وزیرخارجه چین»ازظریف

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار با اشاره به فضای پس از برنامه جامع اقدام مشترک اظهار داشت: پس از توافق هسته ای وین فضای مطلوبی برای ایران ایجاد شد و روابط خارجی ایران توسعه چشمگیری داشته است.

وی گفت: چین به عنوان شریک و دوست ایران از شکل گیری چنین فضای مناسبی برای تبادلات گسترده تر استقبال و ابراز خرسندی می کند.

«وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین»، همتای ایرانی خود را یکی از پرکارترین وزیران خارجه دنیا دانست/۲۴ شهریور ۱۳۹۴باشگاه خبرنگاران

وی گفت: چین به عنوان شریک و دوست ایران از شکل گیری چنین فضای مناسبی برای تبادلات گسترده تر استقبال و ابراز خرسندی می کند.

وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، همتای ایرانی خود را یکی از پرکارترین وزیران خارجه دنیا دانست/۲۴ شهریور ۱۳۹۴باشگاه خبرنگاران

***

  تشکر رهبر معظم انقلاب از ظریف

تشکر رهبر معظم انقلاب از ظریف

رهبر معظم انقلاب در بیانات امروز(۲۹ بهمن ۱۳۹۶)خود از «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه، تشکر کردند.

آیت الله خامنه ای در بیانات امروز خود با اشاره به برجام و مذاکرات هسته ای تاکید کردند: ما نتیجه اتکاء به خارجی‌ها را در قضیه برجام مشاهده کردیم و در قضیه مذاکرات هسته‌ای به آنها اعتماد کردیم اما سودی نبردیم البته خوشبختانه مسئولان برخورد خوبی با این مسئله دارند و وزیر امور خارجه که باید از او تشکر کرد، با خباثت امریکایی ها و به نعل و به میخ زدن اروپایی‌ها، برخورد خیلی خوب و قوی دارد که این راه باید ادامه یابد.