پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

نمازجمعه رشت۳۰آبان ۱۳۹۹آیت الله فلاحتی

​امروزبعلت بحران کرونا در۵ شهرگیلان( آستارا، تالش، رودبار، سیاهکل و لنگرود) برگزار نشد

مساجددراین ایام بحران کرونایی-تعطیلی۲هفته ای کشور-بازباشند، اذان هرسه وقت از مساجدپخش بشود،ائمه جماعت هم درهر۳وقت درمساجدحضورداشته باشند،مردم هم هرکس آمدنمازش را-بارعایت پروتکلهای بهداشتی-بخواند.

درادامه آمار«کرونایی»ها درجهان و ایران راخواهیددید.

نمازجمعه امروزجمعه، (۳۰آبان ۱۳۹۹) رشت.

آیت الله فلاحتی به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی دو هفته ای به منظور جلوگیری از شیوه ویروس کرونا در کشور اشاره کرد وگفت:مردم خوب گیلان به ویژه رشت در تمام شرایط نمازجمعه را رها نکردند، در برگزاری نمازجمعه طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل می کنیم زیرا سلامتی از امنیت بالاتر است.

نماینده ولی فقیه دراستان گیلان گفت:مساجددراین ایام -پیش رو-بازباشند، اذان هرسه وقت از مساجدپخش بشود،ائمه جماعت هم درهر۳وقت درمساجدحضورداشته باشند،مردم هم هرکس آمدنمازش را-بارعایت پروتکلهای بهداشتی-بخواند.

آیت الله فلاحتی گفتند:مقام معظم رهبری فرمودند که مردم نباید از دعا فاصله بگیرند بنابراین بهترین مکان دعا مساجد هستند.

آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه مساجد در این ایام تعطیل نمی شود،  حتی اگر نماز جماعت در مساجد اقامه نشود اما مردم برای پرسش های دینی به ائمه جماعات مراجعه می کنند بنابراین مساجد در سه وقت باید باز باشد.

نمازجمعه رشت

امام جمعه رشت درموردتعطیلی نمازجمعه دراین دو هفته  بحران کرونا گفت:ببینیم اوضاع چگونه پیش می رودر،شایدخداوندطوری رقم زدکه نیازی به تعطیلی نمازجمعه نباشد،وگفت نتیجه تصمیم گیری راازطریق رسانه ها اطلاع رسانی می کنیم.

۲خطبه حدود۲۰دقیقه بطول انجامید.

نمازجمعه رشت

نمازجمعه رشت

نمازجمعه رشت

ادامه سریالهای -دیدارهای مردمی 

دیدارهای پایانی-نماز

دیدارهای مردمی

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امروزنماز جمعه  در ۵ شهر گیلان(آستارا، تالش، رودبار، سیاهکل و لنگرود) برگزار نشد.

تبیین دیدگاه های مقام معظم رهبری از وظایف امامان جمعه است/رهبری خط قرمز ائمه جمعه است

دیروزپنجشنبه (۲۹ آبان ۱۳۹۹)حجت الاسلام ولی الله عادلی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان درمصاحبه باایرنا گفته بود: طبق دستور ستاد مدیریت و مقابله با ویروس کرونا برای پیشگیری از شیوع بیشتر کوید ۱۹، نماز جمعه این هفته (۳۰ آبان) در شهرهای آستارا، تالش، رودبار، سیاهکل و لنگرود برگزار نمی‌شود واما در دیگر شهرهای استان با رعایت فاصله‌گذاری و دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه خواهد شد.

نماز جمعه در ۳۵ شهر استان گیلان اقامه می شود

هفته گذشته(جمعه، ۲۳ آبان ۱۳۹۹) نیز در  شهرهای آستارا، رودبار و سیاهکل نماز جمعه برگزار نشده بود.

 دراستان گیلان در ۳۵ شهر  وبخش گیلان نماز جمعه برگزار می شود.

آمارکرونادرجهان و ایران -جمعه، ۳۰ آبان ۱۳۹۹.

مبتلایان درجهان: ۵۷ میلیون و ۲۴۰ هزار نفر
فوت شدگان درجهان:  یک میلیون و ۳۷۰هزارنفر
بهبودیافتگان درجهان : ۴۰ میلیون نفر

مبتلایان کرونا درایران: ۸۲۸ هزار و ۳۷۷ نفر
در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۷۹ جان خود را از دست دادند
 مجموع جان باختگان: ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر اعلام کرد.
۵۷۵۶ نفر از بیماران مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند
بهبودیافتگان:  ۵۸۹ هزار و ۲۵ نفر.

ماجرای"تام وجری"درسخنان رهبری/موش وگربه بازی"امریکاوایران

​ماجرای «تام وجری» درکلام رهبری وارتباطش با موش وگربه بازی  امریکا-ایران«جان کری وظریف»

درادامه امام خمینی دررابطه باتشبیه تشررئیس جمهورامریکا(کارتر)بابه «شیر» .خواهیدخواند.

وقتی «شیر» با دشمن مواجهه می شود غُرَّش می کند ، از آن طرفش !چیزی بیرون می‌آید(آلت )و هم دُمش را حرکت می‌دهد. «غُرَّش »می کند،برای اینکه دشمن را بترساند./ وامامی‌ترسد، از این جهت از او چیزی هم صادر می ‌شود(بادمعده) /دُمش را حرکت می‌دهد برای اینکه میانجی پیدا کند.

تام جری-بازی -موش وگربه Tom و  Jerry

از اول انقلاب تا امروز، آمریکا انواع دشمنی‌ها را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی انجام داده است و انواع کارهای سیاسی،‌ اقتصادی، نظامی و تبلیغاتی را علیه جمهوری اسلامی سازماندهی کرده است.

ماجرای تام وجری

آیت الله خامنه ای:همه‌ی این کارها هم هدفش «براندازی» بود و این کلمه که تکرار می‌شود، چیز جدیدی نیست.

همه‌ی این توطئه‌ها هم شکست خورده. مثل گربه‌ی معروف داستان تام و جری؛ و باز هم شکست خواهد خورد. ما در شکست دشمن شک نداریم و هرکس که با معارف اسلامی آشنا باشد این را می‌داند.

۴۰ سال توطئه امریکا نقش برآب شده

«تام» گربه بازیگوش فیلم‌های کارتونی شده بود، اساساً سیاست‌های خصمانه امریکا در این ۴۰ سال مانند گربه معروف داستان تام و جری شکست خورده است .

عکس/ تعجب ظریف از عصای جان کری

 آمریکا تام (گربه حیله گر)که دائم برای دام انداختن «جری»نفشه می کشد.

دیدار تصادفی اوباما و ظریف

 ایران جری (موش «جسوروزبل» ) که دائم درحال نقشه برای خنثی سازی  ترفندهای تام است 

تام و جری سال ۱۹۴۰ توسط ویلیام هانا و جوزف باربرا خلق شدند

خاطرات جان کری-بخش پایانی| از مبادله زندانیان تا کارشکنی «عجیب» فرانسه در روز اجرای برجام

آیت الله خامنه ای «همه‌ی این توطئه‌ها هم شکست خورده؛ شما جمهوری اسلامی را مقایسه کنید که بعد از ۴۰ سال با توانایی‌های گوناگون دارد حرکت می‌کند و پیش می‌رود. و همه‌ی این‌ها شکست خورده ... مثل گربه‌ی معروف داستان تام و جری؛ و باز هم شکست خواهد خورد. ما در شکست دشمن شک نداریم و هرکس که با معارف اسلامی آشنا باشد این را می‌داند.»

حضرت آیت‌الله خامنه ای (چهارشنبه۲ خرداد ۱۳۹۷) در دیدار سران قوا و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«تام وجری»تشبیه ایران وامریکا«موش وگربه »بازی

مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «تام و جری» اولین بار در سال ۱۹۴۰ و توسط «ویلیام هانا» و «جوزف باربارا» خلق شد که به درگیری و رقابت بی‌پایان میان یک موش و گربه می‌پرداخت.

هفت قسمت از مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «تام و جری» بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۵۳ میلادی موفق به کسب جایزه اسکار شدند

و اولین فیلم بلند بر اساس این مجموعه نیز در سال ۱۹۹۳ با عنوان «تام وجری: فیلم» ساخته شد. 

«تام و جری» به دنیای واقعی آمدند

در سری اصلی مجموعه «تام و جری»، «ویلیام هانا» و «جوزف باربارا» بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۸ موفق شدند ۱۱۴ قسمت از این مجموعه انیمیشن‌های کوتاه را برای کمپانی «MGM» تولید کنند. پس از تعطیلی استودیو کارتون «MGM» در سال ۱۹۵۷، این کمپانی مجموعه «تام وجری» را با ساخت ۱۳ قسمت جدید به کارگردانی «جین دیچ» بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۲ احیا کرد و «تام وجری» نام خود را به عنوان پرفروش‌ترین مجموعه انیمیشن‌های کوتاه ثبت کرد. بین سال‌ ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ نیز ۳۴ قسمت جدید از این مجموعه ساخته شد و در نهایت در سال‌های ۲۰۰۱، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۴ سه قسمت دیگر به مجموعه انیمیشن‌های کوتاه «تام و جری» اضافه شد تا در مجموع ۱۶۴ قسمت از آن ساخته شده باشد. 

این فیلم-انیمیشن که قرار است سال آینده میلادی اکران شود، دنباله ای بر دعوای ۸۰ ساله این موش و گربه است که داستان آن در هتلی در نیویورک اتفاق می‌افتد و یکی از کارمندان هتل با بازی «کلوئی گریس» مامور بیرون کردن جری از هتل می‌شود و تام نیز قرار است به او کمک کند. 

«مایکل پنا»، «کالین جاست» و «کن ژئونگ» دیگر بازیگران این فیلم هستند که تلفیقی از فیلم و انیمیشن است و کمپانی برداران وارنر ماه مارس ۲۰۲۱ را برای اکران گسترده این فیلم-انیمیشن در نظر گرفته و امیدوار است شرایط شیوع ویروس کرونا در چند ماه آینده این امکان را فراهم کند. 

«تیم استوری» کارگردانی این فیلم-انیمیشن جدید «تام و جری» را بر عهده دارد و «کریس کلومبوس» نیز از پیش به عنوان تهیه‌کننده این فیلم انتخاب شده است. /ایسنا۲۹ آبان ۱۳۹۹

توضیح نگارنده-پیراسته فر:امام خمینی تشرهای کارتر را به شیری تشبیه می کندکه ازترش شلوارش راخراب می کند!.فقط هیاهومی کند.

وقتی «شیر» با دشمن مواجهه می شود غُرَّش می کند ، از آن طرفش چیزی بیرون می‌آید(آلت )و هم دُمش را حرکت می‌دهد. «غُرَّش »می کند،برای اینکه دشمن را بترساند./ وامامی‌ترسد، از این جهت از او چیزی هم صادر می ‌شود(بادمعده) /دُمش را حرکت می‌دهد برای اینکه میانجی پیدا کند.

متن سخن امام خمینی:میلیون، یک میلیون و نیم، دو میلیون بود. و کشور ما بعد از اینکه انقلابش پیروز شد، یک نفر هم حتی بیگناه کشته نشد. آن اشخاصی که در محکمه بردند و ثابت شده است به اینکه اینها مفسد بوده‌اند و فساد ایجاد کرده‌اند و قتل عامها کرده‌اند، امر به قتل عام ها کرده‌اند، آنها یک عده معدودی بودند که بعد از اینکه محاکمه شدند به جزای خودشان رسیدند. بعد از انقلاب ما، یک آزادی داده شد. تمام مرزها باز و تمام فرودگاهها باز و تمام احزاب و تمام نویسندگان آزاد. در صورتی که بعد از انقلاب، شما می‌دانید که تمام اینها به روی دنیا بسته می‌شود. انقلاب ما، غیر از انقلاب جاهای دیگر است. انقلاب وقتی متکی بر اسلام شد و ملت متعهد به اسلام بودند این انقلاب نمی‌تواند آنطور خسارت را داشته باشد. ما هرچه خسارت دیدیم در حالی بوده است که با شاه، شاه مخلوع و دارودسته او برخورد داشتیم و حالا هم هرچه مقتول هست آنهایی هستند که آنها دارند جنایت می‌کنند و باز هم ناچیز هست، چیزی نیست در نظر ما.

اما قضیه تشرهای آقای کارتر.

نمی‌دانم شما این مثل را می‌دانید. من حیفم می‌آید که مثل بزنم به شیر، که می‌گویند وقتی که مقابل یک دشمن می‌ایستد هم فریاد می‌زند و هم از آن طرفش چیزی بیرون می‌آید و هم دمش را حرکت می‌دهد. فریاد می‌زند برای اینکه طرف را بترساند. می‌ترسد، از این جهت از او چیزی هم صادر می‌شود. دمش را حرکت می‌دهد برای اینکه میانجی پیدا کند.

امام خمینی درادامه می گوید:آقای کارتر را من حیفم می‌آید که بگویم شیر، لکن یک موجودی است که همین کارها را دارد می‌کند.

این هیاهو و این فریادها و آن ترساندنِ ماها را از اقدام نظامی، و دخالت نظامی، اینها کهنه شده است و لهذا یک دفعه یک چیزی می‌گوید فوراً بعدش یک چیزی دیگر می‌گوید خلاف آن. اینها همان فریادهایی است که آن حیوان می‌زد برای اینکه بترساند طرفش را.

معمارانقلاب درادامه می گوید:الآن ملتهای اسلامی و ملتهای غیراسلامی هم توجهشان به اینجاست و دلهایشان با ماست. شما این را بدانید که اگر چنانچه سرنیزه سادات از روی مصر برداشته بشود، ملت مصر با ماست. برای اینکه ما اسلام را می‌خواهیم، مصر هم اسلام را می‌خواهد. ما می‌خواهیم یک حکومت اسلامی باشد، ملت مصر هم همین را می‌خواهند. ما می‌خواهیم یک ملت اسلامی باشد، ملت‌./جلد ۱۱ - صفحه ۳۲۴صحبفه امام خمینی.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:جیمی کارتر (از ۲۰ ژانویه ۱۹۷۷ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱)یعنی از(۳۰ دی ۱۳۵۵ تا ۳۰ دی ۱۳۵۹)رئیس جمهورامریکا بود که دراین زمان ماجرای«تسخیرلانه جاسوسی امریکا»۱۳۵۸اتفاق افتاد.

 وحادثه طبس که شکست افتضاح آمیزی برای کارتربود.

امام خمینی بانوه می نشست»کارتون"می دید

پیامبربرای نوه هایش«شتر»می شد

بعضاً وقتی پیامبر(ص) در مسجد مشغول سخنرانی بود و آنها"نوه ها" وارد می شدند ،

از بالای منبر پایین می آمد و آنها را در آغوش گرفته ، به بالای منبر می رفت.

امام وکودکان

درمنابع دیگر این روایت اینچنین آمده: روزی رسول خدا (ص) با گروهی از مسلمانان  نماز می خواند . وقتی به سجده می رفت ، حسین (ع) که کودک خردسالی بود ،

بر پشت پیامبر  سوار می شد و پاهای خود را حرکت می داد و «هی هی » می کرد....

پیامبر مرکب می شد
جابر می گوید دیدم که رسول خدا (ص) با دست و پا راه می رفت و حسن و حسین (ع) بر پشت آن حضرت سوار بودند و پیامبربه نوه هایش می گفت: بهترین شتر ، شتر شماست و شما ، بهترین سواران او هستید. (بحارالانوار ، ج۴۳)

 * امام خمینی بانوه اش«کارتون»می دیدند

یک روز برای انجام کاری به داخل منزل امام رفتم، دیدم امام با علی جلوی ایوان نشسته اند و برنامۀ کودک را از تلویزیون نگاه می کنند. من تعجب کردم که رهبری بنشیند و با مهربانی با یک بچه برنامۀ کودک را نگاه کنند. (مؤسسه نشرآثارامام خمینی بنقل ازفؤاد ترکمان،پرسنل بیمارستان بقیة ‏اللّه‏ جماران)

*سواری دادن  امام برای نوه

حاج سید احمد خمینی:«بارها شده بود که من وارد اتاق می‏ شدم، امام مرا نمی دیدند.

می ‏دیدم که امام به زانو روی زمین نشسته و پسرم علی  روی دوششان سوار است و با امام دارند بازی می ‏کنند و ...

خیلی دلم می‏خواست از آن صحنه‏ ها و لحظه  ‏ها فیلم یا عکس بگیرم؛

اما می دانستم که امام نمی‏ گذارند. صمیمیت و صداقت امام با بچه ‏ها و مادرم... خیلی عجیب بود».(میریان، پدر مهربان، ص۵۳)

بازیگوشی نوه های رهبری درهنگام نماز

بازیگوشی نوه های رهبرانقلاب

بازیگوشی نوه های رهبرانقلاب

بازیگوشی نوه های رهبرانقلاب

نوه های پیامبر حتی درنماجماعت «سوارپدربزرگ» می شدند.

انس و عبدالله بن شبیه از پدرش نقل می‌کند: «اِنَّهُ دُعیَ النَّبِیُّ (ص) إِلَى صَلَوه وَ الْحَسَنُ مُتَعِلِّقٌ بِهِ، فَوَضَعَهُ النَّبِیُّ فی مُقَابِلَ جَنْبِهِ وَ صَلَّى، فَلَمَّا سَجَدَ أَطَالَ السُّجُودَ، فَرَفَعْتُ رَأْسِی مِنْ بَینِ الْقَوْمِ فَإِذَا الْحَسَنُ عَلَى کِتِفِ رَسُولِ اللَّهِ فَلَمَّا سَلَّمَ قَالَ لَهُ الْقَوْمُ: یا رَسُولَ اللَّه: لَقَدْ سَجَدْتَ فِی صِلَاتِکَ هَذِهِ سَجْدَهً مَا کُنْتَ تَسْجُدُهَا کَأَنَّمَا یُوحَى إِلَیکَ فَقَالَ لَمْ یُوحَ إِلَیَّ وَ لَکِنَّ ابْنِی کَانَ عَلَى کِتِفِی، فَکَرِهْتُ أَنْ أُعَجِّلَهُ حَتَّى نَزَلَ.
روزی پیامبر(ص) نماز می خواند، در حالی‌که امام حسن (ع) به آن حضرت آویزان بود رسول خدا، امام حسن را در مقابل خود بر زمین نهاد و شروع به نماز کرد. پس وقتی که به سجده رفت آن را طولانی نمود. راوی گوید:

سر خود را از سجده برداشتم- تا ببینم چرا سجده پیامبر طولانی شده است؟

ناگاه چشمم به امام حسن افتاد که بر شانه پیامبر نشسته بود.

هنگامی که آن حضرت سلام را گفت. مردم به آن حضرت عرض کردند: ای رسول خدا در این نماز سجده ای کردی که پیش از این چنین سجده ای نکرده بودی گویی بر شما وحی نازل می‌شد. پیامبر در پاسخ فرمود:بر من وحی نازل نشد.

اما پسرم بر دوشم نشسته بود و دوست نداشتم که او را شتابزده کنم، صبر کردم تا این که از دوشم پایین آمد./ابن شهر 

در روایت دیگری از امام صادق(ع) آمده است: «دِعْ إِبْنَک یلْعَبُ سَبْعَ سَنینَ...؛ (وسائل الشیعه، همان) فرزند خود را هفت سال آزاد بگذار تا بازی کند».

یکی از فوائد بازی برای کودک، تمرین استقلالِ اراده داشتن و احیای حسّ ابتکار است. کودک هنگام بازی، تمام دستگاه فکری اش کار می کند و از موفقیت های خود لذّت می برد

شیطنت کودکان

اگر بازیگوشی و بازی طلبی کودک، سرکوب نشود و بتواند بوسیله بازی‏های متنوع، جسم و جان خود را شاداب و پرنشاط سازد، در بزرگسالی از آدم‏های عصبی و تندخو و زودرنج و غیرطبیعی، نخواهد بود، بلکه آدمی معتدل و توانمند خواهد بود.(بهشتی، اسلام و بازی کودکان، ص۸۵)

رسول الله(ص): «عرامة الصبی فی صغره زیادة فی عقله فی کبره» (بحارالانوار، ج۴، ص۳۷۸) شیطنت و لجاجت کودک به هنگام خردسالی نشانه زیادی عقل و اندیشه او در بزرگسالی است.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:ماجرای تام وجری

 تام وجری یکی از کارتون‌هایی موفق وموردپسند چندین نسل از ده هاکشورازمذاهب وسلائق مختلف بوده است وهمچنان  قادر است  بینندگان زیادی راجلوی تلویزیون میخکوب کند،وبخنداند این انیمیشن بامزه تاشهریور۱۳۹۷  به  ۷۷ سالگی می رسد.

بیست نکتۀ جذاب و خواندنی دربارۀ سری شاهکار

* تام و جری سال ۱۹۴۰ توسط ویلیام هانا و جوزف باربرا خلق شدند. هانا و باربرا که نویسندگی و کارگردانی این کارتون را بر عهده داشتند، از شخصیت‌های مشهور دنیای انیمیشن بودند و اواخر دهۀ ۱۹۳۰ با رودلف آیزینگ  در «مترو گلدوین مایر کارتون استودیو» همکاری می‌کردند.
*هانا و باربرا به خاطر تام و جری هفت اسکار بردند!
 نام «تام »در ابتدا (جاسپر )بود و نام «جری »جینکس بود.
* تام و جری در اولین نمایش‌شان در سال ۱۹۴۰ به عنوان تام و جری شناخته نمی‌شدند!
* در لندنِ قرن نوزدهم،« تام و جری »کنایه ای بودبه جوانهای آشوبگرانه افراطی .
*نام تام و جری به پیشنهاد انیماتوری به نام جان کار انتخاب شد.

او برندۀ یک مسابقۀ استودیویی برای انتخاب نام دائمیِ این موش و گربه شد و ۵۰ دلار جایزه گرفت!

 بیست نکتۀ جذاب و خواندنی دربارۀ سری شاهکار

*تام و جری به دلیل استفادۀ زیاد از خشونت، همیشه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. اما واقعیت این است که در این کارتون‌ هیچ خبری از خون و خونریزی‌ نیست.
* هر دو شخصیت از زجر دادن یکدیگر لذت می‌برند، گرچه این رفتارها اغلب در پاسخ به اقدامی تحریک‌کننده از سوی رقیب دیده می‌شود. با این حال هروقت به نظر می‌رسد که یکی از شخصیت‌ها در وضعیتی برنامه‌ریزی‌نشده گرفتار شده و یا به دلیل اقدامات یک شخص سوم در معرض خطر مرگبار است، دیگری وجدانش به درد می‌آید و رقیب‌اش را نجات می‌دهد.

آخرین سری از داستان های تام و جری که در سال ۲۰۰۶ میلادی پخش شد
در پایان هر قسمت معمولا جری پیروز می‌شود و تام بازنده.

اما موارد نادری هم هست که تام برنده می‌شود. آن هم معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که جری تبدیل به مهاجم می‌شود.
- تام در تلاش‌هایش برای گیر انداختن جری، اغلب باید با اسپایک مقابله کند؛ یک بولداگ خشمگین و بدذات اما بی‌نهایت کودن که هروقت گربه برای گرفتن موش، مخل آسایش او یا پسرش تایک می‌شود، به تام حمله می‌کند.

بیست نکتۀ جذاب و خواندنی دربارۀ سری شاهکار

- اسکات بردلیِ آهنگساز قطعات پیچیده‌ای برای این انیمیشن ساخته که ترکیبی از موسیقی جاز و کلاسیک و پاپ را شامل می‌شود. بردلی غالبا آهنگ‌های پاپ معاصر را بازسازی می‌کرد. مثلا ترانه‌هایی از فیلم‌های ام‌جی‌ام نظیر جادوگر شهر اوز و مرا در سنت لوئیس ملاقات کن که بازیگر اصلی هر دو فیلم جودی گارلند است.
- سال ۱۹۴۵ جری در یک فیلم زندۀ موزیکال-اکشنِ کمپانیِ ام‌جی‌ام به نام Anchors Aweigh ظاهر شد و با استفاده از جلوه‌های ویژه، همراه با جین کلی اجرای رقص زیبایی داشت.

بیست نکتۀ جذاب و خواندنی دربارۀ سری شاهکار

*عنوان تام و جری در طول سال‌ها عملا مترادف با جدالی بی‌پایان شد. به همان اندازه که "نبرد موش و گربه" تبدیل به استعاره شده است.
- در آرژانتین، ارمنستان، برزیل، کلمبیا، شیلی، مصر، هند، اندونزی، قزاقستان، لبنان، مکزیک، خاور میانه، پاکستان، برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا، ونزوئلا، سایر کشورهای آمریکای لاتین، و کشورهای اروپای شرقی (مثل رومانی) شبکۀ کارتون هرروز کارتون تام و جری را پخش می‌کند.

  یک گربه بزرگ خاکستری و شیطان که برق حیله گری در چشمان زرد رنگش می درخشد و یک موش کوچک قهوه ای با صورت فرشته مانند و کمی پُررو در آشپزخانه همدیگر را دنبال می کنند و جایخی، میز اتو، جاظرفی، یک ظرفشویی پر از ظرف را از بین می برند و زمین را پر از پوست تخم مرغ می کنند، زرده های تخم مرغ از همه جا می چکد و سفیده ها نیز جاری می شود.

جدال ادامه دارد، اما همه کسانی که روبه روی تلویزیون نشسته اند، شکی ندارند که پیروز میدان، همان موش کوچک خواهد بود.

 فرد کوئیمبی کیست؟

فرد کوئیمبی، سازنده تام و جری و مدیر بخش کارتون سازی متروگلدوین مایر بود. او از سال ۱۹۳۷ مدیر گروهی از کارتونیست ها بود. 

اولین کارتون کوتاه تام و جری

اولین کارتون کوتاه تام و جری به نام «غذای نیمه شب» نوزدهم جولای ۱۹۴۱ یک سال و پنج ماه بعد از «گربه چکمه پوش» پخش شد. کوئیمبی بعد از ۱۸ سال سرپرستی دپارتمان کارتونی بازنشسته شد و در این زمانها اتفاقاتی روی داد،استقبال ازبرنامه های تلویزیون،مخصوصاً این برنامه جذاب بیشترشد.

سینماهم دستخوش تغییرات شد ومتأثرازتکنولوژی ، پرده سینماها عریض تر شد و جذاب تر.

اولین کارتون تام و جری که به سبک  جدیدساخته شد، «Pet Peeve» (۱۹۵۴) بود. تام و جری در دو فیلم زنده نیز بازی کردند؛ «Anchors Away» به همراه جین کلی و «Dangerous When Wet» با استر ویلیامز.

توقف سریال تام وجری

در سال ۱۹۵۷، متروگلدوین مایر بدون هیچ اطلاع قبلی، بخش کارتون خود را تعطیل کرد. پروژه تام و جری متوقف شد و هانا و باربارا و گروهشان بیکار شدند. در آن موقع تولید کارتون در استودیو های دیگر هم کاهش یافت و هیچ جایی کسی را استخدام نمی کرد.

وقتی برادران وارنر در سال ۱۹۶۳ بخش کارتون خود را تعطیل کردند، متروگلدوین مایر به چاک جونز پیشنهاد داد.

جونز یک انیماتور بسیار بااستعداد و کهنه کار بود که در وارنر روی شخصیت هایی چون باگزبانی، دافی داک و کایوت کار کرده بود.

او کارش را با طراحی مجدد این زوج مشهور آغاز کرد. تام ابروهای مشابه به بوریس کارلوف و شباهت به باگز پیدا کرد. جری با گوش های کوتاه و دم جدید، چشم ها و گوش های بزرگ تر و جذاب تر صورت شیرین تری پیدا کرد.

لوگوی تام و جری نیز تغییراتی پیدا کرد. شکل قدیم جای خود را به کار جدیدتری متناسب با دهه ۱۹۶۰ داد و موسیقی جدیدی نیز روی آن گذاشته شد. لئو، شیر مترو گلدوین مایر ـ که در آغاز همه کارتون های این استودیو دیده می شد ـ جایش را به تصویر تام با یک غرش نصفه نیمه و به دنبال آن مئوی تام داد. اینها فقط تفاوت های بین تام و جری قدیمی و کار های جونز بود. کارها از نظر گرافیکی به روز بود و رنگ آمیزی ها همه درخشان. در سری آخر ژست و قیافه و شخصیت ها نیز تغییر کرد و بیشتر شبیه پلات های باگزبانی شد با وجود همه اینها، سبکی که در کارهای دیگر جونز خوب جواب می داد در مورد تام و جری موفق نبود.

بعد از ساخت ۳۴ کارتون از این سری، مترو گلدوین مایر در سال ۱۹۶۷ تولید را متوقف و تام و جری دوباره به آرشیو خاک آلود استودیو تبعید شدند! البته در دهه ۱۹۶۰ این موش و گربه، ستاره سریال های تلویزیونی بچه ها ـ که کیفیت متفاوتی داشتند ـ شدند.

تغییرات نقش ها

هشت سال بعد از ۱۹۷۵، هانا و باربارا، مردان اصلی تام و جری، دوباره این دوستان قدیمی را برای برنامه روزهای شنبه صبح تلویزیون ساختند. مسئولان شبکه که هنوز هم از ته دل به کارتون های قدیمی می خندیدند براین باور بودند که آنها خیلی خشن هستند و می ترسیدند از طرف والدین بچه ها طرد شوند. بنابراین هانا و باربارا موافقت کردند این شخصیت ها را دوباره بازسازی کنند. تام و جری آنها همیشه در پشت صحنه با هم دوست بودند و در تمام مدت کارتون به رقابت های دوستانه، حل معماها و کمک به دیگران می گذرد در ۱۹۸۹، هانا و باربارا تولید سری جدید تلویزیونی به نام «کودکی های تام و جری» را ـ که در آن موش و گربه به صورت بچه ها ترسیم شده اند ـ آغاز کردند.

تام وجری سینمایی
تام و جری با دو کار سینمایی به نام «فیلم تام و جری» و «تام و جری و حلقه جادویی» دوباره به پرده سینما بازگشتند. جو باربارا مشاور ساخت فیلم سینمایی تام و جری بود که از سوی کمپانی ترنر اینترتینمنت ساخته شده بود. کارهای کوتاه تام و جری همیشه بخش بزرگی از تاریخ انیمیشن خواهد بود و هنوز هم بعد از سال ها بچه ها و بزرگسالان با لذت به تماشای آن می نشینند.

فوت خالق تام وجری

 جوزف باربارا خالق شخصیت های بزرگ فیلم های کارتونی درگذشت(۲۸ آذر ۱۳۸۵). وی یکی از اعضای تیم کارتون های کلاسیکی مثل «یوگی خرسه» ، «اسکوبی دو» و «هاکل بری» و... در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

او در خانه خودش و در کنار همسرش شیلا در اثر مرگ طبیعی درگذشت. او همراه ویلیام هانا در سال های  ۱۹۵0 و در استودیوی MGM شخصیت های بی نظیری مثل تام وجری را خلق کرد.
آقای مییر درباره وی می گوید: شخصیت هایی که او با همکارش ویلیام خلق کرد فقط یک سوپراستار کارتونی نبودند. تمام این شخصیت ها مورد علاقه و محبوب مردم تمام دنیا بودند و به شکلی تبدیل به قسمتی از فرهنگ و تمدن آن زمان می شوند.
باربارا که بزرگ شده بروکلین بود کارش را با پادیویی در یک بانک شروع کرد. وی در سال ۱۹۳۷ با هانا  که در سال ۲۰۰۱درگذشت- آشنا شد.
آنها با همکاری هم کارتونی را ساختند که موضوع آن گربه ای بود که هموراه به دنبال یک موش بود! یعنی خلق شخصیت های معروف تام جری.
حاصل ۱۷ سال کار او بر روی سری کارتون های تام وجری کسب ۷ جایزه آکادمیک و ۱۴ بار عنوان نامزدی برای دریافت جایزه های مختلف است.     

ماجرای"واتر گیت" چیست؟اسامی۴۶رئیس جمهورامریکا/ازواشنگتن تابایدین

«واتر گیت» چیست؟

درادامه اسامی همه رؤسای جمهورامریکا(ازواشنگتن تابایدین)باذکرتاریخ شروع تاپایان..لازم به ذکراست که بعضی ازاینرئیس جمهورهایک ماه رئیس جمهوربودند وبعضی ۲دوره ۲تاشون که پدروپسربودند.۴۶رئیس جمهور.

در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری (ریچاردنیکسون جمهوری خواه با«جورج مک گاورن»دمکرات) دستیاران رئیس جمهوروقت(ریچاردنیکسون)در۱۷ ژوئن ۱۹۷۳بصورت مخفیانه ازدفتر انتخاباتی،حزب رقیب(دمکراتها)جاسوسی-شنود-کرده بودند ،اسم این ساختمان -هُتل«واترگیت» Watergateبود،جاسوسان نیکسون ۵نفربودند که تجهیزات و دستگاه‌های جاسوسی را در این مکان نصب کرده بوند وامااین جاسوسی«لو»رفت وبه رسوایی رئیس جمهورامریکاتبدیل شد،که «نیکسون» درمعرض استیضاح قرارگرفت وامارئیس جمهور-متقلب-برای جلوگیری ازرسوایی های بیشتر بعداز۷ماه تکیه براریکه قدرت «استعفاداد» ومعاونش(جرالدفورد)شدرئیس جمهور.

البته«ریچاردنیکسون» دردوره قبلش(از۲۰ ژانویه، ۱۹۶۹تا۲۰ ژانویه تا ۱۹۷۴)بعنوان سی وشمین  رئیس  جمهوری آمریکا درقدرت بود.

امادر انتخابات ریاست جمهوری سال  ۱۹۷۳ با اختلاف فاحشی«جورج مک گاورن»۵۲ ساله،رقیب دموکراتش را شکست داد و به این ترتیب  دور دوم ریاست جمهوری نیکسون آغاز شد.

رای الکترال نیکسون ۵۲۰ 

رای الکترال  مک گاورن  ۱۷ 

«ریچاردنیکسون»باکسب ۶۰ درصد آراء عمومی برنده انتخابات شد.

اماهنوزهشت ماه از دور دوم ریاست جمهوری نیکسون نگذشته بود که رسوایی« واترگیت »پیش آمد.

ماجرا از این قرار بود که در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری در دفتر  کمیته ملی حزب  دموکرات در طبقه ششم ساختمان «هُتل واترگیت »شهر واشنگتن دی سی، دستگاه استراق سمع کار گذاشته شده بود.

این اقدام جاسوسی با پیدا شدن یک نوار توسط «مأمور حراست هتل» به‌طور تصادفی لو رفت و روزنامه «واشینگتن پُست» به سردبیری بنجامین سی بردلی از طریق ۲تن از روزنامه‌نگاران( باب وودوارد و کارل برنستین) به افشاگری آن پرداخت.

پس از آنکه مشخص شد کُنگره به «استیضاح نیکسون »رأی خواهد داد، وی در شب ۸ اوت ۱۹۷۴ از سمت خود کناره‌گیری کرد و به اولین رئیس‌جمهور آمریکا تبدیل شد که از سمت خود کناره‌گیری کرد.

۸ آگوست؛ سالروز کناره گیری «ریچارد نیکسون» در پی رسوایی واترگیت

اختیارت کمیته قضایی که بعهده  جرالد فورد(معاون نیکسون) بود،وی بر اساس اختیارات خود، نیکسون را عفو کرد،تنبیه« استعفاء»راکافی دانست!.

نیکسون،قبل ازریاست جمهوری(دوراول)معاون جان اف کندی بود،دردوره دوم معاونش جرالدفوردبود،درژانویه مراسم تحلیف نیکسون بودکه هفت ماه بعد(اگوست)استعفاداد.

«نیکسون»۲۲ آوریل سال ۱۹۹۴(۲ اردیبهشت ۱۳۷۳) در شهر نیویورک فوت کرد.

مک گاورن  بعدازاین شکست، دو بار دیگر هم در درانتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد که  آخرینش سال ۱۹۸۴ بود.
به گفته مقامات بیمارستان «آورا مک کِنان» Avera Mc Kennan در داکوتای جنوبی، جورج مک گاورن که ۸۹ سال دشت به علت احساس خستگی مفرط بستری شده بود.

«جرج استنلی مک گاورن »متولد۱۹جولای ۱۹۲۲(۲۷ تیر ۱۳۰۱) در یک مرکز نگهداری بیماران در سیو فالز در داکوتای جنوبی بستری بود ۳۰  مهر ۱۳۹۱فوت کرد.

جورج مک گاورن  از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱ به عنوان نماینده داکوتای جنوبی در سنا خدمت کرد(پس از چهار سال عضویت در مجلس نمایندگان)
جورج مک گاورن می نویسد:علت شکستم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۳ از ریچارد نیکسون ،مخالفت  با هرگونه جنگ و از جمله ادامه جنگ ویتنام بودو اماتصور کردم که بیشتر هموطنان طرز فکر خود مرا دارند و از جنگ بیزارند. حال آن که بیشتر آمریکاییان در این زمینه خواست و احساس دیگری داشته اند.

  ماجرای واترگیت چیست؟

 رئیس جمهور ی که بخاطرشنود ودروغ برکنارشد

روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلیس در شماره امروز خود۲۹ آذر ۱۳۸۷ (19دسامبر2008) نوشت، ویلیام مارک فلت ، از اعضای برجسته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی ) که با مساعدت خود موجب برکناری ریچارد نیکسون ، رییس جمهور اسبق آمریکا پس از افشای رسوایی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری شد ، در سن نود و پنج سالگی درگذشت. باب جونز ،‌ نوه وی در گفتگو با نیویورک تایمز مرگ فلت را مورد تایید قرار داد .
وی در سال دو هزار و پنج از هویت مستعار خود که با عنوان " دیپ تروت " شناخته می شد پرده برداشت . وی مشهورترین منبع ناشناس تاریخ آمریکا بود که با کمک به باب ودوارد ، روزنامه نگار روزنامه واشنگتن پست ، موجب افشای ماجرای واتر گیت در اوایل دهه هزار و نهصد و هفتاد میلادی شد.
تصمیم وی برای معرفی خود در یک مقاله به سی سال حدس و گمان در باره منبع افشاء رسوایی واترگیت پایان داد.
معرفی این مامور اف بی آی حتی شگفتی ودو وارد و همکار وی کارل برن اشتاین را برانگیخت ، چون قرار نبود این موضوع تا پس از مرگ فلت بر ملا شود.
 فرانک ویلز-کاشف شنود- نگهبان هتل واترگیت در سال ۲۰۰۰ بر اثر رشد یک تومور مغزی که فقر به او اجازه درمانش را نداده بود مرد. 
فلت که نفر دوم اف بی آی در دهه هفتاد محسوب می شد ، نقش اساسی در برکناری ریچارد نیکسون ایفا کرد.
وی به عنوان یک شخص ناشناس ، ماجرای رسوایی واتر گیت را در اختیار مطبوعات قرار داد.
 بدون مساعدت فلت، شاید ماجرای سو استفاده از اختیارات ریاست جمهوری نیکسون از جمله استراق سمع ، سرقت و پول شویی هر گز هویدا نمی شد. با این حال وی هیچ وقت مورد ظن قرار گرفت و نیکسون تا سال هزار و نهصد و هفتاد و سه وی را یک خبر چین تلقی می کرد.
 واترگیت کجاست؟
«واتر گیت» نام مجتمعی مسکونی – اداری و هتلی در واشنگتن (پایتخت آمریکا) است که کمیته ملی حزب دموکرات، طبقه ششم هتل را اجاره کرده بود تا ستاد مبارزه انتخاباتی سال 1972 خود را در آنجا مستقر سازد.
گردانندگان حزب جمهوری خواه که نیکسون- رئیس جمهور وقت آمریکا -نیز از آن حزب بود، شبانه به ستاد انتخاباتی حزب دموکرات در «واتر گیت» وارد شده و با سرقت مدارک و پرونده‌ها و نصب میکروفون‌های مخفی، به استراق سمع و جاسوسی علیه آن حزب پرداخته بودند تا از برنامه‌های انتخاباتی دموکرات‌ها آگاه شوند. هیاهوی عجیبی که به دنبال لو رفتن این ماجرا برخاست
به دستگیری گروهی منتهی گشت که عمده آن‌ها از ماموران کاخ ریاست جمهوری بودند؛
روز 10 ژانویه 1973م. پنج تن از آنان در ضمن محاکمه اعتراف کردند که شب 7 ژوئیه 1972، به مرکز انتخاباتی دموکرات‌ها رفته و دست به سرقت زدند. افراد مزبور متعلق به کمیته‌ «انتخاب مجدد نیکسون» برای مقام ریاست جمهوری آمریکا بودند.

 

دروع- دومین اتهام نیکسون
ابتدا تصور می‌شد که یک سرقت عادی صورت گرفته باشد، حتی سخنگوی رئیس جمهور اولین دروغ را اینجا گفت و موضوع را به صورت یک دزدی جزئی توضیخ داد؛ ولی، دو خبرنگار از روزنامه «واشنگتن پست» به نام‌های «باب وودوارد» و «کارل برنشتاین» قضیه را پیگیری کرده و مدارک و اسنادی را به دست آوردند که معلوم می‌ساخت پای مقامات کاخ سفید و شخص نیکسون در میان آمد.
اتهام اصلی مرتکبین این نبود که چرا مرتکب چنین جرمی شده‌اند، بلکه بیشتر این بود که بر ارتباط خود با کاخ سفید سرپوش گذاشته و به طور کلی راه اجرای عدالت را سد کرده‌اند. این رسوایی بزرگی بود اما چون ماجرای کامل آن، پس از پیروزی نیکسون در انتخابات 1972 فاش شده بود، نتوانست مانع پیروزی مجدد نیکسون در انتخابات ریاست جمهوری بشود. از آنجا که روشن شده بود خود رئیس جمهور (نیکسون) در پنهان ساختن ماجرا از مردم، شریک بوده است.
چرانیکسون استعفاداد؟
ریچارد نیکسون متولد ۱۹۱۳ در ایالت کالیفرنیا است. او دو دوره معاون رئیس جمهور آیزنهاور ۶۱۱۹۵۳ و دو دوره خود رئیس جمهور بود که از ۱۹۶۹ تا ۷۳ و از ۱۹۷۳ تا ۷۴ به طول انجامید که البته دوره دوم پس از یک سال با استعفا به پایان رسید. نیکسون در یک کالج مذهبی درس خوانده بود و با اینکه می توانست از خدمت معاف شود داوطلبانه به نیروی دریایی رفت که دوران خدمت موفقی را در آن سپری کرد. او در دنیای سیاستمداران آمریکا هم به سرعت رشد کرد و اگر چه در تمام مراحل این رشد شایعاتی نظیر فساد مالی او را دنبال می کرد، ولی هر بار موفق شد با انواع حیله ها اتهامات را از خود دور کند و به نمایندگی سنا و معاون اولی رئیس جمهوری برسد. نیکسون به ضدکمونیست بودن و شجاعت در تغییر مسیر سیاست خارجی کشور مشهور بود. او در مقطعی افکار عمومی آمریکا را نیز به نفع خود تغییر داد.
اعضای مجلس نمایندگان درصدد اعلام جرم و استیضاح نیکسون برآمدند؛ در این میان نوارهای سرّی مصاحبه‌های رئیس جمهور در کاخ سفید فاش شد و نیکسون را با کمک تشریفات قضایی مجبور کردند تا این مدرک مهم را افشا کند. نیکسون به هر مستمسکی دست یازید تا جلوی این حرکت را بگیرد، و ادعا کرد که قضیه نوارها مشمول مصونیتی است که رئیس جمهور از آن برخوردار است اما دیوان عالی کشور این ادعا را وارد ندانست.
در حالی که استیضاح قطعی به نظر می‌آمد قضیه واتر گیت با افشا سازی غیر عادی پایان گرفت زیرا نیکسون استعفا کرد.
طبق قانون امریکا رئیس جمهوراگرعزل ویابمیرد ویا استعفادهد"معاون"اورئیس جمهور می شود
او در آگوست 1974م به عنوان سی و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در عین اصرار بر بی‌خبری از همه چیز و دست نداشتن در ماجرای جاسوسی مزبور استعفا داد و معاون او جرالد فورد جانشین وی شد.
یک ماه بعد فورد با استفاده از اختیار عفو عمومی، نیکسون"رئیس قبلی خود" را از تعقیب قضایی مصون کرد.
«ته حلق»کیست؟
آنچه به عنوان یک معما از جریان واتر گیت باقی مانده بود، اینکه فرد ناشناسی که اطلاعات ارزشمندی را اندک اندک به دو خبرنگار «واشنگتن پست» می‌رساند چه کسی است؟ وودوارد و برنشتاین نام این شخص را «ته حلق» نامیده بودند و هویت وی تا سال 2005 نامعلوم بود. سال 2005 یک کارمند بازنشسته پلیس، برای وکیلی که با او دوست بود تعریف کرد که «ته حلق» است. «مارک فلت» معاون رئیس اف بی آی بیش از سی سال هویت خود را مخفی نگه داشته بود و در این مدت تنها وودوارد، برنشتاین و «بردلی» یکی از سر دبیران واشنگتن پست او را می‌شناختند. در آن زمان گمانه زنی‌های زیادی در مورد شناخت هویت فرد یاد شده انجام می‌گرفت، از آن جمله پاتریک گری رئیس پلیس، هنری گیسنجر و حتی جورج بوش پدر که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود. ته حلق مرموزترین فرد در ایالات متحده لقب گرفته بود، اما مارک فلت با معرفی خود آخرین صفحه پرونده واتر گیت با نام خود به پایان رساند. امروزه هر چند نام واژۀ واتر گیت باقی مانده و به صورت کلیشه‌ای ژورنالیستی درآمده، امّا تقریباً هر رسوایی سیاسی را بویژه اگر با دزدی مدارک و استراق سمع همراه باشد با پسوند «گیت» می‌آرایند.

مارک فلت» معاون پلیس امنیت داخلی آمریکا (اف.بی.آی) در زمان حکومت نیکسون که اینک (سال 2005) 91 ساله و در سانتا رزا (کالیفرنیا) زندگی می کند چند روز پیش مشاور قضایی خود را فراخوانده و از او خواسته بود که به مجله «ونیتی فر» بنویسد که وی قضیه واترگیت را به «باب وودوارد» خبرنگار واشنگتن پست گفته بود و از او خواسته بود که محرمانه بماند.
سه سال قبل ازمرگ
سه شنبه (31 مه 2005)۱۰ خرداد ۱۳۸۴ در پی انتشار مجله، رسانه ها به محل سکونت «مارک فلت» رفتند و او مطلب منتشره در مجله را تایید کرد.
چگونگی شنود
ماجرای واتر گیت طبق گزارشهای منتشره، از این قرار بود که تنی چند از همکاران و دستیاران ریچاد نیکسون که برای تجدید انتخاب او در انتخابات نوامبر 1972 تلاش می کردند درصدد به سرقت برنامه های تبلیغاتی و فهرست کمکهای مالی از ستاد مک گاورن نامزد حزب دمکرات که در ساختمان «واتر گیت» در شهر واشنگتن استقرار داشت بر می آیند و پس از آن، هنگامی که در نخستین ساعات بامداد 17 ژوئن آن سال وارد ساختمان می شوند که دستگاه استراق سمع و دوربین مخفی کاربگذارند دستگیر می شوند و از جیب آنان که پنج تن (چهار نفرشان ساکن شهر میامی فلوریدا) بودند شماره های تلفن دو تن از همکاران نیکسون در کاخ سفید و مقداری اسکناس های صد دولاری و ... به دست می آید و یکی از آنها قبلا برای سازمان «سی.آی.ا» کار می کرده و حقوق می گرفته 
این رویداد به اطلاع «باب وودوارد» افسر سابق نیروی دریایی که به تازگی در واشنگتن پست خبرنگار شده بود می رسد و با تایید برنستاین و بردلی دبیر و سردبیر وقت این روزنامه انتشار می یابد.
در پی افشاگری واشنگتن پست و جنجال متعاقب آن، جمعی از همکاران نیکسون کناره گیری و 40 نفر از اعضای ستاد انتخاباتی او دستگیر و محاکمه می شوند ولی خود او می گوید که شخصا از ماجرا بی خبر بوده و وارد جزئیات کار ستاد انتخاباتی اش نمی شده است. بعدا گم شدن نوارهای ضبط صوت کاخ سفید و انتشار مطالب دیگر، کنگره آمریکا را برآن داشت که نیکسون را محاکمه پارلمانی (ایمپیچمنت) کند که وی در آستانه محاکمه، در اوت 1974 کناره گیری کرد و جرالد فورد جانشینش وی را بخشید و از مجازات رهانید.
همه مردان پرزیدنت
درباره ماجرای واترگیت چند کتاب تالیف و یک فیلم سینمایی (تحت عنوان همه مردان پرزیدنت) ساخته شده ولی نام افشاگر اصلی قضیه تا 31 مه 2005 برای مردم روشن نبود.
شخص نیکسون همان زمان حدس زده بود که افشاگری کار چه مقامی بوده است. شبکه ان.بی.سی. سه شنبه شب (31 مه 2005) ضمن انتشار مشروح خبر، فیلم مذاکره نیکسون با مشاورانش را که توسط دوربین کاخ سفید (نصب شده در اطاقها) گرفته شده و ضمیمه اسناد مربوط بوده است پخش کرد. طبق این فیلم، نیکسون به مشاورانش گفته بود: این افشاگری زیر سر «مارک فلت» است. یکی از مشاوران گفته بود که «مارک فلت» یهودی است. نیکسون با خشم رو به او کرده و گفته بود که چرا یک یهودی را معاون اف.بی.آی کرده اید و ....
به نوشته «باب وود وارد»، آشنایی وی با «فلت» اتفاقی و در زمانی بوده که او به عنوان افسر نیروی دریایی میان ستاد نیروی دریایی و کاخ سفید رفت و آمد داشته و پس از خبرنگار شدن به تماس با او ادامه داده و به دوستی و اعتماد فی مابین انجامیده است. «فلت» که در سال 1972 مرد شماره 2 اف بی آی بود انتظار داشت که پس از درگذشت هوور که در ماه مه آن سال فوت شد به ریاست آن سازمان منصوب شود که نیکسون فرد دیگری از دوستداران خود را منصوب کرد که باعث دلخوری «فلت» شد. ادامه آشنایی فلت و وودوارد که به دوستی و اعتماد انجامیده بود احتمالا سبب شده بود که فلت قضیه واترگیت را به او بگوید و نیکسون سقوط کند. قبلا ( در ماه مه 1972) تلاشی صورت گرفته بود که درجریان تیراندازی به جورج والاس (نامزد انتخابات) پای نیکسون به میان کشیده شود.
«فلت» که از دوران جنگ جهانی دوم کار ضد جاسوسی می کرد یک بار هم متهم به باز کردن بدون مجوز خانه های مردم و ورود به آنها شده بود و محکومیت یافته بود که رونالد ریگان رئیس جمهوری پیشین او را بخشیده و از مجازات رهانیده بود.
ذروبین های مخفی "شنود"چگونه لورفت؟

واترگیت پرونده ای است در مورد لو رفتن اخبار و اطلاعات که دو سال در دوران جنگ سرد به طول انجامید و با اندکی ابهام به پایان رسید. داستان در ۱۷ ژوئن ۱۹۷۲ آغاز می شود. در شهر واشنگتن هتل بزرگی به نام هتل واترگیت قرار دارد که در آن سال حزب دموکرات در طبقه ششم آن ستاد انتخاباتی خود را مستقر کرده بود. «ویلز» نگهبان سیاه پوست و جوان هتل وقتی در نیمه شب از پارکینگ عبور می کرد متوجه شد که دستگیره در بین پارکینگ و راه پله ها را با یک تکه نوارچسب به دیوار چسبانده اند.

ویلز نوار چسب را کند و در را بست. موضوع مهمی نبود و احتمال می داد که نظافتچی ها در را باز گذاشته اند تا راحت تر رفت و آمد کنند. ولی دفعه دومی که به همان محل برگشت متوجه شد که در باز هم به شیوه قبلی باز نگه داشته شده است. ویلز ظاهرا جوانی ساده دل ولی وظیفه شناس بود. او به پلیس خبر داد که مورد مشکوکی در هتل دیده است و نمی دانست که اولین نام در صفحه اول پرونده بزرگ تاریخ ایالات متحده خواهد شد.

میکروفن"شنود"درستادانتخابات دمکرات ها

پلیس ها به محض دیدن چسب، آسانسور را خاموش و مسیرهای خروجی ساختمان را مسدود کردند و طبقه طبقه آرام بالا رفتند تا همه جا را بازرسی کنند. تا طبقه پنجم این هتل یازده طبقه خبری نبود ولی در طبقه ششم اثر دیلم روی در شکسته ستاد انتخاباتی حزب دموکرات نشان می داد که موضوع واقعا جدی است. پلیس ها وارد دفتر تاریک شدند و ناگهان یک سایه در بین قفسه ها حرکت کرد. یک نفر فریاد زد «ایست» و دیگری چراغ را روشن کرد.

پنج جاسوس هتل واترگیت

پنج مرد با ظاهری کاملا رسمی و دستکش در ستاد مخفی شده بودند که همگی به جرم ورود غیرمجاز بازداشت شدند.

ظاهر موضوع یک دزدی معمولی بود و امکان داشت تا آخر هم یک دزدی بماند.تنها دو نکته متفاوت با اغلب دزدی ها توجه پلیس را جلب کرد، اول این که تعدادی سیم و میکروفن مخفی کشف شد که بعضی جاسازی شده و بعضی دیگر در حال تعویض بودند و دوم اینکه شماره تلفنی مربوط به کاخ سفید در جیب یکی از سارقان پیدا شد. برنارد پارکر، ویژلیوگونزالز، اوژنیو مارتینز، جیمز مک کورد و فرانک آستورگیس به عنوان پنج جاسوس هتل واترگیت شناخته شدند.

شماره تلفن پیدا شده متعلق به هانت کارمند اطلاعاتی کاخ سفید بود و مک کورد از سیا بازنشسته شده بود.

سخنگوی رئیس جمهور اولین دروغ را اینجا گفت و موضوع را به صورت یک دزدی جزیی توضیح داد. دادستان پرونده متوجه شد که بازنشسته سیا از کمیته انتخاباتی نیکسون که می خواست برای بار دوم از طرف جمهوریخواهان انتخاب شود پول گرفته است. ولی اطلاعات و تحقیقات توسط یک روزنامه نگار به نام «باب وودوارد» و همکارانش «کارل برنشتاین» و از طریق روزنامه واشینگتن پست منتشر می شد. این دو نفر توانستند به مدت طولانی واترگیت را روی تیتر نگه دارند ولی باز هم حجم شایعه بیشتر از مدارک بود تا اینکه یک ناشناس با وودوارد تماس گرفت یا به قولی وودوارد یک منبع اطلاعاتی پیدا کرد که اطلاعات بسیار ارزشمندی را اندک اندک به او می رساند.

رمز"لوله کش ها"

پرونده واترگیت دو سال در جریان بود و پیچ وخم های زیادی پیدا کرد. ولی به نظر می آید یک اداره معطوف به حقیقت یابی از پیگیری آن حمایت می کرد. در دوران رقابت دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، جمهوریخواهان که کاخ سفید را در دست داشتند با امکانات دولتی از دموکرات ها جاسوسی می کردند. دموکرات ها نیز با عواملی که در کاخ سفید داشتند اطلاعات درونی دولت را به دست می آوردند. در مقابل آنها یک گروه محرمانه برای مبارزه با نشست اطلاعات در کاخ سفید شکل گرفته بود که با نام رمز «لوله کش ها» شناخته می شدند. یکی از عملیات های این گروه حمله به دفتر روانکاو وزارت جنگ آمریکا بود.

ستاد انتخاباتی نیکسون هم تیم های جاسوسی در اختیار داشت تا فعالیت های گروه های ضدجنگ مخالف سیاست های روز جمهوریخواهان را کنترل کند. این ستاد در روند جلسات دادگاه نیز نفوذ کرده بود. وقتی پنج متهم هتل واترگیت به دادگاه رفتند مجازات جریمه برای آنها پیش بینی می شد. ستاد انتخاباتی به آنها پیشنهاد داد در مقابل سکوت در دادگاه تمام جریمه ها را بپردازد. ولی قاضی که با خبر شده بود هر پنج نفر را به ۳۳ سال زندان محکوم کرد. یکی از متهمان در مقابل تخفیف در مجازات ماجرای پرداخت جریمه را افشا کرد. در کنگره یک کمیسیون برای تحقیق در مورد واترگیت تشکیل شد. کارکنان کاخ سفید به کمیسیون احضار شدند و با انتصاب یک دادستان جدید که اختیارات تام داشت شهادت گرفتن شروع شد. یکی از همین شهادت ها ماجرای جدیدی را آغاز کرد که نه به ستاد انتخاباتی بلکه به شخص نیکسون بر می گشت. یکی از مسئولان کاخ سفید در بین صحبت های خود به ضبط صوتی اشاره کرد که تمام گفت وگوهای اتاق ریاست جمهوری را ضبط می کند و در اختیار رئیس جمهور قرار می دهد. تمام عوامل تحقیق به دنبال کشف این نوارها رفتند و همه آنها در جریان معامله ها و تحت فشار قرار گرفتن های مختلف از کار برکنار شدند ولی نیکسون به دام افتاده بود. او دائما می گفت که تقلب نکرده و از چیزی خبر ندارد. شایعه شده بود که در یکی از نوارها نیکسون به فرد مقابلش می گوید باید از طریق سیا به اف بی آی اخطار کنیم که تحقیقات را به بهانه در خطر افتادن امنیت ملی متوقف کند.

نوارهای شنود

نیکسون حاضر نبود نوارها را به بازپرس بدهد و وقتی که نوارها تحویل گرفته شد هجده دقیقه و نیم از یکی از مکالمه ها پاک شده بود. منشی رئیس جمهور مسئولیت آن را به گردن گرفت و گفت در هنگام جواب دادن به تلفن به اشتباه پدال ضبط را فشار داده و نوار پاک شده است. خبرنگاران با توجه به محل قرار گرفتن تلفن و ضبط صحنه را بازسازی کردند. تصویر بازسازی این صحنه تصادفی در روزنامه ها چاپ شد که نشان می داد نه تنها این کار تصادفی نیست بلکه برای منشی پنجاه ساله نیکسون غیرممکن است. چون گوشی تلفن و ضبط فاصله زیادی از هم داشتند. بررسی های بیشتر نشان داد که کلید پاک کردن نه یک بار بلکه ۹ بار فشرده شده است. کم کم تمام نزدیکان نیکسون و تعدادی از دارودسته جمهوریخواه به جرم شهادت دروغ و کتمان حقیقت محکوم شدند. در این موقع نوار دیگری پیدا شد که در آن نیکسون و مخاطبش درباره روش منحرف کردن تحقیقات قضایی نقشه می کشیدند. کار نیکسون ساخته بود. در آگوست ۱۹۷۴ ریچارد نیکسون سی و هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در عین اصرار بر بی خبری از همه چیز و دست نداشتن در هیچ ماجرای جاسوسی استعفا داد و جرالد فورد معاون او جانشینش شد. یک ماه بعد فورد با استفاده از اختیار عفو عمومی نیکسون را از تعقیب قضایی مصون کرد.

«ته حلق»چیست؟کیست

وودوارد و برنشتاین با یک مقام اجرایی عالی رتبه در دولت تماس داشتند که از او با نام «ته حلق» اسم می بردند. تمامی داستان این دو نفر یادداشت هایشان، نوشته های واشینگتن پست، سرنخ هایی که از ته حلق می گرفتند و دیگراسامی و اطلاعات پرونده واترگیت در کتاب «همه مردان رئیس جمهور» چاپ شده است که یکی از مهمترین ماجراهای تاریخ روزنامه نگاری جهان است. دو سال بعد آلن پاکولا از روی کتابی که این دو نوشته بودند فیلمی با همین نام ساخت که برنده چهار جایزه اسکار شد. رابرت ردفورد و داستین هافمن نقش برنشتاین و وودوارد را در این فیلم بازی می کردند.

سال ۲۰۰۵ یک کارمند بازنشسته پلیس برای وکیلی که با او دوست بود تعریف کرد که «ته حلق» است. «مارک فلت» معاون رئیس اف بی آی بیش از سی سال هویت خود را مخفی نگه داشته بود و در این مدت تنها وودوارد، برنشتاین و «بردلی» یکی از سردبیران واشینگتن پست او را می شناختند.

در آن زمان گمانه زنی ها اشخاص زیادی را به عنوان ته حلق شناخته بود، از آن جمله پاتریک گری رئیس پلیس، هنری کیسینجر و حتی جورج بوش پدر که نماینده آمریکا در سازمان ملل بود. ته حلق مرموزترین فرد در ایالات متحده لقب گرفته بود.

جاسوسی گروه های سیاسی در آمریکا، اروپا و کشورهای دیگر بسیار اتفاق می افتد و پرونده های آن با اعمال نفوذ منحرف شده و یا بایگانی می شوند. در پرونده واترگیت اطلاع رسانی روزنامه واشینگتن پست، رقابت سیاسی احزاب و عملکرد دستگاه قضایی باعث شد تا این پرونده تا رسیدن به نتیجه از جریان نایستد. پسوند «گیت» که به انتهای اسامی رسوایی های سیاسی در جهان وصل می شود و آنها را با یکدیگر هم قافیه می کند از روی پرونده مشهور واترگیت برداشته شده است.

***

چهاردهه قبل،در 9 آگوست 1974 ریچارد نیکسون، سی و هفتمین رییس جمهور آمریکا، به دنبال رسوایی واترگیت از سمت خود استعفا و جای خود را به جرالد فورد معاونش داد.
ریچارد نیکسون در سال 1942 به نیروی دریایی پیوست و تا پایان جنگ جهانی دوم در نقاط مختلف خدمت کرد و در سال 1946 از کالیفرنیا به سمت نماینده کنگره برگزیده شد. او در 1950 وارد سنای امریکا و در سال 1953 معاون دوایت آیزنهاور رئیس‌جمهور آمریکا شد.
 
وی گرچه در انتخابات سال 1960 از جان اف. کندی شکست خورد ولی در انتخابات ریاست جمهوری 1968 دوباره از سوی حزب جمهوریخواه کاندیدا شد و به کاخ سفید راه یافت.

وی در انتخابات سال 1972 نیز برای دومین بار به ریاست جمهوری امریکا برگزیده شد ولی افشای اقدامات غیرقانونی در جریان انتخابات و نصب دستگاههای استراق سمع در محل کنوانسیون حزب دمکرات در ساختمان واترگیت که به ” رسوایی واترگیت" معروف شد او وادار به استعفا کرد. سی و هفتیمن رئیس جمهور امریکا در چنین روزی کاخ سفید را در میانه دوران ریاست جمهوری ترک کرد.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:BBCمی نویسد:

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۷۳ بین «ریچارد نیکسون» جمهوری خواه و «جورج مک گاورن» از حزب دموکرات، ایالات متحده در چهارمین سال مذاکرات برای پایان دادن به جنگ بسیار طولانی و داخلی ویتنام بود.

ترامپ کیسینجر

در ۲۶ اکتبر سال ۱۹۷۴، یعنی تنها ۱۲ روز قبل از انتخابات ۷ نوامبر، «هنری کیسینجر» مذاکره کننده ارشد ایالات متحده و مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید حاضر شد و اعلام کرد: «ما معتقدیم که صلح در دست ماست».

نیکسون، با وجود اینکه چهار سال قبل و در طول مبارزات انتخاباتی قول داده بود به این جنگ منفور در دوره ریاست جمهوری خود پایان دهد، نتوانسته بود خصومت ها را متوقف کند، اما دخالت آمریکا، به ویژه حضور نیروهای زمینی را به میزان قابل توجهی کاهش داده بود.

با وجودی که نیکسون از پیروزی مجدد در انتخابات مقابل «مک گاورن» اطمینان داشت، اما اعلامیه «صلح در دست ماست» از سوی کیسینجر می توانست جایگاه نیکسون را در آرای الکترال بالاتر ببرد.

مک گاورن که یکی از قهرمانان آرمان های لیبرال ها بود از مخالفان صریح اللهجه جنگ ویتنام به حساب می آمد اما انتخابات را با اختلاف زیاد به نیکسون باخت.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا او را "دولتمردی با وجدانی بزرگ و اعتقادات راسخ" توصیف کرده است.

«بیل کلینتون» رئیس جمهوری سابق آمریکا که در سال ۱۹۷۲ برای مبارزات انتخاباتی مک گاورن کار می کرد و همسرش« هیلاری کلینتون» وزیر خارجه آمریکا در یک بیانیه مشترک گفتند که آقای مک گاورن در طول زندگی "برای پیشبرد خیر همگانی و کمک به دیگران در تحقق توانایی های بالقوه شان تلاش کرد.

«میت رامنی» که رقیب انتخاباتی «بارک اوباما» ، مک گاورن را یک "حامل تزلزل ناپذیر آرمان های حزبش و قهرمان جنگ جهانی دوم" توصیف کرد که اشاره ای به خدمت او به عنوان خلبان در نیروی هوایی بود.

اسامی ۴۶ رئیس جمهور  آمریکا :

۱- جرج واشنگتن (از ۳۰ آوریل ۱۷۸۹ تا ۴ مارس ۱۷۹۷)
۲-  جان ادمز (از ۴ مارس ۱۷۹۷ تا ۴ مارس ۱۸۰۱)
۳- توماس جفرسون ( از ۴ مارس ۱۸۰۱ تا ۴ مارس ۱۸۰۹)
۴- جیمز مادیسون (از ۴ مارس ۱۸۰۹ تا ۴ مارس ۱۸۱۷)
۵- جیمز مونرو (از ۴ مارس ۱۸۱۷ تا ۴ مارس ۱۸۲۵)
۶- جان کوینسی ادمز (از ۴ مارس ۱۸۲۵ تا ۴ مارس ۱۸۲۹)
۷- اندرو جکسون (از ۴ مارس ۱۸۲۹ تا ۴ مارس ۱۸۳۷)
۸- مارتین ون بورن (از ۴ مارس ۱۸۳۷ تا ۴ مارس ۱۸۴۱)
۹- ویلیام هنری هریسون((۴ مارس ۱۸۴۱ تا ۴ آوریل ۱۸۴۱))فقط یک ماه رئیس جمهوربود فوت کرد.
۱۰- جان تایلور (از ۴ مارس ۱۸۴۱ تا ۴ مارس ۱۸۴۵)معاون هریسون
۱۱- جیمز ناکس پولک (از ۴ مارس ۱۸۴۵ تا ۴ مارس ۱۸۴۹)
۱۲- ذاخاری تیلر (۴ مارس ۱۸۴۹ تا ۹ ژوئیه ۱۸۵۰)۱۵ماه رئیس جمهوربود/فوت کرد
۱۳- میلارد فیلمور (از ۹ ژوئیه ۱۸۵۰ تا ۴ مارس ۱۸۵۳.) معاون تیلر
۱۴- فرانکلین پیرس (از ۴ مارس ۱۸۵۳ تا ۴ مارس ۱۸۵۷)
۱۵- جیمز بیوگئن (از ۴ مارس ۱۸۵۷ تا ۴ مارس ۱۸۶۱)
۱۶- آبراهام لینکلن (از ۴ مارس ۱۸۶۱ تا ۱۵ آوریل ۱۸۶۵)
۱۷- اندرو جانسون (از ۱۵ آوریل ۱۸۶۵ تا ۴ مارس ۱۸۶۹)
۱۸- داولیسس سیمون گرانت (از ۴ مارس ۱۸۶۹ تا ۴ مارس ۱۸۷۷)
۱۹- روترفوردریچاردهیس (از ۴ مارس ۱۸۷۷ تا ۴ مارس ۱۸۸۱)
۲۰- جیمز آبرام گارفیلد (از ۴ مارس ۱۸۸۱ تا ۱۹ سپتامبر ۱۸۸۱) ۹ماه رئیس جمهوربود/ ترور شد
۲۱- چسترآلن آرتور (از ۱۹ سپتامبر ۱۸۸۱ تا ۴ مارس) معاون گارفیلد
۲۲- استیفن گراور کلیولند(از ۴ مارس ۱۸۸۵ تا ۴ مارس ۱۸۸۹)
۲۳- بنجامین هریسون (از ۴ مارس ۱۸۸۹ تا ۴ مارس ۱۸۹۳)
۲۴- استیفن گراور کلیولند(از ۴ مارس ۱۸۹۳ تا ۴ مارس ۱۸۹۷.)برای دومین بار رییس جمهور شد
۲۵- ویلیام مک کینلی (از ۴ مارس ۱۸۹۷ تا ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱)
۲۶- تئدور روزولت (از ۱۴ سپتامبر ۱۹۰۱ تا ۴ مارس ۱۹۰۹)
۲۷- ویلیام هاوارد تافت( از ۴ مارس ۱۹۰۹ تا ۴ مارس ۱۹۱۳)
۲۸- توماس وودرو ویلسون (از ۴ مارس ۱۹۱۳ تا ۴ مارس ۱۹۲۱)۲دوره رئیس جمهور.
۲۹- وارن گامالیل هاردینگ (۴ مارس ۱۹۲۱ تا ۲ اوت ۱۹۲۳.)۲سال رئیس جمهوربود/فوت کرد
۳۰- جان کالوین گولیج (از ۲ اوت ۱۹۲۳ تا ۴ مارس ۱۹۲۹) معاون هاردینگ
۳۱ -هربرت هوور (از ۴ مارس ۱۹۲۹ تا ۴ مارس ۱۹۳۳)
۳۲- فرانکلین روزولت ( ۴ مارس ۱۹۳۳ تا ۱۲ آوریل ۱۹۴۵)
۳۳- هری ترومن (از ۱۲ آوریل ۱۹۴۵ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۵۳)
۳۴ -دووایت دیوید آیزنهاور (۲۰ ژانویه ۱۹۵۳ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱)
۳۵ -جان اف کندی (از ۲۰ ژانویه ۱۹۶۱ تا ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳)سال آخرترور شد
۳۶- لیندون بنیز جانسون (از ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۶۹) معاون کندی
۳۷- ریچارد نیکسون( از ۲۰ ژانویه تا ۹ اوت ۱۹۷۴)درماحرای واترگیت مجبوربه استعفا شد
۳۸- جرالد فورد (۹ اوت ۱۹۷۴ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۷۷) معاون نیکسون
۳۹ -جیمی کارتر (از ۲۰ ژانویه ۱۹۷۷ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱.)
۴۰ -رونالد ریگان (از ۲۰ ژانویه ۱۹۸۱ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۸۹)


۴۱ -جرج اچ دابلیو بوش (از ۲۰ ژانویه ۱۹۸۹ تا ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳)جرج پسر
۴۲- بیل کلینتون (از ۲۰ مارس ۱۹۹۳ تا ۲۰ مارس ۲۰۰۱)
۴۳ -جرج دابلیو(واکر) بوش (از ۲۰ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۰۸)
۴۴- باراک اوباما ۲۰۰۹-۲۰۱۷-معاون جوبایدن

۴۵-دونالدترامپ ۲۰۱۷-۲۰۲۰ معاون مایک پنس

۴۶-جوبایدن ۲۰۲۰ معاون کاملاهریس

زندگینامه "علی پروین"فوتبالی ها+خانواده

​مروری برزندگی فوتبالی واجتماعی وخانوادگی  اسطوره فوتبال «علی پروین»

امام خمینی:من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم.ورزشکاران سفیران انقلاب هستند....دیدارورزشکاران راباامام خمینی خواهیددید که این جمله رادرآن دیدارگفتند-علی پروین-هم حضوردارد.

علی پروین (فرزندحاج احمد)متولد ۱۳۲۵،محله دولاب-تهران است و دو دختر به نامهای لیدا و لادن و یک پسر به نام محمد(۱۲ خرداد ۱۳۶۷ )دارد.

علی پروین

نتیجه تصویری برای علی پروین + تابناک

پهلوان پروین

افتخارات پروین

نام جام مسابقات ورزشیباشگاهتاریخعنوانتوضیحات
باشگاههای تهرانکیانآذر۱۳۴۴نهم 
باشگاههای تهرانکیاناردیبهشت۱۳۴۵ هشتم 
باشگاههای تهرانکیانشهریور۱۳۴۶هشتم 
باشگاههای تهرانپیکاناسفند۱۳۴۸قهرمان 
جام دوستی اسفند۱۳۴۸قهرمان 
جام عمران منطقه ای-سنتوتیم ملیشهریور۱۳۴۹قهرمان 
باشگاههای ایران-منطقه ایپرسپولیسدی۱۳۴۹چهارم 
تورنمنت بین المللی جام کوروشتیم ملیتیر۱۳۵۰قهرمان 
باشگاههای تهرانپرسپولیستیر۱۳۵۰نایب قهرمان 
جام ملتهای آسیا ۱۹۷۲ بانکوکتیم ملیاردیبهشت۱۳۵۱قهرمان 
المپیک مونیخ  تیم ملیخرداد۱۳۵۱صعود 
جام استقلال برزیلتیم ملیتیر۱۳۵۱حضور 
المپیک مونیخ تیم ملیشهریور۱۳۵۱حضور 
تورنمنت باشگاهی جام دوستیپرسپولیسمهر۱۳۵۱سوم 
تورنمنت  اتحاد پرسپولیستیر۱۳۵۲نایب قهرمان 
جام باشگاههای ایران-تخت جمشیدپرسپولیسدی۱۳۵۲قهرمان 
تورنمنت بین المللی جام ایرانتیم ملیمرداد۱۳۵۳قهرمان 
جام ملتهای آسیا ۱۹۷۶تیم ملیخرداد ۱۳۵۵قهرمان 
المپیک مونترال ۱۹۷۶تیم ملیمرداد ۱۳۵۵حضور 
باشگاههای ایران-جام تخت جمشیدپرسپولیسآذر۱۳۵۵نائب قهرمان 
مسابقات انتخابی جام جهانی ۱۹۷۸ تیم ملیآذر۱۳۵۶قهرمان 
باشگاههای ایران-تخت جمشیدتیم ملیبهمن۱۳۵۶نائب قهرمان 
جام جهانی ۱۹۷۸تیم ملیخرداد۱۳۵۷حضور 
تیم ملی فوتبال در جام جهانیتیم ملیخرداد۱۳۵۷کاپیتان 
     
     
     
     
     

جدول افتخارات علی پروین

زیرخاکی

پروین

عملکرد مربیان پرسپولیس در دربی‌های پایتخت:

نامتعداد بازیبردمساویباخت
علی پروین۲۶۵۱۳۸
برانکو ایوانکوویچ۹۴۳۲
آلن راجرز۷۴۱۲
علی دایی۵۱۲۲
حمید درخشان۴۲۱۱
مهراب شاهرخی۴۱۲۱
حمید استیلی۳۰۰۳
مصطفی دنیزلی۳۲۱۰
حسین فکری۳۰۲۱
پرویز دهداری۳۰۲۱
همایون بهزادی۲۰۰۲
بیوک وطن‌خواه۲۱۱۰
استانکو پابلوکوویچ۲۱۱۰
وینگو بگوویچ۲۰۱۱
افشین قطبی۲۰۱۱
رجبعلی فرامرزی۱۰۰۱
کونوف۱۰۱۰
منصور میرآصفی۱۰۰۱
یورگن گده۱۰۰۱
زوبل۱۰۰۱
آری‌هان۱۰۱۰
نلو وینگادا۱۰۱۰
زلاتکو کرانچار۱۰۱۰
مانوئل ژوزه۱۰۱۰
یحیی گل‌محمدی۱۰۱ 

۷ آبان ۱۳۵۵ پرسپولیس - آرارات

علی پروین، صفر ایرانپاک ،جواد قراب ،ابراهیم آشتیانی  وکارو حق وردیان در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین.

مسابقه فوتبال:ایران-اسرائیل۲۴ شهریور ۱۳۵۳

ردیف بالا از راست:علی جباری، رضا عادلخانی، منصور رشیدی، ناصر حجازی، اکبر کارگر جم، غلامحسین مظلومی

 ردیف وسط از راست: عزت جانملکی، محمود اعتمادی ،غفور جهانی، کارو حق وردیان، حسن روشن، ابراهیم اشتیانی، پرویز قلیج خانی

 ردیف پایین از راست: جعفر کاشانی، علی پروین ، محمد صادقی، بهرام مودت، مسیح مسیح نیا، محسن هوشنگی، محمد دستجردی. 

در روز ۲۴ شهریور ۱۳۵۳ تیم ملی ایران  در دیدار فینال بازی های آسیایی ۱۹۷۴ با هدایت فرانک اوفارل ایرلندی با یک گل رژیم صهیونستی را شکست داد و برای اولین بار مدال طلای این مسابقات را بدست آورد. ایران قبل از این دو بار در بازی های آسیایی ۱۹۵۱ و ۱۹۶۶ مدال نقره را بدست آورده بود. تک گل بازی در دقیقه ۳۰ و توسط دفاع حریف به ثمر رسید.ایران در مرحله گروهی مقابل برمه، پاکستان و بحرین پیروز شد. در مرحله دوم مسابقات نیز مالزی، عراق و کره جنوبی را پشت سر گذاشت و به فینال رسید.

علی پروین در سال ۱۳۳۲ وارد دبستان شد و از مدرسه توحید، تحصیل را آغاز کرد ولی علاقه شدید او به فوتبال مانع پیشرفت او در زمینه درسی شد.

 پروین فوتبال را به طور جدی از دوازده سالگی و از زمین عارف واقع در خیابان ۱۷ شهریور و محلات شیوا و غیاثی آغاز کرد .

اولین تیمی که «علی پروین» به عضویت آن درآمد «تیم فوتبال عارف» بود که با همت و تلاش «جعفر بیگی» تاسیس شده بود.پروین در جوانی به تیم البرز که در واقع تیم دسته دوم باشگاه کیان بود پیوست که توسط «علی الهی» و «داود معروف» اداره می شد .

علی پروین

در سال ۱۳۳۴  تیم فوتبال «کیان»که  «منصور امیرآصفی» را به عنوان مربی و بازیکنانی نظیر «پرویز قلیچ خانی، گودرز حبیبی وعزت جانملکی »را در اختیار داشت، «علی پروین»به عضویت این تیم درآمد.

نتیجه تصویری برای علی پروین + تابناک

اسطوره فوتبال

 پروین دو سال در باشگاه کیان بازی کرد  وبعد  به تیم ملی فوتبال جوانان ایران دعوت شد و این تیم را در مسابقات ۱۹۶۶میلادی(۱۳۴۴شمسی) فیلیپین همراهی کرد و تا مرحله نهایی صعود کردند ولی تیم به مقام قهرمانی دست نیافت. پروین در این دوره بازی ها ۵گل به تیم های ژاپن و سریلانکا زد.

علی پروین و کلانی به استقبال پرسپولیسی‌ها می روند

علی پروین وحسین کلانی

تصویری از زنده یاد ناصر حجازی در کنار علی پروین بازی های آسیایی 1353

ناصر حجازی در کنار علی پروین

منصورپورحیدری در کنار علی پروین -بیمارستان

سال ۱۳۶۲ ا پروین+دخترش و خوردبین،نیمکت پرسپولیس

«علی پروین» وآیت‌الله سید عبدالجواد علم‌الهدی-موسس و تولیت حوزه علمیه الامام القائم(عج)مشهد

دیدار علی پروین با آیت‌الله علم‌الهدی/ عکس

پس از تشکیل باشگاه« پیکان» در سال ۱۳۴۶ ، پروین به این تیم پیوست . وی در سال ۱۳۴۷ ستاره  تیمش بود و در سال ۱۳۴۸ علی رغم پیوستن بازیکنان بزرگی مثل «همایون بهزادی »که از پرسپولیس به پیکان آمده بودند باز هم بهترین بازیکن تیم بود و موفق شد با پیراهن پیکان به مقام قهرمانی برسد

 این تیم(پیکان) در یک دیدار تدارکاتی دو بر یک مغلوب تیم ملی امید استرالیا شد. گل پیکان توسط پروین به ثمر رسید.

علی پروین 1

علی پروین  دردیدارامام خمینی

علی پروین می گوید : ماندنی‌ترین جمله و برخورد امام خمینی  در آن دیدار‌، همان جمله معروف است که فرمودند: «من خودم ورزشکار نیستم، اما ورزشکارها را دوست دارم».

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امام خمینی، ورشکاران -دربازیهای برون مرزی-را «سفیران انقلاب »دانستند که انقلاب توسط آنهاصادرمی شود.

اعضای تیمهای فوتبال منتخب تهران، برنده جام «قائد اعظم» پاکستان و تیمهای پرسپولیس، شاهین و استقلال از جمله فوتبالیست هایی بودند که روز یکشنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۶۰ به حضور امام رسیدند و با ایشان در بیتشان در جماران دیدار داشتندکه جمعاًحدودصدنفربودند.

ازجمله ازستارگانی که دراین دیداربودند:ناصرحجازی و علی پروین، محمد دادکان ، مایلی کهن، محمد کاظم رحیمی و...

امام خمینی:من خودم ورزشکار نیستم اما ورزشکارها را دوست دارم «احِبُّ الصّالِحینَ وَ لَسْتُ مِنهُم». از خدای تبارک و تعالی خواهانم که شما جوانها را که ذخیره این کشور هستید و مایه امید ملت و اسلام هستید هر چه بیشتر موفق کند که در همه ابعاد انسانی ورزش کنید.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:(أُحِبُّ الصالِحینَ وَلَستُ مِنهُم)یعنی:من صالحان را دوست دارم اگرچه در میان آنها نیستم.

رهبرانقلاب:یک بعدش این بعدی است که شما متخصص در آن هستید و امید است که بعدهای دیگری هم که انسان دارد و انسانیت دارد در شما رشد کند.

ورزشکارها همیشه این طور بودند که یک روح سالمی داشتند، از باب اینکه توجه به شهوات نداشتند، توجه به لذات نداشتند، توجه به یک فعالیت جسمی داشتند که عقل سالم در بدن سالم است. و شما اگر دقت کنید در حال جامعه ها و طبقات جامعه می بینید که آنهایی که در عیش و عشرت می گذرانند، حقیقتاً عیش و عشرت نیست؛ بدنها افسرده، روحها پژمرده و کسالت سر تا پای آنها را گرفته است. اگر دو ساعت عشرت می کنند، بیست و دو ساعت در ناراحتی او هستند.

و آنهایی که اهل خدا هستند، توجه به خدا دارند، ورزش جسمی می کنند و ورزش روحی، آنها در تمام مدت، اشخاصی هستند که پژمردگی در آنها نیست، افسردگی در آنها نیست  و این یک نعمتی است از خدای تبارک و تعالی که خداوند نصیب همه بکند، ان شاء الله.

سفیران انقلاب

صدور انقلاب با رفتار پسندیده شما نمونه باشید در کشورهای دیگر که شماها از جمهوری اسلامی هستید.

امام خمینی درادامه گفتند:ما امروز احتیاج به این داریم که اسلام را در هر جا تقویت کنیم و در هر جا پیاده کنیم و از مملکت خودمان اسلام را به جاهای دیگر به آن معنایی که در مملکت الآن حاصل شده است صادر کنیم و یکی از وجه صدورش همین شما جوانها هستید که در سایر کشورها می روید و جمعیتهای زیادی به تماشای شما می آیند،به تماشای قدرتهای شما می آیند. باید طوری بکنید که این جمعیتهای زیاد را دعوت کنید عملًا به اسلام.

در اعمالتان، در رفتارتان، در کردارتان طوری باشید که نمونه باشد برای جمهوری اسلامی و جمهوری اسلامی با شما به جاهای دیگر هم ان شاء الله برود. و همه موفق و مؤید باشید و ادامه بدهید به کارتان./پایان.

علی پروین با چهره‌ای که کمتر دیده‌اید/عکس

علی پروین می گوید: بعد از رحلت حضرت امام و حاج احمد آقا هم ارتباطم با بیت امام حفظ شد‌. من با حاج حسن آقا (پسر حاج احمد آقا) و آقای علی اشراقی هم ارتباط خیلی خوبی دارم. خود من ۱۴، ۱۵ مرتبه با حسن آقا فوتبال بازی کردم. هنر حسن آقا این است که هنوز معلوم نکرده پرسپولیسی است یا استقلالی!

از چپ علی دایی، علی پروین و حسن روشن در مراسم درخت‌کاری باشگاه سایپا

علی دایی وعلی پروین-درختکاری

مراسم درخت‌کاری باشگاه سایپا

۲علی آقای اسطوره

از راست کارلوس کیروش مربی تیم ملی فوتبال ایران و علی پروین در مراسم درخت‌کاری باشگاه سایپا

علی پروین وکارلوس کی روش

علی پروین وحجت الاسلام سیدحسن خمینی

بازدید پروین و کلانی از موزه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی + فیلم

علی پروین و حسین کلانی+هاشمی رفسنجانی

علی پروین+نوه امام خمینی-سیدحسن.

آن سفره چیه واین ماهواره چیه!

علی پروین  وقتی ازحاجیه خانمش حرف می‌زند ، خیلی  از او تعریف می‌کند

مثلا پروین یک بار در مصاحبه‌ای گفته بود: «حاج خانم یه چیز دیگست. خیلی دلش پاکه. مدام سفره می ره ، 

سفره می ذاره ، هی پی مراسم مذهبیه. بعد می شینه از این سریالا(ماهواره) نگاه می کنه.

شهرداروقت(رئیس مجلس فعلی)محمدباقرقالیباف+همسرش(زهراسادات مشیر)

علی پروین می گوید:میگم بابا، حاج خانوم !نه به اون نماز خوندنت نه به این چیزا ، بابا خوب نیست. اما الان همه نگاه می کنن . دیگه چاره ای نیست.

اسطوره فوتبال  درتمجیدازهمسرش می گوید:ولی همش به فکر اینه که یه کاری بکنه برای کمک به این و اون.

  الان حیاط خونه رو می ده برای عکاسی زوجای جوون.(برای عکس انداختن عروس ودامادها)

اگه حاجیه خانوم- بفهمه عکاس ها ازشون پول گرفتن، راه نمی ده . ولی همین جوری چرا. 

حاجی خانوم،کلی به گلهای باغچه می رسه که جمعه ها صبح عروسا بیان اونجا عکاسی. اصلا این عروسا که میان تو خونه انگار انرژی می گیره. کلی چایی و شیرینی و پذیرایی هم براشون داره. عشقش این جور کاراست دیگه.»

«علی پروین» هم اکنون مشاغلی چون، نمایشگاه ماشین، مغازه مانتوفروشی و دفتر بیمه دارد و  خرید و فروش ملک، که اینهاراباکمک خانواده اش مدیریت می کند.

مجرم خطرناک"گمیشانی"دردام پلیس/دامادحجله"زندان "رفت

​عروسی به کام داماد«زهر»شد،دامادبجای «حجله »به زندان رفت!

مجرم خطرناک"گمیشانی"به دام پلیس افتاد.

با دستور جانشین دادستان گمیشان، دامادی که بر خلاف دستورالعمل‌های بهداشتی در شهرستان «گمیشان» عروسی برگزار کرده بود، بازداشت شد.

بازداشت داماد گمیشانی در شب جشن عروسی

 دامادی که بر خلاف مصوبات ستاد مقابله با کرونا در شهرستان گمیشان واقع در استان گلستان اقدام به برگزاری عروسی بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرده بود پیش از پایان جشن ازدواج بازداشت شد.

جانشین دادستان گمیشان روز یکشنبه با تایید این خبر به ایرنا گفت: این مراسم شامگاه دیشب با حضور بیش از ۴۰۰ نفر در روستای بصیرآباد در حال برگزاری بود که با بازداشت داماد از ادامه عروسی جلوگیری شد.

دستگیری داماد حین مراسم عروسی چند صد نفری

حسین کریم پور بیان کرد: برای حفظ سلامت مردم با هیچ فرد و گروهی تعارف نکرده و با تهدید کنندگان سلامت مردم در هر مراسم و برنامه ای برخورد قانونی می شود.

وی افزود: علاوه بر آن در روزهای گذشته چند مراسم عروسی دیگر در شهرستان گمیشان پس از هشدار به صاحبان مراسم لغو شد.

کریم پور ادامه داد: برگزاری مراسم عروسی و تجمعات از عوامل اصلی افزایش ناگهانی ابتلا به کرونا در گمیشان است.

وی با اشاره مصوبات ستاد مقابله با کرونا در گمیشان گفت : در روزهای اخیر چند دستگاه خودرو آتش نشانی، آمبولانس و دیگر ماشین های دارای بلندگو مردم را به ماندن در خانه و رعایت شیوه نامه های بهداشتی و راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا توصیه می کنند.

شهرستان ساحلی گمیشان به مرکزیت گمیش تپه در کرانه شرقی دریای خزر حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد که تقریبا تمام آنها از قوم ترکمن هستند و شغل بسیاری از آن ها کشاورزی، دامداری و صید از دریا است.

رقص مرگ در جشن‌های کرونایی/ داماد متخلف در گمیشان دستگیر شد

جانشین دادستان گمیشان اظهار کرد: عروسی این داماد ۲۷ ساله، دیشب با ۴۰۰ میهمان در روستای بصیرآباد گمیشان و بدون رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال برگزاری بود که داماد بازداشت و از ادامه مراسم جلوگیری شد.

حسین کریم پور بیان کرد: این فرد با شکایت اداره بهداشت و به علت تخلف از دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و با وجود تذکر چندباره پیش از برگزاری مراسم به اتهام تهدید علیه بهداشت عمومی بازداشت شد.

 برای داماد متخلف پرونده تشکیل شده است وروانه زندان.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:مامنکرومخالف پروتکلهای بهداشتی نیستیم،این ویروس منحوس کرونابقول وزیربهداشت«شترگاوپلنگ»است،جهش ژنتیکی داردباسرعت انتقال بالای شیوع واماآیا ریاست محترم قوه قضائیه(جناب آیت الله رئیسی)بااین اقدام بنمایش گذاشتن «داماد»شبیه مجرمان خطرناک(دستبندزدن به دستان داماد) بنمایش بگذارنداورادرشب عروسی،بجای «حجله»به زندان بیندازند،رضایت دارند؟

همه ایران قرمز ویادرمرزقرمز است واما هرداماد ووالدین دامادرابازداشت کنند و«جو»رسانه ای بدهند که «دراین شهرستان وضعیت قرمز بوده»..آیانمی شودکاری کردکه هم مواردبهداشتی رعایت شود وهم اموراساسی مردم-سنتها- مختل نشود؟،ضمن اینکه همه آرزوی یک دخترخانم،درهنگام ازدواج برپایی عروسی ودیده شدن درلباس عروس است،این خاطره بیادماندنی  دیگرتکرارشدنی نیست الاباطلاق وازدواج مجدد!

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:متهمان دیگر درشهرتستانهای مختلف

شهرستان اسدآباد

*مجید درویشی فرماندار شهرستان اسدآباد(همدان): شب گذشته داماد جوان که اقدام به برگزاری مراسم عروسی کرده بود، بازداشت و روانه بازداشتگاه شد./۳ مرداد ۱۳۹۹ خبرآنلاین.

شهرستان دلگان ۲فقره جرم

معاون سیاسی فرماندار دلگان گفت: پدر و برادر داماد(داماد) که عروسی برپاکرده بودنددستگیر شدند.

متهم دیگر-در شب گذشته نیز در پی برگزاری مراسم عروسی دیگری در شهرستان دلگان (منطقه هودیان بخش مرکزی) پدر داماد بازداشت شد./جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹همشهری.

شهرستان رومشکان

* فرماندارشهرستان  رومشکان(استان لرستان)  دستگیری  پدر داماد در مراسم عروسی ،باتوقیف ماشین عروس وگروه موسیقی، توقیف و دستگیرشدگان نیز به دادسرا معرفی شدند./۲۶ آبان ۱۳۹۹ ایسنا

شهرستان سلطانیه

*فرماندار سلطانیه از بازداشت ۴ ساعته یک داماد در یکی از روستاهای سلطانیه در استان زنجان به دلیل برگزاری مراسم جشن عروسی در بحران کرونا..این داماد طبق دستور مقام قضایی دستگیر و روانه بازداشتگاه شد./قدس آنلاین،یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۹

شهرستان نی ریز

*فرماندار نی ریز(مراد هدایت)گفت:بازداشت پدرومادر داماد درجشن خانگی«روستای ریزآب »شهرستان نی‌ریز  با دستور کتبی دادستان دستگیر و پرونده قضایی برای وی تشکیل شده است./۹ آبان ۱۳۹۹ایلنا

شهرستان پلدختر

*فرمانده انتظامی پلدختر گفت: پدران عروس و داماد در این شهرستان که شب گذشته از دستورالعمل و مصوبات ستاد کرونا تخطی و اقدام به برگزاری جشن عروسی  کردند، دستگیرشدند./۹ آبان ۱۳۹۹خبرگزاری فارس.

شهرستان دنا

محمد باقر شایان نژاد، معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دنا (استانکهگیلویه و بویراحمد): پدر داماد در یکی از روستاهای شهرستان دنا با برگزاری مراسم عروسی کرده بود  بازداشت شد./۲ مرداد ۱۳۹۹دانا

شهرستان عجب شیر

دادستان عجب شیر از بازداشت دامادی که به برپایی مراسم عروسی با حضور چند صد نفر کرده بود خبر داد و  از ادامه این مراسم جلوگیری شد.

این مراسم در یکی از روستاهای بخش قلعه چای شهرستان عحب شیر درحال برگزاری بود،که ناتمام ماند.

/۲۶ آبان ۱۳۹۹ایرنا

آخرین آمار کرونایی ها تا۲۴ آبان ۱۳۹۹