پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

چرارهبرانقلاب «گرانی بنزین»راتأییدکرد؟اجتهاددرمقابل نص

چرارهبرانقلاب «افزایش فیمت بنزین»راتأییدکرد؟

یکی از طلبه‌ها به رهبر انقلاب گفتند «آقا شما چرا با افزایش قیمت بنزین موافقت کردید؟»

پاسخ رهبری:«چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟»..گریه حاضران.

تکذیب شد؟

نقل قولی از مهدی چمران مبنی بر اینکه« یکی از طلبه‌ها به رهبر انقلاب گفتند «آقا شما چرا با افزایش قیمت بنزین موافقت کردید؟»؛ رهبری پاسخ دادند که «چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم؟» که گریه حاضران را در پی داشت.» منتشر شده است که با پیگیری خبرنگار ایسنا مشخص شد این گفته‌ها غیر دقیق بوده و صحت ندارد./منبع:ایسناپنج شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۸

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:اگردرتکذیبیه دقت شود-باتوجه به صداقت وسلامت آقای مهدی چمران وشواهدی که ارائه داده- متوجه می شویدکه نمیتواند اصل خبرحقیقت نداشته باشد،بلکه تکذیب ازآن جهت است که این نقل وقول دقیق نبوده(عدم صحتش بخاطرفقدان دقتش بوده)

،،،

فرازهایی ازسخنان رهبرانقلاب

«افزایش قیمت بنزین مصوبه سران قوااست»

آیت الله خامنه ای دردرس خارج فقه(یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۸):افزایش قیمت بنزین مصوبه سران قوابوده ومن حمایت می کنم.

چند نکته را باید توجّه داشت؛ اوّلاً وقتی یک چیزی مصوّبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت میکنم...

 

بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیه‌ی سران سه قوه، بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوه‌ی کشور نشستند یک تصمیمی گرفتند؛ به یک پشتوانه‌ کارشناسی هم متّکی است..

سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم...

زمان امام (رضوان‌اللّه‌علیه) هم همین‌جور بود، یک کارهایی را مسئولین، سران سه قوه تصمیم میگرفتند و اجرا میشد، حالا هم همین جور است./


***

نشست سران قواچه زمانی بوده؟ درآن جلسهبنزینیچه گذشت؟

جلسه «بنزینی» سران قوا درچه تاریخی بوده؟ 

چه مسائلی مطرح شد؟

تصمیم‌گیری درباره تغییر قیمت بنزین در اواخر شهریورامسال(۱۳۹۸) یعنی تقریبا ۲ ماه قبل، در جلسه شورای هماهنگی سران قوا انجام شده است.


در این نشست پیشنهاد دولت درباره میزان سهمیه، 
قیمت بنزین سهمیه‌ای و قیمت بنزین آزاد مطرح شده و بعد از ارزیابی به تصویب می‌رسد.

«سران قوا» مصوبه و جمع بندی جلسه را درباره ۶۰ لیتر سهمیه، قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه‌ای و قیمت ۳ هزار تومانی بنزین آزاد امضا می‌کنند.

همچنین نحوه اجرای این تصمیم اعم از زمانبندی اجرا، شیوه اجرا، میزان و نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین، تعداد خانوارهایی که شامل بازتوزیع یارانه بنزین می‌شوند ،شیوه پرداخت این کمک معیشتی، مشمولان آن، میزان این کمک و امثال آن نیز به دولت اختیار کامل برای تصمیم‌گیری داده شده است./دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵خبرگزاری فارس بااندکی ویرایش.


افزایش قیمت بنزین تصمیم «مصوبه»سران قوابود

آیت الله خامنه ای دردرس خارج فقه:افزایش قیمت بنزین مصوبه سران قوابوده ومن حمایت می کنم.

 من عرض بکنم که در این یکی دو روز خب یک حوادثی به دنبال مصوّبه‌ی سران کشور، سران قوا اتّفاق افتاد؛ دیروز، دیشب، پریشب، در برخی از شهرهای کشور. و متأسفانه مشکلاتی هم درست شد، تعدادی جان باختند و مراکزی تخریب شد؛ از این کارها هم شد در این یکی دو روزه.

چند نکته را باید توجّه داشت؛ اوّلاً وقتی یک چیزی مصوّبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت میکنم.

من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته.

نکته‌ دوّم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است، به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجّه داشت.

در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آورند. این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمیکند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است.

شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کارها را تشویق کردند؛ از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایت‌کار منافقین، اینها دارند مرتّباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر تشویق میکنند ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است: هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند؛ هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست.

مسئولین هم البتّه دقّت کنند، مواظبت کنند، هرچه ممکن است از مشکلات این کار کم کنند. حالا من دیروز دیدم در تلویزیون که بعضی از مسئولین محترم آمدند گفتند که ما مراقبیم که این افزایش قیمت موجب افزایش قیمت اجناس و کالاها نشود؛ خب بله، این مهم است، چون الان گرانی هست، بنا باشد باز اضافه بشود گرانی، خب این برای مردم خیلی مشکلات درست میکند، باید مراقبت کنند. این مراقبتها را اینها بکنند، مسئولین حفظ امنیّت کشور هم به وظایفشان عمل کنند، مردم عزیز ما هم که خوشبختانه در قضایای گوناگون این کشور بصیرت خودشان را، آگاهی خودشان را نشان دادند، بدانند که این حوادث تلخ از ناحیه‌ی کیست و چگونه است، این آتش زدن و خراب کردن و ویران کردن و دعوا کردن و ناامنی ایجاد کردن مال چه کسی است، این را بفهمند، توجّه کنند، که میفهمند هم مردم، ملتفتند، و از اینها فاصله بگیرند. این آن توصیه‌ی ما است، مسئولین کشور هم به وظایفشان به طور جدّی عمل کنند.

بالاخره وقتی یک تصمیمی گرفته شد از ناحیه‌ی سران سه قوه، بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوه‌ی کشور نشستند یک تصمیمی گرفتند؛ به یک پشتوانه‌ کارشناسی هم متّکی است.

گفتم من صاحب‌نظر نیستم در این قضیّه لکن به عنوان یک آدمی که میبیند مسئولین کشور تصمیم گرفتند

زمان امام (رضوان‌اللّه‌علیه) هم همین‌جور بود، یک کارهایی را مسئولین، سران سه قوه تصمیم میگرفتند و اجرا میشد، حالا هم همین جور است./یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۸

***

چراتصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین به مجلس واگذارنشد؟

 نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی(موسوی لارگانی) گفت:ما سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند.

 در برنامه پنجم و ششم توسعه -مجلس-به دولت اجازه داده  بود که دولت سالانه می‌تواند درصدی به قیمت بنزین اضافه کند،اما قیمت بنزین باید پلکانی افزایش پیدا می‌کرد

نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از افزایش یکباره قیمت بنزین نداشتند ، این تصمیمی بود که در جلسه سران قوا گرفته شد و حضور آقای لاریجانی در جلسه سران قوا به دلیل شخصیت حقوقی‌اش، بوده است لذا جا داشت که گزارشی از تصمیم سران قوا از افزایش قیمت بنزین به نمایندگان مجلس بدهد.

موسوی لارگانی  گفت: از سوی دیگر شاهد این بودیم که رهبر معظم انقلاب نیز از تصمیم سران قوا حمایت کردند که به نظر بنده این لطفی بود که رهبری در حق دولت انجام داد.

موسوی لارگانی اشاره ای به هدفمندی یارانه ها زمان احمدی نژادداشت:

در زمان هدفمندی یارانه‌ها، به جای ۲۰۰ درصد، ۳۰۰ درصد به قیمت بنزین افزوده شد اما ما شاهد اعتراضات اینچنینی نبودیم، چراکه دولت از ماه‌ها قبل با مردم حرف زده بود.

متاسفانه ، نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم سران قوا نداشتند که بهتر بود حداقل به نمایندگان اطلاع داده می‌شد.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه باالف۲۸ آبان ۱۳۹۸

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:همانطورکه درسخنان آقای «موسوی لارگانی»آمده اگربه مجلس واگذارمی شد(که شده بود)مجلس به هیچ وجه باافزایش قیمت موافقت نمی کرد«سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند».

دلیل دیگر عدم اطلاع،ازجلسه سران این می تواندباشد که اگرمجلس ازقبل اطلاع پیدامی کرد،جلویش را می گرفت،مانع تشکیل جلسه می شد.

واما مجوز افزایش قیمت بنزین رامجلس  به دولت داده بود( درقالب برنامه پنجم و ششم توسعه )..ظاهراً اشکال دراین است که بایدسالانه افزایش پیدامی کردبصورت پلکانی ولی بعدازچندسال باوقفه انجام گرفت بصورت جهشی.

بنده این متن را برای الف فرستادم حالا ببینیم منتشرمی کند:

ماحصل مصاحبه ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی+تفسیر

چراتصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین به مجلس واگذارنشد؟

 نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی(موسوی لارگانی) گفت:ما سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند.

* در برنامه پنجم و ششم توسعه -مجلس-به دولت اجازه داده  بود که دولت سالانه می‌تواند درصدی به قیمت بنزین اضافه کند،اما قیمت بنزین باید پلکانی افزایش پیدا می‌کرد

*نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از افزایش یکباره قیمت بنزین نداشتند ، این تصمیمی بود که در جلسه سران قوا گرفته شد و حضور آقای لاریجانی در جلسه سران قوا به دلیل شخصیت حقوقی‌اش، بوده است لذا جا داشت که گزارشی از تصمیم سران قوا از افزایش قیمت بنزین به نمایندگان مجلس بدهد.

موسوی لارگانی اشاره ای به هدفمندی یارانه ها زمان احمدی نژادداشت:

*در زمان هدفمندی یارانه‌ها، به جای ۲۰۰ درصد، ۳۰۰ درصد به قیمت بنزین افزوده شد اما ما شاهد اعتراضات اینچنینی نبودیم، چراکه دولت از ماه‌ها قبل با مردم حرف زده بود.

*متاسفانه ، نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم سران قوا نداشتند که بهتر بود حداقل به نمایندگان اطلاع داده می‌شد.

موسوی لارگانی  گفت: از سوی دیگر شاهد این بودیم که رهبر معظم انقلاب نیز از تصمیم سران قوا حمایت کردند که به نظر بنده این لطفی بود که رهبری در حق دولت انجام داد.

نتیجه :

توضیحات نگارنده-پیراسته فر باتوجه به اظهارات آقای موسوی لارگانی:

همانطورکه درسخنان آقای «موسوی لارگانی»آمده اگرتصمیم گیری به مجلس واگذارمی شد(که شده بود)مجلس به هیچ وجه باافزایش قیمت موافقت نمی کرد«سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند».

دلیل دیگر عدم اطلاع،ازجلسه سران این می تواندباشد که اگرمجلس ازقبل اطلاع پیدامی کرد،جلویش را می گرفت،مانع تشکیل جلسه می شد.

مجوزافزایش قیمت را مجلس به دولت داده بود:

مجوز افزایش قیمت بنزین رامجلس  به دولت داده بود( درقالب برنامه پنجم و ششم توسعه )..ظاهراً اشکال دراین است که بایدسالانه افزایش پیدامی کرد،بصورت پلکانی ولی بعدازچندسال باوقفه انجام گرفت بصورت جهشی.

***

تخریب دولت به بهای تعرض به رهبری وتضعیف نظام اسلامی؟

61489007.jpg

تأکید روحانی و رئیسی بر اینکه تصویب و اجرای طرح سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین با نظر و موافقت رؤسای قوای سه‌گانه انجام شده و همچنین حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا که فصل‌الخطابی بود برای مخالفان آن، این پرسش را پیش می‌کشد که چرا عده‌ای سعی دارند پس از اجرای این طرح افکار عمومی را علیه دولت و شخص رئیس جمهوری تحریک کنند؟

رهبر انقلاب روز گذشته(یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۸) در سخنانی با بیان اینکه «وقتی یک چیزی مصوبه سران کشور است، آدم باید با چشم خوش‌بینی نگاه کند» اظهار کردند: 

«اگر سران سه قوه با پشتوانه کارشناسی تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم».

جلسه شورای سران قوا بارهبری

از سوی دیگر، شورایی که این تصمیم در آن گرفته شده نیز با نظر و تأکید رهبر انقلاب ایجاد شده است. خردادماه ۱۳۹۷ بود که رؤسای قوا و کارشناسان اقتصادی جلسه‌ای با رهبر معظم انقلاب داشتند که به نوعی اولین جلسه‌ی «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه» محسوب می‌شد و به دنبال بحث‌های مطرح‌شده در آن نشست، ایشان بر پیگیری «ترتیبات شکلی» مطرح‌شده تأکید کردند.

اولین جلسه بنزینی سران قوا

 یک هفته بعد(ازجلسه بارهبرانقلاب) نخستین جلسه‌ی رسمی این شورا(شوراب عالی هماهنگی اقتصادی۳قوه) تشکیل شد.

با این حال برخی که گویا عادت کرده‌اند همواره جلوتر از رهبری حرکت کنند، در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی و بعضاً تریبون‌های رسمی تلاش کردند افکار عمومی را به این سمت هدایت کنند که اجرای این طرح صرفاً تصمیم دولت و ناشی‌ از «بی‌تدبیری» دستگاه اجرایی بوده و حتی سران قوای دیگر با تصویب آن مخالف بوده‌اند.

در همین حال «سیدابراهیم رئیسی» رئیس قوه‌ی قضائیه با اعلام اینکه اجرای طرح سهمیه‌بندی و اعلام نرخ جدید بنزین «با استناد به تکالیف قانونی» انجام شده است، تأکید کرد که این موضوع «به منظور ایجاد هماهنگی در شورای اقتصادی سران قوا مطرح و مصوب شد». 

شایعات

این گفته‌ی رئیسی شایعات مطرح‌شده درباره‌ی این را که رؤسای دیگر قوا با اجرای این طرح مخالف بوده‌اند و رئیس جمهوری با استفاده از اختیارات قانونی خود دستور اجرای این طرح را صادر کرده است، به روشنی رد می‌کند.

 همچنان که حسن روحانی نیز در جلسه‌ی عصر دیروز(یکشنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۸) هیئت دولت اعلام و تأکید کرد که این طرح در آن شورا به دفعات مورد بحث و بررسی رؤسای قوای سه‌گانه قرار گرفته و در سه نوبت نیز منجر به مصوباتی شده که خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده و در نهایت با اصلاحاتی اجرا و عملیاتی شده است. یعنی نه‌تنها این طرح به تأیید و تصویب رؤسای سه قوه رسیده، بلکه رهبر معظم انقلاب نیز در جریان جزئیات آن قرار داشته‌اند.

با وجود همه‌ی اینها اما عده‌ای همچنان بر طبل تفرقه می‌کوبند؛ بطوری که با وجود تأکید سران قوا و حمایت رهبری باز هم صداهایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه «تصمیم دولت» مسبب اصلی ناآرامی‌های چند روز اخیر است و حالا هم دولت قصد دارد اجرای این قانون را به عنوان سیاست و «تصمیم نظام» جا بزند تا خود را از اعتراضات مصون کند!

در فضای توییتر، اظهارنظرهای پرشماری از سوی کاربران عادی و حساب‌های ناشناس علیه دولت و اجرای این قانون منتشر شده است اما آنچه جلب توجه می‌کند، توییت‌های عده‌ای است که در جایگاه رهبران افکار، صاحبنظران، فعالان اجتماعی یا اینفلوئنسرها اظهار نظرهایی می‌کنند که آشکارا هدفی جز تخریب دولت و ایجاد شکاف بین مردم و دولت ندارند.

۱-سیدامیرحسین قاضی‌زاده، نماینده‌ی اصولگرای ادوار هشتم تا دهم مجلس در توییتی نوشت «طی اخبار واصله تشریفات قانونی افزایش قیمت بنزین در چارچوب فرایندهای شورای هماهنگی سران قوا طی نشده و دولت بر اساس اختیارات قانونی خود اقدام به این کار کرده است. اصولاً برای افزایش قیمت‌ها بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت مجوز لازم را داشته و نیازی به طرح موضوع در جلسه سران قوا نبوده».

۲-علی‌اکبر رائفی‌پور، چهره‌ی اصولگرایی که به موضع‌گیری علیه دولت شهره است نیز در توییتی نوشت: «اقدام هماهنگ رسانه‌های حامی دولت در انتشار کلیپی از رهبر انقلاب و همزمان رونمایی از بنزین ۳۰۰۰ تومنی به دو منظور صورت گرفت ۱- بستن دهان منتقدین انقلابی ۲- انداختن هزینه سیاسی - اجتماعی این تصمیم بر گرده رهبری».

۳-سیدیاسر جبرائیلی نیز در توییتی با بیان اینکه «تمام استدلال‌های بی‌پایه‌ای که برای توجیه گران شدن بنزین ارائه شدند، پابرجایند» نوشت: «هدف اصلی و اعلام‌نشده محقق می‌شود: افزایش درآمد دولت».

۴-حساب کاربری فرید ابراهیمی که در توییتر دنبال‌کنندگان زیادی هم دارد اینطور جوسازی می‌کند که مسئولیت گرانی بنزین صرفاً با روسای قوای مجریه و مقننه است و می‌نویسد: «روحانی و لاریجانی در جلسات سران قوا تصویب کردن که قیمت سوخت رو گرون کنن. حالا تیم رسانه‌ای دولت، یک سخنرانی قدیمی رهبر انقلاب در انتقاد از مصرف بی‌رویه بنزین رو دادن کانال‌ها منتشر کنن که یعنی این اقدام با نظر رهبری انجام میشه. آقای روحانی! مرد باش و پای تصمیم و امضای خودت بایست!» او به این ترتیب اولاً این شایعه را منتشر می‌کند که رئیس قوه‌ی قضائیه با تصویب طرح مخالف بوده و ثانیاً رهبری نیز در این موضوع نظارتی نداشته است؛ حال آنکه روحانی در گفته‌های عصر دیروز خود تأکید کرد که مصوبات سران سه قوه بطور مرتب به اطلاع رهبر انقلاب رسیده است.

۵-احمد توکلی، سیاستمدار اصولگرا و مدیرمسئول سایت «الف» نیز با بیان اینکه «حساب اصلاح مصرف سوخت از طرح ناقص و غیرکارشناسی دولت جداست» گذشته از طرح یک انتقاد، مسئولیت را بالکل متوجه دولت می‌داند و معتقد است: «طرح فعلی، تنها انتقال بار ناکارآمدی دولت به دوش مردم است».

۶-حجت الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده‌ی عضو جبهه‌ی پایداری نیز که پس از اجرای این طرح، در مجلس به دنبال جمع‌آوری امضا برای استیضاح روحانی و لاریجانی بود، در قالب عباراتی کلی به این طرح انتقاد می‌کند و می‌نویسد: «افزایش قیمت بنزین باید در قالب یک طرح جامع باشد و تمام جوانب آن لحاظ شود؛ اگر بودجه افزایش پیدا کند، معلوم شود کجا می‌رود و چقدر است. مجلس است که باید بودجه را تصویب کند و دولت خودش حق ندارد چنین کاری کند. این کار دولت، خلاف است». گویی سران قوا یک‌شبه به این تصمیم رسیده‌اند و هرگز «جوانب آن» را در نظر نگرفته‌اند؛ حال آنکه به قول حسن روحانی، اگر هم انتقادی به حذف یارانه‌ی بنزین وجود دارد، این است که چرا اجرای این قانون برای چند سال معطل مانده است.

شاید بهتر بود نمایندگان دلواپس مجلس و گروه «دلواپسان» زودتر به یاد استنطاق از رئیس جمهوری درباره‌ی این طرح و مطالبه‌ی سنجش «جوانب آن» می‌افتادند؛ نه هنگامی که فضای جامعه از شوک ناشی از افزایش قیمت بنزین ملتهب است و عده‌ای خشم خود را در خیابان‌ها تخلیه می‌کنند. اینگونه انتقادات بیشتر شبیه کانالیزه کردن آن خشم به سوی دولت است و کمتر شباهتی به خیرخواهی برای نظام دارد؛ چه اینکه در دیدگاه کلان، تضعیف دولت، تضعیف نظام است.

۷-علیرضازاکانی نماینده سابق مجلس نیز با کلیدواژه‌ی «تدبیر و امید» جملاتی کنایه‌آمیز ساخته و در توییتر نوشته است: «دولت تدبیر و امید اسباب ناامیدی مردم را با سوء تدبیر خود فراهم کرد. سهمیه‌بندی و افزایش قیمت‌ها نیازمند بررسی کارشناسی و اقناع‌سازی عمومی برای همکاری دولت و ملت داشت که دولت محرمانه در نهایت بی‌درایتی در شب عید، کام مردم را تلخ کرد». زاکانی نیز مانند هم‌مسلکان تندروی خود در ادعایی بی‌پایه صرفاً برای زیرسؤال بردن دولت روحانی تصویب این طرح را «محرمانه» و اجرای آن را «بی‌درایتی» عنوان می‌کند تا او هم از خوانِ پر برکتِ هجمه به دولت سهمی برده باشد.

۸-حسینعلی حاجی دلیگانی، دیگر نماینده‌ی عضو جبهه‌ی پایداری نیز مثل اغلب مخالفان دولت مسئولیت این طرح را صرفاً متوجه دولت دانسته و می‌نویسد «اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، بدون اطلاع نمایندگان مجلس، بصورت ناپخته و اوج بی‌تدبیری دولت بود».

۹-مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران نیز شخصیت اصولگرای دیگری بود که با طرح یک ادعا، این طرح را «برای تأمین منابع پرداخت یارانه‌ی بیشتر و کار تبلیغاتی برای انتخابات» دانست. هرچند وی در ادامه نقدی قابل تأمل نیز به نحوه‌ی مصرف منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین مطرح کرده و می‌نویسد: «منطقی بود که از این منبع مشکل حمل و نقل عمومی حل شود تا از آلودگی هوا هم کاسته شود که نشد».

۱۰-حجت‌الله عبدالملکی، استادیار دانشگاه امام صادق که خود را «کارشناس اقتصاد مقاومتی» معرفی کرده است نیز یکی به نعل می‌زند و یکی به میخ؛ او با بیان اینکه «همه باید به قانون احترام بگذارند» و «تصمیم دولت ملاک عمل خواهد بود» مدعی می‌شود «این تصمیم دولت بر اساس اختیاری بوده که مجلس به او داده و به شورای سران ربطی ندارد»!

۱۱-محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در اظهارنظری عجیب مدعی می‌شود «هدف روحانی از گرانی بنزین دعوت مردم به شورش است! همانطور که در سال ۹۷ دنبال تابستان داغ بود!» و به همین سادگی با یک توییت دوجمله‌ای اتهامات بزرگی را متوجه رئیس جمهوری می‌کند.

اما در تریبون‌های رسمی نیز اظهارنظرهای تند و انتقاد از دولت در این زمینه، مطرح می‌شود. 

۱۲- آیت الله سید محمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج در تریبون نماز جمعه درباره‌ی افزایش قیمت و سهیمه‌بندی بنزین می‌گوید: «می‌خواهید مردم را عصبانی کنید؟ مردم را ناراحت کنید؟ آخر الان وقت گران‌کردن بود؟ باید با یک شیب ملایم، که خودتان قائلید، با آن شیب این کار را انجام بدهید؛ آن هم در وقت مناسبش. با یک مقدمه‌سازی، با یک تبیینی. چرا یک‌مرتبه؟ اهداف سیاسی دارید؟».

از سوی دیگر

۱۳- سردار محمد علیجعفری، فرمانده سابق سپاه و فرمانده فعلی قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه‌الله (عج) در اظهارنظری ضمن متهم‌کردن دولت به «بی‌تدبیری» می‌گوید: «وقتی دولت‌مردان، مردم را بحساب نمی‌آورند و بعد از رها کردن کنترل قیمت‌ها، مردم را با افزایش قیمت بنزین غافلگیر می‌کنند، در واقع این دولت است که با روش غلط و بی‌تدبیری خود، مردم را به اعتراض وا می‌دارد و به آشوبگران فرصت سوء‌استفاده می‌دهد».

بعضی از این اظهارنظرها پیش از حمایت قاطع رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا مطرح شده‌اند اما گویندگان پس از مواجهه با موضع رهبر انقلاب، زبان در کام کشیده‌اند و دیگر انتقادی به آن ندارند! گرچه این حُسن را دارد که احتمالاً می‌توان آنها را «مطیع رهبری» قلمداد کرد اما این پرسش پیش می‌آید که اگر چنینند، چرا همواره جلوتر از رهبری حرکت می‌کنند و با وجود حمایت‌های آشکار رهبری از دولت منتخب و مستقر، «آتشِ به‌اختیار» به روی هر اقدام اجرایی و قانونی دولت می‌گشایند؟

حتی اگر برای این پرسش پاسخی باشد، باز باید پرسید که چرا عده‌ای در این روزهای ملتهب تلاش کردند در آتش ناآرامی‌ها بدمند و با طرح ادعاها و شایعاتی که موجب خشمگین‌تر شدن معترضان می‌شد، آتش را به اردوگاه دولت بیندازند؟ آیا مدعیان حرکت در خط رهبری «بصیرت» لازم برای درک این مهم را ندارند که ایجاد شکاف بین ملت و دولت و بی‌اعتمادی مردم به دولت، نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی به نظام نخواهد داشت؟/منبع:۲۷ آبان ۱۳۹۸ ایسنا

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:ادامه اظهارات مسئولین درموردگرانی بنزین ازمنابع دیگر:

اجتهاددرمقابل نص

۱۴-حجت الاسلام علیرضا پناهیان:معلوم نیست تصمیم گران شدن بنزین را چه کسی گرفت؟ اینکه بنزین به یکباره گران شود کسی نمی‌دانست .

باید دانشجویان بسیجی طوری باشند که وقتی دولتمردان بشنوند گروهی از بسیج آمده تا برای کارهایشان تدبیر کند، رنگ از رخشان بپرد.

 گردهمایی  دانشجویان بسیجی  سراسر کشور در تهران جمعه، ۱ آذر ۱۳۹۸

۱۵ -«حسینعلی شهریاری»نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی  گفت: به نظر می‌رسد آقای روحانی و آقای لاریجانی نشستند و این مسئله گرانی بنزین را پخت و پز کردند و آقای رئیسی را هم به نوعی توجیه کردند و او را در معرض عمل انجام‌شده قرار دادند؛ البته آقای رئیسی هم عنوان کرده بود که مشروط بر اینکه مردم را در جریان بگذارید و اقناع کنید که متاسفانه این کار را هم انجام ندادند/الف  

اینگونه تحلیل ها نادرست ازازروی عدم شناخت جایگاه ولایت فقیه  وبلکه عدام درک ولی فقیه زمان است،اگرچه از سر دلسوزی است.

 این دلسوزیهای خیرخواهانه ،وهن ولایت است چرا که این نگاه غلط، رهبری را فردی مسلوب الاختیار و مسلوب الاراده بنمایش می گذارد.

تعرض به رهبری ازسردلسوزی !

 عزیزی از جریان اصولگرا مصاحبه کرده است که رهبرانقلاب با تصمیم سران قوا مخالف بوده و در نهایت به ناچار امضا کرده است. در یکی از گروه های مجازی نیز خواندم که طلبه ای در درس خارج از رهبری سوال می کند، چرا موافقت کردید و او می فرماید: «چاره چه بود» و آنگاه همگی می گریند.  گوئی عده ای به رهبرانقلاب فشار آوردند تا کاری که می داند نادرست است را بپذیرد.

فارغ از صحت این اخبار که اغلب نادرست است، ایندست تحلیل ها و خبرها برآمده از یک فهم نادرست است

نگاهی که در ایام «برجام» نیز به همین شکل رهبری را تحلیل می کرد و معتقد بود رهبرانقلاب تحت فشار دولت به نرمش قهرمانانه تن داده است

«امام خمینی» را دراعلام پذیرش قطعنامه۵۹۸  «مسلوب الاختیار»خواندند.

اینگونه تحلیگران  ، معتقدند، «جام زهر حضرت امام» به خاطر فشار آیت الله فلان و سردار بهمان بوده است.

ایندست تحلیل ها حتما از سر دلسوزی است. اما اگر دقیق شوید از سر خیرخواهی وهن ولایت است چرا که این نگاه غلط، رهبری را فردی مسلوب الاختیار و مسلوب الاراده تحلیل می کند که در بزنگاه ها بجهت فشار اطرافیان درایت و شجاعت لازم را ندارد. 

تلقی نادرستی از تدبیر رهبری و نسبتش با عملکرد دیگران داریم

بله رهبر انقلاب ممکن است تصمیمی رااز سر اکراه بپذیرد، اما این نه بخاطر فشار اطرافیان است بلکه بجهت جبر زمانه ایست که البته همین مسوولین در ساخت آن نقش داشتند. 

به سخن دیگر او ممکن است با اطرافیان همراهی کند، اما این همراهی از سر علم و آگاهی است. او حقیقتا می پذیرد که همین راه درست است و امضا می کند. او زمانه را جز این تصمیم نمی داند. اما نکته مهم اینجاست؛ من و ما و این مسوول و آن مدیر و در نهایت جامعه در تشکیل زمانه و تصمیم نهایی "ولی" سهم داریم. /منبع :خبرگزاری فارس،محسن مهدیان۱ آذر ۱۳۹۸


***

نشریه خط حزب‌الله(نشریه نزدیک به دفتررهبری)  اطلاعات جدیدی از اقدامات رهبر انقلاب در مواجهه با آشوب‌های اخیر را منتشر می‌کند./نامه محرمانه

نقشه آشوبگران 

آذرماه سال گذشته، رهبر انقلاب با اطلاع از نقشه‌ی آشوبی که برای ایران طراحی شده، چنین فرموده بودند: «اینکه اینها گفتند در سال ۹۷ ما چنین می‌کنیم، چنان می‌کنیم، و نقشه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند - یعنی در واقع نقشه‌شان لو رفت- این ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال ۹۷ بکنند، نقشه را برای سال ۹۸ بکشند.» پیش‌بینی رهبر انقلاب درست از آب درآمد و این‌بار به بهانه‌ی اعتراض به سهمیه‌بندی بنزین، بار دیگر پروژه‌ی آشوب در کشور کلید خورد.  

پیام رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس

عصر روز شنبه، با گسترش آشوب‌ها در شهرهای مختلف، جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی شورای عالی امنیت ملی مبتنی بر وظائفی که در اصل ۱۷۶ قانون اساسی برای آن در نظر گرفته شده است، جهت تصمیم‌گیری درباره‌ی این موضوع برگزار شد. در جلسه‌ی شورا، همه‌ی اعضا متفق‌القول بر این نظر بودند حالا که این طرح کلید خورده، باید اجرا شود، وگرنه عقب‌نشینی از این موضع، شدیدتر شدن آشوب‌ها و ناامنی‌ها را به دنبال خواهد داشت. اما اقناع نمایندگان مجلس در این شرایط، فراتر از توان رئیس مجلس بود، برای همین، نظر اعضای شورای عالی امنیت ملی این بود که باید برای حل این موضوع، باید از رهبر انقلاب کمک گرفته شود.

صبح روز یکشنبه، جلسه‌ی غیرعلنی مجلس برای تصمیم‌گیری درباره‌ی طرح سهمیه‌بندی بنزین برگزار شد. آقای لاریجانی، رئیس مجلس، در حالی به سمتِ بهارستان رفت که پیغامی کوتاه، از رهبر انقلاب برای نمایندگان دارد: «پیرو اظهارنظر برخی از نمایندگان محترم در باب مصوبه‌ی اخیر سران قوا، لازم است به حضرات محترم نمایندگان گفته شود مقتضی است که هرگونه اقدامی درخصوص این مصوبه در مجلس در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی باشد و از آن تخطی نشود و شرایط حساس کشور مورد توجه قرار گیرد. توفیقات آنان را از خداوند متعال خواستارم وقتی پیام رهبر انقلاب در مجلس خوانده شد، مجلس آرام شد.

نظر رهبر انقلاب درباره‌ی طرح سهمیه‌بندی بنزین

صبح همان روز اما رهبر انقلاب بنا به رسم همیشگی، درس خارج فقه خود را در ساعت ۶:۴۵ دقیقه‌ی صبح برگزار کرده و درباره‌ی اتفاقات اخیر فرمودند: «بنده در این قضیّه سررشته ندارم، یعنی تخصّص این کار را ندارم، به آقایان هم گفتم -چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب می‌دانند، بعضی‌ها مضر می‌دانند؛ بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم... لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند من حمایت می‌کنم... سران قوایند، نشسته‌اند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفته‌اند، باید عمل بشود به آن تصمیم.»

پیش از این البته رهبر انقلاب به صورت مکتوب نیز نظر خود درباره‌ی این موضوع را به سران سه قوه گفته بودند. در بخشی از جلسه‌ی چهلم شورای عالی هماهنگی سه قوه به تاریخ ۳۰/۶/۹۸، بدون مشخص شدن زمان اجرای این طرح، بحث بر سر اصلاح قیمت حامل‌های انرژی شد و در بندهای «الف و ب» صورتجلسه‌ی این تاریخ، مصوب شد که بنزین در کشور به دو صورت سهمیه‌بندی و آزاد عرضه شود. قیمت بنزین سهمیه‌ای از قرار لیتری ۱۵۰۰ تومان، و قیمت بنزین آزاد از قرار لیتری ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. در بخشی دیگر نیز درباره‌ی منابع حاصله از افزایش قیمت بنزین بحث شد و نهایتا در بند «ج» به تصویب رسید که این منابع، به مصرف پرداخت به خانوارهای کم‌درآمد و دارای حقوق ثابت تعلق بگیرد.

نظر کلی رهبر انقلاب درباره‌ی مدیریت مصرف سوخت، از قبل مشخص بود. اصلاح الگوی مصرف حامل‌های انرژی، از جمله بنزین، با توجه به مصرف زیاد و بی‌رویه‌ی آن، یک ضرورت برای کشور است و رهبر انقلاب نیز بارها بر آن تأکید کرده‌ بودند. اما گزارش مکتوب جلسه‌ی فوق که تقدیم رهبر انقلاب شد، ایشان تصمیم‌گیری درباره‌ی قیمت آن، یا چگونگی اجرای آن را برعهده‌ی کار کارشناسی مسئولان و متخصصان،‌ و اجماع سران قوا نهادند.

چرا رهبر انقلاب ورود کردند؟

با این حال، نظر نداشتن یا موکول کردن رهبر انقلاب به نظر سران قوا، موجب نشد که رهبر انقلاب، نسبت به ناامنی‌هایی که ایران را به بهانه‌ی فوق مورد تهدید قرارداده بود واکنشی نشان ندهند. به همین علت، رهبر انقلاب با جدا کردن مردم از صف آشوبگران، عواقب خطرناک آشوب را به همه گوشزد کردند: «در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسان‌های ناباب وارد میدان می‌شوند، گاهی بعضی از جوان‌ها هم از روی هیجان با اینها همراهی می‌کنند و این‌ جور مفاسد را به بار می‌آوردند؛ این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمی‌کند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است... عرض من این است که هیچ کس به این اشرار کمک نکند... این کارها، کار مردم معمولی نیست.»

همه‌ی حرف همین است. دومینوی خطرناکی در حال کلید خوردن بود، از یک طرف امکان اختلاف و چندگانگی میان مسئولان وجود داشت و از طرف دیگر پیاده‌نظام دشمن در خیابان‌ها، جان و مال مردم را مورد هجوم وحشیانه‌ی خود قرار داده بودند.

جالب است در این بین، برخی از دلسوزان که متوجه دقیق ابعاد حوادث اخیر نشده بودند، به رهبر انقلاب پیشنهاد دادند برای تصمیمی که دولت بر اساس اختیارات قانونی گرفته، خود را هزینه نکنند. اما نظر رهبر انقلاب کاملا متفاوت بود. رهبر انقلاب معتقدند «اصلا رهبری وجودش برای همین مواقع است و اعتبار رهبری هم برای استفاده‌ی در همین زمان‌ها است»، یعنی زمان‌هایی که کشور در شرایط خاص قرار دارد و جز با ورود رهبری، مسأله حل نخواهد شد. بنابراین در این مواقع، اساسا رهبری «تکلیف شرعی» دارند فارغ از آنکه نتیجه‌ی آن به نفع شخص رهبری باشد یا به ضرر او، وارد میدان شده و انقلاب را از خطر اصلی نجات دهند. یعنی درست به مانند سیره‌ی امام خمینی(ره). ایشان بارها ‌فرموده بودند: «من تکلیفم را تشخیص داده‌ام و هر کجا باشم انجام وظیفه خواهم کرد، هرچه پیش آمد، برای من اهمیت ندارد.» یا در جایی دیگر می‌فرمایند: «من کاری به هیاهو و درود گفتن‌ها ندارم، بلکه شخصاً به تکلیف شرعی‌ام می‌پردازم.»

واضح است که در اینجا، دفاع از تصمیم درست یا نادرست دولت موضوعیت ندارد. اصل، نقشه و توطئه‌ی خطرناکی است که دشمن و آشوبگران در حال پیاده کردن آن هستند. اصل، جلوگیری از «ناامنی» کشور و مردم است. ناامنی بدترین بلایی است که می‌تواند آینده‌ی یک ملت را به مخاطره بیاندازد. بدون امنیت، هیچ آرمانی، از جمله «عدالت» و «آزادی» هم قابل دستیابی نیست. امنیت اگر نباشد، زندگی روزمره‌ی تک‌تک مردم هم نامعلوم خواهد بود. برای همین وقتی رهبر انقلاب دیدند که دشمن برای ضربه زدن به امنیت کشور کمربندهایشان را محکم بسته‌اند، فارغ از آنکه تصمیم دولت در این مقطع زمانی، درست بوده یا نه، به عنوان رهبر جامعه، «حجت و تکلیف شرعی» دارند که وارد میدان شوند، و شدند./۱۴ آذر ۱۳۹۸الف

"حقوق معلمان "درکشورهای مختلف-بالاترین حقوق

حقوق« معلمان »درکشورهای مختلف


 ۶ کشوری که معلمان در آن ها بیشترین دریافتی را در مقایسه با هزینه‌های زندگی دارند :

۱-ساحل عاج ۶۷۲۳ دلار

شاید دیدن نام این کشور آفریقایی در صدر کمی عجیب باشد اما واقعیت این است که متوسط سرانه درامدی معلمان در این کشور ۶۲ درصد بیشتر از متوسط درآمد سرانه در کل این کشور است.

متوسط حقوق معلمان در سال: ۶۷۲۳ دلار

مازاد درآمد برای تامین حداقل مایحتاج زندگی در سال: ۲۵۶۸ دلار


۲- چین ۲۶ هزار و ۱۷۷ دلار

متوسط سرانه درامدی معلمان در این کشور ۴۴ درصد بیشتر از متوسط درآمد سرانه در کل این کشور است.

متوسط حقوق معلمان در سال: ۲۶ هزار و ۱۷۷ دلار

مازاد درآمد برای تامین حداقل مایحتاج زندگی در سال: ۸۰۵۷ دلار

۳- مراکش ۱۰ هزار و ۹۲ دلار

متوسط سرانه درامدی معلمان در این کشور ۱۳ درصد بیشتر از متوسط درآمد سرانه در کل این کشور است.

متوسط حقوق معلمان در سال: ۱۰ هزار و ۹۲ دلار

مازاد درآمد برای تامین حداقل مایحتاج زندگی در سال: ۱۱۵۶ دلار


۴- سوئیس ۶۹ هزار و ۴۷۱ دلار

متوسط سرانه درامدی معلمان در این کشور ۷ درصد بیشتر از متوسط درآمد سرانه در کل این کشور است.

متوسط حقوق معلمان در سال: ۶۹ هزار و ۴۷۱ دلار

مازاد درآمد برای تامین حداقل مایحتاج زندگی در سال: ۴۴۸۴ دلار


۵- آلمان ۵۳ هزار و ۳۷۳ دلار

متوسط سرانه درامدی معلمان در این کشور یک درصد بیشتر از متوسط درآمد سرانه در کل این کشور است.

متوسط حقوق معلمان در سال: ۵۳ هزار و ۳۷۳ دلار

مازاد درآمد برای تامین حداقل مایحتاج زندگی در سال: ۴۷۷ دلار


۶- ترکمنستان  ۱۹ هزار و ۵۷۲ دلار

متوسط سرانه درآمدی معلمان در این کشور برابر با متوسط درآمد سرانه در کل این کشور است.

متوسط حقوق معلمان در سال: ۱۹ هزار و ۵۷۲ دلار

مازاد درآمد برای تامین حداقل مایحتاج زندگی در سال: ۴۶ دلار

منبع: ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، موسسه« تیچینگ ابرود» 

با بررسی وضعیت حقوق معلمان در ۱۰۰ کشور جهان دریافته است که حقوق معلمان در این کشورها به طور معمول ۴۸ درصد کمتر از مبلغ مورد نیاز برای تامین نیازهای کالایی و خدمات آن‌ها بوده است./۳۰ آبان ۱۳۹۸

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ایران : حقوق معلم سالانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلاراست.

***

معلمان سوئیسی چقدر حقوق می‌گیرند؟

سوئیس

معلمان سوئیسی یکی از بالاترین حقوق ها را در جهان دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از سوئیس اینفو، سوئیس یکی از بالاترین حقوق‌های پرداختی به معلمان را در بین کشورهای جهان دارد و آن ها حتی با در نظر گرفتن مخارج زندگی، حقوق بالایی دریافت می‌کنند. در شرایطی که متوسط حقوق سالانه پرداختی به معلمان در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی ۳۲ هزار و ۸۱۶ دلار بوده است، این رقم برای معلمان مقطع ابتدایی به طور متوسط ۵۸ هزار و ۱۷ دلار در سال ( سومین حقوق بالا در جهان پس از لوکزامبورگ و آلمان) و برای مقطع دبیرستان به طور متوسط ۸۲ هزار و ۲۲۲ دلار در سال بوده است. در این مقطع، تنها معلمان لوکزامبورگی با حقوق متوسط سالانه ۱۰۵ هزار و ۴۰۰ دلار در سال، درآمدی بیشتر از معلمان سوئیسی دارند.

البته با توجه به فدرالی بودن سوئیس، میزان حقوق در مناطق مختلف این کشور یکسان نیست به طوری که حقوق سالانه یک معلم در مهد کودکی در شهر ژنو از حقوق یک معلم دبیرستانی در  گراوبوردن بیشتر است.

از سوی دیگر اما به دلیل حساسیت زیاد جامعه به مساله آموزش، معلمی در سوئیس یکی از مشاغل پر استرس است به گونه ای که طبق اعلام دو انجمن بزرگ معلمان در سوئیس، حدود ۴۰ درصد کل این افراد در سال ۲۰۱۷ دچار سطوح مختلفی از استرس بوده اند.

با وجود شرایط بسیار خوب معلمان در سوئیس، این کشور با کمبود معلم روبرو شده است و با وجود آن که سالانه به طور متوسط ۵۰۰۰ معلم جدید وارد مدارس می‌شوند، بسیاری از مراکز آموزشی با کمبود نیرو مواجه هستند. در سوئیس حدود ۳۰ درصد معلمان را مردان و ۷۰ درصد را زنان تشکیل می دهند.

لازم است بدانید که استخدام به عنوان معلم، یکی از پیچیده‌ترین فرایندهای استخدام را در سوئیس دارد و علاوه بر تسلط کامل بر یکی از زبان های آلمانی، فرانسوی یا ایتالیایی، تسلط علمی فرد باید به تایید وزارت آموزش این کشور برسد. همین مساله باعث شده است شانس اتباع خارجی برای معلم شدن در سوئیس به حداقل برسد به طوری که تنها ۶ درصد معلمان شاغل در سوئیس دارای تابعیت خارجی هستند و از آن تعداد هم نیمی از معلمان دارای تابعیت آلمانی هستند./۱۹ مهر ۱۳۹۸ ایسنا

چه کسانی از ارزانی بنزین سود می بردند؟

چه کسانی از ارزانی بنزین سود می بردند؟

قیمت تمام شده هر لیتر بنزین در ایران بیش از 5 هزار تومان است، یعنی دولت تا قبل از اقدام اخیرش که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه را 1500 و قیمت آزاد آن را 3000 تومان اعلام نمود، بیش از 4 هزارتومان سوبسید بابت هر لیتر بنزین پرداخت می‌کرد.

یعنی تا قبل ازاین ١٥ درصد از مجموع یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود، متعلق به ایران بود. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دادیم و از این مقدار با قیمت قبلی ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یافت، که با فزایش قیمت جدید، مقدار کمی از آن (یارانه پرداختی به ثروتمندان) کاهش یافت.

طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۹ باید قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های جانبی به تدریج تا پایان برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران کمتر از ۹۰ درصد قیمت تحویل روی کشتی (فوب) درخلیج فارس نباشد که این برنامه نیز با قیمت هزار تومانی بنزین تاکنون عملی نشده است. 

ذکر این نکته نیز ضروری است که ارزانترین قیمت بنزین بین کشورهای همسایه ایران به ترکمنستان با قیمت نزدیک به 6 هزار تومان تعلق دارد، یعنی تا قبل از گرانی بنزین در ایران، ارزانترین بنزین منطقه حدود 5 هزار تومان گرانتر از قیمت بنزین در کشور ما بود.

گرانترین بنزین نیز در ترکیه با حدود 17 هزار تومان توزیع می‌شود که البته این قیمت، متناسب با نوسانات قیمت نفت در جهان و سایر عوامل مرتبط، به طور روزانه در حال تغییر است و گاهی از مرز 20 هزار تومان عبور کرده است.

اما بیشترین نفع پایین بودن قیمت بنزین در ایران عاید چه کسانی می‌شود و به عبارت دیگر سوبسید پرداختی دولت برای تعدیل قیمت بنزین، بیشتر به جیب چه کسانی می‌رود؟

    1- به‌نظر می‌رسد بیشترین مقدار سوبسید و به عبارت بهتر، سود ناشی از پایین بودن قیمت بنزین و گازوئیل در ایران در گام نخست به کشورهای همسایه تعلق می‌گیرد که اکنون سوخت تولید شده و در گذشته سوخت خریداری شده توسط ایران (قبلاً بنزین و گازوئیل ایران با مبالغ گران خریداری می‌شد و با قیمت یارانه‌ای توزیع وبخش از آن قاچاق می‌شد) را از طریق قاچاق به یغما می بردند.

    2- قاچاقچیان ایرانی و خارجی سوخت ایران، دومین گروهی هستند که به‌رغم غارت و تاراج ثروت کشور، از بخش قابل توجهی از این سوبسید بهره‌مند می‌شدند.

    3- گروه سوم که تاکنون بیشترین سوبسید عایدشان شده است، افراد دارای تمکن مالی هستند  است که ممکن است مالک خودروهای متعدد عمدتاً پرمصرف باشند.

کلام آخر این‌که اگر چه دولت یازدهم و دوازدهم طی شش سال گذشته در موضوعاتی مثل؛ برجام و سایر قراردادهای مشابه مرتکب اشتباهات بزرگی شده و در برخی از امور مانند؛ اقتصاد مقاومتی، بهبود شرایط تولید، معیشت مردم و امثال آن نیز کم‌کاری کرده است و باز اگرچه به گفته صاحب‌نظران این اقدام را با هدف جبران کسری بودجه ناشی از کاهش فروش نفت انجام داده است، اما چنانچه در مورد افزایش قیمت بنزین قبلاً برای تأمین پیش‌نیازها چاره اندیشی می‌کرد، این اقدام قابل ملامت نبود.

به‌عنوان‌ مثال دولت قبل از اعلام افزایش قیمت بنزین و گازوئیل، می‌بایست اقدامات لازم را برای جبران گرانی قیمت سوخت در قالب طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در اموری مانند  توسعه و به‌ روزرسانی ناوگان حمل و نقل و کاهش هزینه‌های حمل و نقل عمومی، بهینه‌سازی راه‌ها، کاهش هزینه‌های درمان، کاهش هزینه‌های آموزش، اختصاص حقوق بیکاری، کاهش هزینه‌های مسکن، افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو، جلوگیری از تداوم قاچاق سوخت و امثال آن و یا در نهایت افزایش حقوق معلمین، کارمندان، کارگران و کارکنان مراکز درمانی ، در دستور کار قرار می‌داد و عملاً یکی یا بخشی از این طرح‌ها را اجرا می‌کرد. این در حالی است که دولت تدبیر و امید، بدون اتخاذ تدابیر فوق و در بدترین زمان ممکن (روز عید، نزدیک انتخابات، همگام با اعلام تهدیدات خارجی و ضدانقلاب، همزمان با رکود نسبی تولید و در حالی که تورم قیمت‌ها برای اقشار ضعیف به‌سختی قابل تحمل است)، این تصمیم را اتخاذ نمود، آن هم در شرایطی که  افزایش قیمت نیز در حدی نبود که بتواند مانع از ادامه قاچاق سوخت یا حذف سوبسید شود.

بدتر این‌که تحت تأثیر شرایط پس از اعلام نرخ جدید، به جای برنامه‌ریزی برای اجرای روش‌های جبرانی منطقی (هدفمندسازی یارانه‌ها)، مرتکب خطای بعدی یعنی افزایش یارانه‌های نقدی و تعهد به استمرار آن  شد و این نیز در حالی است که اولاً در گذشته آن را تقبیح نموده و گداپروری اعلام نموده بود و  ثانیاً این نکته را مورد غفلت قرار داده است که تداوم آن (به‌خصوص با توجه به کاهش قیمت نفت)، در آینده می‌تواند همین دولت و دولت‌های بعدی را برای تأمین بودجه مورد نیاز یارانه‌ها با مشکلات جدی مواجه سازد./الف۳۰ آبان ۱۳۹۸بنقل ازایسن

دعوای بنزینی (حسنین )درجلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

دعوای بنزینی(یقه گیری) درجلسه شورای عالی انقلاب  فرهنگی 


درجلسه  شب (سه شنبه۲۸ آبان ۱۳۹۸) شورای عالی انقلاب فرهنگی، : آقای رحیم‌پورازغدی خطاب به دکترحسن روحانی(رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی) اعتراضات تندی را نسبت به گران کردن نرخ بنزین و این اقدام دولت داشته است. که باانتقادتندازرئیس جمهورداشته که باواکنش تندرئیس جمهورمواجهه شد و بحث و جدلی بین آنها صورت گرفت.

دکترحسن رحیم پورازغدی+دکترحسن روحانی

ودرنهایت -برای اینکه کاربه جاهای باریک کشیده نشود، حسن روحانی جلسه شورا را ترک کرد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس/۲۹ آبان ۱۳۹۸ سایت الف با اندکی اصلاحات مدیریت سایت-پیراسته فر

چراتصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین به مجلس واگذارنشد؟

چراتصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین به مجلس واگذارنشد؟


چرا(قبل ازاعلام گرانی)اطلاع رسانی نشد؟

 نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی(موسوی لارگانی) گفت:ما سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند.

 در برنامه پنجم و ششم توسعه -مجلس-به دولت اجازه داده  بود که دولت سالانه می‌تواند درصدی به قیمت بنزین اضافه کند،اما قیمت بنزین باید پلکانی افزایش پیدا می‌کرد

نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از افزایش یکباره قیمت بنزین نداشتند ، این تصمیمی بود که در جلسه سران قوا گرفته شد و حضور آقای لاریجانی در جلسه سران قوا به دلیل شخصیت حقوقی‌اش، بوده است لذا جا داشت که گزارشی از تصمیم سران قوا از افزایش قیمت بنزین به نمایندگان مجلس بدهد.

موسوی لارگانی  گفت: از سوی دیگر شاهد این بودیم که رهبر معظم انقلاب نیز از تصمیم سران قوا حمایت کردند که به نظر بنده این لطفی بود که رهبری در حق دولت انجام داد.

موسوی لارگانی اشاره ای به هدفمندی یارانه ها زمان احمدی نژادداشت:

در زمان هدفمندی یارانه‌ها، به جای ۲۰۰ درصد، ۳۰۰ درصد به قیمت بنزین افزوده شد اما ما شاهد اعتراضات اینچنینی نبودیم، چراکه دولت از ماه‌ها قبل با مردم حرف زده بود.

متاسفانه ، نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم سران قوا نداشتند که بهتر بود حداقل به نمایندگان اطلاع داده می‌شد.

ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مصاحبه باالف۲۸ آبان ۱۳۹۸

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:همانطورکه درسخنان آقای «موسوی لارگانی»آمده اگربه مجلس واگذارمی شد(که شده بود)مجلس به هیچ وجه باافزایش قیمت موافقت نمی کرد«سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند».

دلیل دیگر عدم اطلاع،ازجلسه سران این می تواندباشد که اگرمجلس ازقبل اطلاع پیدامی کرد،جلویش را می گرفت،مانع تشکیل جلسه می شد.

واما مجوز افزایش قیمت بنزین رامجلس  به دولت داده بود( درقالب برنامه پنجم و ششم توسعه )..ظاهراً اشکال دراین است که بایدسالانه افزایش پیدامی کردبصورت پلکانی ولی بعدازچندسال باوقفه انجام گرفت بصورت جهشی.

بنده این متن را برای الف فرستادم حالا ببینیم منتشرمی کند:

ماحصل مصاحبه ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی+تفسیر

چراتصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین به مجلس واگذارنشد؟


 نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی(موسوی لارگانی) گفت:ما سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند.


* در برنامه پنجم و ششم توسعه -مجلس-به دولت اجازه داده  بود که دولت سالانه می‌تواند درصدی به قیمت بنزین اضافه کند،اما قیمت بنزین باید پلکانی افزایش پیدا می‌کرد

*نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از افزایش یکباره قیمت بنزین نداشتند ، این تصمیمی بود که در جلسه سران قوا گرفته شد و حضور آقای لاریجانی در جلسه سران قوا به دلیل شخصیت حقوقی‌اش، بوده است لذا جا داشت که گزارشی از تصمیم سران قوا از افزایش قیمت بنزین به نمایندگان مجلس بدهد.

موسوی لارگانی اشاره ای به هدفمندی یارانه ها زمان احمدی نژادداشت:

*در زمان هدفمندی یارانه‌ها(زمان احمدی نژاد) به جای ۲۰۰ درصد، ۳۰۰ درصد به قیمت بنزین افزوده شد اما ما شاهد اعتراضات اینچنینی نبودیم، چراکه دولت از ماه‌ها قبل با مردم حرف زده بود.

*متاسفانه ، نمایندگان مجلس هیچ اطلاعی از تصمیم سران قوا نداشتند که بهتر بود حداقل به نمایندگان اطلاع داده می‌شد.

موسوی لارگانی  گفت: از سوی دیگر شاهد این بودیم که رهبر معظم انقلاب نیز از تصمیم سران قوا حمایت کردند که به نظر بنده این لطفی بود که رهبری در حق دولت انجام داد.

نتیجه :

توضیحات نگارنده-پیراسته فر باتوجه به اظهارات آقای موسوی لارگانی:

همانطورکه درسخنان آقای «موسوی لارگانی»آمده اگرتصمیم گیری به مجلس واگذارمی شد(که شده بود)مجلس به هیچ وجه باافزایش قیمت موافقت نمی کرد«سه بار در مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت بنزین در سال ۹۸ رای گیری کردیم که نمایندگان موافقت نکردند».

دلیل دیگر عدم اطلاع،ازجلسه سران این می تواندباشد که اگرمجلس ازقبل اطلاع پیدامی کرد،جلویش را می گرفت،مانع تشکیل جلسه می شد.

مجوزافزایش قیمت را مجلس به دولت داده بود:

مجوز افزایش قیمت بنزین رامجلس  به دولت داده بود( درقالب برنامه پنجم و ششم توسعه )..ظاهراً اشکال دراین است که بایدسالانه افزایش پیدامی کرد،بصورت پلکانی ولی بعدازچندسال باوقفه انجام گرفت بصورت جهشی.

***

باهنر: درزمان اعلام اجرای«افزایش قیمت بنزین»فقط  ۵ نفر خبر داشتند

 مسائل امنیتی که در «شورای عالی امنیت ملی» مطرح می‌شود قابل بازگو کردن نیست ،برخی-بیخود- شعار پوپولیستی می دهند که مردم حق دارند از همه چیز خبردار باشند.

محمدرضا باهنر: در زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها من در جریان اجرای این طرح بودم. آن موقع ۱۰۰ اقدام اجرایی لیست شد، اما این خبر که از امشب ساعت ۱۲ گران می‌شود همان زمان هم در کشور ۵ نفر خبر داشتند، به قول ارتشی‌ها «ساعت، سین؛ روز، ر» را فقط همین تعداد افراد خبر داشتند، اصلا نمی‌شد که ۵۰ نفر خبر داشته باشند. اگر ۵۰ نفر از یک هفته قبل خبردار می‌شدند، هرنفر می‌خواست به خانواده‌اش بگوید، به اطرافیانش بگوید و ... لذا خود اقدام با مقاومت روبرو می‌شد. یعنی از نظر فنی و مدیریت چاره‌ای نبود که همان ۵ نفر خبردار باشند.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: اما اینکه نماینده‌ها می‌گویند باید خبردار می‌شدند یا کی باید خبردار باشند، من معتقدم نمایندگان مجلس این دقت را داشته باشند اینکه(نمایندگان مجلس) در همه کارها همیشه و همواره دخالت داشته باشند، معلوم نیست در راستای منافع ملی باشد.

مهندس باهنرگفت:عضویت در شورای عالی امنیت ملی این اختیار را به «رئیس مجلس» داده است که مستقل از نظر نمایندگان تصمیم بگیرد.

/۲۹ آبان ۱۳۹۸مصاحبه باسایت خبرآنلاین.

***

نشست سران قواچه زمانی بوده؟ درآن جلسه- بنزینی- چه گذشت؟

جلسه «بنزینی» سران قوا درچه تاریخی بوده؟ 

چه مسائلی مطرح شد؟

تصمیم‌گیری درباره تغییر قیمت بنزین در اواخر شهریورامسال(۱۳۹۸) یعنی تقریبا ۲ ماه قبل، در جلسه شورای هماهنگی سران قوا انجام شده است.


در این نشست پیشنهاد دولت درباره میزان سهمیه، 
قیمت بنزین سهمیه‌ای و قیمت بنزین آزاد مطرح شده و بعد از ارزیابی به تصویب می‌رسد.

«سران قوا» مصوبه و جمع بندی جلسه را درباره ۶۰ لیتر سهمیه، قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین سهمیه‌ای و قیمت ۳ هزار تومانی بنزین آزاد امضا می‌کنند.

همچنین نحوه اجرای این تصمیم اعم از زمانبندی اجرا، شیوه اجرا، میزان و نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین، تعداد خانوارهایی که شامل بازتوزیع یارانه بنزین می‌شوند ،شیوه پرداخت این کمک معیشتی، مشمولان آن، میزان این کمک و امثال آن نیز به دولت اختیار کامل برای تصمیم‌گیری داده شده است./دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵خبرگزاری فارس بااندکی ویرایش.