پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

کشورفنلاند"شفق قطبی"چیست؟

در شمالی‌ترین نقطه کشور فنلاند«لاپلند» تابستان‌ها «خورشید درطول  ۷۳ روز غروب نمی‌کند» و «درطول این  ۷۳ روز  ۲۴ ساعت هوا روشن(روز) است».

 در زمستان‌های فنلاند  ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند(شب است)

اسامی کشورها(شهرها)یی که«شفق قطبی» رخ می دهد، بانقشه خواهیددید.

«شفق های قطبی» در طول شب در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند. این پدیده جوی معمولا بین ماههای سپتامبر تا اکتبر و مارس تا آوریل درکشورفنلاند روی می دهد.

«شفق قطبی» یک پدیده است که در طی آن، نورهای رنگی صورتی، قرمز، سبز.سفید در آسمان شب پدیدار می شود. این پدیده تماشایی در عرض های نزدیک به ۲ قطب بوجود می آید و یکی از هفت عجایب طبیعی جهان است
«شفق قطبی»یا «نور قطب شمال»بیشتر در آسمان عرض های جغرافیایی شمالی  کشورهای فنلاند،نروژ، سوئد مشاهده می شود.

«شفق قطبی» چیست؟

کشور فنلاند دارای ۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت و جمعیتی نزدیک به ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت بوده که از این میان اکثرا دارای مذهب مسیحی لوتران می باشند

. زبان اصلی این کشور ۹۳درصد فنلاندی و ۶ درصد سوئدی است. واحد پول این کشور یورو می باشد.

کشور«فنلاند»دارای ۲۰۰۰۰ جزیره با وسعتی بیش از ۱۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع می باشد. 

 تابستان«فنلاند» بسیار درخشنده و زمستانش بسیار تاریک است. تابستان گرم و کوتاه و زمستان سرد و بسیار بلند(۲۰۰روز) دارد.​

شفق قطبی

تابستان«فنلاند» بسیار گرم و داغ است و دمای هوا به بالاتر از ۳۰ درجه سلسیوس هم می رسد.​

​توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در شمالی‌ترین نقطه فنلاند«لاپلند» تابستان‌ها «خورشید درطول  ۷۳ روز غروب نمی‌کند» و «درطول این  ۷۳ روز  ۲۴ ساعت هوا روشن(روز) است».

 در زمستان‌های فنلاند  ۵۱ روز خورشید طلوع نمی‌کند(شب است)

 کشور هایی که  شفق قطبی بخوبی قابل مشاهده است :
کشور فنلاند(منطقه لاپلند)،کشورنروژ(شهر شهر ترومسو)،کشور سوئد(شهر لولئا وپارک ملی ابیسکو)،کشورکانادا(شهرچرچیل وشهر یلونایف استان مانیتوبا)، کشورگرینلند(کنگرلوسواق، نووک وشهرآماسالیک)،کشور استرالیا(ایالت تاسمانی)،کشورنیوزلند(شهرکویینزتاون)،کشورایسلند( شهر ریکیاویک) روسیه( مورمانسک و آرخانگلسک)،ایالت آلاسکا(شهرفیربنکس)

«شفق قطبی»منطقه« لاپلند »در شمال فنلاند

در این تصویر خارق العاده کشورفنلاند می توان یکی از زیباترین نورهای «شفق قطبی» را مشاهده کرد که وسعت نور آن تمام آسمان را به خود اختصاص داده است و نمایی ۳۶۰ درجه تشکیل داده است.​

«شفق های قطبی» در طول شب در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند. این پدیده جوی معمولا بین ماههای سپتامبر تا اکتبر و مارس تا آوریل روی می دهد.

منطقه «لاپلند» کشور«فنلاند»

«شفق قطبی»چگونه اتفاق می افتد؟

زمانی که «پروتون» و «الکترون‎های خورشید» در فضا آزاد می‎شوند، در این «میدان مغناطیسی زمین»(مگنتوسفر) گرفتار شده و با حرکتی مارپیچ به سمت قطب‌های زمین حرکت می کند.
در این مناطق، میدان مغناطیسی زمین وارد جو می شود، ذرات باردار خورشید (الکترون‌ها) با مولکول‌های جو برخورد می کنند. این برخورد سبب ایجاد انرژی خواهد شد، که به صورت نور در آسمان دیده می‎شود.

«نورهای قطبی» در فاصله ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین رخ می دهد.
گاز اکسیژن در ارتفاع ۴۰۲ کیلومتری و بالاتر از آن باعث ایجاد «رنگ سبز» خواهد شد. چنانچه طول موج آن کم‌تر از میزان باشد، رنگ‎های صورتی و یا قرمز را خواهید دید.

گاز نیتروژن در فاصله ۸۰ تا ۱۶۰ کیلومتری، باعث ایجاد رنگ آبی و یا بنفش خواهد شد.
مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن باعث ساطع شدن «نور بنفش» نیز خواهند شد. 

تماشای زیبایی های طبیعت

زیبایی های طبیعت،رقص نور-الوان

شفق قطبی  رقص نور

شفق قطبی،رقص نور ارگانیک

*سوئد» در سال ۱۸۰۹ فنلاند را به الکساندر اول تزار روسیه تسلیم کرد.

با روی کار آمدن بلشویک‌ها در روسیه در سال ۱۹۱۷،  مجلس قانونگذاری فنلاند که درسال ۱۹۰۱تشکیل شده بود،« استقلال فنلاند» را اعلام کرد. در سال ۱۹۲۰ شوروی نیز استقلال فنلاند را به رسمیت شناخت.

مجلس این کشور ۲۰۰ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور که مسئولیت اصلیش هدایت سیاست‌های خارجی است، هر شش سال یکبار توسط انجمن انتخاباتی، برگزیده می‌شود.

*یکی از فرهنگ های فنلاند که شبیه به فرهنگ ایرانی هاست این است که نباید با کفش وارد خانه کسی شوید. زمانی که برای مهمانی و یا جشنی به منزل کسی دعوت می شوید باید با کفش های بیرون خود تا دم منزل رفته و کفش مهمانی خود را در راه رو به پا کنید.

سلام وعلیک هم بدون دست دادن وباسرتکان دادن است.

جوانترین سیاستمدار«زن» جهان«سانا مارین»نخست‌وزیر فنلاند

سانا مارین (Sanna Marin) در ۱۶ نوامبر ۱۹۸۵ (۲۵ آبان ۱۳۶۴) در شهر هلسینکی فنلاند به دنیا آمد، 

حزب سوسیال دموکرات فنلاند پس از استعفای «آنتی رینه» نخست‌وزیر پیشین این کشور، «سانا مارین» زن ۳۴ ساله وزیر ترابری را برای جایگزینی وی انتخاب کرد.

«سانامارین» به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر کنونی در جهان از روز سه‌شنبه۱۰دسامبر۲۰۱۹(۱۹ آذر ۱۳۹۸) سکان هدایت دولت را در فنلاند به دست  گرفت.

وزیر ترابری فنلاند جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان می‌شود

«مارین» از زمانی که در سن ۲۷ سالگی در شهر محل زادگاهش «تمپر» ریاست شورای شهر را بر عهده گرفت، رشد چشمگیری در صحنه سیاست فنلاند داشته است.

وی در حالی به نخست‌وزیری فنلاند می‌رسد که این کشور در میانه اعتصابی سه‌روزه است و باعث توقف تولید برخی از بزرگترین شرکت‌های فنلاندی شده است. کنفدراسیون صنایع فنلاند میزان خسارت حاصله از این اعتصاب را ۵۰۰ میلیون یورو تخمین زده است.

ائتلاف احزاب چپ میانه در فنلاند که از ۶ ماه گذشته قدرت را به دست گرفته، توافق کرده است که برنامه سیاسی خود را با محوریت به صفر رسانده انتشار کربن ادامه دهد.

دشواری دیگری که جوان‌ترین نخست‌وزیر جهان از اولین روز تکیه بر این صندلی با آن روبرو است، ریاست دوره‌ای فنلاند در اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی است.

با وجود آنکه کمتر از یک ماه از سال ۲۰۱۹ و پایان دوره ریاست فنلاند مانده، نقش محوری این کشور در تلاش‌ها برای تصویب بودجه سال جدید اتحادیه اروپا کار مارین را سخت‌تر خواهد کرد.

«رینه »که حدود ۶ ماه پیش ریاست دولت ائتلافی فنلاند را به عهده گرفته بود، در پی افزایش فشارها به وی در داخل دولت ناچار به استعفا شد.

آنتی رینه نخست وزیر فنلاند

آنتی رینهِ نخست‌وزیرپیشین  فنلاند
وی پس از بالاگرفتن اختلافات حزبش (سوسیال دموکرات) با «حزب مرکزی» اصلی‌ترین عضو دولت ائتلافی، هفته گذشته استعفای خود را به رئیس جمهوری فنلاند تحویل داد.

سانا مارین که از ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹( ۱۹ آذر ۱۳۹۸) نخست وزیر فنلاند شده یکی از اعضای حزب سوسیال دموکرات است که از سال ۲۰۱۵ عضو پارلمان فنلاند بوده و در فاصله ۶ ژوئن تا ۱۰ دسامبر ۲۰۱۹ عهده دار وزارت حمل و نقل و ارتباطات بوده است.

او  ۳۴ ساله و ۴۹.۹ هزار فالور در اینستاگرام دارد و حالا عنوان جوانترین نخست وزیر جهان را از آن خود کرده است.

مارین زمانی شهرت عمومی به دست آورد که در طول سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ ویدئوهایی از جلسات داغ و بحث برانگیز او در یوتیوب منتشر شد. تمرکز او بر تغبیرات اقلیمی، برابریجنسیتی و رفاه اجتماعی است. شعارش این است که می خواهد جامعه ای بسازد که هر بچه ای بتواند چیزی شود و هر فردی بتواند با کرامت رشد و زندگی کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«سانا»تک فرزنداست ازهمان کودکی  والدینش از هم جدا شدند،وی مادرش رابرای ادامه زندگی انتخاب کرد.

خانواده سانا همجنسگرا هستند، والدین-فعلی- او هر دو زن هستند.یعنی مادرنخست وزیرفعلی فنلاندبایک زن ازدواج کرده است!.

و حالا«سانا» با همسر(مارکوس رایکونن) و دختر۲ساله اش(اما) در هلسینکی زندگی می کند.

اولین فردی بود که از خانواده اش وارد دانشگاه شد. او زندگی سیاسی اش را در سن ۲۷ سالگی با عضویت شورای شهر آغاز کرد. از سال ۲۰۰۶ به حزب جوانان سوسیال دموکرات پیوست. می‌‌گوید من هیچوقت به سن و جنسیتم فکر نمی‌کنم بلکه به دلایلی که وارد سیاست شدم و گفته‌هایی که توانستم اعتماد رای دهندگانم رو جلب کنم، فکر می کنم.

«سانا مارین» اکنون یک دختر ۲۲ ماهه(اما) دارد و حالا جوانترین سیاست‌مدار جهان است.

آن‌هم در کشوری که می‌گویند زنانه ترین حکومت حال حاضر دنیا دانست که در دو بخش قوه مجریه و مقننه این کشور دست بالا از آن زنان است.

خانم سانامارین

بیرون کردن خبرنگاران از محل گفتگوی وزرای امور خارجه ایالات متحده آمریکا و روسیه در مقر وزارت خارجه آمریکا در شهر واشنگتن دی‌سی/ رویترز

زنان هیئت دولت فنلاند.

محرمانه:نیمه دوم خرداد ۱۳۹۹ که عکسی از سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در حالی که یک کت و شلوار زنانه آراسته بدون پیراهن و سینه‌بند ،روی جلد مجله مد «ترندی» چاپ شد،در کشور جنجال بر پا کرد، بسیاری از کاربران، از نخست وزیر جوان به دلیل پوشیدن این لباس «دکلته »به شدت انتقاد کردند، واماصدها تن دیگر از شهروندان فنلاندی این انتقاد را حاصل نگاه زن ستیزی خوانده و در صدد دفاع از خانم مارین برآمدندوبسیاری اززنان با باگذاشتن عکسهای بدترازاین ازخودشان، هشتک زدند#ماساناهستیم#وعده ای هم عکس «لُخت» رئیس جمهورسابق ،منتشرکردندکه چرادرآن زمان هیچکس اعتراض نکرد! 

کارل گوستاو مانرهایم(متولد ۴ ژوئن ۱۸۶۷)  است که یک بار لخت مادرزاد سوار اسب شده و عکس گرفته بودومنتشرکرد، اما هیچ کس به این حرکت او اعتراضی نکرده بود!.او از سال ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹ نایب‌السطنه فنلاند و از ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۴ فرمانده کل نیروهای دفاعی فنلاند بود. وی در  سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۶میلادی(۱۳۲۲ تا۱۳۲۴شمسی) به عنوان ششمین رئیس‌جمهور فنلاند انتخاب شد ودر ۲۷ ژانویه ۱۹۵۱فوت کرد.

آشنایی باکشور «فنلاند»

کشور«فنلاند»  در شمال اروپا. این کشوربا ۳۳۸ هزار کیلومتر مربع مساحت، ۵ ونیم میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت آن «هلسینکی» است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

 فنلاند در همسایگی روسیه، نروژ و سوئد ودرمجاورت با دریاها و خلیج های متعددی مثل خلیج بوتنی و دریای بالتیک قراردارد،البته خود فنلاند نیز مملو از دریاچه (۱۰%)است

از شهرهای مهم کشور فنلاند اسپو، تامپره، وانتا، تورکو و اولو می باشد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

 مذهب اکثریت مردم فنلاند «مسیحی لوتران» می باشندو زبان اصلی این کشور ۹۳ درصد فنلاندی و ۶ درصد سوئدی است ویک درصدمتفرقه می باشد.

فنلاند آماده برای جنگ احتمالی غرب و روسیه

فنلاند، با نام رسمی جمهوری فنلاند کشوری است در شمال اروپا. این کشور ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت  دارد و پایتخت آن «هلسینکی» است. حدود یک میلیون نفر از جمعیت کشور در منطقه کلان‌شهری هلسینکی زندگی می‌کنند.

«فنلاند» از شمال با نروژ، از شرق با روسیه، از غرب با سوئد وازجنوب بااستونی ،همسایه است.
در غرب خلیج بوتنی، خلیج فنلاند در جنوب و دریای بالتیک در جنوب غربی آن قرار دارد.
هلسینکی در جنوبی ‌ترین نقطه کشور قرار دارد اما از همه پایتخت‌های جهان به شمال نزدیک تر است.
فاصله هلسینکی تا سرحد شمالی کشور در حدود ۱۱۲۰ کیلومتر است.
مرز شمالی این کشور نزدیک به انتهای جنوبی آب‌ دره ‌های سواحل اقیانوس منجمد شمالی است.
اما خود آب‌ دره‌ها در باریکه‌ ای از خاک نروژ قرار گرفته‌ اند. فنلاند به اقیانوس منجمد شمالی راه ندارد.

۹۳/۴درصد از جمعیت آن فینی هستند، ۷/۵درصد سوئدی و ۴/۰درصد روسی. بقیه از تبارهای استونیایی، کولی‌های اروپا و سامی هستند. ۲/۸۴درصد از جمعیت آن مسیحی و پیرو کلیسای لوتری فنلاند هستند.

از شهرهای مهم کشور فنلاند اسپو، تامپره، وانتا، تورکو و اولو می باشد. این کشور از نظر مساحت ششمین کشور اروپاست. تراکم جمعیت در آن پایین است و در هر کیلومتر مربع آن تنها ۱۶ نفر زندگی می‌کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد