پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

گیاه"پنج انگشت" رازیانه، دارویی موثردربیماری زنانه(Vitaganus)ویتاگنوس

​گیاهی که درمان بیماری های زنان است.

 درمان های سنتی بیماریهای زنانه-هایپرمنوره (Hypermenorrhea)یامنوراژی (Menorrhagia)

گیاه« پنج انگشتی »و«رازیانه»۲ گیاه دارویی موثر در زمینه تنظیم هورمون‌های زنانه

دکتر حسن اکبری(متخصص طب سُنتی)، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: رازیانه یک گیاه دارویی «فیتواستروژن»(گروهی از مواد شیمیایی گیاهی) است،

این داروی گیاهی وظیفه تنظیم عادت ماهانه را به عهده دارد، به طوری که موجب جلوگیری از تحلیل مخاط رحم، پیشگیری از پیری زودرس در زنان، جلوگیری از یائسگی زودرس و پیری دستگاه تناسلی و شادابی روحی، روانی و جنسی زنان می‌شود.

رازیانه باعث ایجاد تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی جنسی در زنان می‌شود. همچنین برای ایجاد تعادل هورمونی مناسب است.

«رازیانه» می تواند از بروز کیست تخمدان، کیست پستان، تنبلی تخمدان و ناباروری ناشی از تنبلی تخمدان جلوگیری کند.

 

«رازیانه» موجب افزایش خانم‌های شیرده می شود.

 درمان منوراژی یا« هایپرمنوره » با « رازیانه+پنج انگشت »

به خانم هایی که مشکلات هایپرمنوره  دارند،توصیه می‌شود از داروهای گیاهی دیگری در کنار رازیانه استفاده شود که عبارت است از داروی گیاهی« پنج انگشت »که به تازگی توسط برخی از تولید کنندگان دارو به صورت قرص ساخته شده است.

 چگونگی مصرف «قرص پنج انگشت »

با این نسخه «125 سال» عمر کنید/ خیانت در حق سلامتی مردم با حذف «روغن حیوانی»

متخصص آسیب‌شناسی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: میزان مصرف این قرص روزی یک عدد تا تنظیم عادت ماهانه است و این قرص فقط به بانوانی که دارای مشکلات هایپرمنوره هستند، توصیه می شود که به راحتی می توانند در دوران پاکی در کنار دم نوش یا عرق رازیانه مصرف کنند.

 رازیانه به صورت یک استکان تا یک لیوان «دم نوش» یا بصورت عرق ،همراه با عسل یا خرما، هر روز مصرف شود.

 تهیه «دم نوش »رازیانه ،چیزی شبیه  چای معمولی است.

«رازیانه» داروی درمان عفونت دستگاه تناسلی 

 رازیانه (علاوه بر درمان ترشحات اضافی دستگاه تناسلی )می‌تواند منجردرمان« پریودهای دردناک»  ودرمان عفونت‌های  دستگاه تناسلی در زنان شود.

 استفاده صحیح در میزان مناسب عارضه‌ای برای بدن در مصرف طولانی مدت ایجاد نمی کند. رازیانه به صورت یک استکان تا یک لیوان دم نوش یا عرق همراه با عسل یا خرما، می‌تواند هر روز مصرف شود.

نکتهدر هنگام شروع عادت ماهانه و بارداری باید از مصرف رازیانه اجتناب کنید زیرا ممکن است موجب سقط جنین می شود.

مدیریت سایت-پیراسته فر:بااستفاده :ازمصاحبه دکتراکبری (تیر ۱۳۹۳)خبرگزاری ایسنابا -با اصلاحات واضافات ،ویرایش .

گیاه «پنج انگشتی» یا(فلفل کوهی) بانام علمی (Vitex agnus- castus) می باشد که داروی تهیه شده از این گیاه در ایران« ویتاگنوس »(Vitaganus) )نام دارد که اولین بار  به شکل قطره توسط داروسازی پورسینا تولید و به بازار عرضه شد ، از سال۱۳۸۷ داروسازی پورسینا آن را بصورت «قرص » به بازار عرضه کردکه همان خاصیت قطره را داردباطعم مطبوع.

«دکتر اکبر اسماعیلی» پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد تهران شمال می گوید:گیاه رازیانه یکی از گیاهانی است که از خواص دارویی بالایی برخوردار است. این گیاه در برخی از مناطق جهان از جمله هند، پاکستان و مصر به وفور یافت می‌شود. کاربردهای درمانی گیاه رازیانه از قبیل خاصیت ضد میکروبی، ضدویروسی، ضدعفونی کنندگی و ضد نفخ، آن را به یک گیاه پرطرفدار برای تحقیقات دارویی تبدیل کرده است. / آذر ۱۳۹۶مصاحبه باایرنا

 یک کارشناس گیاهان دارویی با اشاره به این که رازیانه گیاه لاغری است که در بخش‌هایی از خاک کشورمان می‌روید، گفت: 

۸۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی مهدیشهر در شرایط بحرانی خطر آتش‌سوزی قرار دارد

حمیدرضا عبدوس(کارشناس گیاهان دارویی)گفت: رازیانه یک گیاه دارویی گل‌دار از راسته آپیالس(Apiales)، تیره چتریان (Apiaceae)و از رده رازیانه‌ها (Foeniculum)است که بومی مناطق مدیترانه است، کشورهای سوریه، هند، مکزیک، مصر، ترکیه و چین عمده ترین تولیدکننده‌های رازیانه در جهان هستند.این گیاه در مناطق شمالی ایران و در دامنه‌های کوههای البرز بطور خودرو می روید.

 در طب سنتی ایران، از رازیانه به گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود. همچنین از آنجا که گیاه بسیار گرمی است اگر بخواهید از خاصیت مسهل بودن آن بهره‌مند شوید، باید آن را با ماده‌ای مصرف کنید که حرارت گیاه را کم کند و بهترین گزینه ما برای همراهی با آن سکنجبین و عسل است.

 قسمت‌های مورد استفاده این گیاه عبارتند از :بذر، برگ و ریشه است.

مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر ۵ گرم یا یک تا سه استکان عرق آن توصیه می‌شود.

 برای رفع بوی بد دهان و درمان گلو‌درد نیز می‌توان رازیانه را قِرقِره کرد و یا بذر آن را داخل دهان گذاشت و چند دقیقه جوید. همچنین کمک به دستگاه گوارش در هضم غذا و به عنوان بادشکن از دیگر فواید آن است. برای سوء هاضمه، سردی معده و یا دردهای فشردگی معده بسیار موثر است.

 رفع سوزش ادرار وگلودرد

رازیانه برای درمان مشکلات دستگاه تنفس و تنگی نفس قابل استفاده بوده و علاوه بر این، رازیانه مُدر و ضد میکرب بوده و برای رفع سوزش ادرار نیز مفید است. به معالجهٔ درد گلو و رفع التهاب حنجره کمک کرده و برای رفع اختلالات قاعدگی و معالجه زخم معده به کار می‌رود.

کمک به ازدیادشیرمادران شیرده

  مادران شیرده از دم کرده رازیانه گاهی اوقات استفاده می کنند چرا که هم باعث ازدیاد شیر آ‌ن‌ها می‌گردد و هم ضد نفخ است و از دل درد کودک جلوگیری می‌کند مخصوصاً وقتی که غذای سنگین می‌خورند حتماً بعد غذا چند دانه رازیانه را در دهان خود نگه دارند و آهسته آهسته آب آن‌ را که در دهان جمع می‌شود فرو ببرند.

 شفافیت پوست

برای این کار دانه رازیانه را پودر کرده یک قاشق مرباخوری در نصف لیوان آب به مدت یک ساعت در آب‌جوش گذاشته سپس دم‌ کرده آن را صاف کرده با عسل و یک قاشق غذاخوری ماست شیرین به مدت۲۰ دقیقه مخلوط آن را روی صورت قرار می‌دهند.

داروهایی که ازترکیبات رازیانه ساخته می شوند

«حمیدرضا عبدوس» گفت: استفاده از این گیاه در دوران باردهی آسیبی به نوزادن نمی رساند، در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این گیاه ضرری به همراه ندارد و داروخانه‌های گیاهی ایران به شکل‌های مختلف (مثل قطره آنتی‌میگرن، شربت توسیان، شربت تیسیان، پودر ژنرال تونیک، قطره سنکول، سنالین، منتازین و لوسیون تقویت موی سنیره) موجود هستند که داخل تمام این محصولات رازیانه وجود دارد. / تیر ۱۳۹۲ایسنامصاحبه باعبدوس

چندنکته ضروری

* اثرگذاری قرص« ویتاگنوس » پس از ده روز است ،برای تاثیر قطعی تا۳ ماه مصرف شود.

* برای تأثیرگذاری قطره تاچندماه بایدمصرف کرد،روزی حدود۴۰قطره

* از آنجا قطره « ویتاگنوس »ممکن است مزه مطلوبی نداشته باشد میتوان هنگام مصرف،  آن را با آب، آبمیوه، شیر  مخلوط کرد و بعد مصرف کرد.

* توصیه می شودازمصرف این دارو با معده خالی اجتناب شودواماگیاه(دمنوش) را،میتوانید بامعده خالی ، نیم ساعت قبل از صبحانه میل کنید.

طرز تهیه دمنوش پنج انگشت

۲۰ گرم از گیاه پنج انگشت را ۱۵ دقیقه در سه لیوان آب خیس کنید؛ پس از ۳ دقیقه آن را بجوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه دَم بکشد؛ دمنوش را صاف و با عسل شیرین کنید؛ روزانه یک فنجان از آن را پس از غذا بنوشید.

عوارض:ناراحتی های دستگاه گوارش، خارش،آکنه(جوش)

* در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارندحتماً بانظرپزشک مصرف کنند.

داروی « ویتاگنوس » داروی زنانه است،مردان اجتناب کنند.

* مردان به خاطر ترکیبات استروژنیک این گیاه نباید از آن استفاده کنند.

البته محققان امریکا «دمنوش گیاه پنج‌انگشت» یک درمان خانگی عالی برای پوکی استخوان در مردان ودرمان پروستات می دانند.

ودیگراینکه بعلت خواص ضد سرطانی گیاه پنج انگشت، توانایی زیادی برای کاهش سطح تستوسترون و مهار رشد سلول‌های سرطانی پروستات در بدن دارد.

تداخل:این دارو خواص «ضد آندروژنی»  نباید به همراه قرص های ضد بارداری استفاده شود،وحتی دمنوش  پنج انگشت.

* برای درمان« فیبروم رحمی» ودرمان «آکنه» و«کیست» و...روزی دو عدد قرص ،بمدت چند ماه  مصرف شود.

دمنوش گیاه پنج انگشت دارای خواص «آنتی‌اکسیدانی» است و می‌تواند بدن را در مقابل آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

البته نظرپزشک معالج-حضوری-براین توصیه هاارجحیت دارد.

یکی دیگرازگیاهان مؤثردرتنظیم هورمون های زنانه «لوبیاسبز»است

لوبیاسویاچیست؟خواص درمانی عجیب سویا

سویا گیاهی است یکساله دارای ساقه پرشاخه ، برگهای آن بیضی ، نوک تیز و سبز رنگ می باشد . میوه آن شبیه لوبیا است که در هر غلاف آن سه تا پنج دانه جدا از یکدیگر وجود دارد

لوبیا سویا حاوی« فیتواستروژن» یا استروژن گیاهی است. مصرف رژیم غذایی با میزان بالایی از سویا و فرآورده های سویا ممکن است به کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه در بانوان یائسه کمک کند. همچنین مصرف آجیل سویا، توفو، شیرسویا و مکمل های سویا برای کاهش علائم توصیه می شود.

مصرف پروتئین سویا در کاهش کلسترول بد و تری گلیسریدخون ونیزدیابت نیز موثر است.

(برای غیرگرگرفتگی)برای طعم بهترلوبیاسویا: پیاز رنده سرخ  شده ویا ادویه نمک و رب گو جه فرنگی را به آن اضافه کنید

ازجمله از قوائد ومزایای سویا

سویا مقوی و باد شکن است/ مدر ، تب بر و ضد سم است /شیر سویا غذای مفیدی برای کودکان است /نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است / برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است/برای تحریک اشتها مفیداست/برای از بین بردن بوی گوشت مؤثراست/سس سویا ملین ،‌ خنک کننده و ضد سم است و می تواند سموم احتمالی غذاها را خنثی کند/ سویا خطر سقط جنین رارفع می کید/اگر ادرار کسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است / سس سویا برای سوختگی پوست مفید است/فرآورده های سویا سنگ کیسه صفرا را شکسته و خارج می سازد /سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.
سویا  هم ضدسرطان است /سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می توان جانشین هورمونهای مصنوعی در دوران یائسگی باشد./دانه های سبز سویا را له کرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها که در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد.

مدیریت سایت-پیراسته فر:در سویا کلروفیل و آنتی بیوتیکی بنام «کاناوالین» یافت موجوداست،دانشمندان موفق شده اند که از لوبیای سویا یک نوع آنتی بیوتیک تهیه کنند که «مورومیکس» نامیده می شود و باکتریهای مضر روده را از بین می برد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد