پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

متاورس (Metaverse)و اوکولوس کوئست ۲(Oculus Quest 2)

​«فیس‌بوک» نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام «هاریزون ورک‌رومز» (Horizon Workrooms) راه‌اندازی کرده که با استفاده از «هدست‌های واقعیت مجازی» موسوم به« اوکیولس» (Oculus) قابل اجراست.

«مارک زاکربرگ»در اکتبر ۲۰۲۱  با ارائه تکنولوژی حدید«شرکت فیسبوک» به «متا» (Meta) تغییر نام داد.

«متاورس» (Metaverse) چیست؟

«متاورس» در پلتفرم‌هایی مانند VRChat یا بازی‌های ویدیویی مثل زندگی دوم (یک دنیای مجازی است که در آن کاربران کامپیوتر می‌توانند یک شخصیت مجازی بسازند و زندگی مجازی را تجربه کنند) وجود دارد.

متاورس (Metaverse) یا «فرا جهان« تازه‌ترین واژه‌ و مفهومی است که تَخیُّل صنعت فناوری جهان را به خود جلب و مشغول کرده است.

(Oculus Quest 2) پیشرفته ترین سیستم واقعیت مجازی است که نیازی به رایانه یا کنسول نیست. تمام جزئیات به گونه ای طراحی شده است که جهان های مجازی را با حرکات شما تطبیق دهد و به شما امکان می دهد بازی ها و تجربیات الهام بخش را با آزادی بی نظیر کشف ودریافت کنید

چندنکته درباره متاورس :

دنیای مصنوعی با تلفیقی از  جهان واقعی و مجازی

در حالی که از «هدست واقعیت مجازی» استفاده می‌کنید، می‌توانید در یک رویداد تجاری یا حتی یک کُنسرت مجازی «شرکت» کنید، گویی شخصاً در آنجا حضور دارید.

«متاورس یک تجربه سه بعدی ایجاد می کند تا افراد بتوانند به شیوه ای فراگیرتر با یکدیگر تعامل داشته باشند، اما نه به صورت فیزیکی»

این فناوری،‌ دنیای واقعی و مجازی را با هم ترکیب می کند و به کاربران فضایی سه بعدی برای ملاقات، کار، خرید و انجام  موارد دیگر را می دهد.

یکپارچه شدن اطلاعات درجهان

متاورس یک دنیای مجازی و قابل تعامل است. قابلیت همکاری یک جزء اصلی در این دنیا است، به این معنی که اطلاعات بین سیستم های مختلف به طور یکپارچه رد و بدل می شود. ورود به این فضا ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

اگر به یک هدست واقعیت مجازی دسترسی دارید، می توانید به این دنیا وارد شوید. یک هدست واقعیت مجازی حدود ۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت.

همانطور که هرکسی ممکن است به اینترنت دسترسی داشته باشد، متاورس نیز به راحتی قابل دسترسی است. برای دسترسی به این فضا، باید برنامه های مناسب مانند بازی The Sandbox ( یکی از محبوب ترین بازی های متاورس) را دانلود کنید. این برنامه ها به کاربران اجازه می دهند تا از دنیای مجازی استفاده کرده یا حتی کسب درآمد کنند.

تجربه کار، بازی و سفر در دنیای مجازی

در متاورس تقریبا همه چیز ممکن است. می توان گفت کاربران قادر هستند همه کارهایی که در دنیای واقعی انجام می دهند را در دنیای مجازی نیز انجام بدهند. به کنسرت و خرید بروند،‌ سفر کنند و حتی خانه شخصی خودشان را داشته باشند.

بازاریابی(کاسبی)در متاورس 

کاربران در این فراجهان می‌توانند در اقتصادهای مجازی غیرمتمرکز با ارزهای دیجیتال (مانند SENSO خود Sensorium Galaxy) حضور داشته باشند. این اقتصاد مجازی شامل بازارهایی است که در آن کاربران می‌توانند اقلامی مانند دارایی‌های دیجیتالی، آواتارها، لباس‌های مجازی، NFT و بلیط های مختلف را بخرند، بفروشند و مبادله کنند. براساس برخی برآوردها، فرصت درآمد سالانه در دنیای مجازی در بخش هایی مانند تبلیغات، رویدادهای دیجیتال و تجارت الکترونیک می تواند به ارزش ۱ تریلیون دلار برسد.

معاملات در دنیای دیجیتالی

بسیاری از مردم «خرید ملک دیجیتال» را به عنوان یک دارایی در نظر می گیرند. دارایی ها در «متاورس» رشد زیادی داشته اند و داشتن ملک در این دنیای مجازی می‌تواند برای بازگشت سرمایه سودآور باشد. زمین های محبوب برای فروش در این فضا The Sandbox، Decentraland و Cryptovoxels هستند که همگی در OpenSea وجود دارند.

 مالک املاک دیچیتال کیست؟ 

«متاورس» متعلق به یک شرکت یا یک «پلتفرم» واحد نیست، بلکه متعلق به همه کاربران است که می توانند اطلاعات خصوصی خود را در آن کنترل کنند. کنسرسیوم وب جهانی( W3C ) استانداردهایی را برای متاورس تعیین کرده که توسط خالق شبکه جهانی وب رهبری می شود. با این حال، این فضا هیچ خالق آشکاری ندارد.

پلتفرم(Platform)چیست؟
 به مجموعه ای از سخت افزار،نرم افزار و سیستم عامل«پلتفُرم» گفته میشود.
چندنمونه ازپلتفرم :اینستاگرام، فیس بوک، لینکدین، آمازون، اوبر و گوگل. آپارات، دیجی‌کالا،دیوار، شیپور و اسنپ، تپ‌سی و کافه بازار..

«امنیت» در متاورس 

از نظر اقتصادی، این فضا ایمن است، زیرا فناوری بلاکچین تضمین می‌کند که تمام تراکنش‌های یک دنیای مجازی، به راحتی قابل ردیابی و همیشه ایمن هستند.

در مورد سرقت هویت، زمانیکه آواتارها به عنوان نوعی شناسایی استفاده می شود، شخص و داده های شخصی مستعد کپی، سرقت، پاک کردن یا دستکاری هستند. اما شناسایی بیومتریک می تواند راه حلی برای جلوگیری از این مشکل در آینده باشد.

اعزام کارمندان  به دنیای متاورس ۲۳ میلیون شغل

کار آنلاین در حال حاضر برای بسیاری از ما به یک واقعیت تبدیل شده است. متاورس تنها ادامه آن خواهد بود. فیس‌بوک قبلاً فضای اشتراکی «Horizon Workrooms» را معرفی کرده و غول‌های فناوری دیگر مانند مایکروسافت از این روند پیروی کرده اند. اکنون پیش بینی می شود که شرکت‌های بیشتری تلاش کنند کارمندان خودشان را به دنیای متاورس بفرستند.

در کمتر از ده سال آینده، واقعیت مجازی در ۲۳ میلیون شغل در سراسر جهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. همین موضوع دروازه ورود بشر به این فضا است.

استانداردها و پروتکل‌های مشترکی که جهان‌های مجازی متفاوت و واقعیت‌های افزوده را در یک فضای واحد و باز به ارمغان می‌آورند، می‌توانند به افراد کمک کنند تا با یکدیگر همکاری کرده و تلاش‌های تکراری را کاهش دهند.

«بلاکچین» زیربنای توسعه متاورس

فناوری «بلاکچین» هنوز در حال توسعه است، اما مفهوم این دنیای دیجیتال به خوبی توسعه یافته است. بلاکچین ثابت کرده که یک فناوری مفید برای شش حوزه کلیدی مختلف است: اثبات مالکیت دیجیتال، قابلیت جمع آوری دیجیتال، انتقال ارزش، حاکمیت، دسترسی و قابلیت همکاری.

تقریباً هرچیزی که با ارزش است را می توان در یک شبکه «بلاکچین» ردیابی و معامله کرد و ریسک و هزینه ها را نیز کاهش داد. این فناوری راه حلی شفاف و مقرون به صرفه را ارائه می دهد که آن را به یک ایده آل برای متاورس تبدیل می کند.

چالش های پیش روی «فراجهان مجازی»

هنوز موانع فنی زیادی جلوی راه متاورس وجود دارد. در سرتاسر دنیا زیرساخت آنلاینی وجود ندارد که بتواند میلیون ها (یا حتی میلیاردها) نفر را که همزمان از این فضا استفاده می کنند، حمایت کند. اتصال به اینترنت بدون وقفه و قابل اعتماد، یک عنصر کلیدی سازنده این دنیای دیجیتال است.

فناوری‌هایی مانند 5G و محاسبات لبه‌ای هنوز در حال توسعه هستند و در حال حاضر نمی‌توانند نیازهای زیرساخت پیچیده‌ای مانند متاورس را برآورده کنند.

شرکت«متاورس» با سرمایه هنگفتی که خرج «هدست» های واقعیت مجازی «اوکولوس» کرده توانسته آن‌ها را باقیمتی پایین تراز رقبایش در بازار ارائه دهد.

متاورس

«اوکولوس کوئست ۲»(Oculus Quest 2) یکی از جدیدترین هد ست‌های واقعیت مجازی است.

(Oculus Quest 2) پیشرفته ترین سیستم واقعیت مجازی است که نیازی به رایانه یا کنسول نیست. تمام جزئیات به گونه ای طراحی شده است که جهان های مجازی را با حرکات شما تطبیق دهد و به شما امکان می دهد بازی ها و تجربیات الهام بخش را با آزادی بی نظیر کشف ودریافت کنید.

 

این شرکت« اپلیکیشن» های واقعیت مجازی برای معاشرت‌های مجازی و همین‌طور برای فضاهای کاری ساخته ازجمله اپلیکیشنی که با دنیای واقعی هم تعامل دارد.

اپلیکیشن(Application) چیست؟
اپلیکیشن(application)نوعی نرم‌افزار کامپیوتری است که برای استفاده کاربر نهایی (End-User) طراحی می‌شود.
منظور از «اپلیکیشن»(Application) همان« اَپ» هایی(App) است که معمولا در تلفن همراه یا در کامپیوتر استفاده می شود.
تمامی نرم‌افزارهایی که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم بنوعی« اپلیکیشن»محسوب میشوند.

«متاورس»(metaverse)چیست؟

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:متاورس(metaverse) از دو واژة «مِتا»(Meta) به معنی فراتر

و «یونیورس»(Universe) به معنی جهان تشکیل شده است.

در کل، معنی واژة متاورس (Metaverse)، «فرا جهان» است.

«متاورس»۱۹۹۲ نیل استفنسون

«نیل استفنسون» (Neal Stephenson) اولین بار در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) در سال ۱۹۹۲ از واژه «متاورس» استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرد.

در این داستان، دو نفر راننده تحویل کالا برای نجات خود از یک ویران‌شهر سرمایه‌داری، در دنیای متاورس سفر می‌کنند.
«متاورس» به شکلی محدود در حال حاضر در پلتفرم‌هایی مانند VRChat یا بازی‌های ویدیویی مثل زندگی دوم (یک دنیای مجازی است که در آن کاربران کامپیوتر می‌توانند یک شخصیت مجازی بسازند و زندگی مجازی را تجربه کنند) وجود دارد.

همچنین می‌توان به فیلم  "بازیکن شماره یک آماده" و انیمه "سورت آرت آنلاین" اشاره کرد.

درحال حاضر شرکت‌هایی مانند« متا پلتفرمز» ،«روبلاکس»، «اپیک گیمز» و «مایکروسافت»، در حال سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات و توسعة فناوری‌های مرتبط با متاورس هستند.

«مارک زاکربرگ»در اکتبر ۲۰۲۱ شرکت فیسبوک به «متا» (Meta) تغییر نام داد.

تغییر نام شرکت «فیسبوک» که از سوی «مارک زاکربرگ» مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت اعلام شد، در راستای تمرکز فزاینده بر موضوع «متاورس» و تلاش برای تلفیق «واقعیت افزوده» (AR) و «واقعیت مجازی» (VR) و ایجاد یک پلتفرم جدید، صورت گرفت.

قابلیت های اساسی AR و VR در Metaverse

AR از تنظیمات دنیای واقعی استفاده می کند در حالی که VR کاملا مجازی است. VR به یک هدست واقعیت مجازی نیاز دارد، اما به AR می ‌توان با گوشی‌ های هوشمند دسترسی داشت.

AR هم دنیای مجازی و هم دنیای واقعی را بهبود می‌ بخشد در حالی که VR فقط یک واقعیت خیالی را تقویت می ‌کند.

«متاورس»  ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت است.

«زاکربرگ» دلیل این تغییر «برند» را «تمرکز بیشتر بر متاورس» عنوان کرده است.

تعداد قابل توجهی از نیروی کار این شرکت در حال حاضر تلاش می‌کنند مفهوم متاورس را به یک واقعیت تبدیل کنند و شرکت قصد دارد در طول پنج سال آینده، ۱۰ هزار نیروی کار بیشتر در اروپا استخدام کند. «فیسبوک» در بیانیه‌ای که در وبلاگ خود منتشر کرده آورده است که متاورس بالقوه می‌تواند فرصت‌هایی را در عرصه خلاقیت، اجتماعی و اقتصادی در دسترس کاربران قرار دهد و در گام اول اروپا به این مفهوم شکل خواهد داد.

به گفته فیس‌بوک متاورس در پنج سال آینده موقعیت‌های شغلی جدیدی به خصوص برای "مهندسان بسیار متخصص" خواهد آفرید. فیس‌بوک گفته است سرمایه‌گذاری در اروپا مزایای زیادی از جمله دسترسی به بازار بزرگی از مصرف‌کنندگان، دانشگاه‌های تراز اول و استعداد‌های سطح بالا را به همراه خواهد داشت.
متاورس به یکی از بزرگ‌ترین اولویت‌های فیسبوک تبدیل شده و با وجود پیشینه‌ای که این شرکت در خرید رقبایش دارد اکنون می‌گوید متاورس چیزی نیست که یک‌شبه و به دست یک شرکت ساخته شود و وعده داده برای ایجاد آن با شرکت‌های دیگر همکاری کند.

فیس‌بوک به تازگی ۵۰ میلیون دلار در اختیار گروه‌های غیرتجاری قرار داده است که«مسئولانه به ساخت متاورس کمک می‌کنند».

فیس‌بوک تخمین زده است که تحقق ایده« متاورس» واقعی ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد.

بااین فنآوری، در جریان دورکاری، همکاران فعال در یک شرکت می‌توانند به جای دیدن و شنیدن یکدیگر با استفاده از تماس‌های صوتی و تصویری با هم در یک دفتر مجازی کار کنند و از حضور یکدیگر بهره‌مند شوند.

«فیس‌بوک» نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام «هاریزون ورک‌رومز» (Horizon Workrooms) راه‌اندازی کرده که با استفاده از «هدست‌های واقعیت مجازی» موسوم به« اوکیولس» (Oculus) که حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد، قابل اجراست.

تصور کنید که اینترنت زنده شده یا دست‌کم به صورت «سه بُعدی» ارائه شده است.

در این صورت یک «محیط مجازی» شکل می‌گیرد که می‌توانید به جای تماشای آن روی صفحه نمایش، وارد آن بشوید. بدین ترتیب، با دنیایی از بخش‌های مجازی بی‌پایان و به هم پیوسته مواجه می‌شوید که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و یا سایر ابزارهای مشابه یکدیگر را ملاقات کنند، با هم درس بخوانند و کار و بازی کنند. این دنیای جدید همچنین جنبه‌های دیگر زندگی برخط (‌آنلاین) مانند خرید و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد.

در واقع با اتصال و تجمیع جنبه‌های برخط در یک جهان یکپارچه مجازی، انسان‌ها قادر خواهند بود که زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، مثلا به یک «کُنسرت مجازی» و یک سفر آنلاین بروند، اثر هنری مجازی خلق کنند، یا از نمایشگاه این گونه آثار هنری بازدید کنند و در جریان خرید یک لباس دیجیتال آن را امتحان کنند.

آیا « دنیای «متاورس»متاورس»جدید است؟

ایسنا( ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱)نوشت:کسب‌ و کارهای بزرگ و کوچک عجله دارند تا بخشی از متاورس باشند و زمین‌های مجازی را با قیمت چند میلیون دلاری تصاحب کنند. اما با نگاهی فراتر از زرق و برق این دنیای جدید متوجه می‌شویم که اجزای سازنده آن چندان جدید نیستند. محیط‌های واقعیت افزوده و مجازی، نمایشگرهای روی هدست‌ها و شبیه‌سازی‌های سه‌بعدی مدت‌هاست که در مجموعه‌های نظامی وجود داشته‌اند.

فناوری واقعیت مجازی(VR) در دهه گذشته بخشی جدایی‌ناپذیر از آموزش خلبانان و ملوانان در ارتش ایالات متحده بوده است. با توجه به هزینه‌های میلیون‌ها دلاری روی هر قطعه از تجهیزات نظامی، نیروهای دفاعی همواره برای آموزش پرسنل خود به محیط‌های شبیه‌سازی شده متکی بوده‌اند. این فناوری همچنین به کاربران این امکان را می‌دهد که تجهیزات را تا حد ممکن آزمایش کنند و برای بهبود مهارت‌های انسانی به شکل بی‌وقفه تلاش کنند.

ارتش آمریکا در حالی که از واقعیت مجازی برای آماده کردن پرسنل خود برای میدان نبرد استفاده می‌کند، بیمارستان‌های نظامی نیز از این فناوری برای کمک به سربازان برای دور شدن از شرایط وحشتناکی که در جنگ تجربه کرده‌اند و مبارزه با استرس پس از سانحه استفاده کرده‌اند.

بخش دفاعی شرکت "بوئینگ" از واقعیت افزوده(AR) برای آموزش مکانیک‌های خود ساعت‌ها قبل از تماس با هواپیمای جنگی روی ناوها و برای اهداف تعمیر و نگهداری آنها استفاده می‌کند، در حالی که ارتش ایالات متحده قراردادی نزدیک به ۲۲ میلیون دلاری با شرکت "مایکروسافت" برای تحویل بیش از ۱۲۰ هزار هدست "هولولنز" امضا کرده است. این در حالی است که این قرارداد خیلی قبل از اینکه "فیسبوک" به "متا" تبدیل شود، منعقد شده است.

اسباب بازی‌های جدید ارتش آمریکا برای تحقق متاورس

 در حالی که غول‌های فناوری، مؤسسات مالی و شرکت‌های فناور مشتاق هستند که بخشی از انقلاب اینترنتی به نام "متاورس"(metaverse) باشند، به نظر می‌رسد ارتش ایالات متحده از مدت‌ها پیش در حال ساختن نسخه‌ای از این دنیای دیجیتال برای خود است.

وقتی کسی در مورد متاورس صحبت می‌کند، معمولاً تصویری در ذهن ترسیم می‌شود که در آن مردم در دنیای دیجیتال همانطور که "مارک زاکربرگ" مؤسس شرکت "فیسبوک" که اکنون به "متا" تغییر نام داده است، می‌گوید، با هم ملاقات می‌کنند.

"مارک زاکربرگ" با اعلام قصد خود برای ایجاد این قلمروی دیجیتالی توانست توجه جهانی را به خود جلب کند و تعداد زیادی از شرکت‌های دیگر را به این دنیای کاملاً جدید علاقه‌مند کند.

این که ارتش آمریکا در صدر «توسعه دنیای متاورس» باقی مانده است، در پروژه‌های جدید آن که از دستیاران هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، مشهود است؛ پروژه‌هایی که به سربازان از طریق صداها، گفتار و گرافیک بر اساس مکان و عملکردشان مشاوره ارائه می‌دهند.

خلبانان جنگنده با استفاده از آنها مهارت کسب می‌کنند و سلاح‌های مختلف در این فضا از فرآیند آزمون و خطا و برای کسب مهارت و مانور انسانی می‌گذرند.

برای کسانی که در پی کسب اطلاع از چشم‌انداز "زاکربرگ" نسبت به متاورس هستند، می‌توان گفت که در ماه دسامبر سال گذشته، نیروی هوایی ارتش ایالات متحده جلسه‌ای در سطح بالا در یک محیط مجازی برگزار کرد که بیش از ۲۵۰ نفر از مناطق مختلف در جهان به آن ملحق شدند.

ایسنا درپایان نوشت: ارتش آمریکا مجبور نیست متاورس خود را به "متا" یا "مایکروسافت" واگذار کند، چرا که دنیای متاورس ارتش آمریکا با مجموع قطعات اختصاصی آن ساخته شده است و در حال حاضر بسیار بیشتر از آنچه ما می‌دانیم، عملیاتی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد