پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

محصول ماه رمضان(کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ)لَعَلَّکُم تَتَّقونَ(تقوا)

ماه رمضان ازدیدگاه رهبرانقلاب(آیت الله خامنه ای)

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ»/سوره بقرة آیه ۱۸۳
ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.
محصول ماه رمضان

محصول ماه رمضان،« تقوا»ست؛ به خود پرداختن، به خود رسیدن و ذخیره‌ی تقوا را برای خود فراهم کردن؛ «لعلّکم تتّقون».  ماه رمضان در ما ذخیره‌ی تقوا ایجاد می‌کند. این تقوا هم خود وسیله‌یی برای منازل عالی‌تر است. تقوا مرکبی است که می‌تواند ما را به آن منازل عالی برساند: ۱۳۸۳/۰۸/۲۴

محصول عمده‌ی دیگر این ماه [رمضان]، تقواست؛ که فرمود: «لعلّکم تتّقون».... «دستی که عنان خویش گیرد»؛ معنای تقوا این است. عنان دیگران را گاهی درست میتوانیم بگیریم؛ اگر بتوانیم عنان خودمان را بگیریم، خودمان را از چموشی، از وحشیگری، از عبور از خطوط قرمز الهی باز بداریم، این هنر بزرگی است. تقوا یعنی مراقبت از خود برای حرکت در صراط مستقیم الهی؛ یافتن علم و معرفت و بصیرت، و بر اساس علم و معرفت و بصیرت، حرکت کردن.۱۳۹۰/۰۶/۰۹

«کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیام»

در آیه‌ی شریفه‌ی «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَی الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقُون»، این «لَعَلَّکُم تَتَّقُون» -شاید تقوا پیشه کنید- به معنای امید است، یعنی امید این هست که این اتّفاق بیفتد. خب، امید در مورد خدای متعال معنا ندارد؛ خدا عالم به سرّ ‌و خفیّات و همه چیز است، امید معنی ندارد؛ بنابراین مراد این است که این ماه رمضان را، این تشریع الهی را قرار دادیم تا زمینه‌ای باشد، بستری باشد برای رواج تقوا؛ خطاب هم خطاب به عموم است، یعنی بین شما مردم تقوا رواج پیدا کند. بنابراین ماه رمضان، ماه رواج تقوا است.۱۳۹۸/۰۲/۲۴

تقواچیست؟ درماه رمضان چکارکنیم تا به تقوابرسیم؟

آیت الله سیدعلی خامنه ای(رهبرانقلاب):تقوا یعنی چه؟ تقوا آن طوری که در ترجمه‌ها رایج شده که درست هم هست، یعنی «پروا کردن»، یا در تعبیرات معمولی ماها «ملاحظه کردن»؛ [مثلاً] میگویند فلانی ملاحظه‌ی فلانی را دارد، یا شما ملاحظه‌ی فلان کس را دارید؛ پروا یعنی این. پروا کردن، ملاحظه کردن، معنای تقوا است. اِتَّقُوا الله، یعنی ملاحظه‌ی خدا را بکنید، پروا داشته باشید از خدای متعال. یک خطّ مستقیمی به شما نشان داده است در این حرکت عظیم حیات بشری که محفوف به مشکلات است. فرض کنید مثل زمینی که این گوشه و آن گوشه‌اش مین وجود دارد که یک راهی را باز میکنند، میگویند این راه، راه سلامت است، راه امنیّت است، از اینجا بروید؛ صراط مستقیم این است. ملاحظه‌ی خدا -اِتَّقُوا الله- یعنی حواستان باشد از این راه منحرف نشوید، کج و راست نشوید که گرفتار خواهید شد، مشکل برایتان درست میشود.

اگر از این راه رفتید، آن وقت نتایج خوبی به دست شما خواهد رسید که آن نتایج را هم خدا در قرآن مکرّر در آیات متعدّد قرآنی بیان کرده: اِتَّقُوا اللهَ لَعَلَّکُم تُرحَمون؛(آیه ۱۰حجرات) رحمت الهی؛ لَعَلَّکُم تُفلِحون( آیه ۱۸۹ بقره) -فلاح یعنی رستگاری- اگر تقوا بود، رستگاری برای انسان پیش می‌آید؛ لَعَلَّکُم تَهتَدون؛(آیه ۵۳ بقره) -که در بعضی از آیات هست- تقوا موجب هدایت است، وقتی تقوا پیشه کردید، مشکلات، کوره‌راه‌ها از جلوی شما عقب خواهد رفت و راه درست برای شما روشن خواهد شد. اگر تقوا داشته باشید، موجب فرقان است: یَجعَل لَکُم فُرقانًا؛(آیه ۲۹ انفال) فرقان یعنی قدرت تشخیص؛ [این] خیلی مهم است. ما در همه‌ی مسائل زندگی نیاز داریم به قدرت تشخیص که راه درست را از نادرست، حق را از باطل تشخیص بدهیم؛ با «تقوا» فرقان به وجود می‌آید، قدرت تشخیص به وجود می‌آید. یک چیز دیگر: وَ مَن یَتَّقِ اللهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجاً(آیه ۲ سوره طلاق) -«مَخرَج» یعنی بن‌بست‌شکنی- اگر تقوا باشد، بن‌بستی وجود ندارد، بن‌بست در کارتان نیست. در همه‌ی زمینه‌ها اگر تقوا داشته باشید، مراعات کنید، همان پروای مورد نظر و ملاحظه‌ی از خدای متعال را داشته باشید، بن‌بستی در مقابل شما وجود ندارد. و بصیرت [هم به انسان میدهد]. اینها وعده‌های قرآنی است برای تقوا. وَمَن اَصدَقُ مِنَ اللهِ قیلًا؛(آیه ۱۲۲ نساء) هیچ کس، هیچ وعده‌دهنده‌ای صادق‌تر از خدای متعال نیست؛ وقتی خدای متعال وعده میدهد، تحقّق پیدا میکند، قطعی است و در این شکّی نیست.

 رهبرانقلاب تأکیداداشتند:این «لَعَلَّکُم تَتَّقُون» -شاید تقوا پیشه کنید- به معنای «امید» است، یعنی «امید این هست که این اتّفاق بیفتد».

ایشان درباره کلمه«امید»درقرآن گفتند: خُب، امید در مورد خدای متعال معنا ندارد؛ خدا عالم به سرّ ‌و خفیّات و همه چیز است، امید معنی ندارد؛ بنابراین مراد این است که این ماه رمضان را، این تشریع الهی را قرار دادیم تا زمینه‌ای باشد، بستری باشد برای رواج تقوا؛ خطاب هم خطاب به عموم است، یعنی بین شما مردم تقوا رواج پیدا کند. بنابراین ماه رمضان، ماه رواج تقوا است.

آیت الله سیدعلی خامنه ای درباره دامنه تقوا گفتند:«تقوا دامنه‌ی وسیعی هم دارد»؛ یعنی از خلوت دل شما تقوا وجود دارد که شهوات را در دل راه ندهید، رَیب و شکّ در حق را در دل راه ندهید، هوای نفْس را از خودتان دور کنید؛ [یعنی] این مشکلاتی که ماها دچارش هستیم.۱۳۹۸/۰۲/۲۴

رهبرانقلاب درجلسه دیگری درباره تقوا اینگونه گفتند:

رواج روحیه تعاون و همکاری در ماه رمضان

در ماه رمضان در حد توان خودمان باید مراقبت کنیم، رفتار خودمان را تصحیح کنیم؛ فکرمان را، قولمان را، عملمان را تصحیح کنیم؛ بگردیم اشکالاتش را پیدا کنیم، آن اشکالات را برطرف کنیم. این تصحیح در چه جهتی باشد؟ در جهت تقوا. در آیه‌ی شریفه‌ی روزه میفرماید: «لعلّکم تتّقون»؛(۲) روزه برای تقواست. بنابراین، این تلاشی که در راه ماه مبارک رمضان انجام میگیرد، در جهت تقوا باشد.۱۳۸۹/۰۵/۲۷

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:إفشاءِ العارِفَةِ و سَترِ العائِبَةِ‌(مداخله دررفع اختلافات مؤمنین)

و اصلاح ذات البین«؛ میانه‌ی افراد را اگر اختلافی وجود دارد، اصلاح کنیم.  و« إفشاءِ العارِفَةِ و سَترِ العائِبَةِ‌»؛ درباره‌ی اشخاص، نقاط مثبت را، نقاط خوب را افشاء کنیم، منتشر کنیم. از کسی، از مسئولی کار خوبی سراغ دارید، این را بیان کنید و بگوئید. نقطه‌ی مقابل: اگر چنانچه نقطه‌ی منفی‌ای سراغ دارید، این را افشاء نکنید. افشاء نکردن معنایش این نیست که نهی از منکر نکنید؛ چرا، به خود آن کسی که به کارش اشکالی وارد است و باید ایراد گرفته شود، گفته بشود؛ اما افشاء کردن این چیزها مصلحت نیست.  ...دلهامان را به این سمت ببریم. از خدا بخواهیم که «البسنی زینة المتّقین»؛ آرایش متقین را به ما بدهد. بالاخره چاره جز این نیست. روزه هم در قرآن «لعلّکم تتّقون»(۴) است؛ روزه را واجب فرمود برای اینکه ما تقوا پیشه کنیم. از جمله‌ی موارد تقوا اینهاست.۱۳۹۰/۰۵/۱۶

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:توضیحات بیشتردرباره دعای«إفشاءِ العارِفَةِ و سَترِ العائِبَةِ‌»

اللّهُمّ... «ألبِسْنِی زِینَةَ المُتّقینَ»... إفشاءِ العارِفَةِ و سَترِ العائِبَةِ‌. صحیفه سجّادیّة، دعا ۲۰.
 زیورهای مردم صالح و باتقوا : افشا کردن خوبی‌ها و پوشاندن بدی‌ها.

۲نکته در تبیین این فراز دعا:

یَا مَنْ‌ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ‌ وَ سَتَرَ الْقَبِیح. ‌/کافی شیخ کلینی، ج‌۴، ص۵۴۶.

این کار خداست که خوبی‌های انسان را منتشر می‌کند و بدی‌های او را می‌پوشاند؛ لذا اگر انسان بخواهد به خدا نزدیک شود و به معرفت حقیقی دست پیدا کند یکی از برنامه‌ها همین متخلق شدن به اخلاق الهی است.

 امیر المؤمنین (علیه السّلام) فرمودند:

لَیسَ‌ العِلمُ‌ فِی‌ السَّماءِ فَیُنزَلُ إلَیکُم، ولا فی تُخومِ الأَرضِ فَیُخرَجُ لَکُم، ولکِنَّ العِلمَ مَجبولٌ فی قُلوبِکُم، تَأَدَّبوا بِآدابِ الروحانیون یَظهَر لَکُم. /فیض کاشانی «قره العیون فی اعز الفنون» ص۴۳۹.

دانش، نه در آسمان است که بر شما فرود آید، و نه در زیر زمین تا برایتان بیرون آید؛ بلکه دانش در دل‌هایتان سرشته شده است. به آداب خدا، متأدّب شوید تا برایتان آشکار گردد.

 کسی که متخلق به اخلاق و آداب روحانیان شود، آن علم لدنی که اصل آن در ذات همه انسان‌ها است، برایش ظاهر می‌شود.

نکته دوم که نکته ای است اجتماعی، این است که از عوامل صلاح ذات البین که در فراز قبل آمده بود، همین است که انسان بدی دیگران را بپوشاند و خوبی آنها را منتشر کند. اگر دنبال جامعه اسلامی متحد هستیم که افراد آن همه در کنار هم و بدون اختلاف زندگی کنند، باید به این اخلاق الهی متخلق شویم؛ ولی اگر بر عکس عمل کنیم و بدی دیگران را افشا کنیم و خوبی آنها را بپوشانیم، برادری و اتحاد از بین می رود و نتیجه این بی اخلاقی ایجاد اختلافات از جمله اختلافات اجتماعی و سیاسی خواهد بود.

امام خمینی :« اسلام، احکام اخلاقى اش هم سیاسى است. همین حکمى که در قرآن هست که مؤمنین برادر هستند، این یک حکم اخلاقى است، یک حکم اجتماعى است، یک حکم سیاسى است »./صحیفه امام، ج۱۳، ص۱۳۰.

بنابراین، برای ایجاد یک نظام سیاسی قوّی که دارای وحدت کلمه باشد، باید عوامل آن ایجاد شود. یکی از عوامل آن همین است که همه ما و همه رسانه های جمعی و مجازی ما، به نشر خوبی‌ها و ستر بدی‌ها بپردازند.

همسر بینظیر بوتو(آصف علی زرداری)رئیس جمهورپاکستان شد

«آصف علی زرداری» ازسال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳(۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲) ریاست جمهوری پاکستان را بر عهده داشت.

«آصف علی زرداری» همسر «بینظیر بوتو» و (رهبر حزب مردم پاکستان) با ۴۱۱ رای به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور این کشور انتخاب شد

زرداری رقیب خود «محمودخان اچکزی» از حزب «تحریک انصاف»(عمران خان) را مغلوب کرد.

نمایندگان مجالس ملی و ایالتی پاکستان صبح شنبه (۱۹ اسفند ۱۴۰۲) روند رای‌دهی برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده این کشور را آغاز کردند.

This handout photograph taken and released on March 3, 2024, by the Pakistan National Assembly, shows Pakistan's former President Asif Ali Zardari (R) greeting newly-elected Pakistan's Prime Minister Shehbaz Sharif (L) at the Parliament House in Islamabad. Shehbaz Sharif was voted in on March 3 as Pakistan's prime minister for a second time, presiding over a shaky alliance that has shut out followers of jailed opposition leader Imran Khan. (Photo by Pakistan National Assembly / AFP) (AFP)

«آصف علی زرداری»(رئیس جمهور پاکستان)  در حال خوشامدگویی به«شهباز شریف» (نخست وزیر تازه منتخب پاکستان) در مجلس پارلمان در اسلام آباد است/یکشنبه (۳ مارس ۲۰۲۴)۱۳ اسفند ۱۴۰۲

«رئیس جمهورجدیدپاکستان»(آصف علی زرداری)

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در این انتخابات، «آصف‌علی زرداری» به عنوان گزینه ائتلاف ۸ حزب سیاسی به رهبری «مسلم لیگ-نواز»

رئیس جمهور پاکستان آصف علی زرداری (3R) از حزب مردم پاکستان (PPP) رای خود را برای رای دادن در انتخابات ملی این کشور در یک مرکز رای در نواب شاه در استان سند در ۸ فوریه ۲۰۲۴ به صندوق انداخت./پنجشنبه ، ۱۹ بهمن ۱۴۰۲Striking conciliatory note, Pakistan’s Nawaz Sharif seeks coalition government, Khan’s PTI rejects offer

«نواز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان (وسط) و رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان (PML) به همراه برادر کوچکتر و نخست وزیر «شهباز شریف» (راست) و دخترش مریم نواز (چپ) در ماه فوریه با هوادارانش در لاهور صحبت می کنند. ۹ فوریه ۲۰۲۴، یک روز پس از انتخابات ملی پاکستان./جمعه ، ۲۰ بهمن ۱۴۰۲

 و «محمودخان اچکزی» به عنوان نامزد مورد حمایت حزب «تحریک انصاف»(عمران خان) برای کسب عنوان چهاردهمین رئیس‌جمهور پاکستان با هم رقابت کردند.

«بلوال بوتو زرداری»رئیس حزب مردم پاکستان (سمت چپ) درکنار پدرش «آصف علی زرداری »

حامیان آصف علی زرداری

کشورپاکستان

Zareen Ara Bukhari with Benazir Bhutto, Asif Ali Zardari 
and Nusrat Bhutto in a memorable picture.
Twitter / BilawalBhuttoZardari

زارین آرا بخاری در کنار بی نظیر بوتو، آصف علی زرداری و نصرت بوتو

بینظیربوتو

It was his 1987 arranged marriage with PPP leader Bhutto that earned him a spot in the political limelight

شوهربی نظیربوتو رئیس جمهورپاکستان شد

آصف علی زرداری ورئیس جمهورآمریکا

رئیس جمهورآمریکا(جورج بوش) درکنار(بی نظیر بوتو)، نخست وزیر پاکستان و همسرش آصف علی زرداری وهمسرخودش/۱۶ خرداد ۱۳۶۸

(FILE PHOTO) Pakistan's opposition leaders Shahbaz Sharif (left) and Asif Ali Zardari attend a press conference in Islamabad. Asif Ali Zardari, the widower of Pakistan's slain first female premier Benazir Bhutto who has had a life storied equally by tragedy and farce, was set to become president for a second time. -AFP/Aamir QURESHI

رهبران مخالف پاکستان «شهباز شریف» (چپ) و «آصف علی زرداری» در یک کنفرانس مطبوعاتی.

رئیس‌جمهور پاکستان برای پنج سال تعیین می‌شود و در حال حاضر «عارف علوی» از حزب (تحریک انصاف) بر این کرسی تکیه زده است.

نامزدان پست ریاست‌جمهوری باید از مجلس نمایندگان، مجلس سنا و مجالس‌ محلی هر چهار ایالت پاکستان رای اعتماد بگیرند. رای‌گیری به طور همزمان و محرمانه برگزار شده است.

پیش از این «شهباز شریف» به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شده بود.

«عارف علوی»(رئیس جمهورسابق پاکستان) و «شهبازشریف»(نخست وزیرپاکستان)

Pakistan's President Arif Alvi administers the oath to Pakistan's newly elected Prime Minister Shehbaz Sharif, at the Presidential Palace in Islamabad, Pakistan March 4, 2024.

رئیس جمهور پاکستان(عارف علوی) و «شهباز شریف»(نخست وزیر تازه منتخب پاکستان)  کاخ ریاست جمهوری در اسلام آباد، پاکستان در روز دوشنبه (۴ مارس ۲۰۲۴)۱۴ اسفند ۱۴۰۲سوگند یاد کرد.

No Compromise On Democracy: Mahmood Khan Achakzai

«محمودخان اچکزی» در این انتخابات پارلمانی ۱۸۱ رای کسب کرده بود

مقدار(نان)مصرفی روزانه مردم ایران ۱۲ میلیون نان

مردم در هر روز چقدر نان مصرف می کنند؟

«مشاور وزیر اقتصاد و سخنگوی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان» گفت:  «روزانه در کشور خرید ۱۲ میلیون قرص نان  به ثبت می رسد»

دکتر محمد جلال روز شنبه پس از نشست مشترک با مدیران کل غله و خدمات بازرگانی و استاندارد استان خراسان رضوی در مشهد در جمع خبرنگارانگفت:«مردم درشبانه روز ۱۲ میلیون قرص نان ازنانوایی ها می خرند»


 «دکتر محمد جلال» افزود: اگر با تخلفی هم برخورد می شود مبتنی بر نظارت مردم یا گزارشهای الکترونیکی است.

متوسط مصرف سرانه روزانه نان در کشور ۳۱۰ گرم است

وی ادامه داد:در نشست امروز با مدیران خراسان رضوی در مورد نظارتها، مقرر شد تا دستگاه‌های موثر، فرمهای نظارت خود را معرفی کنند تا به صورت الکترونیکی بتوان نظارت بیشتری بر فعالیت نانواییها داشت.

۱۲ میلیون قرص نان روزانه در کشور خریداری می‌ شود

«سخنگوی طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان» گفت:این طرح در سومین مرحله اجرایی بر محور مشارکت مردم نسبت به کیفیت نان و آرد پیش می‌رود.

آمار عجیب از مصرف نان ایرانی ها

جلال افزود:این طرح در مرحله سوم خود در حوزه مردمی سازی، به جد به دنبال مشارکت مردم برای ارزیابی نانوایی‌هاست و در این راستا سامانه "نظر" در آذرماه امسال رونمایی شد.

وی ادامه داد: مردم با مراجعه به این سامانه کاربردی علاوه بر امکان مشاهده وضعیت تراکنش خرید نان، می توانند میزان رضایتشان را از کیفیت نان و تجربه خرید خود ثبت کنند که به این ترتیب میزان رضایت مردم به صورت مستقیم در اقتصاد نانوایی‌ها تاثیر دارد./ایرنا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«مصرف روزانه نان درکشورایران ۱۲ میلیون قرص نان  است»

خودزنی صداوسیما برای نجات(رسایی)نماینده منتخب تهران/برخلاف توصیه رهبری

علیرضا خدابخشی(معاون سیاسی صداوسیما)سئوالات فتنه انگیزرا درگوشی(سحرامامی)مجری می گفت، یک روزبعد برنامه -گفتگوی ویژه خبری- اخراج شد.(سئوالات علیه سپاه وقالیباف)درحمایت ازحمیدرسایی.

رسایی:سپاه دراین دوره اجازه دخالت درانتخابات رانداد...دردوره های گذشته؟

مجری شبکه خبر درحمایت از رسایی برخاست،چندبارسخنان زنگنه را قطع کرد ودردفاع از رسایی حرف زد...چه بایدبکند..چه کرده،تخلفش چیست..کجای کارش اشتباه است....

خودزنی صداوسیما برای نجات حجت الاسلام حمید رسایی/ اقدام مستقیم علیه بیانات رهبر انقلاب
صداوسیما برای تطهیر حمید رسایی از بداخلاقی، شب گذشته برنامه عجیب و غریبی را روی آنتن برد که خود همین برنامه هم مصداق تخطی از تذکر عمومی رهبر معظم انقلاب بود.
خبرگزاری تسنیم(۱۸ اسفند ۱۴۰۲)نوشت: فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای خبرگان درباره‌ی منتخبان مجلس جدید با اقبال و توجه بسیار مخاطبان در فضای حقیقی و نیز فضای مجازی مواجه شد. ایشان فرمودند: "منتخبان مجلس (شورای اسلامی) جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسی باطراوت کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود بازمی‌ماند".
حمید رسایی برای خیلی‌ها اولین فردی بود که به‌عنوان دست‌کم یکی از مصادیق تذکر رهبر معظم انقلاب به ذهن می‌آمد، و به همین دلیل، اقدام شب گذشته صداوسیما، بسیاری از مخاطبانش را شگفت‌زده و شوکه کرد.

«برنامه گفتگوی ویژه خبری»، خودِ حمید رسایی، یعنی یکی از مصادیق اصلی بداخلاقی و ستیزه‌جویی دشمن‌شادکن را به‌عنوان میهمان ویژه برای تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب به استودیو آورده بود!

این اقدام از سوی صداوسیمایی که بعضی مسئولان ارشد آن جزو همفکران رسایی محسوب می‌شوند، مشخصاً این‌طور تحلیل شد که این رسانه قصد دارد رسایی را در افکار عمومی نجات دهد، برخی هم در این بین در فضای مجازی نوشته بودند که رکورد سرعت تذکر رهبر انقلاب شکسته شده است؛ به این معنا که بعضی از این منتخبان، فقط چند روز بعد از انتخابات و در حالی که هنوز ماه‌ها به تشکیل مجلس جدید مانده، در همین ابتدا تذکر شدید اخلاقی دریافت کرده‌اند.

اما موضوع فقط به تطهیر رسایی منحصر نماند بلکه صداوسیما عملاً به یک عملیات بسیار عجیب علیه بیانات رهبر معظم انقلاب روی آورد و خودِ همین برنامه را هم به میدانی برای بداخلاقی و ستیزه‌جویی تبدیل کرد، اتفاقی که این بار مورد واکنشهای منفی و تعجب شدید برخی از کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

 


مجری این برنامه به‌خلاف روال مجریان صداوسیما که در بحث‌ها و مناظرات تلویزیونی اشخاص را از نام بردن افراد نهی می‌کردند، این بار(مجری-سحرامامی) با تهییج حمید رسایی بارها از او می‌خواست که با نام بردن از افراد، رویکرد مقابله و نزاع با آنان را در پیش بگیرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:خانم امامی(مجری) چندباردردفاع از رسایی برخاست،به زنگنه گفت:رسایی چکارکرده؟تحلفش چیست؟چی بایدبکند؟...درفرازی از حرفهایش گفت:رسایی می گوید راحت(بدون سانسور)حرفهارابزنید.

مظلوم نمایی رسایی

خودزنی صداوسیما برای نجات رسایی/ اقدام مستقیم علیه بیانات رهبر انقلاب

تسنیم :در یکی از مقاطع این برنامه، حمید رسایی که ویژگی اصلی شخصیت او را در سیاست، اقدامات سلبی و نزاع با این و آن تشکیل می‌دهد، در یک مظلوم‌نمایی عجیب برای فرار و توجیه بداخلاقی‌ها، دیگران و به‌ویژه بعضی رسانه‌ها را متهم کرد که درباره او انتقادات ناروایی مطرح کرده‌اند.

اگرچه او ابتدا نام نیاورد، اما با پرسشهای خلاف روال و مکرر مجری مبنی بر اینکه "نام ببرید، نام ببرید! چرا نام نمی‌برید؟"، گفت که خبرگزاری تسنیم و روزنامه جوان این کار را کرده‌اند، این ادعای رسایی مشخصاً برای هر مخاطبی که واقعاً مسایل را دنبال کرده باشد، مصداق یک دروغ بود.

تشنیم نوشت:اگر تسنیم و روزنامه جوان طی روزهای گذشته نقدی به رسایی نوشته‌اند در واقع همین بداخلاقی‌ها و جنگ و ستیزهای او را نکوهش کرده‌اند؛ نه آنکه خود از پیش وارد این ماجرا شوند.

پشت صحنه تطهیر حمیدرسایی کیست؟

 

برخی این‌چنین تحلیل می‌کنند که «اقدام غیرحرفه‌ای مجری»(سحرامامی) و پیش بردن برنامه در مسیری کاملاً تقابل‌آمیز با تذکر رهبر معظم انقلاب نمی‌تواند انتخابی توسط خود مجری باشد بلکه احتمالاً باید به پشت‌صحنه این برنامه و رفقای رسایی در رسانه ملی برگردد؛ هرچه باشد، یعنی چه صداوسیما در کنترل چنین برنامه‌ای ناکام باشد و چه برخی مسئولان ارشدش پشت صحنه ماجرا بوده باشند، چیزی از اصل موضوع و برآیند و خروجی آن کم نمی‌کند.

دعوت رسایی در شبکه خبر(شامگاه پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲)

اتهام رسایی به سپاه:دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درادوار گذشته است!؟


تسنیم نوشت:رسایی روز گذشته هم توئیتی منتشر کرد که مضمون آن اتهام مشخص به یک نهاد انقلابی مبنی بر دخالت در انتخابات ادوار گذشته بود. او در توئیتی دوپهلو نوشت؛ "از مسئولان سپاه (سردار سلامی و سردار نقدی و رئیس اطلاعات سپاه) سپاسگزارم که در «انتخابات این دوره» اجازه دخالت این نهاد در انتخابات را ندادند."؛ معنای ضمنی این حرف اتهام به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مبنی بر دخالت در ادوار گذشته است و قاعدتاً مسئولان این نهاد انقلابی پیگیر اتهام صورت‌گرفته هم خواهند بود./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:واکنش کیهان به ماجرای رسایی وتلویزیون

برادرانه با مدیران محترم صداوسیما

حسین شریعتمداری نوشت: آنچه پنج‌شنبه شب گذشته(۱۷ اسفند ۱۴۰۲) در برنامه «‌گفت‌و‌گوی ویژه خبری» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی اتفاق افتاد، به اندازه‌ای باور‌ناپذیر بود که تصور نمی‌رفت مسئولان محترم صدا و سیما مخصوصاً ریاست محترم این سازمان از وقوع آن روی آنتن زنده با خبر باشند.این برنامه برخلاف بسیاری از نمونه‌های قبلی آن که روشنگر و گره‌گشا بود، انگار برای دامن زدن به اختلافات و دمیدن در تنور دعواهای سیاسی تدارک دیده شده بود‌! پرداختن به دعواهای سیاسی در برنامه یاد شده درحالی صورت می‌پذیرفت که دقیقاً با تذکر چند ساعت قبل رهبر معظم انقلاب در تعارض بود! چرا که فقط چند ساعت قبل از آن حضرت آقا در دیدار اعضای خبرگان با ایشان تاکید فرموده بودند «‌آن چیزی که می‌تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند، سخنان اختلاف‌انگیز و دعوا راه انداختن‌ها و ‌ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند است؛ شیرینی مجلس جدید را این‌جور چیزها از بین می‌برد. باید خیلی مراقبت کرد؛ باید خیلی مراقبت کرد. برادران و خواهران در مجلس جدیدی که حالا اندکی بعد تشکیل خواهد شد و حضور دارند، بایستی مراقبت کنند که نگذارند شیرینی تشکیل مجلس جدید از بین برود و کام‌ها تلخ بشود. اگر چنانچه این مراعات را نکنند، اولین اثرش این است که کام ملّت تلخ می‌شود، فضای سیاسی کشور، فضای تلخی می‌شود؛ درحالی که فضای سیاسی با انتخابات و تشکیل مجلس جدید و آمدن افراد جدید و مانند اینها قهراً یک فضای باطراوتی است، این از بین می‌رود؛ اوّلین اثرش این است‌».

۲- بعد بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب، انتظار آن بود که رسانه ملی همه توان و تجربه خود را برای تبیین این دیدگاه به کار گیرد و مخصوصاً با مراجعه به آرشیو غنی سازمان صدا و سیما، نمونه‌های مستند و درس‌آموزی از آثار خسارت‌بار و فاجعه‌آمیز دامن زدن به اختلافات و دعواهای سیاسی را پیش‌روی مخاطبان خود قرار بدهد ولی برنامه گفت‌و‌گوی ویژه پنج‌شنبه شب نه فقط از این قاعده بیرون افتاده بود بلکه برخلاف رویه و بینش و منش شناخته شده صدا و سیما که مخصوصاً در دوران مدیریت آقای جبلی، برادر متعهد و انقلابیمان با دقت و مسئولیت‌شناسی مثال‌زدنی دنبال شده و می‌شود، سمت و سویی دیگر داشت و با دیدگاه و توصیه رهبر معظم انقلاب در تعارض بود. ۳- برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری که بی‌تردید یکی از برنامه‌های موفق صدا و سیماست از آقایان حمید رسایی منتخب مردم تهران و محسن زنگنه منتخب مردم تربت حیدریه برای حضور در برنامه دعوت کرده بود‌. موضوع بحث «‌انتظارات و خواسته‌ها از منتخبان مجلس دوازدهم‌» بود‌. ولی چند دقیقه بعد از شروع برنامه، موضوع آن تغییر کرد و دامن زدن به دعواهای سیاسی و تلخ کردن شیرینی انتخابات در کام مردم! به موضوع اصلی برنامه تبدیل شد! انگار نه انگار که همین چند ساعت قبل رهبر معظم انقلاب بر اجتناب از این اقدام خسارت‌آفرین توصیه کرده بودند‌!‌... حالا به بخشی از مکالمات رد و بدل شده در این برنامه توجه کنید؛

اصرار مجری بر طبل اختلاف

۴- آقای رسائی: « این که از سخن من، بیان من، صفحات مجازی من نباید دعوا برداشت شود حرف درستی است ولی الان یک سری صفحات مجازی دیگر هستند که اگر نخ آن صفحات مجازی را بگیرید می‌رسد به بعضی آدم‌ها‌». این‌جا بر اساس روال شناخته شده صدا و سیما انتظار آن بود که مجری محترم تاکید کند از نام بردن این آدم‌ها خود‌داری کنید.

ولی خانم مجری، برخلاف این روال می‌پرسد: به کی (کدام آدم‌ها؟).آقای رسائی می‌گوید: اتفاقاً می‌رسد به بعضی آدم‌ها که دنبال رئیس شدن مجلس هستند!.

مجری: نام ببر آقای رسایی!

مجری(سحرامامی) می‌پرسد: چه کسانی؟ همین مبهم صحبت کردن شما ممکن است اختلاف ایجاد کند!!

رسائی: من الان اسم بیاورم شما می‌گویید این حق و حقوق ایجاد کرد برای یک نفر.

مجری می‌گوید: خُب با سند که اسم بیاورید دیگر مشکلی نیست!.

رسائی: مثل روز روشن است دیگر، الان بعضی از خبرگزاری و...

مجری: خُب این که مثل روز روشن است را بگویید! ...

بگم بگم های احمدی نژادی

رسائی: بگویم؟!

مجری: بله‌...

رسائی: روزنامه جوان. خبرگزاری تسنیم و‌...

مجری:تسنیم متعلق به کیست؟

رسائی: مردم بروند سرچ کنند(ببینند که  متعلق به کیست).

مجری: آقای رسائی متعلق به کیست؟

رسائی: آقای قالیباف و‌...

گویی تهیه‌کنندگان برنامه اصرار دارند که موارد و نمونه‌های اختلافات و دعواهای سیاسی مطرح شود! و در پاره‌ای از موارد که آقای رسائی از ذکر نام افراد و یا طرف‌های مقابل خودداری می‌کند، با اصرار از ایشان می‌خواهند که «‌مبهم‌»! صحبت نکند و از افراد اسم ببرد!!!

۵- سخن درباره صحت و سقم و درستی و نادرستی مکالمات رد و بدل شده نیست و این که کدام سوی ماجرا در جانب حق نشسته و کدام سو در نقطه مقابل ایستاده است نیز، موضوع این وجیزه نیست. آنچه دور از انتظار بوده و هست، اصرار برنامه یاد شده بر دامن زدن به دعواهای سیاسی است! آن‌هم درحالی که چند ساعتی بیشتر از توصیه اکید رهبر معظم انقلاب بر دوری و اجتناب از این‌گونه اظهارات نگذشته بود.

۶ ـ شواهد موجود حکایت از آن دارند که خانم مجری(سحرامامی) برنامه از شخصیت متین، متدین و محترمی برخوردارند ولی مجری مخصوصاً در اینگونه برنامه ها از طریق گوشی، با سردبیر و مسئول برنامه در تماس است و سفارشات ایشان را اجرا می کند. از این روی انتظار آن است که مسئولان و مدیران ارشد سازمان صدا و سیما، از کنار این رخداد ناپسند و خسارت بار به آسانی عبور نکنند و برای پیشگیری از تکرار اینگونه رخدادها، ماجرای یاد شده را مورد بررسی دقیق قرار بدهند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مقاله آقای شریعتمداری اندکی ویراش شده است(انتخاب تیتر)

«محمد عکاف»(سردبیر خبرگزاری مجلس) در واکنش به برکناری معاون سیاسی صداوسیما نوشت: در شب حضور حمیدرسایی در تلویزیون، علیرضاخدابخشی(معاون سیاسی صداوسیما) در اتاق پخش بود و سوال‌ها را در گوشی به مجری(سحرامامی)می‌گفت تا بپرسد.

آنگونه که انتخاب روایت می کند، وی در این باره نوشت: ‏پرسیدم در آن شب کذایی که رسایی مهمان برنامه بود چه کسی در رژی پخش بود؟ گفت خدابخشی. گفتم چه کسی توی گوشی به مجری برنامه می گفت آن «سوالات را علیه ‎قالیباف و سپاه» بپرسد گفت: شخص خدابخشی.
۲۲ مهر ۱۴۰۰ پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در حکمی «علیرضا خدابخشی» را به عنوان معاون سیاسی سازمان منصوب کرد.

خدابخشی از تیم «جلیلیون» است.

حجت الاسلام حمیدرسایی(منتخب مردم تهران)۱۹ ماه قبل ازشهادت سردارسلیمانی اورابی بصیرت خطاب می کند وواورا «ابوموسی اشعری»زمان معرفی می کند.

سوپرانقلابی بی بصیرت کیست؟

روزنامه جوان(۱۶ اسفند ۱۴۰۲) نوشت: «حمید رسایی» در نخستین واکنشی که به انتخاب خود در مجلس داشت، با نوعی حاشیه‌سازی مکروه و ضد‌مردمی و در جملاتی متوهمانه که نشان می‌دهد خود را یک جریان یا چیزی بیش از یک منتخب، تصور کرده است، از همین‌حالا برای انتخاب رئیس مجلس خط‌ونشان کشید تا نشان دهد نه دغدغه مردم را دارد و نه درکی از خواسته‌های رهبری‌معظم از نمایندگان را و نه چارچوب فکری‌اش کار و انجام وظایف نمایندگی است و بیش‌از هرچیز درگیر توهم قدرت و ریاست شده است. از آنجا که برخی چهره‌های دیگر نیز در همین رویکرد و توهم غوطه می‌خورند، باید گفت این حرف‌ها نه نیاز کشور و نه نیاز مردم است، این‌ها فقط هوای نفس سیاسی است که مردم با آن خوب آشنا هستند و برای همین تا نیمی از نمایندگان هر دوره را کنار می‌ریزند، چون می‌دانند که از این هواگردی‌ها چیزی برای مردم درنمی‌آید.

«انتظار از یک نماینده متعهد و متخصص که رسایی و برخی همفکران او از هر دو بی‌بهره هستند، آن است که درک درستی از وظیفه نمایندگی و فلسفه سیاسی اسلام و فهم حکومتداری داشته باشند.»

اینکه اولین پیام یک نماینده به جای عرضه برنامه‌ها و راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات و تبیین چرایی انواعی از مشکلات اقتصادی و ساختاری، این باشد که با جملاتی به‌واقع خارج از ادب و عرف سیاسی و مشی اسلامی، که به‌نوعی هم توهین به شمار دیگری از منتخبان و هم توهین به مردم است، حاشیه‌سازی کند، یک فاجعه تمام‌عیار است.

حرکت از «تجلیل تتلو» به «تخریب ناطق نوری»

امروز روزنامه جوان، متعلق به سپاه پاسداران، در یادداشتی منتقدانه نسبت به حمید رسایی، یادآور شد که او قبلا هم به سردار شهید قاسم سلیمانی اهانت کرده است.

شاید خیلی ها یادشان نیاید ماجرا چیست؛ بنابر این به تیر ۱۳۹۷ می رویم، به جایی که حسن روحانی رئیس جمهور وقت گفته بود: اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد.

قدردانی سردارسلیمانی از حجت الاسلام حسن روحانی(رئیس جمهور)

بعد از اظهارات رئیس جمهور سابق، سردار قاسم سلیمانی نامه ای در نامه ای به وی نوشت:

پیام سرلشکر قاسم سلیمانی به رئیس جمهور «حسن روحانی»

برادر بزرگوار جناب آقای روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم

آن چه از فرمایشات حضرتعالی در رسانه‌ها منعکس شد، مبنی‌ بر این که اگر نفت جمهوری اسلامی ایران صادر نشود، تضمینی برای صدور نفت کل منطقه نمی‌باشد و بیانات بسیار ارزشمندی که در موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی فرمودید، مایه مباهات و افتخار است.

سردار قاسم سلیمانی خطاب به رئیس جمهورنوشت:«حقیر به عنوان سرباز ولایت و این ملت سرفراز و با همه جان به حضور جنابعالی عرض می‌کنم: این همان دکتر روحانی است که ما شناخت داشتیم و داریم و می‌بایست باشد

شما با سخنان حکیمانه ارزشمند و قدرتمندانه خودتان رهبر عزیز، ملت بزرگوار ایران اسلامی و مسلمانان جهان را سرافراز کردید.

حاج قاسم درپایان نوشت:«دست شما را برای ایراد این سخنان به‌ موقع، حکیمانه و صحیح می‌بوسم و برای هر سیاستی که مصلحت نظام اسلامی باشد در خدمت هستیم

برادرتان قاسم سلیمانی/۱۳ تیر ۱۳۹۷

***

خبرآنلاین نوشت: حمید رسایی که از مخالفان سرسخت روحانی بود، این نامه را برنتابید و نامه سردار سلیمانی را به دستبوسی«ابوموسی اشعری» تشبیه کرد. او در توئیتی نوشت: «به تاریخ که نگاه می‌کنم امثال اشعث کندی و ابوموسی اشعری یک عمر به امام علی (ع) خون دل دادند. یکی، دو بار هم در حرف و نه در عمل، مواضع درست داشتند اما مالک‌ اشتر برای دست‌بوسی از آنها دستپاچه نشد.» و زیرش هشتگ #قاسم_سلیمانی زد.

دومین منتخب تهران در مجلس دوازدهم به سردار سلیمانی توهین کرد +جزئیات

این توئیت مورد انتقاد گسترده اصولگرایان قرار گرفت. از جمله حسین کنعانی‌مقدم، از فعالان اصولگرا، درباره توییت حمید رسایی گفت: «بصیرت انقلابی از مسائل مهمی است که افرادی که انقلابی واقعی هستند آن را دارند. نامه فرمانده سپاه قدس به رئیس‌جمهوری حاکی از بصیرت انقلابی و خارج از حب و بغض‌های سیاسی و جناح‌بندی بود که حقیقت را بیان و از اقدامی که روحانی انجام داد، حمایت کرد. کسانی که تفکر دگماتیک داشته و متحجر دینی هستند، بصیرت انقلابی ندارند و سعی می‌کنند با الفاظی که در شأن خودشان است، موضوعات جامعه را تحلیل کنند. به نظر می‌آید گرفتاری انقلاب همین آدم‌ها هستند که درک صحیحی از انقلاب و شرایط آن ندارند و فقط مطامع سیاسی و رقابت‌های گروهی خود را دنبال می‌کنند.»

گفتی است رسایی، پیش از این دو بار برای انتخابات مجلس رد صلاحیت شده بود ولی این دوره تایید شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:روزنامه جواب درادامه نوشت:رسایی -ردصلاحیت‌شده در یکی از دوره‌های پیشین - این‌بار با تکرار واژه‌هایی که شبکه‌های صهیونیستی اینترنشنال و منوتو در دهان معاندان انداختند، مثل «کیف‌کشی» و «روابط فامیلی» برخی افراد را «رشدیافته بدون صلاحیت در عرصه سیاست» نامیده است. این حرف، گزاره بسیار دقیق و درستی است، اما مصداق عینی و اول آن خود اوست و باید نشان دهد که مراحل رشد سیاسی خودش چه بوده و از کجا آغاز کرده تا به اینجا رسیده است که در نخستین سخنان پس از انتخاب، همه دغدغه‌های دلسوزان نظام و رهبری‌معظم برای وحدت و انجام وظایف نمایندگی، بدون ورود به حاشیه‌ها را به کنار زده و با یک فرمان تفرقه‌افکن و توهم قدرت و ریاست مجلس به جلو آمده است.

نتایج انتخابات (مجلس شورای اسلامی)دوره دوازدهم-تهران

۱- حجت الاسلام سید محمود نبویان ۵۹۷۷۷۰

۲-امیرحسین ثابتی منفرد(مجری تلویزیون) ۴۸۷۹۸۲

۳- حجت الاسلام «حمید رسایی» ۴۸۵۷۱۱

۴- محمد باقر قالیباف(رئیس مجلس9 ۴۴۷۹۰۵

۵- رضا تقی پور(وزیرارتباطات) ۴۲۴۹۴۵

۶- روح اله ایزدخواه ۴۰۷۳۰۳

۷- حجت الاسلام مرتضی آقاطهرانی ۴۰۵۷۰۷

۸- منوچهر متکی(وزیرامورخارجه) ۴۰۴۶۱۵

۹-سردار اسماعیل کوثری ۳۸۶۷۷۳

۱۰- مهدی کوچک‌زاده ۳۶۶۲۱۶

۱۱- سید علی یزدی خواه ۳۳۳۳۰۸

۱۲-علی خضریان ۳۳۳۱۰۳

۱۳- مالک شریعتی نیاسر ۳۳۱۵۱۰

۱۴- کامران غضنفری ۳۱۶۳۷۴

زندگینامه چهارده معصوم۱۲ امام+(پیامبر)وفاطمه زهرا

۱۲ امام+حضرت محمد(پیامبر) و فاطمه زهرا(س)

خلاصه زندگینامه چهارده معصوم علیهم السلام

۱-حضرت محمد

نام پدر:عبد الله

نام مادر:آمنه

شهرت:خاتم پیامبران،رسول خدا،امین

کُنیه:ابوالقاسم

محل تولد:مکه

زمان تولد: ۱۷ ربیع الاول سال ۵۷۱ میلادی

روز مبعث:۲۷ رجب

مدت نبوت:بیست و سه سال

مدت عمر:شصت و سه سال

تاریخ فوت:۲۸ ماه صفر یازدهم هجری

محل فوت:مدینه منوره

محل دفن:جنب مسجد پیامبر

دوران حیات:قبل از نبوت تا چهل سالگی زندگی عادی

از چهل سالگی مبعوث به پیامبری

۱۳ سال بعد از بعثت زندگی در شهر مکه زادگاهش

۱۰ سال بعد از هجرت از مکه به مدینه و آغاز مبارزه و پیروزی و پیشرفت اسلام.

تعداد همسران:از هفده تا بیست و پنج تن

تعداد فرزندان:۴دختر به نام های فاطمه،زینب،رقیه،ام کلثوم

و ۳ پسر به نام های قاسم،عبد الله،ابراهیم

۲حضرت فاطمه(س)

نام :فاطمه (س)

نام پدر:محمد رسول الله(ص)

نام مادر:خدیجه کبری(س)

شهرت:زهرا،صدیقه،زهره،بتول و …

کُنیه:اُم الحسنین،اُم ابیها،اُم الائمه

محل تولد:مکه مکرمه

زمان تولد:جمعه ۲۰ جمادی الثانی ۵ بعثت

تاریخ ازدواج:دوم هجرت

نام همسر:علی مرتضی(ع)

نام فرزندان:حسن،حسین،زینب،محسن،ام کلثوم

زمان و محل شهادت:سیزده جمادی الاول یا سوم جمادی الثانی یازدهم هجری در ۱۸ سالگی در شهر مدینه النبی

مزار آن حضرت:در کنار قبر پیغمبر یا قبرستان بقیع و یا بین منبر و قبر پیامبر در مسجد النبی

دوران زندگی:

* زندگی در کنار پیامبر اکرم(ص) و شوهرش علی(ع)

زندگی بعداز فوت پیامبر(۷۵ یا ۹۵روز)

۳معصوم سوم (امام اول)

نام :علی (ع)

نام پدر:ابوطالب

نام مادر:فاطمه بنت اسد

شهرت:مرتضی،امیر مؤمنان

کُنیه:ابوالحسن

محل تولد:مکه در کعبه خانه خدا

زمان تولد:۱۳ رجب ۶۰۱ میلادی

مدت خلافت:۵ سال

مدت امامت:قریب به ۳۰ سال

مدت عمر:۶۳ سال

زمان شهادت:۲۱ رمضان ۴۰ هجری

محل شهادت:مسجد کوفه

زیارتگاه آن حضرت:نجف واقع در عراق کنونی

دوران زندگی:

ده سال دوران طفولیت

اسلام آوردن در ده سالگی

۲۳ سال یار پیامبر

۲۵ سال دور بودن از خلافت

حدود پنج سال خلافت و رهبری

تعداد همسران:۷ زن

تعداد فرزندان:۲۸نفر،۱۱پسر و ۱۷ دختر

۴معصوم چهارم(امام دوم)

نام:حسن

نام پدر:علی بن ابیطالب(ع)

نام مادر:فاطمه زهرا(س)

شهرت:مجتبی

کنیه:ابو محمد

محل تولد:مدینه

زمان تولد:نیمه رمضان سال سوم هجری

زمان شهادت:۲۸ صفر سال ۵۰ هجری در ۴۷ سالگی

محل شهادت:مدینه

دوران زندگی:

عصر پیامبر حدود هشت سال

همراهی با پدر حدود سی و هفت سال

عصر امامت حدود ده سال

همسران آن حضرت:۶۴ همسر

فرزندان آن حضرت:۱۹ فرزند شامل ۱۳ پسر و ۶ دختر

۵معصوم پنجم(امام سوم)

نام:حسین(ع)

نام پدر:امام علی (ع)

نام مادر:فاطمه زهرا(س)

شهرت:سید الشهدا

کُنیه:اباعبدالله

محل تولد:مدینه النبی

زمان تولد:سوم شعبان ۴ هجری

زمان شهادت:دهم محرم سال ۶۱ هجری

محل شهادت:کربلای معلی در ۵۷ سالگی

مزار آن حضرت:در عراق کنونی شهر کربلا

دوران زندگی:

درک رسول الله حدود شش سال

همراه و همرزم پدر سی سال

ده سال یاری با برادر

مدت امامت ده سال

تعداد همسران امام:۴ همسر

صور حدیثة لحرم مرقدی الامام الحسین (ع) وابو الفضل العباس (ع) فی کربلاء المقدسة

تعداد فرزندان امام حسین علیه السلام:۶ فرزند شامل ۴ پسر و دو دختر

۶معصوم ششم(امام چهارم)

نام:علی بن حسین(ع)

نام پدر:حسین (ع)

نام مادر:شهر بانو(دختر یزدگرد سوم)

کُنیه:زین العابدین،سجاد

محل تولد:مدینه النبی

نحوه شهادت:به تحریک هشام بن عبد الملک مسموم شد

زیارتگاه امام:قبرستان بقیع در مدینه النبی

دوران زندگی:

بیش از بیست سال همرزم پدر

سی و پنج سال دوران امامت که با ۹ نفر از خلفای اموی مقارن بود.

تعداد همسران:یک زن عقدی و تعدادی کنیز

نام فرزندان:۱۵ فرزند شامل ۱۱ پسر و ۴ دختر

۷معصوم هفتم(امام پنچم)

نام:محمد بن علی

نام پدر:امام سجاد(ع)

نام مادر:فاطمه دختر امام حسن مجتبی

شهرت:باقر(شکافنده)

کُنیه:ابو جعفر

محل تولد:مدینه منوره

زمان تولد:اول یا سوم رجب سال ۵۷ هجری

مزار آن امام:قبرستان بقیع در مدینه

دوران زندگی:

سه سال و شش ماه همراه با جد بزرگوارش امام حسین(ع)

سی و چهار سال و ۱۵ روز با پدرش امام سجاد(ع)

نزدیک به بیست سال امامت در حالیکه خلفای بنی امیّه و بنی عباس حکومت می نمودند.

تعداد فرزندان:۷ فرزندان

۸معصوم هشتم(امام ششم)

نام:جعفر

نام پدر:امام باقر(ع)

نام مادر:ام فرَِِِوه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر

شهرت:صادق

کُنیه:ابو عبد الله

محل تولد:مدینه منوره

زمان تولد:هفدهم ربیع الاول ۸۳ هجری قمری

خلفای زمان امام:یزیدبن عبدالملک تا مروان حمار آخرین خلیفه ی اموی،سفاح و منصور دوانیقی خلفای عباسی

زمان شهادت:۲۵ شوال ۱۴۸ هجری قمری

محل شهادت:مدینه منوره به دستور منصور دوانیقی مسموم شد

مزار امام:قبرستان بقیع در مدینه

دوران زندگی:

دوران قبل از امامت ۳۱ سال

دوران امامت تا آخر عمر ۳۴ سال

همسران آن حضرت:۳ نفر

فرزندان آن حضرت:۷ نفر،۶ پسر و یک دختر

۹معصوم نهم(امام هفتم)

نام:موسی

نام پدر:امام صادق(ع)

نام مادر:حمیده(مصفا)

شهرت:کاظم،باب الحوائج

کُنیه:ابو ابراهیم،ابو الحسن

محل تولد:روستایی بین مکه و مدینه

زمان تولد:صبح یکشنبه ۷ صفر سال ۱۲۸

زمان شهادت:۲۵ رجب ۱۸۳ هجری قمری

محل شهادت:زندان هارون در بغداد که به دستور هارون الرشید مسموم شد

مزار شریف آن حضرت:شهر کاظمین در نزدیکی بغداد

دوران زندگی:

دوران قبل از امامت قریب به بیست سال

دوران امامت سی و پنج سال که با خلفای عباسی:منصور،مهدی،هادی و هارون الرشید هم عصر بوده و در روزگار خلافت هارون سالها در زندان بسر می برده است.

همسران آن حضرت:تعداد نامعلوم

فرزندان آن حضرت:سی و هفت نفر،۱۹ پسر و ۱۸ دختر

همسران آن حضرت:۳ نفر

فرزندان آن حضرت:۷ نفر،۶ پسر و یک دختر

۱۰معصوم دهم(امام هشتم)

نام:علی بن موسی الرضا

نام پدر:امام موسی کاظم(ع)

نام پدر:نجمه (اورا بانویی اروپایی نوشته اند)

شهرت:رضا

کُنیه:ابو الحسن

محل تولد:مدینه

زمان تولد:یازدهم ذیقعده ۱۴۸ هجری

تعداد زنان:۲ زن،ام حبیبه دختر مامون و زنی دیگر

تعداد فرزندان:یک فرزند(امام جواد)و به قولی پنج پسر و یک دختر(شش فرزند)

زمان شهادت:آخر صفر سال ۲۰۳ هجری قمری در ست ۵۵ سالگی و به وسیله مامون عباسی مسموم شد.

محل شهادت:سناباد نوقان در مشهد کنونی

زیارتگاه امام:مشهد مقدس

دوران زندگی::

۳۵ سال پیش از امامت

۱۷ سال در مدینه بعد از امامت

سه سال ولیعهدی مامون در خراسان،که حساس ترین دوران حیات امام می باشد.

۱۱معصوم یازدهم(امام نهم)

نام:محمد تقی

نام پدر:امام رضا(ع)

نام مادر:سبیکه(خیزران)

شهرت:جواد،تقی

کُنیه:ابو جعفر،مختار

محل تولد:مدینه النبی

زمان تولد:دهم رجب سال ۱۹۵ هجری قمری

زمان شهادت:ذیقعده سال ۲۲۰ هجری قمری در بیست و پنج سالگی

محل شهادت:کاظمین نزدیک بغداد

زیارتگاه امام:شهر کاظمین

دوران زندگی:

دوران کودکی تا هفت سالگی

دوران امامت از هفت سالگی تا بیست و پنج سالگی

۱۲معصوم دوازدهم(امام دهم)

نام:علی النقی

نام پدر:امام جواد(ع)

نام مادر:سمانه

شهرت:نقی،هادی

کُنیه:ابو الحسن سوم

محل تولد:مدینه منوره

زمان تولد:۱۵ ذیحجه سال ۲۱۳ هجری قمری

زمان شهادت:سوم رجب سال ۲۵۴ هجری قمری

محل شهادت:در شهر سامرا توسط معتز خلیفه عباسی در ۴۱ سالگی

زیارتگاه امام:شهر سامرا در عراق کنونی

دوران زندگی:

هشت سال پیش از امامت و رهبری

دوازده سال دوران امامت قبل از خلافت متوکل

چهارده سال همزمان با خلافت ستمکارانه متوکل عباسی

همسران آن حضرت:یک زن

فرزندان آن حضرت:۵ فرزند،۴ پسر و یک دختر

۱۳معصوم سیزدهم(امام یازدهم)

نام:حسن

نام پدر:امام هادی(ع)

نام مادر:سلیل

شهرت:عسکری،زکّی

کُنیه:ابو محمد،مشهور به ابن الرضا

محل تولد:مدینه منوره

زمان تولد:هشتم ربیع الثانی،۲۴ ربیع الاول سال ۲۳۲ هجری قمری

زمان شهادت:هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری

محل شهادت:سامرا توسط معتمد خلیفه عباسی

زیارتگاه امام:سامرا در عراق

دوران زندگی:

۲۲ سال قبل از امامت از سال ۲۳۲ هجری قمری تا ۲۵۴ هجری قمری ۶ سال دوران امامت از سال ۲۵۴ تا ۲۶۰ هجری قمری

تعداد همسران:یک همسر که زنی رومی به نام نرجس بوده است.

تعداد فرزندان:یک فرزند(حضرت مهدی(عج))

۱۴معصوم چهاردهم(امام دوازدهم)

نام:مهدی

نام پدر:امام حسن عسکری(ع)

نام مادر:نرجس

شهرت:مهدی موعود،صاحب الزمان،امام عصر،بقیه الله و قائم و…

محل تولد:سامرا

زمان تولد:۱۵ شعبان سال ۲۵۵ یا ۲۵۶هجری قمری

دوران کودکی پنج سال و بعد از اینکه پدرش در سال ۲۶۰ هجری قمری شهید شد به امامت رسید.

غیبت صغری از سال ۲۶۰ شروع و به سال ۳۲۹ هجری قمری یعنی حدود هفتاد سال بعد پایان یافت.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«نوّاب خاص»امام زمان درزمان غیبت صغری

۱- عثمان بن سعید عمرى :مدت نمایندگی  ۷ سال(ازسال ۲۶۰  الی ۲۶۷)
۲- محمّد بن عثمانبن سعید: مدت نمایندگی ۷سال ( از۲۶۸ الی۳۰۵)فرزند اولین سفیرامام زمان است.
۳- حسین بن روح :مدت نمایندگی ۲۰سال (از۳۰۶الی۳۲۶)
۴- على بن محمّد سمرى :مدت نمایندگی ۲۳ سال(از۳۰۶الی۳۲۹) آخرین سفیر امام(عج) است ، وى در نیمه شعبان سال ۳۲۹ درگذشت و با درگذشت او باب سفارت  بسته شد و غیبت کبرى آغاز گردید.

غیبت کبری از سال ۳۲۹ هجری قمری آغاز و همچنان ادامه دارد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:تفاوت  لقب، کنیه و اسم چیست؟.

«کُنیه »در فرهنگ عربی به نام‌هایی گفته می‌شود که با پیشوند «اب» یا «ابن» (در مردان) و «امّ» (در زنان) همراه باشد. دراین‌گونه نام‌گذاری معمولاً نام پسر بزرگتر با پیشوند اب یا ام همراه می‌شود و به معنای پدر فلان شخص یا مادر فلان شخص است. استفاده از کنیه به جای نام اصلی بیشتر برای احترام و بزرگداشت اشخاص می باشد.

کُنیهاسمی است که با «اَب» یا «اُم» شروع بشود، مانند ابوالحسن و اُم کلثوم. 
کنیه مخصوص زبان عربی و اعراب است. اعراب برای ابراز احترام، از ذکر نام اشخاص پرهیز می‌کنند و در عوض، کنیه به کار می برند. به این ترتیب که به شخصی که نام فرزندش قاسم است، ابوالقاسم و به زنی که نام دخترش مریم است، ام مریم گفته می شود. 
لقباسمی است که معمولا صفت است و دلالت بر مدح یا ذمّ صاحب لقب دارد. مانند علی یا صادق یا هادی. 
اسم: نامی که لقب و کنیه نباشد؛ مانند علی، حسن ،زید و. . .