پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

دانشگاه های ایران دررتبه بندی "لایدن" ISI با ISC

۱۶دانشگاه برترایران -رتبه‌های ۱۱ تا ۲۶

دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، علوم پزشکی تبریز، گیلان، کاشان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی اصفهان، شهید باهنر کرمان، بوعلی‌سینا، رازی، سمنان و دانشگاه پیام نور به ترتیب در رتبه‌های بعد از ۱۰ دانشگاه نخست قرار گرفته‌اند و رتبه‌های ۱۱ تا ۲۶ را به خود اختصاص داده‌اند

آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی سال ۲۰۱۹ پایگاه رتبه‌بندی تایمز، از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۲۹ دانشگاه وجود داشته که چهار دانشگاه کشور در میان ۱۰۰دانشگاه برتر آسیا  قرار گرفته‌اند.

درادامه خواهیدخواند: رتبه ۲۳ دانشگاه های ایران  +رتبه بندی لایدن چیست؟تفاوت  ISI با ISC را..

رتبه بندی

« رتبه‌بندی تایمز» یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه‌بندی در سطح بین‌المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی را در کنار رتبه‌بندی‌های بین‌المللی خود انجام داد.

روش‌شناسی این رتبه‌بندی همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین‌المللی (۷.۵) بهره جسته است. با این حال در رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص‌ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه‌های موجود در این رتبه‌بندی باز تنظیم می‌کند.

رتبه‌بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۱۹، تعداد ۴۱۷ دانشگاه را از ۲۷ کشور در بردارد. در این رتبه‌بندی دانشگاه Tsinghua University از کشور چین رتبه اول را در بین دانشگاه‌های آسیایی به خود اختصاص داده است. دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند. این برای اولین بار است که یک دانشگاه از چین رتبه اول را در این رتبه‌بندی کسب می‌کند. کشور ژاپن بار دیگر با ۱۰۳ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه‌بندی دارد و بهترین دانشگاه آن دانشگاه توکیو با رتبه ۸ است.

۲۹ دانشگاه از کشور ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند که دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با کسب رتبه ۴۳ در بین دانشگاه‌های ایران رتبه اول را دارد و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب با رتبه‌های ۸۰ و ۸۶ رتبه‌های دوم و سوم ایران را دارند. جدول زیر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی را نشان می‌دهد.

لیست دانشگاه‌های ایران در نظام رتبه‌بندی تایمز دانشگاه‌های کشورهای آسیایی ۲۰۱۹

ردیفدانشگاهرتبه در ۲۰۱۹رتبه در ۲۰۱۸ردیفدانشگاهرتبه در ۲۰۱۹رتبه در ۲۰۱۸
۱صنعتی نوشیروانی بابل۴۳۳۷۱۶خواجه نصیرالدین طوسی۲۰۱-۲۵۰۱۷۳
۲دانشگاه صنعتی امیرکبیر۸۰۸۸۱۷دانشگاه شهید بهشتی۲۰۱-۲۵۰۱۹۳
۳دانشگاه صنعتی شریف۸۶۸۳۱۸علوم پزشکی شهید بهشتی۲۰۱-۲۵۰---
۴دانشگاه کاشان۹۹---۱۹دانشگاه شهید مدنی۲۵۱-۳۰۰---
۵دانشگاه علم و صنعت۱۰۷۱۰۸۲۰دانشگاه گیلان۲۵۱-۳۰۰۲۵۱-۳۰۰
۶دانشگاه صنعتی اصفهان۱۰۹۹۶۲۱دانشگاه اصفهان۲۵۱-۳۰۰۲۰۱-۲۵۰
۷دانشگاه علوم پزشکی تهران۱۲۹۱۴۲۲۲دانشگاه خوارزمی۳۰۱-۳۵۰---
۸دانشگاه تهران۱۳۴۱۳۹۲۳دانشگاه ارومیه۳۰۱-۳۵۰ 
۹دانشگاه صنعتی شیراز۱۳۸---۲۴دانشگاه زنجان۳۰۱-۳۵۰۳۰۱-۳۵۰
۱۰دانشگاه علوم پزشکی مشهد۱۵۰---۲۵دانشگاه الزهرا۳۵۱-۴۰۰۳۰۱-۳۵۰
۱۱دانشگاه تبریز۱۵۵۱۴۸۲۶شهید باهنر کرمان۳۵۱-۴۰۰---
۱۲دانشگاه مازندران۱۸۵---۲۷دانشگاه صنعتی شاهرود۳۵۱-۴۰۰---
۱۳دانشگاه شیراز۱۹۵۱۸۸۲۸دانشگاه یزد۳۵۱-۴۰۰۳۰۱-۳۵۰
۱۴دانشگاه فردوسی مشهد۲۰۱-۲۵۰۲۰۱-۲۵۰۲۹دانشگاه بیرجند۴۰۱+۳۰۱-۳۵۰
۱۵دانشگاه علوم پزشکی ایران۲۰۱-۲۵۰---    

ایران نیز در سال ۲۰۱۹ دارای ۲۹ دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر آسیایی بوده است که این تعداد در سال ۲۰۱۸ برابر با ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است. ایران نه تنها به لحاظ تعداد دانشگاه، بلکه به لحاظ جایگاه نیز در سال ۲۰۱۸ رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. دانشگاه نوشیروانی بابل که برترین دانشگاه کشور در رتبه‌بندی تایمز معرفی شده است توانسته جایگاه ۴۳ آسیا را اخذ کند.

در سال ۲۰۱۹ ایران گوی سبقت را از ترکیه ربوده است و با ۲۹ دانشگاه نسبت به ترکیه که ۲۳ دانشگاه در رتبه‌بندی حاضر دارد، پیشی گرفته است، این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ جایگاه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه برتر، بعد از کشور ترکیه از کشورهای اسلامی در منطقه قرار گرفته بود.

تعداد دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی تایمز

 ۲۰۱۹۲۰۱۸۲۰۱۷۲۰۱۶۲۰۱۵۲۰۱۴۲۰۱۳
تعداد دانشگاه‌های ایرانی۲۹۱۸۱۴۸۳۳۳
تعداد دانشگاه‌های آسیایی۴۱۷۳۵۹۲۹۸۲۰۱۱۰۰۱۰۰۱۰۰

بر اساس اعلام پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در بین کشورهای اسلامی منطقه، کشورهای مالزی، پاکستان و عربستان به ترتیب با ۱۱، ۹ و ۶ دانشگاه پس از ایران و ترکیه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه‌بندی داشته‌اند. در این رتبه‌بندی کشور ترکیه ۵، عربستان ۴ و مالزی ۲ دانشگاه با رتبه زیر ۱۰۰ داشته‌اند./ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ ایسنا

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:نظامهای رتبه بندی  دانشگاهی

رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام (ISC)

 رتبه بندی عملکرد دانشگاه ها URAP - University Ranking by Academic Performance

  *  Leiden

 *  شانگهای ARWU

 *  Times Higher Education

*  HEEACT

*  QS

*  Webometrics

*  SIR - SCImago Institutions Rankings

 رتبه بندی وب دانشگاه ها 4ICU

  رتبه بندی دانشگاهی نیوزویک News Week

تفاوت  ISI باISC

ISI مخفف عبارت «موسسه اطلاعات علمی» (Information  Institute for Scientific )  است. بانک اطلاعاتISI  مرکزی درسال 1960 بوسیله یوگن گرفیلد تاسیس شد. این موسسه بعداً توسط «تامسون و هلت گیر» خریداری شد و درحال حاضر بعنوان موسسه اطلاعات علمی تامسون شناخته می شود. این موسسه قسمتی از شرکت  تامسون است.

ISI ، به مقالاتی که در مجلاتی چاپ شوند که خود آن مجلات باید در موسسه اطلاعات علمی ( تامسون رویترز ) ثبت شده باشند . یکی از معیار های ارزیابی علمی دانشگاه ها هم میزان ثبت وچاپ مقاله ISI میباشد.مقالات ISI خود بر دو نوع مجلات ایمپکت دار (JCR) که از معتبرترین مجلات میباشد. و مجلات بدون ایمپکت دار (LISTET) تقسیم میشوندکه این مجلات نیز معتبر میباشند ولی نسبت به ایمپکت دار ها از اعتبار کمتری برخوردار هستند ،داوری در (JCR) سخت و فرآیند طولانی تری دارند.

اعتبار مجلات بین المللی مختلف به ایندکس  و نمایه مجله بستگی دارد. بصورت کلی چهار موسسه معتبر  وظیفه ایندکس مجلات را برعهده دارند.

تامسون رویترز (Thomson Reuters)

الزویر (Elsevier) معرف مجلات اسکوپوس(Scopus)

موسسه NCBI معرف مجلات پابمد و مدلاین در گروه پزشکی (Pubmed ,Medlin)

پایگاه استنادی جهان اسلام معرف ژورنال های ISC

(ISC)چیست؟

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) یک سیستم اطلاع رسانی علمی میباشد که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر مبنای معیارهای علم سنجی معتبر می باشد.

البته از آنجا که معیارهای علم سنجی بر اساس قوانین علمی پایه گزاری شده‌اند، آن دسته از فراورده‌های علمی که توسط ISC تولید می شوند برابر با فراورده‌های تولید شده توسط ISI می باشند.

***

 

رتبه دانشگاه های ایران در«لایدن»

۱۶دانشگاه برترایران -رتبه‌های ۱۱ تا ۲۶

دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، علوم پزشکی تبریز، گیلان، کاشان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی اصفهان، شهید باهنر کرمان، بوعلی‌سینا، رازی، سمنان و دانشگاه پیام نور به ترتیب در رتبه‌های بعد از ۱۰ دانشگاه نخست قرار گرفته‌اند و رتبه‌های ۱۱ تا ۲۶ را به خود اختصاص داده‌اند

 لایدن رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان را در سال ۲۰۱۹ میلادی منتشر کرد و در میان مؤثرترین دانشگاه‌های دنیا نام ۲۶ دانشگاه ایران را نیز در لیست خود قرار داده است.

رتبه‌بندی لایدن مبتنی بر داده‌های کتاب‌شناختی است که از وب او ساینس دریافت می‌شود؛ این نظام رتبه‌بندی ۹۶۳ دانشگاه را بررسی می‌کند. انتخاب دانشگاه‌ها توسط لایدن براساس تعداد انتشارات صورت گرفته در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ است. 

رتبه‌بندی لایدن آمارهایی را در سطح ۵ رشته موضوعی اصلی شامل زیست پزشک و علوم بهداشتی، علوم حیاتی و زمین، ریاضیات و کامپیوتر، علوم طبیعی و مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی فراهم کرده است. هر کدام از این رشته‌های موضوعی اصلی دارای تعدادی از زیرشاخه‌ها است که در مجموع شامل ۴۶۳۵ رشته موضوعی می‌شود. 

بر اساس رتبه‌بندی ۲۰۱۹ لایدن دانشگاه هاروارد برترین مؤسسه آموزش عالی جهان شده است؛ دانشگاهشانگهای و تورنتو نیز به ترتیب دومین و سومین جایگاه این رتبه‌بندی را به خود اختصاص داده‌اند. 

دانشگاه ججیانگ در چین، دانشگاه چینهوا در چین، دانشگاه میشیگان در آمریکا، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه سائوپائولا، دانشگاه پکینگ و دانشگاه ملی سئول نیز رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند./۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸خبرگراری فارس

در زیر تصویر برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی۲۰۱۹ لایدن را مشاهده می‌کنید:

نظام رتبه‌بندی لایدن که از سال ۲۰۰۷ شروع به کار کرده است، براساس هشت شاخص مؤسسات آموزش عالی را ارزیابی می‌کند.

براساس آنچه که این رتبه‌بندی منتشر کرده ۲۶ دانشگاه ایران در میان ۹۶۳ مؤسسه آموزش عالی برتر جهان حضور پررنگ دارند.

دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم‌پزشکی تهران، تربیت مدرس، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز و تبریز به عنوان ۱۰ دانشگاه ممتاز در بحث تأثیر علمی شناخته شده‌اند.

دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، علوم پزشکی تبریز، گیلان، کاشان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی اصفهان، شهید باهنر کرمان، بوعلی‌سینا، رازی، سمنان و دانشگاه پیام نور به ترتیب در رتبه‌های بعد از ۱۰ دانشگاه نخست قرار گرفته‌اند و رتبه‌های ۱۱ تا ۲۶ را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آنچه که نظام رتبه‌بندی لایدن منتشر کرده دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران، امیرکبیر، تربیت مدرس، شریف، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی، واحد علوم و تحقیقات آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، دانشگاه شیراز، تبریز، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی مشهد، اصفهان، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، گیلان، پیام نور، کاشان، رازی، باهنر کرمان، بوعلی‌سینا و دانشگاه سمنان در شاخص همکاری‌های علمی بین‌المللی در میان  دانشگاه‌های برتر جهان قرار گرفته‌اند.

در  تصویر زیر لیست برترین دانشگاه‌های ایران را براساس رتبه‌بندی ۲۰۱۹ لایدن مشاهده می‌کنید:

پیشرفت مداوم دانشگاه‌های ایران در میان برترین دانشگاه‌های جهان

در دوره قبلی نظام رتبه‌بندی لایدن، ۲۳ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های جهان قرار داشت که در رتبه بندی جدید این تعداد به ۲۶ دانشگاه افزایش یافته است. 

 در سال ۲۰۱۸ ، دانشگاه‌های دنیا در ۹ شاخص در قالب دو معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی درلایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند؛ این ارزیابی ها از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال‌های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ از پایگاه اطلاعاتی  Web of Science استفاده کرده است.

در سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان در میان برترین‌های جهان قرار داشتند.

تصویر حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی۲۰۱۸ لایدن مشاهده می‌کنید:

دانشگاه‌های هاروارد در آمریکا، تورنتو در کانادا، ججیانگ در چین، شانگهای، میشیگان، چینهوا، جان هاپکینز،سائوپائولا، سئول و استنفورد نیز به ترتیب در رتبه‌های نخست تا دهم جدول لایدن را به خود اختصاص داده‌اند.

در تصویر زیر برترین دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی ۲۰۱۸ لایدن مشاهده می‌کنید:

***

لایدن( Leiden Ranking ) چیست؟

برتری سیستم رتبه بندی لایدن، در مقایسه با سایر رتبه بندیهای جهانی،این است که تعداد بیشتری از دانشگاههای آمریکا جزء دانشگاههای برتر در نظام رتبه بندی لایدن قرار دارند که علت آن تمرکز دقیق بر تأثیر استناد در نظام رتبه بندی لایدن اعلام می شود.
دو نظام رتبه بندی تایمز و شانگهای جنبه های دیگری از عملکرد دانشگاه ها را در یک شاخص مرکب، مانند آموزش و جذب منابع مالی خارجی ترکیب می کند. با وجود اینکه دانشگاههای آمریکا در این رتبه بندی جایگاه ویژه ای در اختیار دارند، تنوع دانشگاههای سایر کشورها نیز قابل توجه است.
رتبه بندی بر اساس شهرت که از طریق یک نظرسنجی توسط نظام رتبه بندی تایمز منتشر می شود، دانشگاههای بریتانیا حائز رتبه بالایی هستند.

امتیاز رتبه بندی لایدن در بین دیگر نظامها ( Leiden Ranking )

دکتر محمدجواد دهقانی(سرپرست ISC): لایدن یکی از نظام های معتبر ارزیابی دانشگاهی است که هر ساله دانشگاه‌های برتر دنیا را بر اساس شاخص های معتبر علم سنجی مورد ارزیابی و رتبه‌بندی قرار می دهد. در سال ۲۰۱۸ ، دانشگاه‌های دنیا در ۹ شاخص در قالب دو معیار کلی مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی در لایدن مورد رتبه‌بندی قرار گرفتند. این ارزیابی ها از تولیدات علمی دانشگاه‌ها در سال های ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ از پایگاه اطلاعاتی  Web of Science استفاده کرده است.

معیار مرجعیت علمی (تاثیر علمی) از شاخص‌هایی چون مقالات یک درصد برتر، مقالات ۵ درصد برتر، مقالات ۱۰ درصد برتر و مقالات ۵۰ درصد برتر بهره گرفته است.

دهقانی گفت:  معیار دیپلماسی علمی نیز از شاخص هایی چون همکاری علمی، همکاری بین‌المللی، همکاری صنعتی، همکاری علمی با فاصله جغرافیایی کمتر از ۱۰۰ کیلومتر و همکاری علمی با فاصله جغرافیایی بیشتر از ۵۰۰۰ کیلومتر استفاده کرده است.

سرپرست ISC گفت: بررسی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی لایدن حاکی از آن است که هر ساله عملکرد دانشگاه‌های کشور در حال رشد بوده است. ایران همچون سال های گذشته در بین کشور های اسلامی رتبه نخست را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر را در اختیار خود دارد. همچنین ایران نسبت به دیگر کشور های منطقه همچون عربستان، ترکیه و مالزی بیشترین رشد تعداد دانشگاه در بین دانشگاه‌های برتر دنیا را داشته است.

در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۸ لایدن، کشور ترکیه دارای ۱۹ دانشگاه، مالزی دارای پنج و عربستان دارای چهار دانشگاه بوده‌اند و این تعداد برای کشورهای مذکور در سال ۲۰۱۷ به ترتیب برابر با ۱۶، ۵ و چهار مورد بوده است.

نمودار زیر رشد عملکرد تعداد دانشگاه ای کشور در رتبه‌بندی لایدن را نمایش می دهد.

دهقانی ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر، پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، شیراز، تبریز، پزشکی شهید بهشتی، علوم تحقیقات تهران، شهید بهشتی، صنعتی خواجه نصیر، اصفهان، گیلان، کاشان، پزشکی اصفهان، پزشکی شیراز، پرشکی تبریز، پزشکی مشهد، بوعلی سینا و شهید باهنر کرمان حضور یافتند.

وی خاطرنشان کر: در سال۲۰۱۷ میلادی، دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم و تحقیقات تهران، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، اصفهان، علوم پزشکی اصفهان ، گیلان و علوم پزشکی شیراز قرار گرفته بودند.

سرپرست ISC گفت: همچنین در رتبه‌بندی لایدن در سال ۲۰۱۶، تعداد ۱۴ دانشگاه تهران، صنعتی امیرکبیر، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، تربیت مدرس، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، دانشگاه شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، علوم پزشکی شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی و اصفهان در این رتبه‌بندی بودند.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز تعداد دانشگاه‌های کشور در این رتبه‌بندی به ۱۳ دانشگاه رسید. دانشگاه صنعتی اصفهان، امیرکبیر، شریف، تبریز، علم و صنعت ایران، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۲۰۱۵ میلادی در این رتبه‌بندی حاضر شدند.

در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی به ۱۲ دانشگاه رسید که شامل دانشگاه‌های امیرکبیر، تبریز، شریف، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، شیراز، علوم پزشکی تهران و دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ نیز هیچ دانشگاهی از کشور در بین دانشگاه‌های برتر دنیا حضور نداشت و در سال ۲۰۱۳ پنج دانشگاه صنعتی امیرکبیر، شریف، تربیت مدرس، تهران و علوم پزشکی تهران در این نظام برای اولین بار جای گرفته بودند.

عملکرد جهانی دانشگاه‌های کشور در شاخص تولیدات علمی در رتبه‌بندی لایدن /۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ایسنا

دانشگاه های ایران در«رتبه بندی تایمز»

رتبه‌بندی تایمز در تازه‌ترین بررسی خود برترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی برق و الکترونیک را معرفی کرد. این پایگاه یکی از مهمترین نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی است که دانشگاه‌های جهان را رتبه‌بندی می‌کند.

رتبه‌بندی تایمز سالانه از سوی مؤسسه تایمز بر اساس قضاوت و نظرات کارشناسان ارشد، اعضای آکادمیک و افرادی که بیشترین شناخت را از دانشگاه‌های جهان دارند تنظیم می‌شود؛ نقطه‌نظرات اعضای علمی و آکادمیک برجسته در دانشگاه‌ها نیز در این رتبه‌بندی دخیل است. 

بر اساس داده‌های سایت رسمی مؤسسه تایمزاجویکیشن، جایگاه نخست رتبه‌بندی دانشگاه‌های مشهور جهان در سال ۲۰۱۹ مربوط به دانشگاه‌های آمریکا و انگلیس است.

آنچه که تایمز بیان کرده حکایت از آن دارد که دانشگاه آکسفورد انگلیس و استنفورد آمریکا برترین دانشگاه‌های جهان در رشته مهندسی برق و الکترونیک در سال ۲۰۱۹ هستند؛

این بررسی  ۱۲۵۸ دانشگاه را براساس جایگاه علمی در این رشته رتبه بندی کرده و برترین‌ها را معرفی کرده است.

در لیست زیر به تعدادی از دانشگاه‌‌های برتر جهان در رشته مهندسی برق و الکترونیک اشاره می‌شود:

دانشگاهرتبه
آکسفورد۱
استنفورد۳
مؤسسه فناوری ماساچوست۴
مؤسسه فناوری کالیفرنیا۵
هاروارد۶
پرینستون۷
ییل۸
امپریال کالج لندن۹
مؤسسه فناوری زوریخ۱۱
جان‌هاپکینز۱۲=
پنسیلوانیا۱۲=
کالج دانشگاهی لندن۱۴
کالیفرنیا، برکلی۱۵
کلمبیا۱۶
کالیفرنیا، لس‌آنجلس۱۷
کرنل۱۹
میشیگان۲۰
تورنتو۲۱
چینهوا۲۲
ملی سنگاپور۲۳
کارنگی ملون۲۴
نورث‌وسترن۲۵
نیویورک۲۷
واشنگتن۲۸
ادینبورگ۲۹
کالیفرنیا، سن دیگو۳۰
ملبورن۳۲=
مؤسسه فناوری جورجیا۳۴
مؤسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان۳۵
هنگ‌کنگ۳۶
بریتیش کلمبیا۳۷
کینگز لندن۳۸
تگزاس درآستین۳۹
علوم و تکنولوژی هنگ‌کنگ۴۱

بر اساس رتبه‌بندی جدید تایمز ۲۳ دانشگاه ایرانی در میان  ۱۲۵۸ دانشگاه‌ جهان در رشته مهندسی برق و الکترونیک حضور داشته‌اند. در جدول زیر به برترین دانشگاه‌های ایران در این رشته اشاره می‌شود:

دانشگاهرتبه
صنعتی بابل نوشیروانی۳۵۱- ۴۰۰
صنعتی امیرکبیر۵۰۱- ۶۰۰
علم و صنعت ایران۶۰۱-۸۰۰
صنعتی اصفهان۶۰۱-۸۰۰
صنعتی شریف۶۰۱-۸۰۰
صنعتی شیراز۶۰۱-۸۰۰
تبریز۶۰۱-۸۰۰
تهران۶۰۱-۸۰۰
فردوسی مشهد۸۰۱-۱۰۰۰
گیلان۸۰۱-۱۰۰۰
اصفهان۸۰۱-۱۰۰۰
صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی۸۰۱-۱۰۰۰
مازندران۸۰۱-۱۰۰۰
شهید بهشتی۸۰۱-۱۰۰۰
شیراز۸۰۱-۱۰۰۰
الزهراء۱۰۰۱+
بیرجند ۱۰۰۱+
خوارزمی ۱۰۰۱+
شهید باهنر کرمان۱۰۰۱+
صنعتی شاهرود۱۰۰۱+
ارومیه ۱۰۰۱+
یزد۱۰۰۱+
زنجان۱۰۰۱+

منبع:۲۵ خرداد ۱۳۹۸فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد