پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

آمار"تیراژروزنامه ها"تعدادنشریات کشوری واستانی

آمار"تیراژ"نشریات"روزنامه"درایران وجهان

۲۰۰ روزنامه در کشور داریم /تیراژ کمتر از ۹۰۰ هزار تیر۱۳۹۶

مدیریت سایت-پیراسته فر:آخرین آمار نشریات -روزنامه ها-درحال انتشارکشور تا مرداد ۱۳۹۷ را نیزخواهیددید-درادامه..

باگسترش «اینترنت» پایان عمرروزنامه های کاغذی فرامی رسد.

آمار«تیراژ»روزنامه ها که دیروز(دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸)ازرادیوشنیدم که میگفت:بعلت گرانی کاغذ وکاهش مشتریان «بالاترین تیراژروزنامه ها»۳۰تا۴۰هزارنسخه است،گوینده رادیو۲روزنامه رانام بردند(جام جم وهمشهری)..البته بنظر(نگارنده-مدیریت سایت)دلیل اصلی بیش ازگرانی کاغذ،سهول الوصول بودن ازطریق اینترنت می باشد،من خواننده روزنامه ،وقتی میتوانم روزنامه هارا درهمان دقایق اول انتشاردرسایت ببینم-مجانی-دیگرضرورتی ندارد بروم درخیابان ازکیوسک ها بخرم.

دلیل اصلی بیش ازگرانی کاغذ،سهول الوصول بودن ازطریق اینترنت می باشد،من خواننده روزنامه ،وقتی میتوانم روزنامه هارا درهمان دقایق اول انتشاردرسایت ببینم-مجانی-دیگرضرورتی ندارد بروم درخیابان ازکیوسک ها بخرم.

امارجرائد"روزنامه ها وهفته نامه های استانها"بنفکیک"را درادامه خواهیدخواند.

کل نشریات۳۲۶۷ -کل تیراژ۲میلیون نشریات سال۱۳۹۱

حسین انتظامی:مجموع تیراژ ۱۷۰روزنامه کشور حدود ۸۰۰هزار نسخه است

حسین امامی نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی:در همه کشورها با عدم علاقه جوانان به اخبار در روزنامه‌ها مواجه هستیم اما اینکه آیا فضای مجازی باعث شده است مردم از رسانه‌های چاپی رویگردان باشد نگاهی به آمار می‌کنم. در بین ۵۰ روزنامه پرتیراژ جهان ژاپن، هند و چین بیشترین روزنامه‌ها را دارند. آمریکا، آلمان، بریتانیا، کره‌جنوبی و... جزء این ۵۰ روزنامه هستند.

بیشترین تیراژ روزنامه در جهان مربوط به کشور ژاپن است که روزانه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نسخه چاپ می‌کند. در سال ۲۰۱۲ این روزنامه ۱۰ میلیون تیراژ داشته است. به نوعی ۴۰۰ هزار نسخه کاهش تیراژ داشته است.

بنابراین کشوری با این مهد تکنولوژی با جمعیت ۱۲۷ میلیون نفر تیراژ مطبوعاتش آنقدر کاهش پیدا نکرد. ژاپن ۱۱۵ روزنامه دارد به نوعی که به ازای هر ۱۰ نفر ۶ روزنامه منتشر می‌شود.

دکتر حسین امامی  گفت: سومین روزنامه پرتیراژ متعلق به یک روزنامه هندی است که پنج سال پیش سه میلیون نسخه در روز منتشر می‌کرد.

سال ۲۰۱۵ تعداد این روزنامه به ۴ میلیون نسخه رسید و افزایش پیدا کرد!

کل تیراژ مطبوعات هند در سال ۲۰۰۵، ۷۹ میلیون نسخه بود.

۶ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ این میزان به ۳۳۰ میلیون نسخه رسیده است یعنی چهار برابر شده است.

بنابراین اگر کاهش تیراژ مطبوعات در دنیا یک پدیده جهانی است اما در کشورهایی که مطرح شد این مساله کاملا متفاوت است.

در ایران ۲۰۰ روزنامه منتشر می‌شود.

سال ۹۲ تیراژ کل مطبوعات یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه بوده است

 در سال ۹۶ به زیر ۸۰۰ هزار نسخه رسیده است.

حتی در برخی آمار این میزان به ۶۰۰ هزار تیراژ هم مطرح شده است. البته رسانه‌های ایران تیراژ واقعی را به دلیل یارانه گرفتن، جذب آگهی و همچنین کاهش اعتبار در نزد جامعه مطرح نمی‌کنند.

photo_2017-12-17_23-14-19.jpg

او سپس اظهار کرد: متاسفانه در ایران به ازای هر ۸۰۰ نفر یک روزنامه منتشر می‌شود! و این در مقایسه با ژاپن که به ازای هر ۱۰ نفر ۶ روزنامه منتشر می‌شود غیر قابل باور است. کاهش تیراژ مطبوعات در پنج سال اخیر در جهان چشمگیر نبوده است اما این سرعت در ایران بسیار بالا بوده است./۲۷ آذر ۱۳۹۶

نشست ترویج فرهنگ مطالعه مطبوعات در بین جوانان عصر امروز با سخنرانی محمود مختاریان مدرس دانشگاه علامه طباطبایی، حسین امامی نایب رئیس انجمن متخصصان روابط عمومی و همچنین سیدعلی کاشفی پژوهشگر مطبوعات در حوزه کودک و نوجوان و همچنین با حضور گیتا علی‌آبادی رئیس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها عصر روز یکشنبه ۲۶ آذرماه در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.

***

کل نشریات۳۲۶۷ -کل تیراژ۲میلیون نشریات سال۱۳۹۱

پاک‌آئین مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد شد

پدارم پاک‌آیین گفت: ما با داشتن ۵۰۸۶ مجوز رسانه و ۳۲۶۷ نشریه در حال انتشار، آمار واقعی تیراژ روزانه به زحمت به بیش از دو میلیون نسخه می‌رسد.منبع:۱۶ مرداد ۱۳۹۱ مشرق

به پیشنهاد محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی،و طی حکمی از سوی سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، (یکشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۰) پدرام پاک‌آیین به عنوان مدیرکل جدید مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی منصوب و از زحمات سید احسان قاضی‌زاده مدیرکل سابق، تقدیر و تشکر شد.

***

اعلام آمار نشریات درتهران وسائراستانها بتفکیک

معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد آمار نشریات دارای مجوز و در حال انتشار سراسر کشور را براساس نوع فعالیت و گستره‌ی توزیع تا ابتدای مهرماه امسال، به تفکیک استان‌ها تدوین کرد.

از مجموع ۵۶۷۹ نشریه‌ی دارای مجوز در سراسر کشور، تعداد ۲۶۳۵ نشریه اکنون در حال انتشار هستند که از این تعداد، استان تهران با انتشار ۱۳۴۹ نشریه از مجموع ۲۹۸۶ نشریه‌ی دارای مجوز، بیشترین فراوانی انتشار نشریه را در سراسر کشور دارد. /مهر۱۳۹۲ایسنا

نشریات تهران

از مجموع ۲۹۸۶ نشریه‌ی دارای مجوز در استان تهران

تعداد ۱۰۱ نشریه به‌صورت روزنامه
۲۰۶هفته‌نامه
۱۴۷دوهفته‌نامه
۸۴۷ ماهنامه
۱۶۱ دوماهنامه
۱۲۵۱ فصلنامه
۲۳۴ دوفصلنامه
 ۲۶ سالنامه 
۴ نشریه به‌صورت ۲ شماره در هفته
 ۴ نشریه به‌صورت سه شماره در هفته

 ۵ نشریه به‌صورت دیگر منتشر می‌شود

 آمار"نشریات" استان‌ها   

1- خراسان رضوی         232 نشریه دارای مجوز و 85 نشریه در حال انتشار

2- اصفهان                   223 نشریه دارای مجوز و 116 نشریه در حال انتشار

3- قم                          198 نشریه دارای مجوز و 62 نشریه در حال انتشار

4- گیلان                       168 نشریه دارای مجوز و 99 نشریه در حال انتشار

5- کرمان                      166 نشریه دارای مجوز و 102 نشریه در حال انتشار

6- آذربایجان شرقی        147 نشریه دارای مجوز و 79 نشریه در حال انتشار

7- مازندران                  127 نشریه دارای مجوز و 57 نشریه در حال انتشار

8- فارس                      123 نشریه دارای مجوز و 46 نشریه در حال انتشار

9- یزد                          107 نشریه دارای مجوز و 72 نشریه در حال انتشار

10- خوزستان                102 نشریه دارای مجوز و 41 نشریه در حال انتشار

11- آذربایجان غربی         87 نشریه دارای مجوز و 56 نشریه در حال انتشار

12- مرکزی                    83 نشریه دارای مجوز و 47 نشریه در حال انتشار

13- لرستان                    72 نشریه دارای مجوز و 31 نشریه در حال انتشار

14- سیستان و بلوچستان  71 نشریه دارای مجوز و 22 نشریه در حال انتشار

15- همدان                      68 نشریه دارای مجوز و 29 نشریه در حال انتشار

16- اردبیل                       62 نشریه دارای مجوز و 15 نشریه در حال انتشار

17- البرز                         61 نشریه دارای مجوز و 27 نشریه در حال انتشار

18- سمنان                     61 نشریه دارای مجوز و 26 نشریه در حال انتشار

19- زنجان                        56 نشریه دارای مجوز و 28 نشریه در حال انتشار

20- بوشهر                      55 نشریه دارای مجوز و 31 نشریه در حال انتشار

21. قزوین                        55 نشریه دارای مجوز و 25 نشریه در حال انتشار

22- کهکیلویه و بویراحمد      50 نشریه دارای مجوز و 28 نشریه در حال انتشار

23- چهارمحال و بختیاری      48 نشریه دارای مجوز و 19 نشریه در حال انتشار

24-خراسان جنوبی            47 نشریه دارای مجوز و 25 نشریه در حال انتشار

25- کرمانشاه                   45 نشریه دارای مجوز و 21 نشریه در حال انتشار

26- گلستان                      44 نشریه دارای مجوز و 32 نشریه در حال انتشار

27- ایلام                          40 نشریه دارای مجوز و 23 نشریه در حال انتشار

28- کردستان                    35 نشریه دارای مجوز و 15 نشریه در حال انتشار

29- هرمزگان                    35 نشریه دارای مجوز و 19 نشریه در حال انتشار

30- خراسان شمالی          25 نشریه دارای مجوز و 8 نشریه در حال انتشار

***

مجموع تیراژ ۱۷۰روزنامه کشور حدود ۸۰۰هزار نسخه است

مجموع تیراژ ۱۷۰روزنامه کشور حدود ۸۰۰هزار نسخه است

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد شامگاه یکشنبه 21 آبان، مهمان علی کاشفی منتقد ادبی در برنامه «چشم شب روشن» بود.

انتظامی ابتدا درباره وجود مختلف مطالعه و نقشی که مطبوعات در این زمینه دارند، گفت: وقتی ما از سرانه مطالعه صحبت می‌کنیم از مطبوعات هم یاد می‌شود، من خاطرم هست سال 83 که نماینده مدیران مطبوعات درهیئت نظارت بر مطبوعات شدم مدام با مدیران جلسات داشتم و به آن‌ها گفتم که وکیل شما هستم و مخالف انتشار مجلات زردم. یکی از دوستان که مجله سنگین تخصصی داشت، از من درخواست کرد که این مسیر را دنبال نکنم زیرا که هرکسی که مجله خوان حرفه‌ای است از مجلات زرد آغاز کرده است و این مسئله مانعی برای مخاطبان و خوانندگان مطبوعات می شود.

شمارگان مطبوعات امروزه به دلایل متعدد روبه کاهش است و از مجموع تیراژ 170 روزنامه کشور حدود 800 هزار نسخه است منتشر می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد  درباره میزان نشریات دارای مجوز و گستردگی و فراوانی آن‌ها بیان کرد: خوشبختانه با افق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و اهتمام وزارت ارشاد بر ایجاد هرچه گسترده‌تر این فضا، آمار نشریات دارای مجوز و گستردگی آن روی سایت معاونت مطبوعاتی موجود است، امروز حدود هشت هزار نسخه نشریه داریم که حدود دو هزار نشریه الکترونیک مانند خبرگزاری‌ها هستند و 300 عدد نشریات الکترونیک غیربرخط هستند و سایرین نشریات مکتوب را تشکیل می‌دهند، همچنین حدود 25 تا 30 درصد نشریات ما استانی و محلی هستند / اقتصاد آنلاین ۱۳۹۶/۰۸/۲۲به نقل از خبرآنلاین

***

۲۰۰ روزنامه در کشور داریم /تیراژ کمتر از ۹۰۰ هزار - تیر۱۳۹۶

حسین انتظامی؛ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه‌های آغازین دولت یازدهم و استقرارش در این معاونت (آبان‌ماه 1392) گفته بود: «بنده به عنوان معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد اعلام می‌کنم که تیراژ روزنامه‌های کشور کمتر از یک میلیون و دویست هزار نسخه است؛ متأسفانه بدون توجه به طرح آمایشی سرزمینی مجوز نشریات صادر می‌شده که نهایتاً ما با این مسئله روبرو شده‌ایم که برخی روزنامه‌ها امروز به‌صورت تک‌برگی منتشر می‌شوند که در مقیاس حرفه‌ای نمی‌توان اسم آنها را روزنامه گذاشت».

این مقام مسئول اما چندی پیش (تیرماه 96) و در ماه‌های آغازین دولت دوازدهم در جمله‌ای کوتاه که البته به تیتر بسیاری از رسانه‌ها هم تبدیل شد، بر اُفت همان میزان تیراژ قبلی هم صحّه گذاشت و اذعان کرد: «ما در حدود 200 روزنامه در کشور داریم که مجموع شمارگان آنها کمتر از 900 هزار نسخه در روز است»؛ اطلاعاتی که البته در چهار ماه گذشته باز هم دستخوش تغییر و به عبارت دقیق‌تر، کاهش شده که در گزارش زیر به آن خواهیم پرداخت.

موانع شفافیت در اعلام تیراژ واقعی

اعلام رقم «واقعی» تیراژ مطبوعات از طرف مدیران مطبوعات همواره یک چالش اساسی و در واقع یک ابهام بزرگ برای خبرنگارانی بوده که به دنبال این اطلاعات هستند، و مدیران مطبوعات - حتی به فرض اینکه آمادگی خود را برای پاسخ به این پرسش اعلام کنند - همواره ترجیح می‌دهند اعدادی را به عنوان تیراژ اعلام کنند که اولاً خللی در واریز مبلغ یارانه مطبوعات به حساب آنها وارد نکند، دوماً آنها کماکان بتوانند از مزایای جذب آگهی برای مطبوعه خود برخوردار باشند و سوماً لطمه‌ای به برَند مطبوعه‌شان در افکار عمومی وارد نشود.

ضمن اینکه مطابق بندی از قرارداد میان مطبوعات و اکثر شرکتهای پخش نشریات، این شرکتها اجازه اعلام تیراژ واقعی و میزان نسخه‌های برگشتی مطبوعات را ندارند.

با مد نظر قرار دادن نکات فوق، گزارش زیر تلاش می‌کند تا ضمن بررسی عوامل کاهش تیراژ روزنامه‌های کشور در سالهای اخیر، اطلاعاتی کمتر گفته شده از تیراژ واقعی و میزان نسخه‌های برگشتی روزنامه‌ها را ارائه کند اما بد نیست پیش از ارائه این اطلاعات، کمی با

وضعیت تیراژ ۳روزنامه پرتیراژ اول کشور

همشهری، جام‌جم ، ایران در چهار سال قبل (سال ۱۳۹۲) آشنا شویم که در جدول زیر این اطلاعات ارائه شده است.

 یک مرور کوتاه؛ داستان رسانه کاغذی

از انتشار نخستین روزنامه در جهان بیش از 400 سال می‌گذرد؛ نخستین روزنامه‌ها از جمله «گزت» فرانسوی در سال 1631 میلادی و روزنامه «لندن گزت» در سال 1665 انتشار یافتند و از آن زمان تا به حال این مطبوعه فراز و نشیب بسیاری را پشت سر گذاشته است.

روزنامه های پرتیراژ جهان

روزنامه‌های با تیراژ بالا فقط خاص کشورهای اروپایی یا آمریکایی نیست و نمونه موفق آن در کشورهای هند، پاکستان، چین و ژاپن به عنوان کشورهای آسیایی قابل مشاهده است؛ از جمله روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون» که به‌عنوان پرتیراژترین روزنامه جهان به قدمت 123 ساله خود می‌بالد؛ «آساهی شیمبون» همزمان در 5 شهر ژاپن منتشر می‌شود و 51 نمایندگی خارجی دارد. این روزنامه به همراه روزنامه‌های «یومیوری شیمبون» و «ماینیچی شیمبون» 3 روزنامه پرتیراژ ژاپن هستند که جمعاً بیش از 22 میلیون نسخه تیراژ صبحگاهی دارند.

روزنامه «جنگ» با حدود 20 میلیون روزانه در پاکستان نیز از این نمونه‌هاست.

اولین روزنامه درکشورایران

نخستین روزنامه چاپی ایران نیز در دوره سلطنت محمدشاه قاجار به دست میرزا صالح شیرازی کازرونی در تهران تأسیس شد؛ نخستین شماره این نشریه ماهیانه که در دوشنبه 25 محرم 1253 قمری مصادف با اول می‌1837 میلادی منتشر شد، فاقد نام به‌خصوصی بود و به ترجمه از واژه فرنگی Newspaper، «کاغذ اخبار» نامیده شد.

همچنان که تولد روزنامه‌ها در غرب زودتر از تولد آنها در سایر ممالک بود، پیشرفت و به‌کارگیری تکنولوژی در انتشار آن نیز با سرعت بیشتری انجام شد و همراه با دلایل دیگر، باعث ظهور روزنامه‌هایی با تیراژ میلیونی از جمله نیویورک تایمز، یو اس ای تودی، گاردین، بیلد، اشپیگل، لس آنجلس تایمز، واشنگتن پست و... شد.

اما در کشور"ایران" ما با قدمت حدود 130 ساله انتشار روزنامه‌ها و جمعیت 77 میلیونی، هنوز روزنامه‌ای با تیراژ میلیونی متولد نشده که نشان می‌دهد تیراژ روزنامه‌های سراسر کشور به زحمت به 800 هزار نسخه می‌رسد.

عده‌ای دسترسی به سایتهای خبری و فضای مجازی را دلیل روی گرداندن از نسخه کاغذی روزنامه‌ها بیان می‌کنند اما این سوال پیش می‌آید که آیا سرعت پیشرفت و استفاده از فضای مجازی برای دریافت خبر در کشورهای غربی سریع‌تر از کشور ما نبوده، پس چرا در آن کشورها تیراژ روزنامه‌ها متأثر از فضای مجازی کاهش نیافته است؟

علل کاهش تیراژ روزنامه‌ها چیست؟

در بررسی علل کاهش تیراژ روزنامه‌ها، به‌طور کلی می‌توان به عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... و نیز مشکلاتی از قبیل کُندی تحویل و توزیع روزنامه‌ها و به عبارت دقیق‌تر مشکل مربوط به دسترسی مردم به آنها، کاهش انگیزه مطالعاتی مردم و نیز گرایش روزافزون آنها به استفاده از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اشاره کرد.

این علل را به صورت جزئی‌تر می‌توان در موارد زیر برشمرد:

1- سیستم ضعیف توزیع باعث می‌شود روزنامه به موقع به دست مخاطب نرسد.

2- با توجه به پیشرفت اینترنت، دنیای وب و دیجیتال، رسانه‌های مکتوب بخشی از مشتریان خود را از دست می‌دهند چرا که مخاطبان روزنامه‌خوان نوعاً به فضای مجازی دسترسی دارند و بخش زیادی از اطلاعات خود را از این طریق و با یک کلیک کسب می‌کنند؛ می‌توان گفت که به طور خاص در دو سال گذشته (1394 تا 1396) اتفاقات زیادی در فضای مجازی کشور رخ داده که در اُفت تیراژ مطبوعات بسیار تأثیرگذار بوده است.

3- همچنین نکته دیگری که استقبال از روزنامه‌ها را کم کرده و به تبع در تیراژ آنها تأثیر منفی دارد، محدودیت در انتشار مطالب و خودسانسوری روزنامه‌هاست که مخاطب را راضی نمی‌کند و باعث می‌شود این اطلاعات را از طریق اینترنت، سایتها و وبلاگها کسب کند، چرا که آنها با آزادی عمل بیشتری مطالب را منتشر می‌کنند.

4- یکی دیگر از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، سیستم توزیع روزنامه‌ها و نشریات است که بسیار ضعیف است؛ به طور مثال با سیستم ضعیف اشتراک در بسیاری موارد یک نشریه به دست مخاطب نمی‌رسد.

5- بررسی مشکلات مردم در روزنامه‌ها دیده نمی‌شود؛ یکی از دلایل تیراژ پایین روزنامه‌ها به فضای حاکم بر مطبوعات بازمی‌گردد که بیشتر به سوی مسائل سیاسی کشیده شده و بررسی مشکلات مردم کمتر در آنها دیده می‌شود و همین موضوع اقبال عمومی به روزنامه‌ها را کم می‌کند، چرا که مردم پاسخ به نیازهای خود را در آن نمی‌بینند.

6- از سوی دیگر مخاطب روزنامه‌ها بیشتر قشر نُخبه و تحصیلکرده هستند که به دلیل همان فضای سیاسی کمتر به روزنامه و مطبوعات اعتماد می‌کنند.

7- مسئله دیگر مخاطب، تبلیغات کم و اقتصاد ضعیف مطبوعات است که ریسک سرمایه‌گذاری در این حوزه را کم می‌کند.

 برخی راهکارها برای افزایش تیراژ روزنامه‌ها

1- یکی از راهکارها برای بالا بردن تیراژ روزنامه‌ها و برون رفت آنها از وضعیت فعلی، می‌تواند افزایش ارتباطات فرهنگی در سطح کشورهای منطقه باشد که به طور مثال روزنامه و مطبوعات به عنوان یک کالای فرهنگی به آن کشورها صادر شود که این مورد خود در درآمدزایی روزنامه‌ها و افزایش تیراژ است.

2- روزنامه‌ها، اعتماد مردم را جلب نکرده‌اند تا مردم برای کسب اطلاعات بیشتر به خرید روزنامه روی بیاورند، یا حتی با به‌کارگیری برخی ابداعات (به عنوان مثال افزودن «واقعیت افزوده» به روزنامه که با همشهری باب شد و چند روزنامه دیگر هم متعاقب آن، به این سرویس روی آوردند)، می‌توان نیاز به نسخه کاغذی روزنامه را حفظ کرد و می‌تواند عاملی در افزایش تقاضا و به تبع افزایش نسخه کاغذی روزنامه باشد.

3- در نهایت و با توجه به تعطیلی چند روزنامه به دلایل مالی از ابتدای امسال، نمی‌توان از نقش معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تأثیرگذارترین نهاد در صنف روزنامه و روزنامه‌نگاری گذشت و باید دید آیا راهکاری در راستای حفظ و حمایت از این مطبوعه سنتی و بالا بردن تیراژ روزنامه دارد یا خیر؟

نکته بسیار مهم در کاهش تیراژ روزنامه‌ها، کاهش بسیار زیاد قیمت کاغذ باطله را هم مورد تأکید قرار داد؛ به این معنا که تا 4 سال پیش قیمت کاغذ باطله کیلویی بین 1500 تا 1800 تومان بود (در نقاط مختلف کشور قیمت متفاوت بود) ولی در حال حاضر کاغذ باطله کیلویی حدود 400 تا 500 تومان است؛ به همین دلیل، بسیاری از موزعین در گذشته روزنامه‌ها را توزیع نمی‌کردند و در واقع در همان ابتدا به خاطر قیمت کاغذ باطله، روزنامه‌ها خمیر می‌شد.

تیراژواقعی روزنامه های سراسری معروف

اطلاعاتی که از چند شرکت پخش روزنامه در کیوسکها و سازمانها و توزیع میان مشتریان به دست آمده، نشان می‌دهد که رقم واقعی تیراژ اکثر روزنامه‌های سراسری منتشره در ایران در مجموع کمتر از دو هزار نسخه در روز (به طور میانگین و برای هر کدام) است.

تیراژکیهان واطلاعات

چند عنوان روزنامه نیز تیراژی حدود پنج هزار نسخه در روز دارند؛ نظیر کیهان و اطلاعات که آن هم عمدتاً به خاطر اشتراک سازمانها و دستگاه‌های رسمی است.

نکته بسیار مهم در کاهش تیراژ روزنامه‌ها، کاهش بسیار زیاد قیمت کاغذ باطله را هم مورد تأکید قرار داد به این معنا که تا چهار سال پیش قیمت کاغذ باطله کیلویی بین 1500 تا 1800 تومان بود (در نقاط مختلف کشور قیمت متفاوت بود) ولی در حال حاضر کاغذ باطله کیلویی حدود 400 تا 500 تومان است؛

روزنامه «همشهری» که همچنان عنوان پرتیراژترین روزنامه سراسری ایران را یدک می‌کشد تا چند سال پیش روزانه حدود 360 هزار نسخه در روز تیراژِ بدون برگشتی داشت که از این تعداد حدود 260 هزار نسخه آن در تهران و حدود 100 هزار نسخه هم در شهرستانها توزیع می‌شد.

البته یک دلیل مهم برای این تیراژ نسبتاً بالا، حجم زیاد آگهیهای لایی این روزنامه (راهنمای همشهری) است.

با رشد آگهیهای مجازی در فروشگاه‌های آنلاین، تیراژ بالای همشهری هم در دو سال اخیر اُفت زیادی پیدا کرده است و

 روزنامه همشهری ، در شهرستانها حدود 80 هزار نسخه (بدون برگشتی) و در تهران به طور متوسط حدود 200 هزار نسخه (بدون برگشتی) تیراژ دارد

با وجود این، در مجموع می‌توان گفت شرایط روزنامه همشهری در بین روزنامه‌های کشور یک استثناست.

بر اساس همین اطلاعات، روزنامه‌های «جام جم» و «ایران»، از نظر تیراژ در مراتب بعدی قرار دارند که البته آنها هم به خاطر گسترش و نفوذ شگفت و روزافزون رسانه‌های مجازی دچار ریزش تیراژ شده‌اند به طوریکه

روزنامه جام‌جم (با 20 درصد برگشتی) در تهران کمتر از 10 هزار نسخه و در شهرستانها هم حدود 90 هزار نسخه، تیراژ دارد.

در مورد روزنامه ایران هم که از حمایت آگهیهای دولتی و فروش ثابت به مشترکان دولتی برخوردار است، اطلاعات مذکور نشان می‌دهد که در مجموع تیراژ فعلی آن (در تهران و شهرستانها) از 50 هزار نسخه در روز فراتر نمی‌رود.

آخرین آمار مربوط به تیراژ روزنامه‌های ورزشی کشور از این قرار است:

روزنامه خبر ورزشی بین 45 تا 50 هزار نسخه و روزهای بعد از بازیهای استقلال و پرسپولیس با سایر تیمها حداکثر 52 هزار نسخه تیراژ دارد؛ رتبه بعدیِ پرتیراژترین روزنامه‌های ورزشی کشور با حدود 12 هزار نسخه در اختیار روزنامه ایران ورزشی و رتبه سوم این رده نیز با حدود 10 هزار نسخه در اختیار روزنامه پیروزی است؛ مابقی روزنامه‌های ورزشی مجموعاً کمتر از 8 هزار نسخه تیراژ دارند.

«همشهری ورزشی» هم که در چند صفحه (معمولاً 8 صفحه) و به صورت لایی به همراه روزنامه همشهری توزیع می‌شود - و از این جهت نمی‌توان آن را روزنامه مستقلی به حساب آورد - تیراژی تقریباً برابر با روزنامه همشهری دارد؛ همشهری ورزشی در تهران حدود 220 هزار نسخه و در شهرستانها هم حدود 80 هزار نسخه تیراژ دارد.

نکته مهم درباره پرتیراژترین روزنامه مستقل ورزشی یعنی خبر ورزشی هم این است که این روزنامه که تا سه سال پیش تیراژی کمتر از 100 هزار نسخه را به خود ندیده بود؛ در پایان تا سال 94 به حدود 80 هزار نسخه تیراژ رسید و بعد از همشهری، پرتیراژترین روزنامه برای یکی از شرکتهای پخش نشریات، به شمار می‌آمد.

نشریات غیردولتی نیز که از نظر تأمین هزینه‌های اقتصادی، حق‌التحریر روزنامه‌نگاران‌شان و هزینه‌های مربط به چاپ و توزیع در مضیقه و فشار هستند، شرایطی به مراتب بدتر از روزنامه‌های سراسریِ پیش‌گفته دارند.

نکته مهم در زمینه تیراژ مطبوعات - که البته در سطور ابتدایی این گزارش هم به آن اشاره شده و لازم است مجدداً یادآوری شود - این است که آمارهای رسمی که از سوی مدیران مطبوعات بیان می‌شود، معمولاً تیراژ غیرواقعی و بالاتر از وضعیت موجود را نشان می‌دهد اما آنچه در این گزارش درج شده‌است، حاصل جستجوی میدانی و استعلام از فعالان حوزه توزیع و پخش نشریات است که طبیعتا با آمار واقعی قرابت بیشتری می‌تواند داشته باشد./منبع:تسنیم۲۹ آبان ۱۳۹۶بنقل ازخبرگزاری مهر

***

آخرین آمار«تیراژ» روزنامه های (نشریات)سراسری کشور

انصاف نیوز به آمار غیررسمی و حدودی تعدادی از روزنامه‌هایی که در گستره‌ی کشوری فعالیت دارند دست پیدا کرده است. این آمار بسیار نگران کننده است و نشان می‌دهد که وضع تیراژ روزنامه ها بسیار بدتر از آن چیزی است که تاکنون شنیده می‌شد. با این حال، موضوع مهمتر از تیراژ پایین آنها، عددهای غیرواقعی اعلامی به نهادهایی است که مطبوعات از آنها یارانه و کاغذ با دلار دولتی می‌گیرند.

روزنامه‌ی همشهری به عنوان پرتیراژترین روزنامه که وابسته به شهرداری تهران است، حدود ۱۸۰ هزار نسخه در روز منتشر می‌شود

که حدود ۴۵% برگشتی دارد. (این روزنامه زمانی بالای ۵۰۰ هزار نسخه در روز منتشر می‌شد.

برگشتی به آن بخش از نسخه‌های چاپ شده می‌گویند که فروش نمی‌رود و به روزنامه برگردانده شده و کاغذ باطله می‌شود. اکثر روزنامه‌ها بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد برگشتی دارند.

روزنامه‌ی جام جم وابسته به صداوسیما حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار نسخه در روز منتشر می‌شود.

روزنامه‌ی ایران وابسته به دولت روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نسخه تیراژ دارد.

روزنامه‌ی خبر ورزشی پرتیراژترین روزنامه‌ی ورزشی، ۳۶ هزار نسخه چاپ می‌شود که ۴۵ تا ۵۵% برگشتی است.

روزنامه‌ی دنیای اقتصاد که برترین برند مطبوعات اقتصادی است، حدود ۲۹ هزار نسخه منتشر می‌شود با حدود ۵۰% برگشتی. (بروز رسانی در ۲۰ مردادماه: به گفته‌ی مدیرمسوول روزنامه‌ی دنیای اقتصاد، این روزنامه در حال حاضر ۴۳ هزار نسخه تیراژ دارد.)

تیراژ روزنامه‌ی شرق هم به ۷۸۰۰ نسخه رسیده است که ۵۰ درصد آن برمی‌گردد. (بروزرسانی در ۲۰ مردادماه: به گفته‌ی مدیرمسوول روزنامه‌ی شرق، این روزنامه در حال حاضر ۱۸ هزار نسخه است)

روزنامه‌ی اعتماد حدود ۷۰۰۰ نسخه منتشر می‌شود که حدود ۱۵۰۰ نسخه از آن در مجلس به صورت رایگان توزیع می‌شود. مدیر مسوول این روزنامه، الیاس حضرتی، نماینده‌ی مردم تهران در مجلس است. این روزنامه حدود ۶۰% برگشتی دارد.

روزنامه‌ی جوان هم حدود ۷۰۰۰ نسخه تیراژ دارد که ۲۵۰۰ نسخه از آن به موسسات ارسال می‌شود و روی دکه ۶۰ تا ۷۰ درصد برگشتی دارد.

روزنامه‌ی آفتاب یزد حدود ۷۰۰۰ نسخه منتشر می‌شود با ۵۰ درصد برگشتی. ۱۵۰۰ نسخه از آن به موسسات ارسال می‌شود.

روزنامه‌ی آرمان حدود ۶۰۰۰ نسخه چاپ می‌شود که ۶۰ تا ۷۰ درصد آن برگشتی است.

روزنامه‌ی شهروند حدود ۵۶۰۰ تا ۶۰۰۰ نسخه

تیراژ بیشتر این روزنامه‌ها تا پیش از گرانی و کمبود در این حد نبوده است.

روزنامه‌ی کیهان با حدود ۴۷۰۰ نسخه در روز یکی از قدیمی ترین روزنامه‌های کشور است.

روزنامه‌ی سازندگی که به تازگی در آمده و از تیم حرفه‌ای برخوردار است حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نسخه منتشر می‌شود.

روزنامه‌ی اطلاعات با حدود ۳۰۰۰ نسخه دیگر روزنامه‌ی قدیمی کشور است.

روزنامه‌ی خراسان حدود ۳۰۰۰ نسخه منتشر می‌شود که بخش قابل توجهی از آن در سه استان خراسان به فروش می‌رسد.

روزنامه‌ی جهان صنعت حدود ۳۰۰۰ نسخه

روزنامه‌ی وطن امروز حدود ۳۰۰۰ نسخه

روزنامه‌ی مردم سالاری وابسته به حزب مردم سالاری حدود ۳۰۰۰ نسخه منتشر می‌شود.

روزنامه‌ی پیروزی حدود ۳۰۰۰ نسخه تیراژ دارد در حالی که زمانی ۲۰ تا ۳۰ هزار نسخه منتشر می‌شد.

روزنامه‌ی جهان اقتصاد حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نسخه

روزنامه‌ی سیاسی ابرار در حدود ۲۵۰۰ نسخه

روزنامه‌ی ابرار ورزشی هم حدود ۲۵۰۰ نسخه

روزنامه‌ی استقلال حدود ۲۰۰۰ نسخه

روزنامه‌ی قدس حدود ۲۰۰۰ نسخه منتشر می‌شود با ۵۰ درصد برگشتی.

روزنامه‌ی جمهوری اسلامی حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نسخه تیراژ دارد.

روزنامه‌ی بانی فیلم حدود ۱۵۰۰ نسخه در حوزه‌ی سینمایی به صورت یک روز در میان منتشر می‌شود.

روزنامه‌ی تعادل (حوزه‌ی اقتصادی) روزانه حدود ۱۵۰۰ نسخه منتشر شده ولی تقریبا همه‌ی آن برگشتی است.

روزنامه‌ی کار و کارگر حدود ۱۵۰۰ نسخه

روزنامه‌ی ایران ورزشی حدود ۱۵۰۰ نسخه

روزنامه‌ی گُل حدود ۱۵۰۰ نسخه

روزنامه‌ی ابتکار حدود ۱۰۰۰ نسخه با ۵۰% برگشتی

روزنامه‌ی تفاهم حدود ۱۰۰۰ نسخه

روزنامه‌ی کلید حدود ۱۰۰۰ نسخه منتشر می‌کند

روزنامه‌ی راه مردم حدود ۱۰۰۰ نسخه

روزنامه‌ی همدلی حدود ۱۰۰۰ نسخه

روزنامه‌های زیر هزار نسخه‌ی فراوانی هم منتشر می‌شوند.

مثلا روزنامه‌ی سیاست روز حدود ۷۰۰ نسخه

روزنامه‌های کائنات ،زمان ،فناوران ،کسب و کار  زیر ۳۰۰ نسخه در روز منتشر می‌شوند.

برخی روزنامه‌ها هم تیراژی در حد چند نسخه دارند، مثلا روزنامه‌های بهار، تماشاگران و صاحب قلم۲۰ تا ۳۰ نسخه منتشر می‌کنند.

روزنامه‌ی قانون که همچنان از روزنامه‌های تولیدکننده‌ی محتوا است اما این روزها نسخه‌ی چاپی ندارد.

چگونگی نظارت بر تیراژ در زمان چاپ 

در گذشته ناظرانی از طرف وزارت ارشاد در زمان چاپ بر تیراژ روزنامه ها نظارت داشتند و امکان این که تیراژ کمتر از مقدار اعلام شده باشد پایین بود. روزنامه‌ها هم در سال‌هایی موظف بودند که تیراژ را در شناسنامه‌ی روزنامه درج کنند. اما حالا این اتفاق نمی‌افتد.

علت حساسیت بر تیراژ این است که در حال حاضر اگر روزنامه‌ای تیراژ خود را ۲۰ هزار نسخه در روز اعلام کند، به همین اندازه کاغذ با ارز دولتی خواهد گرفت؛ نکته‌ای که عباس عبدی به آن اشاره دارد.

برخی چاپخانه‌ها در زد و بند با مطبوعات، عدد بسیار متفاوتی را با رقم واقعی به وزارت ارشاد اعلام می‌کنند؛ عددهایی ساختگی که مبنای «یارانه» و «تبلیغات» قرار می‌گیرند./۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ایسنا

واکنش مدیران نشریات نسبت به آمارارائه شده انصاف نیوز

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:چندروزبعد،بعضی ازمدیران مسئول روزنامه ها واکنش نشان دادند وگفتند« انصاف نیوزبی انصافی کرده»آمارهابیشتراست.

محمد علی وکیلی، مدیرمسوول روزنامه ابتکار: تیراژ این روزنامه ۴۰۰۰ نسخه در روز و تعداد نسخه‌های برگشتی ۲۰درصد است.

مهدی رحمانیان، مدیر مسوول روزنامه‌ی شرق : تیراژ روزنامه ما ۲۰ هزار و ۸۰۰ نسخه بوده که الان با این شرایط کاغذ و روزنامه به ۱۸هزار نسخه رسیده است.

روزنامه خراسان : بتنهایی،مشترکین ما۲۰هزار نفرند، روزنامه خراسان جزو ۴روزنامه پرتیراژ کشور است که نه ۴۵درصد بلکه تنها حدود۳.۵درصد برگشتی دارد.

 روزنامه اطلاعات:تیراژما، بیش از ۳۰ برابر عددی است که  اعلام شده.

حسین عبداللهی، مدیر مسوول روزنامه آرمان امروز : با این شرایط اقتصادی اگر تیراژ روزنامه‌ای کمتر از ۹ هزار نسخه باشد، هیچ توجیه اقتصادی وجود ندارد.

عبدالله گنجی، مدیرمسوول روزنامه جوان : آمارما  پنج برابر رقمی است که اعلام شده است.

مسیح مهاجری، مدیرمسوول روزنامه جمهوری اسلامی: فقط در یکی از استان‌ها اینقدر است که اعلام شده، آنوقت چطور کل تیراژش می‌تواند اینقدر باشد!؟.

علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه دنیای اقتصاد : تیراژ این روزنامه بین ۵۰ تا ۵۵ هزار نسخه است که کمتر از ۱۰ درصد برگشتی دارد.

محمدعلی پیرعلی، مدیر مسوول روزنامه سیاست روز: تیراژ روزنامه سیاست روز حدود ۴۰۰۰ نسخه است که پیش‌تر این رقم ۸۰۰۰ نسخه بود.

***

سیدمحمدرضا دربندی(مدیرکل مطبوعات وخبرگزاری‌های داخلی) عصر امروز(۲۰مرداد۱۳۹۷) در نشست تخصصی مدیران اصحاب رسانه -در خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۳۰۰ رسانه در کشور در حال فعالیت هستند که از فرهنگ و ارشاد مجوز دارند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری در سطح کشور وجود دارد، افزود: از این تعداد ۱۰۰۰ مورد غیرفعال بوده و هزار و ۳۰۰ خبرگزاری و پایگاه خبری فعالیت دارند.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه از تعداد خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری فعال ۳۰ تا خبرگزاری هستند، گفت: هزار و ۲۷۰ مورد از این تعداد «پایگاه خبری» است.

دربندی درباره تعداد نشریات مکتوب  گفت:

نشریات مکتوب ۷ هزار نشریه است که از این تعداد ۳ هزار و ۸۰۰ نشریه فعال

البته ۳ هزار و ۲۰۰ نشریه غیر فعال است.

دربندی با بیان اینکه از تعداد نشریات فعال ۲۸۰ نشریه در زمینه قرآن و معارف اسلامی فعال هستند، تصریح کرد: همچنین ۳۵۰ نشریه در زمینه ورزش، ۱۰۰ نشریه در امور سینما، هنر و ادبیات و ۷۵ مورد در حوزه نوجوانان فعالیت دارند.

مدیرکل مطبوعات وخبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مدیرمسئول هزار و ۴۰۰ نشریات فعال بانوان و ۱۵۰ نشریه نیز مدیر مسئول آن‌ها اهل سنت هستند.

دربندی مصرف روزانه کاغذ روزنامه در کشور را روزانه ۱۸ هزار تن و سالانه ۷۰ هزار تن عنوان و بیان کرد: تولید کاغذ در سطح جهان کم شده است.

وی همچنین از پرداخت ۲۱ میلیارد تومان یارانه به رسانه‌‎های کشور از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴ هزار و ۵۳۹ نفر عضو خانه مطبوعات در استان‌ها هستند/۲۰ مرداد ۱۳۹۷عصرایران بنقل ازتسنیم

***

آمارکیوسک های مطبوعاتی تهران ونشریات دراین باجه ها

 رضا قدیمی، رئیس ستاد ساماندهی مشاغل شهرداری تهران: شهر تهران حدود 1200 کیوسک مطبوعاتی دارد. پس از بدست آمدن تیراژ توزیع مطبوعات درکیوسک‌های منتخب، می‌توان رقم میانگین را در تعداد کل کیوسک‌های تهران ضرب کرد و به یک رقم تقریبی از تیراژ مطبوعات در تهران رسید.

جدول زیر حاوی نتایج تحقیق میدانی ما در مورد تیراژ 8 روزنامه منتخب است. با این توضیح که خط تیره در جدول به معنای عدم توزیع روزنامه مربوطه در کیوسک مورد نظر، یا استنکاف فروشنده از پاسخ به سوال در خصوص روزنامه مورد نظر است. این موارد در میانگین‌گیری مورد احتساب قرار نگرفته‌اند.

 

کیوسک

همشهری

ایران

جام جم

شرق

اعتماد

کیهان

وطن امروز

هفت صبح

1

بازار – خ ناصر خسرو

200

50

20

5

10

-

-

-

2

عباسی

100

20

20

1

5

10

5

3

3

قائم مقام

300

120

50

20

18

25

5

-

4

پارک وی

125

38

40

42

7

15

6

18

5

بیهقی

200

60

20

10

10

15

-

6

6

میدان امام حسن

80

20

10

5

5

25

-

3

7

پارک ملت

200

60

20

30

30

15

6

-

8

هلال احمر

100

35

25

1

5

10

5

3

9

مختاری

100

30

20

5

5

10

6

3

10

اتابک

100

25

20

3

3

10

6

3

 

میانگین کل

150.5

45.8

24.5

12.2

9.8

15

5.5

5.5

 

میانگین توزیع تهران

181 هزار

55 هزار

30 هزار

15 هزار

12 هزار

18 هزار

7 هزار

7 هزار

همانطور که در جدول می‌بینید روزنامه همشهری با حدود 180 هزار نسخه توزیع در تهران، به یک روایت تیراژ سراسری‌اش 360 هزار نسخه و به یک روایت دیگر، 540 هزار نسخه است. ( گفته شد که بنابر گفته معاون مطبوعاتی ارشاد، تیراژ شهرستان روزنامه ها تقریبا برابر با تیراژ تهران آنهاست.

ایضا اینکه زمانی در مورد همشهری و جام جم، این نسبت دو به یک بوده است. یعنی برای به دست آوردن تیراژ سراسری، باید تیراژ تهران را سه برابر کرد) هر کدام از روایت ها درست باشد، این روزنامه با فاصله فاحش پرتیراژ ترین روزنامه ایران است.

ضمناً همشهری اولاً تعداد برگشتی‌های کمی دارد، ثانیا حتی اگر فروش نرود، به دلیل حجم بالای کاغذی که دارد، در روزهای بعد با همان قیمت روزنامه، به عنوان روزنامه باطله از دکه ها خریداری می‌شود.

روزنامه ایران باز مثل همشهری، به یک روایت 110 هزار نسخه و به روایت دیگر 165 هزار نسخه تیراژ سراسری دارد.

بنابراین این روزنامه رتبه دوم را در اختیار دارد. روزنامه جام جم هم به یک روایت 60 هزار نسخه و به روایت دیگر 90 هزار نسخه تیراژ سراسری‌اش است. این روزنامه هم رتبه سوم را دارد.

در مورد سایر روزنامه ها هم می توان تیراژ سراسری را به این ترتیب تخمین زد؛ کیهان 36 هزار، شرق 30 هزار، اعتماد 24 هزار، وطن امروز و هفت صبح هم هر کدام 14 هزار نسخه.

 بعضی از روزنامه ها ممکن است تیراژ شهرستان‌شان از تهران‌شان هم کمتر باشد. طبیعی است که رقم تیراژ سراسری آنها از رقمی که اینجا تخمین زده شده کمتر می شود. از سوی دیگر می توان درصدی هم برای روش های دیگر توزیع ( اشتراک، قرارادهای توزیع انبوه با سازمان‌ها و غیره) درنظر گرفت و به رقم‌های به دست آمده افزود. این درصد هم بسته به نوع روزنامه ها و میزان عنایت مجموعه‌های دولتی و شبه دولتی به آنها، می‌تواند متفاوت باشد.

 تیراژهای به دست آمده بر اساس پاسخ‌های ارائه شده توسط روزنامه‌فروش‌هاست و نه بر اساس اسناد شرکت های توزیع کننده.

برگشتی ها-در کیوسک خیابان عباسی، روزنامه جام جم 25 درصد، ایران 25 درصد، شرق ، اعتماد و کیهان حدود 50 درصد و وطن امروز و هفت صبح تقریبا به طور کامل برگشت می‌خورند. البته این کیوسک جزء کم‌مشتری‌هاست نمی‌تواند آمارش قابل تعمیم باشد. اما در کیوسک‌های دیگر هم درصد برگشتی، نه اینقدر بالا، اما قابل توجه است.

تعداد روزنامه‌ها در روزهای مختلف متفاوت است. مثلا روزنامه جام جم روزهای چهارشنبه به دلیل ضمیمه تپش در اغلب کیوسک‌ها بیشتر از روزهای دیگر توزیع می شود. یا هفت صبح روزهایی که دی وی دی فیلم هدیه می‌دهد، تعداد بیشتری در بعضی کیوسک ها توزیع می شود. از همین رو عددی که در مقابل کیوسک ها درج شده، رقم میانگین روزهای هفته است/انتخاب مرداد ۱۳۹۴
***

اسامی ۱۷۸ روزنامه کشور+مدیرمسئول


 
***

تهران حدود ۱۴۰۰ کیوسک مطبوعاتی دارد. بعضی از این دکه‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی یا قدمت، پر مشتری‌اند و برخی دیگر کم‌مشتری. دو دکه به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند، مشروط به آن که یکی از آنها جزو دسته اول (پرمشتری) و دیگری به دسته دوم (کم‌مشتری) تعلق داشته باشد و تیراژ تحویلی روزنامه یا مجله مورد نظر از صاحب دکه استعلام و سپس معدل گرفته شود و عدد حاصل در ۱۴۰۰ ضرب شود. به این طریق حدود تیراژ یک روزنامه در تهران به دست می‌آید. از آنجا که معمولا تیراژ روزنامه‌ها در تهران مساوی تیراژ غیرتهرانی آنهاست، با دو برابر کردن تیراژ تهران می‌توان تیراژ کل آن نشریه را حدس زد. (هر چند استثنائاتی مثل «جام جم» و «همشهری» وجود دارند که نسبت‌ توزیع در شهرستان‌ها در مقایسه با تهران، در زمانی که انتظامی در آنها مسئولیت داشته به ترتیب یک سوم و دو سوم بوده است.)

در جدول زیر می‌توانید  آمار به دست آماده را مشاهده کنید:

روزنامه‌هاشمارگان محاسبه شده در تهرانشمارگان کل
«همشهری»۱۲۴،۳۲۰۲۰۷،۲۰۰
«ایران»۳۶۱۲۰۷۲،۲۴۰
«جام جم»۲۵،۲۰۰۳۳،۶۰۰
«کیهان»۹۵۲۰۱۹،۰۴۰
«شرق»۸۹۶۰۱۷،۹۲۰
«ابتکار»۹۸۰۱۹۶۰
«آرمان امروز»۵۶۰۰۱۱،۲۰۰
«دنیای اقتصاد»۱۲،۷۴۰۲۵،۴۸۰
«آفتاب یزد»۴۴۸۰۸۹۶۰
«جوان»۷۵۶۰۱۵،۱۲۰
«اعتماد»۶۴۴۰۱۲،۸۸۰
«سازندگی»۴۹۰۰۹۸۰۰
«جمهوری اسلامی»۲۵۲۰۵۰۴۰
«قانون»۳۷۸۷۵۶
«وطن امروز»۳۹۲۰۷۸۴۰
«خراسان»۳۰۸۰۶۱۶۰
«خبر ورزشی»۱۴،۷۰۰۲۹،۴۰۰
«ایران ورزشی»۸۶۸۰۱۷،۳۶۰
«گل»۱۱۲۰۲۲۴۰
«بانی فیلم»۲۲۴۰۴۴۸۰

در این میان تنها پایین بودن عدد عرضه‌ها باعث نگرانی نیست، بلکه بالا بودن آمار برگشتی‌ها نیز از دیگر مسائل بسیار مهم سال‌های اخیر مطبوعات به حساب می‌آید. به گفته بسیاری از دکه‌داران به غیر از تعداد محدودی از روزنامه‌های شناخته شد، سایر روزنامه‌ها فروش بسیار کمی دارند و حتی گاهی نسخه‌ها کاملا دست نخورده بازمی‌گردند. در توزیع روزنامه‌های شناخته شده در محله‌های مختلف تهران تفاوت‌هایی وجود دارد؛ در برخی محله‌ها روزنامه‌های اصولاگرا نسبت به روزنامه‌های جناح مخالف فروش بیشتری دارند و در برخی محله‌ها این نسبت برعکس است.

البته آمار برگشتی روزنامه‌ها بعضا با ترفندهایی از سوی توزیع‌کنندگان یا روزنامه‌ها رفع و رجوع می‌شود تا تعداد برگشتی‌ها در آماری که باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود، متعادل باشد. برخی از روزنامه‌ها تمام نسخه‌های برگشتی‌ها را از دکه‌داران دریافت نمی‌کنند؛ به عنوان مثال از ۵ نسخه برگشتی، تنها ۲ نسخه را دریافت می‌کنند و سه نسخه باقی مانده را نزد دکه‌دار می‌گذارند. این معامله‌ دو سر سود است؛ هم آمار برگشتی روزنامه پایین می‌آید و هم اینکه دکه‌دار علاوه بر اینکه پول فروش آن سه نسخه را دریافت می‌کند، پول فروش این نسخه‌ها به خریداران کاغذ بازیافتی را هم در جیب می‌گذارد./۱۷ شهریور ۱۳۹۷ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد