پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

جدال"تحریم هواوی "جدال چین وامریکا"تحریم هواوی"مدیرعاملHuawei

 درخواست آمریکا برای استرداد مدیر مالی هوآوی به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران

دادگاه ونکوور اعلام کرد که دادستانان ایالات متحده خواستار استرداد و محاکمه  منگ وانژو، مدیر مالی شرکت هوآوی، به اتهام پنهان‌کاری در رابطه با فروش تجهیزات تکنولوژیک به ایران و نقض تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

امریکا، شرکت «هواوی »رادست کم گرفته-جدال امریکاوچین تامرزتحریم

وانژو منگ مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت است

وانژو منگ ۴۶ ساله مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی دختر بنیان‌گذار این شرکت نیز هست، شرکتی که بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی در جهان است و دستگاه اطلاعاتی آمریکا آن را مرتبط با حکومت چین می‌داند.

وی روز اول دسامبر۲۰۱۸، برابر با دهم آذر۱۳۹۷، به درخواست ایالات متحده در کانادا بازداشت شد و از آنجا که این اقدام نگرانی‌ها درباره تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین را افزایش داد بر بازار جهانی سهام نیز تاثیر گذاشت.

دادگاه ونکوور در جلسه روز جمعه رسیدگی به این پرونده اعلام کرده که تحقیقات ایالات متحده ناظر به گزارش پنج سال قبل خبرگزاری رویترز است که عنوان کرده بود هوآوی از شرکت هنگ‌کنگی اسکای‌کام برای تجارت با ایران استفاده کرده در حالی که آن زمان ایران تحت تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار داشت.

هوآوی پیش از این نقض تحریم‌های غرب علیه ایران را رد کرده بود. جلسه روز جمعه دادگاه ونکوور به این منظور برگزار شد که آیا وانژو منگ می‌تواند به قید ضمانت آزاد شود یا خطر فرار وی وجود دارد و از این رو باید در بازداشت ماند.

شبکه ان بی سی گزارش داد، خانم «منگ ونژو »متهم شده است که از طریق شرکت «اسکای‌کام» که یکی از شرکت‌های زیر نظر شرکت هواوی است، در سال‌های ٢٠٠٩ تا ۲۰۱۴ تحریم‌های ایران را دور می زده است.

ایالات متحده شصت روز زمان دارد تا به صورت رسمی درخواست استرداد وانژو منگ را مطرح کند و در این مدت قاضی کانادایی بررسی خواهد کرد که شواهد علیه او تا چه حد معتبر است. در نهایت نیز وزیر دادگستری کانادا تصمیم می‌گیرد که او را به آمریکا مسترد کند یا نه.

«وانژو منگ» اگر به آمریکا مسترد شود می‌تواند به اتهام تبانی برای کلاهبرداری تا سی سال حکم زندان دریافت کند.

دادستان کانادا در جلسه روز جمعه مخالفت خود را با آزادی وی به قید ضمانت اعلام کرد و گفت که احتمال فرار متهم وجود دارد چرا که او قید و بندهای اندکی در ونکوور دارد و ثروت خانواده او نیز به این معناست که برایشان اهمیتی نخواهد داشت اگر چند میلیون دلار از دست بدهند.

پیش از این دولت چین خواستار آزادی منگ وانژو (Meng Wanzhou)  شده بود. پکن تاکید دارد که او «هیچ قانون کانادایی یا آمریکایی را نقض نکرده است»./رویترز۱۷/آذر/۱۳۹۷

هواوی

منگ وان‌ژو، یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت چینی هوآوی و دختر بنیان‌گذار این غول تکنولوژی چینی است.

دستگیری خانم «منگ وان‌ژو »تنها چند روز پس از دیدار روسای جمهور آمریکا و چین در آرژانتین و تعهد آنها به توقف جنگ تجاری فی‌مابین به مدت ۹۰ روز، می‌تواند روابط میان دو کشور را مجددا تیره کند

تحلیلگران معتقدند این دستگیری می‌تواند آتش‌بس تجاری میان چین و آمریکا را منتفی کند، این دو کشور را مجددا در مقابل هم قرار دهد و باعث شکل‌گیری بحران در روابط دوجانبه شود.

هووای شرکت بزرگ چندملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات در چین  است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شنژن چین قرار دارد.

هواوی چگونه تحریم های ایران رادورزد؟

بانک‌های «استادندارد چارترد» و «اچ‌اس بی‌سی» احتمالا در میان موسسات مالی هستند از سوی هوآوی برای انتقال پرداخت‌ها به ایران از آن استفاده شده است.

 وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت بانک‌های «استادندارد چارترد» و «اچ‌اس بی‌سی» احتمالا در میان موسسات مالی هستند که از سوی هوآوی برای انتقال پرداخت‌ها به ایران از آن استفاده شده است.

منگ وانشو در روز یک دسامبر در ونکوور کانادا دستگیر شده است. وی که مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت بزرگ چینی است زمانی که در حال تغییر پرواز خود در کانادا بود از سوی مقامات قضایی کانادا دستگیر شد.

به نوشته وال استریت ژورنال، هوآوی از یک واسط سوم (یک شرکت کوچک هنگ‌کنگی اسکای کام) برای انتقال پرداخت‌ها میان این شرکت و ایران استفاده کرده است.

هر دو بانک انگلیسی هستند و برای نقض قوانین پولشویی تحت بررسی‌های دقیق قرار گرفته بدند. هر دوی این بانک‌ها تحت بررسی‌های فدرال برای نوعی تراکنش‌ها که در پرونده هوآوی، قرار دارند. اما هیچ‌کدام به تخلفی متهم نیستند. بانک استاندارد چارترد از اظهارنظر به سی ان بی سی در این رابطه خودداری کرد اما مشخص ساخت که هدف تحقیقات در پرونده هوآی نیست. اما اچ‌اس‌بی‌سی از اظهارنظر به وال استریت ژورنال خودداری کرد.

اچ اس بی سی در پاسخ به ایمیل سی ان بی سی اعلام کرده است: «وزارت دادگستری آمریکا تایید کرده است که اچ اس بی سی در این پرونده تحت تحقیقات قرار ندارد.» هوآوی از سال ۲۰۱۲ برای طیف گسترده‌ای از موضوعات تحت تحقیقات قرار دارد.

بنا بر اعلام دادگاه این پرونده در روز جمعه، مدیران هوآوی از ابتدای سال ۲۰۱۷ موضوع تحقیقات در مورد نقض تحریم‌ها را می‌دانستند و «الگوهای سفر خود را برای جلوگیری از سفر به آمریکا تغییر داده بودند.» اما وکیل منگ تنش‌های جنگ تجاری را دلیل این تغییرات مسافرتی اعلام کرده است.

خانم منگ وان‌ژو، یکی از اعضای هیات‌مدیره شرکت چینی هوآوی و دختر بنیان‌گذار این غول تکنولوژی چینی است.

هواوی یکی از بزرگترین شرکت‌های تجهیزات و خدمات فناوری ارتباطات دنیا است. این شرکت اخیرا جای شرکت اپل را به عنوان دومین تولید کننده بزرگ موبایل در دنیا را گرفت، پشت سر سامسونگ.

هواوی یکی از شرکت‌های پیشرو در تکمیل اینترنت ٥جی است، اینترنت ٥جی یکی از محورهای جنگ تجاری فعلی آمریکا و چین است.

خانم منگ ٤٧ سال دارد و دختر رن ژنگ‌فی بنیانگذار شرکت و محتمل‌ترین جانشین او است، او مسئولیت امور مالی شرکت را بر عهده دارد و عضو هیات مدیره حداقل یازده شرکت زیر مجموعه هواوی در کشورهای دیگر است. نشریه فوربز در سال ٢٠١٧ او را هشتمین زن پرقدرت چین دانسته بود؛ رئیس شرکت هواوی خانم سون یافانگ در این فهرست در جای دوم بود.

رن ژنگ‌فی بنیانگذار و مدیر عامل هواوی و پدر خانم منگ

آمریکا می خواهد خانم منگ "برای نقض تحریمهای ایران" به این کشور تحویل داده شده و در آن جا محاکمه شود. این استرداد محل یک جنگ حقوقی بزرگ خواهد بود که از امروز با حضور خانم منگ در دادگاهی در ونکوور شروع شده است.

چین خشم خود از این دستگیری را پنهان نکرده وخواستار آزادی فوری خانم منگ است.

گوشی، تبلت، لپ‌تاپ و نرم افزار، ابزارها و خدمات هواوی در ایران به فروش می‌رسند و این شرکت از فروردین پارسال سایت فارسی خود را نیز راه اندازی کرد.

هواوی در ایران خود را این گونه معرفی می کند: "یکی از ارائه‌دهندگان برتر دستگاه‌های هوشمند و زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان در چهار حوزۀ کلیدی - شبکه‌های مخابراتی، فناوری اطلاعات، دستگاه‌های هوشمند، و خدمات ابر."

آوریل امسال، یک ماه پیش از خروج آمریکا از برجام، گزارش شد که آمریکا صادرات شرکت هواوی به ایران و کشورهای دیگر را در دست بررسی دارد چون ممکن است قوانین تحریم آمریکا را زیر پا گذاشته باشند.

هووای از اظهارنظر خودداری کرده اما در بیانیه‌ای که پس از دستگیری خانم منگ منتشر کرد گفت این شرکت به تمام قوانین صادرات و تحریم‌ها و مقررات بین‌المللی پایبند بوده است.

کنگره آمریکا از سال ٢٠١١ نگران دو شرکت هواوی و زد‌تی‌ای چین بوده که به دلیل گستردگی جهانی فعالیت‌هایشان، اطلاعات در اختیار دولت چین قرار می‌دهند.

مایکل هایدن رئیس سابق سیا و مدیر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ٢٠١٣ هشدار داده بود که هواوی اطلاعات وسیع خود را درباره سیستمهای فناوری ارتباطات خارجی در اختیار دولت چین گذاشته است.

اوایل سال جاری میلادی، دو نماینده کنگره آمریکا مایکل کاناوی و لیز چینی (دختر دیک چینی معاون سابق رئیس جمهور آمریکا) طرحی را به کنگره بردند تا "استفاده و ارتباط با نهادهایی که تجهیزات و خدمات فناوری ارتباطی ارائه می دهند"، یعنی هواوی، زدتی‌ای و داتانگ چین برای دولت آمریکا ممنوع شود. زد‌تی‌ای سال پیش به دلیل صادرات غیرقانونی به ایران و کره شمالی جریمه شده بود.

در دو سال گذشته ابتدا دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا (BIS) و دفتر کنترل اموال خارجی وزارت دارایی آمریکا (OFAC) برای بررسی موضوع نقش هواوی در صادرات مستقیم و غیرمستقیم فناوری‌های آمریکایی به کشورهایی مثل کوبا، ایران، کره شمالی، سودان و سوریه در پنج سال پیش از آن، شرکت را برای ادای توضیح به دادگاه احضار کردند.

آرم هواوی

اخیرا خبرگزاری رویترز گزارش کرد که تحقیقات در این باره به نقل و انتقالات مالی "غیرقانونی" که شرکت هواوی از طریق بانک‌ بریتانیایی اچ‌اس‌بی‌سی برای ایران انجام داده گسترش یافته است. به گفته میکله فلوری خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک، بی‌بی‌سی دریافته که تحقیقی درباره نقش اچ‌اس‌بی‌سی در این پرونده در جریان نیست و وزارت دادگستری آمریکا هم از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

بانک اچ‌اس‌بی‌سی پیش از این نیز به نقض تحریم‌های ایران متهم و محکوم شده است، در سال ٢٠١٢ به جرم "تسهیل" نقل و انتقالات مالی برای "تروریستها، قاچاقچیان مواد مخدر و دیگر متخلفان." شعبه‌های خاورمیانه و اروپایی اچ‌اس‌بی‌سی، در انتقال نزدیک به بیست میلیارد دلار پول مقصر شناخته شدند. اچ‌اس‌بی‌سی مسئولیت "خطاهای گذشته" را پذیرفت، با تحقیقات سنای آمریکا همکاری کرد و در نهایت رقمی هنگفت نزدیک به دو میلیارد دلار جریمه پرداخت.

در سال ٢٠١٦، کمیته خدمات مالی کنگره آمریکا در گزارشی با عنوان "بزرگتر از آن که بتوان زندانی کرد، نگاهی به تصمیم وزارت دادگستری اوباما برای حساب نخواستن از وال استریت" در باره بانک اچ‌اس‌بی‌سی نوشت که این بانک از یکی دو دهه قبل در پولشویی برای ایران نقش داشته است:

"گروه اچ اس بی سی، قوانین کیفری آمریکا و ایالت نیویورک را از نیمه دهه نود میلادی تا سال ٢٠٠٦ زیر پا گذاشته و با آگاهی و میل صدها هزار دلار پول را غیرقانونی جابجا کرده یا اجازه جابجایی آن را به نیابت از بانک‌هایی در کوبا، ایران، لیبی، سودان، برمه و اشخاص یا نهادهای حقیقی و حقوقی انجام داده که در فهرست تحریم‌های دفتر کنترل اموال خارجی وزارت دارایی آمریکا بوده‌اند."

بانک اچ‌اس‌بی‌سی ‌بعد از سال ۲۰۱۲ با دستگاه قضایی آمریکا وارد "توافق تعلیق محاکمه" شد؛ به این معنا که با بازپرسان نهایت همکاری را بکند، در سیستم خود اصلاحات لازم را انجام دهد و جریمه بپردازد که در پایان سال ٢٠١٧ دوره نظارت پنج ساله توافق تعلیق محاکمه را با موفقیت به پایان رساند.

«منگ وانژو» یکی از مدیران ارشد شرکت «هوآوی» و دختر مؤسس این شرکت ۱۵ آذر هنگام تعویض پرواز خود در فرودگاه «ونکوور» بازداشت شد. کانادا او را به درخواست آمریکا و به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران بازداشت کرده است.

بامداد امروز(چهارشنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۷) قاضی دادگاه ونکوور با اعلام قرار وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری و چند شرط دیگر (از جمله پوشیدن پابند الکترونیک)، این مدیر هوآوی را به‌صورت مشروط آزاد کرد تا دولت کانادا نهایتا درباره استرداد وی به آمریکا تصمیم بگیرد.

بازداشت این تبعه چینی در کانادا، اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات پکن را به دنبال داشته است و پیشتر معاون وزیر خارجه چین به کانادا درباره عواقب کارش هشداری جدی داده بود.

مدیریت سایت-پیراسته فر:چین هم بیکارننشسته،تاکنون سه نفرازکانادایی هارا به بهانه های مختلف اخراج کرده است

یورونیوز(۲۹ آذر ۱۳۹۷)، رسانه‌ های کانادا اعلام کردند که چین یک کانادائی تبار دیگر را بازداشت کرده است.

پیش از این ۲ کانادایی به نام‌ های «مایکل کاوریگ» دیپلمات پیشین و «مایکل اسپاور» مشاور بازرگانی به ظن اقدام علیه امنیت چین بازداشت شده بودند.تا کنون هویت سومین شهروند دستگیر شده منتشر نشده است

کاناداکلافه از انتقام چین 

یاری طلبیدن کاناداازمتحدین  برای نجات بازداشتی هایش درچین

وزیر امور خارجه کانادا روز شنبه ضمن تاکید بر لزوم آزادی فوری شهروندان کانادایی بازداشتی در چین، از متحدان خود در این زمینه نیز درخواست کمک کرد.

وزیر خارجه کانادا: منتظریم عربستان جزئیات بیشتری ارائه دهد

کریستیا فریلند، وزیر خارجه کانادا، در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد که این مسئله نه تنها مسئله‌ای برای کانادا، «بلکه برای متحدان» کانادا نیز هست.

خانم فریلند گفت: «این مسئله‌ای است که به متحدان ما هم مربوط می‌شود و ما با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان در این باره در حال گفت‌وگو بوده‌ایم.»

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه هفته گذشته به نقل از یک روزنامه کانادایی از بازداشت یک شهروند دیگر کانادا به دست دولت چین خبر داد.

خبر بازداشت یک کانادایی دیگر در چین یک هفته پس از آن منتشر می‌شد که خبر رسید دو کانادایی در روز ده دسامبر در این کشور به اتهام لطمه زدن به «امنیت ملی» دستگیر شده‌اند.

بازداشتی های کانادا

۱-«مایکل کووریگ» دیپلمات سابق و مشاور فعلی گروه بین‌المللی بحران

۲- «مایکل اسپاوور» مشاور امور مالی و تجاری، دو هفته پیش در چین بازداشت شدند.

کانادایی سوم «سارا مک‌آیور» معرفی شده که به گفته مقامات چین «به طور غیرقانونی» در چین کار می‌کرده است.

خبر بازداشت این کانادایی‌ها در زمانی منتشر شد که دعوا بر سر بازداشت مدیرکل امور مالی کمپانی هوآوی در کانادا بالا گرفته بود.

منگ وانجو، ۴۶ ساله و مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، حدود سه هفته پیش به درخواست مقام‌های آمریکا و به اتهام دور زدن تحریم‌های ایران در ونکوور کانادا بازداشت شد.

مقامات کانادا  گفتند:این اقدامات  برای مقابله به مثل از سوی چین انجام شده است.

به نظر می‌رسد مقامات کانادا هم آن را مقابله به مثل می‌دانند، چرا که کریستیا فریلند روز شنبه گفته است که این اقدام چین «سابقه‌ای نگران‌کننده» ایجاد می‌کند. /یکشنبه، ۲ دی ۱۳۹۷رادیوفردا

***

امریکا، شرکت «هواوی »رادست کم گرفته-جدال امریکاوچین

آقای رن در کنفرانسی خبری با رسانه‌های چینی گفته است «سیاست‌های فعلی سیاستمداران آمریکایی، قدرت ما را دست‌کم گرفته‌است».

رن جـِنگ‌فـه‌ی، بنیان‌گذار هواوی، شرکت عظیم مخابراتی و فناوری چین، می‌گوید دولت ایالات متحده توانایی‌ها و ظرفیت‌های این شرکت را «دست‌کم گرفته است».

او افزوده که شرکت او در زمینه نسل پنجم اینترنت (5G) به مرحله‌ای رسیده که «دیگران برای رسیدن به آن دو یا سه سال دیگر زمان لازم دارند».

رن جـِنگ‌فـه‌ی می‌گوید نسل پنجم اینترنت هواوی «اصلا تحت تاثیر» سیاست‌های تازه دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ۲۵ اردیبهشت فرمانی صادر کرد که شرکت‌های آمریکایی را از خرید تجهیزات مخابراتی و فناوری از هر شرکتی که «تهدیدی برای امنیت ملی» باشد، منع می‌کند؛ این فرمان عملا مسیر ممنوعیت استفاده از تجهیزات و خدمات هواوی را هموار کرد.

گوگل"هواوی"راتحریم کرد

گوگل، ارائه‌دهنده سیستم عامل اندروید و دیگر خدمات کلیدی به تلفن‌های همراه، اعلام کرد که به دلیل تحریم هواوی احتمالا از ارائه برخی فناوری‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدماتی به این شرکت دست خواهد کشید.

تصمیم گوگل به تعلیق همکاری با هواوی، می‌تواند ضربه بسیار سختی به هواوی و فروش گوشی‌ها و دیگر خدمات رایانه‌ای آن در دیگر کشورهای دنیا باشد، چراکه این گوشی‌ها ممکن است دیگر قادر نباشند به نرم‌افزارهای انحصاری در سیستم اندروید دسترسی پیدا کنند.

بنیان‌گذار هواوی گفته این شرکت و گوگل در حال بررسی نحوه واکنش به ممنوعیت‌های آمریکا هستند.

هواوی در حال حاضر با پشت سر گذاشتن شرکت اپل، پس از سامسونگ، دومین تولیدکننده تلفن همراه در جهان است. در سه ماهه نخست سال میلادی گذشته این شرکت در رتبه سوم قرار داشت./سه شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸رادیوفردا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد