پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

ماجرای کتاب"جان بولتون"خشم وعصبانیت ترامپ

اتاق حوادث«کتابی»که علیرغم مخالفت رئیس جمهورمجوزگرفت.

خشم ترامپ.از کتاب«جان بولتون»

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:موضوعاتی که دراین کتاب-درحال انتشار-نوشته شده:باج دادن ترامپ  به رئیس جمهورچین وترکیه .ماجرای دیدارترامپ بارهبرکره شمالی وماجرایCD ..حرفهای مزخرف  ترامپ بنقل از وزیرامورخارجه (پمپئو)..ماجرای دخالت-کمک-ترامپ درآشوبهای ونزوئلا(رئیس جمهورتراشی-خوان گوایدو)..مسائل ایران..افشاگری درباره قتل خاشقچی .. ترامپ هم درواکنش به مطالب این کتاب گفت:این توله سگِ احمق(جان بولتون)داستانسرایی کرد وهمش مضحک است واورا باعث شکست چندتا ازمذاکرات بارؤسای جمهوردانسته  وگفته باید زودتراین احمق رااخراج می کردم،ترامپ مدتی بعدازاخراج جان بولتون درتوئیترش می نویسد:اگربولتون رااخراج نمی کردم تاحالا«جنگ جهانی ششم»هم آغازشده بود...این کتاب قراراست  (۳ تیر ۱۳۹۹)منتشر شود./۳۱ خرداد ۱۳۹۹مجوزگرفت.

دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) :بولتون نبایداین کتاب را منتشر کند،چون حاوی «اطلاعات محرمانه» است،انتشار این کتاب، بولتون رابا«مشکلات قضایی»مواجه می کند.

جان بولتون : با نوشتن کتابی درباره دوران خدمتم در دولت ترامپ افشاگری می کنم که به باعث خشم ترامپ خواهد شد.

شکایت کاخ سفید از بولتون برای جلوگیری از انتشار کتابش

کاخ سفید با طرح شکواییه‌ای علیه مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در تلاش است تا مانع از انتشار کتاب وی شود.

این کتاب۵۸۸ صفحه‌ای با عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به ابعاد تازه‌ای از برخی موضوعات حساس و جنجال برانگیز نظیر ماجرای اوکراین‌گِیت  که روند استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد، پرداخته شده است.

«سیمون اند شوستر» ناشر این کتاب پیش‌تر اعلام کرده بود که مراحل نهایی چاپ «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به اتمام رسیده و این کتاب برای انتشار آماده شده است.

«رویس لمبرت» قاضی فدرال دادگاه ناحیه واشنگتن «مجوز کتاب جان بولتون»راصادرکرد

قاضی «رویس لمبرت»

«رویس لمبرت(لامبرت)» قاضی فدرال دادگاه ناحیه واشنگتن دی‌سی روز شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ طی حکمی درخواست کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار کتاب بحث‌برانگیز «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید را رد کرد و انتشار این کتاب که گفته می‌شود افشاگری‌های متعددی در آن انجام شده است را بلامانع خواند.

کتاب  جان بولتون:کمک ترامپ ازچین برای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در کتابش، از تلاش‌های ترامپ برای متقاعد سازی رئیس جمهور چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا با هدف کمک به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پرده برمی دارد.

رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)BBCمی نویسد:رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز به نسخه ای از کتاب آقای بولتون دست یافته و بخش هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده اند.

بنا به روایت جان بولتون، شی جین پینگ در جریان دیدار ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹(پنج شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸) خود با دونالد ترامپ در نشست سران -گروه ۲۰ (G20)در اساکای ژاپن گلایه کرده بود که برخی از منتقدان چین در آمریکا خواهان جنگ سرد تازه ای هستند.

بولتون نوشته است: «ترامپ فورا فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات ها هستند. ترامپ با تایید گفت که خصومت بزرگی بین دموکرات ها وجود دارد.»

به گزارش نیویورک تایمز،‌ جان بولتون می افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره کرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل کند که او برنده می شود.»

بولتون در این کتاب می‌نویسد که ترامپ «از شیء [جین پینگ] تقاضا می‌کند که پیروزی وی را تضمین کند. او [ترامپ] بر اهمیت کشاورزان و افزایش خرید سویا و گندم از سوی چین در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد».

درخواست رئیس جمهور چین از ترامپ درباره کره شمالی چه بود؟

ترامپ از رئیس جمهور چین درخواست می‌کند تا برای کمک به او جهت پیروزی در انتخابات ایالاتی که دارای صنایع بزرگ کشاورزی هستند، محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند.

ترامپ  بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است.

جان بولتون می گوید که رییس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مساله را تأیید کرد. در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقا کار درستی است.»

دولت ترامپ به طور علنی از رفتار چین با اویغورها انتقاد کرده و کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که آقای ترامپ مصوبه ای را امضا کرده است که تحریم هایی را بر مقام های چینی مسئول سرکوب مسلمانان در استان شین جیانگ اعمال می کند.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری دولت آمریکا روز چهارشنبه روایت آقای بولتون را زیر سوال برد و گفت :هرگز درخواستی برای کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ صورت نگرفت.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی آمریکا

جوبایدن-بارک اوباما-دونالدترامپ

«جو بایدن »رقیب دمکرات آقای ترامپ در انتخابات ماه نوامبر روز چهارشنبه(۲۸ خرداد ۱۳۹۹) در بیانیه ای درباره این کتاب گفت: اگر این روایت حقیقت داشته باشد، نه فقط از نظر اخلاقی زننده است، بلکه تخطی از وظیفه مقدسی است که دونالد ترامپ در برابر مردم آمریکا دارد.

بولتون همچنین در این کتاب مجلس نمایندگان آمریکا را به «کژکاری در روند استیضاح [ترامپ]» متهم کرده و استدلال می‌کند که عملکرد رئیس جمهور آمریکا بیش از آنچه که علیه وی اقامه شده است، قابل اتهام و تعقیب است.

اما دموکراتها جان بولتون را به بادانتقادگرفته اند که چرا درجریان استیضاح ترامپ(برای ادای شهادت ) نیامداینهارا بگوید.

اولین دیدارترامپ با رئیس جمهورچین/فروردین ۱۳۹۶

 

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در اقامتگاه تفریحی مار آ لاگو در فلوریدا، از شی جیپینگ رئیس جمهموری چین و همسرش استقبال کرد،دراین دیدارهمسر(شی جیپینگ)نیزهمراهش بود/۱۸ فروردین ۱۳۹۶

یکی دیگرازمسائلی که دراین کتاب درآن نوشته شده «ماجرای ونزوئلا»استرئسجمهورتراشی

سایت« هیل»می نویسد:کتاب بولتون، اولین سند درباره تفکر ترامپ در خصوص حمله به ونزوئلا نیست. در ژوئیه سال ۲۰۱۸(تیر ۱۳۹۷) خبرگزاری آسوشیتد پرس گزارش داد ترامپ از دستیاران ارشد خود پرسیده بود چرا آمریکا نمی‌تواند به ونزوئلا که در بحران به سر می‌برد، حمله کند.

یک سال بعد رئیس‌جمهور آمریکا(ترامپ) گفت : می‌خواهد ونزوئلا را در بخشی از تلاش برای کنار گذاشتن «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت، محاصره کند.

اعلام شد:آمریکا از «خوان گوایدو»رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا که خود را رئیس‌جمهور خوانده، حمایت می‌کند.

در این کتاب از تردید ترامپ برای حمایت از سردسته مخالفان دولت ونزوئلا نوشته شده، زیرا به گفته بولتون، ترامپ معتقد بود گوایدو در مقابل شخصیت سرسخت مادورو، فردی ضعیف است.

علملیات روانی درونزوئلابخوبی پیش می رفت واما «روسیه» همه نقشه های امریکارانقش برآب کرد!

بولتون در کتاب خود نوشته روسیه حمایت ترامپ از گوایدو را تضعیف کرد. به نوشته بولتون، در تماسی تلفنی، پوتین، گوایدو را شخصیتی مانند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ توصیف کرد که گرچه از حمایت واقعی برخوردار نیست، تصمیم گرفت خود را رئیس‌جمهور بخواند. 

توضیحان نگارنده-پیراسته فر:آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری(۲۱ دی ۱۳۹۷)، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که وی را به عنوان رییس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.

« خوان گوایدو» رییس  مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه۲۰۱۸ (۸ بهمن ماه ۱۳۹۷) خود را رییس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، امریکا بلافاصله او را به رسمیت شناخت.

ادعای گوایدو درباره سرنگونی حکومت ونزوئلا

علاوه برامریکاحدود۵۰ کشور مطیع ترامپ ازجمله کانادا،پاراگوئه،کلمبیا،آرژانتین،برزیل ،شیلی،«خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناختند

«ترامپ» با «گوایدو» در کاخ سفید دیدار کرد

ترامپ با رئیس جمهور-خودخوانده- ونزوئلا(خوان گوایدو )در کاخ سفید پذیرایی کرد./بهمن ۱۳۹۸

پمپئو با سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا دیدار کرد

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه( ۳۰ دی ۱۳۹۸) در کنفرانس موسوم به «مبارزه با تروریسم در نیمکره غربی» منطقه‌ای در «بوگوتا» پایتخت کلمیبا و با «خوان گوایدو» رئیس جمور-خودتراشیده امریکا- ونزوئلا دیدار کرد.

پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با گوایدو وعده داد که آمریکا حمایت‌های بیشتری از مخالفان دولت نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا خواهد کرد.

گوایدو نیز به خبرنگاران گفت که پس از کلمبیا راهی اروپا است تا در مجمع جهانی اقتصادی داووس در سوئیس شرکت کرده و با سران برخی کشورهای اروپایی از جمله با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند.

وزیر خارجه آمریکا ، در مصاحبه دیگری با شبکه‌های تلویزیونی CNN  در مورد حمایت از خوآن گوآیدو گفت: قرار بود نیکولاس مادورو کشورش را به مقصد کوبا ترک کند تا در تبعید به سر ببرد اما روسیه مانع آن شد،حتی هواپیمای او در باند فرودگاه آماده بود تا او را از کشور خارج کند و به  هاوانا در کوبا ببرد اما روسیه به او پیغام داد باید بماند و این کار را نکند.

واکنش جان بولتون؟//خودهمین شرور(جان بولتون)ازترامپ «حیوان تر»است!

جان بولتون در محوطه کاخ سفید به خبرنگاران گفت :مابا سه تن از مقام های عالیرتبه ونزوئلا(وزیر دفاع، مایکل مورنو رئیس دیوان عالی و ایوان رافائل هرناندز دالا فرمانده گارد ریاست جمهوری )هماهنگی کردیم وآنها  وعده هایی که در رابطه با انتقال قدرت به مخالفان رئیس جمهوری ونزوئلا داده اند.

بولتون در توئیترنوشت:FANB (نیروهای مسلح ملی ونزوئلا) باید از قانون اساسی و مردم ونزوئلا حفاظت کنند. باید در کنار مجمع ملی و نهادهای قانونی در برابر غصب دموکراسی بایستد. آمریکا از مردم ونزوئلا حمایت می کند(رئیس جمهورقانونی-مادورو)راغاصب دانسته!

بولتون  در کتاب خود نوشته روسیه حمایت ترامپ از گوایدو را تضعیف کرد. به نوشته بولتون، در تماسی تلفنی، پوتین، گوایدو را شخصیتی مانند «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۱۶ توصیف کرد که گرچه از حمایت واقعی برخوردار نیست، تصمیم گرفت خود را رئیس‌جمهور بخواند. 

نکته جالب دیگرکتاب بولتون:

«مشاوران ترامپ» پشت سرش او را مسخره می‌کنند«ترامپ مزخرف می گوید»

جان بولتون : مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگران هستند یا او را به تمسخر می‌گیرند.

او به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در ۱۲ژوئن ۲۰۱۸(۲۲ خرداد ۱۳۹۷) اشاره می‌کند که « مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره این دیدارمی گفت:

 

ترامپ«فقط دارد مزخرف می‌گوید»!
 مایک پمپئو بمن(جان بولتون)گفت:درمذاکره دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «ترامپ هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

 پمپئو گفت:ترامپ ازمن خواست تا در جریان سفرش به کره شمالی، یک سی‌دی «راکت‌من» که مزین به امضارئیس جمهورامریکاباشد را به کیم(رهبرکره شمالی) هدیه بدهم. دونالد.

ترامپ پیش از آن بارها در سخنانش از کیم جونگ-اون به عنوان راکت‌من (مرد موشکی) یاد کرده بود و حتی در جریان دیدارهای تاریخی‌شان نیز به این آهنگ اشاره کرده بود.

بولتون به نقل از مایک پمپئو می‌نویسد : «دادن این CD به کیم، برای ماه‌ها به اولویت کاری رئیس جمهورامریکا تبدیل شده بود

یکی دیگرازموضوعات کتاب چان بولتون:وعده کمک به رئیس جمهورترکیه با اعمال نفوذقضایی

جان بولتون در این کتاب با استناد به سخنان بیل بار، وزیر دادگستری آمریکا از «تمایل ترامپ برای کمک به حکومت‌های خودکامه» از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سخن می‌گوید.

از جمله به این موضوع اشاره می‌کند که رجب طیب اردوغان در موضوع تحقیقات دستگاه قضایی آمریکا دربارۀ هالک بانک ترکیه، از ترامپ کمک می‌خواهد. دونالد ترامپ نیز به او پاسخ می‌دهد که اگرچه نمی‌تواند بلافاصله در این زمینه کاری انجام دهد زیرا دادستان منهتن از سوی باراک اوباما منصوب شده؛ اما قول می‌دهد که این مشکل را با کمی تاخیر حل و فصل کند.

پس از آن بود که دونالد ترامپ جفری برمن را به عنوان دادستان جدید منطقه منهتن برگزید تا با وجود فشارهای دادگستری آمریکا، بتواند در تحقیقات قضایی که دربارۀ این بانک دولتی ترکیه در جریان بود مداخله کند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ماجرای بانک هالک؟

اعلام جرم علیه این بانک دولتی ترکیه در حالی است که سال ۲۰۱۸ «مهمت هاکان آتیلا» از مدیران سابق هالک بانک به جرم دور زدن تحریم‌های کشور ایران در آمریکا بازداشت و محکوم شد.

جفری برمن دادستان فدرال در منهتن نیویورک سه‌شنبه شب ۲۳مهر۱۳۹۸ گفت مشارکت هالک بانک در دور زدن تحریم‌های رژیم ایران، با حمایت و حفاظت مقام‌های ارشد دولت ترکیه صورت گرفته است.

پیش از این، رضا ضراب، دلال ترک رژیم ایران و همدست بابک زنجانی که در آمریکا به جرم دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران زندانی است، علیه هاکان آتیلا شهادت داده بود و او را مغز متفکر دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه رژیم ایران نامیده بود.

به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، به دنبال موافقت دادستان فدرال آمریکا برای اخراج یک شهروند ایرانی از آلمان، «جفری برمن» دادستان این کشور برای ناحیه جنوبی نیویورک، اتهام سه شهروند ایرانی را برای صادرات فیبر کربن از آمریکا به ایران را تایید کرد.

براساس پرونده دادگاه فدرال نیویورک، سه شهروند ایرانی متهم هستند که در میان سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از طریق یک دلال آمریکایی مواد فیبر کربن به ایران صادر می کردند./۲۶ تیر ۱۳۹۸

ترامپ:بولتون «توله سگ»درکتابش جملات مضحکی برایم نوشته،همش داستانسرایی وساختگی است

ترامپ در توئیت نوشت: کتاب بولتون که نقدهای وحشتناکی به آن شده است، مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی است تا من را بد نشان دهد. بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستانسرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند.

ترامپ  در توئیتی دیگر نوشت : وقتی مشاور پیشین امنیت ملی من در مصاحبه‌ای از بررسی «مدل لیبی» در قبال کره شمالی صحبت کرد، مذاکرات با پیونگ‌یانگ شکست خورد.

بولتون «احمق»موجب مذاکرات باکره شمالی شد

ترامپ نوشت:  وقتی جان بولتون «خُل‌وضع» در مصاحبه‌ای به صورتی احمقانه گفت که در حال بررسی «مدل لیبی» برای کره شمالی است، همه چیز به هم ریخت. کیم جونگ اون [رهبر کره شمالی] که به خوبی داشتیم با او کنار می‌آمدیم، مثل موشک‌هایش خشمگین (بالستیک) شد و درست هم بود.

ترامپ ادامه داد:  او (کیم جونگ اون) نمی‌خواست بولتون هیچ جایی در اطراف او باشد. اظهارات بولتون که احمقانه‌ترین بود، ما را به شدت در مقابل کره شمالی عقب راند و الان هم اینطور است. من از بولتون پرسیدم "چه فکر می‌کردیم" او هیچ جوابی نداشت و فقط عذرخواهی کرد. این قضیه مربوط به اوایل است، باید او را همان موقع و در همانجا اخراج می‌کردم!

توئیترترامپ رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)

ترامپ:..استیواشمیت گفته بود«جان بولتون توله سگ دیوانه است»

توئیتری نوشت: «من سرانجام با "استیو اشمیت" مشاور سیاسی شکست خورده، اتفاق نظر پیدا کردم که وی "جان بولتون" دیوانه را مردی نفرت‌انگیر دانسته که در انجام وظیفه‌اش در حمایت از آمریکا شکست خورد و تاکید کرده که هرگز به وی نباید اجازه داده شود تا دوباره در دولت فعالیت کند.»

ترامپ در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «بولتون که من وی را بازگرداندم و به وی یک فرصت دادم با انتشار اطلاعات محرمانه (در حجم وسیع) قانون را نقض کرد. وی باید بهای بسیار سنگینی برای این کار بپردازد. این موضوع نباید هرگز دوباره اتفاق بیفتد.»

علیرغم تقلای ترامپ،«رویس لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا روز شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ برای کتاب جان بولتون مجوزصادرکرد.

کاخ سفید:جان بولتون،«امنیت»رافدای پول کرد

بیانیه کاخ سفید: جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی به رغم اعتراض کاخ سفید، با چاپ خاطرات خود و «با افشای اطلاعات طبقه بندی شده ممکن است امنیت ملی را به خطر اندازد،» استقبال کرد.

*بولتون شرطبندی اشتباه کرده و ضرر این شرط بازنده این است که او از سود معامله کتابش ضرر می‌کند، خود را در معرض مسئولت کیفری قرار می‌‌دهد، و امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد.

*دولت قصد دارد بولتون را به رعایت الزامات توافق‌هایش وادار کند و اطمینان یابد که او ، هیچ منفعتی از تصمیم خجالت‌آوری که گرفته و اشتیاق خود به پول و توجه را به وظایفش در پاسداری از امنیت ملی ترجیح داده، عایدش نمی‌شود.

* دادگاه درخواست دولت را برای توقف انتشار کتاب رد کرد، «چون عملکرد غلط بولتون – که پنهانی انجام شد – قبلا انتشار کتاب را در سطح گسترده‌ای تضمین کرده و دادگاه اعتقاد دارد که دیگر نمی‌تواند راه حل مؤثری برای آن بیابد./یکشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۹

جان بولتون :رفتارترامپ  بچه گانه است

جان بولتون در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز اظهارات تند رئیس‌جمهور آمریکا را «بچه‌گانه» خواند.

«مایک امانوئل» مجری برنامه «فاکس نیوز و شب» در ابتدای این مصاحبه کلیپی از اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه جان بولتون پخش کرد و نظر بولتون را درباره این اظهارات جویا شد.

ترامپ در اظهارات اخیر خود ضمن تاختن به مشاور امنیت ملی سابقش او را اینطور خطاب قرار داد: «مریض، دیوانه و کسی که مدام می‌خواست بمب سر مردم کشورهای مختلف بیاندازد».

بولتون در جواب به سخنان ترامپ گفت: «کلیپی که شما نشان دادید و همچنین برخی چیزهای دیگری که او گفته است، واقعا بچه‌گانه است و دون شان منصب ریاست جمهوری است و من به آنها جواب نمی‌دهم».

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید ادامه داد: «من چیزی را که واقعا در جریان دوره ۱۷ ماهه حضورم در کاخ سفید اتفاق افتاد، نوشته‌ام و من این کتاب را تا آنجایی که ممکن بوده با دقت نوشته‌ام و مردم می‌توانند آن را بخوانند و خودشان درباره دونالد ترامپ قضاوت کنند».

بولتون در ادامه با رد اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره وجود مطالب محرمانه در کتابش مدعی شد که هیچ مطلب محرمانه‌ای در این کتاب منتشر نشده است.

وی با رد ادعاها درباره اینکه او به اعتماد رئیس‌جمهور آمریکا خیانت کرده است، افزود: «من قطعا باید از خودم وفاداری نشان بدهم اما این وفاداری را به قانون اساسی و مردم آمریکا بدهکارم و نه یک رئیس‌جمهور بی‌کفایت».شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹

نگارنده-پیراسته فر:«جان بولتون» کارش را بعنوان«مشاور امنیت ملی کاخ سفید» از دوشنبه، ۹آوریل ۲۰۱۸(۲۰ فروردین ۱۳۹۷) آغاز کرده و جانشین ژنرال مک ‌ماستر شده بود ودرسه شنبه۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹(۱۹ شهریور ۱۳۹۸)اخراج شد«۱۷ماه مشاور دونالدترامپ بود»

جان بولتون کتاب تازه ای منتشر می کند

ناشرکتاب جان بولتون-انتشارات «سیمون و شاستر» : بولتون در کتابش علاوه بر تشریح هرج و مرج‌های موجود در کاخ سفید، ارزیابی خودش را از بازیگران اصلی کاخ سفید و رویه‌های نامتعادل و تکانشی ترامپ برای اتخاذ تصمیم در موقعیت‌های مختلف شرح داده است....دراین کتاب آمده: از کارهای ترامپ «حیرت‌زده» می‌شدم وهمه هم وغمش  «رئیس‌جمهور  شدن مجدد در انتخابات بعدی ۲۰۲۰  است.

اچ آر مک مستر ۱۳ ماه مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا-قبل ازجان بولتون- بود

سرانجام « جان بولتون»مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا  بعداز۱۷ماه  ازکاخ سفید اخراج شد.

سه شنبه،۱۹ شهریور ۱۳۹۸ترامپ در توییتر نوشت: شب گذشته به جان بولتون اطلاع دادم که دیگر به حضور او در کاخ سفید نیازی نیست. من و دیگر اعضای دولت با بسیاری از پیشنهادات او شدیداً مخالف بودیم، به همین دلیل از او خواستم استعفایش را تقدیم کند، او هم صبح این کار را کرد. از خدمات او بسیار ممنونم. هفته آینده یک مشاور امنیت ملی تازه معرفی می‌کنم.

جان بولتون دقایقی بعد ازانتشارتوئیت ترامپ، توئیتر کرد: دیشب پیشنهاد استعفا را مطرح کردم و ترامپ گفت فردا درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

خیرگزاری فارس می نویسد:کاخ سفید روز سه شنبه،۱۶ژوئن۲۰۲۰ (۲۷ خرداد ۱۳۹۹) با مطرح کردن شکواییه‌ای علیه «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به دنبال ممانعت از انتشار کتابی است که درباره دوران فعالیت وی در کاخ سفید به عنوان مشاور امنیت ملی بوده است.

کاخ سفید اعلام کرده است که این کتاب حاوی اطلاعات محرمانه بوده و برای امنیت ملی آمریکا خطر به شمار می‌آید.

این دادخواست یک روز پس از آن مطرح می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفته بود بولتون با انتشار کتابش ممکن است که قوانین آمریکا را نقض کند.

کتاب جان بولتون که در آن افشاگری‌های تندی علیه ترامپ صورت گرفته قرار است هفته آینده -روز ۲۳ ژوئن- (۳ تیر ۱۳۹۹)منتشر شود. 

ایرنا(۱۹ آبان ۱۳۹۸) به نقل ازخبرگزاری اسوشیتدپرس می نویسد: روز یکشنبه به نقل از منابع آگاه انتشارات «سیمون اند شوستر» از مذاکرات در باره انتشار این کتاب افزود که این قرارداد با ارزش حدود ۲ میلیون دلار در چند هفته گذشته بسته شده، اما آنها از عنوان یا تاریخ انتشار این کتاب ابراز ناآگاهی کرده اند و سیمون اند شوستر نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

برخی گمانه زنی ها حاکی است بولتون قصد دارد در کتاب جدیدش، درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ افشاگری کند

 نماینده بولتون در این توافق، آژانس ادبی «جاولین» بوده که «جیمز کومی» رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) و یک مقام ناشناس دولت ترامپ، نیز مشتری آن هستند و کتاب وی به نام «هشدار» قرار است در 19 نوامبر ۲۰۱۹(۲۸ آبان ۱۳۹۸) منتشر شود. جاولین نیز هنوز به درخواست اسوشیتدپرس برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

موسسه انتشاراتی محافظه کار«ثرشولد ادیشنز» وابسته به «سیمون اند شوستر» در سال۲۰۰۷میلادی( ۱۳۸۶) آخرین کتاب بولتون

به نام «تسلیم یک گزینه نیست: دفاع از ایالات متحده در سازمان ملل متحد و جهان» را منتشر کرده است.

بترتیب ازراست:هانتر بایدن، جو بایدن و باراک اوباما

نام بولتون درماجرای «اوکراین گیت» سر احضار وی در جریان تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در باره استیضاح ترامپ کانون توجه هاشد. این تلاش های کنگره بر فشار ترامپ بر اوکراین برای تحقیق در باره «جو بایدن »معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا(بارک اوباما) متمرکز است که یکی از رقیبان احتمالی و بالقوه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰به شمار می رود.

بولتون ۹آوریل ۲۰۱۸(۲۰ فروردین ۱۳۹۷) به سمت مشاور امنیت ملی ترامپ منصوب شد، به حمایت از اقدام نظامی علیه کشورهای دیگر، معروف شده که ترامپ در برابر آن مقاومت کرده است.

بولتون پس از کنار گذاشته شدن از دولت ترامپ، در سخنرانی اواخر سپتامبر در مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی، رویکرد بسیار تهاجمی تری نسبت به دیدگاه مورد حمایت ترامپ در باره برنامه هسته ای کره شمالی ارایه کرد، در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به گرمی از کیم جونگ اون رهبر کره شمالی یاد می کند.

بولتون اعلان کرده است قصد دارد با نوشتن کتابی جدید درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ افشاگری کند که به احتمال زیاد باعث خشم ترامپ خواهد شد.

بولتون در گذشته نیز پس از خارج شدن از دولت جرج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا،کتابی افشاگرانه درباره دولت وی منتشر کرده بود.

دیلی بیست  می نویسد: در پی خروج خشمگینانه جان بولتون از کاخ سفید، او اعلام کرده است «در زمان مناسب اظهارات خود را بیان خواهد کرد. »

بنا بر اعلام دو مقام آگاه، بولتون تمایل خود را برای نوشتن کتابی درباره دوران خدمت خود در دولت ترامپ اعلام کرده و اخیرا با عوامل شرکت‌های انتشاراتی که تمایل به انتشار این کتاب دارند تماس برقرار کرده است.

بولتون در واکنش به پرسش «دیلی بیست» در خصوص گفت‌وگو با عوامل انتشار کتاب و طرح بالقوه وی مبنی بر نشر چنین کتابی از اظهارنظر خودداری کرد، 

اما اگر این تصمیم را عملی کند، به جدیدترین مقام دولت ترامپ تبدیل خواهد شد که خروج پر سر و صدای خود از دولت را به یک کتاب پرفروش تبدیل خواهد کرد.

در دوران ریاست جمهوری ترامپ مواردی وجود داشته است که مقامات وابسته به دولت در گذشته کتاب‌هایی افشاگرانه یا مجموعه خاطرات خود را منتشر کرده اند که باعث خشم رئیس‌جمهور و مقامات بلندپایه دولت شده است.

دستیار سابق ترامپ آماده است با «رابرت مولر» همکاری کند

سال گذشته «اوماروزا مانیگالت نیومن »که از دوستان پیشین ترامپ و در دولت او دارای سمتی باالایی بود، در کتاب خود با عنوان «مبتلا به اختلال مشاعر» نوشت که به صورت پنهانی اقدام به ضبط صدای ترامپ کرده است. او در بخشی از این کتاب نوشت: ترامپ فردی نژادپرست و به لحاظ روانی ناپایدار است.

اوایل سال جاری نیز «کلیف سیمز» مشاور پیشین ترامپ، کتابی درباره زندگی وی و آشوب‌هایی که در اطراف او وجود دارد منتشر کرد که مایه خشم ترامپ شد.

ناشر کتاب بولتون چند روز پیش گفته بود او در کتابش نوشته انتخاب مجدد تنها دغدغه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. 

ناشر کتاب بولتون گفته او در کتاب خاطراتش گفته اعضای مجلس نمایندگان آمریکا باید دامنه مسائلی که ترامپ به خاطر آن احضار شده را به مسائلی فراتر از گفت‌وگوی تلفنی او با رئیس‌جمهور اوکراین گسترش می‌دادند زیرا دیگر جنبه‌های سیاست خارجی ترامپ هم آکنده از تخلفات مشابه بوده است. /چهارشنبه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۹خبرگزاری فارس.

ترامپ بولتون پمپئو

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:BBCدرهمین تاریخ(۲۸ خرداد ۱۳۹۹)می نویسد:

وزارت دادگستری آمریکا با تنظیم شکایتی در دادگاه سعی دارد مانع انتشار کتاب جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دولت، شود

در این کتاب درباره وقایع داخلی-محرمانه- کاخ سفید اطلاعاتی ارائه شده است.

براساس این دعوی کتاب آقای بولتون به این دلیل نباید منتشر شود که حاوی «اطلاعات محرمانه» است.

یک روز پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت که آقای بولتون ممکن است با انتشار این کتاب با «مشکلات قضایی» مواجه شود.

این کتاب تحت عنوان «اتاق حوادث» قرار است روزسه شنبه، ۲۳ ژوئن(۳ تیر ۱۳۹۹) منتشر شود.

آقای ترامپ روز دوشنبه(۲۶ خرداد ۱۳۹۹) به خبرنگاران گفت: من هر محاوره‌ای را که به عنوان رئیس جمهور داشته‌ام کاملا محرمانه می‌دانم. این یعنی اگر او کتابی نوشت و کتاب منتشر شد، قانون را نقض کرده و فکر می کنم با مشکلات قضایی روبه‌رو خواهد شد.

در همین حال سی‌ان‌ان گزارش داده که جودی هانت، یکی از مدیران بلندپایه وزارت دادگستری که مسئول شکایات و امور حقوقی دولت هم است، استعفا کرده است. شکایت علیه جان بولتون در همان بخشی تنظیم شده که آقای« هانت» مدیر آن است.

به گزارش CNN آقای هانت در ایمیلی به همکاران خود گفته تا سوم ژوئیه از مقامش کنار خواهد رفت.

با این حال «انجمن آزادی های مدنی آمریکا» که یک سازمان غیرانتفاعی است گفت که «هر تلاشی از سوی دولت ترامپ برای جلوگیری از انتشار کتاب جان بولتون محکوم به شکست است

کاخ سفید در ماه ژانویه گفته بود که این کتاب حاوی جزییات «فوق محرمانه» است که باید حذف شود، هرچند آقای بولتون این موضوع را رد کرد.

«کتاب بولتون» کمک نظامی ترامپ رابه کشور«اوکراین» افشامی کند

ادعاهایی که گفته می شود در این کتاب مطرح شده، بخش محوری استیضاح رئیس‌جمور آمریکا بود؛ از جمله اینکه آقای ترامپ کمک نظامی به اوکراین را متوقف کرد تا به ولادیمیر زلنسکی( رئیس جمهور اوکراین) برای شروع تحقیقات فساد درباره جو بایدن نامزد حزب دمکرات و پسرش فشار آورد.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:این مکالمه که در ۲۱ آوریل ۲۰۱۹(۱ اردیبهشت ۱۳۹۸) بین ترامپ و زلنسکی انجام شده است.

متن مکالمه ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شد

سرهنگ الکساندر اس ویندمن«افسر امنیت ملی کاخ سفید» در زمان مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی‌اش، ولودیمیر زلنسکی درباره «فعالیت‌های اقتصادی پسر جو بایدن در اوکراین» پای تلفن بوده و آن مکالمه را شنیده است.

 

وی مشاهدات وشنیده های خودرا نمایندگان کنگره ارائه داد./۲۹اکتبر۲۰۱۹یورونیوز۷ آبان۱۳۹۸

درهمین روزBBCگزارش مشابهی می دهد: سرهنگ الکساندر ویندمن، عضو ارشد کمیته امنیت ملی کاخ‌سفید که به هنگام تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین مستقیما به آن گوش کرده بود برای ادای توضیحات به کنگره آمریکا رفت.

آقای ترامپ که در مجلس نمایندگان استیضاح شده بود بعدا در یک محاکمه دو هفته‌ای در سنا، که در کنترل هم حزبی‌های او است، تبرئه شد. سنا حاضر به فراخواندن آقای بولتون برای شهادت دادن در این زمینه نشد.

«جان بولتون» در آوریل ۲۰۱۸ به تیم امنیت ملی کاخ سفید پیوست و در ماه سپتامبر سال بعد آن را ترک کرد و گفت که خودش چنین خواسته است واما« ترامپ» گفت : بولتون را اخراج کردم./

دویچه وله اینگونه می نویسد:

جان بولتون در نوشتاری انتقادی از دوران کار خود در کاخ سفید سخن گفته است. او از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ مشاور امنیتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده بود.

کتاب خاطرات جان بولتون قرار بود سه ماه پیش منتشر شود، اما به خاطر مخالفت کاخ سفید انتشار آن به تأخیر افتاد. اکنون به نظر می‌رسد که کتاب آماده نشر شده است. انتشاراتی "سیمون اند شوستر"، جمعه (۱۲ ژوئن) اعلام کرد که کتاب بولتون سرانجام در تاریخ ۲۳ ژوئن منتشر می‌شود.

نانسی پلوسی، ترامپ را نابود کرد

به گفته ناشر، بولتون در کتاب ۶۰۰صفحه‌ای خود با تیتر «در آن اتاق اتفاق افتاد» از آنچه در کاخ سفید می‌گذرد، به صراحت سخن گفته است.

برای نمونه او توضیح می‌دهد «ماجرای اوکراین» که ترامپ به خاطر آن در پایان ۲۰۱۹ از سوی مجلس نمایندگان «استیضاح» شد، در واقع فقط قله آشکار کوه یخ بوده و ماجرا ابعادی بس گسترده داشته است.

بولتون می‌گوید که تمام هم و غم ترامپ در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ این بوده که دوباره به ریاست جمهوری انتخاب شود، در نتیجه به کارهایی دست زده که به آمریکا ضربه زده‌اند.

جای شگفتی نیست که کاخ سفید از انتشار کتاب جان بولتون ناخرسند است، اما طرفه آن که مخالفان ترامپ هم با انتشار این کتاب چندان خشنود نیستند. آنها رفتار جان بولتون را صادقانه نمی‌دانند.

آنها انتقاد می‌کنند که در جریان تلاش برای سلب قدرت از دونالد ترامپ در آغاز ۲۰۲۰ بولتون نقشی منفی ایفا کرد. هنگامی که رئیس جمهور به خاطر «ماجرای اوکراین» و اقدامات غیرقانونی اطرافیان ترامپ علیه جو بایدن، رقیب‌اش از حزب دموکرات، زیر فشار قرار گرفته بود و بولتون می‌توانست به عنوان شاهد در جلسه سنای آمریکا سخن بگوید، ترجیح داد که سکوت کند و عملا به کمک ترامپ برود و باعث تبرئه او شود.

اکنون بولتون در خاطراتش مدعی می‌شود که این خطای دموکرات‌ها بود که استیضاح ترامپ را به «ماجرای اوکراین» محدود کردند، اما خود او سعی کرده است توجه عموم را به لغزش‌های دیگر رئیس جمهور جلب کند.

بولتون در این کتاب، خود را قربانی دولت ترامپ معرفی می‌کند.

چک کوپر، وکیل بولتون، طی مقاله‌ای در «وال استریت ژورنال» نوشت که کاخ سفید از تمام راه‌های ممکن می‌کوشد از انتشار کتاب بولتون جلوگیری کند. دستاویز اصلی کاخ سفید قانونی است که مقرر می‌دارد تمام نوشته‌های افرادی که با «سناد امنیتی» سروکار داشته‌اند، باید پیش از انتشار مورد بازبینی قرار گیرد.

به گفته وکیل بولتون، در کتاب هیچ موردی وجود ندارد که حاوی مسائل «امنیتی» جدی و حساسی باشد و بنابرین انتشار کتاب از نظر حقوقی بلامانع است.

کاخ سفید اما نظر دیگری دارد؛ به ویژه آن که گفته می‌شود ترامپ در جمعی از اطرافیان، مشاور پیشین خود را خائن نامیده است.  

به گفته« کوپر »کاخ سفید تاکنون حاضر نشده با انتشار این کتاب موافقت کند، زیرا با بخش‌هایی از آن موافق نیست؛ اما بولتون هم به سانسور شدن کتاب خود رضایت نخواهد داد./پایان

تسنیم (۱۰ بهمن ۱۳۹۸)بنقل ازخبرگزاری فرانسه نوشت:

کاخ سفید به جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا اطلاع داده است که کتاب جدیدش حاوی اطلاعاتی مخرب علیه دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده است و به دلیل نقض قوانین مربوط به اطلاعات محرمانه اجازه انتشار آن را ندارد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید پس از بررسی دست نوشته‌های بولتون اعلام کرده است که این کتاب حاوی اطلاعات محرمانه و طبقه بندی شده مهمی است. برخی از این اطلاعات در سطح «اطلاعات فوق محرمانه »است. این کتاب بدون حذف اطلاعات محرمانه، اجازه انتشار نخواهد داشت.

دموکرات‌ها فشار زیادی را به مجلس سنا وارد کرده‌اند تا بولتون را به عنوان یکی از شهود اصلی پرونده استیضاح ترامپ، احضار کند.

دونالد ترامپ پیش از این در توئیتی در واکنش به افشاگری‌های جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید نوشته است: من هرگز به بولتون نگفتم که کمک مالی به اوکراین با تحقیقات مربوط به دموکرات‌ها پیوند خورده است، از جمله بایدن‌ها.

وی در ادامه افزود: در واقع، او هرگز در آن زمان نسبت به این مساله اعتراض نکرد. اگر جان بولتون چنین چیزی را گفته است، تنها برای فروش کتابش بوده است. متن تماس‌های تلفنی من با زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ثابت می‌کند که هیچ فشاری و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است. رئیس جمهور و وزارت خارجه اوکراین نیز این مساله را تایید کرده‌اند.

ترامپ نوشت: علاوه بر این من با زلنسکی در سازمان ملل دیدار کردم. دموکرات‌ها گفته‌اند که من هرگز با او دیدار نکردم و کمک مالی به اوکراین را بدون هیچ شرط و تحقیقاتی آزاد کردم. من همین طور به اوکراین اجازه دادم تا موشک‌های ضد تانک ژاولین را خریداری کند. دولت من کارهایی فراتر از دولت قبلی انجام داده است.

نیویورک تایمز بامداد دوشنبه نوشت جان بولتون که دموکرات‌ها به شدت خواستار شهادت دادن او در محاکمه ترامپ هستند، در کتاب تازه‌اش که هنوز منتشر نشده افشاگری‌هایی علیه رییس جمهوری آمریکا انجام داده است.

بولتون در این کتاب که بخش‌هایی از آن به دست نیویورک‌تایمز رسیده، نوشته است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در ما اوت ۲۰۱۹ (شهریور۱۳۹۸) به وی گفته بود که کمک نظامی ۳۹۱ میلیون دلاری به اوکراین را متوقف می‌کند./پایان.

ایندیپندنت:سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸

در حالی که کاخ سفید می‌گوید جان بولتون با ادعاهایش می‌خواهد بازار فروش کتابش را گرم کند، جزئیات این کتاب احتمالاً فرآیند محاکمه استیضاح دونالد ترامپ را در سنا زیرورو خواهد کرد. این امر شماری از جمهوری ‌خواهان را تحت فشار قرار داده تا برای احضار و برای شهادت دادن او در سنا به فکر بیفتند.

روز یکشنبه، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که رئیس جمهوری سال گذشته به جان بولتون، که در ماه سپتامبر به دنبال اختلاف ‌نظر با ترامپ عزل شد، گفته است که می‌خواهد کمک نظامی 391 میلیون دلاری به اوکراین را تعلیق کند تا زمانی که دولت این کشور اعلام ‌کند، در مورد رقبای دموکرات ترامپ، از جمله جو بایدن و پسرش،‌هانتر بایدن، تحقیق خواهد کرد. به دنبال انتشار این خبر، سناتورهای دموکرات و نامزدهای ریاست جمهوری می‌گویند این جنگ‌طلب محافظه‌کار باید احضار شود تا در جلسه محاکمه ترامپ شهادت بدهد.

«آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعات کنگره و مدیر پرونده استیضاح به رهبری دموکرات‌های کنگره، صبح دوشنبه گفت، این افشاگری بولتون باید تغییری چشمگیر در فرآیند محاکمه سنا در راستای عزل ترامپ ایجاد کند.

شیف در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت: «از دید شواهد و مدارک ارائه شده، همین حالا هم کاملا قانع‌کننده است.» و افزود که شهادت بولتون صرفا به شهادت دیگر مقامات کنونی و قبلی دولت ترامپ می‌افزاید. کسانی که سال گذشته در کنگره تأیید کردند، بسته کمک به دولت اکراین، مستقیما به تحقیقات مورد نظر ترامپ مشروط شده است.

آدام شیف گفت: «این آزمونی برای این سناتورهاست. سئوال این است: می‌خواهید حقیقت را بشنوید یا نه؟»

دموکرات‌ها برای اینکه بتوانند بولتون را به عنوان شاهد به سنا ببرند، باید علاوه بر 47 رأی خود حمایت 4 جمهوری‌خواه را نیز جلب کنند.

افشاگری‌های موجود در نسخه پیش‌نویس این کتاب، همین حالا هم فشار بر سناتورهای میانه‌رو جمهوری ‌خواه، سوزان کالینز، نماینده ایالت مین، لیزا مورکوفسکی، نماینده ایالت آلاسکا، و کوری گاردنر، نماینده کلرادو، را افزایش داده است.

همچنین به احتمال زیاد از« لامار الکساندر» نماینده تنسی، و میت رامنی، نماینده ایالت یوتا، در سنا تقاضا خواهد شد تا به دموکرات‌ها بپیوندند و در جریان محاکمه، بولتون را به صحن سنا احضار کنند.

متن کتاب مذکور با آنچه ترامپ درباره تعلیق این کمک گفته است، تناقض دارد. او ادعا می‌کند که به دلیل فساد شدید در داخل دولت اوکراین، و نگرانی از اینکه کمک مالی به این کشور در جای مناسب خرج نشود، آن را تعلیق کرده است. همچنین طبق گزارش‌ها این کتاب فاش خواهد کرد که مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، با نظر رودی جولیانی، دستیار ویژه ترامپ - که باعث شده رئیس جمهوری، «ماری یووانوویچ»، سفیر پیشین آمریکا در اوکراین، را عزل کند، مخالف بوده است.

اما ترامپ و دستیاران ارشد او ادعای بولتون را رد می‌کنند، و استفانی گریشام، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، صبح دوشنبه گفت که تیم ترامپ معتقد است زمان درز این اطلاعات «بسیار مشکوک» است، چون مقاله نیویورک تایمز با آغاز پیش‌فروش آنلاین این کتاب هم‌زمان شده است. رئیس او سخنان بولتون را از اساس رد کرد./پایان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوذه اصلاحات حداقلی انجام داده ام.

یکی دیگر ازموضوعاتی که درکتاب جان بولتون به آن پرداخته»ساقاط کردن پهبادگلوبال امریکا توسط سپاه ایران است.

فارس می نویسد: خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد او بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران از دونالد ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

 بولتون از برهه‌ای که قرار بوده حمله‌ای توسط آمریکا علیه ایران اتفاق بیفتد به عنوان یک «نقطه عطف» برای خودش در دولت دونالد ترامپ یاد کرده است. این حمله، بر خلاف نظر جان بولتون، اتفاق نیفتاد. 

تیرماه سال ۱۳۹۸ اعلام شد که ایران یک پهپاد آمریکا را سرنگون کرده است. بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی به ایران تحت فشار قرار داد.

نیویورک‌تایمز نوشته احتمالاً می‌توانید شور و هیجان جان بولتون را حدس بزنید که در کتابش نوشته «حول و حوش ساعت ۵:۳۰» برای عوض کردن لباس روانه منزل شده چون فکر می‌کرده که قرار است «کل شب» را در کاخ سفید سپری کند. 

سرخوردگی جان بولتون بعد از اینکه ترامپ در لحظات آخر انجام حملاتی در ایران را لغو کرد هم قابل حدس زده است. ترامپ به جان بولتون گفته که این حمله به این خاطر که به کشته شدن ۱۵۰ نفر منجر می‌شود متناسب نیست. 

جان بولتون در کتابش از صرفنظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌‌جمهوری انجام شود» نام برده است.

ایران بامداد ۳۰ خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان هدف قرار داد و سرنگون کرد. این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفت و ساقط شد.

پیش از این رسانه‌های آمریکا هم به بروز اختلاف در دولت ترامپ، از جمله بین بولتون و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران اشاره کرده‌اند. 

روزنامه نیویورکر به عنوان مثال مردادماه سال گذشت نوشت «مایک پامپئو»آمریکا و «جان بولتون» که از طرفداران قدیمی تغییر نظام ایران است، در ابتدا از حمله نظامی انتقام‌جویانه حمایت می‌کردند. ترامپ هم با آنها موافق بود، اما تصمیمش را هنگامی که چیزی به پرواز هواپیماها نمانده بود تغییر داد. 

«فِرد فلیتز»، رئیس دفتر سابق بولتون به نیویورکر گفته که قبل از رویداد سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران هم دیدگاه‌های پامپئو و بولتون دست‌کم در خصوص ایران همسو بود. 

با وجود این، روابط میان این دو مقام، هر چقدر هم که درباره ایران هم‌نظر باشند، ظاهراً در ماه‌های گذشته رو به وخامت گذاشته است، تا جایی که به گفته یک منبع آگاه، «آنها با هم صحبت نمی‌کنند» و پیام‌هایشان را معمولاً از طریق واسطه‌ها به هم می‌رسانند. پامپئو ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با بولتون گفت: «همیشه میان مدیران سازمان‌های مختلف تنش‌هایی وجود دارد.»

مصاحبه ترامپ بعدازدیداربانخست وزیرکانادا(جاستین ترودو)درباره سقوط پهبادگلوبال

با وجود این نیویورکر نوشته بود به نظر می‌رسد کسی که الان به وصله ناجور تبدیل شده بولتون است نه پامپئو. ترامپ بعد از لغو حمله به ایران در یک جلسه علنی از بولتون انتقاد کرد و بعد از آن در حالی که پامپئو را در کنارش داشت با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد، در حالی که بولتون روانه مغولستان شد. 

دونالد ترامپ سرانجام چند ماه بعد طی یک پیام توئیتری بولتون را اخراج کرد و بعداً در یک پیام توئیتری دیگر نوشت اگر او را اخراج نکرد الان «جنگ جهانی ششم» آغاز شده بود./پایان گزارش فارس 

پس از آنکه سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد جاسوسی آمریکایی را بر فراز خلیج فارس سرنگون کرد، اغلب رسانه‌های خارجی، شامل رسانه‌های انگیسی و عرب زبان به انتشار این خبر پرداختند.

لاشه پهبادگلوبال

مشخصات پهبادگلوبال

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای مأموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

گلوبال هاوک را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

 ایسنا(۳۰ خرداد ۱۳۹۸): روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۸) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

محل سقوط پهباد

اغلب رسانه‌های جهان پس از انتشار این اطلاعیه در خبر فوری گزارش دادند که یک پهپاد آمریکایی توسط موشک ایرانی در نزدیکی منطقه هرمزگان، واقع در جنوب ایران هدف قرار گرفت و ساقط شد.

موشک ایرانی که پهبادامریکایی راساقط کرد

خبرگزاری‌هایی همچون رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، ترند و روزنامه‌های متعددی ازجمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اورشلیم پست، تایمز آو اسرائیل، لس آنجلس تایمز، گاردین، گلوبال تایمز، شبکه‌های الجزیره، دویچه وله، یورونیوز، فاکس نیوز، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، اسکای نیوز، ان‌پی‌آر، ای‌بی‌سی، راشا تودی و بسیاری دیگر به انتشار این خبر پرداختند.

نقشه مسیرپهبادگلوبال-بنقل ازپنتاگون

واکنش مایک پمپئو به کتاب جان بولتون:« پامپئو ی خائن»قصدضربه زدن به امریکارادارد

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روزجمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹گفت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید یک خائن بوده و کتابی که نوشته مملو از دروغ است.

پامپئو  توئیت نوشت:با این‌که هنوز کتاب جدید بولتون را مطالعه نکرده ام-اما- می‌دانم که با «تعدادی دروغ، حقایق نصفه نیمه و کاملاً پیچانده شده و اشتباهات مختلف» پر شده است.

پامپئو با اشاره به نام کتاب بولتون (اتاقی که در آن اتفاق افتاد)، در تیتر بیانیه خود نوشت: «من هم در همان اتاق بودم».

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «این‌که آخرین نقش عمومی جان بولتون خائنی است که با نقض اعتماد مقدسی که مردم به او داشتند، به آمریکا ضربه وارد کرد. خطاب به همه دوستانمان در سرتاسر جهان: شما می‌دانید که آمریکای رئیس جمهور دونالد ترامپ نیرویی در خدمت خیر در جهان است».

ماجرای قتل خاشقچی ازموضوعات جنجال براتگیزکتاب جان بولتون است

انگیزه دفاع ترامپ از ولیعهد عربستان سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» 

 

به نوشته پایگاه «میدل ایست آی»، در کتاب بولتون آمده است، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا بیانیه‌ای جنجالی در حمایت از «محمد بن‌سلمان» منتشر کرد تا اذهان عمومی را از رسوایی دخترش «ایوانکا ترامپ» منحرف کند.

کتاب بولتون| علت دفاع ترامپ از بن‌سلمان پس از قتل خاشقچی

ایوانکا ترامپ در آن زمان از طریق حساب شخصی خود صدها ایمیل به کارکنان کاخ سفید و مقامات دولتی فرستاده بود که این کارنقض قوانین اسناد فدرال محسوب می‌شود.

بولتون درکتابش می نویسدکه  ترامپ می گفت: «اگر شخصاً این بیانیه را بخوانم ماجرای ایوانکا را پوشش می‌دهد. این کار [توجهات] را از ایوانکا منحرف می‌کند».

به گفته بولتون، انحراف افکار عمومی از رسوایی ایوانکا به قدری برای ترامپ مهم بود که علی‌رغم بیانیه آژانس اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌اِی) درخصوص دست داشتن بن‌سلمان در قتل خاشقچی، از وی درخصوص این اتهامات دفاع کند.

 علاوه بر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، گزارش پزشکی قانونی سازمان ملل نیز حاکی از این بود که «شواهد قابل اتکایی» درخصوص دست داشتن بن‌سلمان و دیگر مقامات ارشد سعودی در قتل خاشقچی وجود دارد.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:جمال برای ثبت ازدواج جدیدش در جمعه۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸(۶ مهر ۱۳۹۷)برای اولین بار به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرده بود -که ظاهراً کنسولگری مدارکی خواسته بودندکه بهمراه نداشته-وشایدبهانه ای بوده برای کشاندن مجدد به قتلگاه- وقرارشده بودکه درمراجعه بعدی ارائه دهد،زمان مراجعه چهارروزبعدتعیین می شود،یعنی سه شنبه، ۱۰ مهر ۱۳۹۷ (۲اکتبر۲۰۱۸)

انتشار تصاویر جدید از خاشقجی پیش از ناپدید شدنش

خاشقچی  بهمراه نامزدش برای باردوم در روز ۱۰ مهرماه۱۳۹۷ (۲ اکتبر۲۰۱۸)  به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول می رود.که میخواسته نامزدش هم واردشود که ازورودخانم چنگیزممانعت می کنند.ودررفتنی بودکه برگشتی نداشت،انتظارخانم چنگیزپایانی نداشت

جمال خاشقچی قبلاً بایک دخترعربستانی«دکتر آلا نصیف»ازدواج کرده بود.

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی، گفت: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در مصاحبه با یک شبکه آمریکایی، به دولتی بودن قتل «جمال خاشقچی» اعتراف کرد.

کالامارد روز دوشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۸ به وقت محلی در گفت‌ وگو با خبرگزاری فرانسه افزود: ولیعهد سعودی اعتراف کرد که «قتل خاشقچی یک قتل دولتی بوده است».
بن سلمان در مصاحبه با شبکه «CBS» آمریکا مدعی شد که دستور قتل خاشقچی را نداده و از طرح قتل وی خبر نداشته است اما گفت: «به عنوان رهبر عربستان سعودی مسؤولیت کامل آن را می‌پذیرم.»
کالامارد که تحقیقات مستقل وی نشان می‌دهد «شواهد موثقی» در مورد ارتباط بن سلمان با قتل خاشقچی وجود دارد، از ولیعهد سعودی به دلیل تلاش برای دور کردن خود از این جنایت انتقاد کرده و آن را «مسأله‌دار» نامید.
او همچنین از ولیعهد عربستان به علت پذیرفتن «مسؤولیت غیرشخصی در این جنایت» و دور کردن خود از این قتل، انتقاد کرد. کالامارد افزود: او میان خود و این جنایت فاصله زیادی ایجاد می‌کند./۹ مهر ۱۳۹۸ایرنا

​«جمال خاشقچی» چکاره بود که دولت عربستان ازاومی ترسید!؟

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، نویسنده و مدیر و سردبیر پیشین کانال خبری العرب‌نیوز بود. او همچنین سردبیر روزنامه سعودی الوطن بود و آن را به پایگاه ترقی‌خواهان سعودی تبدیل کرده بود.

خاشقجی در سال ۲۰۱۷ از عربستان مهاجرت کرد. او می‌گفت که حکومت عربستان او را از دسترسی به توئیتر محروم کرده و سپس مقالاتی در انتقاد از رژیم سعودی می‌نوشت. او بخصوص از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و ملک سلمان پادشاه این کشور بود. او همچنین با دخالت عربستان سعودی در یمن مخالفت می‌ورزید.

جمال خاشقجی در سال ۱۹۵۸ (۱۳۳۷) در شهر مدینه به دنیا آمد. پدر بزرگ ترک‌تبار او محمد خاشقجی همسری سعودی اختیار کرده و پزشک مخصوص ملک عبدالعزیز بنیانگذار پادشاهی سعودی بود.

خاشقچی درماجرای مک فارلین-ایران

جمال، برادرزاده عدنان خاشقجی دلال اسلحه و میلیاردر معروف سعودی در(آبان ۱۳۶۵)نوامبر ۱۹۸۶  است‌که در ماجرای تحویل مخفیانه اسحله توسط آمریکا و اسرائیل به ایران(ماجرای مک فارلین) یا ایران کنترا، دست داشت. او همچین پسر دایی دودی فاید معشوق پرنسس دایانا است.

خاشقچی تحصیلکرده امریکابود

جمال خاشقجی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی را در عربستان گذراند و در سال ۱۹۸۲ (۱۳۶۱) از «دانشگاه ایندیانا در آمریکا» در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد.

اولین کاررسانه ای «کتابفروشی»بود

جمال خاشقجی زندگی کاری را از همکاری با یک کتابفروشی معروف در عربستان از سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۱) آغاز کرد و یک سال بعد به همکاری با مطبوعات عربستان پرداخت، و چندی به خبرنگاری برای روزنامه‌ها و مجلات عربی از جمله شرق الاوسط اشتغال داشت.

او تا سال ۱۹۹۹ (۱۳۷۸) در کشورهای متعدد خاورمیانه و آفریقا از جمله افعانستان، الجزایر، کویت و سودان به گزارشگری می‌پرداخت و گفته می‌شود که در دوران گزارشگری در افغانستان با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و آمریکا همکاری داشت.

جمال خاشقجی از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ (۱۳۸۱) به سردبیری روزنامه الوطن چاپ سعودی منصوب شد اما بعدتر، به دلیل آنکه اجازه داده بود در روزنامه‌اش مطلبی در انتقاد از ابن تمیمه بنیانگذار وهابیت چاپ شود، به دستور وزارت مطبوعات عربستان از سردبیری الوطن برکنار شد. و از اینجا بود که او در غرب به عنوان فردی آزادی‌خواه و مترقی شهرت یافت.

دیدگاه‌های وهابی‌ها و نظرات اخوان‌المسلمین که گزارش‌هایی در مورد عضویت خاشقجی در آن منتشر شده، از ابتدا با یکدیگر در اختلاف و تعارض بوده‌اند.

خاشقجی بعد از اخراج از الوطن به لندن رفت و به عنوان مشاور امور مطبوعاتی شاهزاده ترکی الفیصل سفیر وقت عربستان در بریتانیا و سپس آمریکا به کار پرداخت.

شاهزاده ترکی الفیصل از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۱ به مدت ۲۴ سال رئیس استخبارات عربستان سعودی بود و درست ۱۰ روز پیش از حمله به برج‌های بازرگانی نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به طور ناگهانی از سمت خود استعفا داده بود.

خاشقجی در سال ۲۰۰۷ بار دیگر به عنوان سردبیر الوطن به کار مشغول شد. اما سه سال بعد چاپ شعری در انتقاد از سلفی‌گری در این روزنامه به استعفای اجباری او منجر شد. او به خارج از عربستان رفت و به عنوان تحلیلگر سیاسی در رسانه‌های ببن‌المللی چون سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی و الجزیره شهرت یافت.

خاشقجی در سال ۲۰۱۷ به آمریکا رفت و از سپتامبر ۲۰۱۷ به همکاری با روزنامه واشنیگتن پست پرداخت.

او از منتقدین سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند سعودی بود و در مقالاتش از مسیر جدید سیاست خارجی عربستان سعودی در دوران محمد بن سلمان انتقاد می‌کرد.

او ضمن دفاع از برخی اصلاحات محمد بن سلمان مثل آزاد کردن رانندگی برای زنان، سرکوب رسانه‌ها و منتقدین و بازداشت فعالان زن را محکوم می‌کرد.

خاشقجی با داشتن دو میلیون دنبال‌کننده در توئیتر یکی از مشهورترین کارشناسان جهان عرب محسوب می‌شد.

اخبارمحرمانه عربستان درسینه جمال خاشقچی

هفته‌نامه اسپکتیتور چاپ بریتانیا در مطلبی که به تازگی منتشر کرده، پرده از جزئیات مهمی از فعالیت‌های خاشقجی برداشته است؛ از جمله اینکه او در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در افغانستان و سودان با اسامه بن‌لادن رهبر القاعده روابطی دوستانه برقرار کرد.

خاشقچی ازروابط صمیمانه عربستان بابن لادن مطلع بود.بابن لادن مصاحبه کرده بود

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این گزارش، او در‌آن زمان به خدمت دستگاه اطلاعاتی عربستان که ریاستش با پرنس ترکی بود درآمد، تا بن‌لادن را به آشتی با حکومت سعودی ترغیب کند. او اسامه را در کوه‌های تورا بورا و نیز در سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴) در سودان ملاقات کرد و چند مصاحبه نیز با او انجام داد.

خاشقجی تنها فرد خارج از خاندان پادشاهی سعودی بود که از مناسبات نزدیک حکومت سعودی با بن‌لادن تا قبل از حمله به برج‌های بازرگانی آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آگاهی داشت. پس از این حمله، او از بن‌لادن فاصله گرفت.

جان بردلی نویسنده و روزنامه‌نگار و کارشناس جهان عرب که با مطبوعات معتبری چون اکونومیست، نیوزویک، دیلی‌تلگراف و اسپکتیتور همکاری دارد و از نزدیک با جمال خاشقجی نیز همکار بوده، در هفته‌نامه اسپکتیتور نوشته است که تمایلات اسلامگرایانه جمال خاشقجی در زرورقی از آزدایخواهی و دموکراسی‌طلبی پیچیده شده بود.

خاشقجی از دهه ۷۰ به اخوان المسلمین پیوسته بود، با همان هدف این جنبش: زدودن نفوذ غرب از جهان اسلام. تفاوت و اختلاف او با وهابیت در این بود که خاشقجی بنا به روش اخوان‌المسلمین معتقد بود که حکومت اسلامی باید از طریق انتخابات آزاد در تمام خاورمیانه برقرار شود.

جان بردلی می‌‌نویسد توجه تنها به جنبه مردم‌سالاری‌خواهی جمال خاشقی انسان را از فهم درست آنچه در درون دینامیسم قدرت در عربستان سعودی می‌گذرد، دور می‌کند. به اعتقاد جان بردلی خاندان پادشاهی سعودی به صورت مافیایی عمل می‌کند. پیوستن به آن همیشگی است و ترکش می‌تواند موجب مرگ شود و جمال خاشقجی در شبکه چنین خاندانی گیر کرده بود. جان بردلی مرگ خاشقجی را قتلی مافیایی عنوان می‌کند.

به نوشته جان بردلی، خاشقجی به دلیل شخصیت و نفوذش به بزرگترین خطر سیاسی برای شاهزاده بن سلمان در خارج از خاندان پادشاهی سعودی تبدیل شده بود و وخیم‌تر از آن او در خارج از خاندان پادشاهی سعودی تنها کسی بود که از ارتباطات نزدیک حکومت سعودی با اسامه بن‌لادن تا قبل از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آگاه بود. این اطلاعات می‌توانست در صورت بالا گرفتن اختلافات او با خاندان سعودی خطرناک شود.

به نوشته جان بردلی خاشقجی زمانی که مشاور پرنس ترکی در لندن و واشنگتن بود بار دیگر با سرویس‌های اطلاعاتی بریتانیا، عربستان و آمریکا مرتبط شد و به اطلاعات داخلی بسیار گرانبهایی دسترسی داشت.

نشریه اسپکتیتور به نقل از جان بردلی می‌نویسد در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) یک مقام رسمی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، از طرحی فانتزی برای عربستان سعودی به او خبر داده بود. این طرح که جان بردلی آن را مسخره می‌خواند این بود که پادشاهی سعودی برکنار شود و پس از تسلط آمریکا بر نفت سعودی، شورایی از نخبگان عربستان، در مکه، اداره این کشور را در دست گیرد.

این مقام پنتاگون گفته بود که ما در این رابطه با گروهی سه نفره در ارتباط هستیم. یکی از این سه نفر به گفته جان بردلی، جمال خاشقجی بود. جان بردلی می‌گوید هرچند این طرح، طرحی فانتزی بیش نبود ولی نشانگر اهمیت خاشقجی در چشم کسانی بود که نقشه‌های دیگری برای عربستان در سر داشتند.

جان بردلی در اسپکتیور به نقل از یکی از دوستان خاشقجی می‌نویسد چند هفته پیش، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به خاشقجی بر اساس سنن قبیله‌ای پیشنهاد آشتی‌کنان و تصدی سمت مشاور خود را داده بود. اما خاشقجی این پیشنهاد را تحت عنوان اصول اخلاقی و مذهبی رد کرد و این شاید آخرین اقدامی بود که سقوط مرگبار او را رقم زد.

بخصوص که خاشقجی در اوائل سال ۲۰۱۸ حزبی سیاسی در آمریکا تشکیل داده بود به اسم «دموکراسی برای جهان عرب، اکنون» که هدفش تأسیس حکومت اسلامی در سراسر منطقه از طریق انتخابات آزاد بود. به نوشته جان بردلی ،کابوس بن سلمان از قدرت‌گیری یک اپوزیسیون اسلامی به رهبری خاشقجی به واقعیت نزدیک‌تر می‌شد. 

گاوشیرده امریگا«لگدزد» وترامپ سر۲راهی

عصر شنبه۲۰ اُکتُبر۲۰۱۸ (۲۸ مهر ۱۳۹۷) به وقت واشنگتن، دونالد ترامپ به خبرنگاران گفت قتل جمال خاشقجی ناراحت کننده است و اما «عربستان مشتری خوبی است»!

گزارش تصویری سفر سه روزه ترامپ و خانواده‌اش به عربستان سعودی

من ۴۵۰ میلیارد دلار قرار دادبستم، ۱۱۰ میلیارددلار،قراردادهای تسلیحاتی که موجب اشتغال  میلیون امریکایی شده،که نمیخواهم این معامله آسیب ببیند. دونالد ترامپ درجواب منتقدین به فروش تسلیحات به ناقصان حقوق بشر گفت : اگر آمریکا تسلیحات به عربستان نفروشد، آنها از روسیه و چین تجهیزات نظامی تهیه خواهند کرد.

عادل الجبیر(وزیر خارجه عربستان)

دادستان عمومی سعودی در اطلاعیه‌ای که از تلویزیون دولتی آن کشور پخش شد، گفت نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در پی وقوع یک درگیری در داخل ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول جان باخته است.

 سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی-بن سلمان

در این اطلاعیه همچنین گفته شده است که ۵ مقام سعودی برکنار و ۱۸ نفر دیگر نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند. سعود القحطانی مشاور ولیعهد سعودی و «ژنرال احمد عسیری» معاون وزارت اطلاعات از مقام‌هایی هستند که برکنار شده‌اند./یکشنبه ۲۹ مهر۱۳۹۷رادیوصدای امریکا

ژنرال احمد عسیری،  افسر ارشد در نیروی هوایی عربستان سعودیدرسال ۱۳۹۶ توسط محمد بن سلمان به عنوان معاون سرویس امنیت و اطلاعات خارجی عربستان سعودی منصوب شد.

روزبعد-یکشنبه

اگرعربستان را تحریم کنیم،بیش ازعربستان،امریکامتضررمی شود

ترامپ در ادامه به دفاع از عربستان سعودی پرداخت و گفت: عربستان سعودی هم‌پیمانی است که نیازمند تایید است و احتمال بی‌گناهی بن سلمان در این پرونده وجود دارد.

ترامپ بار دیگر مخالفت خود را با لغو فروش سلاح به عربستان سعودی در پی قتل خاشقجی ابراز داشت و گفت: طرح تعلیق قرارداد تسلیحاتی با عربستان سعودی به ارزش ۱۱۰ میلیارد دلار بیشتر از آنکه به ضرر ریاض باشد به ضرر ما خواهد بود./شبکه خبری روسیا الیوم۲۹ مهر ۱۳۹۷

رقص شمیرترامپ با سران عربستان

اولین سفر خارجی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  پس از ورود به کاخ سفید، روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ وارد عربستان سعودی شد

«ما از عربستان سعودی حفاظت می‌کنیم.  آنها پولدار هستند. و من عاشق پادشاه هستم-ثروت- ملک سلمان.

دونالد ترامپ: بن سلمان شپش دارد

ترامپ:من خطاب به پادشاه عربستان گفتم :ما از شما مراقبت می‌کنیم، شما بدون ما  بیشتر از دو هفته دوام نمی‌آوریدباید بابت نیروهای نظامیتان پول بدهید».

دولت آمریکا روابط نزدیکی با حکومت عربستان دارد و ریاض از مهم‌ترین هم‌پیمانان ایالات متحده در غرب آسیا به‌شمار می‌رود.

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، عربستان نخستین مقصد سفر خارجی او در این مقام بود. در آن زمان وزیر خارجه عربستان گفته بود این سفر به «افزایش همکاری آمریکا با کشورهای عرب و مسلمان در نبرد با تروریسم و افراط گرایی» و «تغییر نگرش در خصوص رابطه آمریکا با کشورهای عرب و جهان اسلام» می‌انجامد./مهر ۱۳۹۷

خاشقچی هم مثل جورج فلوید«نمی توانست نفس بکشد»

قسمتی از فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور

شبکه خبری سی ان ان گزارش داد که به (transcript)ترنسکریپت( متن ترجمه شده،جزئیات) فایل صوتی لحظات پایانی جدال جمال خاشقچی با جوخه ترور در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دست یافته است.

به نوشته سی ان ان، این همان متنی است که سازمان سیا آن را از روی فایل صوتی که مقامات ترکیه آن را ترجمه کرده و در اختیار آمریکا گذاشته‌اند به دست آورده است و در اختیار دیگر مقامات از جمله سناتورهای آمریکایی نیز قرار داده شده است. 

صحنه بازسازی شده-قتل خاشقچی

«نمیتوانم نفس بکشم». این جمله پایانی زندگی جمال خاشقچی بود وقتی که از سوی جوخه ترور در کنسولگری مورد حمله قرار گرفته است. 

منبعی که ترجمه فایل صوتی آخرین لحظات دردناک زنده بودن خاشچقی را به طور کامل دیده و خوانده است،  میگوید که از فایل صوتی کاملا واضح است که صحنه به هیچ وجه تلاش برای بازگرداندن خاشچقی نبوده است بلکه طرحی از پیش آماده شده برای قتل این روزنامه نگار سعودی بوده است

به نوشته شی ان ان، صحنه فجیع از جدال خاشقچی با جوخه مرگ اینگونه است؛

«من نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم، نمی‌توانم نفس بکشم»....

بعدبااره بدنش را تکه تکه کردند وبردندبااسیدسوزاندند.(باآمریت ولیعهدعربستان،بن سلمان)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد