پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سقوط پهبادامریکایی"گلوبال"بنقل ازکتاب جان بولتون/واکنش ترامپ

قسمتی ازکتاب جان بولتون درباره ایران استحادثه سقوط پهباد«گلوبال»امریکا

خشم ترامپ.از کتاب«جان بولتون»

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:موضوعاتی که دراین کتاب-درحال انتشار-نوشته شده:باج دادن ترامپ  به رئیس جمهورچین وترکیه .ماجرای دیدارترامپ بارهبرکره شمالی وماجرایCD ..حرفهای مزخرف  ترامپ بنقل از وزیرامورخارجه (پمپئو)..ماجرای دخالت-کمک-ترامپ درآشوبهای ونزوئلا(رئیس جمهورتراشی-خوان گوایدو)..مسائل ایران..افشاگری درباره قتل خاشقچی .. ترامپ هم درواکنش به مطالب این کتاب گفت:این توله سگِ احمق(جان بولتون)داستانسرایی کرد وهمش مضحک است واورا باعث شکست چندتا ازمذاکرات بارؤسای جمهوردانسته  وگفته باید زودتراین احمق رااخراج می کردم،ترامپ مدتی بعدازاخراج جان بولتون درتوئیترش می نویسد:اگربولتون رااخراج نمی کردم تاحالا«جنگ جهانی ششم»هم آغازشده بود...این کتاب قراراست  (۳ تیر ۱۳۹۹)منتشر شود./۳۱ خرداد ۱۳۹۹مجوزگرفت.

جان بولتون کتاب تازه ای منتشر می کند

این کتاب۵۸۸ صفحه‌ای با عنوان «اتاق حوادث؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به ابعاد تازه‌ای از برخی موضوعات حساس و جنجال برانگیز نظیر ماجرای اوکراین‌گِیت که روند استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد، پرداخته شده است.

«سیمون اند شوستر» ناشر این کتاب: مراحل نهایی چاپ به اتمام رسیده و برای انتشار آماده شده است.

دونالد ترامپ(رئیس جمهور آمریکا) :بولتون نبایداین کتاب را منتشر کند،چون حاوی «اطلاعات محرمانه» است،انتشار این کتاب، بولتون رابا«مشکلات قضایی»مواجه می کند.

«جان بولتون» کارش را بعنوان«مشاور امنیت ملی کاخ سفید» از دوشنبه، ۹آوریل ۲۰۱۸(۲۰ فروردین ۱۳۹۷) آغاز کرده و جانشین ژنرال مک ‌ماستر شده بود ودرسه شنبه۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹(۱۹ شهریور ۱۳۹۸)اخراج شد«۱۷ماه مشاور دونالدترامپ بود»

فارس می نویسد: خلاصه‌ای که روزنامه نیویورک‌تایمز از کتاب بولتون منتشر کرده نشان می‌دهد«جان بولتون»بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران از دونالد ترامپ به دلیل عدم اقدام علیه ایران عصبانی بوده است.

سپاه: سرنگونی پهپاد آمریکا در جنوب ایران

 بولتون از برهه‌ای که قرار بوده حمله‌ای توسط آمریکا علیه ایران اتفاق بیفتد به عنوان یک «نقطه عطف» برای خودش در دولت دونالد ترامپ یاد کرده است.این اتفاقات را، جان بولتون، پیش بینی کرده بود

بولتون که همواره مفتخرانه می‌گوید حامی سیاستی موسوم به «پاسخ غیرمتناسب» است ترامپ را برای آغاز مجموعه‌ای از حملات نظامی به ایران تحت فشار قرار داد.

نیویورک‌تایمز : شما می‌توانید شور و هیجان جان بولتون را حدس بزنید که در کتابش نوشته «حول و حوش ساعت ۵:۳۰» برای عوض کردن لباس روانه منزل شده چون فکر می‌کرده که قرار است «کُلِ شب» را در کاخ سفید بماند.

«سرخوردگی جان بولتون بعد از اینکه ترامپ در لحظات آخر انجام حملاتی در ایران را لغو کرد» هم قابل حدس زدن است.

ترامپ به جان بولتون می گوید: این حمله منجربه کشته شدن ۱۵۰ نفر می‌شود که من صلاح نمی دانم حمله شود

«جان بولتون» در کتابش از صرفنظر ترامپ از حمله به مواضعی در ایران به عنوان «غیرمنطقی‌ترین کاری که ممکن بود از سوی هر رئیس‌‌جمهوری انجام شود» نام برده است.

ایران ،بامداد ۳۰ خرداد۱۳۹۸ یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا را پس از تجاوز به حریم کشور ایران در منطقه روبروی کوه مبارکِ استان هرمزگان هدف قرار داد و سرنگون کرد. این پهپاد با آتش سامانه پدافند موشکی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد هدف قرار گرفت و ساقط شد.

پیش از این رسانه‌های آمریکا هم به بروز اختلاف در دولت ترامپ، از جمله بین بولتون و «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا بعد از سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران اشاره کرده‌اند. 

روزنامه نیویورکر در مردادماه سال گذشت نوشت :«مایک پامپئو»و «جان بولتون» که از طرفداران قدیمی تغییر نظام ایران هستند، در ابتدا از حمله نظامی انتقام‌جویانه حمایت می‌کردند. «ترامپ» هم با آنها موافق بود، اما تصمیمش را هنگامی که چیزی به پرواز هواپیماها نمانده بود تغییر داد

«فِرد فلیتز»، رئیس دفتر سابق بولتون به نیویورکر گفته که قبل از رویداد سرنگونی پهپاد آمریکا توسط ایران هم دیدگاه‌های پامپئو و بولتون دست‌کم در خصوص ایران همسو بود. 

با وجود این، روابط میان این دو مقام-دوستان قدیمی(جان بولتون و پمپئو)هر چقدر هم که درباره ایران هم‌نظر باشند، در ماه‌های اخیر رو به وخامت گذاشته است، تا جایی که به گفته یک منبع آگاه، «آنها با هم قهرند» و پیام‌هایشان را معمولاً از طریق واسطه‌ها به هم می‌رسانند.

پامپئو ماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره رابطه‌اش با بولتون گفت: «همیشه میان مدیران سازمان‌های مختلف تنش‌هایی وجود دارد.»

آن روزنخست وزیرکانادا(جاستین ترودو) میهمان رئیس جمهورامریکا بود وترامپ بعدازدیداربانخست وزیرکانادا درباره سقوط پهبادگلوبال مصاحبه می کند.

ترامپ بعد از لغو حمله به ایران در یک جلسه علنی از بولتون انتقاد کرد و بعد از آن در حالی که «پامپئو» در کنارش نشسته بود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کرد، در حالی که «بولتون» عازم مغولستان شد

نیویورکر:  کسی که الان به وصله ناجور تبدیل شده بولتون است نه پامپئو

دونالد ترامپ ،کمتراز۳ ماه بعدازسقوط پهبادگلوبال، طی یک پیام توئیتری بولتون را اخراج کرد.

و بعداً در یک پیام توئیتری دیگر نوشت» اگر بولتون را اخراج نمی کردم الان «جنگ جهانی ششم» آغاز شده بود. /پایان  فارس بااصلاحات مدیریت سایت-پیراسته فر.

مردی که پهبادگلوبال امریکاراساقط کرد

بازتاب گسترده سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران در رسانه‌های بین‌المللی

نحوه جمع آوری«لاشه پهبادگلوبال»

پهپاد آمریکایی که زده شد، من تهران بودم و فورا با فرمانده پایگاه امامت نیروی دریایی سپاه در جاسک تماس گرفتم و از وی خواستم که به هر شکل ممکن تکه‌های این پهپاد سرنگون شده را از آب بیرون بکشند.

* هوا در آن روز در محدوده سواحل کوه مبارک در محدوده تنگه هرمز و دریای عمان (مکران)  به قدری طوفانی و مواج بود که حتی شناورها یکدیگر را نیز نمی‌دیدند.

* ۷ شناور سپاه راهی شدند و با تعیین دقیق نقطه سقوط، بالاخره به قطعاتی از لاشه‌های پهپاد آمریکایی دست می‌یابند.

* ۴ شناور کار جمع‌آوری لاشه‌های پهپاد آمریکایی را بر عهده می‌گیرند..(درحین عملیات،یک شناورکه حامل۲پاسداربود،مفقودشدند که بعداًتوسط بومیان پیداشدند)

قطعات و لاشه‌های به جا مانده از پهپاد متجاوز آمریکایی به سرعت جمع‌‌آوری شد و تا پیش از خبر شبانگاهی به تهران رسید و در خبر سیما نیز به جهانیان نشان داده شد تا همه دنیا بدانند که ما پهپاد آمریکایی را در حریم سرزمینی‌ خودمان سرنگون کردیم و از سوی دیگر جلوی بسیاری از شیطنت‌های پس از آن نیز توسط دشمنان گرفته شد.

منبع:مصاحبه سردار دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باخبرگزاری فارس۳۱ خرداد ۱۳۹۹-باافزودن تصاویرازمدیریت سایت.

مشخصات پهبادگلوبال

پهپاد گلوبال هاوک (Global Hawk) محصول شرکت نورثروپ-گرومن آمریکا با نام اختصاری RQ-4 است که به منظور اجرای عملیات‌های جاسوسی و شناسایی توسط نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده آمریکا به کار گرفته می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده «گلوبال هاوک» از جمله ویژگی‌های بارز این پهپاد، مداومت پروازی زیاد (بیش از ۳۲ ساعت بدون سوختگیری) در ارتفاع پروازی زیاد (۶۰ هزارپا معادل با ۱۸ کیلومتر از سطح زمین) برای انجام مأموریت اصلی خود یعنی تصویربرداری و نقشه‌برداری آنلاین مناطق وسیع به وسیله دوربین‌ها و سنسورهای مختلف است به طوری‌که قادر است محوطه‌ای به مساحت ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند و اطلاعات خود را با استفاده از تجهیزات ارتباطی با سرعت ۵۰ مگابایت بر ثانیه ارسال کند.

برد عملیاتی این پهپاد حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ ناتیکال مایل (بیش از ۲۲ هزار کیلومتر) است و قادر به اجرای مأموریت در تمام شرایط آب و هوایی خواهد بود.

پاسداری که به پهبادگلوبال امریکاشلیک کرد/وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَـٰکِنَّ اللَّـهَ رَمَىٰ﴿١٧انفال﴾

بیشترین وزن این پهپاد در هنگام برخاستن، کمی بیشتر از ۱۴.۵ تن است که می‌تواند محموله‌هایی تا وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم را با خود حمل کند.

بدنه این پهپاد از جنس آلومینیوم است و طراحی بدنه آن نیز به گونه‌ای طراحی شده تا از سطح مقطع راداری آن کاسته شود. از سویی این پهپاد مجهز به سیستم گرمایش سوخت است که به پرواز آن در ارتفاع بالا کمک خواهد کرد.

اتاق عملیات فرماندهی -هنگام ساقط کردن-پهبادگلوبال امریکا

«گلوبال هاوک » را می‌توان از جمله تسلیحات گران قیمت ارتش آمریکا برشمرد چراکه قیمت هر فروند از این پهپاد با احتساب هزینه‌های عملیاتی و نگهداری آن، به بیش از ۲۲۰ میلیون دلار می‌رسد و از این حیث یکی از گران‌ترین پهپادهای آمریکایی محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس(۳۰ خرداد۱۳۹۹) درمورد پهبادساقط شده اینگونه گزارش می کند: پهپاد  MQ-4C 

همزمان با پرواز پهپاد MQ-4C از پایگاه هوایی الظفره امارات، یک فروند هواپیمای گشت دریایی P-8 و یک فروند پهپاد MQ-9 آمریکایی نیز در حال پرواز در منطقه بوده که هواپیمای P-8 در فاصله ۱۶ کیلومتری این پهپاد قرار داشته است.

پهپاد آمریکایی پس از ارتفاع گرفتن به سمت تنگه هرمز پرواز می‌کند و در آن محدوده یکبار FIR ایران را نقض می‌کند و به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد و پس از دور زدن و بازگشت در فاصله ۴۹۰ کیلومتری توسط رادار کشف می شود.

راداری که این پهپاد را کشف کرده، می‌تواند به صورت سه بعدی در فاصله ۵۰۰ کیلومتری بیش از ۲۰۰ هدف را آشکار کند که این رادار نیز ساخت متخصصان داخلی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

پس از نقض FIR (مرز هوایی) ایران توسط این پهپاد، ماموریت هدف قرار دادن آن در محدوده زیر جاسک و کوه مبارک به دو سامانه مستقر واگذار می‌شود که هر دو سامانه بر روی آن قفل راداری انجام می‌دهند.

رادار کشف سامانه این هدف را در ارتفاع ۱۲ کیلومتری، سرعت ۷۰۰ کیلومتر بر ساعت و فاصله ۱۶۹ کیلومتری کشف کند.

سامانه سوم خرداد سرنگون‌کننده پهپاد در فاصله ۱۲۰ کیلومتری روی این هدف قفل راداری را انجام می‌دهد و پس از آماده سازی موشک در فاصله ۹۰ کیلومتری موشک شلیک می‌شود و اصابت موشک به هدف در فاصله ۷۵ کیلومتری در آب‌های سرزمینی ایران صورت می‌گیرد.

این پهپاد در زمان هدف قرار گرفتن در حال افزایش ارتفاع بوده و در زمان شلیک سامانه در ارتفاع ۱۴ کیلومتری در حال پرواز بوده است.

همچنین هواپیمای سرنشین دار P-8 نیز در زمان سرنگونی پهپاد در فاصله ۱۷ کیلومتری آن قرار داشته و MQ-9 نیز با P-8 حدود ۱۷ کیلومتر فاصله داشته است.

فارس درپایان می نویسد:پس از سرنگونی این پهپاد، علیرغم رجزخوانی آمریکایی‌ها و خصوصا رئیس جمهور این کشور، تحرک و واکنش تهاجمی خاصی از سوی آنها تا سه روز پس از آن صورت نگرفته و بعدا تعدادی جنگنده اف-۲۲ و بمب افکن به منطقه آمده که تحرک نظامی خاصی از سوی آنها هم گزارش نمی‌شود./پایان

 ایسنا(۳۰ خرداد ۱۳۹۸): روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه ۳۰ خرداد۱۳۹۸) یک فروند پهپاد جاسوسی «گلوبال هاوک» آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

محل سقوط پهباد

اغلب رسانه‌های جهان پس از انتشار این اطلاعیه در خبر فوری گزارش دادند که یک پهپاد آمریکایی توسط موشک ایرانی در نزدیکی منطقه هرمزگان، واقع در جنوب ایران هدف قرار گرفت و ساقط شد.

موشک ایرانی که پهبادامریکایی راساقط کرد

خبرگزاری‌هایی همچون رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، اسپوتنیک، ترند و روزنامه‌های متعددی ازجمله نیویورک تایمز، واشنگتن پست، اورشلیم پست، تایمز آو اسرائیل، لس آنجلس تایمز، گاردین، گلوبال تایمز، شبکه‌های الجزیره، دویچه وله، یورونیوز، فاکس نیوز، بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، ان‌بی‌سی، اسکای نیوز، ان‌پی‌آر، ای‌بی‌سی، راشا تودی و بسیاری دیگر به انتشار این خبر پرداختند.

نقشه مسیرپهبادگلوبال-بنقل ازپنتاگون

گاردین نوشت: سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد آمریکایی را در جنوب استان هرمزگان سرنگون کرد.

به گزارش الجزیره، سپاه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد.

همچنین سی‌ان‌ان گزارش داد: ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد.

آسوشیتدپرس: ایران می‌گوید یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است.

اسکای‌نیوز نیز خبر داد: ایران یک پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود ساقط کرد.

دویچه‌وله: ایران پهپاد آمریکا را سرنگون کرد.

به نوشته نیویورک‌پست، یک پهپاد آمریکایی با پدافند موشکی سپاه ایران سرنگون شد.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی از نوع "گلوبال هاوک" را ساقط کرد.

به گزارش رویترز، پهپاد آمریکایی مدل "تریتون MQ-4C" می‌تواند پرواز مداوم به مدت ۲۴ ساعت، در ارتفاع بیش از ۱۰ مایل و با محدوده عملیاتی ۸ هزار و ۲۰۰ مایل دریایی داشته باشد.

نقشه مسیری که ایران(وزیرامورخارجه -ظریف) ارائه داد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه مشخصات جغرافیایی ادعایی ایران از نقطه هدف قرار گرفتن این پهپاد هم خبر داده و نوشته:

در ساعت چهار و پنج دقیقه بامداد (۲۰ ژوئن- ۳۰ خرداد) این هواپیما(پهباد) در نقطه جغرافیایی ای۵۷۰۲۲۵ و ان۲۵۵۹۴۳ و در حالی که در حوالی کوه مبارک از توابع بندر جاسک بود هدف قرار گرفت.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا خواهان کاهش تنش ها با ایران شده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس جمهورامریکا زمزمه حمله نظامی سرداد واما دمکراتهاهشداردادندکه دست به دیوانگی نزند.

رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه(۵ تیر ۱۳۹۸) هشدار داه بود که جنگ احتمالی با ایران «طولانی نخواهد بود.» او ابراز امیدواری کرد که چنین جنگی هرگز درنگیرد اما گفت در صورت بروز اتفاقی، آمریکا در موضعی بسیار قوی قرار دارد.

دمکراتهااحساس خطرکردند

خانم پلوسی که پنجشنبه(۶ تیر ۱۳۹۸) پس دیدار اضطراری رهبران کنگره با دونالد ترامپ صحبت می کرد، تنش ها بین ایران و آمریکا را خطرناک توصیف کرد و خواستار موضع گیری هوشمندانه به انهدام پهپاد آمریکایی شد.

پلوسی: ترامپ عملیات کشتن بغدادی را به روس‌ها اطلاع داد به دموکرات‌ها نه!

خانم پلوسی گفت: ضروری است که با متحدانمان در تماس باشیم، متوجه باشیم که با یک حریف مسوولیت پذیر(ایران) رو در رو نیستیم و باید هر آن چه در توانمان است را برای کاهش تنش ها به کار بگیریم.

«چاک شومر»رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا هم پس از دیدار با  ترامپ درباره بروز تصادفی جنگ با ایران هشدار داد.

سناتور شومر(که ترامپ به اولقب«چاک گریان»داده)گفت آقای ترامپ در پی جنگ نیست ولی این نگرانی وجود دارد که او و دولت آمریکا به طور تصادفی درگیر جنگ شوند.

آقای شومر تاکید کرد هر گونه اقدام نظامی علیه ایران احتیاج به مجوز کنگره خواهد داشت.

همزمان، میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا واکنش آقای ترامپ به تحرکات ایران را حساب شده عنوان کرد.

از سوی دیگر، سناتور جمهوری خواه، لیندزی گراهام هم که از متحدان آقای ترامپ در سیاست خارجی است، خواهان پاسخ گزنده آمریکا به اقدام ایران شده است.

همزمان، جیم ریش، رییس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا رویکرد ایران را نگران کننده خوانده است.

سناتور ریش به خبرنگاران گفت ایرانی ها دچار سوء محاسبه هستند و این می تواند منجر به بروز رفتاری شود که برایشان عواقب منفی خواهد داشت.

آقای ریش گفت: "هیچ وقت نباید گزینه دیپلماسی را کنار گذاشت ولی آنها نشان نداده اند که به راه حل دیپلماتیک علاقه دارند.منبعBBC

« جیمز کلپر» رئیس سابق سازمان ملی اطلاعات آمریکا و از فرماندهان سابق نیروی هوایی این کشور در مصاحبه با سی‌ان‌ان گمانه زنی کرده که شاید پهپاد آمریکایی وارد آسمان ایران شده باشد اما زمانی که ایران واکنش نشان داده این شیی پرنده از حریم هوایی ایران خارج شده و زمانی که هدف قرار گرفته دیگر در آسمان ایران نبوده است.

جیمز کلپر ۶سال ریاست  سازمان ملی اطلاعات آمریکارابعهده داشته که باآمدن ترامپ در۲۹ خرداد ۱۳۹۵ استعفاداد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا :به توانمندی نظامی ایران احترام می کنم

خبرگزاری مهر(۱۹ تیر ۱۳۹۸) به نقل از «سی اسپن»، ژنرال «جوزف دانفورد»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در نشست اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا درباره توانمندی‌های نظامی ایران و سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط ایران مدعی شد: آن تجهیزات (پهپاد آمریکایی) برای استفاده در مبارزه‌های پیشرفته طراحی نشده بود. تجهیزاتی که آنها سرنگون کردند، ابزارهای لازم برای محافظت از خودش را نداشت و برای تأمین آگاهی از مسائل دریانوردی در یک منطقه بی‌خطر طراحی شده بود.

 ستاد مشترک ارتش آمریکا ائتلاف نظامی در خلیج فارس تشکیل می‌دهد

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت: این را می‌توانم بگویم که ایران تلاش‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه موشک‌های بالیستیک، توانمندی موشک‌های کروز و توانمندی‌های سایبری کرده است. من به این توانمندی‌ها احترام می‌گذارم، ولی توانمندی‌های آنها در هر کدام از این زمینه‌های کارکردی را در حال حاضر در حد توانایی‌های روسیه و چین نمی‌دانم.

جوزف دانفورد همچنین افزود: ما پول می‌گیریم که توانمندی‌های بالقوه دشمنانمان را شناسایی کنیم، ولی از توانایی ایران در سرنگون کردن آن سامانه خاص (پهپاد آمریکا) شگفت‌زده نشدم؛ اینکه این اقدام نشان‌دهنده بلوغ آنها از لحاظ توانمندی‌های نظامی است هم مایه شگفتی من نبود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:دونالدترامپ«ژنرال مارک میلی»رادر۱۷ آذر ۱۳۹۷جایگزین «ژنرال جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاکرد.

یکی ارافشاگری های جان بولتون :مذاکره ترامپ بارهبرکره شمالی است.

«مشاوران ترامپ» پشت سرش او را مسخره می‌کنند«ترامپ مزخرف می گوید»

جان بولتون : مقامات دولت ترامپ در قبال رفتارهای او دو واکنش دارند: یا بسیار نگرانندو حرص می خورند یا او را به تمسخر می‌گیرند

بولتون به خاطره‌ای مربوط به دیدار تاریخی ترامپ با کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی در ۱۲ژوئن ۲۰۱۸(۲۲ خرداد ۱۳۹۷) اشاره می‌کند که « مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره این دیدارمی گفت:

 

ترامپ«فقط دارد مزخرف می‌گوید»!
 مایک پمپئو بمن(جان بولتون)گفت:درمذاکره دونالد ترامپ با کیم جونگ-‌اون «ترامپ هیچ شانسی برای موفقیت ندارد».

 پمپئو گفت:ترامپ ازمن خواست تا در جریان سفرش به کره شمالی، یک سی‌دی «راکت‌من» که مزین به امضارئیس جمهورامریکاباشد را به کیم(رهبرکره شمالی) هدیه بدهم. 

ترامپ،  پیش از آن بارها در سخنانش از کیم جونگ-اون به عنوان راکت‌من (مرد موشکی) یاد کرده بود و حتی در جریان دیدارهای تاریخی‌شان نیز به این آهنگ اشاره کرده بود.

بولتون به نقل از مایک پمپئو می‌نویسد : «دادن این CD به کیم، برای ماه‌ها به اولویت کاری رئیس جمهورامریکا تبدیل شده بود

یکی دیگراز افشاگری های جان بولتون درکتابش:

کتاب  جان بولتون:کمک ترامپ ازچین برای انتخابات ریاست جمهوری۲۰۲۰

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» در کتابش، از تلاش‌های ترامپ برای متقاعد سازی رئیس جمهور چین به خرید محصولات کشاورزی آمریکا با هدف کمک به پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پرده برمی دارد.

رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)BBCمی نویسد:رسانه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز به نسخه ای از کتاب آقای بولتون دست یافته و بخش هایی‌ از محتوای آن را منتشر کرده اند.

بنا به روایت جان بولتون، شی جین پینگ در جریان دیدار ۲۷ ژوئن ۲۰۱۹(پنج شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸) خود با دونالد ترامپ در نشست سران -گروه ۲۰ (G20)در اساکای ژاپن گلایه کرده بود که برخی از منتقدان چین در آمریکا خواهان جنگ سرد تازه ای هستند.

بولتون نوشته است: «ترامپ فورا فرض را بر این گذاشت که منظور شی دموکرات ها هستند. ترامپ با تایید گفت که خصومت بزرگی بین دموکرات ها وجود دارد.»

به گزارش نیویورک تایمز،‌ جان بولتون می افزاید:‌ «او سپس به طرز حیرت انگیزی صحبت را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوق داد و به توانایی اقتصادی چین برای تأثیرگذاری بر مبارزات در حال انجام اشاره کرد و از شی خواست تا اطمینان حاصل کند که او برنده می شود.»

بولتون در این کتاب می‌نویسد که ترامپ «از شیء [جین پینگ] تقاضا می‌کند که پیروزی وی را تضمین کند. او [ترامپ] بر اهمیت کشاورزان و افزایش خرید سویا و گندم از سوی چین در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تأکید کرد».

درخواست رئیس جمهور چین از ترامپ درباره کره شمالی چه بود؟

ترامپ از رئیس جمهور چین درخواست می‌کند تا برای کمک به او جهت پیروزی در انتخابات ایالاتی که دارای صنایع بزرگ کشاورزی هستند، محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری کند.

ترامپ  بر اهمیت کشاورزان و تاثیر افزایش خرید سویا و گندم توسط چین در نتایج انتخابات تاکید کرد. من قصد داشتم عین کلمات ترامپ را چاپ کنم ولی روند بررسی انتشارات دولت علیه این اقدام تصمیم گرفته است.

جان بولتون می گوید که رییس جمهوری چین در همان جلسه از فرستادن صدها هزار نفر از اعضای اقلیت مسلمان اویغور به اردوگاه های دسته جمعی دفاع کرد و دونالد ترامپ هم این مساله را تأیید کرد. در کتاب جان بولتون آمده: «به گفته مترجم ما، ترامپ گفت شی باید به ساخت اردوگاه ها ادامه بدهد و ترامپ فکر کرد که این دقیقا کار درستی است.»

دولت ترامپ به طور علنی از رفتار چین با اویغورها انتقاد کرده و کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که آقای ترامپ مصوبه ای را امضا کرده است که تحریم هایی را بر مقام های چینی مسئول سرکوب مسلمانان در استان شین جیانگ اعمال می کند.

رابرت لایتیزر نماینده تجاری دولت آمریکا روز چهارشنبه روایت آقای بولتون را زیر سوال برد و گفت :هرگز درخواستی برای کمک به انتخاب مجدد دونالد ترامپ صورت نگرفت.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی آمریکا

واکنش مایک پمپئو به کتاب جان بولتون:« پامپئو ی خائن»قصدضربه زدن به امریکارادارد

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روزجمعه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۹گفت: «جان بولتون» خائن است و کتابی که نوشته مملو از دروغ است.

پامپئو در توئیت نوشت:با این‌که هنوز کتاب جدید بولتون را مطالعه نکرده ام-اما- می‌دانم که با «تعدادی دروغ، حقایق نصفه نیمه و کاملاً پیچانده شده و اشتباهات مختلف» پر شده است.

پامپئو با اشاره به نام کتاب بولتون (اتاقی که در آن اتفاق افتاد)، در تیتر بیانیه خود نوشت: «من هم در همان اتاق بودم».

وزیر امور خارجه آمریکا نوشت: «این‌که آخرین نقش عمومی جان بولتون خائنی است که با نقض اعتماد مقدسی که مردم به او داشتند، به آمریکا ضربه وارد کرد. خطاب به همه دوستانمان در سرتاسر جهان: شما می‌دانید که آمریکای رئیس جمهور دونالد ترامپ نیرویی در خدمت خیر در جهان است».

ترامپ:بولتون «توله سگ»درکتابش جملات مضحکی برایم نوشته،همش داستانسرایی وساختگی است

ترامپ در توئیت نوشت: کتاب بولتون که نقدهای وحشتناکی به آن شده است، مجموعه‌ای از دروغ‌ها و داستان‌های ساختگی است تا من را بد نشان دهد. بسیاری از جملات مضحکی که او به من نسبت داده هرگز بیان نشده‌اند و داستانسرایی محض هستند. او در تلاش است اخراج خود مانند یک توله سگ بیمار را تلافی کند.

ترامپ  در توئیتی دیگر نوشت : وقتی مشاور پیشین امنیت ملی من در مصاحبه‌ای از بررسی «مدل لیبی» در قبال کره شمالی صحبت کرد، مذاکرات با پیونگ‌یانگ شکست خورد.

بولتون «احمق»موجب مذاکرات باکره شمالی شد

ترامپ نوشت:  وقتی جان بولتون «خُل‌وضع» در مصاحبه‌ای به صورتی احمقانه گفت که در حال بررسی «مدل لیبی» برای کره شمالی است، همه چیز به هم ریخت. کیم جونگ اون [رهبر کره شمالی] که به خوبی داشتیم با او کنار می‌آمدیم، مثل موشک‌هایش خشمگین (بالستیک) شد و درست هم بود.

ترامپ ادامه داد:  او (کیم جونگ اون) نمی‌خواست بولتون هیچ جایی در اطراف او باشد. اظهارات بولتون که احمقانه‌ترین بود، ما را به شدت در مقابل کره شمالی عقب راند و الان هم اینطور است. من از بولتون پرسیدم "چه فکر می‌کردیم" او هیچ جوابی نداشت و فقط عذرخواهی کرد. این قضیه مربوط به اوایل است، باید او را همان موقع و در همانجا اخراج می‌کردم!

توئیترترامپ رروزپنجشنبه(۲۹ خرداد ۱۳۹۹)

ترامپ:..استیواشمیت گفته بود«جان بولتون توله سگ دیوانه است»

توئیتری نوشت: «من سرانجام با "استیو اشمیت" مشاور سیاسی شکست خورده، اتفاق نظر پیدا کردم که وی "جان بولتون" دیوانه را مردی نفرت‌انگیر دانسته که در انجام وظیفه‌اش در حمایت از آمریکا شکست خورد و تاکید کرده که هرگز به وی نباید اجازه داده شود تا دوباره در دولت فعالیت کند.»

ترامپ در ادامه این پیام توئیتری نوشت: «بولتون که من وی را بازگرداندم و به وی یک فرصت دادم با انتشار اطلاعات محرمانه (در حجم وسیع) قانون را نقض کرد. وی باید بهای بسیار سنگینی برای این کار بپردازد. این موضوع نباید هرگز دوباره اتفاق بیفتد.»

علیرغم تقلای ترامپ،«رویس لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا روز شنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ برای کتاب جان بولتون مجوزصادرکرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد