پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سازمان‌ همکاری "شانگهای"چیست؟عضویت ایران

بعدازچهارده سال چشم انتظاری عضوشانگهای شدیم​

«سازمان‌ همکاری شانگهای» در سال ۲۰۰۱، توسط رهبران «چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان» پایه‌گذاری شد و کشورهای «هند و پاکستان» نیز در سال ۱۳۹۵ به عنوان عضو اصلی آن انتخاب شدند.

کشورهای: ارمنستان، آذربایجان، نپال، کامبوج، ترکیه و سریلانکا از سال ۲۰۱۵ به عضویت این سازمان درآمده‌اند.

وزیر خارجه ایران، روز جمعه(۲۶ شهریور ۱۴۰۰) از پذیرفته شدن «سند عضویت دائم» ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد.

اجلاس سران کشورهای «عضو سازمان همکاری شانگهای» روز جمعه در شهر «دوشنبه»( پایتخت کشورتاجیکستان)، برگزار شد.

 در این نشست، روسای جمهوری چین و روسیه از عضویت ایران در این سازمان حمایت کردند و «حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌ جمهور ایران، خواستار توسعه روابط تجاری بین کشورهای عضو شد و همکاری روسیه و ایران در جنگ داخلی سوریه را «الگوی موفق» دانست و گفت این تجربه می‌تواند با «سایر شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» تکرار شود.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، نیز در سخنرانی(غیرحضوری) خود در این نشست، همکاری‌های ایران را «مثبت و مهم» خواند و گفت: «روسیه» حامی «مشارکت تمام‌عیار» ایران در این سازمان است.

 

«سازمان‌ همکاری شانگهای» در سال ۲۰۰۱، توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان پایه‌گذاری شد و کشورهای هند و پاکستان نیز در سال ۱۳۹۵ به عنوان عضو اصلی آن انتخاب شدند.

ایران از سال ۱۳۸۴ به عنوان عضو ناظر در سازمان همکاری شانگهای حضور داشت و این سازمان سال ۱۳۹۵ درخواست عضویت دائم ایران را رد کرده بود.

دولت روسیه که حامی اصلی پیوستن ایران به این سازمان بود، تاکید کرده بود که پس از رفع تحریم‌های سازمان ملل، ایران می‌تواند به عنوان عضو اصلی این سازمان انتخاب شود.

حکومت ایران در سال‌های اخیر با تبلیغ درباره سیاست «نگاه به شرق» برای گسترش روابط خود با چین و روسیه تلاش کرده است که «سند همکاری‌های ۲۵ ساله با چین� را به امضا برساند.

سند همکاری‌ راهبردی با روسیه از جمله پروژ‌ه‌هایی است که توسط آیت الله سید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی،تأییدشده است.

افغانستان، مغولستان و بلاروس نیز از اعضای ناظر این سازمان هستند. از سال ۲۰۱۵ کشورهای ارمنستان، آذربایجان، نپال، کامبوج، ترکیه و سریلانکا نیز به صف متقاضیان عضویت در این سازمان پیوسته‌اند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:گزارش فوق ازرادیوآمریکااخذشده است بااصلاحات.

دویچه وله نوشت:ایران امیدوار است، از طریق عضویت در این پیمان منطقه‌ای تحریم‌های آمریکا و غرب را بشکند.

رئیسی در سیاست خارجی دستپاچه نیست/ دولت روحانی خسارات سنگینی زد

«جواد منصوری» معاون سابق وزارت امور خارجه ایران و کارشناس امور منطقه می‌گوید، سال ۱۳۸۶ سفیر ایران در چین بوده و شخصا یادداشت درخواست عضویت ایران را تحویل داده است.

او در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است، عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر است. زیرا با توجه به شرایطی که پیش آمده، چین و روسیه تمایلی ندارند که تمامی تصمیم‌های غرب علیه ایران را به اجرا در آورند.

 در سال ۱۹۹۵ به دلیل تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران عضویت ایران در این سازمان پذیرفته نشد.

BBCنوشت:چرا عضویت سازمان شانگهای برای ایران مهم است؟

سازمان همکاری شانگهای، اگرچه بازوی توسعه‌طلبی چین توصیف شده، اما در حال حاضر یکی از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی است که در آن از «غرب» خبری نیست و چه بسا تسلط کامل غرب بر سیاست بین‌الملل را به چالش می‌کشد.

حالا همانقدر که عدم پذیرش ایران در این سازمان به مدت ۱۳ سال، بر موقعیت و اعتبار تهران اثر منفی گذاشت، عضویتش یک پیروزی دیپلماتیک خواهد بود؛ ثمره نمادین سیاست خارجی «نگاه به شرق» که با اصرار آیت‌الله خامنه‌ای، سالهاست اجرا می‌شود.

بدین‌ ترتیب سیاست خارجی «نه شرقی نه غربی» که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز به آن اشاره شده، از هر زمان دیگری کم‌رنگ‌تر می‌شود و ایران به شکل فعالانه، خود را بخشی از یک بلوک همگرای سیاسی-اقتصادی-امنیتی تعریف می‌کند که در نگاه برخی، بختی جدی در موازنه قدرت بین‌المللی در آینده نزدیک دارد.

ابراهیم رئیسی (راست) و سایر اعضای اصلی و ناظر سازمان شانگهای در اجلاس دوشنبه

 ابراهیم رئیسی در نشست سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان از اعضای دیگر برای پذیرفتن ایران به عنوان عضو اصلی تشکر کرده است.

این اولین سفر خارجی آقای رئیسی بعد از ریاست جمهوری‌ بوده است. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهور روسیه گفته باید در قرنطینه کرونا بماند و از راه مجازی در اجلاس شرکت کرده و سران کشورهای چین و هند هم از طریق ویدئو در اجلاس حضور داشتند.

این موفقیت دیپلماتیک در زمان ویژه‌ای نیز به دست آمده است. سرنوشت مذاکرات احیای برجام روشن نیست و ایران، آمریکا را به زیاده‌خواهی متهم می‌کند. تحریم‌های آمریکا همچنان ایران را آزار می‌دهند. و به رغم سرسختی ایران در مذاکرات، نه تنها از انزوای بیشتر تهران خبری نیست، بلکه حتی ایران موفق شده از انزوای قدیمی هم بکاهد.

«ولادیمیر پوتین» به دلیل ابتلابه کرونا در قرنطینه بود،بصورت مجازی سخنرانی کرد.

سازمان شانگهای سال ۲۰۰۱ میلادی برای مبارزه با اسلامگرایی افراطی و نگرانی‌های دیگر امنیتی در چین، روسیه و چهار کشور دیگر از جماهیر سابق شوروی تاسیس شد.

روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی و افغانستان، ایران، بلاروس و مغولستان از اعضای ناظر بوده‌اند و اکنون ایران هم به عضویت کامل در آمده است.

ایران بیش از یک دهه است در تلاش است تا به عنوان عضو دائم این سازمان به رسمیت شناخته شود. اولین سفر خارجی حسن روحانی هم در مقام رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۲ برای شرکت در اجلاس شانگهای بود اما موانع عضویت ایران از نگاه این سازمان تا اکنون رفع نشده بود.

اما در چند ماه گذشته پیش‌بینی می‌شد که این بار با عضویت ایران موافقت شود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا گفته بود که موانع سیاسی برای عضویت ایران در پیمان شانگهای برداشته شده و با طی تشریفات فنی، عضویت ایران نهایی خواهد شد.

«آیت الله رئیسی» از دستان امام علی مدرک« دکتری »گرفت

 «آیت الله سیدابراهیم رئیسی» از دانشگاه ملی کشورتاجیکستان  دکترای افتخاری دریافت کرد.

مدرک دکتری راازدستان امام علی رحمان(رئیس جمهورتاجیکستان ) گرفت.

تا بدخواهانی مثل «محسن مهرعلیزاده»نگویند،مدرک دکتری ندارد!

بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای دقایقی پیش با حضور سران کشورهای عضو و ناظر در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

آغاز بیست‌ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای

در شهردوشنبه، «بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای» با حضور سران  کشورهای عضو و ناظر، از جمله رئیس جمهور ایران در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان آغاز شد.

این اجلاس به ریاست تاجیکستان و با حضور روسای جمهور قرقیزستان، قزاقستان، پاکستان، ازبکستان، ایران، بلاروس، ترکمنستان و شرکت مجازی روسای جمهور روسیه، چین، هند و مغولستان در حال برگزاری است.

عضویت دائم ایران در «سازمان شانگهای» اعلام شکست پروژه منزوی سازی ایران توسط آمریکا و غرب است.

خبرگزاری فارس نوشت:دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه پذیرش عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری‌ شانگهای را اعلام شکست پروژه منزوی سازی ایران توسط آمریکا و کشورهای غربی خواند و فعالیت‌های این سازمان را مانع بزرگی بر سر راه یکجانبه گرایی آمریکا برشمرد.

دستیار وزیر خارجه در گفت‌وگو با فارس: عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای اعلام شکست پروژه منزوی سازی ایران توسط آمریکا و غرب بود

سند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای امروز (جمعه) در شهر دوشنبه به تایید سران این سازمان رسید. 

در همین خصوص «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر ‌امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در تاجیکستان حضور دارد، امشب (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای، گفت: سازمان همکاری‌ شانگهای مهمترین و موثرترین سازمان و ساختار همکاری‌های منطقه‌ای است. 

وی افزود: کشورهای عضو این سازمان به لحاظ جمعیتی بیش از یک سوم جمعیت جهان را تحت پوشش دارند. ستون فقرات این سازمان را کشورهای بزرگ و قدرتمند در عرصه سیاسی و اقتصادی تشکیل داده و چین و روسیه به عنوان دو‌ قدرت جهانی و عضو دائم شورای امنیت و هند به عنوان یکی از قدرت‌های دیگر جهانی از اعضای اصلی این سازمان هستند.

دستیار وزیر امور خارجه اضافه کرد: اهداف این سازمان علاوه بر همکاری‌ها در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل، ترانزیت و کریدورهای مواصلاتی و انرژی، سایر حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، محیط زیست و همچنین همکاری برای مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و افراط گرایی در زمره اهداف این سازمان قرار دارد. 

وی افزود: این سازمان با این ظرفیت‌های بسیار بزرگ در عرصه‌های مختلف، امروز نه تنها با عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد، بلکه برخی از رهبران شرکت کننده در سخنرانی‌های خود، عضویت جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در این سازمان را موجب قدرتمندتر شدن سازمان همکاری‌های شانگهای بیان کردند.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه ادامه داد: پذیرش عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در واقع اعلام شکست پروژه منزوی سازی جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا و کشورهای غربی بود. 

حقیقیان در پایان خاطرنشان کرد: همکاری‌ها و فعالیت‌های این سازمان مانع بزرگی بر سر راه سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا و غربی‌ها خواهد بود و موجب تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و چندجانبه گرایی خواهد شد.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز امروز در گفت‌وگویی با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت که مردم حتما آثار این عضویت را در برنامه اقتصادی دولت سیزدهم مشاهده خواهند کرد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:

 ۲۵ایران وچین محصول برجام است

تاریخچه قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در۲  بهمن  ۱۳۹۴ به تهران باز می گردد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند

که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد. رییس جمهوری چین پس از این توافق گفت: «اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری‌های امنیتی در مواجهه با تروریسم را ضروری می‌دانیم

این همکاری راهبردی ۲۵ ساله در دیدار رییس جمهور چین با رهبر معظم انقلاب هم تکرار شد و ایشان تاکید کردند:

«دولت و ملت ایران همواره به دنبال گسترش روابط با کشورهای مستقل و قابل اطمینان همچون چین بوده و هستند و بر همین اساس، توافق روسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است

موضوع سال گذشته و در سفر «محمدجواد  ظریف» وزیر امورخارجه به چین پی گرفته و سند ابتدایی و پیش نویس به مقامات چینی ارائه شد. در ادامه تعیین جزییات مورد نظر ایران و چین درباره همکاری مشترک، اول تیر ماه سال جاری هیات دولت پیش‌نویس دیگری از این برنامه ۲۵ ساله را تصویب و ظریف را مامور ادامه مذاکرات با چین کرد.

داستان قرارداد این بود؛ جنجال ها اما به فاصله چند روز یعنی ۸ تیر و با سخنرانی «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری سابق آغاز شد

درموردتاریخچه واتفاقات شانگهای به این لینک مراجعه کنید:

سازمان همکاری"شانگهای"چیست؟ نقش ایران                                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد