پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

روسیه و چین قطعنامه(فریبکارانه آمریکا) برای آتش‌بس در غزه را وتو کردند

سفیر چین در سازمان ملل گفت: «اگر آمریکا درباره آتش‌بس جدی بود بارها و بارها چندین قطعنامه شورای امنیت را وتو نمی‌کرد. چنین مسیر انحرافی را طی نمی‌کرد و در عین حال درباره مسائل مهم با ابهام برخورد نمی‌کرد و بازی با کلمات را راه نمی‌انداخت

روسیه و چین روز جمعه ۲۲ مارس ۲۰۲۴(۳ فروردین ۱۴۰۳) قطعنامه پیشنهادی آمریکا را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر درخواست «آتش‌بس فوری و پایدار درنوارغزه»  با هدف حفاظت از غیرنظامیان و ایجاد امکان امدادرسانی بشردوستانه به بیش از دو میلیون فلسطینی وتو کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد

روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی(فریبکارانه) آمریکا برای آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت سازمان ملل وتو کردند

 از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، در رای‌گیری روز جمعه ۱۱ رای موافق، سه رای مخالف و یک رای ممتنع به ثبت رسید.

United Nations Security Council meets on resolution for ceasefire during conflict between Israel and Hamas in New York

روسیه، چین و الجزایر کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. گویان هم به قطعنامه آمریکا رای ممتنع داد.

«واسیلی نبنزیا»(سفیر روسیه در سازمان ملل متحد) پیش از رای‌گیری اعلام کرد که مسکو از آتش‌بس فوری در نوار غزه حمایت می‌کند.

US Secretary of State Antony Blinken talks with US Ambassador to the United Nations Linda Thomas-Greenfield at UN headquarters in New York, May 18, 2022. (Reuters)

با این‌ حال «سفیر روسیه در سازمان ملل» ضمن زیر سوال بردن لحن قطعنامه، «آنتونی بلینکن»(وزیر خارجه آمریکا) و «لیندا توماس گرینفیلد»(سفیر آمریکا در سازمان ملل) را به «انحراف جامعه بین‌المللی» با مقاصد «سیاسی» متهم کرد.
سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که ایالات متحده هیچ کاری برای مهار اسرائیل انجام نمی‌دهد. او همچنین واشنگتن را به دلیل صحبت از آتش‌بس مورد استهزا قرار داد و گفت: «غزه تقریبا از روی زمین محو شده است.»

Vassily Nebenzia, Permanent Representative of Russia to UN voting against a draft resolution during the meeting on the situation in the Middle East, including the Palestinian question.
«واسیلی نبنزیا» افزود: «ما شاهد یک نمایش نمادین ریاکارانه‌ایم. [قطعنامه] محصول آمریکا به شدت سیاست‌زده و تنها هدفش به بازی گرفتن رای‌دهندگان است. آمریکا می‌خواهد فقط با نوعی صحبت از آتش‌بس در غزه تنها کشورهای عضو را سرگرم و راضی کند. این قطعنامه معافیت اسرائیل را از پاسخ به جنایاتی که مرتکب شده است تضمین می‌کند. حتی در پیش‌نویس این قطعنامه هم حرفی از جنایات اسرائیل به میان نیامده است.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علت مخالفت چین وروسیه به قطعنامه(آتش بس آمریکا درغزه) این است که این ۲ کشوردارای حق وتو درسازمان ملل معتقدندکه این قطعنامه فریبکارانه است.

یکی از موضوعات کلیدی در این قطعنامه زبان غیر معمولی بود که می‌گفت شورای امنیت «ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار را تعیین می‌کند.» این عبارت یک «تقاضای» مستقیم برای توقف خصومت‌ها نبود.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، این قطعنامه منعکس کننده تغییری از سوی ایالات متحده است که خود را در تضاد با بسیاری از کشورهای جهان یافته است زیرا حتی متحدان اسرائیل نیز برای پایان بدون قید و شرط جنگ تلاش می‌کنند.

China's ambassador to the United Nations, Zhang Jun, speaks to delegates after voting against a US ceasefire resolution for the Gaza war during a UN Security Council meeting at the United Nations headquarters on Friday. AFP

«ژانگ جون»(سفیر چین در سازمان ملل) گفت که پیشنهاد ایالات متحده باعث ایجاد آتش‌بس فوری و پایدار نمی‌شود چراکه پیش‌ شرط‌هایی تعیین می‌کند.


«سفیر چین در سازمان ملل» گفت: «اگر آمریکا درباره آتش‌بس جدی بود بارها و بارها چندین قطعنامه شورای امنیت را وتو نمی‌کرد. چنین مسیر انحرافی را طی نمی‌کرد و در عین حال درباره مسائل مهم با ابهام برخورد نمی‌کرد و بازی با کلمات را راه نمی‌انداخت.»

بنابر پیش‌نویس این قطعنامه، آتش‌بس با مذاکرات در جریان به رهبری قطر و با حمایت اسرائیل و مصر برای توقف جنگ در ازای بازگشت گروگان‌های حماس پیوند می‌خورد.

US Ambassador to the UN Linda Thomas-Greenfield (C) speaks during a UN Security Council motion for a Gaza ceasefire and hostage deal vote at UN headquarters in New York, on March 22, 2024.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل «لیندا توماس-گرینفیلد»(زن سیاهپوست) در جریان یک پیشنهاد شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس غزه و رای گیری معامله گروگان در مقر سازمان ملل در نیویورک،  ۲۲ مارس ۲۰۲۴(۳ فروردین ۱۴۰۳

Water

در روز جهانی آب که مصادف با ۲۲ مارس ۲۰۲۴ است، فلسطینی‌های غزه برای تامین آب آشامیدنی در میان محاصره اسرائیل در نوار غزه تلاش می‌کنند. در این تصویر اخیر، کودکان برای پر کردن ظروف آب در رفح صف می کشند.

U.S. Secretary of State Antony Blinken, U.S. Ambassador to the United Nations Linda Thomas-Greenfield, United Nations Secretary-General Antonio Guterres and Albania's Foreign Minister Igli Hasani attend a meeting on the conflict between Israel and the Palestinian Islamist group Hamas at U.N. headquarters in New York, U.S., October 24, 2023.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و ایگلی حسنی وزیر امور خارجه آلبانی در نشستی درباره درگیری بین اسرائیل و گروه اسلامگرای فلسطینی حماس در مقر سازمان ملل در نیو شرکت کردند. یورک، ایالات متحده، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۳

«لیندا توماس گرینفیلد»(سفیرآمریکا در سازمان ملل متحد) رای منفی روسیه و چین را «نه تنها بدبینانه بلکه حقیر» خواند و گفت: «روسیه و چین فقط نمی‌خواستند به قطعنامه‌ای که آمریکا آن را پیشنهاد کرده، رای مثبت بدهند. بگذارید صادق باشیم، به‌رغم همه این لفاظی‌های آتشین، همه ما مستحضریم که روسیه و چین هیچ اقدام دیپلماتیکی برای دستیابی به صلح پایدار و یا برای ایفای نقش معنادار در تلاش‌های بشردوستانه نمی‌کنند.»

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علت مخالفت چین وروسیه با قطعنامه پیشنهادی آمریکادرباره «آتش بس درغزه»چه بود؟

 در متن پیش نویس امریکا، اجرای«آتش بس فوری» الزامی نبوده، بلکه صرفاً «درخواست» شده که «اهمیت» آتش بس به رسمیت شناخته شود و از تلاش ها در راستای این هدف حمایت شود. در واقع چنین قطعنامه ای ،منافعی برای حماس نداشته است.
 
در متن قطعنامه آمده است:شورای امنیت ضرورت آتش‌بس فوری و پایدار برای محافظت از غیرنظامیان همه طرف های درگیری، اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری و کاهش آلام انسانی را تعیین می کند و در این راستا از تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی در حال انجام برای تامین چنین آتش بسی که با آزادی همه گروگان های باقی مانده در ارتباط است، حمایت می کند.
این بند، درخواست آتش‌بس نیست، بلکه بر ضرورت آن تاکید دارد. مستقیما از آتش‌بس حمایت نمی کند، بلکه از روند مذاکراتی حمایت می کند که به رهبری ایالات متحده در حال انجام است و واشنگتن به دنبال تعیین پارامترهای آن به نفع اسرائیل بوده است. همچنین متن قطعنامه پیشنهادی اشاره می کند که این تلاش برای دستیابی به آتش بس «آزادی همه اسیران اسرائیلی ۷ اکتبر ۲۰۲۳ درعملیات طوفان الاقصی». آتش بس موقت در ازای آزادی همه گروگان ها(اسیران)، خواسته اسرائیل است و حماس، شرط آزادی همه گروگان ها را، آتش بس دائمی می داند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد