پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

سقوط (زباله فضایی)روی خانه‌ای در فلوریدا  آمریکا

هزاران  قطعه«زباله فضایی» در مدار زمین وجود دارد که از ماهواره‌های مستعمل گرفته تا لکه‌های کوچک باقی مانده از برخورداشیاء،حدود ۱۱۵۰۰ تن جرم در مدار وجود دارد که از حدود ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی بزرگتر از ۴ اینچ و میلیون ها قطعه کوچکترند

هم اکنون ۱۰۰۰ماهواره درفضافعالند

از سال ۱۹۵۷ و پرتاب اولین ماهواره به فضا- ماهواره اسپوتنیک ساخت روسیه- تا کنون حدود شش هزار و ۶۰۰ ماهواره به فضا پرتاب شده است که حدود هزار مورد از آنها هنوز مشغول به کار هستند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار شیء ساخته دست بشر درفضامعلق هستندکه به آن« زباله های فضایی» گفته می شود.

ناسا سقوط زباله فضایی به روی خانه‌ای در آمریکا را تایید کرد

سقوط "زباله فضایی" بر روی خانه‌ای در فلوریدا  آمریکا

ناسا تایید کرد که یک «زباله فضایی سقف خانه یک مرد در فلوریدای آمریکا را سوراخ کرده بود»، بخشی از یک پالت باری است که ایستگاه فضایی در سال ۲۰۲۱ رها کرد.

روز جمعه ۸ مارس ۲۰۲۴(۱۸ اسفند ۱۴۰۲ ) تکه‌ای از زباله‌های فضایی بر خانه‌ای در شهر«ناپل» ایالت فلوریدا سقوط کرد،آوار ۱.۶ پوندی سقف و دو طبقه خانه ای در ناپل را شکافت. اما خوشبختانه به پسرِ«آلخاندرو اوترو»(Alejandro Otero) صاحب این خانه آسیبی نرساند.

This object pierced the roof and two floors of the home of Florida resident, Alejandro Otero, who took this photo

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:ناسا بعداز ۴۰ روز «سقوط زباله‌ فضایی» در خانه درفلوریدا راتأییدکرد.

ناسا روز دوشنبه ۱۵ آوریل ۲۰۲۴(۲۷ فروردین ۱۴۰۳) تایید کرد که یک شی مرموز که ماه گذشته با پشت بام خانه ای در فلوریدا برخورد کرد، تکه ای از زباله های فضایی تجهیزات دور ریخته شده در ایستگاه فضایی بین المللی بود.

Recovered stanchion from the NASA flight support equipment used to mount International Space Station batteries on a cargo pallet.

اکنون ناسا(بعداز ۴۰ روز) نتایج تجزیه و تحلیل خود از این حادثه را منتشر کرده است. ناسا می‌گوید همانطور که گمان می‌رفت، این قطعه استوانه فلزی متعلق به تجهیزاتی است که سه سال پیش از ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) رها شده است.

An aerial view of the Vehicle Assembly Building at Kennedy Space Center in Florida.

ناسا:«مرکز فضایی کِنِدی در کیپ کاناورال»درایالت فلوریدا.

Recovered stanchion from the NASA flight support equipment used to mount International Space Station batteries on a cargo pallet.

​تحقیقات ناسا در مورد این شیء در «مرکز فضایی کِنِدی در کیپ کاناورال» تأیید کرد:

NASA

این استوانه، قطعه‌ای از تجهیزات پشتیبانی EP-۹ است که برای نصب باتری‌ها بر روی یک پالت باری استفاده می‌شود و از بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۱ (۲۱ اسفند ۱۳۹۹)رها شده است.

Right, the metal object that NASA determined was debris from the cargo pallet released from the space station in 2021.

همانطور که ناسا در آن زمان پیش‌بینی کرده بود، انتظار می‌رفت این «باتری‌های دور ریخته شده»(ضایعاتی) «نیکل-هیدروژنی» بین دو تا چهار سال به دور زمین بچرخند و در نهایت در جو زمین بسوزند و از بین بروند.

space junk

اما به نظر می‌رسد پس از دقیقاً ۳ سال حداقل یک کیلو از آن باتری‌ها کامل نسوخته و روی زمین فرود آمده است.

توضیح مدیریت سایت یراسته فر:زباله های فضایی(سرگردان ومعلق درفضا)

space junk iss

تصاویر انباری از زباله های فضایی (اصلی) و (داخلی) ایستگاه فضایی بین المللی (ISS). تکه ای از زباله های فضایی که به خانه ای در فلوریدا برخورد کرد، ممکن است از ایستگاه فضایی بین المللی سرچشمه گرفته باشد.

از سال ۱۹۵۷ و پرتاب اولین ماهواره به فضا- ماهواره اسپوتنیک ساخت روسیه- تا کنون حدود شش هزار و ۶۰۰ ماهواره به فضا پرتاب شده است که حدود هزار مورد از آنها هنوز مشغول به کار هستند.

در حال حاضر نزدیک به ۱۲ هزار شیء ساخته دست بشر گرداگرد زمین در حال چرخش هستند.

هزاران و هزاران قطعه زباله فضایی در مدار زمین وجود دارد که از ماهواره‌های مرده گرفته تا لکه‌های کوچک باقی مانده از برخوردها را شامل می‌شود. طبق گزارش آژانس فضایی اروپا (ESA)، حدود ۱۱۵۰۰ تن جرم در مدار وجود دارد که از حدود ۳۶۵۰۰ قطعه زباله فضایی بزرگتر از ۴ اینچ و میلیون ها قطعه کوچکتر دیگر تشکیل شده است.

Full Width

بقایای موشک (داخلی) از پشت بام خانه ای در شانشی، چین، در آگوست ۲۰۱۵ سقوط کرد.

سقوط تکه ای از شاتل فضایی درکلمبیا در ۲۰۰۳

مک پاول ساکن تگزاس به بخشی از شاتل فضایی کلمبیا اشاره می کند که پس از شکست شاتل در سال ۲۰۰۳ به مزرعه اش سقوط کرد

این زباله فضایی به ‌عنوان پایه‌ای از تجهیزات پشتیبانی پرواز ناسا که برای نصب باتری‌ها بر روی پالت محموله استفاده می‌شود، توصیف شده است. این شیء که از آلیاژ فلزی Inconel ساخته شده است، ۱.۶ پوند وزن و چهار اینچ قد و ۱.۶ اینچ قطر دارد.

The International Space Station jettisons a 2.9-ton pallet carrying used batteries on March 11, 2021. This photo was posted on Twitter by NASA astronaut Mike Hopkins.

اوترو صاحب خانه‌ای که آسیب دیده است، در یک مصاحبه گفت که در تعطیلات بوده که پسرش به او گفته که یک شیء سقف خانه را سوراخ کرده است. وی افزود: من از ترس می‌لرزیدم و اصلا باورم نمی‌شد. چقدر این احتمال وجود دارد که چیزی با این قدرت روی سقف خانه من فرود بیاید که این همه خسارت وارد کند. من بسیار شکرگزارم که به کسی آسیب نرسید.

Recovered stanchion from the NASA flight support equipment used to mount International Space Station batteries on a cargo pallet. The stanchion survived re-entry through Earth’s atmosphere on March 8, 2024, and impacted a home in Naples, Florida.

ناسا می‌گوید فرآیند پرتاب تجهیزات و ورود مجدد آنها به جو زمین را بررسی می‌کند تا بفهمد چرا این شیء به جای متلاشی شدن و سوختن در جو به خانه این مرد سقوط کرده است.

ناسا در یک پست وبلاگی در روز دوشنبه۱۵ آوریل ۲۰۲۴(۲۷ فروردین ۱۴۰۳) فاش کرد که جسم متخلف جزء پشتیبانی است که برای نصب باتری ها روی پالت  ۲۶۳۰ کیلوگرمی  رها شده از ایستگاه فضایی استفاده می شود. این پایه از اینکونل (آلیاژ فلزی که می‌تواند در محیط‌های شدید مانند دمای بالا، فشار یا بارهای مکانیکی مقاومت کند)، وزن آن ۱.۶ پوند است و قطر آن ۴ اینچ و قطر آن ۱.۶ اینچ است - لکه‌ای کوچکتر از قوطی استاندارد قرمز.

ناسا در بیانیه‌ای توضیح داد: متخصصان ما از مدل‌های مهندسی برای تخمین چگونگی داغ شدن و متلاشی شدن اجسام در هنگام ورود مجدد به جو استفاده می‌کنند. این مدل‌ها به پارامترهای ورودی دقیق نیاز دارند و زمانی که زباله‌ها از ورود مجدد جو به زمین جان سالم به در می‌برند، به طور مرتب به‌روزرسانی می‌شوند.

به گفته ناسا، اکثر زباله‌های فضایی بسیار سریع حرکت می‌کنند و به سرعت ۱۸ هزار مایل در ساعت می‌رسند و با توجه به سرعت و حجم این زباله‌ها در مدار پایین زمین، خدمات، اکتشافات و عملیات‌های فضایی فعلی و آینده خطری برای افراد و دارایی‌ها در فضا و روی زمین ایجاد می‌کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد