پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

آتش‌بس فوری در غزه (ماه رمضان)آزادی اسیران اسرائیلی۶ فروردین ۱۴۰۳

آمریکا دررأی گیری شرکت نکرد(آمریکا وقتی دهانش راببندد)درجهان جنگ وستزی نخواهدبود!

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه۲۵ مارس ۲۰۲۴(۶ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار «آتش‌بس فوری در غزه در طول ماه رمضان، آزادی فوری و بی‌قیدوشرط تمام گروگان‌ها و تضمین دسترسی کمکهای تغذیه بشردوستانه» می‌شود، تصویب کرد.

۱۴ کشور به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا هم برخلاف دفعات پیشین، آن را وتو نکرد و رأی ممتنع داد.

«نماینده موزامبیک» در آغاز نشست امروز شورای امنیت گفت: «ما این پیش‌نویس قطعنامه را از طرف تمام اعضای غیردائم شورای امنیت ارائه کرده‌ایم. پیش نویس ما خواستار آتش‌بس فوری در طول ماه رمضان که منجر به توقف دائمی آن می‌شود».

او همچنین گفت: «این پیش‌نویس با هدف پایان دادن به اوضاع فاجعه‌بار غزه ارائه شده است و تشدید تنش در غزه و اوضاع فاجعه‌بار آن تهدید آشکاری علیه صلح و امنیت بین‌المللی است».

«واسیلی نبنزیا»(نماینده روسیه در سازمان ملل) هم گفت به هر قطعنامه‌ای که عبارت «آتش‌بس دائمی» در آن درج شده باشد، رأی مثبت خواهد داد.

با این حال و با مخالفت آمریکا، شورای امنیت در درج عبارت «آتش‌بس دائمی» در قطعنامه ناکام ماند.

مجلس الامن

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز قطعنامه ای را تصویب کرد که از سوی ۱۰ کشور ارائه شده بود که خواستار «آتش بس فوری در نوار غزه» تنها در ماه رمضان و «منجر به آتش بس دائمی» می شود.

مجلس الأمن یوافق على مشروع قرار یدعو إلى وقف فوری لإطلاق النار فی غزة - CNN  Arabic

این قطعنامه بر نیاز فوری به افزایش کمک های بشردوستانه به نوار غزه و رفع تمامی موانع بر سر راه ارسال آن تاکید می کند.

مجلس الأمن یوافق على مشروع قرار یدعو إلى وقف فوری لإطلاق النار فی غزة - CNN  Arabic

«لحظه ای که شورای امنیت پیش نویس قطعنامه ای را برای آتش بس فوری در غزه تصویب کرد»
این قطعنامه از حمایت ۱۴ کشور برخوردار شد و آمریکا از رای دادن خودداری کرد.
آمریکا و کشورهای اروپایی قبل از رای‌گیری درباره قطعنامه، از طرح روسیه برای افزودن عبارت «آتش‌بس دائمی» به متن قطعنامه جلوگیری کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شد که مورد احترام همه طرف ها قرار گیرد و منجر به آتش بس پایدار شود.

پیش نویس قطعنامه توسط ده عضو غیردائم شورا از جمله الجزایر، تنها عضو عرب شورای امنیت ارائه شد و با حمایت 14 عضو و ایالات متحده آمریکا از رای ممتنع برخوردار شد.


این قطعنامه بر نیاز فوری به گسترش جریان کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در کل نوار غزه و افزایش حفاظت از آنها تأکید می‌کند. این کشور خواستار رفع تمامی موانع بر سر راه ارائه کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ را تکرار می کند.
قطعنامه جدید خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان ها و تضمین دسترسی بشردوستانه برای رفع نیازهای پزشکی و سایر نیازهای بشردوستانه آنها است. از طرف‌ها می‌خواهد که به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی در قبال تمام افرادی که بازداشت می‌کنند، عمل کنند.

عمار بن جامع
«عمار بنجامه»(نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل) یکی از حامیان پیش نویس قطعنامه - گفت: «شورای امنیت در نهایت تا حد مسئولیت هایی که بر عهده آن است بالا رفت، زیرا مسئولیت اصلی آن است. برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و پاسخگویی به خواسته های مردم و جامعه بین المللی.
وی از همه اعضای شورا به دلیل انعطاف پذیری و کار سازنده آنها تشکر کرد که آنها را قادر ساخت تا قطعنامه ای را که مدت ها در انتظار آن بودیم را برای درخواست آتش بس فوری در غزه اتخاذ کنند «به منظور پایان دادن به کشتارهایی که متأسفانه بیش از پنج ماه است که در طول آن ادامه دارد. مردم فلسطین هر نوع عذاب و رنج را چشیده اند.»
«نماینده دائم الجزایر در سازمان ملل» افزود: حمام خون برای مدت طولانی و به شکل های هولناک ادامه یافته است و باید قبل از اینکه دیر شود به آن پایان داده شود.
وی با تاکید بر اینکه پذیرش قطعنامه امروز تنها آغازی برای تحقق امیدهای مردم فلسطین است، افزود: ما مشتاقانه منتظر تعهد اشغالگر اسرائیلی به این قطعنامه هستیم که کشتار فوری و بدون قید و شرط متوقف شود و رنج و عذاب مردم فلسطین را تحمل کند. مردم فلسطین بلند شده است.»

الأمین العام للأمم المتحدة أنطونیو غوتیریش فی مؤتمر صحفی مشترک مع وزیر خارجیة الأردن أیمن الصفدی.

«آنتونیو گوترش»(دبیر کل سازمان ملل متحد) در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ایمن صفدی»(وزیر امور خارجه اردن)
بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، پستی را در وب‌سایت X منتشر کرد که در آن گفت: «شوراء به تازگی قطعنامه‌ای را که مدت‌ها در انتظار آن بودیم درباره غزه که خواستار آتش‌بس فوری و آزادی فوری و بدون قید و شرط است، تصویب کرد. از همه گروگان ها این تصمیم باید اجرا شود. شکست بخشیده نخواهد شد.»

«آنتونیو گوترش»( دبیرکل سازمان ملل متحد) تاکید کرد که هیچ راه حل انسانی پایداری در غزه وجود ندارد "در سایه ادامه چنین جنگ خونینی" و افزود که ارسال موثر کمک های بشردوستانه مستلزم آتش بس فوری برای اهداف بشردوستانه است. وی به سطح بی‌سابقه ویرانی و قحطی گریبانگیر مردم غزه اشاره کرد.

این در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ایمن صفدی»(وزیر امور خارجه اردن در امان)، که در آن آقای گوترش از اردن به خاطر میزبانی از میلیون‌ها پناهجو، از جمله بیشترین تعداد پناهجویان فلسطینی، تشکر کرد و تاکید کرد که اردن مظهر "همبستگی در زمین" است. او از جامعه بین المللی خواست از اردن حمایت کند زیرا از میلیون ها انسان نیازمند حمایت می کند.

سفر دبیرکل سازمان ملل به پایتخت اردن در چارچوب ماموریت سالانه همبستگی وی در ماه مبارک رمضان انجام می شود که در آن وی از جوامع مسلمان بازدید می کند و با آنها روزه می گیرد تا وضعیت اسفناک آنها را برجسته کند. او تصمیم گرفت امسال از مصر و اردن دیدن کند تا شرایط پناهندگان فلسطینی و سودانی را روشن کند.

روز جمعه، شورای امنیت نتوانست پیش نویس قطعنامه آمریکایی را تصویب کند که بر اجتناب ناپذیر بودن آتش بس در غزه پس از استفاده روسیه و چین از وتوی خود تاکید می کرد.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر و نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه آتش بس شورای امنیت سازمان ملل متحد، دوشنبه ۲۵ مارس ۲۰۲۴(۶ فروردین ۱۴۰۳) از رای خودداری می کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، سفر برنامه ریزی شده یک هیئت بلندپایه به واشنگتن را لغو کرد و آمریکا را به «عقب نشینی» از یک «موضع اصولی» با اجازه دادن به رأی گیری بدون شرط آتش بس به آزادی گروگان های حماس متهم کرد.

«گیلاد اردان»(نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل) پس از رای گیری که قطعنامه آتش بس در غزه در ماه مبارک رمضان را تصویب کرد، در شورای امنیت سازمان ملل در مقر سازمان ملل متحد، دوشنبه  ۲۵ مارس ۲۰۲۴(۶ فروردین ۱۴۰۳) سخنرانی می کند.

تلاش ناکام آمریکا برحدف کلمه«دائمی»در«آتش بس پایدار دائمی»
اندکی قبل از رأی گیری روز دوشنبه، اعضای منتخب پیش نویس قطعنامه نهایی را تغییر دادند تا کلمه «دائمی» را از خواسته آن حذف کنند که آتش بس در ماه رمضان به «آتش بس پایدار دائمی» منجر شود، ظاهراً به درخواست ایالات متحده.

«روسیه شکایت کرد» که کنار گذاشتن این کلمه می‌تواند به اسرائیل اجازه دهد «در هر لحظه عملیات نظامی خود را در نوار غزه از سر بگیرد» پس از ماه رمضان و اصلاحیه‌ای برای بازگرداندن آن پیشنهاد کرد. این اصلاحیه شکست خورد زیرا نتوانست حداقل ۹ رای "آری" را به دست آورد - سه عضو شورا رای موافق، ایالات متحده رای مخالف، و ۱۱ کشور رای ممتنع دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد