پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

ماجرای بازداشت"اعضای کتائب حزب الله"بدست امریکایی ها+واکنش الکاظمی

ماجرای بازداشت"اعضای کتائب"بدست امریکایی ها+واکنش الکاظمی

اختلاف کتائب با«الکاظمی»نخست وزیرعراق چیست؟

 دو مقام دولت عراق می‌گویند، نیروهای ارتش این کشور شامگاه پنجشنبه پنج تیرماه به مقر کتائب حزب‌الله، گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، در جنوب بغداد یورش برده و شماری از اعضای این گروه را بازداشت کرده‌اند.

کتائب حزب الله عراق

این دو مقام عراقی به رویترز گفته‌اند، سه فرمانده گروه کتائب حزب‌الله در این حمله بازداشت شدند و چند راکت انداز نیز از مقر کشف شده است.

مقام‌های ایالات متحده گروه کتائب حزب‌الله را عامل حملات راکتی به پایگاه و تاسیساتی عراقی میزبان نیروهای آمریکایی می‌دانند.

رویترز می‌گوید، این شدیدترین حمله نیروهای امنیتی عراق علیه یک گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران طی سال های اخیر محسوب می شود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید عراق پیشتر وعده داده بود با گروه‌‌های شبه نظامی که به نیروهای آمریکایی حمله می‌کنند، با جدیت برخورد خواهد کرد.

یورش نیروهای ارتش عراق به مقر کتائب 
یک مقام عراقی به رویترز گفته است، یکی از فرماندهان بازداشت شده در مقر کتائب حزب‌الله، ایرانی است. وی اضافه کرده است، نیروهای یگان ضد تروریستی عراق که توسط آمریکا آموزش دیده اند، یورش به مقر کتائب حزب الله را در جنوب پایتخت انجام دادند.

این مقام عراقی همچنین گفته است، سه فرمانده بازداشت شده در مقر کتائب حزب‌الله به نیروهای آمریکایی تحویل داده شدند.

این در حالی است که یک سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا این گزارش را رد کرد و گفت نیروهای ائتلاف هیچگونه دخالتی در این یورش نداشتند.

مقام عراقی همچنین به رویترز گفته است، دست کم ۲۰ شبه نظامی نیز مقر کتائب حزب‌الله بازداشت شدند./۶ تیر ۱۳۹۹رادیوفردا.

توضیح مدیریت سایت:چندساعت بعدهمین خبرگزاری امریکایی «حضورایرانی» رادرمقرکتائب عراق تکذیب کرد.

سوءتفاهم بود!حل شد

نگارنده-پیراسته فر:روزجمعه با واسطه ازیک منبع رسانه ای کتائب  درباره این واقعه سئوال کردم ،این جواب رادادند:نیروهای حشد الشعبی شب گذشته درسی به امریکایی‌ها و عوامل دولت مصطفی الکاظمی دادند تا برای همیشه یادتان باشد که چه کسی در بغداد حرف آخر را می زند. 

۱۰ دی ۱۳۹۸حمله هواداران حشدالشعبی به سفارت امریکا

در حالیکه الکاظمی و آمریکایی ها فکر می کردند نیروهای حشد شعبی در مناطق مختلف این کشور سرگرم نبرد با تروریست‌های داعشی هستند و شهر خالی است و می توانند هر کاری که دوست داشته باشند انجام داده و اتفاقی نیفتد، تا به خود آمدند دیدند بغداد به صورت کامل در کنترل یگان‌های حشد شعبی قرار گرفته است.

در حادثه شب گذشته و اقدام سراسر اشتباه و غیر قابل بخشش عوامل نخست وزیری عراق که با دستور به نیروی مبارزه با تروریسم در این کشور و همچنین اشغالگران آمریکایی برای دستگیری تعدادی از اعضای گردان های حزب الله صورت گرفت،


اشغال سفارت امریکادربغداد۱۰ دی ۱۳۹۸حشدالشعبی 

تقریباً همه متوجه شدند که قدرت اصلی در بغداد دست چه کسی است و پایتخت را چه کسی کنترل می کند و قرار است امنیت در آن چگونه برقرار شود. با دستور فرماندهان حشد الشعبی صدها خودرو هزاران نفر از نیروهای بسیج مردمی حضور در خیابان های پایتخت، دست برتر را به الکاظمی و سفیر آمریکا در بغداد نشان دادند


پس از عذرخواهى الکاظمى در حضور هادى العامرى

هادی العامری:همه گروه‌ها صفوف خود را برای اخراج نیروهای بیگانه یکپارچه کنند

و ابو فدک المحمداوى نیروهاى آزاد شده حشد الشعبى

در کنار ورودى منطقه الخضراء (منطقه سبز) که کاخ نخست وزیرى در آنجا قرار دارد، نماز صبح را اقامه کردند.

  الکاظمی به زعم خودش می‌خواست میخش را در بغداد بکوبد،‌ اما خیلی زود فهمید میخ را در سراب کوبیده است.

یک نکته مهم در مورد داستان دیشب اینکه فقط «مکافحة الإرهاب» نبود بلکه نیروهای جهاز مخابرات (جایی که قبلا تحت مسئولیت الکاظمی بود) و حضور مستقیم آمریکایی ها هم بود، ولی همه با لباس مُکَافَحة(نظامی،رزم) بودند... با این حال فرماندهی حشد الشعبی خیلی زود تصمیم‌گیری و اقدام کرد. عبارت بهتر می‌توان گفت نیروهای بسیج مردمی عراق پیش از این برای چنین رویدادهای آمادگی داشته و طرح مانور هم آماده کرده بودند.

ابعاد اقدام دولت الکاظمی و واکنش حشد الشعبی به این اقدام بسیار گسترده و قابل توجه است و نمی‌توان آن را در ضمن یک یا دو مطلب ذکر کرد. الکاظمی فکر می‌کرد با گماشتن «الساعدی» در راس سازمان مبارزه با تروریسم – که پیش از این عادل عبدالمهدی او را به جرم خیانت و جاسوسی علنی برای سفارت آمریکا از کار برکنار کرده بود – می‌تواند هر کاری که دوست دارد در عراق انجام دهد، اما مشخص شد که امروز بسیج مردمی عراق بسیار قدرتمندتر و گسترده‌تر از عناصر در اختیار نخست وزیری و سفارت آمریکا در بغداد هستند....

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«الساعدی»کیست؟

رئیس جدید دستگاه مبارزه با تروریسم عراق: برای سرکوب کامل داعش برنامه داریم

سرتیپ «عبدالوهاب الساعدی» که درنیمه دوماردیبهشت ۱۳۹۹ از سوی مصطفی الکاظمی به‌عنوان رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم عراق منصوب شد.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق، درمورخه ۶ دی ۱۳۹۸الساعدی را از سمتش در ریاست سازمان مبارزه با تروریسم عراق برکنار کرده بود «کریم عبود التمیمی» جایگزین کرده بود

ایسنا(۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ )به نقل از شبکه سومریه نیوز می نویسد:مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق امروز مورد استقبال وزیر دفاع، فرماندهان ارشد و افسران کشورش در مقر وزارت دفاع عراق قرار گرفت.

نخست وزیر عراق(الکاظمی) همچنین بر لزوم تداوم مقابله با داعش، رویارویی با هرگونه حمله تروریستی و منع استفاده از سلاح خارج از اختیارات دولت تاکید کرد.

 سرلشکر عبدالوهاب الساعدی به عنوان رئیس سازمان مبارزه با تروریسم با فرماندهان و افسران و نیروهای سازمان ملاقات کرد و ضمن تشکر از تظاهرکنندگان میادین اعتراضات عراق و مصطفی الکاظمی تصریح کرد، عراق در حال حاضر در مرحله سختی از لحاظ امنیتی و اقتصادی به سر می‌برد که مستلزم راه‌حل‌هایی فوری برای برون رفت از این بحران‌هاست.

الساعدی  ضمن تشکر و تقدیر از تلاش‌های« طالب شغاتی الکنانی» رئیس سابق سازمان مبارزه با تروریسم و نیز تلاش‌های عبدالغنی الاسدی، فرمانده اسبق نیروهای مبارزه با تروریسم عراق گفت: کشور اکنون وارد مرحله تقویت نکات مثبت و حل و فضل نکات منفی در کل بخش‌های سازمان مبارزه با تروریسم و تشکیلات مرتبط با آن شده است.

انتصاب فرمانده جدید سازمان مبارزه با تروریسم عراق

،که این برکناری باعث ازسرگیری اعتراض‌ها در برخی مناطق شده بود.


نکته قابل توجه اینکه دیشب و در آغاز ماجرا، خبرگزاری آمریکایی رویترز با انتشار این خبر اعلام کرد که سه تن از فرماندهان کتائب و سه تن از عناصر ایرانی نیز در بین بازداشت شدگان بوده‌اند که عناصر ایرانی به نیروهای آمریکایی تحویل داده شده‌اند!!! البته این خبر از همان ابتدا هم مشخص بود دروغ است اما شیطنت رسانه‌ای رویترز و هماهنگی آن با سفارت آمریکا در بغداد بسیار قابل توجه است.

این خبر کذب، ضمن اثبات ضمنی حضور و نقش مستقیم آمریکایی‌ها در ماجرای دیشب، تایید کننده اطلاع کامل امریکایی‌ها و مدیریت و حضور مستقیم آن‌ها در این حادثه است. البته آمریکایی‌ها خیلی زود متوجه شدند بد جایی یادگاری نوشته و می‌تواند هزینه‌های بسیار سنگین‌تری برای آنها در پی داشته باشد، هماهنگی الکاظمی و سفارت آمریکا در حمله به نیروهای حزب الله خیلی زود صورت گرفت و الکاظمی کمی عجله کرد تا نشان دهد چرا «خیرالموجودین است..../پایان گزارش منبع کتائب./۶ تیر ۱۳۹۹

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: رسانه های :شبکه «الاتجاه»، رادیوهای الاتجاه و الکوثر ،روزنامه «المراقب العراقی» ،سایت المعلومة و الانصار هم به حزب الله عراق(کتائب) تعلق دارد.

گردان‌های حزب الله همچنین نهادهای آموزشی و فرهنگی نظیر «هیئة المساجد والحسینیات» ومرکز مطالعات «الهدف» و مؤسسه «الزینبیات»،  مؤسسه «النخب الأکادیمیة» ومؤسسه «السُبل الواضحة» در اختیار دارد. 

گردان‌های حزب الله همچنین نهادهای آموزشی و فرهنگی نظیر «هیئة المساجد والحسینیات» ومرکز مطالعات «الهدف» و مؤسسه «الزینبیات»،  مؤسسه «النخب الأکادیمیة» ومؤسسه «السُبل الواضحة» در اختیار دارد.

 شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹«پارسینه»می نویسد: یک منبع آگاه امنیتی عراقی در گفتگو با «میدل ایست نیوز» درخصوص وقایع پنجشنبه شب بغداد و بازداشت شماری از اعضای «کتائب حزب الله»، زیرمجموعه حشد الشعبی، اعلام‌کرد: آقای کاظمی طی سه هفته گذشته به فرماندهان کتائب حزب‌الله پیام داده که ما می‌دانیم که شمایید راکت اندازی می‌کنید و این برخلاف حشد است که من فرمانده آن هستم و شما جزئی از حشد هستید.

مصطفی الکاظمی یونیفرم حشد شعبی را بر تن کرد
الکاظمی درلباس حشدالشعبی

وی افزود: آقای کاظمی به آن‌ها اعلام کرده الان در حال گفتگو با دولت امریکا برای خروج نیرو‌ها از عراق هستیم و این موشک اندازی‌ها موضع دولت عراق را در مذاکره ضعیف می‌کند، چون امریکایی‌ها می‌گویند اگر قرار است با موشک گروه‌های مقاومت وابسته به ایران از عراق خارج شویم، این کار را انجام نمی‌دهیم و بلکه ماندگار خواهیم بود و با زور از عراق خارج نمی‌شویم.

این منبع مطلع تصریح کرد: لذا دولت به این گروه‌ها پیام داده که دست نگه دارید تا ما گفت: وگو کنیم و بعد اگر امریکایی‌ها بیرون نرفتند آن‌موقع هرکاری خواستید انجام دهید.
وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه این پیام‌ها تاثیری نداشت و راکت اندازی‌ها ادامه داشت کاظمی فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق به سازمان مبارزه با تروریسم که یک سازمان کاملا عراقی است و هیچ نیروی امریکایی ندارد، دستور داد به یکی از پایگاه‌های کتائب حزب الله که در شهر بغداد است و در حال مونتاژ موشک کاتیوشا بودند، حمله کنند و افراد موجود در آن پایگاه که وابسته به حشد بود را بازداشت کنند.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود ۱۲-۱۳ نفر در این عملیات بازداشت می‌شوند، گفت: برخی از رسانه‌های خارجی ادعا کردند که یک ایرانی هم در میان بازداشت شدگان است که براساس اطلاعات ما چنین چیزی درست نیست و همه افراد عراقی بودند.
رئیس حشدالشعبی: ملت عراق در عزای از دست دادن سپهبد سلیمانی یکپارچه ایستادند
این منبع مطلع ادامه داد: بعد از این جریان آقای فالح الفیاض (رئیس حشد) با آقای کاظمی تماس می‌گیرد و می‌گوید که این افراد وابسته به حشد هستند و سازمان مبارزه با تروریسم آن‌ها را تحویل حفاظت حشد می‌دهد و حشد هم همه آن‌ها را آزاد می‌کند.
وی اظهار داشت: بعد از این ماجرا کتائب حزب الله اقدام به محاصره مقر مبارزه با تروریسم می‌کند که موفق به عملیات مقابله به مثل نمی‌شود؛ لذا بعد از آزادی افراد توسط حفاظت حشد فعلا قضیه آرام شده است.

روایت حشد الشعبی از حوادث پنجشنبه شب

خبرگزاری «المیادین» برخلاف آنچه «میدل ایست نیوز» نقل کرده است، به نقل از یک منبع آگاه در حشد الشعبی نوشت: سرویس مبارزه با تروریسم به اطلاعات نادرست و دروغین در خصوص وجود عناصر تروریست در این مکان بدون هماهنگی با حشد شعبی دست پیدا کرده بود.

این منبع خاطر نشان کرد: محلی که مورد یورش نیروهای عراقی قرار گرفت عبارت است از یک کارگاه فنی نظامی که نیروهای حشدشعبی از شش سال قبل برای مبارزه با داعش از آن استفاده می کردند.

سید علی الیاسری

سید علی الیاسری، دبیر کل گردان های الخراسانی حشد الشعبی هم در گفتگو با تسنیم درباره روند اتفاقات گفت: «این دستگاه مبارزه با تروریسم بود که عملیات بازداشت را انجام داد. برخی نشانه‌ها هست که کسانی که آن‌ها را همراهی کردند، نیرو‌های آمریکایی بودند. در نتیجه، کاری که شد یک اقدام تحریک آمیز بود. الحاج ابوفدک (عبد العزیز المحمداوی) به طور مستقیم از طریق تماس با مراجع ذیربط وارد عمل شد و رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم در ابتدای امر آگاهی از موضوع را رد کرد. بعد از آن برادر ابوفدک تصمیم گرفت که در صورت ادامه بازداشت مجاهدان، درقبال مقر‌های دستگاه مبارزه با تروریسم مقابله به مثل کند.»

او اضافه کرد: «حاج فالح الفیاض (رئیس حشد و مشاور امنیت ملی) و حاج العامری (هادی عامری) در این موضوع ورود کردند و موضوع با حل شدن و آزادی (افراد) دوطرف فیصله یافت.»

الیاسری درپاسخ به سوالی درباره تعداد بازداشت شدگان و اینکه آیا همگی آن‌ها آزاد شدند، گفت: بله، همه افراد وابسته به گردان‌های حزب الله آزاد و برای حل این بحران به مرجع زیربط در الحشد الشعبی ارجاع شدند./پایان گزارش پارسینه

حمله لفظی «فرمانده کتائب» به نخست‌وزیر عراق 

دبیرکل عصائب اهل‌الحق عراق ضمن اعلام اینکه حکم دستگیری اعضای الحشدالشعبی از سوی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق صادر شده نه دستگاه قضایی، وی را نصیحت کرد که در برابر الحشد قرار نگیرد.

 در پایان هفته گذشته  نیروهای مبارزه با تروریسم عراق به تیپ ۴۵ «الحشد الشعبی» متشکل از گردان‌های حزب‌الله (کتائب حزب‌الله) عراق یورش بردند و تعدادی از مجاهدان الحشد را دستگیر کردند.

انتقاد تند «قیس خزعلی» از نخست‌وزیر عراق به دلیل تعرض به نیروهای الحشد

«قیس خزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق که به مناسبت بیست و دومین سالروز شهادت «سید محمد صدر» گفت‌وگو با شبکه عراقی «العهد» انجام داده، در این خصوص گفت: حکم دستگیری صادر شده از دستگاه قضایی علیه اعضای الحشدالشعبی وجود ندارد و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر همان کسی است که این دستور را داده است.

وی افزود: هیچکدام از نخست‌وزیران سابق عراق مجاهدان را هدف نگرفته‌اند جز الکاظمی که برای هدف گرفتن الحشدالشعبی تلاش می‌کند. یک نصیحت به الکاظمی: در برابر مجاهدان الحشدالشعبی نایست زیرا آنها نماینده ملت هستند.

خزعلی ادامه داد: بیانیه عملیات مشترک درباره بازداشت اعضای الحشد را آمریکایی‌ها نوشته بودند 

دبیرکل عصائب اهل‌الحق تصریح کرد، عملیات مشترک عراق در زمان ترور سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران و «ابومهدی المهندس» جانشین الحشدالشعبی بیانیه‌ای در این سطح صادر نکرد.

 وی تأکید کرد، مصطفی الکاظمی نمی‌تواند در برابر الحشد الشعبی که خواستار حاکمیت عراق است، بایستد. 

دولت الکاظمی موقت است و کار آن برگزاری انتخابات زودهنگام و عبور از چالش‌های اقتصادیست.

خزعلی ادامه داد، هیچ گروه مقاومتی در هدف گرفتن‌ مقرهای نیروهای آمریکایی و سفارت آمریکا در منطقه «سبز» دست نداشته است.

وی در ادامه گفت، پرواز دائمی هوایپماهای آمریکا در آسمان عراق باعث واکنش دولت نمی‌شود یا اینکه اخیرا ارتش ترکیه نیروهای خود را کردستان عراق پیاده کرده اما دولت هیچ کاری در این باره انجام نداده است.

قیس خزعلی حضور نیروهای آمریکایی در عراق را «اشغالگری» خواند بویژه پس از آنکه پارلمان رأی به اخراج آنها داده است./شنبه، ۷ تیر ۱۳۹۹فارس.

«سایت مشرق» سندی رارائه می دهدکه دستوربازداشت اعضای کتاب حزب الله  را الکاظمی صادرکرده:

مشرق براساس ادعای سایت «العالم جدید» عراق می نویسد:بسیاری از فرماندهان و کادر رده بالای گروه‌های مقاومت عراقی از حدود ۱۰ روز پیش از این حادثه اخبار و سیگنال‌هایی مبنی بر احتمال حملات گسترده ارتش امریکا به مواضع این گروه‌ها و یا موج دستگیری رهبران بسیج مردمی عراق دریافت می‌کنند و بنا بر مسائل حفاظتی و احتیاط لازم اقدام به جا به جایی محل سکونت و دفاتر رسمی خود به مکان‌های ثانویه می‌کنند.

عبدالامیر رشید یارالله، در جریان عملیات آزادسازی استان نینوی و شهر موصل(دی ۱۳۹۵ )، فرماندهی نیروهای عراقی را بر عهده داشت ،درکنارشهیدابومهدی المهندس.درحال نقشه خوانی.

نخست‌وزیر عراق (۱۸خرداد ۱۳۹۹) سرلشکر ستاد «عبدالامیر رشید یارالله» را به جای «عثمان الغانمی» بعنوان رئیس ستاد مشترک ارتش عراق منصوب کرد

«العالم جدید»:این سندی راارائه می دهد واما می نویسد«نسبتا معتبر»-یعنی دراعتبارش مطمئن نیست- در منابع مختلف عراقی که در آن به وضوح دستورات رسمی نخست وزیر عراق در خصوص این عملیات را نشان می‌دهد.

در این نامه که مربوط به سازمان اطلاعات و مبارزه با تروریسم عراق بوده و به امضای سرلشکر عبدالمیر کامل عبدالله رسیده است به تماس تلفنی مصطفی الکظمی نخست وزیر عراق و دستور رسمی وی برای اجرای عملیات دستگیری نیروهای مردمی عراق در ساعت ۱۷:۰۰ روز ۲۵ ژوئن و دستور ثانویه وی برای تشکیل کمیته ویژه بازجویی از این افراد در ساعت ۰۲:۰۰ بامداد روز بعد اشاره میکند.

علت بازداشت این افراد اتهام دست داشتن در حملات راکتی به ساختمان‌های و برخی پایگاه‌های نظامی ارتش عراق (نیروهای امریکایی)/۷ تیر ۱۳۹۹ پایان گزارش مشرق.

افشاگری سفیر آمریکا در کویت درباره نقش امریکادربازداشت «کتائب»عراق

سفیر آمریکا در کویت امروز (شنبه۷ تیر ۱۳۹۹) از مشارکت نیروهای ائتلاف آمریکایی مدعی مقابله با داعش در عملیات حمله به دفتر گردان‌های حزب‌الله عراق در جنوب بغداد، پایتخت خبر داد.

«الینا رومانوسکی»، سفیر آمریکا در کویت: منطقه خاورمیانه منطقه استراتژیک و بسیار مهم برای آمریکاست.

وی گفت:نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم بامداد جمعه به مقر گردان‌های حزب‌الله عراق حمله کرده و ۱۴ نیروی این گروه را بازداشت کردند که ۲ آتشبار آماده شلیک کاتیوشا نیز در این عملیات کشف و ضبط شدند.

دست‌یابی به راهکار پایدار برای بحران خلیج فارس کلید برقراری صلح و امنیت در منطقه است

این نخستین عملیات در نوع خود براساس دستور فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، شخص مصطفی الکاظمی بعد از حملات راکتی مکرر به مقرهای نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی است.

او در پاسخ به سوالی درباره رویدادهای اخیر در عراق به خصوص بازداشت اعضای گردان‌های حزب‌الله عراق و اخباری از«کودتای نظامی» در عراق و موضع‌گیری واشنگتن در این باره گفت: آمریکا از دولت عراق و نیروهای مسلح و سازمان مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

سفیر آمریکا در کویت ادامه مداخله‌گری‌های کشور در امور عراق را این گونه توجیه کرد: اصطلاح«کودتای نظامی»صحیح نیست و واقعیت این است که واشنگتن شاهد بی‌سروسامانی سلاح در عراق است و این مساله خوب نیست سلاح تنها باید در دست ارتش باشد، واشنگتن با قدرت به دولت عراق برای عملی شدن این موضوع کمک خواهد کرد.

النا ادامه داد: حمایت آمریکا برای شناسایی عوامل شلیک موشک‌ها در پایتخت عراق بنا به درخواست دولت عراق و سازمان مبارزه با تروریسم بود و مشارکت نیروهای ائتلاف در این عملیات با درخواست رسمی و طبق قوانین بین‌المللی انجام گرفت. /ایسنا۷ تیر ۱۳۹۹ به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)./پایان.

سخنگوی نیروهای مسلح عراق:مابازداشت کردیم،امنیت عراق رااینها بهم زدند.

سرتیپ یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق درمصاحبه بابه شبکه اسکای نیوز گفت:این عملیات با هدف بازگرداندن جایگاه کشور عراق انجام گرفته است. نیروهای سازمان مبارزه با تروریسم ۱۴ فرد مسلح را با سکوهای شلیک موشک دستگیر کردند،حاکمیت عراق هرگز اجازه هدف گرفتن منطقه الخضرا (سبز) بغداد را نخواهیم داد ،

عراق برای مبارزه با تروریسم به هیچ نیروی خارجی نیاز ندارد

وی خاطرنشان کرد:مسئولین اطلاعاتی و قضایی افراد بازداشت شده را تحت بازجویی قرار می‌دهند و هرگز اجازه داده نخواهد شد منطقه به شدت محافظت شده الخضرا هدف حملات راکتی قرار بگیرد.

وی گفت: تمام کسانی که بازداشت شده‌اند عراقی هستند و هیچ خارجی در بین آنها نیست.

سرتیپ «یحیی رسول» گفت: امنیت عراق را طبق قانون« احیاء» خواهیم کرد و هرگز اجازه آشوب در این کشور با هدف گرفتن اعتبار عراق داده نخواهد شد/ ۷ تیر ۱۳۹۹ سایت شبکه سومریه نیوز.

توضیح نگارنده-پیراسته فر:نیروهای ائتلاف ضدتروریست که برای سرکوب داعش شکل گرفته!فرماندهی آن هم دست امریکاست،شامگاه پنجشنبه۵تیر ۱۳۹۹ بابیست خودروی نظامی به مقرحزب الله عراق(حشدالشعبی)

که با«باعنوان«کتائب»برای امنیت عراق -درسرکوبی داعش،نقش بسزایی داشته ودارند،یورش می برندوهمه افرادحاضررادستگیروزندانی می کنند،باهماهنگی وهمکاری دولت عراق.

بازداشت:شامگاه پنجشنبه ۵تیر ۱۳۹۹ / آزادی :عصردوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹

«محمود الربیعی» سخنگوی دفتر سیاسی فراکسیون «صادقون» شاخه سیاسی جنبش عصائب اهل الحق عصر امروز از آزادی همه بازداشتی‌های کتائب حزب الله خبر داد.

تحولات عراق|عضو الفتح: هادی العامری نامزد ما برای نخست‌وزیری است

الربیعی در توئیتر گفت:«ما به برادرانمان و طرفداران الحشد و مقاومت مژده می دهیم که برادرانتان در تیپ ۴۵ الحشد الشعبی که چند روز پیش بازداشت شدند پس از اثبات بطلان ادعاهای مخرب علیه آنها بر اساس اقدامات قانون و قضایی آزاد شدند».

فارس می نویسد:نیروهای مبارزه با تروریسم عراق پنجشنبه شب به تیپ ۴۵ «الحشد الشعبی» که نیروهای کتائب حزب‌الله عراق در آن حضور دارند یورش بردند و تعدادی از مجاهدان الحشد را دستگیر کردند که البته افراد دستگیر شده نگهبانان مقر بودند و نیروهای اصلی در آن حضور نداشتند./۹ تیر ۱۳۹۹فارس

اختلاف حشدالشعبی با الکاظمی(نخست وزیر) ازکجاشروع شد؟

استعفای ۲عضو پارلمان عراق دراعتراض به نحوه انتخاب کابینه الکاظمی

هادی العامری +یوسف الکلابی

همزمان با استعفای عضو پارلمان عراق در اعتراض به «ظلم و سهمیه‌بندی»، نخست‌وزیر عراق یک تیم وزارتی را برای بررسی عملکرد استانداران و ادارات خدماتی تشکیل داد.

شبکه خبری روسیا الیوم، یوسف الکلابی، عضو پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: از آغاز ۲۰۱۹(دی ۱۳۹۷) زمانی که به عنوان نماینده پارلمان شروع به کار کردم برای رفع ظلم از شما و مناطقتان تلاش کردم اما بعدا فهمیدم که ظلم در حق شما از دهه‌های قبل ادامه دارد. یک نظام جدید به نام سهمیه‌بندی شکل گرفته که نوع دیگری از ظلم را به دیگر ظلم‌ها اضافه کرده است.

یوسف الکلابیافزود: نفت و خون شما در این نظام جدید ارزان به فروش می‌رسد.

ادامه فعالیتم در این نظام سهمیه بندی مرا شریک ظلم به شما می‌کند.

من استعفایم را از پارلمان به شما اعلام می‌کنم.

مادامی که نظام سهمیه‌بندی در صحنه سیاسی پابرجاست فرصتی برای موفقیت وجود نخواهد داشت.

من به خاطر حقوق شما با تمام امکاناتی که در اختیار داریم به مبارزه ادامه می‌دهم.

پایان بن بست سیاسی در عراق با رای اعتماد پارلمان عراق به کابینه پیشنهادی مصطفی الکاظمی+ اسامی وزرا

از سوی دیگر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل تیم وزارتی را داد تا مسئولیت بازنگری در عملکرد استانداران و ادارات خدماتی در استان‌ها را برعهده بگیرد.

این دستور بعد از آن صادر شد که برخی استان‌ها شاهد موج جدید اعتراضات هستند.

از سوی دیگر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق دستور تشکیل تیم وزارتی را داد تا مسئولیت بازنگری در عملکرد استانداران و ادارات خدماتی در استان‌ها را برعهده بگیرد.

این دستور بعد از آن صادر شد که برخی استان‌ها شاهد موج جدید اعتراضات هستند.

«یوسف الکلابی»سخنگوی امنیتی نیروهای حشد الشعبی نیز بوده است.

هادی العامری کیست؟ [+ عکس ]

«هادی العامری» دیروز شنبه(شنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۹) استعفاداد.

وهمه چیز ازاین انتخاب اختلاف آمیز است که دیروزاتفاق افتاد:

نشست پارلمان عراق امروز به ریاست «محمد الحلبوسی» و با حضور ۲۴۷ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده برگزار شد و در نهایت به ۷ وزیر باقی مانده کابینه الکاظمی رای اعتماد داد.
مصطفی الکاظمی نخست وزیر با حضور در نشست امروز، اسامی نامزدها را برای ۷ وزارتخانه باقی مانده کابینه اش اعلام کرد.
در نهایت پارلمان به نامزدهای زیر برای پست های مختلف رای اعتماد داد:
«احسان عبدالجبار»، وزیر نفت
«فواد حسین»، وزیر امور خارجه 
«علاء احمد حسین عبید»، وزیر بازرگانی 
«محمد کریم جاسم»، وزیر کشاورزی 
«سالار عبدالستار محمد حسین»، وزیر دادگستری 
«حسن ناظم»، وزیر فرهنگ و آثار تاریخی 

«ایفان فائق یعکوب»، وزارت مهاجرین و آوارگان

۱۵ وزیر دراردیبهشت ۱۳۹۹رأی اعتمادگرفته بودند.

ظاهراً بیشترین اختلاف روی گزینه وزارت خارجه(فواد حسین) بوده که ازکردستان عراق است.

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس جمهورعراق،قبول نکردکه «اسعد العیدانی» نامزد پیشنهادی فراکسیون البناء (سازندگی) به رهبری «هادی العامری» را به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی کند،در ۵ دی۱۳۹۸ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد انتخاب العیدانی جوابگوی خواست معترضان برای یک نخست‌وزیر مستقل نیست و گفت تحت فشارم و بعنوان اعتراض استعفاداد،رفت اقلیم کردستان(سلیمانیه،زادگاهش).

المیادین: رییس جمهوری عراق به بغداد بازگشت

 شنبه شب(۷ دی ۱۳۹۸)برهم صالح به بغداد بازگشت

امابارایزنی های گروه های معتدل وباعقب نشینی فراکسیون اکثریت مجلس ازمواضعش«برهم صالح» به پایتخت عراق برگشت.

وامامجدداً اختلافات بالاگرفت ،این دفعه پروژه استیضاح رئیس جمهورراکلیدزدند!
موافقان برکناری صالح که بیشتر نمایندگان فراکسیون البنا (سازندگی) هستند، رییس جمهوری را به نقص قانون و شانه خالی کردن از مسوولیت معرفی نامزد جدید نخست وزیری عراق متهم می‌کنند.


 نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون سازندگی رایزنی‌های خود را برای معرفی جایگزین برهم صالح(فواد حسین، وزیر کنونی دارایی)  آغاز کرده‌ بودند.

فوادحسین ومسعودبارزانی

فواد حسین از کردهای شیعه عراق و نزدیک به حزب دموکرات کردستان مسعود بازرانی است.

این اسامی به عنوان تکنوکرات مستقل با حمایت گروه‌های مختلف سیاسی در عراق به کابینه راه پیدا کرده‌اند. 

۱۴وزیر (کابینه عادل عبدالمهدی) از: محمد الحکیم وزیر خارجه،  فؤاد حسین وزیر امور مالی، ثامر عباس الغضبان وزیر نفت، نعیم الربیعی وزیر ارتباطات، بنکین ریکانی وزیر مسکن و بازسازی، محمد هاشم وزیر تجارت، صالح الحسنی وزیر کشاورزی، أحمد ریاض العبیدی وزیر ورزش و جوانان، علاء عبد الصاحب العلوانی وزیر بهداشت، عبدالله الجوبری وزیر صنعت، باسم الربیعی وزیر کار، لؤی الخطیب وزیر برق، جمال العادلی وزیر منابع آبی وعبد الله لعیبی وزیر حمل و نقل.

مصطفی الکاظمی(پنج شنبه،می۲۰۲۰) با دریافت رای اکثریت پارلمان عراق، رسماً به عنوان نخست وزیر این کشور کار خود را آغاز کرد.

پارلمان عراق در جلسه ای جنجالی که مقرر بود ساعت ۹ شب (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) به وقت محلی برگزار شود اما به دلیل اختلافات فراکسیون ها به ساعت ۱۲ شب به تعویق افتاد، با حضور ۲۳۳ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، از مجموع ۲۲ وزارتخانه به ۱۵ وزیر اعضای کابینه مصطفی الکاظمی رای اعتماد داد.

الکاظمی قبل ازنخست وزیری،رئیس استخبارات(اطلاعات)عراق بود.

روابط نه چندان خوب نخست وزیر عراق باایران

العربی الجدید نزدیک به قطر نوشت: نشانه ها حاکی از آن است که یک رویارویی سنگین بین نخست وزیر عراق و ایران شروع شده است. از زمانی که الکاظمی به منصب نخست وزیری عراق رسید، مشخص شد که گروه های نزدیک به تهران، رابطه خوبی با او ندارد، بویژه آنکه رئیس جدید دولت عراق، در کلید زدن مذاکره استراتژیک با ایالات متحده تعلل نکرد.

در ادامه این مطلب آمده است: مهمترین اقدامی که به دستور الکاظمی انجام شد، بازداشت گروهی از افراد وابسته به حزب الله عراق است. بازداشت این افراد [با این ادعا] که آنها در حال برنامه ریزی برای حمله به اهداف امنیتی و مناطق رسمی و هیئت‌های بین المللی، بویژه سفارت آمریکا در بغداد بودند، انجام گرفت. این دستگیری ها اما موجب بروز بحران در رابطه بین دولت عراق و نیروهای نزدیک به تهران شد.

به دنبال این مسائل، الکاظمی روز شنبه اعلام کرد که فالح الفیاض، رئیس هیئت حشد الشعبی را از دو منصبش بعنوان رئیس دستگاه امنیت ملی و مستشار امنیت ملی، برکنار کرده و

قاسم الاعرجی

قاسم الاعرجی۱۴ تیر ۱۳۹۹ (وزیرکشورعراق)را بعنوان مشاور امنیت ملی منصوب می‌کند. این در حالی است که مواضع الاعرجی طی فعالیتش در وزارت کشور عراق، مورد قبول قوای سیاسی بویژه سازمان بدر نبوده است.

«سپهبدعبدالغنی الاسدی» یکی از فرماندهان ائتلاف النصر و چهره‌ای ملی در عراق است درمبارزه علیه اشغالگران شناخته می‌شود

گزینه‌های جدید نامزدی نخست وزیر عراق معرفی شدند

عبدالغنی الاسدی متولد ۱۹۵۱ میلادی در استان میسان است که در سال ۱۹۷۲ از دانشکده افسری عراق فارغ‌التحصیل شد .

روی کار آمدن عبدالغنی الاسدی بعنوان رئیس دستگاه امنیت ملی، که در دوره حکومت عادل عبدالمهدی مجبور به استعفا شد، یک اقدام نگران کننده دیگر برای هم پیمانان تهران در بغداد است. دلیل آن، گرایش‌های الاسدی طی فعالیتش بعنوان رئیس دستگاه مبارزه با تروریسم و نزدیکی او به واشنگتن است. برکناری الفالح توسط الکاظمی، حکایت از آن دارد که احتمالا مشاوران جدید وی، در خصوص توافق‌های امضا شده با ایران در گذشته، تجدید نظر خواهند کرد.

انتظار نمی‌رفت که این اقدامات بدون پاسخ بماند، از این رو، تحلیلگران تحولات روز یکشنبه مربوط به شلیک موشک‌های کاتیوشا به سمت سفارت آمریکا در بغداد را به تحرکات الکاظمی ارتباط می‌دهند.

کارشناسان این تحولات را تلاشی از سوی گروه های نزدیک به تهران، برای به مقاومت در مقابل الکاظمی یا منصرف کردن او از اتخاذ اقداماتی برای هدف گرفتن شخصیت‌های نزدیک به این محور می‌دانند. یک مسئول عراقی در گفتگو با العربی الجدید گفت که معتقد است یک جنگ سرد برای شکست دادن الکاظمی در خصوص پرونده‌های امنیتی و سیاسی در جریان است. وی همچنین تاکید که الکاظمی به اقدامات خود در راستای ایجاد تغییراتی در دستگاه امنیتی و نیرو‌های ارتش عراق، بویژه در مناصب حساس دولتی، ادامه می‌دهد.

به طور کلی به نظر می‌رسد یک رویارویی تمام عیار بین دولت الکاظمی و جبهه هم پیمان ایران در عراق، آغاز شده است. احمد الحمدانی، کارشناس سیاسی بر این عقیده است که هدف از تنش های فعلی، فشار بر الکاظمی است، نه براندازی او. ضمن اینکه برکناری فالح الفیاض، که به اسد و ایران نزدیک است، به این معناست که امکان برکناری دیگر شخصیت‌های سیاسی توسط نخست وزیر جدید هم وجود دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد