پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

ترور نخست‌وزیر اسلواکی(رابرت فیچو)بر اثر اصابت گلوله

 نخست وزیراسلواکی ازمرگ گریخت!

نخست‌وزیر اسلواکی(رابرت فیچو)ترورشد

 در ۳۱ می ۲۰۲۴(۱۱ خرداد ۱۴۰۳) از رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، از بیمارستانی در شهر مرکزی بانسکا بیستریکا، جایی که دوران نقاهت پس از یک سوء قصد را سپری می کرد( پس ازبهبودی نسبی )مرخص شد و به آپارتمان خود در براتیسلاوا منتقل شد.

«رابرت فیچو»(نخست‌وزیر اسلواکی) روز چهارشنبه ۱۵ مه ۲۰۲۴(۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) در جریان یک سوء قصد بر اثر اصابت گلوله  از ناحیه شکم مورد اصابت قرار گرفته بود به بیمارستان منتقل شد.

احتمال مرگ نخست‌وزیر اسلواکی براثر جراحات وارده بعیدنیست.

آقای فیچوی ۵۹ ساله پس از برگزاری یک جلسه کابینه در شهر«هندلوا» در ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق پایتخت هدف سوءقصد قرار گرفت. او بلافاصله پس از تیراندازی با هلیکوپتر برای درمان به شهر «بانسکای بیستریکا» منتقل شد.

ترور نخست‌وزیر اسلواکی

حادثه در ساعت ۱۴.۳۰ دقیقه عصر به وقت محلی رخ داده است. شاهدان عینی گفته‌اند که فرد مظنون ابتدا برای دست دادن به آقای فیچو نزدیک شد و سپس شروع به شلیک چندین گلوله کرد. 
تلویزیون TA3«تی‌ای۳» اسلواکی گفته است که چهار گلوله شلیک شده و نخست‌وزیر چپ با سه گلوله از ناحیه شکم و یک گلوله از ناحیه بازو مورد اصابت قرار گرفته است.

پلیس می‌گوید مرد ضارب را بازداشت کرده است. بنابر گزارش رسانه‌های محلی، این فرد یک نویسنده ۷۱ ساله اهل روستای لوویس در غرب اسلواکی است و «جورج سی.» نام دارد. 
بنابر اطلاعات منتشره، وی با سلاحی که به طور قانونی خریداری شده بود به نخست‌وزیر شلیک کرده است.

پلیس ضارب را در محل بازداشت کرده است

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:پلیس«ضارب»(جورج سی) درمحل حادثه دستگیر کرد‌.
به گزارش رسانه‌های محلی، آقای فیچوی ۵۹ ساله همچنان در اتاق عمل به سر می‌برد. یورونیوز دریافته که وی در زمان پروسه درمان هشیار بوده است.

Slovakia's cabinet inauguration, in Bratislava

خانم«زوزانا کاپوتووا»(رئیس جمهور اسلواکی)و«رابرت فیکو »(نخست وزیر اسلواکی)در مراسم تحلیف کابینه جدید در کاخ ریاست جمهوری در براتیسلاوا، اسلواکی، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۳(۰۳ آبان ۱۴۰۲)
«رئیس‌جمهور اسلواکی»(زوزانا چاپوتووا) در پیامی در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از حمله وحشیانه امروز به  رابرت فیچو کاملا شوکه شده‌ام. من آن را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم و برای او در این لحظه حساس آرزوی قوی بودن و بهبودی سریع را دارم.»
اورزولا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، حمله به نخست‌وزیر اسلواکی را محکوم کرده است. خانم فن‌درلاین گفت: «چنین اعمال خشونت‌آمیزی جایی در جامعه ما ندارد و دموکراسی، با ارزش‌ترین خیر مشترک ما، را تضعیف می‌کند. به یاد نخست‌وزیر فیچو و خانواده او هستم.»

«جو بایدن»(رئیس‌جمهور ایالات متحده) نیز با محکوم کردن این ترور در بیانیه‌ای گفت: «از شنیدن گزارش‌ها مبنی بر حمله به نخست‌وزیر اسلواکی تکان خوردم. من و جیل برای بهبودی سریع او دعا می‌کنیم و به یاد خانواده او و مردم اسلواکی هستیم. سفارت ما با دولت اسلواکی در تماس نزدیک و آماده ارائه کمک است.»

German Chancellor Olaf Scholz speaks at a meeting at the Federal Chancellery in Berlin, Sept. 25, 2023.

«اولاف شولتس»(صدراعظم آلمان) نیز در این باره گفت: «خبر ترور ناجوانمردانه نخست‌وزیر اسلواکی عمیقاً مرا شوکه کرد. خشونت نباید جایی در سیاست اروپا داشته باشد.»

«ینس استولتنبرگ»(دبیر کل ناتو) نیز با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «از تیراندازی به رابرت فیچو شوکه و وحشت‌زده شده‌ام. برای او بهبودی سریع را آرزو دارم و یاد من همراه او، عزیزانش و مردم اسلواکی است.»

UKRAINE-RUSSIA-CONFLICT-WAR-DIPLOMACY-NATO

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس‌جمهور اوکراین) و «پدرو سانچز»(نخست‌وزیر اسپانیا) نیز در پیام‌های مشابهی از حادثه ترور نخست‌وزیر اسلواکی ابراز تاسف کرده‌اند.

رابرت فیچو دقایقی قبل از سوءقصد

نخست وزیراسلواکی قبل ازترور

کشور«اسلواکی» کجاست؟

Slovakia Map Stock Illustration - Download Image Now - 2015, Banska Bystrica,  Bratislava - iStock

«رابرت فیچو» که رهبری حزب «هدایت» (Smer) را برعهده دارد، در انتخابات سال گذشته در رأس یک ائتلاف پوپولیست-ناسیونالیست به قدرت رسید. وی در جریان کارزار انتخاباتی خود از اتحادیه اروپا و ناتو انتقاد کرده بود.

پرونده:مناطق آناتولی باستان.svg

آقای فیچو پیش از این نیز دو بار بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ نخست‌وزیر اسلواکی بوده است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:روبرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، در ۳۱ می ۲۰۲۴(۱۱ خرداد ۱۴۰۳) از "بیمارستان" مرخص شد.

رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی، از بیمارستانی در شهر مرکزی بانسکا بیستریکا، جایی که دوران نقاهت پس از یک سوء قصد را سپری می کرد، مرخص شد و به آپارتمان خود در براتیسلاوا منتقل شد.

بیمارستان و اداره دولتی بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

بیمارستان اوایل روز پنجشنبه گفت فیکو تحت معاینات بعدی قرار گرفت که پیشرفت مثبت وضعیت سلامتی او را تایید کرد و او توانبخشی را آغاز کرده است.

هنگامی که نخست وزیر در جلسه دولت در شهر هندلووا در مرکز اسلواکی در ۱۵ مه ۲۰۲۴ از هواداران استقبال کرد، یک مهاجم با چهار گلوله از فاصله کوتاهی به فیکو اصابت کرد.

فیکو ۵۹ ساله از ناحیه شکم مورد اصابت قرار گرفت و در شرایط وخیم به بیمارستانی در بانسکا بیستریکا منتقل شد. او بلافاصله بیش از پنج ساعت و دو روز بعد یک عمل جراحی دیگر انجام داد.

ضارب به نام جورج سی ۷۱ ساله در محل بازداشت و به قصد قتل عمد متهم شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد