پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

کابینه"شیلی" گابریل بوریچ۱۴ زن و ۱۰ مرد

کشور«شیلی» با مساحت ۷۵۶۶۲۶ کیلومتر مربع ،دارای ۱۹ میلیون نفر جمعیت است که در غرب آمریکای جنوبی و در سواحل اقیانوس آرام، در همسایگی کشورهای آرژانتین، بولیوی و پرو واقع شده‌است.

«کابینه گابریل بوریچ»  ۲۴ وزیر دارد، متشکل از ۱۴ زن و ۱۰ مرد.

وزارتخانه‌های کلیدی همچون وزارت کشور و خارجه و دفاع ،سخنگوی دولت،وزیرآموزش وپرورش،وزیرورزش،وزیرمحیط زیست و... به زنان سپرده شده است.

ترکیب کابینه دولت جدید شیلی به لحاظ گرایش‌های سیاسی و جنسیت و خاستگاه نه تنها در منطقه که در جهان هم کم‌سابقه است. اکثریت بالای زنان و سپردن وزارت دفاع به نوه سالوادر آلنده از شاخصه‌های این کابینه است. مشکلات و انتظارات پیچیده شیلی اما کار را برای دولت جدید آسان نمی‌کند.

«گابریل بوریچ» و برخی از وزیران کابینه‌ای پس از مراسم معرفی کابینه در کاخ ریاست جمهوری شیلی

روز جمعه ۲۰ اسفند، در گرماگرم جنگ اوکراین، در آن سوی جهان، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور ۳۵ ساله شیلی ضمن ادای سوگند کابینه خود را هم معرفی کرد، با ترکیبی بی‌سابقه برای آمریکای لاتین که به رغم دستاوردهای قابل اعتنای زنان در مبارزه برای حقوق خود، همچنان درگیر سنت‌های مردسالاری و معضل تبعیض علیه زنان است؛ معضلی که صرفاً هم خاص این منطقه نیست و در منطقه ما البته غلظت بیشتری دارد.

کابینه جدید شیلی: زنان در اکثریت/ جوان و متنوع

کابینه «گابریل بوریچ» ۲۴ وزیر دارد، متشکل از ۱۴ زن و ۱۰ مرد. وزارتخانه‌های کلیدی همچون وزارت کشور و خارجه و دفاع به زنان سپرده شده، چهار سوسیالیست و سه کمونیست و هشت فرد غیرحزبی در این کابینه حضور دارند.


وزارت دارایی به رئیس سابق بانک مرکزی سپرده شده که به لحاظ اقتصادی فردی میانه‌رو با گرایش‌های سوسیال-لیبرال به شمار می‌رود. افزایش محسوس ارزش سهام در بازار بورس شیلی بعد از معرفی کابینه بی‌ارتباط با این گزینش نبود.

 تصدی وزارت اقتصاد به یکی از منتقدان سرشناس رویکردهای نئولیبرالی دهه‌های گذشته محول شده است.

وزارت کار را هم زنی از حزب کمونیست عهده‌دار شده است،

خانم «کامیلا وایه‌خو» نیز از حزب کمونیست «سخنگوی دولت» است،وی در دهه گذشته همراه با رئیس جمهورمنتخب، از رهبران سرشناس جنبش دانشجویی شیلی بود.

«الکساندرا بنادو» کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال زنان شیلی نیز عهده‌دار وزارت ورزش است.

او همجنسگراست و مادرش هم از اعضای جنبش چریکی میر بود که در دوران پینوشه کشته شد.

الکساندرا پیشتر مدیریت مرکز خاطره قربانیان دوران پینوشه را به عهده داشت که در یکی از مراکز شکنجه دوران حکومت نظامی در سانتیاگو ایجاد شده است.

نوه «سالوادر آلنده»  وزیر دفاع

در دولت بوریچ کارها و طرح‌های همه وزارت‌خانه‌ها باید انضمام‌های فمینیستی و ملاحظه حقوق زنان را داشته باشند و یکی از اولین قوانین هم قانون رفع و منع خشونت علیه زنان خواهد بود.

یکی از برجسته‌ترین نکات در گزینش‌های بوریچ اقدام نمادین او در انتصاب «مایا فرناندز آلنده» نوه (سالوادر آلنده) به عنوان وزیر دفاع جدید شیلی است.

آلنده رئیس‌جمهور شیلی در فاصله ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳ بود که با کودتای ارتش به فرماندهی پینوشه ساقط و کشته شد.

«گابریل بوریچ» بلافاصله پس از ادای سوگند در برابر مجسمه آلنده در سانتیاگو حاضر شد و به او ادای احترام کرد.

در درون ارتش برخی صداهای مخالف برخاسته، از جمله از جانب افسران بازنشسته دوران پینوشه که خود بعضاً درگیر جرم و جنایت علیه مخالفان بوده‌اند. آنها گزینش خانم آلنده را «نوعی دهن‌کجی به نیروهای مسلح» شیلی معرفی کرده‌اند. بوریچ گفته است که اتفاقاً این انتخاب معنای انتقام و دهن‌کجی ندارد، و صرفاً نشانه گسستی با مقطعی ناگوار از تاریخ شیلی و محملی برای گشایش و بهبود در مناسبات همه جامعه و نیروهای مسلح است.

رئیس‌جمهور شیلی استعفای دولت را خواستار شد

 «میشل باشله»(رئیس‌جمهورسابق شیلی) هم  دختر یکی از افسران ارشد«ژنرال پینوشه» بود  که در اثر شکنجه و آزارهای جسمی در زندان درگذشت و خودش هم آواره عالم شد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«اگوستو پینوشه»متولد نوامبر ۱۹۱۵ در یک «کودتای نظامی و با سرنگونی دولت سالوادور آلنده» در سال ۱۹۷۳قدرت را به دست گرفت،« سالوادور آلنده »که برنده انتخابات ریاست جمهوری شده بود در جریان حمله نظامیان به کاخ ریاست جمهوری کشته شد(دولت شیلی اعلام کرد،« آلنده خودکشی کرد») وژنرال پینوشه تا یازدهم مارس ۱۹۹۰ میلادی در شیلی حکومت کردودر۲۰ آذر ۱۳۸۵درگذشت./پایان توضیح

رادیوفردانوشت:ولی برگماری باشله به اندازه انتصاب خانم آلنده برجسته و نمادین تلقی نشد، چرا که خود انتخاب بوریچ هم نماد تمایل جامعه به گسست از دوران پینوشه و میراث او بوده است.

بوریچ با انتظاراتی که در بهبود نظام درمانی و آموزشی، بازنشستگی، حقوق کار، برابرحقوقی زنان و دگرباشان و اقلیت‌های قومی و بومی برانگیخته کار آسانی پیش رو ندارد. شیلی به رغم رشد اقتصادی‌‌ بالایش در دهه‌های گذشته به لحاظ شکاف میان فقر و غنا و سطح نازل خدمات دولتی و خصوصی‌بودن گسترده همه عرصه‌ها در میان کشورهای پیشرفته جهان شاخص است.

گابریل بوریچ در حال سلفی گرفتن با هوادارانش در یکی از کارزارهای انتخاباتی ماه نوامبر

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در شیلی که روز یکشنبه ۲۸ آذر برگزار شد از چند جهت واجد اهمیتی تاریخی برای این کشور و کل منطقه بود.

در ۳۰ سالی که از احیای دمکراسی و پایان حکومت نظامیان به سرکردگی «آگوستو پینوشه »در شیلی می‌گذرد، سابقه نداشته است که نامزدی که در دور اول انتخابات مقام دوم را حائز شده در دور نهایی به پیروزی برسد. روز یکشنبه ولی چنین اتفاقی رقم خورد و گابریل بوریچ با کسب ۵۶ درصد آرا رقیب راست پوپولیست خود، خوزه آنتونیو کاست را شکست داد.

بوریچ، از رهبران سابق جنبش دانشجویی در ۱۰ سال پیش، حالا ۳۵ سال سن دارد و تازه به لحاظ سنی واجد شرایط انتخابات شده است. به این ترتیب شیلی جوان‌ترین رئیس‌جمهور خود را تجربه خواهد کرد. او در کارزار انتخاباتی گفته است که «از جوانی ما ترسی نداشته باشید. ما روی شانه تجربه‌های کسانی ایستاده‌ایم که قبل از ما مبارزه کردند. از اشتباهات و موفقیت‌های آنها درس گرفته‌ایم و حالا اینجا ایستاده‌ایم.»

چهار میلیون و ۶۰۰ هزار رأیی هم که به نفع بوریچ به صندوق‌ها ریخته شد و میزان مشارکت در انتخابات هم در کل تاریخ ۳۰ ساله پس از پینوشه کم‌سابقه است.

مشارکت در انتخابات‌ها در شیلی معمولاً در بهترین حالت هم از ۵۰ درصد فراتر نمی‌رفته و در دور اول انتخابات اخیر هم که ۱۹ نوامبر برگزار شد، ۴۷ درصد صاحبان حق رأی شرکت کردند. در انتخابات روز یکشنبه اما این رقم به ۵۵ درصد رسید؛ نشانه‌ای از نگرانی‌هایی که در جامعه از به قدرت رسیدن کاست ایجاد شده بود و نیز نشانه‌ای از قدرت بسیج جامعه مدنی شیلی که خواهان بازگشت به گذشته نیست و توانست بخش‌هایی از جوانان جامعه را که به سیاست کار چندانی نداشتند به میدان انتخابات بیاورد./۲۹آذر ۱۴۰۰رادیوفردا

گابریل بوریچ (چپ) و خوزه آنتونیو کاست در مناظره های انتخاباتی اخیر شیلی

گابریل بوریچ (چپ) و خوزه آنتونیو کاست در مناظره های انتخاباتی اخیر شیلی

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:۲۹ آذر ۱۴۰۰«گابریل بوریک» نامزد ائتلاف چپ با کسب ٥٤.٧٢ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری شده است.۲۹ آذر ۱۴۰۰

آقای« بوریک» ۳۵ ساله در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با «خوزه آنتونیو کاست»، سیاستمدار راست‌گرا، رقابت می‌کرد،رقیبش «خوزه آنتونیو کاست» نامزد محافظه کار ٤٥.٢٨ درصد آرا را کسب کرد.

رئیس جمهورپیشین شیلی
«سباستین پینرا» میلیاردر محافظه‌کار، روز یکشنبه برای دومین بار در هشت سال گذشته به عنوان رئیس جمهور شیلی سوگند یاد کرد.۲۱ اسفند ۱۳۹۶

وزرای کابینه «گابریل بوریک» :

وزارت کشور:« ایزکیا سیچس»، مستقل

وزارت ریاست جمهوری: «جورجیو جکسون» انقلاب دموکراتیک

وزارت دولت: «کامیلا والهو» حزب کمونیست شیلی

خزانه داری: «ماریو مارسل کول» مستقل

وزارت آموزش و پرورش: «ماریو اویلا» انقلاب دموکراتیک

وزارت زنان و برابری جنسیتی: «آنتونیا اورلانا» همگرایی اجتماعی

وزارت اقتصاد و گردشگری: «نیکلاس گراو» همگرایی اجتماعی

وزارت دفاع: «مایا فرناندز آلنده» حزب سوسیالیست

وزارت دادگستری و حقوق بشر: «مارسلا ریوس» همگرایی اجتماعی

وزارت کار و رفاه: «ژانت خارا» حزب کمونیست شیلی

وزارت توسعه اجتماعی: «ژانت وگا» حزب برای دموکراسی

وزارت فواید عمومی: «خوان کارلوس گارسیا» حزب لیبرال

وزارت خارجه:« آنتونیا اورجولا» مستقل

وزارت بهداشت: «بگونیا یارزا» مستقل

وزیر مسکن و شهرسازی: «کارلوس مونتس» حزب سوسیالیست

وزارت کشاورزی: ​​«استبان والنسولا» جبهه منطقه گرا / سبزهای اجتماعی

وزارت معدن: «مارسلا هرناندو» حزب رادیکال

وزارت حمل و نقل و ارتباطات: «خوان کارلوس مونوز» مستقل

وزارت دارایی های ملی: «خاویرا تورو» کومونز

وزارت محیط زیست: «مایسا روجاس» مستقل

وزارت فرهنگ: «جولیتا برادسکی» همگرایی اجتماعی

وزارت ورزش: «الکساندرا بنادو» مستقل

وزارت علوم و فناوری: «فلاویو آندرس سالازار» حزب کمونیست شیلی

مارسلا هرناندو، وزیر آینده معدن، در هنگام ارائه اولین کابینه رئیس جمهور منتخب شیلی گابریل بوریچ در سانتیاگو به تصویر کشیده شده است.
گابریل بوریک، رئیس‌جمهور منتخب شیلی، در جریان معرفی اولین کابینه خود در سانتیاگو، با مارسلا هرناندو، وزیر معادن آینده خود برخورد می‌کند.

تیم دولتی توسط ۱۴ زن و ۱۰ مرد با تنوع مناطق، احزاب، ریشه های اقتصادی و منطقه ای و تنوع جنسی یکپارچه خواهد شد.

رئیس جمهور منتخب شیلی، گابریل بوریچ، کابینه دولتی خود را معرفی کرد که در زمان به دست گرفتن قدرت در ۱۱ مارس، او را همراهی می کند. این اعلامیه امروز جمعه در موزه تاریخ طبیعی واقع در پارک عادی کوئینتا در پایتخت شیلی اعلام شد.

در میان ۲۴ وزیر دولت جدید، ایزکیا سیچس، متخصص داخلی، که مسئولیت امور داخلی و امنیت عمومی، رئیس سابق انجمن پزشکی شیلی و رئیس سابق ستاد انتخاباتی رئیس جمهور منتخب را بر عهده خواهد گرفت، برجسته است. سیچس یک مبارز مستقل است که اولین زن در تاریخ شیلی خواهد بود که چنین موقعیت مهمی را در دولت اشغال می کند، که برابری جنسیتی آن به ۱۴ زن در کابینه در مقایسه با ۱۰ مرد می رسد.

در این رابطه، گابریل بوریچ با اشاره به دولت میشل باشله که برابری جنسیتی را با تعداد مساوی از مردان و زنان در کابینه خود به دست آورد، اظهار داشت: "ما نوآوری نمی کنیم، زیرا کسی قبلا آن را امتحان کرده است."

دیگر اعضای زن این گروه دولتی، زیست شناس و دکتر دامپزشک مایا فرناندز، که وزیر دفاع ملی خواهد بود، و کامیلا والهو، دبیرکل دولت و شریک سابق بوریک در طول مبارزات دانشجویی شیلی هستند.

همچنین مهندس بازرگانی و رئیس سابق بانک مرکزی، «ماریو مارسل» به عنوان وزیر دارایی، «نیکلاس گرائو» به عنوان وزیر اقتصاد و« آنتونیا اورجولا» به عنوان «وزیر امور خارجه شیلی» قابل توجه هستند.

به نوبه خود، برای اولین بار، استادی به نام «مارکو آنتونیو آگویلا» سمت وزیر آموزش و پرورش، «ماریا الویزا روخاس»(مایسا)  مسئولیت وزارت محیط زیست و «آنتونیا اورلانا» مسئولیت وزارت زنان را به عهده خواهند گرفت. و برابری جنسیتی

به همین ترتیب، مهندس عمران و رهبر سابق دانشجویان، «جورجیو جکسون» به همراه سایر وزیرانی که ریاست دولت رئیس جمهور تازه منتخب شیلی را بر عهده خواهند داشت، مسئولیت دبیرخانه عمومی ریاست جمهوری (Segpres) را بر عهده خواهند داشت.

بوریچ در سخنرانی خود بر اهمیت یادآوری این نکته تاکید کرد که دولت او از یک مسیر تاریخی سرچشمه می گیرد و به همین دلیل تصمیم گرفت وزرا را در موزه تاریخ طبیعی معرفی کند. او گفت: "ما بخشی از یک تاریخ طولانی هستیم و با تاریخی که پیش از ماست در هم آمیخته ایم."

رئیس جمهورشیلی همچنین خاطرنشان کرد: ما قصد داریم تمام تغییراتی را که پیشنهاد کرده‌ایم قدم به قدم ایجاد کنیم، زیرا متقاعد شده‌ایم که مردم شیلی خواهان تغییرات ساختاری هستند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: برای اطلاع ازچگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شیلی به این لینک مراجعه کنید:

انتخابات شیلی"گابریل بوریک"رئیس جمهور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد