پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

مرزها(گذرگاه)مشترک ایران وعراق(مهران،شلمچه،خسروی،باشماق،پرویزخان،تمرچین،چذابه،سومار)

فاصله مرزها تا کربلا،نجف،کاظمین(بغداد)،سامرا وبلد(سیدمحمد).

مرزها «گذرگاه»مشترک ایران -عراق

مناطق مرزی ایران وعراق: مرز تمرچین (آذربایجان غربی)، مرز باشماق (کردستان)، مرز پرویزخان (کرمانشاه)، مرز خسروی (کرمانشاه)، مرز مهران (ایلام)، مرز چذابه (خوزستان) و مرز شلمچه (خوزستان)

در طول ۱۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق ۹ گذرگاه زمینی وجود دارد. این گذرگاه ها که در پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان قرار دارند عبارتند از

۱- مهران (زرباطیه)استان ایلام

۲-مرز خسروی (منذریه)استان کرمانشاه

۳-مرز شلمچه (شلامجه)شهر«خرمشهر»اهواز ایران

۴- مرز پرویزخان (استان دیاله عراق)شهرقصرشیرین استان کرمانشاه

۵- مرزباشماق (شهرپنجوین سلیمانیه عراق)شهرمریوان استان کردستان ایران

۶-مرز سیران بند (سلیمانیه عراق)بانه کردستان ایران.

۷- مرزسومار (مندلی عراق)استان کرمانشاه.

۸-مرز چذابه (الشیب عراق)استان خوزستان.

۹-مرز تمرچین (حاجی عمران)استان آذربایجان غربی.


عضو شورای دیاله : مرز سومار – مندلی از حیث امنیتی برای حرکت زائران ایرانی مناسب نیست

مرزسومار

بیش از ۶ هزار زائر ایرانی و عراقی از مرز چذابه تردد کردندمرز تمرچین برای بازگشت زائران آمادگی کامل دارد

«مرزتمرچین»

«مرز تمرچین»(شهرستان پیرانشهر)در«شهر چومان»(استان اربیل)اقلیم کردستان عراق
زائران از طریق «مرز تمرچین» می‌توانند خود را از حاج عمران، چومان، سوران، اربیل، سامرا و بغداد به کربلا و نجف برسانند. 

«اولین شهر پس ازمرز تمرچین» و داخل خاک عراق «شهرستان چومان»(استان اربیل) با فاصله ۱۷ کیلومتر قرار دارد و نزدیکترین شهر زیارتی نیز سامرا است. 

فاصله مرز تمرچین: (تمرچین تا کاظمین ۵۲۵ کیلومتر)، (تمرچین تا کربلا ۶۴۵ کیلومتر)،(تمرچین تا سامرا ۴۳۵ کیلومتر) و (تمرچین تا نجف ۷۱۰ کیلومتر) است.

«تمرچین»مسیر کوتاه برای زائران اربعین شمال‌غرب/زیرساختها فراهم شد

«مرز تمرچین» در«شهرستان پیرانشهر»(استان آذربایجان غربی) تنها مرز این استان بااقلیم کردستان  عراق(اربیل) می باشد.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: کردستان عراق یا« اقلیم کردستان» یک منطقهٔ خودمختار در بخش شمالی کشور عراق است. کردستان عراق از شرق با ایران از شمال با ترکیه و از غرب با سوریه هم‌مرز است. مرکز آن اربیل است.

رئیس اقلیم کردستان عراق مسعود بارزانی بودکه هم اکنون نچیروان بارزانی است.
گذرگاه های مرزی میان ایران و عراق


ایران با حکومت مرزی عراق و اداره اقلیم کرد شمال این کشور ۱۴۵۰ کیلومتر مرز و ۹ دروازه مرزی دارد. ایران با حکومت مرکزی عراق گذرگاه های:

«شلمچه» در شرق «بصره»، دروازه مرزی« الشیب» در استان «میسان»(مرزچذابه)

«مرزضرباتیه»(عراق) در استان واسط (مرزمهران)ایران.

«شهرسومار» ایران با «شهر مندلی» از توابع فرمانداری «شهربلد» روز(استان دیالی عراق)

مردم کردستان عراق دو گذرگاه خود با ایران را بستند

«مرز سومار» در فاصله ۶۷ کیلومتری گیلانغرب و ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده، در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به «سومار»، «شهر مَندلی» از توابع فرمانداری «شهربلدروز» است که ۱۵ کیلومتر با «شهرسومار» فاصله دارد.

 24 ساعته شدن صادرات کالا در مرز پرویزخان

۵ مرزخسروی»، «پرویزخان»، «شیخ صله»، «شوشمی» و «سومار»

اداره اقلیم کرد عراق به ایران از ۴ گذرگاه مرزی شامل پرویزخان، باشماق(۱۵کیلومتری مریوان)، سیران بند در سلیمانیه(بانه ایران) و حاجی عمران در اربیل متصل شده است.

مرز چذابه

مرزها های ایران وعراق: مرز تمرچین (آذربایجان غربی)، مرز باشماق (کردستان)، مرز پرویزخان (کرمانشاه)، مرز خسروی (کرمانشاه)، مرز مهران (ایلام)، مرز چذابه (خوزستان) و مرز شلمچه (خوزستان). ایران از طریق سه مرز اول یعنی تمرچین، باشماق و پرویزخان با اقلیم کردستان و چهار مرز بعدی یعنی خسروی، مهران، شلمچه و جذابه با دولت مرکزی عراق هم مرز است و کالا و مسافر به این کشور وارد می‌شود. بعد از فروپاشی دولت بعث و عادی شدن روابط تجاری با دولت عراق، حمل‌ونقل جاده‌ای ایران در این مرزها با عراق شروع شد.

مرزباشماق

سعید عبداللهی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید: ایران هفت مرز جاده‌ای با عراق دارد که از شمال غربی تا جنوب ادامه دارد؛ کامیون‌های ایرانی در این مرزها بار خود را تخلیه می‌کنند و غیر از موارد خاص، نمی‌توانند تا عمق عراق بار ببرند/۰۵ تیر ۱۳۹۸(قبل ازکرونا)


رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره نحوه فعالیت مرزها اشاره می‌کند: این هفت مرز رسمی در همه ایام سال به‌غیراز ایام مناسبت‌های مختلف تعطیل است و باید راننده‌ها از سایر مرزها بار خود را حمل کنند. این کار ممکن است زمان‌بر و هزینه‌بر باشد.

او دلیل این عدم استقبال را نا امنی و خطرهایی می‌داند که کامیون‌های ایرانی را تهدید می‌کند. برخی شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان کالای عراقی برای کامیون‌های ایرانی ناامنی ایجاد می‌کنند؛ مثل شکاندن شیشه کامیون‌ها یا تیراندازی به سمت آن‌ها. این سبب می‌شود کمیونداران ایرانی رغبتی برای ورود به خاک عراق نداشته باشند.

چند درصد کامیون‌ها به داخل عراق سفر می‌کنند؟ سعید عبداللهی می‌گوید: مثلاً روزانه حدود ۳۰۰ کامیون ایرانی در مرز مهران تخلیه و بارگیری می‌شوند ولی حدود ۲۰ کامیون آن خطر را به جان می‌خرند که به عمق عراق کالا حمل کنند.

او یکی از مطالبات اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را ایجاد امنیت برای کامیون‌های ایرانی می‌داند.عبداللهی همچنین خواستار رفع ناهماهنگی میان سازمان‌ها و ارگان‌ها در عراق و ایران برای اجرای مقررات است.

کامیون‌های عراقی در ایران

آیا کامیون‌های عراقی هم در ورود به ایران مشکل دارند؟ رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پاسخ می‌دهد: کامیون‌های عراقی از هفت مرز به اقصی نقاط ایران وارد می‌شوند و بار می‌برند.

در چهار سال گذشته و قبل از شروع تحریم‌ها، روزانه بیش از ۱۰۰۰ کامیون از مرز اقلیم کردستان به داخل ایران حمل می‌شد و به مقصد بندرعباس و بندر امام می‌رفت. همچنین ورود کامیون‌های عراقی برابر همان یادداشت تفاهمی که بین دو کشور امضا نشده است، آزاد است ولی امروز وارد نمی‌شوند. او دلیل این مسئله را مقرون‌به‌صرفه نبودن می‌داند. نرخ دلار و دینار در مقابل ریال بالاتر رفته است.


قرار است راه آهنی از شلمچه تا بصره به طول ۳۷ کیلومتر کشیده شود؛ راهی که در صورت تکمیل شدن این‌ طرف از بصره هم به بغداد ادامه دارد./۰۵ تیر ۱۳۹۸(قبل ازکرونا)


 بازگشایی «مرز خسروی» بعداز ۳ سال

سرپرست فرمانداری قصرشیرین، از بازگشایی مرز خسروی بر روی کاروان‌های حج و زیارت خبر داد.

پس از سه سال، مرز خسروی  بر روی زائران بازگشایی شد+ فیلم

 بعد از سه سال‌ چشم انتظاری مردم غرب کشور، مرز خسروی امروز (۲۳ مرداد  ۱۴۰۱) با حضور مقامات عراقی و مسئولان استان کرمانشاه بازگشایی شد.

محمد حیدری سرپرست فرمانداری قصرشیرین در این خصوص به خبرنگار فارس، گفت: لحظاتی قبل مرز خسروی بازگشایی شد و آیین بدرقه اولین کاروان حضرت اباعبدالله حسین (ع) از این مرز بین‌المللی به سمت کربلای معلی در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: زائران عتبات عالیات برای زیارت اربعین می‌توانند با داشتن گذرنامه و کارت واکسن کرونا برای عبور از مرز به مرز خسروی مراجعه کنند، البته در تلاش هستیم با مذاکره با طرف عراقی در طول سال مرزخسروی همچنان بروی زائران باز باشد.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: آمادگی و تدابیر لازم برای استقبال از ۱۰۰ هزار زائر در روز فراهم شده و عراق هم تا بدین لحظه در این رابطه محدودیتی قائل نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد