انتخابات در روزجمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزارشد.
نتایج انتخابات رشت ودیگرشهرهای گیلان
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله.
ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله در روزجمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزارشد.نتایج نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گیلان
حوزه انتخابیه | نماینده منتخب | تعدادآرا | مجموع آرا | تعدادشرایط رأی دادن | درصدمشارکت |
رشت | جبارکوچکی نژاد | ۴۵۶۱۴ | ۱۵۷۹۳۹ | ۷۴۵۲۴۵ | ۲۸.۸۸ درصد |
رشت | مهدی فلاح | ۱۵۷۹۳۹ | ۷۴۵۲۴۵ | ۲۱.۹۶ درصد | |
رشت | محمدرضا احمدی سنگر | ۳۲۲۷۳ | ۱۵۷۹۳۹ | ۷۴۵۲۴۵ | ۲۰.۴۳ درصد |
صومعه سرا | سعیدرحمت زاده پشتیری | ۲۴۷۶۰ | ۶۰۲۶۰ | ۱۰۳۱۵۵ | ۴۱ درصد |
فومن وشفت | سیدکریم معصومی خسروآبادی | ۲۲۰۵۵ | ۷۳۴۶۲ | ۱۲۴۲۶۵ | ۳۰ درصد |
بندرانزلی | احمد دنیامالی | ۸۱۴۷ | ۳۰۹۴۳ | ۸۷۱۱۳ | ۲۶.۳۳ درصد |
لاهیجان وسیاهکل | سلمان زارع | ۱۹۰۲۳ | ۵۵۸۱۰ | ۱۷۹۰۵۷ | ۳۴ درصد |
لنگرود | مهرداد لاهوتی | ۲۴۹۳۶ | ۵۱۷۴۱ | ۱۱۰۲۸۴ | ۴۸.۱۹ درصد |
تالش ورضوانشهروماسال | یاسراسلام دوست کادربندی | ۴۴۱۶۱ | ۱۳۹۴۱۱ | ۲۴۵۸۸۷ | ۳۱.۶۸ درصد |
آستانه اشرفیه | ابراهیم نجفی اسپیلی | ۱۷۴۹۰ | ۳۲۶۴۴ | ۸۷۰۶۹ | ۵۳.۵۸ درصد |
رودسرواملش | محمدعلی جانی شوکی | ۱۸۵۸۷ | ۷۱۷۲۴ | ۱۵۵۱۳۶ | ۲۵.۹۱ درصد |
آستارا | ولی داداشی | ۱۶۴۷۴ | ۴۸۴۲۵ | ۶۸۸۵۶ | ۳۴ درصد |
رودبار | مهردادگودرزوندچگینی | ۱۸۷۸۸ | ۴۳۹۳۶ | ۸۰۵۵۶ | ۴۷.۷۶ درصد |
نتایج انتخابات(مجلس شورای اسلامی)گیلان
مطابق نتایج شمارش صندوقهای شهری و روستایی در حوزه انتخابیه رشت و خمام چهار نفر نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی در شهرستانهای رشت و خمام مشخص شد.
جبار کوچکی نژاد با ۴۵۶۱۴ رأی.
مهدی فلاح با ۳۴۶۸۲ رأی.
محمد رضا احمدی سنگر با ۳۲۲۷۳ رأی
نفرات غیرمنتخب رشت: سید کاظم دلخوش(نماینده دوره یازدهم صومعه سرا) با ۲۹۳۴۷ رأی
محمدباقر نوبخت حقیقی با ۲۸۳۱۶ رأی.
سیدعلی آقازاده دافساری(نماینده دوره یازدهم) با ۲۳۳۱۶ و سیدامیرحسین علوی امندانی(شهردارسابق رشت) با ۱۸۹۳۹ رأی در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.
تعدادآرای دیگرکاندیداهای رشت:
حسن کربلایی:مرااگرشورای نگهبان ردصلاحیت نمی کرد، رأی اول رشت راداشتم!
عمران خان گیلان:حداقل صدهزار انسان شریف و نجیب مایل بوده و هستند تا به من رأی دهند.
آرایی که تا این تاریخ سرگردان است و معلوم نیست چگونه و چطور و به نفع چه کسی مصرف میشود/۷ اسفند ۱۴۰۲
نتایج نهایی انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان گیلان
نمایندگان منتخب خبرگان رهبری دراستان گیلان
ردیف | نماینده منتخب | تعدادآرا | واجدیدین شرایط رأی دادن | میزان مشارکت |
۱ | رسول فلاحتی | ۳۲۱۶۲۴ رای | ۷۴۵۲۴۵ نفر | ۴۳ درصد |
۲ | رضا رمضانی | ۲۲۳۷۲۴رای | ۴۳ % | |
۳ | سیدعلی حسینی اشکوری | ۲۱۷۲۴۳ رای | ۲۹ درصد | |
۴ | علی کاظمی | ۱۲۸۹۲۱ رای | ۲۹ درصد |
میزان مشارکت انتخابات گیلان(خبرگان رهبری)آرای نمایندگان
مشارکت درانتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهمین دوره
شهرستان | جمعیت | واجدیدین شرایط رأی دادن | توضیحات |
رشت | ۷۴۵۲۴۵ نفر | ||
تالش ورضوانشهر وماسال | ۲۴۵۸۸۷ نفر | ||
لاهیجان وسیاهکل | ۱۷۹۰۵۷ نفر | ||
رودسر واملش | ۱۵۵۱۳۶ نفر | ||
فومن وشفت | ۱۲۴۲۶۵ نفر | ||
لنگرود | ۱۱۰۲۸۴ نفر | ||
صومعه سرا | ۱۰۳۱۵۵ نفر | ||
بندرانزلی | ۸۷۱۱۳ نفر | ||
آستانه اشرفیه | ۸۷۰۶۹ نفر | ||
رودبار | ۸۰۵۵۶ نفر | ||
آستارا | ۶۸۸۵۶ نفر | ||
مجموع جمعیت گیلان | ۲۵۳۰۶۹۶ | ۲۰۱۲۵۹۷ |
تعدادآرای دیگرکاندیداهای شهرستانهای گیلان:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای صومعه سرا:
« نقی رنجبر»(پسرمرحوم محمدتقی رنجبرچوبه) با ۲۴ هزار و ۶۹۲ رای به عنوان نفر دوم شدبا اختلاف ۶۸ رأی از بهارستان بازماند.
تعداد آرای دیگرکاندیداهای فومن:
خلیل بهروزی فر(نماینده دوره یازدهم)۱۹۳۷۷ رأی
حمیدرضا امام پناهی(فرماندارسابق رشت) ۱۷۷۷۱ رأی کست کرد
تعداد آرای دیگرکاندیداهای انزلی:
حسن خسته بند ۶۹۳۶ رای(نفردوم)، هادی حق شناس ۵۰۶۱ رای(نفرسوم) و امیر احمدی فرد با ۴۲۸۹ رای (نفرچهارم).
تعداد آرای دیگرکاندیداهای لاهیجان:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای لنگرود:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای تالش:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای آستانه اشرفیه:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای رودسر:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای رودبار:
تعداد آرای دیگرکاندیداهای آستارا:
مرحبا با کسب ۱۵ هزار و ۴۱۷ رای نفر دوم و اسد معانی با کسب ۱۰ هزار و ۲۲۳ رای نفر سوم شد.
۱۱ روزتا ماه رمضان:تاقبل از طوفان الاقصی بیش از ۵۰۰۰۰ نفر در نمازجمعه مسجد الاقصی شرکت می کردند واما بعلت محدودیت پلیس اسرائیل ،خیلی ها ازشرکت دراین اجتماع محروم شده اند.
نمازجمعه درفلسطین(مسجدالاقصی)قدس ۱ مارس ۲۰۲۴(۱۱ اسفند ۱۴۰۲)
در بیست و یکم(جمعه)طوفان الاقصی... محدودیت های اسرائیل برای اقامه نماز در مسجد الاقصی ادامه دارد.
اداره اوقاف اسلامی در بیت المقدس تعداد نمازگزاران امروز جمعه را حدود ۲۰ هزار نفر تخمین زد، در حالی که ده ها فلسطینی پس از ممانعت از رسیدن به مسجد الاقصی در خیابان های نزدیک شهر قدیم به نماز پرداختند.
پلیس اسرائیل برای بیست و یکمین بار متوالی از زمان آغاز جنگ غزه در۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲)محدودیت های شدیدی را برای ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی برای اقامه نماز جمعه اعمال کرد.
خبرنگار آنادولو، مأموران پلیس رژیم صهیونیستی را زیر نظر گرفت که مانع عبور گروهی از مردان جوان از دروازه های شهر قدیمی بیت المقدس شرقی برای رسیدن به مسجد الاقصی شدند.
همچنین ماموران نیروی انتظامی از عبور مردان جوان از درهای بیرونی مسجد جلوگیری کردند.
پلیس اسرائیل پیش از نماز جمعه ایست بازرسی در دروازه های شهر قدیم و دروازه های بیرونی مسجد الاقصی ایجاد کرد.
نیروهای پلیس بزرگ اسرائیل در کوچه پس کوچه های شهر قدیمی و تعدادی از پرسنل پلیس در صحن های مسجد الاقصی مستقر شدند.
فلسطین کجاست؟اسرائیل کجاست؟غزه کجاست؟
اداره اوقاف اسلامی در بیت المقدس تخمین زد که ۲۰۰۰۰ نفر در این مسجد نماز جمعه را اقامه کردند، در حالی که ده ها فلسطینی پس از ممانعت از رسیدن به مسجد الاقصی در خیابان های نزدیک شهر قدیم نماز خواندند.
معمولاً بیش از ۵۰۰۰۰ نفر در مسجد الاقصی در اجتماع منظم نماز جمعه را اقامه می کنند.
محدودیت های رژیم صهیونیستی بر مسجد الاقصی با وجود نزدیک شدن به ماه رمضان که در آن مسجد شاهد حضور ده ها هزار نمازگزار برای اقامه نماز جمعه، «نماز تراویح »و نمازجماعت یومیه است، همچنان ادامه دارد.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: اول ماه رمضان درایران:سه شنبه ، ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ می باشد.
با شروع جنگ غزه، پلیس اسرائیل به طور کلی محدودیت هایی را برای نماز در مسجد الاقصی اعمال کرد، اما محدودیت ها در روزهای جمعه شدیدتر است.
رامین مهمانپرست(سخنگوی دستگاه دیپلماسی-سابق)درنمازجمعه
این جمعه،سومین جمعه است که آیت الله رسول فلاحتی(امام جمعه رشت)از اقامه نمازجمعه(بعلت کاندیداشدن درانتخابات خبرگان رهبری)محروم است،انشاءالله هفته آینده تریبون نمازجمعه دراختیارایشان خواهدبود.
نمازجمعه امروز رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(۲۰ شعبان ۱۴۴۵) به امامت«حجت الاسلام صفرقربانپور»برگزارشد.
امام جمعه موقت رشت درخطبه اول(همچون ۲ هفته پیش)از امام عصر(حضرت مهدی موعود)گفت.
وی درباره شبهه طول عمر ۱۱۹۰ ساله حضرت مهدی(عج)گفت:این مسئله چیزی عجیبی نیست،چراکه ما درطول تاریخ داشتیم افرادی را که ازمعمرین بودند.
حضرت آدم ۹۳۰ سال ، حضرت شیث ۹۱۲ سال، حضرت نوح ۲۴۵۰ سال ، لقمان حکیم ۲۵۰۰ سال ، سلیمان نبی ۷۹۲ سال و جمشید پادشاه هخامنشی ۹۰۰ سال(۷۰۰ سال سلطنت کرد)عمرکردند.
خطیب جمعه رشت درمورد غیبت صغری امام عصر(عج)مطالبی بیان داشت.
وی درمورد مدت مأموریت(نیابت)هرکدام هرکدام ازنواب اربعه درطول ۶۹ سال اشاراتی داشت.
عثمان بن سعید ۷ سال، محمّد بن عثمان بن سعید ۳۸ سال، حسین بن روح نوبختی وچهارمین نائب امام زمان(علی بن سمری) بمدت ۳ سال نیابت آن حضرت رابعهده داشتند.
«حجت الاسلام محمدحسن حسن زاده فومنی» و«حجت الاسلام مجیدمقدادی»
امام جمعه موقت رشت درموردانتخابات وشرکت درانتخابات هم مطالبی ایرادداشتند.
فراموشی قنوت رکعت اول نمازجمعه
حجت الاسلام صفرقربانپور دررکعت اول نمازجمعه قنوت رافراموش کرد(خیلی ازمأمونین قنوت را خواندند)، وی هنگام اقامه نمازعصر ازاین اتفاق(فراموشی قنوت)عذرخواهی کرد ودرادامه گفت،نخواندن قنوت درنمازجعه خللی واردنمی کند.
«مهدی کاسی»سخنران پیش ازخطبه نمازجمعه رشت
سخنران پیش ازخطبه های نمازجمعه«سردارمهدی کاسی»بود.
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)«رامین مهمان پرست»مزارشهدای گمنام
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)«رامین مهمان پرست»مزارآیت الله صادق احسانبخش
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)«رامین مهمان پرست»،حجج اسلام :ضیابری وحسینی.
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)«رامین مهمان پرست»
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)«رامین مهمان پرست»(سخنگوی دستگاه دیپلماسی)و سفیرایران درلهستان
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
نمازجمعه رشت ۱۱ اسفند ۱۴۰۲(روزانتخابات)
توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:چرا«نواب خاص»امام زمان(عج)از بازاریان بودند،نه روحانیون.
۱- عثمان بن سعید عمرى :مدت نمایندگی ۷سال(ازسال ۲۶۰ الی ۲۶۷)
۲- محمّد بن عثمان بن سعید: مدت نمایندگی ۷سال ( از۲۶۸ الی۳۰۵)فرزند اولین سفیرامام زمان است.
۳- حسین بن روح :مدت نمایندگی ۲۰سال (از۳۰۶الی۳۲۶)
۴- على بن محمّد سمرى :مدت نمایندگی ۳سال(از۳۲۶الی۳۲۹) آخرین سفیر امام(عج) است ، وى در نیمه شعبان سال ۳۲۹ درگذشت و با درگذشت او باب سفارت بسته شد و غیبت کبرى آغاز گردید.
توضیحات نگارنده-پیراسته فر:۲نفراول نائبان امام زمان «مغازه روغن زیتون فروشی» داشتند.هیچکدام ازنوّاب در«سامرا»اقامت نداشتند.
چهار نائب خاص امام زمان
۱- عثمان بن سعید عمرى :مدت نمایندگی ۷سال(ازسال ۲۶۰ الی ۲۶۷)که منسوب به قبیله «بنى عمرو بن عامر» است و از نوجوانی افتخار خدمتگزارى به خاندان رسالت را داشت و از اصحاب و یاران امام هادى و حضرت عسکرى(علیهما السلام) به شمار مى رفت.
۲- محمّد بن عثمانبن سعید: مدت نمایندگی ۷سال ( از۲۶۸ الی۳۰۵)فرزند اوّلین سفیرامام زمان است.
۳- حسین بن روح :مدت نمایندگی ۲۰سال (از۳۰۶الی۳۲۶)حسین، ایرانی اهل ساوه«قم»و از بستگان محمّد بن عثمان(دوّمین سفیر امام) بود; وى موضوع سفارت را به فرمان امام به حسین بن روح واگذار نمود و در سال سیصد و بیست و شش درگذشت.
۴- على بن محمّد سمرى :مدت نمایندگی ۳سال(از۳۲۶الی۳۲۹) آخرین سفیر امام(عج) است ، وى در نیمه شعبان سال ۳۲۹ درگذشت و با درگذشت او باب سفارت بسته شد و غیبت کبرى آغاز گردید.
قبر«علی بن محمد سمری» نائب چهارم در رصافه بغداد و غرب مدرسه «مستنصریه»، داخل بازار «کمالیات» قرار دارد، مرقد علی بن محمد سمری دارای صحن و مسجد و مناره است.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در هزاروصدوهشتادوچهارسالگی امام زمان عجل الله،«آیت الله سید علی مقدم قوچانی» از استادان و محققان حوزه ،به مناسبت نیمۀ شعبان١٤٣٩ (اردیبهشت ۱۳۹۷)درمصاحبه با سایت «عصر ایران» : چرا ۴ نایب خاص از میان «روحانیون» انتخاب نشدنداما در غیبت کبری علما و روحانیون نواب عام به حساب می آیند؟
آیت الله سیدعلی مقدم قوچانی در پاسخ گفت: در آن زمان روحانیت به عنوان یک صنف با لباس مشخص شناخته نمی شد و به همین خاطر اولین نایب خاص «عثمان بن سعید» بود که هر چند از اصحاب امام دهم و یازدهم نیز بود اما دکان روغن فروشی داشت و پس از او نیز پسرش ( محمد بن عثمان بن سعید) دومین نایب خاص شد و پس از آن دو نیز ابوالقاسم حسین بن روح و ابوالحسن علی بن محمد ثمری به عنوان نواب خاص شناخته می شدند و نفر چهارم ۶ روز قبل از مرگ این پیام را دریافت کرد که « تا ۶ روزدیگر از دنیا می روی. کارهایت را انجام بده و بعد از خودت کسی را قرار نده چون غیبت بزرگ شروع می شود.»
برای اطلاعات بیشتربه این لینک مراجعه کنید:
۴۰ شب امیرالمومنین حضرت زهرا را سوار بر استر(مرکب) می کردند و دست حسنین(حسن وحسین) را می گرفتند در خانه مهاجرین و انصار می رفتند و با آنها اتمام حجت می کردند که شما با ما بیعت کردید و بیعت شکنی کردید.
۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ هجری(درغدیرخم)پیامبرازجهازشترپایین نیامده«غُلغُله ای برپاشد»عمر بن خطاب،اولین کسی بودکه هیجان زده از جای خود بلند شدوعلی رادرآغوش گرفت ومصافحه ومعانقه کردو گفت: بَخْ بَخْ لَکَ یَا علی ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة
ازغدیرتا شهادت فاطمه زهرا چه اتفاقاتی افتاد؟
«غدیرخم »در ۳کیلومتری جُحفه و «جُحفه»هم در ۶۴ کیلومتری مکه واقع شده است.۲۰۰کیلومتر با مدینه فاصله دارد.
حج آن سال را«حجه الوداع» نامیدند،چون ۷۰روز بعدازحادثه غدیر«رحلت کردند»
تعداد حاضران درغدیر را باتوجه به فضای آن «برکه» ومحیط اطراف «ده هزار نفر»گفته اند..عمر بن خطاب، عثمان بن عفان، عایشه بنت ابوبکر،سلمان فارسی،ابوذر غفاری، زبیر بن عوام، جابر بن عبدالله انصاری، عباس بن عبدالمطلب، ابوهریره از صحابهای بودند که در واقعه غدیر حاضر بوده و آن را بدون واسطه نقل کردهاند.
پیامبر اکرم(ص) در حجه الوداع و در منطقه «غدیرخم» مساله امامت و جانشینی امیرالمومنین(ع) را به مردم ابلاغ کرد و رسما علی را به عنوان جانشین خود در امت و امام المسلیمن معرفی کرد.
تعیین امام و جانشین، به دست خداوندبود و پیامبر اکرم(ص) از جانب خود اختیاری در تعیین آن نداشت،فرمان خدابود، آیه نازل شد:«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ (مائده۶۷) اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان(ابلاغ کن) و اگر این کار را نکنى، رسالت او را انجام ندادهاى و خداوند تو را از خطرات احتمالى مردم نگاه مىدارد، و خداوند کافران را هدایت نمىکند.
دراین آیه رسول الله(ص)تهدیدشده که اگراین ابلاغ راانجام ندهی،رسالت دچارنقصان خواهدشد ودرادامه بهش دلداری داده که تو ابلاغ کن،من شرفتنه گران(احتمالی)راازسرت دفع می کنم.
پیامبرمی ترسیدکه مخالفین باز غُربزنندوجنجال بپاکنند.. بگویند..بازاین جوانک راآورد...دامادش را...شیوخ مکه بگویند..مابایدفرمانبراین این جوان(۳۳ ساله)بشویم..مرسوم بود حاجیانی که قصد خروج از مدینه را داشتند از منزلگاههای: کدی، محصب، تنعیم، سرف، ضجنان، مرالظهران، عسفان میگذشتند و به منطقهای بهنام «غدیرخُم »که میرسیدند ،« غدیرخم» نام ناحیهای بود که در میان مکه و مدینه.شهرت این مکان به خاطر وجود «برکه»ای بود که در آن آب باران جمع شده بود. این «بِرکه» بین ۲ رشته کوه در شمال و جنوب و این آبگیر از شرق به غرب کشیده شده بود و در روزگاران گذشته تا دریای سرخ امتداد داشت و در مسیر سیل بهصورت زمینی هموار در آمده بود.
چون چندین برکه درآن مناطق بوده،این برکه بنام«غدیرخم»معروف بود.
کنار این برکه چند درخت کهنسال ازنوع «سَمُر» شبیه درخت چنار وجود داشت. درختانی که شاخ و برگ انبوه داشتند و سایبانی برای توقف و استراحت کاروانیان بهشمار میآمدند.
«غدیرخم »جایی بود که راه حاجیان از هم جدا میشد و اهالی مصر، مدینه، عراق و شام به سرزمین خود میرفتند. روز هجدهم ذیالحجه کاروان مسلمانان به این منزلگاه رسیدند و رویداد مهم اعلام ولایت امیرمومنان علی بن ابیطالب(ع) در چنین روزی اتفاق افتاد.
غدیر خم را در تاریخ و منابع مختلف به نامههای دیگری چون «وادی» خُم، جُحفه، خَرّار و غُرَبَه نیز میشناسند که به دلیل همجواری این مناطق با غدیر خم این نامگذاریها صورت گرفته است. شرایط جغرافیایی این منطقه در طول دوران مختلف تغییر میکرد.
به چنین گودالها و آبگیرهایی «غدیر» میگویند. منطقه «غدیرخم» نیز در مسیر سیلابهایی واقع شده که پس از عبور از غدیر به «جُحْفه» میرسند و سپس تا «دریای سرخ» ادامه پیدا میکنند و آب سیلها به دریاها میریزد.
عربها به سرزمینهایی که در مسیر سیل قرار دارند و سیلابها با عبور از میان آنها به دریا میریزد «وادی» میگویند. در این مسیرها، آبگیرهایی طبیعی بهوجود آمده که پس از عبور سیل از آنها، آبهای باقیمانده در آن جمع میشوند.
«پیامبر اسلام در سال دهم هجری آخرین سفر حج خود را بهجای آوردند.»
رسول اکرم(ص) در طول سالهای اقامت در مدینه بجز سه سفر عمره امکانی برای بهجای آوردن حج نداشتند و بنابراین، مراسم حج فرصتی بود برای مسلمانان که در سفری پر از خاطره همراه حضرت ختمی مرتبت باشند و طول دوران همراهی با عصاره خلقت راه و روش زندگی را بیاموزند.
مراسم حج در فضای پر از شور و احساس در کنار پیامبر برگزار شد و بعد از به پایان رسیدن مراسم، رسول خدا سحرگاه شب چهاردهم و قبل از روشنایی سحر همراه کاروانیان از مکه به سمت مدینه حرکت کرد. جاده منتهی به مدینه از چند منزلگاه میگذشت.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:هیجدهم ذیالحجه سال ۱۰ هجری-غدیر
ماجرای «غدیر خم»در۲۲۰ کلیومتری مکّه،سرزمینی بنام «جُحفه»واقع است، جُحفه، دهکدهای بزرگ است که در راه مکّه و مدینه قرار گرفته و محل جدایی حاجیان مدینه، مصر، عراق و نَجد از دیگر حجاج است.
غدیرخم هم اکنون درکجاقراردارد؟
«سرزمین غدیر» اکنون در ۲۲۰ کلیومتری مکّه و نزدیک «جحفه» قرار دارد.
پس از جمع شدن همه حاجیان، رسول الله(ص) بر منبری از جهاز شتر قرار گرفت و برایشان سخنرانی کرد.پیامبر،پیام وحی الهی«یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» «ای پیامبر، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان، اگر چنین نکنی امر رسالت او را ادا نکردهای، خدا تو را از مردم حفظ میکند، که خدا مردم کافر را هدایت نمیکند.»(مائده، ۶۷)ابلاغ کرد.
آنگاه دست علی بن ابیطالب(ع) را گرفته و خطاب به مردم فرمود: آیا من ولیّ مؤمنین نیستم؟.
همه مردم ولایت پیامبر بر خود را تأیید کردند.
مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ.
پیامبرادامه داد: «هرکس که من ولیّ او هستم، علی نیز ولیّ اوست».
رسول خدا در این دست به دعابرد وگفت: «خداوندا دوست بدار هر کس علی را دوست بدارد و دشمن بدار هر کس علی را دشمن بدارد و یاری کن هرکس علی را یاری کند و خوار کن هر کس علی را خوار کند و لعنت نما هر کس علی را انکار کند و غضب نما بر هر کس که حق علی را انکار نماید»
وآنگاه پیامبر اکرم(ص) «عمامه»(سحاب) خودرا به عنوان «تاج افتخار» بر سر امیرالمؤمنین گذاشتند.
پیامبرازجهازشترپایین نیامده«غلغله ای برپاشد،عمر بن خطاب،اولین کسی بودکه هیجان زده از جای خود بلند شدوعلی رادرآغوش گرفت ومصافحه ومعانقه کردو گفت: بَخْ بَخْ لَکَ یَا علی ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة / تبریک، تبریک (مبارک، مبارک) امروز شما مولا و سرور من و هر مرد مومن و زن مومنهای شدهاید» .
وبعددیگران به نوبت چنین صحنه هایی خلق کردند.حتی زنان نیزباعلی بیعت کردند(باتشتی ازآب)
هنوز مردم متفرق نشده بودند که خداهم مُهرتأییدبراین مراسم زد: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِینًا...» «امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خود بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم» (مائده، آیه ۳)
این تجمع( جشن ولایت) به مدت سه روزبطول انجامید.
در این سفر بیش از یکصد و بیست هزار نفر آن حضرت را همراهی کردند-تنهاسفری بودکه این تعدادجمعیت به حج آمده بودند.
امام خمینی:ولایتی که در غدیر است به معنای حکومت است نه معنای مقام معنوی، مساله، مساله حکومت است. مساله سیاست است خدای تبارک و تعالی این حکومت و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کند. صحیفه ج ۲۰ ص ۱۱۳-۱۱۵
رهبرانقلاب(آیت الله خامنه ای):غدیر «عیدالله الاکبر»است، از همه اعیاد بالاتر است،خصوصیت غدیر در مساله ولایت است، آن عاملی که ضامن اجرای احکام است، حکومت اسلامی و حاکمیت قران است/۱۶فروردین۱۳۷۸ و ۱۵آذر۱۳۸۸
۷۰روزبعد
وفات پیامبر: ۲۸ صفر سال یازدهم هجری رحلت کردند(۶۳سالگی).
۱۲روزذیحجه+۳۰روزمحرم+۲۸روزصفر=۷۰(ذیحجه آخرین ماه قمری است)
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ماجرای سقیفه» را هفت الی ده روز،حتی یک ماه بعدازرحلت پیامبر(ص)نیزگفته اند واما منابع معتبرشیعی،این اتفاق راسه روز پس از رحلت پیامبر (ص)می دانند/علامه امینی(الغدیر) و آیت الله سبحانی(کتاب یورش به خانه وحی)
چراامام علی باعمویش(عباس)بیعت نکرد؟
«حجت الاسلام محمود ریاضت» می گوید:اولین اتفاقی که پس از رحلت پیامبر می افتد این است که به جای اینکه برای تجهیز بدن مبارک ایشان بیایند برای تعیین جانشین پیامبر تشکیل جلسه می دهند.
«عباس»(عموی پیامبر)موقع غسل بدن پیامبر به «حضرت علی» می گوید دستت را بیاور تا با تو بیعت کنم، حضرت دست شان را می کشند.
خیلی ها می پرسند که چرا حضرت علی بیعت را نپذیرفتند؟
گفته میشودکه اگر امیرالمومنین در آنجا با عموی پیامبر بیعت کرده بود آن ۴۰ نفر دیگری هم که آنجا بودند بیعت می کردند و کار سقیفه یکسره میشد.
وامادر پاسخ به این شبهه چند نکته وجود دارد: اولا امیرالمومنین خواستند بگویند: شما با من بیعت تان را در غدیر کردید و بیعت دوباره معنا ندارد.
دوما اگر امیرالمومنین آنجا «دست بیعت» می دادند ثابت می کردند خلیفه را باید مردم تعیین کنند، در حالیکه به اعتقاد شیعه انتصاب خلیفه کار مردم یا حتی پیامبر هم نیست کار خود خداست، انتصاب الهی است و پیامبر فقط ابلاغ می کند. لذا امیرالمومنین آنجا دستش را کشید. این قصه نشان می دهد که خیلی ها با جریان سقیفه موافق نبودند حتی عباس عموی پیامبر.
این را « علامه مرتضی عسکری »در کتاب (نقش عایشه دراسلام) بحث می کند که چه اتفاقاتی افتاد یا در نقش ائمه در احیای دین مفصل جریانات بعد از پیامبر را توضیح می دهند.
ولی در پاسخ به سوال شما اگر بخواهیم تیتر وار وقایع را بررسی کنیم اول جریان سقیفه است که همزمان با جریان «سقیفه» امیرالمومنین و نزدیکان پیامبر در حال تجهیز و تغسیل و تدفین و تکفین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هستند.
«حجت الاسلام محمود ریاضت»:بعد از جریان سقیفه تثبیت جریان سقیفه و تعیین خلیفه است. بعد به دستور خلیفه یورش به خانه وحی است برای اینکه از کسانی که در خانه امیرالمومنین هستند برای خلیفه بیعت بگیرند. در روایات ما می فرمایند که ۳ بار هجوم اتفاق افتاده است.
دفعه اول فقط می آیند در خانه و مثلا اولتیماتم می دهند.
دفعه دوم با شدت بیشتری تهدید می کنند.
و دفعه سوم آن اتفاقات می افتد و امیرالمومنین را برای گرفتن بیعت به مسجد می برند، حضرت زهرا سلام الله علیها با آن وضعیتی که داشتند هر طوری هست خودشان را به مسجد می رسانند و تهدید میکنند که اگر دست از پسر عمویم برندارید شما را نفرین میکنم و اینجا حضرت زهرا سلام الله علیها جلوی به زور بیعت گرفتن از امیرالمومنین را می گیرند و حضرت را به منزل بر می گردانند.
بعد از این، طبق روایات ما ۴۰ شب امیرالمومنین حضرت زهرا سلام الله علیها را سوار بر استر(مرکب) می کردند و دست حسنین(حسن وحسین) را می گرفتند در خانه مهاجرین و انصار می رفتند و با آنها اتمام حجت می کردند که شما با ما بیعت کردید و بیعت شکنی کردید و آنها هم حرف های مربوط به خودشان را می زدند.
بعد از این جریان وقتی شرایط (سقفیه)تثبیت می شود و حق حضرت غصب می شود، به نظر می رسد یک دوره بین ۲۰ تا سی روز طول می کشد تا جریان «غصب فدک»(تصرف باغ فدک) اتفاق می افتد.
به خلیفه می گویند با وجود در اختیار داشتن فدک توسط امیرالمومنین و داشتن چنین امکان مالی، آنها می توانند بر علیه حکومت نیرو جمع کنند و سپاه تهیه کنند و قدرت را بگیرند. لذا دستور غصب فدک داده می شود.
سئوال:گفته می شود در زمان یورش، شهر مدینه به وضعیت حکومت نظامی در آمده بوده است و گردانندگان سقیفه مقابل درِ خانه مهاجرین و انصار، نیروی نظامی گذاشته بودند تا کسی نتواند به اهل بیت علیهم السلام کمک کند، لطفا در این باره توضیح دهید.
چهل نفر در کنار بستر پیامبر سقیفه را قبول نمی کنند مثل طلحه، زبیر، سعد ابی وقاص و عباس عموی پیامبر و خیلی های دیگر. خب سلمان و ابوذر و مقداد بیعت نمی کنند و طرفدار امیرالمومنین هستند ولی خیلی از افرادِ مخالف سقیفه طرفدار امیرالمومنین هم نبودند و خودشان داعیه خلافت داشتند. لذا اصحاب سقیفه مقابل در خانه تک تک افراد نیرو می گذارند تا کسی نتواند عملی انجام دهد. حالا نمی شود گفت حکومت نظامی چون حکومت هنوز آنچنان تثبیت نیافته است.
با توجه به تاکیدات فراوان پیامبر، چه عاملی سبب موفقیت اصحاب سقیفه در مدیریت جامعه در پروسه چند روزه شد؟
چند عامل دخیل است، که مهمترین آنهارفاه طلبی وتعلقات دنیایی بود. امیرالمومنین چهل روز هل من ناصر طلبید و پیامبر هم فرموده بودند اگر چهل نفر برای یاری تو آمدند برای گرفتن حقت قیام کن ولی اگر یارانت زیر چهل نفر بودند اقدام نکن چون اصل از بین می رود. در این چهل روز که امیرالمومنین یاری طلبیدند ۴ نفر یا پنج نفر یا نهایتا هفت نفر بیشتر برای یاری ایشان نیامدند.
مثلا خود «سعد ابی وقاص» که یکی از مخالفین بود با پولی که در حلقومش می ریزند ساکت می شود. عامل اصلی دنیا طلبی و حب دنیا است. وقتی دنیا زیر زبان خواص مزه کرد «کلّا إِنَّ الاْءِنسَانَ لَیطْغَی أَن رَآهُ اسْتَغْنَی» اگر آدم بی نیاز شد سرکشی می کند. در قرآن کریم در مورد امت های پیشین هم آمده است که بنی اسرائیل به موسی کلیم گفتند از بین ما هفتصد نفر انتخاب کن و از بین این هفتصد نفر هفتاد نفر برگزیده را انتخاب کن، اینها که شاخص و خواص بنی اسرائیل هستند قرار شد با حضرت موسی به کوه طور بروند و از ایشان معجزه ای ببینند و اگر دیدند بیایند و پیامبری حضرت موسی را تایید کنند. قرآن می فرماید این هفتاد نفر با حضرت موسی آمدند و معجزه ای که طلب کرده بودند را دیدند و همه گفتند ما به تو ایمان آوردیم. قرار شد وقتی پایین آمدند به مردم هم این مطلب را اعلام کنند. وقتی پایین آمدند گفتند «موسی ساحر است» و تکذیب اش کردند. به فاصله زمانی از کوه پایین آمدن نظرشان برگشت.
وقتی حضرت زهرا(س) از سکوت علی انتقادکردند!
در روایت آمده بعد از جریان فدک حضرت زهرا سلام الله علیها به امیرالمومنین گفتند« مثل بچه داخل رحم زانوی غم در بغل گرفتی و حق ما را می برند!»(کالطفل فی الرحم حملت رکبة الحزن بین ذراعیک ویأخذون حقوقنا)
امیرالمومنین شمشیر و زره را برداشتند که بیرون بیایند،نوشته اند وقتی امیرالمومنین خواستند بیرون بیایند صدای موذن بلند شد... اَشهدُ اَنّ مُحمّد رَسولُ الله، حضرت امیر به حضرت زهرا گفتند: فاطمه جان! نمیخواهید این اسم بماند؟ حضرت زهرا پاسخ دادند: همه حرف ها این است که این اسم بماند.
تاریخ می نویسد ۲۰ سی سال بعد از این جریان معاویه با ابوسفیان نشسته اند، معاویه می گوید ما به هر چیزی که می خواستیم رسیدیم، پول و قدرت و ثروت و امکانات داریم و بنی هاشم را هم کنار زدیم و خانه نشین کردیم، ابوسفیان جواب داد ما قبل از این ها هم حکومت و ریاست و همه این امکانات را داشتیم، دعوای ما سر این بود که این نام از روی مأذنه ها پایین بیاید که نشد.
عوامل دیگری مانند سستی مردم و خسته بودن آنها از جنگ های متعدد زمان پیامبر هم تاثیر داشت و از این عوامل سوء استفاده شد و همه اینها دست به دست هم داد تا این فاجعه رخ داد. اما دشمن به دلیل هوشمندی امیرالمومنین و استقامت حضرت زهرا ، به هدف نهایی اش که از بین بردن اسلام بود نرسید.
وقتی «سقیفه» به سرانجام رسید به دستور کسی که در سقیفه به عنوان خلیفه تعیین شد هجوم به خانه اهل بیت علیهم السلام صورت گرفت. یعنی او باید قدرت گرفته باشد که بتواند این دستور را بدهد که یک پروسه زمانی هر چند کوتاه را می طلبد. طبیعتا نمی توانیم بپذیریم که این اتفاق همان روز اول افتاده باشد، چون بالاخره آنها در سقیفه جمع شده بودند، خود اینکه بتوانند در سقیفه به نتیجه برسند زمان بر است با توجه به اینکه مخالفت های عمده ای صورت می گرفت، خیلی از افراد بودند که جریان سقیفه را قبول نداشتند. البته حضرت امیر هم قبول نداشتند ولی بعضی از افراد بودند که خودشان داعیه خلافت داشتند مثل سعد ابی وقاص که جریان سقیفه را تا مدت ها قبول نکرد. این مطلب نشان می دهد که برای تثبیت کار در سقیفه نیاز به زمان وجود داشت. اینکه بپذیریم این اتفاق دقیقا بلافاصله پس از رحت پیامبر و در همان روز اتفاق افتاده است خیلی منطقی نیست./
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مصاحبه حجت الاسلام محمود ریاضت آذر ۱۳۹۴تسنیم با اصلاحات(گزیده مصاحبه).
واما نمی شود،ازغدیرگفت وازعلامه امینی یادی نکرد:
علامه امینی در جلد اول الغدیر یکصد و ده صحابی و هشتادوچهار تابعی را نام می برد که همگی راوی حدیث غدیر بوده اند.
او در جلد اول نام ۱۱۰ تن از صحابه پیامبر و ۸۴ تن از تابعانِ روایتکننده واقعه غدیر را گردآورده است و در شش جلد بعدی، شاعران غدیر را معرفی و اشعار آنها را نقل کرده است.
او در جلدهای دیگر ، به برخی از اختلافات شیعه و اهل سنت مثل جایگاه خلفای سهگانه و نقدهای شیعیان بر آنها، فدک، ایمان ابوطالب، تحلیل رفتارهای معاویه بن ابوسفیان و ... میپردازد.
علامه امینی برای نوشتن مجموعه ۲۷ جلدی کتاب الغدیر(۱۱جلدمنتشره) به کتابخانههای کشورهای مختلف از جمله هند، مصر و سوریه سفر کرده است. او بیش از صد هزار کتاب را دیده و بیش از ده هزار کتاب را مطالعه کرده است. نوشتن کتاب الغدیر بیش از ۴۰ سال طول کشیده است.
«علامه عبدالحسین امینی» در شبانه روز حدود ۱۷ ساعت مطالعه و کار میکرد و برای مطالعه کتبی که در دسترس نداشت رنج سفرهای گوناگونی به جان خرید؛ علامه در این باره می گوید: من برای نوشتن الغدیر ۱۰ هزار جلد کتاب از «باء» بسم الله تا «تاء» تمّت آن خواندهام و به ۱۰۰هزار جلد کتاب، مراجعات مکرر داشتهام.
تعدادى از ۱۱۰ راوى واقعه غدیر عبارتند از:
ابـوبـکـر بن ابى قحافه ، عمر بن خطاب ، عثمان بن عفان ، طلحه ، زبیر، عبدالله بن جعفر، عـبـاس بـن عبدالمطلب ، عبداللّه بن عبّاس ، ابوایوب انصارى ، ابوذر غفارى ، سلمان فارسى ، ابـوقـتـاده ، ابـوهـریـره ، زیـد بـن ارقـم ، عـدى بـن حـاتـم ، سـهـل بـن حـنیف ، حسان بن ثابت
و از زنان ،اسامی عده ای ازناقلین راذکرکرده است: فاطمه زهرا(س )، ام سلمه ، عایشه ، ام هانى ، فاطمه بنت حمزه و...
بعد از صحابه ، ۸۴ نفر از تابعین ، از جمله ابو راشد، ابو سلمه ، ابو سلیمان ، مؤ ذن ابو صالح و... نیز حدیث غدیر را نقل کرده اند.
هـمـچـنـیـن عـلمـا و محدثان قرن هاى بعدرانام برده اند.
در قـرن دوم هـجـرى ۵۶ نـفر، قرن سوم ۹۲ نفر، قرن چهارم ۴۳ نفر، قرن پنجم ۲۴ نفر، قرن شـشم ۲۰ نفر، قرن هفتم ۲۱ نفر، قرن هشتم ۱۸ نفر، قرن نهم ۱۶ نفر، قرن دهم ۱۴ نفر، قرن یازدهم ۱۲ نفر، قرن دوازدهم ۱۳ نفر، قرن سیزدهم ۱۲ نفر و در قرن چهاردهم ۲۱ نفر از علماى اهل سنّت حدیث غدیر را نقل کرده اند که مجموع این افراد به ۳۶۰ نفر مى رسد.
نام گـروهـى از عـلمـاى اهل سنّت افزون بر نقل حدیث ، پیرامون سند و مفاد آن نوشته اند؛ مانند:
۱ ـ ابو جعفر طبرى ، مورخ بزرگ اسلامى (متوفى ۳۱۰ ق )، در کتاب (الولایة فى طرق حدیث الغـدیـر)، ایـن حـدیـث را بـا بـیـش از هـفـتـاد طـریـق از پـیـامـبـر(ص ) نقل کرده است .
۲ ـ ابـوالعـباس احمد بن محمد همدانى ، معروف به ابن عقده (م ۳۳۳ق )، در کتاب (الولایة فى طرق حدیث الغدیر)، حدیث غدیر را از ۱۰۵ نفر نقل کرده است .
۳ ـ ابوبکر محمد بن عمر بغدادى معروف به جحانى (م ۳۵۵ ق )، در کتاب(من روى حدیث غدیر خم )، از ۱۲۵ طریق از پیامبر(ص ) حدیث غدیر را آورده است .
۴ ـ ابـوغـالب احـمـد بـن مـحمّد الرازى (م ۳۶۸ ق ) و محسن بن حسین نیشابورى خزاعى و على بن عـبـدالرحـمـان بـن عـیـسـى جـراحـى قـنـاتـى و ۲۶ نـفـر دیـگـر از عـلمـاى مـشـهـور اهل سنّت ، از حدیث غدیر در کتاب هاى مستقلّى بحث کرده اند.
درصورت تمایل به مطالعه زندگینامه علامه امینی به این لینک مراجعه کنید:
برای اطلاعات بیشتر از«سقفیه بنی ساعده»به این لینک مراجعه کنید:
درجریان احداث «پل غیرهمسطح جانبازان»شورای شهروشهرداروقت تصمیم گرفتند که قبر این عالم بزرگوار(آقاپیربوعلی)ازجایش کنده شود وچندمتری عقبترقراربگیرد که ناراحتی مؤمنین وامام جماعت اینجارا بدنبال داشته که موضوع باجدیت شورای شهر(دوره سوم)پیگیری می شد که قراربوده طی چندروزآینده این عقب نشینی انجام گیرد که اعضای شورای شهر"به جرم اختلاس"دستگیرمی شوند واین پروژه متوقف می شودکه بعدها قراربراین می شود که «بقعه پیربوعلی» سرجای خودبماند ولی برای پیاده رو عابران ازوسط این ساختمان(بین بقعه ومسجد)فضایی بازشود که محل ترددعابرین باشد.
توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:گزارش ۴ مرداد ۱۳۹۴ امام جماعت مسجدبوعلی "حجت الاسلام محمدرضامعتمد "که ازسال ۱۳۵۲امامت این بقعه ومسجدرا بعهده دارد(حدود۴۲ سال) می گوید:اوائل این مکان فقط یک"قبر"بودکه رویش یک پارچه سبزی کشیده بودند شبهانیز چراغ نفتی کوچکی رویش روشن می کردند آنوقتهاهنوزاین جاهاآسفالت نشده بود.
بخاطراینکه صاحب این مقبره یک عالم زاهدآ"قاپیربوعلی "بوده ،توسط آیت الله لاکانی این قبرمحصورشد ویک بقعه کوچکی شکل گرفت و کم کم توسعه پیداکرد
ساخت بقعه به نیم قرن می رسد.
حاجی معتمد دربازه اینکه "مسجد"چگونه شکل گرفت؟ می گوید:« آیت الله شیخ محمد لاکانی» دستوردادندوسط بقعه پرده ای نصب شود ویک قسمت بعنوان مسجدمحسوب شد"حکم مسجدجاری شد وبعددرسال ۱۳۸۴مسجدازبقعه منفک شدوهرکدام ازنظرساختمان ازهم تفکیک شدند وبمرور هرکدام توسعه پیداکردند.
درجریان احداث پل غیرهمسطح جانبازان ،شورای شهروشهرداروقت تصمیم گرفتند که قبر این عالم بزرگوار(آقاپیربوعلی)ازجایش کنده شود وچندمتری عقبترقراربگیرد که ناراحتی مؤمنین وامام جماعت اینجارا بدنبال داشته که موضوع باجدیت شورای شهر(دوره سوم)پیگیری می شد که قراربوده طی چندروزآینده این عقب نشینی انجام گیرد که اعضای شورای شهر"بجرم اختلاس"دستگیرمی شوند واین پروژه متوقف می شود.
امابعدها قراربراین می شود که این بقعه سرجای خودبماند ولی برای پیاده رو عابران ازوسط این ساختمان(بین بقعه ومسجدفضایی بازشود که محل ترددعابرین باشد.
بقعه«آقاپیربوعلی»رشت .مسجد«آقاپیربوعلی»رشت
«مسجد پیربوعلی رشت»(پل جانبازان)
«حجت الاسلام محمدرضا معتمد»می گویداولین پیشنماز مسجد"پسرِرئیس العلماء رشت"(حاجی رهبری) بود که نماز خواندن هم بصورت پراکنده بوده،مثلاً درطول سال،محرم وصفرورمضان نمازجماعت برگزارمی شد.
مسجدپیربوعلی رشت
واما در سال ۱۳۵۲«آیت لله سیدمحمود ضیابری» مرابرای این مسجدفرستادند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس العلماء(رشت)کیست؟
دوعکس بالا که آقایان" حجج اسلام"رهبر"هستند پدروپسرند که اززمانهای قدیم در«مسجدکُردمحله» پیشنمازبودند که "پدررا "رئیس العلماء"می گفتند.
«آیت الله عبدالحسین رهبر»(رئیس العلماء)و«حجت الاسلام محمدعلی رهبر» که ازائمه جماعت مسجد کرد محله رشت بودند.
فوت «آیت الله عبدالحسین رهبر»درسال ۱۳۳۶بوده ،نمازمیتِ ایشان راآیت الله بروجردی خواندندوباتوصیه آن مرجع جهان تشیع درقبرستان شیخان مدفون شد.
فوت «حجت الاسلام محمدعلی رهبر»درسال ۱۳۶۰بوده ،نمازمیتِ ایشان راآیت الله شهاب الدین مرعشی نجفی خواندندو درقبرستان«نو»قم مدفون است.
۳ نفرازعلمایی که درقدیم از«اوتاد» رشت بودند.
حجت الاسلام محمدرضامعتمد روایت می کند:مرحوم« آیت الله شیخ محمد لاکانی» می گفت:دررشت۳نفرازاوتادبودند،یکی دانای علی ودومی ملارجب علی (مدفون درمسجدپیرسرا وسومی این مردبزرگ بوعلی"پورفقیه علی" بودند.
۱- دانای علی (مدفون درچمارسرا پیرسرا)
۲- ملارجب علی خلوتی (مدفون درمسجدپیرسرا)
۳-سومی این مردبزرگ بوعلی"پورفقیه علی" بودند.