پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

ماهواره بر(قائم ۱۰۰) ماهواره چمران رابه فضا (پرتاب کرد) سیگنال‌ به زمین ارسال شد

«ماهواره ثریا» که ۳۰ دی ۱۴۰۲  به مدار ۷۵۰ کیلومتری فضا پرتاب شده بود، همچنان سیگنالهایش فعال است توسط ماهواره بر«قائم ۱۰۰»پرتاب شده بود.

«ماهواره چمران»باقابلیت تغییر فاز و مدار در فضا  باسرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه بعداز بعداز ۸ دقیقه در مدار فضا قرار گرفت.

«ماهواره بر قائم ۱۰۰»پرتاب شد و در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، نخستین سیگنال‌های (ماهواره چمران ۱)را به زمین ارسال کرد.

«ماهواره چمران ۱» صبح امروز،شنبه(۲۴ شهریور ۱۴۰۳) توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.

«ماهواره چمران ۱»(ماهواره۶۰ کیلوگرمی)یک ماهواره تحقیقاتی است توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

پرتاب ماهواره «چمران ۱» توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰»  نخستین سیگنال‌ با موفقیت دریافت شد

این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

ماهواره «چمران ۱» توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت پرتاب شد

ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی «ماهواره چمران۱» به شمار می‌رود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰» نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است، در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.

» با موفقیت پرتاب شد و در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت، نخستین سیگنال‌های خود را ارسال کرد.

ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است.

این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره چمران۱ به شمار می‌رود.

«ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰» نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است، در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری «ماهواره چمران ۱» را با موفقیت به انجام برساند.

«ماهواره ثریا» که ۳۰ دی ۱۴۰۲   به مدار ۷۵۰ کیلومتری فضا پرتاب شده بود، همچنان سیگنالهایش فعال است توسط ماهواره بر «قائم ۱۰۰»پرتاب شده بود.


تست‌های اولیه برای ساخت پیکره‌های بزرگ فضایی با قابلیت مانور مداری ماهواره «چمران ۱»
«حسن سالاریه»(رئیس سازمان فضایی ایران) در گفت‌وگویی درباره این ماهواره گفت: ماهواره تحقیقاتی چمران ۱ توسط مجموعه صا ایران وزارت دفاع، مجموعه‌ای از شرکت‌های دانش بنیان و پژوهشگاه هوافضا ساخته شد. این ماهواره تحقیقاتی برای تست عملکرد زیرسیستم‌های ماهواره، کنترل ماهواره در زمینه اصلاح مداری و تغییر مدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

«معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» بیان‌داشت: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید برای دستیابی به منظومه‌های ماهواره‌ای برداشته شود، بحث امکان مانورمداری با تغییر فاز ماهواره در مدار و تغییر شیب مداری است که هر دو دارای اهمیت زیادی هستند. ماهواره چمران ۱، یکی از نخستین ماهواره‌های تحقیقاتی برای تست‌هایی از این دست است.

بازتاب پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران ۱» در رسانه‌های جهان

«مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»(امیر دریادار امیر رستگاری) با بیان اینکه ماهواره «چمران ۱» قابلیت تغییر فاز و مدار را در فضا دارد گفت: «از صبح شنبه(ساعت پرتاب) تا  تا اکنون(شامگاه) چهار بار از این ماهواره رصد داشته ایم.


«امیر دریادار امیر رستگاری» شامگاه شنبه  ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ در  تشریح و تبیین طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره «چمران ۱» افزود: امروز خبر مسرت بخشی را ملت بزرگ ایران شنیدند. ماهواره «چمران ۱» با ماموریت اثبات فناوری انتقال و تغییر مدار به فضا پرتاب شد. تا به امروز ماهواره هایی که به فضا پرتاب کرده بودیم عمدتا در حوزه تصویربرداری و مخابراتی بود که زمانی که در مدار قرار می گرفت ما هیچ گونه امکانی برای تغییر مدار و جابه جایی مدار و مانور مداری برای ماهواره های ارسالی نداشتیم.

علت عدم حضور(یمنی ها)درواقعه غدیرخم چیست؟

«حدیث قرطاس»چیست؟

درحجة الوداع«ابلاغ امامت وولایت» درزمانی بودکه کاروان بزرگ حُجاج  دارند به طرف شمال ،به سمت مدینه می‌آیند(بین۲ شهر مکه و مدینه) در «غدیرخم» آنجا مطرح می‌ شود واین درست در زمانی که «حجاج یمنی‌ به کشورشان بازگشته بودند»(یمن درجهت خلاف مدینه- غدیرخم واقع است)

 ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری(درغدیرخم)پیامبرازجهازشترپایین نیامده«غُلغُله ای برپاشد»عمر بن خطاب،اولین کسی بودکه هیجان زده از جای خود بلند شدوعلی رادرآغوش گرفت ومصافحه ومعانقه کردو گفت:« بَخْ‏ بَخْ‏ لَکَ یَا علی ابْنَ أَبِی طَالِبٍ، أَصْبَحْتَ مَوْلَایَ وَ مَوْلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة»
«غدیرخم »در ۳کیلومتری جُحفه و «جُحفه»هم در ۶۴ کیلومتری مکه واقع شده است.۲۰۰کیلومتر با مدینه فاصله دارد.

حج آن سال را«حجه الوداع» نامیدند،چون پیامبر اسلام(حضرت محمد)۷۰روز بعدازواقعه غدیر«رحلت کردند»(آخرین حج پیامبربود)

تعداد حاضران درغدیر را باتوجه به فضای آن «برکه»(غدیر) ومحیط اطراف «ده هزار نفر»گفته اند..عمر بن خطاب، عثمان بن عفان، عایشه بنت ابوبکر،سلمان فارسی،ابوذر غفاری، زبیر بن عوام، جابر بن عبدالله انصاری، عباس بن عبدالمطلب، ابوهریره از صحابه‌ای بودند که در واقعه غدیر حاضر بوده و آن را بدون واسطه نقل کرده‌اند.


پیامبر اکرم(ص) در حجه الوداع و در منطقه «غدیرخم» مساله امامت و جانشینی امیرالمومنین(ع) را به مردم ابلاغ کرد و رسما علی‌ را به عنوان جانشین خود در امت و امام المسلیمن معرفی کرد.

تعیین امام و جانشین، به دست خداوندبود و پیامبر اکرم(ص) از جانب خود اختیاری در تعیین آن نداشت،فرمان خدابود، آیه نازل شد:«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ (مائده۶۷) اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان(ابلاغ کن) و اگر این کار را نکنى، رسالت او را انجام نداده‏‌اى و خداوند تو را از خطرات احتمالى مردم نگاه مى‏‌دارد، و خداوند کافران را هدایت نمى‏‌کند.

دراین آیه رسول الله(ص)تهدیدشده که اگراین ابلاغ راانجام ندهی،رسالت دچارنقصان خواهدشد ودرادامه بهش دلداری داده که تو ابلاغ کن،من شرفتنه گران(احتمالی)راازسرت دفع می کنم.

آیا یمنی ها از حضرت علی شکوه داشتند؟

نسبت غدیر و دلخوری یمنی‌ها از امیرالمومنین(ع) صحت دارد؟

یکی از اشکالاتی که بعضی از علمای اهل سنت دارند این است که می‌گویند:چرا ولایت حضرت علی در غدیرخم اتفاق افتاد؟.

حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی::«غدیرخُم» محلی بود برای معرفی ولایت امیرالمومنین(ع)، اما چرا در آخرین حج(حجه‌الوداعموضوع امامت مطرح شد؟

آیا رسول اکرم(ص) نمی‌توانست در یک برهه تاریخی و شرایط اجتماعی و سیاسی بهتری این موضوع را مطرح کند؟

در زمینه مساله ولایت که عبارت است از «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسولُهُ وَالَّذینَ آمَنُوا»؛ زمینه این مساله از سال‌ها قبل مخصوصاً از ابتدای ورود پیغمبر اکرم(ص) به مدینه آغاز شده است. اولین سوره‌ای که با ورود پیغمبر در مدینه نازل شده، یکی سوره بقره است، در این سوره خیلی جالب بیان کرده که خداوند امامت را به حضرت ابراهیم(ع) داده است، «وَ اِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فاتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ اِمامًا» خداوند بعد از آن همه آزمایشاتی که از حضرت ابراهیم(ع) به عمل آورده، ایشان را امام قرار داده است، در اواخر عمر حضرت شاید در سن ۸۰ سالگی این مهم رقم خورد، بنابراین امامت حضرت ابراهیم فرازمانی و فرامکانی است، به همین دلیل هم است که تمام حجاج وقتی به مکه می‌روند بعد از عمل طواف، پشت مقام ابراهیم دو رکعت نماز می‌خوانند،‌ یعنی حضرت ابراهیم(ع) امام تمام ما است «مِلَّت اِبْراهِیمَ حَنِیفاً»، این دستور ماست.

حجت الاسلام بی‌آزار شیرازی: قرآن تفرقه را مایه شرک می‌داند

حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی:بعضی از علمای اهل سنت می‌گویند این «اعلام ولایت حضرت علی» به این جهت بود که «حضرت امیر» از یمن می‌آمدند و در مکه به پیغمبر اکرم(ص) ملحق شدند و در اثر این نحوی که «حضرت امیر» نسبت به «یمنی‌ها» داشتند، «یمنی‌ها از حضرت امیر دلخور شدند» و «پیغمبر اکرم(ص) برای رفع دلخوری حضرت امیر گفتند، هر کسی من مولای او هستم، علی مولای اوست و این ولایت دارد.»

«چرا غدیر درغیاب یمنی ها اتفاق افتاد؟»

حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی:اما ما شیعیان پاسخ می‌دهیم که «در مکه یک راهی است که از جنوب به سوی یمن می‌روند» اگر در آنجا در «حضور یمنی‌ها»می‌گفتند باز یک حرف درستی بود.

اما«پیامبراسلام(ص)اعلام جانشینی خودرا،‌ درست زمانی که یمنی‌ها به کشورشان رفتندمطرح کرد

ابلاغ امامت وولایت درزمانی بودکه کاروان بزرگ حُجاج  دارند به شمال به سمت مدینه می‌آیند، در بین مکه و مدینه در «غدیرخم» آنجا مطرح می‌کنند.

یعنی «اعلام ولایت حضرت علی موقعی که یمنی‌ها حضور ندارند» پس معلوم می‌شود این موضوع به یمنی‌ها مربوط نمی‌شود.

«حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی»:حالا این مساله می‌بینیم که در مورد آیه تبلیغ «یا أَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ»، هم مطرح می‌کنند. باز علمای بزرگ اهل سنت مانند «فخر رازی» و غیره می‌گویند بله ما باز در اینجا حدیث داریم که این در مورد ولایت علی است،‌ اما افسوس که قبلش راجع به یهود و نصاری است و بعدش هم راجع به یهود و نصاری است.

حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی:یعنی اینطور نیست که یک آیه جدا بشود، این چطور می‌شود که در وسط بحث راجع به یهود و نصاری، اینجا «یا أَیُّهَا الرَّسولُ بَلِّغ ما أُنزِلَ إِلَیکَ» راجع به ولایت علی‌ّبن‌ابیطالب است.

اینجا ما با توجه به«ترابط الآیات»(ارتباط و تناسب آیات در قرآن) می‌بینیم که این یهود و نصاری، همواره در صدد این بودند و دلخوشی آنها این بود که این ولایت و خلافت مانند گذشته به آنها برخواهد گشت و با رحلت پیغمبر اکرم(ص) همه چیز تمام خواهد شد.

اما در اینجا می‌خواهد بیان بدارد یعنی خطاب به یهود و نصاری و اهل کتاب و همچنین به منافقینی که با یهود و نصاری همگام هستند که بگوید که نه خیر؛ این چنین نیست که این با رحلت پیغمبر اکرم(ص) همه چیز تمام شود، بلکه ولایت ادامه دارد، این ولایت همچنان ادامه خواهد داشت و این دریچه امیدی که یهود و نصاری و منافقین به آن دل بسته بودند، اینها را کنار خواهیم زدم


و لذا قرآن «در وسط آیات مربوط به یهود و نصاری»،«موضوع ولایت» را بیان می‌کند و در عین ارتباط کامل با یهود و نصاری و تورات و انجیل، این «آیه به ولایت حضرت علی» مربوط است.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:منظور آیات قبل ازآیه ۶۷ مائده(یعنی آیات ۶۴ تا۶۶مائده) وآیات بعدازآیه «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ» (مائده۶۷)

خلافت امام علی (ع) فرازمانی و فرامکانی است

«حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی»: این مسائل(ولایت وجانشینی) برای ما و اهل‌بیت روشن است ولی برای برخی‌ها به عللی که عرض کردم کاملاً ضروری نبوده و لذا امام خمینی(درماجرای خلافت وجانشینب)می‌فرمایند «اگر برای همه ضروریات بود، پیغمبر دست آخر نمی‌گفتند دوات و قلم بیاورید، اگر اینقدر واضح و روشن بود، لازم نبود که پیغمبر اکرم(ص) بگویند قلم و دولت بیاورید! مگر می‌شود گفته پیغمبر بالاتر از قرآن باشد».

لذا بله این برای ما و اهل‌بیت یک امر ضروری است اما برای بسیاری کار ضروری و واضح نیست و لذا یک عده‌ای در ابتدای امر خلافت پس از پیامبر اکرم(ص) به حضرت امیر، رای ندادند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر: گزارش فوق مصاحبه ایسنا( ۵ تیر ۱۴۰۳ )با حجت‌الاسلام  عبدالکریم بی‌آزار شیرازی از اساتید، پژوهشگران و محقق است بااندکی ویرایش(روان سازی جملات نامفهوم)وانتخاب تیتر وافزودن عکس.


پیامبر  برای‌‌ مسلمان یمنی موضوع لایت را مطرح کردند نه تمام مسلمانان !

ماجرای «جیش یمنی» چیست؟

«حجت الاسلام علی باقر شیخانی گفشه»:حضرت علی ۳ بار ماموریت یافتند تا به یمن بروند.

یکبار برای دعوت مردم به اسلام که سال هشتم هجری بود.

دومین بار هم برای قضاوت از طرف پیامبر (ص) مامور شدند.

امابار سوم برای گرفتن اموال و صدقات بود.

نافرمانی یمنی از حضرت علی(تصاحب بیت المال)

«حجت الاسلام علی باقر شیخانی» گفت:در سفرمأموریت سوم امیرالمومنین علی (ع) که بعنوان فرمانده لشکر  یمن بودند و هنگام بازگشت،«لشکر»(نیروهای یمنی) تحت فرمان خود را بیرون مکه نگه داشتند و خود را با عجله به پیامبر(ص) رساندند و حج را به جا آوردند.

شکایت یمنی ها از حضرت علی به رسول الله
کارشناس فِرق و مذاهب گفت: مساله ای که مطرح می شود این شکایاتی است که در همین زمان یعنی سال دهم هجری واقع شده. در این زمان «وقتی حضرت علی (ع) برای انجام حج به مکه می روند و بازمی گردند، مشاهده می کنند لشکریانشان صدقات و اموال جمع شده را میان خود تقسیم و لباس های فاخر را بر تن کرده اند»!.

و در این هنگام «حضرت علی(ع)اقدام به بازپس گیری اموال مسلمین ازیمنی ها(لشکریان)می کنند.

«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاه »

پس از آن وقتی لشکریان به مدینه باز می گردند با ناراحتی نزد پیامبر (ص) رفته و از امیرالمومنین علی (ع) بابت این اقدام شکایت می کنند که پیامبر (ص) در مقام دفاع از آن حضرت (ع) برمی آیند و می گویند: هر کسی که من ولی و سرپرست اویم، علی (ع) نیز ولی و سرپرست اوست.( مسند احمد ابن حنبل جلد ۵ صفحه ۳۵۰)
به سوال خود باز گردیم؛ چگونه می توان شبهه یاد شده را پاسخ گفت؟

«حجت الاسلام علی باقر شیخانی گفشه»:پاسخ به این شبهه را «آیت الله سید محمد حسینی قزوینی» در کتابی با عنوان "حدیث الغدیر و الشبهة الشکوی جیش الیمن" به طور مبسوط بررسی کرده است.
«حجت الاسلام شیخانی گفشه» گفت:اما پاسخ های متعددی می توان برای این شبهه ارائه داد: نخست آن که امیرالمومنین علی (ع) چندین سفر به یمن داشته اند که بنا به قول مشهور سه سفر بوده است.

دوم آنکه آنچه درباره لشکر یمن مطرح شده در مدینه واقع شده و آنجا بود که پیامبر (ص) در مقابل افرادی که معترض بودند از حضرت علی (ع) دفاع کردند و این ربطی به ماجرای غدیر ندارد و در واقع این اتفاق در غدیر نیفتاده بود که بگوییم پیامبر (ص) حدیث غدیر را برای این ماجرا نقل کردند.

ماجرای شکایت یمنی ها ۲ سال قبل از واقعه غدیرخم بوده

اما اولین سفر امام علی (ع) در سال هشتم هجری بوده که ظاهرا این شکایت مربوط به همان سال بوده در حالی که ماجرای غدیر دو سال بعد اتفاق افتاد.
«زینی دحلان»(فقیه و مورخ اهل سنت) در کتاب «السیرة النبویه» جلد ۲، صفحه ۷۱ نقل می کند: اینکه حضرت علی (ع) به عنوان جنگجو به یمن رفته باشند، وهم است و چنین چیزی نبوده؛ حضرت علی (ع) در سال دهم به عنوان جنگجو به یمن نرفته تا آنجا لشکری داشته باشد و از او شکایت کنند بلکه ماجرا به سال هشتم باز می گردد که شکایت از گرفتن غنایم بود.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:احمد زینی دهلان ،متوفی ۱۸۸۶( مفتی اعظم مکه بین سال‌های ۱۸۷۱ تا زمان پایان عمرش)،همچنین در حجاز منصب شیخ الاسلام و امام الحرمین (امام دو شهر مقدس مکه و مدینه) را داشت.از نظر کلامی و فقهی پیرو مکتب شافعی بود.

«حجت الاسلام شیخانی گفشه»درادامه گفت:اما پاسخ دوم بنا به مستندات تاریخی این شکایتی که مطرح می شود در مدینه بوده؛ ازابوالقاسم سلیمان بن احمد بن ایوب بن مطیر لخمی شامی طبرانی (متوفی ۳۶۰ هجری)معروف به«طبرانی»در کتاب«المعجم الاوسط» بیان شده: این شکایت در مدینه واقع شد و تاثیری در حدیث« مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاه »ندارد و این «شکایت قبل از حجة الوداع» بوده است.

«حجت الاسلام شیخانی گفشه»درادامه گفت:لذا شاهد ما این سخن «طبرانی» است که آن لشکریانی که غنیمت ها را برداشته بودند و حضرت علی (ع) از آنها باز پس گرفته بودند، وقتی پیامبر (ص) به مدینه بازگشتند.

حجت الاسلام شیخانی گفشه گفت:توجه کنید که می گوید «وقتی به مدینه بازگشت»، نه اینکه در «غدیر»  بازگشتند، داخل مسجد شدند و عده ای نیز مقابل در خانه پیامبر (ص) بودند برای عرض شکایت.

کارشناس دینی نتیجه می گیرد:لذا این جمله نشان می دهد «ماجرای شکایت در مدینه واقع شده نه در غدیر »که پیامبر (ص) حدیث غدیر را به این منظور قرائت کنند.
شبستان درادامه نوشت: فرض کنیم این ادعا صحیح باشد، آیا با فرض صحت نمی توان سخن وهابیت را اثبات کرد؟
بر فرض که این ادعا را هم صحیح بدانیم، طبق این ادعا برخی از اصحاب پیامبر (ص) باید از حضرت علی (ع) ناراحت باشند و پیامبر (ص) تنها باید از با این عده سخن بگوید نه اینکه تمام مسلمانان را گرد هم آورد و آنهایی که جلوتر رفته اند، دستور بازگشت دهند و آنها را که عقب مانده اند، منتظر بمانند و سپس حدیث غدیر را بیان کنند در واقع اگر این ادعا صحیح باشد، پیامبر (ص) تنها باید برای همان سپاه یمنی این حدیث را می خواندند نه تمام مسلمانان! لذا مشخص می شود حدیث غدیر یک حکم کلی بوده که باید بر همگان عرضه می شد نه پاسخ عده ای خاص.
اما پاسخ دیگری که بر شبهه وارد شده از سوی وهابیت می توان اقامه کرد آن است که پیامبر(ص) وقتی با شکایت سپاه یمنی از علی (ع) روبه رو شدند، ناراحت گردیدند و این مساله در جلد ۵ صفحه ۱۳۳ کتاب سنن نسائی (از منابع اهل تسنن) روایت شده است.
همچنین، از«ابن بریدة »در معجم الاوسط جلد ۶، صفحه ۱۶۳، روایت شده که: (پس از بیان شکایت جیش یمنی) ما دیدیم پیامبر(ص) غضبناک شد که چرا از علی (ع) بدگویی می کنید و از منزل خارج شد در حالی که ناراحت بود (معلوم می شود که این ماجرا در مدینه اتفاق افتاده چرا که به لفظ خانه اشاره شده است) و فرمودند: کسی که به علی اشکال گیرد گویی از من ایراد گرفته و کسی که از علی (ع) جدا شود گویی از من جدا شده است.
و همچنین دیگران همین روایت را نقل کرده اند که از جمله می توان به روایت «احمَد بن حَنبَل»(متوفی ۲۴۱ق) از فقهای چهارگانه اهل سنت و از محدثان اهل سنت در مسند خود جلد ۵ صفحه ۳۵۰ اشاره کرد.
اما پاسخ آخر اینکه روایتی که درباره لشکریان آمده در اینجا هم دلالت دارد بر ولایت علی(ع)، در ادامه روایت احمد بن حنبل که اشاره شد، آمده است: پیامبر (ص) هنگامی که چهره شان از ناراحتی برافروخته شد، فرمودند: هر کسی که من ولی و سرپرست اویم، علی (ع) نیز ولی و سرپرست او است./پایان گزارش شبستان.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:«حدیث قرطاس» چیست؟(ماجرای مکتوب کردن سفارش پیامبردرباره جانشینی وخلافت)
 هنگامی که پیامبر اسلام در آخرین روزهای حیات خود(در ۲۵ صفر سال ۱۱ هجری) در بستر بیماری بود «پیامبر قلم و دواتی خواست تا سفارشی بنویسد که مانع گمراهی مسلمانان پس از خود شود»

این درخواست پیامبراسلام(ص)، با مخالفت یکی از حاضران(عمربن خطاب) مواجه شد و وصیت پیامبر ناگفته،نانوشته ماند.

برخی از مورخین بر این باورند که هدف پیامبر از مکتوب کردن خلافت از یک سو پیشگیری از گمراهی امت و مانع از پیش‌آمدن هر نوع حیرت و سرگردانی‌ای بود که بیشتر امت‌ها پس ازمرگ رهبرانشان بدان گرفتار می‌شوند و از دیگر سو می‌خواست که با این‌کار بر آنچه در بیابان «جُحفه» (غدیرخم)بعدازمناسک حج «حجة الوداع» با انبوهی از مسلمانان در میان نهاده بود و راه راهبری بعد از خویش را هموار ساخته بود مکتوب کند.

امایکی از حاضران گفت: پیامبر هذیان می‌گوید و کتاب خدا ما را بس است.سپس میان اصحاب اختلاف افتاد. پیامبر با مشاهده اختلاف اصحاب از آنان خواست از نزد او بروند. بیشتر منابع شخص مخالفت‌کننده با پیامبر را، خلیفه دوم معرفی کرده‌اند اما برخی منابع به نام وی اشاره نکرده‌اند.

بنابر نظر علمای شیعه، پیامبر(ص) می‌خواست با حدیث دوات بر جانشینی امام علی(ع) پس از خود تأکید کند. اما برخی از حاضران به این امر پی بردند و مانع آن شدند. خلیفه دوم در گفت‌وگویی که میان او و ابن عباس نقل شده،تصریح می‌کند که: پیامبر(ص) در بیماری‌اش می‌خواسته نام علی(ع) را برای خلافت پس از خویش به صراحت بزبان بیاورد ولی من از روی دل‌سوزی نسبت به اسلام و حفظ آن، مانع شدم. عمر در ادامه سخنش با سوگند به کعبه تصریح کرده که حتی اگر پیامبر(ص) این کار را می کرد نه تنها قریش نمی‌پذیرفت بلکه تمام عرب از همه جا بر او می‌شوریدند. و نیز ادعا کرده که چون پیامبر از نیت قلبی او آگاه شده از اقدام بر این کار خودداری کرده است. 

بر اساس نقل ابن عباس که در صحیح بخاری آمده است این واقعه در روز پنج‌شنبه رخ داده است  و به همین مناسبت آن را «رَزیّة یوم الخمیس» یا فاجعه (مصیبت بسیار بزرگ) روز پنج‌شنبه می‌خوانند.

ابن ابی الحدید شارح سنی مذهب نهج البلاغه از ابن عباس نقل کره که همواره می‌گفته که مصیبت بزرگ و تمامِ مصیبت در همین بود که نگذاشتند پیامبر(ص) برای مردم آنچه را در نظر داشت بنویسد.

«سید بن طاووس» نقل کرده که ابن عباس همواره برای حادثه روز پنج شنبه و تباهی‌ای که به سبب آن در اسلام وارد شد؛ آن‌چنان می‌گریست که سنگ ریزه‌های پیرامونش را مرطوب می‌کرد و می‌گفت مصیبت بزرگ این بود که مانع نوشتن پیامبر(ص)شدند.
این ماجرا با جزئیات و عبارات متفاوتی در منابع روایی و تاریخی سنی و شیعه آمده است: کتاب‌های صحیح بخاری، صحیح مسلم، مسند احمد،سنن بیهقی و طبقات ابن سعد از منابع اهل سنت، الارشاد و اوائل المقالات الغیبة نعمانی و المناقب ابن شهر آشوب

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق

​آخرین روز سفر۳ روزه دکترپزشکیان به استان ذیقار(بصره)عراق

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳جمعه

 عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه دکتر پزشکیان اولین رییس جمهور جمهوری اسلامی است که به استان بصره در عراق سفر می کند گفت: فعالان اقتصادی خوزستان با این استان عراق فعالیت های تجاری نزدیکی دارند که این سفر می تواند در رونق تجاری مرز های شلمچه و جذابه تاثیرگذار باشد.

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳


مسعود پزشکیان ظهر امروز(جمعه) پس از ورود به بصره در دیدار با نخبگان، دانشگاهیان و عشایر عراق حضور یافت و عشایر بصره لباس محلی و فاخر خود را به رئیس جمهور کشورمان هدیه کردند.

«شهلا عموری» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشور عراق دومین منابع ذخایر نفتی جهان را دارا است اظهارکرد: استان بصره عراق نزدیکترین بازار صادراتی به ایران است و فاصله آن تا آبادان ۲۰ کیلومتراست تاجایی که می توان گفت؛ نزدیکی مرز بصره به ایران، صادرات به عراق را تسهیل کرده است.

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

بصره کجاست؟

جزئیات سومین روز از سفر رئیس‌جمهور به عراق/ از دیدار با نخبگان تا هدیه عشایر به پزشکیان

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

سفررئیس جمهورایران به (بصره)عراق ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

«بصره»(ناصریه)کجاست؟»نقشه

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق ادامه داد: نزدیکی خوزستان و استان بصره به عنوان یک مزیت در زمینه توسعه فعالیت های تجاری ایران و استان خوزستان با محوریت تامین مواد غذایی برای بازار عراق است.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از بازار عراق در اختیار تجار کشورهای ترکیه و چین است و با وجود تلاش های صورت گرفته، هنوز ایران به جایگاه اصلی خود در تجارت با این کشور دست پیدا نکرده است.

نائب رییس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به اینکه خوزستان می تواند دروازه توسعه تجارت با کشور عراق باشد ادامه داد: مسیر این توسعه نیز از استان بصره عراق می گذرد که باید بیش از پیش به بهبود زیرساخت های مرزی در تجارت با عراق توجه کرد.

نمازجمعه رشت۲۳ شهریور ۱۴۰۳ حجت الاسلام صفوی

ماجرای(افک)درقرآن چیست؟

امام جمعه رشت هیچ اشاره ای از سفررئیس جمهورایران به عراق نکرد.

خطیب جمعه رشت:خداوندبرای ۴ زن سلام فرستاده است که یکی حضرت خدیجه است ودیگری فاطمه زهرا(س) است.

نمازجمعه امروز ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ مصادف با ۹ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ رشت به امامت «حجت الاسیلام سیدمحمدحسین صفوی»برگزارشد.

خطیب جمعه رشت که اولین نمازجمعه رشت را بعنوان«امام جمعه موقت رشت»آغازکرد، درخطبه اول به موضوع مهدویت پرداخت که امروز آغاز امامت حضرت مهدی(عج)می باشدپرداخت.

«حجت الاسلام سیدمحمدحسین صفوی» با استنادبه روایتی گفت امام زمان(ع)فرموده:نامه اعمال شما-مردم-به ماعرضه می شود، ازدیدن بعضی از اعمال خوشحال وبعضی دیگر ناراحت می شوم اما مراقبت می کنیم که ازدشمنان آسیبی نبینید.

وی روایتی ازامام سجادعلیه السلام را خواند که درتوصیف مردم آخرزمان است که این امام معصوم فرموده اند:کسانی که درزمان امام زمان زندگی می کنند،اگرمعتقدبه ظهورامام زمانشان باشد،مقام این حالات هرهرمقامی بالاتراست.

«حجت الاسلام سیدمحمدحسین صفوی» درآغازخطبه دوم گفت:بمن تکلیف شده که امامت امروز را عهده دارباشم(انجام وظیفه بکنم).

امام جمعه موقت رشت  به سالروز ازدواح حضرت خدیجه کبری  با پیامبراسلام اشاره ای داشت ودرتوصیف گفت،مقام خدیجه کبری(س)همین بس که خدابه اوسلام رسانده است و درادامه گفت:خداوندبرای ۴ زن سلام میکند که یکی حضرت خدیجه است ودیگری فاطمه زهرا(س) است.

امام جمعه امروز رشت به بعضی از ویژگی های پیامبراسلام(حضرت محمدمصطفی)پرداخت.

وی گفت:پیامبراسلام پیامبررحمت بود، اواجازه نمی دادکه مردم ازهم ظنین باشند وروح اعتمادوپرهیزازبدبینی را ترویج می کرد.

«إفک »چیست؟

«حجت الاسلام سیدمحمدحسین صفوی» به ماجرای «إفک » درقرآن اشاراتی داشت وگفت:درماجرای افک پیامبراسلام ۴۰ روز مبتلا به این اخبارکذب(شایعه) بود.

وی گفت:البته تهاجامات به پیامبراسلام از زمان قرون وسطی آغاز شده بود.

مسابقه شعرخوانی در کانون قائم کوچکسرا برگزار می شود

خطیب جمعه رشت که اولین امامتش را تجربه می کند به شاعر ملی(شهریار)پرداخت وگفت،«آیت الله سیدشهاب الدین مرعشی نجفی» خواب دیده بود شعر«علی ای همای رحمت»را که امام علی(ع) اورا می ستاید،اماآقای مرعشی اورانمی شناخت،سئوال کرد،بهجت شاعرکیست؟ 

«سید محمد حسین بهجت تبریزی» است، با ماشینش به دنبالش فرستاد وآقای بهجت آمدبه محضر آیت الله مرعشی،وقتی ایشان خوابش را برای شاعرمطرح کرد، آقای بهجت زمان خوابش راسئوال کرد که شاعرگفت:من درست این شعررا درهمن زمان سروده ام.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:امام جمعه موقت رشت بدون هیچگونه اشاره ای به سفررئیس جمهورایران به عراق واقلیم کردستان، خطبه دوم را با این جمله (بما تأکیدشده که خطبه را کوتاه کنیم)باقرائت سوره کوثر درساعت ۱۲:۵۰ دقیقه به پایان رساند» حاج آقاصفوی وقت کردندکه ازخوابنماشدن باجزئیات بگوید واما سفررئیس جمهوری اسلامی ایران را به کشورعراق را وقت نداشت!.

حجت الاسلام صفوی (سومین امام جمعه موقت رشت) بعداز آقایان(حجت الاسلام طیبی وحجت الاسلام قربانپور)می باشد.
حجت الاسلام  سیدمحمدحسین صفوی ،برادرِحجت الاسلام  سید محمدحسن (باقر) صفوی(امام جمعه فقید فومن) است.

بعداز نماز عصر،نمازگزاران رشت درحمایت ازمردم مظلوم فلسطین،راهپیمایی خشم به راه انداختند.

راهپیمایی خشم علیه رژیم صهیونیستی نمازگزاران جمعه رشت ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

راهپیمایی خشم علیه رژیم صهیونیستی نمازگزاران جمعه رشت ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

راهپیمایی خشم علیه رژیم صهیونیستی نمازگزاران جمعه رشت ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

راهپیمایی خشم علیه رژیم صهیونیستی نمازگزاران جمعه رشت ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

راهپیمایی خشم علیه رژیم صهیونیستی نمازگزاران جمعه رشت ۲۳ شهریور ۱۴۰۳

راهپیمایی خشم علیه رژیم صهیونیستی نمازگزاران جمعه رشت

«ماحرای إفک »چیست؟«لَولا إِذ سَمِعتُموهُ ظَنَّ المُؤمِنونَ وَالمُؤمِناتُ بِأَنفُسِهِم خَیرًا وَقالوا هٰذا إِفکٌ مُبینٌ»

این حادثه‌ی عظیمی در تاریخ اسلام و زمان پیامبر است(ماحرای إفک ) که به این وسیله در محیط اسلامی، ریشه‌ی شایعه‌پراکنی در مسائل شخصی افراد - که موجب سوءظن و بدبینی نسبت به یکدیگر می‌شود و محیط و فضا را ناسالم می‌کند - کنده شد. اسلام، این‌گونه است. پس، یکی از کارهای رسول اکرم(ص) این بود که فضای جامعه را یک فضای مهربان و سرشار از مهر و محبت بسازد تا همه‌ی مردم در آن، نسبت به یکدیگر محبت بورزند و به چشم حسن ظن و خوشبینی به یکدیگر نگاه کنند. امروز هم تکلیف ما همین است.

«حادثه افک»(ریشه کن کننده شایعه پراکنی در محیط اسلامی)

رهبرانقلاب:آن خاطره و حادثه‌یی که خیلی مهم است و من بارها آن را در ذهن خود مرور کردم و به آیات این حادثه در قرآن مراجعه کردم، حادثه‌ی «افک» است. در سوره‌ی مبارکه‌ی نور، چند آیه  مربوط به همین حادثه می‌شود. حادثه‌ی «افک» به طور خلاصه این است که یکی از همسران پیامبر، در یکی از جنگها از قافله عقب افتاده بود. پیامبر، آن همسرشان را به میدان جنگ برده بودند، وقتی که برمی‌گشتند و می‌آمدند، او را ندیدند. حالا به هر جهتی، یا آن مخدره خواب مانده بود و یا به دنبال حاجتی رفته بود. مسلمانها آمدند، یک وقت دیدند که همسر پیامبر در میان آنها نیست. مردی از مسلمانها پیدا شد و همسر پیامبر را به مدینه آورد.
حالا آن زن، کدامیک از همسران پیامبر بوده، بین اهل سنت و شیعه اختلاف است. شیعه در روایاتشان می‌گویند «ماریه‌ی قبطیه» بوده و اهل سنت می‌گویند «عایشه» بوده است. این، تعیین بحث انحرافی در روزگار ماست که بگوییم کدامیک از زنان پیامبر بوده است. اصلاً قضیه این نیست که ما بخواهیم ببینیم کدام زن پیامبر بوده که این آیات درباره‌ی تهمت به او نازل شده است. مسأله، مسأله‌ی دیگری است؛ یک دستور اخلاقیِ اجتماعی بسیار مهم است.
بعد از آن‌که این «مخدره»(بانو) به مدینه برگشت، بعضی از افراد هرزه‌گو و یاوه‌گو، زمزمه‌یی را میان مردم انداختند که این خانم کجا بود و چرا عقب‌ماند و این شخصی که او را آورد، چه کسی بود؟! بدون این‌که تصریح کنند و تهمت مشخصی را متوجه بکنند، زمزمه و شایعه‌یی را در میان مردم پخش کردند.
 آیات سوره‌ی نور درباره‌ی «افک» - یعنی همین سخن دروغی که منافقان و بدخواهان و افراد ناسالم در جامعه پخش و شایع می‌کردند - به شدت حساسیت نشان می‌دهد و چند آیه‌ی پی‌درپی، با لحن بسیار تندی خطاب به مسلمانها ذکر می‌شود که چرا وقتی شما این شایعه را شنیدید، نسبت به گوینده‌ی آن شدت عمل بخرج ندادید - مستفاد از آیات این است - و چرا این شایعه را قاطعاً رد نکردید.
در این آیه، دو جا جمله با «لولا» شروع می‌شود. «لَولا»ی تحذیریه وقتی به‌کار می‌رود که انسان می‌خواهد با کمال شدت و توبیخ کامل، به مخاطب خود بگوید: چرا این کار را نکردید؟ «لولا اذ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْکٌ مُّبِین»: چرا وقتی که شما مسلمانها (مؤمنین و مؤمنات) این شایعه را شنیدید، به یکدیگر حسن‌ظن نشان ندادید و به طور قاطع نگفتید که این دروغ است؟ یک‌جای دیگر می‌فرماید: «وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا یَکُونُ لَنَا أَن نَّتَکَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَکَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِیم»: چرا وقتی‌که این شایعه را شنیدید، نگفتید که ما حق نداریم این شایعه را تکرار کنیم؟ این، یک بهتان بزرگ است.
بعد در آخر این آیات هم می‌فرماید: «یَعِظُکُمُ اللَّهُ أَنْ تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِین». یعنی خدا به شما موعظه و نصیحت می‌کند که هرگز دیگر گِرد چنین شایعه‌هایی نگردید و دیگر چنین حادثه‌یی میان جامعه‌ی اسلامی به وجود نیاید؛ اگر مؤمن هستید. یعنی شرط ایمان این است.

۲۸ مهر ۱۳۶۸ خطبه های نمازجمعه تهران (آیت الله سیدعلی خامنه ای

روش پیامبر اسلام برای سالم‌سازی فضای زندگی
آیت الله خامنه ای:برای ایجاد فضای سالم و ایجاد خوشبینی میان مردم، رسول اکرم(ص) غیر از توصیه‌هایی که داشتند، روشهایی را هم اعمال میکردند. بخصوص در آن دوران که این مسأله بسیار مهم بود؛ چون اعراب جاهلی بین خودشان و نسبت به هم، حقدها و سوءظنهای زیاد و تعصبات قبیله‌یی و فامیلی بسیاری داشتند و پیامبر اکرم(ص) باید اینها را از دلهای مؤمنین بیرون میکشید و دلهای آنها را نسبت به یکدیگر پاک و صاف و روشن میکرد.

روایتی از پیامبر اکرم نقل شده که فرمود: «لَا یُبَلِّغُنِی اَحَدٌ مِنْکُمْ عَن اَحَدٍ مِنْ اَصْحَابِی شَیئاً فَاِنِّی اُحِبُّ اَنْ اَخْرُجَ اِلَیْکُمْ وَ اَنَا سَلیمُ الصَّدرِ». پیش پیامبر می آمدند و از یکدیگر بدگویی میکردند و چیزهایی را درباره‌ی یکدیگر میگفتند؛ گاهی راست و گاهی هم خلاف واقع. پیامبر اکرم(ص) به مردم فرمودند: هیچ‌کس درباره‌ی اصحابم به من چیزی نگوید. دایماً نزد من نیایید و از همدیگر بدگویی کنید. من مایلم وقتی که میان مردم ظاهر میشوم و به میان اصحاب خود میروم، «سلیم‌الصّدر» باشم؛ یعنی با سینه‌ی صاف و پاک و بدون هیچ‌گونه سابقه و بدبینی به میان مسلمانها بروم.

این، سخنی از پیامبر و دستوری درباره‌ی مسلمانها نسبت به شخص آن حضرت است. ببینید چه‌قدر این رفتار رسول اکرم(ص) کمک میکند به این‌که مسلمانها احساس کنند که در جامعه و محیط اسلامی، باید بدون سوءظن و با خوشبینی با افراد برخورد کرد. در روایات داریم که وقتی حاکمیت با شر و فساد است، به هر چیزی سوءظن داشته باشید؛ اما وقتی حاکمیت با خیر و صلاح در جامعه است، سوءظنها را رها کنید، به یکدیگر حسن‌ظن داشته باشید، حرفهای هم را با چشم قبول بنگرید و گوش کنید، بدیهای یکدیگر را نبینید و خوبیهای هم را مشاهده کنید.

بین مسلمانها رسم بود که نزد پیامبر می آمدند و «دَرِ گوش» آن حضرت حرفهایی میزدند و به صورت نجوا، حدیث مخفی و محرمانه‌یی را میگفتند که آیه‌ی شریفه نازل شد و مردم را از «نجوا» و «دَرِگوشی» با پیامبر نهی کرد؛ چون در دیگر مسلمانها ایجاد سوءظن میکرد.

روسیه:اوکراین ۲۵ سال آینده را نخواهد دید(جزیره بریتانیا)غرق خواهدشد

کنایه های  روسیه به آمریکا وانگلیس درحمایت ازاوکراین

معاون شورای امنیت ملی روسیه»«جزیره بریتانیا به زودی غرق خواهد شد. و موشک های مافوق صوت روسیه می توانند به این امر کمک کنند»

«دیمیتری مدودف»(معاون شورای امنیت ملی روسیه) با اشاره به سفر وزرای خارجه آمریکا و انگلیس به اوکراین و اعلام حمایت آنها از این کشور،گفت: «اوکراین ۲۵ سال آینده را نخواهد دید»

معاون شورای امنیت ملی روسیه در پیامی در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق)، نوشت: «وزیر خارجه انگلیس وعده حمایت ۱۰۰ ساله به اوکراین داده است اما او دروغ می‌گوید چرا که کشور موسوم به اوکراین حتی یک چهارم این زمان یعنی ۲۵ سال آینده را هم نخواهد دید

جزیره‌ انگلستان غرق خواهدشد

آنتونی بلینکن، آندری سیبیها و دیوید لامی در کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه در کیف

US secretary of state Antony Blinken, Ukrainian Foreign Minister Andrii Sybiha and British foreign secretary David Lammy in Kyiv.

آنتونی بلینکن، آندری سیبیها و دیوید لامی در کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه در کیف

«دیمیتری مدودف» در ادامه با «کنایه از گرم شدن زمین و بالا آمدن سطح آب دریاها» خاطرنشان کرد: لندن در حالی می‌خواهد از کی‌یف حمایت کند که جزیره‌ای به نام انگلیس به احتمال زیاد غرق خواهد شد و در صورت لزوم موشک‌های مافوق صوت ما به غرق شدن آن کمک خواهند کرد.

 «دیمیتری مدودف»(معاون شورای امنیت ملی روسیه):«An island called Britain is likely to sink in the next few years. If necessary, our hypersonic missiles will help," Medvedev wrote »

Ukraine recap: big challenges ahead of winter for Zelensky as European  far-right push Russian agenda

وزرای خارجه آمریکا و انگلیس روز چهارشنبه در سفر به «کی‌یف»(پایتخت اوکراین) از ارائه بسته جدید یک میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلاری برای حمایت از اوکراین خبر دادند که از این میزان ۷۱۷ میلیون دلار سهم واشنگتن و ۷۸۱ میلیون دلار سهم لندن است.

«ولادیمیر پوتین»(رئیس جمهور روسیه) در اظهاراتی با بیان اینکه ارائه مجوز به اوکراین برای استفاده از موشک‌های دوربرد برای حمله به اهدافی در خاک ما به منزله مشارکت مستقیم کشورهای عضو ناتو در جنگ علیه روسیه است، تاکید کرد: این موضوع ماهیت درگیری را به گونه قابل توجهی تغییر خواهد داد.

«رئیس جمهور روسیه» در مصاحبه با تلویزیون دولتی روسیه با اشاره به اینکه ارتش اوکراین قادر به استفاده مستقل از سامانه‌های موشکی غربی برای چنین حملاتی بدون مداخله نظامیان ناتو نیست، گفت:«اگر کی‌یف با استفاده از موشک‌های دوربرد اهدایی کشورهای غربی به عمق خاک روسیه حمله کند، پس با در نظر گرفتن تغییر ماهیت درگیری، تصمیمات مناسب را بر اساس تهدیداتی که با آن مواجه خواهیم شد، اتخاذ خواهیم کرد

روزنامه گاردین چهارشنبه شب گزارش داد که دولت انگلیس به اوکراین اجازه داده است تا از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده کند.

گاردین خبر خود را به نقل از منابع دولتی انگلیس منتشر کرد و نوشت که به نظر نمی‌رسد کی‌یر استارمر نخست وزیر انگلیس در دیدار روز جمعه خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا این خبر را به طور علنی اعلام کند.

گاردین در حالی این خبر را منتشر کرده است که روزنامه تایمز لندن چندی پیش گزارش داد، بر اساس سیاست دولت انگلیس، نیروهای اوکراین می‌توانند از تسلیحات بریتانیا در خاک روسیه استفاده کنند و فقط از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» نمی‌توانند در حمله به اهدافی در درون مرزهای روسیه استفاده کند.

«بن والاس»(وزیر دفاع پیشین انگلیس) فاش کرد که در دوره وزارتش به اوکراین اجازه داده است تا «با هر سلاحی که در اختیار این کشور قرار گرفته است» به اهدافی در خاک روسیه حمله کند و در این مورد، فقط استفاده از موشک‌های دوربرد سایه طوفان منع شده است.

«ولودیمیر زلنسکی»(رئیس جمهور اوکراین) بارها خواستار لغو محدودیت استفاده از سلاح های دوربرد غربی برای حمله به فرودگاه ها، پرتابگرهای موشکی و مخازن مهمات، انبار سوخت و مراکز فرماندهی و کنترل مهم روسیه شده است.

همچنین «آندری سیبیها»(وزیر خارجه اوکراین) روز چهارشنبه۱۱ سپتامبر ۲۰۲۴(۱۱ شهریور ۱۴۰۳)
در کنفرانس خبری مشترکی با حضور آنتونی بلینکن و دیوید لمی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در کی‌یف، گفت: این مساله مهمی است که هر گونه محدودیت بر استفاده از تسلیحات آمریکایی و انگلیسی علیه اهداف مشروع نظامی روسیه برداشته شود.

کورسک(روسیه)کجاست؟نقشه

تاکنون حمله غافلگیرانه به استان «کورسک»(روسیه) که به گفته ولودیمیر زلنسکی ارتش اوکراین در جریان آن توانسته حدود یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه را تصرف کرده و حدود ۶ هزار سرباز روس را کشته یا زخمی کند، مانع از تمرکز رئیس جمهور روسیه بر تصرف شهر «پوکروفسک»(اوکراین) نشده است. از دست دادن پوکروفسک که راه آهن و خطوط تدارکات آن برای ارتش اوکراین حیاتی است، می‌تواند شهرهای دیگر این کشور را نیز در معرض خطر قرار دهد.

رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق «دونتسک» و «لوهانسک» را در منطقه «دونباس» به رسمیت شناخت.

حمله روسیه به اوکراین

Kyiv residents try to leave the city following missile strikes in the Ukrainian capital on Feb. 24. (Chris McGrath—Getty Images)

«ولادیمیر پوتین» سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:وزیرخارجه آمریکا در اوکراین چی گفت؟

Antony Blinken, Volodymyr Zelensky and David Lammy smile in a photo taken in Kyiv
«آنتونی بلینکن» گفت: آندری! سپاس فراوان از شما. از شما برای مهمان‌نوازی امروزتان و همچنین برای کارهای خوبی که امروز توانستیم انجام دهیم، سپاسگزارم.

وزیرامورخارجه آمریکا گفت:من و دیوید لمی از این بابت که توانستیم با پرزیدنت زلنسکی و دیگر همکاران زمانی را سپری کنیم نیز بسیار خرسندیم.

من(آنتونی بلینکن) و «دیوید لمی»(وزیرخارجه بریتانیا] امروز به اوکراین آمدیم تا واقعاً از زبان شرکای‌مان بشنویم که چگونه می‌توانیم در طول موسم نبرد پاییز تا زمستان و در شرایطی که پوتین به جنگ تجاوزگرانه خود ادامه می‌دهد، برای کمک به اوکراین در دفاع از مردم و خاک خود، به همکاری مان ادامه دهیم. و همچنین چگونه به هموار کردن مسیر اوکراین برای موفقیت به عنوان یک کشور نیرومند و مستقل در درازمدت ادامه دهیم.

US president Joe Biden says closer relations between UK and Europe a 'great idea' in first official meeting with incoming UK prime minister Keir Starmer

«جو بایدن»رئیس‌جمهور ایالات متحده، در اولین دیدارش با «کی یر استارمر»(نخست‌وزیر بریتانیا).

President Biden Meets With United Kingdom Prime Minister Keir Starmer At The White House

وزیرامورخارجه آمریکا گفت :من و «دیوید لمی» به ترتیب «پرزیدنت جو بایدن» و «نخست وزیر بریتانیا»(کایر استارمر) را در جریان یافته‌های‌مان قرار خواهیم داد. این دو طی همین چند روز آینده در واشنگتن ملاقات خواهند کرد تا درباره چگونگی تداوم پشتیبانی کشورهای ما از اوکراین بحث و گفت‌و‌گو کنند. ما همچنین از آن چه دریافته‌ایم برای جلب پشتیبانی بیشتر بسیاری از کشورهای حامی اوکراین بهره خواهیم برد. ما چند هفته دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد حضور خواهیم داشت، و با بسیاری از هم‌پیمانان و شرکایی که در «ناتو»، «گروه هفت»، و مجموعه کشورهایی که با اوکراین توافق‌نامه‌های امنیتی دوجانبه امضا کرده‌اند نیز ملاقات خواهیم کرد. همه این‌ها در هفته‌های آینده روی خواهند داد.

وزیرامورخارجه آمریکادرادامه گفت:این که مردم اوکراین همچنان مستقیماً از خود ما این را بشنوند بسیار مهم است. ما نسبت به موارد زیر کاملاً متعهد می‌مانیم: پیروزی اوکراین، به نحوی که اطمینان یابیم اوکراین نه تنها امروز قادر به دفاع از خود است، بلکه می‌تواند برای مدتی مدید در آینده از لحاظ نظامی، اقتصادی، و دموکراتیک، توانمندانه روی پای خود بایستد؛ اطمینان می‌یابیم مسیر مردم اوکراین برای ادغام شدن بیشتر در جامعه یورو-آتلانتیک از جمله اتحادیه اروپا و ناتو انتخاب کرده‌اند، هموار است؛ و دستیابی به یک صلح منصفانه و پایدار.