مالکان پیامرسانهای داخلی چه کسانی هستند؟
پیامرسانها ایرانی توسط چه اشخاصی و چگونه اداره میشوند؟
آخرین نظرسنجی آمار ازکاربران شبکه های اجتماعی(پیام رسانان)تیر۱۳۹۸ درادامه خواهیدخواند.
«سروش»
«سروش» یکی از گزینههای جدی برای مهاجرت کاربران ایرانی از تلگرام است. نرمافزار سروش در بهمن ۱۳۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تا بهمن ۱۳۹۵ نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر فعال داشت. این نرمافزار تحت حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته و بخش عمدهای از سهام این شرکت متعلق به صدا و سیماست. «سروش» توسط شرکت «توسعه فناوری رسانه سروش» پشتیبانی میشود که مدیرعامل این شرکت شخصی به نام محمدرضا علیعسگری است و مدیریت پیامرسان سروش نیز بر عهده سیدمیثم سیدصالحی است. سیدصالحی مدیرعامل شرکت دادهپردازی «فنآوا» بوده؛ شرکتی که خدمات اینترنت پرسرعت ارائه میکرده است.
البته دربیشتر اخبار «سید جعفر خورشاد »بعنوان مدیر پیامرسان سروش معرفی شده

پیامرسان «سروش» مدعی است که اطلاعات مخاطبان را ذخیره و از آنها استفاده میکند اما این اطلاعات را در اختیار شخص یا شرکت ثالثی قرار نمیدهد. این پیامرسان شرایط و قوانینی را برای عضویت تنظیم کرده که در بند ۵ آن آمده است: «سروش مجاز است در هر زمان که مشخص شد شناسه انتخابشده مغایر با مشخصات سازنده یا مدیران کانال است با/بدون اطلاع قبلی شناسه کانال را تغییر یا کانال را غیرفعال نماید. مرجع تشخیص در این زمینه، سروش است.»
«سروش»وابسته به سازمان صدا و سیمااست/تغییرمدیریتی
سید جعفر خورشاد در گفتگو باجام جم(۱۱ فروردین ۱۳۹۷) تغییرات انجام شده در ترکیب سهامداری این شرکت را در راستای حضور فعال تر و موثر تر در ارایه سرویس و حضور حرفه ای تر در بازار پیام رسانی بیان کرد.
خورشادگفت: از آنجا که سهامداران عمده این شرکت هر دو فنی بودند و تقویت بازوی رسانه ای و حقوقی این پیام رسان حیاتی به نظر می رسید، لذا
سهام شرکت سروش رسانه که یک شرکت فنی وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان صدا و سیما است به منظومه فرهنگی رسانه ای جام جم که یک موسسه تخصصی فرهنگی – رسانه ای است منتقل شد.
مدیرعامل شرکت توسعه فناوری رسانه سروش به عنوان مجری پیام رسان سروش، هدف از این اقدام را استفاده از ظرفیت بالای موسسه جام جم و حضور موثرتر و فعال تر در عرصه رسانه ای و عمومی اعلام کرد.
با توجه به این تغییرات مسئولیت حقوقی و رسانه ای پیام رسان به جام جم منتقل شده و شرکت توسعه فناوری رسانه سروش بطور تخصصی در حوزه توسعه فناوری پیام رسان و زیرساخت های آن و همچنین توسعه محصول متمرکز خواهد بود.
هر گونه ارتباط این تغییرات را با مباحث حمایتی رد کرد و گفت: تمام مراحل این تصمیم قبل از تغییرات اخیرانجام شده و شخصیت حقوقی این شرکت هیچ تغییری نکرده است.
خورشاد ضمن تاکید بر انتقال همه مسئولیت های حقوقی و مدیریتی پیام رسان سروش به منظومه جام جم، از انتخاب آقای سید میثم سید صالحی به عنوان مدیر پیام رسان سروش خبر داد و ضمن آرزوی موفقیت برای ایشان اظهار امیدواری کرد که این ترکیب جدید باعث توسعه بیشتر آن در بین مخاطبان پیام رسان سروش شود.

در بند ۲ قوانین محتوای رد و بدلشده در سروش نیز آمده است: «کاربران مجاز به انتشار محتوای خلاف واقع، غیراخلاقی و غیرقانونی نیستند و عواقب آن برعهده خود کاربر خواهد بود.»
در بند ۵ قوانین شرایط استفاده آمده است: «کاربر آزاد است تا در چهارچوب قوانین این توافقنامه و قوانین جمهوری اسلامی ایران اقدام به استفاده از بخشهای مختلف سروش کند. لازم است ذکر شود عواقب تخطی از این بند، بر عهده خود کاربر است. در این خصوص سروش خود را توسعهدهنده سرویس دانسته و مسئولیت نحوه استفاده از این سرویس بر عهده کاربر است.»
در بند ۶ قوانین شرایط استفاده نیز آمده است: «سروش میتواند حساب کاربری کاربران ناقض قوانین و همچنین کاربرانی که بیش از یک سال از آخرین فعالیت آنها میگذرد را با/بدون اطلاع قبلی به صورت موقت یا دائم غیرفعال کند.»
طی روزهای اخیر صداوسیما در بخشهای خبری خود سعی دارد که مخاطبان را برای استفاده از این پیامرسان متقاعد کند و در گزارشهای خبری بر امنیت آن تاکید کند.
«آیگپ»
«آیگپ» یکی دیگر از این پیامرسانهای بومی است که در این مدت سعی در اثبات قابلیتهای خود داشته است. مدیرعامل «آیگپ» شخصی به نام محمدرسول کاظمی است.
این پیامرسان توسط شرکت «روی خط مدیا» پشتیبانی میشود که در سال ۱۳۹۴ تاسیس شده است. فعالیتهای این شرکت در حوزه طراحی، برنامهنویسی و پشتیبانی نرمافزارهای ارتباطی و رسانهای روی تلفنهای همراه متمرکز است.
محمدرضا کاظمی، مدیر «پیامرسان» آیگپ گفت :هیچ کنسرسیوم یا شرکتی با محوریت شرکت گسترش الکترونیک مبین لایران نسبت به خرید یا مالکیت پیامرسان آیگپ اقدام نکرده و اخبار منتشرشده نادرست است.

محمدرسول کاظمی مدعی است: «تخصص بنده در زمینه رایانه است و با تکیه بر همین موضوع اقدام به رفع یکی از دغدغههای همیشگیام که ساختن پیامرسانی بومی با قابلیت جهانی است، کردهام و در این مسیر یک ریال حمایت از جایی دریافت نکردهام. تمام کسانی که میگویند داخلیها توان پاسخگویی به نیاز و تعداد کاربران ایرانی را ندارند به صراحت میگویم که آیگپ قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای ۴۰ میلیون کاربر ایرانی است.»

کاظمی چندی پیش نیز اعلام کرده بود که هرکس بتواند «آیگپ» را هک کند به او جایزه یک میلیارد تومانی پرداخت میکند.
«ایتا»
«ایتا» از دیگر مدعیان در میان پیامرسانهای بومی است که در سال ۱۳۹۶ شروع به فعالیت کرد و اولین نسخهاش برای اندروید و همزمان نسخه وب آن آماده بهرهبرداری شد. همچنین نسخه آیفون و دسکتاپ آن در دست طراحی است. مراحل طراحی و پیادهسازی نرمافزار ایتا توسط شرکت اندیشهیاوران تمدن امروز که گفته میشود یک شرکت خصوصی است، انجام گرفته که این شرکت تحت حمایت دو شرکت طوبی و هاتف فعالیت میکند. سوابق این شرکتها در حوزه فناوریهای مبتنی بر تلفن همراه است.

ایتا مدعی است: «هیچ شخص، گروه و جریانی نمیتواند ایتا را مجبور به حذف اطلاعات کاربران و فعالیتهای آنها در نرمافزار کند. در عین حال ایتا تابع قوانین و مقررات رسمی جمهوری اسلامی ایران و احکام مراجع صالح قضایی است و نسبت به حذف رباتها و کانالهایی که مطالب خشونتآفرین و تروریستی را نشر دهند یا حاوی مطالب مستهجن باشند اقدام خواهد کرد. لطفا توجه بفرمایید که این شامل محدودیتهای محلی در مورد آزادی بیان نمیشود. برای مثال اگر نقد کردن دولت در کشوری ممنوع باشد، ایتا هیچگاه در اینگونه سانسورهای سیاسی مشارکت نمیکند. تا به این روز ما به اندازه ۰ بایت دیتا در اختیار اشخاص ثالث از جمله دولتها قرار دادهایم.»
اگر این پیام رسان ماهیت حقوقی دارد نباید در وب سایت whois.com که گزارش مالکیت و نوع مالکیت وب سایت را می دهد عنوان یک شخص به عنوان مالک وب سایت درج شده باشد و این یعنی مالک وب سایت یک شخص است و ماهیت حقوقی به نام شرکت در این میان وجود ندارد ،
مالک این وب سایت در whois.com شخص به نام جناب آقای محسن غفاری از شهر قم درج شده است اما در قسمت Organization یا سازمان whois.com شرکت سامانه فناوری طوبی به عنوان سازمان و مالک درج شده است ، این شرکت با آدرسwww.tsms.ir در دسترس می باشد و در واقع یا مالک پیام رسان طوبی در اصل این شرکت است یا همکاری بین شرکت ، شخص و یا آدرس پیام رسان ایتا و شرکت سامانه فناوری طوبی وجود دارد
واما روزنامه ایران دربهمن ۱۳۹۶مصاحبه ای با محسن غفاری مدیر این پیام رسان بومی (ایتا)انجام داده است
وجه تمایز این پیام رسان بومی با دیگر پیام رسانهای بومی داخلی چیست؟
غفاری : این پیام رسان بومی کاملاً شبیه به شبکه اجتماعی تلگرام بوده و دارای امکانات ساخت گروه و کانال و… است
و به عبارتی برنامهای سبک و امن محسوب میشود. بهعبارتی ما از تلگرام الگوبرداری کرده و همان محیط و با همان امکانات را به صورت مهندسی معکوس طراحی و راهاندازی کردهایم. وقتی کاربر به محیطی مانند تلگرام که کار کردن با آن بسیار راحت است، عادت کرده دیگر به سختی میتواند به محیطهای پیچیدهای که اکثر پیام رسانهای بومی دارند، عادت کند. وقتی محیط ناشناس باشد و کاربر برای ارسال پیام، عکس و فیلم دچار مشکل شود، آن پیام رسان را ترک میکند از اینرو ما دقیقاً شبیه به محیط تلگرام را طراحی کردیم.
پیام رسان بومی ما دارای سروری شبیه به تلگرام است و قابلیت بزرگ شدن دارد.
این پیام رسان اکنون با ۵ سرور راهاندازی شده است و میتوان از نظر سخت افزاری تعداد سرورها را تا عدد هزار ارتقا داد. به این ترتیب اکنون این پیام رسان ظرفیت خدماترسانی به ۵ میلیون کاربر را دارد
و اگر از نظر مالی از سوی بخش خصوصی حمایت شویم میتوانیم با ارتقای سرورها میزان ظرفیت کاربران خود را نیز افزایش دهیم.
وی یکی از مزیتهای این پیام رسان بومی را انتقال راحت کاربران کانالهای کسب و کارها از تلگرام به این پیام رسان بومی اعلام کرد و افزود: شرکتها و سازمانهایی که روی تلگرام کانال دارند و فعالیت اقتصادی و تبلیغاتی انجام میدهند میتوانند با کمترین تغییرات بهپیام رسان ما انتقال یابند. حتی اگر کانال آنها دارای شناسه شامد باشد نیز میتوانند همان کانال را با همان نام و نشان و نوع فعالیت در پیام رسان ما برای آینده کاری خود رزرو کنند.
غفاری با بیان اینکه وقتی تلگرام مسدود شد فعالان کسب و کارها متضرر شدند، گفت: البته این بار چون بحث مسدودسازی به دلایل امنیتی بود، رفع فیلتر شد ولی فکر کنید اگر خارج از کشور این شبکه را برای همیشه برای ایرانیها مسدود کنند، چه اتفاقی برای اقتصاد ما خواهد افتاد. همه دولتمردان میدانند که خطر بزرگی در کمین فعالیتهای اقتصادی و امنیتی در تلگرام است. آنها میدانند که دو سرمایهگذار بزرگ امریکایی در تلگرام سرمایهگذاری کلانی کردهاند و چون فعالیتهای اقتصادی زیادی در تلگرام انجام میشود، ممکن است دستور به مسدود شدن این پیام رسان خارجی برای ایرانیان بدهند تا اقتصاد کشور را دچار مخاطره کند دقیقاً همان اتفاقی که برای اپهای ایرانی در گوگل پلی و اپ استور افتاد و با فشارهای امریکا اپهای ایرانی را حذف کردند از اینرو باید کاربران را آرام آرام به سمت پیام رسانهای بومی سوق داد.
آیازیرساخت کافی در کشور برای پیام رسانهای بومی وجود دارد؟
مدیر«ایتا»: در بحث زیرساختی، تنها پهنای باند به دولت ارتباط دارد ودولت باید پهنای باند بیشتری به پیام رسانهای بومی اختصاص دهد وگرنه در تمام جهان عرف این است که خود پیام رسانها زیرساختهای خود(راهاندازی سرور) را فراهم کنند و تنها شبکههای اجتماعی کوچک از سرورهای ابری مانند آمازون و… استفاده میکنند بنابراین منطقی بود که ما نیز بهعنوان پیام رسان بومی عرف جهانی را رعایت کنیم.
علت عدم تمایل کاربران به پیام رسان بومی؟
مالک «ایتا»: در کل با بحث فیلترینگ موافق نیستیم. ما نمیخواهیم شبکههای خارجی مسدود شوند تا مردم از پیامرسانهای بومی استفاده کنند. اگر هم در آن مقطع کاربران جذب پیام رسانهای داخلی نشدند، بحث فنی نبود. بحث فنی با نیروی انسانی خوب ایرانی که در دنیا حرفی برای گفتن در آی تی دارد، حل شدنی است. بحث این بود که هدف از فیلتر، امنیتی بود نه کوچ کاربران از تلگرام به پیام رسانیهای بومی. وقتی هدف تعیین شود باید زیرساخت آن را نیز آماده کرد. زیرساخت آن فرهنگسازی، اعتمادسازی و حرکت نرم و آهسته و بدون هیجان به سمت پیام رسانهای بومی است؛ اتفاقی که در کوچ کاربران از وایبر به تلگرام افتاد.
چگونه باید اعتمادسازی شود؟
غفاری: عدهای معتقد هستند که هر نهاد امنیتی میتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند ولی باید گفت اکنون دیگر این امکان وجود ندارد، چرا که صاحبان شبکهها میدانند که در این زمینه قانون وجود دارد و به استناد قانون میتوانند به نهادهای امنیتی اعلام کنند که شما باید حکم قضایی داشته باشید تا بتوانید به اطلاعات برخی کاربران خاطی دست پیدا کنید. این اتفاق بارها در کافه بازار رخ داده است و نهادهای امنیتی بهدنبال اطلاعات کاربران بودند ولی مدیران این کافه مقاومت کردند و اجازه ندادند، چرا که قانون در کشور وجود دارد. صاحبان شبکهها میدانند که بدون حکم قضایی نباید اطلاعات کاربران را در اختیار کسی بگذارند. از سوی دیگر مردم باید بدانند که استفاده از شبکههای داخلی به نفع خود خانوادهها و کسب وکارها است. واقعاً اگر کسی در شبکههای خارجی از فردی کلاهبرداری کند و خلافی صورت بگیرد آن فرد میتواند شکایت کند ولی در کشور امکان پیگیری شکایت حتی با حکم قضایی وجود ندارد تا فرد احقاق حق کند.
آیا مرکز رسانههای دیجیتال از پیام رسان شما حمایت مالی میکند؟
محسن غفاری : نه تنها مرکز رسانههای دیجیتالی، بلکه هیچ نهاد دولتی از ما حمایت نمیکند و دوست هم نداریم که دولتیها حامی مالی ما باشند. ما حتی به حمایت مالی اپراتوری نیز جواب منفی دادیم. ما دوست داریم سرمایهگذار خصوصی وارد گود شود. مرکز رسانههای دیجیتال نیز تنها از ما حمایت معنوی کرده و علیرغم میل ما فعالیت پیام رسان ما را رسانهای کرد.
هدف موسویان(دکتر سید مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال) از رسانهای کردن این موضوع، این بود که بگوید پیامرسانی نیز با قابلیتهای تلگرام وجود دارد و میتوان از آن استفاده کرد. ما میخواهیم خود کاربر ما را انتخاب کند و معتقدیم که باید چراغ خاموش و نرم حرکت کرد تا خود کاربر قابلیتهای ما را ببیند و اگر تمایل داشت ما را انتخاب کند و دوست نداریم با اجبار باشد چون این کار جواب نمیدهد.
حاصل ۳ سال تیم ۱۶ نفره
ما به آسانی به اینجا نرسیدیم و با تیم ۱۶ نفره نزدیک به۳ سال روی شبکه خود کار کردیم و حتی یکبار شکست خوردیم و دوباره بلند شدیم. ما قصد تبلیغات و برندسازی هم نداشتیم چرا که فضا بسیار هیجانی است و در این فضا تبلیغ کردن باعث میشود تا کاربران در استفاده از آن جبهه بگیرند.
این مدیر پیام رسان بومی در ادامه به مشکل نبود حامی مالی از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: ما با توان مالی خود کار را شروع کرده و به اینجا رساندیم. برای داشتن سرمایه و ادامه کار و بخصوص بزرگ کردن پیام رسان نیاز به پول داریم. یا باید پیام رسان را پولی کرد که اگر این کار را انجام دهیم از آنجایی که شبکهای مانند تلگرام رایگان است کسی دیگر پولی برای دانلود پیام رسان نمیپردازد از سوی دیگر سرمایهگذار خصوصی وجود ندارد چرا که سرمایهگذار ترجیح میدهد پول خود را در جایی سرمایهگذاری کند که دارای ریسک کمتر وسود بیشتری باشد. از اینرو چشمانداز اقتصادی پیام رسانهای بومی روشن نیست و امیدی به بزرگ شدن آنها نمیرود.
آینده «ایتا»
مدیر پیام رسان «ایتا» گفت: ما دراین پیام رسان بهدنبال جهانیسازی هستیم حداقل میخواهیم کشورهای منطقه از آن استفاده کنند، چرا که دولتمردان کشورهای دیگر هم میدانند که باید از شبکههای انحصاری مانند تلگرام خارج شد ولی نمیدانند چه کنند چون جایگزینی ندارند ولی ما میدانیم که میتوانیم جایگزین خوبی برای تلگرام باشیم.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:در مصاحبه ها ودیگرگزارشات اصلاحات ویرایشی انجام گرفته ونیزانتخاب تیترهابااینجانب بوده است.
پیام رسان «گپ»

مصاحبه خبرگزاری مهربامحمد رسول کاظمی مدیر«آی گپ»
«محمد رسول کاظمی» مدیر، بنیانگذار و برنامهنویس این پیامرسان بود. یک جوان ۳۰ ساله که در حال حاضر دانشجوی دکتری مدیریت شبکه از دانشگاه تهران است میگوید؛
تمام اعضای تیم سازنده شان هم جوانهای زیر سی سالاند. جرقه کار درست از سال ۱۳۹۳ زده شد. زمانی که شاید در اوج استفاده از نرمافزارها و پیامرسانهای رنگ به رنگ خارجی کمتر کسی به فکر ساخت یک پیامرسان داخلی بود. چیزی که ساخته دست سازندهها و برنامهنویسهای وطنی باشد؛ بنابراین نبود همین اتفاق خودش بهانهای شد برای سازندگان آی گپ که برای ساختن دست به کار شوند و نهایتاً در آبان ماه ۹۴ از آن رونمایی کنند.
درپیام رسان ایرانی درمقایسه باتلگرام: سه گیگ دانلود میکنید یک گیگ محاسبه میشود
شاید یکی از اولین سؤالهایی که در مواجهه با یک پیامرسان ایرانی به ذهن بیشترمان خطور میکند این است که بین نمونههای با کیفیت خارجی مثل تلگرام که اتفاقاً بین مخاطب ایرانی هم حسابی جای خودش را باز کرده چرا باید به سراغ استفاده از یک نمونه داخلی رفت؟
اپلیکیشن های داخلی این امکان را میدهد که دیگر دغدغهای برای فیلتر شدن و به دنبال آن از دست رفتن اطلاعات و یا کانالهایشان نداشته باشند. مثل اینکه تمام کسانی که این چند سال روی تلگرام کار میکردند و به قول خودشان از طریق کسبوکار در آن پول در میآوردند، الان نگران این هستند که تمام زحمتشان از دست رفته باشد؛ اما اگر ما نمونه داخلی داشته باشیم دیگری این ترس و دلهره را نداریم که این پیامرسان چه روزی فیلتر میشود یا تا کی میشود به فعالیت در آن ادامه داد.
تا جایی که ما تمام این بسترها را در پیامرسانمان پیادهسازی کردیم؛ یعنی همه کسانی که میگویند ما همه خدماتمان را در تلگرام ارائه میدادیم. همانها را میتوانند در پیامرسانهای ایرانی هم ادامه دهند. از طرف دیگر وقتی شما از پیامرسان ایرانی استفاده میکنید ترافیک کل پیامها نیمبها حساب میشود. حتی به ما قول دادهاند که این قیمت به یکسوم بها هم برسد یعنی شما وقتی سه گیگ دانلود میکنید یک گیگ محاسبه میشود.»
امنیت « آی گپ»
آی گپ نسبت به رقبای داخلی و خارجی خودش چه مزیتی دارد؟
کاظمی: طرز فکری بین مردم ما وجود دارد مبنی بر اینکه پیامرسانهای داخلی به لحاظ امنیتی مشکل دارند. ما برای برطرف کردن این نگرانی از همان ابتدای امر سعیمان را روی دو تا موضوع گذاشتیم یکی اینکه ما اولین شرکتی هستیم که کل تولیدات تا به الانمان را به صورتopen sorceروی اینترنت گذاشتیم این کار باعث میشود اولین نقطه تعامل ما با مردم باشد. موضوع دیگر اینکه ما تنها پیامرسانی هستیم که رمزنگاری میکنیم. یعنی به این صورت که کل فایلها و پیامهای کاربران در آی گپ به صورت رمزنگاریشده در آنجا به جا میشود.
افزایش کاربربا فیلتر تلگرام
طبق صحبتهای آقای کاظمی از عمر پیامرسان آی گپ تقریباً دو سالی میگذرد. پیامرسانی که در حال حاضر چیزی حدود ۲۰۰ هزار کاربر ایرانی در آن عضو هستند. اما جالب اینجاست که بعد از فیلتر شدن تلگرام این عدد با رشد قابلتوجهی رو به رو بود تا جایی که قبل از این اتفاق تعداد کاربران آی گپ طی این دو سال ۱۰۰ هزار نفر بوده و با فیلتر شدن تلگرام طی یک هفته ۱۰۰ هزار کاربر دیگر به جمعیت اعضای آن اضافه شده است.
برای ۲۰ میلیونظرفیت«آی گپ»
کاظمی: ما در این زمینه مشکلی نداریم چون زیر ساخت آن را تهیه کردیم و تا ۲۰ میلیون ایرانی را در شبکه میتوانیم پشتیبانی کنیم. ولی خب با این حال در این چند روز خیلی از افراد بودند که با ما تماس گرفتند و اطلاع دادند که برای وصل شدن به«آی گپ» با مشکل مواجه شدند. در نهایت وقتی ما بررسی کردیم به دو نکته رسیدیم؛ اول اینکه افراد با فیلتر شدن تلگرام سراغ فیلترشکن رفتند شما وقتی با فیلترشکن آی گپ را باز میکنید با توجه به ترافیکی هم که وجود دارد در حقیقت برای وصل شدن دارید یک کار رو دو بار انجام میدهید که خود همین باعث پایین آمدن سرعت یا قطع شدن میشود.
رقابت باپیام رسانهای خارجی
محمد رسول کاظمی : خب نمیتوانیم بگوییم که همه جوره کاملیم. ما تنها پیامرسانی هستیم که نسخه دسکتاپ، وب،iosو اندروید را در داخل دارد که مسلماً ما باید به همه اینها رسیدگی کنیم. از طرف دیگر هم فقط سه سال است که کار را شروع کردیم. بهعنوان مثال خیلی از کاربران هستند که به ما پیام دادند و از ما خواستند که مولتی اکانتس را اضافه کنیم. خب یک همچین چیزی را خود تلگرام بعد از ۱۰ سال اضافه کرده. صحبت اینجاست که توقعات مردم به نسبت بالاست و ما همه اینها را نمیتوانیم همین الآن و در مدت زمان کوتاه اضافه کنیم.
جایزه یک میلیارد تومانی برای هک کردن آی گپ
اما چیزی که در این میان بیشتر از همه جالب توجه به نظر میرسید ادعای عجیب «محمد رسول کاظمی» به عنوان بنیانگذار آی گپ بود. او هم در خود اپلیکشن و هم در گفتوگوی ما از تعیین جایزه یک میلیارد تومانی حرف زد. جایزهای که به دست آوردنش منوط به هک کردن آی گپ بود.« قبلاً هم دوروف؛ مدیر تلگرام چنین کاری را کرده بود و من هم میخواهم اعلام بکنم از آنجایی که امنیت در پیامرسان آی گپ حرف اول را میزند اگر کسی بتواند اطلاعات رمزگذاری شده شبکه ما را به صورت کامل هک کند از ما یک میلیارد تومان جایزه خواهد گرفت./۱۹ دی ۱۳۹۶تسنیم بنقل ازخبرگزارمهر
آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته به این پیامرسان پیوست.
«ویسپی»
سرویس پیامرسان «ویسپی» در حالی به عنوان یک پیامرسان داخلی معرفی شده است
در قسمت «درباره» سایت ویسپی، اشارهای به محل تولد این سرویس نشده است. با این حال، در اپاستور و گوگلپلی، توسعهدهنده شرکتی است به نام «SG Atlantic Limited» که مستقر در هنگکنگ است. ویسپی هم تنها اپلیکشنی است که این شرکت در نوامبر ۲۰۱۵ در این دو فروشگاه نرمافزاری قرار داده است.
پیامرسان ویسپی
پشتیبان ویسپی شرکتی به نام «SG Atlantic Limited» مستقر در هنگکنگ است اما بعضیها مدعی هستند که این پیامرسان داخل ایران و توسط یک اپراتور اینترنت ثابت در کشور یعنی شرکت «شاتل» اداره میشود. با این حال «احمدرضا نخجوانی» مدیرعامل شاتل تعلق داشتن ویسپی به این شرکت را تکذیب میکند
و ی میگوید: به عنوان یک اپراتور، رعایت بیطرفی، اصل فعالیت ماست و حامی فعالیت توسعه کاربری همهی پیامرسانها هستیم. این شرکت خدمات CDN به بسیاری از شرکتهای دارای محتوای داخلی و خارجی ارائه میدهد اما هیچ مشارکتی با هیچ یک از شبکههای اجتماعی خارج از این پروتکل وجود ندارد. چنانچه شرکتهای فعال در این حوره نیز بخواهند میتوانند از این خدمات استفاده کنند. در همین حال، ما از هرگونه همکاری با سرویسهای داخلی و خارجی که بتواند امکانات پیش روی مشتریان و رضایت آنان را توسعه دهد، استقبال میکنیم.
سایت تسنیم در۰۱ بهمن ۱۳۹۶درگزارشی چنین می نویسد که درجمعه مدیران پیامرسانهای آیگپ، سروش و بله در نشست کسبوکار مجازی
محمدرسول کاظمی؛ مدیرعامل آیگپ:در لیست مورد حمایت مرکز ملی فضای مجازی اسم چهار پیامرسان آیگپ، سروش، ویسپی و بیسفون وجود داشت
ویسپی درخواست حذف شدن از لیست را داد و به گمانم الآن “گپ” جایگزین آن شده باشد.
وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی از تمامی این شرکتها RFP درباره نیازها و تولیدات توسط مرکز ملی فضای مجازی دریافت شد، گفت: با این حال نمیدانم چرا اسم “ویسپی” از لیست پیامرسانهای مورد حمایت حذف شد!
البته در حالیکه خورشاد؛ مدیرعامل سروش حاضر نشد در شرایطی که نماینده ویسپی در نشست حضور ندارد، حرفی درباره آن بزند اما به طرح سؤالاتی پرداخت و گفت باید پرسید که توسعه این پیامرسان به چه شکل بوده است؟ اصلا این پیامرسان داخلی هست یا خارجی؟
سهیل تقوی؛ کارشناس مدیر پیام پیامرسان “بله” هم در آن نشست صراحتا اعلام کرد :
ویسپی یک شرکت ورشکسته چینی به حساب میآید که خدماتش در ایران فیلتر بود؛ یک شرکت ایرانی آن را خرید و خدماتش از فیلتر خارج شد اما این کار حمایت از توسعهدهنده چینی است نه ایرانی.
واکنش رقبای ویسپی در کشور همچنین ابهاماتی نظیر اینکه برخی توسعه دهندههای ایرانی، ویسپی را در خارج از کشور ثبت کردهاند تا مردم راحتتر به آن اعتماد کنند./پایان گزارش تسنیم باکمی اصلاحات
خبرگزاری فارس دربارهمین جلسه(۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ) می نویسد:سید جعفرخورشاد مدیر پیام رسان ایرانی سروش گفت: زمانی که نخستین پیامک سنتر از چین خریداری و در ایران نصب شد بسیاری از مردم ترس شنود داشتند اما با گذشت زمان همه چیز عادی شد/
***
۶ پیام رسان سروش، ایتا، گپ، بله، آی گپ ، بیسفون
امکاناتی که دولت برای پیام رسانان درنظرگرفته عبارتنداز:
وام ۵۰میلیارد ریالی برای هرکدام
یک سوم شدن قیمت پهنای باند و منابع پردازشی (CPU, Storage)
پهنای باند ۵۰Gb/s ترافیک داخل
در زمینه تخصیص رک، در برج میلاد اعلام شد که تعداد ۳ رک داده می شود.
آی گپ و بیسفون آن را دریافت کرده اند
سروش ،پهنای باند ۵۰Gb/s ترافیک داخل را ( ۱۰G دربرج میلاد و ۲*۱۰G در LCT)دریافت کرده است.
ایتا به میزان ۱۰G دریافت کرده است.
وام ۵۰میلیارد ریالی را به دلیل بازپرداخت ۸ درصدی را سروش، بیسفون و گپ این وام را دریافت کردهاند.
یک سوم شدن قیمت پهنای باند برای همه پیامرسان ها اعمال شده اما در برخی اپراتورها به صورت ناقص اعمال می شود که نیازمند بررسی بیشتر و دقیق تر است.
منابع پردازشی (CPU, Storage) به دلیل عدم آمادگی فنی دیتاسنترهای وزارت ارتباطات موفق به دریافت نشدهاند البته بیسفون ۴۰ سرور دریافت کرده است./منبع:۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷سایت مشرق
***
هاتگرام و طلاگرام قانونی است وبی اشکال
تلگرام هم اکنون درایران۳۰ میلیون کاربر دارد/آبان ۱۳۹۷
درادامه آمار«پیامرسان های ایرانی»راخواهیدخواند وکل کل های عبدالصمدخرم آبادی باوزیر ارتباطات راخواهیدخواند و پایان تنشها بارفتن خرم آبدی ازفضای مجازی.
پیام تیرانداز در جلسه شورای مدیران خبرگزاری فارس گفت: مهلت اعلام شده به نسخه های داخلی تلگرام پایان یافته و با توجه به ادامه فعالیت عادی و بدون اعمال فیلترینگ این پیام رسان ها، ظاهرا مشکل مجوز آنها توسط وزارت ارتباطات برطرف شده است و بنابراین ما هم منعی هم برای ادامه فعالیت در آنها نمی بینیم.
بنابراین خبرگزاری فارس همچنان در همه پیام رسانهای قانونی از جمله هاتگرام و طلاگرام که بیش از ۳۰ میلیون کاربر دارد، فعالیتش را ادامه می دهد.
مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: وزارت ارتباطات و قوه قضائیه، ۲ پیامرسان طلاگرام و هاتگرام را قانونی میدانند و فیلتر نکردهاند، بنابراین برای فعالیت در این پیامرسانها، منعی برای خبرگزاری فارس نیست.
متاسفانه دولت علیرغم وعده های خود نتوانست، به درستی از پیام رسانهای داخلی حمایت کند و این امر باعث شد بخش زیادی از مردم به سمت نسخههای مشابه و داخلی تلگرام هدایت شوند.
/منبع:شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۷خبرگزاری فارس
توضیح مدیریت سایت –پیراسته فر:بندآخرخبرگزاری فارس رابایداینطوری اصلاح کنم:
متاسفانه پیام رسانهای داخلی (علیرغم همه گونه حمایت دولتی ودیگربدنه نظام)نتوانستندانتظارات کاربران رابرآورده کنند،دررقابت با تلگرام موفق نبودند و این امر باعث شد بخش زیادی از مردم مجدداً (ازطریق فیلترشکن هاتگرام و طلاگرام) به سمت تلگرام برگردند.
***
گفته امیر خوراکیان معاون مرکز ملی فضای مجازی، پس از فیلتر تلگرام، عضویت در پیامرسانهای داخلی شدت گرفت به طوری که ۲۵ میلیون کاربر در پیامرسانهای داخلی ثبتنام کردند.
اما در حالی که انتظار میرفت سیل مهاجرت به پیامرسانهای داخلی ادامه یابد استفاده از تلگرام با فیلتر شکن و همچنین فیلتر نشدن نسخههای فارسی تلگرام به حیات این دو پیامرسان کمک کرد. وزارت ارتباطات مجری اعمال فیلترینگ در کشور است و حتی در برههای کم کاری این وزارتخانه در بستن فیلترشکنها صدای شورای عالی فضای مجازی را درآورد که سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: «امیدواریم وزارت ارتباطات مانند گذشته به شرایط قبل از یک ماه اخیر برگردد و به همان میزانی که باید جلوی فیلترشکنها را میگرفت بگیرد.»
این شرایط باعث امیدوار شدن کاربران به ادامه فعالیت تلگرام و چشمپوشی از پیامرسانهای داخلی شد که در نتیجه براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی حمید فتاحی معاون وزیر ارتباطات، تعداد کاربران پیامرسانهای داخلی در مهرماه امسال به ۱۵ میلیون نفر کاهش یافته است.
آمار کاربران هر یک از پیام رسانهای داخلی به صورت تقریبی از روی تعداد نصب محاسبه شده است. این آمار کاملا منطبق بر آمارهای ارایه شده مسئولان نیست.۱۳۹۷/۰۸/۱۹
***
آخرین آمار ازکاربران شبکه های اجتماعی(پیام رسانان)تیر۱۳۹۸
براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟»
این نتایج مشخص شد:
۴۲.۸ درصد واتس اپ.
۴۲.۴ درصد تلگرام،
۳۹.۵ درصد اینستاگرام،
۲.۸ درصد سروش،
۲.۳ درصد فیسبوک،
۱.۹ درصد توئیتر،
۱.۳ درصد ایتا،
۰.۸ درصد لاین،
۰.۷ درصد بله،
۰.۶ درصد آی گپ،
۰.۵درصد گپ ،
۰.۲ درصد بیسفون،
۰.۱ درصد ساینا .
۳۰.۴ درصد از هیچکدام از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. وبعضی هاازچندتا.
گفتنی است درصد عضویت افراد در تلگرام و واتس اپ طبق نظرسنجی اسفند ماه ایسپا ۱۳۹۷، با جامعه آماری شهروندان کل کشور به ترتیب ۵۵.۹ و ۲۵.۱ درصد بوده است/۱۶ مرداد ۱۳۹۸عصرایران
***
آمارکاربران «پیامرسان های ایرانی»
۱- سروش ۵ میلیون نفر
۲- ویسپی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
۳- گپ یک میلیون نفر
۴- بله ۶۳۰ هزار نفر
۵- آی گپ ۳۰۰ هزار نفر
۶- بیسفون ۱۰۵ هزار نفر
طلاگرام ۱۵ میلیون نفر /هاتگرام ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
بنابراین هاتگرام و طلاگرام پرمخاطب ترین پیام رسان مورد استفاده کاربران در ایران هستند.
(هاتگرام و طلاگرام پیام رسان نیستند. آنها دو فیلترشکن هستند)
در تیرماه امسال عبدالصمد خرم آبادی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با اعلام آمار کاربران هاتگرام و طلاگرام گفته بود: «بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم افزار هاتگرام و طلاگرام به آنها مراجعه کرده اند و در واقع با یک «رفتار معنادار» فیلتر شکن ایرانی را بر فیلتر شکن خارجی ترجیح داده اند.»/۱۹ آبان ۱۳۹۷خبرگزاری فارس
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:علت استفاده کاربران از هاتگرام و طلاگرام بخاطرسهولت نصب وکارکردن با این ۲ فیلترشکن است،نصب بقیه فیلترشکن ها به این سهولت وسادگی نیست وحتی نصب هم بشوند درهنگام استفاده-بازشدن-زمانبرهستند تاقابل استفاده شوند ، وامااگر « رفتار معنادار»است دیگرچراشما لجبازی !می کنیدکه حتماً بایدفیلترشود!؟
واین جمله آقای خرم آبادی رادقت کنید: قرار بر این بوده که «فعالیت کنترل شده هاتگرم و طلاگرام »موجبات مهاجرت آرام کاربران به پیام رسانهای داخلی را فراهم کند و به محض اینکه تعداد کاربران آنها به حدود ۱۰ میلیون نفر رسید ارتباط آنها با تلگرام قطع و کاربران آنها به یک پیام رسان داخلی منتقل شوند!هم اکنون تعداد کاربران این دو فیلترشکن به بیش از ۲۶ میلیون نفر رسیده تا کنون به این وعده عمل نشده است. /منبع:۱ تیر ۱۳۹۷ -خبرگزاری مهر
یعنی مردم هیچ اختیاری نداشته باشند-هالوو- وآقایان نرم افزارهارا هم مهندسی شده مدیریت کنند! ازدولت این انتظاررادارند که اینطوری خیانت درامانت کنند!عضویت کاربردرطلاگرام وهاتگرام باشدبرای دسترسی به«تلگرام» ولی سراز -پیامرسان قوی- سروش دربیاورند!!!
واماآمارعبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور درمورخه شنبه، ۳۰ تیر ۱۳۹۷بنقل ازخبرگزاری فارس
عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در صفحه شخصی خود نوشت:کسانی که اعلام میکنند فیلتر تلگرام در ایران شکست خورده است در اشتباه محض هستند. سال گذشته کمتر از ۵ میلیون کاربر در پیام رسانهای اجتماعی داخلی عضویت داشتند. اما بعد از فیلتر تلگرام جذابیتهای مختلف پیام رسانهای داخلی موجب شد ظرف مدت کوتاهی میلیونها نفر عضو این پیامرسانها شوند
خرم آبادی نوشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی تا ۱۹ تیر ماه ۱۳۹۷ حدود ۲۹ میلیون کاربر در ۷ پیام رسان اجتماعی داخلی (سروش، بیسفون، ویسپی، گپ، ایتا، بله و آی گپ) ثبت نام کرده و فعالیت دارند.
معاون دادستان :پیام رسان سروش به تنهایی حدود دوازده و نیم میلیون نفر عضو دارد. مهاجرت کاربران ایرانی به پیام رسانهای داخلی علاوه بر اینکه امنیت و آسایش را برای خانوادهها بهمراه داشته و جرایم را کاهش داده است، موجب صرفه جویی قابل توجه ارزی برای کشور و کاهش هزینههای اینترنتی مردم شده است.
در شهریور ۱۳۹۷عبدالصمد خرم آبادی در کانال خود آورده است: با توجه به وعده رئیس مرکز ملی فضای مجازی دائر بر قطع ارتباط تلگرام با “هاتگرام و تلگرام طلایی” تا ۱۵ شهریور و عملی نشدن به این وعده، تعداد زیادی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی سوالات و انتقادات زیادی در خصوص علت تمدید مهلت فعالیت دو فیلترشکن مذکور مطرح کرده و نظر اینجانب را جویا شده اند. مطالب ذیل در پاسخ به این سوالات اعلام می شود:
با توجه به اینکه در دستور قضایی فیلتر تلگرام صراحتا قید شده است: «اعمال مسدودسازی تلگرام باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد»، لذا فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی از ابتدا غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی بوده و ناقضان دستور قضایی مستوجب مجازات ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هستند.
یکی از اهداف فیلتر تلگرام، پیشگیری از وقوع جرم از طریق مهاجرت مردم به پیام رسان های داخلی و جایگزینی آنها بجای تلگرام بوده است بنابراین تمدید مهلت فعالیت نسخه های فارسی تلگرام در واقع به تمسخر گرفتن دستور قضایی فیلتر تلگرام بوده و اقدامی در جهت تضعیف و نهایتا نابودی پیام رسانهای داخلی و دادن تنفس مصنوعی برای ادامه حیات تلگرام در فضای مجازی کشور است./منبع:۱۷ شهریور ۱۳۹۷خبرگزاری مهر
متن یادداشت عبدالصمد خرم آبادی به شرح زیر است:
بر اساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیر ماه ۱۳۹۷ اعلام کرده، تعداد ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق فیلترشکنهای هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور میزنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تامین میکند.
این در حالی است که فعالیت فیلترشکنهای داخلی نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاستهای تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی است. مصوبه مربوط به «سیاستها و اقدامات ساماندهی پیامرسانهای اجتماعی» حدود یک سال پیش (خرداد ۱۳۹۶) به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده و فراگیر شدن پیامرسانهای داخلی و جلوگیری از دسترسی بیگانگان به دادههای عظیم کشور صراحتا جزء اهداف و سیاستهای مذکور در این مصوبه هستند.
از آنجا که فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی هم مانع از فراگیر شدن پیامرسانهای داخلی و هم موجب دسترسی بیگانگان به دادههای عظیم کشور خواهد شد، لذا فعالیت این دو نرمافزار برخلاف مصوبه شورای عالی فضای مجازی است. اینکه نهادهای ذیربط منتظر بمانند تا تلگرام و سایر پیامرسانهای خارجی بستر ارتباطاتی مردم در فضای مجازی کشور را فراهم و شرکتهای داخلی را به عمله تلگرام تبدیل کنند، نهایت تنبلی است.
اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی نیاز به عزم جدی دارد. نهادهای ذیربط باید تنبلی را کنار بگذارند و از هرگونه فعل یا ترک فعل که موجب استمرار حاکمیت دشمن بر فضای مجازی کشور میشود، خودداری کنند. باید ارتباط بین هاتگرام و تلگرام طلایی را با شبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر کردن پیامرسانهای مستقل داخلی باید کمر همت را محکم بست، انشاءالله این اتفاقهای مبارک بزودی خواهد افتاد./۱۳۹۷/۰۴/۲۳اقتصادآتلاین
این پسُت درپاسخ به سخنان آذری جهرمی« فیلتر، کار تنبلهاست» بوده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در فضای مجازی، «بستن» کار تنبلهاست،باید مسیر پیش رو را دید و نیاز مردم را در نظر گرفت.
محمدجواد آذری جهرمی عصر امروز (۲۰ تیر ۱۳۹۷)در نشست شورای اداری شهرستان خرامه( ۷۵ کیلومتری شرق شیراز) گفت: در فضای مجازی، «بستن» کار تنبلهاست، باید تلاش کرد و مسیر پیش رو را دید و نیاز مردم را در نظر گرفت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کشور ما در پیچ سخت قرار دارد، چراکه در حال صعود به قله است، این مهم به برکت حرکت هوشمندانه کشور در مسیر درست است
وزیر ارتباطات با کنایه به دبیر کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در مورد بسته شدن اینستاگرام گفت: فیلتر، کار تنبلهاست، درحالیکه برای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در همه حوزهها باید تلاش و ممارست به خرج داد.
***
مدیریت مهندسی نرم افزارهای داخلی!
عضویت برای تلگرام ولی سراز سروش دربیاورند!
عبد الصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور در قالب یادداشتی در پیامرسان سروش نوشت:
هاتگرام و طلاگرام پیام رسان نیستند. آنها دو فیلترشکن داخلی با مدیریت واحد هستند که به طور غیر قانونی و بر خلاف دستور قضایی با امکانات وزارت ارتباطات دسترسی کاربران ایرانی را به شبکه اجتماعی فیلتر شده «تلگرام» فراهم می کنند.
به نظر می رسد یکی از عللی که مدیر تلگرام به فیلتر آن در ایران اعتراض نکرد، این است که برخی از مسئولان فضای مجازی کشور اجازه دادند هاتگرام و طلاگرام فیلتر تلگرام را دور بزنند و مانع از مهاجرت ۷۰ درصد کاربران ایرانی به پیام رسان های داخلی شوند و از این طریق برای تلگرام زمان خریده اند.
در ابتدای امر قرار بر این بوده که فعالیت کنترل شده هاتگرم و طلاگرام موجبات مهاجرت آرام کاربران به پیام رسانهای داخلی را فراهم کند و به محض اینکه تعداد کاربران آنها به حدود ۱۰ میلیون نفر رسید ارتباط آنها با تلگرام قطع و کاربران آنها به یک پیام رسان قوی داخلی-سروش- منتقل شوند. ولی علیرغم اینکه هم اکنون تعداد کاربران این دو فیلترشکن به بیش از ۲۶ میلیون نفر رسیده تا کنون به این وعده عمل نشده است. /منبع:۱ تیر ۱۳۹۷ -خبرگزاری مهر
آقای خرم آبادی درآخرین مصاحبه(درمسئولیت فضای مجازی) گفته بود«هاتگرام وطلاگرام»پایان سال جاری رانخواهنددید،یاچیزی دراین مضمون.
و تا دادگاهی کردن وزیرهم پیش رفت
عبدالصمد خرمآبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در جمع خبرنگارانگفت: اگر وزیرارتباطات اقدامی نسبت به اجرای دستورهای قضایی در مورد محتواهای مجرمانه نکند، علیه او اعلام جرم میکنیم./۴ مرداد ۱۳۹۶ خبرگزاری مهر
۲۱ مهر ۱۳۹۷ پایان یافت
خرمآبادی از فضای مجازی رفت «دکتر جاویدنیا»آمد
عبدالصمد خرمآبادی از معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور رفت.
دکتر جواد جاویدنیا سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستان کل کشورشد
عبدالصمد خرم آبادی را به عنوان معاون جدید نظارت بر دادسراها منصوب کرد.