پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

پیراسته فر

علمی،تحقیقی و تحلیلی

اوضاع سیاسی عراق"یک کشورچندتانخست وزیر"۱۰تا

رأی اعتمادکابینه مصطفی الکاظمی...۲نفرازوزیران «زن»هستند،درادامه اسامی هر۲۲وزیردولت الکاظمی راخواهیددید.

عراق درمعرض هرج ومرج /یک کشور«چندتالیدر»چندتاتخست وزیر!؟۱۰تا

عادل عبدالمهدی،محمد توفیق علاوی،عدنان الزرفی،نعیم السهیل،قصی السهیل،مصطفی کاطمی،محمودبحرالعلوم،محمد شیاع السودانی و اسعد العیدانی علی شکری،سپهبدعبدالغنی الاسدی و.. (نخست وزیران پیشنهادی عراق)

طبق قوانین عراق:

برهم صالح، رئیس جمهور، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق در کاخ «السلام» بغداد 

«ریاست جمهوری» به «کُردها» تعلق می‌گیرد.

«ریاست پارلمان» متعلق به «اهل سُنّت» است.

«پُست نخست‌وزیری» متعلق به «شیعیان» است.

برهم صالح، رئیس جمهوری جدید عراق تنها دو ساعت پس از احراز مقام خود عادل عبدالمهدی سیاستمدار شیعه را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد.

پارلمان عراق در۱۰مهر۱۳۹۷برهم صالح راه به ریاست جمهوری برگزیدند.

رأی اعتمادپارلمان عراق به کابینه عادل عبدلمهدی به عنوان نخست وزیر۳ آبان ۱۳۹۷

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند که از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

توافق احزاب شیعه عراق برای برکناری نخست‌وزیر مکلف/تهدید به عزل برهم صالح

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ طی مراسمی «عدنان الزرفی» را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد.

کشور عراق ,

نیمه بهمن ۱۳۹۸دیدارمحمد توفیق علاوی بارئیس جمهور(برهم صالح)

پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

توفیق علاوی، متولد ۱۳۳۲شمسی، در شهر بغداد است. او فرزند توفیق، مردی ثروتمند و صاحب کارخانه های صنعتی نظیر تولید سیم است (توفیق عموی ایاد علاوی است) که از جوانی وارد فعالیت های سیاسی می شود. محمد توفیق علاوی که لیسانس دارد، ابتدا در دانشگاه بغداد رشته مهندسی می خواند که سال ۱۳۵۵شمسی، پس از بگیر و ببند ها، از ترس به بیروت گریخت و در دانشگاه امریکایی آن جا بالاخره مدرک کارشناسی اش را گرفت، با گذشت تمام این سال ها، محمد توفیق علاوی زندگی در بیروت را بر زندگی در بغداد ترجیح می دهد،وی زمانی به عراق آمدبه عنوان نخست وزیر معرفی شده بود!.

عدنان الزرفی دردیداربارئیس جمهور عراق

«عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی» متولد دی ۱۳۴۴ و از اهالی نجف است که از سوابق سیاسی او عضویت در حزب «الدعوه اسلامی» ودستورصدام حسین مبنی برمجازات وحبس درزندان ابوغریب که توانست در اسفند ۱۳۶۹ازآنجافرارکرد،وی ازسال۱۳۸۲ تا۱۳۹۳(در۳مقطع)بمدت۶سال سکان استانداری نجف رابعهده داشته است.

واماانتخاب الزرفی(بعنوان نخست وزیرپیشنهادی) از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری حیدر العبادی (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های مبارزوپارلمانی شیعی رابدنبال داشته است.

عصائب اهل الحق: نامزدی «الزرفی» توطئه علیه محور مقاومت است

«جواد الطلیباوی» از رهبران جنبش عصائب اهل الحق ،انتخاب «عدنان الزرفی» به ریاست دولت انتقالی عراق را توطئه‌ای علیه محور مقاومت توصیف  کرد.

 گروه های مقاومت اسلامی عراق از جمله «عصائب اهل الحق» (قیس الخزعلی) که وابسته به «فراکسیون الفتح» (هادی العامری) است، «زرفی» را مخالف گروه های مقاومت اسلامی و الحشد الشعبی می دانند.

 «ائتلاف سائرون» (مقتدا صدر) بعد از ناکامی کمیته هفت نفره، اختیار تعیین و معرفی نخست وزیر  را به برهم صالح رییس جمهوری واگذار کرد. 

عراق| دیدار دبیرکل عصائب اهل الحق با برهم صالح

دیداردبیرکل جنبش عصائب اهل الحق «شیخ قیس خزعلی»  با رئیس جمهور جدید عراق 

قبل از الزرفی معرفی «الزرفی» رسانه‌های عراقی اعلام کرده بودند که برهم صالح قصد دارد که «نعیم السهیل» را مأمور تشکیل دولت انتقالی عراق کند.

نعیم السهیل

شبکه سومریه نیوز عراق (۲۵ اسفند ۱۳۹۸)به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کرد، برهم صالح در نظر دارد نعیم السهیل را برای نخست‌وزیر معرفی کند و این اقدام ناشی از توافق اولیه بین گروه‌های شیعه است.

یک مقام سیاستمدار شیعی در عراق اعلام کرد که گروه‌های شیعه امشب(پنجشنبه۲۹ اسفند ۱۳۹۸) در منزل «عمار الحکیم» رهبر جریان الحکمه جمع می‌شوند تا مخالفت خودرا با معرفی «عدنان الزرفی» برای تشکیل کابینه عراق اعلام کرده و نعیم السهیل را جانشین وی کنند.

پایگاه خبری روسیا الیوم به نقل از این مقام عراقی آورده است: «همه گروه‌های عراقی و گروه‌های ائتلاف الفتح (به رهبری هادی العامری) و همچنین دوله القانون به رهبری نوری المالکی و الفضیله و حزب کنگره ملی در حضور الفالح الفیاض رئیس سازمان الحشد الشعبی امشب نشستی را در منزل عمار الحکیم برگزار خواهند کرد.»

«نعیم السهیل» معاون رئیس دیوان ریاست‌جمهوری‎  است (شخصیت مورد نزدیک به نوری مالکی نخست‌وزیر اسبق عراق) فرد مورد توافق فراکسیون‌های سیاسی است.


«قصی السهیل»، وزیر آموزش عالی عراق گزینه جریان حکمت

توضیح نگارنده(پیراسته فر):درشب۲۶ آذر ۱۳۹۸درمنزل عامری جلسه تشکیل دادندبرای «گزینه قصی السهیل»، وزیر آموزش عالی عراق -کابینه «عادل عبدالمهدی»،بجای عدنان الزرفی،این تصویری که گذاشته ام مربوط به همان شب است.

محمد شیاع السودانی و اسعد العیدانی تا مرز نخست وزیری رفتند

شرق(۴ بهمن ۱۳۹۸ )می نویسد:با وجود گذشت بیش از ۱ ماه و نیم از اعلام کنارگیری رسمی عادل عبدالمهدی از سمت نخست وزیری و حدود ۳۰ روز از مهلت ۱۵ روزه رئیس جمهور برای معرفی جایگزین وی، عراق همچنان در کش و قوس برای تعیین یک نخست وزیر موقت است.

عراق| گمانه‌زنی درباره احتمال معرفی السودانی/ تکاپوی فعالان همسو با آمریکا برای معرفی نامزد نخست‌وزیری

آذر ۱۳۹۸دیدار «محمد شیاع السودانی» با برهم صالح رئیس جمهوری عراق

 محمد شیاع السودانی و اسعد العیدانی تا مرز نخست وزیری رفتند اما به دلیل پیچیدگی های موجود در ساختار سیاسی و اجتماعی عراق، از سوی برهم صالح معرفی نشدند. اکنون نوبت به محمد توفیق علاوی رسیده است. شخصیتی نسبتا در حاشیه که با وجود داشتن سمت هایی نظیر نمایندگی پارلمان و وزارت، بیشتر عمر خود را بیرون از عراق سپری کرده است. در این گزارش بر آنیم تا ضمن بررسی زندگی شخصی او، به رویکردهایش نسبت به جبهه های داخلی و خارجی بپردازیم./پایان گزارش شرق.

این نماینده-سابق-الشابندر،مجلس نیزگزینه نخست وزیری عراق بود.

«عزت الشابندر»نماینده سابق پارلمان عراق آازاعضای حزب الدعوه اسلامی.

چهره نزدیک به چلبی نامزد نخست وزیری عراق شد

ایرانا(۱۲ فروردین ۱۳۹۹،‏)بنقل ازرسانه های عراقی نوشت:«عزت الشابندر» شخصیت سیاسی و نزدیک به «احمد الچلبی» رهبر فقید حزب کنگره ملی عراق، امروز سه شنبه خود را به عنوان نامزد فراکسیون‌های عمده شیعه برای پست نخست وزیری معرفی کرد.

الشابندر در یک نوار صوتی که در رسانه‌های عراق منتشر شده گفته است که «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی نام او را مطرح کرده و «هادی العامری» رهبر فراکسیون الفتح و «فالح الفیاض» رهبر فراکسیون العطاء با آن موافقت کرده‌اند.  
 «مسعود بارزانی» رهبر حزب دمکرات کردستان عراق و برخی از سران سیاسی اهل سنت از نامزدی او برای پست نخست وزیری حمایت کرده‌اند. 

۲کاندیدای دیگر ۲+۱۱
«الشابندر »گفته است که نام دو چهره دیگر به همراه او برای پست نخست وزیری مطرح شده که شامل: ۱-«قاسم الاعرجی» عضو سازمان بدر و وزیر کشور اسبق

۲-«عبدالحسین عبطان» عضو جریان حکمت ملی و وزیر سابق ورزش و جوانان عراق.  
الشابندر افزود که قرار است سه نامزد مطرح شده برای پست نخست وزیری به مقتدا صدر به عنوان رهبر معنوی فراکسیون «سائرون» معرفی شوند تا یکی از آن‌ها را برگزیند.  
وی خود را به عنوان گزینه جدید به جای «عدنان الزرفی» نخست وزیر مکلف که فراکسیون‌های عمده شیعه با آن مخالف هستند، عنوان کرده است. /پایان ایرتا.

توضبح مدیریت سایت-پیراسته فر:۳۰ آبان ۱۳۹۸خبر ناپدید شدنش در امارات منتشر شده بود و با اوج اعتراضات عراق در امارات عربی متحده بازداشت شده بود، دوشنبه هفته پیش (چهارم آذر) آزاد شد و به کشورش بازگشت. 

عراق| الشابندر از نامزدی خود برای نخست‌وزیری خبر داد

علت بازداشتش:درآن اوج تظاهرات اعتراضی عراقی ها،عزت الشابندر به دلیل اظهاراتی مبنی بر حمایت امارات از گروه های سیاسی و عشایری در غرب عراق برای ایجاد یک اقلیم سنی و نیز درباره نقش امارات در طرح موسوم به «معامله قرن» از سوی مقامات اماراتی در فرودگاه دبی بازداشت شده است.

خبرگزاری صداوسیمای ایران(: ۰۱ آذر ۱۳۹۸) به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین نوشت: گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد عزت الشابندر  که برای ششمین روز در ساختمان امنیت ملی امارات در بازداشت به سر می‌برد به دستور طحنون بن زاید (مشاور امنیت ملی امارات عربی متحده) بازداشت شده است.

الشابندر  یک جمله قصار(درتوئیترش)هم دارد: «برادر شما کسی است که به شما راست بگوید نه اینکه برای سوار شدن بر روی موج ایجاد شده، تنها به همراهی لفظی با شما اکتفا کند، همچنین آتش زدن ادارات و اموال دولتی و خصوصی موجب تباهی حقوق و مطالبات مشروع معترضان می شود.»


چهارشنبه، ۴ دی ۱۳۹۸«ائتلاف الفتح» جناح سیاسی نزدیک به ایران در پارلمان عراق «اسعد العیدانی» استاندار بصره را برای نخست‌وزیری عراق معرفی کرد.

معترضان عراقی بلافاصله بعد از انتشار این خبر به خیابان‌ها آمدند و انتخاب نامزد ائتلاف فتح برای نخست‌وزیری را رد کردند.

دیدار مسجدی با کاندیداهای ریاست‌جمهوری عراق

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:رئیس جمهورعراق،قبول نکردکه «اسعد العیدانی» نامزد پیشنهادی فراکسیون البناء (سازندگی) به رهبری «هادی العامری» را به عنوان نخست وزیر جدید عراق معرفی کند،در ۵ دی۱۳۹۸ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد انتخاب العیدانی جوابگوی خواست معترضان برای یک نخست‌وزیر مستقل نیست و گفت تحت فشارم و بعنوان اعتراض استعفاداد،رفت اقلیم کردستان(سلیمانیه،زادگاهش).

المیادین: رییس جمهوری عراق به بغداد بازگشت

 شنبه شب(۷ دی ۱۳۹۸)برهم صالح به بغداد بازگشت

امابارایزنی های گروه های معتدل وباعقب نشینی فراکسیون اکثریت مجلس ازمواضعش«برهم صالح» به پایتخت عراق برگشت.

وامامجدداً اختلافات بالاگرفت ،این دفعه پروژه استیضاح رئیس جمهورراکلیدزدند!
موافقان برکناری صالح که بیشتر نمایندگان فراکسیون البنا (سازندگی) هستند، رییس جمهوری را به نقص قانون و شانه خالی کردن از مسوولیت معرفی نامزد جدید نخست وزیری عراق متهم می‌کنند.


 نمایندگان مجلس به ویژه فراکسیون سازندگی رایزنی‌های خود را برای معرفی جایگزین برهم صالح(فواد حسین، وزیر کنونی دارایی)  آغاز کرده‌ بودند.

فوادحسین ومسعودبارزانی

فواد حسین از کردهای شیعه عراق و نزدیک به حزب دموکرات کردستان مسعود بازرانی است.

این اسامی به عنوان تکنوکرات مستقل با حمایت گروه‌های مختلف سیاسی در عراق به کابینه راه پیدا کرده‌اند. 

۱۴وزیر (کابینه عادل عبدالمهدی) از: محمد الحکیم وزیر خارجه، فؤاد حسین وزیر امور مالی، ثامر عباس الغضبان وزیر نفت، نعیم الربیعی وزیر ارتباطات، بنکین ریکانی وزیر مسکن و بازسازی، محمد هاشم وزیر تجارت، صالح الحسنی وزیر کشاورزی، أحمد ریاض العبیدی وزیر ورزش و جوانان، علاء عبد الصاحب العلوانی وزیر بهداشت، عبدالله الجوبری وزیر صنعت، باسم الربیعی وزیر کار، لؤی الخطیب وزیر برق، جمال العادلی وزیر منابع آبی وعبد الله لعیبی وزیر حمل و نقل.

روسای قوای ۳گانه عراق

رؤسای۳قوه درعراق:برهم صالح(رئیس جمهور)،محمدحلبوسی(رئیس مجلس)،عادل عبدالمهدی(نخست وزیر)/رئیس ‌جمهوری(کُرد)،رئیس مجلس(سُنّی)،نخست وزیر(شیعه)

پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد. در انتخابات روز شنبه(۲۴ شهریور ۱۳۹۷)پارلمان عراق، محمد الحلبوسی

استاندار پیشین استان« الانبار»رابه بعنوان رئیس قوه مقننه عراق بزگزید.

دویچه وله (۱۳ دی ۱۳۹۶)می نویسد:برهم احمد صالح، نامزد اتحادیه میهنی کردستان، شامگاه سه‌شنبه  ( ۱۰ مهر ۱۳۹۶) پس از اعلام انصراف فواد حسین کاندیدای حزب دمکرات، رئیس جمهور جدید عراق شد.

او اگر چه طبق قانون اساسی عراق بیش از دو هفته وقت داشت تا نخست‌وزیر جدید این کشور را معرفی کند، اما کمتر از دو ساعت دست به این کار زد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق

برهم احمد صالح، نامزد اتحادیه میهنی کردستان، شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر (۲ اکتبر) پس از اعلام انصراف فواد حسین کاندیدای حزب دمکرات، رئیس جمهور جدید عراق شد.

او اگر چه طبق قانون اساسی عراق بیش از دو هفته وقت داشت تا نخست‌وزیر جدید این کشور را معرفی کند، اما کمتر از دو ساعت دست به این کار زد.

رئیس جمهوری جدید عراق عادل عبدالمهدی، سیاستمدار پرسابقه شیعه را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کرد و مأموریت تشکیل دولت را به او سپرد. عبدالمهدی اکنون ۳۰ روز برای تشکیل کابینه دولت جدید وقت دارد.

عبدالمهدی با توجه به نابسامانی‌های گوناگونی که عراق با آن در دوران اخیر روبرو بوده، مأموریت دشواری پیش رو دارد، از بازسازی زیرساخت‌های عراق پس از جنگی خونین با "دولت اسلامی" (داعش) گرفته تا رفع تنش‌های قومی و مذهبی در داخل کشور و برقراری مناسباتی متوازن با جمهوری اسلامی و ایالات متحده.

این سیاستمدار ۷۶ ساله تحصیل‌کرده‌ی رشته اقتصاد است. او در سال ۱۹۶۹ میلادی عراق را ترک کرد و مدتی را در تبعید در فرانسه گذراند.  در آن مدت نشریاتی را به زبان‌های فرانسه و عربی منتشر کرد.

Irak neuer Präsident Barham Salih (R) und Premierminister Adel Abdul Mahdi (REUTERS)

برهم صالح (راست)، رئیس جمهوری وعادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر جدید عراق

عبدالمهدی فرزند یکی از روحانیون معروف شیعه در عراق است که در دوران حکومت پادشاهی در عراق در سال ۱۹۵۸ میلادی وزیر دربار بود.

او در بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ میلادی یکی از معاونان رئیس جمهوری عراق بود و در دولت موقت این کشور که پس از سرنگونی صدام حسین کشور را می‌گرداند، از جمله در رأس وزارت دارایی قرار داشت.

این سیاستمدار شیعه همچنین یکی از نامزدهای احراز مقام نخست‌وزیری پس از انتخابات پارلمانی عراق در سال ۲۰۰۵ بود، اما در رأی‌گیری داخلی "ائتلاف ملی عراق" مغلوب نوری مالکی شد.

عبدالمهدی از زمان سرنگونی صدام حسین به این سو اولین نخست‌وزیر عراق محسوب می‌شود که عضو حزب دعوت اسلامی عراق نیست./پایان.

مقتدی صدر و هادی عامری به توافق رسیدند

مقتدی صدر و هادی عامری

حیدرالعادی ومقتدی صدر

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون، هادی عامری، رهبر سازمان بدر و نوری مالکی، نخست‌وزیر سابق عراق از جمله سیاستمداران پرنفوذی هستند که پشتیبانی خود را از نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی اعلام کرده‌اند.

گزینه های دیگر(پست نخست وزیری عراق):

«سپهبدعبدالغنی الاسدی» یکی از فرماندهان ائتلاف النصر و چهره‌ای ملی در عراق است درمبارزه علیه اشغالگران شناخته می‌شود

گزینه‌های جدید نامزدی نخست وزیر عراق معرفی شدند

عبدالغنی الاسدی متولد ۱۹۵۱ میلادی در استان میسان است که در سال ۱۹۷۲ از دانشکده افسری عراق فارغ‌التحصیل شد .

علی الشکری(وزیر برنامه ریزی سابق)

مصطفی کاظمی

کابینه «مصطفی کاظمی» رأی اعتمادگرفت.

سرانجام پس از گذشت ۵ ماه از استعفای دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و طرح اسامی مختلف برای تصدی پست نخست وزیری نمایندگان پارلمان عراق سرانجام به کابینه «مصطفی الکاظمی» رای اعتماد دادند.

پارلمان عراق

نمایندگان پارلمان عراق در جلسه خود که تا ساعاتی از پاس شب ادامه یافت سرانجام به کابینه «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر جدید عراق رای اعتماد دادند.

این جلسه که به دلیل اختلاف نظر فراکسیون های سیاسی بر سر نامزدهای وزارتی با تاخیری چندین ساعته همراه بود با حضور اکثریت نمایندگان برگزار شد.

 ۲۵۵ نماینده در جلسه رای گیری حضورداشتند(اعضای پارلمان ۳۲۹ نفرهستند)

پیشتر ریاست پارلمان عراق جلسه را به مدت یک ساعت به دلیل اینکه جلسه به حد نصاب قانونی از نظر حضور نمایندگان نرسیده بود، به تعویق انداخت، ولی برگزاری جلسه که قرار بود در ساعت ۲۱ چهارشنبه۶می ۲۰۲۰ (۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹) شب باشد، بیش از سه ساعت به سبب مذاکرات لحظاتی پایانی که در داخل پارلمان درباره ترکیب دولت در جریان بود، به تاخیر افتاد.

سرانجام جلسه پارلمان برای رای گیری به کابینه الکاظمی برگزار شد و در جریان آن از ۲۰ وزیر معرفی شده نخست وزیر ۱۵ وزیر رای اعتماد گرفتند و وزرای بازرگانی ، دادگستری، فرهنگ، کشاورزی و مهاجرت نتوانستند رای اعتماد نمایندکان پارلمان را کسب کنند و  انتخاب ۲ وزیر نفت و خارجه نیز به روزهای آینده موکول شد.   

حلبوسی (رئیس پارلمان عراق)در یک کنفرانس مطبوعاتی: الکاظمی دولتی با ۲۰ وزیر خواهد داشت که البته بر سر دو وزارتخانه همچنان اختلاف نظراتی وجود دارد.

کابینه مصطفی الکاظمی

*۱- جمعه عنادسعدون(وزیردفاع)

*۲- عثمان الغانمی ( وزیر کشور)فرمانده سابق ارتش.

۳- فواد محمد حسین بکی (وزیر امورخارجه)

*۴- ماجد مهدی علی (وزیر برق)

*۵- علی عبدالامیرعلاوی( وزیر دارایی)

*۶- ارکان شهاب (وزیر ارتباطات)

۷- احسان عبدالجبار اسماعیل (وزیر نفت)

*۸- منهل عزیز (وزیر صنایع)

۹- سالار عبدالستار محمد حسین (وزیر دادگستری)

*۱۰- نبیل کاظم( وزیر آموزش عالی)

*۱۱- حسن محمد عباس ( وزیر بهداشت )

*۱۲- خالد نجم بطل( وزیر برنامه ریزی)

۱۳- علاء احمد حسن عبید (وزیر بازرگانی-تجارت)

*۱۴- مهدی رشیدمهدی جاسم(وزیر منابع آب)

*۱۵- علی حمید مخلف( وزیر آموزش و پرورش)

۱۶- حسن ناظم عبدحمادی (وزیر فرهنگ و گردشگری)

۱۷- خانم ایفان فائق یعقوب جابرو(وزیرمهاجرت)

۱۸- محمد کریم جاسم(وزیرکشاورزی)

۱۹- ناصرحسبن بندر حمد(وزیر حمل و نقل)

*۲۰- عدنان درجال(وزیر ورزش وجوانان )

*۲۱-خانم نازنین محمد وسو شیخ محمد(وزیر مسکن)

*۲۲- عادل حاشوش( وزیر کار و امور اجتماعی)

اسامی وزاری که درمرحله اول رای اعتماد گرفته اند به علامت ستاره(*)مشخص شده است.

۷وزیر-باقیمانده-در۱۷ خرداد ۱۳۹۹ازپارلمان رأی اعتمادگرفتند.

وزیران زن کابینه الکاظمی

مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق و وزیرانی که رای اعتماد کسب کردند، سپس ادای سوگند یاد کردند.

رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه «مصطفی الکاظمی»

کاظمی پس از رای اعتماد نمایندگان پارلمان به اعضای کابینه وی در توئیتی نوشت: امروز مجلس محترم نمایندگان به دولت من رای اعتماد داد، من به همراه تیم محترم  کابینه با جدیت تلاش خواهم کرد تا اعتماد و پشتیبانی ملت خود را به دست بیاوریم. از تمام کسانی که از ما حمایت کردند سپاسگزاریم. امیدواریم که نیروهای سیاسی برای مقابله با چالش‌های سخت با هم متحد شوند.هدف ما حاکمیت، امنیت، ثبات و شکوفایی عراق است.

اسعد المرشدی نماینده وابسته به جریان حکمت در پارلمان عراق: مصطفی الکاظمی (رئیس اطلاعات عراق) و ابراهیم بحرالعلوم است( وزیران سابق)ازدیگرگزینه هاهستند.

جریان  سازندگی (بناء) شکل گرفته که شمار کرسی‌های خود را در مجلس ۱۴۵ کرسی اعلام کرده و محور آن ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری و ائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری مالکی(نفروسط) است.

هادی عامری( وزیر پیشین حمل و نقل و فرمانده سپاه بدر) و مالکی از چهره‌های سیاسی عراق هستند که باایران مراودات حسنه دارند).

مقتدی صدر، شامگاه سه‌شنبه ۱۰ مهر  پس از معرفی شدن عبدالمهدی به عنوان نخست‌وزیر جدید، از این تصمیم استقبال کرد.


مقتدی صدراز«عدنان الزرفی»حمایت کنید،زیرا شرایط عراق توان تحمل این تغییر را ندارد.

جلسه عصر جمعه(۱ فروردین ۱۳۹۹) در منزل عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت عراق و با حضور اعضای ائتلاف‌های فتح و دولت قانون، فراکسیون عطا، حزب الفضیله و بدون حضور ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی برگزار شد،درباره مسئله تشکیل دولت موقت عراق گفت‌وگو شد.

در این جلسه که از سوی ائتلاف فتح برنامه‌ریزی شده بود، پیامی از طرف مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق دریافت شد که در آن بر اهمیت عدم گفت‌وگو درباره نعیم السهیل، کاندیدای سابق نخست‌وزیری عراق تاکید شده و هشدار داده شد «عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مکلف تغییر نکند زیرا شرایط عراق توان تحمل این تغییر را ندارد./شبکه خبری روسیا الیوم۲ فروردین ۱۳۹۹ایسنا

این لینک هم  حاوی اطلاعات مفیدی ازاوضاع عراق است:

مخالفت "حشدالشعبی "بامصطفی الکاظمی، نخست وزیرعراق                                     

نگارنده(پیراسته فر):دیدگاه آقای مقتدی صدر خیلی معقولانه است. چون روی هیچیک ازگزینه ها وحدت نظرنیست واما باید«اصلح»راانتخاب کرد،بتعبیری بایدمیان بد وبدتر«بد»راانتخاب کرد. ملت عراق فقط حشدالشعبی،نجیبا،بدر وگردانهای حزب الله نیستند،بلکه اقلیم کردستان،سنی ها وگروهایی باتفکرغیراسلامی وگروه هایی بانام وظواهر اسلامی درمناطق موصل زندگی می کنند از احفاد شمرند ودرمصادرامورهستند،اولین رئیس جمهورعراق(قبل ازطالبانی)ازقبیله شمربود. آنهاهم درسیاستگذاری عراق دخیل وسهیمند.

بروجردی با ابراهیم محمد بحرالعلوم عراق 

در پی سقوط حکومت صدام حسین،  غازی مشعل عجیل الیاور،متولد۱۱مارس۱۹۵۸(۲۰ اسفند۱۳۳۶)، رئیس جمهورعراق شد

وی فرزندشیخ احمد عجیل الیاوراست،پدرش،  در زمان نظام سلطنتی در عراق مسئولیت هایی را در پارلمان برعهده داشته و شیخ الشیوخ(رئیس قبیله) عشایر شمر در عراق بود که اعضای این عشیره را افرادی از دو مذهب اسلامی شیعه و سنی تشکیل می دهند.
«الیاور» به مدت ۱۵ سال در عربستان سکونت داشت و درچهارم ماه آوریل۲۰۰۳(۱۵فروردین۱۳۸۲)  پس ازحمله نظامی آمریکا و سقوط رژیم صدام رئیس جمهور سابق عراق ، به کشور بازگشت.
وی همچنین پس از ترور عزالدین سلیم، رئیس شورای حکومت انتقالی عراق، به عنوان رئیس این شورا تعیین شد

اولین رئیس جمهورعراق«شمر»درمیان شیوخ قبیله شمر-موصل

۱۰ماه ریاست جمهوری «غازی مشعل عجیل الیاور»

ازتاریخ ۲۸ژوئن۲۰۰۴ الی ۶آوریل ۲۰۰۵ (۸تیر۱۳۸۳ الی ۱۷ فروردین۱۳۸۴)

«ابراهیم محمد بحرالعلوم »وزیر نفت کشور عراق،کابینه ابراهیم جعفری، نخست وزیر(ازمهر۱۳۸۲تا ۷دی۱۳۸۴) فرزندآیت الله محمدبحرالعلوم می باشد.

بغداد(پایتخت) در ۲۰ فروردین ۱۳۸۲ (۹ آوریل ۲۰۰۳) اشغال شد که سقوط بغداد مساوی با پایان حاکمیت ۲۴ ساله حکومت صدام حسین بود

ب

دستگیری صدام:۱۳ دسامبر ۲۰۰۳(۲۲آذر۱۳۸۲)هفت ماه مفقودالاثر(زندگی مخفیانه)

اعدام صدام-عیدقربان ۱۴۲۷۹ دی ۱۳۸۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۰۶)سه سال زندان وبازجویی

بترتیب ازراست:آیادعلاوی(نخست وزیر)،مقتدی صدر،جلال طالبانی(رئیس جمهور)،مصطفی بارزانی-پدرمسعود)،عثمان نجیفی(رئیس پارلمان)

تضاهرات علیه صدر۱۳ بهمن ۱۳۹۸

حیدر عبادی، نخست‌وزیر پیشین عراق نیز با انتشار پیامی انتخاب عبدالمهدی به عنوان جانشین خود را به او تبریک گفت و برای او آرزوی موفقیت کرد.

ائتلاف دولت قانون : به کابینه مصطفی الکاظمی رأی نخواهیم داد

 ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» یکشنبه(۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دولت «مصطفی کاظمی» حضور نخواهد داشت و به کابینه وی نیز در پارلمان رأی نمی‌دهد.

ائتلاف دولت قانون: به کابینه مصطفی الکاظمی رأی نخواهیم داد

به نوشته وبسایت الموازین نیوز، ائتلاف نوری المالکی در بیانیه خود آورده است که تلاش بسیاری به همراه دیگر گروههای سیاسی برای تشکیل دولت انجام داده بود تا بدین گونه تهدیدات پیش روی عراق را از میان بردارد و در خلال مذاکرات بر سر ساز و کار انتخاب نخست‌وزیر توافق شده بود که فرد انتخاب شده می‌بایست به طور یکسان با تمامی گروههای سیاسی رفتار کند.

ائتلاف دولت قانون در ادامه تأکید کرد که مسیر تشکیل دولت طبق توافقات، پیش نرفته و این گروه سیاسی نیز تمامی تلاش خود را برای تصحیح روند موجود به کار گرفته است تا وزرای با کفایت و پاکدست و توانمند از میان نیروهای «مخلص» در جامعه انتخاب شوند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «متأسفانه تلاش‌های خالصانه ما برای تصحیح این روند راه به جایی نبرد و شاکله دولتی که [مصطفی الکاظمی] برای گروههای سیاسی ارائه داده است با خواسته‌های مردم عراق تناقض دارد و برخی از وزرای پیشنهادی افراد پرحاشیه‌ای هستند که کفایت و مقبولیت لازم را ندارند.»

در پایان این بیانیه آمده است: «بنابراین، ائتلاف دولت قانون اعلام می‌کند که در تشکیل این دولت مشارکت نخواهد کرد و به نفع آن نیز در مجلس نمایندگان رأی نخواهد داد و تصمیم در این باره را به دیگر گروههای سیاسی واگذار می‌کند.»

در همین حال یک منبع در پارلمان عراق گفت که رئیس پارلمان از نمایندگان خواسته برای بررسی رأی اعتماد به کابینه «مصطفی الکاظمی»، دوشنبه این هفته در صحن پارلمان حضور داشته باشند.

یکشنبه هفته آینده، مهلت قانونی یک ماهه  برای مصطفی الکاظمی جهت گرفتن رأی اعتماد از پارلمان برای کابینه پیشنهادی خود به پایان می‌رسد و «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق و «جنین پلاسخارت» نماینده سازمان ملل در این کشور از گروههای سیاسی عراقی خواسته‌اند تا روند تشکیل دولت را تسریع ببخشند تا امکان مقابله با تهدیدات تروریستی اخیر فراهم شود./۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹فارس.

این «نامردها» این نخست وزیرراهم ساقط می کنند همانطور که دیگران «ناکار» کردند. «اقلیم کردستان» مطالباتشان تمامی ندارد(درماجرای خروج امریکا هم کارشکنی می کنند) وبرادران اهل سُنت هم سهم بیشتری دردولت میخواهند،گروهای خودی وحدتشان خیلی پایدارنیست،«مقتدی» که ازاین وضعیت خسته شده کنارکشیده،صدریون هم ناراحتن،مذبذبین هم نقشه هادارن،امریکا واذنابش هم بیکارننشسته اند. انگارفقط سبک حکومت(فرمول)صدامی درعراق ...درتاریخ نوشته اند که کشورهند72ملتند ولی بایدگفت عراق یکی بیشتر!

رئیس جمهورعراق ومقامات سیاسی

امریکاهم رصدمی کند!

عراق تاکی رنگ" آرامش" می بیند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد